Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-01-24
En mötesdeltagare tog upp frågan om flyttningen av korttidsboendet på Klockhuset. Hon har själv haft en anhörig på Klockhuset och tycker att flyttningen av verksamheten skett på ett sätt som inte är acceptabelt. Det är personalen själv som svarat för packning av inventarier och andra tillhörigheter och successivt har möbler, gardiner och liknande tagits bort. Många av de boende är sjuka, en del dementa och de är alla sköra människor som behöver lugn och ro omkring sig.
Mötesdeltagaren framhöll att det är en mycket duktig personal, som verkligen gjort sitt bästa för att klara av flyttningen. Hon ansåg dock att det var helt fel att flytta verksamheten medan de boende varit kvar och efterlyste nämndledamöternas synpunkter på det sätt på vilket flyttningen genomförts.
__________________________
Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 30 januari.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 9 januari 2008 justerats samma dag.
___________________________
Ordföranden Hanna Broberg (m) hälsade ersättarna Cecilia Önfelt (c), Claudio Skubla (s) och Qaisar Mahmood (s) välkomna i Norrmalms stadsdelsnämnd.
Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde två skrivelser från socialdemokraterna, en angående dialog med medborgarna vad gäller den fortsatta planeringen av förändringar vid Odenplan och en angående utveckling av e-tjänst vid bokning av förskoleplats.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde två skrivelser, en angående medborgarinflytande när det gäller omdaningen av Odenplan och en angående arbetet med att öka andelen miljöbilar.
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en övrig fråga angående inbjudningar till konferenser m.m.
Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att det begärts omedelbar justering när det gäller ärende 13 och 14, alkoholserveringstillstånd på uteserveringen Sommar samt på restaurang The Square Bistro & Café.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 013-643/2007
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2008.
Mia Ejendal har inkommit med ett förslag till en träningshörna för vuxna i Vasaparken med träningsredskap efter förebilder utomlands. Även om Vasaparken idag får betraktas som färdigbyggd bedömer förvaltningen det som möjligt att bereda plats för ett småskaligt tillägg i form av en plats för vuxenträning.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 013-490/2007
Jeanette van den Brink har inkommit med ett medborgarförslag om att anlägga en minilekplats i kvartersparken Triangelparken vid korsningen Norrbackagatan/ Birkagatan/Drejargatan.
Förvaltningen föreslår en upprustning av parken med nyplantering och komplettering av perennrabatter, nytt staket samt lekdjur för små barn.
Diarienummer 013-667/2007
Helena Gurell har inkommit med förslag till bl.a. fler gungor på lekplatsen Solvändan. Förvaltningen föreslår att antalet småbarnsgungor utökas och att lekplatsen även förses med en s.k. kompisgunga.
Diarienummer 013-621/2007
Helena Nilsson har inkommit med ett förslag att sätta upp ett staket vid bollplanen i Bellevue längs långsidan mot Brunnsviksvägen samt att en bänk placeras intill bollplanen för åskådare. Förvaltningen har träffat en överenskommelse med idrottsförvaltningen om att sätta upp ett staket längs långsidan med en höjd på 1,10 meter före säsongstarten i april 2008 för att på så sätt förhindra att barn springer ut i gatan för att hämta rullande bollar. Förvaltningen kommer även att placera ut minst en bänk.
Diarienummer 013-599/2007
Torbjörn Sundblad har inkommit med ett förslag om att utöka antalet informationstavlor med 200 stycken. Förvaltningen anser att behovet är tillfredsställt genom att de föreningstavlor som redan finns på Norrmalm har utökats med ca 45 avgiftsfria platser genom ”Affischplats Stockholm”. Dessutom finns ett stort antal affischplatser på belysningsstolpar, bakbelysta telefonkiosker samt fristående affischtavlor för kulturinformation i City.
