Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2024-12-12

Sammanträde 2024-12-12

Datum
Klockan
18:00
Plats
Tyresö gymnasiums aula, Farmarstigen 7

1 Anmälan och besvarande av frågor

2 Anmälan och besvarande av interpellationer

Ärende 2 Diarienummer Beskrivning av ärendet Vid tidpunkten för kallelseutskicket har inga interpellationer anmälts in till sammanträdet.

3 Anmälan av nya motioner

Ärende 3 Diarienummer KS/2023:473 Kommunfullmäktiges förslag till beslut Motion om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning avskrivs. Beskrivning av ärendet Sverigedemokraterna Per Carlberg, Bengt Bäckström, Johan Carlsson och Toni Blomqvist återkallar sin motion om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning. Handlingar som ingår i beslutet Motion (SD) om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning, Motion (SD) om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning

4 Avsägelser och fyllnadsval

Ärende 4 Diarienummer Kommunfullmäktiges förslag till beslut 1. Inkomna avsägelser godkänns 2. Bengt Bäckström (SD) väljs till ledamot i valberedningen 3. Ulrica Riis-Pedersen (-) väljs till ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 4. Sammanräkning från Länsstyrelsen noteras Beskrivning av ärendet Avsägelse som lämnats in till sammanträdet Karin Kling (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden fr.o.m 12 december 2024. Henrik Mellström (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ledamot i valberedningen fr.o.m 12 december 2024 Tobias Årnell (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fr.o.m 12 december 2024 Förslag till fyllnadsval som lämnats in till sammanträdet Bengt Bäckström (SD) nomineras till ledamot i valberedningen efter Henrik Mellström (SD). Ulrica Riis-Pedersen (-) nomineras till ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden efter Tobias Årnell (SD) Ny sammanräkning från Länsstyrelsen Margareta Baxén (M) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Jan Åke Svensson (M) från och med 28 november 2024. Carina Olsson (M) har utsetts till ny ersättare. Kristjan-Enn Vaigur (S) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Maria Ider Rey Osorio (S) från och med 28 november 2024. Odd Wiking (S) har utsetts till ny ersättare. Torbjörn Skarin (M) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Anna-Lena Bohm (M) från och med 28 november 2024. Ulf Westermark (M) har utsetts till ny ersättare.

5 Tillfällig utökning av budgetram 2024 - Statsbidrag mildra effekterna av inflationen

Ärende 5 Diarienummer KS/2024:484 Kommunfullmäktiges förslag till beslut - Barn- och utbildningsnämndens anslag för 2024 ökas genom en särskild ettårs ramökning motsvarande 2 795 167 kronor, i samband med att medel utbetalats av Skolverket enligt regeringens vårändringsbudget. Anslaget ska inte vara underlag för framtida ramuppräkningar. Beskrivning av ärendet Regeringen beslutade i juni 2024 att tilldela 500 miljoner kronor till landets skolor genom Skolverket. Syftet med bidraget är att bidra till goda förutsättningar för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen och minska risken att inflationen på ett negativt sätt påverkar förutsättningarna för barn och elever att få den utbildning och det stöd som de har rätt till. Medlen har fördelats proportionellt enligt antalet barn och unga i åldrarna 6-19 år i varje kommun och är avsedda för användning i både kommunal och fristående skolor. Enskilda skolor, huvudmän eller kommuner har inte behövt ansöka om medlen utan bidraget har betalats ut till alla kommuner i juni 2024, i enlighet med regeringsuppdraget. Det är sedan upp till varje enskild kommun att besluta hur pengarna ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen. Ett statsbidrag kan klassificeras antigen som ett generellt eller ett riktat bidrag. Dessa redovisas på olika sätt. Bedömningen av klassificeringen framgår av rådet för kommunal redovisnings regelverk. Ett bidrag är riktat om det innehåller krav på prestation från bidragsmottagaren att genomföra vissa avgränsade åtgärder för att få tillgodogöra sig bidraget. För det aktuella bidraget finns inte ett sådant krav utan bidraget ska ses som ett generellt statsbidrag. Ett riktat statsbidrag tillfaller normalt sätt den verksamhet inom kommunen som bidraget berör och som har krav på motprestationer. Ett generellt statsbidrag räknas in som en del av kommunens finansiering och bokförs inom finansförvaltningen. Om ett generellt statsbidrag ska tillfalla någon särskild verksamhet måste kommunfullmäktige fatta beslut om detta genom att tillfälligt öka ramen för verksamheten. Förslaget är att det bidraget tilldelas utbildningsverksamheten, då statsbidraget är tydligt kopplat till insatser inom denna sektor. Inom barn- och utbildningsförvaltningen har det gjorts bedömningen att de största behoven finns inom grundskoleverksamheten. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att ramen för barn- och utbildningsnämnden utökas med 2 795 167 kronor till verksamhetsområde grundskola, motsvarande den andel av de statliga medlen som tilldelas Tyresö kommun. Förslaget föreslås finansieras genom det extra generella statsbidrag som betalas ut till kommunen. I och med att det är upp till varje enskild kommun att besluta hur medlen ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen får barn- och utbildningsnämnden i uppdrag att fastställa en fördelningsnyckel inom sitt verksamhetsområde. Handlingar som ingår i beslutet * Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 23 * Tjänsteskrivelse, Tillfällig utökning av budgetram 2024 för barn- och utbildningsnämnden * Protokollsutdrag kommunstyrelsen § 150 .

