Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-12-13

Sammanträde 2012-12-13

Datum
Klockan
18:00
Plats
Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Svar på skrivelser och medborgarförslag

4 Medborgarförslag om tillfälligt rastförbud.

Diarienummer: 1.2.4.-494/2012

I september 2012 inkom ett medborgarförslag om hundrastningsförbud på Norrbackatäppan, på vardagar klockan 08.00-17.00. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 25 oktober att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.

Utifrån medborgarförslaget och inkomna synpunkter tolkar förvaltningen att problemet på Norrbackatäppan ligger i att hundägare inte följer de regler som finns, d.v.s. koppeltvånget och skyldigheten att plocka upp efter hundarna.

Förvaltningen anser att nämnden ska invänta stadens kommande hundpolicy och inte hemställa till kommunstyrelsen om ändringar i de lokala ordningsföreskrifterna. Förvaltningen planerar att under 2013 genomföra särskilda informationsinsatser riktade till hundägare.

Handläggare: Leila Massih
Ärendedokument
Medborgarförslag

5 Medborgarförslag om gröna promenader.

Diarienummer: 1.2.4.-560/2012

I september 2012 inkom ett medborgarförslag om sittplatser längs promenadstråk. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 25 oktober att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.

Förvaltningen håller med förslagsställaren om att det är bra med sittplatser längs promenadstråk. Möjligheten att sätta sig ner och vila har stor betydelse för att vissa grupper överhuvudtaget ska kunna bege sig ut på promenad.

I stadsdelsnämndens mål om att parker och grönområden är välskötta och attraktiva, ingår att parkerna ska utvecklas med fler sittplatser och mötesplatser. Stadsdelsförvaltningens parkmiljöavdelning arbetar kontinuerligt med att byta ut och renovera slitna parkbänkar samt med att komplettera med bänkar i de parker det saknas.

Handläggare: Leila Massih
Ärendedokument
Medborgarförslag

7 Revisionsrapport med begäran om yttrande över rapporten Tryggheten i stadens parker.

Diarienummer 1.4.-628/2012

Stadsrevisionen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en revisionsrapport om tryggheten i stadens parker.

Syftet med granskningen har varit att bedöma om stadsdelsnämnderna i samverkan med trafik- och renhållningsnämnden arbetar på ett tillfredsställande sätt med trygghetsskapande åtgärder när det gäller stadens parker. Enligt revisionskontorets bedömning har nämnden i huvudsak en tydlig styrning, kontroll och uppföljning av trygghetsarbetet i parkerna.

Förvaltningen delar revisionskontorets uppfattning att det behövs ett stadsövergripande dokument med riktlinjer för trygghetsarbetet i stadens parker.
Förvaltningen ser därför fram emot trafikkontorets uppdatering av Stockholms parkprogram, som ska ge riktlinjer och tydligt fokus på trygghetsfrågor i parkerna. Vidare anser förvaltningen att frågeställningarna i stadens medborgarundersökning och trygghetsmätning behöver samordnas och att frågorna ska formuleras så att parkfrågorna blir mätbara och kan urskiljas från frågorna om stadsmiljö på gator och torg.

Handläggare: Britt Mattsson

8 Renovering av hygienutrymmen på Riddargårdens vård- och omsorgsboende med

Diarienummer: 2.6.-152/2012

Arbetsmiljöverket beslutade att, vid vite av 2 mnkr, förbjuda Stockholms stad att efter den 15 januari 2015 upplåta lokalerna på Riddargårdens vård- och omsorgsboende för att bedriva omvårdnadsarbete. Bristerna enligt arbetsmiljölagen gäller samtliga hygienutrymmen/toaletter på plan 2 - 5, då dessa är för trånga. Stadsdelsförvaltningen fick vid nämndsammanträde den 19 april 2012 i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i Stockholm AB beställa förprojektering av ombyggnation av Riddargårdens vård- och omsorgsboende i syfte att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Under ombyggnadstiden måste de boende på samtliga våningsplan, inklusive LSS-gruppbostaden på plan 6 evakueras.

Handläggare: Helena Andersson

Svar på remisser

9 Motion om fler personliga ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-564/2012

Stefan Nilsson och Jonas Eklund (båda MP) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att tillgången på personliga ombud i Stockholms stad förstärks så att den motsvarar efterfrågan och att antalet ombud utökas till minst tjugo. Stefan Nilsson och Jonas Eklund uppger att verksamheten berörts av flera omorganisationer, upphandlingar och på senare tid också kraftiga nedskärningar.

Det är ingen tvekan om att personliga ombud fyller en viktig funktion för många personer med psykisk funktionsnedsättning. Vad gäller Norrmalm bedömer förvaltningen att behovet av personligt ombud är väl tillgodosett. Förvaltningen har däremot ingen närmare uppfattning om antalet personliga ombud i andra stadsdelar motsvarar efterfrågan och kan därför inte ta ställning till förslaget om att utöka antalet ombud i staden.

Handläggare: Gunilla Schedin

10 Motion om förbättringar av stadens föreningstavlor - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-589/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Maria Hannäs (V), om förbättringar av stadens föreningstavlor.

Motionären anser att det ska finnas en gemensam standard för stadens föreningstavlor och föreslår kommunfullmäktige besluta om att en översyn ska göras, samt att en policy ska tas fram när det gäller antalet tavlor, storlek, utformning, placering och underhåll.

Förvaltningen är positiv till förslaget om en gemensam policy för stadens föreningsmeddelandetavlor och anser detta ska göras inom ramen för pågående arbete med att ta fram en skyltpolicy för parkerna. Detta projekt leds av trafikkontoret i samarbete med representanter från stadsdelsförvaltningarna.

Handläggare: Magnus Björkman

11 Stadsledningskontorets förslag till nytt IT-program för Stockholms stad - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-576/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av stadsledningskontorets förslag till Nytt IT-program för Stockholms stad 2013-2018.

I ärendet föreslås att dagens e-tjänstprogram och utvecklingsmodell ersätts av en sammanhållen modell för central finansiering av verksamhetsutveckling med hjälp av IT. Den föreslagna modellen innehåller fem prioriterade områden (portföljer) från vilka medel tilldelas för att finansiera projekt som bidrar till att stärka organisationens förmåga att nå sina mål.

Vidare föreslår stadsledningskontoret en sammanhållen modell för mätning och uppföljning av stadens IT-verksamhet. Modellen omfattar ett antal perspektiv som syftar till att ge en mångsidig bild av stadens IT, bland annat dess kostnadseffektivitet och förmåga att bidra till uppfyllelse av stadens mål.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till Nytt IT-program för Stockholms stad, i synnerhet det innovativa IT-stödet som föreslås för att prova ny teknik eller kreativa idéer i liten skala.

Handläggare: Eva Eriksson

12 Utbildningsförvaltningens förslag till skolplan för Stockholms stad - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-602/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslaget till skolplan för Stockholms stad. Synpunkterna ska vara skolroteln tillhanda senast den 21 december år 2012.

Kommunfullmäktige har i budget beslutat att Stockholms stads skolplan ska revideras 2012. Utgångspunkten har bland annat varit kommunfullmäktiges budget med inriktning för kommande år samt de nationella mål som styr skolan. Den reviderade skolplanen innebär bl. a att teknik och entreprenörskap har tillkommit som prioriterade områden. Skrivningarna kring övergången förskola till grundskola har utvecklats. En av de nya formuleringarna är att förskolan och grundskolan tillsammans med föräldrarna har ett gemensamt ansvar för barns fostran, utveckling och det livslånga lärandet.

Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget om den reviderade skolplanen. Förvaltningen anser dock att skolplanen och kommande reviderad förskoleplan tydligt bör länkas samman med skolplanen kring områdena barn- och kunskapssyn samt övergången förskola till grundskola.

Handläggare: Cecilia Oscarsson

13 Förslag till utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt LSS - korttidstillsyn för skolungdom över 12 år - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-627/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om att införa valfrihet vad gäller insatsen korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år och att införa en ersättningsmodell som innebär att ersättningen är densamma för alla utförare, oavsett regiform.

