Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-05-22

Sammanträde 2012-05-22

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om arbetet med övergången till naturreservat för området Kyrkhamn.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

10 Deltagare i kvalitetsutmärkelsen i Stockholms stad 2012.

11 Omstrukturering Koppargårdens vård- och omsorgsboende.

13 Utökning av alkoholförbud inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämndsområde.

14 Tidplan för uppföljning av särskilda åtaganden Kosmo AB.

16 Delegation avseende beslut om barns möjlighet att få vård mot en av vårdnadshavarnas vilja.

Remisser

17 Reviderad detaljplan för delar av Vällingby 4:1 och Nälsta 5:1, Nälstabadet Gränsvägen 87 i stadsdelen Nälsta.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04976-54.
Dnr 1.5.3-249-2012

18 Reviderad detaljplan för Stämpelfärgen 3 m.m. i stadsdelen Vällingby.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-00136-54.
Dnr 1.5.3-251-2012

19 Förändring av resursfördelningsmodell för ekonomiskt bistånd.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 325-470/2012.
Dnr 1.5.1-268-2012

Anmälningar och Redovisningar

20 Uppdragslista.

21 Anmälan förvaltningsyttrande över remiss avseende tillståndsansökan för installation av sjövärmekollektor i vattenområde.

22 Upphandling med etiska och ekologiska hänsyn.

Svar på skrivelse från (V).
Dnr 2.2.2-741-2011

Övriga frågor
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (166 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa justeringar.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse ledamot Bengt Roxne att

justera dagens protokoll.

 

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 29 maj 2012.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

· Ordförande Fredrik Bojerud hälsade Ulla Thorslund välkommen som stadsdelsdirektör vid Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.

Ulla Thorslund informerade om:

· Det aktuella läget vad gäller Allhuset och bibliotek i Hässelby gård. Förvaltningen återkommer med vidare information.

· Att personal på ungdomsmottagningen i Vällingby genomgått en HBT-utbildning och blivit certifierade av RFSL.

· Att förskolan på Mårbärsstigen 39, Maltesholm/Smedshagen är återinvigd.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

· Nälstabadet – Simföreningar oroade att tränings/simtiderna inte kommer att räcka till under tiden som Vällingbybadet och Åkeshovsbadet renoveras. Mycket viktigt att byggnationen av Nälstabadet blir av.

· Äldreboende – Fråga om vad som gäller vid påtvingad flytt när en boende har hyreskontrakt?

· Medborgare i stadsdelen vill att nämnden återinför allmän frågestund.

· Förslag framfördes att förvaltningen ordnar samråd med allmänheten om olika aktuella ämnen/ärenden.

· Personal från Koppargården oroade över inflyttning av boenden från andra stadsdelar vid evakuering. Brister i information till personalen.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-259-2012.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar medborgarförslag om källsortering av utgången mat som slängs, dnr 1.2.4-239-2012
till förvaltningen för beredning.

2. Stadsdelsnämnden lägger för övrigt anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 14 maj 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor

Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde

den 14 maj 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Tertialrapport 1/2012 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 8 maj 2012.

Dnr 1.2.1-260-2012.

Sammanfattning Tertialrapport 1 är nämndens första uppföljningsrapport till kommunstyrelsen avseende nämndens verksamhetsmässiga och ekonomiska utveckling med prognos över helåret. Tertialrapporterna upprättas i rapportverktyget ILS-webb.

Information har lämnats vid förvaltningsgruppens möte den 10 maj 2012.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar tertialrapport 1-2012 till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen ökad omslutning med 36,7 mnkr.

3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 1,5 mnkr för skötsel och underhåll av Grimsta naturreservat.

4. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med 1,0 mnkr avseende insatser för hemlösa (Vistet).

Vice ordförande Leif Larsson (V) deltog inte i beslutet.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det är med oro som vi tar del av den nuvarande ekonomiska situationen inom stadsdelen. Särskilt oroande är att vi ser stora underskott inom flera områden som till exempel ekonomiskt bistånd, äldreomsorg samt inom handikapp och funktionshinder.

