Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-02-14

Sammanträde 2008-02-14

Datum
Klockan
18:00
Plats
S:t Erikssalen, Rangstagatan 22, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Öppen frågestund, klockan 18.00

Verksamhetsberättelse och bokslut för stadsdelsnämnden Läs mer...2007 - information av ekonomichefen Lena Holmdahl

Kom och ställ frågor till nämndens ledamöter
Sammanträdet börjar efter frågestunden, dock tidigast 18.30

2 Val av justerare och dag för justering samt anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

3 Anmälan av nya förslag

1. Ökad satsning på kompostering
Dnr 002-026/2008

2. Bytespunkt mellan pendeltåg och tunnelbana någonstans mellan Rågsved och Högdalen
Dnr 002-020/2008

Svar

4 Parkområdet Grytet - svar på medborgarförslag

5 Sturebyskolan kunskapscampus- svar på medborgarförslag

6 Konstfryst skridskobana i Årsta centrum - svar på medborgarförslag

7 Skridskobana för långfärdsskridskor på Årstalänken - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

8 Verksamhetsberättelse med bokslut 2007

9 Uppföljning av internkontrollplan 2007

10 Inrättande av fem nya förskoleavdelningar på Årstavägen 56 A - inriktningsärende

11 Övertagande av lokaler för etablering av daglig verksamhet i Stureby vård- och omsorgsboende

12 Redovisning av genomförd enkätundersökning inom Café Årstapaviljongen

13 Upphandling av vård för vuxna missbrukare - redovisning

14 Personalminskningar för administrativ personal - svar på skrivelse från Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)

15 Skrivelse om Årstafältet från Rosa Lundmark (v) och Mervi Mäkinen Andersson (s)

16 SL-kort inom ekonomiskt bistånd - svar på skrivelse från (s), (v), (mp)

Dnr 000-468/2007, 000-470/2007, 000-547/2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Uppföljning av socialstyrelsens beviljade stimulansmedel för 2007-2008 - delredovisning

18 Uppföljning av socialstyrelsen beviljade stimulansmedel för 2006 - slutredovisning

19 Rapportering enligt 16 kap 6 f § socialtjänstlagen av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL

Remissärenden

20 . Förslag till detaljplan för del av Ramsökaren 2 m.m. i stadsdelen Bandhagen - remissvar

(omedelbar justering)
Dnr 300-604/2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Minskade utsläpp av växthusgaser i Stockholms stad år 2015-remissvar

22 Gemensam service ekonomi - samarbete mellan förvaltningar - svar på remiss

23 Förslag till riktlinjer för köhanteringssystem inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden - remiss från kommunstyrelsen dnr 325-5229/2007

24 Remiss om reviderade riktlinjer för adoptionsärenden

25 Remiss i ärende rörande alkoholservering i restaurang Engelbrekt, Högdalsgången 34 (SOT Dnr 19-2007-04172

26 :1 Remiss i ärende om alkoholservering i restaurang Ruccola Bar, Hagsätra Torg

26 Remiss i ärende om alkoholservering på Söderstadion

(SOT Dnr 25-2007-03551) (omedelbar justering)
Dnr 507-591/2007

27 Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad, remiss från kommunstyrelsen Dnr 667-3851/2007

Anmälningsärenden

28 Förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående 2006 - anmälan av avstämningsrapporter

29 Förteckning över inkomna skrivelser, protokoll m.m.

30 Tjänstemannabeslut enligt delegationsordningen (se pärm)

31 Stadsdelsdirektörens information

Ärenden på sluten del

33 Sluten del

S1 Upphandling avseende entreprenör för drift, underhåll och renhållning på parkmark i stadsdelsområde Vantör
Dnr 103-456/2007

S2 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S3 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S4 Anmälan av sociala delegationens protokoll från sammanträde den 17 januari 2008
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (155 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av två övriga frågor, uttalande från nämnden till förvaltningsremiss om bygglov för hotellbyggnad vid Älvsjöbadet samt beslut om extra sammanträde.

§2 Val av justerare, anmälan av justerat protokoll

Ordföranden Henrik Ehrenberg och vice ordföranden Magnus Dannqvist att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker den 20 februari 2008.

Protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 24 januari 2008 anmäldes justerat den 4 februari 2008. Protokollet läggs till handlingarna.

__________

§3 Anmälan av medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda medborgarförslagen och återkomma till nämnden.

Ökad satsning på kompostering
Dnr 002-026/2008

Bytespunkt mellan pendeltåg och tunnelbana någonstans mellan Rågsved och Högdalen
Dnr 002-020/2008

§4 Parkområdet Grytet - svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från C-G Hagström

Ärendet
Stadsdelsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att bereda ett medborgarförslag från C-G Hagström som anser att platsen är dåligt skött och en skamfläck för området. Förvaltningen har efter att ha varit på platsen inte samma uppfattning som förslagsställaren. Parken besiktigas årligen, senast i juni 2007 och är av god standard.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr 002-106/2007

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Kunskapscampus vid Sturebyskolan – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Sturebyskolans föräldraforum genom Susanne Lundgren

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förslaget till utbildningsnämnden och idrottsnämnden

Ärendet
Förslagsställaren vill att man ska skapa ett kunskapscampus vid Sturebyskolan med mini-idrottsplats som byter skepnad tre gånger per år och ger möjlighet att utöva en mängd sporter. Tillsammans med idrottsarenan vill man utveckla den naturvetenskapliga profilen i Sturebyskolan. Förvaltningen är positivt inställd till förslaget och föreslår att det med tillstyrkan skickas vidare till utbildningsnämnden och idrottsnämnden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008

Dnr 002-473/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
”Vi ser positivt på förslaget om ett kunskapscampus på Sturebyskolan. Ett sådant förslag bör utarbetas tillsammans med lärare, föräldrar och elever på skolan. Stadsdelsnämnden bör ta ett övergripande ansvar för att samverkan om att förverkliga medborgarförslaget kommer till stånd med övriga berörda nämnder. Att bygga ett bostadshus på en del av fastigheten Bäckaskiftet 1§ (inom sturebyskolans fastighet) går däremot stick i stäv med det kreativa medborgarförslaget om ett kunskapscampus. Mark skulle tas i anspråk som behövs för en idrottssatsning, förutom att det hindrar dagens fritidsverksamhet vid skolan.”

§6 Konstfryst skridskobana i Årsta centrum – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Per Sinisalo

Stadsdelsnämnden överlämnar förslaget till trafiknämnden

Ärendet
Förslagsställaren framför att förvaltningen ska bygga en konstfryst skridskobana i Årsta centrum runt Fontänen på Årsta torg. Förvaltningen håller med om att mer aktiviteter i Årsta centrum kan bidra till en ökad trygghet i området och ett mer levande centrum.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2007.
Dnr 002-585/2007

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi
Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren
Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp
) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas i huvudsak som svar på medborgarförslag från Per Sinisalo

Stadsdelsnämnden överlämnar medborgarförslaget till idrottsnämnden och trafiknämnden

Därutöver framförs följande.

Frågan om skridskobanor i stadsdelarna för spontan skridskoåkning av både barn och vuxna är inte ny. Under tidigare och kallare vintrar har bland annat några av de s.k. ”kaninburarna” gjorts om till skridskoplaner. Under senaste årtionden har antalet spolade isbanor minskat av olika anledningar, dock finns önskemålen kvar om möjligheten att i sitt närområde kunna åka skridskor.

Konstfrysning är givetvis en kostnadsfråga som skall vägas in i den totala budgeten och de behov som finns av träningstid på is för de lokala ishockeylagen samt i avvägning mot tid för allmänheten. Staden bör dock i sin verksamhetsplanering peka ut möjliga platser för spolning av is för att ge fler möjligheten att åka skridskor

Även om Årsta centrum har K- märkning och Årstalänken står under detaljplaneändring finns det säkert plats för åtminstone en konstfryst skridskobana någonstans i Årsta. ”

§7 Skridskobana för långfärdsskridskor på Årstalänken – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Birgitta Adolfsson

Medborgarförslaget översänds till trafikkontoret

Ärendet
Förslagsställaren föreslår att f.d. Årstalänken utnyttjas till en skridskobana för långfärdsskridskor. Förvaltningen har varit i kontakt med trafikkontoret där frågan om en skridskobana på f.d. Årstalänken har diskuterats under hösten. Det finns dock förslag på en detaljplaneförändring för f.d. Årstalänken, varför trafikkontoret avvaktar med frågan om att anlägga en skridskobana där.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i tjänstutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr 002-574/2008.

