Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-08-26
Tema: Nulägesrapport Norra Stationsområdet. Projektchef Gunilla Wesström från exploateri Läs mer...ngskontoret informerar. Allmänheten har som vanligt möjlighet att ställa frågor eller framföra synpunkter till nämnden.
Gunilla Wesström, projektchef på exploateringskontoret, informerade om det pågående arbetet med Norra Stationsområdet. Visionen är att:
· Skapa en ny stadsdel som i en unik kombination förenar stadens kvaliteter med världsledande forskning, företagande och boende i Europas mest spännande tillväxtregion.
· Norra Stationsområdet ska bli världens främsta område för bioteknik, biomedicin och life science.
Byggtiden sträcker sig fram till år 2025 och området kommer, när allt är klart, att ha 3000 nya bostäder och 13 000 nya arbetsplatser. Från stadens sida kommer man tidigt i planeringen att beakta behovet av förskolor, skolor, äldreboenden och boenden för personer med funktionsnedsättning.
För närvarande pågår bl.a. en temporär omläggning av E4/ E20 och byggnation av en temporär Solnabro, projektering av Norra Stationsgatan och gatu- och ledningsarbeten vid Torsplan. Våren 2011 påbörjas intunnling av E4/E20 och den temporära Solnabron kommer att tas i drift. Först år 2017 påbörjas kvartersbebyggelse ovan tunnlarna.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Anja Lindstaf, som inkommit med en komplettering till sitt tidigare medborgarförslag om att ordna en dansbana i Vasaparken, redogjorde närmare för sitt förslag.
Gail Ramsay, som inkommit med ett medborgarförslag om att minska kaninbeståndet i Stockholm utan djurplågeri, redogjorde närmare för förslaget.
En mötesdeltagare ville, med anledning av att en obehörig nyligen tagit sig in på Vasens vård- och omsorgsboende, bl.a. veta vem som har ansvar för att beställa omställning av kodlås. Han tog också upp frågan om bemanning på boendet och framhöll vikten av att kontrollera den faktiska bemanningen.
________________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 1 september 2010.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 juni 2010 justerats den 29 juni.
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende - Yttrande till Socialstyrelsen med anledning av anmälan från enskild - ärendet tas upp som punkt 26 B på dagordningen
Ordföranden informerade vidare om att ärende 8 - Revidering av stadens basnyckeltal - ska justeras omedelbart.
Dagordningen fastställdes.
Inga övriga frågor anmäldes.
Diarienummer 1.2.4.-412/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ett förslag om att minska kaninbeståndet i Stockholm anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.
_______________________________
Diarienummer 2.1.-385/2010
1. Nämnden tillstyrker de förslag till ändringar och tillägg i databasen PARK som framförs i tjänsteutlåtandet.
2. Tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen för vidare hantering.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 juni 2010.
Stadsdelsnämnden har i sin verksamhetsplan en aktivitet för att utvärdera variabler och klassa om data i databasen PARK. I samband med att modellen för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet beslutades av kommunfullmäktige år 2007 gavs också uppdraget att löpande se över modellen.
I årets anvisningar för flerårsplanen anges att respektive stadsdelsförvaltning senast under juni ska se över ytor som finns med i parkarealredovisningen och kontakta trafikkontoret för uppdatering i databasen PARK.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
__________________________________
Diarienummer 1.2.-39/2010
1. Delegationsbestämmelserna ändras och kompletteras i enlighet med förvaltningens förslag.
2. Lägsta belopp för periodiseringar i samband med bokslut och tertialrapporter är 10000 kronor.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 augusti 2010.
Förvaltningen har gjort en översyn av nu gällande delegationsbestämmelser och föreslår vissa ändringar vad gäller ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) och yttranden till annan myndighet i enskilda ärenden. Vidare föreslås att delegationsbestämmelserna kompletteras med bestämmelser om rätt att bevilja anstånd med betalning, besluta om avbetalningsplaner och makulera fakturor.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) föreslog, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V), att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Återremittera ärendet.
