Din position: Hem > Värmdö kommun > Samhällsplaneringsnämnden > Sammanträde 2013-03-05
Samhällsplaneringsnämndens beslut
Lägga delgivningar och delegationsbeslut till handlingarna.
Beslutsnivå
Samhällsplaneringsnämnden
Delegationsbeslut
13SPN/0051
1.2
Lantmäterisamråd
Eva Brytting
2013-01-24
Sara Bolander
2013-02-06
2013-02-21
3.1
VA-lån
Lars Öberg
2013-01-29
2013-02-25
13SPN/0076
Avtal med Norrtälje kommun om behandling av latrin
Samhällsbyggnadschef
2013-02-20
11 SPN/0416
Avtal med Elkretsen om omhändertagande av elavfall
Ändring av avtal om nyttjanderätt
2013-03-01
Delgivningar
Detaljplanelista mars 2013.
_____________________________________________________________
Godkänna förfrågningsunderlag för upphandling av behandling av grovavfall från fastlandet och skärgården i Värmdö kommun.
Ärendebeskrivning
En ny upphandling av kommunens behandling av grovavfall behöver utföras. Gällande avtal med Sita Sverige AB (Sita) förlängs till nytt avtal träder i kraft. Upphandlingen omfattar:
Mottagning, sortering, mellanlagring och behandling av följande avfallsslag från återvinningscentraler (ÅVC) i Värmdö kommun:
• Blandat brännbart avfall till sortering
• Ris, kvistar och grenar
• Trä
• Wellpapp
• Metall
Mottagning, sortering, mellanlagring och behandling av grovavfall från Skärgården insamlat med färja under grovavfallskampanj i Värmdö kommun.
Handlingar i ärendet
Tjänsteskrivelse, Godkännande av förfrågningsunderlag för upphandling av behandling av grovavfall, 2013-02-11.
Sändlista
SBK
Godkänna Samverkansavtal med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen AB (”FTI”) om hantering av förpackningar.
Kommunstyrelsen
KSLs (Kommunförbundet Stockholms län) har p.g.a. de problem som varit tagit initiativ till att arbetat fram ett nytt förslag. KSL har i samarbete med olika parter tagit fram detta förslag till avtal och rekommenderar nu kommunerna att godkänna avtalet med FTI. KSL ger även rekommendationer och förslag på avtal för upplåtelse av mark för etablering av återvinningsstationer på kommunal mark. KSL:s arbete med detta avtal har samordnats av en förhandlingsgrupp bestående av två kommunala tjänstemän utsedda av Stockholmsregionens avfallsråd (STAR), en
representant från KSL, sakkunnig jurist anlitad av KSL samt tre företrädare från FTI. Resultatet från förhandlingarna har kontinuerligt diskuterats med kommunerna genom Stockholmsregionens avfallsråd STAR samt ett särskilt anordnat samrådsmöte under våren 2011.
En utökning för Värmdö är att kommunen får ett transportbidrag för insamling av tidningar och glasförpackningar från mindre skärgårdsöar. I det tidigare avtalet fanns ingen ersättning för denna transport.
Kraven på FTI´s arbete kring och med ÅVS-stationerna har tydliggjorts i detta avtal. Det belyser samråd med kommunen, informationsansvaret, felanmälan, nedskräpning vid stationerna, tillsyn, fastighetsnära insamling m.m.
Tjänsteskrivelse, Godkännande av samverkansavtal med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), 2013-02-06.
KS
Godkänna verksamhetsberättelsen med bilagorna mål- och uppdragsuppföljning samt internkontrollplan.
Underskottet för samhällsplaneringsnämnden beror i huvudsak på att vi har kostnadsfört ca 5,8 mnkr som tidigare bokförts som immateriella tillgångar samt på grund av de omfattande snöfallen under året. Kontoret har i uppdrag att effektivisera snöröjningen. Vi ser att tilldelad ram kommer att vara svår att uppnå över tid. Budgetramen för funktionen Arbetsplatskostnad har överskridits på grund av engångskostnader. De överskott som finns inom kontoret vid årets slut har sin grund i vakanta tjänster, lägre kapitalkostnader samt lägre tryck- och portokostnader i och med övergången till användandet av elektroniska läsplattor inom nämndarbetet.
