Din position: Hem > Tyresö kommun > Barn- och utbildningsnämnden > Sammanträde 2019-10-23
Dnr 2019/BUN 0001 10
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen noteras. Beskrivning av ärendet Den ekonomiska rapporten omfattar utfall per den 30 september 2019 avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden. Rapporten innehåller ekonomiskt utfall och prognos för helåret 2019 för beställare (myndighet) och verksamhet i kommunal regi (utförare).
Bilagor Tjänsteskrivelse ekonomisk uppföljning per september 2019.pdf Ekonomisk rapport per sep 2019 BUN 20191011 med tidigare års resultat.pdf
Dnr 2019/BUN 0326
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Nämndplan 2020 inklusive riskhanterings- och kontrollplan för barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden förskola och pedagogisk omsorg och grundskola inklusive grundsärskola och fritidshem antas. Särskilt yttrande Jeanette Hellmark (M) och Richard Norin (C) lämnar gemen samt särskilt yttrande (se bilaga).
Sara Bjällhag (KD) lämnar ersättaryttrande (se bilaga). Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningen har sammanställt förslag till nämndplan för barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområde 1 förskola och pedagogisk omsorg och 2 grundskola inklusive grundsärskola och fritidshem för 2020. Förslaget baseras på kommunplan 2020-2022 med budget för 2020 fastställd av kommunfullmäktige den 13 juni 2019, samt kommunens anvisningar för styrning och planering.
Ordförandeutlåtande Under året som Tillsammans för Tyresö har styrt Tyresö, ser vi att många skickliga lärare och pedagoger bidrar till en hög kvalitet i våra förskolor och skolor. Vår roll är att fortsatt ge förutsättningar som möjliggör en trygg, likvärdig förskola och skola, där alla barn och elever når så långt det är möjligt. För att stärka kvalitén och arbeta för höga resultat ska ett systematiskt utvecklingsarbete genomsyra alla våra verksamheter. Grunden för lärande sker i förskolan. Idag har vi en förskola med hög andel nöjda föräldrar och barn som känner sig trygga. Det är glädjande och arbetet för att bibehålla kvalitén med framgångsfaktorer som barngruppers storlek och en hög andel utbildade pedagoger är prioriterat. Satsningar under året inom läsning och språk har gett god effekt och det kollegiala lärandet skapar möjligheter att dela goda exempel och utveckla verksamheterna. Tyresös lärmiljöer ska vara tillgängliga och möjliggöra lärande för alla barn. Miljön ska bidra till trygghet och studiero, som är ett fortsatt prioriterat område. Skollagen är tydlig; alla elever har rätt till en likvärdig utbildning och stöd ska ges till barn med funktionsnedsättning för att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. Höjd kompetens kring lärande och fysisk lärmiljö, både inom- och utomhus, ger förutsättningar för alla elever att vara delaktiga i en inkluderande skolverksamhet. Måltidsmiljön är en viktig del av skoldagen och skolmåltiden ska ses som en del av den pedagogiska verksamheten. En måltid som äts upp bidrar till mätta, pigga och friska barn, vilket underlättar för lärande. Tidiga insatser för barn i behov av särskilt stöd är viktigt. Samverkan mellan förvaltningar som samarbetar kring barnet behöver bli tydligare. Målet ska vara snabba, tidiga och välkoordinerade insatser för barn och familjer i behov av stöd. Omvärlden förändras snabbt och ställer nya krav inom klimat och teknik. Tyresös förskolor och skolor ska vara i framkant när det gäller ansvarstagande för nästa generation och tydliga riktlinjer ska finnas för hur vi ska arbeta klimat - och kemikaliesmart. Digitaliseringen ställer nya krav på organisation och lärande och nya säkra, tekniska lösningar i våra verksamheter ska möjligg öra ökat lärande och utveckling. En av våra största utmaningar är att öka likvärdigheten mellan våra grundskolor, inte minst avseende elevers möjlighet att söka sig vidare till en gymnasieutbildning. Tyresös elever visar höga meritvärden, men skillnaden mellan skolor och mellan elever är alltför stor. De fortsatt höga sjuktalen och svårigheter att rekrytera behörig personal, i både förskola och grundskola, oroar. Ett fortsatt arbete med en kompetensförsörjningsplan och lärares arbetsbörda är därför prioriterat. Fler ska rekommendera Tyresö kommun som arbetsgivare. Aktuell forskning visar att läsförmåga, inlärning och koncentration ökar efter så lite som 4-12 minuters fysisk aktivitet. I Tyresö finns många goda exempel där rörelse involveras under skoldagen med god effekt. Det kan vara alltifrån planerade rastaktiviteter till sk brainbreaks och micropauser med rörelse under lektionstid. Vi vill att alla elever i Tyresös skolor ska erbjudas den möjligheten. Även utemiljöer spelar roll för ungas hälsa och skolgårdar ska därför vara välfungerande och stimulera till nya utmaningar, locka till lek och fysisk aktivitet. Fritidsverksamheten kompletterar utbildningen i grundskolan. Skola och fritidshems samverkan för barns utveckling är viktig och måste möjliggöras för att se lärandet som en röd tråd genom hela dagen. Andel utbildade inom fritidshemmen måste öka och kvalitetsutvecklingen ska fortsätta.
Bilagor Tjänsteskrivelse nämndplan 2020 oktober 2019.pdf Nämndplan 20191016.pdf
Dnr 2019/BUN 0213 41
Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. AcadeMedias anhållan om extra medel för åren från och med 2010 till och med 2015 avslås. 2. Utöver det extra elevbidraget för perioden 2016 - 2018 som redan utbetalats i juni 2019, beviljas kompletterande grundbelopp till Pysslingen Förskolor och Skolor AB och Vittraskolorna AB med 456 kronor per elev för samma period vilket inkluderar kompensation för administration med tre procent samt tillägg för mervärdesskatt med sex procent. Därmed anses AcadeMedias huvudmän Pysslingens Förskolor och Skolor AB och Vittraskolorna AB ha erhållit full ersättning motsvarande det grundbelopp som Tyresö kommuns grundskolor erhållit under perioden 2016-2018. Grundbeloppet anses därmed vara slutligt reglerat mellan AcadeMedia och Tyresö kommun för perioden 2010 – 2018. Detta beslut om kompletterande grundbelopp enligt ovan är villkorat av att kommunfullmäktige fattar beslut om ytterligare nedskrivning av resultatenheterna för grundskolas resultat med 2 336 000 kronor i sin helhet. Beskrivning av ärendet AcadeMedia har den 9 maj 2019 inkommit med en skriftlig begäran om att kommunen ska utreda om AcadeMedias huvudmän Pysslingen Förskolor och Skolor AB samt Vittraskolorna AB har kompenserats med korrekt grundbelopp per elev i grundskolan under perioden 2010-2018. AcadeMedia har vidare begärt att kommunen efter utredning ska beräkna och utbetala kompensation med korrekt belopp. Kommunen anser att det granskningsunderlag som AcadeMedia har utgått ifrån vid sin granskning av barn- och utbildningsnämndens redovisning är felaktig. Istället för att se till både utförar- och beställarsidan i sin helhet ska granskningsunderlaget bestå av resultatenheternas sammanlagda resultat per år.
Bilagor 01 Tjänsteskrivelse anhållan om extra bidrag AcadMedia oktober 2019.pdf 1 Bilaga begäran AcadeMedia 2019 BUN 0213 20191007.pdf 10 Extra utbetalningar fristående 20110-2012.xlsx 11 Bokslut BOU 2010.pdf 11-2 Resultatöverföring 2010 till 2011.pdf 12 TJUT Hyrespeng till enskilda förskolor och skolor 2011.pdf 13 Bokslut BUN 2011.pdf 13-2 Resultatenheter 2011.pdf 14 Verksamhetsberättelse och bokslut BUN 2012.pdf 14-2 Resultatöverföring 2012 till 2013.pdf 15 2014 BUN 0059 principbeslut 201307.pdf 16 2014 BUN 0059 beslut om ersättning 2013.pdf 17 2014 BUN 0059 slutavräkning 2013.pdf 18 Verksamhetsberättelse med bokslut 2013 BUN.pdf 18-2 Resultatöverföring 2013 till 2014.pdf 19 Brevik beslut om ersättning 2014.pdf 2 Bokslut BUN 2009.pdf 20 Verksamhetsberättelse BUN 2014 inkl. bokslut.pdf 20-2 Resultatöverföring 2014 till 2015.pdf 21 BUN 0018 beslut om ersättning 2015.pdf 2-2 Resultatenheter 2009.pdf 22 Tilläggsavtal hyreskontrakt Breviks skola 2015.pdf 22 Verksamhetsberättelse BoU_2015.pdf 22-2 Resultatöverföring 2015 till 2016.pdf 23 Verksamhetsberättelse 2016 Grundskola (170208) slutversion.pdf 23-2 Resultatöverföring 2016 till 2017.pdf 24 Verksamhetsberättelse 2017 Vo 2 Grundskola inkl grundsärskola.pdf 24-2 Resultatöverföring 2017 till 2018.pdf 24-3 TJUT Överföring föregående års resultat Barn- och utbildningsförvaltningen.pdf 25 Beslut 2017 Bidrag elevhälsa.pdf 25-2 Beslut om redovisning elevhälsan 2017.pdf 26 Beslut Elevhälsan 2018.pdf 27 Verksamhetsberättelse 2018 VO 2 Grundskola inkl. grundsärskola och fritidshem 20190220.pdf 3 Protokoll BUN 20091216.pdf 4 Skolpeng 2010.pdf 5 TJUT hyreskompensation 2010.pdf 6 Protokoll BUN 20101020.pdf 7 TJUT Reglering Resultatenhet Nyboda Forellen underskott.pdf 8 Protokoll BUN 20101215.pdf 9 TJUT Kompensation Forellskolan musikklass 2010.pdf Begäran om ytterligare bidrag fr Tyresö Kommun.pdf Bilaga 28 resultatöverföring 2018 till 2019 april.pdf Bilaga 29 resultatöverföring 2018 till 2019 okt.pdf
Dnr 2019/BUN 0217 41
Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. Internationella Engelska skolan i Sverige AB:s anhållan om extra medel för åren från och med 2010 till och med 2015 avslås. 2. Utöver det extra elevbidraget för perioden 2016 - 2018 som redan utbetalats i juni 2019, beviljas kompletterande grundbelopp till Internationella Engelska skolan i Sverige AB med 456 kronor per elev för samma period vilket inkluderar kompensation för administration med tre procent samt tillägg för mervärdesskatt med sex procent. Därmed anses Internationella Engelska skolan i Sverige AB ha erhållit full ersättning motsvarande det grundbelopp som Tyresö kommuns grundskolor erhållit under perioden 2016 -2018. Grundbeloppet anses därmed vara slutligt reglerat mellan Internationella Engelska skolan i Sverige AB och Tyresö kommun för perioden 2010 – 2018. Detta beslut om kompletterande grundbelopp enligt ovan är villkorat av att kommunfullmäktige fattar beslut om ytterligare nedskrivning av resultatenheterna för grundskolas resultat med 2 336 000 kronor i sin helhet. Beskrivning av ärendet Internationella Engelska skolan i Sverige AB (”IES”) har den 16 maj 2019 inkommit med en skriftlig begäran om att kommunen ska utreda om IES har kompenserats med korrekt grundbelopp per elev i grundskolan under perioden 2010-2018. IES har vidare begärt att kommunen efter utredning ska beräkna och utbetala kompensation med korrekt belopp. Kommunen anser att det granskningsunderlag som IES har utgått ifrån vid sin granskning av barn- och utbildningsnämndens redovisning är felaktig. Istället för att se till både utförar- och beställarsidan i sin helhet ska granskningsunderlaget bestå av resultatenheternas sammanlagda resultat per år.