Diarienummer 103-2/2008
Stadsdelsförvaltningens redovisning av den genomförda upphandlingen av vård för vuxna missbrukare godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 januari 2008.
Norrmalms stadsdelsnämnd har, tillsammans med övriga stadsdelsnämnder och socialtjänstnämnden, deltagit i en gemensam upphandling av vård för vuxna missbrukare. Upphandlingen, som administrerats av socialtjänstförvaltningen, är nu avslutad och sammanlagt 61 avtal har tecknats. Avtalen gäller för perioden den 1 januari 2008 t.o.m. den 31 december 2009 med möjlighet till två gånger ett års förlängning. Priserna i de nu tecknade avtalen är bundna i två år.
Diarienummer 500-8/2008
Stadsdelsnämnden beslutar ge programansvariga utredare vid socialtjänstförvaltningens stab delegation i enlighet med bilagda tjänsteutlåtande från socialtjänstförvaltningen.
Socialtjänstnämnden har i budget 2008, fått ansvar för uppföljning av stadens samlade socialtjänstverksamhet. Ansvaret innebär att från stadsdelsnämnderna samla in och sammanställa statistikuppgifter och för verksamheten annan relevant information för att på så sätt kunna ge en samlad bild av stadens socialtjänst.
För att kunna genomföra uppdraget har socialtjänstnämnden beslutat hemställa hos stadsdelsnämnderna om relevant behörighet till Paraplysystemet. Detta avser databaserat material som finns att hämta i Paraplysystemet och Crystal Enterprise, d.v.s. de för staden gemensamma datasystem där utredningar, biståndsbedömningar och beslut registreras. De programansvariga utredarna på socialtjänstförvaltningens stab omfattas av samma sekretess som stadsdelsnämndens personal. De uppgifter som tas fram och sammanställs kommer att avidentifieras.
Diarienummer 300-692/2007
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamöterna Hans Enroth (v) och Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 december 2007.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av ett förslag om reviderade riktlinjer för serveringstillstånd i Stockholms stad. Yttrandet ska vara kommunstyrelsen tillhanda senast den 31 januari. Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslaget.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Reservationer
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med vänsterpartiets, socialdemokraternas och miljöpartiets reservation i socialtjänstnämnden.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Fortsätta med den årliga omprövningen av 05.00-tillståndet i avvaktan på utredning av alkohollagen.
Införa en prövotid för alkoholservering vid ägarskifte.
Därutöver anföra följande:
Vår övertygelse är att tillgängligheten till alkohol är avgörande för förbrukningen, och därmed för sjukdomar och våldsbrott knutna till alkoholintag. I liggande förslag sägs att man förespråkar en restriktiv alkoholpolitik. Vi menar att förslaget snarare innebär en liberalisering av gällande regler för serveringstillstånd och därmed för alkoholpolitiken i ett större sammanhang. I avvaktan på utredning om alkohollagen bör den årliga omprövningen fortgå.
För närvarande beviljas en ny ägare till en restaurang i princip samma serveringstillstånd som den tidigare ägarens, utan att man vet om den nya ägaren klarar av ett generöst serveringstillstånd. Därför föreslår vi att det i de nya riktlinjerna för servering införs en prövotid vid ägarbyte, d.v.s. att för att den nya ägaren ska kunna utnyttja vilkoren i den tidigare ägarens tillstånd bör en prövotid på minst ett år skrivas in i stadens nya riktlinjer för alkoholservering.
Diarienummer 006-709/2007
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 december 2007.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag om reviderade riktlinjer för tillsynsavgifter avseende folköls- och tobakstillsynen i Stockholm. Förvaltningen är i stort positiv till förslaget.
Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Reservation
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Besvara remissen i huvudsak i enlighet med förvaltningens förslag.
Inte ta ställning till huruvida ansvaret för tillsynen bör överföras på socialtjänstnämnden.