6 Riktlinjer för god ekonomisk hushållning

Ärende 6 Diarienummer KS/2024:377 Kommunfullmäktiges förslag till beslut 1. Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning i Tyresö kommun fastställs. 2. Kommunen inrättar en resultatreserv i enlighet med riktlinjerna från och med årsbokslutet 2024. 3. De i riktlinjen justerade finansiella mål börjar gälla från och med 2025-01-01. 4. Riktlinjerna ersätter tidigare beslutade riktlinjer för god ekonomisk hushållning fastställda i kommunfullmäktige 2020-04-23 § 17. Beskrivning av ärendet Med anledning av ändring i kommunallagen kapitel 11, § 14, vilket medför en förändrad princip för möjlighet att hantera resultatutjämning mellan åren, behöver Tyresö kommuns riktlinjer för god ekonomisk hushållning justeras. Justeringen innebär att riktlinjerna för god ekonomisk hushållning kompletteras med riktlinjer för en lokal hantering av en resultatreserv (RER), i enlighet med den förändrade lagen. Kommunens befintliga tillämpning av resultatutjämningsreserv (RUR) bibehålls i den justerade riktlinjen, med undantag att ytterligare reserveringen inte kan ske. Utöver hantering av resultatreserv innehåller den justerade riktlinjen för god ekonomisk hushållning även förslag på justering av Tyresö kommuns finansiella mål. Förslaget innebär att riktlinjen kompletteras med ytterligare två finansiella mål, ett finansieringsmål och ett investeringsmål. Resultat- och soliditetsmål justeras och resultatmålet för de samlade verksamhetsområdena flyttas från finansiella mål till verksamhetsmål. De justerade målen är framtagna med syfte att belysa och styra kommunens ekonomi från fler perspektiv än resultat och soliditet. Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: 1. Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning i Tyresö kommun fastställs. 2. Kommunen inrättar en resultatreserv i enlighet med riktlinjerna från och med årsbokslutet 2024. 3. De i riktlinjen justerade finansiella mål börjar gälla från och med 2025-01-01. 4. Riktlinjerna ersätter tidigare beslutade riktlinjer för god ekonomisk hushållning fastställda i kommunfullmäktige 2020-04-23 § 17. Handlingar som ingår i beslutet • Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 25 • Tjänsteskrivelse, Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning • • Kommunstyrelsens protokollsutdrag

7 Genomförandeavtal med Brickhouse Granängstorget Kv C

Ärende 7 Diarienummer KSM/2021:1058 Kommunfullmäktiges förslag till beslut 1. Genomförandeavtal mellan Tyresö kommun och Brickhouse Bollmora 2:1 AB godkänns. 2. Kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören får i uppgift att underteckna genomförandeavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande. 3. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna köpeavtal under förutsättning att kommunfullmäktige antar detaljplan för Granängstorget, kvarter C samt genomförandeavtal för detsamma vunnit laga kraft. Reservation Per Carlberg (SD) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga). Ulf Perbo (KD) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga). Sammanfattning Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till genomförandeavtal med Brickhouse Bollmora 2:1 AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat exploateringsavtal. Brickhouse Bollmora 2:1 AB ska uppföra 95 lägenheter. Syftet med avtalen är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området. Handlingar som ingår i beslutet 1. Avtal avseende överlåtelse av mark och exploatering, Granängstorget kvarter C 2. Bilaga 1 Förslag till ny detaljplan för Granängstorget Kv C 3. Bilaga 2 Karta över fastigheten 4. Bilaga 3 Köpeavtal 5. Bilaga 4 Definition ljus BTA 6. Bilaga 5 Kvalitetsprogram 7. Bilaga 6 Bullerutredning 8. Bilaga 7 Inmätningsanvisningar

8 Exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av Granängstorget kvarter C

Ärende 8 Diarienummer KSM/2021:1057 Kommunfullmäktiges förslag till beslut 1. Exploateringsavtal mellan Tyresö kommun och Heimstaden A Lägenheter AB godkänns. 2. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna exploateringsavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande Sammanfattning Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat genomförandeavtal. Heimstaden A Lägenheter AB ska uppföra 55 lägenheter, två stycken bokaler samt eventuellt en lokal i flerbostadshus om 6 våningar. Syftet med avtalet är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området. Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: 1. Exploateringsavtal mellan Tyresö kommun och Heimstaden A Lägenheter AB godkänns. 2. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna exploateringsavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande Handlingar som ingår i beslutet 1. Tjänsteskrivelse 2. Exploateringsavtal, Granängstorget kvarter C 3. Bilaga 1 Förslag till ny detaljplan för Granängstorget kvarter C 4. Bilaga 2 Ansökan och överenskommelse om fastighetsbildning 5. Bilaga 3 Kvalitetsprogram 6. Bilaga 4 Definition ljus BTA 7. Bilaga 5 Trafikbullerutredning 8. Bilaga 6 Inmätningsanvisningar 9. Kommunstyrelsens protokollsutdrag

9 Antagande av detaljplan för Granängstorget, kvarter C

Ärende 9 Diarienummer KSM/2021:1201 Kommunfullmäktiges förslag till beslut Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas. Sammanfattning Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet gav den 25 oktober 2017 förvaltningen i uppdrag att ställa ut förslaget för granskning. Planområdet omfattade flera bostadskvarter och efter detaljplanen var utsänd på granskning har planområdet delats upp. KF antog kvarter E den 18 februari 2021. Bostadskvarter C med cirka 150 lägenheter tillsammans med angränsande allmän platsmark går nu vidare i planprocessen. Planhandlingen har justerats för att avse aktuellt planområde. Detaljplanen var utskickad för granskning under perioden 7-28 november 2017. Under granskningstiden inkom 18 yttranden. Dessa handlade bland annat om att bostäder kom nära boendes lägenhet men också att det är positivt med ett större serviceutbud. Länsstyrelsen önskade vidare utredning av vatten och dagvatten. Andra instansers yttrande avsåg reglering av byggnadshöjd, grönytor, miljöpåverkan, elnätsstationer och förtydliganden i planhandlingarna. Synpunkter som inte tillgodoses är bland annat att stoppa planarbetet, sänka byggnadshöjder, ge ekologisk kompensation, fler parkeringsplatser för besökande och fler elnätstationer. En enklare prövning av barnets bästa har gjorts. Ur ett barnperspektiv kan fler bostäder bidra till ökad trygghet genom ökad närvaro i området. Vägområdet breddas för att inrymma gångbanor och en cykelbana, vilket även bidrar till trygga skolvägar. Den nya bostadsbebyggelsen får en gemensam upphöjd innergård där det anläggs en mindre lekyta. Detaljplanen bedöms inte medföra negativ påverkan på miljökvalitetsnormer, MKN. Planarbetet finansieras genom planavtal. Kommunen ansvarar för utbyggnad av allmän plats som bland annat finansieras enligt avtal med exploatörer. Byggaktörerna ansvarar för och finansierar utbyggnad inom kvartersmark. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige kan anta detaljplanen för Granängstorget, kvarter C. Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att: - Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas. Handlingar som ingår i beslutet * Protokollsutdrag samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 41 * Tjänsteskrivelse * Planbeskrivning * Plankarta * Granskningsutlåtande * Kvalitetsprogram för Brickhouse * Kvalitetsprogram för Heimstaden * Kommunstyrelsen protokollsutdrag

