Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2009-11-10
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utsåg vice ordföranden Jan Valeskog (S) att tillsammans med ordföranden Ulla Hamilton (M) justera dagens protokoll.
Justering sker senast den 24 november 2009.
Flytt av ordinarie sammanträdesdatum i december
Nämndens sammanträde i december föreslås flytta från den 15 till den 10 december. Sammanträdet kommer att hållas i Sessionssal A och B i Tekniska Nämndhuset.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att flytta nämndens kommande sammanträde från tisdagen den15 december till torsdagen den 10 december 2009, kl 16.30.
Nämndkonferens
En inbjudan till nämndkonferens 8-9 februari 2010 är delad till nämnden i dag.
Information om trafik- och tekniktjänsten
Ted Ell från trafikkontoret informerar om upphandlingarna vid trafik- och tekniktjänst.
Trafik- och renhållningsnämnden tackar för informationen.
1 Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Ärendets handlingar
Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m m till trafik- och renhållningsnämnden vilka förtecknats i promemoria av den 2 november 2009, och vad gäller senare inkomna skrivelser m m i promemoria av den 10 november 2009.
Dnr T2009-010-00105
Ärendets handling
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 15 oktober 2009.
1 Trafik- och renhållningsnämnden lägger protokollet till handlingarna.
Protokoll från handikapprådets sammanträde nr 9 den 8 oktober 2009.
Dnr T2009-010-03540
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:
1 Trafik- och renhållningsnämnden fastställer datum för sammanträden 2010 enligt följande; 19 januari, 8 februari, 23 mars, 19 april, 18 maj, 8 juni, 31 augusti, 30 september, 26 oktober, 23 november och 14 december.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 26 oktober 2009.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
Nämnden föreslår (se beslutet).
Dnr T2009-112-00455
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende den 5 november 2009.
Dnr T2009-000-02862
Protokollsutdrag
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen överlämna och åberopar kontorets utlåtande.
Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende.
Nämnden föreslår (se beslutet)
Dnr T2009-512-02983
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åberopa kontorets utlåtande.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 9 oktober 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD) ställer sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S) föreslår följande:
Kontorets yttrande godkänns i huvudsak.
Därutöver anförs följande:
Att börja villkora vilken typ av bilar som de boende skall få ha rätt att inneha är befängt. Det är förvånansvärt att stadsbyggnadskontoret är beredda att föreslå sådana märkliga boende- och parkeringsvillkor. Att enbart tillåta mycket små fordon är samma sak som att föreslå att varken barnfamiljer eller rörelsehindrade skall få bo i fastigheten.
3) Kajsa Stenfelt (V) föreslår följande:
Remissen besvaras delvis med kontorets tjänsteutlåtande
Därutöver anförs:
Vi förordar alternativ två, och håller inte med kontoret om att detta område inte skulle ha en god kollektivtrafikförsörjning, med 150 m till pendeltåget, samt ett flertal busslinjer på Ringvägen.
Om vi ska föra en ansvarsfull miljöpolitik i staden, är det viktigt att vid just nybyggnation främja kollektivtrafik- och cykelanvändning framför användande av egen bil.
Beslutsgång
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.
Reservation
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Särskilt uttalande
Särskilt uttalande lämnas av Mats Lindqvist (MP) enligt följande:
För tillgänglighetens skull så är det värdefullt om den hiss för allmänheten som fanns med i tidigare planförslag för den här platsen åter kan övervägas.
Rörande de tre alternativa förslagen för bil och cykelparkeringar i garaget under fastigheten, så finner vi alternativ tre, med 15 bilparkeringsplatser för ”små stadsbilar” i garaget och 50 golvstående cykelställ, som intressant. Detta förslag är innovativt och framåtsyftande.
Det är förvisso så som Trafikkontoret framhåller, att det inte är möjligt att reglera vilken typ av bilar som lägenhetsinnehavarna i en fastighet ska ha. Men om byggherren/fastighetsägaren anser att det inom överskådlig tid finns en marknad för uthyrning av garageplatser för små stadsbilar, så bör inte kommunen sätta hinder i vägen för detta.
