Din position: Hem > Tyresö kommun > Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet > Sammanträde 2011-03-16
Miljö- och samhällsbyggandsutskottets beslut
1. Sammanträdesplan 2011 för miljö- och samhällsbyggandsutskottet fastställs.
Beskrivning av ärendet
På sammanträdet den 16 februari 2011, § 2, beslutade miljö- och samhällsbyggnadsutskottet att sammanträdesplan för 2011 ska fastställas på detta sammanträde.
Det tidigare föreslagna sammanträdesplan för miljö- och samhällsbyggnadsutskottets fastställs.
Beredningar och sammanträden är normalt förlagda till onsdagar. Ordförandeberedningen börjar normalt klockan 08.30 och sammanträdena klocka 08.30.
Ordförandeberedning
onsdagar kl 08.30
Sammanträde
29 mars Obs! tisdag
13 april Obs! kl 15.00
27 april Obs! kl 13.15
11 maj
18 maj
31 maj Obs! kl 13.15
17 augusti (reserv)
24 augusti (reserv)
31 augusti
14 september
28 september
12 oktober
2 november
17 november Obs! torsdag
23 november
7 december
_____
Dnr: 2009 KS141 0330
1. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att gå ut på samråd med förslag till detaljplan för Lekland i Petterboda.
Särskilt yttrande
Marie Åkesdotter (MP) lämnar särskilt yttrande (se bilaga).
Kommunstyrelsens planberedning beslutade den 7 april 2010 att ge stadsbyggnadskontoret i uppdrag att upprätta förslag till ny detaljplan. Planarbetet sker med normalt förfarande.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till detaljplan för lekland i anslutning till Petterboda verksamhetsområde.
Planen har varit på programsamråd under tiden 26 augusti till och med 30september 2010. Under samrådstiden har tolv yttranden och tolv synpunkter kommit in.
Miljöbebömning
Detaljplanen innebär ingen skada på ekologiskt känsliga områden eller riksintressen. Effekterna av den påverkan planen kan ha på omgivningen samt den påverkan omgivningen kan ha på planen bedöms som hanterbar. Inga nationella, regionala eller kommunala miljömål åsidosätts. Detaljplanen bedöms inte innebära någon betydande miljöpåverkan som avses i miljöbalken. Planförslaget bedöms inte heller leda till några negativa effekter på människors hälsa och säkerhet.
En miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken bedöms därmed inte behövas upprättas.
Till ärendet hörande handlingar:
- Tjänsteskrivelse
- Planbeskrivning
- Plankarta
- Genomförandebeskrivning
- Behovsbedömning
- Samrådsredogörelse
Dnr: 2009 BN 0648
Miljö- och samhällsbyggandsutskottets förslag till kommunstyrelsen
1. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att ställa ut förslag till detaljplan för föreningslokal brf Sjötungan.
Jäv
Fredrik Saweståhl (M) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till detaljplan för en föreningslokal vid brf Sjötungan. Planens syfte är att göra det möjligt att uppföra en ny föreningslokal med garage i souterrängvåning i brf Sjötungans sydöstra del. Planområdet ligger i utkanten av den befintliga bebyggelsen och platsen utgörs i dagsläget av en tennisplan.
Ett tidigare förslag till detaljplan har varit på samråd under tiden 13 oktober till och med 14 november 2010 enligt enkelt förfarande. Under samrådstiden har 23 yttranden kommit in.
Samrådet har inneburit att större förändringar har gjorts i planen, bland annat har ett garage i souterrängvåning lagts till efter önskemål från Brf. Sjötungan. Som en följd av detta har processen gått över till normalt förfarande.
Miljöbedömning
Genomförandet av detaljplanen innebär att en ny byggnad tillåts uppföras inom den befintliga fastigheten. Detta medför ingen betydande påverkan på mark, vatten, luftmiljö eller klimat. Planförslaget bedöms inte heller leda till några negativa effekter på människors hälsa och säkerhet. Hushållning
med naturresurser påverkas inte negativt. Inga kommunala miljömål åsidosätts. Detaljplanens miljökonsekvenser var för sig eller sammantaget, bedöms inte innebära någon betydande miljöpåverkan.
En miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken bedöms därmed inte behöva upprättas.
Dnr: 2011 KSM 0074
1. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att upprätta ett förslag till detaljplan med normalt planförfarande utan program. I uppdraget ingår att ta fram ett samrådsförslag och en gatukostnadsutredning.