10 Upphävande av trafikstrategi och tillhörande planer

Ärende 10 Diarienummer SHN/2024:289

Kommunfullmäktiges förslag till beslut
1. Trafikstrategin "Tyresö styr mot hållbara transporter" upphävs
2. Cykelplan upphävs
3. Trafikplan för mobilitet och parkering upphävs
4. Trafiksäkerhetsplan upphävs
5. Trafik- och framkomlighetsplan upphävs

Sammanfattning
Ett ordförandeuppdrag om tydligare investeringsprocess gavs i kommunstyrelsen 2024-06-04. Uppdraget omfattar även genomlysning av strategier som påverkar samhällsbyggnadsprocessen.
Den nuvarande trafikstrategin "Tyresö styr mot hållbara transporter" antogs i kommunfullmäktige 2019-03-28. Trafikstrategin syftade till att peka ut riktningen för trafikplaneringen i Tyresö. Trafikstrategin ska ses som ett planeringsunderlag för alla inblandade i transportutvecklingen i Tyresö för alla typer av transporter (från gående till transport av varor). De åtgärder som ska genomföras konkretiseras i de planer som tillhör trafikstrategin.
Till trafikstrategin hör fyra planer;
- Cykelplan, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
- Trafikplan för mobilitet och parkering, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
- Trafiksäkerhetsplan, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
- Trafik- och framkomlighetsplan, antagen i kommunfullmäktige 2022-03-24
Samhällsbyggnadssektorn har under de senaste åren präglats av en stor utveckling inom transportområdet i kombination med förändrat resande. Utvecklingen innebär att kommunen behöver kunna vara mer flexibel i utvecklingen av trafikmiljöer och transporter utifrån de lokala förutsättningarna och Tyresöbornas behov. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att ersätta strategin och tillhörande planer med en arbetsprocess. Arbetsprocessen kan i högre grad anpassa åtgärder utifrån de platsspecifika förutsättningarna, beakta de lokala behoven och samtidigt bidra till en stärkt trafikmiljö med god framkomlighet i hela kommunen.
Genom att övergå från en fast strategi till en arbetsprocess möjliggörs en dynamisk och kontinuerlig utveckling av kommunens trafikmiljöer och transportbehov, samtidigt som den övergripande målbilden kvarstår för att bibehålla helhetssyn i utveckling av transportnätet. Det främjar också samverkan med Tyresöbor, näringsliv och verksamheter samt möjliggör en större flexibilitet för att kunna möta förändringstryck.
Den övergripande inriktningen för trafikutvecklingen i kommunen omnämns fortfarande i kommunplan och översiktsplan. Även i fortsatt utveckling kommer gällande lagar, förordningar och regler som styr väghållaransvaret, exempelvis Nollvisionen.

Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
6. Trafikstrategin "Tyresö styr mot hållbara transporter" upphävs
7. Cykelplan upphävs
8. Trafikplan för mobilitet och parkering upphävs
9. Trafiksäkerhetsplan upphävs
10. Trafik- och framkomlighetsplan upphävs
Handlingar som ingår i beslutet
* Protokollsutdrag samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 44
* Tjänsteskrivelse
* Kommunstyrelsens protokollsutdrag






11 Riktlinjer för bostadsförsörjning

§ 152 KS/2024:131



Kommunfullmäktiges beslut
1. Förslag på riktlinjer för bostadsförsörjning antas.
2. Läget för bostadsbyggandet ska årligen redovisas till samhällsbyggnad- och hållbarhetsnämnden samt kommunstyrelsen.

Sammanfattning
Dessa riktlinjer beskriver hur Tyresö kommun ska planera för bostadsförsörjningen och skapa förutsättningar för att alla i kommunen ska kunna leva i goda bostäder. I förslaget beskrivs hur kommunen ska arbeta med de verktyg som kommunen har att tillgå, både bostadsbyggande men även andra verktyg.
Förslaget på riktlinjerna har varit på remiss hos Länsstyrelsen Stockholm, Region Stockholm, Haninge kommun, Huddinge kommun, Värmdö kommun, Stockholm Stad och Nacka kommun för inhämtning av yttrande. Riktlinjerna lever enligt länsstyrelsens bedömning upp till intentionerna i lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Viss revidering av riktlinjerna har genomförts utifrån inkomna kommentarer, framförallt förtydligande i text kring särskilda grupper och konjunkturläge.
Bilagor
11. § 152 Reservation (KD) Kommunstyrelsen 2024-11-26.pdf (229 kb) 11. § 152 Reservation (V) Kommunstyrelsen 2024-11-26.pdf (370 kb) 11. § 24 Reservation (KD) Kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13.pdf (69 kb) 11. § 24 Särskilt yttrande (SD) Kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13.pdf (99 kb) 11. §20 den 21 augusti 2024, Kommunstyrelsen i Stockholms stad.pdf (107 kb) 11. §84 Protokollsutdrag KRN 2024-0057.pdf (177 kb) 11. Bilaga 1 - Bostadsmarknadsanalys - Underlag till Riktlinjer för bostadsförsörjning.pdf (1 131 kb) 11. KS § 152 Riktlinjer för bostadsförsörjning.pdf (324 kb) 11. KSAU § 24 Riktlinjer för bostadsförsörjning.pdf (127 kb) 11. Remissvar Stockholms stad Förslag till riktlinjer för bostadsförsörjning Tyresö kommun.pdf (130 kb) 11. Riktlinje för bostadsförsörjning Tyresö kommun.pdf (287 kb) 11. Tjänsteskrivelse Riktlinjer för bostadsförsörjning____.pdf (164 kb) 11. Tjänsteutlåtande - Yttrande över riktlinjer för bostadsförsörjning för Tyresö kommun - Region Stockholm.pdf (148 kb) 11. VB Ärende [2024SC52530] (Expediering av Stockholms kommunstyrelses yttrande - Förslag till riktlinjer för bostadsförsörjning Tyresö kommun).pdf (132 kb) 11. VB Ärende [2024SC52883] (Region Stockholms yttrande i ärendet Riktlinjer för bostadsförsörjning för Tyresö kommun, ert dnr 2020SBF 0082).pdf (111 kb) 11. Yttrande över Tyresös riktlinjer för bostadsförsörjning - Länsstyrelsen Stockholm.pdf (221 kb)

