Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-08-26

Sammanträde 2010-08-26

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Tema: Nulägesrapport Norra Stationsområdet. Projektchef Gunilla Wesström
från exploateri Läs mer...ngskontoret informerar.

Allmänheten har som vanligt möjlighet att ställa frågor eller framföra synpunkter till nämnden.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

- Nytt förslag till placering av dansbana i Vasaparken
- Basketplan i Vasaparken
- Minska kaninbeståndet i Stockholm

Beslutsärenden

4 Stadens modell för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet

DNR: 2.1.-385/2010

Stadsdelsnämnden har i sin verksamhetsplan en aktivitet för att utvärdera variabler och klassa om data i databasen PARK. I samband med att modellen för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet beslutades av kommunfullmäktige år 2007 gavs också uppdraget att löpande
se över modellen.

I årets anvisningar för flerårsplanen anges att respektive stadsdelsförvaltning senast under juni ska se över ytor som finns med i parkarealredovisningen och kontakta trafikkontoret för uppdatering i databasen PARK.

Handläggare: landskapsarkitekt Anders Lindgren, tfn: 508 09 306
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

5 Ändringar och kompletteringar av delegationsbestämmelser samt fastställande av lägsta belopp vid periodiseringar i samband med tertialrapporter och bokslut

DNR: 1.2.-39/2010

Förvaltningen har gjort en översyn av nu gällande delegationsbestämmelser
och föreslår vissa ändringar vad gäller ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) och yttranden till annan myndighet i enskilda ärenden. Vidare föreslås att delegationsbestämmelserna kompletteras med bestämmelser om rätt att bevilja anstånd med betalning, besluta om avbetalningsplaner och makulera fakturor.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

Svar på remisser

6 Översyn av resursfördelningssystemet för omsorgen om personer med funktionsnedsättning, ändring av mätinstrument för nivåbedömning - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-295/2010

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. stadsdelsnämnden med anledning av ett förslag till vissa ändringar när det gäller det resursfördelningssystem som tillämpas för omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Bakgrunden till detta är att det visat sig att de instrument som nu används för bedömning av den enskildes behov inte fullt ut speglar behovet av insatser för personer med t.ex. neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller utåtagerande beteende.

Förvaltningen är positiv till de föreslagna ändringarna som på ett annat sätt än för närvarande tar hänsyn till att behovet av insatser kan vara väl så omfattande även för personer som inte har rent fysiska funktionsnedsättningar. Det
är i dagsläget inte möjligt att bedöma vilken effekt de föreslagna ändringarna i mätinstrumenten kommer att få för enskilda stadsdelsnämnder.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

7 Ändrade riktlinjer för folköls- och tobakstillsynen i Stockholm - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-367/2010

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till ändrade riktlinjer för stadens tillsyn av folköls- och tobaksförsäljning. Ändringen föranleds av att vissa nya bestämmelser införs i alkohol- respektive tobakslagen och att både JO och Statens folkhälsoinstitut anser att provköp inte längre bör tillämpas i tillsynsarbetet.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till de föreslagna riktlinjerna men anser att ansvaret för information till handlare kring aktuell lagstiftning och försäljningsfrågor även fortsättningsvis ska ligga på socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen. Förvaltningen har däremot inget att invända mot förslaget om
att anmälan om försäljning i fortsättningen ska göras till socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Revidering av stadens basnyckeltal - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-340/2010

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om revidering av stadens basnyckeltal.

Förvaltningen är positiv till ambitionen att samordna nyckeltalen med annan officiell statistik. För att minimera risken för felkällor som beror på olika tolkningar av definitioner och för att säkra att rapporteringen sker på ett likartat sätt, bör underlagen till rapporteringen av basnyckeltalen så långt
som möjligt tas fram på central nivå i staden.

Det är positivt att äldreomsorgen fått fler nyckeltal vilket ger en tydligare bild av verksamheten. För individ- och familjeomsorgen saknar förslaget helt nyckeltal gällande barn och ungdomar, vilket förvaltningen anser är en brist. Vidare anser förvaltningen att individ- och familjeomsorgen överlag har för få nyckeltal för att kunna ge en någorlunda rättvis bild av verksamheten.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

9 Reviderade föreskrifter i renhållningsordningen för Stockholms kommun - remiss från trafikkontoret

DNR: 1.5.3.-326/2010

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen. Synpunkter på remissen ska ha inkommit till trafikkontoret senast den 23 september 2010. Trafikkontoret har fått i uppdrag att ge förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen för att anpassa dessa till de lagändringar som skett inom avfallsområdet.

