Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-04-20
VM i samarbete 2006. Stockholms stad står som värd när Globträdet bjuder in 7 000 barn, un Läs mer...gdomar och vuxna från hela världen till det första världsmästerskapet i samarbete. Peroy Kirchner, programansvarig och Kajsa Dahlström, projektansvarig inom Globträdet, informerar om evenemanget.
Ledamöter Jan Valeskog (s), ordförande Inge-Britt Lundin (fp), vice ordförandeRoland Karlsson (s)Carolina Gomez-Lagerlöf (s)Carina Fredén (s)Hans Enroth (v) Sebastian Cederschiöld (m)Ewa Schenström (m) Anders Blom (m) Gunilla Reuterskiöld (fp)
Som ledamöter tjänstgörande ersättare Yildiz Kafkas (mp) Berit Vikner (v)Gunilla Nordin (m)
Ersättare Håkan Olander (s)Benny Niclasson (s)Claudio Skubla (s)Edith Humble (s) Barbro Gåije (s) från och med § 4Ulf Linder (m)Fredrik Liljeqvist (m)Valeria Nagy-Seidel (fp)
Anmält förhinder Nic Nilsson (s)Ulla Dahl (mp)Anders Broberg (kd) Björn Dalemo (fp)Anna Bjursell (kd)
I tjänsten närvarande: Ylva Tengblad, Yngve Lindström, Ann-Charlotte Nilsson, Lotta Halling, Annette Luengo, Riitta Johansson
Utses att justera: Jan Valeskog (s) och Inge-Britt Lundin (fp)
Justeringens plats: Tulegatan 13, 2006-04-26
Kajsa Dahlström, ordförande i Globträdet och projektledare för VM i Samarbete, berättade kortfattat om bakgrunden till Globträdet och hur VM i Samarbete blev till.
I år är Stockholms stad värd för VM i Samarbete och bjuder in 7000 barn, ungdomar och vuxna från hela världen. Arrangemangen i Stockholm pågår från 28 maj till den 3 juni med parader, invigning vid Norrström vid Slottet, seminarier för vuxna, framtidsbygge med barn och vuxna, workshops och en finalföreställning i Globen med guldmedaljutdelning till alla som deltagit.
Synpunkter från medborgare
En förälder som inlämnat ett medborgarförslag, samt två från personalen på fritids-verksamheten på Gustav Vasa skolan ville diskutera en skrivelse som (fp), (m) och (kd) anmäler under övriga frågor. Ordföranden Jan Valeskog (s) hänvisade diskussionen till nästa sammanträde den 18 maj, då nämnden har haft möjlighet att ta del av förvaltningens tjänsteutlåtande med beredning av skrivelsen.
___________________________
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 26 april 2006.
Anmäldes att protokoll från sammanträdet den 16 mars 2006 justerats den 23 mars.
__________________________
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse från majoriteten angående utarbetande av en ny parkplan tillsammans med norrmalmsborna.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde en skrivelse från oppositionen angående valfrihet i skola och barnomsorg samt en skrivelse angående flyttning av återvinningsstationen i hörnan Karlbergsvägen / Norrbackagatan.
Ersättaren Benny Niclasson (s) anmälde en skrivelse om uppförande av trafikbelysning vid övergångsstället Sveavägen / Kungstensgatan (vid Handelshögskolan).
Diarienummer 013-366/2006
Ett förslag om att ordna cykelparkering på Rörstrandsgatan anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 013-63/2006
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Tjänsteutlåtandet överlämnas till Norrmalms drog- och brottsförebyggande råd för kännedom.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m).
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 mars 2006.