Förvaltningen är positiv till förslaget om att insatsen korttidstillsyn ska omfattas av valfrihetssystemet men anser inte att upptagningsområdet för en LOV-upphandling ska begränsas till att omfatta verksamheter inom Stockholms stad. Förslaget om att införa en fast ersättning till samtliga utförare välkomnas. Att förhandla med privata utförare om ersättning är i de flesta fall mycket tidskrävande och den föreslagna ersättningsmodellen kommer därför att frigöra en del resurser.

Handläggare: Gunilla Schedin

14 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad, projekt eDok - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-626/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder och facknämnder om införandet av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad - projekt eDok.

Projektet syftar till att införa standardiserade arbetssätt med ett gemensamt tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering för att bl.a. få lägre kostnader för ärendehantering, effektivare handläggning och ökad säkerhet för att rätt information och handlingar kommer till rätt personer.

De som huvudsakligen kommer att använda de standardiserade arbetssätten med tekniskt systemstöd är nämndsekreterare och registratorer, handläggare och chefer. Utöver det kommer förtroendevalda och medborgare, samt privata utförare, näringsliv och myndigheter i samverkan med staden att ta del av effekterna.

Förvaltningen är positiv till förslaget om införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad.

Handläggare: Maria Svedberg

Anmälningsärenden

15 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2012

Diarienummer 1.2.1.-133/2012

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: Christina Jedestav

16 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

17 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

19 Beslut fattade enligt delegation

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av
nedanstående ärende.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Slutet sammanträde

20 Upphandling av måltider till Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.

Diarienummer 2.2.1.-499/2012
BORDLAGT ÄRENDE
Handläggare: Helena Andersson

21 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap. 10 § FB.

Handläggare: Elisabet Lagerås

22 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.
Bilagor till protokoll
121213 framsida.pdf (171 kb)

§1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Alexandra Svensson (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 18 december 2012.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 november 2012 justerats den 27 november.

§2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ett extra ärende, yttrande till Förvaltningsrätten i Stockholm angående överklagat beslut fattat av stadsdelsnämnden, anmäldes.

Dagordningen fastställdes.

§3 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-668/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till trafikkontoret för besvarande.

Ett förslag om att öppna upp refugen vid Odengatan/Döbelnsgatan anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§4 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-677 /2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till förvaltningen besvarande.

Ett förslag om att sätta upp högtalare med musik vid isbanan i Vasaparken anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§5 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-686/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till förvaltningen beredning.

Ett förslag om Projekt Roslagsgatan – porten till Hagaparken anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§6 Medborgarförslag om tillfälligt rastförbud.

Diarienummer: 1.2.4.-494/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 november 2012.

I september 2012 inkom ett medborgarförslag om hundrastningsförbud på Norrbackatäppan, på vardagar klockan 08.00-17.00. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 25 oktober att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.

Utifrån medborgarförslaget och inkomna synpunkter tolkar förvaltningen att problemet på Norrbackatäppan ligger i att hundägare inte följer de regler som finns, d.v.s. koppeltvånget och skyldigheten att plocka upp efter hundarna.

Förvaltningen anser att nämnden ska invänta stadens kommande hundpolicy och inte hemställa till kommunstyrelsen om ändringar i de lokala ordningsföreskrifterna. Förvaltningen planerar att under 2013 genomföra särskilda informationsinsatser riktade till hundägare.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§7 Medborgarförslag om gröna promenader.

Diarienummer: 1.2.4.-560/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Medborgarförslaget och stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till Trafiknämnden för kännedom.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 november 2012.

I september 2012 inkom ett medborgarförslag om sittplatser längs promenadstråk. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 25 oktober att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.

Förvaltningen håller med förslagsställaren om att det är bra med sittplatser längs promenadstråk. Möjligheten att sätta sig ner och vila har stor betydelse för att vissa grupper överhuvudtaget ska kunna bege sig ut på promenad.

I stadsdelsnämndens mål om att parker och grönområden är välskötta och attraktiva, ingår att parkerna ska utvecklas med fler sittplatser och mötesplatser. Stadsdelsförvaltningens parkmiljöavdelning arbetar kontinuerligt med att byta ut och renovera slitna parkbänkar samt med att komplettera med bänkar i de parker det saknas.

Förslag till beslut

Ledamoten Ulla Sjöbergh (S) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag samt överlämna medborgarförslaget och stadsdelsförvaltningens svar till Trafiknämnden för kännedom.

§8 Verksamhetsplan 2013 för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 1.1.-706/2012/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner aktivitetsplan för upphandling och konkurrens reviderad 2012-11-26, enligt förslag i verksamhetsplanen.

2. Stadsdelsnämnden godkänner resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.

3. Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om 112,2 mkr.

4. Stadsdelsnämnden godkänner internkontrollplan 2013 enligt förslag i verksamhetsplanen.

5. Stadsdelsnämnden godkänner system för intern kontroll enligt beslut i verksamhetsplanen.

6. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt verksamhetsplanen för år 2013 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

7. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att se över möjligheterna att utöka antalet feriearbetare.

8. Samt lägger till följande som förord i Verksamhetsplan år 2013:

Stockholm växer och vi blir allt fler. Redan år 2024 förväntas Stockholm blir en miljonstad. Inom Norrmalm växer Hagastaden fram. När Citybanan färdigställs kommer Odenplan att bli en viktig knutpunkt för människors resande med tunnelbana och pendeltåg.

Stockholm ska vara en stad för alla där tillgängligheten ständigt utvecklas. Stockholmarna ska ha frihet och möjlighet att förverkliga sina drömmar om ett bra liv. Vi vill fortsätta att utveckla valfriheten. De avgörande besluten ska fattas av Stockholmarna själva, oavsett om det gäller val av barnomsorg, vård- och omsorgsboende eller andra välfärdstjänster.

Norrmalms verksamhetsplan för 2013 präglas av satsningar inom äldreomsorgen, barnomsorgen och socialtjänsten. Våra medborgare ska kunna känna sig trygga med den service som vi erbjuder. En viktig del i verksamhetsplanen är en budget i balans och en effektiv ekonomisk förvaltning.

Alla välfärdstjänster i Stockholms stad, oavsett utförare ska hålla en hög kvalitet. Därför ska vi fortsätta att utveckla och förstärka uppföljningen av de höga kvalitetskraven.

Norrmalms äldre ska ges goda förutsättningar att leva ett så självständigt och innehållsrikt liv som möjligt. Vi vill se ett rikt aktivitetsutbud för Norrmalms äldre med hög tillgänglighet.

Barnomsorgsgarantin ska hållas och antalet förskoleplatser ska anpassas efter behovet. Planeringen av förskoleverksamheten i Hagastaden fortgår under 2013. En särskild satsning görs på matematik, naturvetenskap och teknik i förskolan.

Omsorgen om personer med funktionsnedsättning ska präglas av respekt och den enskilda personens möjlighet att leva ett så självständigt liv som möjligt ska stå i centrum. Behovet av bostäder med stöd och service till personer med funktionsnedsättning är stort och målet är att nya bostäder ska realiseras redan under 2013.

Under 2013 planerar staden att uppdatera parkprogrammet vilket är ett viktigt styrdokument. Därefter inleds ett arbete med att uppdatera Norrmalms parkplan. Medborgarförslag om utegym realiseras under nästa år då vi planerar att bland annat anlägga ett gym i Vanadislunden.

Norrmalm ska vara en trygg stadsdel oavsett plats eller tid på dygnet. Genom regelbundna trygghetsvandringar i samverkan med medborgare, föreningar och närpolis kan vi aktivt arbeta med att öka tryggheten. Särskilda insatser görs för att minska droganvändandet bland Stockholms unga.

Dialogen med medborgare är viktig för att tillvarata Norrmalmsbornas synpunkter och idéer. Medborgarförslag är ett viktigt verktyg. Norrmalmsborna är varmt välkomna till nämndens möte för att samtala med oss politiker och dela med sig av åsikter.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2012.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M), ledamoten Agneta Isacsson (FP och ledamoten Stephan Andrén (C) lade fram ett föreslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med majoritetens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. delvis godkänna aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2012-11-26, enligt förslag i verksamhetsplanen

2. Godkänna resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen

3. Godkänna omslutningsförändringar om 112,2 mnkr

4. Godkänna internkontrollplan 2013 enligt förslag i verksamhetsplanen

5. Godkänna system för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen

6. Delvis avslå förslaget till Verksamhetsplan 2012 därutöver anföra följande

Budgetförutsättningar

Vi stödjer inte alliansens förslag till skattesänkning i budget för 2013. Tvärtom ser vi växande behov inom många av de verksamheter som bedrivs inom Norrmalm. Förvaltningens åtgärder i syfte att hålla en budget i balans resulterar i en till vissa delar ”anorektiskt” driven verksamhet för 2013.

