Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2016-09-22

Sammanträde 2016-09-22

Datum
Klockan
18:00
Plats
Drottningatan 89

1 Under 2016 tar stadsdelsnämnderna i Stockholms stad fram lokala utvecklingsprogram som ska bidra till stadens långsiktiga demokratiarbete och att nå målen om en jämlik och hållbar stad.

3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Svar på medborgarförslag

4 Medborgarförslag om att iordningsställa en poetisk hörna på Observatoriekullen

Dnr 1.2.4.-311/2016

Ett medborgarförslag om att tillskapa en poetisk hörna på Observatoriekullen har inkommit till Norrmalms stadsdelsnämnd.
I förslaget beskrivs att området uppe på kullen lämpar sig väl för ett tillskott av detta slag, då parken ändå ska renoveras och eftersom bland annat Stadsbiblioteket och Författarnas hus finns i närheten.

Förvaltningen anser att idén om en hörna för uppläsning av poesi och för det talade ordet, är god. I det beslutade programmet för upprustning av Observatorielundens övre del finns flera platsbildningar som skulle lämpa sig väl för en poetisk hörna, exempelvis platsen vid statyn Kentauren. Förvaltningen föreslår att plats för poesi och kontemplation särskilt ska beaktas i samband med upprustning av ytorna i anslutning till statyn och att arbetet ska utföras i samarbete med trafikkontoret och kulturförvaltningen liksom med konstnärer och arkitekter.

6 Revidering av Norrmalms stadsdelsnämnds delegationsordning 2016 Dnr 1.1.-7/2016

Förvaltningen arbetar löpande med att uppdatera delegationsordningen med anledning av ny lagstiftning och andra förändringar som kan påverka beslutsbefogenheterna.

De ändringar och förtydligan samt tillägg som görs föranleds av ändringar i lagstiftningen, beslut fattade av kommunfullmäktige och organisatoriska förändringar.

7 Svar Skolinspektionen beslut om föreläggande efter tillsyn förskola

Dnr 4.3.-419/2016

Skolinspektionen har genomfört tillsyn av Stockholms kommun under våren 2016. Tillsynen har avsett huvudmannens samlade ansvarstagande för utbildningen inom skolreformen förskola. Skolinspektionens granskning visar att Norrmalms kommunala förskolor är av god kvalité. Den enda brist som Skolinspektionen angivit är att Norrmalms stadsdelsnämnd behöver utveckla arbetet avseende att samtliga signaler om kränkningar mot barn anmäls till huvudmannen. Stadsdelsnämnden ska säkerställa att det är tydligt för personal, förskolechefer, och huvudman i vilka lägen och på vilket sätt anmälningsplikten ska fullgöras.

Svar på remisser

8 Strategi för Fossilbränslefritt Stockholm 2040 - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-395/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående Strategi för fossilbränslefritt Stockholm 2040. Strategin utgör riktlinjer för de klimatrelaterade målen i stadens miljöprogram 2016-2019 och för målet om fossilbränslefrihet 2040.

Sveriges regering har lanserat Fossilfritt Sverige med ambitionen att Sverige ska vara världens första fossilfria välfärdsländer och remitterad strategi är ett bidrag till att uppnå målen. Förvaltningen håller med strategins bedömning att stor del av de insatser som behöver vidtas ligger utanför stadens rådighet och att samverkan med externa aktörer är en förutsättning för att målen ska kunna uppnås. Stadens begränsade mandat över de utmaningar som identifierats medför också en risk att målen blir svåra uppnå och förvaltningen anser att det är angeläget att de samverkansinsatser som krävs blir en viktig del i strategin.

Stadsdelsnämnderna har inget utpekat genomfördeansvar i strategin men bidrar givitvis till dess ambitioner utifrån verksamhetsplanens miljömål, till exempel genom åtgärder för energieffektivisering.

9 Reviderade riktlinjer för medföljare vid semesterresa - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-412/2016

Stockholm stad har sedan april 2000 (se bilaga) särskilda riktlinjer om rätt till medföljare vid semesterresa. Kommunstyrelsen har nu förslag om revidering av riktlinjerna. Förslaget syftar till att skapa likställighet inom staden när det gäller rätten till medföljare vid semesterresa. Rätten till medföljare en vecka per år vid semesterresa kvarstår som oförändrad i förslaget. Förslag om ändringar i de nya riktlinjerna är att rätten till omfattning av resa görs mer enhetlig i kostnadshänseende. Förslaget är att beslut ska kunna fattas för medföljare för vad som anses motsvara en normal charterresa när det gäller resmål samt övriga kostnader för logi, måltider och aktiviteter under resan. Stadsdelsförvaltningen anser att det är positivt med en revidering av riktlinjerna. Förslaget innebär en likställighet över staden men stadsdelsförvaltningen önskar även att kostnaderna konkretiseras och att finansieringen av merkostnaderna förtydligas.

