Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-05-23
Allmänhetens frågestund klockan 18:00 - 18:45. Medborgarna är välkomna att ställa frågor o Läs mer...ch diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske
den 28 maj 2013.
Dagordningen godkändes med vissa justeringar.
Medborgarförslag
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 mars 2013.
Dnr 1.2.4-100-2013.
Antecknades att ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 18 april 2013.
Sammanfattning
Förslagsställaren föreslår att stadsdelsnämnden inför regelbundna medborgarmöten, inte bara när det hänt något, utan med en regelbundenhet. På dessa möten kan politiker, tjänstemän och andra möta medborgare och tillsammans göra stadsdelen bättre och förebygga problem. I anslutning till nämndens månatliga sammanträden har medbor-garna idag möjlighet att ställa frågor och diskutera med nämnden politiker och förvalt-ningsledningen (allmänhetens frågestund). Därefter finns möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde. Formerna för nämndens kontakter med allmänheten – i detta fall regelbundna medborgarmöten – anser förvaltningen vara en politisk fråga som förvaltningen inte kan ta ställning till. Förvaltningen överlämnar ärendet till nämnden för behandling.
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsnämnden för behandling.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 april 2013.
Dnr 1.2.4-179-2013.
Förslagsställaren har inkommit med ett förslag till omplacering av återvinningsstationen på Jämtlandsgatan invid Råcksta T-banestation. Förslagsställaren anser att containrarna bildar en förfulande portal in mot bostadsområdet, att det dessutom stundtals är skräpigt runt containrarna ger inget gott första intryck av stadsdelen. Enligt förslaget bör återvinningsstationen istället flyttas runt hörnet någonstans i anslutning till Håsjögränd.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 maj 2013.
Dnr 1.2.4-198-2013.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 maj 2013.
Dnr 1.2.1-273-2013.
Tertialrapport 1 är nämndens första uppföljningsrapport till kommunstyrelsen avseende nämndens verksamhetsmässiga och ekonomiska utveckling med prognos över helåret. Tertialrapporterna upprättas i rapportverktyget ILS-webb. Detta tjänsteutlåtande har utarbetats av ledningsgruppen med medverkan av samtliga avdelningar och har sammanställts av strategiska avdelningen och ekonomiavdelningen. Information har lämnats vid förvaltningsgruppens möte den 16 maj 2013.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar tertialrapport 1-2013 till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen ökad omslutning med19,9 mnkr.
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 2,6 mnkr för skötsel och underhåll av Kyrkhamns och Grimsta naturreservat.
4. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 6,7 mnkr för tillgänglighetsinvesteringar.
5. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med2,9 mnkr avseende projekt för att motverka hemlöshet.
6. Stadsdelsnämnden tillstyrker förvaltningens förslag till projektansökningarinom ramen för Ytterstadsutvecklingen.
7. Stadsdelsnämnden tillstyrker förvaltningens förslag till projektansökningarinom ramen för Vackra Stockholm.
8. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 8,2 mnkr för omstruktureringar på Koppargårdens vård- och omsorgsboende avseende perioden januari-april.
Särskilt uttalande
Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
”Inledningsvis kan konstateras att Tertialrapport 1 innehåller många positiva tecken.
Vi uppskattar de goda exempel som finns beskrivna på flera ställen i rapporten.
Att synliggöra goda exempel är ett utmärkt sätt att inspirera och lyfta verksamheter.
Till rapporten bifogas ett antal projektansökningar, bland annat inom ramen för ytter-stadssatsningen och Vackra Stockholm. Detta är viktiga projekt. Särskilt vill vi lyfta fram ansökningarna inom ramen för vackra Stockholm.
Det står klart att förvaltningen har kommit en bra bit på väg mot en budget i balans och att detta sker med strukturerade och långsiktiga åtgärder. 2012 års bokslut slutade med ett underskott på 54,3 mnkr och nuvarande prognos pekar på att detta underskott minskat med 24,5 mnkr. Detta är uppmuntrande, men inte tillräckligt. Nämndens mål är en budget i balans.
Förvaltningen beskriver i rapporten, i enlighet med nämndens beslut i samband med Verksamhetsplan 2013, vilka åtgärder som planeras för att nå budget i balans. Nämnden kommer noggrant att följa utvecklingen och förväntar sig ytterligare och skarpare åtgärder om det visar sig att nuvarande åtgärder skulle visa sig otillräckliga.