VA-kollektivet visar ett underskott på 8,1 mnkr vilket är en avvikelse på 3,3 mnkr jämfört med budget. Avvikelsen beror i huvudsak på ej utdebiterade anslutningsavgifter samt försenad förläggning av vattenledningen till Stavsnäs. Årets överskott inom renhållningskollektivet på 1,2 mnkr är att hänföra till försenad utbyggnad av Djurö återvinningscentral.
Tjänsteskrivelse, Verksamhetsberättelse 2012-12-31 och Intern kontrollplan 2012, 2013-02-10.
Yrkanden
Peter Frej (M) yrkar att nämnden ska godkänna verksamhetsberättelsen med bilagorna mål- och uppdragsuppföljning samt internkontrollplan
Propositioner
Ordföranden ställer proposition om samhällsplaneringen beslutar enligt Frejs yrkande och finner att nämnden beslutar enligt yrkandet.
Ekonomiavdelningen
Anta bestämmelser för entreprenadarbeten inom vattenskydds-områden i Värmdö Kommun.
Värmdö Kommun använder enbart grundvatten till produktion av dricksvatten. Grundvattentäkterna är skyddade med vattenskyddsområden och skyddsföreskrifter. Skyddsföreskrifter reglerar inte entreprenadarbeten vilka är en av de största riskerna för förorening vid en grundvattentäkt. Föreslagna bestämmelser är tänkta att gälla för alla kommunens vattenskyddsområden. Entreprenadföreskrifterna är framtagna i samarbete med kommunens bygg och miljöenhet som även utövar tillsyn över vattenskyddsområdena.
Tjänsteskrivelse, Bestämmelser för entreprenadarbeten inom skyddsområde för grundvattentäkt i Värmdö kommun, 2013-02-17.
Dnr 13SPN/0110
Förslaget till yttrande godkänns.
Ärendeberedning
Trafikförvaltningen har påbörjat arbetet med trafikförändringar inför december 2013. Arbetet innefattar möjliga trafikförändringar men även eventuella reduceringar i trafikutbudet. Många av förslagen innebär utökad turtäthet under rusningstid för att minska trängseln men också nya avgångar kvällstid för att underlätta resandet.
En del av förslagen är svåra att konsekvensbedöma då underlaget är bristfälligt. T.ex. anges inte vilka avgångar som avses och med hur många avgångar SL tänker stärka trafiken. Utförligare beskrivning om varje förändring är utförligare beskrivna i yttrandet.
Tjänsteskrivelse, Yttrande inför trafikförändringar i SL-trafiken 2013/2014, 2013-02-13.
Yttrande över trafikförändringar i SL-trafiken 2013/2014, 2013-02-14.
SL
Dnr 13SPN/0119
Genomförandeavtal mellan Trafikverket Region Stockholm och Värmdö kommun avseende utbyggnad av infartsparkering samt ytor för kollektivtrafikens tidsreglering vid Hemmesta i korsningen mellan väg 274 och väg 667 inom Värmdö kommun godkänns.
Nuvarande trafiksituation vid Hemmesta vägskäl har brister både när det gäller trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter och tillgängligheten till kollektivtrafiksystemet. En process för att komma tillrätta med dessa problem pågår. I en av Trafikverket nyligen utförd förstudie har föreslagits ett antal förbättrande åtgärder. Mot bakgrund av att dessa förslag för närvarande inte fullt ut har finansiering, har Trafikverket i samråd med Kommunen och SL beslutat att i ett första steg genomföra objektet i mindre omfattning.
Under 2012 har diskussioner mellan SL, Kommunen och Trafikverket lett fram till en principöverenskommelse om fortsatt arbete. Överenskommelsen bygger på att Trafikverket tar huvudansvaret för finansiering av tillkommande anläggningar. Kommunen åtar sig byggherreansvaret för ovanstående om- och tillbyggnader samt framtida drift- och underhåll av delar som inte ingår i vägområde tillhörande väg 274.
