Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-10-25

Sammanträde 2007-10-25

Datum
Klockan
18.00
Plats
Årsta Folkets hus, Årsta torg, sal Mälaren

Öppen frågestund klockan 18.00
Nya planprojekt i Enskede-Årsta-Vantör - personal från st Läs mer...adsbyggnads- och exploateringskontoren informerar.

Kom och ställ frågor till nämndens ledamöter.

Sammanträdet börjar efter frågestunden, dock tidigast kl. 18.30.

2 Val av justerare samt anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag -anmälan

3 Upprustning av kommunal lekpark i grönområdet mellan Bråviksvägen och Årstavägen från Lena Sandrieser

Dnr 002-291/2007

Inför 30km hastighetsbegränsning på Snösätravägen från Barbro Nylander
Dnr 002-286/2007

Beslutsärenden

4 Ny organisation inom fritid och kultur

5 Förskoleverksamhet vid Vättersparken

6 Inrättande av två nya förskoleavdelningar på Hjälmarsvägen 41- inriktnings- och genomförandeärende

7 Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola på Trollesundsvägen 55-genomförandeärende

8 Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola i Östberga- inriktningsärende

10 Riktlinjer för bidrag till föreningar för barn och ungdom

11 Avveckling av restaurangerna vid Rågsveds äldrecentrum och Enskede Nya servicehus

12 Komplettering av bidrag till förening som bedriver verksamhet för äldre och funktionshindrade

13 Intresseanmälan ang. entreprenaddrift av Stureby och Tussmötegårdens vård- och omsorgsboenden

Dnr 699-295/2007, 699-375/2007
MBL-prot. dukas
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Stadsdelsnämndens företagarråd- lägesrapport med inriktning till fortsatt arbete

15 Överföring av ansvar för administration av den gemensamma upphandlingen av platser vid sommargårdar (kollo) 2008 och 2009 för samtliga stadsdelsnämnder i Stockholms stad

Remissärenden

16 Ersättningsmodell för vård- och omsorgsboenden i ett valfrihetssystem -remiss

17 Intagnings- och kvargåenderegler för plats i stadens förskoleverksamhet - remissvar

18 Vikande underlag av barn som söker till kollo samt behov av översyn av taxorna - remissvar

19 Motion om stadens personalpolitik- svar på remiss

Anmälningsärenden

20 Anmälan av kommunfullmäktiges protokoll fyllnadsval till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

21 Månadsrapport för september 2007

22 Ledningssystem för Kvalitet och Patientsäkerhet i sjukvården enligt SOSFS 2005:12 (M)

23 Verksamhetsuppföljning av Enskededalens servicehus

24 Verksamhetsuppföljning av Åsens vård- och omsorgsboende

25 Balanslista från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

26 Anmälan av inkomna skrivelser, protokoll m.m. (lista - se pärm)

27 Stadsdelsdirektörens information

29 Ärenden på sluten del

Sluten del

S1 Valfrihetssystem inom äldreomsorgen – centralupphandling av vård- och omsorgsboenden- svar på remiss MBL-prot. dukas
Dnr 006-312/2007

S2 Upphandling av Enskede Nya servicehus MBL-prot. dukas
Dnr 103-049/2007

S3 Rapportering enligt 16 kap 6f socialtjänstlagen av ej verkställda beslut enligt 4
kap 1§ SoL
Dnr 600-317/2007

S4 Anmälan enligt Lex Sarah, Stureby hemtjänst
Dnr 604-328/2007

S5 Anmälan enligt Lex Sarah, Högdalens vård- och omsorgsboende
Dnr 604-246/2007

S6 Information enligt Lex Maria, Högdalens vård- och omsorgsboende
Dnr 604-329/2007

S7 Ärende enligt 6 kap 15a § föräldrabalken

S8 Ärende enligt 2 kap 7 § föräldrabalken

S9 Ärende enligt 2 kap 7 § föräldrabalken

S10 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S11 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S12 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S13 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S14 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S15 Ärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

S16 Anmälan av protokoll från sociala delegationen
13/9, 4/10 200
Mötesinformation

Ledamöter

Ersättare

Henrik Ehrenberg (kd) ordf. ej § 5 jäv

Magnus Dannqvist (s) vice ordf.

Annika Davidsson (m)

Eva Solberg (m)

Lena Kling (fp)

Mervi Mäkinen Andersson (s)

Lennart Pöppel (s)

Sonja Mogert (s)

Rosa Lundmark (v)

Jonas Eklund (mp)

Peter Backlund (fp) ej § 5

Claes Karlsson (kd)

Linnéa Björnstam (s)

Lars-Göran Carlsson (s)

Arne Ahlström (s)

Marie Antman (v)


Tjänstgörande ersättare

Magnus Bock (m)
Gustav Johansson (m)
Boris Kalanovic (m)
Peter Backlund (fp) § 5


Tjänstemän

Gillis Hammar, Leif Fransson, Ingrid Friberg, Kristina Goldring, Lena Holmdahl, Anders Lindström, Margareta Sehlin, Pia Bergsten, Pia Björnhård, Mattias Ek, Leif Kananen, Lotta Lindh-Neville, Lena Skott, Agneta Stenborg, Birgitta Fagerstedt, Inga-Karin Mellberg, Lisbeth Johansson


Personalföreträdare

Camilla Nilsson LO, Bo Samuelsson TCO


Utses att justera

Henrik Ehrenberg (kd), Magnus Dannqvist (s), Annika Davidsson (m) § 5


Dag för justering

2 november 2007

 

§1 Godkännande av dagordning

Dagordningen godkänns med följande ändringar- utgår, 7, Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola på Trollesundsvägen 55 och 12, Komplettering av bidrag till förening som bedriver verksamhet för äldre och funktionshindrade samt tillägg i 20, anmälan av avsägelse från stadsdelsnämnden.

§2 Val av justerare samt anmälan av föregående protokoll

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), vice ordföranden Magnus Dannqvist (s) samt Annika Davidsson (m) § 5 får i uppdrag att justera dagens protokoll.

Anmäls att protokollet från stadsdelsnämndens sammanträde den 19 september justerades den 27 september 2007.

§3 Anmälan av medborgarförslag

Upprustning av kommunal lekpark i grönområdet mellan Bråviksvägen och Årstavägen från Lena Sandrieser

Dnr 002-291/2007

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att bereda ärendet.

Inför 30km hastighetsbegränsning på Snösätravägen från Barbro Nylander

Dnr 002-286/2007

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att bereda ärendet.

§4 Ny organisation inom fritid och kultur

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ny organisation inom fritid och kultur godkännes.

Ärendet

I och med den nya förvaltningen Enskede-Årsta-Vantör har avdelningen förskola, fritid och kultur sett ett behov att harmonisera delområdet fritid och kultur med övriga delar inom avdelningen.

Förvaltningen föreslår att befattningen som enhetschef för fritid och kultur omregleras till biträdande avdelningschef med inriktning på fritid och kultur. Fyra befattningar som föreståndare omregleras till enhetschefer. Detta möjliggör att fler representerar verksamhetsområdet. Fritidsgårdarnas verksamhet måste utvecklas till att med fokusera på ungdomar i riskzon och motverka destruktiva ungdomskulturer.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 oktober 2007.

Dnr 400-357/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Förskoleverksamhet vid Vättersparken

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Under förutsättning att utbildningsnämnden beviljar tillstånd till KulTurKrabaten förskolor AB.

  1. Lokalen vid Vättersparken hyrs ut i andra hand till KulTurKrabaten förskolor AB för förskoleverksamhet till den 1 juli 2009.

  2. Den kommunala förskolan vid Vättersparken avvecklas från den 1 januari 2008.

Ärendet

Nämnden beslutade den 23 augusti 2007 att förskolorna på Grafikvägen, Bolmensvägen, Kolsnarsvägen och Tämnarvägen avvecklas från den 1 januari 2008 under förutsättning att utbildningsnämnden beviljar KulTurKrabaten förskolor AB tillstånd att bedriva enskilt driven förskola. Förskolan vid Vättersparken, ett annex till Kolsnarsvägen, skulle inte avvecklas.