10 Strategi för Stockholm som smart och uppkopplad stad 2040 - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-416/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd om Strategi för Stockholm som smart och uppkopplad stad.

I remissen definieras en smart och uppkopplad stad som en stad som nyttjar digitaliseringens möjligheter för att göra livet enklare och bättre för invånare, företagare, och besökare samt för att effektivisera och förbättra stadens verksamheter.

Remissen visar många goda exempel, projekt och verksamheter som redan idag verkar för en smart stad, men det finns ett behov av att samordna, rikta samt prioritera dessa och nya satsningar inom staden genom en gemensam strategi. Enligt remissen har Stockholms stad goda förutsättningar för att bli ännu smartare och på sikt uppnå visionen om "världens smartaste stad".

11 Strategi och riktlinjer för hantering av fordon för kommunkoncernen Stockholms stad - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-448/2016

Kommunkoncernen Stockholms stad (Stockholms stad) har idag totalt ca 800 fordon i drift hos förvaltningar och bolag för att kunna utföra den verksamhet och service som staden ansvarar för.
Kommunfullmäktige beslutade 2015-11-02 att ge miljö- och hälsoskyddsnämnden i uppdrag att i samråd med stadsledningskontoret och Stockholms Stadshus AB utarbeta ett förslag till en långsiktig strategi för hantering av fordon för kommunkoncernen Stockholms stad. Utifrån detta beslut är förslag till fordonsstrategi och riktlinjer framtagna.

Förvaltningen anser att strategin och riktlinjerna förtydligar ansvarsfrågan mellan fleet-management funktionen på miljöförvaltningen, serviceförvaltningen och respektive nämnd och bolag. Förslaget innebär även det blir lättare att följa upp kostnader och att hanteringen av fordon blir mer effektiv vilket leder till minskade kostnader för staden.

12 Förslag till program för stöd till anhöriga 2017-2020 - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-433/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd angående remiss om förslag till program för stöd till anhöriga 2017-2020. Stockholms stads program för anhöriga 2012-2016 fastställdes av kommunfullmäktige 2013. I och med att programmet upphör den 31 december 2016 har ett förslag till nytt program för stöd till anhöriga arbetats fram. Socialtjänstens skyldigheter gällande anhöriga lyfts fram i förslaget. Förvaltningen ser positivt på förslaget.

13 Insatser för att underlätta övergången mellan för- och grundskola. Motion av Anna König Jerlmyr och Cecilia Brinck (båda M) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-327/2016

Den remitterade motionen är författad av Moderaterna genom Anna König Jerlmyr och Cecilia Brinck. Stadsdelsnämnderna föreslås i motionen att tillsammans med utbildningsnämnden införa screening för läs- och skrivsvårigheter samt neuropsykiatriska diagnoser hos de barn som övergår från förskolan till skolan. Detta för att få en tydligare uppfattning om vilka behov varje enskilt barn har och möjliggöra att rätt stöd och insatser bereds inom skolan.

Förvaltningen anser att det av viktigt att skapa en fullständig bild av varje barns förutsättningar till lärande och ställer sig positiv till en likvärdig hantering avseende övergång förskola-skola inom Stockholm stad. Förvaltningen anser dock att det är svårt att ta ställning till remissen som helhet då det är flertalet frågor som behöver utredas vidare.

14 Levandegöra Sergels Torg. Motion av Erik Slottner (KD) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-354/2016

I en motion från Erik Slottner (KD) föreslås kommunfullmäktige besluta att ta fram en konkret plan i syfte att levandegöra Sergels Torg för att skapa en plats som är trygg och vistelsevänlig och där människor vill mötas, koppla av och umgås.

Utifrån kommunfullmäktiges mål "Stockholm är en stad med levande och trygga stadsdelar" arbetar förvaltningen i samarbete med civilsamhället, stadens övriga förvaltningar och polismyndigheten för att öka tryggheten och säkerheten lokalt. För planering och genomförande av fysiska åtgärder på Sergels torg ansvarar trafikkontoret, exploateringskontoret och stadsbyggandskontoret.

Enligt trafikkontoret arbetar Stockholms stad både på kort och lång sikt för att göra Sergels Torg bättre. Kortsiktiga åtgärder har under senare år varit att de mörka klinkerplattorna har bytts ut mot ljusa, belysningen har förbättrats och rummet direkt under Sergelfontänen har öppnats upp och blivit ljusare. Sergels Torg har inom ramen för projektet Levande Stockholm också använts för tillfälliga aktiviteter. Långsiktiga åtgärder kommer presenteras i det framtida programmet för City, trafik- och gatuplanen samt i det vårdprogram som fastighetskontoret nyligen tog initiativ till att ta fram.

