Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-05-14

Sammanträde 2009-05-14

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Vilka äldreboenden kan du välja på och vad avgör ditt val? Företagare och förvaltningen pr Läs mer...esenterar Norrmalms olika äldreboenden.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkommet medborgarförslag

- Rusta upp parken vid Roslagstull

Beslutsärenden

4 Tertialrapport 1 för 2009, MBL-version

DNR: 100-307/2009

UTSÄNDES SENARE

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
ekonomichef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077

5 Ansökan om bidrag från länsstyrelsen till projektet "Tobaksfria ungdomar i Stockholms innerstad"

DNR: 007-292/2009

Regeringen har för år 2009 avsatt ca fem mnkr för förebyggande insatser
på det alkohol- och drogpreventiva området. Länsstyrelserna ansvarar
fördelning av medlen. Innerstadens stadsdelsförvaltningar avser att, i
samverkan med A Non Smoking Generation, genomföra ett projekt i syfte
att förebygga tobaksdebut och tobaksbruk bland innerstadens ungdomar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden, tillsammans med övriga
stadsdelsnämnder i innerstaden, ansöker om 150 tkr för delfinansiering
av projektet.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

6 Inrättande av gruppboende för äldre med demenssjukdom vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende - genomförandeärende

DNR: 302-306/2009

I oktober 2008 tog Norrmalms stadsdelsnämnd ett inriktningsbeslut om
att genomföra lokaleffektiviseringar inom Väderkvarnens vård- och omsorgsboende samt socialpsykiatrin och i samband med det förprojektera ett gruppboende för äldre inom Väderkvarnen. Förprojektering har genomförts och förvaltningen föreslår i detta ärende att nämnden godkänner en ombyggnation av servicehuslägenheter till ett gruppboende med nio lägenheter, för äldre med demenssjukdom.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

Svar på remisser

7 Ny alkohollag - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-201/2009

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av Alkohollagsutredningens slutbetänkande En ny alkohollag (SOU 2009:22).

Förvaltningen är i huvudsak positiv till utredningens förslag om ny alkohollag, men redovisar i ärendet vissa synpunkter vad gäller förslagen rörande folköl.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

8 Förändring i avgiftssystemet inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-244/2009

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag om förändring i avgiftssystemet inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. De föreslagna förändringarna rör främst beräkning av inkomst vid underskott av kapital, nivån på minimibelopp, minimibelopp vid särskilt boende med heldygnsomsorg, höjd maxavgift och förändrade avgiftsgrupper.

Förvaltningen har i huvudsak inget att invända mot förslaget men vill samtidigt framhålla att det, trots att de föreslagna förändringarna redovisas på mycket detaljerad nivå, är svårt att se vilka konsekvenser förslaget kommer att innebära i det praktiska arbetet med att fastställa den avgift
den enskilde ska betala för beviljade insatser.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

9 Nya arrendeavtal mellan Stockholms kommun och koloni- och fritidsträdgårdar inom kommunens gränser - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-245/2009

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till nya arrendeavtal med de koloni- och fritidsträdgårdsföreningar som finns inom staden. Bl.a. föreslås att arrendeavgifterna höjs och att ansvaret för gemensamma byggnader, med undantag av byggnader med kulturmiljövärde, förs över till föreningarna.

Förvaltningen anser att höjningen av arrendeavgifterna är rimlig och har i övrigt inga större invändningar mot förslaget till nya avtal men anser att avtalen även fortsättningsvis bör gälla i 25 år. Som förvaltningen ser det bör ansvaret för stadens koloni- och fritidsträdgårdar läggs på en och samma nämnd istället för att, som föreslås, delas upp mellan stadsdelsnämnderna, trafik- och renhållningsnämnden, kulturnämnden och fastighetsnämnden.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

10 Gör Stadshuset tillgängligt för alla - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-246/2009

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Ylva Wahlström (mp) och Stefan Nilsson (mp) om att göra Stadshuset tillgängligt för människor med funktionsnedsättningar senast år 2010.

Förvaltningen delar uppfattningen att Stadshuset bör tillgänglighetsanpassas så långt möjligt senast år 2010, då Stockholm stad har satt som mål att vara världens mest tillgängliga huvudstad.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

11 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av ansökan om tillstånd att bedriva verksamhet i form av gruppbostad för personer som omfattas av LSS - lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

DNR: 006-308/2009

Länsstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan från Enigma Omsorg AB om tillstånd att bedriva verksamhet i form av en gruppbostad för personer som omfattas av 1 § 1 p LSS.