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas i huvudsak som svar på medborgarförslag från Birgitta Adolfsson.

  1. Stadsdelsnämnden överlämnar medborgarförslaget till trafiknämnden och idrottsnämnden.
  2. Därutöver framförs följande.

Vi har tidigare varit positiva till att bygga låga bostadshus på Årstalänken med angöring från Sandfjärdsgatan, i motsats till stadsbyggnadskontorets förslag om högre hus och en helt ny väg mot Årstafältet. Nu har förutsättningarna ändrats totalt, eftersom den borgerliga majoriteten har stoppat planeringen av Årstalänken. Istället har man beslutat att inleda en utredning om att bygga en ny stadsdel på Årstafältet, i strid mot demokratiskt fattade beslut om att utveckla Årstafältet som landskapspark.

I sakfrågan vill vi framföra att en långfärds-skridskobana på Årstafältet eller i anslutning till fältet skulle kunna vara ett mycket positivt tillskott i området. Förslaget bör kunna ingå som en del i planeringen av utvecklingen av Årstafältet som landskapspark, där även andra medborgarförslag bör beaktas eftersom planeringen måste ha ett helhetsperspektiv.

Vi anser vidare att medborgarförslaget om skridskobana på Årstalänken ska överlämnas till både idrottsnämnden och trafiknämnden, eftersom de ansvarar för området. Ur demokratisk synvinkel är det viktigt att medborgarförslag lämnas över till den nämnd som är formellt ansvarig. Att frågan om skridskobana redan är känd på trafikkontoret är inget skäl för att frångå den principen. Alla opinionsyttringar i en aktuell fråga kan vara viktiga att känna till för ansvarig nämnd.”

§8 Verksamhetsberättelse med bokslut 2007

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelse med bokslut 2007 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden begär ombudgeteringar med 2,1 mnkr för utbyggnadsmedel, 1,5 mnkr för statsbidrag ”Ny vårdform” och 2,8 mnkr för investeringsmedel för parker, som ännu inte är förbrukade.

3. Stadsdelsnämnden godkänner avrapporteringen av stadsdels- nämndens uppdrag om demokratiarbetet.

4. Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen om Ledningssystem Kvalitet- och patientsäkerhet i sjukvården och lägger ärendet till handlingarna.

5. Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen om Kollo 2007 och lägger ärendet till handlingarna

6. Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen om lokalt brottsförebyggande råd och lägger ärendet till hand- lingarna.

7. Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen om
Östberga och lägger ärendet till handlingarna.

8. Nämnden anför följande:
”Alliansmajoritetens första budget för 2007 var det första steget för ett friare Stockholm. I staden har vi satsat på företagande och jobb, ökad valfrihet inom förskola, skola och äldreomsorg, sko lans roll som kunskapsförmedlare, högre kvalitet inom äldre omsorg och skola samt en hög takt på bostadsbyggandet.
Möjligheten för hyresgästerna i vissa bostadsområden i Enskede- Årsta-Vantör att kunna ombilda sina lägenheter i allmännyttan kommer att få stor betydelse för det egna boendet och ger en positiv utveckling av våra stora hyreshusområden.

Stockholms stad visar som så många gånger tidigare med alliansmajoritet vägen och ökar valfriheten för medborgarna. Ett vårdnadsbidrag till småbarnsföräldrar införs, medarbetare i stadens verksamheter uppmuntras att ta ansvar för verksamheterna de arbetar i, äldre och funktionshindrade får utökad rätt att välja sitt boende och valfrihet införs för SFI-utbildningen och för förskolan. Detta möjliggörs med hjälp av avknoppningar, konkurrensutsättningar och en möjlighet för entreprenörer att utmana traditionellt kommunala verksamheter.

Under 2007 inleddes detta arbete på ett bra sätt i stadsdelen, där vi bland annat började processen med våra första avknoppningar på många år.

Vi har ansträngt oss för att medborgarna ska få ut största möjliga nytta för sina skattepengar. Administrationen har effektiviserats och möjliggör att en större del av budgeten används direkt i verksamheterna och ökar kvaliteten för brukarna.

Nämnden konstaterar att arbetet med att minska människors beroende av bidrag och istället i större utsträckning kunna leva på egna inkomster har varit mycket framgångsrikt i stadsdelen. Antalet människor som är beroende av försörjningsstöd för att klara vardagen har minskat mer än vi vågat hoppas på. Detta tack vare en sund ekonomisk politik, en god ekonomisk utveckling och en samlad framgångsrik politik, från regering och riksdags reformarbete till stadsdelsnämndens ansträngningar att hjälpa människor till ett arbete.

Under 2007 genomgick stadsdelen ett stort förändringsarbete, där två stadsdelsförvaltningar lades ned och en ny skapades. En stor eloge ska gå till alla medarbetare som gjorde den förändringsprocessen möjlig och med så pass lite friktion som processen genererat. Stadsdelsnämnden konstaterar att vi trots förändringsarbetet lyckats att hålla oss inom budgetens ekonomiska ramar, vilket möjliggör stabilitet och relativ arbetsro under 2008.

Det finns särskild anledning att lyfta fram kvaliteten i skolorna, ett ökat samarbete med civila samhället, det fortsatta arbetet med fixartjänster, tillgången till kolloverksamhet för unga och dagkollo för våra äldre invånare och att vi tagit krafttag för att hålla en hög kvalitet i förskoleverksamheten och ge alla barn en förskoleplats.

De särskilda satsningar som inletts inom äldreomsorgen innebär också en möjlighet att öka kvaliteten under de kommande åren.

Stadsdelens arbete med att utveckla de verktyg vi har för ökad demokrati, öppenhet och delaktighet har påbörjats och kommer fortsätta under 2008. Av naturliga skäl arbetar förvaltningen utifrån det uppdrag den fått från den politiska majoriteten. I och med att förvaltningen redovisar hur detta arbete fortskrider anser nämnden att skrivelsen från oppositionen om demokratiarbetet är beredd och besvarad.”

9. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet
I stadens regler för ekonomisk förvaltning anges att varje nämnd årligen ska avge en berättelse med redogörelse för sin verksamhet under det närmast föregående räkenskapsåret. Till berättelsen ska ett bokslut bifogas. Förvaltningen bedömer att de mål som satts upp för alla verksamheter har uppnåtts under året.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 januari 2008.
Dnr 100-571/2007

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag och anförandetext från (m), (fp), (kd)

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag med tillägg av egen anförandetext.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa

Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)

Verksamhetsberättelsen visar att nedskärningar, utförsäljningar, centraliseringar och omorganisationer har dominerat året i den nya förvaltningen. Ett helt förskoleområde har redan hunnit avknoppas, två hemtjänstområden är på gång och en aktivitetsplan har tagits fram som innebär att nästan allt som inte är myndighetsutövning ska konkurrensutsättas.

Den lokala demokratin har urholkats. Allt färre verksamheter finns kvar i stadsdelsnämnderna och nämndens möten ska snart hållas på ett enda ställe. Inget nytt ungdomsråd har startats fast majoriteten har haft ett helt år på sig. Att antalet medborgarförslag minskar är ett tecken på att medborgarna inte väntar sig mycket gehör av den sittande borgerliga nämnden. Tyvärr har vi inte heller fått svar på vår skrivelse med förslag till utvecklingsområden för den lokala demokratin.