15 En mer levande stadsmiljö under Stockholms broar. Motion Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-355/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående en motion från Karin Ernlund (C) om en mer levande stadsmiljö under Stockholms broar.

Förvaltningen anser att det som föreslås i motionen skulle kunna utredas och utvecklas under konceptet Levande Stockholm, som togs fram i Stockholms stads budget 2016. I motionen föreslås förändringar för Klara Strand (även kallad Serafimerstranden) och platsen under Tranebergsbron, som båda ligger på parkmark och är under Kungsholmens stadsdelsnämnds ansvar. Under 2015 antog Kungsholmens stadsdelsnämnd ett program för utvecklingen av platsen under Tranebergsbron, som ligger i linje med det som motionen föreslår. Kungsholmens stadsdelsförvaltning tar med sig förslagen om Klara Strand till arbetet med uppdatering av den lokala parkplanen.

16 Ett skyskrapeprogram för Stockholm. Motion av Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-364/20

På grund av den bostadsbrist som råder i Stockholm idag anser motionären att det bör byggas högre och mer tätt i de centrala delarna av staden, då detta är bra för både miljö och klimat samt skapar en mer sammanhållen stad. Motionären föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar att staden arbetar fram ett skyskrapeprogram i enlighet med motionen samt att skyskrapor tillåts byggas i City för att skapa fler bostäder.

I enlighet med Arkitektur Stockholm, tillägg till Stockholms översiktsplan och stadens arkitekturstrategi, anser förvaltningen att väl placerade och genomtänkta skalförändringar genom exempelvis högre byggnader, kan gynna stadslivet men bör prövas som alla nybyggnadsprojekt utifrån sina förutsättningar, helhetskvaliteter och tillförda allmänvärden för stadens invånare. Förvaltningen anser därför att det inte behöver tas fram något nytt skyskrapeprogram, utan att förslag på högre byggnader i stadens utpekade tyngdpunkter ska prövas utifrån den enskilda platsens förutsättningar.

17 Fler cykelpumpsstationer i Stockholm. Motion av Jonas Naddebo (C) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-389/2016

Stora satsningar har gjorts på nya cykelbanor och åtgärder för ökad framkomlighet för cyklister de senaste åren i Stockholm. Motionären Jonas Naddebo (C) anser att förutom fortsatta satsningar för att cyklister och gångtrafikanter ska ges en säkrare plats och prioriteras mer framöver i trafikplaneringen genom exempelvis cykelfartsgator och säkra korsningar, behövs det fler cykelpumpstationer i anslutning till cykelbanorna i ytterstadsområdena. Motionären föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar att en inventering av var cykelpumpar skulle kunna installeras i ytterstadsområdena genomförs.

Förvaltningen anser att det är viktigt med fortsatta satsningar på ökad säkerhet och framkomlighet för cyklister i Stockholm. Det ligger i linje med stadens miljömål och målen enligt stadens cykelplan och framkomlighetsstrategi. Förslaget om att inventera var stationer för cykelpumpar skulle kunna installeras ligger i linje med stadens satsningar på att öka cyklandet.

18 Fruktlunder i staden. Motion Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-394/2016

Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar ge samtliga stadsdelsnämnder i uppdrag att anlägga fruktlunder i befintliga eller nya parker.

Förvaltningen arbetar kontinuerligt med att förstärka ekosystemtjänsterna och att förbättra möjligheten till stadsodling inom Norrmalms stadsdelsområde. Våren 2016 startade föreningen Norrmalmsodlarna en stadsodling i Bellevueparken, där också fruktträd kommer att planteras.

Norrmalms parkplan från 2015, pekar ut de parker där ekosystem särskilt ska värnas och utvecklas. Detta innebär bland annat att stärka den biologiska mångfalden genom exempelvis stadsodling eller anläggandet av fruktträd där detta är möjligt. Fruktträd har exempelvis särskilt behov av stora öppna och soliga platser och lämpar sig därför bara på vissa platser. Det är viktigt att varje park får utvecklas utifrån sina förutsättningar och utifrån parkbesökarnas behov och önskemål.

19 Stockholm Vattens mobila miljöstationer. Skrivelse av Lotta Edholm (L) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-528/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående en skrivelse från Lotta Edholm (L) om Stockholm vattens mobila miljöstationer.

I skrivelsen anger Lotta Edholm att hon önskar en redovisning av stadens möjligheter att öka antalet platser för de mobila miljöstationerna i ytterstaden i kollektivnära lägen.