Mot bakgrund av den mycket generellt hållna beskrivningen av den planerade verksamheten och förvaltningens kännedom om de lokaler
där verksamheten är tänkt att bedrivas föreslår förvaltningen att ansökan avstyrks.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

12 Omprövning av alkoholserveringstillstånd för restaurang Solidaritet - remiss från socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen

DNR: 507-299/2009

Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering inom- och utomhus (uteservering på innergård) för restaurang Solidaritet på Lästmakargatan 3. Bolaget fick den 26 augusti 2008 alkoholserveringstillstånd inom- och utomhus till kl. 05.00 med ett års prövotid, för att säkerställa att bolaget kunde driva verksamheten utan att störningar till närboende eller ordningsstörningar uppkom. Bolaget önskar nu få stadigvarande alkoholserveringstillstånd till kl. 05.00.

Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningsärenden

13 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

14 Protokoll från Norrmalms handikappråd

15 Överenskommelse mellan stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm om samordnad handläggning av försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder och vissa specialistfunktioner

16 Inkomna / upprättade handlingar

17 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av
nedanstående ärenden.

Slutet sammanträde

18 Yttrande till Patientnämnden med anledning av klagomål på vården på stiftelsen Stockholms Borgerskap

DNR: 603-240/2009

OMEDELBAR JUSTERING

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

Handläggare: vik. bitr. enhetschef Katarina Claesson, tfn 508 09 051

19 Nedläggning av faderskapsutredning

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (129 kb)

§1 Tema: Vilka äldreboenden kan du välja mellan och vad avgör ditt val?

Birte Holmin, företrädare för SPF och ordförande i stadsdelsnämndens pensionärsråd, informerade om rådets arbete. Rådet har under de senaste månaderna bl.a. ägnat mycket tid åt att diskutera frågan om valfrihet inom äldreomsorgen och Birte Holmin framhöll att det kan vara svårt att välja äldreboende bland det stora utbud av verksamheter som numera finns.

Rådet skulle gärna vilja komma in tidigare i beredningen av de ärenden nämnden har
att ta ställning till och Birte Holmin gav nämnden ett antal råd inför arbetet med äldrefrågor.

Företrädare för Dalahöjdens, Riddargårdens, Sabbatsbergsbyns, Vasens och Väder­kvarnens vård- och omsorgsboenden informerade om verksamheten inom sina resp. enheter. Riddargårdens och Väderkvarnens vård- och omsorgsboende drivs alltjämt i kommunal regi medan verksamheten vid övriga vård- och omsorgsboenden drivs på entreprenad. Inom samtliga vård- och omsorgsboenden finns platser för både personer
med demenssjukdom och för somatiskt sjuka. Inom Väderkvarnens vård- och omsorgs­boende finns även servicehuslägenheter, ett korttidsboende samt boendeenhet med inrikt­ning mot äldrepsykiatri.

Företrädarna för de olika verksamheterna poängterade vikten av att utforma insatserna utifrån den enskildes önskemål, behov och förutsättningar. En genomförandeplan för hur vården och omsorgen ska utformas upprättas. Man uppmuntrar både boende och anhöriga att komma med synpunkter på verksamheten. Det finns en hög kompetens och ett stort engagemang bland personalen. Många har arbetat länge och det är inga svårig­heter att rekrytera ny personal.

Frågor och synpunkter från allmänheten

Inga frågor eller synpunkter från allmänheten togs upp.

_____________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Ledamoten Petra Gardos Ek (m) valdes att, jämte tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 19 maj 2009.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 april 2009 justerats den 29 april.

____________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) hälsade Marie Skogvard (kd), ny ledamot i Norrmalms stadsdelsnämnd, välkommen i nämnden.

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) anmälde två skrivelser från socialdemokra­terna, en angående jobbgaranti och jobbtorg och en angående Sveaplans gymnasium.

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende - Anmälan av behov av vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § 2 st. föräldra­balken. Ärendet tas upp som punkt 19 B på dagordningen.

Vidare anmäldes en övrig fråga angående inbjudan till konferens.

Dagordningen fastställdes.

__________________________

§4 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 002-322/2009

Ett förslag om att rusta upp parken vid Roslagstull anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna förslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.

___________________________

§5 Tertialrapport 1 år 2009

Diarienummer 100-307/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutnings­förändringar.

  2. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med
    1,3 mnkr för om- och tillbyggnader av särskilda boenden för äldre.

  3. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 3,1 mnkr för utbyggnad av särskilda boenden för personer med funktionsnedsättning.

