Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2003-05-12
Förslag till miljöavgifter. Bitr.stadsdirektör Gunnar Söderholm medverkar.
Bitr. stadsdirektör Gunnar Söderholm informerade om förslaget till miljöavgifter. Därefter följde en livlig diskussion där både politiker och allmänheten deltog.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 22 maj 2003.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 24 april 2003 blivit justerat den 29 april 2003.
Inga övriga frågor anmäldes.
Diarienummer 302-368/03, 349-329/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 30 april 2003, med anledning av remiss från kommunstyrelsen samt inkommet medborgarförslag angående försök med miljöavgifter, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet, ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande godkänns i huvudsak. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Frågan angående avgiftsbeläggning av Essingeleden bör belysas ytterligare innan slutlig utformning bestäms.
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande godkänns i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Frågan angående avgiftsbeläggning av Essingeleden bör belysas ytterligare innan slutlig utformning bestäms.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) samt ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
1. En folkomröstning gällande trängselavgifter, s.k. miljöavgifter ska genomföras innan ett försök med trängselavgifter införs i Stockholm. 2. Ärendet återremitteras till stadsbyggnadskontoret för ytterligare beredning. 3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Införandet av biltullar forceras nu fram i Stockholm. Oavsett åsikt i sakfrågan så borde varje medborgare känna stark oro inför det som nu håller på att ske. På grund av det sätt som ärendet forcerats fram så finns det stora svagheter i både underlaget från stadsbyggnadskontoret och i de olika tjänsteutlåtanden som nu läggs fram i stadens nämnder. Såväl gatu- och fastighetskontoret som stadsbyggnadskontoret pekar på ett flertal problem som bör utredas närmare innan något beslut fattas. Kort remisstidFörslaget om att införa biltullar i Stockholm stad är det enskilt största ärendet under mandatperioden. Det är därför ingenting annat än en skandal att inte låta ärendet gå ut på en normal remiss under en rimlig remisstid. Att på detta kupp-artade sätt forcera fram ärendet är ett hån mot normala demokratiska principer. Förvaltningarna påpekar också att det under den givna remisstiden varit omöjligt att redovisa fullständiga synpunkter på ärendet. Syftet med att remittera ett ärende till berörda nämnder är att få deras synpunkter. Förfarandet i detta ärende har omöjliggjort den möjligheten. Ärendet bör därför återremitteras.Ett antal frågor har inte besvarats t.ex. om hur personer med funktionshinder drabbas, hur färdtjänstfordon och handikapptransporter skall hanteras i relation till övervakningsdosor, transponders. Hur skall de som har rätt till undantag från avgiften i praktiken garanteras detta? Om systemet utformas så att det känner av exakt var en bil befinner sig i Stockholm och samtidigt vem som äger den, kanske rent av vem som kör, är detta ett mycket allvarligt hot mot den personliga integriteten. Att införa denna typ av integritetskränkande åtgärder utan tillfredsställande utredning är inte värdigt en modern rättsstat. Felaktig tidsplanÄven tidsplanen innehåller uppenbarligen stora brister. Gatu- och fastighetskontoret konstaterar att det även med en optimistisk planering torde vara omöjligt att hålla den givna tidsplanen. Detta framför allt för att beslutet till stor del ligger i riksdagen och inte i kommunen. Idag saknar vi dessutom vetskap om hur den lagstiftning som krävs för försöket kommer att se ut. Ekonomiska aspekterGatu- och fastighetskontoret pekar också på oklarheter kring finansieringen av projektet. Avgiften är att betrakta som en skatt och det är oklart hur intäkterna ska kunna föras tillbaka till regionen. Därför är det mycket svårt att säga något om t ex hur intäkterna kommer att disponeras. Detta lämnar frågan om hur kollektivtrafiken skall kompenseras obesvarad. Gatu- och fastighetskontoret varnar också för att de ordinarie anslagen till kollektivtrafiken kan komma att urholkas. Dessa biltullar riskerar att bli ännu en ny extraskatt på stockholmarna som inte går till utvecklingen av Stockholm och regionen utan utarmar regionen och försämrar levnadsvillkoren för dess invånare.Detta "försök" kommer att kosta Stockholmarna över en halv miljard bara i investeringskostnad för övervakningstekniken. Om Stockholmarna sedan väljer att rösta bort biltullarna, vilket det mesta tyder på, har över en halv miljard av skattebetalarnas pengar försvunnit till ingen nytta, detta är en kapitalförstöring av sällan skådat slag. EssingeledenFrågan om vilka följder som införande av biltullar får på en avgiftsbefriad Essingeled är alltjämt obesvarad. Risken är stor att effekten blir långa köer. Detta kommer allvarligt skada möjligheten att röra sig i nord-sydlig riktning. Konsekvenserna för Essingeleden måste utredas bättre innan några beslut om biltullar fattas. Konsekvenser för NorrmalmFör Norrmalms affärsidkare kan konsekvenserna av dessa biltullar bli mycket allvarliga. På Norrmalm finns många mindre butiksinnehavare som är beroende av det kundunderlag som besökarna från ytterstaden utgör det är framför allt de mindre handlarna som drabbas. Norrmalmsborna riskerar att bli "fångar" i sin egen stadsdel, då kostnaderna för att röra sig ut ur staden ökar, detta är inte minst äldre och handikappade som får svårare att besöka barnbarn och släktingar som bor utanför tullarna. Biltullarna riskerar att dela staden och förstärka segregeringen. De lokala konsekvenserna har inte utretts på ett tillfredställande sätt.