I enlighet med vad som tidigare överenskommits tecknas därför detta avtal för att reglera kostnads- samt drift- och underhållsansvar för delen som avser utbyggnad av ovanstående anordningar.
Tjänsteskrivelse. Genomförandeavtal för infartsparkering och tidsreglering vid Hemmesta vägskäl, 2013-02-06.
Dnr 12SPN/0077
1. Granskningsutlåtandet för områdesbestämmelser för Barnvik godkänns.
2. Områdesbestämmelser för Barnvik antas.
3. Innan samhällsplaneringsnämnden går vidare med nästa områdesbestämmelse skall frågan om plan- och bygglovstaxa klarläggas och rapporteras till nämnden.
Syftet med områdesbestämmelser är att vägleda och säkerställa att utvecklingen av mark och bebyggelse inom bestämmelseområdet sker med beaktande av de kulturvärden som finns i form av äldre byggnader och landskap. Områdesbestämmelser för Barnvik har varit ute på granskning under perioden 2013-01-03 – 2013-02-24. Förslaget har kungjorts samt skickats ut till 78 fastighetsägare, varav 12 är direkt berörda av bestämmelserna. Totalt har 7 yttranden inkommit under granskningstiden, varav 3 från berörda fastighetsägare. Antagandehandlingarna har justerats efter granskningsskedet. Enligt delegationsordning daterad 2012-05-02 får samhällsplaneringsnämnden besluta om områdesbestämmelser då dessa ej innebär avsteg från rådande översiktsplan. Enligt översiktsplanen fastslås att markområden av kulturhistoriskt riksintresse eller lokalt värde ska bevaras och skyddas genom information och i vissa fall genom utökad lovplikt genom områdes-bestämmelser.
Tjänsteskrivelse, Områdesbestämmelser för Barnvik, 2013-02-11.
Malin Åberg Aas (M) yrkar bifall till förslaget till beslut med kompletteringen att innan samhällsplaneringsnämnden går vidare med nästa områdesbestämmelse så ska frågan om plan- och bygglovstaxa klarläggas och rapporteras till nämnden.
Ordföranden ställer proposition om samhällsplaneringsnämnden beslutar enligt arbetsutskottets förslag med komplettering enligt yrkandet från Åberg Aas och finner att nämnden beslutar enligt förslaget.
Jäv
Anders Gullander (FP) anmäler jäv och deltar inte i överläggningarna och beslutet.
Dnr 06KS/0583
Detaljplan för del av Siggesta 1:6 antas.
Kommunfullmäktige
Planen syftar till att skapa en långsiktigt hållbar utveckling av området kring Siggesta gård. Genom att omfatta såväl gårdsmiljön som kringliggande kultur- och naturlandskap syftar den även till att styra markanvändningen som helhet. I och med planläggningen stärks skyddet för riksintresset kulturmiljön, höga naturvärden bevaras och tillgängligheten för allmänheten förbättras.
I planförslaget föreslås ett nytt hotell med ny infart och parkering. För bevarande av befintliga kulturmiljöer föreslås skydds- och utökade varsamhetsbestämmelser samtidigt som en mindre kompletteringsbebyggelse prövas. Den befintliga angöringen till Siggesta gård ges en ny och mer trafiksäker utformning än idag. Planförslaget innebär en mindre påverkan på våtmarksskogen vid hotellet, men ger i övrigt skydd åt de naturområden som är angivna som naturvärden i naturvärdesbedömningen och som annars skulle ha varit oskyddade.
Tjänsteskrivelse, Antagande av detaljplan för Siggesta 1:6, 2013-01-17.
KF
Dnr 12SPN/0458
Framställan från Aspviks samfällighetsförening avslås.
I början av 1990-talet upphörde statens huvudmannaskap för Aspviksvägen. Den aktuella vägsträckan är 3 km lång och förvaltas nu som gemensamhetsanläggning vilken inrättades 1992. Ärendet har tidigare (2009) varit föremål för behandling sedan föreningen ansökt om att kommunen skulle överta ansvaret. Samhällstekniska nämnden avslog då föreningens begäran.