2. Därutöver anföra följande:
För att nämnden ska kunna ta ställning till lämpligheten att delegera rätten att avge yttranden till Socialstyrelsen och JO i enskilda ärenden till sociala delegationen bör förvaltningen närmare beskriva vad uttrycket ”enskilda ärenden” i juridisk mening innebär, liksom konkretisera vad man menar med ”ärenden av större vikt eller principiell betydelse” som ska behandlas
av nämnden. Ett förtydligande av begreppen är nödvändigt för att undvika oklarhet och otydlighet i beslutsgången.
Att andra stadsdelsnämnder delegerar rätten att avge yttranden till Socialstyrelsen och JO är inte tillräckligt skäl för att även vi i Norrmalm ska delegera utan att konkret veta vilka typer av ärenden som juridiskt betraktas som enskilda ärenden, vilka en sådan delegation föreslås omfatta.
Diarienummer 1.5.1.-295/2010
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 augusti 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till vissa ändringar när det gäller det resursfördelningssystem som tillämpas för omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Bakgrunden till detta är att det visat sig att de instrument som nu används för bedömning av den enskildes behov inte fullt ut speglar behovet av insatser för personer med t.ex. neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller utåtagerande beteende.
Förvaltningen är positiv till de föreslagna ändringarna som på ett annat sätt än för närvarande tar hänsyn till att behovet av insatser kan vara väl så omfattande även för personer som inte har rent fysiska funktionsnedsättningar. Det är i dagsläget inte möjligt att bedöma vilken effekt de föreslagna ändringarna i mätinstrumenten kommer att få för enskilda stadsdelsnämnder.
Diarienummer 1.5.1.-367/2010
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 augusti 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till ändrade riktlinjer för stadens tillsyn av folköls- och tobaksförsäljning. Ändringen föranleds av att vissa nya bestämmelser införs i alkohol- respektive tobakslagen och att både JO och Statens folkhälsoinstitut anser att provköp inte längre bör tillämpas i tillsynsarbetet.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till de föreslagna riktlinjerna men anser att ansvaret för information till handlare kring aktuell lagstiftning och försäljningsfrågor även fortsättningsvis ska ligga på SAN. Förvaltningen har däremot inget att invända mot förslaget om att anmälan om försäljning i fortsättningen ska göras till socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Besvara remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg:
Förändringen i tobakslagen innebär att försäljning av tobak utan föregående anmälan numera är straffsanktionerad. Denna skärpta hållning från lagstiftaren avspeglas inte i riktlinjerna, som helt tar sikte på den försäljning som sker i butiker som anmält att de bedriver försäljning.
Riktlinjerna bör kompletteras så att det framgår vilken typ av tillsyn som bör riktas mot försäljning som sker vid sidan av butiker som lämnat in anmälan, hur samarbetet kring detta bör ske mellan kommunen och polisen, och slutligen slå fast att alla misstankar om sådan försäljning ska anmälas till polisen.
Särskilt uttalande
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi instämmer huvudsakligen i förvaltningens förslag till beslut t.ex. vad gäller ”provköp”, men är tveksamma till att stadsdelarna ska ta på sig informationsansvaret för att på lokalnivå erbjuda anställda i större butiker och butikskedjor internutbildning. Att erbjuda småföretagare information på lokalnivå bör vara mer relevant för stadsdelen än stora butikskedjor som borde sköta den informationen centralt. Ett för staden samlat ansvar för information och utbildning om aktuell lagstiftning och försäljningsfrågor - som förvaltningen framhåller - gör att alla handlare får samma information och detta ansvar bör även i fortsättningen ligga på socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden (SAN). Däremot kan SAN och stadsdelarna hjälpas åt för effektivisering av informationen. Denna arbetsfördelning kan göras genom att SAN riktar in sig på storföretagen, och stadsdelsförvaltningarna inom sina geografiska områden till småföretagen. Särskilt små företagare med mindre resurser behöver mer kunskapsförsörjning från de stadsdelsförvaltningar där de är verksamma än storföretagen.
______________________________
Diarienummer 1.5.1.-340/2010
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 juni 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om revidering av stadens basnyckeltal.
Förvaltningen är positiv till ambitionen att samordna nyckeltalen med annan officiell statistik. För att minimera risken för felkällor som beror på olika tolkningar av definitioner och för att säkra att rapporteringen sker på ett likartat sätt, bör underlagen till rapporteringen av basnyckeltalen så långt som möjligt tas fram på central nivå i staden.