Förvaltningen anser efter samtal med föräldrar och personal att barnen vid Vättersvägen erbjuds att kvarstå som inskrivna vid förskolan Kolsnarsvägen-Vättersvägen. Detta möjliggör att verksamheten får en kontinuitet samt att alla barn kan gå kvar i nuvarande verksamhet tills alla barn gått klart inom förskolan. Personalen har lämnat önskemål om att ingå anställning vid KulTurKrabaten förskolor AB.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 oktober 2007.

Dnr 499-344/2007

Förslag till beslut

Ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag, i första hand att avslå förvaltningens förslag och i andra hand att avknoppningen avbryts, och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Vice ordföranden ställde först proposition på förvaltningens förslag mot förstahandsyrkandet från (s), (v), (mp) och fann att nämnden beslutat i enlighet med Annika Davidssons (m) med flera yrkande att ej bifalla detta.

Reservation i denna del (s), (v), (mp).

Vice ordföranden tog därefter till behandling andrahandsyrkandet från (s), (v), (mp) och fann att nämnden beslutat i enlighet med Annika Davidssons (m) med flera yrkande att avslå detsamma.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag avslås.

  2. Alla förskolor i Årsta 1 återtas i kommunal regi.

Och i det fall förstahands-yrkandet faller yrka

Att påbörjade avknoppning i Årsta 1 avbryts

Att avknoppningen i Årsta 1 görs om med hänsyn och tillvaratagande av vunna erfarenheter.

Vi röstade emot avknoppningen av förskolorna i Årsta 1 eftersom de behövs i kommunal regi. Privata förskolor och familjedaghem finns redan i området för de föräldrar som vill välja det. Privatiseringen av nästan halva Årsta förskolor inskränker mycket kraftigt på barnfamiljernas frihet att välja en kommunal förskola nära hemmet. Det har efter den borgerliga majoriteten beslut att lägga ned de kommunala förskolorna framkommit att informationen till föräldrarna varit helt otillräcklig, vilket i sig är ett skäl att återta förskolorna i kommunal regi.

En avknoppning är också en genväg till privat företagsamhet under så förmånliga villkor att vi anser att kommunen otillbörligt gynnar den som avknoppar jämfört med andra privata förskolor. Sveriges Kommuner och landsting utreder för närvarande de juridiska aspekterna vid övergång av verksamhet från kommunal till privat regi vilket är ännu ett skäl att stoppa processen. Dessutom innebär varje övergång från kommunal till privat drift att medborgarnas grundlagsskyddade meddelarfrihet samt offentlighetsprincipen sätts ur spel.’

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) anmälde jäv och deltog ej handläggning av ärendet.

§6 Inrättande av två nya förskoleavdelningar på Hjälmarsvägen 41- inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskola om två avdelningar på Hjälmarsvägen 41.

  2. 0,4 mnkr per avdelning i stimulansbidrag begärs hos kommunstyrelsens ekonomiutskott.

Ärendet

Förvaltningen har en befintlig lokal på Hjälmarsvägen 41 som för närvarande används som evakueringslokal för den nedbrunna förskolan på Östbergabackarna 50. Dessa avdelningar ska flytta till andra evakueringslokaler i Östberga.

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Årsta föreslår förvaltningen att Hjälmarsvägen 41 tas i bruk som ny förskola med två avdelningar med cirka 36 barn. Lokalen bedöms behöva anpassas till verksamheten och beräknas kunna stå klar för inflyttning våren 2008.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 oktober 2007.

Dnr 400-365/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola i Östberga- inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att uppdra till SISAB att utreda återuppbyggnaden av den nedbrunna förskolan på Östbergabackarna 50.

Ärendet

Förskolan Gläntan på Östbergabackarna brann i september 2007, fyra av fem avdelningar totalförstördes. Verksamheten bedrivs i dagsläget i tre olika lokaler.

Eftersom lokalerna är av tillfällig karaktär föreslås att förvaltningen får i uppdrag att genom SISAB utreda återuppbyggnad av förskolan på Östbergabackarna 50.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 oktober 2007.

Dnr 400-355/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Upprustning av parken Rågdalen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Investering för upprustning av parken Rågdalen till en total utgift om 10,5 mnkr godkänns.

Ärendet

Rågdalen finns beskriven och analyserad i parkplanen för Vantör. Behovet av upprustning av parken gavs prioritet ett av tre möjliga.

Området är en stor tillgång för de boende och är väl använt både som kommunikationsstråk och för rekreation.

Förvaltningen anser att upprustning av Rågdalen ska ske i enlighet med vad som anges i parkplanen och programmet, med undantag för konstisbanan. Förvaltningen avser att till idrottsförvaltningen framföra önskemål om en konstisbana på intilliggande Bäverdalens bollplan, som ett bättre alternativ. Programarbete och projektering har genomförts för en upprustning av parken Rågdalen. I genomförandefasen ska nämnden ta ställning till investeringen om totalt 10,5 mnkr.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 oktober 2007.

Dnr 499-335/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag till investering för upprustning av parkleken Rågdalen godkänns i huvudsak.

  2. Förvaltningen får därutöver i uppdrag att återkomma med en uppskattning av kostnaden för att anlägga och driva en konstisbana i parkleken enligt de ursprungliga intentionerna.

  3. Därutöver vill vi säga följande.

Det är oerhört glädjande att upprustningen av parkleken Rågdalen som förankrats i en bred medborgardialog bland de boende i området under förra mandatperioden, äntligen kommer till stånd. Upprustningen är en del av utlovad som grönkompensation för den nya bebyggelsen längs Bjursätragatan.

Förvaltningens förslag innebär dock ett avsteg från parkplanen och programmet för förnyelse av parkstråket i Rågdalen eftersom man inte vill anlägga konstisbanan i parkleken utan istället tänker framföra önskemål till idrottsnämnden om en konstisbana på Bäverdalens bollplan.

Det framgår inte av tjänsteutlåtandet varför en annan placering av konstisbanan skulle vara ett bättre alternativ, inte heller innebär förfrågan till idrottsnämnden något löfte om en isbana.

Vi anser att en konstisbana med en central placering i parkleken är ett mycket attraktivare alternativ för barnfamiljerna i området än en placering i ytterkanten av stråket. Dessutom innebär förvaltningens förslag att man inte uppfyller det program som har tagits fram och förankrats i en bred medborgardialog bland de boende i området.’

§9 Riktlinjer för bidrag till föreningar för barn och ungdom

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Riktlinjer för bidragsgivning till föreningar inom barn och ungdom godkänns.

Ärendet

Nämnden kan bevilja ekonomiskt bidrag till utomstående organisationer, föreningar och klubbar vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet riktad till barn och ungdom.

Bidrag beviljas endast till verksamheter inom nämndens geografiska område eller till regionala verksamheter där en viss andel av medlemmarna bor inom stadsdelsförvaltningens område. Bidrag söks för ett år i taget och ska avse verksamhet under det kalenderår ansökan görs. Till förvaltningen inkomna ansökningar handläggs under 2008 av avdelningen för förskola, fritid och kultur.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 oktober 2007.

Dnr 004-360/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget förslag enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag till riktlinjer godkänns i huvudsak.

  2. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med förslag till delegationsordning, när budgeten för föreningsbidragen är fastställd.

  3. Därutöver vill vi säga följande.

Vi instämmer i huvudsak i förvaltningens förslag till riktlinjer till föreningar för barn och ungdom och ser positivt på att samarbete med nämndens verksamheter framhålls och ska styrkas när så förekommer. Däremot vill vi förtydliga i riktlinjerna att den bidragsgrundade verksamheten både ska komplettera och stödja nämndens ordinarie verksamhet.

Vi skulle gärna se en redovisning av fördelar och nackdelar med att ge föreningar bidrag under längre tid än ett budgetår. Dessutom vill vi att förvaltningen utreder möjligheten att avsätta ett visst belopp för att ungdomar ska kunna söka ett litet bidrag på ett enkelt sätt ungefär som kulturförvaltningens ”En snabb slant”.