Särskilt oroande är att se att området för stöd och service till personer med funktionsnedsättning utmärker sig negativt med ett prognostiserat underskott på 16,5 mnkr. Här bör förvaltningen kraftsamla för att verkställa de i rapporten beskrivna åtgärderna för att nå en budget i balans och vara beredda att lägga fram ytterligare åtgärder.
Nämnden anser att bra chefer och ett gott ledarskap är en av de viktigaste nycklarna till att hjälpa förvaltningen att nå målen i verksamheten. Rekrytering och vidareutveckling av chefer och mellanchefer inom förvaltningen ska vara prioriterat.
I samband med redogörelse av månadsrapporter under 2013, ska förvaltningen fortsätta att bifoga uppdaterade åtgärdsplaner för att hantera det rådande ekonomiska underskottet samt fortsätta arbeta med de åtgärdsplaner som analyser och konsultrapporter har gett upphov till. Detta är ett kontinuerligt arbete som måste prövas och omprövas löpande i syfte att nå önskad effekt. Det är viktigt att det påbörjade arbetet med att utveckla rapporterings- och uppföljningsrutiner i syfte att höja prognossäkerheten och den ekonomiska effektiviteten fortsätter.
Förvaltningen ska fortsätta att säkerställa att samtlig personal inom förvaltningen blir mer kostnadsmedveten och får ökad förståelse för sin del i stadsdelsnämndens och stadsdelsförvaltningens ekonomiska helhet. Detta förmedlas på ett sätt som inte innebär att invånare i stadsdelsnämndens ansvarsområde drabbas av beslut som strider mot gällande lagar och praxis och som inte beaktar den kommunala likställighetsprincipen.
Särskilda placeringar av unga kan fortsatt utvecklas, både för att – om möjligt – förbättra insatsens effekt och för att undvika att betala för mycket för placeringar som lika gärna kunnat lösas på ett bättre och billigare sätt.
Formerna för uppföljning av de tjänster som stadsdelsnämnden köper åt invånarna fortsätter att utvecklas och skadestånd bör utkrävas i de fall som felaktigheter uppdagas. Detta kan till exempel gälla hemtjänst, LSS-boenden och äldreomsorg.
Samverkan med andra förvaltningar och myndigheter bör utvecklas i syfte att skapa synergieffekter som kan komma medborgarna till godo. T ex med Arbetsförmedlingen i syfte att hjälpa fler till egen försörjning.
Sjukfrånvaron visar oroande tendenser. Särskilt oroande är ökningen inom 91-365 dagar. Här måste särskilda insatser sättas in för att komma till rätta med orsakerna och hindra att personal hamnar i långvarig sjukfrånvaro.”
Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:
”Stadsdelens resurser har utarmats under en följd av år p g a underbudgetering.
Den stora inflyttningen i vår stadsdel, den ökande arbetslösheten inte minst bland unga
är några av skälen till detta. Dessutom tenderar förorten att få ta en allt större andel av stadens socialt och ekonomiskt utsatta invånare. Segregationen har tilltagit i takt med att allmännyttan sålts ut i innerstaden. Effekten av detta blir att den tunga sociala problema-tiken koncentreras hos oss och i andra ytterstadsområden. Denna politik blir dyrbar för samhället och förödande för individen. Den tilltagande ojämlikheten ger ett Stockholm som snart ligger i värdsklass då det gäller segregation och utslagning. Självklart skall Hässelby Vällingby kompenseras i likhet med de budgetförslag som Vänsterpartiet har lagt i staden.”.
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP), lämnade följande särskilda uttalande:
” Under den innevarande mandatperioden, har Alliansens politiker gett vår stadsdel resurser som understiger de behov som stadsdelen behöver för att klara sig, än mindre att vara en Stadsdel i världsklass som har beslutats. Att 3 år i rad misslyckats med att ha en budget i balans kan bero på flera saker som t.ex.
· Behoven är större än resurserna
· Felaktiga mål att uppnå i förhållande till resurserna
· En förvaltning som inte är nog effektiv
Vi har varje år menat att budget inte är rätt. Alliansen har hävdat motsatsen men inte kunnat leverera det man anser sig bäst på- ordning och reda i finanserna.