§111 Anmälan och besvarande av frågor

Beskrivning av ärendet

 

Ulf Perbo (KD) har ställt en fråga till Fredrik Bergkuist (M) om miljözon klass 3.

Fredrik Bergkuist (M) besvarar frågan.

Handlingar som ingår i beslutet

 

Enkel fråga från Ulf perbo (KD) till Fredrik Bergkuist (M) om miljözon klass 3

Svar från Fredrik Bergkusit (M) avseende Ulf Perbos (KD) fråga om Miljözon 3

§112 Anmälan och besvarande av interpellationer

Beskrivning av ärendet

 

Inga interpellationer har anmälts till sammanträdet.

§113 Anmälan av nya motioner

Kommunfullmäktiges beslut

 

  1. Motion om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning avskrivs.
  2. Motion om en rättvis skola remitteras till barn- och utbildningsnämnden för beredning.
  3. Motion om införande av cirkulär ekonomi och återvinning vid renovering och ombyggnader remitteras till kommunstyrelsen för beredning.
  4. Motion om medborgarråd som verktyg för att nå Tyresös klimatmål remitteras till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden för beredning.

 

 

 

Beskrivning av ärendet

 

Sverigedemokraterna Per Carlberg, Bengt Bäckström, Johan Carlsson och Toni Blomqvist återkallar sin motion om kommunalt tillhandahållande av sand eller salt för halkbekämpning.

Vänsterpartisterna Inger Gemicioglu, Albin Linnstrand och Inger Wolf Sandahl har anmält motion om en rättvis skola.

Vänsterpartisterna Inger Gemicioglu, Albin Linnstrand och Inger Wolf Sandahl har anmält motion om införande av cirkulär ekonomi och återvinning vid renovering och ombyggnader

Miljöpartisterna Ajda Asgari och Marie Åkesdotter har anmält motion om medborgarråd som verktyg för att nå Tyresös klimatmål.

Beslutsgång

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige beslutar i enlighet med föreslaget beslut och finner att fullmäktige beslutar i enlighet med det.

§114 Avsägelser och fyllnadsval

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Inkomna avsägelser godkänns.
  2. Bengt Bäckström (SD) väljs till ledamot i valberedningen.
  3. Ulrica Riis-Pedersen (-) väljs till ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.
  4. Tobias Årnell (SD) väljs till ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden.
  5. Sammanräkning från Länsstyrelsen noteras.
  6. Avsägelse från Martin Nilsson (S) gällande uppdrag i kommunfullmäktige överlämnas till Länsstyrelsen för ny sammanräkning.
  7. Beslut om entledigande av nämndeman från Nacka Tingsrätt (DNR: TNA 2024-6) noteras.
  8. Ander Voxlin (L) väljs till nämndeman i Nacka Tingsrätt.

 

 

 

Beskrivning av ärendet

Avsägelse som lämnats in till sammanträdet
Karin Kling (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden fr.o.m 12 december 2024.

Henrik Mellström (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ledamot i valberedningen fr.o.m 12 december 2024

Tobias Årnell (SD) avsäger sig sitt uppdrag som ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fr.o.m 12 december 2024

Förslag till fyllnadsval som lämnats in till sammanträdet

Bengt Bäckström (SD) nomineras till ledamot i valberedningen efter Henrik Mellström (SD).

Ulrica Riis-Pedersen (-) nomineras till ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden efter Tobias Årnell (SD)

Tobias Årnell (SD) nomineras till ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden efter Karin Kling (SD)

Ander Voxlin (L) nomineras till nämndeman i Nacka Tingsrätt efter Håkan Andersson (L)

Ny sammanräkning från Länsstyrelsen

Margareta Baxén (M) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Jan Åke Svensson (M) från och med 28 november 2024. Carina Olsson (M) har utsetts till ny ersättare.

Kristjan-Enn Vaigur (S) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Maria Ider Rey Osorio (S) från och med 28 november 2024. Odd Wiking (S) har utsetts till ny ersättare.

Torbjörn Skarin (M) har utsetts som ny ledamot i kommunfullmäktige efter Anna-Lena Bohm (M) från och med 28 november 2024. Ulf Westermark (M) har utsetts till ny ersättare.

Beslut om entledigande från Nacka Tingsrätt

Håkan Andersson entledigas från sitt uppdrag som nämndeman i Nacka Tingsrätt (DNR TNA 2024-6).

§115 Tillfällig utökning av budgetram 2024 - Statsbidrag mildra effekterna av inflationen

Kommunfullmäktiges beslut

  • Barn- och utbildningsnämndens anslag för 2024 ökas genom en särskild ettårs ramökning motsvarande 2 795 167 kronor, i samband med att medel utbetalats av Skolverket enligt regeringens vårändringsbudget. Anslaget ska inte vara underlag för framtida ramuppräkningar.

