Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2009-09-15
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utser vice ordföranden Jan Valeskog (S) att tillsammans med ordföranden Ulla Hamilton (M) justera dagens protokoll. Justering sker den 28 september.
Skrivelse för beredning
Anmälan gjordes av inkommen skrivelse till trafik- och renhållningsnämnden enligt följande:
1 Önskemål om redogörelse av kontorets hantering av klagomål, från Jan Valeskog (S), Mats E P Lindqvist (MP), Kajsa Stenfelt och Sebastian Wiklund båda (V).
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar skrivelsen till trafikkontoret för beredning.
Svar på fråga om riktlinjer för gångtrafikanter vid ombyggnationer
Tjänstemannen från trafikkontoret Staffan Forsell svarar på fråga ställd av ledamoten Anders Broberg (M) på sammanträdet den 18 augusti. Frågan är ställd med anledning av pågående ombyggnation i Sabbatsberg och svårigheter för gångtrafikanter att ta sig fram där.
Rapport från studieresan om sopsugsanläggningar till Barcelona och London 8 – 10 september
Ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) ger en kort rapport från resan.
Fråga om parkeringssituationen på Nybrogatan
Ledamoten Birgit Marklund Beijer (S) ställer fråga avseende svar från trafikkontoret till Östermalms stadsdelsförvaltning om parkeringssituationen på Nybrogatan.
Förvaltningschefen Magdalena Bosson besvarar frågan.
Trafik- och renhållningsnämnden tackar för informationen
Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Ärendets handlingar
Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m m till trafik- och renhållningsnämnden vilka förtecknats i promemoria av den 7 september 2009, och vad gäller senare inkomna skrivelser m m i promemoria av den 15 september 2009.
Dnr T2009-010-00105
Ärendets handling
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 augusti 2009.
Dnr T2009-511-01581
Protokollsutdrag
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets utlåtande som svar på remissen.
Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 13 juli 2009.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) och ledamoten Anders Broberg (KD) ställer sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) föreslår följande:
Förvaltningens yttrande godkänns.
Uttala att spårväg syd bör prioriteras i förhandlingarna med staten om infrastruktursatsningar i Stockholm.
Därutöver anförs följande:
Spårväg syd är mycket viktigt för att stärka kollektivtrafiken på söderort. Det finns nu inte med i den nationella planen eller länsplanen för byggnation till 2020. Det är mycket beklagligt. Vi anser att ansträngning måste göras från stadens sida gentemot staten så att anslagen i den nationella planen ökar så att bland annat denna mycket strategiska spårsatsning kan genomföras.
Omröstning
Ordföranden ställer de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutar enligt kontorets förslag.
Reservation
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) med hänvisning till sitt gemensamma förslag.
1 Trafik- och renhållningsnämnden lägger protokollen till handlingarna.
- Protokoll från handikapprådets sammanträde nr 5 den 28 maj 2009.
- Protokoll från handikapprådets sammanträde nr 7 den 13 augusti 2009.
Dnr T2009-111-00818
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) och ledamoten Anders Broberg (KD):
Kontorets förslag godkänns i huvudsak.
Nämnden anser i stort att kontorets prioriteringar är väl avvägda utifrån ovanstående uppdrag men anser dock att bullerskyddet längs Nynäsvägen måste få en tydligare prioritering. Det är angeläget att den hårt trafikerade Nynäsvägen får en bättre miljö genom att bullerskydd sätts upp. Nämnden anser därför att kontoret ska arbeta fram ett genomförandebeslut som är mer ekonomiskt försvarbart och ej innefattar andra åtgärder än dem som är bullerreducerande.
Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 7 september 2009. I utlåtandet föreslås följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner tertialrapport 2 och överlämnar den till kommunstyrelsen.
Nämnden hemställer hos kommunstyrelsen om budgetjustering med 0,1 mnkr för kostnader och 0,2 mnkr för intäkter för övertagande av tillfälliga torghandelsplatser från fastighetskontoret.