Det är positivt att äldreomsorgen fått fler nyckeltal vilket ger en tydligare bild av verksamheten. För individ- och familjeomsorgen saknar förslaget helt nyckeltal gällande barn och ungdomar, vilket förvaltningen anser är en brist. Vidare anser förvaltningen att individ- och familjeomsorgen överlag har för få nyckeltal för att kunna ge en någorlunda rättvis bild av verksamheten.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat besvara remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg:
Basnyckeltalen är en blandning av nyckeltal som avser att mäta den interna effektiviteten i stadens verksamhet, och nyckeltal som avser kvalitet eller omfattning på den service som erbjuds medborgarna. Den senare typen av nyckeltal bör generellt utformas så att de kan redovisas på stadsdelsnivå, oberoende av om verksamheten organisatoriskt sorterar under stadsdelsnämnderna, och oberoende av om verksamheten bedrivs av kommunen eller annan huvudman. För att stadsdelsnämnderna ska kunna fungera som forum för medborgardialog och debatt kring den politik som förs i staden, är det relevant att data om t.ex. idrott, kultur och vägar, likaväl som barnomsorg och äldreomsorg, finns nedbrutna på stadsdelar.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att i
stort bifalla förvaltningens förslag till beslut med komplettering som nedan:
Äldreomsorg
Basnyckeltal för äldreomsorgen bör kompletteras med nyckeltal för lägsta bemanningsnivå och nyckeltal för andel anställda med relevant utbildning inom demens respektive somatiska problemområden och kunskap om kost. Utöver det bör nyckeltal för lägsta intervallen för effektivare inspektioner tas fram.
Kultur och idrott
Till skillnad från förvaltningens förslag anser vi att fler nyckeltal för kultur och idrott ska finnas, där inte bara antal deltagare, utan också vilken typ av aktiviteter som prioriteras. Avsnittet bör omarbetas.
Personal
Kommunstyrelsens förslag behålls. Stor personalomsättning leder ofta till sämre kontinuitet, sämre trivsel och sämre kvalitet i verksamheterna. Därför är kommunstyrelsens förslag till nyckeltal för personalomsättning befogat och bör behållas. De eventuella problem som uppkommer bör kunna lösas på förvaltningsnivå, genom t.ex. nyckeltal för olika anställningsformer.
Utrikesfödda chefer
Vi har tidigare, vid olika sammanhang beklagat att staden i allmänhet brister på beaktande av mångfald när det gäller tillsättning av chefer. Om vi menar allvar med integration i arbetslivet bör vi också kunna ta vara på många invandrares/utrikesföddas kompetens inom kvalificerade befattningar. Nyckeltal för utrikesfödda chefer bör tas fram av den instans som ansvarar för rekrytering.
_________________________________
Diarienummer 1.5.3.-326/2010
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2010.
Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen. Synpunkter på remissen ska ha inkommit till trafikkontoret senast den 23 september 2010. Trafikkontoret har fått i uppdrag att ge förslag till revidering av föreskrifterna i renhållningsordningen för att anpassa dessa till de lagändringar som skett inom avfallsområdet.
Förvaltningen har inget att erinra mot de föreslagna revideringarna i renhållningsordningen med föreskrifter. Det är viktigt att den fastighetsnära insamlingen ökar och att en utveckling sker av olika insamlingssystem.
Det är självklart att, vid ändringar i lagen ska gällande renhållningsordningens föreskrifter anpassas till dessa ändringar. I det sammanhanget vore det bra om man hade en hänvisning till lagen som ändrats och att trafik- och renhållningsnämnden tagit tillfället i akt och samtidigt som man gjorde revideringen förbättrat renhållningsordningen för att stimulera till fastighetsnära insamling och insamling av organiskt avfall.
Vi instämmer i förvaltningens synpunkter vad gäller förbättrade möjligheter för småföretagare att på ett enkelt och billigt sätt kunna lämna sitt avfall.
Minskade antal avhämtningar från hushållen är bra för att ge incitament för att öka källsortering samtidigt som kostnaderna för hushållen minskar. Det ironiska är att när vi (MP, S och V) under förra mandatperioden införde möjligheten till varannan veckas hämtning, möttes vi med stort motstånd av den nuvarande majoriteten (främst folkpartister) med en omfattande skräckpropaganda om råttinvasion i staden. Nu vill man erbjuda en- och tvåfamiljhus, förutom minst varannan veckas hämtning, även möjlighet till avbeställning med endast sex hämtningar per år. Vilket vi tycker är positivt.