I linje med stadens framkomlighetsstrategi och miljöprogram anser förvaltningen att det är viktigt att service, såsom avfallshantering, utvecklas i takt med att Stockholm stad arbetar för minskat bilberoende. Förvaltningen anser att det är viktigt att platserna för de mobila miljöstationerna möter stockholmarnas behov. Enligt förvaltningen är det i det arbetet betydelsefullt att undersöka befolkningstäthet och boendeform i respektive område. När platser för de mobila miljöstationerna planeras är det också angeläget att tillgängligheten till platserna beaktas så att de fungerar för till exempel personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen anser att det är viktigt att på ett tydligt sätt berätta om de mobila miljöstationerna så att informationen verkligen når hushållen.

20 Vägledning för skyltar och ljus - remiss från stadsbyggnadskontoret

Dnr 1.5.3.-442/2016

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd avseende ny vägledning för skyltar och ljus i Stockholms stad.

Vägledningen ska ersätta tidigare råd och riktlinjer. Syftet är att tydliggöra hur stadsbyggnadsnämnden ser på skyltar och ljus i staden samt att beskriva hur man balanserar olika intressen mellan varandra när någon söker bygglov.

Förvaltningen anser att vägledningen är kortfattad, tydlig och informativ. Förvaltningen ser dock ett behov av att komplettera och förtydliga hur reklam i parker och gröna miljöer ska hanteras. Förvaltningen vill också understryka vikten av att skyltar i stadens offentliga rum inte får påverkar tillgängligheten negativt och att de ska utformas på ett sådant sätt att alla, oavsett förutsättningar, kan delta i stadslivet.

Anmälningsärenden

21 Upphandlingsrapport av tvättservice för Hemtjänst Norrmalms kunder

Dnr 2.2.2.-93/2016

En upphandling av tvättservice för Hemtjänst Norrmalms kunder har genomförts. I stället för att tvätten omhänderhas av hemtjänstpersonalen så ska tvätten skötas av en underleverantör. Det som motiverade upphandlingen är ökad kvalité för kunden, bättre arbetsmiljö för medarbetarna och ökad resurseffektivitet för verksamheten. Avtal har tecknats med Samhall AB.

22 Upphandlingsrapport av lokalvård och fönsterputs i enskilda hem inom Hemtjänst Norrmalm

Dnr 2.2-14/2016

Upphandling avser lokalvård i enskilda hem till personer/hushåll inom Hemtjänst Norrmalm. Syftet med upphandlingen är att teckna ett ramavtal med en leverantör med som har kapacitet att tillgodose hela behovet av efterfrågad tjänst samt till det lägsta priset. Avtal har tecknats med Alfa & Omega Servicebolag i Norden & Europa AB.

23 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

24 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds pensionärsråd

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

25 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

26 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende.

Slutet sammanträde

27 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap. 10 § föräldrabalken (FB)

28 Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken

29 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds sociala delegations sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.

§1 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

§2 Medborgarförslag om att iordningsställa en poetisk hörna på Observatoriekullen Dnr 1.2.4.-311/2016

§4 Revidering av Norrmalms stadsdelsnämnds delegationsordning 2016 Dnr 1.1.-7/2016

§6 Strategi för Fossilbränslefritt Stockholm 2040 - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-395/2016

§7 Reviderade riktlinjer för medföljare vid semesterresa - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-412/2016

§8 Strategi för Stockholm som smart och uppkopplad stad 2040 - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-416/2016

§9 Strategi och riktlinjer för hantering av fordon för kommunkoncernen Stockholms stad - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-448/2016

§10 Förslag till program för stöd till anhöriga 2017-2020 - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-433/2016

§11 Insatser för att underlätta övergången mellan för- och grundskola. Motion av Anna König Jerlmyr och Cecilia Brinck (båda M) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-327/2016

§12 Levandegöra Sergels Torg. Motion av Erik Slottner (KD) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-354/2016

§13 En mer levande stadsmiljö under Stockholms broar. Motion Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-355/2016

§14 Ett skyskrapeprogram för Stockholm. Motion av Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-364/2016

§15 Fler cykelpumpsstationer i Stockholm. Motion av Jonas Naddebo (C) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-389/2016

§16 Fruktlunder i staden. Motion Karin Ernlund (C) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-394/2016

§17 Stockholm Vattens mobila miljöstationer. Skrivelse av Lotta Edholm (L) - remiss från kommunstyrelsen. Dnr 1.5.1.-528/2016

§18 Vägledning för skyltar och ljus - remiss från stadsbyggnadskontoret Dnr 1.5.3.-442/2016

§19 Upphandlingsrapport av tvättservice för Hemtjänst Norrmalms kunder Dnr 2.2.2.-93/2016

§20 Upphandlingsrapport av lokalvård och fönsterputs i enskilda hem inom Hemtjänst Norrmalm Dnr 2.2-14/2016

§21 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

§22 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds pensionärsråd

§23 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor

§24 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp