Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-09-27

Sammanträde 2012-09-27

Datum
Klockan
18:00
Plats
Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

- Utegym på Vanadiskullen
- Utegym i Vasaparken och Vanadislunden
- Anlägga en parkyta utmed Vanadisvägen

4 Inkommen skrivelse

- Skrivelse från Folkpartiet om att skapa vinterparker i Vasastan och förlänga säsongen.

Svar på skrivelse

5 Skrivelse från Miljöpartiet om fler bostäder i ett levande City.

Diarienummer: 1.2.3.-331/2012

Nicke Grundberg, Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) i Norrmalms stadsdelsnämnd har inkommit med en skrivelse om fler bostäder i ett levande City. Stadsdelsnämnden beslutade på sammanträde den 6 juni 2012 att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning. Enligt skrivelsen finns det delar av Norrmalm där stadsmiljön ger ett livlöst intryck under kvällar och helger och tenderar att upplevas som otrygga. En mer funktionsblandad miljö med fler bostäder skulle innebära en vitalisering av staden och göra Norrmalm mer attraktiv för boende och besökare.

Förvaltningen är positiv till den inkomna skrivelsen. Skrivelsen överensstämmer med Vision 2030, Stockholms översiktsplan samt den framtagna visionen för City. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden.

Handläggare: Leila Massih

Beslutsärenden

6 Avtalsuppföljning av Neuropsykiatriska stödteamet

Diarienummer 1.2.1.410/2012

Neuropsykiatriska stödteamet drivs sedan den 1 juni 2010 av Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB. Verksamheten erbjuder boendestöd enligt socialtjänstlagen (SoL) till vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En kontinuerlig dialog har därefter förts mellan entreprenören och ansvarig beställarchef. Stadsdelsförvaltningen har nu genomfört en uppföljning av det
avtal som tecknats mellan Norrmalms stadsdelsnämnd och entreprenören och förvaltningens samlade bedömning är att verksamheten håller en god kvalitet.

Handläggare: Mikael Josephson

7 Avveckling av neuropsykiatriska stödteamet

Diarienummer 1.1.-470/2012

Neuropsykiatriska stödteamet drivs sedan den 1 juni 2010 på entreprenad av
Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB, som erbjuder boendestöd enligt socialtjänstlagen (SoL) till vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Numera råder valfrihet vad gäller boendestöd, vilket bl.a. betyder att privata utförare kan ansöka om att sluta s.k. LOV-avtal med staden. Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB har för avsikt att ansöka om LOV-avtal inför att nuvarande avtal löper ut den 31 maj 2013.

Förvaltningen föreslår, mot bakgrund av detta, att neuropsykiatriska stödteamet avvecklas då nu gällande entreprenadavtal löper ut. Brukarna kommer inför en avveckling att i god tid informeras om valfrihetssystemet och att de aktivt måste välja utförare.

Handläggare: Gunilla Schedin
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 lex Sarah ansvarig

Diarienummer 1.1.-471/2012

I samband med att stadsdelsnämnden den 9 februari 2012 godkände förvaltningens förslag till preliminära rutiner för rapportering, hantering och anmälan enligt lex Sarah utsåg nämnden fyra namngivna personer till lex Sarah-ansvariga. En av dessa har nu slutat sin anställning vid förvaltningen och en är föräldraledig. Detta betyder att nämnden nu måste utse två nya lex Sarah-ansvariga.

För att i fortsättningen undvika att nämnden måste utse någon ny lex Sarah-ansvarig så snart någon av de namngivna slutar sin anställning, eller av någon anledning är ledig under en längre tid, föreslår förvaltningen att ansvaret för
lex Sarah knyts till vissa befattningar och inte till namngivna personer.

De personer nämnden i februari utsåg till lex Sarah-ansvariga innehade befattningar som utvecklingssekreterare respektive verksamhetscontroller. Förvaltningens förslag innebär i sak således ingen ändring vad gäller lex Sarah-ansvaret.