Dnr T2009-300-02070
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets anmälan.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 8 oktober 2009.
Frågan om föreskrifter för vägmarkeringar i Stockholms stad skulle, med avseende på framtida behov, behöva utredas ytterligare. De alltmer intensiva trafikflödena i Stockholm kommer med sannolikhet att behöva ytterligare regleringar och vägmarkeringar, för att inte trafiksituationen ska hamna utom kontroll. Det kan till exempel komma att bli aktuellt med ”Red-route-markeringar” som påvisar ett betydligt strängare och intensivare uppföljt stoppförbud än i dag, på särskilt viktiga vägar. Eller ”criss-cross-markeringar” i särskilt utsatta korsningar, som markerar att korsningen får vid köbildning inte passeras, om det inte finns plats på andra sidan korsningen. Detta för att inte hindra trafik från höger och vänster att ta sig fram. Sådana här vägmarkeringar finns ännu inte i Sverige, men används i London för att reglera trafiken där.
Dnr T2009-512-02712
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt kontorens gemensamma förslag:
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorens gemensamma utlåtande till stadsbyggnadsnämnden som svar på remiss av planprogram för Västra City.
Trafikkontorets och exploateringskontorets gemensamma tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 23 oktober 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP), Anders Broberg (KD) och vice ordföranden Jan Valeskog (S) ställer sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår följande:
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets tjänsteutlåtande, med nedanstående tillägg, till Stadsbyggnadsnämnden som var på remiss av planprogram för Västra city.
Förslaget är mycket intressant och pekar på en förbättrad, mer mångfacetterad användning av marken i City. Möjligheten att åter öppna upp norra stranden utefter Klara sjö, tex med parker och strandpromenader, måste tas tillvara. Emellertid så är det önskvärt att man ökar bostadsandelen i den totala byggyta som ska skapas. Stockholms stad har inte brist på kontorsytor utan på bostäder! Även ett återinrättande av den saluhall som tidigare fanns i området bör övervägas.
Eftersom området även får det i särklass bästa kollektivtrafikläget i hela Sverige, så är det lämpligt att detta görs till en miljöstadsdel. Området bör därför planeras utan något parkeringstal alls, utöver det som behövs för att anordna bilpoolsparkeringar. Däremot behöver cykelfrågorna beaktas ytterligare. Centralstationen utgör för många cyklister en start eller slutpunkt på cykelresan. Något som bland annat bevisas av cykelparkeringskaoset utanför Centralstationens huvudentré. Huruvida fler cykelparkeringar anordnas på kvartersmark eller på gatumark är egalt, men det är viktigt att det i planeringen finns väl tilltagna cykelparkeringar, inte enbart för kommande boende och arbetande inom planområdet utan även för kollektivtrafikresenärerna. Bevakade och/eller låsbara cykelparkeringar t ex i garage, eventuellt mot avgift, bör övervägas.
På grund av risken för ökande luftföroreningshalter så bör området byggas så att det inte i onödan uppmuntrar till biltrafik, utöver sådan som är nödvändig för tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, varu- och tjänsteleveranser, avfallshantering samt övrig teknisk försörjning.
Även vi är positiva till att utveckla Centralstationen, med utbyggd bussterminal.
Men det är viktigt att Centralstationens läge och funktion markeras i det nya stadslandskapet. Detta kan, utöver tydliga entréer, göras med välvda glastak över ljusinsläpp ner till järnvägen, på platser och torg där så är möjligt. Sådana glastak anknyter till en europeisk stationsbyggandstradition, skapar kontakt med dagsljuset för de som väntar på perrongerna, samt kan även, rätt utformade, ha en funktion vid eventuella tågolyckor nere på stationen. ”Suckarnas gång” mellan Centralstationen och T-centralen bör öppnas upp för passage västerifrån, med entrè inom den nya stadsdelen. Kommande konstverk inom området kan även de, där så befinnes lämpligt, få järnvägsanknytning. Till exempel genom att (skyddat) ställa ut gamla lok och vagnar från Sveriges järnvägsmuséer.
Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt gemensamma förslag.
Särskilt uttalande lämnas av ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD) enligt följande:
Nämnden är positiv till den förtätning och nydaning som sker i Stockholm och välkomnar den nya bebyggelsen i Västra City. En framtida överdäckning av spårområdet kommer att innebära ett lyft för området då dagens barriär kommer att försvinna. Nämnden anser att det samtidigt är viktigt att arbeta vidare med planprogrammet. I underlaget till planprogram är det ett stort underskott på grönt, träd och växtlighet, i gatuplanet. 90 procent av alla stockholmare har som mest 300 meter till närmaste grönområde, och stockholmarna uppskattar sin grönska. Det är därför av yttersta vikt att det i det slutgiltiga planprogrammet tillförs träd och grönska, för en vacker gatubild och stockholmarnas njutning. Det är även viktigt att tillskapa goda förutsättningar för varutransporter i området.
Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S) enligt följande:
Vi ser med glädje på att en sopsugsterminal framförs som högt prioriterat i ärendet. Det är i enlighet med den inriktning som socialdemokraterna har haft under en längre tid. Vi anser att det vid nybyggnation av större områden bör vara en förutsättning för att en markanvisning, att en sådan infrastruktur byggs ut.
Dnr T2009-512-02724
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorens gemensamma utlåtande till Banverket som svar på remiss av förstudie för Stockholms Central.
Särskilt uttalande lämnas av Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) enligt följande:
Detta ärende bör sammankopplas med ärende 15, Höghastighetsbanor, emedan det behöver övervägas huruvida sådana höghastighetsbanor bör kunna angöra Stockholms Central, samt vilka behov av spår, radier, plattformar mm som dessa i så fall kommer att ha.
Dnr T2008-330-04093
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP), Anders Broberg (KD) och Mats Lindqvist (MP):
Kontorets förslag godkänns i huvudsak.
Nämnden ser positivt på kontorets förslag till framkomlighetsåtgärder i samband med ombyggnad av Hamngatan för Spårväg City, men vill ändå påtala vikten av att ytterligare åtgärder måste göras om föreslagna förändringar inte är tillräckliga.
Nämnden anser att Mäster Samulesgatan är en lämplig gata att öppna upp för trafik under byggtiden om föreslagna åtgärder inte skulle vara tillräckliga. Även om en öppning av Mäster Samulesgatan skulle medföra olägenheter för gående på Biblioteksgatan så handlar det om en begränsad tid, vilket nämnden anser är acceptabelt. Vid en eventuell öppning av Mäster Samuelsgatan är det enligt nämnden även viktigt att kontoret beaktar trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 26 oktober 2009. I utlåtandet föreslås följande:
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att öppna Sturegatan mellan Linnégatan och Birger Jarlsgatan för allmän trafik.
Nämnden beslutar att ge trafikkontoret i uppdrag att utvärdera de konsekvenser öppnandet av Sturegatan samt åtgärderna på Hamngatan medför för övrig trafik och därefter återkomma till nämnden med en förnyad redovisning i ärendet.
Nämnden beslutar att ge trafikkontoret i uppdrag att initialt utföra utökad trafikövervakning på Hamngatan.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP), Anders Broberg (KD) och Mats Lindqvist (MP) ställer sig bakom ett eget förslag till beslut. (se beslutet)
Ärendet avslås.
Nämnden uttalar att: Bygga en mycket dyr spårväg som innebär en kraftig överkapacitet, framför andra mer angelägna spårprojekt i länet, är direkt ansvarigt.
