Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2017-09-07
Dnr 2017/KS 0021 001
Kommunfullmäktiges beslut- Frågan bordläggs och behandlas på ett kommande sammanträde.
Beskrivning av ärendetEn ny fråga har lämnats in till sammanträdet
Mikael Ordenius (MP) ställer en fråga till kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl (M) angående fasta hinder i vägnätet.
BilagorFråga angående fasta hinder i vägnätet.pdf
Dnr 2017/KS 0020 001
Kommunfullmäktiges beslut- Interpellationerna bordläggs och kommer att behandlas vid ett kommande sammanträde.
Beskrivning av ärendetInga nya interpellationer har lämnats in till sammanträdet. Två interpellationer anmäldes och bordlades vid sammanträdet den 19 juni. Interpellationer som lämnats in till sammanträdet den 19 juniPeter Bylund (MP) har lämnat in en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl (M) angående besked om ekonomiska ramar för Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (bilaga). Fredrik Saweståhl (M) har lämnat ett skriftligt svar (bilaga). Marie Åkesdotter (MP) har lämnat in en interpellation till barn- och utbildningsnämndens ordförande Anki Svensson (M) om specialpedagoger inom skola och förskola i Tyresö kommun (bilaga). Anki Svensson (M) har lämnat ett skriftligt svar (bilaga).
BilagorInterpellation angående besked om ekonomiska ramarna för Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund.pdfSvar på interpellation angående besked om ekonomiska ramar för Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund.pdfInterpellation om specialpedagoger i förskola och skola.pdfSvar på interpellation om specialpedagoger i skolor och förskolor.pdf
Dnr 2017/KS 0022 001
Beskrivning av ärendetInga motioner har lämnats till sammanträdet.
Dnr 2017/KS 0023 001
Kommunfullmäktiges beslut1. Ny sammanräkning från Länsstyrelsen noteras.2. Avsägelsen i kommunfullmäktige godkänns och lämnas till Länsstyrelsen för ny sammanräkning.3. Övriga avsägelser godkänns.4. Förslagen på fyllnadsval godkänns.
Beskrivning av ärendetNya ersättare i kommunfullmäktigeNicklas Åberg (M) har utsetts till ny ersättare i kommunfullmäktige efter Gisela Wilkens. Mikael Ebenholtz (M) har utsetts till ny ersättare i kommunfullmäktige efter Susanne Sohlberg.
Avsägelser som lämnats in till sammanträdetRode Kennerberg (KD)ledamot i barn- och utbildningsnämnden Leif Kennerberg (KD)ledamot i kommunstyrelsenersättare i krisledningsnämndenavsägelserna gäller från och med den 16 september 2017. Selma Harki (S)ledamot i gymnasie- och arbetsmarknadsnämndenledamot i kommunfullmäktige
Förslag på fyllnadsval som lämnats in till sammanträdetAnna Lund (KD)ny ordinarie ledamot i kommunstyrelsen efter Leif Kennerberg från och med den 16 september 2017 ochny ersättare i krisledningsnämnden efter Leif Kennerberg från och med den 16 september 2017 Marika Marklund (KD)ny ordinarie ledamot i barn- och utbildningsnämnden efter Rode Kennerberg.ny ersättare i kommunstyrelsen efter Anna Lund från och med den 16 september 2017. Lennart Berglund (MP)ny ersättare i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden efter Ingmar Jansson (MP). Agneta Hallbeck (S)ny ordinarie ledamot i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden. Katarina Helling (S)ny ersättare i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden Anders Linder (S)ny ledamot i direktionen för Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund efter Kjell Andersson (S). Lennart Jönsson (S)ny ersättare i Svealands Kustvattenvårdsförbund efter Kjell Andersson (S).
Dnr 2017/KS 0291 003
Kommunfullmäktiges beslut- Kommunstyrelsens reglemente ändras enligt kvalitetsenhetens förslag.
Beskrivning av ärendetDen 1 juli 2017 började lag (2017:425) om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare att gälla. Den innebär bland annat att försäljare av sådana produkter måste anmäla försäljningen till kommunen. Kommunen ansvarar för tillsynen av att enbart tillåtna e-cigaretter och påfyllningsbehållare säljs i handeln. Tillsammans med Polisen har kommunen också tillsyn över att handlarna följer reglerna om anmälan, egenkontroll och åldersgräns. För att kommunen ska kunna bedriva tillsynen enligt den nya lagen behöver ansvarig nämnd utses. Kvalitetsenheten föreslår att kommunstyrelsen, som redan har hand om tobaks- och folkölstillsynen, ska ansvara för tillsynen av e-cigaretter. Kommunstyrelsens reglemente behöver därför ändras enligt följande. 1.6.4 Uppgifter enligt alkohollag, tobakslag, lag om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, lotterilag samt lag om kameraövervakning14 § Styrelsen ansvarar för de uppgifter som åligger kommunen enligt alkohollagen, enligt tobakslagen och enligt lag om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. Styrelsen avger yttrande enligt kameraövervakningslagen och lotterilagen. Ärendet har beretts av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att kommunstyrelsens reglemente ändras enligt kvalitetsenhetens förslag.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §134.pdfTjänsteskrivelse ändring av KS reglemente avseende e-cigaretter.pdf
Dnr 2017/KS 0275 001
Kommunfullmäktiges beslut- Datum för kommunfullmäktiges sammanträden under 2018 fastställs enligt kommunkansliets förslag.
Beskrivning av ärendetÅrshjulet för kommunens styrprocess styrs av beslutad kommunplan och sammanträdesdatum för kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder. Sammanträdesdatum för kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt strategidagar under 2018 föreslås fastställas enligt bifogat förslag. Ärendet har behandlats av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att datum för kommunfullmäktiges sammanträden under 2018 fastställs enligt kommunkansliets förlag.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §145.pdfTjänsteskrivelse Sammanträdesdatum för kommunledningsutskott, kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt strategidagar 2018.pdf
Dnr 2017/KS 0186 10
Kommunfullmäktiges beslut1. Utdebiteringen för 2018 fastställs till 19,50 kronor per skattekrona,2. Inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs,3. Budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs,4. Anslagen till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola baseras på beräknad volym, och avräkning mot faktisk volym sker vid bokslut,5. Verksamhetsområde 8 byter namn från Arbetscentrum till Arbete och integration,6. Resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning för budgetåren 2018-2021 enligt bilaga 1 till kommunplanen fastställs,7. Förslag till investeringsprogram som redovisas i bilaga 4 till kommunplanen fastställs,8. Lån får tas upp inom en ram på 1 100 miljoner kronor,9. Ramen för koncernens rörelsekrediter fastställs till 150 miljoner kronor,10. Kommunen tecknar sammantaget borgen såsom för egen skuld för Tyresö Bostäder AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 1 800 miljoner kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader,11. Borgensavgiften för Tyresö Bostäder AB fastställs till 0,4 procent av vid var tidpunkt utnyttjad del, för övriga borgensåtaganden fastställs borgensavgiften i varje enskilt fall,12. Följande taxor antas och börjar gälla från och med 1 januari 2018:a) Reviderad taxa för Tyresö kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningb) Reviderad plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa,13. Revisorernas budget för 2018 fastställs till 1,6 miljoner kronor samt14. Kommunstyrelsens övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns.15. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda en eventuell försäljning alternativt likvidering av Tyresö Vindkraft AB.
