Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-08-21

Sammanträde 2008-08-21

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att st Läs mer...älla frågor eller framföra synpunkter till nämnden.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

- förbjud vuxna spela fotboll i Vasaparken

Svar på skrivelser

4 Revidera aktivitetsplanen - svar på skrivelse från ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s)

DNR: 005-467/2008

Ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) har, med anledning av en artikel i lokalpressen där det bl.a. uppgivits att Vasastans fritidsgård ska tas bort från aktivitetsplanen, inkommit med en skrivelse till nämnden och vill ha svar på följande frågor:
- När får stadsdelsnämnden ta ställning till förändringen av aktivitetsplanen?
- Anser den borgerliga majoriteten att det finns annan kommunal verksamhet inom Norrmalms stadsdelsnämnd som är "väldigt bra", och därför också kan tas bort från aktivitetsplanen?

Stadsdelsnämnden har möjlighet att under pågående budgetår besluta om revidering av aktivitetsplanen och kan därigenom exempelvis fatta beslut om
att tidigarelägga eller skjuta upp en planerad upphandling. Under hösten påbörjas arbetet med verksamhetsplan och budget för 2009, vilket bl.a. betyder att en ny aktivitetsplan kommer att tas fram. Det är ännu för tidigt att säga vilka eventuella ändringar i aktivitetsplanen som arbetet med verksamhetsplan och budget kommer att resultera i.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

5 Biogas av matrester från förskolor, äldreboenden och andra verksamheter i stadsdelsförvaltningens regi - svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

DNR: 399-466/2008

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden med förslag om att förvaltningen ges i uppdrag att se till att alla verksamheter i stadsdelsförvaltningens regi där man tillhandahåller mat, såsom förskolor och äldreboenden, kontaktar trafikkontoret för ett inledande möte i syfte att sortera ut matavfall till biogasproduktion.

I staden pågår en successiv utbyggnad av insamlingen av matavfall för att uppfylla målet om att 35 % av matavfallet i hushållsavfallet ska behandlas biologiskt år 2010. Trafikkontoret uppger till förvaltningen att förskolor i staden med gott resultat börjat sortera ut matavfall. Förvaltningen anser att möjligheten att sortera ut matavfall från Norrmalms förskolor bör undersökas. Barn- och ungdomsavdelningen avser att till hösten bjuda in trafikkontoret till ett inledande möte.

Handläggare: samhällsplanerare Virginia Kustvall Larsson, tfn: 508 09 021

Svar på remisser

6 Kontaktcenter Stockholm; etablering av kontaktcenterorganisation i Stockholms stad - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-377/2008

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag om etablering av Kontaktcenter Stockholm från och med 1 september 2008 samt en gemensam växel i staden från och med 1 januari 2009. Enligt förslaget kommer Kontaktcenter Stockholm att bestå av två kontaktcenter varav det ena placeras i tekniska nämndhuset och inriktas på de frågor som rör de verksamheter som finns lokaliserade där eller som är anslutna till växeln i tekniska nämndhuset. Den andra delen av kontaktcentret ska inriktas på frågor om bl.a. äldreomsorg, förskola och utbildning.

Förvaltningen är positiv till en kontaktcenterorganisation inom staden. Det
är mycket angeläget att ansvarsfördelningen mellan förvaltningarna och Kontaktcenter Stockholm klargörs skyndsamt och att kontaktcentrets uppdrag specificeras då det påverkar förvaltningarnas planeringsförutsättningar redan inför budgetåret 2009. Frågan om behörighet till förvaltningarnas verksamhetssystem är central i kontaktcentrets utformande.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

7 Införande av valfrihetssystem inom äldreomsorgens dagverksamhet - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-435/2008

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av ett förslag om införande av valfrihet inom äldreomsorgens biståndsbedömda dagverksamheter från och med den 1 juli 2009. Förslaget innebär att den enskilde utifrån biståndsbeslutet själv ska få välja dagverksamhet bland de verksamheter som ingår i valfrihetssystemet. Stadsledningskontoret föreslår att ersättningen ska vara enhetlig och avse ersättning per dag utan nivåindelning. Ersättningarna kommer att presenteras i samband med budget 2009.

Förvaltningen anser att förslaget om valfrihet i dagverksamheten ligger i linje med valfriheten inom övriga delar av äldreomsorgen men menar att det finns det behov av en för staden gemensam planering av antalet platser och typer av dagverksamheter. Det är också angeläget med en beskrivning av hur köerna ska administreras. I ett kommande förslag till ersättning menar förvaltningen att ett system där transportkostnaden utgör en del av ersättningen till utföraren vore att föredra.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527

8 Ersättningssystem samt övergripande handläggning av den enskildes val i valfrihetssystem inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsnedsättning - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-444/2008

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

9 Kortare plan- och byggprocess samt renodling av ansvaret för vissa tekniska processer, inklusive revidering av reglementen - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-443/2008

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till förkortning av tidsåtgång för plan- och byggprocessen samt renodling av ansvaret för vissa tekniska processer inklusive revidering av reglementen. I remissen förslås bl.a. att ansvaret för förvaltning av stadens parker, inklusive drift, underhåll och investeringar, överförs från stadsdelsnämnderna till trafik- och renhållningsnämnden fr.o.m. den 1 januari 2009.

Förvaltningen instämmer i att det finns vissa brister i hanteringen av plan- och byggprocessen liksom av tekniska frågor. Enligt förvaltningens uppfattning är de brister avseende plan- och byggprocessen som beskrivs
i remissen möjliga att avhjälpa genom förbättringar inom nuvarande organisation av dessa frågor inom staden. I ett lokalt perspektiv ser förvaltningen inte något behov av föreslagna förändringar vad gäller ansvaret för parkfrågor. Genom samverkan mellan stadsdelsförvaltningarna i norra innerstaden har en effektiv organisation för parkfrågorna uppnåtts.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

10 Organisatorisk placering av Jobbtorg - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-445/2008

I samband med årsskiftet 2007/2008 inrättades fem Jobbtorg i Stockholms stad. Syftet med verksamheten är att fler arbetslösa ska komma ut på arbetsmarknaden och att stadens kostnader för försörjningsstöd därmed ska minska. Ansvaret för Jobbtorgen, som nu ligger under kommunstyrelsen, föreslås fr.o.m. år 2009 överföras till socialtjänstnämnden. I samband med detta föreslås att målgruppen utökas och att verksamheten samorganiseras med bl.a. SFI-verksamheten och samhällsinformation till flyktingar.

Förvaltningen är positiv till att Jobbtorgens uppdrag utökas till att omfatta ytterligare målgrupper och att verksamheten organisatoriskt samordnas med närliggande verksamheter. Det finns goda förutsättningar för att inom den föreslagna organisationen utveckla stadens insatser för att fler ska komma ut på arbetsmarknaden och klara sin försörjning på egen hand.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

11 Barnomsorgspeng och allmän förskola även för treåringar - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-522/2008

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

12 Detaljplan för kvarteret Oxen Större 21 (Salénhuset) - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 300-451/2008

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag för om- och tillbyggnad av kvarteret Oxen Större (Salénhuset). Syftet är att förbättra kvarterets närmiljö. Det aktuella planförslaget innebär att kvarteret får tre nya kontorsbyggnader med glasade fasader mot Mäster Samuelsgatan, nya sockelvåningar med butiker och caféer, en bred trottoar samt en smalare mynning till Klaratunneln. Tre befintliga gårdar varav två är trädbevuxna kommer att däckas över.