Sophie Lennholm och Bilal Kalpak har inkommit med ett medborgarförslag om att sätta upp fler lyktstolpar och övervakningskameror på gator och i parker, för att öka tryggheten. Förvaltningen har tillsammans med bl.a. polisen och socialtjänsten gjort ett flertal s.k. ”trygghetsvandringar” där stadsdelen gås igenom med fokus på belysning och vad som kan göras i form av beskärning av buskar och träd för att öka tryggheten. Trygghetsvandringarna har bl.a. resulterat i att buskage beskurits eller tagits bort i Vasaparken, Vanadislunden, Sankt Eriksparken och Observatorielunden. I samband med den kommande upprustningen av Vasaparkens västra del kommer ny belysning att uppföras och buskar beskäras och planteras om för att göra parken tryggare.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m) lämnade följande särskilda uttalande:
Tryggheten i vår stadsdel är en mycket viktig och angelägen fråga. Det är därför bra att bland annat förvaltningen och polisen aktivt arbetar för att förebygga brott och öka tryggheten. Hur detta arbete bedrivs, hur brottsförebyggande rådet arbetar, och vilka resultat som hittills uppnåtts tycker vi borde vara tema för ett stadsdelsnämndsmöte.
Diarienummer 013-196/2006
Stadsdelsnämnden anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2006.
Stadsdelsförvaltningen har fått i uppdrag att bereda ett medborgarförslag om medicinsk fotvård till personer med diabetes inom Norrmalm. Förslagsställaren föreslår att medicinsk fotvård ska ingå vid bedömning av vård och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Stadsdelsförvaltningen delar förslagsställarens uppfattning att medicinsk fotvård är en angelägen fråga för att förebygga skador för personer med diabetes. Dock ingår inte medicinska insatser i form av t.ex. fotvård i kommunens uppgifter utan är en fråga för landstingets hälso- och sjukvård.
Stadsdelsnämnden lämnade följande särskilda uttalande:
Detta är ett mycket bra förslag. Förvaltningen har dock alldeles rätt i att detta inte är en primärkommunal fråga, utan att ansvaret åvilar landstinget. Men precis som frågeställaren påpekat, så blir det ett ansvar för staden om inte landstinget sköter den medicinska fotvården ordentligt. Om inte vården fungerar, blir trycket på hemtjänsten större.
Tyvärr har inte alla vårdcentraler diabetessjuksköterskor, även om det gärna framhålls att så är fallet. Det finns sköterskor som tar hand om diabetikerpatienterna, men alla har inte specialutbildningen. Därför behöver vi ta upp denna fråga vid våra möten med sjukvårdsansvariga så att våra diabetiker inte upplever fotvården som ett problem.
____________________________
Diarienummer 306-197/2006
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdels- nämnden ställer sig därmed bakom förslaget angående städning runt återvinningsstationerna.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2006.
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ersättaren Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden. De föreslår att Norrmalms stadsdelsförvaltning följer uppmaningen från stadens ledande politiker om att vid uppenbar misskötsel av återvinningsstationerna, använda sina egna städentreprenörer. Räkningen för den extra städinsatsen ska sedan skickas till renhållningsförvaltningen för vidarebefordran till Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), som har huvudansvaret för återvinningsstationerna.
Förvaltningen delar helt uppfattningen att städningen av stadsdelens återvinningsstationer inte håller den standard som kan krävas med följden att det ofta är skräpigt runt dessa. Därför har förvaltningen redan krävt ersättning, i enlighet med förslaget, för utförd städning vid ett antal återvinningsstationer.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut bifalls i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att påtala för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) att gatumark inte kommer att upplåtas för detta ändamål om slarvet fortsätter. Därmed får de hyra lokaler och bemanna dessa för detta ändamål.
3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det är helt oacceptabelt att ansvarig industri inte kan sköta återvinningen på ett bra sätt i stadsdelen. I stället för att anlita ”sopspioner” som kollar om folk slänger saker rätt, borde de anställa ”sopvärdar” som hjälper folk tillrätta och ser till att det är snyggt och prydligt vid stationerna. Om detta inte sköts kommer vi inte upplåta gatumark för detta ändamål vilket gör att Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) får hyra lokaler i fastigheter och där ha återvinning.
Det är dock bra att förvaltningen ökar övervakningen av hur städningen – eller snarare den bristande städningen – utförs vid våra återvinningsstationer i Norrmalm. Men även klottersanering av återvinningskärlen behöver intensifieras. Som exempel kan nämnas att när de nya återvinningskärlen placerades utanför Vi-butiken på Upplandsgatan så antingen var de redan fullklottrade när de placerades ut, eller också så blev de nerklottrade omedelbart. Hela den nedklottrade raden av återvinningskärl får antagligen klotterlusten att öka hos mindre begåvade ungdomar, innebärande att byggnaderna runt om riskerar att bli nerklottrade. Det är MYCKET viktigt att återvinningskärlen ser rena och fräscha ut, annars minskar lusten att slänga sina sopor på ett rent och städat sätt.