  4. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen stimulansbidrag för utbyggnad av förskolelokaler med 4,8 mnkr för sex nya avdelningar.

  5. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen bidrag för tomgångshyror som uppstår i samband med avvecklingen av Vädurens servicehus med 5,7 mnkr.

  6. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 6,1 mnkr för omstruktureringskostnader för avvecklingen Vädurens servicehus.

  7. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen stimulansbidrag för förskolor med hög hyra med 2,2 mnkr.

  8. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,4 mnkr för ett projekt i syfte att minska sjukfrånvaron.

  9. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 1350 tkr för förebyggande insatser mot hemlöshet.

  10. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 1.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Petra Gardos Ek (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, ledamoten Rickard Yrdenäs (fp), ledamoten Marie Skogvard (kd) och ersättaren Cecilia Önfelt (c).

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 12 maj 2009.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.

  2. I huvudsak bifalla de föreslagna omslutningsförändringarna.

  3. Inga nya verksamheter ska avknoppas innan den juridiska behandlingen av avknoppningar i Regeringsrätten är avslutad.

  4. Därutöver anföra följande:

Tertialrapporten saknar bilagan om MBL-förhandlingar och fackens syn­punkter på rapporten vilket gör att tertialrapporten inte kan anses vara fullständig.

Tertialrapport 1 för 2009 visar att den borgerliga majoritetens omorganisa­tioner, avknoppningar, centralisering och utarmning av förvaltningens personella resurser och kompetens främst drabbar de svaga i samhället och miljön.

Förvaltningens begäran om omfattande budgetjusteringar, bidrag till    verksamheter och omslutningsförändringar, som totalt rör sig om nästan 25 miljoner kr är ett tydligt tecken på att budgetramarna som stadsdelen har fått är långt ifrån tillräckliga för att upprätthålla en acceptabel nivå gällande verksamheternas kvalitet. Att flera poster med förvaltningens bidrags­begäran gäller underskott som uppkom p.g.a. omstruktureringar, t.ex. av Vädurens servicehus, är beklagligt eftersom kostnaderna för dessa omstruktureringar kunde användas till att förbättra stadsdelens verksamheter istället för att som nu försämra dem.

De sammanslagningar och centraliseringar som majoriteten har genomfört resulterade i en nedmontering av allt ambitiöst miljöarbete i stadsdelen. Särskilt allvarligt är bristen på energisparande åtgärder och redovisningen
av det. Som exempel kan ges hur elförbrukningen redovisas. Att ange elförbrukningen som 5200000 kWh säger ingenting utan en redovisning om hur många kvadratmetrar denna förbrukning berör.

Information och rådgivning påverkar människors attityder och beteenden, driver utvecklingen framåt och sparar i längden resurser. Lokalt har stads­delsnämnden ett stort ansvar i att bistå invånarna med information, vi beklagar därför att den Agenda 21-samordnare som uppfyllde denna roll inom miljö- och demokratiområdet numera är avskaffad av den borgerliga majoriteten. Tjänsten som Agenda-21 samordnare bör antingen återinföras eller ersättas med en likvärdig tjänst. Vi tycker inte det är tillräckligt att utse ett miljöombud bland anställda som i huvudsak har en annan huvuduppgift.


Stadsdelsförvaltningen bör utveckla verksamheter för individuellt stöd,
väg­edning och kompetensutveckling för arbetssökande som har försörj­nings­stöd, samt utforma kvalitetskrav på dessa verksamheter. Majoritetens mål ”Jobb istället för bidrag” har man inte uppnått. Detta bakslag kan inte enbart hänvisas till ”den rådande lågkonjunkturen” eftersom uppfyllandet
av majoritetens vallöfte om jobb inom fem dagar inte lyckats även under
den borgerliga regeringens första, icke krisdrabbade, år.

I tjänsteutlåtandet redovisas att ”jobbtorgens kapacitet inte är tillräcklig” och ”vidare har förvaltningen under våren tagit initiativ för att främja ett närmare samarbete med försäkringskassan, arbetsförmedlingen och jobbtorg…”. Detta samarbete var redan tidigare ett krav för att få de personer som står långt från arbetsmarknaden i arbete. Att framställa detta som en ny åtgärd ger en felaktig bild av verkligheten. Det rimliga borde vara att den politiska majoriteten erkänner att det inte finns en fungerande uppföljning av kommun­­­fullmäktiges mål och direktiv, t.ex. vad gäller formerna för hur stadsdelen, försäkringskassan och jobbtorget samarbetar och vad de individuella och tidiga insatserna består i, samt hur rehabiliteringen av långtids­arbetslösa med hälsoproblem fungerar. Om detta samarbete ska fungera borde det formaliseras och inte lämnas till godtycke genom eventuella initiativ från någon av samarbets­parterna. I det fall att det redan finns en formalisering av hur samarbetet ska ske, men denna inte följs, borde det betraktas som tjänstefel. Ett haltande myndighets­arbete får inte drabba de enskilda som nu närmast betraktas som enda orsaken till sin arbetslöshet.