Som argument för kommunalt huvudmannaskap andrar föreningen följande:
Till Aspviks brygga går buss 426 (en gång i timmen) och föreningen förvaltar även bussvändplan vid bryggan. Kommunen har deponi på fastigheten Kårboda 1:3 och är därigenom en stor användare av Aspviksvägen. Aspviksvägen används av motionärer från andra områden och kan anses som allmän plats. Kommunen är huvudman för Aspviksvägen fram till Ösby grind, liksom för Lagnövägen fram till Skeviks gård och borde därför vara det även för resten av Aspviksvägen.
Tjänsteskrivelse, Aspviksvägen, drift- och underhållsansvar, 2013-01-24.
Reservationer och protokollsanteckningar
Ej tjänstgörande ersättaren Bertil Krakenberger (V) lämnar följande ersättaryttrande:
” Aspviksvägen nordost om Ösby grind har haft Aspviks samfällighetsförening som huvudman sedan 1992 då staten frånsade sig ansvaret. Vägen trafikeras av SL:s busslinje 426 och den passerar dessutom en lång glest befolkad sträcka.
Vänsterpartiet tycker inte att vägar som trafikeras av kollektivtrafik ska ha privat huvudmannaskap. Det är dessutom i dålig överensstämmelse med PBL (2010:900) som utrycker att kommunalt huvudmannaskap ska vara första alternativ om inget särskilt pekar i annan riktning. 4 kap, 7 §: ”Kommunen ska vara huvudman för allmänna platser. Kommunen får dock, om det finns särskilda skäl för det, i detaljplanen bestämma att kommunen inte ska vara huvudman för en eller flera allmänna platser.”
I kommunen har det varit kutym att i så stor utsträckning som möjligt inrätta privat huvudmannaskap. Men det kan knappast anses vara det särskilda skäl som krävs enligt PBL.
Samfällighetsföreningen har begärt att kommunen ska ta över huvudmannaskapet då kostnaderna för driften drabbar orättvist. Nämndes beslut att inte ta över måste ses som orimligt ur rättvisesynpunkt och dessutom tveksamt i förhållande till svensk lag.”
Sökanden
Dnr 12SPN/0237
Ärendet återremitteras till arbetsutskottet.
Ägarna till fastigheterna Torsby 1:9 och 1:17, har inkommit med ansökan om en ny detaljplan. Syftet med ansökan är att möjliggöra bebyggelse för bostadsändamål, med 24 tomter á ca 2500 kvm.
Området ligger inom ett prioriterat förändringsområde (PFO) och en nyexploatering av 24 nya tomter är inte aktuellt i detta skede, på grund av att huvudsyftet med PFO är att kunna bygga ut vatten och avlopp. Inte heller överensstämmer det inkomna förslaget med kommunens framtagna program över området där en viss utredning har föregått, förslaget överensstämmer inte heller med den politiskt antagna Översiktsplanen där kommunen betonar restriktiviteten av styckningar och avvisande på att ta i anspråk jungfrulig mark. Under nuvarande detaljplanearbete har även en dagvattenutredning tagits fram där föreslagna platser för ytterligare bebyggelse är väldigt utsatt för översvämningsrisker och på så sätt olämplig att bebygga på.
Torsby 1:9 består av en ekbacke och är olämplig att bebygga på grund av mycket värdefull naturmark som har redovisats i detaljplaneprogrammet.
Torsby 1:17 ligger utefter en väg där vatten- och avloppsledningar ska dras fram. Med tomter på båda sidor blir det bättre utnyttjandegrad av de framtida vatten- och avloppsledningarna. Likväl ligger de önskade tomterna i norrläge, det är jungfrulig mark och kräver egna utredningar då det klassas som en exploatering som inte ska bekostas av PFO, exploateringen går emot program, ÖP och dagvattenutredning.
Tjänsteskrivelse, Ansökan om planbesked för upprättande av detaljplan för fastigheterna Torsby 1:9 och 1:7, 2013-02-11.