Sammanslagningen av nämnder och förvaltningar har medfört att ett helt år har fått ägnas åt övertalighetsförhandlingar och upprättande av nya rutiner i stället för att fortsätta att utveckla och följa upp verksamhetens kvalitet. Kraftigt minskade administrativa resurser och avsaknad av fungerande postrutiner har gjort att viktiga skrivelser som föräldrarnas namninsamling om ordningssituationen vid den sedermera nedbrunna förskolan Gläntan i Östberga har kunnat bli liggande utan åtgärd. Dessutom har kvaliteten på nämndens beslutsunderlag sjunkit till en nivå där viktiga beslut fattas trots att det saknas grundläggande konsekvensanalyser. Exempelvis fick nämnden först efter nedläggningen reda på att restaurangen i Enskede Nya Servicehus var viktig som lokal för pensionärsorganisationernas verksamheter.

Situationen inom de pedagogiska verksamheterna är oroande. Grundskolorna har centraliserats, vilket har slagit sönder samarbetet mellan socialtjänsten och skolan. Skolorna har heller inte kunnat delta i utbildningar om gott skolklimat på grund av omorganisationen. Målet att minska barngruppernas storlek i förskolan har inte helt uppnåtts. Samtidigt har andelen förskollärare inte ökat. Dessutom har gymnasiebehörigheten minskat i tre grundskolor.

Däremot har det varit positivt att alla barn som sökt till kollo har erbjudits plats. I huvudsak har vi också fått svar på vår skrivelse om kollo, men vi har svårt att förstå varför frågorna om stadsdelstillhörighet för kollobarnen inte har gått att besvara trots att det finns uppgifter om planområde i datasystemet.

Under den förra mandatperioden redovisades måluppfyllelsen av kvalitetsmålen i verksamhetsberättelsen och analyserades i förhållande till det ekonomiska resultatet. Nu finns måluppfyllelsen i en bilaga utan förklaringar till hur bedömningarna har gått till. Inte heller redovisas inkomna klagomål och domar som gått förvaltningen emot, till skillnad från


tidigare år. Verksamhetsberättelsen ger inte tillräcklig grund att stå på för att bedöma kvalitetsarbetet.

Enligt stadens handikappolitiska program ska uppföljningen av verksamheten göras så att det klart framgår hur och när stadens inriktningsmål kan nås. Vi ser inget av en sådan uppföljning i verksamhetsberättelsen och inte heller någon redovisning av jämställdhetsarbetet.

Våra stadsdelar blir allt mer utarmade på service med den borgerliga politiken, när våra lokala förvaltningskontor i Högdalen, Årsta och Dalen läggs ner. Medborgarkontoret vid Gullmarsplan har inte ersatts på något sätt. Åsens vård- och omsorgsboende i Dalen har också lagts ned. Även Rågsved har drabbats av nedläggningar, exempelvis av arbetsmarknadsverksamheten och måltidsservicen. Året har även präglats av nedläggningshot mot ungdomsmottagningen i Rågsved, Nytorpsskolan samt Rågsvedsskolans högre årskurser, vilket tack och lov har undanröjts åtminstone för tillfället. Att våra stadsdelar inte är prioriterade i den borgerliga majoritetens Stockholm framstår som alltmer tydligt.

Den under förra majoriteten långt gångna planeringen för att göra Högdalstopparna till ett fritids- och rekreationsområde har i det närmaste avstannat. Utvecklingen av Årstafältet till landskapspark har brutalt stoppats för en projektering av ett nytt bostadsområde. Årstaskogen har ännu inte blivit naturreservat, trots att ärendet har legat färdigt för beslut. Farhågor finns att programarbetet om Gullmarsplan kan hota Årstaskogen, vilket vi starkt motsätter oss.

Personalen har fått utstå stora påfrestningar under året. 138 medarbetare har blivit preciserat övertaliga, flera har gått i förtida pension och för de som blivit kvar har kompetensutvecklingen inte hunnits med. Inom individ- och familjeomsorgen har brister i arbetsmiljön bidragit till att det varit svårt att tillsätta vakanta anställningar. Sammanslagningen av de två förvaltningarna har varit en bidragande orsak till vakanserna och svårigheterna att få en fullt ut fungerande verksamhet. Sjukfrånvaron i förvaltningen under 2007 var 9,2 procent, vilket är över en procentenhet högre än genomsnittet i staden.

Vi reagerar starkt på att nämnden får gå med ett överskott om 20,7 mnkr samtidigt som allt färre äldre får vård- och omsorgsboende. Inom äldreomsorgen har den borgerliga majoriteten gjort omfattande nedskärningar under året. Nedskärningsprogram på mer än 35 miljoner kronor har genomförts med bland annat nedläggningar av avdelningar, uppsägningar av personal, nedläggning av rehabiliteringsenheter, nedläggning av servicehusrestaurangerna, nedläggning av korttidsvård, nedläggning av social dagvård, nedläggning av Rågsveds måltidsservice och striktare handläggning för särskilda boenden. Trots detta redovisar förvaltningen underskott för verksamhetsområdet och inför 2008 ska ytterligare fler äldre personer nekas bistånd i form av särskilda boenden.

Inom individ- och familjeomsorgen har satsningen på att bygga ut öppenvården för vuxna med missbruksproblem inte lyckats. Akutboendet för barn har nästan fördubblats, vilket behöver analyseras för att rätta insatser ska kunna sättas in. Det har även funnits oro från Hagsätraskolan om att anmälningar om barn som far illa inte har handlagts tillräckligt snabbt. Även anmälningar till länsstyrelsen om handläggningen i enskilda ärenden har gjorts. Det brottsförebyggande arbetet har beskrivits i verksamhetsberättelsen, men vi beklagar att svar saknas om hur nämnden kan följa och vara delaktig i det arbetet.

Under året har majoriteten dragit in SL-kortet för en stor del av dem som har försörjningsstöd, vilket har gjort att många har blivit fångar i sin egen stadsdel. Familjer kan exempelvis inte resa med tunnelbanan för att besöka barnverksamheten vid Kulturhuset och Stadsmuseum. Den utlovade jobbgarantin har svikits och arbetslösa med försörjningsstöd som skulle garanteras jobb inom fem dagar får bara en plan eller en insats. Allt färre skolungdomar får feriearbete hos stadsdelen.

Möjligheterna till kulturella upplevelser i ytterstaden har försämrats bland annat genom indragning av kultursekreterare. Kultur- och föreningsverksamheten har ett överskott om 2,2 mnkr samtidigt som målen för den lokala kulturen anses vara uppnådda. Det är mycket svårt att få den ekvationen att gå ihop när
föreningsstödet till unga har minskat i förhållande till antalet individer. Ansökningarna från föreningslivet har varit färre men majoriteten har trots det inte dragit sig för att avslå bidraget till Ung utan pung i Rågsved.

Miljöarbetet har nästan avstannat eftersom den borgerliga majoriteten dragit in miljö- och agenda 21-samordnarna, trots att hela världen talar om klimathotet. Det är mycket svårt att förstå hur stadsdelen ska kunna
bedriva ett offensivt miljöarbete när ingen har ansvar att arbeta med frågorna.”

Särskilt uttalande
Ledamöterna Jonas Eklund (mp) och Rosa Lundmark (v)
”I juni 2007 uppdrog stadsdelsnämnden åt förvaltningen att bereda förslagen i en skrivelse om demokrati från socialdemokraterna och vänsterpartiet. I tjänsteutlåtandet i detta ärende nämns denna skrivelse från oppositionen inte med ett ord. Att majoriteten då väljer att förklara skrivelsen för ”beredd och besvarad” är därför oseriöst, obegripligt och odemokratiskt. Det är ingen mening att uppdra åt förvaltningen att bereda oppositionens politiska förslag om majoriteten senare ”återkallar” uppdraget med förevändningen att det ändå är majoriteten som bestämmer.”

