Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-01-22
Martti Rytkönen, chef för arbetsförmedlingen i Farsta, informerar om arbetsmarknadsläget i området.
Nämnden utsåg ordföranden Tomas Rudin (s) att jämte vice ordföranden Madeleine Sjöstedt (fp) justera protokollet 2004-02-03.
Anmäldes justerat protokoll från sammanträdet 2003-11-27.
Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser m.m. enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna enligt ovan.
Stadsdelsförvaltningen har under hösten 2003 genomfört provköp av folköl och cigaretter i stadsdelsområdets livsmedelsbutiker för att kontrollera att åldersgränsreglerna efterlevs. Fem ungdomar som fyllt 18 år, men som ser yngre ut, anlitades för uppdraget. 100 % av butikerna sålde cigaretter och 72 % sålde folköl till ungdomarna utan att be dem styrka sin ålder. Alla handlare i området kommer i februari att bjudas in till en informationskväll arrangerad av det lokala brottsförebyggande rådet. Förhoppningen är att gemensamt kunna utarbeta metoder, som gör det svårare för ungdomar som ej fyllt 18 år att köpa öl och tobak. Förelåg stadsdelsförvaltningens promemoria 2004-01-07, dnr 503-406/2003.
Ledamoten Bertil Fredriksson (kd) anmälde ett särskilt uttalande, till vilket vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp), ordföranden Tomas Rudin m fl (s), tjänstgörande ersättaren Ola Karlsson (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) anslöt sig.
BESLUT
Särskilt uttalande, till vilket vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp), ordföranden Tomas Rudin m fl (s), tjänstgörande ersättaren Ola Karlsson (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) anslöt sig, anmäldes av ledamoten Bertil Fredriksson (kd) enligt följande:
"Det är viktigt att tidigt stävja alkoholkonsumtionen bland unga. Forskning visar att ju längre man kan skjuta upp alkoholdebuten desto bättre klarar sig personen från att hamna i alkoholmissbruk och beroende. Alkohol, som allt för många har problem att hantera, för med sig många skador och mycket lidande. Det är bara att se på statistik över krogbråk, rattfyllor, misshandel, alkoholskador etcetera. Den trevliga partydrycken har en mörk sida. Därför bör vi göra allt för att minska ungdomars tillgång till alkohol. Föräldrar har ett stort ansvar men även de handlare som tillhandahåller folköl och tobak.
Rapporten visar att det är viktigt att stadsdelarna fortsätter att utöva tillsyn över folkölsförsäljningen. Det skrämmande med den publicerade statistiken är att det verkar vara förhållandevis lätt att komma över alkohol i hela staden. Upp till 79 procent av minderårigas försök att köpa folköl hade lyckats. Resultatet för vår stadsdel visar sämre resultat än de flesta andra stadsdelarna vilket innebär att inte heller butikerna i Farsta beaktar förbudet att sälja till minderåriga.
Stockholm är en storstad och det är lätt att vara anonym i affären. Det finns också ett stort utbud av butiker. Lyckas man inte köpa ut i den ena så tar man sig lätt vidare till en annan butik för att pröva lyckan där.
Butiker som missköter sig skall inte bara riskera att bli av med tillståndet utan tillståndet bör dras in med omedelbar verkan. I dag utfaller ett bötesbelopp om inte lagen efterlevs. Tydligen räcker inte detta."
Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt stadsdelsnämnden remiss av utredningen "Var - dags - inflytande" (Ds 2003:46). Utbildningsdepartementet tillsatte i mars 2003 en arbetsgrupp med uppgift att utreda möjligheten till utökat och reellt barn-, elev- och föräldrainflytande i förskola, fritidshem, skola och vuxenutbildning. I utredningen föreslås bland annat att läroplanerna ändras, så att rektors ansvar för att främja ett aktivt inflytande för elever och föräldrar förtydligas. Vidare föreslås att Skolverket ges i uppdrag att utreda en ändring av kursplanerna i de samhällsorienterande ämnena, så att vikten av lokal demokrati bättre betonas samt att rektor eller motsvarande chef ska vara skyldig att på varje skola och förskola inrätta ett inflytanderåd med representanter för elever och vårdnadshavare. Rådet ska informeras och ges tillfälle att komma med synpunkter på förslag till beslut från rektor i frågor som är av betydelse för elever och vårdnadshavare. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-30, dnr 400-498/2003.
