Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-08-21

Sammanträde 2008-08-21

Datum
Klockan
18:00
Plats
Förvaltningens nya lokaler Slakthusplan 4

OBS! Vid sammanträdet används personalentrén på baksidan med adress Palmfeltsvägen 19 C
Läs mer...
Sammanträdeslokalen på bottenvåningen

Öppen frågestund, klockan 18.00

Valfrihetssystemet inom äldreomsorgen - äldreomsorgschefen Kristina Goldring informerar

Sammanträdet börjar direkt efter den öppna frågestunden tidigast kl.18.30

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden

2 Val av justerare och dag för justering

Medborgarförslag - anmälan av nya

3 A Hundrastgård i Grynkvarnsparken

Dnr 312-2008-002

B. Ny park i Högdalen
Dnr 279-2008-002

Beslutsärenden

4 Månadsrapport per den 31 juli 2008 (utsändes den 11 augusti)

5 Kartläggning av grundläggande hälso- och sjukvårdsinsatser vid särskilda boendeformer för äldre 2007

6 Flytt av Café Årstapaviljongen

7 Skrivelse om resultaten för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd enligt "Äldreguiden"

8 Skrivelse om uppföljning av striktare biståndsbedömning inom äldreomsorgen m.m.

Dnr 256-2008-000

8:1 Ansökan om stimulansbidrag för stöd till närstående
Dnr 359-2008-600

9 Inrättande av en tillfällig förskoleavdelning på Hjälmarsvägen 37 - inriktnings- och genomförandeärende

10 Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola i Östberga - genomförandeärende

11 Enskede-Årsta-Vantörs handlingsprogram för kvinnofrid

12 Stadsdelsförvaltningens kvinnofridsarbete - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp)

13 Inrättande av lokala BRÅ - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp)

14 Redovisning av medarbetarenkäten

Remissärenden

15 SL:s förslag på trafikförändringar - svar till Trafikkontoret

16 Kortare plan- och byggprocess samt renodling av ansvar för vissa tekniska processer, inkl. revidering av reglementen - svar till kommunstyrelsen

17 Högdalens vård- och omsorgsboende - svar till Länsstyrelsen i Stockholms län

18 Införande av valfrihetssystem inom äldreomsorgens dagverksamhet - svar till kommunstyrelsen

19 Förslag till ersättningssystem samt övergripande handläggning av den enskildes val i valfrihetssystem inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsnedsättning - svar till kommunstyrelsen

20 Barnomsorgspeng och allmän förskola för treåringar - svar till kommunstyrelsen

21 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren (SOU 2008:18) - svar till kommunstyrelsen

22 Skrivelse om organisatorisk placering av jobbtorg - svar till kommunstyrelsen

23 Personalpolicy för Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen

24 Kontaktcenter Stockholm - svar till kommunstyrelsen

25 Rapportering enligt 16 kap 6 f § socialtjänstlagen av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL, - svar till Länsstyrelsen i Stockholms län

27 Stadsdelsdirektörens information

28 Anmälningsärenden

A. Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m. se pärm (förteckning utsändes)
B. Balanslista över nämndens skrivelser, frågor

29 Ärenden på sluten del

Sluten del

S 1 Remiss i ärendet om alkoholservering i restaurang Engelbrekt, Högdalsgången 34
Dnr 399-2008-507

S 2 Yttrande till tingsrätten i adoptionsfråga enligt 4 kap 10 § FB

S 3 Yttrande till tingsrätten i adoptionsfråga enligt 4 kap 10 § FB

S 4 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 5 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 6 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 7 Anmälan av sociala delegationens protokoll från
sammanträden 2008-06-26, 2008-07-17 (se pärm)
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (119 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av extra ärende om ansökan om stimulansbidrag för stöd till närstående.

Stadsdelsdirektören Gillis Hammar presenterade och hälsade

Thomas Björnstad välkommen till stadsdelen som ny avdelningschef för avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

§2 Val av justerare, dag för justering, anmälan av justerat protokoll, närvarorätt

Ordföranden Andreas Sturesson och vice ordföranden Magnus Dannqvist utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 27 augusti 2008.

Protokoll från nämndens sammanträde den 12 juni 2008 anmäldes justerat den 19 juni.

Nämnden godkände närvaro under den slutna delen av Saeid Rastegar för hantering av ljudanläggningen.

§3 Anmälan av nya medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda inkomna medborgarförslag.

Ärendet

Medborgarförslag har inkommit från Bitte Johansson gällande önskemål om hundrastgård i Grynkvarnsparken.

Dnr 312-2008-002

Medborgarförslag har inkommit från Gustav Goubhouse om förslag om en ny park i centrala Högdalen.

Dnr 279-2008-002

§4 Månadsrapport per den 31 juli 2008

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 juli 2008 som visar ett totalt överskott på 9,3 miljoner kronor. Överskott redovisas inom administration, förskola, äldreomsorg, fritid och arbetsmarknadsåtgärder. Underskott redovisas inom flyktingmottagning, socialpsykiatri, missbruksvård och ekonomiskt bistånd.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2008.

Dnr 117-2008-101

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilda uttalanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött (m), Lena Kling (fp)

”En budget i balans är en förutsättning för att långsiktigt värna välfärden. Därför är det glädjande att stadsdelen ånyo uppvisar en månadsrapport med ett överskott. Det är särskilt tillfredsställande att kostnaderna för ekonomiskt bistånd fortsätter att minska och detta under den period på året då det är vanligt förekommande att kostnaderna ökar”

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
” Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett överskott med 9,3 miljoner kronor för 2008 efter att kommunstyrelsen har tillskjutit 5,3 miljoner kronor för att stärka budgeten för försörjningsstöd. Prognosen innebär vidare att den buffert på 20 miljoner kronor som majoriteten la undan från fritid och kultur för barn och ungdomar samt förskoleverksamheten redan efter sju månader i det närmaste är förbrukad på grund av underskott i de övriga verksamheterna.

Det anmärkningsvärda överskottet på barn- och ungdomsenheten inom individ- och familjeomsorgen som redovisades i juni är nu utraderat då förvaltningen fått fler ärenden än budgeterat. Samtidigt presenterades den sociala delegationen vid sitt sammanträde 2008-06-04 ett flertal ärenden om barn och ungdomar där förvaltningen begärt förlängd utredningstid med anledning av bristande personalresurser. Det är oacceptabelt att utredningar om barn och ungdomar inte genomförs inom lagstadgad tid på grund av personalbrist som är ett resultat av majoritetens sparbeting.

Avseende överskottet inom äldreomsorgen noteras att siffrorna enligt förvaltningen inte är tillförlitliga på grund av att man inte kunnat göra avstämningar under juni och juli mot centrala register. Underskottet inom ekonomiskt bistånd är fortsatt oroande med tanke på konjunkturen.”

§5 Kartläggning av grundläggande hälso- och sjukvårdsinsatser vid särskilda boendeformer för äldre 2007

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner rapporten

  2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att i samband med nämndens sammanträde i november redovisa inkomna förslag till åtgärder

  3. Nämnden anför därutöver

”Kartläggningen av grundläggande hälso- och sjukvårdsinsatser vid särskilda boendeformer för äldre har visat på en del brister. Under september kommer medicinskt ansvarig sjuksköterska besöka de berörda enheterna och respektive enhetschef skall senast den 1 november inkomma med en åtgärdsplan. Resultatet av detta arbete bör föreläggas nämnden för behandling samt utgöra ett underlag för arbetet med verksamhetsplan för 2009.”

Ärendet

En kartläggning av grundläggande hälso- och sjukvårdsinsatser har genomförts genom att sjuksköterskor inom stadsdelens vård- och omsorgsboenden besvarat en enkät under en förutbestämd vecka i oktober 2007. De delar som kartlagts är risk för matnutrition, tandvård/munstatus, risk för trycksår och risk för fall/fallskador. Även behovet av rullstol/lift, sänggrind och säkerhetssele/bälte har kartlagts.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 juli 2007.

Dnr. 600-2008-192

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag samt tilläggsförslag om uppdrag till förvaltningen.

Yrkande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd) yrkade med biträde av en enig nämnd bifall till förvaltningens förslag samt tillägg av uppdrag till förvaltningen att redovisa förslag till åtgärder.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

” Vi ser mycket positivt på att kartläggningar görs av hur verksamheten fungerar för de äldre, vilket ger ett viktigt underlag för att utveckla kvaliteten på hälso- och sjukvårdsinsatserna vid våra särskilda boenden. Vi ser också mycket positivt på att den medicinskt ansvariga sjuksköterskan planerar att prioritera utvecklingen av arbetsmetoderna på servicehusen.

Samtidigt vill vi understryka att vi ser allvarligt på de kvalitetsbrister som framkommer i kartläggningen. Enligt vår mening visar kartläggningen tydligt att servicehusen inte har varit beredda, resursmässigt, att bland annat på grund av striktare biståndsbedömning ta emot även mer vårdbehövande äldre. Här krävs framför allt satsningar på ökad bemanning, med tyngdpunkt på personal med hälso- och sjukvårdskunskaper.”

§6 Flytt av Café Årstapaviljongen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Café Årstapaviljongen flyttar till lokaler inom Årsta vård- och omsorgsboende

Ärendet

Café Årstapaviljongen föreslås flytta från nuvarande lokaler på Hjälmarsvägen till lokalerna inom Årsta vård- och omsorgsboende dels för att förbättra tillgängligheten, dels att tillgodose verksamhetens behov av större lokaler.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 juli 2008.

Dnr 358-2008-600

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om ja eller nej till återremiss och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet vid dagens sammanträde.