Bilagor 01 Tjänsteskrivelse anhållan om extra bidrag engelska skolan oktober 2019.pdf 1 Bilaga begäran IES 2019 BUN 0217 20191007.pdf 10 Extra utbetalningar fristående 20110-2012.xlsx 11 Bokslut BOU 2010.pdf 11-2 Resultatöverföring 2010 till 2011.pdf 12 TJUT Hyrespeng till enskilda förskolor och skolor 2011.pdf 13 Bokslut BUN 2011.pdf 13-2 Resultatenheter 2011.pdf 14 Verksamhetsberättelse och bokslut BUN 2012.pdf 14-2 Resultatöverföring 2012 till 2013.pdf 15 2014 BUN 0059 principbeslut 201307.pdf 16 2014 BUN 0059 beslut om ersättning 2013.pdf 17 2014 BUN 0059 slutavräkning 2013.pdf 18 Verksamhetsberättelse med bokslut 2013 BUN.pdf 18-2 Resultatöverföring 2013 till 2014.pdf 19 Brevik beslut om ersättning 2014.pdf 2 Bokslut BUN 2009.pdf 20 Verksamhetsberättelse BUN 2014 inkl. bokslut.pdf 20-2 Resultatöverföring 2014 till 2015.pdf 21 BUN 0018 beslut om ersättning 2015.pdf 2-2 Resultatenheter 2009.pdf 22 Tilläggsavtal hyreskontrakt Breviks skola 2015.pdf 22 Verksamhetsberättelse BoU_2015.pdf 22-2 Resultatöverföring 2015 till 2016.pdf 23 Verksamhetsberättelse 2016 Grundskola (170208) slutversion.pdf 23-2 Resultatöverföring 2016 till 2017.pdf 24 Verksamhetsberättelse 2017 Vo 2 Grundskola inkl grundsärskola.pdf 24-2 Resultatöverföring 2017 till 2018.pdf 24-3 TJUT Överföring föregående års resultat Barn- och utbildningsförvaltningen.pdf 25 Beslut 2017 Bidrag elevhälsa.pdf 25-2 Beslut om redovisning elevhälsan 2017.pdf 26 Beslut Elevhälsan 2018.pdf 27VERK~1.PDF 3 Protokoll BUN 20091216.pdf 4 Skolpeng 2010.pdf 5 TJUT hyreskompensation 2010.pdf 6 Protokoll BUN 20101020.pdf 7 TJUT Reglering Resultatenhet Nyboda Forellen underskott.pdf 8 Protokoll BUN 20101215.pdf 9 TJUT Kompensation Forellskolan musikklass 2010.pdf Begäransunderlag IES DOC190516.pdf Bilaga 28 resultatöverföring 2018 till 2019 april.pdf Bilaga 29 resultatöverföring 2018 till 2019 okt.pdf
Dnr 2019/BUN 0321
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Integritetskyddspolicy för barn- och utbildningsnämndens personuppgiftsbehandling antas av barn och utbildningsnämnden. Beskrivning av ärendet I Tyresö kommun hanteras en mängd olika personuppgifter. Barn- och utbildningsnämnden är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas inom nämndens verksamhetsområden. Integritetskyddspolicyn syftar till att uppfylla den informationsplikt som den personuppgiftsansvarig har gentemot de registrerade. I integritetskyddspolicyn tydliggörs vilka personuppgifter som barn- och utbildningsnämnden behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen, hur länge uppgifterna sparas samt vilka rättigheter den registrerade har. Bilagor Tjänsteskrivelse.pdf Personuppgiftsbehandling för barn- och utbildningsnämndens verksamheter.pdf
Dnr 2019/BUN 0319
Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. Barn och utbildningsnämnden noterar resultatsammanställning läsåret 2018/2019. 2. Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att genomföra en djupare analys av vilka förutsättningar som krävs för ökade resultat. Beskrivning av ärendet Varje år presenterar barn- och utbildningsförvaltningen en analysrapport med kunskapsresultat från elever i Tyresös kommunala grundskolor. Analysrapporten utgör ett underlag för nämnden att fatta beslut om vilka prioriteringar som ska göras inför kommande nämndplan - och budgetarbete. Bilagor Tjänsteskrivelse resultatsammanställning oktober 2019.pdf Resultatsammanställning läsåret 2018-20192.pdf
Dnr 2019/BUN 0331
Barn- och utbildningsnämndens förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige - Biblioteksplan för Tyresö kommun 2020-2024 antas.
Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att definiera gemensam basnivå för utbud av böcker i våra kommunala grundskolor. 2. Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att redovisa förutsättningar för att böcker finns tillgängliga för elever under hela dagen på alla våra kommunala grundskolor. Beskrivning av ärendet Kommuner och landsting ska anta biblioteksplaner för sin verksamhet på biblioteksområdet i enlighet med bibliotekslagen (2013:801) § 17. Ansvaret för kommunens biblioteksverksamheter är fördelat mellan barn- och utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Biblioteksplan för Tyresö kommun 2020-2024 är ett styrdokument för utveckling av biblioteksverksamheterna i Tyresö kommun. Nämnderna ansvarar enskilt och tillsammans för att biblioteksplanens strategier genomförs enligt beslut i kommunfullmäktige.
Ordförandeutlåtande Skollagen är tydlig, elever i grundskolan ska ha tillgång till skolbibliotek och huvudmannen har ansvaret för skolbibliotekens utformning. I den nationella biblioteksstrategin lyfts reformer för stärkta biblioteken. Där föreslås reformer för skolbiblioteken med bland annat ett nationellt kunskapscenter för skolbiblioteksfrågor som ska bidra med kompetensutveckling, stärkt medieförsörjningen och tillgång till e-medier för skolbiblioteken.