2. Byggnadsnämnden rekommenderas att inte bevilja bygglov för nybyggnation på kvartersmark inom Ugglevägen etapp 9 förrän detaljplanen vunnit laga kraft och genomförandetiden för allmän platsmark har löpt ut.
3. Genomförandet av detaljplanen bedöms inte innebära någon betydande miljöpåverkan som avses i miljöbalkens 6 kap 11 §, med beaktande av förordningen 1998:905 bilaga 2 och 4. En miljöbedömning med en miljökonsekvensbeskrivning kommer därför inte att göras i samband med planprocessen.
Reservation
Martin Nilsson (S) reserverar sig mot förslaget till förmån för det egna yrkandet.
Brevikshalvön saknar idag kommunalt vatten och avlopp. Vägarna är smala med dålig standard. Den fortgående permanetbosättningen medför en hård belastning på miljön med ett ökat uttag av grundvatten och utsläpp från i många fall undermåliga enskilda avlopp.
Gällande detaljplaner i form av avstyckningsplaner och byggnadsplaner är avsedda för fritidshusbebyggelse och ger en mycket liten byggrätt. Strandskydd gäller i dag på allmän platsmark i området.
Kommunfullmäktige beslutade i april 2000 att göra en fördjupad översiktsplan för områdena Brevikshalvön, Raksta, Solberga och Bergholm. Den fördjupade översiktsplanen anger utgångspunkter och mål för områdets utveckling. Den ska även fungera som ett program för kommande detaljplaner.
Den fördjupade översiktsplanen antogs i mars 2003.
Detaljplanen Ugglevägen etapp 9 är en omvandlingsplan som syftar till att möjliggöra permanentboende i området samtidigt som kommunal service i form av väg, vatten, avlopp och eventuellt förskola byggs ut. Byggrätter och tomtstorlekar föreslås följa de riktlinjer som anges i den fördjupade översiktsplanen.
Området består av 88 privatägda fritidshusfastigheter. Vägarna i området, liksom tre större obebyggda områden ligger inom fastigheten Brevik 1:1 som ägs av kommunen.
Ordförandeförslag
- Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att upprätta ett förslag till detaljplan med normalt planförfarande utan program. I uppdraget ingår att ta fram ett samrådsförslag och en gatukostnadsutredning.
- Byggnadsnämnden rekommenderas att inte bevilja bygglov för nybyggnation på kvartersmark inom Ugglevägen etapp 9 förrän detaljplanen vunnit laga kraft och genomförandetiden för allmän platsmark har löpt ut.
- Genomförandet av detaljplanen bedöms inte innebära någon betydande miljöpåverkan som avses i miljöbalkens 6 kap 11 §, med beaktande av förordningen 1998:905 bilaga 2 och 4. En miljöbedömning med en miljökonsekvensbeskrivning kommer därför inte att göras i samband med planprocessen.
Yrkande
Martin Nilsson (S) yrkar att den nuvarande regleringen av styckningsrätt av tomter ersätts med en ny princip som tar större hänsyn till tomtens beskaffenhet och läge. Utgångspunkten bör vara att bevara områdets karaktär samtidigt som de som äger sin mark får ett tydligt inflytande över sin mark. Om områdets karaktär går att förena med en styckning av tomter som är mindre än 6 000 kvadratmeter bör detta medges.
Beslutsgång
Ordföranden ställer proposition på yrkandet från Martin Nilsson (S) och finner att miljö- och samhällsbyggnadsutskottet har avslagit detsamma.
Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet har därmed beslutat enligt ordförandeförslaget.
- Start PM
Dnr: 2011 KSM 0086
1. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att utreda möjligheterna att ändra detaljplanen för del av fastigheterna Pluto 8 och Bollmora 1:94 för att möjliggöra flerbostadsbebyggelse.
Området är beläget i det sydvästra hörnet av korsningen mellan Njupkärrsvägen och Töresjövägen i anslutning till Bollmora industriområde och Lindalen.
På fastigheten västar del ligger förskolan Speldosan och på den östra en mindre grusfotbollsplan. Fotbollsplanen används inte i någon större utsträckning och har därför förfallit.
I området mellan Pluto 8 och Njupkärrsvägen finns en bjökbevuxen slänt (Bollmora 1:94).
För området gäller stadsplan för Lindalen del 5 vann laga kraft den 5 oktober 1969. Området är markerat som befintlig bebyggelse i översiktsplanen. Både fastigheterna är i kommunal ägo.
