Din position: Hem > Tyresö kommun > Samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden > Sammanträde 2024-11-13
38
Informationen noteras.
Samhällsbyggnadskontoret informerar om aktuella projekt.
39 KS/2024:435
Informationen noteras
Sammanfattning
I oktober 2024 informerades kommunstyrelsen om en ny avtalsmall för markupplåtelser till båtklubbar och bryggföreningar som förvaltningen har tagit fram i samarbete med Tyresö Förenade Båtklubbar. Den nya mallen är avsedd att användas framledes som utgångspunkt vid tecknande av alla nya avtal med båtklubbar och bryggföreningar inom kommunen.
Tegelbrukets båtklubb har varit först ut att erbjudas ett nytt avtal i enlighet med den nya avtalsmallen och har accepterat presenterade villkor samt undertecknat bilagt avtal om lägenhetsarrende, Bilaga 1. Båtklubben har varit verksam på den aktuella platsen i många år och är en av de klubbar som behöver få utgånget avtal ersatt av ett nytt. Förhandling av platsspecifika villkor har skett med stor hänsyn till historik och pågående verksamhet tillsammans med platsens förutsättningar i övrigt.
Arrendeområdet ingår i Detaljplan för Tegelbruket etapp 11 och utlagt område för småbåtshamn. Med hänsyn till detta samt övriga förutsättningar och båtklubbens önskemål föreslås en arrendetid om 25 år. Upplåtelsen avser 55 båtplatser. Uppläggning av båtar på land får inte ske. Detaljplanen medger parkering inom en del av utlagt område för småbåtshamn och båtklubben får ha bilparkering för sina föreningsmedlemmar inom arrendeområdet. Obehöriga motorfordon får hindras med låsbar vägbom, men arrendeområdet får inte inhägnas och allmänhetens tillträde får inte hindras. Brygga får förses med låsbar grind. Arrendeavgiften följer avtalsmallens beräkningsprincip och erläggs årligen. För år 2025 summerar avgiften till 41 250 kronor.
Samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden informeras om ärendet. Kommunstyrelseförvaltningens förslag till beslut i kommunstyrelsen:
Ordförande Fredrik Bergkuist (M) föreslår att samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden beslutar att informationen noteras.
Ordföranden ställer frågan om samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden bifaller ordförandeförslaget och finner att samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden bifaller det.
40 KSM/2022:621
I ett nyttjanderättsavtal från 1975 gavs Tyresö Dyviksudde tomtägareförening (TDT) rätten att uppföra och bibehålla bryggor och andra anläggningar inom fastigheten Dyvik 1:1. Intentionerna i avtalet var att dessa rättigheter skulle gälla i all framtid. Jordabalkens lagstiftning anger dock att nyttjanderättsavtal måste ha en tidsbegränsning. Under åren 2000-2003 utredes det hur länge avtalet kunde anses vara giltigt och det fastslogs att ursprungligt nyttjanderättsavtal var giltigt i 50 år från undertecknandet varför dessa rättigheter gäller till och med 2025-08-14 (för handlingar kopplade till denna utredning se ärende KSM 2001-302). För att säkra och hedra intentionerna i det tidigare avtalet har nu ett nytt nyttjanderättsavtal tagits fram för att kunna ta vid och ersätta det tidigare avtalet vad avser bryggor och tillhörande anläggningar.
41 KSM/2021:1201
Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas.
Ulf Perbo (KD) och Per Calberg (SD) deltar inte i beslutet.
Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet gav den 25 oktober 2017 förvaltningen i uppdrag att ställa ut förslaget för granskning. Planområdet omfattade flera bostadskvarter och efter detaljplanen var utsänd på granskning har planområdet delats upp. KF antog kvarter E den 18 februari 2021. Bostadskvarter C med cirka 150 lägenheter tillsammans med angränsande allmän platsmark går nu vidare i planprocessen. Planhandlingen har justerats för att avse aktuellt planområde.
Detaljplanen var utskickad för granskning under perioden 7-28 november 2017. Under granskningstiden inkom 18 yttranden. Dessa handlade bland annat om att bostäder kom nära boendes lägenhet men också att det är positivt med ett större serviceutbud. Länsstyrelsen önskade vidare utredning av vatten och dagvatten. Andra instansers yttrande avsåg reglering av byggnadshöjd, grönytor, miljöpåverkan, elnätsstationer och förtydliganden i planhandlingarna.
Synpunkter som inte tillgodoses är bland annat att stoppa planarbetet, sänka byggnadshöjder, ge ekologisk kompensation, fler parkeringsplatser för besökande och fler elnätstationer.
En enklare prövning av barnets bästa har gjorts. Ur ett barnperspektiv kan fler bostäder bidra till ökad trygghet genom ökad närvaro i området. Vägområdet breddas för att inrymma gångbanor och en cykelbana, vilket även bidrar till trygga skolvägar. Den nya bostadsbebyggelsen får en gemensam upphöjd innergård där det anläggs en mindre lekyta.
Detaljplanen bedöms inte medföra negativ påverkan på miljökvalitetsnormer, MKN.
Planarbetet finansieras genom planavtal. Kommunen ansvarar för utbyggnad av allmän plats som bland annat finansieras enligt avtal med exploatörer. Byggaktörerna ansvarar för och finansierar utbyggnad inom kvartersmark.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige kan anta detaljplanen för Granängstorget, kvarter C.
Ordförande Fredrik Bergkuist (M) föreslår att samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden beslutar att detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas.