Reservation i denna del (s), (v), (mp)

Därefter fråga om ja eller nej till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag.

(s), (v), (mp) deltar inte i denna beslutsdel

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Ärendet återremitteras för att kompletteras med en redovisning av andra möjliga ersättningslokaler som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar.

Därutöver vill vi anföra följande.

Vi delar uppfattningen att ersättningslokaler måste sökas för Café Årstapaviljongen, eftersom nuvarande lokaler inte är tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar och inte heller kan anpassas för personer med rullstol. Däremot kan vi förstå att det kan finnas en viss skepsis mot att flytta verksamheten till lokaler i ett vård- och omsorgsboende.

Dessutom är de nya lokalerna inte lika centralt belägna som nuvarande lokaler. Närheten till Årsta centrum där andra ärenden kan uträttas i samband med ett besök på Årstapaviljongen är ett stort plus. Vår uppfattning är att förvaltningen till nästa sammanträde bör få i uppdrag att redovisa ytterligare förslag till alternativa tillgängliga lokaler.”

§7 Skrivelse om resultaten för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd enligt ”Äldreguiden”

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från ledamöterna Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om resultaten gällande kvaliteten på vård och omsorg för Enskede-Årsta-Vantör i ”Äldreguiden”. I skrivelsen framförs önskemål om att nämnden ska få kommentarer om jämförelsen med andra stadsdelsnämnder samt vilka kvalitetshöjande insatser som planeras med anledning av vad som framkommit i ”Äldreguiden”.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 juni 2008.

Dnr 204-2008-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Resultaten från ”Äldreguiden” visar att oppositionen har rätt när vi har kritiserat den låga personaltätheten i äldreomsorgen. ”Betyget” för Enskede-Årsta-Vantör ligger långt under stadens genomsnitt, vilket i sig är så lågt att personaltätheten är ett utvecklingsområde i staden.

Ytterst handlar den låga personaltätheten om att stadsdelsnämnderna får alldeles för lite pengar till äldreomsorgen från Stadshuset. Vi utgår från att majoriteten i stadsdelsnämnden arbetar för en ökad äldreomsorgsbudget inför 2009, så att personaltätheten kan öka.

Resultatet visar också att äldres inflytande behöver öka och att det kan ses som en jämställdhetsfråga, eftersom det är flest kvinnor som har äldreomsorg. Vi utgår från att en tidsplan sätts upp för när alla äldre, kvinnor som män, har en individuellt utformad plan som de själva har varit med om att ta fram.”

§8 Skrivelse om uppföljning av striktare biståndsbedömning inom äldreomsorgen m.m.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

I skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), och Jonas Eklund (mp) framförs önskemål om att nämnden utöver redovisningen i tertialrapport 1/2008 får en kvalitetsmässig redovisning av hur äldre, anhöriga och verksamheterna upplevt den förändrade biståndsbedömningen inom äldreomsorgen

Stadsdelsförvaltningen hade besvarat frågorna i tjänsteutlåtande daterat 23 juli 2008.

Dnr 256-2008-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Det är positivt att antalet sjuksköterskor och annan vårdpersonal har kunnat utökas på servicehusen i takt med att antalet tomma lägenheter har minskat. Däremot visar kartläggningen av hälso- och sjukvård som redovisas i ett annat ärende, att servicehusen har oacceptabla värden när det gäller riskbedömning för undernäring, trycksår och fallrisk. Vi kan därför inte se att det är säkerställt att äldre med stora vård- och omsorgsbehov får dessa behov tillgodosedda fullt ut när de anvisas plats på servicehus istället för vård- och omsorgsboende.”

§9 Ansökan om stimulansbidrag för stöd till närstående

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ansökan hos Länsstyrelsen i Stockholms län om stimulansbidrag för stöd till närstående godkänns.

Ärendet

Regeringen har anslagit ca 89 miljoner kronor för stimulansbidrag och åtgärder inom äldrepolitiken.

Förvaltningen föreslår att nämnden ansöker om stimulansbidrag för att utveckla stödet till anhöriga under 2009

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juli 2008.

Dnr 359-2008-600

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Inrättande av en tillfällig förskoleavdelning på Hjälmarsvägen 37 – inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny tillfällig förskoleavdelning på Hjälmarsvägen 37 under förutsättning att nämnden beslutar om flytt av Årstapaviljongen.

Ärendet

Förvaltningen har en befintlig lokal med adress Hjälmarsvägen 37 som fram tills nu använts som träfflokal för äldreomsorgen, den så kallade Årstapaviljongen. Årstapaviljongen föreslås flytta till Årsta sjukhem under hösten 2008 och lokalen bedöms då tillfälligt kunna tas i bruk som en förskoleavdelning med plats för ca 15 barn.

Förvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 juli 2008.

Dnr 349-2008-400

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”I det fall ärendet om flytt av Årstapaviljongen återremitterats hade vi yrkat bordläggning samt anfört följande:
Vi har inget emot att inrätta en tillfällig förskoleavdelning på Hjälmarsvägen 37 under förutsättning att lämpliga ersättningslokaler kan anvisas Årstapaviljongen. I avvaktan på ytterligare förslag till tillgängliga ersättningslokaler föreslårs förskoleärendet bordläggas.”

§11 Återuppbyggnad av nedbrunnen förskola i Östberga – genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att beställa återuppbyggnad av den nedbrunna förskolan på Östbergabackarna 50 i enlighet med offert från SISAB daterad 2008-05-26.

Ärendet

Förvaltningen har tillsammans med SISAB arbetat fram ett förslag på en ny förskola med fem avdelningar på Östbergabackarna 50 som ersättning för den som brann ner under hösten 2007.

Förvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 juli 2008.

Dnr 355-2008-400

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Enskede-Årsta-Vantörs handlingsprogram för kvinnofrid

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden antar Enskede-Årsta-Vantörs program för kvinnofrid för tiden 2008-2010.

Ärendet

Program för kvinnofrid innehåller handlingsplaner för olika aspekter av kvinnofridsarbetet. Planen för kvinnofrid har utarbetats utifrån Stockholms stads program för kvinnofrid. Den utgör grunden för det långsiktiga arbetet i stadsdelen. Inom ramen för programmet för kvinnofrid har även särskilda handlingsplaner för stadsdelens arbete gällande hedersrelaterat våld och könsstympning utarbetats.

Dnr 371-2008-599

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Magnus Dannqvist m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

” I Enskede-Årsta arbetades under 2005 fram en arbetsplan för kvinnofrid plan som är mycket genomgripande. Planen innehåller förhållningssätt gentemot både mannen, kvinnan och eventuella barn i relationen. I den nämnda planen diskuteras våldet utifrån att både vara ett samhällsproblem som finns i alla samhällsgrupper, samtidigt som den inte faller i fällan att tro att allt våld alltid ser likadant ut. Det är viktigt att se att den enskilda kvinnans situation alltid är unik och att det kan krävas olika åtgärder beroende på kvinnans bakgrund, sociala nätverk, socioekonomiska status, eventuell missbruksproblematik etcetera.

Ytterligare är det mycket viktigt att det finns en hög kunskap om hedersrelaterat våld och att det för unga flickor och pojkar som lever i hedersmiljöer finns stora risker med att kontakta det offentliga. Hedersrelaterat våld och könsstympning är således inte enbart något som (som i nuvarande skrivning) skall uppmärksammas. Det skall finnas tydliga förhållningssätt till hur misstänkt utsatthet för hedersvåld ska hanteras, vilket ska vara en del av planen. Dessa bör omfatta såväl socialtjänst som kontakter med förskola/ skola och hur dessa skall fungera.

Enligt akten ska planen behandla mäns våld mot kvinnor, vilket är ett samhällsproblem som på ett strukturellt plan drabbar alla kvinnor. Ett våld som ofta osynliggörs är det våld som förekommer i samkönade relationer. På ett individuellt plan är detta våld mycket likt mäns våld mot kvinnor och den som blir drabbad av våld oavsett kön på förbrytaren ska ha samma rätt till behandling och åtgärder som utsatta och förövare i heterosexuella relationer. Kunskapen om våld i samkönade relationer är mycket låg, de utsatta riskerar att inte tas på allvar. Därför är det viktigt att det även finns ett kunskapsarbete om våld i samkönade relationer samt att det i handlingsplanen finns ett förhållningssätt till detta våld.”

Reservation

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag till beslut.

Förslaget bör kompletteras med ett tillägg om kvalificerade riskbedömningar och ett tillägg om vikten av enskilda samtal med barn och unga som är utsatta.

Därutöver anförs följande.

Det är mycket positivt att förvaltningen har tagit fram ett nytt handlingsprogram för kvinnofrid med syftet att utveckla ett helhetsperspektiv i kvinnofridsarbetet.

Säkerheten för den som är utsatt för våld måste alltid sättas främst. En risk i samband med placering i skyddade boenden i stadsdelsområdet är att den eller de som är utsatta riskerar att råka på förövaren om denne bor kvar i närområdet. Kvalificerade riskbedömningar måste därför alltid göras och dokumenteras i samband med beslut om skydds- och stödinsatser.

Barn och ungdomar under 18 år som är utsatta för våld eller hot om våld måste uppmärksammas särskilt. Barnen måste kunna tala fritt utan föräldrars närvaro. Enskilda samtal ska alltid hållas i enlighet med barnkonventionen, om inte synnerliga skäl finns.

