Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2005-05-24
Sammanträdet inleds med en redovisning från Bergfotens skola och Björkbackens äldreboende Läs mer...(Kastanjen) av det pågående arbetet med enhetsplaner.
Dnr 05/KS 006 012
Kommunstyrelsens beslut
- Informationen noteras
______
Ärendebeskrivning
I bilaga redovisar kommunchefen frågor av förvaltningsövergripande karaktär samt information om pågående uppdrag.
05/KS 054 042
- Redovisningen noteras
_______
För att ge löpande information om det ekonomiska läget redovisas varje månad en sammanställning över utfallet på en del väsentliga konton och nyckeltal. I bilaga redovisas sammanställning för april månad 2005.
Dnr 05/KS 056 041
- Förutsättning för strategi- och budgetplan 2006 antas
Särskilt yttrande
Inger Gemicioglu (v) lämnar särskilt yttrande (se bilaga).
Reservation
Anders Bergérus (s) reserverar sig mot beslutet (se bilaga).
Protokollsanteckning
Till protokollet förs att Marie Karlsson (mp), om hon hade haft rösträtt, ej hade deltagit i beslutet.
Kommunstyrelsen beslutade i april 2005 att anta en planeringsmodell för verksamhetsutveckling. Planeringsmodellen ska ligga till grund för kommunens alla övergripande styrdokument. Kommunledningsför-valtningen har utifrån planeringsmodellen arbetat fram en strategi- och budgetplan för 2006 som bl.a. innehåller:
- Politiska förutsättningar (Vision, grundläggande förhållningssätt, strategiska utvecklingsområden)
- Omvärldsanalys
- Planeringsförutsättningar
- Redovisning av budgetunderlag
- Budget för 2006-2008
- MBL-hantering
- Tekniska anvisningar
Budgetberedningen behandlade planen den 17 maj och överlämnade den till kommunstyrelsen för beslut.
Ordförandeförslag
Jag föreslår att förutsättningarna för Strategi- och budgetplan 2006 antas.
Yrkande
Anders Bergérus (s) yrkar avslag till ordförandeförslaget.
Beslutsgång
Ordföranden ställer proposition på avslagsyrkandet och finner att kommunstyrelsen har avslagit yrkandet. Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
Dnr 05/Ks 074 001
- Tyresö kommun bibehåller sin nuvarande organisationsstruktur när det gäller att den egna organisationens huvuduppdrag är strategisk ledning för att genomföra entreprenad- och tjänsteupphandlingar av den operativa förvaltningen.
- Kommunstyrelsen uppdrar till förvaltningschefen för miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen att utveckla verksamheten under 2005 med åtgärder inom följande områden:
- Forsatt samordning av uppdrag kring fastigheter i förhållande till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningens verksamhet i övrigt för att frigöra resurser som presenteras i verksamhetsplan för 2006-2008
- Samordning av uppdrag kring fastighetsförvaltningen i förhållande till Tyresö Bostäder AB, dels i frågor rörande strategisk styrning, dels i frågor av taktisk och operativ art där rapport lämnas till kommunstyrelsen senast 05-12-01
- Förbättra servicen och bemötandet gentemot hyresgäster och följa upp arbetet i fokusgrupper där rapport lämnas till kommunstyrelsen senast 06-04-30
Kommunstyrelsen gav i mars 2004 kommunchefen i uppdrag att undersöka effekterna av att bedriva verksamheterna inom fastighetsavdelningen i någon annan driftsform. I bilagda utredning beskrivs nuvarande verksamhet inom fastighetsavdelningen och dess förhållande gentemot Tyresö Bostäder AB. Vidare jämförs verksamheten med andra kommuner och brukarnas åsikter redovisas. Slutligen belyses alternativa driftformer utifrån tre aspekter som är viktiga för kommunstyrelsens styrning: effektivitet, samordning och ändamålsenlighet.
I utredningen föreslås att:
· Kommunstyrelsen fastställer en inriktning där kommunens principiella inställning är att Tyresö kommun bibehåller sin nuvarande organisationsstruktur där den egna organisationen huvuduppdrag är strategisk ledning för att genomföra entreprenad- och tjänsteupphandlingar av den operativa förvaltningen.