Förvaltningen är positiv till att det sker en upprustning som ger en attraktivare och tryggare gatumiljö för framför allt fotgängare. Däremot anser förvaltningen att den vegetation som försvinner i och med överdäckningen av gårdarna borde kompenseras med nyplantering av träd på gatumark, eftersom området annars blir underförsörjt vad gäller grönska.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

13 SL:s förslag till trafikändringar 2009 - svar på remiss från trafikkontoret

DNR: 006-477/2008

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har inför år 2009 gett Stockholms stad möjlighet att inkomma med synpunkter och eventuella förslag till förändringar angående kollektivtrafiken.

Förvaltningen vill bl.a. framhålla att det är viktigt att de nybyggnadsområden som planeras på och i anslutning till Norrmalm redan från början får en väl utbyggd kollektivtrafik, så de nya bostäderna och arbetsplatserna inte genererar mer biltrafik än nödvändigt.

Vidare anser förvaltningen att miljö- och tillgänglighetsfrågorna ska ha en fortsatt hög prioritet. Förvaltningen redovisar ånyo ett antal synpunkter och önskemål från Norrmalms handikappråd.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

14 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av tillsyn av Vasens vård- och omsorgsboende, enheterna tre och fyra

DNR: 602-430/2008

Länsstyrelsen genomförde den 11 mars 2008 ett oanmält tillsynsbesök på Vasens vård- och omsorgsboende. Länsstyrelsen riktar kritik mot Norrmalms stadsdelsnämnd för brister i dokumentationen som man anser medför brister i rättssäkerheten.

Ansvariga vid Vasens vård- och omsorgsboende har mot bakgrund av länsstyrelsens kritik upprättat en åtgärdsplan som omfattar genomgång av gällande rutiner och riktlinjer för dokumentation, uppdatering av den sociala dokumentationen samt uppföljning av vidtagna åtgärder.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527

15 Alkoholserveringstillstånd för Lydmar Hotel - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-493/2008

Lydmar Hotel har ansökt om tillstånd för alkoholservering kl. 08.00 - 05.00 inomhus och kl. 08.00 - 03.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

16 Alkoholserveringstillstånd för Café Kofi - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR:507-535/2008

Café Kofi, Hagagatan 1, har ansökt om tillstånd för alkoholservering
kl. 11.00 - 01.00 inom- och utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

17 Alkoholserveringstillstånd för restaurang Cipollini - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-475/2008

Restaurang Cipollini, Hälsingegatan 47, har ansökt om tillstånd för alkoholservering kl. 12.00 - 01.00 inom- och utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

Anmälningsärenden

18 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

19 Ekonomisk månadsuppföljning för juli med årsprognos för 2008

DNR: 103-553/2008

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett under-
skott på 11,0 mnkr före resultatdispositioner och 7,0 mnkr efter resultatdispositioner.

Handläggare: controller Christina Nyström, tfn: 508 09 066

20 Centralt genomförd upphandling av driften av Vasens vård- och omsorgsboende

DNR: 104-534/2008

Efter en centralt genomförd upphandling har Digni Care AB fått i uppdrag
att från den 15 september 2008 ansvara för driften av Vasens vård- och omsorgsboende. Upphandlingen har varit en kvalitetsupphandling vilket innebär att anbudsgivaren med utgångspunkt från stadens nivåersättningssystem beskrivit på vilket sätt man avser att bedriva verksamheten. Avtalet, som har en maximal längd av nio år och tre månader, förvaltas av Norrmalms stadsdelsnämnd.

För att göra övergången från kommunal drift till entreprenad drift så smidig som möjligt har förvaltningen strukturerade, veckovisa möten med inblandade parter.

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Centralt genomförd upphandling av driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende

DNR: 104-533/2008

Efter en centralt genomförd upphandling har Stockholms Äldreboende AB
fått i uppdrag att från den 15 september 2008 ansvara för driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende. Upphandlingen har varit en kvalitetsupphandling, vilket innebär att anbudsgivaren med utgångspunkt från i stadens nivåersättningssystem beskrivit på vilket sätt man avser att bedriva verksamheten. Avtalet, mellan Stockholms Äldreboende AB som har en maximal längd av nio år och tre månader, förvaltas av Norrmalms stadsdelsnämnd.

För att göra övergången från kommunal drift till entreprenad drift så smidig som möjligt har förvaltningen strukturerade, veckovisa möten med inblandade parter.

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

22 Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra kvartalet 2008

Protokollen cirkulerar under sammanträdet

23 Beslut fattade enligt delegation

- yttranden till socialtjänstförvaltningen angående alkoholserveringstillstånd
- yttranden till Lotteriinspektionen angående värdeautomatspel
- beslut om avgångsersättningar för perioden 080101 - 080630
- beslut om deltagande i konferens

24 Inkomna / upprättade handlingar

25 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

27 Nedläggning av faderskapsutredning

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

28 Yttrande till länsstyrelsen i enskilt ärende

DNR: 006-456/2008

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

UTSÄNDES SENARE

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samordnare Elisabeth Grothe, tfn: 508 09 416
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (129 kb)

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

Inga frågor eller synpunkter framfördes.

_________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 28 augusti 2008.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 18 juni 2008 justerats den 24 juni.

__________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en övrig fråga angående konferens­inbjudningar.

__________________________

§4 Inkomna medborgarförslag

Diarienummer 002-448/2008

Ett förslag om att förbjuda vuxna, som inte spelar tillsammans med barn, att spela fotboll på Vasaparkens bollplan anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna förslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

___________________________

§5 Revidera aktivitetsplanen - svar på skrivelse från ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s)

Diarienummer 005-467/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2008.

Ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) har, med anledning av en artikel i lokalpressen där det bl.a. uppgivits att Vasastans fritidsgård ska tas bort från aktivitetsplanen, inkommit med en skrivelse till nämnden och vill ha svar på följande frågor:

- När får stadsdelsnämnden ta ställning till förändringen av aktivitetsplanen?

- Anser den borgerliga majoriteten att det finns annan kommunal verksamhet inom Norrmalms stadsdelsnämnd som är ”väldigt bra”, och därför också kan tas bort från aktivitetsplanen?

Stadsdelsnämnden har möjlighet att under pågående budgetår besluta om revidering av aktivitetsplanen och kan därigenom exempelvis fatta beslut om att tidigarelägga eller skjuta upp en planerad upphandling. Under hösten påbörjas arbetet med verksamhets­plan och budget för 2009, vilket bl.a. betyder att en ny aktivitetsplan kommer att tas fram. Det är ännu för tidigt att säga vilka eventuella ändringar i aktivitetsplanen som arbetet med verksamhetsplan och budget kommer att resultera i.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§6 Biogas av matrester från förskolor, äldreboenden och andra verksamheter i stadsdelsförvaltningens regi - svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

Diarienummer 399-466/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 juli 2008.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden med förslag om att förvaltningen ges i uppdrag att se till att alla verksamheter i stadsdelsförvaltningens regi där man tillhandahåller mat, såsom förskolor och äldreboenden, kontaktar trafikkontoret för ett inledande möte i syfte att sortera ut matavfall till biogasproduktion.

I staden pågår en successiv utbyggnad av insamlingen av matavfall för att uppfylla målet om att 35 % av matavfallet i hushållsavfallet ska behandlas biologiskt år 2010. trafikkontoret uppger till förvaltningen att förskolor i staden med gott resultat börjat sortera ut matavfall. Förvaltningen anser att möjligheten att sortera ut matavfall från Norrmalms förskolor bör undersökas. Barn– och ungdomsavdelningen avser att till hösten bjuda in trafikkontoret till ett inledande möte.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi välkomnar att förvaltningen avser att till hösten bjuda in trafikkontoret till ett inledande möte om insamling av matavfall från Norrmalms förskolor, men har svårt att förstå varför mötet begränsas till att diskutera utsortering av matavfall endast från förskolor och inte omfattar stadsdelsförvaltningens alla verksamheter bl.a. även äldreboenden? Med tanke på hur bråttom det är att staden enligt sitt eget mål ska samla in 35 % av matavfallet till år 2010 borde man ha ett helhetsgrepp över insamlingen och inkludera alla verksamheter i diskussionen.

