Din position: Hem > Stockholms stad > Stockholms Hamn AB > Sammanträde 2010-11-16
Fotografering av STOHABs ledamöter/suppleanter/personalföreträdare för årsredovisning med Läs mer...mera kommer att ske mellan styrelsemöte och middag. Information om schema och plats för fotografering delas ut på plats.Påminnelse: I samband med sammanträdet gemensam styrelsemiddag på Sjöfartshuset, tillsammans med styrelserna i Kapellskärs Hamn AB och Nynäshamns Mark AB. Middag beräknas kunna serveras ca 18.00 eller efter det att sammanträdet med Nynäshamns Mark AB avslutats.Återbud: till sammanträde och/eller middag anmäls till Britt-Marie Fahlström på tel 08-670 27 01, fax 08-670 26 55 eller e-post britt-marie.fahlstrom@stockholmshamnar.se.Ordföranden
Ordföranden förklarade mötet öppnat.
Att jämte ordföranden justera dagens protokoll utsågs Margarita Pulido.
Den utsända dagordningen godkändes.
Protokoll nr 4 från mötet den 14 september 2010 anmäldes.
Denna anmälan lämnades utan erinran.
Förteckning över inkomna skrivelser anmäldes.
Förteckning över av verkställande direktörens m.fl. beslutade inköp och entreprenader m.m. anmäldes till styrelsen.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 8 november 2010 samt utdelat MBL_protokoll från den 9 november 2010.
Henrik Widerståhl och Mats Lundin lämnade muntlig redovisning i ärendet.
Malte Sigemalm, Margarita Pulido och Anders Djerf yrkade att styrelsen skulle besluta
”att i huvudsak godkänna budget 2011 för Stockholms Hamnar
och därutöver besluta
att Stockholms Hamnar initierar att det tillsätts en genomförande grupp under Stadsledningskontoret för avveckling av oljehanteringen på
Loudden.
att arbetet med Norvik fortsätter som planerat. Stockholms Hamnar har under 2000-talet intensivt arbetat med frågan om ny hamnanläggning i Norvik, Nynäshamn. Utbyggnad av Norvik är ur ett regionalperspektiv ytterst angeläget. Det är ur alla aspekter ett ytterst bra läge, med mycket kort insegling från stora farleden för fartygen, med en kommande järnvägsförbindelse som kan ta gods ur ett miljöperspektiv till närliggande destinationer i regionen. Stockholms stad planerar för ett Norvik och ett Norvikprojekt som inom det inte genomförs får stora konsekvenser för stadens fortsatta planering och omdaning.
Övriga hamnar i regionen har inte samma möjlighet till infrastruktur och utvecklingspotential.
att fortsätta och vidareutveckla arbetet med ett system för differentierade avgifter beroende på fartygens miljöpåverkan samt öka möjligheterna till att elansluta fartyg som ligger i hamn.
att premiera kryssningsfartyg som angör Stockholms Hamnar och är miljöcertifierade
att redovisa möjligheterna för spårtransporter till Kapellskär.
Därutöver anföra
All hamnverksamhet ska stimulera och vara ett föredöme för ett miljövänligt transportarbete. Stockholms Hamnar ska arbeta aktivt för att förbättra anknytningarna mellan kollektivtrafiken till sjöss och på land samt även främja utvecklingen av kajer för kollektivtrafik på vatten, lokal godstrafik samt för rekreation.”