Den ansträngda ekonomin är djup olycklig av flera skäl. Utöver de uppenbara effekterna av att inte ha ekonomin i balans tillkommer även andra oönskade effekter. Förvaltningen riskerar att hamna i ett läge där så mycket energi läggs på att jaga kostnader att till exempel uppföljning och utveckling av kvaliteten på verksamheten riskerar att hamna i skymundan på ett sätt som på sikt kan påverka verksamheten negativt för medborgarna.
Det är också viktigt att de delar av underskottet som kan bero på felaktig prognostiserad tilldelning av medel från centralt håll inte leder till obefogade och orealistiska besparings-åtgärder.

Med detta sagt åligger det förvaltningen att sträva efter en budget i balans och att arbeta aktivt för att minska underskottet i budgeten. Särskilt uppmanar vi till att söka efter effektiviseringar och besparingar som skulle vara motiverade oaktat den ekonomiska situationen.

Det är avgörande att annan viktig verksamhet inte blir ekonomiskt lidande på grund av detta. Biståndsbeslut och liknande ska givetvis alltid bygga på rådande lagar och gällande praxis och här ska inte nämndens och förvaltningens ekonomiska situation påverka besluten.

Vad gäller prognosen kring måluppfyllnad finner vi många bra signaler. Det är bra. Överlag har vi bilden av att förvaltningen gör ett mycket bra jobb, trots de utmaningar som det ansträngda ekonomiska läget utgör.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Den borgerliga alliansen har grovt underfinansierat de lagstadgade delarna av stads-delens verksamhet. Nämnden har ingen rådighet över finansieringen eller kostnaderna för att täcka behoven inom stadsdelen. Till följd av underfinansieringen avstannar all utveck-ling inom t ex kultur- fritids- och miljösektorerna som Hässelby Vällingbys invånare har behov av. Detta leder till en sämre standard och en ond cirkel av ökande segregation hotar att prägla tillvaron för en stor andel invånare i vår stadsdel. Detta särskilt som alliansens politik i synnerhet inom bostadssektorn innebär att stadens olika delar blir alltmer ojämlika. Den s k gentrifieringen av innerstaden får tunga ekonomiska konse-kvenser för ytterstaden. Därigenom illustreras alliansens politiska inriktning mycket tydligt, där vinnare och förlorare i en och samma stad fördelas på skilda håll i geografin. Vår stadsdel liksom andra delar av Västerort är tydliga exempel på konsekvenserna av en politik för ökad ojämlikhet och segregation.”

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi är mycket oroliga för den utveckling som den moderatstyrda politiken lett till i vårt område. Besparingar och privatiseringar har präglat borgarnas tid vid makten. Trots alla besparingar har vi fortfarande ett stort underskott i budgeten. Vår stadsdel har många problem, ökande missbruk och kriminalitet bland ungdomar, hög arbetslös med de sociala problem som följer, allt fler barn har behov av särskilt stöd. Behoven är många. Det kräver en ökad budget från staden inte ytterligare besparingar i en verksamhet vars personal redan fått spara tillräckligt i sina verksamheter. Det allvarsamma läget är en konsekvens av en borgerlig politik där skattesänkningar prioriteras framför en välfärd för alla.

Ekonomiskt bistånd och dess utveckling för Hässelby/Vällingby oroar oss mycket då det visar att i de flesta stadsdelsområden har arbetslösheten minskat sedan mars 2011 fram till mars 2012. Dock har arbetslösheten ökat i Hässelby/Vällingby med 3,8 procent under denna period.

Det är dock glädjande att de två personliga ombuden har kommit tillbaka till stadsdelen från att ha drivits på entreprenad av stadsmissionen. De har emellertid ett större geografiskt område att täcka med sina insatser än förut. Följden har blivit att 30 personer numera står i kö för att få stöd av ett ombud. Vi håller med handikapprådet att personer med psykisk funktionsnedsättning inte ska behöva stå i kö för att få sin rätt till stöd. Det är ett av många exempel på konsekvensen av de besparingar som tvingas fram för att budgeten inte täcker de behov som finns.

Äldreomsorgen har ett stort underskott och riskerar att få ytterligare besparingar som ytterst drabbar de äldre i området. Vi ser det också som mycket allvarligt att ca 60 vårdbiträden/undersköterskor riskerar att bli övertaliga.