Konsekvenserna är att stadsdelen successivt ger anställda i förvaltningen och skattefinansierade verksamheter sämre förutsättningar att ge stadsdelens medborgare den service som man kan förvänta sig och som Alliansen, via budgetar och verksam-hetsplaner, har lovat. Genom att budgeten inte ökas och att målen ej förändras och Alliansen kräver ytterligare budgetåtgärder kan vi bara läsa detta som att man tycker att förvaltningen är ineffektiv.
Förvaltningens redogörelse för hur man försöker att klara av sitt uppdrag andas en optimism att man skall klara av att ha en budget i balans under 2014. Att många mål inte tros kunna uppfyllas 2013, annat än delvis, ser vi som ett bevis på att även förvaltningen anser att de resurser som finns till buds inte är tillräckliga.
Utan att gå in på speciella detaljer, tycker vi att förvaltningens redogörelse är bra och trovärdig vad gäller de aktiviteter man tänker göra, men vi vill, för framtiden se att följande hanteras annorlunda
· Det finns många projekt som pågår och planeras för. Dessa måste alltid godkännas av statsledningskontoret innan start kan göras och när projekt avslutas saknas ofta medel för att fortsätta verksamheten. Det vore bättre att stadsdelen får en summa projektpengar som man själva kan administrera och som skall användas för att ändra arbetssätt för att bättre hantera uppkomna situationer och arbeta in förändringar i den löpande verksamheten.
· Ständig resursbrist är ansträngande att jobba under. Effekter av detta är ofta högre sjukskrivningstal samt hög personalomsättning som ytterligare försvårar. Vi kan i rapporten läsa att dessa problem fortsätter inom förvaltningen. Ytterligare besparingskrav som Alliansen kräver kan skapa mera kostnader i framtiden.
· Vi ser med stort allvar på att målen som finns för att invånare i Stadsdelen skall vara självförsörjande (1.2) och Stockholms livsmiljö skall vara hållbar (1.3) även detta år inte kommer att uppfyllas helt.
Ytterstadssatsningar
Det är bra att förvaltningen redovisar ytterstadsprojekten separat. Vi anser dock inte att vi i nämnden får den information som vi har efterfrågat i vår skrivelse och inväntar ytterligare information innan vi kommentarer pågående projekt.
Vad gäller förslag på nya projekt är vi positiva till att förvaltningen har förberett nya projekt men har följande invändningar
· Projekten ”arbete mot hemlöshet” och ”förebygga skuldsättning” är fortsättning på redan pågående projekt som anses ha varit lyckade och borde därför redan vara en del i verksamheten –dvs budgeten är underfinansierad från början för verksamhet som förvaltningen redan har bevisat är bra.
· Projekt ” vackert i Hässleby-Vällingby” är ett resultat av att stadsdelen tidigare har fått för lite pengar för att sköta normal drift av parker- återigen är tidigare underbudgetering som orsak till att problem uppstått.
Projekt ”informationsspridning” är ett bra exempel på ett projekt då det tydligt framgår att när projektet är slut, skall det inarbetas i den normala verksamheten utan nya projektpengar.
För att hjälpa förvaltningen att göra nya ansökningar har MP lagt förslag på nya områden på projekt. För demokratins skull kan det anses vara befogat att även oppositionen tillfrågas om lämpliga områden att söka pengar inom och inte som idag bara hantera detta genom den politiska majoriteten.”
Ersättaryttrande
Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:
”Jag ställer mig bakom nämndens beslut samt C, M och FP:s särskilda uttalande.”
Paragrafen beslöts omedelbart justerad.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 maj 2013.
Dnr 1.2.1-218-2013.
Aleris Omsorg AB driver tre verksamheter inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområde på uppdrag av stadsdelsnämnden. Verksamheterna är Ekeby och Paradsängens grupp-bostäder samt Säteritakets stödboende. Sammantaget bor 46 personer inom dessa enheter. Verksamheten har upphandlats enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU, och avtalstiden är 2010- 02-01 till och med 2015-01-31. Avtalet har förlängts en gång och det finns möjlighet till förlängning av avtalet ytterligare under två år.
Den sammantagna bedömningen är att verksamheten följer gällande lagar, föreskrifter och avtal.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 april 2013.
