Din position: Hem > Stockholms stad > Idrottsnämnden > Sammanträde 2011-05-17
Idrottsnämnden beslutar fastställa dagordningen.
BESLUT
Idrottsnämnden beslutar godkänna anmälan av protokoll nr 4/2011 från nämndens sammanträde 2011-04-12 som justerats 2011-04-15.
Ordförande Regina Kevius (M) och Jari Visshed (S) utses att justera dagens protokoll.
Idrottsnämnden beslutar följande:
Anmälningarna läggs till handlingarna.
Anmälan gjordes av:
a) Förteckning över inkomna skrivelser till idrottsnämnden (meddelandelista) 2011-04-01 – 2011-05-02
b) Handikapprådsprotokoll nr 1; 8 februari 2011, nr 2; 8 mars 2011 och nr 3; 5 april 2011
c) Personalrepresentanter i idrottsnämnden
Dnr: 102-448/2011
Ärendet
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2011-05-17.
Intäkterna för perioden januari-april har varit lägre än budgeterat samtidigt som kostnaderna för samma period har varit högre än budgeterat. Detta beror främst på lägre försäljningsintäkter än beräknat för sim- och idrottshallarna samt högre energikostnader till följd av ett högt elpris.
Ovanstående utveckling gör att förvaltningen i tertialrapport 1 redovisar ett nettounderskott om 6,1 mnkr jämfört med budget. I prognosen ingår en besparing på fastighetsunderhållet. I och med att förvaltningen inarbetade stora besparingar redan i verksamhetsplanen görs nu bedömningen att ytterligare besparingar inte är möjliga om idrottsnämnden ska uppfylla sitt uppdrag och sina mål. En stor del av nämndens verksamhet är intäktsfinansierad och ytterligare besparingar kan därmed ge en negativ ekonomisk effekt i form av minskade intäkter.
Årsprognosen inrymmer osäkerhet avseende energikostnadsutvecklingen, intäktsutvecklingen och vad den slutliga ekonomiska effekten av överföringen av idrottsfastigheterna till fastighetsnämnden blir. Dessa osäkerhetsfaktorer belystes redan när verksamhetsplan 2011 upprättades. En mer gynnsam utveckling av intäkterna och energikostnaderna, än vad förvaltningen bedömer som realistiskt i nuläget, krävs för att idrottsnämnden ska kunna redovisa ett resultat i balans vid årets slut.
Förvaltningens förslag till beslut
Se under rubriken BESLUT
Framlagda förslag till beslut
Ordföranden yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Mehdi Oguzsoy (V) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag
2. Att budgeten revideras
3. Därutöver anföra följande
Rapporten visar att idrottsnämnden inte klarar av att hålla budget. Redan nu redovisas ett nettounderskott på 6,1 milj på årsbasis. Tyvärr besannas våra påpekanden om att detta skulle bli fallet med den strama budget som lades och som mer får betraktas som en glädjekalkyl, för att dölja verkligheten, från den moderatledda majoriteten. Ytterligare nedskärningar går i dagsläget inte att genomföra enligt vår uppfattning utan att målen för hela verk-samheten omprövas. Det går inte att komma till rätta med underskotten genom att spara på löpande underhåll. Detta kommer att resultera i ännu större kostnader i framtiden.
Bristen på pengar kommer att leda till att vi får en idrottspolitik som inte är värd namnet om inte budgeten revideras.
Åsa Jernberg (MP) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
1. Att i huvudsak bifalla idrottsförvaltningens förslag till beslut samt
2. att därutöver anföra följande
I tertialrapporten föreslår idrottsförvaltningen en mer grundlig undersökning om föreningsstödets utformning, vilket är positivt. Enligt verksamhetsplanen 2011 ska en omdaning av föreningsstödet bland annat syfta till att öka antalet aktiva. I arbetet är det således angeläget att barn och unga ges möjlighet att göra sin röst hörd eftersom de utgör en mycket viktig målgrupp. Vidare anger verksamhetsplanen att förvaltningen ska se över möjligheterna att gå från generella bidrag till projektbidrag. Vi vill redan nu varna för risken att projektbidrag kräver en alltför stor administrativ insats av föreningarna. För föreningsverksamhet där inga större förändringar är önskvärda mellan verksamhetsåren lämpar sig projektbidrag troligtvis inte som bidragsform. Det är viktigt att föreningarna får ägna sig åt sin kärnverksamhet, nämligen att skapa möjligheter för stockholmarna till en meningsfull fritid.
