Din position: Hem > Tyresö kommun > Barn- och utbildningsnämnden > Sammanträde 2014-03-26
Barn- och utbildningsnämndens beslutNämnden noterar informationen.
Beskrivning av ärendetHR-chef Ulf Haraldsson och biträdande HR-chef Eva Liliequist informerar om genomförd medarbetarenkät 2013 samt friskvård.
Beskrivning av ärendetEkonomichef Sigbrith Martinsson informerar om budget 2014.
Dnr 2014/BUN 0050 10Barn- och utbildningsnämndens beslut1. Beslut tas nästa nämndsammanträde.
2. Den ekonomiska uppföljningen per februari 2014 noteras och skickas vidare till kommunstyrelsen.
Beskrivning av ärendetEkonomiavdelningen har presenterat en ekonomisk uppföljning per 28 februari 2014 för Barn- och utbildningsnämndens område. Uppföljningen visar utfall till och med februari samt prognos för helåret.
Bilaga tjänsteskrivelse "Förändring av budgetram och ekonomisk uppföljning per februari 2014.
BilagorTjänsteskrivelse - Förändring av budgetram och ekonomisk uppföljning per februari 2014.pdf
Dnr 2014/BUN 0051 10Barn- och utbildningsnämndens förslag till kommunstyrelsenRemissvaret avseende planeringsförutsättningar inför kommunplanen 2015-2018 godkänns.
Barn- och utbildningsnämndens beslutRemissvaret avseende planeringsförutsättningar inför kommunplanen 2014-2018 godkänns.
ReservationSocialdemokraterna lämnar skriftlig reservation.
Särskilt yttrandeVänsterpartiet och Miljöpartiet lämnar särskilda yttranden.
Beskrivning av ärendetBarn- och utbildningsnämnden är ombedd att svara på vilka viktiga och väsentliga omvärldsfaktorer som bör beaktas i den fortsatta planeringen med kommunplanen 2015-2018 utifrån omvärldsanalys 2014. Vidare om något bör beaktas som framkommit i samband med bokslut/verksamhetsberättelse för 2013 och/eller budget/nämndplan 2014. Av svaren ska det också framgå om det finns investeringsbehov som inte tagits upp i investeringsprogrammet eller förändringar i gällande investeringsprogram samt om det föreligger förslag till förändringar av taxor och avgifter.
Den omvärldsanalys som är gjord med planeringsförutsättningar för de närmaste åren är gedigen, allsidig och relevant och en god grund för den strategiska planeringen framåt. Förvaltningen vill dessutom särskilt framhålla några viktiga utvecklingsområden: personalförsörjning, volymanpassning, studie- och yrkesvägledning, modersmål, IT och ett extra skolår.
OrdförandeutlåtandeTyresös förskolor och skolor ska fokusera på uppdraget att förmedla kunskap till barn och elever. Alla ska mötas av höga förväntningar och känna att de får det stöd och den uppmuntran de behöver. När man inte lyckas i skolan, inte kommer in på arbetsmarknaden och inte får ett sammanhang är risken stor att hamna i ett utanförskap. Risken är att man söker sig till gemenskaper som bekräftar, snarare än utmanar, den egna verklighetsuppfattningen. Eleverna har rätt till en likvärdig utbildning och individuella behov och olikheter medför krav på flexibilitet och samverkan, vi måste se olikheterna som en tillgång. Varje elevs utbildning ska sättas i fokus med eller utan stödformer och de skall erbjudas utmaningar som leder till utveckling och lärande utan gränser. All forskning visar att framgångsrika skolor kännetecknas av elever som känner till kunskapskraven och når målen, lärare som har höga för-väntningar på eleverna och att skolan arbetar utifrån ett inkluderande arbetssätt. Omvärldsanalysen pekar på flera viktiga bitar när det gäller våra verksamhetsområden.