Förvaltningen har inget att erinra mot de föreslagna revideringarna i renhållningsordningen med föreskrifter. Det är viktigt att den fastighetsnära insamlingen ökar och att en utveckling sker av olika insamlingssystem.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

10 Möjligheten att göra Rörstrandsgatan till en gågata - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.3.-222/2010

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd
med anledning av en motion från Yildiz Kafkas (MP) om möjligheten att göra Rörstrandsgatan till en gågata.

Förvaltningen föreslår att trafikkontoret utreder frågan.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

11 Detaljplan för fastigheten Muraren 12, Roslagsgatan 4 - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.3.-397/2010

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalm stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Muraren 12, Roslagsgatan 4. Syftet med planen är att ge planstöd till ett befintligt gårdshus.

Förvaltningen har ingen erinran mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att den tillåter befintligt gårdshus.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

12 Detaljplan för fastigheten Lindbacken 4, Wallingatan 32 - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.3.-369/2010

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Lindbacken 4, Wallingatan 32. Planen syftar till att bekräfta fastighetens nuvarande användning och byggnader, inklusive dess befintliga gårdsflygel och uthus
för avfallshantering på gården. Idag är omkring hälften av den befintliga gårdsflygeln placerad på mark som, enligt gällande plan, inte får bebyggas annat än med underbyggnad.

Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Detaljplan för fastigheterna Sjökatten 17 och 18, Sveavägen/

Rådmansgatan - remiss från stadsbyggnadskontoret
DNR: 1.5.3.-394/2010

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheterna Sjökatten 17 och 18, Sveavägen/Rådmansgatan. Brandkontoret har uppfört ett sophus på innergården enligt beviljat bygglov år 2006. Bygglovet upphävdes av länsstyrelsen i Stockholm län år 2009 med motiveringen att byggnationen strider emot gällande detaljplan

Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att ett redan uppfört sophus på innergården får stöd i detaljplan. Förvaltningen förutsätter att sophuset är byggt enligt nu gällande krav för nybyggnad av sophus.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

14 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

15 Protokoll från Norrmalms handikappråd

16 Ekonomisk månadsuppföljning för juli med årsprognos för 2010

DNR: 1.2.1.-404/2010

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott
på 1,0 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. En fortsatt restriktiv prövning av alla kostnader är en förutsättning för att ha en budget i balans vid årets slut.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077

17 Granskning av Vasens vård- och omsorgsboende

DNR: 1.3.-400/2010

Vasens vård- och omsorgsboende drivs sedan den 15 september 2008 av Digni Care AB. Mot bakgrund av de brister som konstaterades vid förvaltningens uppföljning av verksamheten under mars månad 2010 har förvaltningen noggrant följt upp verksamheten, bl.a. genom flera tillsynsbesök för att se till att bristerna åtgärdas. På uppdrag av stadsdelsdirektören har PricewaterhouseCoopers/Komrev under sommaren genomfört en granskning av verksamheten.

Förvaltningen kommer att följa upp att Digni Care AB vidtar åtgärder i enlighet med upprättad handlingsplan och att verksamheten även i övrigt bedrivs i enlighet med det avtal som upprättats mellan staden och Digni Care AB.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

18 Redovisning av genomförd upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorgen och stöd och service för personer med funktionsnedsättning

DNR: 2.2.1.-132/2010

Norrmalms stadsdelsnämnd beslutade vid sitt sammanträde i november 2009
att delta i en gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorgen och stöd och service för personer med funktionsnedsättning.

Upphandlingen, som genomförts av Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning, är nu avslutad. Rangordnade ramavtal har tecknats med fem leverantörer inom personalkategorierna legitimerad sjuksköterska, undersköterska/vårdbiträde, vårdare respektive personlig assistent. Avtalet gäller fr.o.m. den 1 maj 2010 till och med den 31 januari 2012 och kan förlängas i ett plus ett år till lika villkor.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

19 Beslut fattade enligt delegation

20 Inkomna/upprättade handlingar

21 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

23 Nedläggning av faderskapsutredning

Handläggare: Eva Allwin, tfn 508 09 201

25 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Handläggare; Ulla Roempke, tfn 508 09 339

27 Protokoll från sociala delegationen

Protokollet cirkulerar under sammanträdet
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (132 kb)

§1 Tema: Nulägesrapport Norra Stationsområdet

Gunilla Wesström, projektchef på exploateringskontoret, informerade om det pågående arbetet med Norra Stationsområdet. Visionen är att:

· Skapa en ny stadsdel som i en unik kombination förenar stadens kvaliteter med världsledande forskning, företagande och boende i Europas mest spännande tillväxtregion.