1. En folkomröstning gällande trängselavgifter, s.k. miljöavgifter ska genomföras innan ett försök med trängselavgifter införs i Stockholm.
2. Ärendet återremitteras till stadsbyggnadskontoret för ytterligare beredning.
3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Införandet av biltullar forceras nu fram i Stockholm. Oavsett åsikt i sakfrågan så borde varje medborgare känna stark oro inför det som nu håller på att ske.
På grund av det sätt som ärendet forcerats fram så finns det stora svagheter i både underlaget från stadsbyggnadskontoret och i de olika tjänsteutlåtanden som nu läggs fram i stadens nämnder. Såväl gatu- och fastighetskontoret som stadsbyggnadskontoret pekar på ett flertal problem som bör utredas närmare innan något beslut fattas.
Kort remisstidFörslaget om att införa biltullar i Stockholm stad är det enskilt största ärendet under mandatperioden. Det är därför ingenting annat än en skandal att inte låta ärendet gå ut på en normal remiss under en rimlig remisstid. Att på detta kupp-artade sätt forcera fram ärendet är ett hån mot normala demokratiska principer. Förvaltningarna påpekar också att det under den givna remisstiden varit omöjligt att redovisa fullständiga synpunkter på ärendet. Syftet med att remittera ett ärende till berörda nämnder är att få deras synpunkter. Förfarandet i detta ärende har omöjliggjort den möjligheten. Ärendet bör därför återremitteras.Ett antal frågor har inte besvarats t.ex. om hur personer med funktionshinder drabbas, hur färdtjänstfordon och handikapptransporter skall hanteras i relation till övervakningsdosor, transponders. Hur skall de som har rätt till undantag från avgiften i praktiken garanteras detta? Om systemet utformas så att det känner av exakt var en bil befinner sig i Stockholm och samtidigt vem som äger den, kanske rent av vem som kör, är detta ett mycket allvarligt hot mot den personliga integriteten. Att införa denna typ av integritetskränkande åtgärder utan tillfredsställande utredning är inte värdigt en modern rättsstat.
Felaktig tidsplanÄven tidsplanen innehåller uppenbarligen stora brister. Gatu- och fastighetskontoret konstaterar att det även med en optimistisk planering torde vara omöjligt att hålla den givna tidsplanen. Detta framför allt för att beslutet till stor del ligger i riksdagen och inte i kommunen. Idag saknar vi dessutom vetskap om hur den lagstiftning som krävs för försöket kommer att se ut.
Ekonomiska aspekterGatu- och fastighetskontoret pekar också på oklarheter kring finansieringen av projektet. Avgiften är att betrakta som en skatt och det är oklart hur intäkterna ska kunna föras tillbaka till regionen. Därför är det mycket svårt att säga något om t ex hur intäkterna kommer att disponeras. Detta lämnar frågan om hur kollektivtrafiken skall kompenseras obesvarad. Gatu- och fastighetskontoret varnar också för att de ordinarie anslagen till kollektivtrafiken kan komma att urholkas. Dessa biltullar riskerar att bli ännu en ny extraskatt på stockholmarna som inte går till utvecklingen av Stockholm och regionen utan utarmar regionen och försämrar levnadsvillkoren för dess invånare.Detta "försök" kommer att kosta Stockholmarna över en halv miljard bara i investeringskostnad för övervakningstekniken. Om Stockholmarna sedan väljer att rösta bort biltullarna, vilket det mesta tyder på, har över en halv miljard av skattebetalarnas pengar försvunnit till ingen nytta, detta är en kapitalförstöring av sällan skådat slag.
EssingeledenFrågan om vilka följder som införande av biltullar får på en avgiftsbefriad Essingeled är alltjämt obesvarad. Risken är stor att effekten blir långa köer. Detta kommer allvarligt skada möjligheten att röra sig i nord-sydlig riktning. Konsekvenserna för Essingeleden måste utredas bättre innan några beslut om biltullar fattas.