En utredning visar att området skulle kunna bebyggas med två lamellhus i 3– 4 våningar, som skulle kunna rymma ca 30 lägenheter.
Eftersom området är utsatt för buller både från Njukärrsvägen och Töresjövägen är det en förutsättning att byggnaderna placeras och planeras så att varje lägenhet har en tyst sida och att möjlighet till en ljudskyddad gård skapas.
Till ärendet hörande handling:
Dnr: 2011 KSM 0087
1. Samhällsbyggnadsförvaltningcn får i uppdrag att utreda möjligheterna att ändra detaljplanen för en del av Bollmora 2:585 för att möjliggöra bostadsbebyggelse på fastigheten.
Martin Nilsson (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för det egna yrkandet.
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig beslutet till förmån för Martin Nilssons (S) yrkande.
Protokollsanteckning
Till protokollet förs att Elisabeth Hedlund (V), om hon hade haft rösträtt, hade bifallit Martin Nilssons (S) yrkande.
I kommunens förhandlingar med Strabag projektutveckling AB och förre centrumägaren Unibail Rodainco rörande höghusprojektet i Tyresö centrum har även en möjlig exploatering av centrumbyggnadens östra del för bostäder diskuteras. Detta skulle underlätta höghusprojektets genomförande och innebära att kommunen enklare når en uppgörelse med berörda parter.
Strabags önskemål att bebygga området med två punkthus i 6 – 7 våningar på det befintliga parkeringsdäcket.
Mellan husen skulle en mindre bostadsgård kunna anläggas.
Enligt gällande stadsplan från den 3 november 1970 är området avsatt för centrumändamål. Parkeringsgaraget ägs av ING real estate och markparkeringen av Tyresö kommun.
Samhällsbyggnadsförvaltningens bedömning
Planen är möjlig att ändra för att tillgodose Strabags önskemål. En förtätning av området med bostäder ligger väl i linje med kommunens visioner om utvecklingen av Tyresö centrum.
- Planbesked
Jag förslår att miljö- och samhällsbyggandsutskottet beslutar uppdra åt samhällsbyggnadsförvaltningcn att utreda möjligheterna att ändra detaljplanen för en del av Bollmora 2:585 för att möjliggöra bostadsbebyggelse på fastigheten.
Martin Nilsson (S) yrkar att samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att verka för att minst 30 % av lokalerna upplåts med hyresrätt (bostäder) och minst 30% som bostadsrätter.
Dnr: 2011 KSTK 0044
1. Samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att skicka utredningen och förslaget på remiss.
Sveriges Riksdag har beslutat om nya hastighetsgränser med steg om 10km/tim. En metod, ”Rätt fart i staden” har tigits fram till stöd för kommunerna i arbetet med att införa de nya hastighetsgränserna.
Införandet av de nya hastighetsgränserna som pågått sedan år 2008 ska bidra till att förbättra trafiksäkerheten. Det medför att de tidigare hastighetsgränserna på 50, 70 och 90 km/tim ska fasas ut.
Målet är att gatan och nivån på hastigheten ska tala samma språk. Den största förändringen är att gator med 50 km/tim ändras till 30, 40 eller 60km/tim. Genom att sänka hastigheten uppnås positiva förändringar genom att trafiksäkerheten ökar och bullernivåerna minskar.
En hastighetsplan enligt metoden ”Rätt fart i staden” har tagits fram. Samhällsbyggnadsförvaltningen förordar ett stegvis genomförande med planen som långsiktigt mål i enlighet med förvaltningens förslag.
Innan beslut tas om planens genomförande ska förslaget skicka ut på remiss till bland andra Storstockholm Lokaltrafik, Södertörns brandförsvarsförbund, Polismyndigheten, Nacka kommun, Haninge kommun, Stockholms stad, Trafikverket, Regionplanekontoret, Länsstyrelsen i Stockholms län, NTF samt lokala väg- och villaägareföreningar och andra intresseföreningar inom Tyresö kommun.
- Hastighetsöversyn i Tyresö
- Förvaltningens kommentarer och förslag med anledning av hastighetsöversyn – rätt fart i staden
Dnr: 2011 KSTK 0045
1. Kommunstyrelsen godkänner förslaget till plan- och bygglovtaxa inklusive mät- och karttaxa och överlämnar förslaget till kommunfullmäktige för fastställelse.
