Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-02-17

Sammanträde 2011-02-17

Datum
Klockan
18.00
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppen frågestund, torsdag 10 februari 2011 klockan 18.30
Medborgarna är välkomna att stäl Läs mer...la frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

2 Val av justerare, dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Verksamhetsberättelse med bokslut 2010 för

5 Månadsrapport för januari

6 Kvalitetsgarantier 2011 för samtliga verksamheter

7 Inrättande av nya förskoleavdelningar på Spårfinnargränd 12 - inriktningsärende

8 Inrättande av tre nya förskoleavdelningar på Nytorpsskolan - inriktningsärende

9 Inspektion av tre förskoleenheter - anmälan av rapporter

9 .1 Inrättande av ny förskoleavdelning i Dalbottens parklekinriktnings- och genomförandeärende

10 Rapportering enligt 16 kap 6 f § SoLav ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS-rapportering till Socialstyrelsen

11 Organisation av patientsäkerhetsarbete enligt ny patientsäkerhetslag

12 Verksamhetsuppföljning inom äldreomsorgen, Årstabergshemmet, Oasen, Medihead AB och Sign Care AB

13 Verksamhetsuppföljning , Stureby vård- och omsorgsboende - svar på skrivelse

14 Verksamhetsuppföljning, Enskededalens servicehus - svar på skrivelse

15 Verksamhetsuppföljning, Gullmarsplans hemtjänst - svar på skrivelse

16 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Pensionärsrådets protokoll (se pärm)
D. Handikapprådets protokoll (se pärm)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (se pärm)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen
H. Verksamheternas verksamhetsplaner 2011 (se pärmar)
I. Delegationsförteckning reviderad oktober 2010

18 Stadsdelsdirektörens information

Remissärenden

19 Långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet - svar till kommunstyrelsen

20 Statens energi myndighets rapport för biogasstrategi - svar till kommunstyrelsen

21 Slutbetänkande av Fiskevårdsutredningen (Jo2007:03)

Med fiskevården i fokus - en ny fiskevårdslag (SOU 2010:42) - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)
Dnr 613-2010-1.5.1

22 Förslag till ändring av Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun (§ 3 avseende utökning av antal officiella strandbadplatser som offentliga platser och § 23 hundförbud på officiella strandbadplatser - svar till kommunstyrelsen

Dnr 7-2011-1.5.1. (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

23 IT-strategi för bättre lärande

24 Nämndernas serviceskyldighet enligt förvaltningslagen - svar till Revisionskontoret

25 Samlad strategi för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare. Förslag på samarbete med en ansökan till Socialstyrelsen om inrättande av en försöksverksamhet med sprutbyte - svar till ko§munstyrelsen

26 Central upphandling av vård och omsorgsboende - svar till kommunstyrelsen

27 Tillsyn enligt Socialtjänstlagen av Mårtensgården - svar till Socialstyrelsen

Slutet sammanträde

28 Upphandling avseende driften av konsumentvägledning - förfrågningsunderlag

29 Anmälan av sociala delegationens protokoll, från sammanträden 2011-01-20

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (118 kb)

§1 Val av justerare, dag för justering, anmälan av justerat protokoll

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdag den 23 februari 2011.

Protokoll från nämndens sammanträde den 20 januari anmäldes justerat den 26 januari. Protokollet läggs till handlingarna.

§2 Anmälan av val till stadsdelsnämnden samt fyllnadsval till Sociala delegationen 2011

Anmälan

Anmäldes att kommunfullmäktige förrättat fyllnadsval till stadsdelsnämnden för år 2011.

Love Edenberg (mp) ersättare

Åsa Öckerman (mp) ersättare

Fyllnadsval till Sociala delegationen 2011

Stadsdelsnämnden utser Åsa Öckerman (mp) till ledamot i Sociala delegationen för år 2011.

§3 Verksamhetsberättelse med bokslut 2010 för Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen med bokslut 2010 och överlämnar den till kommunstyrelsen

2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,6 miljoner kronor för parkinvestering Dalbotten.

3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,4 miljoner kronor för parkinvestering Vättersparken.

4. Stadsdelsnämnden godkänner redogörelsen av genomfört uppdrag om att nyttja delar av överskottet inom äldreomsorgen till att täcka behov av kompetensutveckling samt ytterligare insatser för att förbättra dokumentationen, från nämndens beslut om tertialrapport 2 2010.

5. Stadsdelsnämnden godkänner redogörelsen av genomfört uppdrag om att nyttja delar av överskottet inom förskola till att täcka behov av kompetensutveckling, från nämndens beslut om tertialrapport 2 2010.

6. Nämnden anför därutöver
” Verksamhetsberättelsen visar en god manifestation av alliansens fokus om budgethållning och kvalitet inom våra olika verksamhetsformer i stadsdelen.

Under årets har också alliansens utökade satsning på web-tjänster för

brukare utgjort ett viktigt inslag i arbetet med valfrihet och mångfald för medborgarna. Flera brukarundersökningar visar goda resultat. Vi vill dockframhäva vikten av ett utvecklat arbete med svarsfrekvenser i de verksamheter där nivån kan uppfattas kunna bli bättre.

Upphandlig av verksamhet fortsätter med fokus mot kvalitet och god

hushållning med våra gemensamma skattepengar. Vi ser här också till

möjligheterna med utmaningsrätten och möjligheten att öka på en mångfald av utförare inom olika verksamhetsområden.

Vi har ett fortsatt fokus mot mot målet om självförsörjning av arbete där ekonomiskt bistånd skall utgöra temporära omställningsstöd för invånare i behov av detta. Att behovet av ekonomiskt bistånd fortsätter att minska är både glädjande för oss allianspolitiker men främst för dem som nu kan se en framtid med egen försörjning i fokus. praktikplatser och annat inom kommunal verksamhet som erbjudits via jobbtorg och skolor har utgjort en god möjlighet för båda nyanlända invandrare och ungdomar att få in en fot på arbetsmarknaden.

Andelen invånare som är nöjda med skötsel av park- och grönområden bör öka till kommande år med fokus på vår inställning om vikten av ”rent-snyggt-tryggt”. Trygghetsvandringar i samverkan med andra skall även fortsätta utgöra ett inslag i arbetet med att göra vårtstadsdelsnämndsområde tryggt.

Under 2010 har vi uppfyllt barnomsorgsgarantin till 100%. Detta är både mycket glädjande och även en grundförutsättning för att kunna bygga vidare på utvecklingen av en kvalitativ barnomsorg. Vi står dock inför en utmaning vad det gäller en allt större och tilltagande efterfrågan på platser inombarnomsorgen. En utvecklad samverkan med privata och andra alternativa anordnare av barnsomsorg är av största vikt tillsammans med fokus på personalförsörjningsfrågan i de ambitiösa planer vi nu genomför med nyetableringar av nya barnomsorgsavdelningar inom stadsdelen. Under 2011ser vi en utmaning i att utveckla den idag goda kundnöjdheten inom barnomsorgen. En fortsatt uppfräschning av förskolegårdar samt vidarekompetensutveckling av personal är här viktiga beståndsdelar.

Under 2010 fortsatte arbetet med att säkerställa den goda kvaliteten inom individ- & familjeomsorgen med hjälp av utvecklade utredningsmetoder. Vi tror att detta arbete kommer att få en fortsatt betydelsefull innebörd inom området det kommande året. Andelen biståndsbedömd öppenvård har visat en tydlig ökning under året med ett fokus om god prövning av behoven för den enskilde.

