Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-05-19

Sammanträde 2005-05-19

Datum
Klockan
18.30
Plats
Brygghuset, Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N

Tema: Stöd till stadens mest utsatta. Anna Mattson, enhetschef vid socialtjänstförvaltning Läs mer...ens uppsökarenhet, presenterar verksamheten för hemlösa, missbrukare och psykiskt sjuka.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

4 Bordlagt ärende. Ändring av delegationsbestämmelser inom äldreomsorgen - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp)

Dnr: 002-872/2004

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) har i en skrivelse till stadsdelsnämnden föreslagit att delegationsbestämmelserna inom äldreomsorgen ska ändras så att beslutanderätten i ärenden där förvaltningen föreslår avslag flyttas från tjänsteman
till sociala delegationen.

Förvaltningen anser att rätten att fatta beslut, såväl beslut om bifall som beslut om avslag, bör delegeras till en och samma delegat. Den stora ärendemängden inom äldreomsorgen gör dock, som förvaltningen ser det, att det inte är rimligt att delegera beslutanderätten till sociala delegationen. Syftet med förslaget synes vara att tillämpa stadens riktlinjer mera generöst. Det finns dock inget som talar för att förvaltningen inte följer gällande riktlinjer och de bestämmelser som i övrigt gäller inom äldreomsorgen. Förvaltningen föreslår därför att ingen ändring görs av nu gällande delegationsbestämmelser.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015

5 Tertialrapport 1 år 2005- MBL-upplaga

Dnr: 103-313/2005

Under 2005 har hittills två förskoleavdelningar startats och ytterligare två beräknas starta under hösten. Barnomsorgsgarantin har med hjälp av utbyggnaden infriats under årets första tertial och bedöms även infrias under resten av året. Arbetet med att minska barngrupperna fortsätter.

Arbetsplanerna är ett viktigt redskap när det gäller planering och uppföljning av biståndsbeslut inom äldreomsorgen. Det är också ett sätt att säkerställa att brukaren deltagit i planeringen av sin egen vård och omsorg.

Vid Norra Bantorget och i Sabbatsbergsområdet planeras sammanlagt fyra gruppbostäder för personer med utvecklingsstörning eller autism, med planerad inflyttning 2006/2007. Möjligheterna att omstrukturera ett antal lägenheter i servicehus till boende för äldre utvecklingsstörda respektive boende för yngre psykiskt funktionshindrade undersöks.

För att säkra framtida rekryteringsmöjligheter tar förvaltningen emot praktikanter från olika utbildningsanordnare. Genom projekt beviljat av Kompetensfonden ingår förutom olika kompetensutvecklingsinsatser för chefer inom vård och omsorg också en del som handlar om att identifiera medarbetare som är intresserade av ledarskap, en s.k. plantskola.

Enheternas forum för att stärka medarbetarnas delaktighet och inflytande är i första hand utvecklingssamtal och arbetsplatsträffar. Genom arbetet med delaktighet och inflytande har medarbetarnas helhetssyn på verksamheten förstärkts.

Stadsdelsnämnden framhåller i samband med svar på planremisser vikten av att trafik och transportfrågorna beaktas i ett tidigt skede för att möjliggöra en hållbar utveckling av trafiksystemen och en bra framkomlighet. Kostnaderna för snöbortforsling har under årets tre första månader uppgått till 3,5 mnkr vilket är 3,0 mnkr mer än motsvarande period förra året. Det har p.g.a. den växlande väderleken gått åt ovanligt mycket material till halkbekämpningen under årets vintersäsong.

Agenda 21-arbetet pågår genom deltagande i ett stort antal olika projekt, bl.a. gällande fastighetsnära källsortering.

Under årets första tertial har konsumentvägledaren handlagt sammanlagt 803 ärenden jämfört med 673 ärenden under motsvarande period förra året.

Stadsdelsnämnden redovisar ett underskott om 3,4 mnkr före resultatöverföringar och 5,5 mnkr efter resultatöverföringar. Prognosen för anslag 1 visar ett nettoöverskott med 2,6 mnkr före resultatöverföringar och 0,5 mnkr efter resultatöverföringar. För anslag 2 befaras ett underskott med 6,0 mnkr. Underskott redovisas främst inom omsorg om funktionshindrade och ekonomiskt bistånd.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson och utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 077, 508 09 032

6 Årsrapport 2004 för Norrmalms stadsdelsnämnd - yttrande till revisionskontoret

Dnr: 104-293/2005

Revisionskontorets årsrapport för år 2004 har överlämnats till stadsdelsnämnden för yttrande. Sammanfattningsvis bedöms att Norrmalms stadsdelsnämnds ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat för året är tillfredsställande. Även nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten bedöms tillfredsställande. Prognossäkerheten har dock inte varit tillfredsställande. Norrmalms stadsdelsnämnds bokslut och räkenskaper för år 2004 bedöms vara rättvisande.

Stadsdelsförvaltningen delar i huvudsak de bedömningar och synpunkter som framförts i rapporten. Förvaltningen har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med de brister som påtalats och kommer att följa de förslag till förbättringar och synpunkter som lämnats.


Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson, 508 09 077

7 Stockholm som försökskommun för normgivning för socialbidrag - svar på remiss från kommunstyrelsen

Dnr: 500-171/2005

Kristina Axén Olin (m) har inkommit med en motion där kommunfullmäktige föreslås hemställa till regeringen att Stockholm görs till en försökskommun avseende själv-bestämmande över normgivningen när det gäller försörjningsstöd och samtidigt genomföra försök med jobbgaranti. Förvaltningen anser att det inom ramen för befintlig lagstiftning ges möjligheter till restriktiv bidragsgivning. Vidare finns en risk för att en generell minskning av biståndsnormen skulle leda till försämrade levnadsvillkor framför allt för barn. Förvaltningen ställer sig därför inte bakom motionen.

Förvaltningen ställer sig positiv till tanken att alla som är beroende av ekonomiskt bistånd erbjuds sysselsättning med det långsiktiga målet att kunna leva ett självständigt liv oberoende av bidrag. Norrmalms stadsdelsnämnd erbjuder redan i dag individanpassade insatser med målet att den enskilde ska bli självförsörjande.



Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

8 Trafikförändringar inom SL år 2006 - svar på remiss från gatu- och fastighetskontoret

Dnr: 300-211/2005

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har inför år 2006 i ett remissbrev till gatu- och fastighetskontoret givit Stockholms stad möjlighet att inkomma med synpunkter och förslag till förändringar vad gäller kollektivtrafiken samt förslag på omfördelning av befintliga resurser och möjliga besparingsområden.

Stadsdelsförvaltningen vill trycka på vikten av att SL i god tid och i samarbete med staden funderar på trafiklösningar i stadsdelens utbyggnadsområden, Norra Station, Sabbatsberg samt Norra Bantorget. Vidare vill förvaltningen ha en direktdialog med SL gällande snöröjning, särskilt vid stombusslinjerna. Förvaltningen anser att tillgänglighetsfrågorna fortsatt bör ha högsta prioritet. Vad gäller omfördelning av resurser och möjliga besparingsområden har förvaltningen endast synpunkter som innebär att man bör återinföra den buss som tidigare har trafikerat området där bl.a. Prisextra är beläget.


Handläggare: samhällsplanerare Victoria Zimmermann Grönros, 508 09 021

9 Överföring av särskolans verksamhet till stadsdelsnämnden, MBL-upplaga

Dnr: 400-311/2005

Särskolan kommer att ingå i Barn- och ungdomsavdelningens ansvarsområde. Rektor för Matteusskolan kommer liksom tidigare att ansvara för huvuddelen av stadsdelens dagliga särskoleverksamhet. De fem innerstadsdelarna kommer att gemensamt anställa en samordnare med uppgift att i samarbete med föräldrar och berörd förvaltning fatta beslut om placering.

När det gäller korttidstillsynen beslutar barn- och ungdomsavdelningens biståndshandläggare om de individuella insatserna. Förvaltningen planerar att samordna viss korttidstillsyn med någon form av ungdomsverksamhet för ungdomar med funktionshinder i lokalerna på Tre Liljor.

Beslut om skolskjuts fattas av förvaltningen i samråd med berörda föräldrar.