Verksamhetsplanen för 2013 präglas av en till synes hög ambitionsnivå, målsättningen ligger i nivå med innevarande års. I ekonomiska termer uttrycks detta i en budget där nettobeloppet beräknas till 957,5 mnkr detta ställt i jämförelse med årets prognostiserade utfall 960,6mnkr.

Redan där märker man en skillnad. Vad gäller möjligheten att bedriva högkvalitativ verksamhet avspeglar sig ambitionsnivån dock inte i verkligheten. D.v.s. årets prognostiserade utfall överstiger 2013 års budget. I årets utfall beräknas ett underskott på ca 5,2 miljoner. Detta var oväntat och beror på kostnader för outhyrda lägenheter på Väderkvarnen. Hyresnivåerna är höga i dessa lägenheter och det kan vara en trolig orsak till att de inte har hyrts ut. Hyresnivåerna sätts enligt uppgift av Micasa och förvaltningen får bära kostnaderna för de lägenheter som inte tas i bruk och blir uthyrda. Vi oroar oss för hur dessa kostnader i fortsättningen skall kunna täckas, i de fall de förblir outhyrda. Det är en mycket bekymmersam eventualitet och en övergripande diskussion bör kunna initieras med Micasa i syfte att reglera detta förhållande. Vi ser med oro på utvecklingen.

Förskoleverksamhet

Vi satsar i vår alternativa budget för 2013 betydande resurser på stockholmarnas framtid genom att skjuta till medel till skola och utbildning. Förskolan är en viktig del av detta då bland annat grunden för framtida lärande läggs. Norrmalm uppvisar som Stockholm betydande svårigheter i att anställa utbildad personal på förskolorna. Vi har noterat att vi har en sjunkande andel utbildade förskollärare.

I vårt förslag till budget satsar vi på jobb istället för bidrag vilket innebär att verksamhetsområdet tillförs stora resurser för att bryta behov av försörjningsstöd och istället ge fler chans till arbete. Dessa medel ska kunna förstärka arbetet med att kvalitetssäkra material och verksamheter vid förskolan. De ska också kunna bidra till kvalitetsförstärkningar i förskoleverksamheten och i vardagen möjliggöra att förskolan kan jobba mer individanpassat.

Språkinlärning och tvåspråkighet

Forskning visar att stärkande av tvåspråkiga barns möjligheter gynnar deras utveckling, och att arbeta och stödja utvecklingen ingår i förskolans nationella uppdrag. I praktiken är detta dock inte enkelt genomfört, och riskerar lätt att närmast helt bortprioriteras. Socialdemokraterna på Norrmalm önskar att särskilt fokus inom det prioriterade området språkinlärning ges till utvecklandet av metoder för arbete med barns tvåspråkighet.

Barn och ungdom

Vi saknar satsningar på fritidsverksamhet för ungdomar i stadsdelen. Vi finner detupprörande med endastenfungerandefritidsgårdidag. Med tanke på att detmåstefinnas tillgång tillkostnadsfria alternativ för ungdomar bör detta prioriteras.Självklart måste en satsning på fritidsgårdar ha ett attraktivt innehåll som svarar mot de behov somdagensungdomar frågar efter. Ett utmärkt exempel är musikverksamheten och denpopulära rockbandstävling som funnits i flera år, och som vi förutsätter kan fortsätta i sin nuvarande form eller ännu hellre att den kan utvecklas. Ett annat evenemang som framgångsrikt lockat väldigt många av stadsdelens invånare är nationaldagsfirandet som utgör ett väldigt gott exempel på familjeaktiviteter som alla kan delta i på lika villkor.

Det är därför oroande att besparingar sker på barn och ungdomars fritidsaktiviteter då det idag är oerhört svårt att finna aktiviteter i vår stadsdel som är kostnadsfria eller till en låg avgift. Alla barn och ungdomar måste tillförsäkras möjlighet till en rik fritid, oavsett familjens ekonomiska förutsättningar. Socialdemokraterna anser även attalla stockholmsbarn ska erbjudas en plats i antingen den stadsdelsövergripande kolloverksamheten eller annan sommarverksamhet anpassad efter specifika behov.

En väl fungerande fritidsverksamhet kan och bör även fungera som en mötesplats för ungdomar med olika bakgrund, och bedriva verksamhet som även främjar mötet mellan ungdomar från olika stadsdelar.

Vi vill

· Rusta upp stadens parklekar.

· Att pilotprojekt för mobila fritidsledare testas

· Att SL-kort införs för gymnasieelever

Kultur- och föreningsverksamheten

I budget saknas medel för Nationaldagsfirandet. Bidrag till teater Accént tycks röna samma öde. Här försvinner en verksamhet som engagerat barn och ungdomar sedan 2006. Ytterligare en besparing för de unga som vi inte kan stödja.

Stadens rika kulturliv ska vara tillgängligt för alla och kunna både upplevas och skapas i medborgarens egen närhet. Det handlar om allas rätt till att ta del av kulturen och odla sin egen kreativitet och bidra till att utveckla den egna stadsdelens själ, identitet och berättelse.

Mer än någonsin behöver Stockholm en satsning på ungas fritid och kultur. Det handlar om att utjämna klyftorna mellan olika grupper vad gäller deras möjligheter till att ta del av kultur, att skapa kreativa rum och ge möjligheter för ungas eget kulturella skapande. Av detta följer de satsningar på barn och ungdomar som redovisas nedan

Vi vill att:

· Arbetsformer för att öka ungdomars delaktighet och inflytande över den egna vardagen ska utarbetas.

· Öka samverkan för fritidsgårdsliknande verksamhet, på sikt anser Socialdemokraterna att en fritidsgård för hela Norrmalm inte är nog

Äldreomsorg

I förvaltningens förslag till verksamhetsplan framgår att man förväntar sig en minskning av behovet av antal platser inom vård och omsorgsboenden. Detta har e.u. demografiska orsaker. Må så vara. Detta gäller dock inte på längre sikt då vi har den stora gruppen 40-talister som inom en ganska snar framtid kommer att behöva olika former av omsorg. I de fall man då avyttrat vårdboenden, servicehuslägenheter osv. undrar vi hur det skall gå till att återställa dessa lokaler. Inom Norrmalm finns ingen plats för nybyggnation. Så vad händer när denna grupp blir äldre och frågar efter särskilda boendeformer? Här ser vi med oro på framtiden.

Äldreomsorgen ska garantera trygghet i vardagen. Genom en hög kvalitet på tjänsterna kan den äldre så långt möjligt upprätthålla sitt sätt att leva även när fysiken sätter begränsningar.

Kvalitet i äldreomsorgen

Erfarenheterna under det gångna året visar att det finns mycket i övrigt att önska av det nuvarande kvalitetsarbetet. Erfarenheterna från den så kallade Carema-skandalen borde inneburit substantiellt förbättrade kvalitetsinsatser. Det har inte skett och därför är den misskötsel som vi hörde från Koppargården lika möjlig idag som för ett år sedan.

Det är flera års ideologiskt driven övertro på privata alternativ som i grunden inneburit för svag kvalitetstillsyn, av såväl privat som kommunalt driven verksamhet.

De borgerliga partierna har genomfört genomgripande förändringar i kommunens organisation och verksamheter. Fyrkantiga kundvalssystem där kötid går före behov, fastlåsta avtal med privata företagare och rigida pengsystem har i många fall lett till såväl minskat inflytande för brukarna som ökande kostnader. Det ställer i sin tur nya krav på politikens förmåga att leverera en kvalitativ välfärd. Det behövs nya lösningar för kontroll och uppföljning, för resursfördelning, för att fördela efter behov och för att garantera varje stockholmares rätt till inflytande. Det som är viktigt för oss är att omsorgen bedrivs med kvalitet och omtanke, inte vem som utför den.