Dnr 1.2.1-251-2013.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har under hösten genomfört en uppföljning av verksamheten vid Koppargården. Uppföljningen visade på kvarstående brister och behov av utveckling främst avseende dokumentation, vårdplanering, och fullständiga vårdplaner samt delar av avvikelsehanteringsprocessen, men också efterlevnad av rutiner och vårdprogram. Under våren 2013 har MAS tillsammans med cheferna påbörjat ett intensivt arbete och inventerat individuella behov hos den legitimerade personalen med syfte att utveckla dokumentationen. Det långsiktiga arbetet med fokus på dokumentation har gett ett gott resultat och verksamheten har utvecklats.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger ärendet till handlingarna.
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP), lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Seyfi Dogan m fl (S) anslöt sig till:
”Stadsdelsnämnden har nu haft ansvaret för att driva Koppargården i drygt ett år. När vi läser rapporten från vår MAS – en rapport som vi finner trovärdig och bra – blir vi bekymrade. Det totala antalet poäng som ges i rapporter, 232, är på samma nivå som tidigare års nivåer och vi kan inte se att någon positiv förändring har skett.
Problemen med att dokumentation inte är uppdaterad, att vårdplaner ej allt skrivs och att rutiner inte alltid följs kvarstår. Speciellt dålig är situationen vad gäller inkontinens, fallskador och demens området.
Bland de orsaker som nämns finns personal- och kompetensbrist. Detta leder i vissa fall till att delegering till personal som saknar rätt utbildning görs och som också kan leda till att patientsäkerheten kan påverkas. Även om många aktiviteter startats för att avhjälpa problemen anser vi att en översyn av personalsituationen skall göras och att mer resurser ställs till förfogande.”
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 321-348/2013.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 3 maj 2013.
Dnr 1.5.1-167-2013.
Stadsledningskontorets förnyelseavdelning har på uppdrag av kommunfullmäktige utarbetat ett förslag till revidering av den tidigare strategiska planen för förskoleverk-samhet i Stockholm s stad som antogs 2009. Stockholms stads förskoleprogram är ett program som omfattar hela staden. Programmet är avsett att användas som ett instrument för övergripande vägledning samt i syfte att förstärka stadens ambitioner och prioriteringar utifrån nationella styrdokument och lokala förutsättningar. Förvaltningen är positiv till att det föreslagna programmet bygger på intentionerna i förskolans läroplan. Vikten av ett implementeringsarbete bör betonas så att förskoleprogrammets metoder och strategier integreras i förskoleverksamheten.
BESLUT
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Seyfi Dogan m fl (S) anslöt sig till:
”Förskoleprogrammet har en hel del pedagogiska förtjänster när det gäller förskolans eget arbete, men rådande strukturella förutsättningar begränsar kraftigt möjligheterna att genomföra programmet. Den tilltagande segregationen i boendet motverkar den mång-fald som programmet talar om. En likvärdig förskola lägger grunden för en likvärdig skola. Idag står vi allt längre ifrån den visionen eftersom kunskapssegregationen tilltar i vår stad. Vi vill betona att det behövs ett stärkt kulturperspektiv i programmet. Kulturen kan bidra till att motverka segregation och ge fler barn möjligheter till kulturellt skapande och kulturella upplevelser. Vi vill också föra fram att programmet inte räcker till för att stärka den röda tråden mellan förskolan och skolan, som ett led i det livslånga lärandet. Den klassmässiga och geografiska sortering av barn som börjar i förskolan och fortsätter i skolan gör att banden mellan förskolan och skolan försvagas.
Hemspråkets betydelse behöver stärkas i förskolan, för att ge barn tillgång till flera språk och öka deras kulturella kompetens. Det bör framhållas i förskoleprogrammet. Rätten till förskola för papperslösa och gömda barn bör också skrivas in.
Vi anser att kvalitetsfaktorer som största gruppstorlek för olika åldrar samt personal-täthet bör skrivas in i förskoleprogrammet. Att dessutom all skrivning om krav på tillräcklig yta och god pedagogisk planering av utemiljön saknas är illavarslande. Konsekvensen av att den fysiska planeringen för barnen i vår stad inte ges uppmärk-samhet eller omsorg kan vi se exempel på i vår stadsdel. Förskolor helt utan uteplats eller nära nog utan sådan har kunnat etableras och ges tillstånd att bedriva verksamhet. Givetvis skall en förskoleplan garantera att riktlinjer inom ett ett sådant viktigt kvalitets-område säkerställs.”
