Din position: Hem > Värmdö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2013-05-15
Kommunstyrelsens förslag
Beslutsnivå
Kommunfullmäktige
Ärendebeskrivning
Kommunfullmäktige har gett presidiet i uppdrag att återkomma med förslag till införande av allmänhetens frågestund senast i september 2013.
Nu föreligger ett förslag till försök med allmänhetens frågestund vid två sammanträden (augusti 2013 och mars 2014).
Handlingar i ärendet
Förslag om allmänhetens frågestund vid kommunfullmäktigesammanträden, KLK 2013-03-21
Reservationer och protokollsanteckningar
S-gruppen deltar inte i beslutet och lämnar följande protokollsanteckning:
”Vi socialdemokrater tycker det är väldigt positivt att kommunen söker nya vägar för att öka invånarnas möjligheter till påverkan och delaktighet. Vi tycker dock att förslaget till försöksperiod är väldigt snålt tilltaget, endast två månader. Vi ser hellre en försökstid under ett år och att en ordentlig utvärdering därefter görs. Därefter bör kommunfullmäktige ta ställning till om inslaget ska permanentas.”
Sändlista
KF
____________
Dnr 12KS/0526
Motionen anses besvarad med hänvisning till att kulturenheten arbetar med att få en jämnare fördelning mellan mans- och kvinnonamn på vägar, gator och platser i kommunen.
Mats Skoglund och Bertil Krakenberger (V) har i en motion föreslagit att namnberedningen ska få i uppdrag att ge en stor del av de nya gatorna i Fabriksstaden namn efter kvinnor som verkat vid fabriken.
Namnberedningen i kommunen överväger alltid och diskuterar om det kan finnas kvinnor som kan ge namn åt nya vägar, gator och platser i kommunen. Ambitionen är alltid en jämn könsfördelning.
Motionen föreslås anses besvarad.
Svara på motion (V) om kvinnliga gatunamn, KLK 2013-03-15
Kultur- och fritidsnämndens beslut 2013-03-12, § 16
Motion 2012-10-23
Yrkanden
Nils-Erik Särnbrink (S) yrkar bifall till motionen.
Anders Bergman (FP) yrkar bifall till förslaget att motionen anses besvarad.
Propositioner
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt Bergmans yrkande eller enligt yrkandet från Särnbrink och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt Bergmans yrkande.
Dnr 13KS/0184
Kommunstyrelsens beslut
Förslaget till yttrande till revisorerna godkänns med komplettering enligt p. 1 i Annika Andersson Ribbings (S) yrkande.
Kommunstyrelsen
Revisorerna har genomfört en uppföljande granskning av borgensåtagande gentemot Värmdövallen AB.
Förvaltningen har utarbetat ett förslag till yttrande till revisorerna.
Yttrande över Granskning av Borgensåtagande gentemot Värmdövallen AB
Revisionsrapport 2013-03-12
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar på följande ändringar i yttrandet:
”Beslutet om utökad borgen var inte enhälligt, den samlade oppositionen röstade mot förslaget.”
”Det var ett definitivt beslut, utan förbehåll.”
”Värmdövallen AB har brustit …”
”Borgen bygger på ett förtroende att föreningen har förmåga att hantera projektet på ett tillfredställande sätt …”
FORTSATT NY LYDELSE: ”Det förutsätter också att kommunen har rutiner för att följa projekt i vilka man har ekonomiska intressen. I detta fall har kommunens system fallerat. Trots insyn och förutsättningar att följa projektet har kommunen inte agerat när kostnaderna sköt i höjden.”
”Kommunen kan undvika komplikationer genom att ien policy lägga fast enligt vilka principer kommunen lämnar borgen.”
Peter Frej (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till yttrande. Han yrkar vidare bifall till Andersson Ribbings yrkande p. 1 och avslag på Andersson Ribbings yrkanden p. 2 – 7.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt förvaltningens förslag och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande p. 1 bifalles och finner att det bifalles.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkanden p. 2 – 7 bifalles eller avslås och finner att de avslås.
Votering begärs. Följande voteringsproposition uppläses och godkänns:
”Den som avslår Andersson Ribbings yrkanden röstar ja, den som bifaller yrkandena röstar ja.”