Ett av stadsdelsnämndernas tre uppdrag är att utveckla demokratin genom att stärka den lokala demokratin och delaktigheten. Den socialdemokratiska gruppen i Norrmalms stadsdelsnämnd ser risker med att allianspartierna i Stockholms stad flyttar ansvaret för olika sakområden från stadsdelarna till en central nivå. Vi tror att allianspartierna är på god väg att urholka medborgarnas insyn och delaktighet samt den lokala demokratin genom denna centralisering. Varje förslag till centralisering av ett visst kompetensområde bör därför följas av en analys av vilka effekter förslaget kan få för den lokala demokratin samt medborgarnas insyn och delaktighet.
Diarienummer 504-634/2007
Ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 januari 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till ”Kostpolicy för Stockholm stads äldreomsorg” som utarbetats av äldreförvaltningen. Kostpolicyn omfattar råd och rekommendationer som ska tillämpas i de verksamheter som upphandlar, tillagar och serverar mat och måltider inom stadens äldreomsorg. Mat och måltidsverksamheten ska präglas av ett service- och kvalitetstänkande med den äldre i centrum. I verksamhetens ledningssystem ska det framgå att ansvaret för implementering av kostpolicyn är kopplat till ett delegerat verksamhetsansvar.
Den föreslagna kostpolicyn ska användas som underlag till äldreförvaltningens utformning av råd och rekommendationer för mat och måltider inom stadens äldreomsorg.
Norrmalms stadsdelsförvaltning har inget att invända mot förslaget till kostpolicy.
Föreslå att policyn ändras på så sätt att individuella behov utifrån medicinska, etniska, kulturella och religiösa skäl ska tillgodoses.
Därutöver anföra:
Det remitterade förslaget är positivt men saknar konkretisering. Det är sedan länge känt att just maten och måltiderna har en mycket stor betydelse för gamla människor. Dessa frågor berör hälsotillståndet, och är bland de sista delarna av livet som kan bjuda på lust och livsglädje. Det är därför angeläget att äldreförvaltningen snarast kompletterar med faktiska råd om hur kvalitetsuppföljning ska utföras och kontrolleras så att kostpolicyn verkligen får genomslag.
En av de första åtgärderna måste vara att informera personalen om den nya policyn samt att skapa möjligheter för de äldre att påverka mathållningen. Det gäller både dem som bor på särskilt boende och dem som erhåller tjänster i hemmet.
Förslaget ska rymmas inom budgetramarna och det är angeläget att koppla kostpolicyn till de nya riktlinjerna för biståndsbedömning så att policyn snabbt implementeras i verksamheterna. Vidare måste alla aktuella upphandlingsunderlag tydligt innehålla krav i enlighet med policyn. Upphandling ska också innehålla stadens miljömässiga krav samt gälla lika för egen-regi och entreprenaddrivna verksamheter.
Vidare är det en självklarhet att individuella behov utifrån medicinska, etniska, kulturella och religiösa skäl ska tillgodoses och inte, som det står skrivet i policyn, något som i möjligaste mån ska tillgodoses.
Särskilda uttalanden
Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande.
Vi instämmer i stort med förvaltningens förslag till beslut, men vi saknar hur kostpolicyn ska följas upp. En uppföljning är nödvändig för att garantera att policyn i praktiken lever upp till intentionerna.
Ett problem som idag finns på de flesta äldreboenden är det långa måltidsuppehållet mellan kvällen och morgonen. Det är för långt mellan middagen och frukosten, och därför att det särskilt viktigt att uppmärksamma hur de äldres näringsintag planeras. Ingen ska behöva somna hungrig.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Måltider handlar inte bara om intag av livsnödvändig näring anpassad till individ. De har också stor betydelse för socialt umgänge och välbefinnande. För de äldre som har kraft att ta sig till matsal eller restaurang och föredrar servering istället för matlåda är tillgången till en närbelägen restaurang som kommunen har avtal med eller en matsal i fastigheten där de äldre bor en förutsättning för att ha en miniminivå av socialt umgänge.