Samverkan med Landstinget vad det gäller vård- & omsorg för äldre harutvecklats under året bl. a. med hjälp av överenskommelser och avtal. Detta är särskilt viktigt om vi ser till våra äldre invånare och de behov dessa har i olika sammanhang. Det är också viktigt att betona vikten av att vi fortsätter stödja den viktiga resurs som anhöriga utgör inom framför allt äldreomsorgen. Vi ser med glädje att lyckade upphandlingar inom området gett en ökad mångfald och kvalitet samt inte lett till ökade kostnader för övertalighet.

Inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning ser vi medoro att LSS-pengen fortfarande inte accepteras av vissa utförare med de effekter detta kan få. I samarbete med förvaltning har vi för avsikt att lyfta denna fråga för vidare hantering. På samma sätt som inomäldreomsorgen ser vi med glädje att flera upphandlingar inom området både gett en ökad mångfald och kvalitet men inte minst en utebliven ökning av kostnader för övertalighet

Arbetet med att minska långtidssjukskrivningar och mer värdeskapande medarbetarmodeller som t ex Lean har byggt en god grund för att bidra till att göra Enskede Årsta Vantör till en attraktiv arbetsplats. Vi glädjer oss särskilt åt att andelen långtidssjukskrivna nu sjunker som ett resultat av nämndens projektarbete inom området.

Nämndens överskott kan verka stort men skall snarare ses i termer av ett överskott på ca 2% inom en verksamhet som omsätter närmare ett par miljarder. Enskede Årsta Vantör är den sett till balansomslutningen största stadsdelen inom Stockholms stad. Den största delen av överskottet (ca 64%)utgörs också av en minskad efterfrågan på beställarsidan inom äldreomsorgen och avseende en lägre efterfrågan på heldygnsomsorg. Att verka för en godhushållning med skattemedel samt budgethållning inom de kommunala verksamheterna har utgjort en viktigt och långsiktig beståndsdel i den av allianspartierna förda politiken. Trots allt är det nog få invånare som vill återuppleva en mindre ansvarsfull budgetpolitik liknande den som tidigare vänstermajoriteter fört och i förlängningen den inverkan dettamedfört på kvaliteten i verksamheterna.”

7. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Verksamhetsberättelse med bokslut för 2010 visar att nämnden i hög grad bidragit till stadens tre inriktningsmål liksom kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena; Stadens verksamheter ska vara kostnadseffektiva, Nämndens verksamhet visar ett överskott om 39,1 miljoner kronor efter överföring Staden ska vara en attraktiv, trygg tillgänglig och växande stad för boende; Aktiviteter för barn- och ungdomar som feriearbeten, kolloverksamhet, badbussar m.m. har anordnats. Extra åtgärder har genomförts under året för att öka tryggheten i parker. Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras. Fortsatta upphandlingar har skett, ett intensivt arbete pågår för att få fram fler förskoleplatser i området.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2011.

Dnr 49-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag med tilläggsanförande från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, m.fl (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Verksamhetsberättelsen speglar den moderatledda politiska majoritetens budget, som på strategiska områden skiljer sig från den politik som våra partier står för. Vi tar avstånd från de politiska målen att privatisera till varje pris och att strama åt välfärden trots stora behov i befolkningen. Den förda politiken leder till allt större sociala och ekonomiska klyftor samtidigt som skattepengar som är till för välfärden tillåts bli vinster i de privata bolagen.

För oss är ett gott resultat att både verksamhet och budget går ihop, snarare än att dra ner ambitionerna och skicka tillbaka rekordhöga 40 mnkr till stadshuset som kunde ha varit till stor nytta i verksamheterna. Med fler händer i omsorgen, socialtjänsten och förskolan hade vi förbättrat kvaliteten för brukarna samtidigt som anställda hade fått minskad arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö. Bokslutet bekräftar att vi har haft rätt i vår kritik av nedskärningar och överdrivet stor ekonomisk buffert och i vår uppfattning att alla pengarna behövs i verksamheten. Om vi också räknar med de miljontals kronor i privata vinster som tas ut i avknoppade enheter inom hemtjänst och förskola hade vi kunnat driva ett mycket ambitiöst klimat- och miljöarbete, prioriterat jämställdheten på bred front och satsat stort på att motverka att allt fler ungdomar prövar narkotika. Kvinnoverksamheten hade kunnat vara kvar som en spjutspets i arbetet mot det ökade missbruket bland kvinnor. Inom socialtjänsten hade behoven kunnat få styra i högre grad, och placeringar inte kortats av till följd av budgetskäl.

Enligt verksamhetsberättelsen uppfylls nästan alla mål, vilket är en skönmålning. Brukar- och medborgarundersökningar, inspektörsrapporter och myndighetsinspektioner har visat på många brister och försämringar, vilket borde återspeglas i de redovisade resultaten. Inom förskolan ser vi stora skillnader i beskrivningen av den faktiska verksamheten när vi läser verksamhetsberättelsen parallellt med förskoleinspektörernas rapporter. Det pedagogiska utvecklingsarbetet och kvalitetsarbetet har försummats under de senaste årens utbyggnad av förskolan. I verksamhetsberättelsen beskrivs att ”Förskolornas kvalitetsarbete har fortsatt att utvecklas och bedöms vara noga genomtänkt och tydligt organiserat” medan förskoleinspektörerna skriver i två fall av tre att ”Förskoleenhetens kvalitetsarbete bedrivs inte på ett systematiskt sätt”. En signal om försämringar kom redan i brukarundersökningen, där föräldrarna inte var lika nöjda som tidigare. Centraliseringen av grundskolan har också lett till bestående försämringar i samarbetet med förskolan. Enligt vår uppfattning måste nämnden klara att både ge fler barn plats i förskolan och att försvara och förbättra kvaliteten. Det innefattar att barngrupperna måste minska, vilket är ett mål som inte har uppnåtts.

Inom äldreomsorgen redovisas att det övergripande målet om ökad kvalitet uppfylls helt trots att flera av KF:s indikatorer visar motsatsen. Brukarundersökningen har till exempel försämrade resultat för andel nöjda omsorgstagare i vård- och omsorgsboende, andel nöjda med anhörigstöd, andel omsorgstagare i hemtjänst i ordinärt boende och i vård- och omsorgsboende som upplever trygghet och andel nöjda med upplevelsen av maten och måltidssituationen i hemtjänst i ordinärt boende. Alltför många får inte heller rätt till särskilt boende förrän efter överklagande och dom i förvaltningsdomstol. Socialstyrelsen har även kritiserat nämnden för inlåsning av demenssjuka nattetid utan personaltillsyn. Dessutom har verksamhetsuppföljningarna visat att kvalitetsbrister kommer tillbaka i cykler, utan bestående förbättringar. De återkommande bristerna tyder på strukturella problem, vilket bör leda till en grundlig utredning. Det förebyggande arbetet med sociala mötesplatser och Rågsveds Hälsoträdgårdar är positiva satsningar som bör värnas.

Målet att minska ”andelen bidragstagare med långvarigt ekonomiskt bistånd” anses vara uppfyllt trots att årsmålet inte är nått. Fortfarande har unga utan utbildning och arbetslivserfarenhet, utlandsfödda och människor med arbetshinder mycket svårt att komma in på arbetsmarknaden. Regeringens hårda sjukförsäkringspolitik har lett till att ytterligare cirka 50 människor i vårt område har behövt försörjningsstöd efter indragna ersättningar. Förutom att människors hushållsekonomi försämras rejält övervältras stora kostnader på kommunen. Underskotten inom individ- och familjeomsorg visar på stora behov av insatser för missbruksvård, vård och barn och unga, boendestöd för personer med psykisk ohälsa samt på stora svårigheter att få bostad för människor med samsjuklighet och äldre med sociala problem. Den sociala verksamheten behöver tillföras mer resurser, inte mindre. Ryckigheten i besluten och de obefintliga konsekvensbeskrivningarna har skapat onödig osäkerhet bland personal och brukare, inte minst inom missbruksvården. Vi är starkt oroade över vilka effekter åtstramningarna och de kortade placeringarna kommer att ge. Nedläggningen av Kvinnoverksamheten och ungdomsmottagningen i Rågsved drabbar kvinnor och unga hårt. Trots att vi har flest hemlösa i staden (329 personer), flest unga hemlösa 20-25 år (51 personer), fått fler hemlösa i varje mätning sedan 2006 samt ökat mest i antal hemlösa sedan 2008 jämfört med andra stadsdelsområden har inga offensiva satsningar redovisats. Inom stöd och service för personer med funktionsnedsättningar finns en positiv utveckling när det gäller kulturupplevelser, brukarinflytande och ungas möjlighet till en aktiv fritid. Däremot är det tydligt att konkurrensutsättningen av dagliga verksamheter och korttidsboende som oppositionen har gått emot kraftigt har försämrat kvaliteten ur brukarnas perspektiv. Vi är inte heller nöjda med att inga nya omsorgslägenheter har tillkommit under året.

En av ljuspunkterna är att andelen storkök som sorterar ut matavfall för biologisk behandling vida har överträffat målen. Andelen förnyelsebart drivmedel vid bilkörning är dock fortfarande för lågt. Nämnden bör vara föregångare i klimat- och miljöfrågor och minska utsläppen av växthusgaser i vår verksamhet. Att ha en hög andel ekologisk mat är ett tydligt sätt att gå före som också ger en bättre matkvalitet. Ekologisk mat i förskolan kan öka intresset för en klimat- och miljövänlig livsstil hos våra unga. Att den ekologiska maten endast ökar från 14 till 14,5 procent får anses som ett mycket dåligt resultat samtidigt som målet är satt så lågt som till 15 procent. Förskolorna i Hagsätra är dock ett gott föredöme, där man har 23 procent ekologisk mat enligt kvalitetsgarantin.

Den moderatledda majoritetens politik för att bekämpa klotter och hålla rent har misslyckats utifrån 2010 års medborgarundersökning. Inte heller känner sig folk tryggare,, snarare tvärtom. Även om parkskötseln har blivit bättre är årsmålet inte nått och bara drygt hälften är nöjda. Att tillgängligheten har förbättrats är dock glädjande. Utifrån medborgarundersökningen är det obegripligt att anse att KF-målet om Stockholm som en ren, vacker och trygg stad är uppnått. Sammantaget har stadsmiljön i Stockholms stad tvärtom utvecklats klart negativt under den borgerliga majoriteten. Vi ser också en klar försämring i den långsiktiga utvecklingen i delar av vårt stadsdelsområde. Stadens försäljning av Högdalens centrum till Boultbee har varit mycket negativ och nedläggningshotet mot Fria Teatern gör inte läget i centrumet bättre. Planerna att bygga villor på kolonilotterna i Snösätra och försvåra möjligheten att värna naturområdet är ogenomtänkta och minskar de boendes tilltro till honnörsorden om ökad delaktighet via Söderortsvisionen. Planerna under rödgröna majoriteten att göra Högdalstopparna till ett fritids- och rekreationsområde har stannat av och skateparken flyttats till det betydligt sämre läget i den s.k. Triangeln. Årstaskogen har inte blivit naturreservat, trots att ärendet har legat färdigt för beslut i snart fem år. Farhågor finns att programarbetet om Gullmarsplan kan hota Årstaskogen vilket vi starkt motsätter oss.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom förslag från (m) och (fp).

§4 Månadsrapport för januari

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Bokföringen i januari ger för litet material för att göra en fullständig prognos för hela året. Månadsrapporten innehåller en utförligare redovisning av åtgärder för att klara barnomsorgsgarantin.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 februari 2011.

Dnr 1.2.1.-060/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om motförslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat att förslaget från (s), (v) utgör motförslag.

Votering begärdes och genomfördes med ”ja” för bifall till förvaltningens förslag och ”nej” för bifall till förslag från (s), (v).

”Ja” röstade ledamöterna Gustav Johansson (m), Eva Solberg (m), Annika Davidsson (m), Ellinor Johansson (m), Erika Wing (m), Lena Kling (fp) och ordföranden Anders Hellström (m).

”Nej” röstade ledamöterna Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s), Mattias Mirhagen (s), och tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi (s).

I denna del deltog ej (mp)

Med sju ”ja” mot fyra ”nej” konstaterade ordföranden att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till punkterna 1 och 2 i förslag från (s), (v) med tillhörande text.


Reservationer

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

1. Nämnden godkänner rapporten.

2. Förvaltningen får i uppdrag att i samverkan med berörda parter finna långsiktig finansiering av Fria Teaterns verksamhet.

3. En summa om 700 000 kronor avsätts som en garanti för fortsatt verksamhet under hösten 2011.

Efter beslut om neddragna anslag 2011 och avisering om neddragning 2012 i Kulturnämnden hotas nu Fria Teatern i Högdalen av nedläggning. Fria teatern är en viktig del av Vantörs kulturliv. Beslutet i Kulturnämnden strider mot alla ambitioner att ha levande förortscentrum med en blandning av kommersiell såväl som offentlig service samt kultur nära medborgarna.

Fria Teaterns verksamhet är i första hand inte ett ansvar för stadsdelsnämnden, men då de centrala facknämnderna brister i sitt ansvar för ytterstaden anser vi att stadsdelsnämnden måste ta initiativ till en långsiktig lösning. En sådan lösning ska självfallet tas fram i samarbete med bland annat kulturförvaltningen och andra parter, exempelvis Söderortsvisionen. Dock ser vi att det inledningsvis kan krävas garanterade medel från stadsdelsnämnden så att den planerade verksamheten kan fortgå utan uppehåll under denna process. Garantin träder in om andra lösningar inte går att få fram.”

Ledamoten Linnéa Haglund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för punkt 1 och 2 i förslag från (s), (v) med tillhörande text.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i förslag från (m), (fp).

§5 Kvalitetsgarantier 2011 för samtliga verksamheter

Enskede-Årsta-Vantörs tadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden fastställer kvalitetsgarantier för enheter vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Ärendet

En del i stadens integrerade ledningssystem (ILS) är så kallade kvalitetsgarantier. Garantierna ska, med utgångspunkt i tilldelade resurser, tydligt beskriva enheternas åtaganden riktade till brukarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2011.

Dnr 603-2010-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss av ärendet mot avgörande idag och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet idag. Därefter fråga om bifall eller avslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

I denna del deltog inte (s), (v)

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

1.Stadsdelsnämnden återremitterar kvalitetsgarantierna.

2. Förvaltningen får i uppdrag att analysera rimligheten i kvalitetsgarantierna utifrån likvärdighet och minsta godtagbara kvalitetsnivå.