Vi ser med oro att antalet familjer och individer med behov av ekono­­miskt stöd ökar, ofta som en direkt följd av de ökade utförsäkringarna från försäkrings­kassan, vilken totalt misslyckats med sin rehabilitering av dessa personer. Målet att förkorta bidragstiden, utan relevant rehabilitering, förvärrar ytterligare de drabbades situation.

Vi anser att SL-kort ska återinföras i normen för försörjningsstöd. I Stockholm kan avstånden vara stora, vilket leder till såväl fysisk begränsning som mänsklig isolering. Att kunna förflytta sig inom staden är en mänsklig rättighet som inte bör inskränkas.

Majoritetens nedskärningar och sammanslagningar drabbar även området barn och ungdomar. Att anställa fler inom barn- och familje­omsorg är nödvändigt. Vi saknar även åtgärder som möjliggör att barnfamiljer inte vräks, samt åtgärder för att särskilt beakta barnens behov när vuxna söker ekonomiskt bistånd.

Det är bra att förvaltningen söker medel från kommunstyrelsen för att förstärka förebyggande insatserna mot hemlöshet, men räcker 1350000 kr? Det nämns
inte mycket om satsningar på social och socialpsykiatrisk verksamhet. Utan rejäla satsningar på detta område kan man inte heller förebygga utslagning och hemlöshet. I detta sammanhang är nedrustning av mötesplatsen Balder ett stort misslyckande. Vi saknar också en redovisning om hur dessa människor med psykosociala problem skall bemötas och hur en intensifierad uppsökande verksamhet konkret skall se ut. Dock är förvaltningens ansökan om medel från centrala reserven en mycket god början i arbetet med detta problem.

Vad gäller äldrevården är vi mycket förvånade över att denna verksamhet visar
ett överskott på 5 mkr när klagomålen från de anhöriga och oron för framtida vården om de äldre ökar. Ett överskott inom detta område kan bara förklaras med försämrad kvalitet. Är det så att man sparar pengar från den här svaga gruppen för att täcka underskottet inom andra verksamheter?

Avslutningsvis reserverar vi oss på punkterna 5 och 6, då vi har varit emot omstruktureringen av Väduren och ansett att Väduren med mindre reparationer skulle kunna fungera utmärkt i sin ursprungliga form.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Godkänna att-satserna 1-9.

  2. Därutöver anföra följande:

Vänsterpartiet har under högeralliansens styre alltid hänvisat till vilket resultat som skulle ha uppnåtts om förvaltningen följt vänsterpartiets budget. Detsamma gäller även nu vid godkännande av tertialrapport 1.

Vi vill dock göra ett speciellt påpekande, nämligen att i sammanfattningen skriver förvaltningen ”Stadsdelsnämndens mål att minska sjukfrånvaron bedöms också kunna uppfyllas endast delvis då sjukfrånvaron inte minskar i tillräckligt hög takt.” Vi hade uppskattat en redovisning av varför sjuk­frånvaron är hög och hur människorna bakom siffrorna stöds och rehabiliteras.

Särskilda uttalanden

Ledamoten Petra Gardos Ek m.fl. (m), ledamoten Rickard Ydrenäs (fp), ledamoten Marie Skogvard (kd) och ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade följande särskilda uttalande:

Prognos med budget i balans

Enligt tertialrapporten prognostiseras ett resultat för 2009 i enlighet med budget, budget, vilket är ett glädjande besked. Norrmalms stadsdel hade under före­gående år ett underskott som förvaltningen nu arbetat aktivt för att komma till rätta med. Med utgångspunkt i de analyser och prognoser som togs fram har ett konkret arbete gjorts på respektive enhet där bedömningar och insatser anpassats för att
bli mer lika andra delar av staden och samtidigt i dialog med brukare och utifrån gällande lagstiftning.