Enligt tertialrapporten finns 20,4 mnkr avsatta till att bygga en skateboardpark i Högdalen. Dessa pengar kommer dock enligt uppgifter från idrottsförvaltningen enbart att räcka till att bygga halva den planerade skateboardparken som sedan länge utlovats av majoriteten. Pengar behöver skjutas till för att färdigställa vad som utmålats som ”Europas största skateboardpark” och därigenom hålla de löften som majoriteten givit Stockholms skejtare.
Idrottsförvaltningen rapporterar att löpande underhåll inte kommer att kunna upprätthållas, vilket är allvarligt eftersom eftersatt underhåll riskerar att medföra stora kostnader på sikt. Det är ett oansvarigt sätt att hantera stockholmarnas egendomar på. Tillräckliga resurser måste tillföras för att säkerställa att det löpande underhållet upprätthålls.
Beslutsgång
Ordföranden ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Reservation
Mehdi Oguzsoy (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Åsa Jernberg (MP) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Särskilt uttalande
Jari Visshed m.fl. (S) lämnar särskilt uttalande enligt följande:
Besparingarna i alliansens budget för idrottsnämnden pressar nu alltmer förvaltningen till att vända ut och in på sig själva för att klara driften inom de trånga ramarna. Nu lyckas man ändå inte med det utan befarar ett nettounderskott om 6,1 mnkr. Vi delar förvaltningens bedömning att ytterligare besparingar skulle vara direkt kontraproduktiva genom att de då också minskar intäkterna inom nämndens område. Att skära på fastighetsunderhållet låter också som en åtgärd som kan leda till att man biter sig själv i svansen.
Vi är oroade av de nedskärningar som man nu genomför av driftbudgeten för idrottsnämnden. Men vi är också oroade för de mer långsiktiga effekterna av att investeringarna i framtida anläggningar minskar. Stockholm är en stad som lider av att ha för lite anläggningar för idrott.
I en stor västsvensk stad går det 13000 invånare per hall. I en annan mer sydlig stad är siffran 18000 per hall. I Stockholm går det 46000 invånare per idrottshall. Rom byggdes inte på en dag. Men ska Stockholm leva upp till epitetet en idrottsstad krävs en tydlig investeringsstrategi och plan för hur antalet anläggningar ska öka.
Nu ser vi hur den borgerliga majoriteten minskar på investeringarna när man istället borde öka dem. Allt fler projekt omges av frågetecken när det istället borde vara tydlighet som gäller. Vad händer med Europas största skatepark i Högdalen? När kommer Hjulstahallen på plats. Ska bandyn finnas kvar i Stockholm? När kan stockholmarna bada i Vanadisbadet?
Man ägnar kraft och möda åt att konkurrensutsätta simhallar trots att det är bra fungerande verksamheter som drivs till rimliga kostnader.
I syfte att minska hallbristen har vi socialdemokrater tidigare sagt att minst två nya fullstora hallar ska byggas varje år. Vi avser att utvärdera detta. Vi instämmer i de funderingar som förvaltningen har om att bygga billigare men funktionella hallar. Även omvandlingen av industrilokaler till idrottsytor tycker vi är mycket intressant. Här krävs en viss flyhänthet då tillfällen ofta hinner försvinna vid en alltför rigid budgetföljsamhet oaktat att det skulle vara ekonomiskt lönsamt för staden.
Dnr: 015-366/2011
Som svar på remissen åberopas idrottsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2011-04-19.
I en motion av Mehdi Oguzsoy (V) behandlas frågan om att konkurrensutsätta driften av Högdalens sim- och idrottshall. Motionären befarar att en upphandling på olika sätt kommer att innebära en försämring för anläggningens besökare. Motionen utmynnar i förslaget att en referensgrupp med lokala politiker med flera tillsätts för att ta fram en konsekvensanalys.
Av idrottsnämndens aktivitetsplan för upphandling och konkurrens framgår att nämnden avser att upphandla verksamhetsdriften vid Högdalens sim- och idrottshall. Idrottsnämndens uppdrag är att öka den fysiska aktiviteten bland stadens invånare. Detta kan även ske genom att ta tillvara kompetens utanför kommunen, i form av privata aktörer eller genom föreningslivet. Förvaltningen menar att det för besökarna inte kan ha någon betydelse vem som svarar för verksamhetsdriften vid exempelvis en sim- och idrottshall. En eventuell konkurrensutsättning ska genomföras så att det inte påverkar verksamheten eller utbudet negativt, vare sig ur kvalitets- eller kostnadssynpunkt för besökarna.