Följande röstar ja:
Peter Frej (M), Marie Bladholm (M), Anders Bergman (FP), Stefan Dozzi (KD), Max Ljungberg (MP), Malin Åberg Aas (MP), Monica Pettersson (M).
Följande röstar nej:
Annika Andersson Ribbing (S), Andrine Winther (S), Nils-Erik Särnbrink (S), Sandro Wennberg (S).
Kommunstyrelsen beslutar med sju ja-röster mot fyra nej-röster att avslå yrkandena.
S-gruppen lämnar följande reservation:
”Vi socialdemokrater är djupt kritiska till hela hanteringen av ärendena som har att göra med byggnationen av sporthallen på Värmdövallen. Tjänsteskrivelsen som låg till grund för dagens behandling, där kommunstyrelsen yttrar sig över en skarpt kritisk revisionsrapport, är djupt tendentiös och missvisande.
Det stämmer att det ursprungliga borgensbeslutet som låg som en del av budgetbeslutet hösten 2010, var enhälligt. Vi socialdemokrater utgick från att budgetbeslutet skulle följas av ett "detaljärende" som tydligt reglerade kommunens åtagande och dess premisser. Något sådant ärende lät dock aldrig majoriteten arbeta fram. Att ingen säkerhet krävdes vid expedieringen av borgen är helt obegripligt. Vi har med anledning av detta idag begärt fram uppgifter om det finns fler borgensåtaganden där kommunen underlåtit att ta ut en säkerhet.
Vi är också kritiska till att kommunen inte gjort större ansträngningar för att redovisa och svara på de uppgifter kring kommunens inblandning som figurerat i media och vid olika möten. Vid samtliga tillfällen frågan diskuterats och debatterats har de politiskt ansvariga meddelat att kommunen inte vetat någonting. Beskrivningen är entydig, Värmdövallen har helt fört kommunen bakom ljuset. Vid dagens sammanträde har vi ånyo ställt raka frågor kring detta. Finns det ingen dokumentation kring byggprojektets utveckling? På vilket sätt har kommunen varit inblandad under resans gång? När fick tjänsteman respektive ansvariga politiker kännedom om fördyringarna? Hade kultur- och fritidsnämndens ordförande tillgång till någon dokumentation? Hade han frågat efter det?
Återigen är svaren att kommunen inte fått underhandsinformation. Uppgifterna i tjänsteskrivelsen är korrekta och kommunen har blivit förd bakom ljuset.”
Ej tjänstgörande ersättaren Mats Skoglund (V) antecknar till protokollet att han skulle ha biträtt Andersson Ribbings yrkanden om han varit beslutande vid dagens sammanträde.
Revisorerna
KLG
Dnr 13KS/0080
Yttrandet godkänns.
Länsstyrelsen ska fatta beslut om utvidgat strandskydd. Ett förslag till beslut har sänts till kommunen för synpunkter.
Kommunen har i översiktsplanen tagit ställning till strandskyddets utbredning. I förslaget till yttrande hänvisas ställningstagandena i översiktsplanen.
Förslag till beslut om utvidgat strandskydd för Värmdö kommun, KLK 2013-04-23
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2013-04-16, § 31
Bygg- miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut 2013-04-09, § 25
Länsstyrelsen
BMHN
SPN
Dnr 13KS/0130
Vindkraftspolicyn fastställs.
Ett förslag till vindkraftspolicy för Värmdö kommun har utarbetats. Förslaget bygger på kommunens översiktsplan.
Syftet med vindkraftspolicyn är
Vindkraftspolicy för Värmdö kommun, KLK 2013-04-29
Dnr 06KS/0583
För genomförandet av detaljplanen för del av Siggesta 1:6 har två avtal upprättats; ett mellan Värmdö kommun och ägaren till Siggesta 1:6, tillika exploatör, samt mellan Värmdö kommun och Trafikverket Region Stockholm. Exploatören ska utföra ett antal åtgärder, varav några berör väg 274, därav avtalet med Trafikverket.
Det är exploatören som ska stå för alla kostnader för de åtgärder som ska utföras i och med exploateringsavtalet.
Godkännande av exploateringsavtal Siggesta 1:6, SBK 2013-04-17
_____________
Detaljplanen för del av Siggesta 1:6 antas.