Kulturen är viktig i vår mångkulturella stadsdel. Kultur behövs för att vi ska förstå oss själva, andra människor och det samhälle vi lever i. Trots en låg budget har personalen hittills lyckats bedriva de arrangemang som funnits av tradition och även starta nya evenemang. Tyvärr har den moderatstyrda majoriteten monterat ned kulturskolan. Nu är det så dyrt att många inte har råd att låta sina barn få lära sig spela ett instrument eller vara med och spela teater. Vi märker en oförståelse och brist på engagemang från majoritetens håll både lokalt och i stadshuset. Inte minst har det märkts när det gäller det efterlängtade biblioteket i Hässelby Gård. Renoveringen av Trappan dröjer och Allhuset är hotat. Vi är oroliga för att stadsdelens besparingar även ska drabba kulturen.

Budgeten är redan låg och behöver snarare ökas för att kulturen ska bli en positiv kraft i vår stadsdel.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Tyvärr kan vi se att det befarade underskottet består, vilket kommer att innebär bespa-ringar under resten av året. Förvaltningen andas dock av optimism och föreslår ett antal projekt och söker ekonomiska resurser från Stadshuset för Grimsta, Vistet och hemlös-hetsprojekt vilket vi stödjer.

Ett antal positiva områden vill vi till att börja med lyfta fram

· 500 ungdomar kommer att kunna erbjudas sommarjobb

· Arbetet med att hjälpa hemlösa har resulterat i att 12 hushåll har kunnat flytta till annat boende

· Bemanning vad gäller budget - och skuldrådgivning skall utökas

· Intensifiering av arbetet med att sortera matavfall så att vi kan ta till vara mera av den resursen i staden (mycket måste dock göras)

· Utbildningsinsatser för personal inom förskolan för att möta ett växande behov

· Kultur och fritidsenheten är aktiv och ger stadsdelen liv

Men vi kan även se att det finns problem

· Parkunderhållet kommer att bli sämre och klippning av gräs blir betydligt mer sparsamt

· Inom Äldreomsorgen är behovet av hemtjänst högre än budgeterad men det finns risk för neddragningar av antalet hemtjänstenheter i kommunal regi

· Antalet hushåll som är beroende av ekonomiskt bistånd måste minska med
25-30% under årets återstående månader jämfört med April för att budget skall gå ihop

· Budget avseende funktionsnedsatta överskrids igen p.g.a. att stadsdelen inte får den kompensation från Stadshuset som täcker de kostnader vi har

Stadsdelen växer och måste ges bättre stöd från stadshuset medan tid är. En alltför stor befolkningsökning utan att stadsdelen tillförs adekvata resurser i form av budget, för-bättrad kollektivtrafik och mer arbetsplatser kan slå tillbaks i form sociala problem i framtiden. Underskott i budgeten skapar oro, men då de orsakas av felaktiga fördel-ningar av stadens resurser borde man kunna lösa detta.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande

”Jag ställer sig bakom nämndens beslut och C+M+FP:s särskilda uttalande.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§10 Deltagande i kvalitetsutmärkelsen i Stockholm stad 2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 april 2012.

Dnr 7-282-2012.

Sammanfattning

Kvalitetsutmärkelsen är Stockholm stads årliga pris för att uppmärksamma och belöna framgångsrik verksamhetsutveckling i staden. Kvalitetsutmärkelsen ska vara en stimulans och uppmuntran i arbetet med kvalitetsutveckling och samtidigt ge staden möjlighet att lyfta fram goda förebilder. Förvaltningen godkänner att Växthuset deltar i kvalitetsutmärkelsen 2012 och anmäler detta till stadsdelsnämnden. Växthuset är en samlingsplats för aktiviteter, stöd och information riktad till äldre och deras anhöriga.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§11 Omstrukturering av Koppargårdens vård- och omsorgsboende

Ärendet utgår då det inte färdigberetts av stadsdelsförvaltningen.

Dnr 7-291-2012.

Antecknades att ärendet delvis återremitterats vid nämndens sammanträde 2012-04-17, § 15.

§12 Anhörigkonsulent

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 maj 2012.

Dnr 7-743-2011.

Antecknades att ärendet återremitterats vid nämndens sammanträde

2012-03-20, § 34.