· Norra Stationsområdet ska bli världens främsta område för bioteknik, biomedicin
och life science.

Byggtiden sträcker sig fram till år 2025 och området kommer, när allt är klart, att ha 3000 nya bostäder och 13 000 nya arbetsplatser. Från stadens sida kommer man tidigt
i planeringen att beakta behovet av förskolor, skolor, äldreboenden och boenden för personer med funktionsnedsättning.

För närvarande pågår bl.a. en temporär omläggning av E4/ E20 och byggnation av en temporär Solnabro, projektering av Norra Stationsgatan och gatu- och lednings­arbeten vid Torsplan. Våren 2011 påbörjas intunnling av E4/E20 och den temporära Solnabron kommer att tas i drift. Först år 2017 påbörjas kvartersbebyggelse ovan tunnlarna.

Frågor och synpunkter från allmänheten

Anja Lindstaf, som inkommit med en komplettering till sitt tidigare medborgarförslag om att ordna en dansbana i Vasaparken, redogjorde närmare för sitt förslag.

Gail Ramsay, som inkommit med ett medborgarförslag om att minska kaninbeståndet
i Stockholm utan djurplågeri, redogjorde närmare för förslaget.

En mötesdeltagare ville, med anledning av att en obehörig nyligen tagit sig in på Vasens vård- och omsorgsboende, bl.a. veta vem som har ansvar för att beställa omställning av kodlås. Han tog också upp frågan om bemanning på boendet och framhöll vikten av att kontrollera den faktiska bemanningen.

________________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 1 september 2010.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 juni 2010 justerats den 29 juni.

________________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende - Yttrande till Socialstyrelsen med anledning av anmälan från enskild - ärendet tas upp som punkt 26 B på dagordningen

Ordföranden informerade vidare om att ärende 8 - Revidering av stadens basnyckeltal - ska justeras omedelbart.

Dagordningen fastställdes.

Inga övriga frågor anmäldes.

________________________________

§6 Inkomna medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-412/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Ett förslag om att minska kaninbeståndet i Stockholm anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att över­lämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.

_______________________________

§7 Stadens modell för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet

Diarienummer 2.1.-385/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Nämnden tillstyrker de förslag till ändringar och tillägg i databasen PARK som framförs i tjänsteutlåtandet.

2. Tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen för vidare hantering.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 juni 2010.

Stadsdelsnämnden har i sin verksamhetsplan en aktivitet för att utvärdera variabler och klassa om data i databasen PARK. I samband med att modellen för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet beslutades av kommunfullmäktige år 2007 gavs också uppdraget att löpande se över modellen.

I årets anvisningar för flerårsplanen anges att respektive stadsdelsförvaltning senast under juni ska se över ytor som finns med i parkarealredovisningen och kontakta trafikkontoret för uppdatering i databasen PARK.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________________

§8 Ändringar och kompletteringar i delegationsbestämmelserna samt fastställande av lägsta belopp vid periodiseringar i samband med tertialrapporter och bokslut

Diarienummer 1.2.-39/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Delegationsbestämmelserna ändras och kompletteras i enlighet med förvaltningens förslag.

2. Lägsta belopp för periodiseringar i samband med bokslut och tertialrapporter är 10000 kronor.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 augusti 2010.

Förvaltningen har gjort en översyn av nu gällande delegationsbestämmelser och föreslår vissa ändringar vad gäller ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) och yttranden till annan myndighet i enskilda ärenden. Vidare föreslås att delegations­bestämmelserna kompletteras med bestämmelser om rätt att bevilja anstånd med betalning, besluta om avbetalningsplaner och makulera fakturor.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) föreslog, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V), att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

1. Återremittera ärendet.

2. Därutöver anföra följande:

För att nämnden ska kunna ta ställning till lämpligheten att delegera rätten att avge yttranden till Socialstyrelsen och JO i enskilda ärenden till sociala delegationen bör förvaltningen närmare beskriva vad uttrycket ”enskilda ärenden” i juridisk mening innebär, liksom konkretisera vad man menar med ”ärenden av större vikt eller principiell betydelse” som ska behandlas

av nämnden. Ett förtydligande av begreppen är nödvändigt för att undvika oklarhet och otydlighet i beslutsgången.

