Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-11-20
Öppen frågestund, klockan 18.00 Stadsbyggnadskontoret informerar om aktuella planprojekt Läs mer... i Enskede-Årsta-Vantör och svarar på frågor om nya bostäder i stadsdelen.Möjlighet finns även att ställa frågor om nämndens ärenden. Sammanträdet börjar senast kl. 19.00
Den utsända dagordningen godkändes.
Ordföranden Andreas Sturesson (kd) och vice ordföranden Magnus Dannqvist (s) utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering äger rum tisdagen den 2 december.
Protokoll från nämndens sammanträde den 23 oktober anmäldes justerat den 31 oktober 2008.
Protokollet läggs till handlingarna.
Medborgarförslag - delegation till förvaltningschefen
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Nämnden delegerar till stadsdelsdirektören Gillis Hammar att besluta om hur inkomna medborgarförslag skall hanteras.
Ärendet
För att påskynda och förenkla nämndens behandling av förslag från stadsdelens medborgare i angelägna frågor så kallade medborgarförslag har önskemål framkommit om att delegera rätt att besluta om dessa till förvaltningen.
Förvaltningen föreslår att nämnden uppdrar åt förvaltningschefen att avgöra hur ett inkommet medborgarförslag ska hanteras. Förvaltningschefen avgör om förslaget bereds och presenteras för nämnden eller besvaras av förvaltningen med en skrivelse till den som kommit med förslaget, eller om förslaget ska sändas direkt till annan närmare berörd förvaltning eller instans. Nämnden ska för kännedom ta del av alla inkomna förslag och svar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 september 2008.
Dnr 424-2008-002
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
1 Nämnden fastställer plan för beslutssammanträden 2009 enligt följande:
onsdag 7 januari- val av social delegation
torsdag 29 januari
torsdag 12 februari- bokslut och verksamhetsberättelse 2008
torsdag 26 mars
torsdag 23 april- budget för 2010 med beräkningar för 2011 och 2012
torsdag 14 maj- tertialrapport 2
torsdag 11 juni
torsdag 20 augusti
torsdag 17 september- delårsrapport samt tertialrapport 2
torsdag 22 oktober
torsdag 19 november
torsdag 17 december- budget/ verksamhetsplan 2010
2 Nämnden fastställer datum för allmänhetens möten följande
torsdagar kl.18.30, 22 januari, 5 februari, 19 mars, 16 april, 7 maj,
4 juni, 13 augusti, 10 september, 15 oktober, 12 november och 10
december.
3 Nämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med förslag till
teman för de öppna mötena under nästa år.
4 Nämnden godkänner arbetsordning för nämndens arbete 2009 i
enlighet med tjänsteutlåtandet.
Stadsdelsnämnden fastställer årligen sammanträdesplan och arbetsordning för nämndens arbete. Kommunstyrelsen beslutar om tidsplan för nämndens arbete med bokslut och verksamhetsberättelse, uppföljning av budget, budgetunderlag samt verksamhetsplan för 2010 och nämndens sammanträdesplan anpassas efter det.
Från och med 2009 föreslås på försök en annan ordning för nämndens sammanträden på så sätt att nuvarande form med öppen frågestund och därefter beslutssammanträde ersätts av två möten. Den offentliga delen vid allmänhetens möte (möte 1) ska utgöras av en föredragning av ett aktuellt tema samt innefatta en del för allmänhetens frågor. Nämndens andra möte ska vara ett beslutssammanträde med början klockan 18.00. Sammanträdet är offentligt men innehåller ingen del för frågor och synpunkter från medborgarna.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 november 2008.
Dnr 560-2008-000
Nämnden godkänner föreliggande rapport.
Förvaltningen redovisar en prognos per 31 oktober som visar ett totalt överskott på 20,2 miljoner kronor, vilket är cirka 1 procent av budgeten. Överskott redovisas inom administration, förskola, äldreomsorg, funktionshinder, fritid och arbetsmarknadsåtgärder.
Underskott redovisas inom flyktingmottagning, socialpsykiatri, missbruksvård och ekonomiskt bistånd.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 november 2008.
Dnr 117-2008-101
Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Votering begärdes och genomfördes med ja för bifall och nej för avslag på förvaltningens förslag.
Ja röstade ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött, Annika Davidsson, Eva Solberg alla (m), tjänstgörande ersättarna Magnus Bock, Boris Kalanovic båda (m) och
nej röstade vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp).
Nämnden beslutade således med sju röster mot sex röster i enlighet med förvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Bryggan i Vantör tillförs medel för att nå upp till ansökt nivå för att kunna arbeta med uppsökande verksamhet bland hemlösa i stadsdelsområdet.