 

 

Beskrivning av ärendet

Regeringen beslutade i juni 2024 att tilldela 500 miljoner kronor till landets skolor genom Skolverket. Syftet med bidraget är att bidra till goda förutsättningar för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen och minska risken att inflationen på ett negativt sätt påverkar förutsättningarna för barn och elever att få den utbildning och det stöd som de har rätt till.

Medlen har fördelats proportionellt enligt antalet barn och unga i åldrarna 6–19 år i varje kommun och är avsedda för användning i både kommunal och fristående skolor.

Enskilda skolor, huvudmän eller kommuner har inte behövt ansöka om medlen utan bidraget har betalats ut till alla kommuner i juni 2024, i enlighet med regeringsuppdraget. Det är sedan upp till varje enskild kommun att besluta hur pengarna ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen.

Ett statsbidrag kan klassificeras antigen som ett generellt eller ett riktat bidrag. Dessa redovisas på olika sätt. Bedömningen av klassificeringen framgår av rådet för kommunal redovisnings regelverk. Ett bidrag är riktat om det innehåller krav på prestation från bidragsmottagaren att genomföra vissa avgränsade åtgärder för att få tillgodogöra sig bidraget. För det aktuella bidraget finns inte ett sådant krav utan bidraget ska ses som ett generellt statsbidrag.

Ett riktat statsbidrag tillfaller normalt sätt den verksamhet inom kommunen som bidraget berör och som har krav på motprestationer. Ett generellt statsbidrag räknas in som en del av kommunens finansiering och bokförs inom finansförvaltningen. Om ett generellt statsbidrag ska tillfalla någon särskild verksamhet måste kommunfullmäktige fatta beslut om detta genom att tillfälligt öka ramen för verksamheten.

Förslaget är att det bidraget tilldelas utbildningsverksamheten, då statsbidraget är tydligt kopplat till insatser inom denna sektor. Inom barn- och utbildningsförvaltningen har det gjorts bedömningen att de största behoven finns inom grundskoleverksamheten.

Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att ramen för barn- och utbildningsnämnden utökas med 2 795 167 kronor till verksamhetsområde grundskola, motsvarande den andel av de statliga medlen som tilldelas Tyresö kommun. Förslaget föreslås finansieras genom det extra generella statsbidrag som betalas ut till kommunen.

I och med att det är upp till varje enskild kommun att besluta hur medlen ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen får barn- och utbildningsnämnden i uppdrag att fastställa en fördelningsnyckel inom sitt verksamhetsområde.

Yttranden

Jeanette Hellmark (M) yttrar sig.

Yrkanden

Jeanette Hellmark (M) yrkar bifall på kommunstyrelsens förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordförande ställer frågan om kommunfullmäktige beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag till beslut och finner att kommunfullmäktige i enlighet med det.

Handlingar som ingår i beslutet

  • Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 23
  • Tjänsteskrivelse, Tillfällig utökning av budgetram 2024 för barn- och utbildningsnämnden
  • Protokollsutdrag kommunstyrelsen § 150

§116 Riktlinjer för god ekonomisk hushållning

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning i Tyresö kommun fastställs.
  2. Kommunen inrättar en resultatreserv i enlighet med riktlinjerna från och med årsbokslutet 2024.
  3. De i riktlinjen justerade finansiella mål börjar gälla från och med 2025-01-01.
  4. Riktlinjerna ersätter tidigare beslutade riktlinjer för god ekonomisk hushållning fastställda i kommunfullmäktige 2020-04-23 § 17.

 

 

Beskrivning av ärendet

Med anledning av ändring i kommunallagen kapitel 11, § 14, vilket medför en förändrad princip för möjlighet att hantera resultatutjämning mellan åren, behöver Tyresö kommuns riktlinjer för god ekonomisk hushållning justeras. Justeringen innebär att riktlinjerna för god ekonomisk hushållning kompletteras med riktlinjer för en lokal hantering av en resultatreserv (RER), i enlighet med den förändrade lagen. Kommunens befintliga tillämpning av resultatutjämningsreserv (RUR) bibehålls i den justerade riktlinjen, med undantag att ytterligare reserveringen inte kan ske.

Utöver hantering av resultatreserv innehåller den justerade riktlinjen för god ekonomisk hushållning även förslag på justering av Tyresö kommuns finansiella mål. Förslaget innebär att riktlinjen kompletteras med ytterligare två finansiella mål, ett finansieringsmål och ett investeringsmål. Resultat- och soliditetsmål justeras och resultatmålet för de samlade verksamhetsområdena flyttas från finansiella mål till verksamhetsmål. De justerade målen är framtagna med syfte att belysa och styra kommunens ekonomi från fler perspektiv än resultat och soliditet.

 

Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

  1. Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning i Tyresö kommun fastställs.
  2. Kommunen inrättar en resultatreserv i enlighet med riktlinjerna från och med årsbokslutet 2024.
  3. De i riktlinjen justerade finansiella mål börjar gälla från och med 2025-01-01.
  4. Riktlinjerna ersätter tidigare beslutade riktlinjer för god ekonomisk hushållning fastställda i kommunfullmäktige 2020-04-23 § 17.

Yttranden

Anita Mattson (S) yttrar sig.

Heinz Sjögren (L) yttrar sig.

Mårten Blix (M) yttrar sig.

Yrkanden

Anita Mattson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.

Heinz Sjögren (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.

Mårten Blix (M) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordförande ställer frågan om kommunfullmäktige beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag till beslut och finner att kommunfullmäktige i enlighet med det.

Handlingar som ingår i beslutet

  • Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 25
  • Tjänsteskrivelse, Justerade riktlinjer för god ekonomisk hushållning
  • Riktlinjer för god ekonomisk hushållning
  • Kommunstyrelsens protokollsutdrag

§117 Genomförandeavtal med Brickhouse Granängstorget Kv C

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Genomförandeavtal mellan Tyresö kommun och Brickhouse Bollmora 2:1 AB godkänns.
  2. Kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören får i uppgift att underteckna genomförandeavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande.
  3. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna köpeavtal under förutsättning att kommunfullmäktige antar detaljplan för Granängstorget, kvarter C samt genomförandeavtal för detsamma vunnit laga kraft.