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Sonja Mogert, Mervi Mäkinen Andersson och tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

§9 Uppföljning av internkontrollplan

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen ska varje år fastställa en internkontrollplan. Utifrån en risk- och väsentlighetsanalys ska nämnden välja ut ett antal områden som ska granskas särskilt under verksamhetsåret. Syftet med internkontroll är att säkerställa styrning, säkerhet och effektivitet i verksamheterna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 november 2007.
Dnr 100-593/2007

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Sammanslagningen av Vantörs och Enskede-Årstas stadsdelsförvaltningar har försvårat den interna kontrollen, vilket bland annat drabbar medarbetarna hårt. Det är allvarligt att den politiska majoriteten har låtit åtgärder för att hålla budgeten gå före centrala arbetsgivarfrågor så som att ta fram en samlad plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet och uppföljning /genomförande av medarbetarsamtal.”

§10 Inrättande av fem nya förskoleavdelningar på Årstavägen 56 A – inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda en ny förskola om fem avdelningar på Årstavägen 56 A

Ärendet
Nämnden har efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Lennart Pöppel m.fl (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att undersöka möjligheten att inrätta förskolor i stadsdelsförvaltningens lokaler på Årstavägen 56 A samt i landstingets gamla lokaler på Bränningevägen 30-32.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr. 400-575/2008.

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
” Det är bra att förvaltningen arbetar för att ersätta förskolorna på Hjälmarsvägen 37 och Ottsjövägen med permanenta förskollokaler som är anpassade till verksamheten. Vi skulle gärna se att även förskolan på Hjälmarsvägen 41 blir en kortvarig lösning, oavsett om bygglov beviljas för ny dörr mot baksidan. Inte heller denna förskola har en optimal lokal och miljö.

Lösningen som förvaltningen föreslår för lokalerna på Årstavägen 56 A skulle bidra till att trygga förskoleförsörjningen i Årsta, samtidigt som det skulle vara ett välkommet tillskott för näringslivet i Årsta Centrum.

Det är dock beklagansvärt att fastighetsägaren för Bränninge-
vägen 30-32, NCC, är inriktad på att bygga bostäder på den fristående tomt som på bästa sätt skulle lämpa sig för en förskola med stora fria ytor för utevistelse och ett relativt trafikskyddat läge. Vi anser att förvaltningen tillsammans med stadsbyggnadskontoret bör ta upp en diskussion med NCC om behovet av förskolelokaler i området och att dessa borde kunna inrymmas i NCC:s planerade bebyggelse.”

§11 Övertagande av lokaler för etablering av daglig verksamhet i Stureby vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Äldreomsorgen avvecklar verksamhet i restaurangdel och an- slutande lokaler i Stureby vård- och omsorgsboende.

2. Lokalerna övertas av avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning för etablering av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning från och med juli 2008.

Ärendet
Inom Stureby vård- och omsorgsboende avvecklar äldreomsorgen verksamhet i restaurangdelen, nuvarande restaurang Sture och anslutande lokaler. För mer optimal användning av lokalerna avser avdelningen för stöd och service att överta lokalerna för att bedriva daglig verksamhet, biståndsbedömd insats enligt lag om stöd och service till personer med vissa funktionshinder (LSS) § 9 punkt 10.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2008.
Dnr 600-054/2008

Beslutsgång
Ordföranden ställde först fråga om återremiss och fann att nämnden beslutat att avgöra ärendet idag

Reservation i denna del (s), (v), (mp)

Därefter på bifall eller avslag på förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat enligt detta.

(s), (v), (mp) deltar ej i denna del

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Återremittera ärendet för utredning om restaurangen kan bevaras.

Därutöver vill vi framföra följande.

Det finns flera skäl till att ställa sig tveksam till detta ärende, trots att det i sin paketlösning har ett välmenande anslag.

Nämnden ser med stor tveksamhet på den planerade verksamheten på Stureby vård- och omsorgsboende. Vi kan idag inte se en ökad efterfrågan på ytterligare konferenslokaler i stadsdelsområdet. Risken är att ett tomt ”konferenscenter” skapas istället för en levande restaurangmiljö, vilket motverkar ärendets syfte. Effekten kan bli på ett liknande sätt som när majoriteten förväntade sig att privata entreprenörer skulle öppna restaurang i den nedlagda restaurangen i Rågsveds Äldrecentrum. Vi kan idag inte se varför man inte skapar en daglig verksamhet genom att utveckla den befintliga restaurangverksamheten.

Om restaurangen vid Stureby vård- och omsorgsboende läggs ner försvinner den sista restaurangen i anslutning till stadens äldreboenden i stadsdelsområdet. Tidigare har den borgerliga majoriteten i stadsdelsnämnden beslutat att lägga ner restaurangerna vid Enskededalens servicehus, Enskede Nya servicehus och Rågsveds servicehus.

Det handlar om en omfattande nedrustning av den gemensamma servicen för våra äldre som bor i dessa lägenheter och i närområdet. Dessutom går nedläggningen av restaurangerna rakt emot den ökade kunskapen vi har om hur viktigt det är med maten för äldre, behovet av en god och näringsriktig kost och inte minst en social gemenskap i samband med måltiderna.

Vi anser att ärendet måste återremitteras för en utredning om det finns möjlighet att öka antalet lunchgäster genom att marknadsföra restaurangen i hela stadsdelsområdet. Det skulle kunna vara ett led i att förbättra äldres måltidssituation och motverka ensamhet och social isolering att ordna regelbundna ”restaurangbesök” på ”Stures”. Många äldre kan säkert resa med allmänna transportmedel eller färdtjänst, men man skulle också kunna pröva om det går att samordna resorna för intresserade som själva har svårt att komma iväg. ”

§12 Redovisning av genomförd enkätundersökning inom café Årstapaviljongen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Redovisningen godkänns

Ärendet
Café Årstapaviljongen är en social dagverksamhet inom äldreomsorgen belägen på Hjälmarsvägen 37, som erbjuder möjlighet till gemenskap genom sociala och fysiska aktiviteter. Enheten ska även aktivt arbeta med att ge stöd och erbjuda möjlighet för frivilliga som vill göra en insats i caféet och för äldre personer i stadsdelen. Förvaltningen har genomfört en kvalitetsundersökning riktad till samtliga gäster på Årstapaviljongen. Undersökningen visar ett positivt resultat.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet ett tjänsteutlåtande daterat den 24 januari 2008.
Dnr 600-058/2007.

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
”Vi är mycket glada över att detta initiativ för att skapa sociala mötesplatser för äldre, som togs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet under den förra mandatperioden, nu får sådana översvallande vitsord av brukarna. Lika glädjande är det att vårt initiativ får en fortsättning genom att liknande verksamheter startas under året i Högdalen och Östberga. Dock känner vi stor oro för att de borgerliga partiernas ambitioner att spara in på omsorgen av stadsdelens äldre snart kommer ifatt även denna verksamhet.

För att nå ett jämställt samhälle måste jämställdhetsperspektivet läggas på alla politikområden. Det innebär att alla förslag och beslut måste analyseras ur ett jämställdhetsperspektiv för att klarlägga möjliga konsekvenser för kvinnor respektive män. För att det ska vara möjligt måste också fakta – i form av statistik – samlas in. Enligt vår uppfattning bör all statistik som sammanställs inom förvaltningen göras uppdelad på kön.”

§13 Upphandling av vård för vuxna missbrukare

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Föreliggande redovisning av genomförd upphandling a vård för vuxna missbrukare godkänns.

2. Förvaltningschefen vid socialtjänstförvaltningen ges i uppdrag att i kommande ärenden i rubricerad upphandling, på nämndens vägnar besluta om parts rättigheter och skyldigheter får överlåtas på eller uppdras åt annan. Vidare ges socialtjänstförvaltningens förvaltningschef i uppdrag att på nämndens vägnar, besluta om och underteckna avtal om partsbyte.

Ärendet
En gemensam upphandling av missbruksvård har genomförts för stadens stadsdelsnämnder samt socialtjänstnämnden där 61 avtal slutits. Uppdraget har avsett upphandling av missbruksvård för vuxna personer över 18 år och behovet har varit ett differentierat utbud av olika typer av stödboende och behandlingsinsatser i öppen och sluten vård:

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2008.
Dnr 103-034/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Det är bra att priserna har sänkts rejält, vilket visar att det finns stora marginaler i företagens anbud. Vi anser att pengar avsatta för missbruksvård ska användas för att så många som möjligt med missbruksproblem ska få vård, och inte att resurserna ska ätas upp av vinster i företagen. Inför kommande avtalsperiod är det mycket viktigt att missbruksvården följs upp ordentligt, så att prissänkningen inte går ut över kvaliteten.

