Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-03-03

Sammanträde 2004-03-03

Datum
Klockan
18:00
Plats
OBS! Hörsalen, SISAB:s lokaler, Lingvägen 123, Ingång F 5

Program: Gatu- och fastighetskontoret informerar om införandet av hastighetsbegränsningar, Läs mer... s.k. 30-zoner, i bostadsområdena.

1 Val av justerare. Tid för protokollsjustering. Anmälan av justerade protokoll

2 Anmälningsärenden enligt förteckning

3 Underlag till budget för år 2005 med beräkningar för åren 2006 och 2007

Dnr: 102-69/2004

Stadsdelsförvaltningen anger i sammanfattningen av detta ärende att treårsperioden ekonomiskt kommer att präglas av en utbyggnad av förskoleverksamhet samt insatser för att motverka arbetslöshet och behov av försörjningsstöd. Aviserade förändringar i resursfördelningssystem inom flera verksamhetsområden gör dock framtiden svårbedömd. Förväntade kostnadsökningar kommer, med oförändrade budgetramar, att kräva kraftiga besparingar.

Handläggare: Margareta Eriksson, 08-508 18 049

4 Remiss av utredning om stadens politiska organisation (SPO), demokrati och ledarskap

Dnr: 000-518/2003

Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt stadsdelsnämnden stadsledningskontorets utredning.
Kommunfullmäktige gav i budget för 2003 kommunstyrelsen i uppdrag att tillsätta en utredning om stadens politiska organisation. Av direktiven framgick att utredningen i huvudsak skulle behandla demokrati- och inflytandefrågor, stadens styrning och uppföljning av olika verksamheter, ansvarsfördelning mellan stadsdelsnämnderna, kommunstyrelsen och facknämnder samt utformningen av den centrala politiska organisationen.
Utredningen presenterade den 16 december 2003 sin slutrapport, som bland annat innehåller problembeskrivningar, analyser och ett stort antal förslag.
Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende förslagen och synpunkter på dessa.
I slutrapporten föreslås att huvuddelen av förslagen genomförs årsskiftet 2004/2005.

Handläggare: Gunnar Ferdman, 08-508 18 161

5 Ansökan om medel ur Miljömiljarden för projekt Ekopark syd och Magelungen

Dnr: 310-89/2004

Kommunfullmäktige har avsatt en miljard kronor, kallad Miljömiljarden, till angelägna miljöinriktade projekt. Stadens nämnder och styrelser kan hos kommunstyrelsen ansöka om medel ur Miljömiljarden i enlighet med kommunstyrelsens anvisningar.
Stadsdelsförvaltningen föreslår i ärendet att Farsta stadsdelsnämnd tillsammans med Vantörs stadsdelsnämnd ansöker om sex miljoner kronor ur Miljömiljarden till projektet Ekopark syd.
Projektets mål är att genom en fördjupad dialog med boende och verksamma skapa förutsättningar för utveckling av de rekreations- och ekologiska värden som finns i Magelungen och i de naturområden som omger sjön, framför allt i Fagersjöskogen, Rågsveds friområde och på Högdalstopparna.

Handläggare: Mats Lindqvist, 08-508 18 064

6 Möjlighet till ökat inflytande för ungdomar

Dnr: 004-55/2004

I verksamhetsplan för 2003 har stadsdelsnämnden formulerat sina generella åtaganden utifrån de av kommunfullmäktige fastställda övergripande inriktningsmålen.
Med utgångspunkt i dessa prioriterade inriktningsmål har stadsdelsförvaltningen utarbetat ett antal förslag till åtgärder, som syftar till att vidareutveckla metoder för att tillvarata ungdomars intressen och utöka deras möjligheter till inflytande.
Förslag till åtgärder har tagits fram efter samtal som förts med enhetschefer vid fritidsgårdarna, rektorer och chefer inom förskola, skola, fritid och kultur. Även erfarenheter från andra kommuner har tillvaratagits i utformningen av förslagen. Stadsdelsnämndens demokrati- och informations-/kommunikationsberedning har angett inriktningen för hur arbetet på detta område bör bedrivas. I beredningen har framhållits att ett ungdomsråd i initialskedet inte ska inrättas. Istället föreslås att formerna för inflytande utvecklas i dialog och samverkan med ungdomar ute i verksamheterna.