Vi är inte beredda att ta ställning till delegationsordningen förrän det är fastlagt hur stor budget det blir till föreningsbidragen. Den föreslagna nivån för stadsdelsdirektörens delegation kan med en låg budget innebära att knappt några beslut underställs nämnden. Om nämnden inte har hela bilden klar för sig kan strategiska avvägningar inte heller göras.’

§10 Avveckling av restaurangerna vid Rågsveds äldrecentrum och Enskede Nya servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Rapporten godkännes.

  2. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att säga upp lokalerna under hösten 2007.

Ärendet

Nämnden har tidigare fattat beslut om att beställa upprustning av Stureby centralkök. Vantörs måltidsservice flyttar in sin verksamhet i lokalerna successivt från hösten 2007.

Förvaltningen föreslår att restaurangen inom Rågsveds äldrecentrum stängs från den 1 november 2007 och att restaurangen på Enskede Nya servicehus stängs den 1 oktober 2008. De boende inom servicehusen kommer att beredas möjlighet att äta och hämta mat på iordningställd plats inom servicehusen efter stängningen. Förvaltningen utreder alternativ för den fortsatta driften av restaurangerna och har inlett samarbete med Micasa Fastigheter i Stockholm AB.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 oktober 2007.

Dnr 699-308/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag, som innebar återremiss, och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först proposition på återremiss och fann att nämnden beslutade att ej återremittera ärendet.

Reservation i denna del (s), (v), (mp).

Nämnden beslutade därefter i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.


Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Ärendet återremitteras för att kompletteras enligt nedan.

  2. Därutöver vill vi säga följande.

Till en god äldreomsorg hör rätten att i en trivsam miljö och tillsammans med andra, om så önskas, få äta en god och näringsriktig måltid. Om maten dessutom tillagas på plats, vare sig det sker i hemmet eller på vård- och omsorgsboendet, tillkommer njutningen av att få känna dofter och kanske till och med kunna vara delaktig i matlagningen efter förmåga. Då undernäring är ett stort problem bland äldre är detta en fråga som är central för vården och kvaliteten i omsorgen.

Vi inser att det är ett problem med höga lokalkostnader och få måltidsgäster på servicehusrestaurangerna men anser att möjligheten till andra lösningar än att lägga ned restaurangerna inte är uttömda. Dessutom är vi emot den tidigare beslutade nedläggningen av Rågsveds måltidsservice som är en uppskattad verksamhet. Nedläggningarna är negativa både för de äldre, personalen som förlorar sina arbeten och för att den lokala arbetsmarknaden utarmas.

Det är givetvis positivt att måltidsserveringen på Knuten har fallit väl ut, men vi vill gärna också få en redovisning av om andra lösningar har framkommit i diskussioner med fackliga organisationer, pensionärsorganisationer och andra frivilligorganisationer. Vi ser det också som självklart att synpunkter från det lokala pensionärsrådet inarbetas i förvaltningens tjänsteutlåtande innan det kommer tillbaka till stadsdelsnämnden.’

§11 Intresseanmälan ang. entreprenaddrift av Stureby och Tussmötegårdens vård- och omsorgsboenden

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Upphandling av Stureby och Tussmötegårdens vård- och omsorgsboende genomförs i andra omgången av centralupphandlingarna.

  2. Förvaltningens tjänsteutlåtande översändes till Finskt äldrecentrum och Susane Gustafsson som svar på inkomna begäranden.

Ärendet

En intresseanmälan att driva Stureby vård- och omsorgsboende och en begäran om avknoppning av Tussmötegårdens demensboende har inkommit till förvaltningen. I stadens policy och anvisningar för upphandling och konkurrensutsättning framgår att nämnderna är skyldiga att seriöst pröva en utmaning samt att handlägga den skyndsamt.

Förvaltningen anför att det för Enskede-Årsta-Vantörs del är Högdalens vård- och omsorgsboende som står först i tur att upphandlas, då det finns väldigt få privata aktörer av äldreomsorg i de södra delarna. Med hänsyn tagen till de inkomna intresseanmälningarna föreslås att upphandlingen av Stureby och Tussmötegården genomförs i andra omgången. Preliminärt beräknas den upphandlingen starta under 2008.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 oktober 2007.

Dnr 699-295/2007, 699-375/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ytterligare ett förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag avslås.

  2. Därutöver vill vi säga följande.

Det är tryggast för de äldre och de anställda att kommunen driver vård- och omsorgsboenden. Vi är därför motståndare till den dogmatiska utförsäljning av vård- och omsorgsboenden som den borgerliga majoriteten nu genomdriver i högt tempo och under falsk flagg. Valfriheten anges som motiv, men inga garantier ges för att kommunala vård- och omsorgsboenden ska finnas kvar som alternativ.

Egentligen är den nya majoritetens valfrihetsmodell inget annat än en gigantisk realisation på stadens vård- och omsorgsboenden, vilket är ett hån mot vår äldre generation som med sitt arbete har byggt upp verksamheten.

Dessutom saknas en analys i ärendet utifrån hur verksamheterna fungerar idag, men vi förstår att det beror på att majoriteten vill sälja ut våra vård- och omsorgsboenden så fort som möjligt och till vilket pris som helst.

Ingen redovisning finns heller av synpunkter från de boende och deras anhöriga, vad det lokala pensionärsrådet har sagt och vad medarbetarna anser om förslaget.’

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag avslås.

  2. Följande anförs.

Miljöpartiet de gröna motsätter sig att av rent ideologiska skäl lägga ut äldreboenden på entreprenad. Upphandling i konkurrens ska användas i de fall där det kan antas höja verksamhetens kvalitet eller minska kostnaderna med bibehållen god kvalitet, och där det även finns stöd för upphandlingen hos brukare, anhöriga och personal. Dessa aspekter har inte redovisats i ärendet. Dessutom bör staden som huvudregel lägga egenregianbud i verksamhetsupphandlingar.

Påstötningar från potentiella anbudsgivare är inte ett relevant skäl för att upphandla verksamheter. Även om stadsdelsnämnden skulle tilltalas av förslagen finns det ju inget som särskilt talar för att just de har möjlighet att vinna upphandlingen. Personal som uttrycker intresse för att ”knoppa av” är inte nödvändigtvis medvetna om att detta medför att deras verksamhet måste upphandlas i konkurrens.

Ett eventuellt införande av ett brukarvalssystem för äldreboenden i Stockholms stad ger möjlighet för de äldre att aktivt välja en privat driven verksamhet. Därmed blir de äldres valfrihet mindre relevant som skäl för att upphandla kommunala äldreboenden. Sannolikt fungerar ett brukarvalssystem dessutom bättre för att åstadkomma en mångfald av verksamhetsinriktningar bland äldreboendena än att upphandla driften av befintliga boenden.’

§12 Stadsdelsnämndens företagarråd- lägesrapport med inriktning till fortsatt arbete

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner lägesrapporten.

Ärendet

I samband med verksamhetsplanen för 2007 inrättade nämnden ett företagarråd. Syftet med företagarrådet är att det ska bidra till att stadsdelen ska vara en attraktiv plats för boende, företag och besök.

Förvaltningen presenterar en lägesrapport och en planering för det fortsatta arbetet kring nämndens företagarråd. Förvaltningen anser inte att företagarrådet ska vara alltför formaliserat, men att mötena ska planeras och genomföras på ett strukturerat sätt. Förslaget innebär bland annat att företagarföreningar i stadsdelsnämndsområdet ska bjudas in till företagarråden som ska hållas 2 gånger per termin.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 oktober 2007.

Dnr 099-229/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Det vore värdefullt för alla partier i nämnden att under ett tillfälle nästa år få möjlighet att delta i en dialog med företagen i området.’

§13 Överföring av ansvar för administration av den gemensamma upphandlingen av platser vid sommargårdar (kollo) 2008 och 2009 för samtliga stadsdelsnämnder i Stockholms stad

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar till stadsdelsdirektören i Skarpnäcks stadsdelsförvaltning att anta och teckna avtal med utförare samt vårda avtalen för stadsdelsnämndens räkning.