Ordföranden Tomas Rudin m fl (s), tjänstgörande ersättaren Ola Karlsson (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade att förvaltningens förslag i huvudsak skulle godkännas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp), ledamoten Birgitta Holm m fl (m) och ledamoten Bertil Fredriksson (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ordföranden Tomas Rudin m fl (s), tjänstgörande ersättaren Ola Karlsson (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) framlagda förslaget.
Nämnden har beslutat att inflytande och demokrati i verksamheterna är prioriterat i vp för 2004. Vi delar förvaltningens synpunkter att detta är viktiga utvecklingsområden. I utlåtandet har förvaltningen citerat Lpo 94 "Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för ett aktivt deltagande i samhällslivet."
Förvaltningen är avvisande till utredningens förslag om obligatoriskt inflytanderåd på varje skola. Nämnden har noterat utredningens skrivningar t ex sid 64: "Verksamheterna ser olika ut, har olika behov och har kommit olika långt i sitt arbete med inflytandefrågor. Det bör därför beslutas lokalt på förskolan eller skolan hur inflytandet skall utformas både när det gäller det individuella inflytandet och det kollektiva. Det är då viktigt att diskutera hur man vill arbeta och vad man vill ha inflytande över. Det kan däremot inte lämnas öppet om man vill arbeta med inflytandet. Sid 74: "Alla förskolor och skolor skall åläggas att ha inflytanderåd för det kollektiva inflytandet, men hur detta skall utformas skall lämnas öppet. En skolenhet kan välja att ha ett inflytanderåd eller flera råd med olika funktioner."
Nämnden delar utredningens uppfattning att demokratiska arbetsformer måste finnas samt att dessa kan utformas olika beroende på situationen inom varje enhet. Rektor eller motsvarande verksamhetschef har ansvaret för att inflytandefrågorna utvecklas så att berörda har ett reellt inflytande i frågor som på något sätt berör deras situation.
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp), ledamoten Birgitta Holm m fl (m) och ledamoten Bertil Fredriksson (kd) till förmån för eget yrkande.
Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt stadsdelsnämnden två skrivelser från Christopher Ödmann (mp) respektive Ewa Samuelsson (kd) angående en eventuell fortsättning av det nedläggningshotade Projekt Supporter. I skrivelserna föreslås att projektet bör få leva vidare under en permanent verksamhetsform med en säkrad finansiering. Projekt Supporter startade hösten 1997 på initiativ av medarbetare inom fritids- och fältverksamheten i Farsta stadsdelsnämnd. Målsättningen var att skapa ett nätverk med ungdomsarbetare från stadens samtliga stadsdelar, polis, socialjour samt företrädare för idrotten i staden. Målgruppen har varit ungdomar upp till 18 år, som visat ett destruktivt beteende vid olika idrottsarrangemang. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-16, dnr 503-482/2003.
Ledamoten Bertil Fredriksson (kd) anmälde ett särskilt uttalande.
Särskilt uttalande anmäldes av ledamoten Bertil Fredriksson (kd) enligt följande:
"Projekt Supporters verksamhet var mycket framgångsrik, vilket nyligen bekräftades av utmärkelsen till Sveriges bästa lokala brottsförebyggande arbete. Projektet etablerade en samverkan mellan fältarbetare, polis och idrottsklubbarnas säkerhetsansvariga som inte existerat tidigare. Arbetet fångade upp ungdomar i riskzonen för kriminalitet för att sedan arbeta vidare med dem på hemmaplan. Projekt Supporters arbete ska därför inte ses som konkurrerande, utan kompletterande till det som klubbarna själva och Stockholms Fotbollsförbund driver.
De två genomförda utvärderingarna påvisar projektets kvalitet, tillförd kunskap och den nytta som skapats. Därför är det naturligt att permanenta verksamheten. Projekt bör endast bedrivas under en begränsad tid. Det är angeläget att snabbt återupprätta supporterarbetet för att inte de kontakter som togs och de nätverk som byggts genom Projekt Supporter skall försvinna.
Det är glädjande att förvaltningen ställer sig positiva till en permanentning av verksamheten Även om projektet föddes i Farsta är finansieringen inte en enskild stadsdels angelägenhet. Genom samlat ansvar och finansiering skulle supporterarbetet slippa de återkommande problem som Projekt Supporter brottades med och som också framhållits av utvärderingen, nämligen återkommande och tidskrävande bidragsansökningar och gränsdragningsproblem mellan olika delar av staden."
