Din position: Hem > Stockholms stad > Stockholmshem > Sammanträde 2009-04-21
Ordföranden hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat.
Att jämte ordföranden justera dagens protokoll utsågs vice ordföranden.
Anmäldes att föregående protokoll 2/2009 är justerat och utdelat.
VD hänvisade till ärende 4.
Styrelsen beslöt:
att fastställa arbetsordningen och instruktionerna för verksamheten vid AB Stockholmshem.
VD hänvisade till ärende 5.
att godkänna förslaget till budget för 2010 och inriktning för 2011 och 2012.
Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden och Jamile Ismail:
Vi hänvisar till vårt kommande förslag till budget i koncern och KF, för 2010 med inriktning för åren 2011 och 2012 som har ett helt annat fokus på byggande, utveckling av Stockholm och en allmännytta till för även kommande generationer. Den utförsäljning som nu sker och även framöver med den borgerliga budgeten kan inte vara förenlig med allmännyttans uppdrag att långsiktigt äga och förvalta allmännyttiga prisvärda hyreslägenheter i stadens alla delar.
På det sätt som utförsäljningarna sker kan också ifrågasättas om det ens är förenligt med aktiebolagslagen. Exempel på detta är fastigheter som säljs kraftigt rabatterade och inte till marknadspris.
Den förda politiken är skadlig även för Stockholms möjligheter at kunna växa och utvecklas. Ett fungerande näringsliv, i den egentliga meningen, både det privata och offentliga, förutsätter en rörlighet på bostadsmarknaden. Med den demografiska utvecklingen samt det faktum att staden i övrigt planerar för en stor inflyttning till Stockholm, är det mycket oroväckande att hyresrätten marginaliseras ytterligare framöver.
Bostaden ska vara en social rättighet och inte en handelsvara, särskilt inte allmännyttiga bostäder gemensamt ägda och förvaltade.
Särskilt uttalande gjordes av Rickard Nygren med instämmande av Zaida Catalán:
Förslaget till budget gör antagandet att energibesparingar ska minska, men undviker konkreta åtgärdsförslag. Samtidigt anges höjda taxor och avgifter för energi som (externa) hot mot bolagets ekonomi.
Energikostnaderna för uppvärmning och varmvatten utgör den största utgiftsposten. (MP) efterlyser därför en mer konkret plan för att minska dessa. Konkreta åtgärder borde t.ex. vara:
- program för snabb utbyggnad av individuell mätning av varmvatten
- mål om passivhus i nyproduktion
- renoverings-projekt med minskning av energi för uppvärmning med faktor 10
- försök med solenergi i det egna beståndet
Av tolv förslag till ”nya projekt” handlar ett (!) om program för energieffektivisering i 50-talsbeståndet. Istället borde en större del av beståndet omfattas, såväl som nyproduktionen. De nya projekten borde även ha större fokus på investeringar som minskar driftskostnader, för att på så sätt stärka ekonomin för framtiden.
VD hänvisade till ärende 6.
att godkänna rapporten angående inkomna intresseanmälningar.
VD hänvisade till ärende 7.
Ordföranden föreslog att styrelsen skulle besluta i enlighet med VD:s förslag.
Vice ordföranden föreslog att styrelsen skulle besluta
att avslå VD:s förslag och besluta att inte sälja ut fler hyresrätter ur Stockholmshems bostadsbestånd och istället ägna kraften åt att utveckla de kvarvarande fastigheterna och bygga nytt.
att erbjuda respektive bostadsrättsförening att förvärva fastigheten/fastigheterna Bolmen 1 för 145 Mkr, Fjärdingsmannen 1, Jordärtskockan 9 och Lusthuset 12 för 132 Mkr, Kornet 12 för 54,4 Mkr, Nässlan 11, del av, för 12,5 Mkr, Parmmätaren 1, Registratorn 1 och Stadsfogden 11 för 195 Mkr, Rotemannen 2 för 140 Mkr, Sparren 11 för 100 Mkr, Svärdet 9 för 515 Mkr
att med ändring av styrelsens tidigare beslut erbjuda bostadsrättsföreningen Ter-
rängen 1 att förvärva del av fastigheten Vasaloppet 1 för 135 Mkr
att förklara paragrafen omedelbart justerad.
Reservation till förmån för sitt eget förslag gjordes av vice ordföranden och Jamile
Ismail.