Att andra stadsdelsnämnder delegerar rätten att avge yttranden till Socialstyrelsen och JO är inte tillräckligt skäl för att även vi i Norrmalm ska delegera utan att konkret veta vilka typer av ärenden som juridiskt betraktas som enskilda ärenden, vilka en sådan delegation föreslås omfatta.

_______________________________

§9 Översyn av resursfördelningssystemet för omsorgen om personer med funktionsnedsättning, ändring av mätinstrument för nivåbedömning – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-295/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 augusti 2010.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till vissa ändringar när det gäller det resursfördelnings­system som tillämpas för omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Bak­­­grunden till detta är att det visat sig att de instrument som nu används för bedömning av den enskildes behov inte fullt
ut speglar behovet av insatser för personer med t.ex. neuro­­psykiatriska funktions­nedsättningar eller utåtagerande beteende.

Förvaltningen är positiv till de föreslagna ändringarna som på ett annat sätt än för närvarande tar hänsyn till att behovet av insatser kan vara väl så omfattande även för personer som inte har rent fysiska funktionsnedsättningar. Det är i dagsläget inte möjligt att bedöma vilken effekt de föreslagna ändringarna i mätinstrumenten kommer att få för enskilda stadsdels­nämnder.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_______________________________

§10 Ändrade riktlinjer för folköls- och tobaksförsäljning i Stockholm – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-367/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 augusti 2010.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till ändrade riktlinjer för stadens tillsyn av folköls- och
tobaks­försäljning. Ändringen föranleds av att vissa nya bestämmelser införs i alkohol- respektive tobakslagen och att både JO och Statens folkhälsoinstitut anser att provköp inte längre bör tillämpas i tillsynsarbetet.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till de föreslagna riktlinjerna men anser att ansvaret för information till handlare kring aktuell lagstiftning och försäljnings­frågor även fortsättningsvis ska ligga på SAN. Förvaltningen har däremot inget att invända mot förslaget om att anmälan om försäljning i fortsättningen ska göras till social­tjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Besvara remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg:

Förändringen i tobakslagen innebär att försäljning av tobak utan föregående anmälan numera är straffsanktionerad. Denna skärpta hållning från lagstiftaren avspeglas inte i riktlinjerna, som helt tar sikte på den försäljning som sker i butiker som anmält att de bedriver försäljning.

Riktlinjerna bör kompletteras så att det framgår vilken typ av tillsyn som bör riktas mot försäljning som sker vid sidan av butiker som lämnat in anmälan, hur samarbetet kring detta bör ske mellan kommunen och polisen, och slutligen slå fast att alla misstankar om sådan försäljning ska anmälas till polisen.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi instämmer huvudsakligen i förvaltningens förslag till beslut t.ex.
vad gäller ”provköp”, men är tveksamma till att stadsdelarna ska ta på
sig informationsansvaret för att på lokalnivå erbjuda anställda i större butiker och butikskedjor internutbildning. Att erbjuda småföretagare information på lokalnivå bör vara mer relevant för stadsdelen än stora butikskedjor som borde sköta den informationen centralt. Ett för staden samlat ansvar för information och utbildning om aktuell lagstiftning och försäljnings­frågor - som förvaltningen framhåller - gör att alla handlare
får samma information och detta ansvar bör även i fortsättningen ligga på socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden (SAN). Däremot kan SAN och stadsdelarna hjälpas åt för effektivisering av informationen. Denna arbets­fördelning kan göras genom att SAN riktar in sig på storföretagen, och stadsdelsförvaltningarna inom sina geografiska områden till små­företagen. Särskilt små företagare med mindre resurser behöver mer kunskaps­försörjning från de stadsdelsförvaltningar där de är verksamma än storföretagen.

______________________________

§11 Revidering av stadens basnyckeltal – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-340/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 juni 2010.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om revidering av stadens basnyckeltal.

Förvaltningen är positiv till ambitionen att samordna nyckeltalen med annan officiell statistik. För att minimera risken för felkällor som beror på olika tolkningar av definitioner och för att säkra att rapporteringen sker på ett likartat sätt, bör underlagen till rapporteringen av basnyckeltalen så långt som möjligt tas fram på central nivå i staden.


Det är positivt att äldreomsorgen fått fler nyckeltal vilket ger en tydligare bild av verksamheten. För individ- och familjeomsorgen saknar förslaget helt nyckeltal gällande barn och ungdomar, vilket förvaltningen anser är en brist. Vidare anser förvaltningen att individ- och familjeomsorgen överlag har för få nyckeltal för att
kunna ge en någorlunda rättvis bild av verksamheten.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stads­dels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta. 