Ärendet

Stadsdelsnämnderna i Stockholm har beslutat att genomföra en gemensam upphandling av platser vid sommargårdar (kollo) för 2008 och 2009. Förutsättningarna för att administrationen ska ske vid Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning har förändrats.

Förvaltningen föreslår att Skarpnäcks stadsdelsförvaltning tar över administrationen av kolloupphandlingen och att stadsdelsdirektören i Skarpnäck får i uppdrag att anta och teckna avtal med utförare samt i övrigt vårda avtalen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 oktober 2007.

Dnr 499-217/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Paragrafen förklaras omedelbart justerad

§14 Ersättningsmodell för vård- och omsorgsboenden i ett valfrihetssystem -remiss

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

I ärendet föreslås en ersättningsmodell avseende vård- och omsorgsboenden för äldre personer, exklusive servicehus, korttidsvård och profilboenden. Förslaget innehåller en modell för ersättningssystem samt en metod för att mäta vårdbehovet för den enskilde.

Förvaltningen anser att införande av kundvalssystem inom särskilda boendeformer är positivt för den enskilde och att ett system med tre ersättningsnivåer främjar kvarboendeprincipen. Ansvar och lokalkostnader för berörda vård- och omsorgsboenden som helhet bör överföras till de enskilda utförare som efter upphandling övertar driften. Förvaltningen anser att resursfördelningssystemet bör ses över för att kompensera de högre kostnader som stadsdelsnämnder med omfattande äldreomsorg har.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 oktober 2007.

Dnr 006-326/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ytterligare ett förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.


Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. I huvudsak bifalles förvaltningens förslag till beslut.

  2. Därutöver anföres.

Förslaget till ersättningsmodell är en del av en omfattande utförsäljning av äldreomsorgen i Stockholm och borde remitteras tillsammans med förslag till organisation, för en seriös prövning och hantering.

Vilken modell man använder som ersättningssystem är en underordnad fråga men skall utgå ifrån dels att det inte skall vara kostnadsdrivande samt att den enskilde vårdtagaren skall få bistånd utefter beslutade riktlinjer.

Den föreslagna modellen tar sin ansats i en planerad försäljning och privatisering av stadens vård- och omsorgsboenden. Inga effekter för den enskilda omsorgstagaren och för stadsdelsnämndernas ekonomi och verksamhet redovisas.

Vi anser även att upphandling av vård- och omsorgsboenden att inte skall centraliseras samt att egenregibud alltid skall läggas i de fall som man skall ägna sig åt upphandling.

Vi delar förvaltningens uppfattning att den enskilde entreprenören bör överta både verksamhet och lokalkostnader vilket bör ligga i entreprenörens anbud vid upphandlingen. Frågan om de extra kostnader som ersättningssystemet ger till stadsdelarna i kvalitetsmätningar, biståndsbedömning etc. är inte belyst i förslaget.’

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak.

  2. Följande anförs.

Att införande av ett brukarvalssystem för äldreboenden är en stor förändring i stadens verksamhet, som stadsdelsnämnderna och övriga remissinstanser bör få möjlighet att uttala sig om i ett sammanhang när det finns ett samlat förslag. Det är viktigare att systemet blir väl förankrat och genomarbetat än att det införs så snabbt som möjligt.

I det remitterade förslaget saknas redovisning av förslagets ekonomiska effekter för stadsdelsnämnderna, särskilt för den tillkommande administrationen. Sådana kostnader måste täckas med nya anslag för att inte omsorgen om stadsdelens äldre ska drabbas.

Även i fortsättningen måste staden ta det övergripande ansvaret för att det finns tillräckligt många platser på vård- och omsorgsboenden för äldre med olika behov samt att behovet kan tillgodoses inom ett rimligt geografiskt avstånd. De kostnader som det kan innebära att bära detta ansvar - t ex för stadsdelar med många äldreboenden - kan jämföras med den kommunala skolans skolpliktskostnader och måste täckas, inom eller utanför ersättningssystemet.

Genom att ett brukarvalssystem ger de äldre möjlighet att aktivt välja ett privat drivet äldreboende blir valfriheten mindre relevant som skäl för att upphandla verksamheten vid kommunala äldreboenden. Sannolikt fungerar ett brukarvalssystem dessutom bättre för att åstadkomma en mångfald av verksamhetsinriktningar bland äldreboendena än att upphandla driften av befintliga boenden.

Eventuella verksamhetsupphandlingar av kommunala äldreboenden ska inte ske av rent ideologiska skäl utan för att det kan antas höja verksamhetens kvalitet eller minska kostnaderna med bibehållen god kvalitet, samtidigt som det finns stöd för upphandlingen hos brukare, anhöriga och personal. Staden bör som huvudregel lägga egenregianbud i verksamhetsupphandlingar.’

Paragrafen förklaras omedelbart justerad

§15 Intagnings- och kvargåenderegler för plats i stadens förskoleverksamhet - remissvar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunfullmäktige har i december 2002 antagit stadens regelverk vid placering inom förskolan. För att möjliggöra e-tjänster där föräldrar ska kunna erhålla information om placering har ett nytt förslag utarbetats.

Förvaltningen ställer sig positiv till förändringarna av ’Intagnings- och kvargåenderegler för plats i stadens förskoleverksamhet’ för att möjliggöra e-tjänster där föräldrar ska kunna erhålla nödvändig information. Förvaltningen anser att förslaget är bra eftersom det krävs ett regelverk som är enkelt och tydligt för att få med transparens i systemet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 oktober 2007.

Dnr 006-311/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ytterligare ett förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. I huvudsak bifalles förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföres.

Vi ser positivt på en möjlighet till ett förenklat ansökningsförfarande kring plats i förskola och skolbarnsomsorg. En utveckling mot ett mer transparent och lätthanterligt system är bra, men det får inte ske på ett sådant sätt att vissa missgynnas av ett nytt system. Det är också positivt att så många fristående förskolor som möjligt deltar i stadens kösystem.

Systemet ska inte bygga på att ett kösystem där längst kötid ska vara det avgörande huruvida man får förskoleplats eller inte. Det system som nu råder, där barn får plats utifrån ålder ska även fortsättningsvis användas. Ett sådant system, där äldre barn går före yngre, har dels pedagogiska fördelar, dels är det rättvisare av planeringssynpunkt för t ex föräldrar som flyttat till Stockholm. Ett system som endast premierar kötid kommer att missgynna personer som inte har möjlighet, på grund av praktiska eller kunskapsmässiga skäl, att ställa sina barn i kö i tidig ålder.

Vi ser även risker med ett system som enbart baserar sig på ansökningar via Internet. Det är inte acceptabelt att några premieras medan andra får problem, bara för att de inte har tillgång eller kunskap om Internet. Under en övergångsperiod måste möjligheten att ställa sig i kö, ansöka om plats, vara möjligt även via en blankett.

I samband med att staden byter system behövs extra informationsinsatser sättas in för att ingen ska hamna mellan stolarna i och med de nya turordningarna. Stadsdelarna måste vara behjälpliga med tydlig information om hur intagningsreglerna fungerar. Dessutom måste staden vara behjälplig med information om de olika förskolor som finns att välja mellan. Systemet bör även utvärderas kontinuerligt så att förändringar kan göras om man ser att vissa invånare missgynnas eller inte är delaktiga i valen.’

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Yttrande över remissen lämnas enligt nedan till kommunstyrelsen.

  2. Därutöver vill vi säga följande.

I grunden är det positivt med en gemensam kö för kommunala och enskilda förskolor samt att plats kan sökas via Internet och att köprocessen i möjligaste mån kan följas av föräldrarna. Däremot finns stora brister och oklarheter i de föreslagna reglerna som måste redas ut på ett tillfredsställande sätt innan systemet kan börja gälla.

Till en början anser vi att rätten att välja kommunal förskola inom promenadavstånd till barnets eget hem behöver slås fast på ett tydligt sätt. Den formulering som finns i stadsledningskontorets tjänsteutlåtande ”Plats ska erbjudas så nära barnets hem som möjligt” bör skrivas in i riktlinjerna. Där står bara att garantin gäller i första hand inom det stadsdelsområde där familjen valt att ställa sig i kö eller närliggande stadsdelsområde.