· Kommunstyrelsen uppdrar till förvaltningschefen för miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen att utveckla verksamheten under 2005 med åtgärder inom följande områden:
- Forsatt samordning av uppdrag kring fastigheter i förhållande till Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningens verksamhet i övrigt för att frigöra resurser som presenteras i verksamhetsplan för 2006-2008
- Samordning av uppdrag kring fastighetsförvaltningen i förhållande till Tyresö Bostäder AB dels i frågor rörande strategisk styrning men också i frågor av taktisk och operativ art där rapport lämnas till kommunstyrelsen senast 05-10-01
Dnr 05/KS 075 003
Kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige
- Planen ”Ökad delaktighet för personer med funktionshinder – plan för Tyresö kommun 2005-2007” antas. Beslut om åtgärder för 2006 och 2007 behandlas i samband med budget för respektive år.
Kommunstyrelsen gav år 2002 kommunala handikapprådet i uppdrag att arbeta fram en handikapplan för kommunen som på ett tydligt sätt anger tidpunkt, kostnad och ansvar för åtgärder för att öka delaktigheten i samhället för personer med funktionshinder. Utgångspunkt för arbetet med handikapplanen har varit FN:s stadgeregler. Arbetet har bedrivits i en politiskt tillsatt styrgrupp och i ett antal arbetsgrupper med representanter från kommunen och handikapporganisationerna. Förslaget har remitterats till kommunens förvaltningar, det lokala sjukvårdsområdet och handikapp-organisationerna. Kommunala handikapprådet föreslår att bifogade plan för ökad delaktighet för personer med funktionshinder antas.
Ordförandeutlåtande
Det är ett utomordentligt bra och genomarbetat dokument som har tagits fram med förslag till åtgärder för att öka delaktigheten i vår kommun för personer med funktionshinder. De föreslagna åtgärderna är konkreta och uppdelade på ansvar och kostnader vilket underlättar både beslutsfattande och uppföljning. Dokumentet har arbetats fram med bred förankring i de kommunala förvaltningarna och tillsammans med handikapporganisa-tionerna, vilket är en styrka. En stor del av förslagen på åtgärder rör innevarande år. Till dessa åtgärder finns redan budgetmedel avsatta. För kommande år utgör dokumentet ett viktigt beslutsunderlag i budget-processen. De angelägna behov som redovisas i dokumentet får då vägas mot andra behov i kommunens verksamheter på sedvanligt sätt. Varje förvaltning har i budgetdirektiven i uppdrag att i sina budget- och verksamhetsplaner redovisa hur de kommer att bidra till de kommunöver-gripande åtagandena som handikapplanen är exempel på. Jag föreslår att planen ”Ökad delaktighet för personer med funktionshinder – plan för Tyresö kommun 2005-2007” antas. Beslut om åtgärder för 2006 och 2007 behandlas i samband med budget för respektive år.
Dnr 03/KSM 0183 214
- Bifogat förslag till detaljplan för Sparvvägen, område för villabebyggelse antas
Jäv
Jan Larsson (fp) och Mats Larsson (fp) anmäler jäv och deltar ej i handläggning och beslut av ärendet.
Anders Bergérus (s-gruppen) reserverar sig mot beslutet och hänvisar till partiets reservation från kommunstyrelsens sammanträde den 25 januari 2005 § 9 (bilaga). Inger Gemicioglu (v) reserverar sig mot beslutet (bilaga).
Till protokollet förs att Marie Karlsson (mp), om hon hade haft rösträtt, hade instämt i yrkande 1.
Kommunstyrelsens planberedning gav våren 2003 miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att utarbeta förslag till detaljplan för området vid Sparvvägen.
Detaljplanen är den första bostadsetappen i Östra Tyresö och planen syftar till att förbereda området för permanent boende med hänsyn till skärgårdsmiljön. Planförslaget omfattar förbättringar av vägar, utbyggnad av vatten- och avloppsledningar, planläggning av befintlig båtklubb, ett nytt gångstråk och förbättrad tillgänglighet till vattnet. Större byggrätter föreslås, men i huvudsak föreslås ingen förtätning av området.
Planområdet är beläget i Nytorp på Brevikshalvön intill Kalvfjärden och omfattar del av Finborgsvägen och Sparvvägen. Området gränsar i nordväst till ängarna där kommunfullmäktige har antagit en detaljplan för förskola och skola. I sydost gränsar ett naturområde med båtklubbar och tillhörande bryggor, i nord bostadsfastigheter och i sydväst Kalvfjärden.