Anita Matsson (S) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Christina Melzén (L) hade yrkat bifall till ordförandeförslaget om hon hade haft rösträtt.
42 KSM/2021:1058
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till genomförandeavtal med Brickhouse Bollmora 2:1 AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat exploateringsavtal. Brickhouse Bollmora 2:1 AB ska uppföra 95 lägenheter. Syftet med avtalen är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.
Samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden informeras om ärendet. Kommunstyrelseförvaltningens förslag till kommunstyrelsen för beslut i kommunfullmäktige:
Ordförande Fredrik Bergkuist (M) föreslår att samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden beslutar att informationen noteras
43 KSM/2021:1057
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat genomförandeavtal. Heimstaden A Lägenheter AB ska uppföra 55 lägenheter, två stycken bokaler samt eventuellt en lokal i flerbostadshus om 6 våningar. Syftet med avtalet är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.
45 SHN/2024:198
Fastighetsenhetens huvudsakliga uppgift är att förvalta kommunens fastigheter och lokaler samt inhyrda lokaler där förvaltningsansvar föreligger. Fastighetsenheten gör även projektering och upphandling av ny- och ombyggnadsprojekt.
Lokalerna nyttjas till olika verksamheter som skolor, förskolor, vårdlokaler, äldreboende, gruppboende, badhus, industrilokaler med mera.
År 2013 beslutades att ett energiledningssystem skulle införas (kommunstyrelsen 2013-10-22 § 164). Det övergripande syftet med att införa ett energiledningssystem var att formalisera arbetet som sker kring energi- och vatteneffektivisering av fastigheter inom kommunen samt att ta fram rutiner och arbetsformer för de delar som behöver utvecklas.
Energiledning går ut på att samordna, styra, genomföra åtgärder och ständigt förbättra energi- och vattenarbetet. Att arbeta systematiskt med vatten- och energifrågorna ger organisationen bättre kontroll på användningen och bidrar till kontinuitet och långsiktighet i effektiviserings- och hållbarhetsarbetet.
På översikten från 2010 till 2023 kan vi se en tydlig trend av minskad energi- och vattenförbrukning till följd av det åtgärder som genomförts. Att vi hade en något högre förbrukning av både energi- och vatten under 2021 jämfört med 2020 kan spåras till att verksamheterna gick på halvfart under pandemiåret 2020, jämför vi istället med 2019 ser vi en lägre förbrukning även under 2021. En liten uppgång under 2023 kan spåras till att medeltemperaturen var lägre än under föregående år vilket påverkat energiförbrukningen marginellt negativt, men som visas på grafen nedan så ligger vi stadigt under målet.
För att få jämförbara siffror år från år använder vi nyckeltal per kvm, energiförbrukning i kWh/kvm och vattenförbrukning i liter/kvm. Sedan 2010 har vi minskat energiförbrukningen per kvm med 23,7 % till 132 kWh/kvm och vattenförbrukningen med 26,5 % till 416 liter/kvm.
Målet för närvarande är att reducera energi- och vattenanvändningen med 1 procentenhet per år.
46 KS/2024:431
Beskrivning av ärendet
Tyresö kommun har fått möjlighet att delta i samrådet för Nacka kommuns nya översiktsplan, ”Nära Nacka”. Samrådsperioden pågår till den 15e november 2024. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till svar, där kommunen ställer sig positiv till förslaget och den ambition som finns att samarbeta kring mellankommunala frågor, såsom trafikförsörjning och gröna spridningssamband. Samrådssvaret ska beredas i samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden och beslutas i kommunstyrelsen.
47 SHN/2024:232
Indexjusteringen inför år 2025 noteras.
Information om indexjustering av taxa för bygglov, plan och geografisk information.
Gällande taxa för bygglov, plan och geografisk information antogs av kommunfullmäktige 25 maj 2024 (§32). I ärendet beskrevs även att indexjustering inför år 2025 utförs när prisindex för kommunal verksamhet (PKV) blivit känt under hösten 2024. Kommunstyrelsen ansvarar för att indexjusteringen verkställs inför årsskiftet och kommunstyrelsen respektive byggnadsnämnden ska meddelas den verkställda justeringen.
Härmed meddelas att indexjustering har skett med 0,0 % (PKV från 2024-10-03).
Utdrag ur taxan: ”Justering av beloppen i tabellerna A – C samt det belopp som ska betalas per timme i handläggningstid i taxan enligt tabell D ska göras i slutet av varje kalenderår inför nästkommande kalenderår. Den årliga justeringen ska göras i enlighet med prisindex för kommunal verksamhet (PKV), som publiceras av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Kommunstyrelsen ansvarar för att den årliga justeringen av beloppen i tabellerna A-D, verkställs i slutet av varje kalenderår inför nästkommande kalenderår. Kommunstyrelsen respektive byggnadsnämnden ska meddelas den verkställda justeringen.”
Taxan med indexjustering börjar gälla 1 januari 2025.
Ordförande Fredrik Bergkuist (M) föreslår att samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden beslutar att indexjusteringen inför år 2025 noteras.
48 SHN/2024:183
Samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämndens delegationsordning. Beslut som fattas av delegat ska normalt anmälas. Anmälan innebär inte att nämnden får fastställa eller ompröva besluten. Det går inte att återkalla lämnad delegering för redan fattade beslut, men däremot framledes.
49 SHN/2024:179
Handlingar till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden för kännedom.