Diarienummer 405-190/2006
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 april 2006.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden och vill veta vilka konsekvenser det nya resursfördelningssystemet har fått för särskoleverksamheten. I skrivelsen refereras till en undersökning folkpartiet låtit genomföra som visar att stora nedskärningar kommer att drabba särskolan.
Vad gäller stadsdelen Norrmalm har antalet särskoleelever minskat med närmare 30 % det senaste året. I samarbete med innerstadens övriga stadsdelsförvaltningar pågår ett arbete i syfte att bl.a. försöka hitta organisatoriska lösningar som gör att både kvaliteten i verksamheten kan bibehållas och att kostnaderna inte överstiger tilldelade resurser.
Precis som förvaltningen påpekar har särskoleverksamheten, var än den organisatoriskt hört hemma, haft underskott i sin budget. Dagens system gör inte på något sätt verksamheten bättre, utan det underskott som tidigare återfanns inom utbildningsnämnden får nu stadsdelsnämnden stå för. Det innebär att en redan oerhört pressad stadsdelsbudget skall ta av andra angelägna områden för att täcka underskottet i särskolans budget – eller att dra ner på nödvändig verksamhet inom särskolan.
Det är ju för väl att det hittills inte varit möjligt att minska antalet lärare och specialpedagoger, och att antalet elever minskat. Dessa elever måste ges allt stöd och all hjälp de kan tänkas behöva, och det måste vi i staden ha råd med.
Och vi förutsätter att samarbetet mellan de fem stadsdelsförvaltningarna INTE innebär att särskoleeleverna ges stadsdelsarrest, utan att eleverna och deras föräldrar ges möjlighet att välja den skola de anser passar eleven bäst oavsett var i länet den finns.
Diarienummer 303-149/2006
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra omstrukturering av lokaler inom Vasens vård- och omsorgsboende för att inrymma tre förskoleavdelningar.
Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 900 tkr för särproduktionskostnader, 300 tkr för startkostnader samt 200 tkr för byggnation av ny förskola, sammanlagt 1,4 mnkr.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 april 2006 Stadsdelsnämnden har i oktober 2005 fattat beslut om att påbörja en förprojektering för att bygga om delar av Vasens vård- och omsorgsboende till förskola. Detta innebär att samtliga 13 servicehuslägenheter avvecklas. Ombyggnationen påverkar däremot inte den del av äldreboendets verksamhet som omfattar boende med heldygnsomsorg. Den nya förskolan kommer att ha plats för sammanlagt 46 barn och beräknas vara klar för inflyttning kring årsskiftet 2006/2007.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m. fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är positivt att den minskade efterfrågan på platser för äldreboende, som det minskade antalet äldre över 80 år på Norrmalm medför, kan samverka med den ökade efterfrågan på förskoleplatser som vi samtidigt har i stadsdelen. Genom omstruktureringen av Vasens vård- och omsorgsboende skapas möjligheter att ge både de äldre och barnen en bättre boende- och arbetsmiljö och även bland annat goda förutsättningar för lagning av mat i närliggande kök.
