Socialstyrelsen 106
30 Stockholm Tel 075-247 30 00 |
SOSFS 2005:12
(M)
utfärdad den 10 juni
2005 Utkom från trycket den 24 augusti 2005 Ansvarig utgivare:
Chefsjurist Nils Blom
Observera att det kan förekomma fel i Internetversionen av
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Det är den tryckta utgåvan
av författningssamlingen som gäller.
Föreskrifterna och allmänna råden presenteras inte i
konsoliderad form. Om föreskrifterna och allmänna råden har ändrats
framgår det endast genom Socialstyrelsens
författningssamling (SOSFS), sökbar databas.
Denna SOSFS finns också i pdf-format (82 kB).
Det formatet innebär att dokumentet får samma utseende som den tryckta
versionen.
Socialstyrelsens
föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i
hälso- och sjukvården;
Socialstyrelsen föreskriver
följande med stöd av 2 § första stycket 1 och 2, 3 § första stycket 1 och
4 § 2 och 3 förordningen (1985:796) med vissa bemyndiganden för
Socialstyrelsen att meddela föreskrifter m.m.
1 kap. Tillämpningsområde
och definitioner
1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas på den patientinriktade
vården inom sådana verksamheter som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763) och tandvårdslagen (1985:125). De gäller också för en
vårdgivare som anlitar verksamhet enligt 6 kap. 2 § lagen (1998:531) om
yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
Föreskrifterna skall även tillämpas på detaljhandel med läkemedel som
utgör hälso- och sjukvård samt klinisk forskning eller klinisk prövning av
läkemedel eller medicintekniska produkter som är avsedda för behandling av
en patient inom hälso- och sjukvården.
För den icke patientinriktade hälso- och sjukvården gäller
föreskrifterna i tillämpliga delar.
2 § I dessa föreskrifter avses med
Övergripande terminologi |
ledningssystem |
system för att fastställa grundprinciper för ledning av
verksamheten och ställa upp mål samt för att uppnå dessa
mål Kommentar: Exempel på standarder som kan
uppfylla kraven på ledningssystem i dessa föreskrifter är ISO
9001:2000 och vad gäller informationssäkerhet ISO 17799 och
miljöledningssystem ISO 14001. |
kvalitet |
grad
till vilken en verksamhet uppfyller ställda krav |
vårdgivare |
fysisk eller juridisk person som yrkesmässigt bedriver hälso-
och sjukvård Kommentar: Se 1 kap. 3 § lagen
(1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område. För
hälso- och sjukvårdsverksamhet som bedrivs av staten representerar
den myndighet som har ansvaret för verksamheten vårdgivaren. I
landsting och kommuner är den eller de nämnder som avses i 10 och 22
§§ hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) vårdgivarens representant.
Enskild hälso- och sjukvård kan antingen bedrivas av juridisk person
(t.ex. bolag, förening eller stiftelse) eller av en enskild
yrkesutövare. |
verksamhetschef |
befattningshavare som svarar för verksamheten Kommentar: Se 29 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). Inom
tandvården utser vårdgivaren någon som fullgör motsvarande
uppgifter. |
hälso- och sjukvårdspersonal |
personer som i sitt yrke utför hälso- och sjukvård Kommentar: Se 1 kap. 4 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet
på hälso- och sjukvårdens område. |
Patientsäkerhetsterminologi |
vårdskada |
lidande, obehag, kroppslig eller psykisk skada, sjukdom eller
död som orsakas av hälso- och sjukvården och som inte är en
oundviklig konsekvens av patientens tillstånd |
negativ händelse |
händelse som medfört vårdskada |
tillbud |
händelse som hade kunnat medföra vårdskada |
avvikelse |
negativ händelse eller tillbud |
avvikelsehantering |
rutiner för att identifiera, dokumentera och rapportera
negativa händelser och tillbud samt för att fastställa och åtgärda
orsaker, utvärdera åtgärdernas effekt och sammanställa och återföra
erfarenheterna |
risk |
möjligheten att en negativ händelse skall inträffa |
riskhantering |
rutiner för att identifiera, analysera, bedöma och åtgärda
orsaker eller omständigheter som kan leda till vårdskada samt
återföra erfarenheterna |
patientsäkerhetsarbete |
arbete som syftar till att analysera, fastställa och
undanröja orsaker till risker, tillbud och negativa
händelser |
patientsäkerhet |
skydd mot vårdskada Kommentar: Resultatet av
åtgärder mot risker, tillbud och negativa händelser ger skydd mot
vårdskada. |
2 kap. Grunderna för det
systematiska kvalitetsarbetet
1 § Av 31 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och 16 §
tandvårdslagen (1985:125) framgår att kvaliteten i verksamheten inom
hälso- och sjukvården respektive tandvården systematiskt och fortlöpande
skall utvecklas och säkras.
