Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2023-10-26
Diarienummer 2023/KS 0126 001
Beskrivning av ärendetInga nya frågor har lämnats in till sammanträdet.
Diarienummer 2023/KS 0127 001
Beskrivning av ärendetTvå interpellation har lämnats in till sammanträdet.
Inger Gemicioglu (V) har lämnat in en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Anita Mattsson (S) om inkomstkravet för arbetstillstånd. Interpellationen kommer att behandlas vid ett kommande sammanträde.
Inger Wolf Sandahl (V) har lämnat in en fråga till barn och utbildningsnämndens ordförande om resursfördelning mellan skolorna i Tyresö kommun. Interpellationen kommer att behandlas vid ett kommande sammanträde.
BilagorInterpellation från Inger Gemicioglu (V) till kommunstyrelsens ordförande om lagen om inkomstkrav för arbetstillstånd.pdfInterpellation från Inger Wolf Sandahl (V) till barn- och utbildningsnämndens ordförande.pdf
Diarienummer 2023/KS 0128 001
Kommunfullmäktiges beslut* Motionen överlämnas till kommunstyrelsen för beredning.
Beskrivning av ärendetVänsterpartisterna Inger Wolf Sandahl, Inger Gemicioglu och Albin Linnstrand har lämnat en motion om kommunalt samarbete för nödvändig klimatanpassning.
BilagorMotion (V) kommunalt samarbete för klimatanpassning.pdf
Diarienummer 2023/KS 0003 001
Kommunfullmäktiges beslut1. Avsägelserna från Omar Danakill (V), Ann Ödlund (V) och Åsa de Mander (L) gällande uppdrag i kommunfullmäktige godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen för ny sammanräkning.2. Ny sammanräkning från Länsstyrelsen noteras.3. Kristjan Vaigurs (S) avsägelse gällande uppdraget som ersättare i Södertörns miljö-och hälsoskyddsförbund godkänns. 4. Åsa de Manders (L)avsägelse gällande uppdraget som ledamot i kommunfullmäktiges valberedning godkänns.5. Daniel Sadeghi (S) väljs till ny ersättare i Södertörns miljö-och hälsoskyddsförbund.
Beskrivning av ärendetAvsägelser som lämnats in till sammanträdetOmar Danakill (V) avsäger sig uppdraget som ledamot i kommunfullmäktige.Ann Ödlund (V) avsäger sig uppdraget som ersättare i kommunfullmäktige.
Kristjan Vaigurs (S) avsäger sig uppdraget som ersättare i Södertörns miljö-och hälsoskyddsförbund.
Åsa de Mander (L) avsäger sig uppdraget som ledamot i kommunfullmäktige samt uppdraget som ledamot i kommunfullmäktiges valberedning.
Ny sammanräkning från LänsstyrelsenMari Schaub-Iggström (S) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Dragan Boban (S) från och med 14 september 2023. Anna Pasini Frängsmyr (S) har utsetts till ny ersättare.
Ann Ödlund (V) har utsetts till ny ersättare i kommunfullmäktige efter Tina Rosén (V) från och med 14 september.
Inger Elisabet Wolf Sandahl (V) har utsetts till ny ersättare i kommunfullmäktige efter Pedro Nygren (V) från och med 14 september.
Förslag på fyllnadsval som lämnats in till sammanträdetDaniel Sadeghi (S), ny ersättare i Södertörns miljö-och hälsoskyddsförbund efter Kristjan Vaigurs (S).
Diarienummer 2023/KS 0335
Kommunfullmäktiges beslut1. Delårsrapport 2 2023 för Tyresö kommun godkänns.2. Bilaga 1 Uppföljning politiska uppdrag noteras.
Beskrivning av ärendetKommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till delårsrapport för tertial 2 utifrån en förenklad förvaltningsberättelse. Kommunkoncernen har på en övergripande nivå nått målen inom samtliga områden och ligger i fas för en god måluppfyllelse i årsredovisning 2023.
Ärendet har beretts av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: 1. Delårsrapport 2 2023 för Tyresö kommun godkänns.2. Bilaga 1 Uppföljning politiska uppdrag noteras.
YttrandenAnita Mattsson (S), Mats Lindblom (L), Alexander Enkvist (L), Ajda Asgari (MP), Christoffer Holmström (S), Anki Svensson (M), Marie Åkesdotter (MP), Heinz Sjögren (L), Agneta Hansson (L), Klara Watmani (S), Inger Gemicioglu (V), Peter Freij (M), Susann Ronström (S) och Ulrica Riis-Pedersen (-) yttrar sig.