I likhet med övriga grundskolan utgår ersättning som schablon per inskriven elev i särskolan med ett tillägg beroende på vilken behovsgrupp eleven bedöms tillhöra. 2005 erhåller stadsdelsnämnden 5,4 mnkr vilket innebär en minskning med drygt 2 mnkr eller ca 28 % jämfört med 2004. Stadsdelsnämnden erhåller 2,85 mnkr för korttidstillsyn och 1 mnkr för skolskjutsar. Det är ännu osäkert om tilldelade medel för korttidstillsyn och skolskjuts täcker kostnaderna.


Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, 508 09 381

10 Komplettering av delegationsbestämmelser med anledning av övertagandet av särskoleverksamheten, MBL-upplaga

Dnr: 002-327/2005

Fr.o.m. den 1 juli 2005 överflyttas ansvaret för delar av särskoleverksamheten till stadsdelsnämnderna. Detta innebär att beslut om delegationsbestämmelser inom verksamhetsområdet måste fattas.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015
Bilagor
Bilaga (79 kb)

11 Omstrukturering och ombyggnad av servicehuslägenheter inom Väderkvarnens äldreboende för att ersätta Magnoliagården, plan 1 - inriktningsärende

Dnr: 303-198/2005

I samband med en tillsyn 2003 påpekade länsstyrelsen brister i boendestandarden på Magnoliagården plan 2 som är beläget inom Väderkvarnens äldreboende och har 52 platser för heldygnsomsorg. Ett förslag till ombyggnad av Magnoliagården plan 2 togs fram men en preliminär kostnadsberäkning visade dock att ombyggnadskostnaderna är svåra att finansiera.

I lokalförsörjningsplanen för 2005 har stadsdelsförvaltningen fått i uppdrag av stadsdelsnämnden att ta fram ett nytt förslag för ombyggnad. Stadsdelsförvaltningen föreslår att Magnoliagården plan 2 avvecklas och ersätts med att 34 lägenheter på Väderkvarnens servicehus omstruktureras och byggs om till 36 platser för heldygnsomsorg.


Handläggare: utvecklingssekreterare Christina Österling , 508 09 527

12 Inrättande av ett nytt gruppboende för psykiskt funktionshindrade - inriktningsärende.

Dnr: 500-334/2005

I Stockholms stads budget för 2005 med inriktning för 2006 och 2007 framgår att stadsdelsnämnderna ska förbättra livssituationen för psykiskt funktionshindrade genom att bl.a. fortsätta planering och utbyggnad av särskilda boendeformer. Stadsdelsförvaltningen bedömer att det finns behov av ytterligare 15 lägenheter för psykiskt funktionshindrade och föreslår att åtta lägenheter inom Väderkvarnens servicehus omstruktureras och byggs om till gruppboende.

Handläggare: utvecklingssekreterare Christina Österling , 508 09 527

13 Klockhusets äldreboende - yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län

Dnr: 504-296/2005

Länsstyrelsen har begärt stadsdelsnämndens yttrande över vad nämnden avser göra åt att antalet boende på Klockhusets boendeenheter överstiger det rekommenderade. Stadsdelsförvaltningen kommer att göra en minskning med en boende per boendeenhet och kommer även att rätta till de brister i övrigt som länsstyrelsen påpekat. Bl.a. kommer rutiner och arbetssätt avseende morgonarbetet och meningsfull tillvaro att ses över och de boende på respektive boendeenhet delas in i två mindre grupper. De rum som blir tomma i samband med minskningen av en boende per boendeenhet möjliggör aktiviteter/meningsfull tillvaro i mindre grupper.



Handläggare: utvecklingssekreterare Christina Österling , 508 09 527

14 Öka trafiksäkerheten för barn på Norrtullsgatan vid Lilla Akademin - svar på medborgarförslag

Dnr: 013-220/2005

I ett medborgarförslag ifrågasätter Annika Malmqvist trafiksäkerheten för de barn som dagligen passerar entrén till musikskolan Lilla Akademin vid Norrtullsgatan. Många bilar korsar trottoaren för att kunna köra in på gården, bland annat för att lämna sina barn vid skolans port. Förvaltningen har vid platsbesök konstaterat att mycket trafik passerar entrén. Skolan har vidtagit flera åtgärder för att hindra föräldrarna att köra in på gården och de flesta lämnar sina barn utanför entrén. Förvaltningen tror att situationen något skulle kunna förbättras genom en av- och påstigningszon som bör placeras utanför huvudentrén. Diskussioner bör även föras mellan fastighetsförvaltaren Locum och skolan om ytterligare åtgärder för att förbättra trafiksituationen.

Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

15 Iordningställ "torget" vid Karlbergsvägen / Norrbackagatan - svar på medborgarförslag

Dnr: 013-250/2005

Björn Mårtensson har inkommit med ett medborgarförslag där han förordar att återvinningsstationen i korsningen Karlbergsvägen – Norrbackagatan tas bort och att platsen görs trevligare genom bland annat soffor och blomlådor. Förvaltningen håller med om att nedskräpade återvinningsstationer är ett problem på flera håll i stadsdelen. Ett kontinuerligt arbete pågår för att förbättra situationen. Det är inte möjligt att ta bort föreslagen återvinningsstation då det inte går att hitta någon ersättningsplats för denna. Förvaltningen arbetar för att underlätta införandet av fastighetsnära källsortering i stadsdelen och anser att denna på lång sikt bör kunna ersätta dagens återvinningsstationer. Förvaltningen håller med om att soffor och blommor skulle göra platsen trevligare men att resurserna inte finns till detta då framför allt blomskötsel är väldigt kostsamt.

Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032
Bilagor
Bilaga (57 kb)

16 Återvinningsstationen på Dannemoragatan / Ynglingagatan - svar på medborgarförslag.

Dnr: 013-249/2005

Förvaltningen har fått i uppdrag av nämnden att bereda ett medborgarförslag från Wicke Björkegren om förbättringar av återvinningsstationen Dannemoragatan/Ynglingagatan. Önskemålen är ett staket runt stationen, tätare tömning samt större inkast för papper/kartong/wellpapp samt annan typ av batteribehållare. Förvaltningen har framfört förslagen till såväl renhållningsförvaltningen som Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Handläggare: Agenda 21 samordnare Liselotte van den Tempel, 508 09 245
Bilagor
Bilaga (51 kb)

17 Miljöstation för farligt avfall - svar på skrivelse från ledamoten Ulla Dahl (mp)

Dnr: 310-303/2005

Miljöpartiet (Ulla Dahl) har lämnat en skrivelse till nämnden med begäran om att stadsdelsförvaltningen tillsammans med renhållningsförvaltningen arbetar för att finna en lösning till att permanenta miljöstationer vid en bemannad verksamhet kan inrättas på Norrmalm. Detsamma gäller att finna en lämplig plats för en återvinningscentral på Norrmalm. Nämnden uppdrog åt förvaltningen att bereda denna skrivelse.

Norrmalm har sedan nedläggningen av bensinstationen vid Norra Bantorget ingen fast miljöstation för farligt avfall. Hushållen kan i dag bara lämna farligt avfall till en mobil miljöstation och till ett antal färghandlare. Renhållningsförvaltningen undersöker möjligheterna med att bl.a. utöka den mobila miljöstationsverksamheten, placera s.k. röda boxar på olika adresser, ordna för glödlampsinsamling samt att undersöka möjligheter till en återvinningscentral i ett bergrum på Norrmalm.


Handläggare: Agenda 21 samordnare Liselotte van den Tempel, 508 09 245
Bilagor
Bilaga (51 kb)

18 Alkoholservering i restaurang The One - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-280/2005

The One Sweden AB har ansökt om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 inomhus och utomhus i restaurang The One på Hamngatan 27 Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

19 Alkoholservering i restaurang Mera - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-326/2005

Public House Stockholm AB har ansökt om fortsatt tidsmässigt utökat serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus i restaurang Mera på Norrlandsgatan 23. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.


Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

20 Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

21 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

22 Anmälan av beslut fattade enligt delegation angående:

- ansökan om alkoholserveringstillstånd
- upprättade och avslutade hyreskontrakt under första kvartalet 2005
- ansökan om projektbidrag från kulturföreningen Dans & Rörelseakuten
- ansökan om projektbidrag från Teater Accént
- ansökan om projektbidrag till dagläger med inriktning på bl.a. flyg, naturvetenskap
- ansökan projektbidrag från Stiftelsen Fountain House

23 Anmälan av inkomna handlingar

Obs. allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende

25 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.

§132 Frågor och synpunkter från allmänheten samt tema.

Frågor och synpunkter från allmänheten 

En mötesdeltagare tog upp frågan om äldreomsorgen som hon menade successivt försämrats. Hon uppgav att hon själv bor i servicehuslägenhet på Väderkvarnens äldreboende och trivs mycket bra där, men undrade vad som nu kommer att hända med detta äldreboendet. Hon ansåg att ingen ”tänker på oss gamla”. Avdelningschefen Mona Lindgren informerade om den planerade ombyggnationen och omstruktureringen av verksamheten inom Väderkvarnens  äldreboende.

 

Tema: Stöd till stadens mest utsatta 

Anna Mattsson, enhetschef vid socialtjänstens uppsökarenhet, informerade om stadens insatser för hemlösa, missbrukare och psykiskt funktionshindrade. Många av dessa uppehåller sig dagligen på Norrmalm varför förhållandevis stor del av stadens uppsökande insatser är koncentrerade till Norrmalm.

Vad gäller antalet missbrukare gjordes hösten 2004 en kartläggning inom socialtjänsten i Stockholm som visade att det vid den aktuella tidpunkten fanns drygt 2 600 missbrukare som hade någon form av kontakt med stadens socialtjänst. 

 

Under 2004 gjordes även en kartläggning av antalet hemlösa i Stockholms stad.  Kart-läggningen visade att det då fanns drygt 3 000 personer som var bostadslösa. Av dessa  bedömdes över 70 % ha någon form av missbruk och omkring 40 % bedömdes ha psykiska problem.

Anna Mattson informerade bl.a. om den tak-över-huvudet-garanti som finns i Stockholms stad och de olika former av tillfälligt boende staden kan erbjuda. Flera av dessa boendeenheter drivs av frivilligorganisationer eller privata entreprenörer och finansieras bl.a. med bidrag från staden centralt.

 

Anna Mattson informerade också om ett nu pågående projekt, LOTS-projektet, som är ett samarbete mellan socialtjänsten, polisen och landstinget. Syftet är att kartlägga behov av insatser för missbrukare på de s.k. öppna drogarenor som finns i staden och erbjuda insatser både från socialtjänstens och landstingets sida.

 

Efter Anna Mattsons presentation följde en diskussion där flera förtroendevalda hade frågor och synpunkter. 

§133 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 25 maj 2005.

 

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 21 april 2005 justerats den 28 april.

§134 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) angående informationsinsatser om avfallshantering och konsumentvägledning.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna angående lokala riktlinjer för biståndsbedömningen inom äldreomsorgen. 

§137 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 013-285/2005 

Ett förslag om att det även skulle finnas en engelskspråkig version av stadsdelsförvaltningens web-plats anmäldes.

 

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande. 
                       

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

§138 Bordlagt ärende. Ändring av delegationsbestämmelser inom äldreomsorgen - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp)

Diarienummer 002-872/2004

Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2005. Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) har i en skrivelse till stadsdelsnämnden föreslagit att delegationsbestämmelserna inom äldreomsorgen ska ändras så att beslutanderätten i ärenden där förvaltningen föreslår avslag flyttas från tjänsteman till sociala delegationen. Förvaltningen anser att rätten att fatta beslut, såväl beslut om bifall som beslut om avslag, bör delegeras till en och samma delegat. Den stora ärendemängden inom äldreomsorgen gör dock, som förvaltningen ser det, att det inte är rimligt att delegera beslutanderätten till sociala delegationen. Syftet med förslaget synes vara att tillämpa stadens riktlinjer mera generöst. Det finns dock inget som talar för att förvaltningen inte följer gällande riktlinjer och de bestämmelser som i övrigt gäller inom äldreomsorgen. Förvaltningen föreslår därför att ingen ändring görs av nu gällande delegationsbestämmelser.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade, med stöd av ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp), fram ett förslag från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra och fann majoritet för sitt förslag.

Votering
Votering begärdes. Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde upp sitt förslag som ja-proposition och folkpartiets och ledamoten Anders Brobergs (kd) förslag som nej-proposition. För ja-propositionen röstade: Jan Valeskog (s), Edith Humble (s), Nic Nilsson (s), Carolina Gomez-Lagerlöf (s), Carina Fredén (s), Sebastian Cederschiöld (m), Gunilla Nordin (m), och Anders Blom (m). För nej-propositionen röstade: Inge-Britt Lundin (fp), Gunilla Reuterskiöld (fp), Anders Broberg (kd), Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp).

Ordföranden Jan Valeskog (s) fann att voteringen utfallit med åtta röster för ja-propositionen och fem röster för nej-propositionen.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Delegationsbestämmelserna inom äldreomsorgen ändras så att rätten att besluta om avslag i ärenden om äldreboende inkl. servicelägenheter överföres från tjänsteman till sociala delegationen under en prövotid på ett år fr.o.m. den 1 juni 2005.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vi har under de senaste åren följt besluten inom äldreomsorgen med särskilt stort intresse. Parallellt med att vi reagerat emot ett antal avslagsbeslut har mycket oroande rapporter om de äldres utsatthet publicerats från äldreomsorgsinspektörerna, Socialstyrelsen, Länsstyrelsen och från både PRO och SPF. Dessutom har artiklar i dagspressen och program i TV larmat om brister, senast i TV-programmet ”Granskning” i slutet av mars. Några av artiklarna har gällt avslagsärenden på Norrmalm.

Rapporterna handlar bl.a. om att det blivit allt svårare att få servicehusboende beviljat. Det talas ofta om att den egna bostaden blivit som ett fängelse när isolering och otrygghet i kombination med fysiska besvär helt dominerar tillvaron. Äldreomsorgsinspektörerna har i årsrapporterna för 2003 och 2004 också reagerat mot att ansökningsrutinerna till äldreboende, avlastning och hemtjänst inte skötts korrekt.

”Generellt gäller att biståndshandläggarna inte tillåter den äldre att ansöka om det de tycker sig behöva. Den äldre som befinner sig i underläge går med på att ansöka om de insatser som handläggaren föreslår, skriver under ansökan och kan därmed inte överklaga beslutet vid bifall. Rättssäkerheten sätts därmed på spel.”

I sociala delegationen har vi under senare år varit mycket kritiska till en del avslagsbeslut. Länsrätten har under 2004 ändrat fyra avslagsbeslut avseende boende. Tjänstemännens svar är att Stockholms stads riktlinjer följs. Dessa riktlinjer har tolkats allt hårdare under senare år, vilket också bekräftas av alla rapporter.

Med anledning av ovanstående vänder vi oss därför mot att tjänstemännen i fortsättningen beslutar i både bifalls- och avslagsärenden.

Avslagsbesluten kommer även med vårt förslag att grundas på handläggarnas utredningar men tolkning och beslut beträffande avslagen förs över till sociala delegationen. Ett nästan motsvarande system fungerade utmärkt under några år i mitten av 1990-talet då avslag på socialbidragsärenden beslutades i sociala delegationen. Likaså har stadsbyggnadsnämnden ett system, där byggnads-delegerade (politiker från nämnden) beslutar om avslag medan tjänstemännen beslutar om bifallen.

Slutligen vill vi framhålla att sociala delegationen under flera år inte fått ta del av några äldreärenden av principiell karaktär för diskussion eller beslut. Överenskommelse mellan nämnden och förvaltningen har varit att just ärenden om principiell karaktär skall tas upp i sociala delegationen. Det är inte troligt att det inte funnits ett enda ärende som har haft just denna principiella karaktär. Fem av sex politiska partiers representanter i sociala delegationen har envetet tagit upp problemen med de allt hårdare avslagsbesluten. Vi föreslår därför att beslutanderätten i avslagsärenden gällande äldreboende inkl. servicehusboende överförs till sociala delegationen för att under ett prövoår bromsa upp den allt hårdare biståndsbedömningen till äldre-/servicehusboenden.

Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande: Det är angeläget att förtroendevalda politiker nära följer tillämpningen av beslutade riktlinjer för beslut som verkställs på tjänstemannanivå. Folkpartiets förslag, d.v.s. att återföra beslutanderätten för biståndsbeslut till politisk nivå, är inte rätt metod vare sig praktiskt eller principiellt. Det kommer varken att gagna tjänstemännens hantering av ärendena eller politikernas beslutsfattande.

Ett normalt system med delegering innebär att tjänstemännen skall ta det fulla ansvaret för de beslut man fattar, med samma juridiska status som ett nämndbeslut. Skall tjänstemännens, eller för den del en annan delegerad part som t.ex. en delegation, bara få ta antingen negativa eller positiva beslut, urholkas både förtroende och beslutskraft. All delegation bygger på att delegaten (vare sig det är en politiskt sammansatt delegation, en chefstjänstemän eller en handläggande tjänsteman) har full beslutanderätt och att denna rätt bygger på tydliga direktiv och riktlinjer. Så är det idag.

Den som anser att beslutspraxis utvecklas på ett i riktlinjerna inte avsett sätt, bör föreslå konkreta ändringar i riklinjerna. Det har folkpartiet inte gjort.

Politiskt förtroendevalda kan inte hantera hundratals fall av biståndsärenden, det har de varken tid eller praktisk möjlighet till. Det medför en risk för godtycke i hanteringen och att skillnaderna i biståndshantering mellan olika stadsdelar bli stor. Stadens riktlinjer gäller för alla stadsdelar och tjänstemän på stadsdels- och den berörda facknämnden bedriver ett kontinuerligt arbete för att i möjligaste mån få en likartad tillämpning för stadens alla invånare.

Vi tror att det är bättre att åstadkomma en tätare, bredare och djupare upp-följning och rapportering av socialtjänstens arbete på Norrmalm. Ett arbete med att ta fram ett sådant system har pågått under februari-april i samarbete mellan politiker och tjänstemän inom sociala delegationen. Sedan första kvartalet i år får delegationen en tydlig kvantitativ redovisning av delegationsbesluten på ett sätt som t.ex. gör det möjligt att urskilja varför antalet försörjningsstödsärenden ökar, om antalet kände missbrukare ökar eller minskar, hur många avslag och bifall till äldreboende som beslutats, vilka beslut som överklagas etc.

Vi tror att denna rapportering i sociala delegationen kommer att ge en bättre insikt i socialtjänstens arbete på Norrmalm och tydliga fakta för att vidta nödvändiga förändringar på politisk nivå.

Tidigare uppföljning och rapportering i form av ärendelistor och kvalitativ uppföljning fortsätter naturligtvis som tidigare. Dessutom mottar delegationen sedan mars-april vid varje sammanträde en muntlig detaljerad rapport om omständigheterna i varje enskilt fall av avslag på ansökningar om alla typer av äldreboende.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi moderater tycker det är fel att skylla politiska tillkortakommanden på tjänstemännen. Vi kan inte se att tjänstemännen inte skulle följa stadens riktlinjer, detta har undersökts och den slutsats vi drar är att riktlinjerna följs. Vi moderater tycker som förslagsställarna att det finns exempel på personer som varit i behov av stöd och inte fått det. Vi är dock av den åsikten att detta beror på den styrande majoritetens riktlinjer, och inte på en felaktig tillämpning av stadsdelens tjänstemän. Om det skulle vara så att det har skett en felaktig tillämpning av stadens riktlinjer, så bör detta inte föranleda ändrade delegationsbestämmelser. Då det är fel att låta lekmän överpröva de professionella tjänstemännens bedömningar så länge dessa görs utifrån de regelverk som stadens valda politiker har beslutat. Om det skulle vara så att tjänstemännen gått utanför detta mandat, så måste detta rättas till med personalpolitiska åtgärder, inte genom att politiker går in och gör tjänstemännens arbete.

§139 Tertialrapport 1 år 2005

Diarienummer 103-313/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut

 

1.      Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutnings­förändringar.

 

2.      Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med

0,3 mnkr för lokalförändringar.

 

3.      Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med

0,6 mnkr för utbyggnad av särskilda boenden för funktionshindrade.

 

4.      Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med

2,3 mnkr för utbyggnad av förskoleverksamheten.

 

5.      Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med

2,4 mnkr för ombyggnad av särskilda boenden för äldre.

 

6.      Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 1.

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

 

Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 maj 2005.

 

Under 2005 har hittills två förskoleavdelningar startats och ytterligare två beräknas starta under hösten. Barnomsorgsgarantin har med hjälp av utbyggnaden infriats under årets första tertial och bedöms även infrias under resten av året. Arbetet med att minska barn­grupperna fortsätter.

 

Arbetsplanerna är ett viktigt redskap när det gäller planering och uppföljning av bistånds-beslut inom äldreomsorgen. Det är också ett sätt att säkerställa att brukaren deltagit i planeringen av sin egen vård och omsorg.

 

Vid Norra Bantorget och i Sabbatsbergsområdet planeras sammanlagt fyra gruppbostäder för personer med utvecklings­störning eller autism, med planerad inflyttning 2006/2007.                                                                                                       

 

Möjligheterna att omstrukturera ett antal lägenheter i servicehus till boende för äldre utvecklingsstörda respektive boende för yngre psykiskt funktionshindrade undersöks.

 

För att säkra framtida rekryteringsmöjligheter tar förvaltningen emot praktikanter från olika utbildnings­anordnare. Genom projekt beviljat av Kompetensfonden ingår förutom olika kom­petens­utvecklings­insatser för chefer inom vård och omsorg också en del som handlar om att identifiera medarbetare som är intresserade av ledarskap, en s.k. plantskola.

 

Enheternas forum för att stärka medarbetarnas delaktighet och inflytande är i första hand utvecklings­samtal och arbetsplatsträffar. Genom arbetet med delaktighet och inflytande har med­arbetarnas helhetssyn på verksamheten förstärkts.

 

Stadsdelsnämnden framhåller i samband med svar på planremisser vikten av att trafik och transport­frågorna beaktas i ett tidigt skede för att möjliggöra en hållbar utveckling av trafik­systemen och en bra framkomlighet. Kostnaderna för snöbortforsling har under årets tre första månader uppgått till 3,5 mnkr vilket är 3,0 mnkr mer än motsvarande period förra året. Det har p.g.a. den växlande väderleken gått åt ovanligt mycket material till halkbekämpningen under årets vintersäsong.

 

Agenda 21-arbetet pågår genom deltagande i ett stort antal olika projekt, bl.a. gällande fastighetsnära källsortering.

 

Under årets första tertial har konsumentvägledaren handlagt sammanlagt 803 ärenden jämfört med 673 ärenden under motsvarande period förra året.

 

Stadsdelsnämnden redovisar ett underskott om 3,4 mnkr före resultatöverföringar och 5,5 mnkr efter resultatöverföringar. Prognosen för anslag 1 visar ett nettoöverskott med 2,6 mnkr före resultatöverföringar och 0,5 mnkr efter resultatöverföringar. För anslag 2 befaras ett underskott med 6,0 mnkr. Underskott redovisas främst inom omsorg om funktionshindrade och ekonomiskt bistånd.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta. 

 

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.  

                                                                                                                                    

Reservation

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 

 

1.      Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut bifalls i huvudsak.

 

2.      Stadsdelsnämnden beslutar om införande av Skärholmsmodellen och så kallad jobbgaranti i stadsdelen Norrmalm.

 

3.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Vänstermajoriteten i Stockholms stad har från valet 2002 förhållit sig anmärkningsvärt passiva till de växande problem som Stockholms stad har. Stockholms ekonomi mår inte bra och det är stockholmarna som drabbas. Allt färre funktionshindrade och äldre får den omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps. Förskolans barngrupper har nu ökat i stadsdelen och flera skolor måste genomföra besparingar.