I detta sammanhang vill vi uppmärksamma på följande synpunkt som kom fram vid stadsdelens pensionärsråds sammanträde den 21 januari 2008: ”För att skapa möjligheter för äldre som är isolerade i sina hem, att äta en måltid tillsammans med andra vill förvaltningen inrätta en busslinje mellan olika strategiska punkter inom stadsdelen med slutdestination Väderkvarnens restaurang”.
Det bästa vore att varje enhet med ansvar för äldreomsorg har tillgång till egen matsal och eget kök där de äldre har möjlighet att påverka kvalitén. Samtidigt bör det finnas möjlighet för dem som ibland vill kunna besöka en restaurang. Valmöjlighet bör gälla även hemtjänstberoende äldre och de bör själva bestämma om de vill ha matlåda eller hemlagad mat.
För övrigt hänvisar vi till socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterpartiets gemensamma särskilda uttalande i äldrenämnden den 23 oktober 2007, där man särskilt lyfter upp vikten av uppföljning och konkretisering av förslaget samt behovet av att ha kostråd i äldreboendet.
Diarienummer 309-720/2007
Ansökan om serveringstillstånd fredagar och lördagar kl.11.00-03.00 avstyrks.
Ansökan om serveringstillstånd söndag till torsdag kl.11.00-01.00 tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Uteserveringen Sommar på Spelbomskans Torg har ansökt om tillstånd för alkoholservering till allmänheten under sommarsäsongen.
Förvaltningen har vid flera tillfällen tagit emot klagomål från en av de närboende som anser att serveringen är mycket störande. Med tanke på att det finns ett flertal bostadslägenheter i närområdet och att det rör sig om en uteservering, föreslår förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd fredagar och lördagar till kl. 03.00 ska avstyrkas.
Däremot anser förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd till kl. 01.00 söndag till torsdag kan tillstyrkas och att serveringstillstånd även skulle kunna ges för fredagar och lördagar till kl. 01.00.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Ansökan avstyrks på grund av dels att restaurangen inskränker tillgången till en allmän plats på ett oacceptabelt sätt och dels att verksamheten varit mycket störande för omkringboende.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 309-744/2007
Ansökan om alkoholserveringstillstånd inom- och utomhus mellan kl.11.00 och 01.00 tillstyrks.
Restaurang The Square Bistro & Café på Slöjdgatan 10 har ansökt om nytt tillstånd för alkoholservering till allmänheten. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
____________________________
Diarienummer 600-16/2008
Anmälan godkänns.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.
Enhetschefen vid Johannes hemtjänst har till förvaltningen anmält intresse av att avknoppa verksamheten och lämnat anbud i den centrala ramavtalsupphandling av hemtjänst, ledsagning och avlösning som påbörjades inom staden i oktober 2007.
Under förutsättning att det inlämnade anbudet uppfyller de krav som ställs i förfrågningsunderlaget och att enhetschefen väljer att ingå avtal med staden kommer Johannes hemtjänst den fr.o.m. 1 april 2008 att drivas i privat regi.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog, med stöd av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) att ärendet skulle återremitteras.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att ärendet skulle avgöras idag och att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation Ledamoten Yildiz Kafkas (mp), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Återremittera förslaget.
Ingen avknoppning av kommunala verksamheter genomförs innan verksamhetens fortsatta kvalitet långsiktigt kan garanteras.
Den oberoende revisorns värdering av inventariernas marknadsvärde ska redovisas för nämnden.
Vi sätter större vikt på verksamhetens kvalitet än vem som driver verksamheten. Det finns dåliga och bra verksamheter både inom kommunalt huvudmannaskap och privat ägande. Vi anser däremot att det är fel att avknoppa en väl fungerande kommunal verksamhet och tvärt emot vad majoriteten hävdar leder inte heller detta till någon större valfrihet då möjligheterna för medborgarna att välja just ett kommunalt alternativ nu i snabb takt urholkas.