YrkandenAnita Mattsson (S), Mats Lindblom (L), Alexander Envist (L), Ajda Asgari (MP), Anki Svensson (M), Marie Åkesdotter (MP), Heinz Sjögren (L), Agneta Hansson (L), Klara Watmani (S), Inger Gemicioglu (V), Peter Freij (M) och Ulrica Riis-Pedersen (-) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.
BeslutsgångOrdföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med det.
BilagorRevisorernas utlåtande delår 2 2023.pdfDet sakkunniga biträdets yttrande om delårsrapport 2023.pdfGranskning av balanskravet och god ekonomisk hushållning delårsrapport.pdfKommunstyrelsen protokollsutdrag 2023-10-10 § 114.pdfTjänsteskrivelse delårsrapport 2 Tyresö kommun 2023.pdfDelårsrapport 2 Tyresö kommun 2023.pdfBilaga 1 Uppföljning politiska uppdrag.pdfKommunstyrelsen protokollsutdrag 2023-10-10 § 113.pdfTjänsteskrivelse delårsrapport 2 2023 kommunstyrelsens verksamhet.pdfSärskilt yttrande (M) kommunstyrelsen 2023-10-10 §113.pdfDelårsrapport 2 2023 kommunstyrelsens verksamhet.pdfKultur- och fritidsnämnden protokollsutdrag 2023-09-25 § 52.pdfTjänsteskrivelse Delårsrapport 2 2023 för kultur- och fritidsnämnden.pdfDelårsrapport 2 kultur-och fritidsförvaltningen 2023.pdfArbetsmarknads- och socialnämnden protokollsutdrag 2023-09-26 § 65.pdfTjänsteskrivelse - Delårsrapport 2 2023 för arbetsmarknads- och socialnämnden.pdfDelårsrapport 2 2023 för arbetsmarknads- och socialnämnden.pdfSärskilt yttrande (M) (KD) (SD) arbetsmarknads- och socialnämnden 2023-09-26 § 65.pdfÄldre- och omsorgsnämnden protokollsutdrag 2023-09-25 § 81.pdfTjänsteskrivelse Delårsrapport 2 2023 ÄON.pdfDelårsrapport 2 2023 för äldre- och omsorgsnämnden.pdfByggnadsnämnden protokollsutdrag 2023-09-27 § 57.pdfTjänsteskrivelse delår 2 2023.pdfDelår 2 bygglov 2023.pdfBarn- och utbildningsnämnden protokollsutdrag 2023-09-27 § 88.pdfTjänsteskrivelse. Delår 2 BUN.pdfDelårsrapport 2 BUN 2023.pdfSärskilt yttrande (M) barn- och utbildningsnämnden 2023-09-27 § 88.pdfGymnasie- och vuxenutbildningsnämnden protokollsutdrag 2023-09-21 § 66.pdfTjänsteskrivelse. Delår 2 GVN.pdfDelårsrapport 2 GVN 2023.pdfSärskilt yttrande (M) gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 2023-09-21 § 66.pdf
Diarienummer 2023/KS 0123 12
Kommunfullmäktiges beslut1. Revidering av kommunens kopieringstaxa enligt tjänsteskrivelsen med tillhörande bilaga antas och föreslås börja gälla från och med 1 januari 2024.2. Den reviderade taxan ersätter den nuvarande kopieringstaxan antagen av kommunfullmäktige 2022-08-25 § 70.
Beskrivning av ärendetVid årsskiftet 2022/2023 började den nuvarande kopieringstaxan att gälla efter beslut i kommunfullmäktige 2022-08-25 § 70. Den är i många avseenden en förbättring från den tidigare kopieringstaxan som togs i bruk 2013. I samband med revideringen diskuterades huruvida kommunen ska kunna ta betalt för arbetstid som ägnats åt att göra bearbetningar av material som lämnas ut digitalt. Det skulle i dessa fall inte röra sig om att ta betalt för nedlagd arbetstid för framtagning eller kopiering av allmänna handlingar utan enbart i de fall kommunen, genom en bearbetning av befintligt material, manuellt skapade en ny handling på förfrågan.
Eftersom rättsläget kring detta bedömdes vara osäkert beslutades det att kommunen inte skulle ta betalt för denna sorts bearbetningar och flera poster ströks därför från kopieringstaxan innan den togs upp för beslut i kommunfullmäktige förra året. En formulering blev emellertid kvar och kan misstolkas som att kommunen får ta betalt för nedlagd arbetstid vid framtagning eller kopiering av allmänna handlingar.