Barnomsorgsgarantin hålls

Antalet barn ökar kraftigt i stadsdelen och utbyggnaden av antalet platser har varit ett omfattande arbete som gjort att vi klarar barnomsorgsgarantin. I en av stadens mest tätbebyggda delar är detta inte en lätt uppgift och kan på vissa enheter innebära påfrestningar i verksamheterna under byggtiden. Stadsdelen har gjort ett val att stärka och utveckla det pedagogiska arbetet genom utbildningar, nätverk och genomgång av både inomhus- och utomhus­miljöerna. I tertialrapporten framgår också att antalet barngrupper som är större än 14 respektive 18 barn har minskat, och det arbetet fortsätter för att nå de mål som staden har.

Lågkonjunkturen

Det är tydligt att arbetet med att hjälpa fler från bidrag till jobb blir tuffare med nuvarande lågkonjunktur. Trots ökade kostnader för försörjnings­stödet är prognosen för budgeten i balans. Att ha ett samlat anslag med omfattande basverksamheter i samma pengapåse som försörjningsstödet
är nytt från 2008. Frågan om att åter dela upp och i vart fall tydligt sär­redovisa försörjningsstödets kostnader bör diskuteras för 2010. Jobbtorgen gör nu en ny upphandling för att förbättra insatserna och bör framöver finansieras genom resultatbaserade ersättningar från stadsdelarna istället för verksamhetsbudget som finansieras med 10 % av stadsdelarnas försörjningsstödsbudgetar.

Resurser till funktionshinder

De senaste sju åren har nämnden haft ett underskott inom funktionshinder på 4-12 miljoner kronor varje år och har därutöver dessutom omfördelats medel från andra verksamhetsområden för att klara behov och lagstyrda insatser inom funktionshinder. Nämnden har nu gjort en genomgång av kostnaderna, men kan konstatera att det fortfarande finns underskott som beror på bl.a. ersättningssystemet för vissa typer av insatser. Nämndens möjligheter till omfördelning har minskat med allt mer av pengstyrda verksamheter i stadsdelens budget. En ekonomiskt effektiv verksamhet
är viktig samtidigt som t.ex. strukturella resursbrister och bristande ersätt­ningar inom t ex neuropsykiatriska handikapp måste förändras.

Tryggt och snyggt

Utifrån de trygghetsmätningar och trygghetsvandringar som gjorts arbetar stadsdelen nu med ökad belysning, upprustning och ökad städning i parkerna. Att det är snyggt är också viktigt för att det ska bli tryggt.

Den höga alkoholkonsumtionen bland ungdomar och följderna av det har gjort att stadsdelens fältassistenter i samverkan med skolor och närpolis har anordnat teaterföreställningar och diskussioner i skolorna och på fritidsgården. Unga ska känna vuxnas närvaro och kunna vara trygga i sin vardag.

Valfrihet

I Norrmalms stadsdel finns fler olika utförare. Inom hemtjänsten utförs 72 % av timmarna av privata entreprenörer, 76 % av platserna i äldre­boende är i upphandlade verksamheter och 55 % av barnomsorgen är privata enheter. Bättre information och samlad service sätter medborgarna i centrum.

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande.

Tertialrapport 1 är en katalog över inte närmare preciserade mål som bedöms bli uppfyllda innan året är slut. Det döljer det faktum att ned­skurna anslag inneburit att verksamheter inom stadsdelen tagits bort, skurits ned eller bedrivs med lägre ambitionsnivå.

I anslutning till tertialrapporten ansöker nämnden om extra anslag för insatser mot hemlöshet. Anslaget avser verksamhet som enligt ansökan innebär att ”förvaltningen tar ett samlat grepp om de hemlösas problem genom en stabilare vårdkedja”. Erfarenheterna av liknande arbete är goda men kräver långsiktighet för att ge resultat. Målet är ”en långsiktig och varaktig förändring istället för kostsamma och kortsiktiga akutinsatser”.

Det framstår som att det är en väsentlig del av det vi uppfattar som nämndens kärnverksamhet som inte ryms inom den ordinarie budgeten. Delar moderaterna den uppfattningen, och vad händer om nämnden inte beviljas medel enligt ansökan?

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§6 Ansökan om bidrag från länsstyrelsen till projektet ”Tobaksfria ungdomar i Stockholms innerstad”

Diarienummer 007-292/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden ansöker, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Södermalm och Östermalm, om bidrag med 150 tkr för delfinansiering av projektet ”Tobaksfria ungdomar i Stockholms innerstad”.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2009.