Förslaget har varit ute på samråd under tiden 24 november till och med den 22 december 2003. Förslaget har därefter varit utställt för granskning under tiden 10 februari till och med 4 mars 2005. Under samrådstiden har 13 skrivelser inkommit. Inkomna synpunkter redovisas i bilagda samrådsredogörelse tillsammans med miljö- och stadsbyggnadsför-valtningens kommentarer. I utställningsutlåtandet beskrivs de ändringar som har gjorts av planförslaget efter utställningen. Synpunkterna i sin helhet finns tillgängliga på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen och på sammanträdet.
Jag föreslår att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att bifogat förslag till detaljplan för Sparvvägen, område för villabebyggelse antas.
Yrkanden
Anders Bergérus (s-gruppen) yrkar med instämmande av Inger Gemicioglu (v) att området söder om fastigheterna Trinntorp 1:162-168 och Brevik 1:99 läggs ut som naturmark och öppet vattenområde. Området blir därigenom allmän platsmark och allmänt vattenområde (alternativ B i inriktningsbeslut från kommunstyrelsen den 25 maj 2004 § 96).
Anders Bergérus (s-gruppen) yrkar att tomtstorleken begränsas till ca 2000 kvm (omräknas till möjliga antal fastigheter i planbestämmelserna).
Anders Bergérus (s-gruppen) yrkar att byggrätten ändras så att det blir möjlighet att uppföra huvudbyggnad och uthus/garage i samma byggnad om maximalt 200 kvm.
Inger Gemicioglu (v) yrkar att byggrätten begränsas till 160 kvm bruttoarea för huvudbyggnad och 30 kvm bruttoarea för uthus.
Inger Gemicioglu (v) yrkar att riktmärket för minsta tomtstorlek i planen bör vara medianvärdet av dagens fastighetsstorlek i Östra Tyresö, dvs ca 2 800 kvm.
Ordföranden ställer inledningsvis proposition på yrkande 1 och finner att kommunstyrelsen har avslagit yrkandet.
Därefter ställer ordföranden proposition i tur och ordning på yrkandena 3 och 4 och finner att kommunstyrelsen har avslagit yrkandena.
Därefter ställer ordföranden proposition i tur och ordning på yrkandena 2 och 5 och finner att kommunstyrelsen har avslagit yrkandena.
Ordföranden finner att kommunstyrelsen har beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
Dnr 03/KSM0380 214
- Förslag till detaljplan för område vid Solsäter ställs ut för granskning
- Förslag till fördelning av gatukostnader ställs ut för granskning.
Inger Gemicioglu (v) lämnar särskilt yttrande (bilaga).
Till protokollet förs att kommunstyrelsen ej anser att Anders Bergérus (s) är jävig med anledning av referat på sidan 9 i samrådsredogörelsen.
Under år 2001 inkom ägarna till ett par av fastigheterna längs Långsjövägen, som fortfarande saknar detaljplan, till kommunen med önskemål om att planlägga fastigheterna för bostadsändamål och göra det möjligt att stycka dem i flera fastigheter. Kommunstyrelsens plan-beredning beslutade därför i april 2002 att ge planeringsavdelningen i uppdrag att utarbeta en detaljplan för området med normalt förfarande.
Detaljplanens syfte är att utreda möjligheterna att bygga 7 nya permanentbostäder i området. För detta krävs en utbyggnad av vatten- och avloppsledningar samt en ombyggnad av vägnätet. I uppdraget från planberedningen ingår också att utreda om Kulturella folkdansgillets fastigheter i västra delen av området ska planläggas och ges en skyddsbestämmelse för att värna den kulturhistoriskt värdefulla miljön
Förslaget har varit ute på programsamråd under tiden 7 april till och med 3 maj 2004. Under programsamrådstiden inkom 10 skrivelser. Förslaget har därefter varit ute på samråd under tiden 7 till och med 28 februari 2005. Under samrådstiden har 14 synpunkter inkommit.
Inkomna synpunkter på planförslaget redovisas tillsammans med Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningens kommentar nedan. En del av synpunkterna har behövt sammanfattats eller förtydligats.
Dnr 01/KSM 0065 214, 04/KSM 0456 254, 05/KSM 0460 245, 05/KSM 0289 245
- Förslag till detaljplan för Smultronvägen, område för villabebyggelse ställs ut för granskning.