Nämnden godkänner omslutningsförändringen på driftverksamheten om 22,4 mnkr på trafik- och gatuverksamheten samt 7,6 mnkr på renhållnings- verksamheten.
Nämnden godkänner omslutningsförändringen i investeringsplanen om 18,2 mnkr för renhållningsverksamheten.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) och ledamoten Anders Broberg (KD) ställer sig bakom ett eget förslag till beslut. (se beslutet)
Bullerskydd på Nynäsvägen ska genomföras i enlighet med tidigare beslut.
Ordföranden ställer de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutar enligt förslag från Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD).
Dnr T2009-130-01291
Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvalt- ningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret (förvaltning 181) om totalt 1703 870:55 kronor till handlingarna (bilaga 1 till utlåtandet) - där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
Nämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvaltningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret / Avfall (förvaltning 187) om totalt 235 859:00 kronor till handlingarna (bilaga 2 till utlåtandet) – där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 19 augusti 2009.
Nämnden ställer sig bakom kontorets förslag.
Dnr T2009-000-02547
Egen bil i tjänsten ska ha samma miljödefinition som de bilar staden upphandlar eller köper in.
Nämnden anser att det är mycket anmärkningsvärt att kontoret ingått leasingsavtal under den gångna mandatperioden där ett antal fordon överskrider miljödefinitionen på ett orimligt sätt. Det är inte bara oförsvarbart ur ett miljöperspektiv utan även ur ett ekonomiskt perspektiv. Volkswagen Transporter 3.2 har t.ex. 235 hk och förbrukar 12.71 liter bensin/100km eller 310 CO2g/km. Därutöver anser nämnden att egen bil i tjänsten ska ha samma miljödefinition som de bilar staden upphandlar eller köper in.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 18 augusti 2009. I utlåtandet föreslås följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner redovisningen av trafikkontorets fordonsanvändning.
Nämnden godkänner trafikkontorets riktlinjer för resor och transporter.
Nämnden fattar beslut om undantag för utrycknings- och specialfordon i enlighet med bilaga 1 till utlåtandet.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) ställer sig bakom kontorets förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2009-050-02380
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen överlämna och åberopa kontorets utlåtande.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 17 augusti 2009.
1 Med hänvisning till nedanstående synpunkter tillstyrks förslaget till Grön IT- strategi.
Den samlade oppositionen välkomnar initiativet till att på strategiskt vis använda IT-lösningar för att minska stadens miljöpåverkan samt att göra själva IT-användningen mer miljöeffektiv. Stockholm behöver mer av analys och förståelse för IT som infrastruktur.
Bland annat behöver man i betydligt högre grad än i dag implementera de kunskaper om IT och strålningsfria glasfiberledningar, som finns inom STOKAB. De osakliga motsättningar som tycks ha funnits mellan STOKAB och SLKs IT-avdelning har enligt vår uppfattning varit mycket kontraproduktiva, men är förhoppningsvis lösta nu.
Det nyligen ingångna avtalet för stadens gemensamma IT-service (GSIT) lämnar, framför allt ur miljösynpunkt, en hel del att önska i fråga om miljökrav. Det är en absolut nödvändighet att betydligt tyngre miljökrav ställs när nästa IT-serviceavtal förhandlas fram. Staden bör här agera som ett gott föredöme och använda sin tyngd för att påverka teknik och miljöutvecklingen. Fram till dess får staden nöja sig med att använda möjligheterna i det ingångna avtalet för att följa upp och sin minska sin miljöbelastning inom andra verksamheter.
Flera av de indikatorer som föreslås i strategin är dessutom i praktiken omöjliga att följa upp och behöver utvecklas eller ersättas. Ambitionen i sig att utveckla detta är emellertid vällovlig och kan komma att bli någonting mycket bra. I förlängningen kan även IT användas för att utveckla demokratin. Till exempel för att på ett enkelt och lättillgängligt sätt lägga ut Trafikkontorets olika projekt, för kännedom och synpunkter från medborgarna, något som i dag brister men som det finns en stor efterfrågan på. En förutsättning för detta är att så brett och snart som möjligt ge alla stockholmare möjlighet till och kunskap för att kunna använda ordentliga bredbandsuppkopplingar.