Sammanfattning

Förvaltningens redogjorde för anhörigkonsulentens uppdrag till nämndsammanträde den 20 mars 2012. Nämnden återremitterade ärendet och gav förvaltningen i uppdrag att säkerställa att stadsdelen har anhörigstöd och anhörigkonsulent enligt KF:s budget samt att snarast återkomma till nämnden hur detta uppnås. Förvaltningen följer Stockholms stads anhörigpolicy enligt anvisningar i KF:s budget för 2012. Hur anhörigstödet är organiserat inom förvaltningen redovisades i det återremitterade tjänsteutlåtandet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och förslag på hur Kommunfullmäktiges beslut om anhörigstöd/anhörigkonsulent ska uppnås.

§13 Utökning av alkoholförbud inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämndsområde

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 maj 2012.

Dnr 3-272-2012.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby hemställer hos Kommunfullmäktige om en utökning av två områden med alkoholförbud, Hässelby gårds centrum och Solursparken i Vällingby. Anledningen till förslag om utvidgning av de två alkoholförbudsområdena är allmänhetens klagomål avseende tryggheten och alkoholförtäring i anslutning till en förskola i Hässelby samt polisens legala svårigheter att ingripa mot alkoholförtäring inom hela Solursparken och områdena kring Hässelby gårds centrum.

BESLUT

Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunfullmäktige om utökning av alkoholförbud inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområde i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendets fortsatta behandling

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att senast våren 2013

återkomma med en rapport om efterlevnad och, i förekommande fall, övervakning av stadsdelens alkoholförbudsområden.

2. Därutöver anföra:

Möjligheten för vuxna människor att dricka, exempelvis, vin och öl vid en picnic i en park är en viktig del i arbetet med att göra parkområden (motsvarande) öppna och attraktiva. Principiellt så ska också myndiga personer i vår stad ha den frihet det innebär att kunna dricka även alkoholhaltiga drycker inom stadsplanelagt område.

Denna frihet ska förstås inte innebära ordningsstörningar eller annat obehag som gör att trivseln för flertalet parkbesökare förstörs. Där det är nödvändigt ska det därför råda alkoholförbud. Specifikt här i Hässelby-Vällingby har det funnits ett behov av att utöka platserna med alkoholförbud och vi ställer oss därför positiva till denna hemställan till kommunfullmäktige.

Just de områden vi vill utöka våra förbudsområden med, Hässelby Gårds centrum och Solursparken, är dessvärre tydliga exempel på platser där ett alkoholförbud är nödvändigt.

Bland annat så är inte minst Solursparken en sådan miljö som borde kunna erbjuda en mycket trevlig centrumnära avkopplande miljö för alla men där den alkoholförtäring som dagligen pågår är en källa till så stor otrivsel att många undviker parken.

Vi hoppas nu att det verktyg som de utökade alkoholförbudsområdena ger, framförallt polisen, kommer att bidra till bättre ordning och trivsel i våra parker och centrumområden!

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande

”Jag ställer sig bakom nämndens beslut.

§14 Tidplan för uppföljning av särskilda åtaganden Kosmo AB

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 april 2012.

Dnr 1.2.1-273-2012.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnderna har ansvar för uppföljning av entreprenaddriven verksamhet inom stadsdelsgränserna. Vid avtalsuppföljningar ansvarar stadsdelsnämnden för att följa upp att samtliga delar i avtalet följs. Stadsdelsförvaltningen har därför i samverkan med entreprenören Kosmo AB utformat en uppföljningsplan för när särskilda åtaganden och mervärden förväntas vara uppfyllda på Hässelgården vård- och omsorgsboende.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag om åtaganden och tidplan.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att följa upp att de särskilda åtagandena uppfylls enligt tidsplan.

§15 Ansökan om statsbidrag för personliga ombud

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 april 2012.

Dnr 1.2.6-274-2012.

Sammanfattning

Verksamheten med Personliga ombud övergick från Stadsmissionen till Stockholms stad 2011-09-01. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd samordnar verksamheten för stadsdelarna Hässelby-Vällingby, Bromma och Rinkeby-Kista. Förvaltningen ansöker hos länsstyrelsen om statsbidrag för två personliga ombud till en summa av 604800 kr. De tre stadsdelsförvaltningarna upprättar ett samarbetsavtal i samband med gemensam ansökan om statsbidrag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag för verksamheten Personliga ombud i stadsdelarna Hässelby-Vällingby, Bromma och Rinkeby-Kista.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”De två Personliga ombud som efter omorganisation nu finns på förvaltningen delar

stadsdelen med ytterligare två stadsdelar. Det framgår att 30 personer i vår stadsdel med behov av personligt ombud står i kö för att få den hjälp med lösning av vardagens problem med pappershantering, myndighetskontakt etc som ombuden kan bistå med.