Handläggare: Gunilla Schedin
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

9 Rutin för hantering av ledamöters och ersättares e-post

Diarienummer 1.1.-495/2012

En förtroendevald omfattas av offentlighetslagstiftningen och det är därför viktigt att känna till vilka rutiner som gäller för hantering av handlingar, både i pappers- och digitalform. Norrmalms stadsdelsnämnd saknar en nerskriven och kommunicerad rutin för hantering av förtroendevaldas e-post, men nu har förvaltningen arbetat fram ett förslag till rutiner.

Handläggare: Maria Svedberg
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

11 Förslag till riktlinjer om lex Sarah - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-370/2012

Under 2011 infördes nya bestämmelser om lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Detta innebär att lex Sarah-bestämmelserna numera gäller inom socialtjänstens samtliga verksamhetsområden, inklusive verksamheten vid Statens Institutionsstyrelse (SiS), och den verksamhet som bedrivs enligt LSS.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till gemensamma riktlinjer för staden när det gäller tillämpningen av de nya lex Sarah-bestämmelserna.

Förvaltningen är positiv till förslaget, som på ett tydligt och strukturerat sätt anpassats till den nu aktuella lagstiftningen. I förslaget tydliggörs också ansvarsfördelningen mellan olika befattningshavare och nämndens roll vad gäller lex Sarah.

Handläggare: Gunilla Schedin

12 Införande av värdighetsgarantier för äldreomsorgen i Stockholms stad - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-430/2012

I budget 2012 fastställdes att äldreförvaltningen ska ta fram värdighetsgarantier för äldreomsorgen. Lokala värdighetsgarantier ska förtydliga och konkretisera hur en kommun tillämpar värdegrunden. Orden "värdig" och "garanti" förpliktigar och innebär att staden ska leva upp till vad orden står för utifrån den enskildes, anhörigas och övriga medborgares perspektiv. Värdighetsgarantierna ska ge någon form av mervärde för den enskilda personen med äldreomsorg.
Stadsdelsförvaltningen anser att de fem föreslagna punkterna i värdighetsgarantierna motsvarar vad de äldre bör kunna förvänta sig av äldreomsorgen i staden.

Handläggare: Helena Andersson

13 Förslag till avfallsplan för Stockholm 2013-2016- remiss från trafikkontoret

Diarienummer 1.5.1.-381/2012

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till ny avfallsplan för Stockholm. Syftet med planen är att ha en strategi för stadens och andra aktörers arbete med avfallsfrågor vid planering av nya områden, vid prövning av bygglov, i tillsyn över miljöfarlig verksamhet samt för hur invånarna och verksamheterna i staden ska hantera sitt avfall.

Handläggare: Leila Massih

14 Gemensam förskolekö och fördelning av de 30 timmar som barn till föräldralediga har rätt till - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-365/2012

Förändringen med en gemensam förskolekö innebär att både kommunala och fristående förskolor finns valbara i samma kösystem. De fristående förskolorna kan dock även fortsättningsvis välja att ha egna köregler och hantera sin egen kö.
Idag kan vårdnadshavare göra fem val av förskolor för dem som är med i stadens kösystem och därutöver stå i obegränsat antal köer hos fristående förskolor. Förslaget med gemensam kö innebär att detta förändras och att vårdnadshavare maximalt kan göra fem val till både kommunala och fristående förskolor i det gemensamma kösystemet.

Förvaltningen är positiv till att alla förskolor, kommunala och fristående, kommer att finnas valbara i samma kösystem till skillnad från idag då enbart de kommunala och fristående förskolorna som valt att vara med i den gemensamma kön finns med. Det innebär att vårdnadshavarna kommer att få en bättre och tydligare information om valmöjligheter och köregler.

Handläggare: Cecilia Oscarsson

Anmälningsärenden

15 Avtalsuppföljning av Norrmalms gruppbostäder

Diarienummer 1.2.1.409/2012

Förvaltningen har gjort en avtals- och verksamhetsuppföljning på Norrmalms grupp- och servicebostäder som drivs av omsorgsföretaget Orkidén AB.
Förvaltningens samlade bedömning är att verksamheten håller en god kvalitet, och både förvaltningen och entreprenören är överens om att samverkan parterna emellan fungerar bra.