Institutioner som enbart sysslar med utredningar har inte lagt några anbud. Uppenbarligen är det inte lika lönsamt som att både erbjuda utredningar och efterföljande vård. Ointressent visar att samhällsnyttig verksamhet aldrig kan överlåtas till marknadskrafterna. Då skulle vissa verksamheter inte finnas kvar, eftersom de inte är tillräckligt lönsamma.”

§14 Personalminskningar för administrativ personal – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet
Nämnden hade efter skrivelse från vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) och ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda ärende om personalsituationen efter sammanslagning av de båda tidigare två förvaltningarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från den 22 januari 2008.

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Schött m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi
Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp
) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Godkänna förvaltningens svar på skrivelsen

Uppdra åt förvaltningen att begära att staden gör en medarbetarundersökning riktad till dem som varit övertaliga under 2007.

Därutöver vill vi framföra följande.

Förvaltningen belyser ur ett arbetsgivarperspektiv ett antal olika insatser med anledning av den övertalighet som uppstått efter sammanslagningen av stadsdelsnämnderna. Samtidigt vore det värdefullt att också få höra de övertaliga medarbetarnas perspektiv på processen, eftersom 30-50 nya medarbetare inom förvaltningen tyvärr riskerar övertalighet inom äldreomsorgen.

Det är en oerhörd påfrestning för de anställda att förlora sitt arbete och deras synpunkter är mycket viktiga för att kunna utvärdera stadens arbete med övertalighet. Som i många andra sammanhang kan man få olika bilder av verkligheten beroende på vilket perspektiv som antas.

Det bästa vore om staden centralt gjorde en riktad medarbetarundersökning till dem som varit övertaliga och valt frivilliglösningen, pensionerats, fått nya arbeten i staden eller blivit uppsagda. I en sådan undersökning kan både det lokala och centrala övertalighetsarbetet utvärderas ur medarbetarperspektiv, vilket vi ser som mycket angeläget.”

§15 Skrivelse om Årstafältet från Rosa Lundmark (v) och Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen om Årstafältet

Ärendet
Nämnden hade efter skrivelse från ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om Årstafältet. I skrivelsen föreslås att en politisk ledningsgrupp bildas som kan följa upp planering och utveckling av Årstafältet. Förvaltningen anger att det är svårt att bedöma behovet av en politisk ledningsgrupp eller dess roll och mandat i planarbetet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr 000-97/2007

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s),ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Förvaltningens tjänsteutlåtande godkänns som svar på skrivelsen. Nämnden skriver till berörda nämnder och föreslår att en politisk ledningsgrupp för Årstafältet tillsätts. Därutöver anförs.

Planeringen och utvecklingen av Årstafältet har under flera valperioder följts av en politisk ledningsgrupp med deltagande från majoriteten och oppositionen samt berörda förvaltningar.

Tyvärr har den enighet som hördes i stadsdelsnämnden förra våren omkring att bevara landskapsparken förbytts i ett beslut om att utreda en helt ny stadsdel på fältet. Trots detta eller kanske just därför är förslaget om en tvärpolitisk ledningsgrupp viktigt att genomföra.

Mot bakgrund av att det finns ett mycket stort lokalt intresse för den framtida utvecklingen av Årstafältet anser vi att en ny politisk ledningsgrupp tillsätts för att följa utvecklingen. Gruppens sammansättning lämnar vi öppet, men anser att alla partier i berörda nämnder ska erbjudas deltagande i gruppen.”

§16 SL-kort inom ekonomiskt bistånd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens beredning av skrivelserna och ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet
Nämnden hade efter tre skrivelser från (s), (v), (mp) om SL-kort och Jobbtorgen uppdragit åt förvaltningen att bereda dessa och återkomma till nämnden med svar på de frågor som ställs i skrivelserna.

Stadsdelsförvaltningen hade redogjort för ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 december 2008.
Dnr 000-547/2007

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist nm.fl. (s), Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)

”Det är skamligt att den borgerliga majoriteten prioriterar skattesänkningar och klämmer åt människor i små ekonomiska omständighet istället för att värna om en skälig levnadsnivå för alla stockholmare, vilket inbegriper möjlighet att köpa ett SL-kort.

Att införa en gräns på 3 km mellan arbetet och bostaden för att personer med ekonomiskt bistånd ska beviljas SL-kort innebär i realiteten ett beslut om stadsdelsarrest. Samma gräns tillämpas dessutom för avståndet till arbetsmarknadsverksamheterna. Det är mycket svårt att förstå eftersom arbetslösa har krav på sig att söka arbete i hela Mälardalen.

Förvaltningen anser att man inte har en mer restriktiv hållning än andra, trots att Enskede-Årsta-Vantör haft lägst andel hushåll med SL-kort i hela staden under 2007. Den låga andelen förklaras med närheten till arbetsverksamheten, men är det verkligen bara i 1 av 14 stadsdelar som arbetslösa har mindre än 3 km till arbetsverksamheten?

Statistiken från december 2007 visar att 39 procent av hushållen med ekonomiskt bistånd i Enskede-Årsta-Vantör hade registrerade utgifter för SL-kort, vilket var lägst i staden. Snittet var 49 procent. Det blir orimliga tröskeleffekter om rätt sida av en kilometergräns ska avgöra om man får SL-kort eller inte. I synnerhet som SL-kortet berättigar till obegränsat antal resor förutom arbetsresor och resor till en arbetsmarknadsverksamhet.

Förvaltningen ser ingen risk för att ärenden ska ramla mellan stolarna, men vi hör tyvärr motsatsen från yrkesverksamma. Idag är det en kamp mellan jobbtorg, försörjningsstöd och ibland missbrukssektioner om vem som ska betala arbetsmarknadsinsatser från START och KrAmiMoa. Personer som står långt från arbetsmarknaden riskerar att bli utan stöd, bland annat de som behöver arbetsmarknadsinsatser inför frigivning från kriminalvårdsanstalt.

Enligt skriftlig information från barn- och ungdomsenheten till stadsdelsnämnden den 20 december 2007 saknas det klara riktlinjer för ärendeansvar mellan försörjningsstödsenheten och barn- och ungdomsenheten, bland annat för bostadslösa ungdomar och barnfamiljer. Avsaknad av riktlinjer gör självklart att ärenden kan ramla mellan stolarna. Vi är därför förvånade över att förvaltningen i sitt svar på vår fråga om oklara ansvarsförhållanden inte ger någon kommentar till barn- och ungdomsenhetens uppfattning.”

§17 Uppföljning av socialstyrelsens beviljade stimulansmedel för 2007-2008 – delredovisning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till äldreförvaltningen och socialstyrelsen

Ärendet
Stadsdelsnämnden har av socialstyrelsen beviljats 10.672 mnkr i stimulansbidrag för projekt inom äldreomsorgen. Projekten är planerade att slutföras under 2008. Samtliga projekt pågår som planerat och har lämnat underlag för delredovisning till Socialstyrelsen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2008.
Dnr 504-023/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
”Samtidigt som den borgerliga majoriteten skär ned äldreomsorgens kostnader med mer än 35 miljoner under 2007 och med flera miljoner för 2008 försöker man rädda ansiktet genom att med statliga medel genomföra ett flertal mycket angelägna projekt.

Projekten visar vikten av att det såväl under nuvarande som tidigare mandatperioder tillförs riktade projektmedel till verksamheterna för att möjliggöra både utveckling av verksamheternas och omsorgens innehåll och kompetensutveckling av personalen. Däremot ska inte projektmedel användas för att ersätta eller dölja behovet av nödvändiga budgetförstärkningar av den löpande verksamheten.”