Detaljplanen för del av Siggesta 1:6 syftar till att skapa en långsiktigt hållbar utveckling av området kring Siggesta gård. Genom att omfatta såväl gårdsmiljön som kringliggande kultur- och naturlandskap syftar den till att även styra markanvändningen som helhet.
I planförslaget föreslås ett hotell med ny infart och parkering. För bevarande av befintliga kulturmiljöer föreslås skydds- och utökade varsamhetsbestämmelser samtidigt som en mindre kompletteringsbebyggelse prövas.
Antagande av detaljplan för del av Siggesta 1:6, SBK 2013-04-15
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2013-03-05, § 21
Dnr
I budgetuppföljningsprognos 1 redovisas för helåret ett resultat på + 37,7 mnkr. Kommunens skatteintäkter har utvecklats bättre än budgeterat samtidigt som nämnderna beräknar ett sammantaget underskott på - 15 mnkr.
Utbildningsstyrelsen och vård- och omsorgsstyrelsen, som redovisade kraftiga underskott i 2012 års bokslut, räknar med markant lägre minusresultat jämfört med 2012.
I tjänsteskrivelse föreslås att budgetuppföljningsrapporten godkänns och att kommunstyrelsen betonar vikten av en budget i balans.
Koalitionen (M, FP, MP, KD) har kompletterat förslaget med att nämnder/styrelser som prognosticerar ett underskott inför kommunstyrelsens sammanträde i september ska redovisa en plan, antagen i respektive nämnd/styrelse senast i juni, för att komma tillrätta med underskotten.
Budgetuppföljning 1, per den 31 mars, (BUP 1) 2013, KLK 2013-04-29
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar på följande kompletteringar av beslutet:
Anders Bergman (FP) och Marie Bladholm (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag kompletterad med koalitionens förslag och avslag på Andersson Ribbings yrkanden.
Ordföranden ställer proposition om Bergmans och Bladholms yrkande om bifall till förslaget bifalles och finner att det bifalles.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande p. 1 bifalles eller avslås och finner att det avslås.
Voterings begärs. Följande voteringsproposition uppläses och godkänns:
”Den som avslår Andersson Ribbings yrkande röstar ja, den som biträder yrkandet röstar nej.”
Kommunstyrelsen beslutar med sju ja-röster mot fyra nej-röster att avslå yrkandet.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande p. 2 bifalles eller avslås och finner att det avslås.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande p. 3 bifalles eller avslås och finner att det avslås.
”Vi socialdemokrater deltar inte i beslutet med hänvisning till att vi föreslagit en annan budget och en annan organisation för kommunen. Vi konstaterar att det återigen pekar på ekonomiska bekymmer för viktiga verksamheter i vår kommun. I vårt budgetalternativ prioriterade vi stora satsningar på skolans område. Vi kan se i BUP 1 att dessa resurser behövs.
Redan föregående år återbetalades 28mkr från AFA, pengar som avsatts för pensionsavsättningar. Vi krävde att pengarna skulle återföras till de verksamheter som en gång avstått medlen. För skolans del innebar det ca 15 miljoner kronor enligt tjänstemännens beräkningar. Tyvärr valde majoriteten att istället lägga pengarna på hög för att få ett större överskott i resultatet.
Nu flaggas för att ytterligare AFA-medel kan komma att återbetalas under detta år. Därför vill vi redan nu säkerställa att dessa isåfall tillförs våra skolor, äldreboenden osv. Vi har idag därför föreslagit att kommunen redan nu förbereder ett ärende som tillser detta.
Kommunen ingår i ett samverkansavtal för gymnasieutbildning. Beslutet att Värmdö skulle ingå togs på regelvidrigt sätt men innebär ändå att kommunen nu är en del av överenskommelsen. I avtalet finns inte kompensation för löneökningar. Detta innebär att gymnasieskolorna nu går på knäna ekonomiskt, något som också syns i budgetuppföljningen.”