Regeringen har för år 2009 avsatt ca fem mnkr för förebyggande insatser på det alkohol- och drog­preventiva området. Länsstyrelserna ansvarar för fördelning av medlen. Innersta­dens stadsdelsförvaltningar avser att, i samverkan med A Non Smoking Generation, genomföra ett projekt i syfte att förebygga tobaksdebut och tobaksbruk bland innerstadens ungdomar. Förvaltningen föreslår att stadsdels­nämnden, tillsammans med övriga stads­dels­nämnder i innerstaden, ansöker om 150 tkr för delfinansiering av projektet.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§7 Inrättande av gruppboende för äldre med demenssjukdom vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende – genomförandeärende

Diarienummer 302-306/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnation till gruppboende för äldre med totalt nio lägenheter, i enlighet med tjänsteutlåtandet.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr per lägenhet, totalt 0,9 mnkr.

  3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,6 mnkr för tomgångshyror.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 april 2009.

I oktober 2008 tog Norrmalms stadsdelsnämnd ett inriktningsbeslut om att genomföra lokaleffektiviseringar inom Väderkvarnens vård- och omsorgsboende samt social­psykiatrin och i samband med det förprojektera ett gruppboende för äldre inom Väderkvarnen. Förprojektering har genomförts och förvaltningen föreslår i detta ärende att nämnden godkänner en ombyggnation av servicehuslägenheter till ett gruppboende med nio lägenheter, för äldre med demenssjukdom.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföra följande:

Vi har varit mot dessa omstruktureringar inom äldrevården som innebär kännbara försämringar i vårdens kvalitet. De s.k. ”effektiviseringarna” har bara ett enda syfte – att spara pengar. Vi har däremot ingenting emot effektiva utnyttjanden av lokaler så att de inte står tomma. Problemet med tomma lägenheter beror främst på de mycket restriktiva behovsprövningarna av plats i servicehusen och inte p.g.a. minskade behov. Om det uppstår behov av gruppboende för dementa bör det lösas genom att ordna en ny inrättning för detta ändamål, inte genom att omvandla de befintliga servicehusen till gruppboende.

________________________________

§8 Ny alkohollag - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-201/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande bifalls i huvudsak.

  1. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Kommunerna bör, utifrån den kommunala självstyrelsens principer, få besluta om tidsgräns för öppethållande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 april 2009.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av Alkohollagsutredningens slutbetänkande En ny alkohollag (SOU 2009:22).

Förvaltningen är i huvudsak positiv till utredningens förslag om ny alkohollag, men redovisar i ärendet vissa synpunkter vad gäller förslagen rörande folköl.

Förslag till beslut

Ledamoten Petra Gardos Ek (m) lade, med instämmande av tjänstgörande ordföranden Lars Arell m.fl. (s), fram ett förslag till beslut från moderaterna, ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) och ledamoten Marie Skogvard (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann
att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ledamoten Petra Gardos Eks förslag.  

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att överlämna ärendet till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi välkomnar alkohollagsutredningens ställningstagande gällande serveringstider som är i linje med vad miljöpartiet har följt och innebär att: ”Serveringstid av starköl, vin eller spritdrycker får inte påbörjas tidigare än klockan 11.00 och får inte pågå längre än till klockan 01.00. Efter särskilt prövning får tillsynsmyndigheten medge att sådan servering får ske även efter klockan 01.00, dock inte i något fall senare än klockan 03.00…”

_________________________________

§9 Förändring i avgiftssystemet inom stöd och service till personer med funktions­nedsättning – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-244/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 april 2009.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag om förändring i avgiftssystemet inom stöd och service till personer med funktions­nedsättning. De föreslagna förändringarna rör främst beräkning av inkomst vid underskott av kapital, nivån på minimibelopp, minimi­belopp vid särskilt boende med heldygnsomsorg, höjd maxavgift och förändrade avgiftsgrupper.

Förvaltningen har i huvudsak inget att invända mot förslaget men vill samtidigt fram­hålla att det, trots att de föreslagna förändringarna redovisas på mycket detaljerad nivå, är svårt att se vilka konsekvenser förslaget kommer att innebära i det praktiska arbetet med att fastställa den avgift den enskilde ska betala för beviljade insatser.

Förslag till beslut

Ledamoten Hans Enroth (v) lade, med instämmande av tjänstgörande ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp, fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Petra Gardos Ek (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:   

  1. I huvudsak tillstyrka förvaltningens förslag till remissyttrande.

  2. Därutöver anföra följande:

Vad vi kan bedöma utifrån det omfattande och detaljrika ärendet är att de föreslagna förändringarna i avgiftssystemet verkar vara väl motiverade utifrån principer om likställighet inom kommunen och i förhållande till landet i övrigt.