§18 Uppföljning av socialstyrelsen beviljade stimulansmedel för 2006- slutredovisning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till äldreförvaltningen och socialstyrelsen.

Ärendet
Ärendet är en slutredovisning till socialstyrelsen av de stimulansmedel som beviljades hösten 2006 för två projekt, kostprojektet och utveckling av vardagsrehabilitering på vård- och omsorgsavdelning. Syftet med kostprojektet har varit att säkra och vid behov förbättra de äldres mathållning och måltidssituation med fokus måltidsordningen, måltidsmiljö, matro samt den sociala samvarons betydelse för måltidsupplevelsen. Syftet med projektet utveckling av vardagsrehabilitering inom vård- och omsorgsboenden har varit att ge de boende en ökad livskvalitet genom möjlighet att delta i vardagsaktiviteter samt att ge personalen möjlighet att utveckla ett vardagsrehabiliterande arbetssätt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2008.
Dnr 504-021/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
” Dåvarande majoriteten s-v-mp beslutade 2006 om två mycket angelägna projekt inom äldreomsorgen som ett komplement till en kompetenssatsning och utveckling av kvalitéerna inom äldreomsorgen.

Vi ser med oro på de borgerliga partiernas nedskärningar inom äldreomsorgen i Enskede-Årsta-Vantör. Under 2007 skar man ner med mer än 35 miljoner med enda effekt att kvalitén blev sämre och under 2008 skall ytterligare miljoner kapas bort. Det innebär att de erfarenheter och kunskaper som personalen får i projekt likt dessa inte har utrymme att tas till vara i det dagliga arbetet.

Projekten visar vikten av att det såväl under nuvarande som tidigare mandatperioder tillförs riktade projektmedel till verksamheterna för att möjliggöra både utveckling av verksamheternas och omsorgens innehåll och kompetensutveckling av personalen. Däremot ska inte projektmedel användas för att ersätta eller dölja behovet av nödvändiga budgetförstärkningar av den löpande verksamheten"

§19 Förslag till detaljplan för del av Ramsökaren 2 m.m. i stadsdelen Bandhagen – remissvar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadsnämnden

Ärendet
Stadsdelsnämnden har för yttrande fått ett förslag till ny detaljplan för del av kv. Ramsökaren 2 m.m. i Bandhagen. Detaljplaneförslaget syftar till att möjliggöra uppförandet av ett flerbostadshus i 4-5 våningar på den f.d. skolgården. Planområdet är beläget ett femtiotal meter öster om Bandhagens tunnelbanestation, norr om Trollesundsvägen. Förvaltningen ställer sig positiv till detaljplaneförslaget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr 300-604/2007

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag:

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m) Lena Kling (fp) och Jonas Eklund (mp)
yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) och ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert och tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s) samt ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. I huvudsak tillstyrka förvaltningens förslag till yttrande över detaljplanen.

2. Därutöver vill vi framföra följande
Många ungdomar som vill flytta hemifrån har inte råd att köpa bostadsrätter. Detsamma gäller många som flyttar till Stockholm. Med hänsyn till att allmännyttan (City 14/2) kommer att bygga färre hyresrätter än planerat i år anser vi att det är av största vikt att bland annat de planerade bostäderna i Bandhagen blir hyresrätter. En tredjedel av de planerade byggena i staden skjuts på framtiden, delvis på grund av att majoriteten prioriterar nya bostadsrätter.”

§20 Minskade utsläpp av växthusgaser i Stockholms stad år 2015- remissvar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen

Ärendet
Kommunstyrelsen har översänt ”Minskade utsläpp av växthusgaser i Stockholms stad år 2015” till nämnden för yttrande. Förvaltningen ser positivt på att staden ska minska utsläpp av växthusgaser i Stockholm och anser att det är viktigt att ställa högre krav på minskade utsläpp i alla stadens bolag och förvaltningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2008.
Dnr 006-016/2008

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi
Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (m
p) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Förslag till beslut
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas delvis som yttrande på remissen.
Därutöver vill vi framföra följande.

Staden bör ha högre ambitioner än EU-normerna för utsläpp, eftersom vi vill att Stockholm ska profilera sig som en hållbar stad. Dessutom är det viktigt att sätta upp delmål som följs upp innan år 2015 för att se om staden är på rätt väg. För att klara av högre mål än de som ställs upp i remissen måste utsläppen från tranportsektorn minskas. Då räcker det inte att bara byta från bensin/diesel till förnyelsebara bränslen, utan bilismen måste minskas genom en satsning på att bygga ut kollektivtrafiken.

Det räcker naturligtvis inte att stadsdelsnämnden ställer sig positiv till att utsläppen ska minskas i staden. Stadsdelsnämnden måste också utarbeta en seriös, långsiktig plan för hur nämnden ska minska klimatpåverkan från den egna verksamheten och från lokaler, transporter och varor som verksamheten använder. Ett sådant arbete förutsätter att nämnden åter skaffar sig den egna kompetens i miljöfrågor som de borgerliga partierna gjorde sig av med direkt efter maktövertagandet.”

§21 Gemensam service ekonomi – samarbete mellan förvaltningar – svar på remiss

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen

Ärendet

På uppdrag av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen har stadsledningskontoret utrett förutsättningarna för gemensamma lösningar inom ekonomiområdet Syftet med översynen är att effektivisera transaktionshanteringen och därigenom frigöra mer resurser för analys och verksamhetsstöd samt minska kostnaderna. Förvaltningen är positiv till att fler gemensamma lösningar införs inom det ekonomiadministrativa området. Förvaltningen är också positiv till att en gemensam service för ekonomi inrättas hos servicenämnden men tveksam till tidsplan för genomförande samt vill poängtera att kostnaderna inte får öka för de förvaltningar som redan genomfört effektiviseringar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2008.
Dnr 006-522/2007

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) och ledamöterna
Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp
) yrkade bifall till förvaltningens förslag
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna
Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp
) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna
Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s),ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp
) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas delvis som yttrande på remissen.

Därutöver vill vi framföra följande.

Förvaltningens yttrande pekar på flera svagheter i hela konceptet med en serviceförvaltning, med negativa konsekvenser såväl för personal, service och ekonomi.

Vi har från början varit mycket tveksamma till att bilda en serviceförvaltning och ser tyvärr att många farhågor besannas. Besparingspotentialerna har varit för optimistiskt beräknade och det saknas politisk insyn i servicenämnden. Dessutom har vi varnat för att servicen blir sämre då kännedomen om förvaltningarnas verksamhet tunnas ut vid en centralisering. Koncentrationen av administrativa uppgifter bereder också väg för en kommande privatisering.

En alltför långt driven specialisering ökar även som förvaltningen skriver risken för standardiserade och enformiga arbetsuppgifter, vilket skapar en dålig arbetsmiljö och risk för personalomsättning. I ett sådant scenario blir servicen sämre till beställande förvaltning.

Små förvaltningar kan vinna på att köpa tjänster av serviceförvaltningen, men tjänster skulle lika väl kunna köpas av en annan stadsdelsförvaltning eller fackförvaltning. Äldreförvaltningen köper exempelvis tjänster av socialtjänstförvaltningen och är mycket nöjda med det.

Det kan också vara så att förvaltningar har egna effektiva lösningar som är bättre än de som serviceförvaltningen erbjuder. Flera skäl talar därför för att det inte ska vara obligatoriskt för någon förvaltning att köpa tjänster av serviceförvaltningen.

Om förvaltningarna får välja själva, visar det sig om serviceförvaltningen överlever. För att förbättra administrationen är det mycket viktigare att utveckla tekniska lösningar, utbilda personalen och skapa goda standarder än att tvingas till en obligatorisk anslutning, som dessutom är dyrare än om arbetsuppgifterna är kvar i den egna förvaltningen.”