ReservationAnita Mattsson (S) reserverar sig för de tjänstgörande socialdemokratiska ledamöternas räkning.
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig för de tjänstgörande miljöpartistiska ledamöternas räkning.
Marcus Svanfeldt Obligado (V) reserverar sig för de tjänstgörande vänsterpartistiska ledamöternas räkning.
Anders Wickberg (SD) reserverar sig för de tjänstgörande sverigedemokratiska ledamöternas räkning.
Beskrivning av ärendetKommunstyrelseförvaltningen har utifrån beslutad styrprocess upprättat förslag till budget för 2018 och plan för 2019-2021. Ärendet omfattar även förslag till ändringar i taxor. Ärendet ska beredas av kommunstyrelsen och beslutas i kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige fastställde 2014 den politiska inriktningen av verksamheten under mandatperioden i Kommunplan 2015-2018. Budgeten revideras årligen utifrån förändrade förutsättningar avseende skatteintäkter och demografi. Detsamma gäller även för förekommande uppdrag till nämnderna.
Sedan kommunstyrelsens behandling har Kommunplanen fått en ny layout och mindre redaktionella ändringar har även gjorts i utformningen av texten. Vidare har två indikatorer tillkommit under det strategiska målet "Tyresö är en av Sveriges bästa skolkommuner". Utöver indikatorn grundskola har även förskola och gymnasieskola tillkommit och indikatorerna är nu:Grundskola - Sammanvägt resultat i grundskolan, lägeskommun, ranking.Förskola - andel föräldrar som instämmer i påståendet "Jag är nöjd med verksamheten i mitt barns förskola" (föräldraenkät)Gymnasieskola - andel elever (%) folkbokförda i Tyresö som fullföljer studierna utan avbrott eller program/skolbyte Inför kommunfullmäktiges behandling av ärendet har ärendet även komplettrats med budgetförslag från Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna samt med en ny version av Socialdemokraternas budgetalternativ (se bilagor). Ärendet har behandlats av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunstyrelsen att:1. Utdebiteringen för 2018 fastställs till 19,50 kronor per skattekrona,2. Inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs,3. Budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs,4. Anslagen till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola baseras på beräknad volym, och avräkning mot faktisk volym sker vid bokslut,5. Verksamhetsområde 8 byter namn från Arbetscentrum till Arbete och integration,6. Resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning för budgetåren 2018-2021 enligt bilaga 1 till kommunplanen fastställs,7. Förslag till investeringsprogram som redovisas i bilaga 4 till kommunplanen fastställs,8. Lån får tas upp inom en ram på 1 100 miljoner kronor,9. Ramen för koncernens rörelsekrediter fastställs till 150 miljoner kronor,10. Kommunen tecknar sammantaget borgen såsom för egen skuld för Tyresö Bostäder AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 1 800 miljoner kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader,11. Borgensavgiften för Tyresö Bostäder AB fastställs till 0,4 procent av vid var tidpunkt utnyttjad del, för övriga borgensåtaganden fastställs borgensavgiften i varje enskilt fall,12. Följande taxor antas och börjar gälla från och med 1 januari 2018:a) Reviderad taxa för Tyresö kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningb) Reviderad plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa,13. Revisorernas budget för 2018 fastställs till 1,6 miljoner kronor samt14. Kommunstyrelsens övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns. YttrandeÄrendets gångÄrendet inleds med anföranden från kommunstyrelsens ordförande, oppositionsråd och representanter för respektive parti i kommunfullmäktige. Därefter fortsätter ärendet att behandlas nämndsvis där tilläggs- och ändringsyrkanden som berör den aktuella nämndens arbetsområde behandlas efter avslutad debatt. Sist behandlas kommunstyrelsen och då fattas även beslut i ärendet. YttrandenInledningInledningsanföranden hålls av Fredrik Saweståhl (M), Anita Mattson (S), Marcus Svanfeldt Obligado (V), Mats Lindblom (L), Marie Åkesdotter (MP), Anders Wickberg (SD), Ulrica Riis Pedersen (C) och Leif Kennerberg (KD). SocialnämndenAnders Jonsson (M), Inger Gemicioglu (V), Christina Melzén (L), Anna Lund (KD), Per Carlberg (SD), Carl Johan Karlson (S), Lilian Nylinder (MP), Gerd Dufberg (M), Peter Freij (M), Susann Ronström (S), Ulrica Riis Pedersen (C) och Mikael Fallmo (S) yttrar sig.
Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndenAnna Steele (L), Anna Lund (KD), Kristjan Vaigur (S), Peter Odelvall (M), Sara Granestrand (S), Per Carlberg (SD), Marcus Svanfeldt Obligado (V), Peter Bylund (MP) och Mats Lindblom (L) yttrar sig.
ByggnadsnämndenAnnika Henningsson (M), Lennart Jönsson (S) och Johan Rydén yttrar sig.
Barn- och utbildningsnämndenAnki Svensson (M), Inger Gemicioglu (V), Anna Lund (KD), Jannice Rockstroh (S), Åsa de Mander (L), Anders Wickberg (SD), Lilian Nylinder (MP), Christer Flodfält (M), Jerry Svensson (S), Mikael Fallmo (S) och Fredrik Saweståhl (M) yttrar sig. Kultur- och fritidsnämndenDick Bengtson (M), Leif Kennerberg (KD), Erkki Vesa (M), Per Carlberg (SD), Karin Ljung (S), Marcus Svanfeldt Obligado (V), Mikael Ordenius (MP), Mats Lindblom (L) och Martin Nilsson (S) yttrar sig.
KommunstyrelsenFredrik Saweståhl (M), Anita Mattsson (S), Anders Wickberg (SD), Anki Svensson (M), Leif Kennerberg (KD), Marcus Svanfeldt Obligado (V), Liselotte Stjernfeldt (M), Marie Åkesdotter (MP), Martin Nilsson (S), Ulrica Riis Pedersen (C), Mats Lindblom (L), Leif Lanke (L), Andreas Jonsson (M), Peter Bylund (MP), Christina Melzén (L), Mats Larsson (L) och Ulrica Riis Pedersen (C) yttrar sig.
YrkandeInledningFredrik Saweståhl (M), Mats Lindblom (L), Ulrica Riis Pedersen (C) och Leif Kennerberg yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till kommunplan. Anita Mattsson (S) yrkar bifall till Socialdemokraternas förslag till kommunplan.
Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till Miljöpartiets förslag till kommunplan. Anders Wickberg (SD) yrkar bifall till Sverigedemokraternas förslag till kommunplan. Yrkanden socialnämndenAndreas Jonsson (M), Christina Melzén (L), Anna Lund (KD), Gerd Dufberg (M), Peter Freij (M) och Ulrica Riis Pedersen (C) yrkar bifall till de delar av kommunstyrelsens förslag till kommunplan som berör socialnämndens verksamhetsområden. Ingrid Gemicioglu (V) yrkar bifall till vänsterpartiets förslag till kommunplan samt budgetram för socialnämndens verksamhetsområden. Vidare yrkar hon bifall till vänsterpartiets tilläggsyrkanden avseende socialnämndens verksamhetsområden. Per Carlberg (SD) yrkar bifall till sverigedemokraternas förslag till kommunplan och till sverigedemokraternas tilläggsyrkanden avseende socialnämndens verksamhetsområden.