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat besvara remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg:

Basnyckeltalen är en blandning av nyckeltal som avser att mäta den interna effektiviteten i stadens verksamhet, och nyckeltal som avser kvalitet eller omfattning på den service som erbjuds medborgarna. Den senare typen av nyckeltal bör generellt utformas så att de kan redovisas
på stadsdelsnivå, oberoende av om verksamheten organisatoriskt sorterar under stadsdelsnämnderna, och oberoende av om verksamheten bedrivs av kommunen eller annan huvudman. För att stadsdelsnämnderna ska kunna fungera som forum för medborgardialog och debatt kring den politik som förs i staden, är det relevant att data om t.ex. idrott, kultur och vägar, likaväl som barnomsorg och äldreomsorg, finns nedbrutna på stadsdelar.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att i

stort bifalla förvaltningens förslag till beslut med komplettering som nedan:

Äldreomsorg

Basnyckeltal för äldreomsorgen bör kompletteras med nyckeltal för lägsta bemanningsnivå och nyckeltal för andel anställda med relevant utbildning inom demens respektive somatiska problemområden och kunskap om kost. Utöver det bör nyckeltal för lägsta intervallen för effektivare inspektioner tas fram.

Kultur och idrott

Till skillnad från förvaltningens förslag anser vi att fler nyckeltal för kultur och idrott ska finnas, där inte bara antal deltagare, utan också vilken typ av aktiviteter som prioriteras. Avsnittet bör omarbetas.

Personal

Kommunstyrelsens förslag behålls. Stor personalomsättning leder ofta
till sämre kontinuitet, sämre trivsel och sämre kvalitet i verksamheterna. Därför är kommunstyrelsens förslag till nyckeltal för personalomsättning befogat och bör behållas. De eventuella problem som uppkommer bör kunna lösas på förvaltningsnivå, genom t.ex. nyckeltal för olika anställnings­former.

Utrikesfödda chefer

Vi har tidigare, vid olika sammanhang beklagat att staden i allmänhet brister på beaktande av mångfald när det gäller tillsättning av chefer.
Om vi menar allvar med integration i arbetslivet bör vi också kunna ta vara på många invandrares/utrikesföddas kompetens inom kvalificerade befattningar. Nyckeltal för utrikesfödda chefer bör tas fram av den instans som ansvarar för rekrytering.

_________________________________

§12 Reviderade föreskrifter i renhållningsordningen i Stockholms kommun – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-326/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2010.

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen. Synpunkter på remissen ska ha inkommit till trafikkontoret senast den 23 september 2010. Trafikkontoret har fått i uppdrag att ge förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen för att anpassa dessa till de lagändringar som skett inom avfallsområdet.

Förvaltningen har inget att erinra mot de föreslagna revideringarna i renhållnings­ordningen med föreskrifter. Det är viktigt att den fastighetsnära insamlingen ökar och att en utveckling sker av olika insamlingssystem.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är självklart att, vid ändringar i lagen ska gällande renhållnings­ordningens föreskrifter anpassas till dessa ändringar. I det samman­hanget vore det bra om man hade en hänvisning till lagen som ändrats och att trafik- och renhållningsnämnden tagit tillfället i akt och samtidigt som man gjorde revideringen förbättrat renhållningsordningen för att stimulera till fastighetsnära insamling och insamling av organiskt avfall.

Vi instämmer i förvaltningens synpunkter vad gäller förbättrade möjlig­heter för småföretagare att på ett enkelt och billigt sätt kunna lämna sitt avfall. 

Minskade antal avhämtningar från hushållen är bra för att ge incitament för att öka källsortering samtidigt som kostnaderna för hushållen minskar. Det ironiska är att när vi (MP, S och V) under förra mandatperioden införde möjligheten till varannan veckas hämtning, möttes vi med stort motstånd av den nuvarande majoriteten (främst folkpartister) med en omfattande skräckpropaganda om råttinvasion i staden. Nu vill man erbjuda en- och tvåfamiljhus, förutom minst varannan veckas hämtning, även möjlighet till avbeställning med endast sex hämtningar per år. Vilket vi tycker är positivt.

Ändringen i 36 § lydelse om grovavfall där avlämningen av avfallet
till närheten av fastigheten stryks bort och nya lydelsen är anslutning
till fastigheten. Denna ändring omöjliggör nya innovativa lösningar
för grovavfallsinsamling i kvartersnära insamlingslokaler. Det är ytterst viktigt att, särskilt i Stockholms tättbebyggda innerstad med gamla byggnader där det inte alltid är möjligt att bygga in insamlingsplatser, nya tankar prövas och renhållningsordningen inte bör begränsa insamlingen endast till anslutning till fastigheten.