Handläggare: Mikael Josephson

16 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

17 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

18 Inkomna/upprättade handlingar

19 Beslut fattade enligt delegation

Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av
nedanstående ärende.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Slutet sammanträde

20 Beslut i fråga om jäv

Diarienummer 1.1.-466/2012

Handläggare: Siw Lideståhl

23 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken(FB)

Handläggare: Agneta Guterstam

24 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap. 10 § föräldrabalken (FB)

Handläggare: Agneta Guterstam

25 Fastställande av faderskap

Handläggare: Agneta Guterstam

26 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.
Bilagor till protokoll
120927 framsida.pdf (162 kb)

§1 Tema: Funktionshinder – vad vi gör, vad det innebär, vilka trender och behov som finns och stadens utmaningar.

Siw Lideståhl, chef för socialtjänstavdelningen på Norrmalm, gav en presentation av förvaltningens arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

Funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga, som kan uppstå till följd av bl.a. sjukdom, annat tillstånd, en medfödd eller förvärvad skada. Funktionsnedsättningen kan vara bestående eller övergående och många gånger handlar det en kombination av olika orsaker.

På Norrmalm är det drygt 400 personer som har olika insatser från stadsdelsnämnden och socialtjänstavdelningen ansvarar i huvudsak för personer mellan 0-65 år.

________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 2 oktober 2012.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23augusti 2012 justerats den 28 augusti.

________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Per Olof Scheutz Godin (S) efterfrågar kort information om aktuella händelser inom stadsdelen.

Ordförande Hanna Broberg (M) meddelar att det inte finns någon samlad information och att det är upp till varje förtroendevald att finna den information man känner behov av.

Dagordningen fastställdes.

________________________

§6 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-429/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för berednig.

Ett förslag om att skapa tryggare miljö, cykel och bussgata på Vanadisvägen och Hagagatan anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§7 Inkommen skrivelse från Folkpartiet om att skapa vinterparker i Vasastan

Diarienummer 1.2.3.-479/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Ett förslag om att skapa vinterparker i Vasastan anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________


§8 Inkommen skrivelse från Miljöpartiet om att öka satsningarna på gröna tak och väggar på Norrmalm

Diarienummer 1.2.3.-531/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning

Ett förslag om att öka satsningarna på gröna tak och väggar på Norrmalm anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________


§9 Skrivelse från Miljöpartiet om fler bostäder i ett levande City.

Diarienummer: 1.2.3.-331/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Tjänsteutlåtandet sänds till kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnde och exploateringsnämnden för kännedom.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2012.

Nicke Grundberg, Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) i Norrmalms stadsdelsnämnd har inkommit med en skrivelse om fler bostäder i ett levande City. Stadsdelsnämnden beslutade på sammanträde den 6 juni 2012 att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning. Enligt skrivelsen finns det delar av Norrmalm där stadsmiljön ger ett livlöst intryck under kvällar och helger och tenderar att upplevas som otrygga. En mer funktionsblandad miljö med fler bostäder skulle innebära en vitalisering av staden och göra Norrmalm mer attraktiv för boende och besökare.

Förvaltningen är positiv till den inkomna skrivelsen. Skrivelsen överensstämmer med Vision 2030, Stockholms översiktsplan samt den framtagna visionen för City. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§10 Avtalsuppföljning av Neuropsykiatriska stödteamet

Diarienummer 1.2.1.410/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 september 2012.

Neuropsykiatriska stödteamet drivs sedan den 1 juni 2010 av Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB. Verksamheten erbjuder boendestöd enligt social­tjänstlagen (SoL) till vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En kontinuerlig dialog har därefter förts mellan entreprenören och ansvarig beställarchef. Stadsdelsförvaltningen har nu genomfört en uppföljning av det
avtal som tecknats mellan Norrmalms stadsdels­nämnd och entreprenören och förvaltningens samlade bedömning är att verksamheten håller en god kvalitet.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§11 Avveckling av neuropsykiatriska stödteamet

Diarienummer 1.1.-470/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Verksamheten vid neuropsykiatriska stödteamet avvecklas den 1 juni 2013.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2012.