Handläggare: Marie Eriksson, 08-508 18 004

7 Resa i tjänsten till USA för nio lärare och rektor från Gubbängsskolan

Dnr: 204-88/2004

Resor som stadsdelsförvaltningens anställda företar i tjänsten utanför Europa måste godkännas av stadsdelsnämnden. I detta ärende ansöker nio lärare och rektor vid Gubbängsskolan om att få göra en studieresa i tjänsten till USA.
Ett arbetslag på Gubbängsskolan har i två och ett halvt år arbetat med ett förändringsarbete, som bygger på forskning under namnet Teaching for Understanding (TFA). Resultaten har varit mycket goda vad avser elevernas motivation och vilja att ta ansvar för sitt lärande. För att få hjälp att gå vidare i utvecklingsarbetet på skolan och ta del av de senaste rönen inom TFA, planeras en resa till Harvard Graduate School of Education i Boston, för medverkan i konferenser, minikurser och studiegrupper.


Handläggare: Lars Lindgren, 08-508 18 250

8 Information och frågor från nämnden

9 Stadsdelsdirektörens information

10 Övriga frågor

_____________________
Sluten del av sammanträdet
Ärenden:

1. Antagande av anbud rörande driften av
demensgruppboendet Veckobo
2. Remiss om nytt serveringstillstånd för
Restaurang Kina Hörnet, Farsta centrum.

§41 Val av justerare. Tid för protokollsjustering. Anmälan av justerade pro...

Nämnden utsåg ordföranden Tomas Rudin (s) att jämte ledamoten Inga-Lill Persson (fp) justera protokollet 2004-03-05.

Anmäldes justerade protokoll från sammanträdena 2004-01-22 och 2004-02-17.

§42 Anmälningsärenden enligt förteckning

Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser m.m. enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna enligt ovan.

§43 Underlag till budget för år 2005 med beräkningar för åren 2006 och 2007

Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-02-16, dnr 102-69/2004, med förslag till underlag till budget för åren 2005-2007.

Ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

Ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) yrkade att förvaltningens förslag i huvudsak skulle bifallas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) förklarade att de inte tar egen ställning till ärendet med hänvisning till innehållet i moderaternas förslag centralt för Stockholms stad samt yrkade att nämnden skulle anföra vad de föreslagit.

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) framlagda förslaget.

BESLUT

  1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till underlag till budget för åren 2005-2007.
  2. Farsta stadsdelsnämnd överlämnar förslaget till kommunstyrelsen för fortsatt beredning samt hemställer att kommunstyrelsen beaktar de synpunkter som framförs i ärendet.
  3. Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver följande

Nämnden förutsätter att de aviserade förändringarna i resursfördelningssystemen ger nämnden tillräckliga resurser för att fortsätta utvecklingen av verksamheten enligt våra vallöften, inom av kommunfullmäktige prioriterade områden. Nämnden har t ex redan nästan uppnått målet för förre barn i förskolegrupperna, antalet barn har minskat från 16,3 2002 till 14,7 år 2003.

Nämnden förutsätter vidare att vi får tillräckliga resurser för försörjningsstödet. Nämnden har prioriterat insatser för att så många invånare som möjligt ska få arbete genom aktiva åtgärder från förvaltningens sida i samarbete med bl a Arbetsförmedlingen. Detta arbete ska intensifieras vilket kräver resurser.