Neddragningar inom individ- och familjeomsorgen stoppas tills konsekvenserna för brukare och personal är ordentligt utredda och redovisade.
I övrigt godkänns förvaltningens rapport.
Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett överskott med 20,2 miljoner kronor för 2008 efter att kommunstyrelsen har tillskjutit 5,3 miljoner kronor för att stärka budgeten för försörjningsstöd.
Överskottet på barn- och ungdomsenheten inom individ- och familjeomsorgen som redovisades i juni är nu utraderat då förvaltningen fått fler ärenden än beräknat. Enligt BUSS-utredningen hade Enskede-Årsta-Vantör flest anmälningar i staden under 2007, vilket borde ha beaktats när budgeten las för enheten. Samtidigt presenterades den sociala delegationen vid sitt sammanträde 2008-06-04 ett flertal ärenden om barn och ungdomar där förvaltningen begärt förlängd utredningstid med anledning av bristande personalresurser. Det är oacceptabelt att utredningar om barn och ungdomar inte genomförs inom lagstadgad tid på grund av personalbrist som är ett resultat av majoritetens sparbeting.
Vi är också ytterst oroliga över konsekvenserna av de förslag till nedskärningar inom individ- och familjeomsorgen som enligt uppgift är under diskussion i förvaltningen, till exempel att lägga ned Stockholms enda öppenvårdsverksamhet för missbrukande kvinnor och att dra in en familjehemssekreterare. Det är inte rimligt med sådana nedskärningar för en politisk majoritet som har som mål att ha en stad och socialtjänst i världsklass. Den nakna sanningen är att individ- och familjeomsorgen inte har fått tillräckligt med resurser i budgeten, vare sig i år eller nästa år.
Anslaget till Bryggan i Vantör har sänkts, detta trots att antalet hemlösa i stadsdelsområdet har ökat i motsats till resten av staden. Nämnden måste självfallet tillföra medel för att nå upp till det belopp som nämnden tidigare ansökte om för Bryggans del.”
Nämnden godkänner organisationsförändringen och ger förvaltningen i uppdrag att genomföra förändringen.
Paragrafen justeras omedelbart.
I samband med att ta fram verksamhetsplan och budget för år 2009 har förvaltningen sett över organisationen. Förvaltningen föreslår att antalet avdelningar minskar från fem till fyra genom att avdelningen för arbete och bistånd upphör och dessa frågor förs över till avdelningen för individ- och familjeomsorg. Förändringen innebär bättre förutsättningar för samverkan i en gemensam ledningsgrupp som hanterar försörjningsstöd, missbruk, socialpsykiatri, etc. Förändringen innebär också en besparing om cirka 1, 5 miljoner kronor för ledning och administration.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 oktober 2008.
Dnr 531-2008-100
Ledamoten Rosa Lundmark (v) anmälde jäv och deltog ej i ärendets handläggning.
Rapporten godkännes.
Alla verksamheter som är belägna inom stadsdelsnämndsområdena och verksamheter som Stockholms stad har ramavtal med ska följas upp årligen. Bandhagen-Örby Hemtjänst lokal ligger i Bandhagens centrum. Enheten arbetar mot gentemot 260 brukare som är fördelade över två olika typer av bostadsområden, ett flerfamiljsområde och ett villaområde.
Förvaltningen bedömer enheten utifrån genomförd verksamhetsuppföljning vara en väl fungerande verksamhet. Enheten känner väl till alla sina brukare. Enheten brister i dokumentation enligt socialtjänstlagen. Dessa brister bedöms som allvarliga då helheten av dokumentationen är mycket värdefull för den enskildes rättssäkerhet. Vissa andra delar bör utvecklas för att verksamheten ska fungera bättre.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 oktober 2008.
Dnr 520-2008-602
Alla verksamheter som är belägna inom stadsdelsnämndsområdena och verksamheter som Stockholms stad har ramavtal med ska följas upp årligen. Enskede Nya servicehus drivs på entreprenad av Carema Äldreomsorg. Enheten ligger i Svedmyra och har totalt 88 boende. En stor del av de boende har insatser från enhetens hemtjänstgrupp. Till enheten hör två dagverksamheter, Rosen och Träffen.
Förvaltningen bedömer enheten utifrån genomförd verksamhetsuppföljning vara en väl fungerande verksamhet. Enheten brister i dokumentation enligt socialtjänstlagen. Dessa brister bedöms som allvarliga då helheten av dokumentationen är mycket värdefull för den enskildes rättssäkerhet. Även andra delar bör utvecklas för att verksamheten ska fungera bättre.