MP-gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”Vi i Miljöpartiet ser med oro på underskotten i de två produktions-styrelserna. Även om underskotten är lägre i fjol, utgår de med 2012 års resultat i ryggen, från ett mycket sämre läge. Därför är Värmdökoalitionens beslut bra och nödvändigt. Oppositionens förslag till att försöka förstärka verksamheternas budgetar är ovanligt konstruktiva, men samtidigt verkningslösa eller svåra att genomföra.Därför kan vi inte ställa oss bakom de förslagen till beslut.I Värmdös budget för 2013 finns kompensation för löneökningar men inom den gymnasieregion som vi är med i väljer Kommunförbundet att inte räkna upp gymnasiepengen med löneökningarna något som Socialdemokrater och Moderater gemensamt ställt sig bakom i Kommunförbundets utbildnings-utskott. Detta innebär att gymnasieskolorna kommer att gå med underskott eller tvingas skära ner på kostnaderna för att hålla budget, något som tydligt syns redan i BUP1 för 2013. Vi tycker att det är märkligt att Socialdemokraterna på detta sätt väljer att inte öka gymnasiepengen inom gymansieregionen och sedan föreslår att kommunen ska kompensera för felaktigheterna i den konstruktion man varit med och kommit överens om. Miljöpartiet anser att det vore bättre om den regionala gymnasiepengen höjdes för att kompensera den löneökning som ligger i läraras avtal. Därmed skulle gymnasieskolornas underskott minska.”
KLG SPN
Ekonomiavdelning FNÄ
UBS BMHN
SON VOS
VOS
Punkt 1 kommunfullmäktige
Punkt 2 kommunstyrelsen
För att lägga fast principer och förutsättningar för framtida beslut om kommunal borgen till föreningslivet föreslås att kommunen antar en policy för ändamålet.
Policy för kommunens borgen till föreningar och föreningsägda bolag, KLK 2013-04-15
Peter Frej (M) och Anders Bergman (FP) yrkar bifall till förslaget.
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar på följande ändringar i policyn:
”Kommunal tjänsteman på rätt nivå ska ta plats som adjungerad i den styrelse vars förening får borgen.”
Byt ”projekttiden” mot ”under hela borgensåtagandet”.
”Personlig borgen för styrelsen i den förening som får borgen.”
Andersson Ribbing yrkar vidare att förvaltningen får i uppdrag att sammanställa nuvarande borgensåtaganden med beaktande av säkerhet/pant i de åtaganden som finns som redovisas på kommunstyrelsen efter sommaren.
Bergman yrkar avslag till Andersson Ribbings yrkanden p. 1 – 4 och bifall till yrkandet om sammanställning av borgensåtaganden.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen bifaller förslaget och finner att förslaget bifalles.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande om sammanställning av borgensåtaganden bifalles och finner att det bifalles.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkanden p. 1 – 4 bifalles eller avslås och finner att de avslås.
S-gruppen reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Värmdö Bostäder ABs ägardirektiv föreslås förtydligas genom följande tillägg:
Revidering av ägardirektiv för Värmdö Bostäder AB avseende bland annat projektet ”Bostad först”, KLK 2013-03-07
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar på följande ändring i ägardirektiven:
Sid 1-2 (4) kompletteras med: ”Bolagets uppgift är att se till att antalet hyresrätter i bolagets inte minskar och helst ökar.”
Anders Bergman (FP) och Peter Frej (M) yrkar bifall till förslaget och avslag på Andersson Ribbings yrkande.
Ordföranden ställer proposition om förslaget till policy bifalles och finner att det bifalles.
Ordföranden ställer proposition om Andersson Ribbings yrkande bifalles eller avslås och finner att det avslås.
S-gruppen reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Mats Skoglund (V) lämnar följande ersättaryttrande:
”I stycket Utveckling av fastighetsportföljen bör sista meningen ”Bolaget ska därför ges möjlighet att avyttra hela eller delar av områden till förmån för nya strategiska satsningar inom befintliga eller nya bostadsbestånd” strykas.
Under rubriken Ekonomiska direktiv bör andra, tredje och fjärde styckena strykas.”
Värmdö Hamnar AB (VHAB) är ett av Värmdö kommun helägt bolag. Bolagets ägardirektiv reviderades senast av kommunfullmäktige den 14 december 2011. Nu föreslås nya ägardirektiv som främst syftar till att förtydliga verksamhetsdirektiven.