Carl Johan Karlson (S) yrkar bifall till socialdemokraternas förslag till kommunplan samt bifall till socialdemokraternas tilläggsyrkanden avseende socialnämndens verksamhetsområden. Tilläggsyrkanden avseende socialnämndens verksamhetsområden
Socialdemokraterna1. Verksamhetsområde nr 3. Individ- och familjeomsorgIndivid och Familjeomsorgens förebyggande arbete förstärks med 2 500 0002. Verksamhetsområde nr 4. Omsorg om personer med funktionsnedsättningTillgänglighetsmiljon inrättas för att fler ska kunna delta i samhället.3. Verksamhetsområde nr 5. ÄldreomsorgSocialnämndens budget förstärks för kvalitetshöjande insatser inom äldreomsorgen. Kostnad 3 300 000 kronor.4. Inför träffpunkter för äldre Miljöpartiet5. Verksamhetsområde Nr 3. Individ- och familjeomsorgSatsningar: särskilda insatser på Individ- och familjeomsorgen, anställa fler socionomer samt förebyggande verksamhet, totalt 9,5 miljoner kronor.6. Verksamhetsområde Nr 5. ÄldreomsorgTa fram en plan som tillgodoser behovet i ett långsiktigt perspektiv som arbetats fram tillsammans med pensionärsorganisationerna.7. Verksamhetsområde Nr 5. ÄldreomsorgFörbättra kommunikationen till äldre, anhöriga och personal, vid förändringar av omsorgen.8. Verksamhetsområde Nr 4 och 5. Omsorg om personer med funktionsnedsättning och äldreomsorgOrdna fler hälsofrämjande mötesplatser för samvaro - för utövande och upplevelse av natur, kultur och fysisk aktivitet.9. Verksamhetsområde Nr 5. ÄldreomsorgGenomföra en satsning på mat och måltider.10. Verksamhetsområde Nr 5. ÄldreomsorgFörstärkt anhörigstöd och anställa en anhörigkonsult. Vänsterpartiet11. Förvaltningsgemensamt;Socialnämnden anslår 1 miljon kronor för ökad digitalisering och modernisering av arbetslivet inom socialnämndens samtliga områden.12. Verksamhetsområde 3. Individ och familjeomsorgökad bemanning och förstärkt rättssäkerhet 9 miljoner kronor13. Verksamhetsområde 4. Omsorg om personer med funktionsnedsättningsocialnämnden får i uppdrag att avskaffa LOV inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning 14. Verksamhetsområde 5. Äldreomsorg500 tkr reserveras för att inrätta en tjänst som anhörigkonsulent med placering i centrala förvaltningen.15. Socialnämnden anslår 10.mkr för generella kvalitetshöjande åtgärder inom äldreomsorgen16. Socialnämnden anslår 1.0 mkr för ökad digitalisering och modernisering av arbetslivet inom socialnämndens samtliga områden.17. Socialnämnden anslår 2.0 mkr för insatser som ämnar öka den generella folkhälsan bland den äldre befolkningen och för att minska den sociala isoleringen av äldre. Sverigedemokraterna18. Verksamhetsområde nr 3. Individ- och familjeomsorgatt anslagen till individ- och familjeomsorgen utökas med 8 500 000 kronor19. Verksamhetsområde nr 4. Omsorg om personer med funktionsnedsättningatt Socialnämnden ges i uppdrag att sprida kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar20. Verksamhetsområde nr 5. Äldreomsorgatt Socialnämnden ges i uppdrag att se över möjligheterna för att införa en enhet för palliativ vård som är separerad från annan vårdverksamhet21. att Socialnämnden ges i uppdrag att inrätta en regel för begäran av utdrag ur belastningsregister vid nyanställning av personal inom äldreomsorgen22. att Socialnämnden ges i uppdrag att utveckla verksamheten med terapihundar inom äldreomsorgen23. att Socialnämnden ges i uppdrag att införa krav på att all personal inom äldreomsorgen ska kunna kommunicera flytande i tal och skrift på svenska24. att socialnämnden ges i uppdrag att införa träffpunkter enligt Haningemodellen25. att socialnämnden ges i uppdrag att utreda möjligheten för att kompensera anställda inom vård och omsorg för lönebortfall till följd av karensdagar.
Yrkanden gymnasie- och arbetsmarknadsnämndenAnna Steele (L), Anna Lund (KD) och Peter Odelvall (M) yrkar bifall till de delar av kommunstyrelsens förslag till kommunplan som berör gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområden. Per Carlberg (SD) yrkar bifall till sverigedemokraternas tilläggsyrkanden avseende gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområden. Marcus Svanfeldt Obligado (V) yrkar bifall till vänsterpartiets tilläggsyrkanden avseende gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområden. Peter Bylund (MP) yrkar bifall till miljöpartiets tilläggsrykanden avseende gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområden. Tilläggsyrkanden avseende gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområden
Socialdemokraterna26. Verksamhetsområde nr 6. GymnasieskolaGymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ges i uppdrag att med högsta prioritet analysera och formulera ett förslag om Tyresö Gymnasiums framtida strategiska inriktning och förnyelse.27. Verksamhetsområde nr 7. VuxenutbildningVuxenutbildningens budgetram förstärks med ytterligare 1 400 000 kronor28. Verksamhetsområde nr 8. Arbetscentrum (enl. beslutspunkt 5 ändras namnet till Arbete och Integration)Tyresö kommun garanterar att alla ungdomar mellan 16-17 år som söker sommarjobb 2018, får det.29. Kommunens arbete med integration prioriteras för att snabbt uppnå målet om jobb och egen försörjning för nyanlända. För detta utökas kostnaderna med 500 000 kronor. Miljöpartiet30. Verksamhetsområde Nr 6. GymnasieskolaStärka elevhälsan för ökat välmående och mindre psykisk ohälsa.31. Verksamhetsområde Nr 6. GymnasieskolaStärka studie- och yrkesvägledningen i syfte att minska studieavbrott.32. Verksamhetsområde Nr 8. ArbetscentrumErbjuda sommarjobb till alla 16-17-åringar i Tyresö kommun, inom kommunens verksamheter eller på företag i kommunen, samt kontinuerligt erbjuda praktikplatser och uppmuntra företag att ta emot praktikanter. Vänsterpartiet33. Verksamhetsområde 7. VuxenutbildningGymnasie- och arbetsmarknadsnämnden anslår 1 miljon kronor för ett lokalt lärarlyft inom C3L34. Verksamhetsområde 8. Arbetscentrum (numera Arbete och integration)Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden anslår 1.5 mkr för en särskild satsning på feriearbete för ungdomar med neuropsykiatriska fuktionsskillnader. Sverigedemokraterna35. Verksamhetsområde nr 6. Gymnasieskolaatt Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ges i uppdrag att undersöka möjligheterna att avveckla de teoretiska linjerna i Tyresö gymnasium och förbättra de praktiska linjerna.36. Verksamhetsområde nr 7. Vuxenutbildningatt ingen tolkhjälp som inte är lagreglerad ges utom under den tid en människa fortfarande studerar vid SFI med statliga bidrag.37. Verksamhetsområde nr 8. Arbetscentrum (enl. beslutspunkt 5 ändras namnet till Arbete och Integration)att Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden arbetar för främjande av assimilation istället för den nuvarande inriktningen på integration.38. att Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden anpassar mottagning och service för invandrare till den mest ekonomiskt återhållsamma nivån.39. att Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden ges i uppdrag att utreda möjligheterna för etablerandet att ett återvandringskontor.