Riskerna för våld mot äldre kvinnor, kvinnor med funktionsnedsättningar och kvinnor med missbruksproblem som får bistånd från förvaltningen behöver synliggöras i samband med utarbetandet av de konkreta arbetsplanerna. Även personalen kan vara utsatt för våld i nära relationer. Samverkan med de fackliga organisationerna är därför av stor vikt.”

§13 Stadsdelsförvaltningens kvinnofridsarbete – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden har efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om stadsdelens kvinnofridsarbete. Förvaltningen anger bland annat att varje stadsdel har rätt att organisera stödet till våldsutsatta kvinnor. Idag får varje enskild kvinna hjälp och stöd utifrån sin individuella situation.

Stadsdelsförvaltningen hade besvarat skrivelsen i tjänsteutlåtande daterat den 8 juli 2008.

Dnr 154-2008-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

” Det är av stor vikt att uppbyggnaden av kvinnofridsarbetet i stadsdelsområdet prioriteras, eftersom mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt brott och mycket stort folkhälsoproblem.

En risk i samband med placering i egna skyddade boenden som ligger i stadsdelsområdet är att de utsatta kan råka på förövaren i närområdet. Kvalificerade riskbedömningar måste därför alltid göras och dokumenteras inför beslut om skydds- och stödinsatser. Ekonomiska skäl får aldrig sättas för säkerheten för de som är utsatta.

Barn och ungdomar under 18 år som är utsatta för våld eller hot om våld måste uppmärksammas särskilt. Barnen måste kunna tala fritt utan föräldrars närvaro. Enskilda samtal ska alltid hållas i enlighet med barnkonventionen, om inte synnerliga skäl finns. ”

§14 Inrättande av lokala BRÅ – svar på skrivelse från

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) hade nämnden uppdragit åt förvaltningen att bereda ärende om förslaget i skrivelsen att inrätta lokala Brottsförebyggande råd i Östberga, Dalen och Rågsved. Förvaltningen redogör för hur det Brottsförebyggande rådet (BRÅ) är sammansatt i stadsdelen. Under hösten 2008 kommer permanenta arbetsgrupper att knytas till det lokala BRÅ, för ungdomsfrågor, trygghetsfrågor, kvinnofrid, Östberga.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 juli 2008.

Dnr 308-2008-000

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Att lägga svaret på skrivelsen till handlingarna

Att uppdra åt förvaltningen att snarast återkomma med ett förslag till en geografiskt baserad organisation av det brottsförebyggande arbetet vilken bygger på lokala aktörer och intressenter

Det är anmärkningsvärt att det systematiska brottsförebyggande arbetet i stadsdelen har så låg prioritet hos majoriteten att en organisation för arbetet tagit nästan 19 månader att ta form. Förvaltningens avsikt att omorganisera arbetet enligt tre i förväg angivna brottsteman och med endast ett geografiskt förankrat lokalt råd visar på majoritetens låga ambitioner att arbeta med preventivt arbete i stadsdelen.

Med denna arbetsmodell har man redan i planeringsstadiet av det brottsförebyggande arbetet bestämt vilka brott som behöver förebyggas samt vilken stadsdel som behöver brottsprevention. I övrigt hänvisar förvaltningen till att ”vem som helst av de aktuella aktörerna kan ta initiativ till ett möte”.

Ett effektivt brottsförebyggande arbete är baserat på ett väl avgränsat geografiskt område och bygger på lokal kunskap och lokalt engagemang i kombination med lokala aktörer och beslutsfattare. Våra medborgare är vår största resurs och de vill man inte ta vara på i arbetet.”

§15 Redovisning av medarbetarenkäten

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner redovisningen av medarbetarenkäten och lägger den till handlingarna.

Ärendet

Staden har genomfört en medarbetarenkät där samtliga tillsvidareanställda i staden har haft möjlighet att besvara frågor om organisation, ledarskap, delaktighet, medarbetarskap, kompetensutveckling, trivsel, arbetsklimat, arbetsbelastning och hälsa. Enkäten visar på ett gott resultat för staden och för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juli 2008.

Dnr 332-2008-204

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

” Det är positivt att staden gör årliga medarbetarundersökningar som visar hur medarbetarna ser på sin arbetsmiljö, men lika viktigt att förbättringar verkligen genomförs på de områden som ligger sämst till i undersökningen.

Det är särskilt oroande med de låga värdena när det gäller att ha tid för sina arbetsuppgifter, vilket den politiska majoriteten har ett ansvar för. Ständiga omorganisationer och nedskärningar i kombination med otillräckliga resurser bidrar starkt till att tiden inte räcker till i verksamheterna. Även situationen på försörjningsstöd är allvarlig, särskilt med tanke på att lågkonjunkturen med all säkerhet kommer att öka arbetsbördan för handläggarna.

En fjärdedel av alla som svarat på enkäten anser att arbetsinsatserna inte värderas lika efter kön eller att man känner sig respekterad på sina arbetsplatser, vilket inte är acceptabelt.

Vi utgår från att vi får rapporter om hur förbättringsarbetet fortskrider och vilka gemensamma insatser som förvaltningen kommer att vidta efter samtal med berörda chefer. Vi ser också fram emot en fyllig rapport i verksamhetsberättelsen av resultatet av medarbetarsamtalen.”

§16 SL:s förslag på trafikförändringar – svar till Trafikkontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till trafikkontoret

  2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att tillskriva SL gällande tillgängligheten vid Globens station

  3. Paragrafen justeras omedelbart

Nämnden anför följande
”Östberga

Vi ser som mycket angeläget att Östberga snarast får en bättre försörjning av kollektivtrafik. Östberga är trots en viss förtätning av busslinjer under senare år, relatiivt isolerat, särskilt gäller det kvällar och heger. En välfungerande kollektivtrafik är en del i att lyfta området.

Turtätheten på busslinje 163

Sträckningen av busslinje 163 genom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds område gör att den har mycket stor betydelse som förbindelse mellan de olika delarna, speciellt delarna Dalen, Enskede och Stureby.

Linje 163 som går mellan Bredäng och Kärrtorp binder ihop samtliga tunnelbane- och pendeltågslinjer i södra Stockholm. Om turtätheten ökas har linjen förutsättningar att bli mycket mer attraktiv än vad den är idag.

I de uppräknade områdena pågår för närvarande en stor nybebyggelse av bostäder som bör ge ett större resandeunderlag än man har idag.

Bussarna passerar även flera gymnasie- och grundskolor. Många elever som går i skolorna kommer från andra delar av Söderort och använder därför bussen i så stor utsträckning att den ibland är överfylld.

För att ge invånarna inom stadsdelens område möjlighet att lättare nå många av stadsdelens service- och vårdinrättningar, skolor samt förvaltnings- och samlingslokaler är det angeläget att turtätheten på busslinje 163 utökas till en tur var 15 minut även under lågtrafiktid. Under högtrafik, för att fler ska använda bussen för att ta sig till jobbet, bör man undersöka möjligheterna till ännu tätare trafik.”

Ärendet

SL önskar synpunkter på trafikförändringar avseende linjesträckning. Förslaget innebär bland annat avstängningar av en del av tunnelbanans linjer samt vid vissa stationer i innerstaden i och med bygget av Citybanan, ökad kapacitet och trafikeringstid på tvärbanan, förändrade tidtabeller och ökad natt- och sommartrafik på pendeltågen samt översyn av vissa busslinjer.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 juli 2008.
Dnr 323-2008-006

Sammanträdet ajournerades kl. 19. 45-19.55 varefter följande yrkande framställdes.

Yrkande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), med biträde av en enig nämnd yrkade bifall till förvaltningens förslag samt tillägg av uppdrag om att tillskriva SL gällande tillgänglighet vid Globens station.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Det är välkommet att SL ser över stombusslinjerna 172 och 173, då tidhållningen på dessa linjer emellanåt är dålig.

Turtätheten och sträckningen av linjetrafiken till Östberga via linjerna 168, 144 samt nattbusstrafiken och linje 134 måste äntligen ses över då tillgängligheten för de boende i Östberga är fortsatt otillfredsställande trots tidigare förbättringar.

I ett längre perspektiv är det en förutsättning för Söderorts utveckling att de kollektiva tvärförbindelserna byggs ut med nya spår. Ett mycket viktigt projekt, förutom de som stadsdelsförvaltningen nämner, är Tvärbana Syd.”

§17 Kortare plan- och byggprocess samt renodling av ansvar för vissa tekniska processer, inkl. revidering av reglementen – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Ärendet lämnas utan eget ställningstagande med hänvisning till de centrala budgetförhandlingarna.

  2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande av nämnden översänt ett förslag om kortare plan- och byggprocess samt renodling av ansvar för vissa tekniska processer, inkl. revidering av reglementen. Utredningen syftar till att se hur plan- och byggprocessen kan förkortas samt hur vissa ansvarsfrågor mellan nämnderna som markanvisningar, detaljplaner, bygglov, anläggning, tillståndsgivning och förvaltning inom det tekniska området kan renodlas. Förvaltningen påpekar bland annat att det i förslaget saknas förutsättningar för att säkra medborgarinflytandet i planprocessen och lyfter fram att det är på stadsdelsnivå som den lokala kännedomen och helhetssynen på stadsdelens samlade behov i första hand finns.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från den 17 juli 2008.

Dnr 294-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade att nämnden lämnar ärendet utan eget ställningstagande.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (kd), (m), (fp) att överlämna ärendet utan eget ställningstagande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsledningskontorets förslag avslås i remissvar till kommunstyrelsen

Därutöver framföra följande.