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP, lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Seyfi Dogan m fl (S) anslöt sig till:
”Vi skulle vilja att följande punkter läggs till i förskoleprogrammet:
Bra utomhusmiljö: Förskolorna ska ha tillgång till pedagogiska rymliga gröna gårdar. För att säkra kvaliteten på utemiljön ska staden ta fram ett verktyg av typen ”lekvärdesfaktor” som ska värdera miljön och bidra till att skapa en utemiljö som stimulerar till lek och rörelse. (Det är tydligt att denna punkt är speciellt viktig eftersom det ligger uppe ett ärende där man vill bygga förskola helt utan rimlig eller anpassad utomhusyta.)
Giftfria förskolor: Stockholm ska ha som mål att samtliga kommunala förskolor ska vara miljödiplomerade och fria från gifter senast 2021. Målet ligger i linje med regeringens miljömål att skydda människor och miljö från skadliga kemikalier.
Rimliga storlekar på barngruppen: Barngruppernas storlek och sammansättning har stor betydelse för kvaliteten i förskolan. Det kan vara försåtligt att betrakta barn-gruppernas storlek och sammansättning som ett pedagogiskt redskap som därför varierar under dagen och mellan aktiviteter. Det kan försvåra full insyn och öka risken att barngrupperna allt för ofta är för stora.
En förskola för storstaden: Staden ska erbjuda helg- och nattöppen barnomsorg. Rätten till barnomsorg är i dag starkt begränsad till dagtid vilket särskilt missgynnar ensamstående föräldrar och människor som jobbar kvällar, nätter och helger.”
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
den 2 maj 2013.
Dnr 1.2.6-274-2013.
Ärendet är en delrapport i det pågående projektet ”Att motverka långvarig hemlöshet” som pågår till och med 2014-09-01. Delrapporten avser tidsperioden 2011-09-01 – 2012-12-31. Resultatet av arbetet är hitintills mycket positivt och antalet personer i tillfälliga och akuta boenden har minskat under projekttiden.
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
” ”Projekt ”Att motverka långvarig hemlöshet” delrapport 2011 09 01- 2012 12 31
Detta projekt verkar har gjort mycket nytta.
Projektmedarbetarna har haft tid att arbeta intensivt med klienterna och fått kunskap om dessa. Detta överensstämmer med MP:s mål att hemlösa ska erbjudas ett personligt ombud, som kan sköta kontakter med myndigheter och hyresvärdar. Det har också visat sig i projektet att både personal inom Individ- och familjeomsorgen och klienterna själva har kunskapsbrister angående förutsättningarna för att få ett stabilt boende.
Personalbrist, ekonomiska besparingar sätter käppar i hjulet för ett önskat arbetsresultat.
Projekt visar vägen.
Mp vill :
att detta arbete ska få möjlighet att fortsätta efter projekttiden
att staden inrättar en social investeringsfond, som gör det lättare att arbeta långsiktigt, dvs medel avsedda för tidiga och förebyggande insatser för barn och ungdomar som far illa och därmed förhindra social utslagning senare i livet
att Stockholms allmännyttiga bostadsbolag lämnar 300 lägenheter per år till hemlösa
att inkomstkravet för att få bostad ska sänkas till 2,5 gånger hyran från dagens 3 gånger
ha ett beslut på att inga barn ska vräkas
att Alliansen beviljar mer medel till socialvetenskaplig forskning
Det står också i rapporten att man kan hjälpa bostadslösa att tänka i andra banor, att erbjuda dem lugn och ro genom att flytta utanför staden. Det låter som ett klokt råd ifall personerna ändå inte vill stanna kvar. Men detta leder till en medveten (?) social segregering.
Detta kan ses som ett led i Alliansens bostadspolitik, att göra om stans hyresrätter till bostadsrätter, och därmed skicka problemet med bostadslösa till andra kommuner.”
Den 17 april 2013.
Dnr 1.2.2-265-2013.
Syftet med patientsäkerhetslagen är att främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården. Vårdgivaren får ett tydligt ansvar för att bedriva ett aktivt arbete med patientsäkerhet och att arbeta med att förebygga vårdskada. Enligt patientsäkerhetslagen ska alla vårdgivare varje år lämna in en patientsäkerhetsberättelse senast den 1 mars.
I den ska det tydligt framgå: hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående år, hur man arbetat med att öka patientsäkerheten och vilka resultat som uppnåtts
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
Skrivelse från (V).
den 18 april 2013.
Dnr 6-074-2013.