Dnr 521-2008-602
Alla verksamheter som är belägna inom stadsdelsnämndsområdena och verksamheter som Stockholms stad har ramavtal med ska följas upp årligen. Oasens gruppboende drivs av Attendo Care som har avtal med Stockholms stad. Enheten ligger i Bandhagen och har 12 boende. Oasen är ett gruppboende för äldre med demensdiagnos.
Förvaltningen bedömer utifrån genomförd verksamhetsuppföljning enheten vara en väl fungerande verksamhet. Vissa delar bör utvecklas för att verksamheten ska fungera bättre.
Dnr 522-2008-602
Nämnden godkänner rapporten.
I oktober 2007 genomfördes en kartläggning av grundläggande hälso- och sjukvårdsinsatser vid särskilda boendeformer för äldre. Resultatet av kartläggningen delgavs nämnden i augusti 2008. Förvaltningen skulle återkomma med enheternas åtgärdsförslag för att komma till rätta med bristerna.
Respektive enhetschef har inkommit med åtgärdsplaner till medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). I åtgärdsplanerna framgår att det för samtliga boende vid vård- och omsorgsboenden inklusive servicehus kommer att finnas dokumenterade riskbedömningar med åtgärdsförslag inom vissa områden senast 31 dec 2008.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 oktober 2008.
Dnr 552-2008-602
1 Förvaltningen ges i uppdrag att utreda och planera för en ny gruppbostad inom socialpsykiatrin i Enskededalens servicehus.
2 Nämnden hemställer hos kommunstyrelsen om stimulansmedel om 500 tkr till förprojektering och projektering samt 100 tkr för beställarstöd.
Kumlagatans gruppbostad är belägen i bottenvåningen på Rågsveds servicehus med sex lägenheter, små gemensamhetsutrymmen med ett litet kök. Lokalen möjliggör inte en fortsatt utveckling.
Förvaltningen förordar en flytt till den föreslagna lokalen på Enskededalens servicehus. Den nya lokalen innebär dels mer ändamålsenliga gemensamhets- och personalutrymmen dels en utökning med två lägenheter, vilket på sikt ger en lägre vårddygnskostnad. Den ombyggda gruppbostaden bedöms kunna stå klar till hösten 2009.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 oktober 2008.
Dnr 542-2008-500
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp);
Det är viktigt att det finns synpunkter från konsekvensbeskrivningar både för brukare och för berörd personal i ärenden med omfattande förändringar av verksamheten. Detta saknas i detta ärende.”
Ansökan görs hos Socialstyrelsen om att erhålla 733 tkr i bidrag för projektet ”Vardagsforskning med personer inom socialtjänst och psykiatri” under åren 2009-2010.
Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att fördela medel i syfte att förstärka kompetensen bland personal i socialtjänsten och den psykiatriska hälso- och sjukvården som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning. Ansökan ska göras gemensamt av landsting och kommun.
Stadsdelsförvaltningen och Enskede-Årsta-Vantörs socialpsykiatriska enhet har idag ett nära samarbete kring de brukare som behöver såväl socialt som psykiatriskt stöd. Projektets syfte är att genom utbildning och kompetensutveckling höja den gemensamma kunskapen hos medarbetarna så att de sammanlagda resurserna bättre kan komma brukarna tillgodo.
Dnr 559-2008-504
Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Projektet påbörjades i dåvarande Vantörs stadsdelsförvaltning och i samband med att stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta och Vantör blev en gemensam förvaltning 2007-07-01 överfördes projektet till den nya förvaltningen. Projektet är nu avslutat.
Syftet med projektet har varit att utveckla ett helhetsperspektiv i kvinnofridsarbetet i stadsdelen när det gäller kvinnor, barn och män. Medel erhölls från Länsstyrelsen i Stockholms län med 735 tkr.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 oktober 2008.
Dnr 543-2008-500
Anmälan läggs till handlingarna.
Kommunen har tillsynsansvar enligt 13 kap 5 § socialtjänstlagen för enskilda HVB-verksamheter (hem för vård eller boende), vilka fått länsstyrelsens tillstånd att ha verksamhet i kommunen. Länsstyrelsen har begärt en tillsynsplan från förvaltningen för 2008.
Inom individ- och familjeomsorgens ansvarsområde finns två HVB-verksamheter i stadsdelen, Kristallen HVB och Barn- och familjejouren. Förvaltning har besökt verksamheterna i maj och september.
Dnr 545-2008-502
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.