Demokratin är vårt samhälles grundpelare. Stockholmarnas vilja ska få genomslag i utformningen av stadens verksamheter. Vi tror att många beslut bäst fattas nära dem som berörs av besluten. Närdemokratin och den lokala förankringen är viktig. Medborgarna ska ha närhet både till sina förtroendevalda politiker och till stadens tjänstemän och handläggare.

Den borgerliga majoriteten har systematiskt centraliserat stora delar av stadsdelsnämndernas verksamheter. Stadsdelsnämnderna infördes i bred politisk enighet. Endast moderaterna stod utanför, men idag medverkar märkligt nog alla majoritetspartier till att stadsdelsnämnderna monteras ned. Under mandatperioden har man dels minskat antalet stadsdelsnämnder från 18 till 14, dels kraftigt urholkat nämndernas ansvar. Hela skolverksamheten, renhållningen och vissa planförfaranden har redan tagits bort. Även centraliseringen av jobbtorgen är en stor förändring. Vidare genomförs en omfattande centralisering av stadsdelarnas upphandling.

Majoriteten förfaller vilja centralisera det mesta av stadsdelarnas verksamheter och endast behålla ett tomt stadsdelsnämndsskal utan innehåll. Det hade varit ärligare att skylta öppet med den urholkning som faktiskt sker av stadsdelsnämnderna. Detta ärende innebär i sig ytterligare inskränkningar av stadsdelarnas verksamheter. Det är beklagligt att det sker utan en analys av de övergripande konsekvenserna för delaktighet, samhörighet, samordning etcetera. Organisatoriska förändringar av denna karaktär kan inte enbart analyseras ur ett gränssnittsperspektiv och administrativt perspektiv.

Om även park- och naturförvaltningen centraliseras har den borgerliga majoriteten i praktiken reducerat stadsdelsnämnderna till sociala distriktsnämnder. Det är anmärkningsvärt att det sker utan diskussioner vare sig med oppositionen eller med medborgarna. Majoriteten försöker avskaffa stadsdelsnämnderna i smyg. Det kan betonas att just plan-, trafik- och parkfrågor hört till de frågor som engagerat medborgarna i stadsdelarna mest och där dialogen och remisserna via stadsdelsnämnderna varit viktiga inslag i den demokratiska processen.

Majoriteten verkar inte lägga särskilt stor vikt vid stadsdelsnämndernas många styrkor. Stadsdelnämnderna kan vara slagkraftiga verktyg för att förverkliga politikens mål. Genom en stark lokal förankring skapas möjligheter till effektiv förvaltning och samordningsvinster. I en alltför centraliserad organisation blir det svårt att ta till vara lokala initiativ och få överblick över samverkansmöjligheter.

Ett modernt samhälle med en välinformerad befolkning kräver en välfungerande lokal demokrati. Där har stadsdelsnämnderna en viktig roll, som behöver utvecklas snarare än inskränkas. Parker, planering och naturmark engagerar medborgarna i hög grad. När synpunkter och medborgarförslag om parkfrågor inte kan besvaras på stadsdelsnivå minskar medborgarinflytandet drastiskt. Att parkförvaltningen är sårbar beror främst på bristande resurser. Enskede-Årsta-Vantör med 85000 invånare är större än de flesta svenska städer. I likhet med många betydligt mindre städer bör avsevärt mer resurser kunna avsättas i stadsdelarna och t.ex. öka bemanningen av parkingenjörer och trädgårdsmästare.

Utredningen saknar analys av hur förslagen minskar medborgarinflytandet och den lokala demokratin, vilket förvaltningen lyfter fram på ett bra sätt. Vi delar förvaltningens uppfattning att den lokala kännedomen och helhetssynen om det samlade behovet finns på stadsdelsnivå.

Stadsledningskontoret föreslår att planprocesserna ska förkortas och att andelen enkla planförfaranden ska öka. Detta innebär att kvaliteten och allsidigheten i planprocessen försämras betydligt, och är en oacceptabel urholkning av den lokala demokratin. Som förvaltningen påpekar kan bristande möjligheter för medborgare att göra sig hörda tvärtom förlänga beslutsprocesserna genom fler överklaganden. En förkortning av planprocessen och samtidig centralisering av besluten riskerar även att öka medborgarnas främlingskap inför den kommunala beslutsgången och deras känsla av maktlöshet och bristande inflytande.

Absoluta remisstider är ett förslag som kommer att minska den lokala insynen, eftersom en nämndbehandling inte hinns med. Mejl till nämndledamöter i likhet med dagens hantering vid markremisser kan aldrig ersätta en formell remiss, som ger både lokala politiker och medborgare insyn och påverkansmöjligheter. När makt flyttas till centrala instanser minskar möjligheten att ha ett barnperspektiv i samhällsplaneringen, eftersom stadsdelsnämnderna har mycket mer lokal kännedom och kontakt med befolkningen än de centrala nämnderna.

Vi är också oroliga för att man utan analys för över ansvaret för värnandet om stadens kulturhistoriska värden och skönhetsvärden till stadsbyggnadsnämnden. Exploateringsintresset kommer fortfarande att ha en företrädare, samtidigt som den avvägande nämnden även ska ansvara för kultur- och skönhetsintressena. Förslaget antyder att stadsbyggnadskontorets antikvariska kompetens innebär att stadsmuseets deltagande i planprocesser och kartläggning av byggnader är onödigt. Enligt vår mening vore det tvärtom resursslöseri att inte ta till vara stadsmuseets unika byggnadshistoriska och antikvariska kompetens i nutidens stadsplanering.

Begreppet ”lång tid” behöver problematiseras när det handlar om att bygga nya hus eller stadsdelar som ska stå kvar i generationer. I det sammanhanget är dagens handläggningstider relativt korta. För att få en balanserad stad och ett förnuftigt byggande behövs ett helhetsgrepp över planeringen snarare än korta planprocesser. Projekt som ska genomföras bör förankras genom att granskas av viktiga remissinstanser och med väl genomförda samråd. Arbetssättet i den s.k. omvända planprocessen i Kärrtorp bör tas tillvara och utvecklas i andra projekt.

Utredningens förslag innebär i praktiken att hela stadsmiljöverksamheten försvinner från stadsdelsnämnderna. Detta föreslås utan någon egentlig analys av effekterna, varken för stadsdelsnämnderna eller – framförallt – medborgarna. Många förslag tycks ha föga koppling till det kommunfullmäktigeuppdrag man hänvisar till i ärendet utan får snarare betraktas som något som stadsledningskontoret vill initiera. I grunden är det motviljan mot stadsdelsnämnderna som motiverar förslagen. Vi anser att det är oacceptabelt att denna fråga hanteras på detta sätt.”

§18 Högdalens vård- och omsorgsboende – svar till Länsstyrelsen i Stockholms län

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Tjänsteutlåtandet åberopas som svar till Länsstyrelsen i Stockholms län.

  2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Länsstyrelsen i Stockholms län genomförde den 14 maj 2008 tillsyn på Högdalens vård- och omsorgsboende. Länsstyrelsen riktar bland annat kritik för brister i rättssäkerhet för de boende och för att de äldres behov av och önskemål kring meningsfullhet inte tillgodoses. I tillsynsrapporten beskrivs några förbättringsområden. Förvaltningen har tagit fram en åtgärdsplan, vissa delar har redan förbättrats, arbetet med övriga delar pågår.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 juli 2008.

Dnr 295-2008-602

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas delvis som yttrande till kommunstyrelsen.

Därutöver vill vi framföra följande.

Vi beklagar att kvaliteten på Högdalens vård- och omsorgsboende har visat sig ha så stora brister som framkommer i länsstyrelsens rapport. Det är inte acceptabelt att arbetssättet varierar så kraftigt mellan olika enheter när det gäller insatsernas innehåll och kvalitet.

Alla äldre som bor på samma vård- och omsorgsboende ska självklart garanteras likvärdig vård och omsorg. Visserligen är det bra att personalen tar initiativ i arbetet, men intrycket av rapporten är att Högdalens vård- och omsorgsboende saknar ledning.

Det framgår av rapporten att personalen har svårt att hinna med sina arbetsuppgifter och att vikarier inte tas in första dagen. Att boende som inte uttryckligen ber att få vara uppe måste lägga sig innan nattpersonalen kommer på grund av underbemanning är skrämmande. Här ser vi effekterna av en otillräcklig resurstilldelning, bristande ledning och stram budget.

Vår uppfattning är att de föreslagna insatserna är otillräckliga och att det behövs en förstärkt ledning för Högdalens vård- och omsorgsboende. Ett grundläggande arbete behöver snarast inledas när det gäller etik, värdegrund, socialtjänstlagens intentioner samt mål och syfte med boendet. Att verksamheten är under upphandling får inte försena nödvändiga insatser.”

§19 Införande av valfrihetssystem inom äldreomsorgens dagverksamhet – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen

  2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsledningskontoret föreslår att valfrihetssystem för den biståndsbedömda dagverksamheten inom äldreomsorgen införs fr.o.m. 2009-07-01. Valfriheten ska innebära att de äldre efter ett biståndsbeslut ska kunna välja och byta dagverksamhet när han eller hon önskar. Valet ska inte begränsas till viss stadsdel.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 juli 2008

Dnr 289-2008-006

Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget att lämna ärendet utan eget ställningstagande och därutöver anföra;

” Halva mandatperioden har nu gått. Återigen har stadsdelsnämnden ett ärende på bordet som handlar om införandet av nya valfrihetssystem. När tänker den borgerliga majoriteten gå från att hantera olika sorters organisations- och formfrågor, till att fokusera på innehållet, kvalitén och verksamheternas ekonomiska förutsättningar inom äldreomsorgen?