Reservation

Per Carlberg (SD hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 155 (bilaga)

Ulf Perbo (KD) hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 155 (bilaga)

Hanne Sofia Carlsson (C) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga)

 

 

Sammanfattning

Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till genomförandeavtal med Brickhouse Bollmora 2:1 AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat exploateringsavtal. Brickhouse Bollmora 2:1 AB ska uppföra 95 lägenheter. Syftet med avtalen är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.

 

 

Yttrande

Anita Mattson (S) yttrar sig

Ulf Perbo (KD) yttrar sig

Maria Alves Persson (S) yttrar sig

Per Carlberg (SD) yttrar sig

Hanne Sofia Carlsson (C) yttrar sig

Mats Lindblom (L) yttrar sig

Inger Wolf Sandahl (L) yttrar sig

Marie Åkesdotter (MP) yttrar sig

Yrkanden

Anita Mattson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Maria Alves Persson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Mats Lindblom (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Inger Wolf Sandahl (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Ulf Perbo (KD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Per Carlberg (SD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Hanne Sofia Carlsson (C) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Beslutsgång

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige avslår kommunstyrelsens förslag till beslut. 

 

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag röstar ja.

Den som yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut röstar nej. 

Resultat: 48 ja, 13 nej. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordföranden finner att kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut.

Särskilt yttrande

Mats Lindblom (L) anmäler ett särskilt yttrande (bilaga)

Handlingar som ingår i beslutet

  1. Avtal avseende överlåtelse av mark och exploatering, Granängstorget kvarter C
  2. Bilaga 1 Förslag till ny detaljplan för Granängstorget Kv C
  3. Bilaga 2 Karta över fastigheten
  4. Bilaga 3 Köpeavtal
  5. Bilaga 4 Definition ljus BTA
  6. Bilaga 5 Kvalitetsprogram
  7. Bilaga 6 Bullerutredning
  8. Bilaga 7 Inmätningsanvisningar

§118 Exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av Granängstorget kvarter C

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Exploateringsavtal mellan Tyresö kommun och Heimstaden A Lägenheter AB godkänns.
  2. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna exploateringsavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande

 

 

Reservation

Per Carlberg (SD hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 156

Ulf Perbo (KD) hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 §156

Hanne Sofia Carlsson (C) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga)

 

Sammanfattning

Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat genomförandeavtal. Heimstaden A Lägenheter AB ska uppföra 55 lägenheter, två stycken bokaler samt eventuellt en lokal i flerbostadshus om 6 våningar. Syftet med avtalet är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.

Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

  1. Exploateringsavtal mellan Tyresö kommun och Heimstaden A Lägenheter AB godkänns.
  2. Kommundirektören och Kommunstyrelsens ordförande får i uppgift att underteckna exploateringsavtal och övriga eventuella erforderliga handlingar för avtalets genomförande

 

Yttrande

Anita Mattson (S) yttrar sig

Ulf Perbo (KD) yttrar sig

Maria Alves Persson (S) yttrar sig

Per Carlberg (SD) yttrar sig

Hanne Sofia Carlsson (C) yttrar sig

Mats Lindblom (L) yttrar sig

Inger Wolf Sandahl (L) yttrar sig

Marie Åkesdotter (MP) yttrar sig

 

Yrkanden

Anita Mattson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Maria Alves Persson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Mats Lindblom (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Inger Wolf Sandahl (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Ulf Perbo (KD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Per Carlberg (SD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Hanne Sofia Carlsson (C) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

 

Beslutsgång

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige avslår kommunstyrelsens förslag till beslut. 

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag röstar ja.

Den som yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut röstar nej. 

Resultat: 48 ja, 13 nej. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordföranden finner att kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut.

Särskilt yttrande

Mats Lindblom (L) anmäler ett särskilt yttrande (bilaga)

Handlingar som ingår i beslutet

  1. Tjänsteskrivelse
  2. Exploateringsavtal, Granängstorget kvarter C
  3. Bilaga 1 Förslag till ny detaljplan för Granängstorget kvarter C
  4. Bilaga 2 Ansökan och överenskommelse om fastighetsbildning
  5. Bilaga 3 Kvalitetsprogram
  6. Bilaga 4 Definition ljus BTA
  7. Bilaga 5 Trafikbullerutredning
  8. Bilaga 6 Inmätningsanvisningar

Kommunstyrelsens protokollsutdrag

§119 Antagande av detaljplan för Granängstorget, kvarter C

Kommunfullmäktiges beslut

Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas.

 

 

 

Reservation

Per Carlberg (SD) hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 157.

Ulf Perbo (KD) hänvisar till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 157.

Hanne Sofia Carlsson (C) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).

 

Sammanfattning

Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet gav den 25 oktober 2017 förvaltningen i uppdrag att ställa ut förslaget för granskning. Planområdet omfattade flera bostadskvarter och efter detaljplanen var utsänd på granskning har planområdet delats upp. KF antog kvarter E den 18 februari 2021. Bostadskvarter C med cirka 150 lägenheter tillsammans med angränsande allmän platsmark går nu vidare i planprocessen. Planhandlingen har justerats för att avse aktuellt planområde.

Detaljplanen var utskickad för granskning under perioden 7-28 november 2017. Under granskningstiden inkom 18 yttranden. Dessa handlade bland annat om att bostäder kom nära boendes lägenhet men också att det är positivt med ett större serviceutbud. Länsstyrelsen önskade vidare utredning av vatten och dagvatten. Andra instansers yttrande avsåg reglering av byggnadshöjd, grönytor, miljöpåverkan, elnätsstationer och förtydliganden i planhandlingarna.

Synpunkter som inte tillgodoses är bland annat att stoppa planarbetet, sänka byggnadshöjder, ge ekologisk kompensation, fler parkeringsplatser för besökande och fler elnätstationer.