Vad gäller tillsyn av avfall som omfattas av producentansvar (förpackningar, tidningar och el-avfall) bör miljö- och hälsoskydds­nämndens ansvar till tillsyn av avfall förtydligas genom att tillsynen av dessa tas upp i Miljö- och hälsoskyddsnämndens årliga tillsynsplaner.

_______________________________

§13 Möjligheten att göra Rörstrandsgatan till en gågata – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3. -222/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande översänds till trafikkontoret.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.

Tjänstgörande ersättaren Jan-Ove Jerrestål (FP) anmälde ett yttrande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Yildiz Kafkas (MP) om möjligheten att göra Rörstrands­gatan till en gågata.

Förvaltningen föreslår att trafikkontoret utreder frågan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Bifalla förvaltningens förslag till beslut. 

2. Tillägga följande:

I motionen föreslås att trafik- och renhållningsnämnden tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden utreder möjligheten att göra Rörstrands­gatan till en gågata. Frågan om att införa gågata är lika mycket en miljö­fråga som en trafikfråga. Därför bör Norrmalms stadsdelsnämnd hänvisa utredningen både till trafik- och renhållningsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Ersättaryttrande

Tjänstgörande ersättaren Jan-Ove Jerrestål (FP) lämnade följande yttrande:

Det råder brist på p-platser i Norrmalms stadsdel. Trafikkontoret föreslog den 18 maj trafiknämnden besluta att upphöra med dagstädningen i Norrmalm och införa nattstädning, vilket skulle innebära en betydande minskning av antalet p-platser för boendeparkering. Förslaget har bordlagts, men är ändå illavarslande.

Motionären vill ge sken av att det uteslutande är krogbesökare som parkerar bilen på Rörstrandsgatan. Verkligheten är istället att p-platserna används för boendeparkering. Miljöpartiet vill med höjda p-avgifter och färre p-platser försämra för boendeparkering på bl.a. Norrmalm.

När trafiknämnden/trafikkontoret gör sin samlade bedömning är det viktigt att som utgångspunkt ha det faktum att det är stor brist på p-platser i Norrmalm och att det måste väga tungt inför ett ställningstagande att göra Rörstrandsgatan till gågata.

Kan trafikkontoret föreslå ersättningsplatser så ser jag inga problem med att pröva motionärens förslag.

________________________________

§14 Detaljplan för fastigheten Muraren 12, Roslagsgatan 4 - remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-397/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalm stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Muraren 12, Roslagsgatan 4.

Syftet med planen är att ge planstöd till ett befintligt gårdshus.

Förvaltningen har ingen erinran mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att den tillåter befintligt gårdshus.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

§15 Detaljplan för fastigheten Lindbacken 4, Wallingatan 32 – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-369/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Lindbacken 4, Wallingatan 32. Planen syftar till att bekräfta fastighetens nuvarande användning och byggnader, inklusive dess befintliga gårdsflygel och uthus för avfallshantering på gården. Idag är omkring hälften av den befintliga gårdsflygeln placerad på mark som, enligt gällande plan, inte får bebyggas annat än med underbyggnad.

Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_______________________________

§16 Detaljplan för fastigheterna Sjökatten 17 och 18, Sveavägen/Rådmansgatan – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-394/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheterna Sjökatten 17 och 18, Sveavägen/ Rådmansgatan. Brandkontoret har uppfört ett sophus på innergården enligt beviljat bygglov år 2006. Bygglovet upphävdes av länsstyrelsen i Stockholm län år 2009 med motiveringen att byggnationen strider emot gällande detaljplan

Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att ett redan uppfört sophus på innergården får stöd i detaljplan. Förvaltningen förutsätter att sophuset är byggt enligt nu gällande krav för nybyggnad av sophus.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§17 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 23 augusti 2010 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_____________________________

§18 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 23 augusti 2010 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_____________________________

§19 Ekonomisk månadsuppföljning för juli med årsprognos för 2010

Diarienummer 1.2.1.-404/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för juli 2010 godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2010.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 1,0 mnkr före resultat­dispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. En fortsatt restriktiv prövning av alla kostnader är en förutsättning för att ha en budget i balans vid årets slut.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_______________________________

§20 Granskning av Vasens vård- och omsorgsboende

Diarienummer 1.3.-400/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Social­demokraterna.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 augusti 2010.