Neuropsykiatriska stödteamet drivs sedan den 1 juni 2010 på entreprenad av
Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB, som erbjuder boendestöd enligt socialtjänstlagen (SoL) till vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Numera råder valfrihet vad gäller boende­stöd, vilket bl.a. betyder att privata utförare kan ansöka om att sluta s.k. LOV-avtal med staden. Stöd och Resurs, Autism I Fokus Sverige AB har för avsikt att ansöka om LOV-avtal inför att nuvarande avtal löper ut den 31 maj 2013.

Förvaltningen föreslår, mot bakgrund av detta, att neuro­psykiatriska stödteamet avvecklas då nu gällande entreprenadavtal löper ut. Brukarna kommer inför en avveckling att i god tid informeras om valfrihetssystemet och att de aktivt måste välja utförare.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

avslå förvaltningens förslag till avveckling av det neuropsykiatriska stödteamet och fortsätta att driva teamet i stadsdelsförvaltningens regi.

________________________

§12 Lex Sarah ansvarig

Diarienummer 1.1.-471/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Till lex Sarah-ansvariga utses nedanstående befattningshavare:

- äldreomsorgsavdelningen verksamhetscontroller respektive utvecklingssekreterare

- socialtjänstavdelningens båda utvecklingssekreterare

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2012.

I samband med att stadsdelsnämnden den 9 februari 2012 godkände förvaltningens förslag till preliminära rutiner för rapportering, hantering och anmälan enligt lex Sarah utsåg nämnden fyra namngivna personer till lex Sarah-ansvariga. En av dessa har nu slutat sin anställning vid förvaltningen och en är föräldraledig. Detta betyder att nämnden nu måste utse två nya lex Sarah-ansvariga.

För att i fortsättningen undvika att nämnden måste utse någon ny lex Sarah-ansvarig så snart någon av de namngivna slutar sin anställning, eller av någon anledning är ledig under en längre tid, föreslår förvaltningen att ansvaret för
lex Sarah knyts till vissa befattningar och inte till namngivna personer.

De personer nämnden i februari utsåg till lex Sarah-ansvariga innehade befattningar som utvecklingssekreterare respektive verksamhetscontroller. Förvaltningens förslag innebär i sak således ingen ändring vad gäller lex Sarah-ansvaret.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§13 Rutin för hantering av ledamöters och ersättares e-post

Diarienummer 1.1.-495/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsförvaltningens rutiner för hantering av förtroendevaldas e-post fastställs.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2012.

En förtroendevald omfattas av offentlighetslagstiftningen och det är därför viktigt att känna till vilka rutiner som gäller för hantering av handlingar, både i pappers- och digitalform. Norrmalms stadsdelsnämnd saknar en nerskriven och kommunicerad rutin för hantering av förtroendevaldas e-post, men nu har förvaltningen arbetat fram ett förslag till rutiner.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________


§14 Tertialrapport 2 för Norrmalms stadsdelsnämnd 2012

Diarienummer 1.2.1.-498/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Tertialrapporten godkänns.

2. Stadsdelsnämnden begär stimulansbidrag för utbyggnad av en avdelning på förskolan på Torsgränd 17-19 om 0,8 mnkr.

3. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för omställningskostnader inom omsorg om personer med funktionsnedsättning om totalt 0,5 mnkr.

4. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för ökade hyreskostnader till Micasa AB om 1,1 mnkr.

5. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för ökade nettohyreskostnader om 0,5 mnk till följd av hyresrabatter till hyresgäster inom Micasa ABs fastigheter.

6. Stadsdelsnämnden redovisar omslutningsökning om totalt 12,2 mnkr.

7. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 september 2012.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Vi kan konstatera att man har en god måluppfyllelse, vilket är glädjande. Dock är underskottet avseende ekonomiskt bistånd, underskottet för stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt äldreomsorgen klart oroande för den övriga budgeterade verksamheten under året.

Genom ständiga omfördelningar från andra budgetområden får ex fritidsverksamheten inte de medel som är budgeterade och som skall användas för denna målgrupp. Det ser vi inte positivt på, då ungdomar bör vara en högt prioriterad grupp.