Enligt 28 § hälso- och sjukvårdslagen skall ledningen av hälso- och
sjukvård vara organiserad så att den tillgodoser hög patientsäkerhet och
god kvalitet av vården samt främjar kostnadseffektivitet.
I 2 a § första stycket hälso- och sjukvårdslagen och i 3 §
tandvårdslagen finns grundläggande bestämmelser om patientsäkerhet och
kvalitet av vården.
2 § I Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1998:8) om
kvalitetssystem inom omsorgerna om äldre och funktionshindrade finns
rekommendationer som syftar till att möta den enskildes behov av omsorg,
vård och service inom verksamhetsområdet.
3 § Vid planering, utförande, uppföljning och utveckling av
verksamheten skall det systematiska kvalitetsarbetet skapa sådana
förutsättningar att tillgängliga resurser kan användas för att uppnå
kraven på patientsäkerhet, patienttillfredsställelse och
kostnadseffektivitet i hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och
tandvårdslagen (1985:125).
4 § För att kontinuerligt och långsiktigt utveckla och
säkerställa vårdens kvalitet skall vårdgivarna inrätta ett ledningssystem
för kvalitet och patientsäkerhet. Det systematiska kvalitetsarbetet skall
- syfta till att förebygga vårdskador,
- utgå från syftet med verksamheten, identifierade och prioriterade
vårdbehov samt vårdprocesserna,
- vara anpassat till verksamhetens inriktning, storlek och omfattning,
- utgå ifrån mätbara mål, dokumenteras och kontinuerligt följas upp,
och
- vara väl förankrat bland alla medarbetare i organisationen.
3 kap.
Ansvaret
1 § Vårdgivaren skall
- fastställa övergripande mål för det systematiska kvalitetsarbetet
samt kontinuerligt följa upp och utvärdera målen,
- ge direktiv och säkerställa att ledningssystemet för varje
verksamhet är ändamålsenligt med mål, organisation, rutiner, metoder och
vårdprocesser som säkerställer kvaliteten, och
- ge direktiv och säkerställa att ledningssystemet inom ansvarsområdet
är så utformat att vårdprocesserna fungerar verksamhetsöverskridande.
2 § Verksamhetschefen skall
- inom ramen för vårdgivarens ledningssystem ta fram, fastställa och
dokumentera rutiner för hur det systematiska kvalitetsarbetet
kontinuerligt skall bedrivas för att kunna styra, följa upp och utveckla
verksamheten,
- ansvara för att mål för verksamheten formuleras och för att dessa
nås, och
- ansvara för uppföljning och analys av verksamheten, så att åtgärder
kan vidtas för att förbättra vården.
3 § Hälso- och sjukvårdspersonalen skall inom ramen för
verksamhetens ledningssystem kontinuerligt medverka i det systematiska
kvalitetsarbetet genom att delta i
- framtagande, utprovning och vidareutveckling av rutiner och metoder,
- risk- och avvikelsehantering, och
- uppföljning av mål och resultat.
4 kap. Områden som
omfattas
Bemötande av patienter
1 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner så
att
- patientens värdighet och integritet respekteras,
- patienten och närstående visas omtanke och respekt, oavsett t.ex.