Enligt de uppgifter vi har fått har verksamheten under den enhetschef som nu vill knoppa av fungerat mycket väl i kommunal regi. Det innebär att kommunalt huvudmanskap för närvarande är tillfredsställande och därmed finns det ingen anledning till avknoppning och lägga ner en välfungerande kommunal verksamhet. Det skulle kunna vara skäl till avknoppning om chefen som nu vill knoppa av verksamheten var missnöjd med hur hemtjänsten skötts under kommunal regi och var övertygad om att egen regi skulle innebära en förbättring. Sådana garantier ges inte. Inte heller ges några kvalitetsgarantier för framtida eventuell överföring av verksamheten till en annan än den som nu vill knoppa av, d.v.s. om avknopparen vid senare överlåtelse av verksamheten till någon annan förbinder sig till att ställa krav som minst motsvarar krav som ställs vid upphandlingar av kommunala hemtjänster. Vi föreslår därför att inga avknoppningar beviljas innan en långsiktig kvalitetsgaranti för verksamheten i privat regi kan presenteras.
Dessutom befarar vi att avknoppningen kan strida mot kommunallagens likställighetsprincip (2 kap. 2 § KL) och mot förbudet för kommunen att stödja enskilda näringsidkare (2 kap. 8 § 2 st. KL).
I tjänsteutlåtandet behandlas inte frågan om hur man värderar kommunens egendomar vid avknoppningar. Det är viktigt för att kunna avgöra om kommunen genom avknoppning ger ekonomiskt stöd till privat företag som enligt kommunallagen är otillåtet. Undervärdering av kommunala egendomar som privata företag kommer över gynnar inte heller konkurrensen som den politiska majoriteten vill hävda. Vi efterlyser en grundlig utredning i frågan innan diskussionen om avknoppningar och utförsäljningar fortsätter.
Ordet ”valfrihet” används ofta av den politiska majoriteten som enda skäl till avknoppning och utförsäljning av kommunala verksamheter. Om avknoppningar och utförsäljningar görs bara för att utarma kommunens möjligheter att erbjuda och vara garant för fungerande service till medborgarna kan man fråga sig vems valfrihet det handlar om? Det är i detta sammanhang viktigt att ta hänsyn till de berörda brukarna och personalen vid Johannes hemtjänst. Deras val är måhända inte avknoppning? Vi delar här pensionärsrådets oro över avknoppningen. ”Rådet uttryckte i samband med detta en oro över vad som händer om flera medarbetare väljer att lämna Johannes hemtjänst för att stanna kvar i staden. Det kan innebära att dessa beträffande anställningstid slår ut andra medarbetare inom stadsdelens vård- och omsorgsverksamheter”.
Vi saknar i tjänsteutlåtandet information om i vilken grad man har tagit hänsyn till vad medarbetarna tycker om avknoppningen av Johannes hemtjänst och efterlyser en återrapportering av medarbetarnas synpunkter.
Förutom ”valfrihet” sägs ekonomin vara avgörande för de av majoriteten hårt och snabbt drivna privatiseringarna. I förvaltningens förslag till beslut ges inga garantier för att avknoppning verkligen skulle vara ekonomiskt gynnsamt vilket borde vara centralt i ett ärende som detta.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Enhetschefen vid Johannes hemtjänst har anmält intresse till förvaltningen för att avknoppa verksamheten och lämnat anbud i den centrala ramavtalsupphandling av hemtjänst, ledsagning och avlösning som påbörjades inom staden i oktober 2007.
Vi är emot avknoppningen av verksamheten och att medarbetarna uppmuntras att överta kommunala verksamheter. Johannes hemtjänst är en viktig verksamhet för sina nuvarande brukare i stadsdelen. Vilket inflytande har dessa 290 personer i den pågående processen och vilka valmöjligheter står de inför om avknoppningen genomförs?