Det är också angeläget att det inledande mötet med trafikkontoret mynnar ut i en konkret handlingsplan och ett förslag för genomförandet.

Det skulle bli mycket mer informativt om svaret till skrivelsen även innehöll en nulägesbeskrivning av hur matinsamlingen i stadsdelarna sker och vilka resultat som har uppnåtts tills nu.

_________________________

§7 Kontaktcenter Stockholm; etablering av kontaktcenterorganisation i Stockholms stad - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-377/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 juni 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag om etablering av Kontaktcenter Stockholm från och med den 1september 2008 samt en gemensam växel i staden från och med den 1 januari 2009. Enligt förslaget kommer Kontaktcenter Stockholm att bestå av två kontaktcenter varav det ena placeras i tekniska nämndhuset och inriktas på de frågor som rör de verksam­heter som finns lokaliserade där eller som är anslutna till växeln i tekniska nämndhuset. Den andra delen av kontaktcentret ska inriktas på frågor om bl.a. äldreomsorg, förskola och utbildning.

Förvaltningen är positiv till en kontaktcenterorganisation inom staden. Det är mycket angeläget att ansvarsfördelningen mellan förvaltningarna och Kontaktcenter Stockholm klargörs skyndsamt och att kontaktcentrets uppdrag specificeras då det påverkar förvaltningarnas planeringsförutsättningar redan inför budgetåret 2009. Frågan om behörighet till förvaltningarnas verksamhetssystem är central i kontaktcentrets utformande.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden som svar på remissen skulle ha lämnat följande yttrande:

Kontaktcenter och tidigare beslutade Äldre direkt innebär en funktions­indelning av informationsverksamheten som rör stadsdelsnämndernas verksamhetsområden jämfört med de tidigare geografiskt förankrade medborgarkontoren. Utvecklingen motverkar den lokala demokratin genom
att informationen centraliseras och att det personliga mötet blir ovanligare.

Tanken med kontaktcenter är dock i grunden bra, eftersom det har visat sig att tillgängligheten per telefon har ökat rejält i pilotverksamheterna. Det är också positivt att ärendet inte helt utesluter befintliga medborgarkontor som en del av kanalerna till allmänheten.

Däremot har utredningen inte analyserat möjligheterna att ha lokala eller regionala kontaktcenter och inte heller motiverat varför man just föreslår att det ska vara två center. Lokala eller regionala center skulle kunna kombinera ökad tillgänglighet per telefon med bibehållen möjlighet till personliga besök för dem som behöver det. Mycket av den information som efterfrågas kräver lokal verksamhetskunskap, vilket knappast kan finnas i ett enda stads­övergripande kontaktcenter för de mjuka verksamheterna. Risken finns därför att dubbla informationskanaler byggs upp, vilket blir otydligt inför allmänheten.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå det framlagda förslaget.

  2. Bibehålla möjligheten för direkt kontakt med tjänstemän och politiker samt återinföra medborgarkontoren i varje stadsdel och utveckla dem till nav för levande kontakter mellan stadens invånare, företag, tjänstemän och politiker.

  3. Återinföra MFO som var en centraliserad materialförsörjnings­organisation istället för dagens servicenämnd.

  4. Därutöver anföra följande:

Vi anser att allt som syftar till förbättrade kontakter mellan stadens invånare, företag och besökare är av godo, men det framlagda förslagets inriktning är långtifrån att etablera direkta och personliga möten. Satsningen på ”e-förvaltning” försvårar tvärtom den mänskliga kontakten mellan enskilda och tjänstemän. Om syftet skulle vara att utveckla den mänskliga kontakten skulle det vara positivt med kontaktcentrum. Å andra sidan är det svårt att förstå varför man lade ner medborgarkontoren för att nu försöka uppfinna hjulet en gång till? Vi anser att utveckling av de nedlagda medborgar­kontoren skulle ge bättre valuta för de gjorda investeringarna. Nu ska alla kontakter gå via så få telefonnummer som möjligt och medborgarna fjärmas från direktkontakt med tjänstemän och politiker.

En annan negativ aspekt i detta förslag är att kontaktcenter Stockholm för stadens nämnder och bolag organisatoriskt ska ligga under servicenämnden som i sig är en odemokratiskt konstruerad nämnd bestående av fem leda­möter och fem ersättare. För närvarande är samtliga dessa chefs­tjänstemän i andra förvaltningar, och tanken är att serviceförvaltningen ska drivas som något slags bolag som utför administrativa tjänster inom staden. Det betyder i princip att serviceförvaltningen är bortom demokratisk kontroll, bortsett från uppdragen som står i kommunfullmäktiges budget. Eftersom t.ex. miljö­krav och sociala krav i upphandlingar inte finns med i budgeten utan ska beslutas på nämndnivå är det särskilt en nackdel att servicenämnden ska ägna sig åt just upphandlingar. Som om det besvärande ur demokratisk synvinkel inte är tillräckligt föreslår borgarna nu att service­nämnden ska få fler uppgifter, bl.a. att driva så kallade kontaktcenter som ska frånta stads­dels­­nämnderna kontakten med medborgarna (!). Med andra ord blir det ännu mer angeläget att ta något slags demokratisk kontroll över service­nämndens verksamhet och avskaffa den märkliga lösningen med tjänstemän på uppdrag som egentligen är politiska, innan man ger fler uppgifter till denna nämnd.

Vi anser att idén att koppla kontaktcentren till servicenämnden som har en märklig och odemokratisk sammansättning är en dålig idé som inte bör genomföras. Om syftet är att utveckla kontakten mellan medborgare, företag och besökare är detta förslag det sämsta och mest odemokratiska som man kan tänka sig. Därför föreslår vi att den tidigare modellen med medborgar­kontor återinförs i varje stadsdel och utvecklas. Om man absolut vill centralisera bör en ny modell för stadens upphandling av material och tjänster planeras med den gamla MFO (stadens materialförsörjnings­organisation) som förebild. Det ska vara en sund central upphandling­organisation som ger utrymme för demokratisk insyn, värnar om val av   miljövänliga varor som produceras i människovärdiga arbetsmiljöer samt val av tjänster som erbjuds av företag som respekterar rättvis lönesättning för sina anställda.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Hanteringen av ärendet Kontaktcenter Stockholm har skötts på samma sätt
som alltför många av den moderatstyrda majoritetens förslag: hafsigt, med bristande insyn, dålig förankring och undermåligt utredningsunderlag. En betydande del av Kontaktcenter Stockholm, Äldre Direkt, är redan beslutad. Detta innan väsentlig information om den övergripande förändringen fanns tillgänglig för granskning och utvärdering. Vidare diskuteras i den utskickade remissen stora delar av förslaget endast i vaga formuleringar. Det duger inte. Ett förslag av denna dignitet måste innehålla exakta tidplaner för genom­förandet och de därmed sammanhängande kostnads­förändringarna.

Utöver det ovan anförda delar socialdemokraterna i stort den bedömning som görs av förvaltningen. Förslaget har en potential att utveckla både kvaliteten och tillgängligheten på den kommunala servicen. E-tjänster och telefonkund­tjänster får och kan dock aldrig helt ersätta det personliga mötet. Av stor vikt är exempelvis att de medborgare som behöver personlig service, exempelvis p.g.a. bristande språkkunskaper eller funktionshinder, även fortsättningsvis får tillgång till denna.