I en skrivelse från Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) önskas en redovisning av arbets- och personalsituationen inom utredningsenheten för barn och ungdom. Redovisningen ska också innefatta de åtgärder som förvaltningen kommer att vidta för att kunna slutföra utredningar inom rätt tid.
Förvaltningen anför att det efter sammanslagningen av två förvaltningar har tagit tid att bilda nya arbetsgrupper, utforma rutiner och gemensamma arbetsmetoder och synsätt. Alla arbetsgrupper har arbetsledare och i dagsläget saknas i utredningsgrupperna en handläggare. För att uppnå och bibehålla stabilitet och en positiv utveckling arbetar enheten själv och med hjälp av konsulter med metoddagar, arbetsmiljöfrågor, gemensam utbildning, rutiner m.m.
Dnr 307-2008-000
Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp);
De långvariga arbetsmiljöproblemen inom barn- och ungdomsenheten har bland annat handlat om personalens upplevelse av ohälsosam stress. För att komma tillrätta med stressen och ge personalen möjlighet att känna att de hinner med sina arbetsuppgifter krävs kontinuitet och arbetsro och inte återkommande förslag om neddragningar av tjänster.”
Nämnden godkänner beredningen av skrivelsen om individuell behovsbedömning av bistånd till elräkningar.
Vid ett sammanträde har Jonas Eklund (mp), Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v) lämnat en skrivelse om individuell behovsbedömning av bistånd till elräkningar. De önskar svar på frågor om hur bedömningen av biståndet görs.
Förvaltningen anser att det i dagsläget finns rutiner för hur individuella bedömningar avseende ekonomiskt bistånd till elräkningar genomförs och att barnperspektivet tillgodoses. Förvaltningen avser följa domar från länsrätten avseende ekonomiskt bistånd till elkostnader under en sexmånadersperiod för att på så sätt uppmärksamma hur förvaltningens bedömningar överensstämmer med länsrättens.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 september 2008.
Dnr 405-2008-000
Det är positivt att förvaltningen ska följa länsrättsdomarna om bistånd elkostnader under en sexmånadersperiod. Vi anser också att staden centralt bör se över riktlinjerna, eftersom de faktorer som styr elförbrukningen är komplicerade och en individuell behovsprövning måste göras noggrant för att bli rättvisande för den enskilde.
Hushåll med försörjningsstöd har på grund av ekonomiska, sociala och hälsomässiga förhållanden inte samma möjlighet som andra att prioritera energibesparande åtgärder. Alla kan inte rå över alla faktorer som styr energiförbrukningen, exempelvis ett dåligt isolerat hus eller ett gammalt kylskåp som hyresvärden inte vill ersätta förrän det går sönder. En annan faktor som torde öka förbrukningen är om personer i hushållet är hemma hela dygnet.
De uppgifter om elförbrukning som finns i riktlinjerna är inte heller framtagna av Konsumentverket som underlag för skälig förbrukning av hushållsel utan för att användas till exempel i samband med budgetrådgivning. Hushållsel ingår bland de poster i försörjningsstödet för vilka en individuell behovsbedömning bör göras. Däremot har verket i uppdrag att ta fram underlag för regeringens beslut om riksnormen inom försörjningsstödet.”
Ärendet bordläggs till kommande sammanträde.
Förvaltningen har mottagit en skrivelse angående utebliven trädplantering i Vantörs parker. Skriftställare är Jonas Eklund (mp), Åsa Öckerman (mp) och de tar upp det gällande parkskötselavtalet för Vantör med Stockholm Entreprenad avseende kompletteringsplantering av träd. De anför att kompletterings- plantering under avtalstiden inte utförts enligt avtalet.
Förvaltningen har begärt en skriftlig redogörelse från entreprenören om hur många träd som har planterats och var dessa är placerade. Entreprenören har haft svårigheter att finna dokumentation i frågan. Vad gäller trafikkontorets del har uppgifter ej erhållits.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 oktober 2008.
Dnr 306-2008-000
Ordföranden Andreas Sturesson (kd) yrkade med biträde av en enig nämnd bordläggning av ärendet.
Rapporteringen godkänns och läggs till handlingarna.
Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till länsstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även för att rapportera in avbrott i verkställigheten om beslutet inte verkställts på nytt inom tre månader från dagen för avbrottet.
Förvaltningen har sammanställt data och konstaterar att individ- och familjeomsorg har ett ej verkställt beslut enligt SoL. Avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning och äldreomsorgen har inte några ej verkställda beslut per 30 september 2008. För beslut enligt LSS sker en nollrapportering.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 oktober 2008.
Dnr 132-2008-600
Redovisningen från fritidens fyra områden läggs till handlingarna.