ålder, kön, funktionshinder, utbildning, social ställning, etnisk eller
religiös tillhörighet eller sexuell läggning, och
- patienten och närstående informeras och görs delaktiga, om det inte
finns hinder för detta enligt sekretesslagen (1980:100) eller lagen
(1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
Metoder för diagnostik, vård och behandling
2 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
- hur nya metoder för diagnostik, vård och behandling skall tas fram,
provas ut och introduceras så att patientsäkerheten säkerställs,
- hur fastställda metoder skall tillämpas, kontinuerligt följas upp
och vid behov revideras, och
- vilka åtgärder som skall vidtas när tillämpningen av metoderna
behöver förändras och inaktuella metoder skall identifieras och
avvecklas.
Kompetens
3 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns
- rutiner som tillgodoser att personalen har den kompetens som krävs
för att utföra arbetsuppgifterna,
- rutiner som anger personalens ansvar och befogenheter, och
- planer för personalens kompetensutveckling utifrån verksamhetens
behov.
Samverkan och samarbete
4 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner
- som klargör ansvaret för samarbetet kring och planeringen av vården
av enskilda patienter vad avser t.ex. överföring av information om
enskilda patienter, och
- för samverkan i vårdprocesserna inom och mellan yrkesgrupper, olika
funktioner, enheter, nivåer, verksamheter och ansvarsområden samt olika
vårdgivare, om det inte finns hinder för detta enligt sekretesslagen
(1980:100) eller lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och
sjukvårdens område.
Riskhantering
5 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
att
- identifiera, analysera och bedöma riskerna i verksamheten,
- åtgärda orsakerna till riskerna, och
- göra en särskild riskbedömning vid väsentliga förändringar i
verksamheten.
Avvikelsehantering
6 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
att
- anmäla till myndigheter i enlighet med gällande författningar,
- identifiera, dokumentera och rapportera negativa händelser och
tillbud samt fastställa och åtgärda orsakerna och följa upp vidtagna
åtgärders effekt,
- sammanställa och återföra negativa och positiva erfarenheter från
avvikelsehanteringen till verksamhetens personal och andra berörda,
- använda erfarenheterna från avvikelsehanteringen i det förebyggande
riskhanteringsarbetet, och
- ta till vara förslag och klagomål från patienter, närstående och
personal.
Försörjning av tjänster, produkter och teknik
7 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
- inköp av tjänster, produkter, försörjningssystem (t.ex. el, vatten
och gasanläggningar) och informationssystem (t.ex. tele och data) från
leverantörer som är bedömda och godkända, och
- säker användning och hantering av produkter, försörjningssystem och
informationssystem.
Vid användning av laboratorietjänster från
en sådan enhet som anges i 6 kap. 2 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet
på hälso- och sjukvårdens område skall det finnas rutiner som säkerställer
att denna enhet tillämpar dessa föreskrifter i relevanta delar.
I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2001:12) om
användning och egentillverkning av medicintekniska produkter i hälso- och
sjukvården finns bestämmelser om användning och hantering av dessa
produkter.
Spårbarhet
8 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
hur alla åtgärder som rör en viss patient skall kunna identifieras och
spåras i dokumentationen.
5 kap. Egenkontroll,
uppföljning och erfarenhetsåterföring
1 § Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för
- regelbunden uppföljning och redovisning av verksamhetens resultat,
- regelbunden granskning av metodernas, rutinernas och
vårdprocessernas ändamålsenlighet och effektivitet för att uppnå målen,
- hur resultatet av granskningar skall dokumenteras och återföras till
berörda, och
- att dokumentera genomförda förbättringsåtgärder.
___________
- Denna författning träder i kraft den 1 september 2005.
- Genom författningen upphävs Socialstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (SOSFS 1996:24) Kvalitetssystem i hälso- och
sjukvården.
Styrelsen för Socialstyrelsen |
(Hälso- och
sjukvårdsavdelningen)1 |
________________ 1 (Föredragande: Pål
Resare)
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras
verkets föreskrifter och allmänna råd.
- Föreskrifter är bindande regler.
- Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som
avses i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en
förteckning över gällande föreskrifter och allmänna råd.
SOSFS kan beställas från webbutiken eller
Socialstyrelsens kundtjänst, 120 88 Stockholm. Fax
08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se
ISSN 0346-6000 Artikelnr 2005-10-12
[ Socialstyrelsen ][ Sök
][ SOSFS]
Har du frågor eller
synpunkter? Läs om
webbplatsen eller kontakta
oss! |