Farsta stadsdelsnämnd har med anledning av kommunfullmäktiges beslut att minska barngruppernas storlek tagit fram en förskoleplanering för åren 2003-2010. Stadsdelsnämnden har begärt stimulansbidrag för utbyggnad av ett antal förskolor i syfte att uppfylla målet att minska barngruppernas storlek. I detta ärende föreslås en ombyggnad av Tallkrogens skola avseende den del av skolan som varit skoldaghem inom S:t Örjans rektorsområde. Avsikten är att bygga om den delen av skolan till tre förskoleavdelningar. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-16, dnr 303-5/2004.
Ledamoten Birgitta Holm (m) yrkade att skrivelse riktad till nämnden från Ebba Lundgren, Elöverkänsligas förbund, skulle bifogas ärendet, vilket nämnden godkände.
Farsta stadsdelsnämnd har med anledning av kommunfullmäktiges beslut att minska barngruppernas storlek tagit fram en förskoleplanering för åren 2003-2010. Stadsdelsnämnden har begärt stimulansbidrag för utbyggnad av ett antal förskolor i syfte att uppfylla målet att minska barngruppernas storlek. I detta ärende föreslås en ombyggnad av A-huset i Magelungsskolan till förskola. Två paviljonger är inhyrda under ett år för att klara det ökade behovet av förskoleplatser under ombyggnationen. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-01-08, dnr 303-6/2004.
Gubbängsskolan har länge varit i behov av en genomgripande renovering och modernisering. Inför en förestående omorganisation för år 7-9, finns ett akut behov av byggnadstekniska åtgärder i ett antal lokaler. Planerade åtgärder består i borttagande av vissa befintliga väggar och förbättring av belysning, ventilation, akustik och golvbeläggning. Dessutom behöver de nyinredda rummen utrustas med data- och telekommunikation samt larm. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-01-08, dnr 303-7/2004.
Strandlidens gruppbostad och dagliga verksamhet drivs sedan 1 februari 2001 av Vårdföretaget Orkidén AB. Avtalet gäller till och med 31 januari 2005. I avtalet anges att avtalet förlängs att gälla i ytterligare två år om inte uppsägning skett senast tolv månader innan avtalstidens utgång. Den 3 december 2003 mottog stadsdelsförvaltningen Vårdföretaget Orkidéns uppsägning av avtalet. Eftersom parterna inte kunnat enas i vissa frågor som rör ökade kostnader, har uppsägningen bekräftats av stadsdelsförvaltningen. Stadsdelsförvaltningen föreslår att driften av verksamheten vid avtalstidens utgång övertas av stadsdelsnämnden. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-01-07, dnr 500-8/2004.
Vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp) och ledamoten Birgitta Holm m fl (m) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Ledamoten Bertil Fredriksson (kd) yrkade bifall till det av vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp) och ledamoten Birgitta Holm m fl (m) framlagda förslaget.
Vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp) yrkade avslag på förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Madeleine Sjöstedt m fl (fp) och ledamoten Birgitta Holm m fl (m) enligt följande:
"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat
att därutöver anföra:
Strandlidens gruppboende har aldrig varit drivet i kommunal regi. Därför är förvaltningens förslag något helt nytt för denna verksamhet. Detta, om inte annat, borde göra att man tänker sig för mera än en gång innan verksamheten införlivas i den övriga kommunalt drivna verksamheten. Vi är emot att man så enkelt väljer denna den enklaste, men också mest kortsiktiga, vägen för att lösa ett problem. Istället borde verksamheter som traditionellt har legat utanför den kommunala driften värnas som alternativ.
Förvaltningen och nuvarande entreprenör har inte varit överens om att omförhandla avtal under löpande avtalsperiod. Entreprenören har därmed sagt upp avtalet. För oss är det då självklart att man ska begära in anbud på vem som är intresserad av att driva verksamheten. Ett anbud om egen regi kan där behandlas lika som alla andra och får en möjlighet att mäta sig med andra anbud. Detta är en förståndig hushållning med stadsdelens resurser och en garanti för de boende i det här fallet att få den omsorg de behöver.
Att låta egen regi ta över driften kommer med all sannolikhet att leda till ökade kostnader. Det är otillfredsställande och stötande att inte även andra vårdgivare skulle ha en chans att få visa vad de skulle kunna åstadkomma utifrån dessa nya premisserna."