Syftet med fritidens kvalitetsredovisning är att ge en övergripande bild och bedömning av kvaliteten och måluppfyllelsen i verksamheten med stöd av faktauppgifter och beskrivningar. Redovisningen ska utgöra en avstämning av hur långt verksamheten kommit i det löpande förbättringsarbetet och ligga till grund för utvecklings- och verksamhetsplanering för kommande period.
Sammanfattningsvis beskriver enheterna att de detta år haft ekonomiska och strategiska möjligheter att nå ovanligt långt i måluppfyllelsen. Upprustningen av lokalerna som genomförts bedöms också leda till bättre möjligheter att bedriva attraktiv verksamhet. Ökade öppettider och förstärkt bemanning kommer också att medföra en högre kvalitet och ökade besökssiffror efter hand.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 oktober 2008.
Dnr 558-2008-400
Nämnden deltar i gemensam upphandling avseende ramavtal för genomförande av anläggningsarbeten.
Nämnden beslutar att alla nödvändiga beslut samt att teckna avtal för Enskede-Årsta-Vantörs räkning uppdras till stadsdelsdirektören vid Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning.
Från och med 2006 har investeringsmedel avseende parkmiljö fördelats till stadsdelsnämnderna. Större parkinvesteringar sker delvis utifrån inlämnade önskemål från stadsdelsnämnder och efter beslut i kommunfullmäktige. Dessa investeringar handläggs av trafikkontoret.
Entreprenadavtalet avseende genomförande av parkinvesteringar löper ut den 14 maj 2009.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantör deltar i en ny gemensam upphandling av anläggningsentreprenör med övriga stadsdelar i söderort. Avtalstiden är beräknad till 15 maj 2009 och avtalstiden är ett år med möjlighet till förlängning.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 november 2008.
Dnr 554-2008-103
Nämnden deltar i gemensam upphandling avseende ramavtal för projekttjänster.
Nämnden uppdrar till stadsdelsdirektören i Skarpnäck att besluta i samtliga för upphandlingen nödvändiga beslut, att teckna avtal med utsedda leverantörer samt att besluta i övriga frågor som rör avtalet under avtalsperioden.
Från och med 2006 har investeringsmedel avseende parkmiljö fördelats till stadsdelsnämnderna. En stor del av stadsdelsförvaltningarnas parkinvesteringar beslutas av kommunfullmäktige och projekten leds och genomförs via stadens trafikkontor.
För upprättande av ritningar och mängdförteckningar samt mätningar med mera föreslås en gemensam upphandling av ramavtal av konsulttjänster för mindre parkinvesteringsprojekt.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantör deltar i upphandlingen. Avtalsstarten är beräknad till juni 2009 och avtalstiden är ett år med möjlighet till förlängning.
Dnr 568-2008-103
3 Nämnden översänder förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till Länsstyrelsen i Stockholms län.
4 Paragrafen justeras omedelbart.
Länsstyrelsen har genomfört en tillsyn över barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning under perioden 2007-11-01-2008-03-01 med anledning av att det inkommit ett antal klagomål till länsstyrelsen och att socialsekreterare i media uttryckt oro för att rättssäkerheten inte kan upprätthållas.
Förvaltningen framhåller dock att det av länsstyrelsens tillsyn inte framkommit något som tyder på att myndighetsutövningen för barn och ungdom inte skulle vara rättssäker. Förvaltningen har sammanställt de åtgärder som vidtagits i samband med länsstyrelsens granskning.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 oktober 2008.
Dnr 115-2008-502
Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamoten Jonas Eklund (mp);
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.
Genomförandegruppen, för bostäder med särskild service för funktionshindrade, har funnits i sin nuvarande form sedan 2001. Erfarenheterna av Genomförandegruppens arbete är att gruppen bidragit till en mer aktiv utbyggnad av boenden. Förslaget till ny organisation innebär att Genomförandegruppen omvandlas till en beslutsgrupp med uppgift att inhämta kunskap om och ta ställning till behov och planerade utbyggnader.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslagets innehåll och menar att en central Genomförandegrupp ökar möjligheterna för en effektivare utbyggnad av bostäder med särskild service. Förvaltningen finner dock att det inte tydligt framgår vilket ansvar stadsdelarna fortsättningsvis har beträffande exempelvis beslut i inriktnings- och genomförandeärenden. Denna del behöver tydliggöras.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 oktober 2008.
Dnr 479-2008-006
Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas i huvudsak som svar till kommunstyrelsen.
Därutöver vill vi framföra följande.