Martin Nilsson (S) reserverar sig mot beslutet att inte ge samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att utreda en alternativ taxa som innebär en högre grad av avgiftsfinansiering av verksamheten.
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet och lämnar en skriftlig reservation (bilaga).
Nu gällande plan- och byggtaxa för Tyresö kommun fastställdes av kommunfullmäktige den 9 december 2004, § 86. Taxan för mät- och kartverksamheten fastställdes av kommunfullmäktige den 14 februari 2008, § 9. Syftet med den nya taxan är att anpassa den till nya PBL, (Plan- och bygglagen), som träder i kraft den 2 maj 2011.
Den föreslagna taxan är i det närmaste identisk med den av SKL, (Sveriges Kommuner och Landsting) framtagna förslag till ny plan- och bygglovtaxa 2011 inklusive kart- och mättaxa. De lokala förändringar som gjorts återfinns inom den del som rör kart- och mättaxan. Flertalet avgifter beräknas med utgångspunkt från en tusendel av för året gällande prisbasbelopp. Justeringsfaktorn N, som ska spegla förhållandena inom kommunen (kommunens storlek), ska sättas till 1.
Ekonomiska konsekvenser
Den nya taxan påverkar intäkterna för tre av samhällsbyggnadsförvaltningens enheter; bygglovsenheten, planenheten och mät- och kartenheten. De tre enheternas sammanlagda intäkter är budgeterade till 7,03 miljoner kronor. Med den nya taxan beräkas intäkterna att öka med 1,05 miljoner kronor till 8,08 miljoner kronor (cirka 15 %).
Mest påverkas bygglovsenhetens intäkter som beräknas öka med 700 000 kr eller cirka 20 %. De avgifter som ökar mest är avgifter för marklov, parkeringsplatser, förhandsbesked och strandskyddsdispens. För avskrivning av ärenden tas idag en avgift på 1 500 kronor. Med den nya taxan blir avgiften 25 % av bygglovavgiften. Denna ökning är välkommen då dessa ärenden är bland de mest tidskrävande.
För planheten är de största skillnaderna att en avgift för planbesked införs och att tidersättningen differentieras med avseende på tjänstemännens lönenivåer till skillnad från dagens enhetliga tidersättning. Detta beräknas öka intäkterna med 150 000 kronor eller 15 %.
De avgifter som främst ökar för mät- och kartenhetens del är utstakning och lägeskontroller. Detta är välkommet då det för framförallt lägeskontroller varit svårt att få kostnader och intäkter att gå ihop. Totalt förväntas mät- och kartenhetens intäkter öka med 200 000 kronor eller 8 %.
- Plan- och bygglovtaxa inklusive mär- och karttaxa
Genomförda förändringar i förslaget till taxa
Efter det att förslaget till taxa bifogats med kallelsen till miljö- och samhällsbyggandsutskottet sammanträde har SKL vidtagit ett antal uppdateringar av sitt förlag till nya taxa. Med anledning härav har samhällsbyggnadsförvaltningen gjort följande justeringar i förslaget till taxa:
Kapitel 2
Avgiftsbestämning. Texten har ändrats så att avgiften ska beräknas efter den taxa som gäller vid påbörjad handläggning istället för när handläggningen är utförd.
Kapitel 4
Tabell 1 Objektsfaktorer
Objektsfaktorn för area 6000 – 7 999 har ändrats från 85 till 88.
Tabell 7
Avgift för besked
Taxorna har ändrats så att de baseras på en faktor som multipliceras med mPBB som i de övriga tabellerna, istället för procentsatser av plan- och bygglovsavgiften.
Tabell 8
Avgift för områdesbestämmelser och detaljplaner
Planavgift för enbostadshus och avgift för upphävande av före detta fastighetsplan har lagts till.
Tabell 15
Anmälan (icke lovpliktig åtgärd)
Avgift för rivning utanför planlagt område har lagts till.
Tabell 19
Master, torn, vindkraftverk
Avgift för ett vindkraftverk har lagts till.
Tabell 26
Lägeskontroll
Har bytt nummer till tabell 25
Tabell 25
Avgift för nyttjande av digital geografisk information
Har bytt nummer till tabell 26 och slagits samman med tabell 27. Detta medför att efterföljande tabeller fått ny numrering så att tabell 28 blivit tabell 27 o. s. v.
Tabell 31
Avgift för analoga kartprodukter
Denna tabell har lagts till. Innehåller avgifter för utskrivna ortofotografier i förbestämda format och den tryckta kommunkartan. Inga ändringar av avgifterna jämfört med gällande taxa.