Antal vårddygn i vård- och omsorgsboenden ligger över budget. Så också antal utförda timmar i hemtjänst. Vi ser positivt på att fler fått tillgång till hemtjänst och vård och omsorgsboende. Konsekvenser av detta kan dock bli att ytterligare budgetjusteringar blir ofrånkomliga. Och att då andra prioriterade områden blir lidande.

Vårt förslag om en utökning av antalet sommarjobb för ungdomar har resulterat i att denna typ av jobb i år blev 150 st., vilket vi ser med tillfredsställelse på trots att det medför ett mindre underskott i budgeten.

En ökning av kostnader för ekonomiskt bistånd ser vi med oro på. En ökande arbetslöshet samt en allt större grupp människor som kommer längre från arbetsmarknaden innebär också skäl till vaksamhet och aktiva åtgärder. Vi vill föreslå att ”jobbtorgen” satsar mer på praktik och utbildning och inte bara på jobbsökande.

Vi vill också förslå att Stockholms stad/stadsdelsnämnden inför den s.k. Sollentunamodellen. Den innebär att i förvaltningen anställs personer som har svårt att få tillträde till den öppna arbetsmarknaden på ett 12 månaders kontrakt. Genom att få erfarenhet och referenser kan dessa sedan söka sig vidare på öppna marknaden och därmed få mer ordnade förhållanden och öka självförsörjningsgraden. Detta bidrar givetvis också till ökade skatteintäkter.

Underskottet som redovisats avseende stöd och service till personer med funktionsnedsättning utgör en icke försumbar del av budget. I budgetkommentarerna möter vi åter igen denna förklaring: ”Ingen av dessa utförare har valt att ansluta sig till pengsystemet varför en merkostnad utöver budgettilldelning uppstår.” Vi har svårt att förstå att man som utförare kan välja att inte ansluta sig till ett system som Stockholms stad har beslutat om. Förvaltningen verkar befinna sig i ett konstant utpressningsläge vilket medför skenande kostnader. Här måste andra lösningar till. Uttalat måste dock vara att de funktionshindrade inte skall bli lidande p.g.a. utökade kostnader.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

godkänna att-satserna 2-6 i förvaltningens förslag till Tertialrapport 2, 2012 samt att därutöver anför:

Förvaltningen prognostiserar en budget i balans vid årsskiftet. Däremot föreligger ett

överskott inom fritidsverksamheten med 5.3 milj, och förskola 6.2 milj, De stora underskotten finns inom funktionshindrade, ekonomiskt bistånd och äldreomsorg. Detta betyder att alliansen fortfarande underbudgeterar funktionshindrade, äldreomsorg och ekonomiskt bistånd. Effekten blir att alliansen tar från barn och unga för att täcka andra, också nödvändiga utgifter.

Vänsterpartiets synpunkter på den sammanfattande analysen i Tertialrapport 2.

Förvaltningen har fortfarande inte uppnått målet att stockholmarna ska vara eller bli självförsörjande. Man kan knappast, ens på Norrmalm förvänta sig detta då behovet av socialbidrag istället ökar, att man kan trolla bort dessa människor genom att minska penningresurserna i budgeten. Rena bondfångeriet. Vänsterpartiet vill ha en politik med investeringar i byggande av hyresbostäder till vanligt folk samt fler jobb i den offentliga sektorn, om det finns nån kvar här i Stockholms stad.

Vi applåderar fortfarande inte nämndens delmål att företag ska etablera sig genom privatiseringar av offentlig verksamhet.

Kultur och idrott tycker Vänsterpartiet är mycket väsentliga. Det är därför vi säger Nej till gallerior och Ja till idrottsverksamhet till barn och ungdomar.

Valfrihet och mångfald är inte möjligt så länge inte kommunala offentliga tjänster erbjuds åt de som så önskar.

Att staden ska vara en attraktiv arbetsgivare för de som fortfarande arbetar i staden borde vara självklart. Detta är tyvärr inte fallet. Ett mer aktivt arbetsmiljöarbete utan repressalier måste stödjas. De anställda ska uppleva en trygg arbetsmiljö och ha stort inflytande på sin arbetssituation. Vänsterpartiet arbetar också för att sänka arbetstiden successivt till 6 timmar per dag med bibehållen lön.