För att undvika missförstånd och få till stånd en kopieringstaxa som är tydlig och enkel att tillämpa föreslår kommunstyrelseförvaltningen att kopieringstaxan revideras ånyo och att bilagan till denna tjänsteskrivelse antas som kommunens kopieringstaxa.
Ärendet är berett av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: 1. Revidering av kommunens kopieringstaxa enligt tjänsteskrivelsen med tillhörande bilaga antas och föreslås börja gälla från och med 1 januari 2024.2. Den reviderade taxan ersätter den nuvarande kopieringstaxan antagen av kommunfullmäktige 2022-08-25 § 70.
BeslutsgångOrdföranden ställer frågan om kommunfullmäktige beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag till beslut och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med det.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2023-10-10 § 115.pdfKommunledningsutskottet protokollsutdrag 2023-09-27 § 53.pdfTjänsteskrivelse om revidering av koperingstaxa.pdfBilaga till tjänsteskrivelse 2023-KS0123 12, reviderad kopieringstaxa.pdf
Diarienummer 2023KSM727
Kommunfullmäktiges beslut1. Undantag från kravet på avgiftsfritt tillgängliggörande av geodata i enlighet med 4 kap. 6 § lagen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data godkänns.2. Beslutspunkt 1 är giltig till den 9 februari 2025.
Beskrivning av ärendetEU-direktiv 2019/1024 och EU-genomförandeförordning 2023/138 om öppna data och förteckning över särskilt värdefulla dataset (informationsmängder) innebär att offentliga data med största socioekonomiska potential ska finnas tillgängliga för användaren avgiftsfritt och med minimala rättsliga och tekniska begränsningar.
För att kunna ställa om till öppna data är kommunen beroende av pågående utredningar av det statliga Lantmäteriet, Sveriges kommuner och regioner (SKR) samt interna utredningar och förberedelser för omställning av arbetssätt och finansieringsmodell.
Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att ett beslut om undantag är nödvändigt för att kunna säkerställa fortsatta intäkter för kommunstyrelsens delvis taxefinansierade geodataverksamhet under åtminstone hela 2024, till dess att andra finansieringsmöjligheter så som behov av medel, kommunala eller statliga, är utredda.
Ärendet är berett av stadbyggnadsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:1. Undantag från kravet på avgiftsfritt tillgängliggörande av geodata i enlighet med 4 kap. 6 § lagen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data godkänns.2. Beslutspunkt 1 är giltig till den 9 februari 2025.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2023-10-10 § 119.pdfTjänsteskrivelse undantag avgiftsfria dataset_geodata.pdfStadsbyggnadsutskottet protokollsutdrag 2023-09-27 § 30.pdfSärskilt yttrande (KD) stadsbyggnadsutskottet 2023-07-27 § 30.pdf
Diarienummer 2023/KS 0068 006
Kommunfullmäktiges beslut1. Förslag till reglemente för arkiv- och informationsförvaltning antas.2. Reglementet gäller från och med 2023-11-02.3. Riktlinjen för arkiv- och informationsförvaltning fastställd i kommunfullmäktige 190124 § 12 upphävs.4. Förslag till ny riktlinje för arkiv- och informationsförvaltning antas.5. Riktlinjen gäller från och med 2023-11-02.6. Fortsatt revidering av riktlinjen överlämnas till kommunstyrelsen.
Beskrivning av ärendetKommunfullmäktige har enligt arkivlagen 16 § befogenheter att meddela föreskrifter för arkivvården i kommunen. År 2018 utfärdades riktlinjer för arkiv- och informationsförvaltning samt rutiner för arkiv- och informationsförvaltning. Kommunstyrelsen föreslår att riktlinjen som gällt tidigare istället blir kommunens nya arkivreglemente och att den tidigare rutinen för arkiv- och informationsförvaltning blir den nya riktlinjen. Dessa styrdokument har också omarbetats så att ansvaret mellan arkivmyndigheten och kommunens förvaltningar vad gäller arkiv- och informationsförvaltning förtydligats. Detta för att skapa en mer rättssäker hantering av våra allmänna handlingar och för att bevara vårt kulturarv.