Denna praktiska samverkan av lokalutnyttjande mellan äldreomsorg och barnomsorg är något mycket positivt och är något som möjliggörs med den organisationsform som stadsdelsnämnderna utgör. Det hade troligtvis inte varit möjlig med den centraliserade form av styrning av staden som många borgerliga företrädare argumenterat för. Vi tror att detta projekt kan bli en bra förebild för andra projekt där ett effektivt och ändamålsenligt lokalutnyttjande kan ske mellan olika så kallade politikområden.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m. fl. (fp) ledamoten Sebastian Cederschiöld m. fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är bra att fler förskoleplatser tillskapas. Det är dock viktigt att miljön för såväl barnen som de äldre blir bra. Dessutom vill vi stryka under att förskolor mycket väl kan drivas av andra än kommunen själv. Och genom att aktivt rekrytera familjedaghem och införa lokalt vårdnadsbidrag, kan trycket på traditionella förskolor minska. Alternativ är alltid bra och ska aktivt uppmuntras.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 199-355/2006
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 4,3 mnkr för slutförande av upprustningen av Vasaparken.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 april 2006. Fr.o.m. år 2006 ansvarar Norrmalms stadsdelsnämnd för den pågående upprustningen och förnyelsen av Vasaparken. För att slutföra projektet har Norrmalms stadsdelsnämnd 4,8 mnkr i investeringsbudget 2006. Därutöver har marknämnden avsatt 3,0 mnkr. Utgifterna beräknas till sammanlagt 12,8 mnkr. Utöver budgeterade medel krävs alltså 5,0 mnkr för slutförandet av Vasaparkens upprustning. Förvaltningen bedömer att 0,7 mnkr av stadsdelsnämndens investeringsbudget kan omdisponeras för att möjliggöra ett genomförande av etapp 2A, parkleken. För genomförande av etapp 2B, Västra parken, föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden begär budgetjustering av investeringsbudgeten med 4,3 mnkr hos kommunstyrelsen.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och tjänstgörande ersättaren Gunilla Nordin (m).
Det är glädjande att upprustningen av Vasaparken blivit så lyckad och omtyckt av medborgarna. Efter isbanan/fotbollsplanen är parkleken angelägen. Tyvärr är det många byggnader i parken som är kraftigt nedklottrade. Stadsdelen bör omgående påpeka behovet av en sanering. Det är fortfarande märkligt att socialdemokraternas 81:a och 82:a vallöfte om klottersanering fortfarande inte fungerar i praktiken. Men det är väl som vallöftet om att inga biltullar skulle införas denna mandatperiod.
Diarienummer 002-323/2006
Stadsdelsnämndens beslut De utredare som är anställda vid det nyinrättade bedömningskansliet vid socialtjänstförvaltningen får rätt att för stadsdelsnämndens räkning göra en bedömning av ersättningsnivåer vad gäller beslut som fattats om insatser i form av gruppboende, korttidshem och daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Denna delegering av bedömning gäller fr.o.m. den 1 maj 2006 t.o.m. den 31 december 2008.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 mars 2006.
En översyn av resursfördelningssystemet inom omsorgen om funktionshindrade har genomförts. Översynen har dels omfattat det fasta anslaget och dels det prestationsrelaterade anslaget. När det gäller det prestationsrelaterade anslaget har kommunfullmäktige beslutat inrätta ett centralt kansli för bedömning av ersättningsnivåer för insatserna gruppboende, korttidshem och daglig verksamhet enligt LSS. Detta förutsätter att stadsdelsnämnden delegerar bedömningen till bedömningskansliets handläggare.
Ärendet bordläggs.
Konsultföretaget Ernst & Young har, på uppdrag av Norrmalms stadsdelsnämnd gjort en analys av kostnadsutvecklingen vad gäller försörjningsstöd. Syftet med analysen har varit att undersöka vad som kan vara förklaringen till att kostnaderna ökat påtagligt och att utifrån detta komma med förslag till åtgärder. Uppdraget är nu slutfört.
Förvaltningen kommer att arbeta vidare med att förbättra rutiner och arbetssätt utifrån de synpunkter och förslag som framförts från konsultföretagets sida. Utöver detta kommer förvaltningen att sluta avtal med socialläkare för medicinsk bedömning av dem som anses sakna arbetsförmåga. Man kommer också att avsätta resurser för ett nära samarbete med arbetsförmedlingen när det gäller unga arbetslösa. För närvarande diskuteras också möjligheten att inrätta en mottagningsfunktion.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle bordlägga ärendet.
Diarienummer 104-846/2006
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Revisionskontoret har granskat rättssäkerheten för personer med funktionshinder i tre av stadens stadsdelsnämnder. Med rättssäkerhet avses bl.a. att beslut om insatser verkställs inom rimlig tid, att beslutade insatser följs upp samt att det finns en tillräcklig, väsentlig och korrekt dokumentation i enskilda ärenden. Granskningen har visat att rättssäkerheten för den enskilde inte är tillgodosedd i alla granskade ärenden.