______________________________

§8 Införande av valfrihetssystem inom äldreomsorgens dagverksamhet - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-435/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.


Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 augusti 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av ett förslag om införande av valfrihet inom äldreomsorgens biståndsbedömda dag- verksamheter från och med den 1 juli 2009. Förslaget innebär att den enskilde utifrån biståndsbeslutet själv ska få välja dagverksamhet bland de verksamheter som ingår i valfrihetssystemet. Stadsledningskontoret föreslår att ersättningen ska vara enhetlig
och avse ersättning per dag utan nivåindelning. Ersättningarna kommer att presenteras
i samband med budget 2009.

Förvaltningen anser att förslaget om valfrihet i dagverksamheten ligger i linje med valfriheten inom övriga delar av äldreomsorgen men menar att det finns behov av en
för staden gemensam planering av antalet platser och typer av dagverksamheter. Det är också angeläget med en beskrivning av hur köerna ska administreras. I ett kommande förslag till ersättning menar förvaltningen att ett system där transportkostnaden utgör en del av ersättningen till utföraren vore att föredra.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden som svar på remissen skulle ha lämnat följande yttrande:

Den borgerliga äldrepolitiken har fokus på valfrihet när ett biståndsbeslut
väl är fattat och förbiser behovet av att stärka äldres rättigheter enligt social­tjänst­­lagen. Kärnfrågan för den äldre är inte ett systemskifte enligt marknadens principer utan möjligheten till en generös biståndsbedömning för dagverksamhet i den omfattning som våra äldre behöver.

Tyvärr har resursbristen inom äldreomsorgen tvingat fram en restriktiv biståndsbedömning där äldre har fått biståndsbeslut omprövade och blivit hänvisade till öppna dagverksamheter. Självklart är utbyggnaden av sociala mötesplatser positiv men kan inte ersätta en verksamhet för dem som har större behov. I takt med att fler bor kvar hemma och vårdas av anhöriga behövs fler platser i biståndsbedömd dagverksamhet. Vi ser fördelar med
ett enhetligt pris för likartade inriktningar oavsett vem som driver verksamheten, vilket kan ordnas utan pengsystem. Ett enhetligt pris måste dock kombineras med tydliga kvalitetskrav för att inte vinstdrivande företag ska försämra kvaliteten för att få ut sin vinst.

Inflytandet över innehållet i verksamheterna behöver stärkas. Ett ökat inflytande kan säkras genom tydligare riktlinjer, utbildning av personal, aktiv information om äldres rättigheter, stöd till äldre som saknar anhöriga eller har svårt att tala för sig, ökad hjälp att överklaga samt stark intern kontroll av att riktlinjerna efterlevs.

Möjligheten att köa till önskad dagverksamhet är också fullt rimlig. Om det ska vara meningsfullt med en kö behöver antalet platser byggas ut. De kommunala dagverksam­heterna behöver finnas i kommunal regi för att säkra valfriheten. Upphandling av entreprenader hotar valfriheten eftersom alla verksamheter då kommer att övergå i privat drift.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Avslå förslaget tills en övertygande analys av ”valfrihetssystemets” förträfflighet kan redovisas, och att det verkligen innebär en valfrihet för brukaren i vården.

________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§9 Ersättningssystem samt övergripande handläggning av den enskildes val i valfrihetssystem inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsnedsättning - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-444/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) samt vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp), ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och ersättaren Cecilia Önfelt (c).

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 juli 2008.

Kommunstyrelsen har berett samtliga stadsdelsnämnder möjlighet att yttra sig med anledning av förslag till ersättningssystem samt övergripande handläggning av den enskildes val i valfrihetssystem inom omsorgen enligt LSS om personer med funktionsned­sättning. Remisstiden sträcker sig till den 30 augusti.

Förvaltningen ser positivt på förslaget om stadsövergripande rutiner och en funktion inom staden som har överblick över samtliga dagliga verksamheter, korttidsboenden och bostäder med särskild service. Förvaltningen ser dock brister i den föreslagna processen om hur fördelningen ska gå till gällande bostad med särskild service vilka handlar om ansvarsfördelning, ökad administration för biståndshandläggaren, risk för försämrad personkännedom och för försämrad kommunikation med den enskilde. En viktig faktor är också att det råder brist på tillgång av bostäder med särskild service vilket medför svårigheter att förverkliga intentionerna.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förslaget tills en övertygande analys av ”valfrihetssystemets” förträfflighet kan redovisas, och att det verkligen innebär en valfrihet för brukaren i vården.

  2. Därutöver anföra följande:

I ett tidigare remissvar till kommunstyrelsen, daterat den 27 mars 2008 har vi från miljö­partiets sida genom ett särskilt uttalande visat vår oro över det alltför framhastade systemändringen utan en övertygande analys av den så kallade valfrihetens effekter. Vi vänder oss emot den tvingande valfriheten och hänvisar nedan till vårt tidigare svar i ämnet den 27 mars 2008:

”Det finns risk att ”valfrihetssystemet för handikappade” leder till att de handikappade i första hand användas som handelsvara. Protokolluppgifter från Norrmalms handikappråds möte från den 27 februari 2008, som vi fick ta del av, är oroande. Vi instämmer i deras synpunkter i stort och är över-
­­­tygade om att det är de själva som vet bäst vad som är bra för dem och vad de uppfattar som valfrihet. Här är några synpunkter från Norrmalms handikapp­­råd som bör tas med i valfrihetssystemet:

· En helhetssyn på människan måste gälla oberoende av om brukaren fyllt 65 år eller inte.

· Det måste finnas regler för att hindra att ”valfrihet” för handikappade blir främst en affärsidé. (hänvisning till rådets protokoll: ”Det uppmärksammades att det har förekommit att vårdgivare tagit sig friheten att försöka ”värva” brukare. Var går gränsen för otillbörlig påverkan och hur skall den enskilde stöttas så att valet blir det bästa?”)

· Viktigt med en god information om de alternativ som kommer att finnas. Information som t.ex. finns på en hemsida måste också finnas i tryckt form eller kunna inhämtas via ett telefonsamtal.   

· Rådet vill vara delaktigt i upphandlingsprocessen. En möjlig väg kan vara att genom representant(er) få ta del av underlaget för anbuds­givningen.

· Verksamheternas kvalitet kontinuerligt följs upp.

· Det är viktigt att man fastslår formerna för hur valet av utförare skall gå till rent praktiskt och i ärendet föreslås det att riktlinjer skall utarbetas för detta. Handikapprådet anser det mycket viktigt att det inte uppstår godtycke och vill därför framhålla att sådana riktlinjer är mycket angelägna”.

Särskilt uttalande

Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade, med instämmande av ersättaren Cecilia Önfelt (c), följande särskilda uttalande:

Valfriheten inom LSS är en viktig reform och man måste hitta rätt former för att detta ska fungera väl i praktiken. Det handlar både om ett utvecklat utbud och om en kunnig rådgivning i biståndsbedömningen. Då det idag inte finns en tillräcklig konkurrens när det gäller utbudet av olika tjänster och verksamheter ser vi att staden bör vara tydlig med att detta ersättnings­­system, framöver, måste omfatta alla aktörer. Vi vill se en utveckling där fokus blir att möta olika och mycket specialiserade behov, ett större utbud av verksamheter och där ersättningen är reglerad i en tydlig och långsiktigt hållbar modell.

___________________________

§10 Kortare plan- och byggprocess samt renodling av ansvar för vissa tekniska processer, inklusive revidering av reglementen – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-443/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt ledamöterna Hans Enroth (v) och Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna och ledamoten Johanna Jämstorp (kd).