Eftersom det inte är möjligt att få heltäckande kunskap om hur nuvarande avgiftssystem och de föreslagna förändringarna påverkar de funktions­nedsattas ekonomi, krävs en ganska snabb återkoppling till kommun­fullmäktige när avgiftssystemet varit i drift en tid. Vi anser därför att kommunfullmäktige bör få en återrapport till exempel i samband med tertialrapport 2 år 2010.

_______________________________

§10 Nya arrendeavtal mellan Stockholms kommun och koloni- och fritidsträdgårdar inom kommunens gränser –remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-245/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 maj 2009.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anled­ning av förslag till nya arrendeavtal med de koloni- och fritidsträdgårds­föreningar som finns inom staden. Bl.a. föreslås att arrendeavgifterna höjs och att ansvaret för gemen­samma byggnader, med undantag av byggnader med kultur­miljö­värde, förs över till föreningarna.

Förvaltningen anser att höjningen av arrendeavgifterna är rimlig och har i övrigt inga större invändningar mot förslaget till nya avtal men anser att avtalen även fortsättnings­vis bör gälla i 25 år. Som förvaltningen ser det bör ansvaret för stadens koloni- och fritidsträdgårdar läggs på en och samma nämnd istället för att, som föreslås, delas upp mellan stadsdelsnämnderna, trafik- och ren­hållningsnämnden, kultur­nämnden och fastighetsnämnden.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag med undantag gällande avgifts­höjningarna.

  2. Framhålla det olämpliga i stadens förfaringssätt gentemot FSSK.

  3. Därutöver anföra följande:

Vi anser att förvaltningens yttrande innehåller viktiga synpunkter till kommunstyrelsen. Det gäller framförallt avtalens längd som både för stadens del (av ekonomiska skäl) och för kolonisternas del (av såväl ekonomiska som mer ”känslomässiga” skäl) även fortsättningsvis bör gälla i 25 år. Förvaltningen framhåller också en farhåga för merarbete om medlemskap i FSSK inte längre kommer att vara obligatoriskt. Vi delar den oron och undrar vad poängen med detta är för staden – vill man markera ”valfrihet” eller syftar det till att splittra koloniträdgårdsrörelsen?

Vad gäller de föreslagna avgiftshöjningarna kan dessa tyckas rimliga. Vi menar dock att man bör ta hänsyn till dels att koloniområdena i och med det framlagda förslaget kommer att få merkostnader då de även ska ta över infrastruktur och byggnader i sina respektive områden, samt att syftet med koloniträdgårdarna inte bör vara stadens ekonomiska vinning. Vi delar FSSK:s åsikt att koloniträdgårdsområdena för staden är en del av kulturarvet, bidrar till en vackrare stad till bevarandet av biologisk mång­fald m.m. Ett argument för att inte marknadsanpassa avgifterna är att de som brukar kolonilotterna inte bara bidrar till sitt eget välbefinnande utan till en väsentlig del även ger ett positivt bidrag till Stockholms miljö och stadsbild. Slutligen var en av de ursprungliga tankarna med kolonilotterna att alla skulle ha råd till denna form av fritid och rekreation – en tanke som vi tycker håller än i dag. Således ansluter vi oss till FSSK:s förslag om att de nya arrendeavgifterna fastställs till intervallet 4-5 kr/kvm för koloniträdgårdar, 2 kr/kvm för fritidsträdgårdar och att omräkning bör göras med 60 % av KPI.

Vi vill också framhålla det klandervärda agerandet då det nya avtals­förslaget ändrats i juridiskt komplicerade delar strax innan FSSK ska lämna in sina synpunkter. Föreningen har inga egna juridiska resurser och att på detta sätt försvåra för en förening som gör stor nytta för staden är inte försvarbart.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. I huvudsak godkänna förvaltningens remissvar.

  2. Avtalen med berörda föreningar skall tecknas för 25 år i likhet med tidigare avtal.

  3. Därutöver anföra följande:

Om koloniträdgårdsverksamheten i en storstad som Stockholm skall kunna upprätthålla sin målsättning att göra det möjligt även för familjer med mindre inkomster att få tillgång till en trädgård måste staden bidra med rimliga arrendekostnader och med långa arrendetider,

Vänsterpartiet kan också konstatera att högeralliansen kontinuerligt söker höja avgifter på alla områden för att täcka stadens nödvändiga utgifter. Detta är ett pris som inkomstsvaga invånare får betala för att höginkomsttagarna ska få sina skattelättnader.