Jag föreslår att miljö- och samhällsbyggandsutskottet beslutar föreslå kommunstyrelsen att godkänner förslaget till plan- och bygglovtaxa inklusive mät- och karttaxa (med ovan redovisa ändringar) och överlämnar förslaget till kommunfullmäktige för fastställelse.
Marin Nilsson (S) yrkar att samhällsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att utreda en alternativ taxa som innebär en högre grad av avgiftsfinansiering av verksamheten.
1. Inventeringen och rapporten ”Barnens närnatur” läggs med ett godkännade till handlingarna.
Rapporten, ”Barns närnatur”, ska användas som underlag i framtida fysisk planering och markskötsel
Kommunstyrelsen uppdrog den 2 februari 2010, § 16, till tekniska kontorets miljö- och trafikenhet att inventera naturområden som används av skolor och förskolor för undervisning och lek. Inventeringen har sammanställts i rapporten ”Barenens näranatur”.
Syftet med inventeringen och rapporten är att säkerställa barns och ungdomars närhet till naturen genom att fungera som underlag i den framtida fysiska planeringen och markskötseln.
Till ärendet hörande handlingar
- Rapporten Barnens närnatur
- Bilaga till rapporten
1. Redovisningen noteras
Neda följer en sammanställning av pågående och kommande upphandlingar inom ramen för samhällsbyggnadsförvaltningens verksamhet.
Fastighetsenheten
Pågående upphandlingar
Kommande upphandlingar
Markarbeten ramavtal. Klart 3 entreprenörer.
Konvertering av värmesystem Kringlans fritidsgård och Trollbäckens bibliotek.
Storköksutrustning på Fornuddens skola om- och tillbyggnad av skolrestaurang
Nybodahallen: ombyggnad
Kameror Nybodaområdet.
Upphandling av renovering av Båtens kök.
Låsarbeten ramavtal. Planerat klart om cirka 6 mån
Hiss till Dalhallen
Kökskyleinstallationer Fornuddens skola om- och tillbyggnad av skolrestaurang
Styr- och övervakningsinstallationer Fornuddens skola om- och tillbyggnad av skolrestaurang.
Konvertering av värmesystem för kommunens förråd på Radiovägen.
Tyresövallen ändring och komplettering av värmesystem innehållande bl.a. fjärrvärmeanslutning och planvärme till A-planen
LSS boende: Strandallén. Upphandling av byggentreprenad för LSS boende vid Krusboda har avbrutits efter önskemål från socialförvaltningen.
Nyboda utemiljö: konstgräs, p-plats, m.m.
Om och tillbyggnad av Strandskolan
Trollbäckens bibliotek byggs om för att inrymma förskoleverksamhet.
Va- och renhållningsverket
Upphandling av tre renhållningsentreprenader
Övriga
Orrnäsets detaljplan – Anläggningsarbeten för gata, va, el, tele och vägbelysning
Slånbackens detaljplan – Anläggningsarbeten för gata, va, el, tele och vägbelysning
1. Redovisningen och informationen noteras.
Samhällsbyggnadsförvaltning upprättar varje månad en sammanställning av händelser med mera som skett inom verksamhetsområdet.
Rapporten för februari månad skickades ut separat.
Samhällsbyggnadschefen besvarade frågor och lämnade muntliga kommentarer i anslutning till genomgång av rapporten.
Fastighetsenhetens underhållsplan 2011 bifogas protokollet.
1. Anmälan om rättelse av §§ 4och 5 noteras.
I miljö- och samhällsbyggandsutskottet protokoll från den den 16 februar 2011 har fel i protokollets § 4 och § 5 rättats.
I § 5 stod felaktigt att Matilda Lundh (M) inte deltar i handläggningen av ärendet på grund av jäv. Det ska vara § 4 som Matilda Lundh (M) inte deltog i handläggningen på grund av jäv.
Rättelse har skett och godkänts av ordföranden och justeraren.
- Samhällsbyggnadsförvaltningen har av Trafikverket beviljats medfinansiering med 50 % för en gång- och cykelväg längs Bondevägen och för tillgänglighetsanpassning av tio busshållplatser längs stomlinjenätet.
- Inbjudan från KSL till ett seminarium ”Kraftsamling för biogasens utveckling i Stockholms län” den 12 april mellan 15.00 – 17.00 (anmälan senast 31 mars).