Nämnden är angelägen om att äldreomsorgen fortsätter att utvecklas. Vi accepterar inte en restriktiv biståndsbedömning som ger sämre levnadsvillkor för våra äldre invånare. Nämnden har bett förvaltningen återkomma med en plan för hur uppsökande verksamhet gentemot invånare över 75 år ska gå till i syfte att ge en klarare bild av deras situation och behov av omsorg från nämndens sida. Även denna insats kräver resurser, vi är dock övertygade om att den ger ett bättre underlag. Det ökar bl a möjligheterna för att de äldre som vill bo kvar hemma ska kunna göra det och då få hjälp och stöd samt känna sig trygga genom t ex larm. Det ger även information om behov av insatser för att minska ensamheten. Nämnden har för avsikt att uppdra åt förvaltningen att åter kommunalisera Edö servicehus när nuvarande avtal löper ut 1 februari 2005. Nämndens erfarenheter från motsvarande åtgärd i Farsta sjukhem är att betydande resurser krävdes för att åtgärda ett antal brister i verksamheten. Nämnden vill uppmärksamma kommunstyrelsen på detta, nämnden tror dock inte att lika stora insatser krävs för Edö:s del.

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) enligt följande:

"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

  1. Att stadsdelsnämnden i huvudsak bifaller förvaltningens förslag till beslut
  2. Att därutöver anföra:

Det finns all anledning att känna oro för utvecklingen i Stockholms stad. Det märks också här hos oss i Farsta. En rad verksamheter hotas av stora problem.

Att låta äldre, funktionshindrade och de ekonomiskt allra mest utsatta stå tillbaka är inte en politik som vi kan dela. Det som folkpartiet kallar det glömda Sverige är de som får se kraftiga bakslag genom den politik som nu förs. Förvaltningen pekar i sitt underlag på att biståndsbedömningen inte kan bli mera restriktiv utan att lagar bryts, att bemanningsnivåerna inom äldreomsorgen inte kan sänkas ytterligare "utan att en rimlig omsorgs- och service nivå äventyras", att det kommer att krävas kraftiga besparingar om det inte sker förstärkningar. Man påpekar även att tillfredsställande sysselsättning för psykiskt funktionshindrade kan inte erbjudas, att löneutvecklingen för de duktigaste halkar efter, att antalet arbetslösa har ökat med 10 procent, att individ och familjeomsorgens stora underskott ser ut att fortsätta och att de pedagogiska verksamheterna behöver höjning av schablonerna för att klara lönerna.

Låt oss bara peka på tre frågeställningar som är viktiga att lyfta fram i detta sammanhang:

- Det måste till en helt ny form av försörjningsstöd för att få ner arbetslösheten så att den negativa kurvan mot ökat socialbidragsberoende kan brytas.

- Funktionshindrades behov av bistånd får inte vara beroende av vilka budgetramar som finns utan på den enskildes lagliga rätt till stöd.

- Valfrihet handlar om att människor ges makt över sina egna liv. Valfriheten är en hörnsten i offentlig sektor av hög kvalitet.

Från Folkpartiets sida har vi tidigare understrukit de hot som nämns ovan. Det krävs en ny politisk ledning om de kommande tre åren ska innebära något annat än en kommunal service till medborgarna som blir allt sämre."

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) enligt följande:

"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

att överlämna förslaget utan eget ställningstagande

samt att därutöver anföra:

Vi överlämnar förvaltningens budget utan eget ställningstagande med hänvisning till Moderata Samlingspartiets förslag centralt för Stockholms stad.

Det stundar bistra tider för Farstaborna. På praktiskt taget alla områden ökar kraven på nya prestationer och minskar tillgängliga ekonomiska medel.

Några exempel:

Kostnaderna för försörjningsstödet ökar.

Anslaget för barn och ungdom inom individ- och familjeomsorgen överskrids redan nu och avtalsenliga ersättningshöjningar är ofinansierade.

Finansiering av löneökningar inom skolan saknas.

Verksamheter som tidigare drivits på entreprenad övertas av nämnden och kostnaderna stiger.

Det är inte längre möjligt med en ännu mer restriktiv biståndsbedömning inom äldreomsorgen och pris- och kostnadsutvecklingen oroar.

Sänkt standard när det gäller park- och gatuskötsel kan förväntas.