Vasens vård- och omsorgsboende drivs sedan den 15 september 2008 av Digni Care AB. Mot bakgrund av de brister som konstaterades vid förvaltningens uppföljning av verksamheten under mars månad 2010 har förvaltningen noggrant följt upp verksamheten, bl.a. genom flera tillsynsbesök för att se till att bristerna åtgärdas. På uppdrag av stadsdelsdirektören har PricewaterhouseCoopers/­Komrev under sommaren genom­fört en granskning av verksamheten.

Förvaltningen kommer att följa upp att Digni Care AB vidtar åtgärder i enlighet med upprättad handlingsplan och att verksamheten även i övrigt bedrivs i enlighet med det avtal som upprättats mellan staden och Digni Care AB.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

År 2008 genomförde den borgerliga majoriteten upphandlingar av vård- och omsorgsboenden i Stockholm. Syftet var inte att höja kvaliteten eller minska kostnaderna, utan strävan var enbart att minska den andel av den offentligt finansierade verksamheten som bedrivs i kommunal regi.

Sedan hösten 2009 har stadsdelnämnden genom anhöriga fått indikationer

Forts.

Forts. § 20

på att verksamheten vid Vasen inte fungerar tillfredsställande. Efter starka påtryckningar från opposition, anhöriga och media har majoriteten mot­villigt lagt resurser på att utreda förhållandena. Det står nu klart att det finns djupgående problem på Vasen.

Förvaltningen gör bedömningen att nämnden saknar juridiska möjligheter att åtgärda problemen genom att ta över verksamheten vid Vasen. Därmed framstår konsekvenserna av den borgerliga politiken i sin fulla vidd. Det har blivit sämre för de äldre, det har blivit dyrare för skattebetalarna, och när detta klarlagts bortom allt tvivel sätter majoriteten en företagares rätt att fortsätta en misskött verksamhet före omsorgen om de gamla och dementa. Tydligare än så kan inte Moderaternas tal om ”satsningar på välfärden” avslöjas.

Problemen på Vasen är långtifrån lösta. Vi befinner oss i en situation där vi har förelagt DigniCare att betala vite, och där vi får nya påstötningar från anhöriga om att grundläggande säkerhetsproblem inte hanteras. I det läget förutsätter vi att nämnden kommer att hållas uppdaterad om utvecklingen och att möjligheten att avbryta avtalet med DigniCare övervägs kontinuerligt.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), följande särskilda uttalande:

Avtalet mellan Stockholms kommun och DigniCare AB gäller fr.o.m. 1 juni 2008 t.o.m. 30 september 2011. Företaget som tog över vårdansvaret
i Vasen från kommunen har uppvisat stora brister i sin verksamhet. Trots att mer än 2/3 av avtalstiden passerat är överträdelserna av de i avtalet fastställda åtagandena fortfarande omfattande. Dessa brister har konsta­terats både i stadsdelsförvaltningens egen uppföljning och i konsult­företaget PriceWaterhouseCoopers/Komrev:s oberoende granskning av DigniCare AB.

Vi anser att förutom DigniCare AB:s avtalsöverträdelser har även kommunen, under den borgerliga styrningen, brustit i att öka tätheten
av inspektioner och vidta åtgärder i god tid. Detta långt innan miss­förhållandena blev allmänt kända. Att kommunens tillsyn inte var tillräcklig innebär inte att företaget befrias från att uppfylla sina åtaganden i avtalet.

Åtgärderna i form av vitesföreläggande, efter klagomål från de anhöriga

Forts.

Forts. § 20

och omfattande påtryckningar från oppositionen, är tyvärr begränsade till en mindre del av avvikelserna från anbudsunderlaget och de konstaterade avtalsöverträdelserna i stället för att gå igenom hela avtalet på en gång. Det skulle förmodligen räcka för upphävandet av avtalet redan nu.

Vår uppfattning är att säkerheten och hälsan även efter vitesföreläggan­dena och skärpta inspektioner fortfarande inte är tryggade i Vasen. Vi får fortfarande information om att obehöriga oförhindrat kan vistas i Vasen, och att de äldre far illa på grund av personal med undermålig yrkes­kompetens (t.ex. matning med het mat med brännskada som följd).

En verksamhet med så pass allvarliga brister har för länge sedan förbrukat förtroendet och avtalet borde ha upphävts, men majoriteten väljer att ta det försiktigt tills avtalstiden går ut. Det är tydligen viktigare att med hjälp av skattepengar skydda ett gravt misskött företag än de vårdbehövande.