________________________

§15 Förslag till riktlinjer om lex Sarah – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-370/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2012.

Under 2011 infördes nya bestämmelser om lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Detta innebär att lex Sarah-bestämmelserna numera gäller inom socialtjänstens samtliga verksamhetsområden, inklusive verksamheten vid Statens Institutionsstyrelse (SiS), och den verksamhet som bedrivs enligt LSS.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till gemensamma riktlinjer för staden när det gäller tillämpningen av de nya lex Sarah-bestämmelserna.

Förvaltningen är positiv till förslaget, som på ett tydligt och strukturerat sätt anpassats till den nu aktuella lagstiftningen. I förslaget tydliggörs också ansvars­fördelningen mellan olika befattningshavare och nämndens roll vad gäller lex Sarah.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§16 Införande av värdighetsgarantier för äldreomsorgen i Stockholms stad – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-430/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamot Hans Enroth (V) samt ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2012.

I budget 2012 fastställdes att äldreförvaltningen ska ta fram värdighetsgarantier för äldreomsorgen. Lokala värdighetsgarantier ska förtydliga och konkretisera hur en kommun tillämpar värdegrunden. Orden ”värdig” och ”garanti” förpliktigar och innebär att staden ska leva upp till vad orden står för utifrån den enskildes, anhörigas och övriga medborgares perspektiv. Värdighetsgarantierna ska ge någon form av mervärde för den enskilda personen med äldreomsorg.

Stadsdelsförvaltningen anser att de fem föreslagna punkterna i värdighetsgarantierna motsvarar vad de äldre bör kunna förvänta sig av äldreomsorgen i staden.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) anslöt till socialdemokraternas förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

delvis ansluta sig till förvaltningens tjänsteutlåtande och därutöver anföra följande;

Vi ser positivt på införandet av en värdighetsgaranti för äldreomsorgen.

Vi tycker dock att det råder en viss oklarhet omkring vad som händer om ”värdighetsgarantin” inte uppfylls. Ingen form av sanktionsförlopp är kopplad till utfästelsen. Då riskerar man att den blir uddlös och av intet värde.

Vidare är det av vikt att det finns tillräcklig bemanning och resurser på respektive äldreboende, i annat fall minskar förutsättningarna för att man skall kunna uppfylla garantin.

Vi föreslår att i förslaget till värdighetsgaranti det införs någon typ av sanktionsmöjlighet som är kopplad till den överenskommelse som slutits i det aktuella fallet.

Ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

delvis ansluta sig till förvaltningens tjänsteutlåtande och därutöver anföra följande;

Miljöpartiet ser positivt på att arbetet utifrån stadens värdegrund för äldreomsorgen förankras i en systematisk arbetsprocess och preciseras genom ett antal så kallade värdighetsgarantier. Det är bra att ambitiösa fortbildningsinsatser genomförs för att förverkliga de äldres delaktighet i utredning, valmöjligheter och rätt att påverka när och hur stödinsatser ges.

Men garantierna är mycket allmänt hållna och för att underlätta en förankring hos medarbetarna, i såväl de kommunala som fristående verksamheterna, behöver de ytterligare konkretiseras. Vi finner dessutom att flera viktiga aspekter på värdighetsbegreppet saknas och önskar att nedanstående synpunkter arbetas in i dokumentet.

Medicinsk kompetens och fungerande kunskapsöverföring

Vi vet att många äldre är svårt sjuka och att deras vardagstillvaro präglas av sjukvårdande insatser. Detta ställer krav på att det finns tillräcklig medicinsk kompetens inom äldreomsorgen och också att kunskapsöverföringen mellan de olika vårdgivarna fungerar, så att medicinering och vårdinsatser fungerar i hela kedjan, t ex i samband med sjukhus- eller korttidsvård.

Resurstilldelning avgörande

Ett värdigt liv innebär också att kunna få i sig tillräckligt med mat och vätska, undvika att ramla, kunna få tillgång till regelbunden utevistelse och slippa trycksår. I kombination med ökningen av antalet demenssjuka är det lätt att konstatera att resurstilldelningen (medelstilldelningen) är avgörande för att vi skall kunna ge de gamla ett värdigt liv.