Den socialdemokratiska politiken på lokal och central nivå får förödande effekter på tillväxten i hela landet men särskilt i Stockholm. Här skall det införas en särskild skatt på "nöjet" att köa, trängselskatt eller biltull kallas det. Här dignar människor under fastighetsskatten som tvingar många från hus och hem. Här har vi timslånga arbetsresor med en dåligt fungerande kollektivtrafik. Här finns färre vårdplatser för sjuka barn än någon annanstans i landet. Samtidigt skickar stockholmarna miljardbelopp av sina skattepengar till andra delar av landet.

Effekterna för stockholmarna av den socialdemokratiska politiken förskräcker.

En ny framtidsinriktad politik behövs."

§44 Remiss av utredning om stadens politiska organisation (SPO), demokrati ...

Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt stadsdelsnämnden stadsledningskontorets utredning. Kommunfullmäktige gav i budget för 2003 kommunstyrelsen i uppdrag att tillsätta en utredning om stadens politiska organisation. Av direktiven framgick att utredningen i huvudsak skulle behandla demokrati- och inflytandefrågor, stadens styrning och uppföljning av olika verksamheter, ansvarsfördelning mellan stadsdelsnämnderna, kommunstyrelsen och facknämnder samt utformningen av den centrala politiska organisationen. Utredningen presenterade den 16 december 2003 sin slutrapport, som bland annat innehåller problembeskrivningar, analyser och ett stort antal förslag. I slutrapporten föreslås att huvuddelen av förslagen genomförs årsskiftet 2004/2005. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-02-19, dnr 000-518/2003.

Ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade att nämnden som svar på remissen skulle överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande utan eget ställningstagande.

Ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) yrkade att förvaltningens förslag i huvudsak skulle bifallas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) yrkade att nämnden som svar på remissen skulle anföra vad de föreslagit.

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) framlagda förslaget.

BESLUT

  1. Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen överlämna stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande utan eget ställningstagande.

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) enligt följande:

"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

  1. Att stadsdelsnämnden i huvudsak bifaller förvaltningens förslag till beslut
  2. Att därutöver anföra:

I de delar som förslaget inte berör rent administrativa delar av förvaltningens verksamhetsområde ber vi att få hänvisa till Folkpartiets reservation i Kommunstyrelsen. Låt oss dock understryka vikten av att biblioteken även fortsättningsvis hör till Kulturnämnden och att deras verksamhet inte återigen slås sönder av en decentralisering.

Vad det gäller SPO-utredningen i sin helhet anser Folkpartiet att SPO-utredningen om den genomförs skulle förskjuta makten från politiker till tjänstemän i Stockholms stad. Vi motsätter oss en sådan utveckling."

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) enligt följande:

"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

1. Farsta SDN beslutar att som svar på remissen anföra följande;

Ökad makt för medborgarna

Redan i samband med att utredningen av stadens politiska organisation tillsattes hade vi moderater allvarliga invändningar mot den inriktning som majoriteten anvisade. Den övergripande målsättningen med att se över stadens organisation borde ha varit att minska den politiska styrningen av Stockholmarna. En god politik är en politik som i högre grad låter stockholmarna själva besluta över sina egna liv. Den som vill öka Stockholmarnas frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar, ett ansvar som vi är övertygade om att alla stockholmare i grunden kan och vill ta. Tyvärr har medborgarperspektivet helt gått förlorat i utredningens direktiv och förslag. Istället är det maktens män och kvinnor som förhandlar med varandra. Ett gyllene tillfälle att söka förtydliga ansvaret, öka medborgarnas egenmakt och minska klyftan mellan väljare och valda har därmed gått förlorad.

De grundläggande problemen förblir olösta. Istället är utredningsförslaget genomsyrat av vänsterns demokratisyn där fördjupad demokrati uteslutande handlar om att ge politiker mer inflytande på medborgarnas bekostnad. Denna demokratisyn innebär att graden av demokrati avgörs av mängden uppgifter för stadsdelsnämnderna.