- Förslag till fördelning av gatukostnader för område vid Smultronvägen ställs ut för granskning
- Förslag till fastighetsplaner för del av kvarteret Silur och kvarteret Perm ställs ut för granskning.
_____
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen fick 2001 i uppdrag att upprätta förslag till detaljplan för Smultronvägen etapp 6, Tyresö Strand. Planen syftar till att modernisera det äldre fritidshusområdet och göra det möjligt att bygga permanentbostäder i området. En viss förtätning ska bli möjligt genom att vissa fastigheter ges rätt till avstyckning. För detta krävs en utbyggnad av vatten- och avloppsledningar samt en ombyggnad och komplettering av vägnätet i området. Tjärnstigen förses med en gångbana.
Planförslaget har varit utställt för samråd under tiden 6 oktober – 8 november 2004. Under samrådstiden har 10 skrivelser inkommit. Inkomna synpunkter redovisas tillsammans med miljö- och stadsbyggnads-förvaltningens kommentarer i bilaga.
I samband med upprättandet av ny detaljplan för området har frågan om gatukostnader utretts. Fördelningsförslaget följer de principer som beslutats i andra förnyelseområden i kommunen (se bilaga).
Förslag till fastighetsplaner har upprättats för del av kvarteren Silur och fastighetsplan för kvarteret Perm (se kartbilaga).
Dnr 05/KSM 0539 244
- Tyresö kommun återkallar ansökan om att inrätta en kommunal lantmäterimyndighet
Lantmäterimyndigheten är myndighet i fastighetsbildningsfrågor och har bl a till uppgift att fatta beslut om ändring i fastighetsindelningen, avstyckning av fastigheter och inrättande av gemensamhetsanläggningar. Regeringen kan meddela tillstånd för en kommun att inrätta kommunal lantmäterimyndighet. Myndighetsansvaret förs då över från staten till kommunen. För tillstånd krävs att ett antal villkor, som t ex rör kommunens organisation och kompetens, är uppfyllda.
Kommunstyrelsen fattade 1998-03-31 §41 beslut om att ansöka om tillstånd för att inrätta en kommunal lantmäterimyndighet i enlighet med en utredning gjord av dåvarande stadsingenjörskontoret. Kommunen har dock meddelat att ansökan ska vara vilande i avvaktan på bl a omorganisationer som gjordes i slutet på 90-talet.
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen föreslår i bifogad tjänsteskrivelse att kommunens ansökan ska återkallas. Huvudskälen till det är främst ekonomiska. Förvaltningen menar också att det i de fall då kommunens marklösenärenden inte kan lösas på frivillig väg underlättar att kunna skicka ärendena till en annan organisation istället för att frågan ska lämnas till en annan kommunal enhet för avgörande (se bifogad tjänsteskrivelse).
Dnr 05/KSM 0540 251
- Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ges i uppdrag att arbeta enligt alternativ 2 nedan.
Inger Gemicioglu (v) reserverar sig mot beslutet (se bilaga).
Sedan några år tillbaka pågår diskussioner om Tyresö Centrums framtid. Diskussionerna har tagit fart sedan Tyresö Centrum år 2003 fick en ny ägare i Rodamco Tyresö Centrum AB. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen (MSF) har fått i uppdrag av kommunledningen att titta på möjligheterna att utveckla Tyresö Centrum tillsammans med berörda parter. MSF har träffat bl a Rodamco och JM, som tidigare har redovisat ett förlag till byggnation av en hög byggnad i Tyresö Centrum söder om Bollmoravägen.
Något formellt beslut om vilken exploatör kommunen och Rodamco ska samarbeta med har inte fattats för ny bostadsbebyggelse söder om Bollmoravägen. Två alternativa tillvägagångssätt finns:
Flera olika tänkbara exploatörer kontaktas för att få in olika förslag på hur centrum kan utvecklas.
Diskussionerna fortsätter med JM om hur centrum kan utvecklas söder om Bollmoravägen.
Kommunen kommer inte att bygga vare sig bostäder eller lokaler. Kommunen kommer att sälja mark i centrum och i samband med detta ställa ett antal krav på exploatören, som måste vara beredd att ta alla risker i projektet.
Jag föreslår att miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ges i uppdrag att arbeta enligt alternativ 2 ovan.
Inger Gemicioglu (v) yrkar att miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ges i uppdrag att arbeta enligt alternativ 1 ovan.