 

Trots högkonjunkturen minskar inte socialbidragstagandet utan ligger på samma nivå som för ett år sedan. Det stora arbete som lades ner under förra borgerliga mandatperioden på att minska socialbidragsberoendet har därmed avbrutits. Kostnaderna för socialbidrag växer nu kraftigt i Stockholm. Ökningen av budgeten för socialbidrag är den enskilt största satsningen i majoritetens budget för 2005. Bidragsberoendet ökade 2004 i samtliga stadsdelsnämnder. Under 2004 ökade stadens kostnader för socialbidrag med 9,7 %, vilket motsvarar nästan en hel skattekrona. Tyvärr ser vi inga tendenser till att denna negativa spiral har brutits. För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. Arbetsmetoderna som tillämpas i Skärholmen och flera närliggande stadsdelar bör användas även i vår stadsdel.

 

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna spär ytterligare på problemen och urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är helt orimligt att Agenda 21-kontor, kultursekreterare och konsumentnämnd i dagens trängda ekonomiska läge prioriteras framför satsningar på barnomsorg, skola och äldreomsorg.

 

För viktiga kärnverksamheter som skolan och äldreomsorgen innebär 2005 års budget direkta besparingar på de enskilda enheterna. Detta är särskilt tydligt inom äldreomsorgen där biståndsbedömningen blir allt tuffare. Utvecklingen mot en restriktivare biståndsbedömning är mycket oroande och ett uppenbart tecken på att äldre- och handikappomsorgen inte prioriteras särskilt högt av den styrande majoriteten.

 

Särskilt uttalande

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande. 

 

Av rapporten framgår att majoritetens inriktning på politiken uppfylls väl. Många nya förskoleavdelningar startas. Barngrupperna minskar successivt.
Nya gruppbostäder inrättas. Omstruktureringen av äldreboendena sker på ett planerat och ändamålsenligt sätt. Personalutvecklingsfrågorna prioriteras med flera projekt där medel från kompetensfonden används. Även arbetet med ökat inflytande för medarbetarna har förstärkts. Många fler exempel finns i redovisningen. Det är glädjande.                                           

 

Problematiskt är dock att ett befarat underskott finns under anslag 2. Till tertialrapport 2 bör därför, om prognosticerat underskott då kvarstår, förslag på åtgärder för att komma tillrätta med underskottet föreläggas till nämnden.

 

Vad avser beskrivningen av stadsmiljöenhetens verksamhet (sid. 4) konstateras att samtliga klagomål rörande snöröjning och halkbekämpning registreras och följs upp. Det är bra att så sker. Det redovisas också att en återkoppling till dem som klagar sker i de fall det begärs. Vi anser att en rutin bör användas som innebär att samtliga som hör av sig med klagomål skall få en fråga om veder-börande önskar en återkoppling i frågan, och om så önskas skall detta också ske.

 

 

                                            ____________________________

 

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§140 Årsrapport 2004 för Norrmalms stadsdelsnämnd - yttrande till revisionskontoret

Diarienummer  104-293/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut 
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. 

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).   

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2005.

 

Revisionskontorets årsrapport för år 2004 har överlämnats till stadsdelsnämnden för yttrande. Sammanfattningsvis bedöms att Norrmalms stadsdelsnämnds ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat för året är tillfredsställande. Även nämndens styrning, uppfölj­ning och kontroll av verksamheten bedöms tillfredsställande. Prognossäkerheten har dock inte varit tillfredsställande. Norrmalms stadsdelsnämnds bokslut och räken­skaper för år 2004 bedöms vara rättvisande.

 

Stadsdelsförvaltningen delar i huvudsak de bedömningar och synpunkter som framförts i rapporten. Förvaltningen har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med de brister som påtalats och kommer att följa de förslag till förbättringar och synpunkter som lämnats.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: 

Det är viktigt att vi i fortsättningen blir bättre på att prognosticera. Vi kan inte ges besked i november om att vi vid årsskiftet troligen kommer att ligga miljoner back, och sen en månad senare går det jäms upp. Sen vill vi understryka vikten av att vi verkligen uppfyller de generella åtagandena som välfärd och barnomsorg, det räcker inte med att vi ”i stort” uppfyller målen. Barnomsorgsgarantin kunde vi ju inte uppfylla under första halvåret 2004. Beträffande äldreomsorgen påpekas avsaknaden av aktuella arbetsplaner och att dokumentation av brukarsamverkan görs. Här måste omedelbart åtgärder sättas in.

§141 Stockholm som försökskommun för normgivning för socialbidrag - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer  500-171/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdelsnämnden ställer sig därmed inte bakom förslaget att Stockholm ska bli försökskommun för egen normgivning av försörjningsstöd.

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m)  och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 maj 2005.

 

Kristina Axén Olin (m) har inkommit med en motion där kommunfullmäktige föreslås hemställa till regeringen att Stockholm görs till en försökskommun avseende själv­bestämmande över norm­givningen när det gäller försörjningsstöd och samtidigt genom­föra försök med jobbgaranti. Förvaltningen anser att det inom ramen för befintlig lag­stiftning ges möjlig­heter till restriktiv bidragsgivning. Vidare finns en risk för att en generell minskning av biståndsnormen skulle leda till för­sämrade levnads­villkor framför allt för barn. Förvaltningen ställer sig därför inte bakom motionen.

 

Förvaltningen ställer sig positiv till tanken att alla som är beroende av ekonomiskt bistånd erbjuds sysselsättning med det långsiktiga målet att kunna leva ett självständigt liv oberoende av bidrag. Norrmalms stadsdelsnämnd erbjuder redan i dag individ­anpassade insatser med målet att den enskilde ska bli självförsörjande.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag från moderaterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.                                                                                                                                      

 

Reservationer

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 

 

1.      Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till beslut.

 

2.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Bidragsberoendet är en tragedi för varje människa som drabbas. Eftersom bristande ekonomiska resurser i en familj alltför ofta leder till olika former av problem, kommer den satsning vi gör och de krav vi ställer att leda till att fler stockholmare får en bättre livssituation. En generell sänkning av bidragen är oacceptabel men skyddsnätet ska ges till rätt personer, d.v.s. fusk och överutnyttjande måste stävjas.

 

Socialdemokraterna har givit upp arbetet med att nå stadens sedan 1999 fastställda och alltjämt gällande mål om ett halverat socialbidragsberoende i Stockholm i och med utgången av 2004. Utvecklingen nu är mycket oroväckande, antalet bidrags-beroende invånare ökar.

 

För att lyckas med målet om att minska bidragsberoendet måste nya metoder och nya samarbeten till. En del sådana samarbeten har prövats under den förra borgerliga mandatperioden och givit ett mycket gott resultat. Inte minst har samarbetet med näringsliv och bemanningsföretag bidragit till fler jobb. Flertalet stadsdelsnämnder har lyft upp frågan på dagordningen och startat särskilda projekt för att arbeta med de arbetslösa. Möjligheten att direktupphandla tjänster av bemanningsföretag och andra intressenter i arbetet för att minska bidragsberoendet måste också tillåtas och utnyttjas.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

 

1.      Motionen bifalls.

 

2.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Bidragsberoendet är en tragedi för varje människa som drabbas. Eftersom bristande ekonomiska resurser i en familj alltför ofta leder till olika former av problem, kommer den satsning vi gör och de krav vi ställer att leda till att fler stockholmare får en bättre livssituation. 

Socialdemokraterna har givit upp arbetet med att nå stadens sedan 1999 fastställda och alltjämt gällande mål om ett halverat socialbidragsberoende i Stockholm i och med utgången av 2004. Utvecklingen nu är mycket oroväckande, antalet bidragsberoende invånare ökar.

 

För att lyckas med målet om att minska bidragsberoendet måste nya metoder och nya samarbeten till. En del sådana samarbeten har prövats under den förra borgerliga mandatperioden och givit ett mycket gott resultat. Inte minst har samarbetet med näringsliv och bemanningsföretag bidragit till fler jobb. Flertalet stadsdelsnämnder har lyft upp frågan på dagordningen och startat särskilda projekt för att arbeta med de arbetslösa. Möjligheten att direktupphandla tjänster av bemanningsföretag och andra intressenter i arbetet för att minska bidragsberoendet måste också tillåtas och utnyttjas.