Dessutom anser vi att alla enskilda förskolor vars verksamhet finansieras genom att ta emot barn folkbokförda i staden ska ingå i systemet. Det bör med andra ord inte vara frivilligt utan obligatoriskt att ingå i kösystemet. Först då får staden en ordentlig överblick över behovet.

Det är oklart om förslaget innebär att det är personalen på de kommunala förskolorna som själva ska hantera sin barnomsorgskö eller om det kan göras på förvaltningen. Om ansökan endast kan göras via förskolan och Internet som föreslås i de nya reglerna innebär det att förskolorna får ta av den pedagogiska tiden till administration och att hjälpa föräldrar att söka plats om de inte själva kan. Det är viktigt att slå fast att ingen ska behöva få sin ansökan försenad på grund av brist på tillgång på dator eller datorvana.

Förslaget att kötid ska gå före ålder är endast motiverat utifrån att det passar ett kösystem som föräldrar kan överblicka. Vi anser att en konsekvensanalys måste redovisas innan slutlig ställning kan tas. Vad innebär förslaget exempelvis för familjer som flyttar till Stockholm eller för familjer som av olika skäl inte har haft möjlighet att ställa barnen i kö i tidig ålder.

I stadsledningskontorets tjänsteutlåtande står att förskolan ska motivera avsteg från reglerna för föräldrar, men inget om vilka föräldrar som ska informeras. Är det köföräldrar som halkar ner i kön på grund av förturer för barn med särskilda behov eller syskon? Det kan vara ganska lätt för föräldrar i ett närområde att räkna ut vilket barn som får plats på grund av ett avsteg. Hur går denna informationsskyldighet ihop med sekretessregler för barn med särskilda behov?

Dessutom finns ingen samordning mellan punkt 4.1 och 5.3, det vill säga vilken plats i turordningen har ett barn som enligt barnsomsorgsgarantin har rätt att få en ledig plats på förskolan. Vi anser att rätt till plats enligt barnomsorgsgarantin måste berättiga till plats före barn med längst kötid på den aktuella förskolan. Frågan om barnomsorgsgarantin går före syskonförtur behöver ytterligare belysas innan reglerna fastställs.

Föräldrar som fått platserbjudande har rätt till nytt erbjudande om plats blir ledig på en annan förskola som valts med högre prioritet, vilket kan leda till en långdragen process om den högre önskade platsen blir ledig under svarstiden på åtta dagar. En flyttkarusell kan också uppstå om rätt till högre önskad plats gäller även när barnet väl börjat på förskola. Risken finns att förskolorna står med outnyttjade platser eller att det blir oro i barngruppen om inte begränsningsregler införs om när nytt erbjudande kan antas, exempelvis varje terminsstart.

Slutligen anser vi att ett nytt system måste följas noga och utvärderas efter en tid, för att se om förändringar behöver göras om man ser att vissa familjer missgynnas av de nya reglerna.’

§16 Vikande underlag av barn som söker till kollo samt behov av översyn av taxorna - remissvar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Styrelsen för Stiftelsen Barnens Dag har konstaterat att antalet barn till kollo har sjunkit drastiskt. Flera perioder och även hela arrangemang har stängts ned och nedgången i antalet barn som söker till kollo närmar sig 20 procent.

Förvaltningen anför att kolloverksamheten bygger på en kundvalsmodell, där barn och föräldrar väljer kollo utifrån den kollokatalog som skickas till alla hushåll i Stockholm med barn i skolår 3-9. Förvaltningen har svårt att bedöma orsaken till den stora nedgången i antalet barn som söker till kollo. Förutom taxorna kan även utbudet av kollo vara en anledning till minskningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 september 2007.

Dnr 006-176/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

1 Som svar på remissen anföres följande.

Kollo är en viktig verksamhet för barn som inte får annan möjlighet att komma bort från storstaden och få nya upplevelser tillsammans med andra barn under sommarlovet. Orsakerna till den stora minskningen av antalet barn som söker till kollo måste klarläggas. Vi anser därför att kommunstyrelsen tar initiativ till en genomgripande analys och utredning av nyttjande av kollo inom staden.

Analysen bör innehålla både socioekonomiska aspekter per stadsdel och löpa över längre tid för att fånga in effekter av genomförda omorganisationer, verksamhetsförändringar inom kolloverksamheten i staden och förändringar av ekonomiska förutsättningar.’

§17 Motion om stadens personalpolitik- svar på remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen.

Ärendet

En motion om stadens personalpolitik från Roger Mogert (s) och Teres Lindberg (s) har i en motion föreslagit ett antal insatser inom det personalpolitiska området som rör t.ex. ledarskap, rekrytering, kompetensutveckling, åtgärder mot diskriminering vid lönesättning med mera.

Förvaltningen anser när det gäller fortlöpande kompetensutveckling att stadens personalpolicy lägger fast att alla medarbetare ska ha möjlighet att utvecklas och lära nytt. I nämndens verksamhetsplan står tydligt angivet att alla enheter ska arbeta med individuelle kompetensutvecklingsplaner för alla medarbetare. Förvaltningen anser inte att staden bör vidta ytterligare åtgärder för att de anställda ska ges trygga anställningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 oktober 2007.

Dnr 006-282/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Motionen bifalles.

  2. Därutöver anförs följande.

Stockholms Stad är en av länets största arbetsgivare. Med detta följer ett stort ansvar för de anställda i staden. Medarbetarna skall självklart känna trygghet i sin anställning men även känna att de behandlas rättvist och inte utsätts för diskriminering. Trygghet innebär även att kunna få och uppleva möjlighet till utveckling i sitt arbete.

Motionärerna tar i sin motion upp ett flertal viktiga förslag som skulle kunna utveckla Stockholms Stad till en bättre arbetsgivare. Mycket tycks redan idag göras i staden men det finns ett stort behov av en utveckling i enlighet med vad motionärerna pekar på inom flera områden.

Det är synd att både stadsdelsförvaltning och kommunstyrelse fastnar i problemställningar av olika art eller i en försvarsposition ”med att detta gör vi redan”, utan att se till motionens vilja till utveckling inom det personalpolitiska området.

Det är vår uppfattning att stadens medborgare anser att staden skall vara en ansvarstagande och framsynt arbetsgivare, varför motionen skall bifallas.’

Paragrafen förklaras omedelbart justerad

§18 Anmälan av kommunfullmäktiges protokoll val till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Anmäldes protokoll från kommunfullmäktige- avsägelser och fyllnadsval avseende Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd:

avsägelse ersättare Jenny Norberg (v) den 3 september samt fyllnadsval ersättare Marie Antman (v) den 1 oktober 2007.

Dnr 000-379/2007

§19 Månadsrapport för september 2007

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per 30 september som visar ett överskott om 8,5 mnkr före resultatöverföring. Totalt är prognosen den samma som redovisades i tertialrapport 2. Mellan de olika verksamhetsområdena har det skett vissa mindre förändringar. För anslag 1 redovisas en prognos med ett överskott på 13,0 mnkr och en prognos inom anslag 2 med ett underskott på 4,5 mnkr. Arbetet med att få ner underskottet inom äldreomsorgen pågår i enlighet med tidigare redovisningar. Antalet hushåll som får ekonomiskt bistånd fortsätter att minska.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 oktober 2007.

Dnr 101-222/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Föregående majoritet överlämnade en äldreomsorg med budget i balans i båda de nedlagda stadsdelsnämnderna, vilket den borgerliga majoriteten på ett halvår lyckats förvandla till ett underskott på 20 miljoner kronor. Trots omfattande nedskärningar och besparingar uppåt 35 miljoner kronor vilket drabbar de äldre i vår stadsdel får majoriteten ingen utdelning på detta utan har konstant 20 miljoner i under skott inom äldreomsorgen oberoende av vidtagna åtgärder.