Ordföranden ställer proposition på yrkandet från Inger Gemicioglu (v) och finner att kommunstyrelsen har avslagit yrkandet. Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
Dnr 05/KSM 0471 269
- Tyresö kommun avstyrker med hänvisning till bilagda yttrande förslaget om lov för tillfällig åtgärd för uppställning av husvagnar i Skrubba
- Paragrafen anses omedelbart justerad.
Inger Gemicioglu (v) reserverar sig till förmån för det egna förslaget till yttrande (se bilaga).
Tyresö kommun har fått frågan om tillfälligt bygglov för uppställning av husvagnar i Skrubba på remiss av Stockholms stad.
Bygglovsansökan gäller tillfällig uppställning av ca 10 husvagnar på det gamla tippområdet i anslutning till korsningen Töresjövägen-Grustagsvägen under tiden 2005-02-01 t o m 2005-05-31 med möjlighet till förlängning t o m 2005-08-31. Marken ägs av Stockholms Stad. Stadens bakgrundsbeskrivning av det aktuella ärendet framgår av bifogade handlingar.
Markavdelningen lämnar i bifogad skrivelse förlag till yttrande i ärendet. I förslaget till yttrande föreslås att Tyresö kommun avstyrker bygglovsansökan.
Jag föreslår att Tyresö kommun med hänvisning till bilagda yttrande avstyrker förslaget om lov för tillfällig åtgärd för uppställning av husvagnar i Skrubba.
Inger Gemicioglu (v) yrkar avslag till ordförandeförslaget till förmån för det egna förslaget till yttrande.
Ordföranden ställer proposition på förslagen och finner att yrkandet från Inger Gemicioglu (v) avslås. Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
Dnr 05/KS 041 060
- Motionen avslås.
Till protokollet förs att Marie Karlsson (mp), om hon hade haft rösträtt, hade yrkat bifall till motionen.
Thomas Henriksson och Anders Bergérus har för den socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen den 17 mars 2005 lämnat in en motion till fullmäktige om komplettering av kommunens upphandlingsregler. Motionärerna föreslår att Tyresö kommun kompletterar gällande upphandlingsregler så att vid upphandling av varor eller tjänster som ska produceras i Sverige, ska det framgå tydligt i anbudsunderlaget att ett av kraven för anbudets antagande är, att leverantören tecknar svenskt kollektivavtal.
Motionen har remitterats till kommunjuristen för yttrande (se bilaga).
Utöver det som sägs i yttrande från kommunjuristen vill jag göra några kommentarer.
Det råder föreningsfrihet i Sverige. Alla har rätt att vara medlemmar i eller stå utanför en förening. Det gäller enskilda personers medlemskap i fackförening och det gäller enskild arbetsgivares medlemskap i arbetsgivarorganisation. Det anser vi i kommunledning vara en fundamental rättighet, som måste respekteras i ett fritt och demokratiskt land. Ingenting hindrar att avtal skrivs mellan en arbetsgivare och en anställd beträffande lön och annat som normalt ingår i kollektivavtal.
Det är vanligt förekommande bland många mindre företag att de inte har några kollektivavtal. Enligt uppgift gäller det ca hälften av alla småföretag. Ca 30 procent av alla anställda i det privata näringslivet har inte kollektivavtal. Det betyder inte att de har sämre löne- och andra villkor.
Att införa generellt krav på svenska kollektivavtal skulle utestänga ett stort antal företag och anställda i Sverige. Det anser vi i kommunledningen oacceptabelt.
Jag vill särskilt understryka att vi även fortsättningsvis endast kommer att anlita seriösa företag. Det är för oss en självklarhet.
Med hänvisning till ovanstående och till tjänsteyttrandet föreslår jag att motionen avslås.
Anders Bergérus (s-gruppen) yrkar med instämmande av Inger Gemicioglu (v) att motionen bifalls.
Ordföranden ställer proposition på yrkandet och finner att kommunstyrelsen har avslagit det. Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
Dnr 05/KS 076 003
Som ett led i att utveckla språket och kommunikationen i kommunens organisation kommer kommunledningsförvaltningen att ta fram en skrivhandledning och ärendehandbok för Tyresö kommun. Skrivhand-ledningen ska innehålla skrivregler och rekommendationer kring den språkliga formen. Ärendehanteringsboken syftar till att vägleda alla att handlägga och dokumentera ärenden på ett enhetligt, effektivt och professionellt sätt. Skrivhandledningen och ärendehandboken ska finnas lättillgängliga på kommunens intranät. Utbildningar i klarspråk ska genomföras för nyckelgrupper av kommunens personal med början hösten 2005 (se bilaga).