Peter Frej (M) yrkar att ärendet återremitteras till arbetsutskottet.
Ordföranden ställer proposition om återremissyrkandet bifalles och finner att det bifalles.
Lyfta ut Torsby Gård med idag tillhörande fastigheter väster om Torsbyvägen ur det prioriterade förändringsområdet kallat T3&4, och skapa en egen plan, på grund av att det krävs ytterligare utredningar för de omständigheter som platsen kallar, området kan inte behandlas som ett vanlig PFO planläggning.
Idag används Torsby Gård som ett hem för vård och boende samt särskilt boende med tillhörande fastigheter med bostäder som uthyrning. Det är en och samma fastighetsägare till dessa fastigheter som brukas idag. Området är utpekat i program som verksamhetsområde, vidare utredningar har inte gjorts vad som anses bäst lämpat och vad som kan regleras i detaljplanen.
I och med planläggningen av området träffas fastighetsägaren av en påtaglig kostnad gällande VA-anslutningsavgifter. Alternativet för fastighetsägaren är om de själva inte kan betala alla 13 stycken anslutningar, att sälja de fastigheter som inte kan påkostas.
Eftersom att området är utpekat med utvecklingsmöjligheter anser kontoret att de västra delarna, sett från Torsbyvägen, av fastighetsbeståndet ska lyftas ut ur PFO och särskilt planavtal och exploateringsavtal tecknas. Skulle inte fastighetsägaren gå med på detta fortsätter fastigheterna, som de är skapade idag, vara med i fortsatt detaljplanearbete för T3&4.
Tjänsteskrivelse, Separat planläggning för Torsby Gård, 2013-02-11.
Dnr 11SPN/0288
Samhällsbyggnadskontoret anser att begäran om planbesked bör avslås med motivering att en exploatering och detaljplaneläggning av fastigheterna Eknö m.fl., Sandhamn berör riksintresse för totalförsvaret, kulturmiljövården, naturvård och friluftsliv enligt MB 3 kap 6 § (redovisade i LST:s Naturkatalog 1996).
Området är vidare beläget inom föreslagen primär- och sekundär zon för kommunens dricksvatten och vattentillgången från de befintliga 9 dricksvattenbrunnarna på Sandön är begränsad. Uttaget av grundvatten är redan idag i närheten av de mängder som maximalt är tillåtna på Sandön och vid ett överutnyttjande av grundvattentäkten så riskeras saltvatteninträngning som kan göra dricksvattenbrunnarna obrukbara. Om grundvattentäkten slås ut och dricksvatten måste levereras till ön kan man med stor sannolikhet räkna med stora ekonomiska konsekvenser då det inte är lämplig hållbart att transportera vatten från fastlandet. Kontoret bedömer vidare att merparten av den föreslagna exploateringen utgör en utvidgning av en bebyggelseinfluerad zon och ansökan har inte påvisat att bebyggelsen kommer att användas för permanent bosättning som kommunen prioriterar vid planering av ny bebyggelse. Vidare antog Samhällstekniska nämnden 2009-01-20 åtta kriterier för prioritering av planärenden/planuppdrag.
Den föreslagna planändringen utgör inte ett planuppdrag som faller in ramen för dessa kriterier.
Tjänsteskrivelse, Planbesked Eknö 1:47 m.fl., Sandhamn, 2013-02-11.
Dnr 12SPN/0445
1. Bevilja spillvattenanslutning till fastigheten Gustavsberg 1:109 under följande förutsättningar:
o Att fastighetsägaren kan uppvisa nödvändiga servitut att lägga ledningar från fastighetsgräns till upprättad förbindelsepunkt.
o Att fastighetsägaren redovisar ritningar för hur anslutningen är tänkt att genomföras som kommunens VA-enhet kan godkänna.
o Förbindelsepunkt upprättas vid pumpstationen Farsta Slottsvik (Oxenstiernas väg).
2. Fastigheten Gustavsberg 1:109 lämnas utanför kommunens VA-verksamhetsområde och fastighetsägaren debiteras regional anslutningsavgift.