Det noteras också att stadsdelsnämnden fortfarande prognostiserar ett överskott för 2007 års verksamhet med 8,5 miljoner kronor. Detta överskott vilket, bortsett från förskolan, i huvudsak ligger inom skolans budgetram för 2007 borde kunnat förutsetts i samband med sammanslagningen i juli, då skolan och dess verksamhet överfördes till utbildningsförvaltningen. Detta är medel vilka borde förts över till andra delar inom nämndens verksamhetsområden i form av exempelvis för att höja kvaliteten i äldreomsorgen och minska barngruppernas storlek i förskolan.

Vi anser att nämnden aldrig ska prognostisera för överskott. Tilldelade medel ska alltid användas för medborgarnas bästa, och det bästa i detta fallet är inte att vara bäst i klassen på överskott i budget.

Den oro för försämrad kvalitet inom stort sett hela nämndens verksamhet som vi markerade i samband med tertialrapport 2 har fördjupats när vi tagit del av månadsrapporten. Exempelvis redovisas att behovet av korttidsplatser har ökat trots att Högdalens korttidsavdelning för en kort tid lades ned. Vi efterlyste då som nu seriösa analyser som grund för nedläggningsbeslut.

”Åt den som har skall vara givet” är tydligen majoritetens devis för budgethanteringen i stadsdelen - med den utveckling som majoriteten inlett denna mandatperiod kan ingen medborgare i denna stadsdel som inte äger en förskola eller äldreboende se kommande års budgetar med tillförsikt.’

§20 Ledningssystem för Kvalitet och Patientsäkerhet i sjukvården enligt SOSFS 2005:12 (M)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Ärendet

Enligt hälso- och sjukvårdslagen 31 § ska kvaliteten i vården systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. All hälso- och sjukvård ska ha ett ledningssystem framhåller Socialstyrelsen.

Förvaltningen har reviderat det tidigare kvalitetssystemet samt gjort det mer tydligt och hanterbart. Arbetet med att sammanföra de två tidigare stadsdelarnas rutiner och riktlinjer påbörjas under hösten och beräknas var klart våren 2008.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 oktober 2007.

Dnr 602-292/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§21 Verksamhetsuppföljning av Enskededalens servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkännes.

Ärendet

Samtliga verksamhetsuppföljningar som gäller vård- och omsorgsboenden ska dokumenteras i en uppföljningsmodell. Enskededalens servicehus har verksamhetsinriktning äldreboende och består av 201 lägenheter.

Förvaltningen bedömer utifrån genomförd verksamhetsuppföljning att servicehuset är en fungerande verksamhet, men med vissa brister som bör åtgärdas, exempelvis SoL-dokumentation och personalens kompetensutveckling.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 oktober 2007.

Dnr 602-321/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Rapporten godkänns i huvudsak.

  2. Åtgärdslistan kompletteras med en punkt om utveckling av brukarinflytandet och en punkt om kompetensutveckling för att öka kunskapen i svenska.

  3. Förvaltningen får i uppdrag att till kommande verksamhetsupp- följningar inkludera metoder som inbegriper synpunkter från brukare och anhöriga samt att inkludera uppgiften om andelen fast anställd personal.

  4. Därutöver vill vi säga följande.

Det är viktigt att följa upp verksamheten inom äldreomsorgen men den kännedom nämnden har om Enskededalens servicehus visar att det inte räcker med de metoder som används i den aktuella uppföljningen.

Nämnden har fått ta del av äldreomsorgsinspektörernas rapport över äldreomsorgen i Enskede-Årsta samt klagomål från anhöriga om exempelvis brister i bemötandet vilket ger en delvis annan bild än den bedömning som görs i verksamhetsuppföljningen.

Enligt ledningssystemet som redovisas i annat ärende ska varje enhet ha anhörigråd och vårdplaner ska upprättas i samråd med boende och närstående. I uppföljningsrapporten framgår att något brukarinflytande inte verkar förekomma och att det inte finns något anhörigråd. Trots dessa brister finns inte brukarinflytande med som punkter på åtgärdslistan.

En femtedel av personalen pratar inte fullgod svenska och två tredjedelar behärskar inte helt att skriva svenska. Trots det och att stora brister finns i dokumentationen föreslås inga riktade åtgärder för att öka kunskaperna i svenska.

För att en verksamhetsuppföljning ska ge en rimligt säker bild av verksamheten krävs att metoderna inbegriper någon form av systematiserad förfrågan till brukare och anhöriga.

Vidare framgår i uppföljningen att 80 procent av den fast anställda personalen har relevant utbildning, vilket dock inte säger mycket om utbildningsnivån eftersom det inte redovisas hur stor andel som är fast anställd. Dessutom är det viktigt att veta vad som anses vara relevant utbildning för respektive enhet som granskas. Enligt uppgift från förvaltningen motsvarar kraven enligt dåvarande äldreberedningen att de som är vårdbiträde antingen har vårdbiträdesutbildning eller så lång erfarenhet av arbetet att det kan jämställas med det (minst 5 år på heltid). I sammanhanget ser vi fram emot en dialog i nämnden om erfarenheterna av projektet Krav-märkt yrkesroll där bland annat medarbetare på Mårtensgården varit med och tagit fram yrkeskrav och deltagit i validering av sina kunskaper.’

§22 Verksamhetsuppföljning av Åsens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkännes.

Ärendet

Samtliga verksamhetsuppföljningar som gäller vård- och omsorgsboenden ska dokumenteras i en uppföljningsmodell. Åsens vård- och omsorgsboende har verksamhetsinriktning ålderdomshem och består av 72 lägenheter.

Förvaltningen bedömer utifrån genomförd verksamhetsuppföljning vara en väl fungerande verksamhet. Enheten avvecklas vid årsskiftet, varför ingen uppföljning genomförs.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 oktober 2007.

Dnr 602-320/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Av rapporten framgår att det förekommer att döende personer lämnas ensamma. Det kan finnas flera godtagbara orsaker till detta. Exempelvis kan en döende person aktivt be om att få vara ifred, anhöriga kanske är på besök och vakar, varför närvaro av personal inte är nödvändig, etcetera.

Stadsdelsnämnden vill dock markera att den inte anser att det är förenligt med en värdig omsorg att människor som är döende lämnas ensamma, om de själva inte aktivt så begär. Den som vet att slutet är nära ska inte behöva dö i ensamhet.’

Särskilt uttalande

Ledamoten Rosa Lundmark (v) lämnade följande uttalande.

Åsens ålderdomshem bedömdes vara ett väl fungerade ålderdomshem vid verksamhetsuppföljningen, men kommer trots det att läggas ner. Ett anhörigråd hade just bildats vid uppföljningstillfället och i denna uppföljning fördes samtal med boende som visade att de kände trygghet i sitt boende och inflytande över hur hjälpen utfördes.

Vi anser fortfarande att beslutet om nedläggning borde ha föregåtts av en grundligare utredning där hänsyn även togs till de äldres och anhörigas synpunkter. Dessutom kan ålderdomshem vara ett boende som passar många äldre som inte är dementa.’

§23 Balanslista från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Ärendet

Balanslistan redovisar de skrivelser, uppdrag och frågor som nämnden lämnat till förvaltningen.

§24 Anmälan av inkomna skrivelser, protokoll med mera

Anmäldes inkomna skrivelser, protokoll med mera, bilaga § 24.

Förvaltningen får i uppdrag att vidta åtgärder som föranleds av anmälan.

§25 Stadsdelsdirektörens information

Gillis Hammars information:

Förvaltningens fortsatta arbete med den sociala situationen i Östberga efter branden på förskolan Gläntan, såsom vandringar, temakvällar samt utökat öppethållande på fritidsgården. Ett informationsblad kommer att utdelas till hushållen. BRÅ i Östberga har möten cirka var 5:e vecka.

§26 Nämndens frågor

Frågor som ställdes – utkast till parkplan för stadsdelarna i Enskede-Årsta har ej nått allmänheten.