Jari Visshed m.fl. (S) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
1. Att nämnden svarar på remissen enligt följande
År 2007 var Högdalens sim- och idrottshall aktuell för upphandling. Upphandlingen avbröts enligt beslut i idrottsnämnden i december samma år. Skälet var den betydande årliga merkostnad staden skulle ha åsamkats om en entreprenör hade anlitats. Nämnden beslöt också att under 2008 åter pröva upphandling av driften av en sim- och idrottshall.
Vi har svårt att förstå att man ägnar kraft och möda åt att konkurrensutsätta simhallar trots att det är bra fungerande verksamheter som drivs till rimliga kostnader.
Vi är djupt oroade över att staden släpper kontrollen över biljettpriserna. Risken är uppenbar att en entreprenör i ekonomiska trångmål kompenserar sig med höjda priser. Vi anser det viktigt att lika villkor ska gälla oavsett vilken simhall man besöker i staden, både vad avser pris, kvalitet och säkerhet.
1. Bifalla motionen i sin helhet
2. samt därutöver anföra följande
Det är sorgligt att förvaltningen, utan att ens en gång reflektera på alla dess negativa effekter som en outsourcing och i förlängningen en försäljning av verksamheten kan innebära. När frågan var uppe i nämnden 2007 gjordes en grundlig utredning och en referensbudget för att se om en privatisering av driften skulle bli billigare. Det visade sig att så inte var fallet och att man avbröt upphandlingen av driften. Dags dato görs överhuvudtaget ingen sådan analys och vi kan inte se vad som i grund och botten har förändrats i sakfrågan.
Att på detta sätt privatisera verksamhet efter verksamhet för att sedan sälja ut stadens och medborgarnas gemensamma värden för en billig penning är både ansvarslöst och huvudlöst. Dessutom går man emot sina egna ägardirektiv när det gäller sättet man hanterar frågan.
Förvaltningen skriver i sitt utlåtande att en lokal referensgrupp bestående av brukarna är relevant men att en sådan grupp inte är det mest lämpliga forumet, blir ett märkligt svar som står i strid mot de egna nämndmålen. I idrottsnämndens nämndmål skriver man ”Brukarnas delaktighet ska öka och deras synpunkter ska hanteras snabbt och effektivt” (s. 27 Tertialrapport 1 2011 för idrottsnämnden).
1. Att återremittera förvaltningens förslag till beslut.
2. Att förvaltningen i sitt tjänsteutlåtande föreslår en konsekvensanalys av vad en konkurrensutsättning av driften av Högdalens sim- och idrottshall skulle innebära.
Motionären lyfter ett antal relevanta frågor och farhågor i sin motion om stopp för konkurrensutsättning av driften av Högdalens sim- och idrottshall: Hur säkerställs låga biljettpriser? Hur säkras fortsatt god kvalitet i verksamheten? Hur hanteras underhåll och investeringar? Vidare påpekar motionären att värdet av årskortet riskerar att minska om ett antal idrottsanläggningar läggs ut på entreprenad. Ytterligare två relevanta frågeställningar är vilka konsekvenser en konkurrensutsättning får för föreningsliv och simskola samt vilka eventuella kostnader som finns förknippade med förändringen (t.ex. avvecklingskostnader för personal).
I sitt tjänsteutlåtande menar förvaltningen att konkurrensutsättningen inte ska påverka verksamheten negativt. En grundlig analys av konsekvenser saknas dock. Vidare är förvaltningens tjänsteutlåtande sparsmakat med redogörelser för vilka positiva effekter konkurrensutsättningen skulle generera. Att konkurrensutsättningen inte leder till försämringar är inget skäl till att lägga ned kraft och möda på att genomföra den. Konkurrensutsättningen bör enbart genomföras om det finns skäl att anta att den leder till förbättringar. Driftsformen i sig är inget självändamål.
Vi ställer oss tveksamma till att konkurrensutsätta driften innan en ordentlig konsekvensanalys har genomförts. Det är viktigt att förvaltningen utreder såväl positiva som negativa effekter av att lägga ut driften på entreprenad samt gör en bedömning av hur dessa effekter kan hanteras.
Ordföranden ställer först proposition på yrkandet om återremiss och finner att denna avslås och att ärenden ska behandlas vid dagens sammanträde.
Ordföranden ställer därefter de framlagda förslagen mot varandra och finner att idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Jari Visshed m.fl. (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Dnr: 013-333/2011
Med giltighet från och med 25 maj 2011 och tills vidare, beslutar idrottsnämnden följande:
1. Förvaltningschefen får i uppdrag att besluta på idrottsnämndens vägnar i samtliga ärenden/ärendegrupper som anges i den till tjänsteutlåtandet bilagda delegationsordningen.