Fler elever som börjar gymnasiet är inte tillräckligt förberedda och detta får till följd att elever byter eller i värsta fall hoppar av sina utbildningar. En viktig del är att eleverna ända från förskoleklass och genom hela skoltiden får tillgång till en studie och yrkesvägledning med god kvalitet och som är rättssäker. Syftet är att eleven ska få en ökad självkännedom och kunna göra medvetna val. En utvecklad studie- och yrkesvägledning är en åtgärd för att förebygga att ungdomar hamnar i utanförskap senare i livet och här pågår ett förändrings-arbete. En rapport från Skolverket visar att trots att all forskning visar att tidiga insatser lönar sig bäst så är det vanligast att ge särskilt stöd ju äldre eleverna är. Sveriges kommuner och landsting har en särskild temagrupp som arbetar med frågan om tidiga insatser. Hur det ser ut i Tyresös skolor bör kartläggas och analyseras för att säkerhetsställa att våra resurser används på rätt sätt. Andelen nyanlända elever kommer att öka enligt Migrationsverkets bedömning. Detta kommer att innebära att behovet av modersmål och studiehandledning kommer att öka. För att möta behoven på ett likvärdigt och rättssäkert sätt behöver vi se över hur arbetet med nyanlända elever kan förbättras. Stockholms län fortsätter att växa, så också Tyresö. Fram till 2023 kommer innevånarantalet i Tyresö öka med ca 8 000, vilket sannolikt kommer att innebära att det i framtiden kommer att behövas fler lokaler speciellt i förtätningsområdena. På kommunnivå bedöms nuvarande lokalbestånd täcka förskolans behov inom de närmaste åren, det kan dock vara skillnader om man studerar behoven per delområde. Vi behöver ha en flexibel organisation med kapacitet till snabb omställning efter framtida behov. Sammantaget visar omvärldsanalysen att vi behöver en samlad översyn hur resurserna används för att få en effektiv och ändamålsenlig resursanvändning för en högre mål-uppfyllelse för våra elever.
YrkandeJannice Rochstroh (S) har ett yrkande om fyra tillägg till kommunplanen:
1. Investeringsbehov avseende lokaler2. Hur ska man bemöta det sjunkande kunskapsresultatet?3. Dialog om effekten av överetablering av grundskoleplatser4. Diskussion om den ökande segregationen i kommunens skolor
BeslutsgångOrdföranden ställer yrkande nummer 1 under proposition och finner att detsamma är avslaget.Ordföranden ställer yrkande nummer 2 under proposition och finner att detsamma är avslaget.Ordföranden ställer yrkande nummer 3 under proposition och finner att detsamma är avslaget.Ordföranden ställer yrkande nummer 4 under proposition och finner att desamma är avslaget.
BilagorTjänsteskrivelse - Remissvar avseende planeringsförutsättningar inför kommunplan 2015-2018.pdfOmvärldsanalys 2014.pdf
Dnr 2013/BUN 0080 016Barn- och utbildningsnämndens beslutUppföljningen av internkontrollplan 2013 godkänns.
Beskrivning av ärendetEnligt kommunens redovisningsreglemente är varje nämnd ansvarig för den interna kontrollen inom sitt ansvarsområde. Under 2013 har internkontroll skett inom områdena utbetalning av skolpeng, inbetalning av barnomsorgsavgifter, F-skattsedel fristående förskolor, plan för tillsyn och granskning av förskolor i kommunen samt rättssäkerhet och ekonomi avseende modersmålsundervisning.
BilagorTjänsteskrivelse - Uppföljning av internkontrollplan 2013.pdf
Dnr 2014/BUN 0028 41Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs.
Särskilt yttrandeSocialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet inkommer med särskilda yttranden vilka kommer att vidarebefordras till Skolinspektionen.
Beskrivning av ärendetBarn- och utbildningsnämnden i Tyresö kommun ombads att yttra sig över en ansökan från Internationella Engelska skolan AB att starta friskola läsåret 2014/2015. Barn- och utbildningsnämnden beslöt 2013-03-25 (BUN 2013 036,41) att anta barn- och utbildningsförvaltningens yttrande som sitt eget. Nu återkommer den Internationella Engelska skolan AB med samma ansökan inför läsåret 2015/2016. Därför bedömer förvaltningen att samma beslutsunderlag som presenterades är giltig även inför detta yttrande.
BilagorTjänsteskrivelse - Yttrande om Internationella Engelska skolan.pdfYttrande Internationella Engelska skolan 130313.pdf
Dnr 2014/BUN 0008 013Barn- och utbildningsnämndens beslutRapporten noteras. Förvaltningens handlingsplan kommer att presenteras i nämnden.