Vi vill ha:

· Tydliga bemanningsregler såväl för upphandlad som egen verksamhet

· Trygghet i anställningen genom kollektivavtalsliknande anställningsvillkor

· Tidigare erfarenheter av entreprenörer ska vägas in i upphandlingsbeslut

· Upphandlingar ska alltid vägas mot egen-regi-drift

· Lösningar som baseras på intraprenader och social ekonomi ska prövas i samband med upphandling.

· Full insyn – ekonomiskt och verksamhetsmässigt.

· Skydd för så kallade whistleblowers

· Förbättrad information till brukarna innan val

Vi vill vidare:

· Garantera den tid med hemtjänsten som motsvarar biståndsbedömningen och de äldres behov.

· Införa och tillämpa en policy för minimibemanning inom äldreomsorgsverksamheten. Policyn ska också inkludera krav på personalens utbildningsnivå.

· Erbjuda personal god arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter så att personal personalkontinuiteten garanteras.

· Såväl verksamheter i egen regi som upphandlade verksamheter ska granskas regelbundet och noggrant utifrån kvalitetskriterierna. Verksamheter med undermålig kvalitet ska omedelbart avkrävas åtgärder. Avtal med privata utförare ska vara möjliga att sägas upp med kort varsel om utföraren bryter mot avtalet.

· Kvaliteten inom äldreboenden ska utvecklas genom att ge ökad tid till personal som arbetar med de äldre. Vi vill att man ser över de tidsramar som idag är ledande inom hemtjänsten.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättning

I förvaltningens förslag till verksamhetsplan avsätts mer medel än innevarande år. Anslaget berör både barn och vuxna. Utökningen av budget beror i första hand på att man har ett ökat antal omsorgstagare och högre vårdnivåer. Denna verksamhet har ständigt varit underbudgeterad. Om det beror på någon form att missunnsamhet från staden eller om man bara har svårt att uppskatta antal vårdtagare är ovisst. Klart är dock att det inte är tillfredställande att man underbudgeterar och när underskott uppstår så överför man medel från andra konton. Detta år kommer pengarna från ”kontot verksamhet för barn och ungdom”. Pengar som egentligen skulle använts för andra brukare. De har alltså gått miste om medel för sin verksamhet. Det är inte acceptabelt.

Socialdemokraterna vill ha ett modernt och rättvist Stockholm ger personer med funktionsnedsättning möjligheten att leva ett självständigt liv. Ökad tillgänglighet. Det är ett gemensamt ansvar att bekämpa alla former av diskriminering. Brukarinflytandet ska stärkas. Ekonomi ska inte vara ett hinder för den enskilde.

Vi vill att:

· Meningsfull och individuellt anpassad daglig verksamhet för barn och unga med funktionsnedsättning ska erbjudas.

· Privatiseringen av ledsagarservice måste utvärderas

Individ- och familjeomsorg inkl. socialpsykiatri

Tillgängligheten till en handläggare ska vara stor och handläggningstiderna korta.

Psykiskt funktionshindrade ska erbjudas möjligheten till praktikplats, arbete och träffpunkter. Det ska finnas öppna, icke biståndsbedömda, verksamheter tillgängliga varje dag.

Barnperspektivet i det sociala arbetet ska stärkas. Under året har vi sett att barn som far illa inte alltid får den hjälp de behöver.

Det måste råda nolltolerans i stadsdelen för vräkning av familjer med minderåriga barn. De ska heller inte tvingas lämna stadsdelen med anledning av att hyran anses för hög utan att det finns synnerliga skäl för ett sådant beslut. Detta då en tvångsflytt högst sannolikt innebär en mycket svår omställning för de barn som flyttas från sin skola och sina kamrater i ett läge då familjen behöver stöd och hjälp i högre utsträckning än någonsin,

Vi vill ha:

· Ett stärkt barnperspektiv i det sociala arbetet

· Samverkan med polis, rättsvårdande myndigheter, psykiatrin och beroendevård ska öka.

· Att utredningskapaciteten ska utökas och resurser ska finnas till placeringar när så behövs.

· Utreda möjligheterna att hjälpa personer som bor hos Stiftelsen hotellhem och som har små hyresskulder som hindrar egna hyreskontrakt.

Stadsmiljöverksamhet

Stockholms parker och offentliga rum ska uppmuntra en hållbar livsstil. Stadsdelsnämnderna ska intensifiera arbetet med att göra Stockholm till en ren och vacker stad. Genom att satsa mindre pengar på reklamkampanjer och mer på att se till att det finns soptunnor, askkoppar och pantbehållare i de områden där många människor rör sig blir det enklare för stockholmarna att bidra till att Stockholm blir en vackrare och renare stad.

· Vi vill också att det blir fler bänkar/viloplatser inte bara i parkerna utan i Norrmalmsområdet i stort.

· Det saknas fortfarande en lösning för grovsophantering trots löften om att hitta en utväg på detta växande problem.

Flyktingmottagande

Alla flyktingar som kommer till Stockholm ska erbjudas möjligheter att inkluderas i samhället genom en kvalitativ introduktion, ett bra boende och god språkundervisning. En del i det kan vara att utveckla ett mentorsprogram för nyanlända flyktingar. Det är viktigt att alla stadsdelar tar ansvar för flyktingmottagandet. De stadsdelar som tar ett extra stort ansvar bör rimligtvis också få ökat stöd. Barnperspektivet måste alltid uppmärksammas, stöd till föräldrar, bra skolundervisning och fritidsverksamhet är viktiga faktorer i ett barns välbefinnande och utveckling.

Norrmalm bör öka sin andel av flyktingmottagandet

Runt om i vår omvärld finns människor som förtrycks och som berövas möjlighet till ett värdigt liv. Socialdemokraterna står för en välkomnande och human flyktingpolitik. Vikten av detta understryks inte minst av den fruktansvärda situationen och de övergrepp som just nu begås i exempelvis Syrien, vilket kommer att påverka Sveriges och Stockholms flyktingmottagande under 2013.

Socialdemokraterna anser att det är viktigt att hela staden solidariskt deltar och tar ansvar för flyktingmottagandet. Det är därför viktigt att Norrmalm, som tar emot förhållandevis få flyktingar, på olika sätt stödjer de stadsdelar som tar emot fler. Socialdemokraterna står även bakom en stad med blandat boende, där skillnaden mellan sociala grupper inte fördjupas genom bostadssegregation. Eftersom Norrmalm idag tar emot förhållandevis få flyktingar, och har ett förhållandevis välmående lokalt näringsliv, bör andelen flyktingar som bosätter sig i stadsdelen öka. Socialdemokraterna anser att stadsdelsnämnden aktivt ska söka möjligheter att öka Norrmalms andel av stadens flyktingmottagande.

Ekonomiskt bistånd

Vi vill:

· Utarbeta former för att alla som söker ekonomiskt bistånd ska behandlas likvärdigt.

· Utveckla det förebyggande arbetet i stadsdelsnämnderna för att behovet av ekonomiskt bistånd ska minska.

· Hjälp med kostnader för bredband för barnfamiljer

· SL-kort skall ingå i normen för ekonomiskt bistånd för det arbetssökande som har behov av detta

Arbetsmarknadsåtgärder

Socialdemokraterna är bekymrade över hur alliansen fortsätter att på ideologisk grund nedmontera vår stad på ett sätt som på sikt även kommer skada arbetsmarknaden. Socialdemokraterna delar målsättningen att Stockholm ska sträva efter att vara en stad där internationella företag väljer att etablera sig och där företag startas och växer. Alliansens huvudsakliga åtgärd, vilket avspeglas i Verksamhetsplanen, är att ange privatisering av offentlig verksamhet som det som ska göra Stockholm till en attraktiv stad att etablera verksamhet i. En sådan enkelspårig och torftig politik skapar inte en framgångsrik arbetsmarknad. Detta uppnås istället genom olika åtgärder, och framförallt genom framtidssatsningar såsom vi Socialdemokrater presenterar i vår alternativa budget, satsningar på arbete, skola och förskola, och genom att skapa ett tryggt samhälle utan klyftor där alla kan delta och bidra.

I förvaltningens förslag till verksamhetsplan finns redovisat att egen- regiverksamheten beräknas kunna erbjuda 48 årsplatser för arbetslösa personer från de tre stadsdelarna. Också 35 platser på Jobbtorg Resurs skall kunna erbjudas målgruppen arbetslösa. Det framkommer inte om det utgår lön enl. kollektivavtal eller bara försörjningsstöd till dessa arbetslösa personer. Vi ser ändå positivt på detta förslag och tycker det är ett steg i rätt riktning.