Revidering av ägardirektiv för Värmdö hamnar AB, KLK 2012-11-18
Dnr 13KS/0268
Gustavsbergsbadet ABs ägardirektiv föreslås förtydligas genom ändringar och tillägg avseende dels verksamhetsdirektivet och dels frågor som ska bli föremål för kommunfullmäktiges ställningstagande.
Revidering av ägardirektiv för Gustavsbergsbadet AB, KLK 2013-04-29
Kommunstyrelsens ordförande, som kommunens ombud vid årsstämmorna i de kommunala helägda bolagen, ges följande direktiv:
1. Årsredovisningarna godkänns och balans- och resultaträkningarna godkänns.
2. Vinsten i Värmdö Hamnar AB, Stavsnäs Projekterings AB, Värmdö Bostäder AB, Gustavsbergsbadet AB och Gustavsbergs Porslinsmuseum AB disponeras enligt styrelsernas förslag.
3. Förlusten i Värmdö Simhall AB disponeras enligt styrelsens förslag.
4. Styrelsernas ledamöter och de verkställande direktörerna i bolagen beviljas ansvarsfrihet.
Kommunfullmäktige ska ge direktiv till kommunens ombud vid de kommunala bolagens årsstämmor avseende godkännande av årsredovisningen, ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören samt styrelsens förslag till disposition av vinst- och förlustmedel.
Instruktion till kommunens ombud vid de kommunalt helägda bolagens årsstämmor, KLK 2013-04-11
Dnr 13KS/0079
I en rapport om kommunala arbetsmarknadsåtgärder för dem som står långt från arbetsmarknaden redovisas att arbetet finns inom fyra enheter inom kommunen; näringslivsenheten, socialkontoret med beställar- och utförarenhet, proVarmdo samt Centrum för arbete och studier (CAS).
Redovisningen föreslås godkännas.
Koalitionen (M, FP, MP, KD) har kompletterat förslaget med att kommunstyrelsen ska ges i uppdrag att ha en samordnande funktion för kommunens samtliga arbetsåtgärder för dem som befinner sig långt från arbetsmarknaden och att vidtagna åtgärder ska avrapporteras halvårsvis.
Redovisning av kommunala arbetsmarknadsåtgärder för dem som står långt från arbetsmarknaden, KLK 2013-04-17
Dnr 13KS/0199
Undervisning i keramik och bild har visat sig vara mycket efterfrågad i andra kommuner. Gustavsberg har en lång keramisk tradition att erbjuda ungdomar, keramisk undervisning knyter an till denna tradition. Därför föreslås att undervisning i keramik och bild och form införs i kulturskolans verksamhet.
Undervisning i keramik/formgivning på Kulturskolan, KLK 2013-04-24
Kultur- och fritidsnämndens beslut 2012-11-20, § 57
S-gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”Vi socialdemokrater tycker det är positivt att kulturskolans verksamhet breddas men är kritiska till att avgifterna för kulturskoleverksamheten är så höga. Det exkluderar en grupp barn från möjligheterna att delta.”
Ekonomiavdelning
KFN
Dnr 13KS/0168
I stomnätsstrategi etapp 2 föreslår landstinget att det regionala nätet byggs samman för att utveckla kollektivtrafiken enligt de mål som anges i landstingets regionala trafikförsörjningsprogram.
I förslag till yttrande framförs kommunens synpunkter på strategin.
Stomnätsstrategi för Stockholms län Etapp 2 – Stockholms län utanför innerstaden, KLK 2013-04-15
Stockholms läns landsting
Dnr 13KS/0232
Kommunfullmäktige har uppdragit till finansieringsnämnden för utbildning att utreda behovet att införa ”dragspelsförskola” för att trygga antalet förskoleplatser i kommunen.
Finansieringsnämnden har bedömt att ”dragspelsförskola” inte behövs på kort sikt. Pågående behov av översyn av lokalbehovet ska noga följas. Kommunstyrelsen föreslås notera finansieringsnämndens utredning.
Koalitionen (M, FP, MP, KD) har kompletterat förslaget med att kommundirektören får i uppdrag att utreda hur kommunens ansvar för beredskap inom omsorg, förskola och skola ska utformas och finansieras.