Vivianne Gunnarsson yrkade bifall till 1:a att-satsen i Malte Sigemalms m.fl.
framställda yrkande samt yrkade vidare att styrelsen skulle besluta att
”1 i huvudsak godkänna det föreliggande förslaget till budget
2 Avbryta planeringsarbetet för en ny hamn i Norvik till förmån för en lösning där befintliga hamnar norr och söder om Stockholm utnyttjas
3 Fortsätta och vidareutveckla arbetet med ett system för differentierade avgifter beroende på fartygens miljöpåverkan samt öka möjligheterna till att elansluta fartyg som ligger i hamn
4 Ställa krav på fartyg som angör Stockholms Hamnar att redovisa hur de tömmer sitt svart och gråvatten samt övrigt avfall
5 Ställa krav på att kryssningsfartyg som angör Stockholms hamnar är miljöcertifierade
6 Införa spårburna transporter till Kapellskär
7 Därutöver anföra
Stockholms Hamnar ska medverka till att säkerställa och utveckla goda förutsättningar för sjöfarten och regionens varuförsörjning för att därigenom främja regionens utveckling. Stockholms Hamnar har också en viktig roll när det gäller passagerar- och kryssningstrafiken i Östersjön. All hamnverksamhet ska stimulera och vara ett föredöme för ett miljövänligt transportarbete.
Stockholms hamnar ska arbeta aktivt för att förbättra anknytningarna mellan kollektivtrafiken till sjöss och på land samt även främja utvecklingen av kajer för kollektivtrafik på vatten, lokal godstrafik samt för rekreation.
Hamnverksamheten i Stockholm har stor påverkan på miljön i staden. Därför bör så mycket storskalig godshantering som möjligt flyttas från innerstadshamnarna.
Det finns flera hamnar utanför Stockholm, med väl utbyggda väg- och järnvägsförbindelser, som har kapacitet att ta emot stora mängder gods, t ex Södertälje, Gävle, Oxelösund och Norrköping. Det är därför helt omotiverat att Stockholms stad bygger en stor containerhamn i Norvik i Nynäshamn. En sådan hamn blir mycket dyr och medför många transporter på väg även om det finns tillgång till järnväg. Stockholms
Hamnar bör i stället utreda möjligheterna till att köpa in sig i andra hamnar, t ex Södertälje hamn.
En viktig del av ett fortsatt utvecklat miljöarbete är att se till att det finns helt utbyggda möjligheter för omhändertagande av grå- och svartvatten, avfall samt att el-anslutning erbjuds alla fartyg.
Buller från fartyg ska minimeras och fartyg utan elanslutning ska inte förtöjas vid kajer där störningar för boende kan uppstå.”
Styrelsen beslöt, med avslag på Malte Sigemalms m.fl:s yrkande respektive Vivianne Gunnarssons yrkande
att
godkänna det föreliggande förslaget till budget för 2011 samt
uppdra åt verkställande direktören att överlämna budget 2011 till styrelsen för Stockholms Stadshus AB.
Malte Sigemalm, Margarita Pulido och Anders Djerf reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Vivianne Gunnarsson reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 18 oktober 2010. Vidare förelåg utdelat förslag till styrelsen den 15 november 2010 rörande tilläggsavtal avseende framflyttning av tidpunkten för kommunfullmäktiges godkännande.
Kjell Karlsson lämnade muntlig redovisning i ärendet.
Styrelsen beslöt
godkänna föreliggande förslag till markavtal och drift- och underhållsavtal
underställa beslutet för kommunfullmäktiges godkännande senast den 31 mars 2011
förklara beslutet för omedelbart justerat.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 8 november 2010.
Mats Lundin lämnade muntlig redovisning i ärendet.
att godkänna lämnad redovisning.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 6 oktober 2010.
utifrån föreliggande utredning förorda förslaget till permanent linjesträckning
ge kontoren och Hamnen i uppdrag att fortsätta arbetet med Spårväg City i samverkan med SL, bl.a. gällande detaljerad utformning av spårsträckningen, utformning av Ropsten och studie av möjligt läge för provisorisk depå
ge kontoren och Hamnen i uppdrag at ha en fortsatt dialog med SL gällande tidplanen för projektet
förklara ärendet omedelbart justerat
Malte Sigemalm, Margarita Pulido, Anders Djerf och Vivianne Gunnarsson lät till protokollet anteckna följande
”Det är angeläget att spårtrafiken till Norra Djurgårdsstaden och Ropsten kommer igång snabbt. Spårvägsdragningen är viktig för framtida bostadsområden och andra utvecklingsmöjligheter. Mycket återstår emellertid fortfarande att utreda och klargöra. Projektets kostnader och ekonomiska risker både avseende provisoriska och permanenta linjesträckningar måste utredas vidare och redovisas med en tydlig tidsplan.