Ärendet är berett av kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: 1. Förslag till reglemente för arkiv- och informationsförvaltning antas.2. Reglementet gäller från och med 2023-11-01.3. Riktlinjen för arkiv- och informationsförvaltning fastställd i kommunfullmäktige 190124 § 12 upphävs.4. Förslag till ny riktlinje för arkiv- och informationsförvaltning antas.5. Riktlinjen gäller från och med 2023-11-01.6. Fortsatt revidering av riktlinjen överlämnas till kommunstyrelsen. YrkandenAnders Linder (S) yrkar att beslutspunkt 2 och 5 revideras så att de börjar gälla 2023-11-02 stället för 2023-11-01, med detta så lyder förslag till beslut som följer:1. Förslag till reglemente för arkiv- och informationsförvaltning antas.2. Reglementet gäller från och med 2023-11-02.3. Riktlinjen för arkiv- och informationsförvaltning fastställd i kommunfullmäktige 190124 § 12 upphävs.4. Förslag till ny riktlinje för arkiv- och informationsförvaltning antas.5. Riktlinjen gäller från och med 2023-11-02.6. Fortsatt revidering av riktlinjen överlämnas till kommunstyrelsen.
BeslutsgångOrdföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut med ändringen att beslutspunkt 2 och 5 börjar gälla från och med 2023-11-02 och finner att kommunfullmäktige bifaller det.
BilagorKommunstyrelsen protokollsutdrag 2023-10-10 § 122.pdfKommunledningsutskottet protokollsutdrag 2023-09-27 § 54.pdfTjänsteskrivelse - Reglemente och riktlinje för arkiv- och informationshantering.pdfReglemente för arkiv och informationshantering i Tyresö kommun.pdfRiktlinje för arkiv och informationsförvaltning i Tyresö kommun.pdf
Diarienummer 2023/KS 0043 51
Kommunfullmäktiges beslut* Rapporterna noteras.
Beskrivning av ärendetÄldre-och omsorgsnämnden samt arbetsmarknads-och socialnämnden redovisar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Även avbrott i verkställigheten redovisas om beslutet inte verkställts på nytt inom tre månader från dagen från avbrottet innefattas.
Rapporteringen sker på individnivå en gång per kvartal. En avidentifierad information redovisas i statistikform till nämnd och därefter till kommunfullmäktige samt kommunens revisorer. Vid detta sammanträde redovisas ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § SoL och 9 § LSS från perioden 1 april och 30 juni 2023.
BilagorArbetsmarknads- och socialnämnden protokollsutdrag 2023-08-29 § 67.pdfÄldre- och omsorgsnämnden protokollsutdrag 2023-08-28 § 73.pdfStatistik över ej verkställda beslut enligt SoL 230630.pdfEj verkställda beslut SoL ÄON 2023 juni.pdfEj verkställda beslut LSS ÄON 2023 juni.pdfTjänsteskrivelse - Ej verkställda beslut juni 2023.pdf
Diarienummer 2023/KS 0095 001
Kommunfullmäktiges beslut* Informationen noteras.
Beskrivning av ärendetEY har på uppdrag de förtroendevalda revisorerna i Tyresö kommun genomfört tre granskningar.
En uppföljande granskning inkom 2023-09-04 till äldre och omsorgsnämnden och byggnadsnämnden som följer upp två utav de granskningar som genomfördes 2021: Granskning av skydd mot assistansfusk som samt Granskning av delegation inom bygglov. Syftet med de uppföljande granskningarna var att följa upp i vilken utsträckning åtgärder vidtagits utifrån lämnade rekommendationer, samt vilka resultat som uppnåtts.
Granskning av kommunens informationssäkerhet i praktiken inkom den 2023-10-02 till kommunstyrelsen. Syftet med granskningen är att bedöma om det finns brister i det praktiska arbetet inom IT-och informationssäkerhet samt att bedöma i vilken utsträckning en angripare riskerar att komma åt kommunens IT-miljöer genom angrepp via e-postmeddelanden.
Granskning av lärares förutsättningar inkom den 2023-09-06 till barn- och utbildningsnämnden. Syftet med granskningen är att bedöma om lärare har ändamålsenliga förutsättningar att bedriva sitt arbete enligt skollagens krav. Revisionsrapporter och revisionsskrivelser biläggs till kommunfullmäktige för kännedom.
BilagorRevisionsskrivelse - Uppföljande granskning ÄON.pdfRevisionsskrivelse - Uppföljande granskning BN.pdfRevisionsrapport - Uppföljande granskning 2023 - Tyresö kommun.pdfRevisionsskrivelse - Granskning av informationssäkerhet i praktiken.pdfRevisionsrapport - Granskning av Informationssäkerhet i praktiken - Tyresö kommun.pdfRevisionsskrivelse - Lärares förutsättningar.pdfRevisionsrapport - Granskning av lärares förutsättningar - Tyresö.pdf