 

Staden bör uppvakta statsmakten för att få bli försökskommun gällande egen normgivning för socialbidrag. Nya metoder måste få utvecklas i kampen mot bidragsberoendet. De statliga regleringar som i dag gäller fungerar i vissa fall hämmande på det arbetet.

§142 Trafikförändringar inom SL år 2006 - svar på remiss från gatu- och fastighetskontoret

Diarienummer  300-211/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. 

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet,  ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).  

 

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde, med stöd av samtliga partier, ett särskilt uttalande.

 

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde, med stöd av ledamoten Hans Enroth (v), folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande.  

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 maj 2005.

 

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har inför år 2006 i ett remissbrev till gatu- och fastighetskontoret givit Stockholms stad möjlighet att inkomma med synpunkter och förslag till förändringar vad gäller kollektivtrafiken samt förslag på omfördelning av befintliga resurser och möjliga besparingsområden.

 

Stadsdelsförvaltningen vill trycka på vikten av att SL i god tid och i samarbete med staden funderar på trafiklösningar i stadsdelens utbyggnadsområden, Norra Station, Sabbatsberg samt Norra Bantorget. Vidare vill förvaltningen ha en direktdialog med SL gällande snöröjning, särskilt vid stombusslinjerna. Förvaltningen anser att tillgänglighetsfrågorna fortsatt bör ha högsta prioritet. Vad gäller omfördelning av resurser och möjliga besparingsområden har förvaltningen endast synpunkter som innebär att man bör återinföra den buss som tidigare har trafikerat området där bl.a. Prisextra är beläget.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.   

 

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är med stor oro vi ser att SL planerar för fler besparingar inom   kollektivtrafiken samt efterlyser möjliga besparingsområden. SL har under lång tid planerat för införandet av biltullar och slutligt beslut är nu också taget av regeringen. Inför valet 2002 lovade socialdemokraterna att inte införa biltullar i Stockholm. Sedan dess har socialdemokraterna i staden, landstinget och regeringen ägnat nästan all sin politiska kraft åt en enda sak - att införa biltullar i Stockholm. 

Vi känner en stor oro för den huvudlösa politik som förs när det gäller biltullarna. Kostnaden för biltullar inrymmer utökningar av kollektivtrafiken under hela ett år och sex månader, när själva biltullsförsöket endast äger rum under dryga sex månader. Samtidigt som stora satsningar görs på kollektivtrafiken inom ramen för biltullsexperimentet - som beräknas kosta otroliga 2,5 miljarder kronor - kan besparingar inom andra delar av kollektivtrafiken bli aktuella. 

Vi är oroade för att viktiga infrastruktursatsningar för att utveckla kollektivtrafiken i Stockholm kommer att bli lidande. Det nya ”Bio city” och Norra stationsområdet måste få fungerande spårlösningar. Det finns många idéer, som den av moderaterna föreslagna parkbanan och en ny tunnelbanelinje, dessa framtida satsningar riskerar att bli lidande. 

Det är en mycket kortsiktig och ansvarslös politik som förs när pengar finns för förstärkningstrafik som körs under en mer än dubbelt så lång period som själva biltullsförsöket, samtidigt som andra delar av kollektivtrafiken utsätts för besparingar under samma period.

 

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade, med stöd av socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v), folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd) följande särskilda uttalande: 

Hösten 2004 genomförde SL omfattande försämringar av turtätheten för busstrafiken på Norrmalm och övriga innerstadsdelar. Försämringarna, som fortfarande kvarstår, drabbade i stort sett alla linjer utom de redan befintliga stombusslinjerna. 

Kollektivtrafikens andel av trafiken måste öka. Det är mycket angeläget att SL tar tillbaka en del av de försämringar som gjordes hösten 2004 och förstärker busstrafiken under morgonrusningen på linjerna 40, 42, 43, 52, 53, 59 och 72. Dessutom behövs tätare trafik på blåbussarna kvällstid.

 

Ledamoten Ulla Dahl (mp), lämnade med stöd av ledamoten Hans Enroth (v), folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd) följande särskilda uttalande:                                                                                         

I försämringarna ingick också utglesning av hållplatser. För att uppnå målen för handikapptillgänglighet måste avståndet mellan hållplatser och deras placering ses över. Kunskapen om, och säkerheten för personer med synnedsättning måste också öka såväl inom buss- som T-banetrafiken.

 

§143 Överföring av särskolans verksamhet till stadsdelsnämnden, MBL-upplaga

Diarienummer 400-311/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Stadsdelsförvaltningens förslag till organisation, ansvarsfördelning och resursfördelning för särskoleverksamheten godkännes.

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2005.

 

Särskolan kommer att ingå i barn- och ungdomsavdelningens ansvarsområde. Rektor för Matteusskolan kommer liksom tidigare att ansvara för huvuddelen av stadsdelens dagliga särskoleverksamhet. De fem innerstadsstadsdelarna kommer att gemensamt anställa en samordnare med  uppgift att i samarbete med föräldrar och berörd förvaltning fatta beslut om placering.

 

När det gäller korttidstillsynen beslutar barn- och ungdomsavdelningens biståndshandläggare om de individuella insatserna. Förvaltningen planerar att samordna viss korttidstillsyn med någon form av ungdomsverksamhet för ungdomar med funktionshinder i lokalerna på Tre Liljor.

 

Beslut om skolskjuts fattas av förvaltningen i samråd med berörda föräldrar. 

I likhet med övriga grundskolan utgår ersättning som schablon per inskriven elev i särskolan med ett tillägg beroende på vilken behovsgrupp eleven bedöms tillhöra. 2005 erhåller stadsdelsnämnden 5,4 mnkr vilket innebär en minskning med drygt 2 mnkr eller ca 28 % jämfört med 2004. Stadsdelsnämnden erhåller 2,85 mnkr för korttidstillsyn och 1 mnkr för skolskjutsar. Det är ännu osäkert om tilldelade medel för korttidstillsyn och skolskjuts täcker kostnaderna.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.                                                                                                                                 

 

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag. 

 

Reservation

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m. fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 

 

1.      Förvaltningens förslag till beslut avslås.

 

2.      Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunfullmäktige om höjda schabloner för särskoleverksamheten fr.o.m. den 1 juli 2005.

 

3.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Socialdemokraterna har under de senaste åren gjort kraftiga nedskärningar i särskoleverksamheten i Stockholm. En övergång till ett schabloniserat resurs-fördelningssystem för särskoleverksamheten i Stockholms stad leder nu till nya kraftiga nedskärningar, något som framstod som klart redan när beslutet fattades. Det är upprörande att socialdemokraterna vill genomföra besparingar som drabbar en av de svagaste grupperna.

 

I förvaltningens redovisning besannas farhågorna om att det schabloniserade ersättningssystemet för särskolan innebär en besparing. För Norrmalms del med drygt 2 miljoner kronor eller 28 procent jämfört med 2004. Huruvida också korttidstillsynen och skolskjutsarna går med underskott är för tidigt att säga. Detta är inte acceptabelt. Beslutet i kommunfullmäktige togs utan en ordentlig analys och konsekvensbeskrivning - detta straffar sig nu.

 

Slutligen vill vi understryka vikten av att verksamheten vid Tre Liljor får fortsätta att fungera på ett för barnen och föräldrarna bra sätt.

§144 Komplettering av delegationsbestämmelser med anledning av övertagandet av särskoleverksamheten

Diarienummer 002-327/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Delegationsbestämmelserna kompletteras i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2005.

 

Fr.o.m. den 1 juli 2005 överflyttas ansvaret för delar av särskoleverksamheten till stadsdelsnämnderna. Detta innebär att beslut om delegationsbestämmelser inom verksamhetsområdet måste fattas.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.   

§145 Omstrukturering och ombyggnad av servicehuslägenheter inom Väderkvarnens äldreboende för att ersätta Magnoliagården, plan 1 - inriktningsärende

Diarienummer 303-198/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut 

 

1.      Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att förprojektera omstrukturering och ombyggnad av servicehuslägenheter inom Väderkvarnens äldreboende för att ersätta Magnoliagården plan 2.

 

2.      Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av omstrukturering och ombyggnad av servicehuslägenheter inom Väderkvarnens äldreboende för att ersätta Magnoliagården plan 2 enligt tjänsteutlåtandet.