§27 Anmälan av skrivelser från Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

Om behovet av korttidsvård och växelboende med mera

Skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp). Skrivelse om hur korttids- och växelvård utvecklats i stadsdelsområdet, erbjuds andra insatser istället för detta, inhämtas synpunkter från brukare, med flera frågeställningar.
Dnr 000-466/2007

Om bemanningen på stadsdelsnämndens vård- och omsorgsboenden


Skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp). Skrivelse om hur bemanningen ser ut på nämndens vård- och omsorgsboenden - särskilt kvällar och på helger, har personalen fått handledning ur ett arbetsmiljöperspektiv, personalens sjukskrivningsstatistik, med flera frågeställningar.
Dnr 000-467/2007

Om SL-kort

Skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp). Skrivelse om hur många som beviljas SL- kort efter överklagande, den individuella bedömningen, finns risk för att individer hamnar mellan stolarna på grund av oklara ansvarförhållanden, med flera frågeställningar.
Dnr 000-468/2007

Om ledningssystem för Kvalitet och Patientsäkerhet i sjukvården enligt SOSSFS 2005:12

Skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp). Skrivelse om det tidigare kvalitetssystemet i den nya förvaltningen och att detta ses över, skillnader i ordval i underlag, fler bemötandefrågor bör ingå, med flera frågeställningar.
Dnr 000-469/2007


Jobbtorgen

Skrivelse från Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp). Skrivelse om antal personer med försörjningsstöd förväntas vända sig till jobbtorget i Farsta centrum, beviljas SL-kort, övriga arbetsmarknadsinsatser, med flera frågeställningar.

Dnr 000-470/2007

Kompetensutveckling

Fråga från Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp). Fråga om alla enheter arbetar med individuella kompetensutvecklingsplaner för alla medarbetare och frågor i samband härmed.

Dnr 000-471/2007

Skrivelserna överlämnas till förvaltningen för beredning.


§28 Rapportering enligt 16 kap 6f socialtjänstlagen av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1§ SoL

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Tjänsteutlåtandet överlämnas som svar till länsstyrelsen, stadsledningskontoret och revisionskontoret.

Ärendet

Kommunerna har från 1 juli 2006 skyldighet att bland annat rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum.

Förvaltningen hade vid rapporteringstillfället fem ej verkställda beslut avseende servicehusboende, gruppboende, avlastningsplats och trygghetslarm. Förvaltningen redogör för dessa.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 oktober 2007. Ärendet avser äldreomsorgen.

Dnr 600-317/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§29 Upphandling av Enskede Nya servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden godkänner förfrågningsunderlaget för upphandling av Enskede Nya servicehus.

  2. I förfrågningsunderlaget tillförs en punkt om meddelarfrihet enligt följande:

    ”Vårdgivaren skall förbinda sig att tillförsäkra sina anställda meddelarfrihet enligt följande: Vårdgivaren får inte ålägga sina anställda en sådan tystnads- eller lojalitetsplikt som inskränker deras möjlighet att lämna uppgifter till massmedia om allvarliga missförhållanden i verksamhetens vård och omsorg, som är av allmänt intresse. Vårdgivaren förbinder sig att inte efterforska källan till en uppgift i massmedia av nyssnämnt slag.”

  3. Förvaltningen ges i uppdrag att genomföra upphandlingen.

Ärendet

Nämnden beslutade den 15 februari 2007 att genomföra ny upphandling av Enskede Nya servicehus. Nuvarande avtal löper ut den 30 september 2008.

Uppdraget innebär ansvar för basservice vid Enskede Nya servicehus, biståndsbedömd hemtjänst för boende i servicehuset, biståndsbedömd dagverksamhet vid Rosen och öppen dagverksamhet, Träffen. I förfrågningsunderlaget ingår kostförsörjning till de boende på servicehuset och kringboende pensionärer. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt 6 kap i lagen om offentlig upphandling.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 oktober 2007.

Dnr 103-049/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

En enig nämnd framlade ett tilläggsyrkande avseende meddelarfrihet

och yrkade bifall till detta.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist med flera (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat tilläggsyrkande avseende kollektivavtal och yrkade bifall därtill.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ytterligare ett tilläggsyrkande avseende skall-krav och yrkade bifall därtill.

Särskilt uttalande anmäldes av (mp).

Beslutsgång

Ordföranden tog först upp förvaltningens förslag till behandling och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation i denna del (s), (v).

Ordföranden tog upp tilläggsyrkandet från (kd), (m), (fp), (s), (v), (mp) avseende meddelarfrihet till behandling och fann att nämnden beslutat i enlighet därmed.

Ordföranden tog därefter upp tilläggsyrkandet från (s), (v) avseende kollektivavtal till behandling och fann att nämnden beslutat att avslå detsamma.

Votering begärdes och genomfördes med ja för avslag och nej för bifall på yrkande från (s), (v).

Ja röstade ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson (m), Eva Solberg (m), tjänstgörande ersättarna Magnus Bock (m), Gustav Johansson (m), Boris Kalanovic (m) nej röstade

vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson (s), Lennart Pöppel (s), Sonja Mogert (s), Rosa Lundmark (v). Ledamoten Jonas Eklund (mp) avstod.

Nämnden beslutade således med sju röster mot fem röster i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Ordföranden tog därefter upp tilläggsyrkandet från (mp) avseende skall-krav till behandling och fann att nämnden beslutat att avslå detsamma.

Votering begärdes och genomfördes med ja för avslag och nej för bifall på yrkande från (mp).

Ja röstade ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson (m), Eva Solberg (m), tjänstgörande ersättarna Magnus Bock (m), Gustav Johansson (m), Boris Kalanovic (m) nej röstade

vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson (s), Lennart Pöppel (s), Sonja Mogert (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp).

Nämnden beslutade således med sju röster mot sex röster i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist med flera (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Upphandlingen av Enskede Nya servicehus avbryts.

  2. Verksamheten återtas i kommunal regi.

  3. Därutöver vill vi säga följande.

Vi har från första början varit motståndare till att återigen lägga ut Enskede Nya servicehus på entreprenad, eftersom vi anser att upphandling av vård- och omsorgsboende allvarligt äventyrar tryggheten för de äldre. Risken finns att det blir ännu ett byte av utförare och därmed också förändringar i personalgruppen och ledningen.

Trots att vi vill återta servicehuset i kommunal regi för att säkra kontinuiteten för de äldre har vi varit med i den politiska referensgruppen som fått möjlighet att ta del av utkast till förfrågningsunderlag och framföra synpunkter på förbättringar. Detta har vi gjort eftersom vi värnar om de äldre och trots entreprenaddrift vill att de ska få ett så bra boende som möjligt.

Vi ser framför oss återkommande upphandlingar inom staden av vård- & omsorgsboenden. Med den ekonomiska situation som majoriteten försatt stadsdelens äldreomsorgsbudget befarar vi att upphandlingarna kommer att vara ett sätt att försöka åstadkomma budgetbalans med att pris på vård- & omsorg sätts före vårdens kvalité. Vi anser att framförallt vid upphandlingar inom vård- & omsorg skall kvalitetsaspekten väga tyngre vid utvärderingen av anbud och att anbudets viktning av kvalitetskriterierna skall justeras för större genomslag i utvärderingen. Det finns anledning att tydligt uttala vilka kvalitetskriterier som ovillkorligen måste vara uppfyllda. Sådana kvalitetskrav kan därför inte ifrågakomma för ”viktning” i förhållande till prisnivån.

Den anti-diskrimineringsklausul som föreslås i förfrågningsunderlaget är inte tillräcklig, eftersom den inte inkluderar underleverantörer och inte heller anger sanktionsmöjligheter som vite och hävning av avtalet vid brott mot klausulen.

Vissa förbättringar har gjorts av förfrågningsunderlaget efter synpunkter från oppositionen men det viktigaste återstår: att införa en klausul om meddelarfrihet som ålägger vårdgivaren att tillförsäkra sina anställda meddelarfrihet, vilket ger möjlighet att slå larm om missförhållanden utan att riskera arbetet.

Stockholms stad har ingen som helst anledning att i avtal med privata vårdgivare acceptera att anställda genom nuvarande lagstiftning får en munkavle, det gynnar vare sig de äldre, de anställda eller staden. Vid vanvård kan staden tvingas bryta avtalet och ta över ett boende med kort varsel. Inget kan väl vara bättre än att missförhållanden kommer fram i ett tidigt skede.