Det är viktigt med ett fördjupat samarbete mellan staden och SL under den detaljerade projekteringen.
Processen bör ha högre transparens än vad som hittills varit fallet vid utbyggnaden av Spårväg City. Den fortsatta planeringen bör ske i nära samarbete med de olika intressenterna inklusive Lidingö stad och en bra medborgardialog bör genomföras. I det sammanhanget är det mycket viktigt att analysera vilka förändringar avseende trafikbuller som kommer att uppstå. Detta är en mycket angelägen fråga för boende i området.
I det fortsatta arbetet bör framtida lägen för kollektivtrafik på vatten planeras in. Det bör gälla både trafik med bilfärja och båtar för enbart persontrafik.”
godkänna föreliggande förslag till riktlinjer för finansiell hantering för Stockholms Hamn AB med dotterbolag gällande från 2011-01-01 samt överlämna densamma för godkännande till styrelsen för Stockholms Stadshus AB.
fastställa sammanträdestider enligt bilaga 1.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 9 november 2010.
Henrik Cars lämnade muntlig redovisning i ärendet.
att godkänna föreslaget nyttjanderättsavtal för båt med boende.
Mats Lundin redovisade den utdelade finansrapporten.
godkänna den redovisade finansrapporten.
c) Muntlig redovisning rörande handläggningen av önskemål om kajplats för fartyget Libelle
Hernik Cars lämnade muntlig redovisning i ärendet och redovisade för hur Hamnen avsåg att agera.
Renovering av Strömkajen
Byggnation av etapp II pågår.
Renovering och ombyggnad av Stora Tullhuset
I princip är hela byggnaden uthyrd och Fotografiskas verksamhet går bra med högt antal besökare.
Utbyggnad och ombyggnad av Värtahamnen – Frihamnen
Den planerade huvudförhandlingen har flyttats fram till den 16 - 17 februari 2011. Detaljplanen har prövats av regeringen som avslagit överklagandet och detaljplanen har vunnit laga kraft. Viss fördyring av projektet aviserades.
Utbyggnad och ombyggnad av Kapellskärs hamn
Skriftväxling pågår i miljödomstolen och Hamnens senaste yttrande inlämnades den 31 augusti 2010.
Diskussioner har inletts med Norrtälje kommun rörande finansiering av projektet.
Utbyggnad av Stockholm-Nynäshamn, Norvikudden
Tidigare projektchef har lämnat projektet och viss omorganisation har därför skett Huvudförhandling i miljööverdomstolen är planerad till den 23-26 november 2010. Ansökan om byggande av kajläge 8 och 9 har återtagits. Partneringavtal har träffats med NCC/Aarsleff för projektering och därefter, som en option, anläggande av kajer och markytor. Den överklagade detaljplanen har av regeringen remitterats till Boverket, som i yttrande avstyrkt bifall till överklagandet.
e) Muntlig redovisning rörande nuläget i pågående tillståndsprövningar enligt miljöbalken
Gun Rudeberg lämnade muntlig redovisning i ärendet.
Henrik Widerståhl lämnade muntlig redovisning rörande bl.a. Lantmännens verksamhet i Frihamnen och informerade även från möten som Jan Westerhoud, europachef för Hutchison Port Holdings hade i Stockholm i början av månaden.
Gun Rudeberg informerade i korthet om betänkandet Svensk Sjöfarts konkurrensförutsättningar (SOU 2010:73).
Nästa möte
Nästa möte: torsdagen den 16 december 2010 kl . 9.00.
Ordföranden förklarade mötet avslutat.