Detta ärende gör listan på invändningar mot projektet ännu längre. Köerna för nyttofordon och bilister kommer bli 2,3 km lång! (på bl.a Strandvägen) Alla butiker i NK och närliggande, samt restauranger på Kungsträdgården och inte minst Taxi, kommer allvarligt att påverkas av att all angöring på Hamngatan försvinner! Tidigare har vi konstaterat att:
· Projektets totala kostnad är helt okänd men handlar om många miljarder
· Projektet är enligt SL kraftig samhällsekonomiskt olönsamt, för varje krona som investeras går ytterligare en krona i soppåsen.
· Resandetalen blir mycket låga, långt under vad som motiverar en spårväg på denna sträcka. Endast omkring 2025-2030 när andra etappen av bostadsområdet i Värtan blir klar, kan en spårvagn vara motiverad av kapacitetsskäl.’
· Tunnelbanan kommer avseende resetider bli 4-5 gånger snabbare från de nya bostadsområdena i Hjorthagen och Västra Kungsholmen till centrum, jämfört med föreslagen spårväg
· Det finns ett stort antal projekt i länet som är mer motiverade av samhällsekonomiska skäl än detta, att länets politiker i slutändan skulle lägga ut miljardbelopp av landstingets pengar på ett avsnitt i innerstaden där kollektivtrafiken redan är relativt sett mycket god, är inte troligt.
· Konsekvenser för andra viktiga trafikgrupper som cyklister, gångtrafikanter och det stora antalet sk nyttofordon (ca 50% av all trafik) kommer generellt sett att drabbas hårt
· Antalet allvarliga olyckor i trafiken kommer öka med denna spårvagnslösning på Hamngatan där omkring 30000 gångtrafikanter rör sig dagligen. Detta pga de objektivt sett betydande svårigheter som en spårvagn har att bromsa på kort sträcka samt väja undan, jämfört med en buss, i en miljö med väldigt många gångtrafikanter.
· Spårvägen blir extremt störningskänslig då inga ledningsomdragningar under spåren hinns med av tidsskäl. (Wennerholm vill klippa bandet under våren) Det innebär att alla vatten, gas, el, tele ledningar som det sker avbrott på invid eller under spårvägen, resulterar i att spårvägen måste grävas om och då under en längre tid ersättas med buss till stora kostnader.
· I princip samtliga experter på SL, Trafikkontoret, Stockholmsbered-ningen, En Bättre Sits (Mälardalsrådet), berörda entreprenörer som Bombardier, näringslivet genom Handelskammaren, tar tydligt avstånd från denna, eller vill ej prioritera projektet. Dessutom finns den inte prioriterad eller framhållen i Länsplanen eller den Nationell planen.
Risken är stor att detta samhällsekonomiskt olönsamma projekt kommer att misslyckas och skapa ett generellt motstånd mot utbyggnad av spårvägar i Stockholm. Det vore beklagligt.
Med ovanstående motiv bör projektet avbrytas och ärendet därför avslås.
I samband med genomförandet av Spårväg City planeras för en bilfri spårvägsgata från Värtan till Kungsholmen
För oss känns det konstigt att ha invändningar mot en satsning på kollektivtrafik, men vi tror att budskapet når fram att det är prioriteringen vi vänder oss emot.
Vi är övertygade om, att de trafikproblem som kommer att uppstå vid Hamngatan, i slutändan kommer att betalas av cyklister och gående.
Därför vill vi nu passa på tillfället att våga ta steget att göra som flera storstäder i Europa redan gjort, och göra spårvägsgatan från Värtan till Kungsholmen bilfri.
Detta skulle innebära ökat utrymme för cyklister, gående och kollektiv- och nyttotrafik, fler skulle nyttja spårvägen som därmed också skulle bli ett ekonomiskt mer motiverat projekt. Bilfria delar i staden är befrämjande för handel, stadsliv och kultur, men framförallt bidrar det till en bättre luftkvalitet, och är helt i linje med den trafik och miljöpolitik som ansvarsfulla politiker måste föra i Stockholm för att inte belasta framtida generationer med vår miljöskuld.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP), Anders Broberg (KD) och Mats Lindqvist (MP).