I socialdemokraternas förslag finns den s.k. Sollentunamodellen som innebär att man anställer arbetslösa som uppbär försörjningsstöd inom Stockholms stad. Dessa personer får anställning på 1 år med kollektivavtalsbunden lön, efter anställningens slut har man förhoppningsvis skaffat sig både nya referenser och arbetslivserfarenhet som gör att man kan söka sig vidare på den öppna arbetsmarknaden. I vårt budgetförslag för Norrmalm beräknas att ca 20 årsplatser skulle erbjudas dessa arbetslösa, i de fall vi hade haft majoriteten.

Vi vill dock peka på några andra problem som möter de arbetssökande.

Många av aspiranterna på jobbtorgen saknar fullständig gymnasieutbildning. För denna grupp finns det ett behov av att kunna erbjuda längre utbildningsinsatser än vad som är fallet idag. Det är därför mycket angeläget att vuxenutbildningen byggs ut.

Sommarjobb

Under innevarande år drev vi fram en utökning av antalet sommarjobb.

Sommarjobb under gymnasietiden är den första kontakten med arbetsmarknaden för de flesta ungdomar. Det ger en förberedelse inför vuxenlivet, skapar rutiner, och det arbete som ungdomarna utför är värdefullt för staden. Det viktigaste är dock att man skaffar sig referenser och kunskap om arbetsmarknaden.

· Vi vill ha en utökning av antalet sommarjobb till alla berörda elever som har önskemål om ett arbete

Ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan för år 2013

2. återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2013 som grund

3. samt därutöver anföra följande

Majoritetens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2013 saknar tillräckliga medel för att kunna erbjuda stockholmarna en fullgod samhällsservice. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige finns 458,3 mkr mer än i den moderatledda majoritetens budget för stadsdelarna, varav drygt 220 mkr är resurser som förs över från Arbetsmarknadsnämnden till arbetsmarknadsåtgärder i stadsdelsnämnderna.

Enligt Miljöpartiets budgetförslag får Norrmalms stadsdelsnämnd ytterligare 15,5 mkr vilket vi menar är nödvändigt för att dels ge en acceptabel grundläggande service till medborgarna på Norrmalm, dels ge en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal. Vårt förslag till budget ger också möjlighet att styra verksamheterna i en grönare riktning.

För att vi tillsammans ska kunna nå högt satta klimatmål, målen i miljöprogrammet och vattenprogrammet samt bidra till att uppnå Sveriges miljökvalitetsmål behöver miljö- och klimatkompetensen stärkas på stadsdelsförvaltningen. Stadsdelen ska i samverkan med invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön och öka medvetenhet och engagemang för miljö- och klimatfrågor.

Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter, men också mot företag och hushåll. Verksamheterna på Norrmalm ska i största möjliga utsträckning tillgodose sina bilbehov via bilpooler.

Förskolan

Förskolornas barngrupper behöver minskas till högst 14 barn i småbarnsgrupperna och antalet barn per vuxen i förskolan ska minska. Dessutom är det viktigt att hålla nere förskoleenheternas storlek. Alla förskolor ska ges tillgång till genuspedagoger.

Upphandling

Arbetet med policy för upphandling bör vidareutvecklas, särskilt med fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav samt med tydliga och uppföljningsbara antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter. Staden ska också säkerställa att leverantörer inte flyttar vinster till så kallade skatteparadis för att undkomma skatt.

Mat och kost

Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Andelen ekologiska livsmedel i stadsdelens verksamheter ska vara 40 procent år 2013. Alla förskolor ska uppmuntras att ha minst en vegetarisk dag i veckan på sina matsedlar.

Den drastiska minskningen av vissa fiskarter är ett stort ekologiskt hot. Stadsdelen bör besluta att inte servera hotade fiskareter på förskolor, skolor och äldreboenden, också för att öka kunskapen hos förvaltning, personal och elever om ekologi och matens miljöpåverkan.

Konsumentvägledning

Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många undrar exempelvis hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag de ska välja och många vill kunna utnyttja sin konsumentmakt. Satsningar på konsumentvägledningen ska öka.

Diskriminering

Stadsdelen ska bedriva ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet tidigare var med och införde ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Stadsdelen ska tydligt prioritera arbetet med att säkerställa att ingen diskrimineras, exempelvis genom antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker.

Tillgänglighet

Arbetet för att den fysiska tillgängligheten i stadsdelen ska öka och attityderna till människor med funktionshinder måste förbättras. En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen samt att stadsdelsnämnden prioriterar detta arbete ytterligare.

Äldreomsorgen

Inom äldreomsorgen behövs fler platser i servicehus, vård- och omsorgsboenden, demensboenden och trygghetsbostäder. Det finns en ökad efterfrågan på kategoriboenden, exempelvis med inriktning på kultur, språk och hbt. Önskemål att starta äldreboenden som sociala företag ska bejakas. Maten som serveras inom äldreomsorgen ska vara vällagad, hälsosam och god, helst lokalt tillagad och ekologisk. Social gemenskap vid måltider är viktigt, till exempel bör matlag erbjudas. Det ska i varje stadsdel finnas kommunala alternativ, både när det gäller hemtjänst och äldreboende, eftersom det för många är en viktig del av valfriheten att kunna välja detta. I Miljöpartiets budget lägger vi ytterligare 3,5 mkr, jämfört med alliansens budgetförslag, på äldreomsorgen på Norrmalm.

Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och många orkar inte arbeta fram till pensionen. Staden ska utreda en riktad arbetsförkortning för personal i äldre- och funktionshinderomsorg.

Arbetsmarknad

Stadens arbetsmarknadsåtgärder ska vara utformade så att varje enskild person hittar kortaste väg till rätt jobb. I stället för nuvarande Jobbtorg ska ”En-dörr-in”-verksamheter finnas i varje stadsdel. Verksamheten ska omfatta alla arbetslösa, även dem som står allra längst från arbetsmarknaden och dem som är i behov av rehabilitering. Alla arbetssökande ska erbjudas skräddarsytt och individuellt stöd - vägledning, jobbcoachning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i verksamheten. Det sociala företagandet ska stimuleras. Den som är berättigad till försörjningsstöd ska även ha rätt till SL-kort.

Social barn- och ungdomsvård

Den sociala barn- och ungdomsvården behöver kraftiga förstärkningar. Staden ska aktivt stödja föräldrar med missbruksproblem, barn till psykiskt funktionshindrade och andra barn som far illa. Resurserna till missbruksvården ska öka så att de som söker behandling ska kunna beviljas detta. Vård och behandling för personer med missbruk ska alltid utgå från den enskilde.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Alla som lever i hemlöshet ska erbjudas ett personligt ombud som ett sätt att skapa nya nätverk och få hjälp med myndighetskontakter.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. avslå förslaget till privatisering av offentlig verksamhet (s.k. aktivitetsplan punkt 1)

2. godkänna förslagen till resultatenheter och omslutningsförändringar (punkt 2.3)

3. godkänna förslaget till internkontrollplan och system för internkontroll (punkt 4 och 5)

4. SL-kortet återinförs som en del av normen för försörjningsstöd

5. förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings/rehabiliteringsverksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade

6. förvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget för år 2013 i kommunfullmäktige och vad som anförs i detta förslag till beslut.

7. i övrigt avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2013 och

8. därutöver anföra följande:

Solidaritet, Demokrati och Social Rättvisa

Den moderatledda majoriteten har sedan 2006 sålt ut en stor del av stockholmarnas gemensamt ägda tillgångar och maktkoncentrationen har ökat. I takt med detta har invånarnas möjligheter att påverka de politiska besluten minskat och den lokala demokratin undergrävts. Högeralliansen sänker skatten med 15 öre, ett par tjugor i månaden för genomsnittsstockholmaren, men staden förlorar ca 300 miljoner till förbättringar av stadens verksamheter. T.ex. anställa fler personal för att reellt minska ungdomsarbetslösheten.

Vänsterpartiet återställer i stället skatten till 2006 års nivå, vilken ger staden över 1 miljard kronor mer till driften av verksamheten än högeralliansens budget ger.