 

3.      Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 2 mnkr i stimulansbidrag för att genomföra förprojektering enligt tjänsteutlåtandet.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2005.

 

I samband med en tillsyn 2003 påpekade länsstyrelsen brister i boendestandarden på Magnoliagården plan 2 som är beläget inom Väderkvarnens äldreboende och har 52 platser för heldygnsomsorg. Ett förslag till ombyggnad av Magnoliagården plan 2 togs fram men en preliminär kostnadsberäkning visade dock att ombyggnadskostnaderna är svåra att finansiera.

 

I lokalförsörjningsplanen för 2005 har stadsdelsförvaltningen fått i uppdrag av stadsdelsnämnden att ta fram ett nytt förslag för ombyggnad. Stadsdelsförvaltningen föreslår att Magnoliagården plan 2 avvecklas och ersätts med att 34 lägenheter på Väderkvarnens servicehus omstruktureras och byggs om till 36 platser för heldygnsomsorg.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

§146 Inrättande av ett nytt gruppboende för psykiskt funktionshindrade - inriktningsärende.

Diarienummer 500-334/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut 

 

1.      Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att förprojektera ett gruppboende för psykiskt funktionshindrade enligt tjänsteutlåtandet.

 

2.      Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,6 mnkr i stimulansbidrag.

 

3.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Vi noterar att det nu bereds gruppboende för psykiskt funktionshindrade på Norrmalm. Det är välbehövligt och vi stöder förslaget.

 

Dock menar vi att den bästa lösningen för psykiskt funktionshindrade är att deras boende ”sprängs in” i det normala bostadsbeståndet. Vi menar att det är till gagn såväl för dem som för hela samhället och tanken att vi ska bo integrerat.

 

Vi tycker att det är olyckligt att stadsdelsnämndens försök att etablera två gruppboende för psykiskt funktionshindrade i det nybyggda Sabbatsbergs-området inte gick att genomföra eftersom överenskommelse med någon fastighetsägare inte kunde göras.

 

Redan i samband med markanvisningsbeslut bör frågan om möjliga grupp-boenden tas upp så att byggherren redan då är medveten om förutsättningarna inför en byggnationen. Gruppboenden bör kunna vara aktuella både i privata
och allmännyttiga hyresfastigheter och i bostadsrättsfastigheter.

 

Detta är dock inte en fråga som handläggs av Norrmalms stadsdelsförvaltning
så vi avser att via berörda, centrala nämnder ta upp denna principiellt viktiga fråga.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2005.

 

I Stockholms stads budget för 2005 med inriktning för 2006 och 2007 framgår att stadsdelsnämnderna ska förbättra livssituationen för psykiskt funktionshindrade genom att bl.a. fortsätta planering och utbyggnad av särskilda boendeformer. Stadsdelsförvaltningen bedömer att det finns behov av ytterligare 15 lägenheter för psykiskt funktionshindrade och föreslår att åtta lägenheter inom Väderkvarnens servicehus omstruktureras och byggs om till gruppboende.   

                                                                   

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag och därutöver göra ett särskilt uttalande. 

 

§147 Klockhusets äldreboende - yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län

Diarienummer 504-296/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Ärendet bordläggs.  

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2005.

 

Länsstyrelsen har begärt stadsdelsnämndens yttrande över vad nämnden avser göra åt att antalet boende på Klockhusets boendeenheter överstiger det rekommenderade. Stadsdelsförvaltningen kommer att göra en minskning med en boende per boendeenhet och kommer även att rätta till de brister i övrigt som länsstyrelsen påpekat. Bl.a. kommer rutiner och arbetssätt avseende morgonarbetet och meningsfull tillvaro att ses över och de boende på respektive boendeenhet delas in i två mindre grupper. De rum som blir tomma i samband med minskningen av en boende per boendeenhet möjliggör aktiviteter/meningsfull tillvaro i mindre grupper.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att bordlägga ärendet.  

 

§148 Öka trafiksäkerheten för barn på Norrtullsgatan vid Lilla Akademin - svar på medborgarförslag

Diarienummer  013-220/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut 
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2005.

 

I ett medborgarförslag ifrågasätter Annika Malmqvist trafiksäkerheten för de barn som dagligen passerar entrén till musikskolan Lilla Akademin vid Norrtullsgatan. Många bilburna föräldrar korsar trottoaren för att kunna köra in på gården, bland annat för att lämna sina barn vid skolans port. Förvaltningen har vid platsbesök konstaterat att mycket trafik passerar entrén. Skolan har vidtagit flera åtgärder för att hindra föräldrarna att köra in på gården och de flesta lämnar sina barn utanför entrén. Förvaltningen tror att situationen något skulle kunna förbättras genom en av- och påstigningszon som bör placeras utanför huvudentrén. Diskussioner bör även föras mellan fastighetsförvaltaren Locum och skolan om ytterligare åtgärder för att förbättra trafiksituationen.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

§149 Iordningställ "torget" vid Karlbergsvägen / Norrbackagatan - svar på medborgarförslag

Diarienummer 013-250/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. 

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 maj 2005.

 

Björn Mårtensson har inkommit med ett medborgarförslag där han förordar att åter­vinnings­­stationen i korsningen Karlbergsvägen – Norrbackagatan tas bort och att platsen görs trevligare genom bland annat soffor och blomlådor. Förvaltningen håller med om att nedskräpade återvinningsstationer är ett problem på flera håll i stadsdelen. Ett kontinuerligt arbete pågår för att förbättra situationen. Det är inte möjligt att ta bort före­slagen åter-vinningsstation då det inte går att hitta någon ersättningsplats för denna.  För­valtningen arbetar för att  under­lätta införandet av fastighetsnära källsortering i stads­delen och anser att denna på lång sikt bör kunna ersätta dagens återvinnings­stationer. Förvalt­ningen håller med om att soffor och blommor skulle göra platsen trevligare men att resurserna inte finns till detta då framför allt blomskötsel är väldigt kostsamt.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag. 

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Beslutsgång

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag. 

 

Reservation

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

 

1. Stadsdelsnämnden meddelar återvinningsbolaget som är ansvarig för återvinningsstationen i korsningen Karlbergsvägen – Norrbackagatan att  om denna återvinningsstation fortsätter att misskötas på det sätt som förevarít inte längre godkänna markupplåtelse för stationen. 

 

2.   Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:  


Det måste bli ett slut på den nedskräpning som råder vid stadsdelens återvinningsstationer. För att verkligen komma tillrätta med problemet krävs att man sätter press på återvinningsbolagen. Stadsmiljöfrågorna måste tas på allvar, vi moderater kan konstatera att vi anslår betydligt mer pengar än socialdemokraterna i vårt budgetförslag för parkskötsel. Vi är också det enda av de stora partierna som har lyft fram stadsparker och vill satsa på blomplanteringar. Stockholm är en vacker stad, som förtjänar att man tar om hand och utvecklar hennes skönhet.

§150 Återvinningsstationen på Dannemoragatan / Ynglingagatan - svar på medborgarförslag.

Diarienummer 013-249/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut

 

1.      Stadsdelsnämnden uttalar att stadens alla berörda parter ska aktivt samverka för en förbättring av skötseln av återvinningsstationerna.

 

2.      Medborgarförslaget och nämndens uttalande skickas till renhållningsnämnden för kännedom.

 

3.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Vi noterar att en stor andel av de medborgarförslag som kommer till stadsdelsnämnden (så även detta) rör den bristande skötseln av återvinningsstationer på Norrmalm. Vi kan inte annat än dela många av norrmalmsbornas frustration över situationen. Den är oförsvarlig.

 

Orsaken är att ansvaret för återvinningen av den här typen av avfall åligger producenterna i enlighet med lag. Stadsdelsnämnden upplåter endast mark. Producenterna samverkar genom Materialbolagen som genom ”Förpacknings- och tidningsinsamlingen”, FTI, ska tömma och sköta dessa anläggningar mot att de inte behöver betala någon hyra för den upplåtna marken. Detta är under all kritik.