Gärna valfrihet, men först en innehållsrik och trygg vardag.

Ständiga organisationsförändringar och personalneddragningar drabbar många äldre och gör att många av dem upplever otrygghet. Lägger man dessutom till att äldreinspektörerna framhäver stora brister i de äldres vardag, utifrån den sociala aspekten, så kan vi konstatera att den borgerliga majoriteten sätter systemen framför människorna.

Förhoppningen om att valfrihetssystemet ska öka mångfalden bland dagverksamheterna är god, men med ökat utbud tillkommer också praktiska problem som behöver lösas. Att den äldre inte längre kommer att begränsas till sin stadsdel är positivt, men det innebär att den äldre numera kommer att kunna gå på en dagverksamhet i andra änden av Stockholms stad. Detta kan medföra höga transportkostnader för Stockholms stad och vi vill efterlysa en tydligare redogörelse för hur detta kommer att hanteras och finansieras. ”

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Stadsdelsnämnden lämnar följande yttrande över remissen.

Den borgerliga äldrepolitiken har fokus på valfrihet när ett biståndsbeslut väl är fattat och förbiser behovet av att stärka äldres rättigheter enligt socialtjänstlagen. Kärnfrågan för den äldre är inte ett systemskifte enligt marknadens principer utan möjligheten till en generös biståndsbedömning för dagverksamhet i den omfattning som våra äldre behöver.

Tyvärr har resursbristen inom äldreomsorgen tvingat fram en restriktiv biståndsbedömning där äldre har fått biståndsbeslut omprövade och blivit hänvisade till öppna dagverksamheter.

Självklart är utbyggnaden av sociala mötesplatser positiv men kan inte ersätta en verksamhet för dem som har större behov. I takt med att fler bor kvar hemma och vårdas av anhöriga behövs fler platser i biståndsbedömd dagverksamhet.

Självklart ska äldre kunna välja önskad biståndsbedömd dagverksamhet inom ramen för rimliga kostnader. Vi ser därför fördelar med ett enhetligt pris för likartade inriktningar oavsett vem som driver verksamheten, vilket kan ordnas utan pengsystem. Ett enhetligt pris måste dock kombineras med tydliga kvalitetskrav för att inte vinstdrivande företag ska försämra kvaliteten för att få ut sin vinst.

Inflytandet över innehållet i verksamheterna behöver också stärkas. Ett ökat inflytande kan säkras genom tydligare riktlinjer, utbildning av personal, aktiv information om äldres rättigheter, stöd till äldre som saknar anhöriga eller har svårt att tala för sig, ökad hjälp att överklaga samt stark intern kontroll av att riktlinjerna efterlevs.

Möjligheten att köa till önskad dagverksamhet är också fullt rimlig. Om det ska vara meningsfullt med en kö behöver antalet platser byggas ut. Önskemål om privata utförare kan tillgodoses genom att ramavtal om enstaka platser upphandlas. De kommunala dagverksamheterna behöver finnas i kommunal regi för att säkra valfriheten. Upphandling av entreprenader hotar valfriheten eftersom alla verksamheter då kommer att övergå i privat drift.”

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden anför följande som svar på remissen.

Stadsledningskontoret föreslår att ett valfrihetssystem inom äldreomsorgens biståndsbedömda dagverksamheter ska införas. Det är bra att systemet inte tillåter begränsningar till en viss stadsdel. Den äldre ska också kunna byta dagverksamhet när han eller hon så önskar.

Målen för systemet bör vara att valfriheten för den enskilde ska öka, likaså mångfalden och kvaliteten. Däremot bör det inte ställas upp politiska mål om att en viss del av dagverksamheten ska drivas av privata utförare, eller att kommunala verksamheter ska ”avknoppas”. Det ska alltid vara möjligt att välja en kommunalt driven verksamhet.

Det finns en risk att valfrihet inom äldreomsorgens dagverksamheter leder till att transportkostnaderna ökar. Det är därför viktigt att noga följa kostnadsutvecklingen, samtidigt som den rörelsefrihet som valfrihetssystemet kan ge bör bejakas.

Remissen ger ett alltför tunt underlag för att bedöma hur ersättningssystemet för dagverksamheterna bör vara utformat, bland annat huruvida det räcker med två ersättningsnivåer (social och demens). För att ta ställning till den frågan behövs en utförligare genomgång av kostnaden för de befintliga dagverksamheterna. Det måste finnas tydliga riktlinjer för personaltäthet och andra kvalitetsfaktorer, så att det inte blir möjligt för någon utförare att ”plocka russinen ur kakan” genom att inrikta sig på mindre omsorgskrävande brukare.

I samband med detta ärende är det viktigt att komma ihåg att valfriheten faktiskt bara gäller för dem som beviljas biståndsbedömd dagverksamhet. På grund av Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds strama äldreomsorgsbudget har ett antal äldre, som tidigare har fått biståndsbedömd dagverksamhet beviljad av stadsdelsnämnden, nu fått avslag på sina ansökningar och hänvisats till de öppna dagverksamheterna. Det är märkligt, eftersom behovet av den individuellt utformade omsorg som just den biståndsbedömda dagverksamheten kan ge knappast minskar med åldern.”

§20 Förslag till ersättningssystem samt övergripande handläggning av den enskildes val i valfrihetssystem inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsnedsättning – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunfullmäktige beslutade i maj 2008 om att införa ett valfrihetssystem inom en rad insatser enligt lagen om stöd och service till vissa personer med funktionsnedsättning (LSS) från och med 2009-07-01. Stadsledningskontoret har tagit fram förslag på hur den övergripande utformningen av handläggningen för den enskildes val ska se ut. Förvaltningen är i stort positiv till förslaget men anser dock att det kvarstår en del frågor bland annat beträffande vissa rutiner i handläggningsprocessen samt beträffande ersättningar för lokalkostnader i ersättningssystemet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 juni 2008.

Dnr 293-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Att avlämna förvaltningens svar utan eget ställningstagande

Samt att därutöver anföra följande

Vi anser liksom stadsledningskontoret att det i dagsläget finns förhållanden inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning som inte är optimala och där förändringar krävs. Till exempel framhåller SLK att processen för handläggning av den enskildes val skiljer sig åt beroende på vilken stadsdelsnämnd som den enskilde tillhör. Vi anser att en likvärdig och rättvis behandling för den enskilde ska vara en förutsättning med eller utan ett valfrihetssystem. Därför ställer vi oss starkt kritiska till argumentet om att likvärdighet bara kan garanteras genom att införa ett valfrihetssystem.

Rätten till inflytande över sitt eget liv och stöd från samhället för att kunna leva ett liv som andra är oerhört viktigt. Alla stockholmare, oavsett ålder, kön och funktionsnedsättning ska kunna välja hur den omsorg man behöver ska se ut. Det är viktigt att den rätten inte blandas ihop med konkurrensutsättning.

Att de enskildas önskemål och behov inte till fullo fångas in i dagens rutiner är en allvarlig brist som måste beaktas och åtgärdas. Där är SLK:s förslag om ett standardiserat förfaringssätt för handläggning av ansökningar av den enskildes behov ett steg i rätt riktning.

Vidare föreslår stadsledningskontoret att dagens system med fyra lokala förmedlingsgrupper ska avvecklas för att ersättas av en permanent stadsövergripande grupp. En sammanslagning skulle utgöra länken mellan utbud och efterfrågan samt vara expert på de olika komponenterna i valfrihetssystemet. Vi är inte emot en sammanslagning av de fyra förmedlingsgrupperna som sådant, utan vi kan tvärtom se vissa fördelar med det. Det är dock viktigt att klargöra vad som händer om förmedlingsgruppen inte kan hitta en lämplig bostad att erbjuda den enskilde inom tre månader; vem är ansvarig då och vem står för eventuell sanktionsavgift och merkostnader?

Trots att ambitionerna är goda med att till exempel införa en stadsövergripande förmedlargrupp, anser vi att frågan hanteras i helt fel ände. Att införa ett valfrihetssystem när det råder stor brist på särskilda boenden för personer med funktionsnedsättning är inte rimligt. Det största problemet med att införa ett valfrihetssystem idag, enligt de borgerliga direktiven, är att det tyvärr inte kan bli en framgångssaga då majoriteten av de få lägenheter som finns idag redan är fulla och då det byggs allt för få nya. Att antalet bostäder motsvarar långt ifrån efterfrågan har konstaterats av ett flertal instanser vid det här laget. Därför riskerar valfrihetssystemet att bli ett slag i luften.

Den verkliga knäckfrågan blir om det nya systemet kan skapa fler boenden för att utbudet ska nå efterfrågan, och gärna mer därtill för att skapa reell möjlighet att välja. Redan idag upphandlas stora delar av omsorgen för personer med funktionsnedsättning, vilket inte har gjort att antalet boenden har ökat explosionsartat. Istället råder fortfarande akut brist på bostäder med särskild service.

Vidare konstaterar stadsledningskontoret att det inom det här området ofta behövs individuella lösningar. Vi håller med om detta, men med en LSS-peng och ständiga centraliseringar kommer stadsdelsnämndernas möjligheter att skräddarsy lösningar utifrån behoven hos personer med funktionsnedsättning snarare att minska. Vi är därför kritiska till att införa en LSS-peng då den inte kan ta hänsyn till stadsdelarnas lokala behov.

Slutligen är den föreslagna ersättningsmodellen ytterligare en pusselbit i valfrihetsmodellen inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsnedsättning som redovisas separat. Detta gör att varken oppositionen eller remissinstanserna har en reell möjlighet att skapa sig en helhetsbild.”

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden lämnar följande yttrande över remissen.