Dnr T 2009-000-03283
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner den reviderade visionen för Kungens kurva – Skärholmen och inriktningen för ett förstärkt samarbete mellan Stockholms stad, Huddinge kommun och näringslivet, som grund för det fortsatta arbetet samt att sända det vidare till kommunstyrelsen för godkännande.
Trafikkontorets, exploateringskontorets, stadsbyggnadskontorets och Stockholm Business Region AB:s gemensamma tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 19 oktober 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP), Anders Broberg (KD), vice ordföranden Jan Valeskog (S) och Mats Lindqvist (MP) föreslår att nämnden beslutar att avgöra ärendet vid dagens sammanträde.
2) Kajsa Stenfelt (V) föreslår återremiss enligt följande:
Ärendet återremitteras.
Kontoret får i uppdrag att inhämta synpunkter från berörd stadsdelsnämnd.
Beslutsgång i delen om återremiss
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer det framlagda förslaget om att återremittera ärendet mot förslaget att avgöra ärendet i dag och finner att nämnden beslutar att avgöra ärendet vid dagens sammanträde.
Reservation i delen om återremiss
Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig i mot beslutet med hänvisning till sitt förslag om återremiss.
Därefter framlagda förslag till beslut
1 Inte godkänna den del av den reviderade visionen för Kungens kurva – Skärholmen som handlar om Förbifart Stockholm.
2 Begära en utredning om hur kollektivtrafiken inom området ska utvecklas.
3 I övrigt godkänna den reviderade visionen för Kungens kurva – Skärholmen och inriktningen för ett förstärkt samarbete mellan Stockholms stad, Huddinge kommun och näringslivet, som grund för det fortsatta samarbetet samt att sända det vidare till kommunstyrelsen för godkännande.
Att förutsätta Förbifart Stockholms tillblivelse som en viktig förutsättning för områdets utveckling är ett feltänk som leder till minskade resurser för kollektivtrafikens utveckling, samtidigt som det kraftigt ökar på den redan allvarliga påverkan på klimatet från trafiken. Det finns förvisso önskemål från handlare och andra inom området om ökade förbindelser mot nordost. Men dessa önskemål bör tillfredställas med en fungerande spårtrafik i den riktningen, eventuellt som en kommande gren av spårväg syd.
Vidare saknas det en lokal kollektivtrafikplan för området. Alla kunder förutsätts ta sig runt inom området med bil, eller möjligen med cykel eller till fots. Därför behöver varenda butik ha egna väl tilltagna parkeringsplatser, vilket inte är i enlighet med att skapa ett hållbarare samhälle. Området är extremt utspritt utan intern kollektivtrafik, vilket gör det praktiskt taget omöjligt att ta sig runt i området utan egen bil. Den dragning av och fördelning av hållplatser utefter Spårväg syd, som beskrivs i förslaget, lämnar stora delar av området utan täckning ur kollektivtrafiksynpunkt. För långväga resenärer på Spårväg syd så är det heller knappast önskvärt med en snirkligare spårvägsdragning med fler hållplatser genom området, då detta förlänger den totala restiden. Tidigare fanns ett projekt som gick ut på att koppla samman tunnelbanestationen i Skärholmen med ett spårbilssystem som skulle möjliggöra för kunder att ta sig runt i hela området. Ett sådant system skulle kunna samordnas med infartsparkeringar, som minskade det totala behovet av parkeringsplatser inom området. En sådan lösning på de lokala kollektivtrafikbehoven skulle vara tekniskt innovativt och peka ut området som ett shoppingområde i världsklass.
Det är glädjande att se denna vision där viktiga trafiklösningar finns redovisade som Förbifart Stockholm och Spårväg Syd. Det är dock trist att den borgerliga majoriteten har prioriterat ned Spårväg Syd, med höga resandetal till förmån för en spårväg med få resande i Stockholms innerstad, dvs Spårväg City.