Detta är ett synsätt som är helt främmande för oss moderater. I SPO - utredningen återges ännu en gång resultatet av den vetenskapliga utvärdering av SDN- reformen som Institutet för kommunal ekonomi (IKE) fick i uppdrag att genomföra. Där framgår att SDN- reformen misslyckats med att stärka den lokala demokratin. Trots det innehåller SPO- utredningen ett flertal förslag om nya uppgifter som ska föras över till stadsdelsnämnderna.

Vi moderater vill i stället långsiktigt fördjupa demokratin genom att ge tillbaka inflytande till de enskilda medborgarna, bland annat genom att systematiskt sänka kommunalskatten. Vi vill också vidareutveckla valfrihetssystemen, så att medborgarna får inflytande över stadens verksamheter genom det fria valet av skola, barnomsorg, äldre- och handikappomsorg. Valfrihet för den enskilde i den skattefinansierade välfärden är en viktig demokratifråga.

Sedan är det självklart att den verksamhet som måste skötas med avgörande inflytande av politiker skall präglas av kvarlitet, öppenhet, insyn samt ordning och reda. Genom att avveckla stadsdelsnämnderna vill vi moderater säkerställa en likvärdig behandling av alla Stockholmare oavsett stadsdel, minska byråkratin, reducera antalet politiker och effektivisera stadens verksamhet. Vi vill samtidigt se över stadens flora av beslutande nämnder och styrelser med målsättningen att allt som kan beslutas lika bra eller bättre av enskilda invånare också skall beslutas av dem – inte av de politiska församlingarna.

Frihet och valfrihet

Den som i likhet med oss moderater vill öka Stockholmarns frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar – ett ansvar som vi är övertygade om att alla Stockholmare i grunden kan och vill ta. Målet med politiken måste därför vara att flytta makten närmare Stockholmaren. Verklig decentralisering handlar inte om att flytta makt från en central nämnd till en stadsdelsnämnd utan om att genom t.ex. pengsystem flytta makten över vardagen från de politiska sammanträdesrummen till människors kök och vardagrum. Vi vill införa pengsystem som gör att hela anslaget för verksamheterna inom förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och svenska för invandrare följer elevernas och i förekommande fall föräldrarnas val. Vi vill också öka valfriheten och kvaliteten för stadens äldre medborgare genom att införa ett pengsystem inom äldreomsorgen.

En tydlig politisk ledning

Stockholm är en politiskt styrd komun. Det märks framförallt genom att politiska maktskiften innebär tydliga förändringar i staden verksamheter. Inget tvivel råder om att väljarnas vardag blir annorlunda med ett borgerligt eller ett socialistiskt styre. Detta gör Stockholm unikt i Sverige. Den viktigaste orsaken bakom Stockholms politiska tydlighet är det sätt som stadens politiska ledning är organiserad. Borgarrådens ställning som ordförande i tunga centrala nämnder är en viktig del av detta. Det är stadens mest kända och inflytelserika politiker som leder arbetet i nämnder och bolagsstyrelsen, och det är också de som tydligt framstår som ansvariga för den förda politiken. En av SPO- utredningens främsta slutsatser handlar om en maktförskjutning från centrala nämnder till kommunstyrelsen och en kraftigt förstärkt central administration och en försvagning och otydliggörande av borgarrådsinstitutionen. SPO- utredningens förslag innebär att det i framtiden kommer att bli mycket svårt för medborgare, fritidspolitiker, journalister och tjänstemän att ställa stadens mäktigaste politiker till svars för den förda politiken på olika områden. Detta vore mycket olyckligt för Stockholm och Stockholmarna.

God service och tydligt ansvar

Det som staden gör ska göras väl. Det kräver inte bara att ansvaret är tydligt utan också att stadens verksamhet inriktas på kärnuppgifterna. Skattebetalare och medborgare ska veta att de får valuta för sina skattepengar och att dessa går till verksamhet som utbildning, äldreomsorg, gator och vägar, insatser mot missbruk och hemlöshet - inte till byråkratisk överbyggnad och politisk administration.