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett särskilt yttrande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till förkortning av tidsåtgång för plan- och byggprocessen samt renodling av ansvaret för vissa tekniska processer inklusive revidering av reglementen. I remissen förslås bl.a. att ansvaret för förvaltning av stadens parker, inklusive drift, underhåll och investeringar, överförs från stadsdelsnämnderna till trafik- och renhållningsnämnden fr.o.m. 1 januari 2009.

Förvaltningen instämmer i att det finns vissa brister i hanteringen av plan- och bygg­processen liksom av tekniska frågor. Enligt förvaltningens uppfattning är de brister avseende plan- och byggprocessen som beskrivs i remissen möjliga att avhjälpa genom förbättringar inom nuvarande organisation av dessa frågor inom staden. I ett lokalt perspektiv ser förvaltningen inte något behov av föreslagna förändringar vad gäller ansvaret för parkfrågor. Genom samverkan mellan stadsdelsförvaltningarna i norra innerstaden har en effektiv organisation för parkfrågorna uppnåtts.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Överlämna förslaget utan eget ställningstagande.

  2. Därutöver anföra följande:

Med pengsystem i stället för politisk styrning har en stor del av stadsdelsnämndernas nuvarande uppgifter flyttats över till de enskilda medborgarna. Det betyder inte att behovet av lokala nämnder i Stockholm upphör. I ett antal viktiga frågor som exempelvis socialtjänst och lokal fysisk planering är behovet av en lokal beslutsnivå stort.

Samtidigt är bostadsförsörjningen en strategiskt viktig fråga för staden. Därför är det angeläget att ha en effektiv och ändamålsenlig organisation för plan- och bygglovsprocessen med mera. Korta handläggningstider är viktigt.

Folkpartiet kommer att ta slutligt ställningstagande till SLK:s förslag i samband med budget för 2009.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Remissen besvaras i huvudsak i enlighet med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

En effektiv planprocess är både önskvärd och nödvändig för att Stockholm

ska kunna fortsätta att utvecklas. Många av de förslag till effektivisering som föreslås, t.ex. absoluta remisstider, är värda att pröva.


I en detaljplaneprocess ska olika allmänna intressen ställas mot varandra, och mot enskilda intressen. Stadsledningskontoret redovisar i sin utredning helt korrekt att detaljplaner numera ofta initieras av enskilda företag. Den ”planbeställning” som lämnas till stadsbyggnadsnämnden representerar i dessa fall ett enskilt intresse, som måste prövas mot en stor mängd allmänna intressen. Med den ansvarsfördelning som råder inom staden innebär det att stadsdelsnämnderna, med huvudansvar för t.ex. barn- och äldreomsorg, bör få tillfälle att yttra sig i ett planärende.


I utredningen ingår också ett antal förslag till organisatoriska förändringar. Det finns inget som styrker att dessa förändringar skulle innebära några effektivitetsvinster eller kostnadsbesparingar. De organisatoriska förändringarna bör därför inte genomföras eftersom de uppenbart försvårar för stadsdelsnämnden att fullgöra sitt demokratiska uppdrag.

Avslutningsvis är det oacceptabelt att stadsledningskontoret lämnar ut förslag till reglementen daterade 2007, detta utan att markera i vilka avseenden de nya förslagen är ändrade.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas delvis som yttrande till kommunstyrelsen.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Utredningen saknar analys av hur förslagen minskar medborgarinflytandet och den lokala demokratin, vilket förvaltningen lyfter fram på ett bra sätt. Vi delar också uppfattningen att den lokala kännedomen och helhetssynen om det samlade behovet finns på stadsdelsnivå. Centralisering i kombination med allt fler pengsystem tar ifrån stadsdelsnämnderna viktiga styrmedel för att kunna anpassa verksamheter efter lokala behov.

När dessutom medborgarförslagen om parkfrågor inte kan besvaras på stadsdelsnivå minskar medborgarinflytandet drastiskt. Att den lokala park­förvaltningen är sårbar beror främst på bristande resurser.

Kortare remisstider för bostadsbyggandet är självklart viktigt för bostadslösa, samtidigt som en sådan vinst aldrig kan ställas mot en urholkning av den lokala demokratin.

Införandet av absoluta remisstider är ett förslag som kommer att minska den lokala insynen, eftersom en nämndbehandling inte hinns med. Mejl till nämndledamöter i likhet med dagens hantering vid markremisser kan aldrig ersätta en formell remiss, som ger både lokala politiker och medborgare information, insyn och påverkansmöjligheter.

När makt flyttas till centrala nivåer minskar möjligheterna att beakta ett barnperspektiv i samhällsplaneringen, eftersom stadsdelsnämnderna har mycket mer kännedom om lokala förhållanden och mer kontakt med befolkningen än centrala nämnder.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut.

  2. Avslå stadsledningskontorets förslag.

  3. Därutöver anföra följande:

Stadsledningskontoret föreslår att en rad ansvarsområden ska tas bort från stadsdelsnämnderna. Ansvaret för parker, naturområden, naturreservat, gatuplanteringar, koloniområden och naturmark överförs till trafik- och renhållningsnämnden. Ansvaret för strandbad med byggnader, motionsspår och konstfrusna isbanor överförs till idrottsnämnden. Ansvaret för kommunala byggnader på parkmark och inom koloniområden överförs till fastighetsnämnden.

Detta är ytterligare ett steg i majoritetens politik att urholka stadsdels­nämndernas ansvar. Sedan förra valet har den moderatledda majoriteten
dels minskat antalet stadsdelsnämnder från 18 till 14 dels urholkat nämndernas ansvar kraftigt. Hela skolverksamheten, renhållningen och
vissa planförfaranden har redan tagits bort.

Då stadsdelsnämnderna infördes gjordes det i bred politisk enighet. Endast moderaterna stod utanför den uppgörelsen, men idag medverkar hela alliansen märkligt nog till detta.

Det är anmärkningsvärt att dessa omfattande förändringar föreslås utan
att diskussioner förts vare sig med oppositionen eller med medborgarna.

Majoriteten försöker i själva verket slakta stadsdelsnämnderna i smyg. Parker, planeringar och naturmark har i hög grad engagerat medborgarna. Att flytta dessa verksamheter till trafik- och renhållningsnämnden är ett effektivt sätt att minska medborgarnas intresse för stadsdelsnämnderna och troligen också ett sätt att i tysthet göra det möjligt att skära ned på anslagen för parkförvaltningen.

Ett modernt samhälle med en välinformerad befolkning kräver en väl­fungerande lokal demokrati och där har stadsdelsnämnderna en viktig roll som behöver utvecklas vidare snarare än inskränkas.

Stadsledningskontoret föreslår att planprocesserna ska förkortas och att andelen enkla planförfaranden ska öka. Också det är ett hårt slag mot demokratin som inte leder till kortare processer då risken att ärendena överklagas ökar.

Att som det föreslås utesluta fristående granskare som Stockholms stads­museum ur planprocessen ökar risken för att man missar viktiga aspekter. Ett hus ska stå i minst 50 år och ogenomtänkt utformning blir då något man får ångra.

Vad som behövs för en balanserad stad och ett förnuftigt byggande är att staden tar ett helhetsgrepp över planeringen snarare än korta planprocesser. De projekt som genomförs bör förankras genom att granskas av viktiga remissinstanser och väl genomförda samråd.