Ändringen i 36 § lydelse om grovavfall där avlämningen av avfallet till närheten av fastigheten stryks bort och nya lydelsen är anslutning till fastigheten. Denna ändring omöjliggör nya innovativa lösningar för grovavfallsinsamling i kvartersnära insamlingslokaler. Det är ytterst viktigt att, särskilt i Stockholms tättbebyggda innerstad med gamla byggnader där det inte alltid är möjligt att bygga in insamlingsplatser, nya tankar prövas och renhållningsordningen inte bör begränsa insamlingen endast till anslutning till fastigheten.
Vad gäller tillsyn av avfall som omfattas av producentansvar (förpackningar, tidningar och el-avfall) bör miljö- och hälsoskyddsnämndens ansvar till tillsyn av avfall förtydligas genom att tillsynen av dessa tas upp i Miljö- och hälsoskyddsnämndens årliga tillsynsplaner.
Diarienummer 1.5.3. -222/2010
2. Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande översänds till trafikkontoret.
3. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Tjänstgörande ersättaren Jan-Ove Jerrestål (FP) anmälde ett yttrande.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Yildiz Kafkas (MP) om möjligheten att göra Rörstrandsgatan till en gågata.
Förvaltningen föreslår att trafikkontoret utreder frågan.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Bifalla förvaltningens förslag till beslut.
2. Tillägga följande:
I motionen föreslås att trafik- och renhållningsnämnden tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden utreder möjligheten att göra Rörstrandsgatan till en gågata. Frågan om att införa gågata är lika mycket en miljöfråga som en trafikfråga. Därför bör Norrmalms stadsdelsnämnd hänvisa utredningen både till trafik- och renhållningsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Ersättaryttrande
Tjänstgörande ersättaren Jan-Ove Jerrestål (FP) lämnade följande yttrande:
Det råder brist på p-platser i Norrmalms stadsdel. Trafikkontoret föreslog den 18 maj trafiknämnden besluta att upphöra med dagstädningen i Norrmalm och införa nattstädning, vilket skulle innebära en betydande minskning av antalet p-platser för boendeparkering. Förslaget har bordlagts, men är ändå illavarslande.
Motionären vill ge sken av att det uteslutande är krogbesökare som parkerar bilen på Rörstrandsgatan. Verkligheten är istället att p-platserna används för boendeparkering. Miljöpartiet vill med höjda p-avgifter och färre p-platser försämra för boendeparkering på bl.a. Norrmalm.
När trafiknämnden/trafikkontoret gör sin samlade bedömning är det viktigt att som utgångspunkt ha det faktum att det är stor brist på p-platser i Norrmalm och att det måste väga tungt inför ett ställningstagande att göra Rörstrandsgatan till gågata.
Kan trafikkontoret föreslå ersättningsplatser så ser jag inga problem med att pröva motionärens förslag.
Diarienummer 1.5.3.-397/2010
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2010.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalm stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Muraren 12, Roslagsgatan 4.
Syftet med planen är att ge planstöd till ett befintligt gårdshus.
Förvaltningen har ingen erinran mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att den tillåter befintligt gårdshus.
Diarienummer 1.5.3.-369/2010
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Lindbacken 4, Wallingatan 32. Planen syftar till att bekräfta fastighetens nuvarande användning och byggnader, inklusive dess befintliga gårdsflygel och uthus för avfallshantering på gården. Idag är omkring hälften av den befintliga gårdsflygeln placerad på mark som, enligt gällande plan, inte får bebyggas annat än med underbyggnad.
Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget.
Diarienummer 1.5.3.-394/2010
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheterna Sjökatten 17 och 18, Sveavägen/ Rådmansgatan. Brandkontoret har uppfört ett sophus på innergården enligt beviljat bygglov år 2006. Bygglovet upphävdes av länsstyrelsen i Stockholm län år 2009 med motiveringen att byggnationen strider emot gällande detaljplan
Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till ny detaljplan, som innebär att ett redan uppfört sophus på innergården får stöd i detaljplan. Förvaltningen förutsätter att sophuset är byggt enligt nu gällande krav för nybyggnad av sophus.