Förvaltningen delar i allt väsentligt de synpunkter och rekommendationer som redovisas i rapporten och har vidtagit åtgärder för att säkerställa att omsorgen om funktionshindrade bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och stadens riktlinjer.
1. Stadsdelsnämnden ställer sig i huvudsak bakom förvaltningens tjänsteutlåtande.
Lagar som garanterar människor rättssäkerhet är viktiga. Lagar som garanterar människor med funktionshinder rättssäkerhet är än viktigare. De lagar som idag finns antogs just för att personer med funktionshinder ofta inte fick det lagliga skydd och den lagliga trygghet de hade rätt till. Därför känns det mycket olustigt att i revisionskontorets remiss konstatera att vi i vår stadsdel inte ger personer med funktionshinder deras lagliga rättigheter.
Som en röd tråd i anmärkningarna vi får på våra verksamheter i Norrmalm syns bristande dokumentation. I detta fall gäller det bristande dokumentation vad gäller kontaktpersoner och daglig verksamhet. Och detta gäller både utförare och beställare. Förvaltningen måste här intensifiera utbildningen i konsten att dokumentera.
Vi vill särskilt understryka vikten av att verkställighet av beslut om kontaktperson och daglig verksamhet görs inom rimlig tid.
Revisionskontoret påpekar att det finns alltför få individuella planer, och att i många fall har den enskilde inte ens informerats om rätten att begära in individuell plan. Så får det inte se ut.
Slutligen vill vi framhålla hur viktigt det är att det skapas dokumenterade rutiner för uppföljning av beslutade insatser.
Diarienummer 104-154/2005
Revisionskontoret har gjort en uppföljning av den granskning som tidigare genomförts vad gäller stadens arbete med elever i behov av särskilt stöd. Uppföljningen visar bl.a. att staden fortfarande inte har någon samlad bild av kostnadsutvecklingen när det gäller insatser för dessa elever. Däremot har arbetet med att upprätta och följa upp åtgärdsprogram utvecklats och förbättrats.
Förvaltningen delar revisionskontorets uppfattning att det är olyckligt att staden inte har någon överblick över kostnaderna för elever med behov av särskilt stöd. Vad gäller elever inom grundskoleverksamheten på Norrmalm finns individuella åtgärdsprogram. Den samordnare som finns inom förvaltningen, med uppdrag att fördela resurser till barn med behov av särskilt stöd, svarar också för att uppföljning av beslutade insatser görs minst två gånger per år.
Revisionsrapporten pekar på brister i stadsdelarnas arbete med att följa upp stödet till elever med särskilda behov. Tillsammans med det faktum att stadsdelarna tillämpar olika modeller för resursfördelning gör det att risken för att elever med särskilda behov behandlas olika i olika stadsdelar, är överhängande.
Trots kraftiga protester från föräldrar, lärare och elever har socialdemokraterna infört ett nytt resursfördelningssystem i Stockholm. Förändringarna har slagit hårt mot många förskolor och skolor. Särskilt hårt har barn i behov av särskilt stöd drabbats, eftersom stödundervisningen har skurits ned i många stadsdelar. Alla barn har olika förutsättningar, därför omfördelas sedan många år resurser till skolor i utsatta områden. Tyvärr når inte alla pengar som fullmäktige anslår för skolverksamhet ut till skolorna, utan används av stadsdelarna för annan verksamhet. Vi vill därför införa ett nytt resursfördelningssystem där skolans resurser fördelas direkt till skolorna, och därmed följer föräldrarnas och elevernas val. Friheten att välja skola ska omfatta alla, även barn som är i behov av stora stödinsatser. Vi vill därför införa en likvärdighetsgaranti. Likvärdighetsgarantin innebär att alla elever i staden ges samma rätt till stöd, oavsett vilken stadsdel eleven kommer ifrån. Detta kommer både att öka valfriheten och minska byråkratin, samtidigt som likvärdiga och rättvisa villkor skapas mellan kommunala och fristående skolor. Vi vill därför att kommunstyrelsen återkommer med ett förslag till likvärdighetsgaranti för eleverna i Stockholms skolor där medelstilldelningen sker utifrån samma kriterier i staden oavsett i vilken stadsdel barnet är bosatt i. För att skapa lika och rättvisa förutsättningar för en bra skola för alla barn, oavsett stadsdel, ska ansvaret för skolfrågorna flyttas från stadsdelsnämnderna till utbildningsnämnden. Först då kan vi få en skola där elevens rätt till stöd och särskilda resurser avgörs av behovet, och inte av bostadsadressen.