Beskrivning av ärendetHöstterminen 2011 infördes gemensamma rutiner för pedagogiska måltider i de kommunala skolorna. Tidigare hade såväl regler som kostnader för de pedagogiska måltiderna varierat mellan skolorna. Syftet med förändringen var att skapa gemensamma rutiner samt att följa gällande skattelagstiftning. I samband med de nya rutinerna beslutades att personalens situation skulle följas upp. Medborgarfokus kvalitetsenhet har genomfört en temagranskning av hur de pedagogiska måltiderna på grundskolorna i Tyresö kommun fungerar ur ett elevperspektiv. Granskningen fokuserar på miljön i skolrestaurangerna och inte på matens kvalitet eller näringsinnehåll. Vid granskningen har bland annat följande aspekter berörts: Organisation av de pedagogiska måltiderna, vuxennärvaro, elevernas upplevelse av miljön samt uppföljning och utvärdering av miljön i skolrestaurangerna.
Med färgmarkering i rapporten kategoriseras olika grader av kvalitet. · Som exempel på god kvalitet nämns i rapporten: de vuxnas ansvarstagande i samband med den pedagogiska måltiden, att de flesta vuxna äter pedagogiskt med eleverna samt att det på några av skolorna pågår arbete med miljöfrämjande åtgärder och för att minimera störande ljud i skolrestaurangerna. · De utvecklingsområden som påtalas är: att arbeta för att skolmåltiden integreras i den övriga undervisningen samt det systematiska arbetet med att planera, följa upp och utveckla miljön i skolrestaurangerna. Respektive rektor har ansvaret för att utveckla detta. · Område för omedelbar åtgärd är att huvudmannen bör upprätta en handlingsplan för att kartlägga och åtgärda höga ljudnivåer i flera av kommunens skolrestauranger.
BilagorTjänsteskrivelse - Temagranskning av pedagogiska måltider.pdf
Dnr 2014/BUN 0040 014Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs.
Beskrivning av ärendetHöstterminen 2011 infördes gemensamma rutiner för pedagogiska måltider i de kommunala skolorna. Tidigare hade såväl regler som kostnader för de pedagogiska måltiderna varierat mellan skolorna. Syftet med förändringen var att skapa gemensamma rutiner samt att följa gällande skattelagstiftning. En kostnad om 15 kr infördes för den pedagogiska måltiden, samtidigt som kostnaden för de lärare som inte äter pedagogiskt ökade till 40 kr. I samband med de nya rutinerna beslutades att personalens situation skulle följas upp. Lärarförbundet genomförde i januari 2014 en enkät för att ta reda på bland annat förutsättningarna för personalen att äta medhavd lunch samt om trivseln påverkats av kostnaden för den pedagogiska måltiden. Enkäten har besvarats av 72 lärare på 11 av de 13 kommunala grundskolorna i Tyresö kommun. Majoriteten av de svarande anger att skolan erbjuder tillräckliga förutsättningar för att personalen ska kunna äta medhavd lunch samt att förändringen inte påverkat trivseln negativt. I enkätens 48 fritextsvar beskriver 15 lärare miljön i skolrestaurangen som stressig. När det gäller kostnaden för den pedagogiska måltiden anser 23 lärare att maten återigen ska vara kostnadsfri. Definition av begreppet pedagogisk måltid · Pedagogisk måltid sker på arbetstid · Personalen ska handleda barn/elever i social kompetens och främja goda matvanor · Vid pedagogisk måltid har personalen tillsynsansvar · Personalen sitter tillsammans med barn/elever I förskolan gäller dessutom följande · Måltid innebär stöd vid servering och avdukning I skolrestaurangen är lärarens arbetsuppgift att säkerställa en lugn och trygg miljö.
BilagorTjänsteskrivelse - Pedagogisk måltid, enkät genomförd av Lärarförbundet.pdfEnkätsvar Pedagogisk måltid - Lärarförbundet 2014.pdf
Dnr 2014/BUN 0034 013Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs.