Sveriges Kommuner och landsting - cirkulär
2005:12 Elektronisk fakturahantering – ny standard för enkel elektronisk faktura, Sveafakturan
2005:16 Nytt avtal om ersättning vid skador på kommunala trafikanläggningar
2005:17 Blockader vid byggnadsentreprenader
2005:23 Hantering av barn- och sjukvårdsjournaler
2005:24 Vårpropositionen 2005
2005:25 Beslut om särskild sjukfrånvaroavgift
2005:26 Anvisningar om tolkning och tillämpning av PA
2005:27 Huvudöverenskommelse 05 om lön och allmänna anställningsvillkor m.m. med OFRs förbundsområde Hälso- och sjukvård, Vårdförbundet.
2005:29 Kommunerna och landstingens arbetsgivarroll i ett EU-perspektiv
2005:31 Ekonomisk ersättning till kommunerna för medverkan i samhällets krishanteringssystem
2005:32 Feriearbeten- sommaren 2005
2005:33 Budgetförutsättningar för åren 2006-2008
2005:34 Överenskommelser mellan staten, Svenska kommunförbundets och Landstingsförbundet om en fortsatt satsning för utveckling av primårvården och äldrevården respektive psykiatrin
2005:36 Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor – HÖK 05 med Svenska Kommunalarbetareförbundet
2005:36 Ändringar i Allmänna bestämmelser, AB 05
2005:37 Komplettering av huvudöverenskommelse 05 med Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd
2005:38 Komplettering av huvudöverenskommelse 05 med OFRs förbundsområde Läkare, Sveriges Läkarförbund
2005:39 Komplettering av huvudöverenskommelse 05 med OFRs förbundsområde Hälso- och sjukvård, Vårdförbundet
2005:40 Komplettering av huvudöverenskommelse 05 med AkademikerAlliansen
2005:41 Komplettering av huvudöverenskommelse 05 med OFRs förbundsområde Allmän kommunal verksamhet (SKTF,SSR och Ledarna)
2005:42 Överenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor för personlig assistent och anhörigvårdare – PAN 05
2005:43 Ekonomirapporten. Om kommunernas och landstingens ekonomi – maj 2005
Övriga meddelanden
Stockholms läns landsting
Valkretsindelning för landstingsval perioden 2006-2010
Kommunförbundet Stockholms län
Överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilda boendeformer i annan kommun inom Stockholms län
Synskadades Riksförbund Stockholms län
Uttalande: Öronmärk pengar till synskadade skolbarn
Uttalande: Utveckla äldrevårdscentralernas service
Handikappförbunden
Uttalande: Mänskliga rättigheter – en nödvändig grund i handikappolitiken
Sveriges Pensionärsförbund Stockholmsdistriktet
Uttalande: Bostadsprogram för äldre
Uttalande om organisation för akut- och primärvård, hemsjukvård, psykiatri och kommunernas vård- och omsorg
Folkrörelserådet Hela Sverige ska Leva
Information om ansökan till utmärkelsen Årets kommun 2005 samt uppdatering av adressuppgifter
Villaägarna Haninge/Tyresö kretsen
Några miljöfrågor mellan Haninge och Tyresö
Svar från Tyresö kommun
Carina och Nils Schedvin
Brev angående styckning av fastighet Trinntorp 1:273
Svar från Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen
Socialnämnden
Remissvar SOU 2004:122, Ingripande mot unga lagöverträdare (bilaga)
Sveriges kommuner och landsting
Ett granskande samhälle – om en ny skrift
Särskild satsning på utbildning och rekrytering av yrkeslärare
Ungdomsstyrelsen
Inbjudan att nominera ”Årets ungdomskommun”
Regeringen
Beslut angående ansökan om tillstånd till förköp av andel av Rundmar 1:6 i Tyresö kommun (bilaga)
- Anmälan noteras
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen anmäler att revidering har skett av attestanter år 2005 för drift- och investeringsbudgeten. Attestanternas namnteckningar finns på ekonomikontoret och miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Kommunchef Staffan Isling meddelar att delegationsrätten beträffande förköpsärenden av fastigheter under tiden 05-07-04 – 05-08-05 delegeras till personer enligt bilaga.