En enklare prövning av barnets bästa har gjorts. Ur ett barnperspektiv kan fler bostäder bidra till ökad trygghet genom ökad närvaro i området. Vägområdet breddas för att inrymma gångbanor och en cykelbana, vilket även bidrar till trygga skolvägar. Den nya bostadsbebyggelsen får en gemensam upphöjd innergård där det anläggs en mindre lekyta.

Detaljplanen bedöms inte medföra negativ påverkan på miljökvalitetsnormer, MKN.

Planarbetet finansieras genom planavtal. Kommunen ansvarar för utbyggnad av allmän plats som bland annat finansieras enligt avtal med exploatörer. Byggaktörerna ansvarar för och finansierar utbyggnad inom kvartersmark.

Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige kan anta detaljplanen för Granängstorget, kvarter C.

 

Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

  • Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas.

 

Yttrande

Anita Mattson (S) yttrar sig

Ulf Perbo (KD) yttrar sig

Maria Alves Persson (S) yttrar sig

Per Carlberg (SD) yttrar sig

Hanne Sofia Carlsson (C) yttrar sig

Mats Lindblom (L) yttrar sig

Inger Wolf Sandahl (L) yttrar sig

Marie Åkesdotter (MP) yttrar sig

 

Yrkanden

Anita Mattson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Maria Alves Persson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Mats Lindblom (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Inger Wolf Sandahl (L) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut

Ulf Perbo (KD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Per Carlberg (SD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

Hanne Sofia Carlsson (C) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut

 

Beslutsgång

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige avslår kommunstyrelsens förslag till beslut.

 

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag röstar ja.

Den som yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut röstar nej. 

Resultat: 48 ja, 13 nej. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordföranden finner att kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut.

Särskilt yttrande

Mats Lindblom (L) anmäler ett särskilt yttrande (bilaga)

 

Handlingar som ingår i beslutet

  • Protokollsutdrag samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 41
  • Tjänsteskrivelse
  • Planbeskrivning
  • Plankarta
  • Granskningsutlåtande
  • Kvalitetsprogram för Brickhouse
  • Kvalitetsprogram för Heimstaden
  • Kommunstyrelsen protokollsutdrag

 

 

§120 Upphävande av trafikstrategi och tillhörande planer

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Trafikstrategin ”Tyresö styr mot hållbara transporter” upphävs
  2. Cykelplan upphävs
  3. Trafikplan för mobilitet och parkering upphävs
  4. Trafiksäkerhetsplan upphävs
  5. Trafik- och framkomlighetsplan upphävs

 

 

Reservationer

Inger Gemicioglu (V) reserverar sig mot beslutet och avser lämna in en skriftlig reservation (se bilaga).

 

Mats Lindblom (L) reserverar sig mot beslutet och avser lämna in en skriftlig reservation (se bilaga).

 

Ajda Asgari (MP) reserverar sig mot beslutet och avser lämna in en skriftlig reservation (se bilaga).

Sammanfattning

Ett ordförandeuppdrag om tydligare investeringsprocess gavs i kommunstyrelsen 2024-06-04. Uppdraget omfattar även genomlysning av strategier som påverkar samhällsbyggnadsprocessen.

Den nuvarande trafikstrategin ”Tyresö styr mot hållbara transporter” antogs i kommunfullmäktige 2019-03-28. Trafikstrategin syftade till att peka ut riktningen för trafikplaneringen i Tyresö. Trafikstrategin ska ses som ett planeringsunderlag för alla inblandade i transportutvecklingen i Tyresö för alla typer av transporter (från gående till transport av varor). De åtgärder som ska genomföras konkretiseras i de planer som tillhör trafikstrategin.

Till trafikstrategin hör fyra planer;

  • Cykelplan, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
  • Trafikplan för mobilitet och parkering, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
  • Trafiksäkerhetsplan, antagen i kommunstyrelsen 2021-08-24
  • Trafik- och framkomlighetsplan, antagen i kommunfullmäktige 2022-03-24

Samhällsbyggnadssektorn har under de senaste åren präglats av en stor utveckling inom transportområdet i kombination med förändrat resande. Utvecklingen innebär att kommunen behöver kunna vara mer flexibel i utvecklingen av trafikmiljöer och transporter utifrån de lokala förutsättningarna  och Tyresöbornas behov. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att ersätta strategin och tillhörande planer med en arbetsprocess. Arbetsprocessen kan i högre grad anpassa åtgärder utifrån de platsspecifika förutsättningarna, beakta de lokala behoven och samtidigt bidra till en stärkt trafikmiljö med god framkomlighet i hela kommunen.

Genom att övergå från en fast strategi till en arbetsprocess möjliggörs en dynamisk och kontinuerlig utveckling av kommunens trafikmiljöer och transportbehov, samtidigt som den övergripande målbilden kvarstår för att bibehålla helhetssyn i utveckling av transportnätet. Det främjar också samverkan med Tyresöbor, näringsliv och verksamheter samt möjliggör en större flexibilitet för att kunna möta förändringstryck.

Den övergripande inriktningen för trafikutvecklingen i kommunen omnämns fortfarande i kommunplan och översiktsplan. Även i fortsatt utveckling kommer gällande lagar, förordningar och regler som styr väghållaransvaret, exempelvis Nollvisionen.

Ärendet har beretts av kommunstyrelsens arbetsutskott samt av kommunstyrelsen som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

  1. Trafikstrategin ”Tyresö styr mot hållbara transporter” upphävs
  2. Cykelplan upphävs
  3. Trafikplan för mobilitet och parkering upphävs
  4. Trafiksäkerhetsplan upphävs
  5. Trafik- och framkomlighetsplan upphävs

Yttrande

Fredrik Bergkuist (M), Heinz Sjögren (L), Björn Stenqvist (MP), Bjarne Vifell (SD), Inger Gemicioglu (V), Katarina Rath (c), Peter Freij (M), Mats Lindblom (L), Joakim Grimborg (KD), Aida Asgari (MP), Marie Åkesdotter (M), Klara Watmani (S), yttrar sig.

Yrkanden

Peter Freij (M), Bjarne Vifell (SD), Joakim Grimborg (KD) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.