_________________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§11 Gör stadshuset tillgängligt för alla –remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-246/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 april 2009.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Ylva Wahlström (mp) och Stefan Nilsson (mp) om att göra Stadshuset tillgängligt för människor med funktionsnedsättningar senast år 2010.

Förvaltningen delar uppfattningen att Stadshuset bör tillgänglighetsanpassas så långt möjligt senast år 2010, då Stockholm stad har satt som mål att vara världens mest tillgängliga huvudstad.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_______________________________

§12 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av ansökan om tillstånd att bedriva verksamhet i form av gruppbostad för personer som omfattas av LSS- lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Diarienummer 006-308/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan avstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2009.

Länsstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdels­nämnd med anledning av
en ansökan från Enigma Omsorg AB om tillstånd att bedriva verksamhet i form av en gruppbostad för personer som omfattas av 1 § 1 p LSS.

Mot bakgrund av den mycket generellt hållna beskrivningen av den planerade verksamheten och förvaltningens kännedom om de lokaler där verksamheten är tänkt
att bedrivas föreslår förvaltningen att ansökan avstyrks.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_________________________________

§13 Omprövning av alkoholserveringstillstånd för restaurang Solidaritet – remiss från socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen

Diarienummer 507-299/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl.11.00-05.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2009.

Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering inom- och utomhus (uteservering på innergård) för restaurang Solidaritet på Lästmakargatan 3. Bolaget fick den 26
augusti 2008 alkoholserveringstillstånd inom- och utomhus till kl. 05.00 med ett års prövotid, för att säkerställa att bolaget kunde driva verksamheten utan att störningar
till närboende eller ordningsstörningar uppkom. Bolaget önskar nu få stadigvarande alkoholserveringstillstånd till kl. 05.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att avslå stadsdelsförvaltningens förslag om att servera alkohol till kl. 05.00.

_______________________________

§14 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns. Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 11 maj 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att anmälan skulle godkännas och att ärendet skulle läggas till handlingarna.

______________________________

§15 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns. Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 6 maj 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att anmälan skulle godkännas och att ärendet skulle läggas till handlingarna.

_______________________________

§16 Överenskommelse mellan stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm om samordnad handläggning av försörjningsstöd, arbetsmarknads­åtgärder och vissa specialistfunktioner

Diarienummer 104-210/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns. Ärendet läggs till handlingarna.

Överenskommelse mellan stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm om samordnad handläggning av försörjningsstöd, arbetsmarknads-
­åtgärder och vissa specialistfunktioner anmäldes.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att anmälan skulle godkännas och att ärendet skulle läggas till handlingarna.

_______________________________

§17 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Anmälan av nedanstående beslut från länsstyrelsen samt förteckning över diarieförda handlingar godkänns.

  2. Skrivelsen från enskild angående Nya Verkstan överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Uppsala län med anledning av tillsyn enligt 13 kap.
    och 6 §§ socialtjänstlagen av verksamheten vid Sunnersta HVB. Diarienummer 502-760/2009.

  2. Diarieförda handlingar under perioden 15 april - 4 maj 2009.

  3. Skrivelse från enskild angående Nya Verkstan. Diarienummer 001-228/2009.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) föreslog att anmälan av ovanstående beslut från länsstyrelsen samt förteckningen över diarieförda handlingar skulle godkännas och att skrivelsen från enskild angående Nya Verkstan skulle överlämnas till stadsdels­förvaltningen för besvarande.

________________________________

§18 Övriga frågor

· Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokra­terna angående jobbgarantin och jobbtorgen och vill bl.a. ha en redogörelse för hur många av stadsdelens försörjningsstödstagare, som inom ramen för jobbgarantin, fått arbete inom fem dagar. Diarienummer 599-338/2009.

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslutade att överlämna skrivelserna till stadsdels­förvaltningen för beredning.

· Tjänstgörande ordföranden Lars Arell (s) anmälde ytterligare en skrivelse från socialdemokra­terna angående Sveaplans gymnasium och vill bl.a. veta hur man
från stadens sida bedömer möjligheterna att nyttja Sveaplans gymnasium för att möta framtida behov av skollokaler. Diarienummer 302-337/2009.

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslutade att överlämna skrivelserna till stadsdels­förvaltningen för beredning.

· Gunilla Schedin informerade om en inbjudan till Äldreomsorgsdagarna. Konferensen äger rum den 10 -11 november. Anmälan om deltagande kan göras
till nämnd­sekreteraren.

· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp), som deltagit i Anhörigriksdagen, efterlyste en åter­rapportering av de förändringar som kommer att göras av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

___________________________