 

Problemet för stadsdelsnämnden är att vi är låsta av ett markavtal skrivet 1996 mellan kommunen och materialbolagen. Uppenbart är att det avtalet inte ställer tillräckligt hårda och tydliga krav på tömning och skötsel och omöjliggör därför för kommunen/stadsdelsnämnden att ställa de rimliga krav och utkräva det ansvar som resulterar i en god skötsel av anläggningarna. Det enda stadsdelsnämnden i dagsläget kan göra är att framföra klagomålen till entreprenören. Detta är djupt olyckligt.

 

Detta avtal upphör vid utgången av år 2006. Kommunfullmäktige ska dock inom kort besluta om att säga upp markavtalet för att i god tid inleda omförhandling med producenterna.

 

Vi menar att det är av avgörande betydelse för norrmalmsborna att få en vettig renhållning i sin stadsdel. Vi har för avsikt, när nu avtalet har sagts upp och löper ut i slutet av 2006, att genom våra företrädare i avtalsarbetet tillse att ett nytt avtals skrivs på ett sådant sätt att underlåtenhet att sköta återvinningsstationerna                                         

 

 

 

görs betydligt svårare samt att överträdelser medför kännbara sanktioner för den ansvariga.

 

Vårt mål är entydigt – att skapa en hållbar miljö och en väl fungerande, ekologiskt hållbar renhållning. För att effektivisera kontrollen har stadsdelsnämnder fått kommunfullmäktiges uppdrag att etablera ett närmare samarbete med renhållningsnämnden som har det övergripande samordningsansvaret av allt avfall som förekommer i staden. Stadsdelarnas lokalkännedom är en viktig faktor för att brister på skötseln ska kunna snabbt rapporteras till renhållningsnämnden och Förpacknings- och tidningsinsamlingens entreprenörsamordnare.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2005.

 

Förvaltningen har fått i uppdrag av nämnden att bereda ett medborgarförslag från Wicke Björkegren om förbättringar av återvinningsstationen Dannemoragatan/Ynglingagatan. Önskemålen är ett staket runt stationen, tätare tömning samt större inkast för papper/ kartong/wellpapp samt annan typ av batteribehållare. Förvaltningen har framfört förslagen till såväl renhållningsförvaltningen som till Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) lade, med stöd av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd), fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.    

 

Reservation

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:                   

1.      Stadsdelsnämnden meddelar återvinningsbolaget som är ansvarig för återvinningsstationen i korsningen Karlbergsvägen – Norrbackagatan att om denna återvinningsstation fortsätter att misskötas på det sätt som förevarit, kan förvaltningen inte längre godkänna en markupplåtelse för stationen.

 

2.   Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det måste bli ett slut på den nedskräpning som råder vid stadsdelens återvinningsstationer. För att verkligen komma tillrätta med problemet krävs att man sätter press på återvinningsbolagen. Stadsmiljöfrågorna måste tas på allvar, vi moderater kan konstatera att vi anslår betydligt mer pengar än socialdemokraterna i vårt budgetförslag för parkskötsel. Vi är också det enda av de stora partierna som har lyft fram stadsparker och vill satsa på blomplanteringar. Stockholm är en vacker stad, som förtjänar att man tar om hand och utvecklar hennes skönhet.

§151 Miljöstation för farligt avfall - svar på skrivelse från ledamoten Ulla Dahl (mp)

Diarienummer 310-303/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut

 

1.      Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att till nästa nämndsammanträde informera om vilka fem färghandlare på Norrmalm som tar hand om färgrester m.m.

 

2.      Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: 

 

De avtal som renhållningsnämnden sluter på detta område är offentlig handling och av allmänt intresse. Därför bör det bli känt vilka färghandlare som åtagit sig att ta emot dessa kemikalier. Det kan lämpligen ske genom att stadsdelsnämnden får detta redovisat till nästa sammanträde.

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet och anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2005.

 

Miljöpartiet (Ulla Dahl) har lämnat en skrivelse till nämnden med begäran om att stadsdelsförvaltningen tillsammans med renhållningsförvaltningen arbetar för att finna en lösning till att permanenta miljöstationer vid en bemannad verksamhet kan inrättas på Norrmalm. Detsamma gäller att finna en lämplig plats för en återvinningscentral på Norrmalm. Nämnden uppdrog åt förvaltningen att bereda denna skrivelse.

 

Norrmalm har sedan nedläggningen av bensinstationen vid Norra Bantorget ingen fast miljöstation för farligt avfall. Hushållen kan i dag bara lämna farligt avfall till en mobil miljöstation och till ett antal färghandlare. Renhållningsförvaltningen undersöker möjligheterna med att bl.a. utöka den mobila miljöstationsverksamheten, placera s.k. röda boxar på olika adresser, ordna för glödlampsinsamling samt att undersöka möjligheter till en återvinningscentral i ett bergrum på Norrmalm.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Jan Valeskog (s) lade, med stöd av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd), fram ett förslag från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.     

 

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.

                                                                                                                                    

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.  

 

Reservation

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med förvaltningens förslag.  

 

Särskilt uttalande

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) lämnade följande särskilda uttalande:

 

Som vi moderater konstaterat tidigare kommer miljöpartiets linje att stänga alla innerstads bensinmackar att medföra ett antal problem. Vi kan nu se hur denna miljöpartistiska linje försvårar miljöarbetet i stadsdelen.

§152 Alkoholservering i restaurang The One - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer  309-280/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut
Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 inomhus och utomhus tillstyrks.  

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 april 2005. 

 

The One Sweden AB har ansökt om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 inomhus och utomhus i restaurang The One på Hamngatan 27. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.    Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§153 Alkoholservering i restaurang Mera - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-326/2005

 

Stadsdelsnämndens beslut 
Ansökan om fortsatt utökat serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00  tillstyrks.

 

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

 

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2005.

 

Public House Stockholm AB har ansökt om fortsatt tidsmässigt utökat serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus i restaurang Mera på Norrlandsgatan 23.  Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.

 

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

 

Beslutsgång 

Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.  

 

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

 

Särskilt uttalande

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:  

 

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad. 

 

 

§154 Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut 
Anmälan godkänns.

 

Ärendet

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 maj anmäldes.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan. 

§155 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut 
Anmälan godkänns.

 

Ärendet

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 3 maj 2005 anmäldes.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan. 

§156 Anmälan av beslut fattade enligt delegation angående:

Stadsdelsnämndens beslut
Anmälan godkänns.

 

Ärendet

Av avdelningschefen Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.

 

Under första kvartalet 2005 upprättade respektive avslutade hyreskontrakt anmäldes.

 

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattade beslut med anledning av ansökan om projekt-bidrag från, Kulturföreningen Dans & Rörelseakuten, Teater Accént samt Fountain House anmäldes.

 

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut med anledning av ansökan om projektbidrag till dagläger med inriktning på flyg, naturvetenskap m.m. anmäldes.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.   

§157 Anmälan av inkomna handlingar

Stadsdelsnämndens beslut 
Anmälan godkänns.

 

Ärendet

Följande handlingar anmäldes:

 

1.      Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Vasa Real samt svar från rektor Gunnar Wohlin. Diarienummer  299-231/2005.

 

2.      Underrättelse från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Rödabergsskolan  samt svar från rektor Margareta Forsslund. Diarienummer 205-288/2005.

 

3.      Intresseanmälan angående medel från Kompetensstegen för utbildning av omvårdnadspersonal samt hälso- och sjukvårdspersonal. Diarienummer  204-197/2005.

 

4.      Tillsynsrapporter angående enskilt driven verksamhet - Vianova Rehabilitering samt Step One. Diarienummer  502-236/2005.

 

5.      Svar på skrivelse från socialtjänstförvaltningen angående brottsofferjouren.

 

6.      Skrivelse från FUB (För Utvecklingsstörda Barn, Ungdomar och Vuxna) med förfrågan om att i samband med sammanträde i stadsdelsnämndens sammanträde få informera om FUB och vad det innebär att vara utvecklingsstörd. Diarienummer 012-360/2005.

 

Förslag till beslut 

Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

 

§158 Övriga frågor

·        Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) angående informationsinsatser om avfallshantering och konsumentvägledning.
Diarienummer 010-378/2005.

 

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

 

·        Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna angående lokala riktlinjer för biståndsbedömningen inom äldreomsorgen. Diarienummer 500-377/2005.

 

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§159 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.