En generell utförsäljning till bostadsrättsföreningar motarbetar de övergripande mål i Affärsplan för Stockholmshem, som säger att ”förvärv, byten och avyttring av fastigheter ska ske… …i syfte att åstadkomma blandade upplåtelseformer i stadsdelarna…”. Detta gäller särskilt erbjudanden rörande fastigheter i innerstaden eller absolut närförort.
En onyanserad utförsäljning av hyresrätter försvårar inflyttningen av unga nya stockholmare, tränger ut vissa yrkeskategorier och gör Stockholm mindre attraktivt för specialkompetens som verkar här tillfälligt och inte vill binda sitt kapital i boende. En utveckling som allvarligt hotar Stockholms utveckling i såväl ekonomiska termer som kulturella och sociala.
VD hänvisade till ärende 8.
att med godkännande lägga rapporten om nyproduktion mm till handlingarna.
VD hänvisade till ärende 9.
att godkänna överföringen till Micasa Fastigheter i Stockholm AB av fastigheten
Fästmanssoffan 1 till skattemässigt värde
att ge verkställande direktören i uppdrag att slutföra överföringen av fastigheten
till Micasa Fastigheter i Stockholm AB samt
att förklara beslutet omedelbart justerat
VD hänvisade till ärende 10.
att godkänna anmälan angående remisser.
VD hänvisade till ärende 11.
att tillämpa Reviderad antidiskrimineringsklausul i bolagets upphandlingar i enlighet
med kommunstyrelsens utlåtande
att använda stadens gemensamma lösning för inloggning via Internet
att realisera de övergripande målen, inriktningen och riktlinjerna för det internationella arbetet i enlighet med kommunstyrelsens utlåtande
att i tillämpliga delar tillämpa kommunfullmäktiges beslut avseende Personalpolicy för Stockholms stad
Särskilt uttalande gjordes av Rickard Nygren med instämmande av Zaida Catalan:
Miljöpartiet anser att den borgerliga majoritetens framtagna antidiskrimineringsklausul i flera hänseenden saknar vassa verktyg för att komma åt diskriminering vid upphandling.
Vi vill därför hänvisa till den antidiskrimineringsklausul som gällde förra mandatperioden, som den som borde gälla idag också för att effektivt arbete mot diskriminering. Därutöver vill Miljöpartiet påpeka vikten av uppföljning av arbetet med antidiskrimineringsklausulen i Stockholmshem. Arbetet för lika rättigheter måste vi alltid slå vakt om, i alla delar av Stockholm stad.
VD inledde med en kort presentation av sig själv.
VD, IT-chefen Bengt Kylerud och informationschefen Olle Torefeldt redogjorde för den krisövning som nyligen genomförs inom företaget. Det man bland annat ville fokusera på var ledningens förmåga att hantera medierna i en krissituation. Utvärderingen gav vid handen att det mesta fungerat bra men att vi kunde ha utnyttjat medierna och hemsidan effektivare. Vi bör också vidareutveckla kris- och beredskapsplanen och se över vissa rutiner samt fortsätta med krisövningar och mediaträning.
VD och vice VD informerade om att den förlikning som träffats i Tingsrätten med Brf Utsikten på Henriksdalsringen nu resulterat i att bostadsrättsföreningen tillträtt Sicklaön 78:2
med 273 lägenheter.
I ärendet angående Brf Skärholmen 10:s begäran om inskrivning av förköp av Skärholmenfastigheterna har ingenting nytt hänt. Stockholmshem avser att väcka fastställelsetalan hos Tingsrätten mot bostadsrättsföreningen, däremot görs ingen polisanmälan.
Beträffande uppsägningsärendet i kv. Klamparen konstaterades att Hovrätten beslutat att godkänna uppsägningen och att det nu var upp till den nya fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen, att avgöra om avhysning skall ske.
Zaida Catalán ställde fråga angående VD:s pension och eventuella bonus.
VD informerade om att hennes anställningsvillkor vilar på samma grunder som de kommunala förvaltningschefernas och att VD:s villkor framgår av bolagets årsredovisning.
Styrelsen beslöt att godkänna redovisningen
Ariane Bouquet föreslog att bolaget skulle bjuda in berörda politiker och tjänstemän
med anledning av bolagets svårigheter att få tillräckligt många markanvisningar för att klara av bolagets bostadsbyggnadsbeting de närmaste åren. Detta skulle, om så är lämpligt, kunna ske efter att bolaget, i enlighet med styrelsens särskilda uttalande 2009-03-12, redovisat de problem som man anser föreligger i byggprocessen och kommer med förlag till åtgärder.
Styrelsen beslöt i enlighet med förslaget.