Vi delar uppfattningen att det är en viktig del av den långsiktiga planeringen att kartlägga brukarnas behov och synpunkter på utformningen av de boenden som planeras. Däremot ska inte rätten till inflytande blandas ihop med den konkurrensutsättning som är basen i den borgerliga ”valfrihetsmodellen”. Det nya systemet garanterar inte rätten att välja kommunalt boende eller att säga nej till konkurrensutsättning av sitt eget hem, vilket KHR betecknar som en ”kränkning av människors självbestämmanderätt”.
Förutom översynen av Genomförandegruppen uppmanar vi därför kommunstyrelsen att ta fram nya direktiv för införandet av reell makt för brukare och företrädare i nära dialog med Kommunstyrelsens handikappråd. Planen för utbyggnad av gruppbostäder gick ut för två år sedan. Vi beklagar att den borgerliga majoriteten inte har prioriterat att ta fram en ny plan till kommunfullmäktige för att bygga bort bostadsbristen för personer med funktionsnedsättning.
En sådan plan bör utgå från en vision om framtidens boende, som tas fram i nära samverkan med brukarorganisationerna.
Vår uppfattning är att förutsättningar för gruppbostäder och stödbostäder ska prövas i alla nya bostadsprojekt och att stadsdelsnämnderna alltid ska redovisa skälen om de inte vill bygga. Lokala handikapprådet och berörda brukarorganisationer ska alltid få yttra sig i planärenden.
För att inte ekonomiska skäl ska stoppa en utbyggnad, bör staden ta fram lösningar så att stadsdelsnämnderna får tillräckliga ekonomiska möjligheter att driva de mest kostnadskrävande boendena. Socialtjänstnämnden ska särskilt uppmärksamma behovet av boenden för små funktionshindersgrupper och personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.”
Med stöd av regeringens bemyndigande den 15 juli 2004 gavs en parlamentarisk kommitté i uppdrag att göra en översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder. År 2006 vidgades uppdraget till att omfatta en bred översyn av lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS). LSS-kommittén har nu överlämnat slutbetänkandet ’Möjlighet att leva som andra. Ny lag om stöd och service för vissa personer med funktionsnedsättning (SOU 2008:77)’. Dessutom lämnas i slutbetänkandet ett antal förslag som gäller lagens tillämpning samt insatser för att utveckla verksamheter med stöd och service enligt LSS så att lagen fungerar som ett effektivt redskap för att uppnå de nationella målen för handikappolitiken.
Förvaltningen anser att slutbetänkandet i stort innehåller många bra förslag för att lagstiftningen bättre ska motsvara behoven hos målgrupperna samt de handikappolitiska målen.
Dnr 505-2008-006
Det är viktigt att stat, kommun och landsting efter många år av diskussioner om huvudmannaskapsfrågan för LSS nu kan fokusera på kvalitet och verksamhetsutveckling. Vi motsätter oss därför den ytterligare översyn av huvudmannaskapet som föreslås av LSS-kommittén.
Det är mycket positivt att barnperspektivet förs in i LSS. Vi vill samtidigt uppmärksamma behovet av stöd i föräldraskapet, så att prövningen inte görs så restriktiv att kraven blir högre än för föräldrar utan funktionsnedsatta barn. Till ett barnperspektiv hör att uppmärksamma att flera barn ökar belastningen för föräldrarna, vilket måste beaktas. För barn till föräldrar med funktionsnedsättning måste barnperspektivet finnas med när rätten till insatser prövas för föräldrarna. När anhöriga är personliga assistenter finns risk för intressekonflikter som bör uppmärksammas. För att säkerställa barnperspektivet och rätten att komma till tals behövs metodutveckling för LSS-handläggare i utredningssystemet BBIC (Barns behov i centrum).
Personlig assistans är enligt Socialstyrelsens analys en kostnadseffektiv insats. Med den nya lagen kommer en del personer som idag har personlig assistans enligt LSS att mista assistansen. Det är därför viktigt att den nya insatsen personlig service enligt LSS ges så att möjligheter att leva som andra inte försämras. Vi är oroliga för att den förväntade besparingen drabbar enskilda hårt, vilket vi motsätter oss. Detta måste noga följas upp.
LSS-kommittén konstaterar att funktionshindersperspektiven i socialtjänstlagen behöver förstärkas. Innan en sådan lagändring har trätt i kraft, befarar vi att insatserna kan bli otillräckliga om en generell åldersgräns vid 65 år för nybeviljande av LSS-insatser införs. Vi motsätter oss en generell åldersgräns innan vi sett effekterna av en ändrad socialtjänstlag.