Vänsterpartiets högst prioriterade frågor är att driva pedagogisk verksamhet, socialtjänst, stöd och service till funktionshindrade, äldreomsorg och kultur i egen regi och följaktligen ta tillbaka driften när entreprenadavtalen går ut. Detta omintetgörs till stora delar på grund av att kommunallagen tillåter att avtal med privata utförare sträcker sig längre än den aktuella mandatperioden. Ett förhållande som delvis sätter det parlamentariska systemet ur funktion – en ny majoritet kan härvidlag inte besluta vilken driftsform den vill använda sig av. Vänsterpartiet vill använda tre miljarder av stadens kapital till satsningar på stadens personal och jämställdhetsarbete, bostäder och miljö och framtid. Vi vet att en stor satsning på utbildning och kortare arbetstid för stadens personal ökar kvaliteten i verksamheterna och gör människorna friskare och ger dessutom fler arbeten.. Att göra Stockholm tillgängligt för alla som bor här och bygga bort bostadsbristen med fler hyresrätter är två av våra andra prioriterade rättvisesatsningar.

Privatbilismen i Stockholm försämrar både luft och framkomlighet. Därför vill Vänsterpartiet bygga ut cykelbanor och kollektivtrafik och i etapper göra innerstaden bilfri. För att driva på utvecklingen av förnyelsebara bränslen, energieffektivisering och biogas vill vi skapa ett nytt kommunalt energibolag.

Den borgerliga majoriteten har tidigare haft tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I vård- och omsorgsverksamhet är det användarnas upplevelse av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används. I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.

Vänsterpartiets prioriterade områden

Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd vill främst vara en röst för dem som av olika skäl behöver samhällets solidariska stöd. Det här vill vi satsa på:

- Återkommunalisera privatiserad verksamhet

- Barn och ungas välfärd

- Vård och omsorg

- Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

- Demokrati

- Jämställdhet och personal

- Miljö

Förskolan

Under Högeralliansens styre har förskolan åter fått alldeles för stora avdelningar och därmed så stora barngrupper att de medför direkt skadliga förhållanden, både för personalen och för barnen.

Vänsterpartiet vill ha högst 15 respektive 12 barn på avdelningarna och att fler personal inklusive fasta vikarier anställs. Dessutom måste kulturinslagen öka inom förskolan.

Äldreomsorgen

Då det är oklart om högeralliansens stopp av utförsäljningen av Vård- och omsorgsboendet Väderkvarnen är tillfälligt eller permanent fortsätter Vänsterpartiet att kräva att Väderkvarnen ska drivas i kommunal regi.

Den under 2010 återkommande frågan om årslånga missförhållanden på äldreboendet Vasen borde avskräcka all privatisering av äldreboende. Eventuella klagomål om missförhållanden på kommunalt drivna verksamheter kan åtgärdas omedelbart. Det besparar stort lidande för de boende och deras anhöriga. Det sparar också personell kraft för förvaltningen och kostnader för konsultarvoden. Skattepengar som går till omsorg om våra gamla ska stanna och verka i verksamheten.

Erfarenheten har också lärt oss att de privata bolagen som driver vård- och omsorgsboenden ökar lönsamheten genom att minska på personal, servera sämre mat och sämre omvårdnad. Ett sätt att förhindra detta är att förbjuda bolagen att ta ut vinst i verksamheter av vård, omsorg och skola.

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Som vi tidigare påpekat kan vår äldreverksamhet utvecklas, vilket kräver generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen. För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar var och ens behov. Personal inom hemtjänsten ska ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Ideella organisationers medverkan i vård och omsorg

Vänsterpartiet har noterat Högeralliansens strävan att knyta frivilligorganisationerna till förvaltningens verksamhet. Självfallet är det positivt med samarbete med frivilliga ideella organisationer. Inte minst för frivilligorganisationernas medarbetare som känner sig behövda. Vi vill dock påpeka riskerna med att överlåta uppgifter på oavlönade personer för att spara in på personal. T.ex. den viktiga kontinuiteten av insatser kan bara en fast avlönad personal ge.

Det är alltså Vänsterpartiets absoluta uppfattning att samhället ska ge de äldre en värdig ålderdom genom kommunala insatser och inte genom välgörenhet. Äldres vård måste få kosta.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och socialpsykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till privatisering av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv.

Tillsynen av familjehemsvården måste stärkas. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdelsnämndernas ansvar.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång, Norrmalm – eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen – behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge). Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Sysselsättning/arbetsrehabilitering – ”servicegrupp” inom Norra innerstan skall startas. Den gemensamma strategin för missbrukarvården som togs fram av S, V och Mp ska genomföras.

I en situation där människor kastas ut ur försäkringskassa och A-kassa måste verksamheten tillföras betydligt mer pengar. Vänsterpartiet anser att ekonomiskt stöd skall ha egen budgetpåse alltså inte belasta övriga verksamheters budget vid kassabrist. Då det dessutom är en laglig rättighet att uppbära stöd måste detta gå före budget. Högeralliansen centraliserar också mottagningar för människor som är beroende av försörjningsstöd. I norra innerstan hänvisas Norrmalms och Kungsholmens biståndssökande till Östermalm. Dessutom ligger det s.k. jobbtorget på Söder. Det är därför ytterst angeläget att ett SL-kort ska ingå i det ekonomiska stödet.

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

Kultur och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Barn, unga och äldre ska få ökad tillgång till kultur och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för försörjningsstöd. Det måste också bli ett slut för metoden att barn och ungdomars fritid ska betala Alliansen skattesänkningar och otillräckliga budgetramar. Bygg ut verksamheten istället med t.ex. av ungdomarna önskade lokala träffpunkter.

Jämställdhet och Personal

Heltid ska vara en rättighet för alla. Antalet timanställningar måste minska. Det är också dags att definiera om begreppet heltid, i första hand inom de yrkesområden som innebär fysiska påfrestningar. Vänsterpartiets mål är lagstadgad 6-timmarsdag med oförändrad lön för alla. Kortare arbetstid ger friskare människor, stärkt jämställdhet, bättre livskvalitet, fler arbetstillfällen och mer tid för omtanke om miljön. Vinster som till stor del finansierar de ökade kostnaderna. I förskolan ska finnas tillgång till genuspedagoger och andra verksamheter ska bedrivas med genusperspektiv.

Miljö

Innerstadens största miljöfråga är avgasutsläpp från biltrafiken. För att så småningom uppnå en bilfri innerstad föreslår vi att följande gator blir bilfria: Drottninggatan- Norrtullsgatan fram till Norrtull, Odengatan mellan S:t Eriksgatan och Dalagatan, där biltrafiken flyttas till Karlbergsvägen, samt Luntmakargatan. Denna gamla gata, med Vasastans äldsta bebyggelse, blir en gågata – ett bilfritt alternativ till Sveavägen, senare även Rörstrandsgatan, Roslagsgatan och Surbrunnsgatan. City skulle omgående kunna göras fri från privatbilism och hyresrätter kunna byggas på P-hustomterna.

Miljövänlig sophantering ska ske genom krav på fastighetsägarna att tillhandahålla miljöutrymmen för sopsortering

I övrigt hänvisar vi den intresserade till Vänsterpartiets budgetreservation i kommunfullmäktige, där våra stadsövergripande SdN- satsningar finns beskrivna.

§9 Revisionsrapport med begäran om yttrande över rapporten Tryggheten i stadens parker.

Diarienummer 1.4.-628/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens yttrande över revisionsrapporten.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 november 2012.

Stadsrevisionen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en revisionsrapport om tryggheten i stadens parker.

Syftet med granskningen har varit att bedöma om stadsdelsnämnderna i samverkan med trafik- och renhållningsnämnden arbetar på ett tillfredsställande sätt med trygghetsskapande åtgärder när det gäller stadens parker. Enligt revisionskontorets bedömning har nämnden i huvudsak en tydlig styrning, kontroll och uppföljning av trygghetsarbetet i parkerna.

Förvaltningen delar revisionskontorets uppfattning att det behövs ett stadsövergripande dokument med riktlinjer för trygghetsarbetet i stadens parker.