Vi är också förvånade över uppgifterna om att kommunjuristen finner att bristerna inte är av den art som föranleder att upphäva avtalet. Vi undrar vad som mer krävs för att upphäva ett avtal? Det vore bra om nämnden hade ett skriftligt yttrande från kommunens jurist om de konkreta hindren för avtalets omedelbara upphävande.

_____________________________

§21 Redovisning av genomförd upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorgen och stöd och service för personer med funktionsnedsättning

Diarienummer 2.2.1.-132/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 augusti 2010.

Norrmalms stadsdelsnämnd beslutade vid sitt sammanträde i november 2009 att delta
i en gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldre­omsorgen och stöd och service för personer med funktionsnedsättning.

Upphandlingen, som genomförts av Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning, är
nu avslutad. Rangordnade ramavtal har tecknats med fem leverantörer inom personal­kategorierna legitimerad sjuksköterska, undersköterska/vårdbiträde, vårdare respektive personlig assistent. Avtalet gäller fr.o.m. den 1 maj 2010 till och med den 31 januari 2012 och kan förlängas i ett plus ett år till lika villkor.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_______________________________

§22 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Diarienummer

Beslutsdatum

Beslut

Beslutsfattare

1.5.2.-335/2010

2010-06-14

Tillstyrkt ansökan om alkohol­serveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus på restaurang Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.

Christina Rapp Lundahl

1.5.2.-334/2010

2010-06-14

Tillstyrkt ansökan om alkohol­serveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus och 11.00 -00.00 utomhus på Coffe Place Bar och Bistro, Drottninggatan 25.

Christina Rapp Lundahl

1.5.2.-321/2010

2010-06-14

Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00- 01.00 på Pong Deli sushi bar, Klara Tvärgränd 5.

Christina Rapp Lundahl

1.4.- 359/2010

2010-06-29

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater på Galways Irish Pub, Kungsgatan 24. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

1.5.2.-371/2010

2010-06-30

Tillstyrkt ansökan om alkohol­serveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus på Runt Hörnet Mat
& Café, Sveavägen 29.

Annette Luengo

Forts.

Forts. § 22

1.5.2.-375/2010

2010-07-02

Tillstyrkt ansökan om alkohol­serveringstillstånd mellan kl. 17.00 – 02.00 inomhus och 17.00 – 22.00 utomhus på La Habana, Sveavägen 108.

Annette Luengo

1.5.2.-377/2010

2010-07-02

Tillstyrkt ansökan om alkohol­serveringstillstånd mellan
kl. 11.00 – 22.00 inomhus och
11.00 – 22.00 utomhus på Grace Tea House, Beridarebanan 1.

Annette Luengo

2010-05-28

Avgångsersättning 113 700 kr

Äldreomsorgen/centralt konto.

Christina Rapp Lundahl

2.3.4-258/2010

2010-05-27

Uppsägning pga. personliga skäl enligt LAS § 7.

Äldreomsorgen/centralt konto.

Christina Rapp Lundahl

2010-06-01

Avgångsersättning 206 400 kr

Vuxenenheten.

Christina Rapp Lundahl

2.3.4-382/2010

2010-06-15

Disciplinpåföljd i form av skriftlig varning enl. AB 05 § 11.

Familjeenheten.

Christina Rapp Lundahl

2010-06-14

Medgivande till tjänsteförrättning utomlands.

Christina Rapp Lundahl

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

________________________________

§23 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Beslut från Socialstyrelsen med anledning av ansökan om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) på nedanstående adresser:

· Norrtullsgatan 12 B

Norrtullsgatan 12 L

· Lilla Bantorget 3

· Torsgatan 9

· Medevigatan 5, 3 tr.

· Medevigatan 5, 4 tr.

· Karlbergsvägen 59

· Frejgatan 59

Diarienummer 1.6.-343/2010.

2. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag till drogförebyggande arbete eller tidiga insatser. Diarienummer 1.2.6.-267/2010.

3. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag till drogförebyggande arbete eller tidiga insatser. Diarienummer 2.1.-57/2010.

4. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel för stöd till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld. Diarienummer 1.2.6.-236/2010.

5. Inkommet medborgarförslag angående Montessoriskola på Hälsningshöjden. Diarienummer 1.2.3.-413/2010.

6. Diarieförda handlingar under perioden 9 juni – 16 augusti 2010.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

___________________________________

§24 Övriga frågor

Inga övriga frågor togs upp.

__________________________________