”Dragspelsförskola” för att trygga barnomsorgsplats i Värmdö kommun, KLK 2013-04-04
Finansieringsnämnden för utbildnings beslut 2013-03-14, § 75
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar avslag på förslaget. Hon yrkar vidare att en ”dragspelsförskola” ska inrättas enligt den modell som kundvals- och finansieringsavdelningen föreslagit finansieringsnämnden för utbildning den14 mars 2013.
Marie Bladholm (M) och Max Ljungberg (MP) yrkar bifall till förslaget att notera utredningen och till förslaget om uppdrag till kommundirektören. De yrkar vidare avslag på Andersson Ribbings yrkande.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Bladholm och Ljungberg eller enligt yrkandet från Andersson Ribbing och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Bladholm och Ljungberg.
”Den som avslår yrkandet från Bladholm och Ljungberg yrkande röstar ja, den som biträder yrkandet från Andersson Ribbing röstar nej.”
Peter Frej (M), Marie Bladholm (M), Anders Bergman (FP), Per Olof Fransson (KD), Max Ljungberg (MP), Malin Åberg Aas (MP), Monica Pettersson (M).
Annika Andersson Ribbing (S), Mikael Lindström (S), Nils-Erik Särnbrink (S), Sandro Wennberg (S).
”Vi socialdemokrater framför under mötet att funktionen "dragspelsförskola" har funnits i många år. Minimunkis förskola har i praktiken fungerat som detta sedan den startades. Dock ges inga extra medel för deras verksamhet, trots extremt snabba förändringar i barnunderlag och en stark genomströmning av barn. Det tycker vi är felaktigt. Vi menar att verksamheten är i behov av dessa resurser nu, på en gång. Det behöver inte utredas ytterligare för att komma till ett ställningstagande. Vi har inget emot den mer övergripande översyn som föreslås men yrkar att dragspelsförskola med annan ersättning införs omedelbart.”
”Miljöpartiet ser ett dilemma som dagens finansieringsprinciper inte löser. Ingen vill betala för de "tomma" platser som behöver finnas inom skola och förskola, för att kunna ge alla medborgare stöd och plats.Dragspelsförskola är ett förslag som skulle lösa denna uppgift till viss del. Det skulle medföra att lagkravet att kommunen ska erbjuda och tillhandahålla förskoleplats inom tre månader efter det att en barnfamilj önskat plats skulle kunna säkerställas och finansieras. Detta i enverksamhet som under de senaste åren fyllt den funktionen utan ersättning. Därmed inte sagt att det är den bästa lösningen på problemet och definitivt inte hela lösningen på problemet. Värmdö kommun är stort och behoven av förskoleplatser är olika i olika kommundelar. Just nu minskar efterfrågan av förskoleplatser i kommunens yttre delar, och det finns ingen efterfrågan på förskoleplatser i Norra Gustavsberg. Att i de läget införa en extra ersättning för att ha tomma förskoleplatser just i Norra Gustavsberg känns ogenomtänkt. Värmdökoalitionens beslut att avvakta införandet av just en dragspelsförskola i Norra Gustavsbergoch istället bredda uppdraget att omfatta fler verksamhetsområden i hela kommunen, är därför en bättre lösning.Inom särskilt boende finns redan i dag en variant på dragspelstänk. Där görs en beställning på hur många platser våra särskilda boenden ska ha, med en ersättningsnivå för besatta platser och en annan för tomma platser. FNU skulle kunna göra likadant med grundskole-och förskoleplatser - beställa ett antal platser som man beräknar måste finnas i den kommunala regin i de olika kommundelarna. Om några av dem är tomma så utgår en lägre ersättning. Poängen med det är att inkomsterna blir mer förutsägbara, och att reservkapaciteten behandlas som en resurs. Det här systemet förutsätter en pålitlig befolkningsprognos på kommundelsnivå så att FNU kan beräkna behovet av grundskole- och förskoleplatser i de olika kommundelarna.”
Kommundirektör
FNU
I ärendet redovisas en sammanfattning av kommunens uppföljning av internkontroll 2012 samt internkontrollplanerna för nämnder och styrelser 2013.
Sammanfattande uppföljning av intern kontroll 2012 samt internkontrollplaner 2013 för nämnder och styrelser, KLK 2013-04-24
Dnr 12KS/0574
Vattenmyndigheten i Norra Östersjön har utarbetat ett förslag till arbetsprogram över väsentliga frågor inför arbetet med förvaltningsplan för 2015 – 2021.