Grundläggande slutsatser från forskning visar att ett bra skolbibliotek – där ledning, lärare och bibliotekarie arbetar tillsammans – gynnar elevens läsutveckling och informationskompetens. Dessutom är ett välfungerande skolbibliotek högt värderat av eleverna själva, som en plats med många funktioner: som studieplats, för grupparbeten, återhämtning och socialt umgänge.
Det finns många exempel inom forskning för hur skolbibliotekarier spelar en viktig roll för elevernas läsutveckling, digitala kompetens och källkritiska perspektiv. Ett skolbibliotek ska vara en del och integreras i den pedagogiska verksamheten. I Tyresö har vi endast ett skolbibliotek som är bemannat med en utbildad skolbibliotekarie, nämligen på Nyboda skola. Vi ser också att det finns många rum med böcker i ute i skolorna, men det räcker inte. Vår önskan att alla skolor ska erbjuda ett bemannat skolbibliotek, men vi vet att resurser ute i våra verksamheter, begränsar. Vi ser vikten av att vi rustar våra barn och unga med ett rikt språk och förutsättningar att lyckas i sin skolgång. Här spelar skolbiblioteken en mycket viktig roll. Målet är tydligt, tillgängligheten till böcker ska öka och möjliggöras under en hel skoldag för alla Tyresös elever. En basnivå av utbud ska finnas på samtliga skolor. Med anledning av ovan ger vi barn- och utbildningsförvaltningen i uppdrag att i ett första steg;
Definiera gemensam basnivå för utbud av böcker i våra kommunala grundskolor redovisa förutsättningar för att böcker finns tillgängliga för elever under hela dagen på alla våra kommunala grundskolor
Bilagor Tjänsteskrivelse biblioteksplan oktober 2019.pdf Biblioteksplan 2020-2024.pdf
Dnr 2019/BUN 0032 010
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen om pågående uppdrag noteras. Beskrivning av ärendet Kommunstyrelsen har den 6 oktober 2015 beslutat att pågående uppdrag ska redovisas i alla nämnder, diarienummer 2015/KS 0324 § 160. Barn - och utbildningsförvaltningen har för närvarande 11 uppdrag, varav 8 är pågående och 3 ännu inte startade.
Listan över pågående uppdrag uppdateras kontinuerligt.
Bilagor Tjänsteskrivelse redovisning av pågående uppdrag oktober 2019.pdf Uppdragslista.pdf
Dnr 2019/BUN 0005 41
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen noteras. Beskrivning av ärendet I enlighet med rutinen redovisas på varje nämndsammanträde vilka bidrag som sökts och beviljats sedan tidigare redovisat tillfället (föregående nämnd).
Bilagor Tjänsteskrivelse redovisning av statsbidrag oktober 2019.pdf Barn- och utbildningsförvaltningens statsbidragskalender 2019.10.14.pdf Skolverkets statsbidragskalendern 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0006 006
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen noteras. Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningens delegationsbeslut fö r september och oktober 2019 redovisas.
Bilagor Delegationsbeslut oktober 2019.pdf Delegationsbeslut september 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0003 009
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen om anmälningar om kränkande behandling noteras. Beskrivning av ärendet Skollagen (6 kap. 10 §, SFS 2010:800) föreskriver att lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev blivit utsatt för kränkande behandling är skyldig att anmäla detta till förskolechef eller rektor som i sin tur skickar en anmälan till huvudmannen. Sådana anmälningar sammanställs och redovisas kontinuerligt för barn- och utbildningsnämnden. Bilagor Tjänsteskrivelse redovisning av statsbidrag oktober 2019.pdf Tjänsteskrivelse statistik kränkande behandling oktober 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0004 009
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen om pågående ärenden hos Skolinspektionen och Barn- och elevombudet noteras. Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningen sammanställer kontinuerligt pågående ärenden hos Skolinspektionen och Barn- och elevombudet och redovisar informationen för barn- och utbildningsnämnden.
Bilagor Pågående ärenden hos Skolinspektionen till nämnd oktober 2019.docx.pdf Tjänsteskrivelse pågående ärenden hos Skolinspektionen oktober 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0007 002
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen noteras. Beskrivning av ärendet Vid sammanträdet lämnas muntlig information angående frågor av förvaltningsövergripande karaktär.
Dnr 2019/BUN 0008 001
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen noteras. Beskrivning av ärendet Relevanta meddelanden för barn- och utbildningsnämndens kännedom bifogas.