Vi utgår från att länets politiker skall få detta dyra sätt att skapa överkapacitet i innerstaden, att upphöra hos paret Wennerholm och Fare i SLs styrelse, och istället prioritera spårdragningar som verkligen ger restidsvinster, förbättrad arbetsmarknad och bättre tillgänglighet till nya bostadsområden. Som exempelvis Spårväg Syd.
Dnr T2009-000-03390
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 29 oktober 2009.
Dnr T2009-420-03385
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets redovisning av upphandlingsförfarandet och delegerar till förvaltningschef att besluta om tilldelning av årsavtal.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 13 oktober 2009.
Särskilt uttalande lämnas av Kajsa Stenfelt (V) enligt följande:
Vänsterpartiet är generellt emot all upphandling av verksamheter som vi anser ska drivas i egen regi.
Dnr T2006-540-03034
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD):
Kontorets förslag återremitteras.
Kontoret får i uppdrag att återkomma till nämnden innan sommaren 2010.
Hyressättningen innebär att det i kontraktet för upplåtande av offentlig plats ska finnas en klausul om garanterad minimumhyra. Vilket innebär att hyran aldrig kan blir lägre än beloppet i hyreskontraktet. Därutöver ska en omsättningshyra tillkomma. Omsättningshyra baserar sig på verksamhetens/företagets försäljning, genom att en viss procentandel av nettoomsättningen ska betalas i hyra. Omsättningshyran betalas som en á-contohyra (preliminär hyra) under kalenderåret. Avstämning sker vanligtvis i början av påföljande år när revisor eller liknande kan bekräfta årsomsättningen för bolaget/verksamheten.
Omsättningshyra innebär att markupplåtarens intäkter blir konjunktur- och lägesberoende. Fördelarna med denna avtalsform är att hyresvärd och hyresgäst delar på risken och hyran styrs då av hyresgästens betalningsförmåga, yta och läge. Mer attraktiva lägen har högre omsättning och därmed högre hyra. Grundhyran bör basera utifrån en enkel trappmetod utifrån yta. T.ex. (<8 kvm x kr/kvm), (9-12 kv y kr/kvm) (>12 kvm x kr/kvm). Vad som är rimlig grundhyra kan lätt tas fram genom att se vad hyresnivån ligger på i området.
Nämndens förslag är att återremittera ärendet för att utreda möjligheterna att införa omsättninghyra likt beskrivet ovan. Där hyran sätts per kvadratmeter utifrån minimihyra + omsättningshyra.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 21 september 2009. I utlåtandet föreslås följande:
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att godkänna kontorets utlåtande och överlämna det till Norrmalms stadsdelsnämnd som svar på medborgarförslag.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD) föreslår återremiss. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår att nämnden avgör ärendet vid dagens sammanträde.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer det framlagda förslaget om att återremittera ärendet mot förslaget att avgöra ärendet i dag och finner att nämnden beslutar att återremittera ärendet.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag om att avgöra ärendet i dag.
Dnr T2009-540-01514
1 Trafik- och renhållningsnämnden tillstyrker föreslagen revidering av avgifter för upplåtelse av offentlig plats och föreslår kommunfullmäktige att godkänna densamma.
Dnr T2008-540-01919
Om Stockholm ska behålla sin ledande position inom evenemang i Sverige och norra Europa krävs en moderniserad policy för upplåtandet av offentlig plats och i vissa avseenden en förändrad syn från stadens sida på stora arrangemang. Nämnden anser att det är viktigt att lyfta frågan och se den i ett större sammanhang. Kontoret bör därför söka samverkan med andra markägare och aktörer såsom Kungliga Djurgårdsförvaltningen, Statens Fastighetsverk etc.
Nämnden ser det som positivt att det inte finns något hinder för kommunen att i en viss begränsad omfattning efter ansökan tillåta att arrangörer nyttjar offentlig plats och tar inträdesavgift för evenemang. Det ökar möjligheten för mindre kultur- och nöjesevenemang att säkra sin finansiering och säkrar evenemangets fortlevnad.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende. I utlåtandet föreslås följande:
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner trafikkontorets rapport rörande uppdraget en modernare policy avseende upplåtelse av offentlig plats för arrangemang i samklang med stadens ambition att vara en stad i världsklass år 2030.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD) ställer sig bakom ett eget förslag till beslut. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) ställer sig bakom kontorets förslag.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD).