Yrkanden byggnadsnämndenAnnika Henningsson (M) och Johan Rydén (MP) yrkar bifall de delar av kommunstyrelsens förslag till kommunplan som berör byggnadsnämndens verksamhetsområde.
Inga tilläggsyrkanden lämnades in avseende byggnadsnämndens verksamhetsområde.
Yrkanden barn- och utbildningsnämndenAnki Svensson (M), Anna Lund (KD), Åsa de Mander (L), Christer Flodfält (M) och Fredrik Saweståhl (M) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till kommunplan avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden.
Inger Gemicioglu (V) yrkar bifall till vänsterpartiets budgetram avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden samt bifall till vänsterpartiets förslag till kommunplan.
Lilian Nylinder (MP) yrkar bifall till miljöpartiets förslag till kommunplan avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden.
Tilläggsyrkanden avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden Socialdemokraterna40. Verksamhetsområde nr 1. Förskola och pedagogisk omsorgKvalitetssatsningar i förskolan och skola, för att bidra till minskade barngrupper och klasser och ökat antal pedagoger och lärare. Förstärkning med 10 000 000 kronor.41. Verksamhetsområde nr 2. Grundskola inklusive grundsärskola och fritidshemStärka det sociodemografiska tillägget och tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd. Kostnad 3 000 000 kronor.42. Förstärka det centrala elevhälsoteamet. Förstärkning med 1 800 000. Avser även förskolan.43. Förstärkningar på inom- och utomhusmiljöer för att öka tryggheten och stärka den pedagogiska lärmiljön. Infrastrukturen för IT ska stärkas. Förstärkning med 4 500 000 kronor. Avser även förskolan.Miljöpartiet44. Verksamhetsområde nr 1. Förskola och pedagogisk omsorgGöra förskolan giftfri, 50 procent ekologiska livsmedel, mat lagad från grunden och endast ekologisk frukt och grönt45. Verksamhetsområde nr 2. Grundskola inklusive grundsärskola och fritidshemUtvärdera "en skola för var och en" och säkerställa att varje elev i tidiga årskurser får stöd och kan uppnå bra läs-, skriv- och mattekunskaper.46. Verksamhetsområde nr 2. Grundskola inklusive grundsärskola och fritidshemHälsofrämjande insatser för elever och personal, stärka elevhälsan, antimobbningsarbetet, förebygga och minska psykisk ohälsa.47. Verksamhetsområde nr 1 och 2. Förskola och pedagogisk omsorg och grundskola inklusive grundsärskola och fritidshemMinskade barngrupper och fler förskolelärare och fler behöriga lärare, totalt 14 miljoner kr.
Vänsterpartiet48. Verksamhetsområde 1. Förskola och pedagogisk omsorg1 mkr reserveras för att anställa två genuspedagoger till förskolan och förskoleklasser för att implementera genuspedagogiken.49. Verksamhetsområde 2. Grundskola inklusive grundsärskola och fritidshem.Barn- och utbildningsnämnden anslår 5.0 mkr för ökat centralt tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd.50. Barn- och utbildningsnämnden får i uppdrag att utreda urvalskriterierna för det sociodemografiska tillägget.51. Barn- och utbildningsnämnden får i uppdrag att utreda konsekvenserna av att våra förskolor och grundskolor ersätts med den faktiska hyreskostnaden eller annat system som inte är lika känsligt vid minskat antal elever.52. Barn- och utbildningsnämnden får i uppdrag att inför nästkommande budget särredovisa fritidshemmens och grundskolornas budgetar.53. Barn- och utbildningsnämnden anslår 1.0 mkr för att slopa ensamstägningarna inom förskola och fritidshem. Sverigedemokraterna54. Verksamhetsområde nr 1. Förskola och pedagogisk omsorg att kommunen ser över möjligheterna att implementera den så kallade Nackamodellen inom barnomsorgen där föräldrar ska kunna kontrakteras av kommunen som dagbarnvårdare åt sina egna barn.55. Verksamhetsområde nr 2. Grundskola inklusive grundsärskola och fritidshem att anslaget till grundskolorna ökar med 11 000 000 kronor för att varje skola ska ha en sjuksköterska, studievägledare och kurator.
56. att undervisning individanpassas så elever med liknande prestationsförmåga och behov studerar tillsammans57. att kommunen bedriver modersmålsundervisning efter skoltid58. att kommunen endast anställer rektorer med yrkeserfarenhet inom pedagogiken.
Yrkanden kultur- och fritidsnämndenDick Bengtson (M), Leif Kennerberg (KD) och Erkki Vesa (M) yrkar bifall till de delar av kommunstyrelsens förslag till kommunplan som berör kultur- och fritidsnämndens verksamhetsområden. Karin Ljung (S) yrkar bifall till socialdemokraternas förslag till kommunplan avseende kultur- och fritidsnämdens verksamhetsområde.
Marcus Svanfeldt Obligado (V) yrkar bifall till vänsterpartiets förslag till kommunplan avseende kultur- och fritidsnämndens verksamhetsområde.
Mikael Ordenius (MP) yrkar bifall till miljöpartiets förslag till kommunplan avseende kultur- och fritidsnämndens verksamhetsområde.
Tilläggsyrkanden avseende kultur- och fritidsnämndens verksamhetsområde
Socialdemokraterna59. Verksamhetsområde nr 9. Bibliotek, kultur och fritid, inklusive fritidsgårdarFörstärkt stöd till kultur- och föreningsliv, 2 700 000 kronor.60. Sänkta avgifter till kulturskolan.Miljöpartiet61. Verksamhetsområde nr 9. Bibliotek, kultur och fritid, inklusive fritidsgårdarFritidsgårdar i alla kommundelar och förstärkt kultur- och föreningsliv, totalt 3,55 miljoner kronor.62. Ta initiativ till att bilda ett kommunalförbund eller annat samarbete med närliggande kommuner, för att se över och försöka åstadkomma bättre nyttjande av idrotts- och kulturanläggningar.
Vänsterpartiet63. Verksamhetsområde nr 9. Bibliotek, kultur och fritid, inklusive fritidsgårdarAvgifterna på kulturskolan sänks i ett första steg med 1,5 mkr med sikte på en avgiftsfri kulturskola.64. Pensionärsorganisationerna och funktionshinderorganisationerna garanteras gratis hyra av kommunens lokaler till en kostnad av 160 tkr.65. Kultur- och fritidsnämnden anslår 450 tkr för att öppna centrumbiblioteket på söndagar.66. Kultur- och fritidsnämnden anslår 300 tkr för uppförandet av en vägg avsedd för graffittikonst samt annan offentlig utsmyckning.67. Kultur och fritidsnämnden anslår 1.0 mkr för driften av en mötesplats för pensionärer i centralt läge.68. Kultur och fritidsnämnden anslår 1.0 mkr för utökad fältverksamhet inom fritidsgårdarna med inriktning på trygghetsskapande åtgärder. Sverigedemokraterna69. Verksamhetsområde nr 9. Bibliotek, kultur och fritid, inklusive fritidsgårdaratt Kultur- och fritidsnämnden ges i uppdrag att ge Tyresö kommun en aktiv roll vid firandet av traditionella högtider.70. att Kultur- och fritidsnämnden inte får rikta kulturstöd till att finansiera kultur eller kulturevenemang som underblåser eller romantiserar användandet av vandalism, droger eller våld.71. att Kultur- och fritidsnämnden ges i uppdrag att verka för en jämn fördelning av resurser mellan pojk- och flickidrott i Tyresö kommun.72. att Kultur- och fritidsnämnden ges i uppdrag att utreda behovet av investeringar för ridklubbens verksamheter inom ramen för kultur och fritid. Liberalerna73. Verksamhetsområde nr 9. Bibliotek, kultur och fritid, inklusive fritidsgårdarLiberalerna yrkar på att investeringsobjektet "Ishall i Tyresö C" utgår ur investeringsprogrammet, och att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda alternativa placeringar av en ny ishall.