§22 Förslag till riktlinjer för köhanteringssystem inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet
Kommunfullmäktige beslutade den 5 november 2007 att införa valfrihet inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden från och med 1 juli 2008. Äldreförvaltningen har i samråd med juridiska avdelningen stadsledningskontoret utarbetat förslag till riktlinjer för köhanteringssystemet vilka översänts till nämnden för yttrande:

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 januari 2008.
Dnr 006-602/2008

Beslutsgång
Nämnden ställdes sig bakom förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) ledamöterna Marie
Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp
) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna, Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert alla (s), Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
De initiativ som tagits av socialdemokrater, vänsterpartiet och att utarma omsorgen av våra äldre snart kommer ifatt även denna verksamhet.
” Nämnden beslutar att lämna följande yttrande över remissen till kommunstyrelsen.

Vi är positiva till tydliga riktlinjer för ett köhanteringssystem i äldreomsorgen, men riktlinjerna måste vara anpassade efter de äldres behov. Vi är därför bekymrade över att våra äldres behov inte kommer i första hand, utan istället hur länge man har stått i kö. Både kommunstyrelsens pensionärsråd och vårt lokala pensionärsråd har lämnat viktiga synpunkter om principerna för köhanteringssystemet, som vi utgår från att majoriteten beaktar.

”Om den enskildes behov är av akut karaktär måste detta lösas på annat sätt” står det i förslaget, men vad som menas med ”annat sätt” framgår inte. Ett valfrihetssystem måste konstrueras så att det är går att ta hänsyn till individuella behov, vilket är grundläggande i alla beslut om bistånd, vård och omsorg. Denna uppfattning delar vi med pensionärsråden, som bland annat kräver att behovskriterier ska inarbetas i kösystemet. Även närhetsprincipen måste beaktas i regelverket.

Den borgerliga majoriteten säger sig stå för valfrihet och menar att ”valfrihet införs i äldreomsorgen den 1 juli 2008”. Trots det föreslås en begränsning av antalet köplatser och man erkänner därmed att löftena om valfrihet inte var realistiska. Att dessutom bara ge de äldre tre dagar på sig att tacka ja är orimligt, vilket pensionärsråden påpekar. Vi delar deras synpunkter om att en vecka är den kortaste tid som kan komma ifråga.

I ärendet framkommer inte heller hur de köansvariga handläggarna ska finansieras. Vi frågar oss om stadsdelsnämnderna kompenseras för dessa tjänster? Med tanke på den strama budgeten för äldreomsorgen är det inte rimligt att belasta våra biståndshandläggare med fler
arbetsuppgifter. Vidare undrar vi hur systemet ska implementeras och fungera i praktiken?

Att inte ta med servicehus i systemet är märkligt, då det snarare är de lite piggare äldre som kan ha orken att välja boende och ställa sig i kö. De äldre som ska kunna välja boende enligt dessa riktlinjer är framförallt de äldre som är i livets slutskede. Vi är oroliga att de inte kommer orka med den byråkrati som kundvalsmodellen innebär. Detta visar tydligt på en oförståelse för de äldres faktiska situation.

En hög grad av delaktighet och självbestämmande för den äldre, är valfrihet för oss.

Vi har alltid varit positiva till möjligheten att få välja mellan olika boenden. Valfrihet kan skapas inom ramen för dagens system utan en central ramupphandling och utan en dogmatisk utförsäljning av kommunala vård och omsorgsboenden. Att centralisera och privatisera äldreomsorgen är inte lösningen på problemen i äldreomsorgen”.

§23 Remiss om reviderade riktlinjer för adoptionsärenden

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen.

Ärendet
För yttrande har till nämnden översänts förslag till reviderade riktlinjer för adoptionsärenden, utarbetade av socialtjänstförvaltningen. Ändringarna i riktlinjerna syftar till att stärka barnperspektivet. Förvaltningens sammanfattande intryck är att de reviderade riktlinjerna är att de är väl genomarbetade, tydliga och bra.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2008.
Dnr 006-011/2008

Beslutsgång
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi
Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s),ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp
) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till revidering.
Ett tillägg görs i riktlinjerna om att medgivande till adoption kan vid personliga förhållanden ges till sökande som har högre ålder än den rekommenderade.
Därutöver vill vi anföra följande.

Det är bra att de nya riktlinjerna sätter barnen i fokus. Det är det adopterande barnets behov som ska styra möjligheterna att adoptera. Barn som adopteras är mer sköra genom att de under den första tiden i sina liv har varit utsatta för separationer från sin ursprungsfamilj. Alla forskare är idag ense om anknytningens betydelse för barns utveckling, just därför måste de adopterade barnens behov av stabila, kärleksfulla och flexibla föräldrar garanteras.

De som ska prövas som möjliga adoptivföräldrar ska självklart bemötas på samma sätt i alla stadsdelsnämnder. Utredningarna ska vara uppbyggda efter samma principer och ingen stadsdelsnämnd ska ha ett eget förhållningssätt eller egen kultur utifrån handläggarnas egna synpunkter. Kunskap om barns behov och utveckling ska vara basen i utredningarna.

Dessutom fordras det en stor respekt inför de sökande som också befinner sig i en situation som är ytterligt känslig. Att bli bedömd om man ska godtas som blivande föräldrar eller inte är väldigt utlämnande. Det är alltid individer som ska bedömas. Ekonomi, ålder, arbete, erfarenhet av barn, nätverk och kön ska vägas in men även kvinnors och mäns förmåga till empati, kärlek till ett barn och förmåga att sätta det blivande barnet i fokus.

Ålder är en flera parametrar som ska vägas in. Men ålder eller kön borde inte vara viktigare än exempelvis personlig lämplighet, erfarenhet av barn eller socialt nätverk. När en kvinna och en man vill adoptera, där den enas ålder är nära den rekommenderade övre åldersgränsen ska könet på den äldre parten inte ha någon betydelse för bedömningen. Självklart ska inga personer som är äldre än 50 år få adoptera små barn, däremot kan friska personer i 50-årsåldern bli mycket bra adoptivföräldrar till något äldre barn, exempelvis vid närståendeadoptioner. Den individuella bedömningen måste vila på ett bredare underlag och inte enbart fokusera på ålder i dessa fall. ”

§24 Remiss i ärende rörande alkoholservering i restaurang Engelbrekt, Högdalsgången 34 (SOT Dnr 19-2007-04172)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ansökan om tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker i
pubdelen på restaurang Engelbrekt mellan kl. 11.00-03.00 fredagar och lördagar och kl. 11.00-01.00 söndag –torsdag samt i matsalen mellan kl. 11.00 -22.00 tillstyrkes.

Ärendet
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har sänt ansökan från Bulent & Co handelsbolag på remiss till stadsdelsnämnden. Nämnden ska avge yttrande ”utifrån ansökan om eventuella sociala olägenheter som finns eller kan befaras uppstå i övrigt beträffande restaurangens läge i stadsdelen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2008.

Dnr 507-032/2007

Beslutsgång
Nämndens ställde sig bakom förvaltningens förslag

§25 Remiss i ärende om alkoholservering på Söderstadion (SOT Dnr 25-2007-03551)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet utan eget ställningstagande eftersom beslut redan fattats av tillståndsutskottet.

Ärendet
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har sänt ansökan från
Cedergrenska Tornet AB till stadsdelsnämnden för yttrande. Nämnden ska enligt stadens riktlinjer avge yttrande ”utifrån ansökan om eventuella sociala olägenheter som finns eller kan befaras uppstå i övrigt beträffande restaurangens läge i stadsdelen.”

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 januari 2008.
Dnr 507-591/2007.

Beslutsgång
Ordföranden ställde majoritetens förslag om att lämna ärendet utan eget ställningstagande mot förslag från oppositionen och fann att nämnden beslutat enligt majoritetens förslag:

Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) yrkade gemensamt för majoriteten bifall till förslag att lämna ärendet utan eget ställningstagande:
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Att med anledning av att tillståndsutskottet redan fattat sitt beslut 20080207 inte avge yttrande i remissen
Uppdra åt stadsdelsförvaltningen att tillsammans med tillståndsenheten finna lämpliga rutiner för handläggning av tillståndsärenden.