____________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 23 augusti 2010 anmäldes.
Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
_____________________________
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 23 augusti 2010 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-404/2010
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för juli 2010 godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2010.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 1,0 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. En fortsatt restriktiv prövning av alla kostnader är en förutsättning för att ha en budget i balans vid årets slut.
Diarienummer 1.3.-400/2010
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), ett särskilt uttalande.
Vasens vård- och omsorgsboende drivs sedan den 15 september 2008 av Digni Care AB. Mot bakgrund av de brister som konstaterades vid förvaltningens uppföljning av verksamheten under mars månad 2010 har förvaltningen noggrant följt upp verksamheten, bl.a. genom flera tillsynsbesök för att se till att bristerna åtgärdas. På uppdrag av stadsdelsdirektören har PricewaterhouseCoopers/Komrev under sommaren genomfört en granskning av verksamheten.
Förvaltningen kommer att följa upp att Digni Care AB vidtar åtgärder i enlighet med upprättad handlingsplan och att verksamheten även i övrigt bedrivs i enlighet med det avtal som upprättats mellan staden och Digni Care AB.
Särskilda uttalanden
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
År 2008 genomförde den borgerliga majoriteten upphandlingar av vård- och omsorgsboenden i Stockholm. Syftet var inte att höja kvaliteten eller minska kostnaderna, utan strävan var enbart att minska den andel av den offentligt finansierade verksamheten som bedrivs i kommunal regi.
Sedan hösten 2009 har stadsdelnämnden genom anhöriga fått indikationer
Forts.
Forts. § 20
på att verksamheten vid Vasen inte fungerar tillfredsställande. Efter starka påtryckningar från opposition, anhöriga och media har majoriteten motvilligt lagt resurser på att utreda förhållandena. Det står nu klart att det finns djupgående problem på Vasen.
Förvaltningen gör bedömningen att nämnden saknar juridiska möjligheter att åtgärda problemen genom att ta över verksamheten vid Vasen. Därmed framstår konsekvenserna av den borgerliga politiken i sin fulla vidd. Det har blivit sämre för de äldre, det har blivit dyrare för skattebetalarna, och när detta klarlagts bortom allt tvivel sätter majoriteten en företagares rätt att fortsätta en misskött verksamhet före omsorgen om de gamla och dementa. Tydligare än så kan inte Moderaternas tal om ”satsningar på välfärden” avslöjas.
Problemen på Vasen är långtifrån lösta. Vi befinner oss i en situation där vi har förelagt DigniCare att betala vite, och där vi får nya påstötningar från anhöriga om att grundläggande säkerhetsproblem inte hanteras. I det läget förutsätter vi att nämnden kommer att hållas uppdaterad om utvecklingen och att möjligheten att avbryta avtalet med DigniCare övervägs kontinuerligt.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), följande särskilda uttalande:
Avtalet mellan Stockholms kommun och DigniCare AB gäller fr.o.m. 1 juni 2008 t.o.m. 30 september 2011. Företaget som tog över vårdansvaret i Vasen från kommunen har uppvisat stora brister i sin verksamhet. Trots att mer än 2/3 av avtalstiden passerat är överträdelserna av de i avtalet fastställda åtagandena fortfarande omfattande. Dessa brister har konstaterats både i stadsdelsförvaltningens egen uppföljning och i konsultföretaget PriceWaterhouseCoopers/Komrev:s oberoende granskning av DigniCare AB.
Vi anser att förutom DigniCare AB:s avtalsöverträdelser har även kommunen, under den borgerliga styrningen, brustit i att öka tätheten av inspektioner och vidta åtgärder i god tid. Detta långt innan missförhållandena blev allmänt kända. Att kommunens tillsyn inte var tillräcklig innebär inte att företaget befrias från att uppfylla sina åtaganden i avtalet.
Åtgärderna i form av vitesföreläggande, efter klagomål från de anhöriga
och omfattande påtryckningar från oppositionen, är tyvärr begränsade till en mindre del av avvikelserna från anbudsunderlaget och de konstaterade avtalsöverträdelserna i stället för att gå igenom hela avtalet på en gång. Det skulle förmodligen räcka för upphävandet av avtalet redan nu.