Personalkontinuitet

I vård av gamla och demenssjuka är personalkontinuitet också en fråga om värdighet, att slippa att ständigt möta nya vårdare, som måste läras upp för att kunna möta den äldres behov.

Nolltolerans mot kränkningar och jämlik omsorg

Vi önskar också ha med en skrivning om nolltolerans mot kränkningar, liksom krav på ett jämlikt stöd och jämlik omsorg i värdighetsgarantierna. Flera gånger har det vid uppföljningar av äldreomsorgen på Norrmalm konstaterats att kränkningar förekommit, vilket ger anledning att även i ett dokument som detta upprepa detta självklara krav.

________________________

§17 Förslag till avfallsplan för Stockholm 2013-2016– remiss från trafikkontoret

Diarienummer 1.5.1.-381/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) och vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2012.

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till ny avfallsplan för Stockholm. Syftet med planen är att ha en strategi för stadens och andra aktörers arbete med avfallsfrågor vid planering av nya områden, vid prövning av bygglov, i tillsyn över miljöfarlig verksamhet samt för hur invånarna och verksamheterna i staden ska hantera sitt avfall.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) anslöt till vänsterpartiets förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

delvis ansluta sig till förvaltningens tjänsteutlåtande och därutöver anföra följande;

Förslaget till ny avfallsplan är ett steg i rätt riktning, men kan förbättras ytterligare. Det saknas övergripande mål för hur det genom renhållningsavgiftens konstruktion kan främja återanvändning, återvinning och annan miljöanpassad avfallshantering. Det är även angeläget att i dialog med kommuninvånarna förändra konsumtionsmönstren såväl som att öka återanvändningen. För att underlätta en ökad återvinning bör Stockholm hämta inspiration från andra internationella storstäder, exempelvis när det gäller möjligheter till sopsortering vid offentliga avfallskorgar.

För att de i planen föreslagna åtgärderna ska kunna genomföras effektivt behöver det för varje åtgärdsområde pekas ut ansvariga förvaltningar och bolag inom staden. Den nationella avfallsutredningen har nyligen presenterat förslag till ny lagstiftning i SOU 2012:56 Mot ett hållbart samhälle – resurseffektiv avfallshantering. Bland annat föreslås kommunen överta ansvaret för att samla in förpacknings- och tidningsavfall från producenterna. Hela framtagandet av ny avfallsplan för Stockholms stad behöver tydligare förhålla sig till ett eventuellt förändrat insamlingsansvar som beslutas av riksdagen. Det bör också beskrivas hur föreslagna åtgärder i

Naturvårdsverkets nationella avfallsplan kan genomföras i Stockholms stad.

Planen behöver kompletteras med kvantitativa mål för kraftigt minskad andel matavfall, förpackningar och textilier i hushållsavfallet. Insamling av matavfall ska ske i alla stadens verksamheter som hanterar mat. Kommunens verksamheter ska vara ett föredöme.

Mål 4 – att avfallshantering ska vara en självklar del i planeringsprocessen – bör kompletteras med delmål för att successivt skapa utrymmen för källsortering för utbyggd hushållsnära insamling. Behovet av mark för återvinningscentraler måste säkras. Flera mindre återvinningscentraler kan möjliggöras genom att placering i några av stadens ca 50 bergrum.

Det är nödvändigt att skapa möjlighet till snötippning för snörika vintrar. Behovet av kommunaltekniska ytor måste säkras lokalt i både befintlig och planerad bebyggelse. Dessa ytor bör ha flexibla användningsområden. Ytor som avsätts för snöupplag på vintern, kan användas för lokalt omhändertagande av dagvatten på sommarhalvåret. Snötippning i vatten ska så långt möjligt undvikas. På sikt bör snö betraktas som en resurs, möjlig att använda för fjärrkyla.

Det saknas referenser till vad Stockholms stad och dess förvaltningar själva kan göra. En ambitiös avfallsplan saknar i trovärdighet om den som ställer upp planen inte själv förmår leva upp till den i sina egna verksamheter.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

överlämna förvaltningens förslag till remissvar utan eget ställningstagande.