2. Förvaltningschefen får i sin tur uppdra åt annan anställd vid förvaltningen att besluta i stället (vidaredelegering), lägst till den nivå som anges i delegationsordningen.
3. Idrottsnämndens ordförande eller, vid dennas förfall, vice ordförande får besluta på idrottsnämndens vägnar i ärenden rörande förvaltningschefens ledighet och resor.
4. Idrottsnämndens ordförande får, efter samråd med vice ordförande, besluta på idrottsnämndens vägnar i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan avvaktas. Sådana beslut ska anmälas vid idrottsnämndens nästkommande sammanträde.
5. Beslut som fattas med stöd av delegering ska anmälas till den som lämnat uppdraget enligt anvisningar i delegationsordningen.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2011-04-14.
På förslag från idrottsförvaltningen beslöt idrottsnämnden den 13 april 2010 att anta en delegationsordning med giltighet från och med den 21 april 2010 och tills vidare. Denna delegationsordning innebar en revidering av tidigare delegationsordning. Idrottsförvaltningens omfattande omorganisation, som gäller sedan den 1 februari 2011, har medfört ett behov av att revidera ovan nämnda delegationsordning.
Se under rubriken BESLUT.
Idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Dnr: 412-61/2009
Förvaltningens nulägesrapport om projektet Arena Stockholm 1912-2012 Hundra år av idrott och kultur godkänns.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2011-05-02.
År 2012 har det gått hundra år sedan Stockholm som OS-arrangör tog emot 2 387 aktiva från 29 nationer. De olympiska sommarspelen 1912 blev en stor succé, inte minst organisatoriskt. Arena Stockholm 1912-2012 Hundra år av idrott och kultur är samlingsrubriken för ett jubileumsfirande av OS 1912 och Stadion 100 år. Med firandet vill Stockholms stad belysa och betona idrottens och kulturens betydelse för staden och att Stockholm är en evenemangsstad i världsklass.
Idrottsnämnden beslöt lämna skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Skrivelsen
Med buller och bång presenterades projektet: Europas största skatepark skulle bli verklighet vid Högdalstopparna. Skateparken skulle byggas med tävlingsstandard i alla de fyra discipliner som finns och locka till sig internationella tävlingar och evenemang. Dessutom skulle anläggningen ritas av världens främsta skateparkdesigners.
Stor osäkerhet och gradvisa nedbantningar har sedan dess präglat projektet. Först flytten till den s.k. triangeln som innebar nya skisser och planer. Fortfarande var dock beskedet att alla fyra discipliner skulle komma på plats.
Det ansvariga borgarrådetet har t.o.m. skrivit under en överenskommelse med föreningen Sthlm Sub Surfers om en komplett skatepark. Men nu sprider sig osäkerheten, när det inte finns tillräckligt med resurser. I de avsatta 30 mnkr till anläggning av parken ingick inte infrastruktur såsom vatten, toaletter, elledningar, belysning, läktare osv. Dessa kostnader skulle tas från annan förvaltning i staden. Det har inte blivit verklighet och därför fattas det 15-20 mnkr för att kunna färdigställa skateparken.
Det ser ut som om Europas största skatepark inte kommer att bli verklighet, den i Malmö är större. Det kommer inte att finnas plats för alla fyra disciplinerna, vilket innebär att det blir svårt att konkurrera om internationella tävlingar. Internationella designers lyser med sin frånvaro, hittills är bara en upphandling påbörjad – kraftigt försenad.
Mot bakgrund av ovanstående vill vi fråga:
Kommer det att tillskjutas medel från annan förvaltning till infrastukturen runt parken?
Är skateparken att betrakta som färdigbyggd när Ditchen och Bowlriden är på plats?
Kommer det att byggas en Streetarea i triangeln?
Kommer det att byggas en Bowlarea i triangeln?
Kommer det att byggas en bana för longboard på Högdalstoppen?
Idrottsnämnden tackade för informationen.
a) Olof Öhman informerade om att en medarbetare vid Spånga IP blivit överfallen och utsatt för rånförsök i samband med att anläggningen skulle stängas för kvällen. Medarbetaren hade överfallslarm på sig vid tillfället, och han får nu stöd från förvaltningen. Det har under en tid förekommit oroligheter vid Spånga IP.
b) Olof Öhman överlämnade en inbjudan till lag-EM i friidrott på Stockholms stadion den 18-19 juni 2011.
_ _ _