Konsekvenser för NorrmalmFör Norrmalms affärsidkare kan konsekvenserna av dessa biltullar bli mycket allvarliga. På Norrmalm finns många mindre butiksinnehavare som är beroende av det kundunderlag som besökarna från ytterstaden utgör det är framför allt de mindre handlarna som drabbas. Norrmalmsborna riskerar att bli "fångar" i sin egen stadsdel, då kostnaderna för att röra sig ut ur staden ökar, detta är inte minst äldre och handikappade som får svårare att besöka barnbarn och släktingar som bor utanför tullarna. Biltullarna riskerar att dela staden och förstärka segregeringen. De lokala konsekvenserna har inte utretts på ett tillfredställande sätt.
Särskilda uttalanden
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde, med stöd av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Inga formella, tekniska eller lagmässiga hinder finns att kommunfullmäktige beslutar genomföra en folkomröstning om trängselavgifter redan i år. För att införa ett system med trängselavgifter krävs folklig acceptans. Trängselavgifter griper in i den dagliga livsföringen och människor borde få möjlighet att påverka frågorna genom en folkomröstning. Det sätt majoriteten hanterar frågan riskerar leda till att även människor som i framtiden skulle kunna se fördelarna med att nyttja ekonomiska styrmedel i trafiken, vänder sig emot detta. Många av de folkomröstningar som genomförts i Sverige har varit gigantiska folkbildningsinsatser. Människor har seriöst satt sig in i komplicerade frågor och gjort ett val efter bästa förmåga. Att frågan är så svår att människor inte skulle kunna bilda sig en uppfattning eller att folkomröstningsfrågan som ska ställas på en valsedel inte skulle kunna formuleras på ett bra sätt, gränsar till människoförakt. Denna fråga väcker såväl känslor som intressanta diskussioner om Stockholms utveckling och om trafikutvecklingen. Den omvändelse som socialdemokraterna gjort i frågan innebär också att politikens heder faktiskt kräver att folkomröstning genomförs innan systemet prövas eller genomförs permanent.
Inga formella, tekniska eller lagmässiga hinder finns att kommunfullmäktige beslutar genomföra en folkomröstning om trängselavgifter redan i år. För att införa ett system med trängselavgifter krävs folklig acceptans. Trängselavgifter griper in i den dagliga livsföringen och människor borde få möjlighet att påverka frågorna genom en folkomröstning. Det sätt majoriteten hanterar frågan riskerar leda till att även människor som i framtiden skulle kunna se fördelarna med att nyttja ekonomiska styrmedel i trafiken, vänder sig emot detta.
Många av de folkomröstningar som genomförts i Sverige har varit gigantiska folkbildningsinsatser. Människor har seriöst satt sig in i komplicerade frågor och gjort ett val efter bästa förmåga. Att frågan är så svår att människor inte skulle kunna bilda sig en uppfattning eller att folkomröstningsfrågan som ska ställas på en valsedel inte skulle kunna formuleras på ett bra sätt, gränsar till människoförakt. Denna fråga väcker såväl känslor som intressanta diskussioner om Stockholms utveckling och om trafikutvecklingen.
Den omvändelse som socialdemokraterna gjort i frågan innebär också att politikens heder faktiskt kräver att folkomröstning genomförs innan systemet prövas eller genomförs permanent.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Intäkterna från miljöavgifterna skall stanna inom regionen. Essingeleden inkluderas i avgiftssystemet. Avgiften, kan däremot sättas lägre än i innerstadszonen. Om Essingeleden inte inkluderas blir konsekvensen att miljökvalitetsnormen överskrids, för såväl kväveoxider som inandningsbara partiklar, enligt såväl miljöbalkens som EU:s direktiv vad gäller miljökvalitetsnormer. Kollektivtrafikens kapacitet och tillgänglighet är en förutsättning för att systemet skall lyckas, därför är det viktigt att planering och utveckling av kollektivtrafiken går parallellt med införandet av miljöavgiftssystemet. ______________________________
Intäkterna från miljöavgifterna skall stanna inom regionen.
Essingeleden inkluderas i avgiftssystemet.
Avgiften, kan däremot sättas lägre än i innerstadszonen.
Om Essingeleden inte inkluderas blir konsekvensen att miljökvalitetsnormen överskrids, för såväl kväveoxider som inandningsbara partiklar, enligt såväl miljöbalkens som EU:s direktiv vad gäller miljökvalitetsnormer.
Kollektivtrafikens kapacitet och tillgänglighet är en förutsättning för att systemet skall lyckas, därför är det viktigt att planering och utveckling av kollektivtrafiken går parallellt med införandet av miljöavgiftssystemet.
______________________________
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.