3. Förvaltningen får i uppdrag att senare återkomma med en undersökning av vilken nytta kvalitetsgarantierna gör för brukarna i berörda verksamheter.

4. Därutöver vill vi framföra följande.

Kvalitetsgarantierna ska visa vilken kvalitet som enheterna kan lova utifrån givna resurser och mål. Vi saknar dock en bedömning av rimligheten i garantierna utifrån förutsättningar samt de inspektionsrapporter och brukarundersökningar som har kommit under året.

De redovisade garantierna skiljer sig också mycket åt, även när det är samma typ av enheter. En naturlig fråga är därför i vilken grad garantierna bör omfatta en minsta godtagbara kvalitetsnivå och i vilken grad en likvärdig kvalitetsnivå bör erbjudas i likartade enheter.

En annan fråga är vilken betydelse kvalitetsgarantierna har, hur de används och vilken nytta som de gör för brukarna. Med hänsyn till att kvalitetsgarantier har funnits i många år vore det viktigt med en kvalificerad utvärdering av nyttan med garantierna.

Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp)

” Kvalitetsgarantier är ett bra verktyg för att säkerställa en god kvalitet i alla verksamheter. Men för att nämnden ska kunna göra en bedömning av kvalitetsnivån i relation till resurser och säkerställa kvaliteten över hela verksamheten (likvärdighet) måste beslutsunderlaget även innehålla förvaltningens bedömning av verksamheternas kvalitetsnivå och kvalitetsgarantier i förhållande till nämndens verksamhetsplan och budget”.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson instämde i uttalande från (m), (fp).

§6 Inrättande av nya förskoleavdelningar på Spårfinnargränd 12 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda rivning av befintlig byggnad och inrättande av 4-5 nya förskoleavdelningar på Spårfinnargränd 12 i Rågsved.

Ärendet

Det är många barn som står i kö för att få en förskoleplats i Rågsved och Hagsätra. Enligt prognosen kommer antalet barn i förskoleålder dessutom att öka de närmaste åren, främst i Hagsätra. I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose barnomsorgsbehovet i Rågsved och Hagsätra på längre sikt, och för att kunna erbjuda moderna och energieffektiva lokaler, föreslår förvaltningen att utreda rivning av befintlig byggnad och inrättande av en ny förskola på Spårfinnargränd 12 om 4-5 avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2011.

Dnr 12-2011-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Inrättande av tre nya förskoleavdelningar på Nytorpsskolan - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda en ny förskola om tre avdelningar på Nytorpsskolan, Paternostervägen.

Ärendet

Det är många barn som står i kö för att få en förskoleplats i Dalen och i Johanneshov. Antalet barn i förskoleålder kommer enligt prognosen att öka i Johanneshov fram till 2014. I Dalen kommer antalet att sjunka. Behovet av nya avdelningar i området finns ändå, då dessa kan nyttjas av barn i Johanneshov. I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Johanneshov och Dalen på längre sikt, föreslår förvaltningen att utreda inrättandet av en förskola på Nytorpsskolan med tre avdelningar

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2011.

Dnr 10-2011-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Linnéa Haglund (mp), Magnus Dannqvist m.fl. (s) vice ordföranden Rosa Lundmark (v);
” Förskolegårdars fysiska utformning är oerhört viktig av flera skäl. För barn är plats och stimulans till lek ett grundläggande behov för en god utveckling både socialt, känslomässigt och fysiskt. Forskning på SLU i Alnarp har visat att barns kroppsliga utveckling vad gäller till exempel koordination och balans påverkas starkt av förskolegårdens utformning, så att en mer kuperad och varierad sådan ger en direkt mätbar förbättring.

Utgångsläget är en helt plan yta, det är 380 m gångväg till närmaste lekplats, liksom det är en bra bit bort till naturlekområden. Efter kontakt med expertis, förvaltningens tjänstemän, står det klart att en högkvalitativ gård, skapad med tanke på barnens behov av rörelselek, klättring och att röra sig över kuperade ytor bara blir marginellt dyrare eller till samma kostnad.

Vi förutsätter därför att det blir en riktigt bra lösning på förskolegårdens utformning som tillfredsställer såväl barnens som personalens behov av en välfungerande vardagsmiljö.

Vi vill också att det omgärdande staketet ger ett gott bullerskydd, speciellt ut mot Åstorpsringen som tidvis är hårt trafikerad av bland annat SL-bussar.

En översyn av den totala trafiksituationen bör göras, då det redan idag är besvärligt med angöring till Nytorpsskolan.”

§8 Inrättande av ny förskoleavdelning i Dalbottens parklek – inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskoleavdelning i Dalbottens parklek samt att flytta den öppna dagverksamheten ”Dalstugan” inom äldreomsorgen till annan plats i stadsdelen.

Ärendet

Det är många barn som står i kö för att få en förskoleplats i Högdalen. I de närliggande stadsdelarna Hagsätra och Rågsved står också många barn i kö. Enligt prognosen kommer också antalet barn i förskoleålder att öka de närmaste åren. I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose barnomsorgsbehovet Högdalen, föreslår förvaltningen att flytta den öppna dagverksamheten inom äldreomsorgen till Högdalen och att Dalbotten används som en annexförskola till Trollhöjdens förskola.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 januari 2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss och fann att ärendet skulle avgöras idag. Därefter på bifall eller avslag på förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

I denna del deltog inte (s), (v), (mp)

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Linnéa Haglund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.

2. Därutöver vill vi framföra följande.

I Dalbottens parklek bedriver förvaltningen tillsammans med pensionärsorganisationerna en öppen verksamhet för seniorer som är mycket uppskattad och välbesökt. Möjligheten att sitta ute under den varmare årstiden är en stor tillgång i verksamheten.

Ärendet om att flytta den öppna verksamheten för äldre för att ge plats för en förskola har hastats fram utan att tillräckliga kontakter har tagits med nuvarande verksamhet i Dalbottens parklek. Och en källarlokal i Högdalen som enligt uppgift ej är handikappanpassad och ligger vid en parkering har erbjudits som ersättningslokal, vilket inte är acceptabelt. Dessutom är lokalen betydligt mindre än nuvarande lokal, vilket kraftigt skulle begränsa verksamheten.

Det är viktigt att vid intressekonflikter hitta lösningar som alla parter kan känna vara en positiv lösning och en utveckling av verksamheten. Man kan även ställa sig frågande till den ekonomiska bärigheten att bygga om två lokaler för att finna lösningar för att erbjuda förskoleplatser i Högdalen. Vi undrar också om lokalen i Dalbotten uppfyller kraven på ventilation och god inomhusmiljö i lokaler avsedda för små barn. En lösning som bör prövas är istället att uppföra paviljonger i anslutning till Dalbotten för förskoleverksamhet och låta nuvarande verksamhet fortgå.

Förvaltningen uppdras att finna en lösning på den samlade lokalfrågan i samarbete med verksamheten i Dalbotten.”

§9 Inspektion av tre förskoleenheter – anmälan av rapporter

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Inspektionsrapporterna läggs till handlingarna.

Ärendet

Inspektion har under hösten genomförts på tre kommunala förskoleenheter i Enskede-Årsta-Vantör av förskoleinspektörer från utbildningsförvaltningens inspektions- och analysenhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 oktober 2010.

Dnr 29-2011-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna
Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden godkänner redovisningen av förskoleinspektörernas rapporter.

2. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en återrapportering av arbetet med att åtgärda svagheter och brister som framkommit vid inspektionerna.

Förskoleinspektörernas rapporter är guld värda i arbetet med att förbättra kvaliteten i förskolan och även viktiga kunskapsunderlag för arbetet med kvalitetsgarantier, verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser.

I rapporten syns det tydligt att det pedagogiska utvecklingsarbetet och kvalitetsarbetet har stått tillbaka under de senaste årens utbyggnad av förskoleavdelningar. Vår uppfattning är att vi måste klara av att både ge fler barn plats i förskolan och försvara och förbättra kvaliteten.

Särskilt de små barnen måste få bättre tillgång till material för skapande verksamhet. Andra områden som behöver förstärkas är förskolornas interkulturella uppdrag, flerspråkiga barns språkutveckling och arbetet för att motverka traditionella könsmönster och könsroller.

Det är helt oacceptabelt att samverkan med skolorna inte ens fungerar för barn med behov av särskilt stöd. Återigen bekräftas att samverkan är klart sämre sedan grundskolorna flyttades från stadsdelsnämnden och att ingen förbättring är i sikte. Tyvärr innebär skilsmässan mellan förskolan och skolan att visionen om det livslånga lärandet har fått sig en allvarlig knäck.”

§10 Rapportering enligt 16 kap 6 f § SoLav ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS-rapportering till Socialstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Vid en sammanställning för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan konstateras att individ- och familjeomsorg inte hade några beslut enligt SoL att rapportera. Avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning rapporterade totalt in sex ärenden, varav två avsåg ej verkställda beslut enligt LSS samt ett avbrott i verkställigheten. Äldreomsorgen rapporterade totalt in 13 ärenden, varav nio avsåg ej verkställda beslut enligt SoL.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2011.

Dnr 34-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Organisation av patientsäkerhetsarbete enligt ny patientsäkerhetslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner organisationen för patientsäkerhet i stadsdelen, gäller från och med den 1 januari 2011.

Ärendet

En ny lag, Patientsäkerhetslagen, med syfte att främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården genom att minska antalet vårdskador och tydliggöra vårdgivarens ansvar, började gälla den 1 januari 2011. Enligt Patientsäkerhetslagen ska vårdgivare dokumentera hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård. Inom stadsdelen omfattas socialpsykiatri och äldreomsorg. Utifrån den nya lagen om patientsäkerhet har förvaltningen organiserat arbetet för att uppfylla intentionerna i den nya lagstiftningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2011.

Dnr 019-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Verksamhetsuppföljning inom äldreomsorgen, Årstabergshemmet, Oasen, Medihead AB och Sign Care AB

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Årstabergshemmet drivs privat av Attendo Care AB. Verksamheten är uppdelat på sju gruppboendeenheter för äldre med demenssjukdom med sammanlagt 56 platser.

Oasen är ett äldreboende bestående av två mindre gruppboendeenheter för äldre med demenssjukdom med sammanlagt 12 platser.

Medihead AB är ett privat hemtjänstföretag som arbetar gentemot 4 brukare som är fördelade över två stadsdelsförvaltningar.

Sign Care AB är ett privat hemtjänstföretag och arbetar gentemot 7 brukare som är fördelade över fem stadsdelsförvaltningar. För samtliga enheter gäller att vissa delar bör utvecklas för att uppföljda verksamheter ska fungera bättre.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 januari 2011.

Dnr 30-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§13 Verksamhetsuppföljning , Stureby vård- och omsorgsboende - svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse med frågor om verksamhetsuppföljningar inom Stureby vård- och omsorgsboende dels om den löpande dokumentationen, genomförandeplaner, dels den lagstadgade journalföringen samt aktiviteter för de boende.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2011.

Dnr 1.1.-572/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Svaret på skrivelsen ger ytterligare dimensioner till de återkommande granskningarna vilket tidigare ej framkommit till nämndens kännedom. Dock visar både granskningar och svar att staden behöver en vassare organisation för dels skriva avtal men även utvärdering och kvalité”

§14 Verksamhetsuppföljning, Enskededalens servicehus – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse med frågor om verksamhetsuppföljningar inom Enskededalens servicehus dels om den löpande dokumentationen, den lagstadgade journalföringen, riskbedömning för fall, trycksår och undernäring samt rutiner kring nutritionsbedömningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2011.

Dnr 1.1.-569/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Svaret på skrivelsen ger ytterligare dimensioner till de återkommande granskningarna vilket tidigare ej framkommit till nämndens kännedom. Dock visar både granskningar och svar att staden behöver en vassare organisation för dels skriva avtal men även utvärdering och kvalité”

§15 Verksamhetsuppföljning, Gullmarsplans hemtjänst – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse med frågor om verksamhetsuppföljningar inom Gullmarsplans hemtjänst om dels den löpande dokumentationen dels genomförandeplaner.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2011.

Dnr 1.1.-571/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Svaret på skrivelsen ger ytterligare dimensioner till de återkommande granskningarna vilket tidigare ej framkommit till nämndens kännedom. Dock visar både granskningar och svar att staden behöver en vassare organisation för dels skriva avtal men även utvärdering och kvalité”

§16 Anmälningsärenden

Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

Anmälan av tjänstemannabeslut

Pensionärsrådets protokoll

Handikapprådets protokoll

Förvaltningsgruppens protokoll

Balanslista över medborgarförslag

Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

Verksamheternas verksamhetsplaner 2011

Delegationsförteckning reviderad oktober 2010

Beslut

Anmälningsärendena läggs till handlingarna

§17 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

1 Skrivelse om att rädda Fria Teatern i Högdalen från nedläggning

Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s) Linnéa Haglund (mp)

”Fria Teatern i Högdalen hotas av nedläggning efter kulturnämndens beslut för ett par veckor sedan att halvera anslaget för 2011 och helt avslå ansökan för 2012. Om teatern tvingas lägga ned går det stick i stäv med de politiska ambitionerna att utveckla Högdalen enligt Söderortsvisionen. För att ha levande attraktiva förortscentrum är det viktigt med en blandning av kommersiell och offentlig service samt kulturverksamhet och mötesplatser.

Vi vill därför att förvaltningen återkommer med en rapport om vad som kan göras utifrån nämndens perspektiv för att Fria Teatern ska kunna leva kvar i Högdalen. Finns det möjligheter att inom Söderortsvisionens ramar stödja teatern? Finns det möjligheter att utveckla ett samarbete med förvaltningens verksamheter? Är det möjligt att ge ekonomiskt stöd utifrån föreningsbidraget till föreställningar som riktar sig till barn och unga?”

2. Skrivelse om att utreda hur andelen ekologiska livsmedel kan öka

Linnéa Haglund (MP) Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”Enskede-Årsta-Vantör bör vara föregångare i klimat- och miljöfrågor och minska utsläppen av växthusgaser i vår verksamhet. Att ha en hög andel ekologisk mat är ett tydligt sätt att gå före som också ger en bättre matkvalitét. Ekologisk mat i förskolan är ett viktigt inslag som kan öka intresset för en klimat- och miljövänlig livsstil hos våra unga.

Att den ekologiska maten endast ökar från 14 till 14,5 procent enligt verksamhetsberättelsen för 2010 får anses som ett mycket dåligt resultat för ett mål satt så lågt som till 15 procent. Förskolorna i Hagsätra är dock ett gott föredöme, där man har 23 procent ekologisk mat enligt kvalitetsgarantin. Förvaltningen menar att målet inte uppnås på grund av problem med leveranser.