Anslutning sker i samarbete med Gustavsberg 1:114 och punkterna ovan kan genomföras gemensamt.
Fastigheten Gustavsberg 1:109 har ansökt om anslutning till det kommunala spillvattennätet. Fastigheten ligger cirka 600 meter från gränsen för det kommunala VA-verksamhetsområdet. Mellan fastigheten och verksamhetsområdets gräns finns inga andra bostadsfastigheter, varför Gustavsberg 1:109 kan betraktas som en randfastighet. SPN har antagit PM:et ”Vägledning för samhällsplaneringsnämnden och samhällsbyggnadskontoret för anslutning av randfastigheter till kommunens VA-nät”. I PM:et listas ett antal kriterier som ska vara uppfyllda för att fastigheten ska beviljas VA-anslutning trots att den ligger utanför kommunens VA-verksamhetsområde. Fastigheten Gustavsberg 1:109 uppfyller kriterierna i PM:et och bör därför beviljas en anslutning till kommunens spillvattennät.
Tjänsteskrivelse, Kommunal spillvattenanslutning till Gustavsberg 1:109, 2013-02-11.
Samhällsplaneringsnämndens förslag
Felparkeringsavgift och kontrollavgift ska debiteras i enlighet med kommunfullmäktiges budgetbeslut för 2012 gällande bilagor taxor och avgifter, och att beslutet gäller tillsvidare.
Under år 2010 beslutades att felparkeringsavgifterna inom Värmdö skulle höjas, och att avgifter skulle vara, 700:- för överträdelse mot stannandeförbud och 500:- för överträdelser mot villkor för parkering eller förbud mot parkering. För budgetarbete både för 2012 och 2013 har ansvarig handläggare tillfrågats om eventuell avgiftsförändring. Bägge dessa år har förändring inte varit aktuell. Vid språkkontroll innan utläggning på internet av 2013 avgifter uppdagades att har en sänkning av avgifter för felparkeringsavgifter gjorts till, 600:- för överträdelse mot stannandeförbud och 400:- för överträdelser mot villkor för parkering eller förbud mot parkering.
Tjänsteskrivelse, Ändring av avgifter 2013, gällande felparkeringsavgifter och kontrollavgift,
Dnr 13KS/0080
Tjänsteutlåtande och förslag till yttrande skickas vidare till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande. Förvaltningen uppmanas att tydligare konkretisera det som skiljer Värmdös uppfattning från Länsstyrelsens förslag.
Länsstyrelsen ska senast 31 december 2014 fatta beslut om utvidgat strandskydd. Ett förslag har sänts till kommunen för synpunkter. Utvidgningen omfattar land- eller vattenområde, 300 meter från strandlinjen i båda riktningarna vid medelvattenstånd. Länsstyrelsen har valt att göra en översyn av de strandområden som redan idag omfattas av utvidgat strandskydd samt en översyn av områden där kommunerna uttryckt önskemål om utvidgning för specifika områden.
Kommunen har i samband med framtagandet av Översiktsplan 2012-2030 sett över strandskyddets utbredning och lämnat förslag till utökat strandskydd på fastlandsöar och de fem största skärgårdsöarna. Kommunfullmäktiges ställningstagande i och med antagandet av planen ligger till grund för kommunens ställningstagande till länsstyrelsens förslag.
Värmdö kommun anser att Länsstyrelsen måste fastställa en bestämd administrativ linje för strandskyddet på land. Fastställs inte en begränsningslinje på karta måste kommunen vid all handläggning och planering beräkna strandskyddets omfattning efter att först ha bestämt medevattennivå.
Tjänsteskrivelse, Förslag till beslut om utvidgat strandskydd för Värmdö kommun, 2013-02-28.
Malin Åberg Aas (MP) yrkar att nämnden ska besluta att skicka tjänsteutlåtandet och förslaget till yttrande vidare till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande och uppmana förvaltningen att tydligare konkretisera det som skiljer Värmdös ställningstagande från Länsstyrelsens förslag.
Ordföranden ställer proposition om Åberg Aas yrkande bifalles och finner att det bifalles.