Om förslaget blir verklighet ökar antalet heltidspolitiker och politikernas arvode höjs kraftigt- något som vare sig är nödvändigt eller önskvärt. Samtidigt blir det än svårare att tydligt klargöra vem som har ansvaret för vad. Utredningsförslaget leder till en förstärkning av tjänstemannastyret och riskerar att försvaga medborgarnas möjlighet att utkräva ansvar av sina valda företrädare. Vidare föreslås en avsevärd maktförskjutning till finansborgarrådet och stadsledningskontoret. Nyttan med detta ifrågasätter vi starkt.

Stockholm - IT-huvudstaden

Stockholm har i många år varit världsledande inom telekommunikation. Vidare har staden under flera år profilerat sig som "IT-huvudstad". Det måste vara viktigt för stadens ledning att säkerställa att denna position bibehålls.

Kommunfullmäktige antog en e-strategi för staden den 19 februari 2001. I denna slås det fast att IT är en strategisk fråga och en förutsättning för att utveckla och säkerställa kärnverksamheten inom den kommunala sfären. Det slås även fast att IT-frågorna är en ledningsfråga.

SPO- utredningen tar överhuvudtaget inte upp IT-frågorna. Bland den omfattande lista på källmaterial och referensdokument finns inte den av KF fastställda e-strategin nämnd. Det finns många exempel på hur IT kan effektivisera jobbet, samt öka tillgängligheten av kommunala tjänster för medborgarna. Farsta SDFs användning av handdatorer för hemtjänsten samt GFKs Internettjänst för boendeparkering är två exempel.

Man kan därför konstatera att den politiska majoriteten även i denna fråga inte har förmåga att se möjligheter och totalt saknar visioner för hur modern teknik kan utveckla verksamheten. På samma sätt saknar majoriteten visioner för hur näringslivet skall stimuleras för att Stockholm även i framtiden skall kunna kallas "IT-huvudstad"

Samlat ansvar och kompetens

SPO- utredningen föreslår att vissa verksamheter som idag ligger samlat centralt i staden i fortsättningen skall spridas ut på stadsdelsnivå. Ett exempel på detta är särskolan. En annan fråga som utretts en längre tid, är frågan om heminstruktörernas placering, där utredningen landar i ett fortsatt stadsdelsansvar för verksamheter. Såväl särskolan som stadens heminstruktörer är tydliga exempel på verksamheter där en central samling av kompetens innebär en tydlig förbättring av kvaliteten. Vi motsätter oss förslaget att föra ut ansvaret för särskolan på stadsdelsnivå, och menar samtidigt att heminstruktörernas verksamhet bör samlas centralt i staden.

Utredningen föreslår även en utökad roll för stadsdelsnämnderna i arbetet med att följa upp skol- och förskoleverksamhet i syfte att – i retoriken- åstadkomma en mer likartad behandling av verksamheterna oavsett huvudman. Vi avvisar detta förslag till förmån för att en likartad behandling istället säkerställs genom inrättande av ett oberoende institut för kvalitetsgranskning av samtliga skolor och förskolor i staden oavsett huvudman. Vi avvisar särskilt att stadsdelsnämnderna skulle svara för tillsynen av fristående förskolor, då detta riskerar att medföra olika behandling i olika delar av staden. SPO- utredningen föreslår därtill ett överförande av sakkunskap från facknämnderna till centrala enheter i staden på ett sätt som enligt vår mening riskerar urholka kompetensen inom ett flertal områden.

Däremot välkomnar vi utredningens tydliga ställningstagande för ett fortsatt arbete med ett integrerat lednings- och styrsystem (ILS) – en viktig reform som måste vårdas och utvecklas.

Sammantaget innebär SPO – utredningens förslag i stort sett inga inslag av ökat inflytande för den enskilde Stockholmaren. Vi är beredda att medverka till långsiktiga överenskommelser om stadens konstitutionella frågor om avsikten är att förtydliga rollerna, öka medborgarns inflytande och valfrihet, klargöra ansvaret och effektivsera organisationen. Sammantaget innehåller SPO- utredningen dessvärre i stort sett inga förbättringar i dessa viktiga frågor."