Diarienummer 500-223/3006
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 april 2006.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till folkhälsoprogram för Stockholms stad. Det övergripande målet med programmet är att skapa förutsättningar för god hälsa på lika villkor för boende och anställda i staden.
Programmet tar upp en rad viktiga aspekter på hälsofrämjande faktorer som staden kan påverka. Det hälsofrämjande arbete stadens nämnder och styrelser förväntas bedriva om programmet antas ingår dock, enligt förvaltningens uppfattning, redan nu i kommunens uppdrag. Förvaltningen är därför tveksam till om det finns behov av ett speciellt folkhälsoprogram och har svårt att se att programmet skulle kunna bli ett verkningsfullt redskap för stadens fortsatta arbete inom folkhälsoområdet.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Folkhälsan, och de allvarliga konsekvenser den ökande ohälsan leder till, bör tas på långt större allvar än vad vänstermajoriteten har gjort i detta fall. En produkt där politiska detaljbudskap pressats in utan hänsyn till helheten kan inte anses vara tillräckligt som folkhälsoprogram. Vi efterlyser därför ett helhetsgrepp kring folkhälsa för alla människor i Stockholm, med tydliga och mätbara mål för ökad hälsa och minskad ohälsa. Kostnaderna för lokalt folkhälsoarbete, kompetensutveckling, folkhälsostrateg och kanslifunktioner uppskattas uppgå till nära 17 miljoner kronor under fyra år. Det är anmärkningsvärt att man avser att bygga upp ytterligare byråkratiska och administrativa funktioner i stället för att använda sig av, och eventuellt förstärka, redan befintliga verksamheter. Dessutom saknas uppföljningsbara och mätbara mål för vad man avser åstadkomma med satsningen. Administration och byråkrati utan mätbara mål riskerar att bli ett rent resursslöseri utan positiva resultat för folkhälsan. Vi anser även att viktiga områden glömts bort i programmet. Som exempel kan nämnas att åtgärder för tandhälsa saknas. Detta trots att karies har blivit ett problem allt längre ner i åldrarna och riskerar bli ett allvarligt hot mot folkhälsan om åtgärder inte vidtas. Det är också viktigt att fastslå att den enskilde har det huvudsakliga ansvaret för sin hälsa. Folkhälsoinstitutet, regeringen eller kommunerna kan aldrig ta över det ansvaret. Olika undersökningar bekräftar också att god hälsa och sammanhållning inom familjen är det som de allra flesta sätter allra högst som mål för sitt liv. Det offentliga kan däremot skapa goda förutsättningar för människors möjlighet att sköta sin hälsa och leva ett hälsosamt liv. Sådana åtgärder innefattar bland annat god kost inom till exempel förskola, skola och äldreomsorg, rikligt med idrott och rörelse på schemat i skolan samt förebyggande information om rökning, alkohol och narkotika. Det finns i Sverige och Stockholm en mängd organisationer som kan fungera som stöd och ge råd kring hur en sund kosthållning och fysisk aktivitet förbättrar hälsan. Idrottsrörelsernas arbete är i det sammanhanget givetvis mycket viktigt.
_____________________________
Diarienummer 104-165/2006
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 mars 2006.
Revisionskontoren i Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Norrtälje och Huddinge kommuner har genomfört ett samarbetsprojekt där de ur brukarperspektiv har kartlagt och bedömt hur vård- och omsorgsgivarna samarbetar kring vården och omsorgen av multisjuka äldre i det egna hemmet.