Beskrivning av ärendetKommunstyrelsen beslöt 2012-04-24 § 71 att en övergripande plan för granskningar ska fastställas varje år. I oktober 2013 fastställde kommunstyrelsen granskningsplanen för 2014, diarienummer 2013/KS 0373 003. Det övergripande syftet med granskningen är att höja kvaliteten i verksamheterna och främja utvecklingsarbete.
Enligt 2014 års plan ska de kommunala förskolorna granskas vart tredje år med uppföljning varje år. Kommunen är enligt skollagen 26 kap 4§ tillsynsmyndighet för enskilda huvudmän vilka kommunen godkänd.
Under hösten 2013 granskades tolv kommunala förskolor. Kommunens kvalitetsgrupp, Medborgarfokus, utför tillsynen Under januari och februari 2014 genomfördes granskning av följande fyra kommunala verksamheter:
· Förskolan Öringestugan · Rotviks förskola · Förskolan Strandpärlan · Förskolan Slottsvillan
Varje granskningsrapport sammanfattas av en kvalitetsgradering som illustreras med färgmarkeringar. Följande starka sidor, som visar på god kvalitet i granskningsrapporterna är:
· normer och värden, · barns inflytande, · förskola och hem · elev- och föräldraenkäten för 2013.
Dnr 2012/BUN 0224 015Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs.
Beskrivning av ärendetBarn- och utbildningsnämnden gav vid sitt sammanträde 2012-09-19 förvaltningen i uppdrag att tillsätta en arbetsgrupp för att ta fram konkreta förslag på hur lärarnas arbetssituation kan förbättras. Förvaltningen bjöd i april 2013 in till en partsgemensam grupp för att arbeta med uppdraget. Gruppen har därefter haft regelbundna möten, i stort sett en gång per verksamhetsmånad. Gruppen har träffats utanför samverkanssystemet och har inte haft beslutsmandat utan endast uppdraget att föreslå åtgärder. Diskussionerna har tagit sin utgångspunkt i Skollagens skrivning om att rektor och den enskilda skolan har uppdraget att driva och utveckla skolan på bästa möjliga sätt för att ge samtliga elever på skolan möjlighet att nå målen utifrån en helhetssyn och lokala förutsättningar. Rektor fastställer varje enskild lärares personliga schema utifrån skolenhetens upprättade årshjul med inlagda planerade aktiviteter inom ramen för fastställd årsarbetstid och beslutade verksamhets- och avgränsningsperioder. Olika lärare kan utifrån detta arbeta olika mycket med olika saker och en lärares veckoarbetsschema kan se olika ut under läsåret. Huvudansvaret för att hantera skolans och den enskilde lärarens arbetsmiljö utifrån riksdagens och kommunens uppdrag åvilar rektor och skolans personal i samverkan utifrån varje skolenhets lokala förutsättningar och centrala avtal. Samtidigt med gruppens arbete har regeringen tillsatt en särskild utredare för att se över lärares administrativa arbetsbelastning. Utifrån utredarens förslag har regeringen fattat beslut om att avskaffa kravet på upprättandet av Individuella Utvecklings Planer, IUP helt i årskurserna 6-9, med hänvisning till att eleverna då får betyg varje termin. Dessutom har kravet på IUP även i de lägre årskurserna 1-5 minskats då de numera endast behöver ges en gång per läsår istället för som tidigare en gång per termin. Regeringen har även föreslagit att kravet på upprättandet av åtgärdsprogram tas bort, men beslut har ännu inte fattats. Gruppen anser enhälligt att dess arbete varit såväl klargörande som förtroende-skapande och att uppnådd samsyn är en viktig förutsättning för att förbättra arbetsmiljön för lärare och därmed möjligheterna för skolenheten att driva och utveckla skolan på bästa möjliga sätt för att ge samtliga elever på skolan möjlighet att nå målen utifrån en helhetssyn och lokala förutsättningar.Några av de frågor gruppen diskuterat, till exempel den ökade arbetsbelastning som genomförandet av nationella prov innebär, är nationella uppdrag som varje enskild skolenhet har att hantera och lösa på bästa sätt så länge uppdraget inte förändras.
Gruppen anser därmed att den uppnått huvuddelen av nämndens uppdrag från september 2012 och att fortsatt diskussion kring minskad administrativ arbetsbörda för lärare behöver ske inom ramen för samverkanssystemet, förslagsvis med hjälp av en särskilt utsedd utvecklingsgrupp.