Frågan är dels hur lång kötid det handlar om och hur långa köerna i de andra stads-delarna är som delar på samma tjänst? Vilka blir konsekvenserna för dem står ohjälpta i dessa köer?”

§16 Delegation avseende beslut om barns möjlighet att få vård mot en av vårdnadshavarnas vilja.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 2 maj 2012.

Dnr 1.1-252-2012.

Sammanfattning

Den 1 maj 2012 träder nya bestämmelser i föräldrabalken (FB) och socialtjänstlagen (SoL) i kraft. Bestämmelserna innebär att nämnden får fatta beslut om vissa åtgärder för ett barn som står under vårdnad av två vårdnadshavare och endast en av dem samtycker till åtgärden. De åtgärder som avses är:

- Psykiatrisk eller psykologisk utredning eller behandling som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen.

- Behandling i öppna former som ges med stöd av 4 kap 1 § SoL.

- Utseende av kontaktperson/familj som avses i 3 kap 6 § 3 st SoL.

- En insats enligt 9 § 4, 5 eller 6 LSS.

Ytterligare information framgår av bilagt PM 2012-04-05.

Beslut enligt ovan (6 kap 13 a § FB) får enligt 10 kap 5 § SoL endast delegeras till en särskild avdelning (utskott) som består av ledamöter eller ersättare i nämnden.

Stadsdelsförvaltning föreslår att nämnden beslutar att delegera ovanstående beslut till nämndens sociala utskott (Socialdelegerade).

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar (delegerar) till nämndens sociala utskott (Socialdelegerade) att fatta beslut om åtgärder enligt 6 kap 13 a § föräldrabalken.

2. Anmälan av beslut tagna i delegation ska ske genom att Socialdelegerades protokoll anmäls till stadsdelsnämnden.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§17 Reviderad detaljplan för delar av Vällingby 4:1 och Nälsta 5:1, Nälstabadet Gränsvägen 87 i stadsdelen Nälsta

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04976-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 april 2012.

Dnr 1.5.3-249-2012.

Sammanfattning

Idrottsförvaltningen har inkommit med ansökan om planändring för Nälstabadet. Syftet med planen är att bilda en fastighet för idrottsändamål samt skapa byggrätt för att möjliggöra en utveckling av badet, så att den kan fungera som evakueringsanläggning när Vällingbys och Åkeshovs sim- och idrottshallar rustas upp och moderniseras under en treårsperiod. Förvaltningen är positiv till den föreslagna detaljplanen. Förvaltningen anser att arbetet med att utveckla och öka tillgången till idrottsytor och idrottsanläggningar är oerhört viktigt för folkhälsan och därför måste prioriteras.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP), vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne

m fl (S) anslöt sig till:

”Vi vill betona att i de punkter som Rådet för funktionshindrade tar upp beaktas framförallt aspekten på tillgänglighet i den inre miljön samt att hur snöröjning skall skötas på gatan behöver ses över för att underlätta framkomligheten för alla med-borgare. Vi anser även att anläggningen ska projekteras och byggas med en strävan att gällande normer för energiförbrukning efterlevs och i bästa fall att energiförbrukningen underskrider gällande normer. Man kan räkna med att det blir mer ungdomar som kommer att använda badet under längre perioder än idag och man borde se över de cykelvägar som finns från och till badet.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande

”Jag ställer sig bakom MP+C+M+FP+V+S:s särskilda uttalande.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§18 Reviderad detaljplan för Stämpelfärgen 3 m.m. i stadsdelen Vällingby

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-00136-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 april 2012.

Dnr 1.5.3-251-2012.