Förvaltningens yttrande stödjer till stora delar rapportens slutsatser och resultatet är ett viktigt redskap i det fortsatta arbetet med att utveckla hemtjänsten och hemsjukvården. Förvaltningen delar revisionskontorets uppfattning att samarbetet kring de multisjuka äldre behöver bedrivas i team av primärvårdens och äldreomsorgens representanter för att uppnå en helhetssyn på målgruppen och ge en god vård och omsorg.
Diarienummer 302-327/2006
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag för att möjliggöra uppförandet av ett flerbostadshus med ca 23 lägenheter och lokaler i gatuplan på Jakobsgatan mellan Regeringsgatan och Västra Trädgårdsgatan. Projektet omfattar även en upprustning av gatumarken runt om byggnaden och framför Jakobs kyrka.
Förvaltningen är positiv till den föreslagna detaljplanen. Då planområdets omgivning idag domineras av kontor, affärsytor och officiella byggnader av olika slag är bostäder ett välkommet tillskott i denna del av staden. Bostäderna kan också bidra till att skapa en känsla av ökad trygghet i området på kvällstid.
Sammantaget tillför förslaget flera positiva aspekter till stadsbilden på nedre Norrmalm. Vi ställer oss positiva till att ytterligare bostäder tillförs enligt förslaget. Vidare återskapas Jacobsgatans proportioner och ett mer enhetligt och spännande stadsrum. Vad gäller miljöaspekterna är det som tjänsteutlåtandet framhåller viktigast att se till helhetsbilden, med en god stadsmiljö, god kollektivtrafik och möjlighet till minskat bilberoende. Dessutom är det positivt att vår tids arkitektur ges utrymme i city. Ett vidareutvecklande av City kräver spännande nybyggnation och återskapande av för ändamålen anpassade gatuproportioner.
Diarienummer 205-274/2006
Reviderad plan för säkerhetsarbetet år 2006 vid Norrmalms stadsdelsförvaltning godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 mars 2006.
Förvaltningarna m.fl. skall i enlighet med den säkerhetspolicy som Stockholms stad antagit, göra återkommande riskinventeringar och åtgärdsplanering för:
· Personskydd; hot och våld, bombhot, tillträdesskydd samt utrymningsplan
· Egendomsskydd; brand, vandalisering, inbrott/stöld samt vattenskador
· IT-säkerhet; exempelvis behörighetskontroll och logghantering
· Försäkringsfrågor
Diarienummer 504-313/2006
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 april 2006.
Länsstyrelsen har tidigare riktat kritik bl.a. mot att antalet boende per enhet överstiger det av länsstyrelsen rekommenderade (nio boende). Antalet boende per enhet har därefter minskat på det sätt nämnden tidigare beslutat utom på en enhet där det inte skett en naturlig avveckling av platser och där det följaktligen finns tolv boende istället för som planerat elva. Länsstyrelsen ser allvarligt på att det på en av enheterna fortfarande finns tolv boende och att det inte gjorts någon lokalmässig uppdelning i mindre grupper på någon av enheterna. Vidare riktas kritik mot bristen på individuella aktiviteter.
Samtliga boendeenheter kommer att delas upp och ombyggnationen som avdelar boendeenheterna beräknas vara klar under maj månad 2006. Arbetet med att vidareutveckla olika former av individuella aktiviteter pågår. Man har nu tre anställda som bl.a. har till uppgift att driva och organisera aktiviteter.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Återigen har länsstyrelsen kommit med kritik mot hur Klockhusets vård- och omsorgsboende sköts. Nu är det dags att verkligen åtgärda de brister som länsstyrelsen ånyo framfört. Vi kan i viss mån förstå att man på grund av humanitärt tänkande inte omplacerat någon av de boende på den enhet som har för många boende. Att flytta någon är aldrig lätt. Dock måste det enkelt kunna ordnas så att de individuella aktiviteterna ökar. En annan av punkterna i kritiken från länsstyrelsen är att dokumentationen inte är bra. Det är något vi har påtalat många gånger från oppositionens sida i flera olika ärenden, och som förvaltningen gång på gång lovat åtgärda. Nu är det dags att med krafttag utbilda personalen i hur dokumentationen skall göras.