BilagorTjänsteskrivelse Rapport översyn av lärares administrativa arbetsuppgifter.docx
Dnr 2014/BUN 0041 10Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs.
Beskrivning av ärendetSom grund för rapporten ligger 1. sammanställning av betygsresultat årskurs 9 ht 2013. 2. den enkätundersökning som gjordes i slutet av höstterminen 2013 avseende elevernas måluppfyllelse i årskurs 9. Fokus var vilka ämnen som eleverna riskerade att inte nå målen i samt vilka insatser som gjorts och planerats för att öka elevernas måluppfyllelse.
Höstterminen 2013 utgjorde 475 elever underlag för terminsbetyg i årskurs 9. Det samlade meritvärdet var 200, behörigheten till gymnasiet 83,6% och andelen betyg i alla ämnen 72,2%. Beroende på att rapporten baseras på interna resultat som från och med läsåret 2013/14 tas fram med ett nytt verktyg, kan ingen jämförelse med tidigare år göras. Slutbetygen i årskurs 9 är vanligtvis högre än terminsbetygen höstterminen i samma årskurs.
BilagorTjänsteskrivelse - Terminsbetyg för åk 9, ht-13 och sammanställning av skolornas åtgärder för ökad måluppfyllelese.pdfPM - Terminsbetyg åk 9, ht 2013 och sammanställning av skolornas åtgärder för ökad måluppfyllelse.pdf
Barn- och utbildningsnämndens beslutPågående ärenden hos Skolinspektionen/Barn- och elevombudet noteras.
Beskrivning av ärendetBarn- och utbildningsförvaltningen redovisar vid varje nämndsammanträde pågående ärenden hos Skolinspektionen/Barn- och elevombudet. I sammanställningen framgår vilken skolenhet ärendet rör, vilket ämne det gäller samt var i ärendegången ärendet befinner sig.
BilagorInspektionsärenden per den 18 mars 2014.pdfTjänsteskrivelse inspektionsärenden per den 18 mars 2014.pdf
Barn- och utbildningsnämndens beslutNämnden noterar delegationsbesluten.
Beskrivning av ärendetBarn- och utbildningsförvaltningen anmäler beslut som är fattade med stöd av Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning.
Rapporteringen avser delegationsbeslut fattade av tjänstemän.
Håkan BertilssonB1 Avsteg från riktlinjer för förskoleverksamhet och fritidshem, 2 beslut under januari 2014, 7 beslut under februari 2014 och 7 beslut under mars 2014. C59 Skolskjuts, 1 beslut under januari 2014 och 2 beslut under februari 2014. E8 Vårdnadsbidrag, 1 beslut under januari 2014, 5 beslut under februari 2014 och 4 beslut under mars 2014.
Bertil WennströmC12 Placering i särskild undervisningsgrupp, 9 beslut under januari 2014, Upphörande av placering i särskild undervisningsgrupp, 1 beslut under januari 2014. C13 Anpassad studiegång, 3 beslut under januari 2014 och 3 beslut under februari 2014.
Barn- och utbildningsnämndens beslutÄrendet bordläggs
Beskrivning av ärendetKommunfullmäktige:- Avsägelser och fyllnadsval.
Kammarrätten:- Verksamhetsförbud Barnstugan Benktander.
BilagorProtokollsutdrag kommunfullmäktige 2014-02-13 § 16 - anm ärende.pdf
Dnr 2014/BUN 0056 001Barn- och utbildningsnämndens beslutInformationen noteras.
Beskrivning av ärendetEkonomichef Sigbrith Martinsson redogör för ekonomirelaterade frågor som nämnden efterfrågat klarhet i.
Stabschef Håkan Bertilsson informerar om uppdrag lokalöversyn med stöd av extern konsult, april till oktober 2014.
Förvaltningschef Anita Brynje informerar om skolvalet. Samtliga barn får plats på skola inom respektive skolområde.
Tillagningskök står klara på fornuddens och Hanvikens skolor.
Bilaga "Redogörelse för vissa ekonomirelaterade frågor".
BilagorRedogörelse för vissa ekonomirelaterade frågor, § 2, 2014-03-26.pdf