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Bertil Fredriksson (kd) till förmån för eget yrkande.
Enligt stadens regler för ekonomisk förvaltning ska varje nämnd årligen upprätta en internkontrollplan. Planen ska utgå från en risk- och väsentlighetsanalys. Av internkontrollplanen ska framgå vad som ska kontrolleras, vem som ansvarar för kontrollen samt hur och när kontrollen ska rapporteras till nämnden. Arbetet med att utveckla den interna kontrollen förutsätts integreras i ordinarie arbets- och ledningsprocesser. Förslaget bygger därför i första hand på analyser som gjorts i samband med ordinarie verksamhetsplanering. Förvaltningen har också beaktat påpekanden som gjorts av revisorer och tillsynsmyndighet. För att garantera att kontrollerna genomförs sker en avstämning i samband med årets tertialrapporter. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-30, dnr 012-495/2003.
Samtliga enheter inom Farsta stadsdelsförvaltning har formulerat åtaganden för sina verksamheter. Enligt stadens strategi för kvalitetsutveckling ska alla verksamheter därefter utforma kvalitetsgarantier. Garantierna ska, efter godkännande av stadsdelsnämnden, vara giltiga till och med nästkommande år. Förvaltningens enheter beskriver i sina verksamhetsplaner vilka åtaganden de gjort, utifrån stadens och stadsdelsnämndens inriktningsmål, och hur de ska arbeta för att kunna uppfylla sina åtaganden. Samtliga åtaganden har gjorts tillgängliga för nämnden i form av utdelade pärmar. Av de åtaganden som riktar sig direkt till allmänheten har de viktigaste nu utformats som kvalitetsgarantier. Genom garantierna får brukarna och andra intresserade besked om vad de kan förvänta sig av den service och omsorg förvaltningen ger. En garanti ger ett löfte om rättelse, om verksamheten inte levt upp till det åtagande som presenteras i garantin. Brukaren inbjuds också till dialog om verksamheten. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-30, dnr 012-472/2003.
Resor som stadsdelsförvaltningens anställda företar i tjänsten utanför Europa måste godkännas av stadsdelsnämnden. I detta ärende ansöker fyra rektorer inom stadsdelsområdet om att få göra en studieresa i tjänsten till Nya Zeeland och Australien för att studera reformer och projekt inom utbildningsväsendet. Kostnaden för resan delas lika mellan respektive skola och stadsdelsförvaltningens avdelning för förskola, skola, fritid och kultur. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2003-12-19, dnr 204-521/2003.
Stadsdelsförvaltningens inköp av varor och tjänster överstigande ett värde av 50 000 kronor exklusive moms ska enligt gällande delegationsregler var för sig anmälas till stadsdelsnämnden. Budget- och redovisningsenheten anmäler i ärendet inköp av möbler och inhyrd personal under november-december 2003. Förelåg stadsdelsförvaltningens redovisning 2004-01-07, dnr 100-131/2003.
Förvaltningen besvarade fråga från ledamoten Birgitta Holm (m) gällande överenskommelser om kostnader för läkarinsatser i särskilda boenden.
Ledamoten Godfrey Etyang (s) framhöll att en prioritering bör göras för att säkra kompetensen hos vårdpersonalen vid Hökarängens äldrevårdcentral, särskilt vad gäller undersköterskor.
Stadsdelsdirektör Gillis Hammar påminde om seminariet, som ska utgöra en inledning av arbetet med Stadsdelsförnyelsen i området. Seminariet, som hålls i form av en workshop, äger rum tisdagen den 10 februari i Hästhagsskolan.
Gillis Hammar upplyste vidare om att förvaltningen kommer att göra en sammanfattning med kommentarer och synpunkter av SPO-utredningen (slutrapport om utredningen av stadens politiska organisation). Utredningen har skickats till nämnden.
Ekonomichef Marianne Andersson lämnade en översiktlig redovisning av bokslutet, som visar en budget närmast i balans per den 31 december 2003.
Ordföranden lade fram ett förslag om att ändra datum för stadsdelsnämndens aviserade sammanträde den 25 mars.
Nämnden fastställde ändringen av sammanträdesdatum till onsdagen den 24 mars.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-01-14, dnr 002-500/2003, med förslag till ersättare i lokala handikapprådet avseende vakant plats i enlighet med utfyllnadsnominering.
____________________
Sluten del av sammanträdet
§ 18-20