Vi vill understryka vikten av att ledsagarservice kan fås även i fortsättningen, antingen som en självständig insats eller som en del av insatsen personlig service med boendestöd. Ledsagarservice är ett bra stöd för unga personer i deras väg till ökad självständighet.
En särskild plan för genomförandeprocessen av den nya lagstiftningen behöver upprättas för att säkra att förändringarna genomförs på ett tryggt och samordnat sätt för individen. Erfarenheterna från de senaste årens förändringar av a-kassan och sjukförsäkringen har lett till stark oro hos många människor som inte fått klara besked om hur de kommer att påverkas.
Om kommunerna får nya kostnader på grund av förslaget ska staten ersätta kommunerna.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsrevisionen.
Revisionskontoret har genomfört en informationssäkerhetsgranskning av ParaSoL med fokus på behörighetsadministration och spårbarhet i systemet. ParaSoL är en applikation till paraplysystemet, som tillhandahåller IT-stödet för stadens verksamheter inom socialtjänsten. Syftet med granskningen har varit att se om ParaSoL uppfyller de krav som ställs i kommunfullmäktiges informationssäkerhetsregler.
Förvaltningen vill påpeka att det vore meningsfullt med en handbok för dokumentation i ParaSol som riktar sig till alla verksamheter och för alla stadsdelsförvaltningar. En sådan handbok kan med fördel tas fram från centralthåll i staden och med syfte att den används systematiskt inom stadens berörda enheter.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 oktober 2008.
Dnr 461-2008-102
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.
Tomas Rudin och Hasan Dölek båda (s) har lämnat en motion om bildande av ett kommunalt energiutvecklingsbolag i syfte att finna nya sätt att spara energi och stimulera nya energiutvinningstekniker i hushållsnära miljö. Bolaget föreslås också bedriva viss verksamhet som marknaden själv inte kan utveckla.
Förvaltningen instämmer med motionärerna att staden i kraft av sin storlek och kunskap har en viktig roll att spela och att ett långsiktigt hållbart Stockholm kräver en omställning av flera av stadens energisystem. Förvaltningen är tveksam till att det skulle vara staden, som en aktör på marknaden, som ska driva på utvecklingen. Istället bör det vara företag som i konkurrens med andra driver förnyelse och utveckling mot hållbara lösningar för energiförsörjningen.
Stadelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 oktober 2008.
Dnr 483-2008-006
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Motionen bifalles.
Utvecklingen av framtidens energiförsörjning ställer krav på både privata och offentliga aktörer. Staden som en av landets största energikonsumenter kan bidra med att utveckla efterfråga ny teknik som på sikt kan bli ett hållbart alternativ till dagens energiförsörjning. För detta arbete är det intressant att pröva möjligheten att genom ett kommunalt energiutvecklingsbolag påskynda detta arbete.”
Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Motionen tillstyrks delvis.
Därutöver anförs följande.
I Miljöpartiet de Grönas förslag till budget för Stockholms stad för 2009 avsätts avsevärda belopp för investering i förnybar energi och energibesparing i Stockholm. Vi anser att staden ska gå in med investeringsmedel i sådana energiprojekt som är angelägna ur miljösynpunkt. Och har svårt att finna annan finansiering. Bland annat behövs en snabb och omfattande utbyggnad av produktion och distribution av biogas i Stockholmsområdet, vilket har en naturlig anknytning till stadens avfalls- och avloppshantering. Staden bör delta i och stödja denna utbyggnad genom sina förvaltningar och kommunala bolag.”
Tjänsteutlåtandet överlämnas som yttrande över ansökan om ändring av tillstånd för Årstabergshemmet.
Med anledning av att Attendo Care AB ansöker om en ändring av sitt tillstånd för Årstabergshemmet har nämnden möjlighet att yttra sig i frågan. Årstabergshemmet omfattar idag 21 platser med somatisk inriktning och 32 platser för personer med demenssjukdom. Ansökan om ändrat tillstånd avser att verksamheten enbart kommer att ta emot personer med demenssjukdom och att antalet demensplatser ökar från 32 till 53 platser.
Förvaltningen ser positivt på förändringen då behovet av platser för personer med demenssjukdom är stort.
Dnr 544-2008-603
Enligt socialtjänstlagen får länsstyrelsen bara bevilja tillstånd för verksamheter som uppfyller kraven på god kvalitet och säkerhet. Vi anser därför att det är befogat att länsstyrelsen nu gör en bedömning av verksamheten som helhet, och inte bara av den ändring av inriktning mot att enbart ta emot personer med demenssjukdom som framgår av ansökan. Vi anser också att länsstyrelsen bör pröva om det finns fog för att förena eventuellt ändrat tillstånd för att driva verksamheten med villkor av betydelse för kvalitet och säkerhet, exempelvis tillämpliga föreskrifter från Socialstyrelsen.