§45 Ansökan om medel ur Miljömiljarden för projekt Ekopark syd och Magelungen

Kommunfullmäktige har avsatt en miljard kronor, kallad Miljömiljarden, till angelägna miljöinriktade projekt. Stadens nämnder och styrelser kan hos kommunstyrelsen ansöka om medel ur Miljömiljarden i enlighet med kommunstyrelsens anvisningar. Stadsdelsförvaltningen föreslår i ärendet att Farsta stadsdelsnämnd tillsammans med Vantörs stadsdelsnämnd ansöker om sex miljoner kronor ur Miljömiljarden till projektet Ekopark syd. Projektets mål är att genom en fördjupad dialog med boende och verksamma skapa förutsättningar för utveckling av de rekreations- och ekologiska värden som finns i Magelungen och i de naturområden som omger sjön, framför allt i Fagersjöskogen, Rågsveds friområde och på Högdalstopparna. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-02-17, dnr 310-89/2004.

Ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

Ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) yrkade att ärendet skulle återremitteras samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) yrkade bifall till det av ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) framlagda förslaget till beslut.

Ordföranden ställde proposition på yrkandet om återremiss och förklarade sig finna att ärendet skulle avgöras idag.

Ordföranden ställde därefter förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamoten Gunnar Sandell m fl (s), ledamoten Inger Stark (v) och ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) framlagda förslaget.

BESLUT

  1. Farsta stadsdelsnämnd ansöker tillsammans med Vantörs stadsdelsnämnd hos kommunstyrelsen om 6 mnkr ur Miljömiljarden för Projekt Ekopark syd.
  2. Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver följande

Nämnden uppmärksammar kommunstyrelsen på att det i tjänsteutlåtandet föreslagna projektarbetet är ett första steg för att engagera invånare och föreningar samt berörda aktörer i arbetet med att utarbeta konkreta åtgärder för Ekopark Syd och för Magelungen. I detta arbete är det synnerligen viktigt att använda all den sakkunskap som finns inom stadens olika verksamheter. Det är vidare angeläget att arbeta i nära samverkan med Huddinge kommun.

Nämnden avser att återkomma till Miljömiljardens nästa ansökningstillfälle den 2 januari 2005 med förslag till konkreta åtgärder för Magelungen och i Ekoparken. Bedömningen i dag är att dessa kommer att kräva betydande resurser, 250 miljoner är ett belopp som nämnts.

Nämnden vill återigen understryka att vi vid flera tillfällen, i full enighet, tillstyrkt omfattande åtgärder för att rädda Magelungen. Det är bra att partierna är överens i denna fråga. Ännu har dock inte mycket hänt. Nämnden är angelägen om att nu komma igång med beredningsarbetet för att snarast därefter kunna genomföra åtgärder för Magelungen, för Ekopark Syd till nytta för oss som bor i den södra delen av Stockholm.

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) enligt följande:

"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

  1. Att stadsdelsnämnden återremitterar förvaltningens förslag till beslut
  1. Att därutöver anföra:

Det är av utomordentlig vikt att se till att miljön i och omkring Magelungen utvecklas. I det förslag som nu ligger förelås dock endast byråkratiska och administrativa åtgärder. Magelungen är i behov av akuta åtgärder, inte flera tjänstemän. Vi vill därför se att förvaltningen återkommer med ett förslag där en rad åtgärder för att faktiskt förbättra miljön finns med."

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) till förmån för eget yrkande.

§46 Möjlighet till ökat inflytande för ungdomar

I verksamhetsplan för 2003 har stadsdelsnämnden formulerat sina generella åtaganden utifrån de av kommunfullmäktige fastställda övergripande inriktningsmålen. Med utgångspunkt i dessa prioriterade inriktningsmål har stadsdelsförvaltningen utarbetat ett antal förslag till åtgärder, som syftar till att vidareutveckla metoder för att tillvarata ungdomars intressen och utöka deras möjligheter till inflytande. Förslag till åtgärder har tagits fram efter samtal som förts med enhetschefer vid fritidsgårdarna, rektorer och chefer inom förskola, skola, fritid och kultur. Även erfarenheter från andra kommuner har tillvaratagits i utformningen av förslagen. Stadsdelsnämndens demokrati- och informations-/kommunikationsberedning har angett inriktningen för hur arbetet på detta område bör bedrivas. I beredningen har framhållits att ett ungdomsråd i initialskedet inte ska inrättas. Istället föreslås att formerna för inflytande utvecklas i dialog och samverkan med ungdomar ute i verksamheterna. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-02-09, dnr 004-55/2004.

Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) lämnade ett särskilt yttrande, till vilket ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) anslöt sig.

BESLUT

  1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till åtgärder och uppdrar åt förvaltningen att utveckla former för inflytande i enlighet med vad som framgår av tjänsteutlåtandet.

Särskilt yttrande, till vilket ledamoten Inga-Lill Persson m fl (fp) anslöt sig, lämnades av ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m) enligt följande:

"Vi utgår från att syftet med förslaget är att - i första hand med hjälp av modern teknik - på ett enklare sätt inhämta synpunkter från en viss grupp personer i Farsta, i det här fallet ungdomar. Syftet är alltså inte att möjliggöra en ökad politisk styrning av olika verksamheter.

Vi vill tillägga att det framstår som självklart att med gruppen ungdomar avses personer som alltjämt går i ungdomsskolan, låt vara att många hinner bli myndiga under sitt sista gymnasieår."

§47 Resa i tjänsten till USA för nio lärare och rektor från Gubbängsskolan

Resor som stadsdelsförvaltningens anställda företar i tjänsten utanför Europa måste godkännas av stadsdelsnämnden. I detta ärende ansöker nio lärare och rektor vid Gubbängsskolan om att få göra en studieresa i tjänsten till USA. Ett arbetslag på Gubbängsskolan har i två och ett halvt år arbetat med ett förändringsarbete, som bygger på forskning under namnet Teaching for Understanding (TFA). Resultaten har varit mycket goda vad avser elevernas motivation och vilja att ta ansvar för sitt lärande. För att få hjälp att gå vidare i utvecklingsarbetet på skolan och ta del av de senaste rönen inom TFA, planeras en resa till Harvard Graduate School of Education i Boston, för medverkan i konferenser, minikurser och studiegrupper. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2004-02-19, dnr 204-88/2004.

BESLUT

  1. Farsta stadsdelsnämnd medger resa i tjänsten till USA 4-11 juli 2004 för nio lärare och rektor från Gubbängsskolan.

§48 Information och frågor från nämnden

Ledamoten Cecilia Nordenfelt (m) rapporterade från en föreläsning om dödligt våld mot spädbarn. Föreläsningen beskrev bland annat de medicinska effekterna av hårdhänta skakningar av spädbarn och svårigheterna att koppla diagnosen till gärningen. Naturligt nog uppstod frågan om vilken erfarenhet och kompetens som finns inom förvaltningens sociala verksamhet för att upptäcka och hantera dessa svårbedömda fall av brottslighet och mänsklig tragedi.

§49 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektör Gillis Hammar meddelade att en inbjudan inkommit från skol- och kulturroteln till ett stadsdelsseminarium om ickekommersiella träffpunkter för ungdomar. Seminariet äger rum den 3 juni tillsammans med stadsdelarna Vantör och Skarpnäck. Plats meddelas senare.

§50 Övriga frågor

Ledamoten Gunnar Sandell (s) anmälde en skrivelse riktad till gatu- och fastighetsnämnden. En enig nämnd ställde sig bakom skrivelsen. Bilaga 1 till detta protokoll.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

____________________

Sluten del av sammanträdet

§ 51-52

------------------------------------------------------------------------------------------------------

BILAGA 1

Protokoll 2004-03-03

§ 50

 

Till gatu- och fastighetsnämnden

 

UTTALANDE

 

Farsta stadsdelsnämnd vill, efter dagens information från gatu- och fastighetskontoret om

30-zoner, uppmana gatu- och fastighetsnämnden att överväga en försöksverksamhet med

färre huvudgator i Farsta stadsdelsområde.