Vi vill därför att förvaltningen utreder hur andelen ekologiska livsmedel kan öka och vilka förändringar som skulle behöva göras i upphandlingen för att uppnå dels målet på 15 procent och dels ett högre mål om 40 procent.”

3 Skrivelse om redovisning av arbetet mot hemlösheten

Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s) Linnéa Haglund (mp)

”Enskede-Årsta-Vantör ligger i topp bland stadsdelsnämnderna när det gäller antal hemlösa. I den senaste mätningen från den 15 april 2010 hade vi 329 hemlösa, vilket var 54 fler än 2008 och 91 fler än 2006. Av de 329 var 51 mellan 20 och 25 år. De stadsdelsområden som låg två och trea var Södermalm med 219 och Farsta med 214 hemlösa.

På nämndmötet i januari framkom att det inte fanns någon särskild plan för att minska hemlösheten men att det finns en halvtidsanställning som ska jobba med frågan . Vi önskar en redogörelse över hur arbetet med hemlösa har bedrivits det senaste året och hur det kommer att bedrivas under 2011.”

§18 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om en inbjudan till möten om nätverk för förtroendevalda. Vidare att det vid presidiemöte har diskuterats planering av områdesaktiviteter i stadsdelen samt att formerna för samverkan med näringslivet ska ses över.

Nämnden tackade för informationen.

§19 Långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

2. Nämnden anför därutöver

” Investering och underhåll av idrottsanläggningar är avgörande för

möjligheterna att fortsätta en bred satsning på stockholmarnas idrottande i allmänhet och möjligheterna för barn & ungdom i synnerhet att bedriva olika typer av idrotter. Den senaste mandatperioden har vi inom alliansen bland mycket annat särskilt prioriterat investeringar i ridanläggningar vilket gagnat såväl flickidrotten som idrottsutövandet för funktionshindrade. Inom alliansen vill vi i sammanhanget vidare

särskilt betona vikten av att lokala idrottsföreningar ges möjligheten till föreningsdrift av anläggningar.

Vi vill också framhålla betydelsen av att alternativa finansieringslösningar med privata aktörer prövas i dessa sammanhang. Vi kommer därför också att med stort

intresse att följa utvecklingen i Enskede Gård med en förhoppning om en snar start av detta spännande projekt.

En kommande exploatering och byggnation av Årstafältet kommer även att ställa krav på olika typer av övrig infrastruktur inom idrottens område. I det perspektivet kommer stadsdelsnämnden i Enskede Årsta Vantör att framhålla vikten av en dialog med berörda facknämnder i staden ur det lokala idrottsperspektivet. En ny stadsdel på Årstafältet kan komma att utgöra en betydelsefull länk ur integrationsperspektiv mellan Östberga och Årsta. Efterfrågan på ytor för spontanidrott måste också framhållas i detta sammanhang. Stadsdelen Årsta har idag ingen konstgräsplan varför detta bör lyftas fram i en kommande planering inom idrotten och en exploatering av Årstafältet.

Vi vill avslutningsvis framhålla hur viktigt vi ser på att ett ärende med

konstgräs på Rågsveds IP ges prioritet. En 11-manna konstgräsplan med flera 7-manna planer på tvären skull kunna vara starkt bidragande till att lyftaföreningslivet i området. M a a ovan anförda vill här särskilt betona

möjligheterna med föreningsdrift i sammanhanget och vad detta skulle kunna innebära för engagemang, integration och den allmänna utvecklingen i närområdet i Rågsved.”

Ärendet

Kommunstyrelsen har skickat ut remissen om Långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet till stadens förvaltningar. Planen har tagits fram av idrottsnämnden på uppdrag av kommunfullmäktige, enligt beslut i budget 2009. Planen ska ge staden ett samlat underlag för fortsatta ställningstaganden i utvecklingen av idrottsverksamheten i Stockholm för de närmaste tio åren, med sikte på 2030.

Förvaltningen anser att idrottsförvaltningens förslag till långsiktig plan ger en bild av vilka utmaningar som står för framtiden för idrottens anläggningar och verksamhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2011.

Dnr 550-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren
Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Förvaltningens förslag till yttrande bifalles i huvudsak.

2.Därutöver vill vi framföra följande.

Planen för stadens idrottsverksamhet är mycket intressant som underlag för stadens idrottspolitik. Där framgår till exempel att både barn och vuxna är mer intresserade av friskvårdsanläggningar än för anläggningar för tävlingsidrott.

Idrottspolitiken idag når inte alla ungdomar som behöver motionera. Fler barn i högre socioekonomiska grupper är med i en idrottsförening eller motionerar på egen hand. Vi instämmer därför i tankarna i planen att staden skulle kunna lyfta frågan om särskilda satsningar på ungdomar ur ett klassperspektiv med idrottsrörelsen.

Vi delar förvaltningens uppfattning om vikten av att bollplanen vid Rågsveds IP bör vara en av de planer som byggs om till konstgräs inom en snar framtid. Överhuvudtaget uttrycks ett stort behov av konstgräsplaner i flera delar av vårt område, även i Årsta, Östberga och i Högdalen.

En annan viktig idrottspolitisk satsning i Vantör är upprustning av Älvsjöbadet, vilket tyvärr inte nämns i planen. Badet är mycket uppskattat och välbesökt men behöver rustas upp och tillsynen behöver utökas.

Att flickor är mindre fysiskt aktiva än pojkar ska mötas med större ansträngningar för att uppmuntra flickors idrott, istället för att ge upp målet om en jämställd idrott. Vi är därför kritiska mot förslaget att måttstocken för jämställda investeringar ska vara 60/40”.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom förslag från (m), (fp).

§20 Statens energi myndighets rapport för biogasstrategi – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen

Ärendet

Regeringen uppdrog 2009 till Energimyndigheten att i samråd med Jordbruksverket och Naturvårdsverket ta fram förslag till en sektorsövergripande biogasstrategi. Kommunstyrelsen har för yttrande översänt Energimyndighetens förslag till slutrapport om biogasstrategi. Förvaltningen välkomnar en strategi som kan ligga till grund för en energiproduktion som är långsiktigt hållbar. Inom förvaltningens verksamheter arbetar enheter inom framförallt förskolan med att sortera ut matavfall för biologisk hantering, vilket också är ett mål inom staden. Förvaltningen anser också att ökad produktion av biogas som drivmedel kan bidra till att staden kan uppfylla miljömålen om förnyelsebart drivmedel i fordonen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2011.

Dnr 35-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund (mp) yrkade bifall till eget förslag att lämna ärendet vidare utan eget ställningstagande.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren
Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget att lämna ärendet vidare utan eget ställningstagande.

§21 Slutbetänkande av Fiskevårdsutredningen (Jo2007:03). Med fiskevården i fokus – en ny fiskevårdslag (SOU 2010:42) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Regeringen beslutade 2007 att tillkalla en utredare för att lämna förslag till en ny fiskelagsutredning. Huvuduppgiften har varit att föreslå en ny fiskelag – fiskevårdslag - som fokuserar på fiskevård, inte fiskerätt. Utredningen föreslår flera förändringar för att få en bättre och tydligare lagstiftning som fokuserar på fiskevård. Utredningen ger också förslag på en enklare och tydligare reglering när det gäller kontroll av lagen. Förvaltningen anser bland annat att en förtydligad lagstiftning som är anpassad till förordningar inom EU och internationellt är positivt, då frågan om fiskeriverksamhet och fiskevård är allt annat än lokal.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 december 2010.