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2009-340-03455
Nämnden avslår beslutspunkt 5 i kontorets utlåtande.
Nämnden tar ingen politisk ställning gentemot förslaget om att bemyndiga Trafik- och renhållningsnämnden att verkställa beslut om årlig indexuppräkning av samtliga parkerings- och felparkeringsavgifter. Nämnden anser dock, i likhet med Stadsledningskontoret, att det är klokt att det finns ett enhetligt system för indexuppräkning i stadens verksamheter och anser därför att parkerings- och felparkeringsavgifter inte ska vara undantagna rådande beslutsgång.
Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 16 oktober 2009. I utlåtandet föreslås följande:
Trafik- och renhållningsnämnden föreslår kommunfullmäktige att fastställa förslag till ändrad dygnsavgift för boendeparkering.
Nämnden föreslår kommunfullmäktige att fastställa förslag till ändrade avgifter för nyttoparkeringstillstånd.
Nämnden föreslår kommunfullmäktige att besluta att eventuell mervärdesskatt ska ingå i avgifter för boendeparkering men ej för nyttoparkering.
Nämnden fastställer höjningen av periodbetalning för boendeparkeringsavgifter i enlighet med kommunstyrelsen förslag till budget 2010 för Stockholms stad.
Nämnden föreslår kommunfullmäktige att besluta att bemyndiga trafik- och renhållningsnämnden att verkställa beslut om årlig indexuppräkning av samtliga parkerings- och felparkeringsavgifter.
Nämnden föreslår kommunfullmäktige att besluta att nyttoparkering-mini slopas.
Nämnden föreslår kommunfullmäktige att besluta att de föreslagna avgifterna börjar gälla från den 1 januari 2010.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), ledamoten Mats Lindqvist (MP) och ledamoten Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2009-700-03441
Trafik- och renhållningsnämnden föreslår kommunfullmäktige att anta taxa för hushållsavfall och därmed jämförligt avfall inkl. taxa för skrymmande hushållsavfall m.m. samt slam och latrin, att gälla från och med 2010-01-01, i enlighet med förslag i bilaga 1 till kontorets utlåtande.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 22 oktober 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (M), Inge-Britt Lundin (FP) och Anders Broberg (KD) föreslår att nämnden avgör ärendet vid dagens sammanträde.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår återremiss enligt följande:
Ärendet återremitteras
Förvaltningen får i uppdrag att göra ett avfallstaxesystem som uppmuntrar till ökad källsortering och ökad insamling av matavfall.
I förslaget till ny avfallstaxa för hushållsavfall finns ännu inga incitament för ökad källsortering. På grund av den brist på biogas som har uppstått i Stockholm, vilket allvarligt har hämmat utvecklingen mot fler miljövänligare fordon, så är det även av vikt att vidta ytterligare åtgärder för att samla in mer matavfall, för att göra biogas av.
Den lilla insamling som staden i dag bedriver för insamling av farligt avfall behöver utökas kraftigt och göras mycket lättillgängligare för stockholmarna.
Hämtkostnaden för att avhända sig farligt avfall behöver vara betydligt lägre. Problemet med farligt avfall är så allvarlig att till och med ett pantsystem för detta skulle behöva övervägas.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslaget om att återremittera ärendet mot förslaget att avgöra ärendet i dag. Nämnden beslutar att avgöra ärendet vid dagens sammanträde.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (S), Mats Lindqvist (MP) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag om återremiss.
Dnr T2009-700-03428
Förlängning av befintliga avtal med Stockholm Vatten AB och SRV Återvinning AB för biologisk behandling godkänns och biläggs ursprungliga avtalen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 1 oktober 2009.