Sammanfattning

Ett omarbetat planförslag innebär att tre nya flerfamiljshus med totalt cirka 61 lägenheter uppförs inom fastigheterna Stämpelfärgen 3 och 4. Under mark placeras ett garage som är avsett att fylla de boendes behov av parkeringsplatser. Bebyggelsen inom planområdet består idag av en tvåvånings industribyggnad där småindustri, kontor och lokaler för fastighetsservice finns inrymt. Den befintliga bebyggelsen avses rivas. Förvaltningen är positiv till den föreslagna detaljplanen och välkomnar det omarbetade planförslaget som på ett bättre sätt har anpassats till den omgivande bebyggelsen och därmed tar större hänsyn till riksintressets värden.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Miljöpartiet önskar att remissvaret ska inkludera följande tillägg:

- Att man försäkrar sig om att ingången i souterräng ska vara handikappsanpassad handikappanpassad på så sätt att användandet blir lätthanterligt.

- Att det konkretiseras var man ska ha cykelparkeringen för att undvika risken att den utesluts från byggplanerna.

- Att garaget ska utrustas med eluttag som är adekvata för elbilar då Stockholms miljömål är sådana att man förväntar sig ett större antal privatägda elbilar.

- Att man planerar för matavfallshantering i utrymmen som har sophantering som ändamål.

- Det är också viktigt att de företag som finns i byggnaderna idag ges möjlighet att kunna fortsätta sin verksamhet i stadsdelen.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§19 Förändring av resursfördelningsmodell för ekonomiskt bistånd

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-470/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 april 2012.

Dnr 1.5.1-268-2012.

Sammanfattning

På uppdrag av stadsdelningskontoret har Sweco Eurofuters AB analyserat resursfördelningsmodellen för ekonomiskt bistånd. I uppdraget har ingått att se över möjligheten att uppdatera markvärdet samt dess indelning men även kontroll av modellens övriga komponenter. Syftet är att säkerställa att fördelningsmodellen fångar upp behoven av ekonomiskt bistånd så bra som möjligt utifrån nuvarande kunskapsläge. Förvaltningen ställer sig bakom förslaget till förändring av fördelningsnyckeln i enlighet med förslaget.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen tillstyrker förvaltningens remissyttrande av en förändring av resursför-delningsmodellen för ekonomiskt bistånd enligt Swecos:s utredning och som Kommunstyrelsen nu skickat på remiss.

I övrigt anför Alliansense följande:

Den förändring av resursfördelningsmodellen som föreslås är för Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ytterst marginell och därför mycket otillräcklig. Det ackumulerade underskotten som förvaltningen har uppgår för närvarande till -13,4 MSEK enligt den senaste tertialrapporten (april 2012). Den föreslagna förändringen skulle endast förbättra utfallet (minska underskottet) med 1,8 MSEK för helåret.

Då andra områden som Äldreomsorgen, Omsorgen om funktionshindrade samt Individ och familjeomsorgen också har stora underskott, bland annat på grund brister i resurs-fördelningssystemet, är det ekonomiska budgetläget oerhört ansträngt.

Besparingar kan komma att ske på bekostnad av det förebyggande arbetet, vilket skulle kunna innebära kostnadsläget på sikt inte förbättras eller till och med försämras.

Vi inom Alliansen vill därför:

· betona att, trots dessa underskott, förvaltningen inte får göra avkall på de lagstadgade ersättningar förvaltningens medborgare har rätt till.

· påpeka att förvaltningen måste göra prioriteringar för att upprätthålla budgetdisciplin på de områden där det är möjligt, men vi ser betydande problem, för till exempel parkskötseln, om besparingar i drift och verksamheter behöver ske under längre tid.

· att de lagstadgade ersättningarna, som under året redovisar underskott i jämförelse med budget, ska regleras under innevarande budgetår (givetvis också eventuella överskott)

· att det är helt nödvändigt att, mot ovan angiven bakgrund, göra en total översyn över hela resursfördelningssystemet, så att stadens tillgängliga budgetmedel fördelas efter de faktiska behov (och som förvaltningen/nämnden inte kan påverka annat än att arbeta förebyggande) och som regleras i Socialtjänstlagen.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi pekar här på några av bristerna i det remitterade förslaget till nytt resursfördelnings-system. Att inga statistiskt belagda skillnader i risken att ha ekonomiskt bistånd märks i inkomstklasserna under 150000 kr per år måste analyseras vidare, innan vi kan dra slutsatsen att inkomstklasserna kan minskas. Risken för att en förändring kan bli missvisande i områden med många stora hushåll måste tas på allvar. Detta innebär att kommunstyrelsen även måste granska om hushållsstorleken i kombination med antal inkomstklasser har betydelse för resursfördelningen.