Förvaltningen ser därför fram emot trafikkontorets uppdatering av Stockholms parkprogram, som ska ge riktlinjer och tydligt fokus på trygghetsfrågor i parkerna. Vidare anser förvaltningen att frågeställningarna i stadens medborgarundersökning och trygghetsmätning behöver samordnas och att frågorna ska formuleras så att parkfrågorna blir mätbara och kan urskiljas från frågorna om stadsmiljö på gator och torg.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§10 Renovering av hygienutrymmen på Riddargårdens vård- och omsorgsboende med

Diarienummer: 2.6.-152/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i Stockholm AB beställa genomförande av ombyggnation av hygienutrymmen på Riddargårdens vård- och omsorgsboende.

2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr per lägenhet, 3,6 mnkr totalt.

3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 3,5 mnkr för tomgångshyror på Riddargården.

4. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansmedel för merkostnader i samband med evakueringen från Riddargården med 1, 2 mnkr.

5. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansmedel för ersättningsbostäder under evakueringen samt evakueringskostnader för LSS-gruppbostaden på plan 6 med 0,8 mnkr.

6. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 november 2012.

Arbetsmiljöverket beslutade att, vid vite av 2 mnkr, förbjuda Stockholms stad att efter den 15 januari 2015 upplåta lokalerna på Riddargårdens vård- och omsorgsboende för att bedriva omvårdnadsarbete. Bristerna enligt arbetsmiljölagen gäller samtliga hygienutrymmen/toaletter på plan 2 – 5, då dessa är för trånga. Stadsdelsförvaltningen fick vid nämndsammanträde den 19 april 2012 i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i Stockholm AB beställa förprojektering av ombyggnation av Riddargårdens vård- och omsorgsboende i syfte att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Under ombyggnadstiden måste de boende på samtliga våningsplan, inklusive LSS-gruppbostaden på plan 6 evakueras.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§11 Yttrande till Förvaltningsrätten i Stockholm angående överklagat beslut fattat av stadsdelsnämnden. Mål nr 18706-12

Diarienummer: 1.2.4.-388/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Till Förvaltningsrätten i Stockholm överlämnas yttrande i mål nr 18706-12 enligt förvaltningens förslag, bilaga 2.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 december 2012.

Per-Ola Larsson har inkommit till Förvaltningsrätten i Stockholm med en begäran om laglighetsprövning enligt kommunallagen gällande Norrmalms stadsdelsnämnds beslut den 23 augusti 2012 beträffande hans medborgarförslag om ”sociala insatser för barn och ungdomar”. Beslutet innebar att nämnden överlämnade förslaget till förvaltningen för besvarande.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§12 Motion om fler personliga ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-564/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP), vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 november 2012.

Stefan Nilsson och Jonas Eklund (båda MP) har i en motion till kommunfullmäktige före­­­slagit att tillgången på personliga ombud i Stockholms stad förstärks så att den motsvarar efterfrågan och att antalet ombud utökas till minst tjugo. Stefan Nilsson och Jonas Eklund uppger att verksamheten berörts av flera omorganisationer, upphandlingar och på senare tid också kraftiga nedskärningar.

Det är ingen tvekan om att personliga ombud fyller en viktig funktion för många personer med psykisk funktionsnedsättning. Vad gäller Norrmalm bedömer förvaltningen att behovet av personligt ombud är väl tillgodosett. Förvaltningen har däremot ingen närmare uppfattning om antalet personliga ombud i andra stadsdelar motsvarar efterfrågan och kan därför inte ta ställning till förslaget om att utöka antalet ombud i staden.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med Miljöpartiets förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (V) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med Miljöpartiets förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP), vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) samt ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. avslå förvaltningens föreslag till beslut

2. anta motionens förslag i dess helhet

Efter de stora nedskärningarna som gjordes tidigare har de funktionsnedsatta och deras organisationer vittnat om att resurserna för detta ändamål inte längre räcker.

Detta är en mänskligt och samhällsekonomiskt värdefull funktion som behöver förstärkas i staden som helhet.

§13 Motion om förbättringar av stadens föreningstavlor – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-589/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 november 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Maria Hannäs (V), om förbättringar av stadens föreningstavlor. Motionären anser att det ska finnas en gemensam standard för stadens föreningstavlor och föreslår kommunfullmäktige besluta om att en översyn ska göras, samt att en policy ska tas fram när det gäller antalet tavlor, storlek, utformning, placering och underhåll. Förvaltningen är positiv till förslaget om en gemensam policy för stadens föreningsmeddelandetavlor och anser detta ska göras inom ramen för pågående arbete med att ta fram en skyltpolicy för parkerna. Detta projekt leds av trafikkontoret i samarbete med representanter från stadsdelsförvaltningarna.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§14 Stadsledningskontorets förslag till nytt IT-program för Stockholms stad – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-576/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 oktober 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av stadsledningskontorets förslag till Nytt IT-program för Stockholms stad 2013-2018.

I ärendet föreslås att dagens e-tjänstprogram och utvecklingsmodell ersätts av en sammanhållen modell för central finansiering av verksamhetsutveckling med hjälp av IT. Den föreslagna modellen innehåller fem prioriterade områden (portföljer) från vilka medel tilldelas för att finansiera projekt som bidrar till att stärka organisationens förmåga att nå sina mål.

Vidare föreslår stadsledningskontoret en sammanhållen modell för mätning och uppföljning av stadens IT-verksamhet. Modellen omfattar ett antal perspektiv som syftar till att ge en mångsidig bild av stadens IT, bland annat dess kostnadseffektivitet och förmåga att bidra till uppfyllelse av stadens mål.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till Nytt IT-program för Stockholms stad, i synnerhet det innovativa IT-stödet som föreslås för att prova ny teknik eller kreativa idéer i liten skala.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Överlämna förvaltningens förslag till remissvar utan eget ställningstagande.

§15 Utbildningsförvaltningens förslag till skolplan för Stockholms stad – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-602/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 november 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslaget till skolplan för Stockholms stad. Synpunkterna ska vara skolroteln tillhanda senast den 21 december år 2012.

Kommunfullmäktige har i budget beslutat att Stockholms stads skolplan ska revideras 2012. Utgångspunkten har bland annat varit kommunfullmäktiges budget med inriktning för kommande år samt de nationella mål som styr skolan. Den reviderade skolplanen innebär bl. a att teknik och entreprenörskap har tillkommit som prioriterade områden. Skrivningarna kring övergången förskola till grundskola har utvecklats. En av de nya formuleringarna är att förskolan och grundskolan tillsammans med föräldrarna har ett gemensamt ansvar för barns fostran, utveckling och det livslånga lärandet.

Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget om den reviderade skolplanen. Förvaltningen anser dock att skolplanen och kommande reviderad förskoleplan tydligt bör länkas samman med skolplanen kring områdena barn- och kunskapssyn samt övergången förskola till grundskola.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Vi ställer oss delvis bakom förvaltningens förslag till yttrande över skolplanen. Men vill anföra några tillägg till vårt bifall:

Vi vill ha mindre klasser med färre elever redan från första klass. Det medför att eleverna blir ”sedda” och får mer tid med läraren. Då bedömer vi att förutsättningarna ökar för att högre resultat nås vad gäller kunskapsinhämtande.

De borgerliga har utlovat sommarskola för dem som inte klarat godkända betyg. Den hjälpen införs först efter nionde årskursen. Då har man redan upplevt en skolgång med negativt utfall.

Sommarskola borde erbjudas långt tidigare under skolgången och ges till dem som har behovet av att läsa upp sina betyg.

Ledamöterna Shadi Larsson och tjänstgörande ersättare Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

delvis besluta enligt förvaltningens förslag till beslut och därutöver anföra följande:

Ett stort problem i dagens skola är att många elever går ut 9:an utan fullständiga betyg.

Majoriteten av dessa barn är barn till utomeuropeer eller lågutbildade föräldrar med svag ekonomi.

Enligt Statistiska centralbyrån våren 2012 saknade 22,6 procent av de elever som slutade årskurs 9 i grundskolan fullständiga betyg. Det innebär att de inte uppnådde betyget godkänt i ett eller flera av alla grundskolans ämnen. Vi kan se att betygen förbättras för alla elevgrupperutom för pojkar med utländsk bakgrund och pojkar som har föräldrar med lägre utbildning.För de två elevgrupperna har betygen tvärtom sjunkit och det är väldigt oroande.