________________________

§18 Gemensam förskolekö och fördelning av de 30 timmar som barn till föräldralediga har rätt till – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-365/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 september 2012.

Förändringen med en gemensam förskolekö innebär att både kommunala och fristående förskolor finns valbara i samma kösystem. De fristående förskolorna kan dock även fortsättningsvis välja att ha egna köregler och hantera sin egen kö.

Idag kan vårdnadshavare göra fem val av förskolor för dem som är med i stadens kösystem och därutöver stå i obegränsat antal köer hos fristående förskolor. Förslaget med gemensam kö innebär att detta förändras och att vårdnadshavare maximalt kan göra fem val till både kommunala och fristående förskolor i det gemensamma kösystemet.

Förvaltningen är positiv till att alla förskolor, kommunala och fristående, kommer att finnas valbara i samma kösystem till skillnad från idag då enbart de kommunala och fristående förskolorna som valt att vara med i den gemensamma kön finns med. Det innebär att vårdnadshavarna kommer att få en bättre och tydligare information om valmöjligheter och köregler.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) anslöt till socialdemokraternas förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Socialdemokraterna i Norrmalms stadsdelsnämnd är positiva till att alla förskolor, kommunala och fristående samlas i samma kösystem till skillnad från idag, men anser till skillnad mot Stadsledningskontorets förslag samt förvaltningens tjänsteutlåtande att alla förskolor, fristående och kommunala skall omfattas av samma köregler i syfte att ytterligare förenkla för stadens invånare. Stadsledningskontoret anser enligt remissen att det med nuvarande lagstiftning inte är möjligt för kommunen att ansluta fristående förskolor till en gemensam kö med enhetliga kö-regler, vilket vi menar är ett antagande som inte kan sägas vara vidimerat då detta ej prövats rättsligt. Tvärtom är det ett faktum att ett flertal kommuner idag har en gemensam kö med enhetliga köregler utan att det ifrågasatts rättsligt eller på annat sätt.

Därmed menar vi också att den regel som idag finns om att fristående förskolor ska kunna välja att ansluta sig till stadens köregler och ta emot garantibarn och då samtidigt erhålla 1000kr/barn tas bort. Därutöver anser vi att förslaget till helt ny skrivning i främst kapitel 4 och i synnerhet under 4.8 om att fristående förskolor kan ha avvikande köregler inte tas in i den nya texten samt att konsekvensändringar görs i texterna i övriga kapitel gällande ansökan, köregler och uppsägning med anledning av att detta.

När det gäller utredningen om en mer flexibel fördelning av de 30 timmar som barn till föräldralediga har rätt till är vi positiva till detta men anser att det av texten tydligt måste framgå att det alltid är vårdnadshavarens önskemål av tidsdisposition som styr, inte förskolans d.v.s. att det inte är förskolans önskemål om tidsupplägg som skall styra förläggningen.

________________________

§19 Avtalsuppföljning av Norrmalms gruppbostäder

Diarienummer 1.2.1.409/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2012.

Förvaltningen har gjort en avtals- och verksamhetsuppföljning på Norrmalms grupp- och servicebostäder som drivs av omsorgsföretaget Orkidén AB.

Förvaltningens samlade bedömning är att verksamheten håller en god kvalitet, och både förvaltningen och entreprenören är överens om att samverkan parterna emellan fungerar bra.

Förslag till beslut

Ordförande Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag

________________________

§20 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms pensionärsråd den 24 september 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

________________________

§21 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor den 24 september 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

________________________

§22 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Svar på medborgarförslag om sociala insatser.
Diarienummer 1.2.4.-388/2012

2. Inkommet brev från enskild om Vasens äldreboende.

3. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 9 augusti – 12 september 2012.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

________________________

§23 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Beslut


Beslutsfattare


Besluts-
datum

Beslut om deltagande på konferens vid Haugesunds universitet för tre medarbetare.

Christina Rapp Lundahl

5 sep 2012

Beslut om tjänsteresa till Bryssel för en medarbetare.

Christina Rapp Lundahl

29 aug 2012

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga
ärendet till handlingarna.

________________________