Det av styrande politiska majoriteten redan införda systemet att inte skicka planärendena till berörd stadsdelsnämnd är bara den sista av åtgärder i raden som majoriteten vidtar för att öka toppstyrningen, minska demokratin, delaktigheten och insynen för stadsdelarna. Det anmärkningsvärda är att stoppa remissomgången till berörd stadsdel har redan genomförts innan ett sådant beslut formellt fattats. Ett färskt exempel på det är att exploaterings­nämnden har skickat det nya förslaget om ”Markanvisning för kommersiellt ändamål under och på Odenplan till Centrum Terre AB” till Norrmalms stadsdelsnämnd endast för kännedom, inte som remiss. Det innebär att vi i Norrmalms stadsdel får veta vad som är på gång som berör Odenplans framtid, men inte får yttra oss i frågan. Att anvisa mark innan staden tar fram en konkret plan är också bekymmersamt.

Särskilt uttalande
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är positivt att det nu kommer konkreta förslag på hur Stockholms stad ska kunna korta handläggningstiderna och ändå uppfylla gällande regelverk kring plan- och byggprocessen. En effektiv plan- och byggprocess är en förutsättning för en fortsatt stark tillväxt och utveckling av huvudstaden.

Vi tror dock inte att effektivisering alltid innebär att centralisera. Parker, naturområden med mera är kommunala ansvarsområden som ofta engagerar medborgarna och där lokalkännedom är viktigt för att ge en bra service och för samverkan med andra lokala aktörer. Det är därför viktigt att stadsdels­nämnderna även fortsättningsvis har ansvar för denna del av stadens tekniska service.

Av liknande skäl är det angeläget att berörda stadsdelsnämnder har möjlighet att lämna in synpunkter på större stadsbyggnadsprojekt.

Ersättaryttrande

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade följande yttrande:

Centerpartiet stöder förvaltningens förslag till beslut och vill därutöver framföra följande:

Centerpartiet anser att intentionen med utredningen är viktig. Det finns mycket att göra när det handlar om att förkorta tiderna i plan- och bygg­processerna.

Avseende stadsdelsnämnderna anser centerpartiet att det är dags för en övergripande diskussion om den framtida organisationen av staden. I denna diskussion är det viktigt att belysa demokratiska aspekter, ekonomi och effektivitet. Vi finner det olyckligt att föra denna stora och viktiga diskussion utifrån det snäva perspektiv som nu är aktuellt.

Mot denna bakgrund anser vi att den del av ärendet som berör stadsdelarnas ansvar ska utgå.

Därutöver är vi tveksamma till att den föreslagna organisationsförändringen avseende Skönhetsrådet och Stadsmuseet skulle ha avsedd effekt.

___________________________

§11 Organisatorisk placering av Jobbtorg - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-445/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt ledamöterna Hans Enroth (v) och Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2008.

I samband med årsskiftet 2007/2008 inrättades fem Jobbtorg i Stockholms stad. Syftet med verksamheten är att fler arbetslösa ska komma ut på arbetsmarknaden och att stadens kostnader för försörjningsstöd därmed ska minska. Ansvaret för Jobb­torgen, som nu ligger under kommunstyrelsen, föreslås fr.o.m. år 2009 överföras till socialtjänst­nämnden. I samband med detta föreslås att målgruppen utökas och att verksamheten samorganiseras med bl.a. SFI-verksamheten och samhällsinformation
till flyktingar.

Förvaltningen är positiv till att Jobbtorgens uppdrag utökas till att omfatta ytterligare målgrupper och att verksamheten organisatoriskt samordnas med när­­­liggande verksamheter. Det finns goda förutsättningar för att inom den föreslagna organisationen utveckla stadens insatser för att fler ska komma ut på arbets­marknaden och klara sin försörjning på egen hand.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förslaget överlämnas utan eget ställningstagande.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Med pengsystem i stället för politisk styrning har en stor del av stadsdels­nämndernas nuvarande uppgifter flyttats över till de enskilda medborgarna. Det betyder inte att behovet av lokala nämnder i Stockholm upphör. I ett antal viktiga frågor som exempelvis socialtjänst och lokal fysisk planering är behovet av en lokal beslutsnivå stort.

SLK:s förslag omfattar flera olika förslag för organisationen av Jobbtorg Stockholm. Folkpartiet kommer att ta slutligt ställningstagande till SLK:s förslag i samband med budget för 2009.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att besvara remissen enligt följande:

Vi ställer oss kritiska till stadsledningskontorets förslag om att Jobbtorget och de verksamheter som föreslås samordnas flyttas över till socialtjänst­nämndens kompetensområde. Detta är ett steg tillbaks i utvecklingen eftersom erfarenheter från andra kommuner och forskning inom området visar att kopplingen till arbetslinjen försvagas i flyktingmottagningen när ansvaret för frågorna ligger hos socialtjänstnämnden. Individer som inte har sociala problem hamnar i ett system där de klientifieras och riskerar att passiviseras i ett långvarigt beroende av försörjningsstöd för sitt uppehälle.

Redan i den integrationspolitiska propositionen från 1997 uttrycks det att det inte är bra att försörjningsstöd (socialbidrag) utgör normalförsörjningen för nyanlända invandrare (Prop. 1997/98:16). Långvarigt beroende av försörjnings­­stöd enligt socialtjänstlagen riskerar nämligen att bryta ner människors egen kraft och förmåga och därigenom försvåra för dem att få arbete. En introduktionsersättning som är kopplad till ett aktivt deltagande i ett introduktionsprogram är därför lämpligare. Om ersättningen handläggs utanför socialtjänsten och prövas i mer schabloniserad form, ökar sannolikt motivationen att delta i ett introduktionsprogram och att även på andra sätt vara aktiv i det svenska samhället.

Dessutom konstaterar stadsledningskontoret att det finns en stor nackdel med att flytta över hela flyktingmottagandet till Jobbtorgen. I flykting­mottagandet ingår många målgrupper (barn, ungdomar, personer med funktionsnedsättning och äldre) som inte överensstämmer med Jobbtorgens målgrupper. Vi ställer oss kritiska till att Jobbtorgen ska ansvara för grupper som inte har någon koppling till deras verksamhet. Den gemensamma samhällsinformationen till flyktingar är en viktig del i introduktionen och den första tiden i staden. Istället för att flytta över detta till Jobbtorgen bör man sammanställa en gemensam norm för vad som ska ingå i samhälls­information som distribueras av stadsdelsnämnderna.

Vuxenutbildning och Komvux är en viktig del av stadens utbildnings­verksamhet, och ska vara utbildningsnämndens ansvar. Någon vidare utredning huruvida stadens Vuxenutbildning ska flyttas till Jobbtorgen ska inte genomföras.

Vi vill slutligen påminna om att de borgerliga innan valet 2006 lovade en jobbgaranti för alla som ansöker om ekonomiskt bistånd på grund av arbets­löshet. Löftet innebar att alla skulle garanteras arbete/utbildning inom fem dagar. Muntligen utlovades att dessa jobb inom fem dagar skulle vara till avtalsenlig lön. Med facit i hand kan vi se att Jobbtorgen inte innebär någon jobbgaranti med arbete eller utbildning inom fem dagar. Det tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på alliansen och faktiskt trodde på löftet om jobbgaranti.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att lämna följande yttrande över remissen:

Utredningens analyser av den organisatoriska placeringen av Jobbtorgen är otillräckliga och ytliga. Möjligheten att förlägga de fem Jobbtorgen till de stadsdelsnämnder där de är belägna har inte utretts, inte heller har en region­indelning diskuterats.

De nackdelar som finns när Jobbtorgen och försörjningsstöd ingår i olika organisationer analyseras inte alls i remissen. Vi menar att ett helhetsansvar måste tas för att människor inte ska hamna mellan stolarna, och därför bör stadsdelsnämnderna återfå ansvaret för arbetsmarknadsinsatserna.