Inger Gemicioglu (V) ändringsyrkar på beslutspunkt 1; Att trafikstrategi behålls som övergripande dokument, men justeras genom att hänvisningar till de fem planerna tas bort.
Vidare yrkar Inger Gemicioglu (V) bifall till kommunstyrelsens förslag till beslutspunkt 2-5.

Heinz Sjögren (L), Mats Lindblom (L), Ajda Asgari (MP), Björn Stenqvist (MP), Marie Åkesdotter (MP), Katarina Rath (C) yrkar i första hand att ärendet återremitteras för att tydliggöra hur den så kallade arbetsprocessen som ska ersätta trafikstrategin ska se ut.

I det fall återremissyrkandet avslås yrkar Heinz Sjögren (L), Mats Lindblom (L), Ajda Asgari (MP), Björn Stenqvist (MP), Marie Åkesdotter (MP), Katarina Rath (C) avslag på kommunstyrelsens förslag.

Beslutsgång

Först ställer ordföranden frågan om ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde. Ordföranden ställer frågan om ärendet ska återremitteras.

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till att ärendet avgörs idag röstar ja.

Den som yrkar på att ärendet återremitteras röstar nej. 

Resultat: 49 ja, 12 nej. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.


Kommunfullmäktige beslutar att ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde.

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller att trafikstrategin ej upphävs. Därefter ställer ordföranden frågan om kommunfullmäktige bifaller att trafikstrategin revideras enligt ändringsyrkande från Inger Gemicioglu (V).

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till att trafikstrategin ej upphävs röstar ja.

Den som yrkar på att trafikstrategin revideras röstar nej. 

Resultat: 9 ja, 3 nej, 49 avstår. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordföranden fastställer enligt röstordningen.

 

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut. Därefter ställer ordföranden frågan om kommunfullmäktige bifaller yrkanden att ej upphäva trafikstrategin.

 

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag röstar ja.

Den som yrkar på att ej upphäva trafikstrategin röstar nej. 

Resultat: 49 ja, 12 nej. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordförande finner att kommunfullmäktige beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag.

Särskilda yttranden

Per Carlberg (SD) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 44.

Katharina Rath (C) anmäler särskilt yttrande (bilaga)

Handlingar som ingår i beslutet

  • Protokollsutdrag samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 44
  • Tjänsteskrivelse Upphävande av trafikstrategi och tillhörande planer
  • Kommunstyrelsens protokollsutdrag

§121 Riktlinje för bostadsförsörjning

Kommunfullmäktiges beslut

  1. Förslag på riktlinjer för bostadsförsörjning antas.
  2. Läget för bostadsbyggandet ska årligen redovisas till samhällsbyggnad- och hållbarhetsnämnden samt kommunstyrelsen.

Reservation

Ulf Perbo (KD) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sin reservation i kommunstyrelsen 2024-11-26 § 152 (se bilaga).

Albin Linnstrand (V) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till kommunstyrelsen 2024-11-26 §152  (se bilaga).

 

 

 

Sammanfattning

Dessa riktlinjer beskriver hur Tyresö kommun ska planera för bostadsförsörjningen och skapa förutsättningar för att alla i kommunen ska kunna leva i goda bostäder. I förslaget beskrivs hur kommunen ska arbeta med de verktyg som kommunen har att tillgå, både bostadsbyggande men även andra verktyg.

Förslaget på riktlinjerna har varit på remiss hos Länsstyrelsen Stockholm, Region Stockholm, Haninge kommun, Huddinge kommun, Värmdö kommun, Stockholm Stad och Nacka kommun för inhämtning av yttrande. Riktlinjerna lever enligt länsstyrelsens bedömning upp till intentionerna i lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Viss revidering av riktlinjerna har genomförts utifrån inkomna kommentarer, framförallt förtydligande i text kring särskilda grupper och konjunkturläge.

 

 

 

Yttranden

Karin Ljung (S), Ajda Asgar (MP), Ulf Perbo (KD), Fredrik Bergkuist (M), Per Carlberg (SD), Albin Linnstrand (V), Mats Lindblom (L), Marie Åkesdotter (MP) yttrar sig.

Yrkanden

Karin Ljung (S), Ajda Asgar (MP), Fredrik Bergkuist (M), Per Carlberg (SD), Mats Lindblom (L), Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall på kommunstyrelsens förslag till beslut.

Albin Linnstrand (V) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut därtill tilläggsyrkar han enligt följande: Minst 50 procent av bostadsbyggandet ska vara lägenheter med hyresrätt.

Ulf Perbo (KD) yrkar avslag till kommunstyrelsens förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden ställer därefter frågan om kommunfullmäktige avslår kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden finner att kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut.

Ordföranden ställer frågan om kommunfullmäktige bifaller Albin Linnstrands (V) tilläggsyrkande. Därefter ställer ordföranden frågan om kommunfullmäktige avslår Albin Linnstrands (V) tilläggsyrkande.

Votering begärs och följande röstordning fastställs:

Den som yrkar avslag till tilläggsyrkandet röstar ja.

Den som yrkar bifall på tilläggsyrkande röstar nej. 

Resultat: 55 ja, 3 nej, 3 avstår. Hur var och en har röstat framgår av bilagt omröstningsprotokoll.

 

Ordföranden finner att kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag till beslut.

Särskilda yttranden

Mats Lindblom (L) anmäler särskilt yttrande (se bilaga).

Per Carlberg (SD) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till kommunstyrelsen 2024-11-26 § 152 (se bilaga).

 

Handlingar som ingår i beslutet

  • Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 24.
  • Tjänsteskrivelse Riktlinjer för bostadsförsörjning
  • Riktlinjer bostadsförsörjning Tyresö kommun
  • Bilaga 1 - Bostadsmarknadsanalys - Underlag till Riktlinjer för bostadsförsörjning
  • Remissvar från Stockholms stad
  • Remissvar från Länsstyrelsen Stockholm
  • Remissvar från Region Stockholm