Dnr 1.5.1.-613/2010

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Linnéa Haglund (mp) yrkade att ärendet lämnas vidare utan eget ställningstagande.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget att lämna ärendet vidare utan eget ställningstagande.

§22 Förslag till ändring av Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun (§ 3 avseende utökning av antal officiella strandbadplatser som offentliga platser och § 23 hundförbud på officiella strandbadplatser – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Remissen avser miljöförvaltningens förslag om att delar av ordningsföreskrifterna kompletteras och regleras då de avviker från varandra. Kompletteringen avser de fem nya strandbad som tillkommit i staden under senare år. Kompletteringen gäller även vissa bassängbad som inte är upptagna i ordningsföreskrifterna, bland annat Älvsjöbadet. Förvaltningen anser att det är bra att detta ses över och regleras så att det blir tydligt vad som gäller i Stockholms stad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 januari 2011.

Dnr 7-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Linnéa Haglund m.fl. (mp).

”Det är positivt att det tillkommit fler offentliga badplatser på senare år i staden. Det är också positivt att hundförbudet förtydligas på det välbesökta och mycket uppskattade Älvsjöbadet, som ligger inom vårt stadsdelsnämndsområde.


Men för många medborgare är hunden ett stort glädjeämne och som en familjemedlem. Det är välkänt att det är en hälsofaktor att ha ett djur. Därför föreslår vi att staden bör undersöka möjligheterna att inrätta någon offentlig badplats med tillåtelse att medföra hund, för gemensamt bad. Det finns positiva exempel i andra delar av landet, t.ex. Malmö.”

§23 IT-strategi för bättre lärande – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

I budget 2011 fick kommunstyrelsen i uppdrag att fastställa en strategi för det fortsatta IT-arbetet i förskola och skola.

Stadsledningskontorets förnyelseavdelning har utarbetat ett förslag till IT-strategi som översänts till nämnden för yttrande.

Förvaltningen instämmer i förslaget som framhåller att användning av IT-verktygen för lärande, samarbete, kommunikation och administration kan förbättra och utveckla verksamheterna och bidra till ökad måluppfyllelse.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2011.

Dnr 647-2010-1.5.1

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag

Särskilt uttalande

Ledamoten Linnéa Haglund m.fl.(mp), vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Att inte alla förskolor i Enskede-Årsta-Vantör har tillgång till nät är inte hållbart. Utvecklingen bör skyndas på och innan årets slut skall alla förskolor i området ha tillgång till nät. Vidare anser vi att barnens ergonomi och arbetsmiljö måste beaktas vid användningen av datorer och att barnen inte skall arbeta så mycket vid bärbara datorer.”

§24 Nämndernas serviceskyldighet enligt förvaltningslagen – svar till Revisionskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till Revisionskontoret

2. Nämnden anser att skrivelsen från Jonas Eklund (mp) härmed är besvarad (Dnr1.1.- 643/2010)

Ärendet

Förvaltningslagen reglerar myndigheternas handläggning av ärenden och deras serviceskyldighet gentemot medborgarna. Revisionskontoret har granskat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd med syfte att bedöma om nämnden uppfyller förvaltningslagens bestämmelser om serviceskyldighet avseende ärendehantering och kontakter med medborgarna samt om rutiner som finns för denna hantering är ändamålsenliga. Rapporten som visar att nämnden i huvudsak har tillfredsställande rutiner för posthantering och diarieföring, har översänts till nämnden för yttrande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2011

Dnr 583-2010-1.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss av ärendet och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet vid dagens sammanträde. Därefter fråga om bifall eller avslag av förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla detta. I denna del deltog inte (v), (s), (mp)

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Ärendet återremitteras.

2. Att förvaltningen återkommer med kompletterande svar på hur inkommande och utgående e-post ska vidarebefordras till förvaltningen för diarieföring.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson ställde sig bakom förslag från (m), (fp).

§25 Samlad strategi för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare. Förslag på samarbete med en ansökan till Socialstyrelsen om inrättande av en försöksverksamhet med sprutbyte – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden förordar att verksamheten med sprutbyte ska prövas

2. Nämnden anför;

”För att stödja de som fastnat i missbruk och minska smittspridningen bör ett försök med sprutbyten för injicerande narkomaner prövas. Detta ska göras tillsammans med många andra åtgärder för att stödja personer att bryta sitt missbruk. Försöket ska ske under en begränsad tid. Det är mycket viktigt att försöksverksamheten ska kunna utvärderas vetenskapligt. Försöket måste förläggas på plats som minimerar olägenheten för omgivningen. Försöket bör göras i samverkan med berörda aktörer bla frivilligorganisationerna.

Det är angeläget att inte koncentrera verksamheten för missbrukare till en stadsdel. Sprutbytesförsöket ska ses som en del av en helhetsstrategi med flera åtgärder mot narkotikamissbruk och smittspridning. Därför föreslår vi att Stockholms stad ska vara delaktig i försök med sprutbytesprogram

Ärendet

Landstingsfullmäktige fattade beslut 2010-06-21 att uppdra åt hälso- och sjukvårdsnämnden att starta en försöksverksamhet med ett sprututbytesprogram på en plats under fyra år. Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning inbjuder Stockholms stad att delta i projektet samt att bereda en ansökan till Socialstyrelsen. Kommunstyrelsen har översänt förslaget till nämnden för yttrande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2011.

Dnr 610-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (fp), (v), (s), (mp)

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Linnéa Haglund (mp), Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ordföranden Anders Hellström, ledamöterna Gustav Johansson, Eva Solberg, Annika Davidsson, Ellinor Johansson, Erika Wing alla (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom förslag från (fp), (v), (s), (mp).

§26 Central upphandling av vård och omsorgsboende – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen från kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt remiss över stadsledningskontorets förslag till beslut angående centralupphandling av vård- och omsorgsboenden. De aktuella vård- och omsorgsboendena är belägna i åtta olika stadsdelar, och i Enskede-Årsta-Vantör omfattas Årsta vård- och omsorgsboende av stadsledningskontorets förslag.

Valfrihet inom vård- och omsorgsboenden infördes i Stockholm stad den 1 juli 2008. Av beslutet framgår att vård- och omsorgsboenden som drivs i egen regi ska upphandlas genom årliga, centralt administrerade entreprenadupphandlingar. Förvaltningen ställer sig positiv till stadsledningskontorets förslag till beslut.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 januari 2011

Dnr 620-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut att lämna ärendet utan eget ställningstagande.

Reservationer

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden framför följande som sitt svar på remissen

Vi avvisar bestämt ytterligare centralupphandling av vård- och omsorgsboenden. Privatiseringen har blivit ett självändamål och har redan drivits mycket långt i staden. Om den moderatstyrda majoriteten genomför konkurrensutsättningen fullt ut kommer de kommunala utförarna att vara mycket få, och de äldres frihet att välja kommunal utförare vara minimal. Det måste alltid vara kvaliteten som ska styra äldreomsorgen. I Årsta finns idag både privat ägda och drivna Årstabergshemmet och kommunalt drivna Årsta vård- och omsorgsboende. Om Årsta vård- och omsorgsboende upphandlas som föreslås i ärendet, finns inget kommunalt drivet vård- och omsorgsboende kvar i Årsta.