All forskning visar att det som effektivast kan hjälpa en missbrukare till förändring, handlar om stöd för att öka motivationen hos individen att själv vilja ändra sin livs-situation. Av 46 inkomna anmälningar under 2012 ledde 38 st. till frivillig vård och åtta till tvångsvård enligt LVM. Det stöd som förvaltningen erbjuder består av öppenvårds-insatser på hemmaplan och köpt stöd och behandling på institution. Under 2013 görs en särskild satsning i form av intensifierat uppsökande arbete bland missbrukare för att motivera fler till förändringsutveckling.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (V).
Dnr 3-169-2013.
Det har inkommit en skrivelse från (V) angående bristande underhåll vintertid. Skrivelsen består av 4 stycken frågeställningar.
1. Hur ser förvaltningen på anbudsuppfyllelsen denna säsong?
2. Vilka möjligheter har förvaltningen att få ersättning för brister i detta avseende av entreprenören?
3. Har förvaltningen för avsikt att begära en sådan kompensation?
4. Vilken summa kan det i så fall röra sig om?
Förvaltningen bedömer att vinterväghållning av stadsdelens parkvägar har skötts kontraktsenligt.
______________
Vice ordförande Leif Larsson (V) yrkade på återremittering av ärendet, med hänvisning till oklarhet i definition av begreppet felanmälningar.
Ordförande Fredrik Bojerud (C) yrkade avslag på (V):s yrkande om återremiss.
Stadsdelsnämnden avslår (V):s yrkande om återremiss.
Ärendets fortsatta behandling
Vice ordförande Leif Larsson (V) meddelade att han ej deltar i beslutet.
Den 2 maj 2013.
Dnr 1.2.1-219-2013.
Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen kvartalsvis rapportera gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera avbrott i verkställigheten och återanmäla tidigare anmälda ärenden fram till dess att de är verkställda. Rapportering sker även till äldrenämnden och socialnämnden.
Stadsdelsnämnden lägger anmälningen till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 13 maj 2013.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde
den 13 maj 2013.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 23 maj 2013.
Dnr 1.1-275-2013.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar.
Dnr 1.6-276-2013.
Anmäldes stadsdelsförvaltningens tjänstemannabeslut 2013-05-04 med anledning av inkommen remiss från stadsbyggnadskontoret, dnr 2013-04523-575 i ärende avseende ”Uppförande av 25 meter hög monopoe samt tillhörande teknikskåp, SITE 20LT1376E, sydväst om Citronen22”.
Dnr 1.5.3-163-2013.
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Seyfi Dogan m fl (S) anslöt sig till.
”Området används idag av förskolor som har sin utevistelser där och att nu ännu ett grön område i Hässelby Villastad ska försvinna bör en grön kompensation av ett nytt ersättningsområde erbjudas Hässelby Villastads små invånare. För uppförandet av anläggningen innebär att området inte längre kan fungera som naturområde bl. a. pga. av strålningsrisken.
Om ett absolut behov finns för uppförandet och i relation till nuvarande fritidsverk-samhet som finns där så får givetvis en värdering göras vad som ur samhällsperspektiv är bäst. Eftersom det är omöjligt för oss pga den knapphändiga informationen i ärendet ta ställning till samhällsnyttan med byggnationen så får vi överlåta det till stadsbygg-nadskontoret att avgöra den är viktigare än barnet behov av naturområde i området.”
Anmäldes beslut 2013-03-27 från Socialstyrelsen (9.1-30919/2011) avseende tillsynsärende för Koppargårdens vård- och omsorgsboende.
Dnr 1.4-389-2012.
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 23 maj 2013 från vice ordförande Leif Larsson (V).
Dnr 4-305-2013.
Anmäldes skrivelse den 23 maj 2013 från ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).
Dnr 1.2.6-306-2013.
Dnr 6-307-2013.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.
Sommarjobb
Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund informerade om det pågående arbetet med sommarjobben.
Växthuset och Friskvårdscentrum
Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund informerade om verksamheterna Växthuset i Vällingby och Friskvårdscentrum i Hässelby. Förvaltningen åter kommer till nämnden med ett ärende angående verksamheterna.
Boendedialog
Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund informerade förestående Boendedialog som äger rum i Hässelby Gård fredagen den 31 maj (kl 11.00-18.00) och lördagen den 1 juni (kl 11.00-16.00). De förtroendevalda i nämnden som är intresserade att medverka för att samla in åsikter och förslag från medborgarna, kan anmäla detta till stadsdelsdirektören.