Exempel på en formulering om meddelarfrihet kan hämtas från landstinget i Gävleborg som har infört en sådan klausul.’

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist med flera (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

Nedanstående formulering infogas som ska-krav i anbudsunderlaget.

- Entreprenören åtar sig att följa gällande svenska kollektivavtal.’

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

Följande skall-krav förs in i förfrågningsunderlaget.

- Entreprenören skall gentemot sina anställda tillämpa anställningsvillkor som är åtminstone likvärdiga med de kollektivavtal som vid varje tid tillämpas på arbetsmarknaden i verksamhet av detta slag.’

Särskilt uttalande

Ledamoten Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Det är glädjande att de borgerliga partierna går med på Miljöpartiet de Grönas förslag till klausul om meddelarskydd för personalen. Förhoppningsvis kan den inställningen sprida sig till staden i övrigt och kanske även till den borgerliga regeringen, som hittills inte velat ge anställda hos kommunernas entreprenörer något av den yttrandefrihet som kommunens egna anställda har.

Den anti-diskrimineringsklausul som föreslås i förfrågningsunderlaget är inte tillräcklig, eftersom den inte inkluderar underleverantörer och inte heller anger vite som sanktionsmöjlighet vid brott mot klausulen.

Förfrågningsunderlaget har förbättrats något efter framförda synpunkter. Dock fokuserar underlaget fortfarande alltför mycket på själva förekomsten av skriftliga planer av olika slag samt på priset. Det ger alltför litet utrymme att premiera utförare som åtar sig att hålla en hög mätbar kvalitetsnivå i verksamheten (personaltäthet, resultat av brukarenkäter och liknande).’

Paragrafen förklaras omedelbart justerad

§30 Valfrihetssystem inom äldreomsorgen – centralupphandling av vård- och omsorgsboenden- svar på remiss kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har i uppdrag att utreda och föreslå system för valfrihet, med äldreomsorgen som särskilt prioriterat område. Förslaget innebär att brukare som efter biståndsbedömning beviljas plats på vård- och omsorgsboende ska kunna välja var han/hon vill bo. Valet ska gälla alla boenden som ingår i valfrihetssystemet oavsett stadsdel.

Förvaltningen anför att målet är att samtliga vård- och omsorgsboenden exklusive servicehusen som idag drivs i egen regi ska vara upphandlade inom en femårsperiod. För Enskede-Årsta-Vantör är det Högdalens vård- och omsorgsboende som står först i tur. Stadsledningskontoret kommer att genomföra upphandlingarna för samtliga aktuella objekt. Stadsdelsnämnden ansvarar sedan för att förvalta och följa upp avtalet. Förvaltningen anför att det bör tas i beaktande att de förvaltningar som har många objekt inom stadsdelsnämndsområdet har en ökad administrativ kostnad för uppföljning och tillsyn.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 oktober 2007.

Dnr 006-312/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ytterligare ett förslag och yrkade bifall till detta.


Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

1 Som svar på remissen anförs följande.

Nämnden avvisar kommunstyrelsens förslag till upphandling av vård- och omsorgsboenden. I det fall upphandling skall göras skall detta ske lokalt i respektive stadsdelsnämnd samt att egenregianbud alltid skall läggas i de fall som upphandling sker.’

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förslaget till centralupphandling avstyrks.

  2. Följande anförs.

Det finns inga rimliga skäl att centralisera upphandlingar av äldreomsorg till stadsledningskontoret. Stadsdelsnämnderna har god kunskap om sina äldreboenden och kan bättre än stadsledningskontoret bedöma vad som är lämpligt att upphandla, hur verksamheterna bör ”paketeras” samt vilka specifika krav som bör ställas i varje enskild upphandling. Eftersom det är stadsdelsnämnderna som ska förvalta entreprenadavtalen framstår det som självklart att stadsdelsnämnderna även ansvarar för att ta fram och teckna avtalen. Vid behov av stöd i upphandlingsprocessen ska stadsledningskontoret naturligtvis kunna rådfrågas. Att göra upphandlingarna centralt riskerar att leda till likriktning av verksamheterna vid stadens äldreboenden, i stället för den mångfald som brukarvalssystemet sägs syfta till.

Miljöpartiet de gröna motsätter sig att av rent ideologiska skäl lägga ut kommunalt driven äldreomsorg på entreprenad. Att upphandla alla stadens kommunala äldreboenden på fem år är att ha orimligt bråttom att avskaffa friheten att välja ett kommunalt boende. Upphandling i konkurrens bör i stället användas i de fall där det kan antas höja verksamhetens kvalitet eller minska kostnaderna med bibehållen god kvalitet, och där det även finns stöd för upphandlingen hos brukare, anhöriga och personal. Dessutom bör staden som huvudregel lägga egenregianbud i verksamhetsupphandlingar.

Ett brukarvalssystem för äldreboenden i Stockholms stad ger möjlighet för de äldre att aktivt välja någon privat driven verksamhet. Därmed blir de äldres valfrihet mindre relevant som skäl för att upphandla kommunala äldreboenden, särskilt som det också ska finnas frihet att välja ett kommunalt drivet äldreboende. Sannolikt fungerar ett brukarvalssystem dessutom bättre för att åstadkomma en mångfald av verksamhetsinriktningar bland äldreboendena än massiva verksamhetsupphandlingar av kommunala äldreboenden.’

Paragrafen förklaras omedelbart justerad

§31 Anmälan enligt Lex Sarah, Stureby hemtjänst

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Utredningen godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Anmälan gäller Lex Sarah inom Stureby hemtjänst. Förvaltningen anför att åtgärder är vidtagna för att undanröja risken för fortsatta missförhållanden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2007.

Dnr 604-328/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§32 Anmälan enligt Lex Sarah, Högdalens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Utredningen godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Anmälan gäller Lex Sarah inom Högdalens vård- och omsorgsboende. Förvaltningen anför att åtgärder är vidtagna för att undanröja risken för fortsatta missförhållanden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2007.

Dnr 604-246/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Utredningen godkänns och läggs till handlingarna.

  2. Nattbemanningen på Högdalens vård- och omsorgsboende utökas.

  3. Därutöver vill vi säga följande.

I äldreomsorgsinspektörernas årsrapport 2007 påpekas vikten av en tillräcklig och jämn bemanning på stadens vård- och omsorgsboenden. Inspektörerna påpekar även vikten av en jämnare bemanning mellan dagtid och kvällstid och mellan vardagar och helger.

Äldreomsorgsinspektörerna skriver uttryckligen att det måste betraktas som låg bemanning när tre anställda ansvarar för 56 personer nattetid. Utredningen med anledning av anmälan enligt Lex Maria visar att den aktuella natten hade tre vårdbiträden ansvar för 60 personer.

Visserligen är det bra med de åtgärder som föreslås men vi saknar den självklara åtgärden att utöka nattbemanningen så att personalen får en reell möjlighet att ta sitt ansvar.’

§33 Information enligt Lex Maria, Högdalens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Ärendet

Anmälan gäller Lex Sarah inom Högdalens vård- och omsorgsboende. Förvaltningen anför att rutiner kommer att utarbetas för stadsdelens vård- och omsorgsboenden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 oktober 2007.

Dnr 604-329/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Utredningen godkänns och läggs till handlingarna.

  2. Nattbemanningen på Högdalens vård- och omsorgsboende utökas.

  3. Därutöver vill vi säga följande.

I äldreomsorgsinspektörernas årsrapport 2007 påpekas vikten av en tillräcklig och jämn bemanning på stadens vård- och omsorgsboenden. Inspektörerna påpekar även vikten av en jämnare bemanning mellan dagtid och kvällstid och mellan vardagar och helger.

Äldreomsorgsinspektörerna skriver uttryckligen att det måste betraktas som låg bemanning när tre anställda ansvarar för 56 personer nattetid. Utredningen med anledning av anmälan enligt Lex Maria visar att den aktuella natten hade tre vårdbiträden ansvar för 60 personer.