Det går att skapa en skola där alla elever, oavsett bakgrund och bostadsområde, når målen. En skola som sätter kunskapen i centrum, satsar på varje elev och följer upp hen och skapar goda, ömsesidiga och respektfulla relationer mellan pedagoger och elever och deras föräldrar, kan nå detta. Vi tror att alla elever kan klara sina studier bara de får rätt förutsättningar.

Det finns mycket mer att säga om förslaget till skolplan. Vi väljer här att lyfta ytterligare ett antal punkter:

För det första: Skolplanen behöver fastslå att bedömning av elever är en helt central del i skolans arbete med att stimulera lärande och kunskapsutveckling. Staden har tidigare gjort ett väldigt bra utvecklingsarbete inom bedömning på stadens skolor, inom ramen av Pedagog Stockholm. Men de lärdomar som dragits där syns inte i skolplanen, vilket Miljöpartiet beklagar. Ett ensidigt fokus på betyg som den viktigaste formen av bedömning är olyckligt. Vi vill i stället se en mer regelbunden och undervisningsnära satsning på bedömning i skolan. Att en stadieindelning av skolans organisation skulle ge möjligheter till korrekt betygssättning är också svårt att se motiveringen till.

För det andra: Instrument som nationella ämnesprov måste främst syfta till att ge återkoppling till lärare och skolledning. Nationella prov behöver, i motsats till vad planen fastslår, rättas av den lärare som också har undervisat de elever som gjort proven. Annars blir det svårt med den nödvändiga återkopplingen tillbaka till läraren i syfte att utveckla undervisningsmetoderna. Vi saknar skrivningar som istället sätter fokus på den viktiga sambedömningen. Skolplanen uttrycker inte heller hur stadens elever ska garanteras en allsidig bedömning.

För det tredje: Det saknas resonemang, i skolplanen, gällande att främja närvaron i skolan, särskilt i gymnasiet. Problemen med för tidiga avhopp i gymnasieskolan är fortsatt en utmaning för staden. Att skärpa upp administrationen kring olovlig frånvaro kan vara en del av arbetet men det är långt ifrån tillräckligt. Miljöpartiet har tidigare föreslagit att staden arbetar mer framåtsyftande för att främja alla elevers närvaro i gymnasieskolan. Den målbild som borde fastslås är en meningsfull, utvecklande och hanterbar gymnasieskola för alla.

För det fjärde:
Kvalitet handlar om att nå uppställda krav och kraven på skolan är att alla elever, oavsett vilket stöd de behöver, ska utvecklas så långt det är möjligt. Det är inte ständigt högre resultat som vi ska avkräva skolan. Istället ska vi ställa hårdare krav på högre kvalitet i undervisningen. Skillnaden kan upplevas som liten men uppmätta resultat är inte samma sak som faktiskt lärande. Kvalitet i skolan ger självklart resultat. Men resultat är inte nödvändigtvis kvalitet. Den skola som tar sig tid också med de elever som har det svårt, kommer att redovisa lägre resultat än om den som låter bli. Däremot innebär det högre kvalitet.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Överlämna förvaltningens förslag till remissvar utan eget ställningstagande.

Särskilt uttalande

Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:

Centerpartiet anser att följande ändringar och tillägg vad gäller förslag till skolplan för Stockholms stad är nödvändiga:

Skola i världsklass

Första meningarna bör bytas ut till:

Skolans huvuduppgift är att rusta elever med kunskaper och färdigheter för ett liv med studier, arbete och företagande.

Kunskap och lärande

I stycke 1 där det passar:

Eleverna behöver veta vilka mål de ska nå och vad de ska göra för att nå dem, samt hur de ska kunna utvecklas framöver.

Stycke 3 kan kompletteras med att undervisningen i läs- och skrivinlärning ska hålla en hög kvalitet så att alla barn lär sig läsa det första skolåret.

Stimulans och stöd

Stycke 4:

De kunskaper som eleven har med sig måste valideras.

IT för ett bättre lärande

Ett nytt stycke 4:

För att IKT ska användas mångsidigt behöver lärarna ständigt utvecklas och kompetensutvecklas i området.

Entreprenörskap

Tillägg eller skriva om stycket:

Med ett entreprenöriellt lärande kan elever mötas i sina erfarenheter och idéer om hur kunskaper används och på så sätt bli mer motiverade. Nyfikenheten i lärandet är en stor drivkraft som bör hållas levande så länge som möjligt. Entreprenörskap kan vara viljan och modet att pröva en idé som blir till en produkt eller en tjänst. I entreprenörskapet ligger den viktiga förmågan att sälja kompetenser.

Kreativitet och skapande

Nytt stycke mellan det första och det andra:

De praktiska ämnena gör att eleverna tillgodogör sig övriga ämnen på ett bättre sätt då de måste omsätta teori i praktisk handling.

Elevers hälsa

Skolidrotten bör vara ett eget stycke, liksom ett eget stycke för skolmåltiden. Nytt stycke för skolgården.

Skolidrotten har stor betydelse för elevernas fysiska hälsa och bidrar till goda förutsättningar för studier och lärande. Att uppmuntra till fysisk aktivitet bland eleverna är en angelägen uppgift för skolan. Rörelse är viktig för alla elever och skolan ska ha en pedagogik som eftersträvar rörelse. Samverkan med idrottsföreningar bör uppmuntras.

Skolmåltiden har stor betydelse för hälsa och inlärning. Den är en viktig del av skoldagen och ska vara en helhetsupplevelse vad gäller att ge eleverna energi och näring, social samvaro. Måltidsstunden ska se vara ett tillfälle för avkoppling samt att inhämta energi och näring. Maten ska vara varierad, dofta och smaka gott, samt presenteras på ett fint sätt. Maten ska i så stor utsträckning som möjligt vara lagad från grunden.

Skolgårdens utformning är av betydelse för att inbjuda till barns aktivitet och rörelse. Att få utlopp för sin energi på rasten är viktigt för att koncentrera sig under lektionstid.

§16 Förslag till utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt LSS – korttidstillsyn för skolungdom över 12 år – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-627/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 november 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om att införa valfrihet vad gäller insatsen korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år och att införa en ersättningsmodell som innebär att ersättningen är densamma för alla utförare, oavsett regiform.

Förvaltningen är positiv till förslaget om att insatsen korttidstillsyn ska omfattas av valfrihetssystemet men anser inte att upptagningsområdet för en LOV-upphandling ska begränsas till att omfatta verksamheter inom Stockholms stad. Förslaget om att införa en fast ersättning till samtliga utförare välkomnas. Att förhandla med privata utförare om ersättning är i de flesta fall mycket tids­krävande och den föreslagna ersättningsmodellen kommer därför att frigöra en
del resurser.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Överlämna förvaltningens förslag till remissvar utan eget ställningstagande.

§17 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad, projekt eDok – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-626/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 november 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder och facknämnder om införandet av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad - projekt eDok.

Projektet syftar till att införa standardiserade arbetssätt med ett gemensamt tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering för att bl.a. få lägre kostnader för ärendehantering, effektivare handläggning och ökad säkerhet för att rätt information och handlingar kommer till rätt personer.

De som huvudsakligen kommer att använda de standardiserade arbetssätten med tekniskt systemstöd är nämndsekreterare och registratorer, handläggare och chefer. Utöver det kommer förtroendevalda och medborgare, samt privata utförare, näringsliv och myndigheter i samverkan med staden att ta del av effekterna.

Förvaltningen är positiv till förslaget om införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§18 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2012

Diarienummer 1.2.1.-133/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen redovisade ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 december 2012.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2012 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för december. Totalt beräknas ett underskott om 4,8 mnkr. Detta är en förbättring med 0,4 mnkr i jämförelse med månadsrapporten för oktober. Alla enheter uppmanas att minska sina kostnader för att minska budgetunderskottet. Sedan augusti gäller inköpsstopp för hela förvaltningen samt stor restriktivitet vad gäller timanställda och vikarier.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§19 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms pensionärsråd den 10 december 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§20 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshindersfrågor den 10 december 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§21 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Flexibel ledsagning efter behov – uttalande från Synskadades Riksförbund Stockholm Stad.
Diarienummer 1.6.-669/2012

2. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 8 – 29 november 2012.

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§22 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Beslut

Beslutsfattare

Besluts-
datum

Beslut om nedskrivning/avskrivning av fordringar i bokföringen.

Ulrika Klemets

2012-11-23

Förslag till beslut

Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)