Det borgerliga valfrihetssystemet bygger på konkurrensutsättning, vilket vi tagit avstånd ifrån i samband med kommunfullmäktiges beslut. För att vi ska ha en solidarisk omsorg likvärdig för alla brukare måste alla upphandlingar i staden avbrytas. Nya direktiv behöver tas fram för att utarbeta ett demokratiskt brukarvalssystem i nära dialog med handikapporganisationerna.

Däremot är vi positiva till den övergripande utformningen av handläggningen som föreslås i denna remiss, eftersom det ökar tydligheten inför brukarna. Även förslaget med en central förmedlingsgrupp kan vara positivt. I bästa fall kan erfarenheterna i en sådan grupp bidra till att öka utbyggnaden av gruppbostäder. För att fullt ut kunna värdera förslaget behöver dock utvärderingen av de lokala förmedlingsgrupperna förmedlas till de lokala politikerna.

Införandet av en LSS-peng är vi helt emot, eftersom det bidrar till att flytta makten från de demokratiska politiska organen till marknaden som bara tar ekonomiska hänsyn. Vi menar att pengsystem inte alls ger brukarna som helhet ökad makt, tvärtom minskar deras inflytande över verksamheterna i deras roll som medborgare. Pengsystem har en strukturell ojämställdhet, eftersom de gynnar välbeställda medborgare och missgynnar sämre lottade. Det har till exempel visat sig att mekanismerna bakom att välja skola är komplicerade. Den kommunala likställigheten minskar därmed oavsett vilka informationssystem som införs.

Det finns fördelar med fast ersättning oavsett vem som driver verksamheten, vilket kan ordnas utan LSS-peng. Ett enhetligt pris måste dock kombineras med tydliga kvalitetskrav för att inte vinstdrivande företag ska försämra kvaliteten för att få ut sin vinst.

I remissen finns oklarheter om likställigheten mellan kommunala och privata utförare. Det framgår exempelvis inte hur nivån på momskompensationen har räknats fram eller varför det föreslås olika system för ersättningen till gemensamhetslokaler. Vi ser också i likhet med förvaltningen att det finns risker för att privata utförare med indexuppräkning i avtalen får högre LSS-peng än kommunala utförare om kommunfullmäktige inte höjer schablonerna. Vi ser gärna att brukardrivna organisationer kan få stimulansbidrag för utbyggnad av gruppbostäder men anser inte att vinstdrivande företag ska få ett sådan offentligt bidrag.”

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden anför följande som svar på remissen.

Att den enskildes valmöjligheter ökar genom förändringarna i LSS-systemet är bra. Informationen om de alternativ som ingår i valfrihetssystemet behöver samlas och göras tillgänglig. Det är viktigt att detta görs utifrån hänsyn till de specifika behoven hos dem som är berättigade insatser enligt LSS.

Däremot är det en risk att inrättandet av en central förmedlingsgrupp kommer att leda till att viktiga lokala kunskaper går förlorade. Stadsledningskontoret anser att en relativt liten bemanning ska klara uppdraget att avlasta stadsdelsnämnderna i sökandet efter lämpliga alternativ, ett antagande som starkt kan ifrågasättas. För att löpande kunna föra en dialog med alla de utförare som ingår i valfrihetssystemet kan de nuvarande fyra förmedlingsgrupperna, med sitt lokala syn- och arbetssätt, behövas. Det är naturligtvis viktigt att bedömningar görs likvärdigt i staden, men en centralisering av förmedlingsfunktionen måste för den skull inte vara nödvändig. Förmedlingsgruppen ska även utgöra ett stöd för de enskilda och de lokala biståndshandläggarna. För detta krävs en tillräcklig bemanning.

När det gäller ersättningssystemet och LSS-pengen är förslaget mycket svårt att överblicka, liksom att bedöma vilka de ekonomiska effekterna blir. I stadsledningskontorets utredning ges inga svar på hur de merkostnader som redan uppstått ska hanteras. En klar nackdel med införandet av en LSS-peng är att stadsdelsnämndernas handlingsutrymme riskerar att minska. Det kan också leda till att vissa utförare, som har höga dygnspriser och liten konkurrens, väljer att ställa sig utanför valfrihetssystemet. Effekterna av en LSS-peng behöver därför utredas närmare. Om ett pengsystem införs måste det utformas så att det verkligen ger lika ekonomiska villkor för kommunala och privata utförare.”

§21 Barnomsorgspeng och allmän förskola för treåringar – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt promemoria från utbildningsdepartementet- Barnomsorgspeng och allmän förskola för treåringar. I budgetpropositionen för 2007 presenterade regeringen ramar för insatser för barnomsorgspeng, förstärkt pedagogiskt uppdrag i förskolan och förslag om avgiftsfri allmän förskola till alla barn som är tre år. Insatserna syftar till att öka valfriheten och mångfalden i förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen så att denna bättre möter familjernas behov. Förvaltningen är positiv till förslaget men anger dock att fler allmänna förskolor kan komma att behövas om allmän förskola från tre års ålder införs.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 juli 2008.

Dnr 347-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Att avlämna förvaltningens svar utan eget ställningstagande

  2. Samt att därutöver anföra följande

Förskolan är en grundläggande och viktig del i det livslånga lärandet. Den utjämnar och skapar goda förutsättningar för stadens alla barn. Därför är förslaget om inrättande av en allmän förskola från tre år bra.

Däremot kommer införandet av en barnomsorgspeng enligt förslaget att leda till att systemet med en förskola av hög pedagogisk klass urholkas, där alla barn inte får tillgång till samma möjligheter till utveckling. Inrättande av flerfamiljssystem och vårdnadsbidrag innebär att dessa verksamheter jämställs med förskoleverksamheten, trots att dessa inte garanterar ett pedagogiskt innehåll.”

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden lämnar följande yttrande över remissen.

Remissen behandlar ett antal förslag om förändringar i skollagen med mera, där vi framförallt är mycket kritiska till införandet av barnomsorgspeng, utökad fri etableringsrätt för bland annat flerfamiljssystem samt rätt till bidrag för egna barn i familjedaghem.

Pengsystem bygger på marknadens principer och minskar därmed samhällets möjligheter att planera förskoleverksamheten för alla barns behov. Vi menar att kommunerna ska ha kvar möjligheten att fördela resurser utifrån lokala behov. Staten ska inte bestämma om kommunerna ska införa pengsystem. Kommunerna bör tvärtom få möjlighet att säga nej till etableringar som allvarligt försvagar den kommunala förskolan.

Föräldrar ska givetvis kunna välja förskola som passar deras barn, men valfriheten är inte likvärdig för alla familjer. När pengsystem införs och marknadskrafterna får styra ökar klyftorna mellan barn i olika områden. Systemen bidrar till att förstärka en strukturell ojämställdhet, eftersom de gynnar välbeställda medborgare. Det har till exempel visat sig att mekanismerna bakom att välja skola är komplicerade.

Vi stödjer inte flerfamiljssystem och bidrag till egna barn i familjedaghem, eftersom det understödjer traditionella könsroller. Förskolan har genom sin pedagogiska personal helt andra förutsättningar att ge barnen en bra start i det livslånga lärandet.

Kommunen föreslås få ökad informationsskyldighet. Givetvis bör objektiv information finnas om verksamhet som bekostas med offentliga medel, men frågan är var gränsen går mellan kommunal information och marknadsföring som syftar till att öka vinsten i verksamheten?

Däremot är förslaget att införa kostnadsfri allmän förskola från tre år positivt i ett barnperspektiv, eftersom fler barn därigenom kan delta i en pedagogisk verksamhet. En liknande effekt kan uppnås genom att fler barn går i förskolan, som på sikt bör vara avgiftsfri.

Principiellt skulle vänsterpartiet hellre prioritera mer resurser till förskolan än en utökning av den allmänna förskolan. Den borgerliga barnpolitiken med vårdnadbidraget som främsta kännemärke är sammantaget en tillbakagång för barns utveckling och jämställdheten.”

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Remissen lämnas utan eget ställningstagande.”

§22 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren (SOU 2008:18) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

Ärendet

SOU 2008:18 om Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten –till nytta för brukaren har översänts till nämnden för yttrande. Utredningen belyser behov av kunskapsutveckling inom socialtjänsten när det gäller insatserna och arbetssättens resultat, kvalitet och effektivitet. Förvaltningen anger bland annat att betänkandet i sin helhet är en viktig markering om behovet av en mer kunskapsbaserad socialtjänst.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 juli 2008.

Dnr 314-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) , Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) föreslog att ärendet lämnas utan eget ställningstagande.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget att lämna ärendet utan eget ställningstagande.

§23 Skrivelse om organisatorisk placering av jobbtorg – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden lämnar äredbnet utan eget ställningstagande med hänvisning till de centrala budgetförhandlingarna.

Ärendet

Jobbtorg startade sin verksamhet den 2 januari 2008 med syfte att förstärka stadens insatser för att fler arbetslösa ska komma ut i arbete och därmed minska stadens kostnader för försörjningsstöd. Jobbtorg ska vara den gemensamma ingången till stadens samlade resurser för arbetsmarknadsinsatser. En permanent organisatorisk placering av Jobbtorg ska ges från och med den 1 januari 2009. Från och med det datum ska Jobbtorg Stockholm svara för Jobbtorg, SFI, rekryteringsprogrammet, samhällsinformation för flyktingar, ansvaret för arbetsmarknads- och sysselsättningsfrågor och samordningsansvaret för flyktingmottagande. Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 juli 2008.