Dnr T2009-430-02536
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande som slutredovisning av miljömiljardprojektet Adaptiva signaler.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 10 augusti 2009.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) enligt följande:
Detta är ett ytterligare lyckat projekt som redovisas med medel från miljömiljarden. Ett stort antal projekt har nu redovisats med pengar från miljömiljarden som har varit lyckade. Dessa satsningar från majoriteten under förra mandatperioden med S, V och MP, visar att höga miljöambitioner där också ekonomiska medel avsätts, ger resultat. Det är en stor skillnad från dagens miljöstyre i Stockholm där det mest pratas.
Dnr T2009-512-01725
Avstängningen av Ekbacksvägen är inte lika kontroversiell men även den lösningen ifrågasätts av nämnden. Nämnden medger att avstängningen av Ekbacksvägen är nödvändig för projektets skull men anser å andra sidan att spårvagnsdepåns lokalisering till Magneten 6 inte är optimal. Om andra fastigheter kan ses som fullgoda och lämpligare alternativ för depåverksamheten måste hänsyn tas till detta i detaljplanen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 augusti 2009. I utlåtandet föreslås följande:
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åberopa kontorets utlåtande.
Kontorets förslag till beslut avslås.
Förorda en placering av spårvagnshallen i industriområdet, norr om Norrbyvägen.
Istället ska den nya spårvagnshallen placeras i industriområdet, norr om Norrbyvägen. Delar av de stora lagerlokaler som redan finns där kan återanvändas för det nya ändamålet.
Dnr T2009-007-01410
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets utlåtande som svar på remissen från kommunstyrelsen.
Skrivelsen tillstyrks i huvudsak.
Den nuvarande politiken har medfört att både antalet och andelen miljöbilar i Stockholm minskar påtagligt. Orsaken är till stor del den borgerliga regeringens och den borgerliga kommunledningens beslut i Stockholm att kraftigt försämra villkoren för att köra miljöbilar i Stockholm. Det är mycket trist att konstatera.
Skrivelsen ger flera förslag, som också oppositionen motionerat om i riksdagen och i förslag till Stockholms kommunfullmäktige, nämligen att återinföra subventioner som bidrar till ökad miljöbilsanvändning men också att se över reglerna kring definitionen av miljöbilsbegreppet. Kommunledningen i Stockholm bör med uppvaktningar och på annat sätt försöka påverka regeringen i dessa frågor. Istället sitter man still och gör i praktiken ingenting i dessa frågor. Det beklagar vi starkt.
Dnr T2009-000-02328
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar besvara remissen från kommunstyrelsen med kontorets utlåtande.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) ledamoten Anders Broberg (KD) och vice ordföranden Jan Valeskog (S) ställer sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) föreslår följande:
Förslaget till strategi godkänns.
Den el som erbjuds Stockholms bilister ska vara miljömärkt Bra Miljöval.
Att driva fordon med el är oftast en energieffektivare lösning än de andra slags fordonsmotorer som finns på markanden i dag. Men den miljöpåverkan som uppstår beror helt på hur den el som används i fordonet är producerad. Fossilbränsleproducerad energi inkluderande kärnkraftsel har en totalt sett mycket högre miljöbelastning än vad förnyelsebar energi har.
Ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) med hänvisning till sitt gemensamma förslag.
Dnr T2009-330-02301
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner anmälan.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 1 september 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M) och ledamoten Inge-Britt Lundin (FP) ställer sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
Förvaltningens förslag godkänns i huvudsak.
I övrigt anförs följande:
Vi vill framhålla att det är mycket viktigt att en utredning måste göras av konsekvenserna av en reducering av trafiken på tunnelbanans Fruängsgren, till förmån för en utbudsökning av Norsborgsgrenen. Detta måste ske innan beslut tas om trafikändringar.