Nämnderna kan själva bestämma hur de vill organisera verksamheten, oavsett om den bedrivs i form av Jobbtorg eller på annat sätt.

Vi menar att förändringar inte ska göras av flyktingmottagandet innan staden har gjort en seriös utvärdering. Det har bara gått tre år sedan stadsdels­nämnderna tog över ansvaret.

Varken SFI eller vuxenutbildningen i övrigt ska överföras till Jobbtorgen innan man gjort ytterligare utredningar, där konsekvenserna redovisas utförligt. Olika uppfattningar råder exempelvis om hur stor andel av SFI-studenterna som tillhör Jobbtorgens målgrupper.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå stadsledningskontorets förslag till den nya placeringen av Jobbtorgen.

  2. Förorda att avvakta den omfattande förändringen i organisationen SFI-verksamhet och flyktinginformation tills utredningen om att kommunens ansvar för flykting­mottagande ska överföras till staten.

  3. Därutöver anföra följande:

Förslaget är alltför förhastat och konsekvenserna av en ytterligare ny organisations effekter på de känsliga klientgrupperna oöverskådliga. Innanen ny organisation införs är det lämpligt att avvakta den statliga utredningens slutsatser. Vi är också frågande över lämpligheten att överföra Jobbtorgen till socialtjänstnämnden.

_________________________

§12 Barnomsorgspeng och allmän förskola även för treåringar - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-522/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 augusti 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande med anledning av promemorian Barnomsorgs­peng och allmän förskola även för treåringar som har upprättats inom utbildnings­departementet och remitterats till bland annat Stockholms stad. I promemorian lämnas förslag om barnomsorgs­peng och allmän förskola för treåringar samt förslag till lagändringar i nuvarande skollag.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslagen om barnomsorgspeng respektive allmän förskola även för treåringar. Förvaltningen instämmer i att föräldrar ska ha stora möjligheter att välja olika former av pedagogisk verksamhet och omsorg som passar barns och familjers olika behov. Förslagen i promemorian har samma inriktning som valfrihetsutvecklingen inom Stockholms stad. Förvaltningen ställer sig dock tveksam till promemorians förslag om godkännandeförfarande.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

Remissen behandlar ett antal förslag om förändringar i skollagen med mera, där vi framförallt är mycket kritiska till införandet av barnomsorgspeng, utökad fri etableringsrätt för bland annat flerfamiljssystem samt rätt till bidrag för egna barn i familjedaghem.

Pengsystem bygger på marknadens principer och minskar därmed samhällets möjligheter att planera förskoleverksamheten för alla barns behov. Vi menar att kommunerna ska ha kvar möjligheten att fördela resurser utifrån lokala behov. Staten ska inte bestämma om kommunerna ska införa pengsystem. Kommunerna bör tvärtom få möjlighet att säga nej till etableringar som allvarligt försvagar den kommunala förskolan.

Föräldrar ska givetvis kunna välja förskola som passar deras barn, men valfriheten är inte likvärdig för alla familjer. När pengsystem införs och marknadskrafterna får styra ökar klyftorna mellan barn i olika områden. Systemen bidrar till att förstärka en strukturell ojämställdhet, eftersom de gynnar välbeställda medborgare. Det har till exempel visat sig att mekanismerna bakom att välja skola är komplicerade.

Vi stödjer inte flerfamiljssystem och bidrag till egna barn i familjedaghem, eftersom det understödjer traditionella könsroller. Förskolan har genom sin pedagogiska personal helt andra förutsättningar att ge barnen en bra start i det livslånga lärandet.

Förslaget att införa kostnadsfri allmän förskola från tre år är positivt i ett barnperspektiv, eftersom fler barn därigenom kan delta i en pedagogisk verksamhet. En liknande effekt kan uppnås genom att fler barn går i förskolan, som på sikt bör vara avgiftsfri.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§13 Detaljplan för kvarteret Oxen Större 21 (Salénhuset) - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 300-451/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 juli 2008.

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag för om- och tillbyggnad av kvarteret Oxen Större (Salénhuset). Syftet är att förbättra kvarterets närmiljö. Det aktuella planförslaget innebär att kvarteret får tre nya kontorsbyggnader med glasade fasader mot Mäster Samuelsgatan, nya sockelvåningar med butiker och caféer, en bred trottoar samt en smalare mynning till Klaratunneln. Tre befintliga gårdar varav två är trädbevuxna kommer att däckas över.

Förvaltningen är positiv till att det sker en upprustning som ger en attraktivare och tryggare gatumiljö för framför allt fotgängare. Däremot anser förvaltningen att den vegetation som försvinner i och med överdäckningen av gårdarna borde kompenseras med nyplantering av träd på gatumark, eftersom området annars blir underförsörjt vad gäller grönska.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§14 SL:s förslag till trafikförändringar 2009 - svar på remiss från trafikkontoret

Diarienummer 006-477/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp), ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och ersättaren Cecilia Önfelt (c).

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juli 2008.

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har inför år 2009 gett Stockholms stad möjlighet att inkomma med synpunkter och eventuella förslag till förändringar angående kollektiv­trafiken.

Förvaltningen vill bl.a. framhålla att det är viktigt att de nybyggnads­områden som planeras på och i anslutning till Norrmalm redan från början får en väl utbyggd kollektivtrafik, så de nya bostäderna och arbets­platserna inte genererar mer biltrafik
än nödvändigt.

Vidare anser förvaltningen att miljö- och tillgänglighetsfrågorna ska ha en fortsatt hög prioritet. Förvaltningen redovisar ånyo ett antal synpunkter och önskemål från Norrmalms handikappråd.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till yttrande.

  2. Därutöver anföra följande:

Busstrafiken

En högre turtäthet på buss 59 krävs för östra vasastans förbindelse med Karolinska Sjukhuset. En högre turtäthet i lågtrafik på bl a linje 40 och 53 krävs. Det är meningslöst att ha halvtimmestrafik på kvällarna. Vem väntar så länge på en innerstadsbuss?

Norra station

Vi vidhåller att SL måste planera för mer spårbunden trafik i området. Tvärbana i öst-västlig riktning till Odenplan och med framtida förlängning till universitet och till en spårbunden ringlinje i innerstan.

Dessutom ska det finnas två stationer på nya T-banelinjen till Karolinska.

Särskilt uttalande

Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), ledamoten Amelie Tarschys Ingre (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade, med instämmande av ersättaren Cecilia Önfelt (c), följande särskilda uttalande:

Det måste ligga i SL:s och stadens intresse att minimera miljöstörningar från trafiken. Odenplan med Karlbergsvägen och korsande gator som Upplands­gatan är exempel på livligt trafikerade kollektivtrafikstråk. Arbetet med utbildningar av förare, nya och tysta beläggningsmaterial och andra insatser för minskade störningar måste prövas.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§15 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av tillsyn av Vasens vård- och omsorgsboende, enheterna tre och fyra

Diarienummer 602-430/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2008.

Länsstyrelsen genomförde den 11 mars 2008 ett oanmält tillsynsbesök på Vasens vård- och omsorgsboende. Länsstyrelsen riktar kritik mot Norrmalms stadsdelsnämnd för brister i dokumentationen som man anser medför brister i rättssäkerheten.

Ansvariga vid Vasens vård- och omsorgsboende har mot bakgrund av länsstyrelsens kritik upprättat en åtgärdsplan som omfattar genomgång av gällande rutiner och riktlinjer för dokumentation, uppdatering av den sociala dokumentationen samt uppföljning av vidtagna åtgärder.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§16 Alkoholserveringstillstånd för Lydmar Hotel - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-493/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd för alkoholservering kl. 08.00 - 05.00 inomhus och

kl.08.00 - 03.00 utomhus tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2008.