Dnr. 292-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) föreslog att ärendet överlämnas utan eget ställningstagande.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Att avlämna förvaltningens svar utan eget ställningstagande

Samt att därutöver anföra följande

Vår uppfattning är att stadsdelsnämnderna ska ansvara för arbetsmarknadspolitiken eftersom insatser, arbetsmetodik och arbetssätt då kan anpassas och utvecklas efter lokala behov och förutsättningar, såsom det fungerade under den förra mandatperioden. Vi socialdemokrater hade önskat att möjligheten till lokalt inflytande över arbetsmarknadspolitiken hade funnits kvar även i och med Jobbtorgen. Vi har dock inget att invända mot Jobbtorgens flytt från stadsledningskontoret till socialtjänstförvaltningen. Däremot är vi i grunden kritiska till att arbetsmarknadspolitiken har centraliserats.

Enligt en ny prognos från Stockholms stads utrednings- och statistikkontor förväntas kostnaderna för ekonomiskt bistånd att öka med nio procent från 2008 till 2009. Prognosen tar sin grund i att konjunkturen nu dämpas kraftigt och att arbetslösheten stiger. Detta innebär att arbetsbelastningen för Jobbtorgens personal kommer att öka under 2009 då fler personer kommer att ha behöva försörjningsstöd.

Vi tycker att det låter mycket ologiskt att Jobbtorgen ska omfatta även personer som uppbär försörjningsstöd av andra skäl än arbetslöshet eftersom syftet med Jobbtorgen har angivits till att fler arbetslösa ska komma ut i arbete. Om orsaken till deras behov av försörjningsstöd är brist på arbete bör det också anges som skäl. Svårare är det inte.

Vi ser stora nackdelar med att föra över flyktingmottagandet till Jobbtorgen. Vi är oroliga för att den organisatoriska utveckling som den borgerliga majoriteten eftersträvar kommer att urholka stadsdelsnämndernas inflytande då man vill flytta allt fler arbetsuppgifter från stadsdelsnämnderna till centrala nämnder, i det här fallet socialtjänstnämnden. I denna process kommer också lokalkännedomen som idag finns i stadsdelarna försvinna. Det är en riktning som riskerar stor kunskap, allt för att borgarna ska kunna centralisera stadens verksamheter. Vi tror på de lokala lösningarna och hänvisar därför till våra tidigare skrivningar om Jobbtorgen.

Dessutom konstaterar stadsledningskontoret att det finns en stor nackdel med att flytta över hela flyktingmottagandet till Jobbtorgen. I flyktingmottagandet ingår många målgrupper (barn, ungdomar, personer med funktionsnedsättning och äldre) som inte överensstämmer med Jobbtorgens målgrupper. Vi ställer oss kritiska till att Jobbtorgen ska ansvara för grupper som inte har någon koppling till deras verksamhet. Den gemensamma samhällsinformationen till flyktingar är en viktig del i introduktionen och den första tiden i staden. Men istället för att flytta över detta till Jobbtorgen då problem ska ha uppkommit i hanteringen av informationen, bör man arbeta på att sammanställa en gemensam norm för vad som ska ingå i samhällsinformation som distribueras av stadsdelsnämnderna.

Precis som stadsledningskontoret resonerar riskerar ansvarsfördelningen mellan socialtjänstnämnden, stadsdelsnämnder och Jobbtorgen att bli otydlig och överlappande.

Det är logiskt att eftersträva en förbättrad samordning stadens arbetsmarknads- och utbildningsverksamheter. Att däremot se SFI som en del av socialtjänstens verksamhetsområde är helt fel. Målgruppen för SFI-undervisning är inte homogen, och långt ifrån alla som läser SFI är personer som är arbetslösa eller som mottagare av ekonomiskt bistånd. En samordning av SFI och Jobbtorgen - som ju enbart vänder sig till mottagare av ekonomiskt bistånd - är därför inte önskvärd. Vad SFI idag behöver är inte ytterligare omorganisation utan arbetsro.

Vuxenutbildning och Komvux är en viktig del av stadens utbildningsverksamhet, och ska även den vara utbildningsnämndens ansvar. Någon vidare utredning huruvida stadens Vuxenutbildning ska flyttas till jobbtorgen ska inte genomföras.

Vi vill slutligen påminna om att de borgerliga innan valet 2006 lovade en jobbgaranti för alla som ansöker om ekonomiskt bistånd på grund av arbetslöshet. Löftet innebar att alla skulle garanteras arbete/utbildning inom fem dagar. Muntligen utlovades att dessa jobb inom fem dagar skulle vara till avtalsenlig lön. Med facit i hand kan vi se att jobbtorgen inte innebär någon jobbgaranti med arbete eller utbildning inom fem dagar. Det tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på alliansen och faktiskt trodde på löftet om jobbgaranti.”

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Stadsdelsnämnden beslutar att avstyrka stadsledningskontorets förslag.

Därutöver vill vi framföra följande.

Förslaget innebär att ansvaret för undervisning i svenska för invandrare (SFI) ska överföras till jobbtorgen och på längre sikt hela vuxenutbildningen samtidigt som socialtjänstnämnden ska ta över ansvaret för jobbtorgen. Samhällsinformation till nyanlända ska flyttasfrån stadsdelsnämnderna till jobbtorgen.Förslaget verkar bygga på den felaktiga inställningen att arbete, sysselsättning och flyktingfrågor snarare hör till kommunens socialtjänst än till utbildningsverksamheten.

De nackdelar som finns när Jobbtorg och försörjningsstöd ingår i olika organisationer analyseras inte heller i remissen. Vi menar att ett helhetsansvar måste tas för att människor inte ska hamna mellan stolarna, och därför bör stadsdelsnämnderna återfå ansvaret för arbetsmarknadsinsatserna. Nämnderna kan själva bestämma hur de vill organisera verksamheten, oavsett om den bedrivs i form av Jobbtorg eller på annat sätt.

Dessutom är utredningens analyser av den organisatoriska placeringen av Jobbtorgen otillräckliga. Möjligheten att förlägga jobbtorgen till de stadsdelsnämnder där de är belägna har inte utretts, inte heller har en regionindelning diskuterats. En stor budget anses vara argument mot en kommunövergripande placering (KÖV) i en stadsdelsnämnd, men det framgår inte varför det är negativt. Inte heller anges någon närmare förklaring till att Jobbtorg som egen förvaltning skulle innebära en otydlig ansvarsfördelning.

Förslaget gör också att SFI och vuxenutbildning får en helt ny inriktning, från att vara utbildningar till att bli arbetsmarknadsåtgärder. Språk och vidareutbildning är en merit och ibland ett krav för jobb, och det är därför bra om utbildning kan ges i samarbete med eller nära näringslivet och arbetsmarknaden. Men utbildning är också en förutsättning för ett aktivt medborgarskap och för deltagande i samhällslivet. Konsekvenserna av den nya inriktningen är inte redovisade. Att flytta SFI och vuxenutbildning till socialtjänstnämnden, som inte har någon erfarenhet av utbildning, gör att dessa verksamheter helt förlorar kontakten med skolvärlden, likaså med fortbildning och forskning. Risken för en lärarflykt är stor, och värdefull kompetens kommer att gå förlorad. Därmed går också kvaliteten förlorad.

Många SFI-elever har inget försörjningsstöd och många tar CSN-lån. Det är inte rimligt att SFI blir en sysselsättning i väntan på första bästa jobb. Vi vet sedan länge att språkkunskaperna inte nödvändigtvis utvecklas på de arbetsplatser som eleverna kommer till. Vi vet också att när konjunkturen vänder är dessa elever de första att bli av med sina jobb.

Däremot tillstyrker vi att rekryteringsprogrammet överförs till Jobbtorgen.

Flyktingmottagningen ska ligga kvar på stadsdelsnämnderna, eftersom dessa har de bästa förutsättningarna att lotsa nyanlända invånare in i lokalsamhället. Stadsdelsnämnderna har haft ansvaret i tre år och våra erfarenheter har varit positiva. Det som behövs är mer resurser till stadsdelarna och inte ökad centralisering. Det behövs också ett ökat fokus på barnperspektivet, vilket inte tillgodoses genom överföring till Jobbtorg. Syftet med introduktionsverksamheten är att individen ska kunna ta del av och bidra till det generella utbudet inom arbets- och samhällslivet. Stor omsorg ska ägnas åt att utforma individuella handlingsplaner för både vuxna och barn samt en meningsfull introduktion även för personer som inte kan delta i en arbetsinriktad introduktion av hälsomässiga eller andra skäl. ”

§24 Personalpolicy för Stockholms stad – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden tillstyrker remissen och översänder förvaltningens tjänsteutlåtnade som svar på remissen om personalpolicy för Stockholms stad.

Ärendet

Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag till personalpolicy för Stockholms stad. Policyn ställer samman tidigare antagna styrdokument för personalfrågor. Policyn omfattar vad som förväntas av chefer och medarbetare inom olika områden såsom ledarskap, delaktighet och jämställdhet. Förvaltningen föreslår att nämnden tillstyrker förslaget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juli 2008.

Dnr 264-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden lämnar följande yttrande över remissen.

Eftersom en policy endast innehåller övergripande målsättningar och värderingar måste staden centralt respektive nämnder och styrelser också ta fram ett konkret personalpolitiskt program i samverkan med de fackliga organisationerna.

Det är positivt med en sammanhållen personalpolicy, men vi skulle gärna se mycket starkare skrivningar om jämställdhet, mångfald och medarbetarnas inflytande. Till exempel vill vi att staden inför möjligheter för medarbetare att pröva självförvaltning av verksamhet, uppmuntrar till delat ledarskap samt arbetar för att jämställdhetsintegrera all verksamhet. Staden bör uppmuntra pappor att vara föräldralediga och mammor att satsa på jobbet.