Diarienummer 309-371/2006
Ansökan om serveringstillstånd torsdag t.o.m. lördag mellan klockan 11.00 och 03.00 såväl inomhus som utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 mars 2006. Restaurang de Sogni på Kungsgatan 3 ansöker om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt mellan klockan 11.00 och 03.00 utomhus. Ansökan avser utökad serveringstid torsdag t.o.m. lördag. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-318/2006
Ansökan om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 mars 2006.
Restaurang The White Room på Regeringsgatan 61 ansöker om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 utomhus. Ansökan avser utökad serveringstid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-308/2006
Ansökan om serveringstillstånd för slutna sällskap mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt utomhus mellan klockan 11.00 och 02.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 mars 2006.
Restaurang Matkalaset på Klarabergsviadukten 63 ansöker om serveringstillstånd för slutna sällskap mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt mellan klockan 11.00 och 02.00 utomhus. Ansökan avser omprövning efter prövotid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-365/2006
Ansökan om utökad serveringstid onsdag till lördag mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt mellan 11.00 och 03.00 utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 april 2006.
Restaurang American Friday´s Bar i Kungsträdgården ansöker om utökad serveringstid onsdag till lördag mellan klockan 11.00 och 03.00 såväl inomhus som utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 103-347/2006
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för mars 2006 godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 april 2006.
Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. mars 2006. Det beräknade underskottet uppgår totalt till 18,0 mnkr. Prognosen visar ett underskott med 6,7 mnkr för anslag 1 och ett underskott med 11,3 mnkr för anslag 2. Underskottet avser huvudsakligen ekonomiskt bistånd, omsorg om personer med funktionshinder och individ- och familjeomsorg för barn och unga.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänns anmälan.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 11 april 2006 anmäldes.
Anmälan godkänns.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 18 april anmäldes.
Förslag till beslut Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Stadsdelsnämndens beslut Anmälan godkänns.
Av avdelningschefen Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattat beslut om tillåtelse för anställd att resa utomlands i tjänsten anmäldes.
_________________________
Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes:
Besked från Arbetsmiljöverket om resultat av inspektion på förskolan Torsgränd. Diarienummer 205-239/2006.
Tillsynsmeddelande från Arbetsmiljöverket angående slöjdsalar samt stadsdelsförvaltningens redovisning av åtgärder. Diarienummer 205-100/2006.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av tillsyn av särskilt boende för viss annan heldygnsvård s.k. korttidsboende (Klockhusets korttidsboende). Diarienummer 504-357/2006
Svar på medborgarförslag om jämställdhet och genuspedagogiska insatser i förskolan och skolan. Diarienummer 013-826/2005.
Svar på medborgarförslag om tillåtelse att medföra hund på begravningsplatser. Diarienummer 013-36/2006.
Slutrapport angående projektet ”Kompetens- och kvalitetsutveckling inom äldreomsorgen genom utbildning av anhörigombud i Stockholms stad”. Diarienummer 204-60/2006.
Skrivelse från Hotel Oden angående återvinningsstation på Karlbergsvägen 24 samt stadsdelsförvaltningens svar. Diarienummer 301-278/2006.
Ny skrivelse från Hotel Oden angående återvinningsstation på Karlbergsvägen 24. Diarienummer 301-278/2006.
Trafikkontorets svar på skrivelse angående trafiksäkerheten på Karlbergsvägen. Diarienummer 013-158/2006.
· Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse från majoriteten angående utarbetande av en ny parkplan tillsammans med norrmalmsborna. Diarienummer 302-399/2006.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde en skrivelse från oppositionen angående valfrihet i skola och barnomsorg. Diarienummer 400-398/2006.
· Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde en skrivelse från oppositionen angående flyttning av återvinningsstationen i hörnan Karlbergsvägen / Norrbackagatan. Diarienummer 301-402/2006.
· Ersättaren Benny Niclasson (s) anmälde en skrivelse om uppförande av trafikbelysning vid övergångsstället Sveavägen / Kungstensgatan (vid Handelshögskolan). Diarienummer 399-400/2006.