Under senare år har fler restauratörer i stadsdelsområdet fått serveringstillstånd, vilket vi är positiva till. Välskötta restauranger som följer alkohollagen ger liv och rörelse i våra stadsdelar och de boende slipper åka in till staden för att gå på restaurang. Att få ett serveringstillstånd är dock ingen rättighet utan ett ansvar som staden anförtror de restauratörer som uppfyller riktlinjerna.
Det är därför viktigt att stadsdelsnämnderna får möjlighet att seriöst delta i prövning och omprövning av restauratörernas tillstånd utefter de riktlinjer som gäller för nämnderna.”

Särskilt uttalande
Ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
” Dagarna före nämndsammanträdet har det kommit till vår kännedom att tillståndsutskottet redan har beslutat att förlänga tillståndet för servering till slutna sällskap på Söderstadion. Stadsdelsnämndens yttrande är därmed överspelat, vilket är olyckligt ur demokratisk synvinkel. Nu grundades beslutet endast på ett kontorsutlåtande från stadsdelsförvaltningen, som förutom sociala synpunkter därutöver uttryckte en tolkning av begreppet slutna sällskap som vare sig vi, socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet eller länsstyrelsen delar.

Vi anser att stadsdelsnämnden borde ha avstyrkt ansökan om att servera alkohol till medlemmar i Hammarby Fotboll med säsongskort på Söderstadion, om svaret hade kunnat lämnas in i tid. Idrott och alkohol hör inte ihop. Servering enligt ansökan ökar tillgängligheten till alkohol och riskerna för huliganism på ett helt annat sätt än vad servering på restauranger utanför stadion gör. Stor återhållsamhet bör gälla vid ansökan om serveringstillstånd i samband med idrottsevenemang eller arrangemang som riktar sig till ungdomar, vilket också framgår av riktlinjer för serveringstillstånd som beslutats av kommunfullmäktige.

Servering för medlemmar i Hammarby Fotboll med säsongskort kan inte betraktas som en servering för slutet sällskap, eftersom antalet kortinnehavare är nästan 2000 personer. Innehavare av säsongskorten delar intresset för Hammarbys hemmamatcher men har inte den inbördes gemenskap som menas i alkohollagens definition av slutna sällskap. Egenkontrollen kan inte utföras i en grupp om flera tusen personer, enligt tillståndsenhetens bedömning som vi instämmer i. ”

§26 Remiss i ärende om alkoholservering i restaurang Ruccola Bar, Hagsätra Torg (Sot Dnr 01-2008-00124)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden tillstyrker ansökan om tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker i restaurang Ruccola Bar mellan kl. 11.00-01.00

2. Stadsdelsnämnden avstyrker ansökan om tillstånd för uteservering efter kl. 22.00

Ärendet
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har för yttrande översänt ansökan om serveringstillstånd från Fredrik Lindström, Västmannagatran 24, Stockholm för Restaurang Ruccola Bar.
Nämnden ska enligt stadens riktlinjer avge yttrande ”utifrån ansökan om eventuella sociala olägenheter som finns eller kan befaras uppstå i övrigt beträffande restaurangens läge i stadsdelen.”

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 januari 2008
Dnr 507-055/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§27 Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad, remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen.

Ärendet
Stadsledningskontoret har genomfört en uppföljning av det beslut som kommunfullmäktige fattade 2005 om ”Ändringar av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad. Uppföljningen har fokuserat på om stadens verksamheter och polisen märkt någon förändring i och med införandet av nya ordningsföreskrifter, om ändringen underlättat det förebyggande arbetet samt om det går att se något ändrat beteende, framförallt vad gäller ungdomar. Förvaltningen anser att de nuvarande ordningsföreskrifterna är väl avvägda och inte nämnvärt begränsar allmänhetens möjligheter till samvaro och rekreation i stadsdelens utemiljö.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2008.
Dnr 006-025/2008

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§28 Anmälan av avstämningsrapporter – Förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående 2006

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan av avstämningsrapporter till Länsstyrelsen i Stockholms län godkänns

Ärendet
Förvaltningen anmäler två avstämningsrapporter gällande projektet, förstärkt stöd till anhöriga som vårdar närstående. Rapporterna redovisar utförd projektverksamhet under 2007 i Enskede-Årsta-Vantör och utgör underlag för rekvisition av medel från Länsstyrelsen i Stockholms län.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”De uppgifter som framkommer i ärendet om svårigheter att samverka med landstinget är ytterst oroande, utifrån målet att förbättra anhörigstödet i äldreomsorgen. Minskade anslag och omorganisationer har gjort att samverkan med kommunen inte har kunnat genomföras fullt ut. En vårdcentral har inte ens svarat på inbjudningar till möten. Det finns tyvärr inte hopp om förbättringar heller, eftersom Vårdval Stockholm inte gynnar våra vårdcentraler.”

§29 Förteckning över inkomna skrivelser m.m.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förteckning över inkomna skrivelser m.m. läggs till handlingarna.

§30 Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd

Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråds sammanträde den 18 januari 2008 och den 8 februari, anmäldes.

Protokoll från stadsdelsnämndens handikappråds sammanträden den 17 januari 2008 anmäldes.

Protokollen läggs till handlingarna.

§31 Anmälan av tjänstemannabeslut enligt delegationsordningen

Stadsdelsdirektörens tjänstemannabeslut enligt delegationsordningen anmäldes.
2007-11-14 Utlämnande av personuppgifter med förbehåll enligt 14 kap 9 § Sekretesslagen
Dnr 105-332/2007

Avdelningschefen för avdelning förskola fritid och kultur2008-02-11 Flytt av Allmänna och öppna förskolan vid Nykvarnsvägen 10 till lokaler vid Årdalavägen 80.
Dnr 001-075/2008

Anmälan läggs till handlingarna.

§32 Övrig fråga - Bygglov för hotell m.m. vid Älvsjöbadet

Nämnden hade tagit del av förvaltningsremiss gällande bygglov för hotell m.m. vid Älvsjöbadet.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

En enig nämnd översänder följande svar till stadsbyggnadsnämnden

” Vantörs stadsdelsnämnd har 2006-03-23, 2006-06-15 och 2006-08-24, som svar på remisser från stadsbyggnadsnämnden, avstyrkt förslag till bygglov för ett nytt hotell mm. vid Älvsjöbadet i Hagsätra. Stadsbyggnadsnämnden har nu remitterat ett nytt förslag till bygglov för samma hotell, men denna gång är remissen ställd till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Vi anser att de lokala politikerna i stadsdelsnämnden ska besvara remissen och vill därför avge följande yttrande:

Nämnden ser behov av upprustning av Älvsjöbadet samt utökad tillsyn av anläggningen. Men det förslag som presenteras inverkar mycket på områdets kvalitéer samt möjlighet till rekreation och medborgarnas nyttjande av anläggningen. Området är oerhört populärt bland medborgarna, särskilt för barnfamiljer och människor som av olika anledningar inte lämnar stan under semestermånaderna. Rekreationsområdet bör inte begränsas till sin yta på det sätt som förslaget i sin nuvarande utformning innebär.

Nämnden är också kritisk till förslagets placering av parkeringen utmed Ormkärrsvägen i direkt anslutning till bassängerna. En eventuell parkering i anslutning till badet kan med fördel förläggas bakom området bakom Älvsjöbadet i höjd med McDonalds.

Nämnden välkomnar naturligtvis i sig ett hotell i området och hoppas att det går att hitta någon annan lämpligare plats i stadsdelen i närhet till mässan. Det skulle innebära nya arbetsplatser, utökad service till mässområdet och en större genomströmning av turister. ”

§33 Nämndens frågor

Frågor ställdes om kvinnofridsarbete i stadsdelen, dagsläget beträffande tillsättning av chefer inom individ- och familjeomsorgen, att biståndshandläggare inom äldreomsorgen söker andra anställningar, samt att det enligt delegationsordning för tjänstemannabeslut för biståndsbedömarna krävs samråd med enhetschef vid visst beslutsfattande.

§39 Extra sammanträde

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden beslutade om extra sammanträde onsdagen den 5 mars 2008 kl. 08.00