Vi vill också se skrivningar om vikten av en fri debatt på arbetsplatserna och att staden välkomnar ett kritiskt tänkande hos medarbetarna utvecklar verksamheten. Anställda som blir övertaliga ska bemötas på ett värdigt sätt av alla chefer och få bästa möjliga stöd. Andra viktiga målsättningar som behöver lyftas fram är arbetsgivarens ansvar för att säkra en kontinuerlig fortbildning av all personal, att öka kunskapen om HBT på arbetsplatserna samt att lyfta fram chefernas ansvar för att prioritera när medarbetarnas arbetstid inte räcker till.

Dessutom bör personalpolicyn ange stadens strävan att minska löneskillnaderna och skapa ett mer uthålligt arbetsliv för stora personalgrupper. Exempelvis vill vi se en höjning av de lägsta lönerna och en kortare arbetstid i äldreomsorgen och förskolan. Lönepolitiken bör tas fram i samverkan med de fackliga organisationerna. Arbetsmiljön behöver lyftas fram i policyn och personalen uppmuntras att cykla och promenera till jobbet istället för att köra bil.”

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s)
” De anställda i staden är stadens viktigaste resurs. Staden bör ha som utgångspunkt att vara en föregångare inom personalpolitiken. Målet bör vara att staden ska fungera som en mönsterarbetsgivare som sprider inspiration och goda idéer. Stockholms stad har därmed ett stort ansvar för sina anställda, ett ansvar som innebär att medarbetare ska känna trygghet i sitt arbete, ges möjlighet till utveckling och känna att de behandlas rättvist. Mot bakgrund av detta är det viktigt att lägga stort fokus på det personalpolitiska området.

Detta förslag till personalpolicy är en sammanfogning och förkortning av ett antal policys på personalområdet. Ett sammanhållet dokument ökar rimligen både tillgängligheten och spridningen. Men samtidigt finns inte heller samtliga delar kvar i denna nya variant. Risken är att policyn åtminstone i vissa delar blir så intetsägande att den förlorar sin funktion. De avsnitt som behandlar lönesättning är ett exempel. För många av stadens anställda är den typ av prestationsbaserad lönesättning som beskrivs i policyn varken möjliga eller önskvärda. Lönepolicyn måste rimligen formuleras så att den omfattar samtliga stadens anställda.

Ett annat problem som sammanfogningen innebär är att staden sedan tidigare har kritiserats för att sakna exempelvis en separat arbetsmiljöpolicy. ”

§25 Kontaktcenter Stockholm – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden tillstyrker förslaget och översänder förvaltningens tjänsteutlåtande som svar om kontaktcenter Stockholm till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag om att etablera ett gemensamt Kontaktcenter för Stockholms stad. Kontaktcenter Stockholm ska besvara allmänhetens frågor om bland annat förskola, konsumentvägledning, stadsmiljö och äldreomsorg via telefon. Förvaltningen tillstyrker förslaget men vill dock betona vikten av att bra samarbetsformer och rutiner utvecklas mellan Kontaktcenter Stockholm och stadsdelsförvaltningarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juli 2008.

Dnr. 252-2008-006

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Lungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), leamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” Stadsdelsnämnden beslutar att avstyrka stadsledningskontorets förslag

Därutöver vill vi framföra följande.

Arbetet med att ständigt öka tillgängligheten för medborgarna till stadens verksamheter måste alltid vara prioriterat. Detta övergripande mål måste också vara ledstjärna vid effektiviseringar av stadens system och verksamheter.

Nu ska kontakter med staden i första hand ske via personer i centrala förvaltningar via så få telefonnummer som möjligt, vilket inte alls är enbart positivt för servicenivån. Mycket av den information som efterfrågas kräver lokal verksamhetskunskap, vilket knappast kan finnas i ett enda stadsövergripande kontaktcenter för de mjuka verksamheterna.

Vi har redan i tidigare ärenden haft frågeställningar och farhågor om att det nya kontaktcentret – Äldre direkt – som infördes i sommar inte leder till önskad effektivitet och tillgänglighet, utan att det istället finns risk för ökad byråkrati, dubbelarbete, och parallella organisationer som arbetar mot samma målgrupper. Med förslaget om kontaktcenter Stockholm ser vi liknande risker och befarar otydlighet inför allmänheten samt ett minskat utrymme för verksamhetssatsningar och kvalitetsarbete.

Tanken med kontaktcenter är i grunden bra, eftersom det har visat sig att tillgängligheten per telefon har ökat rejält i pilotverksamheterna. Men det kommer inte att kunna ersätta de nedlagda medborgarkontoren, de utlokaliserade telefonväxlarna samt att alla tjänstemän tidigare uppmanades att sprida sina telefonnummer. Det senare underlättade för medborgare att återknyta till tjänstemän de tidigare haft kontakt med.

Att uteslutande ha kontakt med stadens tjänstemän på distans passar inte heller alla medborgare. Det måste finnas möjlighet att utföra sitt ärende vid ett personligt besök. För bästa lokala kännedom och tillgänglighet för stadsdelarnas invånare ska det finnas minst ett medborgarkontor inom varje stadsdelsnämndsområde. I Enskede-Årsta-Vantör kan det på grund av områdets storlek finnas behov av flera kontor, som gärna kan samlokaliseras med andra kommunala verksamheter.

Kontaktcenter ska innebära att tid frigörs för att vägleda invånare som inte har möjlighet att söka information via datorer. Det finns dock inget som säkrar att tidsvinsten verkligen används för detta eller för mer tid till strategiskt arbete som antas bli en annan effekt. En uttalad målsättning att öka antalet medborgarkontor eller ökat antal kontaktcenter skulle göra det mer trovärdigt att tidsvinsterna går till avsedda ändamål och inte till besparingar.

Etableringen av både Äldre direkt och det förslagna kontaktcentret måste noggrant följas upp och utvärderas så att tillgängligheten säkerställs och byråkratin effektiviseras. ”

§26 Rapportering enligt 16 kap 6 f § socialtjänstlagen av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL, - svar till Länsstyrelsen i Stockholms län

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Tjänsteutlåtandet överlämnas som svar till länsstyrelsen

Ärendet

Vid en sammanställning för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan konstateras att Individ- och familjeomsorg samt avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning inte har några icke verkställda beslut per 2008-06-30. För äldreomsorgen rapporteras två icke verkställda beslut.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 juni 2008.

Dnr 132-2008-600

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§27 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda följande skrivelse och återkomma till nämnden.

Skrivelse om individuell behovsbedömning av bistånd till elräkningar

Magnus Dannqvist m.fl. (s), Rosa Lundmark (v) Jonas Eklund (mp)

Det har förekommit i flera domar som anmälts i sociala delegationen att länsrätten helt eller delvis har bifallit överklaganden om avslag på ekonomiskt bistånd till elräkningar. I flera fall har det varit uppenbart att en individuell behovsprövning inte har gjorts. Dessutom har medborgare i andra sammanhang framfört att hänsyn inte tas till sökande som vistas hemma större delen av dygnet och därför har högre elförbrukning än de som är borta delar av dygnet.

Enligt stadens riktlinjer för ekonomiskt bistånd ska Konsumentverkets beräkningar av medelförbrukningen vara vägledande för bedömningen av om förbrukningen är rimlig eller inte, men medelförbrukningen får inte ses som ett tak. Enligt kontakter med socialtjänstförvaltningen ska den förbrukning som anges i riktlinjerna vara ett stöd för handläggningen och inte ses som en norm. I handläggarutbildningen har socialtjänstförvaltningen poängterat att en individuell prövning måste göras. Tillämpningen har även tagits upp i chefsnätverket.

Enligt uppgifter från Konsumentverket är informationen om elförbrukning för exempelvis enpersonshushåll resultat av ett beräknat genomsnittsvärde för alla enpersonshushåll som bor i lägenhet i hela landet. I urvalet ingår därmed förutom personer som vistas hemma största delen av dagarna även personer med olika omfattning av sysselsättning utanför hemmet.

Vår uppfattning är att de som huvudsakligen vistas hemma rimligen har högre förbrukning exempelvis för matlagning, lyse och el än de som har sysselsättning utanför hemmet. Vi är angelägna om att lagens krav på individuell behovsprövning även tillämpas i dessa ärenden.

Mot bakgrund av ovanstående önskar vi följande redovisning

  1. Hur säkras och dokumenteras den individuella behovsprövningen när det gäller ansökningar om bistånd till elräkningar?

  2. Vilken hänsyn tas i den individuella bedömningen till skillnaden i elförbrukning för en person som är hemma större delen av dygnet jämfört med en som arbetar eller studerar?

  3. Hur säkras en skälig levnadsnivå för hushåll som har fått avslag på elkostnader, så att till exempel inte barn riskerar att drabbas?

  4. Hur många hushåll har fått elen avstängd det senaste året? I hur många fall rör det sig om barnfamiljer?

Konferensinbjudan

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner deltagande, en från varje parti, i konferens om Lex Sarah – tillämpningen av 14 kap. 2 § SoL och 24 a § LSS.

§28 Stadsdelsdirektörens information

§29 Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m.

A. Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m.

B. Balanslista över nämndens skrivelser, frågor

C. Protokoll från handikapprådets sammanträde den 14 augusti 2008

D. Protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 15 augusti 2008

E. Tjänstemannabeslut enligt delegationsbestämmelser

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälningsärenden läggs till handlingarna