I övrigt vill vi framhålla följande förändringar på Östermalm som vi önskar få utredda:
På Lappkärrsberget bor många studenter som är relativt unga. Det är angeläget att buss 40 kan ha tätare turer på kvällstid och helger samt senare natturer på helger. På T-bane station Universitetet efterfrågas en display när tågen går samt en display för buss 40 och 540 i tunnelbanehallen.
För att Stora Skuggan ska kunna utvecklas till ett populärt utflyktsmål måste det till tätare bussturer till området. Fler och fler av universitetets institutioner flyttar ut till Frescati. Tätare förbindelser behövs till universitetet.
Dnr T2009-320-01155
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att bordlägga ärendet.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 11 augusti 2009. Skrivelser från boende i området. I utlåtandet har kontoret föreslagit följande:
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på skrivelserna.
Dnr T2009-007-01292
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen från kommunstyrelsen översända och åberopa kontorets utlåtande.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 27 augusti 2009.
1 Trafik och renhållningsnämnden beslutar att bifalla skrivelsens förslag.
Trafikkontorets sammanställning ger ingen egentlig analys av om och hur de i skrivelsen föreslagna åtgärderna skulle kunna ha effekt. Om det är någonstans inom stadens verksamheter som den analytiska kompetensen behöver finnas, så är det inom trafikkontoret. I stället så väljer kontoret att passivt avvakta vad regeringen tänker hitta på. Eftersom de av Stockholms stad föreslagna miljözonerna är tänkta att utarbetas helt av regeringen, så kan denna process i värsta fall ta många år i anspråk. Utfasningen av dubbdäck i Stockholm måste gå betydligt snabbare! En vinter till med höga partikelhalter från dubbdäck är inte acceptabelt. Igångsättande av informationskampanjer redan nu kan minska användningen än snabbare än vad som sker i dag, från 70% till 60%. Stockholms stad bör dessutom visa gott föredöme och uppmana andra myndigheter och aktörer verksamma i Stockholm att upphöra med dubbdäck. Några har redan gjort det men många återstår.
Dnr T2009-520-02791
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att fatta genomförandebeslut i enlighet med kontorets utlåtande.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 31 augusti 2009.
Dnr T2009-006-02054
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets redovisning av upphandlingsförfarandet och delegerar till förvaltningschef att besluta om tilldelning av entreprenadavtal.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 18 augusti 2009.
Ledamoten Kajsa Stenfelt (V) enligt följande:
Vänsterpartiet är generellt emot all upphandling av verksamheter som vi anser ska skötas i egen regi.
Ersättaryttrande
Ersättaren Sebastian Wiklund (V) instämmer i särskilt uttalande från (V).
Dnr T2009-000-01582
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande som svar på remiss av motion angående Stockholms Medeltidsmuséum.
Dnr T2009-000-02136
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets anmälan.
Dessa bullervärden visar tydligt vilka omfattande bullerstörningar många människor runt Bromma kommer att få stå ut med. Det är trist och helt onödigt mot bakgrund av att realistiska lokaliseringsalternativ finns för flygverksamheten på Bromma som innebär att Arlanda som nav för flyget i Sverige skulle stärkas, samtidigt som miljöbelastningen för flyget totalt sett skulle minska.
Dnr T2009-000-02327
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på remissen om att göra Energicentrum till en permanent verksamhet.
Nämnden förordar alternativ 1, Nollalternativet, som innebär att nuvarande verksamhet bibehålls.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 25 augusti 2009.
Som svar på remiss om att göra energicentrum till en permanent verksamhet överlämnas trafikkontorets tjänsteutlåtande.
Trafik och renhållningsnämnden förordar alternativ 3, Ett fullskaligt alternativ, som innebär att nuvarande verksamhet vidareutvecklas.