I förslag till yttrande framhålls de frågor som kommunen anser vara väsentliga i arbetet.
Yttrande om vattenförvaltning, KLK 2013-04-23
Vattenmyndigheten i Norra Östersjön
Dnr 13KS/0121
Motionen avslås.
Mats Skoglund (V) har i en motion föreslagit att porslinet i kommunens egna verksamheter på sikt ska vara tillverkat i Gustavsberg och att matsalsporslinet i Skogsbos lunchrum snarast ska bytas ut till Gustavsbergsporslin.
Motionen föreslås avslås.
Svar på motion (V) om profilering av Gustavsberg genom det keramiska arvet, KLK 2013-04-04
Motion, 2013-01-28
· Årsredovisning för Stiftelsen Ängsviks skogsvårds- och friluftsområde för 2012 (dnr 13KS/0290
· Skrivelse om snöröjning – Strokevänner/Rurik Johansson
· Verksamhetsplan och budget 2013 – Mälardalsrådet
· Verksamhetsplan och budget 2013 – KSL
Delegationsbeslut
· Undantag från alkoholförbud i kommunens lokaler
· Rättegångsfullmakt
Dnr 13KS/0258
Yttrandet godkänns och tillsänds kommunfullmäktige.
Revisorerna har granskat kommunstyrelsens och övriga nämnders verksamhet samt kommunernas bolags verksamhet under 2012. Revisorerna uttrycker oro över kommunens ekonomiska läge, vidare fokuseras i revisionsberättelsen på vård- och omsorgsstyrelsens och utbildningsstyrelsens underskott i förhållande till budget. Revisorerna riktar kritik mot vård- och omsorgsstyrelsen samt anmärkning mot kommunstyrelsen och utbildningsstyrelsen.
I förslag till yttrande till kommunfullmäktige redogörs för kommunens ekonomiska situation, slutsatsen i yttrandet är att kommunens ekonomi är sund och stabil. Vidare beskrivs vård- och omsorgsstyrelsens och utbildningsstyrelsens ekonomier, orsaken till underskott och agerande med anledning av dessa. Innebörden i yttrandet är att det inte föreligger några omständigheter som motiverar att anmärkning riktas mot kommunstyrelsen.
Yttrande över revisionsberättelse för 2012, KLK 2013-05-02
Revisionsberättelse för år 2012, Värmdö kommuns revisorer
Annika Andersson Ribbing (S) och Mikael Lindström (S) yrkar att yttrandet kompletteras med följande text:
”Kommunstyrelsen instämmer i revisorernas kritik kring bristerna i måluppfyllelsen. Det är självklart viktigt att det görs en aggregerad sammanställning över måluppfyllelsen för kommunen. Kommunstyrelsen anser också att det är problematiskt att så många av nämndernas och styrelsernas mål inte följs upp. Det måste ske en stor förbättring på detta område och det är kommunstyrelsens ansvar. Det gäller även kommunstyrelsens eget målarbete.
Kommunstyrelsen uppfattar också att det är viktigt att se över styrsystemen för kommunen. Det finns en stor utvecklingspotential i att förändra i organisationslösningen för att åstadkomma bättre styrnings- och ledningsfunktion. Målsättningen är att minska otydligheten och konflikterna mellan olika delar i kommunens organisation, såväl politiskt som tjänstemannamässigt.
Kommunstyrelsen tar kritiken för beredningen av Värmdövallen på stort allvar. Det har funnits klara brister i hanteringen inom den egna organisationen. Information och kunskap om kostnadsutvecklingen i projektet borde följts närmare av tjänstemän och politiker på ansvarig nivå. Bättre transparens måste vara självklart i dessa sammanhang.”
Andersson Ribbing och Lindström yrkar vidare på följande förändringar i förslaget till yttrande:
Max Ljungberg (MP) och Anders Bergman (FP) yrkar bifall till förslaget till yttrande och avslag på yrkandena från Andersson Ribbing och Lindström.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Ljungberg och Bergman eller enligt yrkandet från Andersson Ribbing och Lindström och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Ljungberg och Bergman.
”Den som biträder yrkandet från Ljungberg och Bergman yrkande röstar ja, den som biträder yrkandet från Andersson Ribbing och Lindström röstar nej.”
Peter Frej (M), Anders Bergman (FP), Per Olof Fransson (KD), Max Ljungberg (MP), Malin Åberg Aas (MP), Monica Pettersson (M).
Följande avstår från att rösta:
Marie Bladholm (M)
Kommunstyrelsen beslutar med sex ja-röster mot fyra nej-röster att avslå yrkandet.
”Vi socialdemokrater ser ytterst allvarligt på den kritik som revisorerna framför. Det är anmärkningsvärt att de ansvariga politikerna i kommunstyrelsen inte tar kritiken på större allvar utan snarare fokuserar på att ta heder och ära av revisorerna än att problemtisera kritiken.
Yttrandet som kommunstyrelsen nu behandlat fokuserar helt och hållet på det ekonomiska perspektivet. Majoriteten drar ut i starkt försvarstal för att ekonomin är god, i strid med kritiken som revisorerna ger. Vi har under sammanträdet påpekat att om man ska diskutera kommunens ekonomiska situation och jämföra sig med andra kommuner såsom görs i yttrandet, borde ytterligare perspektiv finnas med. Bland annat frågan om kommunens höga skuldsättning hade breddat den entydigt positiva bild som majoriteten målar upp i yttrandet.
Vår skarpaste kritik mot kommunstyrelsens syn på revisorsberättelsen är dock att yttrandet över huvud taget inte berör tre centrala kritikområden.
Dels handlar det om den bristande måluppfyllelsen. Det anges i årsredovisningen att 27 av 62 mål uppnås. Det är uselt resultat. Betänker man att det dessutom är flera av målen som klassats som uppnådda, inte mätts, blir resultatet än mer alarmerande. Det berörs inte med en stavelse i yttrandet. Vi socialdemokrater finner det faktiskt häpnadsväckande.
Dels ges kommunen skarp kritik för styrsystemet och hur det fungerar. Det hänger ihop med förmågan att leda och styra som är avgörande för en god måluppfyllelse. Inte heller detta problematiseras alls.
Dels anges hanteringen av Värmdövallen som ett av skälen till prickningen av kommunstyrelsen. Detta berörs inte heller i yttrandet.
Hur kommunstyrelsens majoritet tänker när man inte förhåller sig till de konkretiserade kritikområdena är en gåta för oss. Vi föreslog ett antal tillägg och strykningar för att visa att kommunstyrelsen tar mer seriöst på revisorernas kritik. Dessa röstade majoriteten ned. Debatten kommer att fortsätta i kommunfullmäktige.”
Ej tjänstgörande ersättaren Mats Skoglund (V) antecknar till protokollet att han skulle ha biträtt Andersson Ribbings och Lindströms yrkande om han varit beslutande vid dagens sammanträde.
Det antecknas till protokollet att Marie Bladholm (M) inte deltar i kommunstyrelsens beslut.
Dnr 13KS/0109
Följande val efter Lars Bryntesson (S) har tidigare bordlagts:
Kommunstyrelsens beslut 2013-04-10, § 79
A Andersson Ribbing
Valpärm
Personalavdelning
Arbetsgruppen
REVES
Kommuntorget/Troman
Dnr 13KS/0311
Ärendet överlämnas till förvaltningen för beredning.
Kommunfullmäktigeledamoten Hans Lindqvist (C) har i en skrivelse till kommunstyrelsen föreslagit kommunstyrelsen att ta kontakt med landstinget och visa intresse för en elbåtlinje från Värmdö, via Nacka till Slussen.
Skrivelse till kommunstyrelsen, H Lindqvist 2013-05-06
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar att ärendet ska behandlas av kommunstyrelsen.
Ordföranden ställer proposition om ärendet ska lämnas till förvaltningen för beredning för att sedan behandlas i kommunstyrelsen och finner att kommunstyrelsen beslutar att ärendet ska lämnas till förvaltningen för beredning.
Annika Andersson Ribbing (S) efterfrågar när de återremitterade ärendena om befolkningsprognos och bostadsbyggnadsprognos kommer att behandlas i kommunstyrelsen.
Frågan besvaras.