Genom att fortsätta upphandla släpper staden också ifrån sig stora delar av kontrollen av boendena. Det blir allt svårare att garantera kvaliteten och personalens kompetens, inte heller kan staden övervaka och styra utvecklingen av viktiga delar av äldreomsorgen. Det är lättare för staden att ingripa när kvalitetsbrister uppstår i kommunal jämfört med privat verksamhet. Konkurrensutsättningen ökar även personalomsättningen vilket försämrar kontinuiteten för de äldre. Det är också skillnad mellan kommunalt och privat driven verksamhet när det gäller personalens rättigheter till kollektivavtal.

När de kommunala verksamheterna försvinner hamnar staden i en låsningseffekt. Även om exempelvis fler gruppboendeplatser skulle behövas i en stadsdel, kan inte staden tillgodose det förrän avtalet löpt ut med den privata utföraren. Dessutom anser vi att om det vid något tillfälle skulle finnas skäl att upphandla ska det alltid beslutas lokalt av respektive stadsdelsnämnd och personalen ska alltid kunna lägga egenregianbud. Idag toppstyrs stadens utbud av äldreboenden från kommunstyrelsen och avgörande tilldelningsbeslut lämnas till en tjänsteman. Stadsdelsnämnderna omvandlas från beslutande till förvaltande organ, trots att de har det faktiska ansvaret inför medborgarna. Uppföljningsansvaret blir mycket otydligt när stadsdelsnämnden varken kan säga upp avtalet vid ett allvarligt kontraktsbrott eller kräva ekonomisk kompensation. Därmed försämras även medborgarnas, brukarnas och de anhörigas möjligheter till ansvarsutkrävande när det gäller en verksamhets kvalitet. Sist men inte minst är vi djupt bekymrade över det faktum att meddelarfriheten för medarbetarna kommer att begränsas när kommunalt driven äldreomsorg går över i privat drift. Vår uppfattning är att stadens upphandlingar inte på något villkor får inskränka de grundlagsskyddade rättigheterna för anställda i kommunalt finansierad verksamhet. I det fall äldrenämnden och kommunstyrelsen ändå väljer att gå vidare i detta anser vi att man ska skriva in tydliga krav på uppfyllandet av ingångna avtal, att man redan i avtalet reglerar hur stor avvikelse som kan anses vara acceptabelt vid uppföljningarna av verksamheterna samt vilka viten som föreläggs vid brister i verksamheterna. Vi vill även att principen vara att avtalen sägs upp om avtalen inte är helt uppfyllda när beslut ska fattas om förlängning. Granskningen ska vara hårdare än idag och avtalen ska sägas upp för privata utförare som inte uppfyller kraven. Vi vill även se en vassare organisation för utvärdering och kvalitetssäkring med uppgift att följa upp och utvärdera avtal samt att lägga fram granskningar till stadsdelsnämnden med förslag till åtgärder med anledning av eventuella brister. I alla avtal ska följsamheten till samtliga relevanta förändringar i nationella riktlinjer, lagstiftning etc. skrivas in utan ekonomisk kompensation. Kompensation kan utgå i särskilda fall efter förhandling. Personalens meddelarfrihet, en skarpare anti-diskrimineringsklausul och krav på kollektivavtal med tillämpliga fackliga organisationer ska alltid skrivas in i avtalen. Samtliga krav ska även omfatta eventuella underleverantörer. Avtalen ska kompletteras med en miljöplan, där det ska framgå hur entreprenören förbinder sig att följa stadens miljöplan.”

Ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget att lämna ärendet utan eget ställningstagande.

§27 Tillsyn enligt Socialtjänstlagen av Mårtensgården – svar till Socialstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till Socialstyrelsen

Ärendet

Socialstyrelsen har utfört oanmälda inspektioner på särskilda boenden för personer med demenssjukdom natten mellan den 8 och 9 november 2010 inom 48 slumpmässigt utvalda kommuner. Syftet med granskningen har varit att uppmärksamma om personer på demensboenden får sina behov av trygghet och säkerhet tillgodosedda avseende inlåsning och personalbemanning nattetid. Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende är en av de enheter som granskats.

Förvaltningen redovisar de åtgärder som vidtagits utifrån påvisade brister gällande inlåsning och personalbemanning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 januari 2011

Dnr 579-2010-1.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

” Vid nämndens sammanträde 18 november 2010 informerade förvaltningen om att Socialstyrelsen gjort oanmäld tillsyn på Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende och att man vid tillfället funnit att de boende periodvis under nätterna var inlåsta utan tillsyn. Denna uppgift medförde inga åtgärder från nämndens majoritet, moderater, kristdemokrater och folkpartiet, eller förvaltningen utan man valde att avvakta Socialstyrelsens rapport i ärendet. I dagarna har oppositionen dock på förfrågan till förvaltningen fått veta att en översyn av nivå/brukare pågick redan då, med syfte att om möjligt bemanna alla plan även under natten.

Vid nämndens sammanträde 16 december 2010 lade socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet ett förslag enligt följande:

1. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att omgående, dock senast natten till 2010-12-21, se till att alla avdelningar/våningsplan på Mårtensgården bemannas dygnet runt med närvarande personal.

2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att se över bemanningen på alla stadsdelens kommunalt drivna vård- och omsorgsboenden, inklusive intraprenader, och se till att alla avdelningar/våningsplan omgående, dock senast natten till 2010-12-21, bemannas dygnet runt med närvarande personal.

Detta förslag röstades ner av majoriteten efter votering i nämnden. Nämnden var med detta beslut oenig.

Vid nämndens sammanträde 20 januari 2011 lade socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet ett förslag i samband med verksamhetsplan och budget enligt följande:

1. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att omgående, dock senast natten till 2011-01-31, se till att alla avdelningar/våningsplan på Mårtensgården bemannas dygnet runt med närvarande personal.

2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att se över bemanningen på alla stadsdelens kommunalt drivna vård- och omsorgsboenden, inklusive intraprenader, och se till att alla avdelningar/våningsplan omgående, dock senast natten till 2011-01-31, bemannas dygnet runt med närvarande personal.

Detta förslag röstades ner av majoriteten efter votering i nämnden. Nämnden var med detta beslut oenig.

Det är givetvis med stor glädje som oppositionen nu kan konstatera att förvaltningen dagen efter budgetbeslutet trots majoritetens avslag av oppositionens förslag utökat bemanningen så att verksamheten kan bedrivas enligt lagstiftning och riktlinjer för demensvård.

Vi ser dock med oro på att den utökade nattbemanningen är helt beroende av de boendes vårdnivåer. Det är givetvis bra att förvaltningen omprövat de boendes vårdnivåer så att de har rätt vårdnivåer, men i det fall vårdnivåerna skulle sjunka i verksamheten uppstår genast frågan om missförhållandena kommer att återuppstå?

Därutöver känner vi en stor oro inför det faktum att de boendes vårdnivåer varit för lågt bedömda under lång tid i flera fall, vilket kan ha inneburit att vården under lång tid inte har varit anpassad till de boendes verkliga behov. Med anledning av de senaste årens nedskärningar inom äldreomsorgen i stadsdelen kan detta ha inneburit besparingar på en redan utsatt grupp. Vi skulle därför välkomna en mer genomgripande tillsyn av stadsdelens boenden från Socialstyrelsen.”

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.