Det är bra att den borgerliga majoriteten har insett betydelsen av energibesparingar och därvid återinfört en samlad särskild energikompetens inom stadens organisation. Energibesparingar har en stor klimatpositiv inverkan och är dessutom generellt den del av miljöarbete där de största och snabbaste ekonomiska besparingarna kan göras. Med andra ord, snabbt göras lönsamt! Den del av tjänsteutlåtandet som behandlar Trafikkontorets egen kompetens inom energibesparingsområdet avstår vi ifrån att kommentera närmare men konstaterar att det nog vore bra om den upphandlade kompetensen inom energiområdet även fanns permanent inom Trafikkontoret. Vilket i synnerhet även gäller för Serviceförvaltningen, som kommer att behöva mycket kunskapsstöd, när man där framgent ska upphandla energi.
Däremot så finner vi det värt att påtala, att de energibesparingsprojekt som den borgerliga majoriteten tidigare högljutt gjort sig till talesman för, speciellt avseende jämförelser med vad den förra politiska majoriteten åstadkom inom detta område, nu verkar ha tappat luften! Vilket tydligt framgår av uttalanden från de borgerliga företrädarna i Miljö och hälsoskyddsnämnden. Möjligen bör vi se det som positivt att de borgerliga företrädare som i alla fall tror på värdet av någon rudimentär form av energieffektivisering inte blir övertrumfade av de borgerliga mörkerkrafter inom staden, som inte ser något värde i energieffektivisering över huvud taget!
Inom Stockholms stad finns massor att göra inom energibesparingsområdet!
Både avseende rådgivning, upphandlingsstöd, livscykelanalyser och stöd till framtagande av spjutspetsteknik. Skol och storköken, bara som ett av många exempel, skulle med hjälp av effektiv energieffektivisering och modern utrustning kunna spara över 70 % på sin elförbrukning från ett verksamhetsår till nästa. Skolköken (tillagningskök) står för c:a 60% av respektive skolas energiförbrukning. Här skulle man mycket snabbt kunna göra stora besparingar på klimatutsläpp och elräkningar.
Att den borgerliga majoriteten, med hänvisning till budgetskäl ett enstaka budgetår väljer att satsa så lite man kan på energibesparingsinsatserna betyder att man kommande verksamhetsår hellre spenderar pengar på onödig energiförbrukning. Detta samtidigt som man finner det motiverat att skära ner på antalet anställda i staden!
Detta är mycket, mycket dålig hushållning med skattebetalarnas pengar!
Dnr T2009-400-01119
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner bifogat yttrande till kontorets utlåtande som svar till länsrätten i ärendet avseende laglighetsprövning enligt kommunallagen av nämndens beslut den 12 maj 2009 gällande ärendet ”Slussen - Ställningstagande inför fortsatt arbete”.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 3 september 2009.
Ledamoten Mats Lindqvist (MP) enligt följande:
Framtagandet och ombyggnaden av Slussen är den i särklass viktigaste omdaningen av Stockholm sedan rivningarna av de gamla Klarakvarteren. Detta väcker många känslor och förväntningar hos praktiskt taget alla stockholmare. Som av naturliga skäl kan vara sinsemellan mycket olika. De beslut vi som politiker hanterar och fattar i denna fråga kommer vi att få svara för långt efter vår död. Det är på grund av detta det skulle varit så viktigt, att alla aspekter och möjligheter blivit belysta. Det lagda överklagandet lär tyvärr inte vara sista ordet i Slussenfrågan.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (MP) instämmer i särskilt uttalande från (MP).
Dnr T2009-000-02072
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 31 juli 2009.
Ärendet utgår.
Dnr T2009-514-01736
Trafik– och renhållningsnämnden godkänner och överlämnar kontorets utlåtande som svar på remissen.
Dnr T2005-000-00941
Dnr T2009-702-02071
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande och överlämnar det som svar på remissen.
Förvaltningens utlåtande godkänns.
När utredningarna är klar får nämnden ta ställning till på vilket sätt ett system med sopsugar kan utvecklas. Vi anser att det är viktigt att i största möjliga mån prioritera området Gamla stan för ett sådant system då problemen med nedskräpningen i området är särskilt problematiskt och dessutom att området har ett mycket stort värde ur turist- och nöjessynpunkt. Detta kan göra det motiverat att staden satsar extra resurser för att få ett system med sopsugar att fungera just här.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) med hänvisning till sitt förslag.