Stockholms bostadskarta ritas om efter de stora utförsäljningarna av allmännyttan till privata fastighetsägare och omvandlingarna av allmännyttan till bostadsrätter. Hänsyn måste därför tas till omfördelningarna mellan allmännyttan och privata fastighetsägare respektive bostadsrättsföreningar. Att privata fastighetsägare har inkomstkrav påverkar hyresgästernas sammansättning och därmed underlaget för resursfördelningssystemet. Det finns fog för att markvärdet för de fastigheter som sålts ska fortsätta att räknas som kommunala under fem år efter försäljning för att motverka en felaktig bedömning av det sociala nätverket. För att uppfattas som trovärdigt behöver attraktionsvariabeln förtydligas som mått på vilken hjälp som kan fås av det sociala nätverket.

När det gäller den del av allmännyttan som omvandlats till bostadsrätter är förändringen mer svårbedömd utifrån hur snabbt den påverkar resursfördelningen, eftersom en del bor kvar som hyresgäster hos bostadsrättsföreningen och en del väljer att flytta istället för att bli hyresgäster hos sina forna grannar.

Helt klart är att befolkningssammansättningen ändras även i dessa fastigheter, eftersom en hel del säljer sina lägenheter ganska snabbt och då till högre priser än de själva betalat. När hyresgästerna flyttar säljs antagligen deras lägenheter som bostadsrätter, och på sikt minskar hyresrätterna ytterligare i antal.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”MP ställer sig i huvudsak bakom förvaltnings svar och accepterar den trots att glappet mellan stadsdelens behov kontra fördelningsmodell har för stor diskrepans. Då utfallet i stadsdelens budget och resursfördelningen centralt, även efter föreslagna justeringar, kommer att innebära att stadsdelens underskott avseende ekonomiskt bistånd kommer att kvarstå, kan man undra om ytterligare parametrar ändock behöver justeras. Vi vill dock att man ser över de markvärdena som har åsatts Bromma del 1. Att markvärdena för 2008 i områdena Beckomberga, Blackeberg, Bällsta, Eneby och Mariehäll skulle ha mer än halverats sedan 2004 och ha markvärden i samma nivå eller lägre än Hässelby Gård verkar inte rimligt. Vi anser att inkomstnivån på 150.000 som föreslås bli den enda gällande inkomstnivån också bör indexregleras så att värdet bibehålls över åren.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande

”Jag ställer sig bakom nämndens beslut och C+M+FP:s särskilda uttalande.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§20 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 22 maj 2012.

Dnr 1.1-261-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§21 Remiss avseende tillståndsansökan för installation av sjövärmekollektor i vattenområde

Anmälan förvaltningsyttrande.

Anmäldes förvaltningens yttrande 2012-04-03över tillståndsansökan för installation av sjövärmekollektor i vattenområde.

Dnr 1.5.3-189-2012.

Sammanfattning

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§22 Upphandling med etiska och ekologiska hänsyn

Svar på skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 april 2012.

Dnr 2.2.2-741-2011.

Sammanfattning

Leif Larsson (V) önskar information om i vilken utsträckning som förvaltningen tar hänsyn till sociala och etiska bedömningsgrunder vid upphandling av varor. Stadsdelsförvaltningen gör mycket få egna upphandlingar, i de fall där så sker ska förvaltningen följa stadens styrdokument och riktlinjer. Enligt rättspraxis kan sociala krav utgöra delkrav i en upphandling, varför det i enlighet med stadens upphandlingspolicy är möjligt för upphandlande förvaltningar och enheter inom staden att ställa såväl sociala som miljömässiga och andra krav. Förvaltningen anser att stadens och förvaltningens inköpsstrategiska val som storskalig inköpare spelar en betydelsefull roll dels som föredöme men också för möjligheten att uppnå en hållbar utveckling i enlighet med Stockholms stads miljöprogram 2012-2015 samt stadens Vision 2030.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på

skri­velsen.

Anmälan av skrivelser

§23 Rätten till integration för funktionshindrade

Anmäldes skrivelse den 22 maj 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S).

Dnr 8-342-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.