Vi vill också uppmärksamma att det finns olika uppgifter om bemanningen i Årstabergshemmets ansökan om ändrat tillstånd och i länsstyrelsens beslut med anledning av tillsynen av hemmet. Bland annat finns olika uppgifter om nattbemanningen och vikarieanvändningen.”
I motion (2008:56) om arbetet med tillgängligheten i offentliga miljöer från Abdo Goriya (s) och Håkan Wahlén (s) föreslås att en fond ska startas ur vilken näringsidkare och/eller fastighetsägare som önskar göra insatser för ökad tillgänglighet eller för miljövärnande åtgärder kan söka medel.
Förvaltningen ser positivt på ett intensifierat arbete med att förbättra tillgängligheten i offentliga miljöer. Förvaltningen anser dock att de krav på tillgänglighet som bland annat näringsidkare och fastighetsägare är ålagda att uppfylla ska uppfyllas utan medel ur en fond.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 oktober 2008.
Dnr 485-2008-006
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Arbetet med att uppnå målet om att vara världens mest tillgängliga stad måste intensifieras. Motionären tar upp ett sätt som kan stimulera fastighetsägare och rörelseidkare att påskynda denna process vilket bör prövas för att uppnå målet.
Ändamålet för en fond bör endast avse att stimulera extra insatser för ökad tillgänglighet utöver lagens krav, till exempel när en tillgänglighetsåtgärd bedöms vara orimligt betungande för företagaren och denne därmed inte omfattas av föreskriften om enkelt avhjälpta hinder eller annan lämplig lagstiftning.
Endast företag som uppfyller sociala krav, kollektivavtal och krav på etiska avtalsvillkor bör komma ifråga för bidrag, liksom att ILO:s åtta grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas. Företag som själva har möjlighet att bekosta tillgänglighetsåtgärder ska inte kunna få bidraget.
Därutöver vill vi framhålla vikten av att stadsbyggnadsnämnden avsätter tillräckliga resurser för att kunna följa efterlevnaden av föreskriften om enkelt avhjälpta hinder.”
Nämnden inger och åberopar som yttrande till Kammarrätten i Stockholm svaret som upprättats av stadsledningskontorets juridiska avdelning.
Nämnden beslutade den 20 december 2007 att hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra skulle avvecklas från den 1 april 2008, under förutsättning att Stockholms stads äldrenämnd beviljade tillstånd till Vantörs hemtjänst AB att bedriva enskilt drivna hemtjänstverksamheter. Detta beslut överklagades till länsrätten som avslog överklagandet. Länsrättens dom överklagades till kammarrätten som har meddelat prövningstillstånd.
Förvaltningen hänvisar till det tjänsteutlåtande som upprättats av stadsledningskontorets juridiska avdelning.
Dnr 461-2007-449
Tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman (mp), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman (mp), vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ), ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Nämnden instämmer i det som klaganden har anfört och medger bifall till överklagandet.
Därutöver vill vi anföra följande.
Genom Statskontorets rapport om avknoppning av kommunala verksamheter står det klart att den borgerliga majoritetens utförsäljning till underpris av hemtjänstenheter, förskolor och annan kommunal egendom är olaglig.
Ett bifall till överklagandet får sannolikt begränsad praktisk betydelse, eftersom försäljningsavtalet inte innehåller någon återgångsklausul. Trots det är det angeläget att få tydliga besked från kammarrätten om hur lättsinnigt en politisk majoritet får förfoga över stockholmarnas gemensamma egendom.”
Jonas Eklund (mp) anmälde jäv och deltog ej i ärendets handläggning.
Frågor ställdes om - hur verksamheten idag bedrivs vid Asken samt dess fortsatta verksamhet, om nämndens sammanträden anslås på anslagstavlorna i stadsdelen, parkeringsproblem i Dalen vid nybyggnationen samt skrivelse från miljöpartiet om klimatarbete i balanslistan.
En enkel redovisning om budget-skuldrådgivning lämnas vid kommande sammanträde.
Stadsdelsdirektören Gillis Hammar inbjöd åter till nämndens beredningsmöte den 24 november samt för nämnden, förvaltningsledningen och enhetschefer till gemensamt julbord den 8 december.
Inkomna skrivelser, protokollsutdrag med mera.
Tjänstemannabeslut enligt delegationsförteckning.
Balanslista över nämndens skrivelser, frågor.
Skyddskommitténs möte den 11 november 2008.
Anmälningsärendena läggs till handlingarna.