Yrkanden kommunstyrelsenFredrik Saweståhl (M), Anki Svensson (M), Leif Kennerberg (KD), Liselotte Stjernfeldt (M) och Ulrica Riis Pedersen (C) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till kommunplan. Mats Lindblom (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till kommunplan och till liberalernas tilläggsyrkande om att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda en eventuell försäljning alternativt likviderig av Tyresö Vindkraft AB. Fredrik Saweståhl (M), Anita Matsson (S) och Marcus Svanfeldt Obligado (V) biträder liberalernas tilläggsyrkande. Anders Wickberg (SD) yrkar bifall till sverigedemokraternas förslag till kommunplan och sverigedemokraternas samtliga tilläggsyrkanden avseende kommunstyrelsens verksamhetsområden.
Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till miljöpartiets förslag till kommunplan.
Martin Nilsson (S) yrkar bifall till socialdemokraternas förslag till kommunplan. Marcus Svanfeldt Obligado (V) yrkar bifall till vänsterpartiets förslag till kommunplan.
Tilläggsyrkanden avseende kommunstyrelsens verksamhetsområden
Socialdemokraterna74. Verksamhetsområde nr 10. Plan och exploateringBygga minst 1000 nya hyresrätter mellan 2018-2022 och fram till 2035 påbörja 3000 nya hyresrätter.75. Verksamhetsområde nr 12. Miljö och trafikSe över och skärpa kommunens klimat- och energimål.76. Utöka naturskolan till att gälla fler årskurser. För ändamålet avsätts 250 000 kronor77. Verksamhetsområde nr 16. NäringslivEtablera en lokal företagshub där företagare kan få stöd och utvecklas genom varandra, bland annat med stöd av kommunens företagslots.78. Verksamhetsområde nr 19. Politisk verksamhetInföra öppna nämndsammanträden.79. Verksamhetsområde nr 20. Tyresö Bostäder ABSom ägare i Tyresö Bostäder ge direktiv om att inga ombildningar kommer att genomföras.
Miljöpartiet80. Stärkt miljö- och klimatarbete 3,5 mkr.81. Bidra till mångfald och minskad segregation på bostadsmarknaden genom minst 50 procent hyresrätter vid byggande av flerbostadshus.82. Skärpa ambitionen i cykelplanen, satsa på cykling - ökad trafiksäkerhet, ökad tillgänglighet, ett bra skyltat cykelnät, fler separerade cykelvägar, mål om hur mycket cyklingen ska öka i förhållande till regionens mål om 20% till år 2030. Vänsterpartiet83. Verksamhetsområde 17 Gemensam verksamhetTyresö kommun inrättar en tjänst som barnombudsman till en kostnad av 500 tkr.84. Tjänsten som sekreterare i funktionshinderrådet utökas till en heltidstjänst, kostnad 375 tkr.85. En tjänst som jämställdsutvecklare som ska arbeta med jämtegrering inrättas, kostnad 500 tkr.86. En tjänst som arbetsmiljösamordnare inrättas, kostnad 500 tkr.87. Verksamhetsområde 16 NäringslivVerksamhetsområde 16 Näringsliv ges i uppdrag att utarbeta en handledning för företag som ämnar drivas som arbetarkooperativ, andra typer av kooperativ eller andra alternativa ägandeformer.88. Verksamhetsområde 19 Politisk verksamhetVerksamhetsområde 19 Politisk verksamhet ges uppdrag att utarbeta riktlinjer för obligatoriska praktikveckor för kommunalråd med start nästa mandatperiod. Sverigedemokraterna89. Verksamhetsområde nr 12. Miljö och trafikatt kommunstyrelsen ges i uppdrag att skapa en plan för att bygga fler infartsparkeringar90. Verksamhetsområde nr 13. Vatten och avloppatt kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheterna för att en maxtaxa på 200 000 kr ska gälla vid utbyggnad av vatten och avlopp samt vägar i kommunen91. Verksamhetsområde nr 17. Gemensam verksamhetatt kommunstyrelsen ges i uppdrag att minska antalet anställda kommunikatörer till fyra92. Verksamhetsområde nr 19. Politisk verksamhet att kommunstyrelsen ges i uppdrag att fastställa insynsplatser i styrelser, nämnder och beredningar till alla partier som är invalda i fullmäktige93. att minska det sammanlagda partistödet till samtliga politiska partier med 500 000 kronor94. Verksamhetsområde nr 20. Tyresö Bostäder AB att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ändra i ägardirektiven för Tyresö Bostäder så att 25 % av alla lediga hyresrätter inte längre går till nyanlända95. Verksamhetsområde nr 21. Övriga bolagatt kommunstyrelsen ges i uppdrag undersöka möjligheten att avyttra den av kommunen ägda vindkraften. Liberalerna96. Verksamhetsområde 21. Övriga bolag:Liberalerna yrkar att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda en eventuell försäljning alternativt likvidering av Tyresö Vindkraft AB.
Övriga tilläggsyrkandenSverigedemokraterna97. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att se över möjligheten för Tyresö kommun att lämna Mälardalsrådet.98. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheten att skapa en plan för att avveckla modulbostäderna i Tyresö.99. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att undersöka möjligheten att införa en klädpolicy/neutralitetspolicy för anställda inom Tyresö kommun som innebär förbud mot att bära synliga politiska, filosofiska eller religiösa symboler under arbetstid.100. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att skapa arbetsplatser inom kommunens gränser för alla anställda inom kommunen.101. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att skapa en plan för att efterleva kommunens ordningsstadga ifråga om penningsinsamling.102. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att se över möjligheterna för att rikta mer resurser till grannsamverkansverksamheten i Tyresö kommun.103. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att se över möjligheterna för inrättandet av ett nytt bostadskösystem som prioriterar Tyresöbor.104. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheterna för stoppad mottagning av nyanlända migranter.105. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att skapa ett mångkulturellt bokslut som visar på de direkta och indirekta kostnader och intäkter som migrationen orsakar kort- och långsiktigt för Tyresö kommun.106. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att införa ett skönhetsråd.107. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda vilka områden i Tyresö som är mest utsatta för kriminell aktivitet.108. att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ansöka hos Länsstyrelsen om att få installera och utöka kameraövervakning i områden som är särskilt drabbade.
Ändringsyrkanden avseende kommunstyrelsens förslag till beslut Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 1.Socialdemokraterna yrkar att utdebiteringen för 2018 höjs till 19,65 kronor per skattekrona. Miljöpartiet yrkar att utdebiteringen för 2018 höjs till 19,80 kronor per skattekrona. Vänsterpartiet yrkar att utdebiteringen för 2018 höjs till 19,95 kronor per skattekrona.
Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 2.Socialdemokraterna yrkar att inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs enligt socialdemokraternas förslag till kommunplan. Miljöpartiet yrkar att inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs enligt miljöpartiets förslag till kommunplan.
Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 3.Socialdemokraterna yrkar att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Socialdemokraternas förslag till kommunplan. Miljöpartiet yrkar att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Miljöpartiets förslag till kommunplan. Vänsterpartiet yrkar att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Vänsterpartiets förslag till kommunplan. Vidare yrkar Vänsterpartiet att kommunstyrelsen får besluta om att ta i anspråk medel som har avsatts för volymökningar, totalt 6,365 miljoner kronor i 2018-års budget i enlighet med Vänsterpartiets budgetförslag. Sverigedemokraterna yrkar att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Sverigedemokraternas förslag till kommunplan. Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 4.Miljöpartiet yrkar att anslagen till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola baseras på beräknad volym, och avräkning mot faktisk volym sker vid bokslut, med tillägg för miljöpartiets satsningar som anges i Miljöpartiets förslag till kommunplan. Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 6.Socialdemokraterna yrkar att resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning för budgetåren 2018-2021 enligt bilaga 1 till kommunplanen räknas om och fastställs enligt det Socialdemokratiska budgetalternativet. Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 7.Miljöpartiet yrkar att kommunstyrelsens förslag till investeringsprogram återremitteras för att omarbetas enligt Miljöpartiets förslag.
Vänsterpartiet yrkar att kommunstyrelsens förslag till investeringsprogram återremitteras för att omarbetas enligt Vänsterpartiets förslag.
Sverigedemokraterna yrkar att kommunstyrelsens förslag till investeringsprogram återremitteras för att omarbetas med syfte att minska lånefinansieringsraden.
Socialdemokraterna yrkar att kommunstyrelsen ges i uppdrag att omarbeta förslaget till investeringsplan utifrån det socialdemokratiska budgetalternativet.
Ändringyrkanden avseende beslutspunkt 8.Miljöpartiet yrkar på att lån får tas upp inom en ram på 1 050 miljoner kronor. Sverigedemokraterna yrkar att kommunstyrelsens förslag till investeringsprogram återremitteras för att omarbetas med minskad lånefinansieringsgrad. Ändringsyrkanden avseende beslutspunkt 12.
Följande taxor antas och börjar gälla från och med 1 januari 2018:a) Reviderad taxa för Tyresö kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningb) Reviderad plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa. Socialdemokraterna yrkar att kommunstyrelsen ges i uppdrag att omarbeta förslaget till plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa enligt det socialdemokratiska budgetalternativet. Beslutspunkt 14.Socialdemokraterna yrkar att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det socialdemokratiska förslaget till kommunplan. Miljöpartiet yrkar att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det miljöpartistiska förslaget till kommunplan. Vänsterpartiet yrkar att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det vänsterpartistiska förslaget till kommunplan. Sverigedemokraterna yrkar övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det sverigedemokraternas förslag till kommunplan.
BeslutsgångBeslutsgång tilläggsyrkandenYrkande 1Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 31 ja, 16 nej och 4 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 1.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 2Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 3Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 4Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 26 ja, 21 nej och 4 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 2.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 5Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 6Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 21 nej Se bifogat röstningsprotokoll, votering 3.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 7Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 8Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 9Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 10Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 11Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 12Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 13Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 2 nej och 19 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 4.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 14Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 15Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 16Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 17Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 2 nej och 19 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 5.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 18Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 40 ja, 4 nej och 7 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 6.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 19Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 20Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 21Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 22Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 23Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 24Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 26 ja, 4 nej och 21 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 7.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 25Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 26Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 27Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 28Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 8.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 29Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 16 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 9.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.Yrkande 30Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 10.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 31Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 32Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 33Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 34Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 44 ja, 2 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 11.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 35Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 36Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 37Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 38Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 39Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 40Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 16 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 12.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 41Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 13.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 42Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 43Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 15 nej och 6 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 14.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 44Efter ställda propositioner finner ordförande att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 15.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 45Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 46Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 47Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 48Efter ställda propositioner finner ordförande att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 44 ja, 2 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 16.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 49Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 50Efter ställda propositioner finner ordförande att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 17.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 51Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 52Efter ställda propositioner finner ordförande att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 31 ja och 20 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 18.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 53Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Yrkande 54Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 55Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 42 ja, 4 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 19.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 56Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 57Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 58Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 59Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 14 nej och 7 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 20.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 60
Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 21.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 61Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 5 nej och 16 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 22.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 62Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 63Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 64Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 17 nej och 4 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 23.Kommunfullmäktige avslår yrkandet
Yrkande 65Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 66Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 67Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 68Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 2 nej och 19 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 24.Kommunfullmäktige avslår yrkandet
Yrkande 69Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 70Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 71Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 72Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 73
Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 22 ja, 11 nej och 18 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 25.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 74Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 75Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 26.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 76Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 77Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 19 nej och 2 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 27.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 78Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 28.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 79Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 29.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 80Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 7 nej och 14 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 30.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 81Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 44 ja och 7 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 31.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 82Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 32.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 83Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja och 21 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 33.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 84Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 30 ja, 16 nej och 5 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 34.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 85Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Yrkande 86Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 87Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Yrkande 88Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 46 ja, 2 nej och 3 avstår. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 35.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 89Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 90Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 91Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 92Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 42 ja och 9 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 36.Kommunfullmäktige avslår yrkandet.
Yrkande 93Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 47 ja och 4 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 37.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 94Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.Votering begärs och följande röstordning fastställsDen som vill avslå yrkandet röstar jaDen som vill bifalla yrkandet röstar nejResultat: 47 ja och 4 nej. Se bifogat röstningsprotokoll, votering 38.Kommunfullmäktige avslår yrkandet. Yrkande 95Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 96Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige bifaller yrkandet. Yrkande 97Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 98Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 99Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 100Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 101Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 102Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 103Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 104Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 105Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 106Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 107Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet. Yrkande 108Efter ställda propositioner finner ordföranden att kommunfullmäktige avslagit yrkandet.
Beslutsgång kommunstyrelsens förslag till beslut
Beslutspunkt 1Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut om att utdebiteringen för 2018 fastställs till 19,50 kronor per skattekrona. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Socialdemokaternas förslag om att utdebiteringen för 2018 höjs till 19,65 kronor per skattekrona. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Miljöpartiets förslag om att utdebiteringen för 2018 höjs till 19,80 kronor per skattekrona. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Västerpartiets förslag om att utdebiteringer för 2018 höjs till 19,95 kronor per skattekrona.
Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att utdebiteringen för 2018 fastställs till 19,50 per skattekrona. Beslutspunkt 2Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut om att inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Socialdemokraterna yrkande om att inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastställs enligt socialdemokraternas förslag till kommunplan. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Miljöpartiets yrkande om att inriktning och särskilda uppdrag som anges för verksamhetsområden och kommunala bolag fastsälls enligt miljöpartiets förslag till kommunplan.
Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut. Beslutspunkt 3Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut om att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Socialdemokraternas yrkande om att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Socialdemokraternas förslag till kommunplan.
Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Miljöpartiets yrkande om att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Miljöpartiets förslag till kommunplan. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Vänsterpartiets yrkande om att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Vänsterpartiets förslag till kommunplan. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Vänsterpartiets yrkande om att kommunstyrelsen får besluta om att ta i anspråk medel som har avsatts för volymökningar, totalt 6,365 miljoner kronor i 2018-års budget i enlighet med Vänsterpartiets budgetförslag. Ordföranden ställer slutligen frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Sverigedemokraterna yrkande att budgeterade ramanslag per verksamhetsområde för budgetåret 2018 och plan för 2019- 2021 fastställs enligt Sverigedemokraternas förslag till kommunplan.
Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut.
Beslutspunkt 4Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut om att anslagen till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola baseras på beräknad volym, och avräkning mot faktisk volym sker vid bokslut. Därefter ställer ordförandens frågan om kommunfullmäktige vill bifalla Miljöpartiets yrkande om att anslagen till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola baseras på beräknad volym, och avräkning mot faktisk volym sker vid bokslut, med tillägg för miljöpartiets satsningar.
Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut. Beslutspunkt 5Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill fatta beslut enligt kommunstyrelsens förslag om att verksamhetsområde 8 byter namn från Arbetscentrum till Arbete och integration och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med förslaget.
Beslutspunkt 6Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut om att fastställa resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning för budgetåren 2018-2021 enligt bilaga 1 till kommunplanen. Därefter ställer ordföranden frågan om kommunfullmäktige vill bifallla Socialdemokraternas yrkande om att resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning för budgetåren 2018-2021 enligt bilaga 1 till kommunplanen räknas om och fastställs enligt det Socialdemokratiska budgetalternativet.
Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut. Beslutspunkt 7Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill återremittera investeringsprogrammet för att omarbetas enligt Miljöpartiets förslag. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill återremittera investeringsprogrammet för att omarbetas enligt Vänsterpartiets förslag. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill återremittera investeringsprogrammet för att omarbetas i syfte att minska lånefinansieringsraden enligt Sverigedemokraternas förslag.
Ordförandens finner att fullmäktige vill fatta beslut om investeringsprogrammet idag. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige vill fatta beslut en enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att fastställa investeringsprogram som redovisas i bilaga 4 till kommunplanen. Ordförandens ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt Socialdemokraternas förslag att kommunstyrelsen ges i uppdrag att omarbeta förslaget till investeringsplan utifrån det socialdemokratiska budgetalternativet. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut.
Beslutspunkt 8Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill återremittera investeringsprogrammet för att omarbetas i syfte att minska lånefinansieringsraden enligt Sverigedemokraternas förslag. Ordföranden finner att fullmäktige beslutar att frågan om låneram avgörs idag.
Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt kommunstyrelsens förslag till beslut att lån får tas upp inom en ram på 1 100 miljoner kronor. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt Miljöpartiets förslag om att lån får tas upp inom en ram på 1 050 miljoner kronor. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut att lån får tas upp inom en ram på 1 100 miljoner kronor. Beslutspunkt 9Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att ramen för koncernens rörelsekrediter fastställs till 150 miljoner kronor och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med förslaget.
Beslutspunkt 10Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill fatta beslut enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att kommunen tecknar sammantaget borgen såsom för egen skuld för Tyresö Bostäder AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 1 800 miljoner kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med förslaget. Beslutspunkt 11Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill fatta beslut enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att borgensavgiften för Tyresö Bostäder AB fastställs till 0,4 procent av vid var tidpunkt utnyttjad del, för övriga borgensåtaganden fastställs borgensavgiften i varje enskilt fall och finner att fullmäktige beslutar enligt förslaget. Beslutspunkt 12Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att följande taxor antas och börjar gälla från och med 1 januari 2018:a) Reviderad taxa för Tyresö kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningb) Reviderad plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt Socialdemokraternas förslag om att kommunstyrelsen ges i uppdrag att omarbeta förslaget till plan- och bygglovstaxa inklusive mät- och karttaxa enligt det socialdemokratiska budgetalternativet. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut. Beslutspunkt 13Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta enligt kommunstyrelsens förslag till beslut om att revisorernas budget för 2018 fastställs till 1,6 miljoner kronor och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med förslaget.
Beslutspunkt 14Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill fatta beslut om att kommunstyrelsens övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det socialdemokratiska förslaget till kommunplan. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det miljöpartistiska förslaget till kommunplan. Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige vill besluta att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt det vänsterpartistiska förslaget till kommunplan. Ordförandens ställer frågan om kommunfullmäktige vill besuta att övriga förslag till revideringar av Kommunplan för 2015-2018 godkänns enligt sverigedemokraternas förslag till kommunplan. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §135.pdfTjänsteskrivelse Reviderad kommunplan 2015-2018 samt budget för 2018 och ekonomisk plan för 2019-2021.pdfKommunplan 2015-2018 och budget för 2018 till KF-utskicket.pdfTjänsteskrivelse Revidering av taxa för Tyresö kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningar.pdfVA-taxa.pdfByggnadsnämndens protokollsutdrag 2017-05-24 §36 Revidering plan- och bygglovtaxa.pdfFöreslagna ändringar i plan- och bygglovtaxa inkl mät- och karttaxa från bygnadsnämnd och miljö- och samhällsbyggnadsutskottet.pdfProtokollsutdrag GAN 2017-05-22 § 38 Byte av namn på verksamhetsområde 8.pdfBudget för revisorerna 2018.pdfProtokoll Förhandling enligt § 11 MBL inför beslut om Kommunplan och budget för 2018.pdfSocialdemokraternas budgetalternativ 2018.pdfMiljöpartiets budgetalternativ.pdfVänsterpartiets budgetalternativ 2018.pdfSverigedemokraternas budgetalternativ 2018.pdfSverigedemokraternas budgetalternativ 2018 rev.pdfOmröstningsprotokoll 2017-09-07 § 82 votering 1-38.pdf
Dnr 2017KSM0605 301
Kommunfullmäktiges beslut1. En ny förskola uppförs i Strand och en ny förskola uppförs i centrum med kapacitet om 180 barn per förskola enligt bilaga.2. Investeringsmedel beviljas för två förskolor med totalt 100 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2020.3. Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden finansieras inom förskolans pengsystem.ReservationMarcus Svanfeldt Obligado (V) reserverar sig för de tjänstgörande vänsterpartistiska ledamöternas räkning (bilaga).
Beskrivning av ärendetI samband med lokalförsörjningsprocessen 2017 har behov av förskoleplatser i Strand och i Tyresö centrum identifierats. Lokalgruppen har arbetat fram förslag på platser för verksamheten. Förskolan i Strand föreslås ligga på Breviksvägen 5, Tyresö 1:530 samt del av Tyresö 1:544, där föreslagen byggnation är planenlig. Beräknad byggstart våren 2018, färdigställt hösten/vintern 2019. Förskolan i centrum föreslås ligga på Akvarievägen del av Bollmora 2:1, där planändring och fastighetsombildning måste ske. Denna förskola är delvis en ersättning för de förskoleplatser som försvinner i samband med exploateringen av Norra Tyresö Centrum och rivningen av förskolan Båten. Beräknad byggstart är osäker beroende på detaljplanearbetet med en produktionstid på 16-18 månader. Förslagen är inte detaljprojekterade men projekten är kostnadsberäknade till 50 miljoner/förskola. Det ger en hyreskostnad på ca 4 miljoner kronor/förskola/år inklusive städ. Ärendet har beretts av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att:En ny förskola uppförs i Strand och en ny förskola uppförs i centrum med kapacitet om 180 barn per förskola enligt bilaga.Investeringsmedel beviljas för två förskolor med totalt 100 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2020.Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden finansieras inom förskolans pengsystem.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §136.pdfTjänsteskrivelse Nya förskolor i Strand och Tyresö centrum.pdfTypförskola Tyresö Tengbom 170502.pdfReservation Vänsterpartiet KF § 83.pdf
Dnr 2017KSM0606 301
Kommunfullmäktiges beslut1. En ny gruppbostad uppförs i Strand och en ny gruppbostad uppförs i Hanviken enligt bilaga.2. Investeringsmedel beviljas för två gruppbostäder med totalt 40 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2020.3. Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden finansieras inom socialnämndens ram.