Lydmar Hotel har ansökt om tillstånd för alkoholservering kl. 08.00 - 05.00 inomhus och kl.08.00 - 03.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avstyrka ansökan.

  2. Alkoholserveringstillstånd ges längst mellan kl. 11.00 och 03.00.

  3. Därutöver anföra följande:

I samband med revideringen av riktlinjerna för alkoholservering har polisen i sitt remissyttrande yrkat att tillstånd inte ges senare än till kl. 03.00. Det är viktigt att ta polisens erfarenheter på största allvar. Genom att ändra riktlinjerna för alkoholservering så att tillstånd att servera alkohol upphör senast kl. 03.00 skulle vi få en kraftig minskning av våldsbrottsligheten på helgerna. Mänskligt lidande skulle minska, trycket på akutsjukvården skulle bli lägre och polisen skulle få mer resurser till att arbeta brottsförebyggande.

I maj i år beslöt socialtjänstnämndens tillståndsutskott att ge en restaurang tillstånd att servera vin kl. 8-11 på morgonen. Socialtjänstförvaltningen, länsstyrelsen och Folkhälsoinstitutet avstyrkte ansökan. De hävdade att detta inte var förenligt med alkohollagstiftningen och att många restauranger skulle kunna anföra samma skäl att servera alkohol till frukost som den restaurang som fick tillståndet. Ett sådant tillstånd skulle därför bli prejudicerande. Men tillståndsutskottets borgerliga majoritet beslöt trots detta att bevilja det sökta tillståndet. Nu ser vi tyvärr efterföljare som vill ha alkoholserveringstillstånd mellan kl. 08.00 och 05.00, i dygnets 21 timmar!

I de riktlinjer för alkoholservering som antogs av kommunfullmäktige i mars står ingenting om tillstånd att servera alkohol före kl. 11.00. De normaltider som anges i lagstiftningen är 11.00-01.00.

_________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§17 Alkoholserveringstillstånd för Café Kofi - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-535/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd för alkoholservering kl. 11.00 - 01.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 juli 2008.

Café Kofi, Hagagatan 1, har ansökt om tillstånd för alkoholservering kl. 11.00 - 01.00 inom- och utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§18 Alkoholserveringstillstånd för restaurang Cipollini - svar på remiss från socialtjänst­förvaltningen

Diarienummer 507-475/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd för alkoholservering kl. 12.00 - 01.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2008.

Restaurang Cipollini, Hälsingegatan 47, har ansökt om tillstånd för alkohol­servering kl. 12.00 - 01.00 inom- och utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§19 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 11 augusti anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§20 Ekonomisk månadsuppföljning för juli med årsprognos för 2008

Diarienummer 100-553/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2008.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 11,0 mnkr före resultat­dispositioner och 7,0 mnkr efter resultatdispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

__________________________

§21 Centralt genomförd upphandling av driften av Vasens vård- och omsorgsboende

Diarienummer 104-534/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 augusti 2008.

Efter en centralt genomförd upphandling har Digni Care AB fått i uppdrag att från den 15 september 2008 ansvara för driften av Vasens vård- och omsorgsboende.

Upphandlingen har varit en kvalitetsupphandling vilket innebär att anbudsgivaren med utgångspunkt från stadens nivåersättningssystem beskrivit på vilket sätt man avser att bedriva verksamheten. Avtalet, som har en maximal längd av nio år och tre månader, förvaltas av Norrmalms stadsdelsnämnd.

För att göra övergången från kommunal drift till entreprenaddrift så smidig som möjligt har förvaltningen strukturerade, veckovisa möten med inblandade parter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§22 Centralt genomförd upphandling av driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende

Diarienummer 104-533/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 augusti 2008.

Efter en centralt genomförd upphandling har Stockholms Äldreboende AB fått i uppdrag att från den 15 september 2008 ansvara för driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende.

Upphandlingen har varit en kvalitetsupphandling vilket innebär att anbudsgivaren med utgångspunkt från i stadens nivåersättningssystem beskrivit på vilket sätt man avser att bedriva verksamheten. Avtalet, mellan Stockholms Äldreboende AB som har en maximal längd av nio år och tre månader, förvaltas av Norrmalms stadsdelsnämnd.

För att göra övergången från kommunal drift till entreprenaddrift så smidig som möjligt har förvaltningen strukturerade, veckovisa möten med inblandade parter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

____________________________

§23 Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra kvartalet 2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra kvartalet 2008 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

____________________________

§24 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande beslut anmäldes:

· Yttranden till socialtjänstförvaltningen angående alkoholserveringstillstånd.

· Yttranden till Lotteriinspektionen angående värdeautomatspelstillstånd.

· Avgångsersättningar under perioden 1 januari t.o.m. 30 juni 2008.

· Rätt för anställd att delta i konferens utomlands

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

_________________________

§25 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om beviljade utvecklingsmedel för tidiga insatser. Diarienummer 504-244/2008.

  2. Beslut från Socialstyrelsen om beviljade stimulansmedel för insatser inom vård- och omsorg om äldre personer. Diarienummer 101-450/2008.

  3. Beslut från Socialstyrelsen i tillsynsärende rörande mun- och tandvård för boende på Vädurens servicehus. Diarienummer 603-464/2008.

  4. Beslut från kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag och tomgångshyror för inrättandet av ett nytt gruppboende vid Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Diarie­nummer 302-46/2008.

  5. Beslut från miljö- och hälsoskyddsnämnden om miljösanktionsavgift för start av lokal innan anmälan samt avgift för handläggning av miljösanktions­avgift enligt miljöbalken - förskolan Tempeltrappan. Diarienummer 302-277/2008.

  6. Beslut från miljö- och hälsoskyddsnämnden om att lämna anmälan av lokal utan åtgärd - förskolan Kastanjebacken. Diarienummer 302-545/2008.

  7. Beslut från miljö- och hälsoskyddsnämnden om årlig avgift för tillsyn - förskolan Kastanjebacken. Diarienummer 302-544/2008.

  8. Svar från trafikkontoret med anledning av skrivelse från ersättaren Cecilia Önfelt (c) angående gatsten för att minska mängden partiklar. Diarienummer 399-299/2008.

  9. Skrivelse från RSMH (Riksförbundet för Social och Mental Hälsa), Stockholms läns distrikt, angående tertialrapport 1, särskild fråga om socialpsykiatriska enheten och träfflokalen Balder. Diarienummer 001-481/2008.

  10. Tillsynsrapport individ- och familjeomsorg - Step One.
    Diarienummer 502-356/2008.

  11. Delrapport av vårdkedjeprojektet LOBO - beteckning 704-07-53455.
    Diarienummer 503-473/2008.

  12. Förslag från exploateringskontoret angående markanvisning för kommersiellt ändamål under och på Odenplan till Centrum Terre AB.

  13. Inkomna diarieförda handlingar under perioden 10 juni t.o.m. 11 augusti 2008.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

__________________________

§26 Övriga frågor

Till stadsdelsnämnden har följande inbjudningar inkommit:

· Inbjudan från Socialstyrelsen till konferens angående Lex Sarah - tillämpning av 14 kap. 2 § och 24 a § LSS. Konferensen äger rum den 12 november.

· Inbjudan från Statistiska centralbyrån till Demokratidagen den 30 september.

· Inbjudan från World Forum Against Drugs till konferens den 8-10 september.

Stadsdelsnämndens beslut

En företrädare från majoriteten resp. oppositionen har rätt att delta i ovannämnda konferenser. Anmälan kan göras genom nämndsekreterare Gunilla Schedin.

_______________________