Vid en avknoppning måste brukarnas och medarbetarnas inställning väga tungt. Det är oerhört viktigt att förankringsprocessen sköts på ett fullständigt neutralt sätt och att berörda medarbetare och brukare garanteras möjligheten att tillkännage sin uppfattning öppet eller anonymt. Medarbetarna står också inför hotet att mista sina jobb i samband med avknoppningen. Vi anser att
om det inte finns stöd för en privatisering bland brukare och personal ska avknoppning av Johannes hemtjänst inte få ske.
Beskrivning av de ekonomiska konsekvenserna för stadsdelen saknas dessutom i förvaltningens redovisning av ärendet. Kommunen lär tvingas ta över kostnaderna för de lokaler och inventarier som ej ska ingå liksom eventuellt övertalig personal samt overheadkostnader. Frågan om kommunen har rätt att överlåta en verksamhet till enskild utan att ta betalt för annat än inventarier prövas för närvarande av länsrätten. Det är anmärkningsvärt att majoriteten inte avvaktar länsrättens dom för att inte riskera att behöva avbryta den process som nu påbörjats. Vi motsätter oss avknoppningen av Johannes hemtjänst och de privatiseringar av välfärden som de borgerliga partierna driver på utan att påvisa ökad kvalitet eller minskade kostnader.
Vänsterpartiet anser att frågan om Johannes hemtjänst skall få avknoppas är en fråga för Norrmalms stadsdelsnämnd att besluta om - icke bara ett anmälningsärende till nämnden. Varför vi kraftfullt protesterar mot förfaringssättet.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 21 januari 2008 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Protokoll förda vid sociala delegationens sammanträden under fjärde kvartalet 2007 anmäldes. Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
_____________________________
Av avdelningschefen Margareta Forsslund tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Vidare anmäldes av avdelningschefen Margareta Forsslund tillstyrkt ansökan angående ändrad placering av värdeautomater samt ansökan om förströelsespel.
Följande handlingar anmäldes:
Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms Län angående tillsynsärende enligt 13 kap 2 § socialtjänstlagen. Diarienummer 503-257/2007.
Redovisning av upphandlingen av ramavtal för platser på sommargård (kollo) 2008-2009. Diarienummer 105-460/2007.
Svar på medborgarförslag angående isbanan i Vasaparken. Diarienummer 013-683/2007.
Skrivelse från bostadsrättsföreningen Astrea 12 angående Citybanan. Diarienummer 301-743/2007.
Skrivelse från enskild angående nyårsraketer. Reg.nr 2/2008.
Skrivelse från enskild med förslag om en mindre galleria vid Odenplan.
Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 2007-12-12 till 2008-01-15.
Övriga frågor
· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående dialog med medborgarna i den fortsatta planeringen för förändringar vid Odenplan. Diarienummer 099-52/2008.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde även en skrivelse från socialdemokraterna med förslag om att stadsdelsnämnden begär att få delta i arbetet med att utveckla en e-tjänst som gör det möjligt för föräldrar att själva boka förskoleplats. Diarienummer 400-53/2008.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse och vill veta hur stadsdelsförvaltningen arbetar för att öka andelen miljöbilar. Diarienummer 300-50/2008.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde även en skrivelse med förslag om att låta medborgarrepresentanter ingå i det fortsatta planeringsarbetet vad gäller Odenplan. Diarienummer 099-51/2008.
.
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde följande inbjudningar:
Frågan om deltagande i konferensen ”Våld i välfärdsland” och ”Äldreriksdagen” kommer att tas upp i presidiet. Vad gäller övriga inbjudningar får de som önskar delta. Eventuella anmälningar kan göras till nämndsekreterare Gunilla Schedin på telefon 508 09015 eller via e-post: gunilla.schedin@norrmalm.stockholm.se