Beskrivning av ärendetI samband med lokalförsörjningsprocessen 2017 har behov av två gruppbostäder LSS identifierats. Lokalgruppen har arbetat fram förslag på platser för verksamheten. LSS-boendet i Strand föreslås ligga på Strandvägen/Tranmyravägen Tyresö 1:531, där fastigheten inte omfattas av någon detaljplan. Beräknad byggstart våren 2018, färdigställt sommaren 2019. LSS-boendet i Hanviken föreslås ligga på Stjärnvägen 29 del av Hanviken 2:1, där planändring och fastighetsombildning måste ske. Förslaget är ersättning för Granbacken som ska rivas under 2018 i samband med exploateringen av Wättingestråket. Tidplanen för exploateringen av området Granbacken förutsätter att Villa Granbacken rivs sommaren 2018. Det år en orimlig tidplan för att ersätta den med en ny byggnad, provisorier kan bli aktuellt om tidplanen inte kan skjutas på. Beroende på detaljplanearbetet och produktionstid på 14-18 månader. Förslagen är inte detaljprojekterade men projekten är kostnadsberäknade till 20 miljoner kronor/gruppbostad. Det ger en hyreskostnad på 1,3 miljoner kronor/gruppbostad/år. Ärendet har beretts av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att:En ny gruppbostad uppförs i Strand och en ny gruppbostad uppförs i Hanviken enligt bilaga.
Investeringsmedel beviljas för två gruppbostäder med totalt 40 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2020.Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden finansieras inom socialnämndens ram.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §137.pdfTjänsteskrivelse med rättad fastighetsbeteckning Nya gruppbostäder i Strand och Hanviken.pdf20170531 LSS - Tyresö Kommun - Skede 2 - valt förslag (2).pdf
Dnr 2017KSM0740 301
Kommunfullmäktiges beslut1. Bostäder uppförs som genomgångsboende enligt bilaga.2. Investeringsmedel beviljas för bostäder med totalt 45 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2019.3. Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden ryms inom socialnämndens ram.
Beskrivning av ärendetI samband med arbetet i bostadsförsörjningsgruppen har behovet av genomgångsbostäder identifierats. Enligt beslut Dnr 2015/KS 0347 010 fick fastighetsenheten i uppdrag att arbeta vidare med förslag till byggnation på fastigheterna. Förslaget är 16 lägenheter fördelat på två byggnader. Beräknad byggstart våren/sommaren 2018, med en produktionstid på cirka 14-16 månader. Förslaget är inte detaljprojekterat men projektet är kostnadsberäknat till 45 miljoner kronor. Det ger en hyreskostnad på cirka 2,9 miljoner kronor/år. Detta skulle innebära stora ekonomiska besparingar för Tyresö kommun då det möjliggör hemtagning av 16 personer som idag bor på externt inhyrda platser. En trolig besparing skulle bli cirka 3-4 miljoner kronor/år. Att inte bygga bostäderna enligt ovan innebär att Tyresö kommun även i fortsättningen kommer att ha mycket höga kostnader för institutionsvård som inte är direkt nödvändig. Ärendet har beretts av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att: Bostäder uppförs som genomgångsboende enligt bilaga.Investeringsmedel beviljas för bostäder med totalt 45 miljoner kronor fördelat mellan år 2018-2019.Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden ryms inom socialnämndens ram.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §138.pdfTjänsteskrivelse Genomgångsboende Töresjövägen 46-48.pdfTöresjövägen 46 - 48 - volymstudie160526.pdf
Dnr 2017KSM0371 301
Kommunfullmäktiges beslut1. Dispens från föreskrifterna A11 i föreskrifterna för Alby naturreservat beviljas gällande byggnation av maskinhall och personalutrymmen. 2. Maskinhallens och personalutrymmenas placering fastställs av kultur- och fritidsnämnden.3. Investeringsmedel för projektet beviljas med totalt 20 miljoner kronor för år 2018.4. Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden fördelas mellan verksamhetsområde "väghållning och park" och "bibliotek, kultur och fritid inklusive fritidsgårdar".
Beskrivning av ärendetPlanerad byggnation av maskinhall och personalutrymmen på Alby friluftsgård är placerad på mark tillhörande Alby naturreservat. Kommunstyrelsen ska enligt naturreservatets föreskrifter A 11 ge tillstånd för byggnation inom naturreservatet. På grund av omfattande brister i arbetsmiljön i nuvarande lokaler samt brist på lokaler för maskiner och redskap är behovet av nya väl fungerande maskin- och personalutrymmen akut. Ett förslag på byggnation finns. Se bilagor. I samband med investeringsprocessen för 2017 avsattes totalt 25 miljoner kronor i samlingsanslag för investeringar initierade av hyresgäster/brukare. Då denna investering inte ryms i detta anslag erfordras 20 miljoner kronor för maskinutrymmen och personalutrymmen. Det ger en hyreskostnad på cirka 1,5 miljoner kronor/år som fördelas mellan gata park och fritid. Beräknad byggstart är hösten 2017, produktionstid ca 12 månader. Ärendet har beretts av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår kommunfullmäktige att:Dispens från föreskrifterna A11 i föreskrifterna för Alby naturreservat beviljas gällande byggnation av maskinhall och personalutrymmen. Maskinhall och personalutrymmen byggs enligt bilagor.Investeringsmedel för projektet beviljas med totalt 20 miljoner kronor för år 2018.Medel till investeringsutgiften finns i investeringsprogram 2018 - 2021 och den framtida hyreskostnaden fördelas mellan verksamhetsområde "väghållning och park" och "bibliotek, kultur och fritid inklusive fritidsgårdar".
YrkandeFredrik Saweståhl (M) yrkar att beslutspunkt 2 ersätts med "Maskinhallens och personalutrymmenas placering fastställs av kultur- och fritidsnämnden".
BeslutsgångOrdföranden ställer frågan om beslutspunkt 2 ska ändras till "Maskinhallens och personalutrymmenas placering fastställs av kultur- och fritidsnämnden" enligt yrkande från Fredrik Saweståhl (M) och finner att kommunfullmäktige bifaller yrkandet.
Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag till beslut inklusive ändring avseende beslutspunkt 2 och finner att fullmäktige beslutar enligt förslag.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2017-08-22 §139.pdfTjänsteskrivelse Ny maskinhall och personalutrymmen på Alby friluftsgård.pdfBilaga 1 Arbetsmiljö i utrymmen Naturvårdsenheten på Alby friluftsgård 20170327.pdfAlby Samling.pdfkommunekologens skiss.pdf§ 16 Protokollsutdrag kultur- och fritidsnämnden 160321 - Investeringar Albyutvecklingen förslag 2016.pdfKultur- och fritidsnämnden protokollsutdrag 2017-03-20 §15 Investeringar Albyutvecklingen 2017.pdfAttraktiva Alby slutrapport.pdf