Vår uppfattning är att säkerheten och hälsan även efter vitesföreläggandena och skärpta inspektioner fortfarande inte är tryggade i Vasen. Vi får fortfarande information om att obehöriga oförhindrat kan vistas i Vasen, och att de äldre far illa på grund av personal med undermålig yrkeskompetens (t.ex. matning med het mat med brännskada som följd).
En verksamhet med så pass allvarliga brister har för länge sedan förbrukat förtroendet och avtalet borde ha upphävts, men majoriteten väljer att ta det försiktigt tills avtalstiden går ut. Det är tydligen viktigare att med hjälp av skattepengar skydda ett gravt misskött företag än de vårdbehövande.
Vi är också förvånade över uppgifterna om att kommunjuristen finner att bristerna inte är av den art som föranleder att upphäva avtalet. Vi undrar vad som mer krävs för att upphäva ett avtal? Det vore bra om nämnden hade ett skriftligt yttrande från kommunens jurist om de konkreta hindren för avtalets omedelbara upphävande.
Diarienummer 2.2.1.-132/2010
Norrmalms stadsdelsnämnd beslutade vid sitt sammanträde i november 2009 att delta i en gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorgen och stöd och service för personer med funktionsnedsättning.
Upphandlingen, som genomförts av Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning, ärnu avslutad. Rangordnade ramavtal har tecknats med fem leverantörer inom personalkategorierna legitimerad sjuksköterska, undersköterska/vårdbiträde, vårdare respektive personlig assistent. Avtalet gäller fr.o.m. den 1 maj 2010 till och med den 31 januari 2012 och kan förlängas i ett plus ett år till lika villkor.
Följande beslut anmäldes:
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.5.2.-335/2010
2010-06-14
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus på restaurang Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.
Christina Rapp Lundahl
1.5.2.-334/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus och 11.00 -00.00 utomhus på Coffe Place Bar och Bistro, Drottninggatan 25.
1.5.2.-321/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00- 01.00 på Pong Deli sushi bar, Klara Tvärgränd 5.
1.4.- 359/2010
2010-06-29
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Galways Irish Pub, Kungsgatan 24. Ingen erinran.
Monica Fredriksson
1.5.2.-371/2010
2010-06-30
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus på Runt Hörnet Mat & Café, Sveavägen 29.
Annette Luengo
Forts. § 22
1.5.2.-375/2010
2010-07-02
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 17.00 – 02.00 inomhus och 17.00 – 22.00 utomhus på La Habana, Sveavägen 108.
1.5.2.-377/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 – 22.00 inomhus och 11.00 – 22.00 utomhus på Grace Tea House, Beridarebanan 1.
2010-05-28
Avgångsersättning 113 700 kr
Äldreomsorgen/centralt konto.
2.3.4-258/2010
2010-05-27
Uppsägning pga. personliga skäl enligt LAS § 7.
2010-06-01
Avgångsersättning 206 400 kr
Vuxenenheten.
2.3.4-382/2010
2010-06-15
Disciplinpåföljd i form av skriftlig varning enl. AB 05 § 11.
Familjeenheten.
Medgivande till tjänsteförrättning utomlands.
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Socialstyrelsen med anledning av ansökan om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) på nedanstående adresser:
· Norrtullsgatan 12 B
Norrtullsgatan 12 L
· Lilla Bantorget 3
· Torsgatan 9
· Medevigatan 5, 3 tr.
· Medevigatan 5, 4 tr.
· Karlbergsvägen 59
· Frejgatan 59
Diarienummer 1.6.-343/2010.
2. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag till drogförebyggande arbete eller tidiga insatser. Diarienummer 1.2.6.-267/2010.
3. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag till drogförebyggande arbete eller tidiga insatser. Diarienummer 2.1.-57/2010.
4. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel för stöd till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld. Diarienummer 1.2.6.-236/2010.
5. Inkommet medborgarförslag angående Montessoriskola på Hälsningshöjden. Diarienummer 1.2.3.-413/2010.
6. Diarieförda handlingar under perioden 9 juni – 16 augusti 2010.
___________________________________
Inga övriga frågor togs upp.