Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunledningsutskottet > Sammanträde 2018-11-21
Kommunledningsutskottets beslut- Informationen noteras.
Beskrivning av ärendetRenhållningsenheten informerar vid sammanträdet om arbetet med framtagande av avfallsplan 2020.
Dnr 2017/KS 0316 005
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Strategi för minskad ungdomskriminalitet, innehållande handlingsplan innehållande mål, aktiviteter, verksamhetsansvar, medverkansansvar och samverkansaktörer antas. Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen2. Återrapporteringen av uppdraget strategi för att motverka och förebygga ungdomskriminalitet noteras.
Beskrivning av ärendetKommundirektören fick i uppdrag av kommunledningsutskottet 2017-09-21 § 157 att föreslå en forskningsbaserad strategi för att motverka och förebygga ungdomskriminalitet på våra gator och i våra bostadsområden. Strategin ska tydliggöra hur viktiga aktörer som föräldrar, polis, trygghetsvakter, socialtjänst, skola, fritidsverksamhet, frivilligorganisationer och bostadsbolag bör agera för att tillsammans ha bästa effekt mot ungdomskriminaliteten. Kommunstyrelseförvaltningen har utrett ärendet och redovisar ett förslag till strategi och en handlingsplan med mål, aktiviteter, aktörer och samverkan.
BilagorTjänsteskrivelse Minskad ungdomskriminalitet.pdfStrategi för att minska ungdomskriminalitet.pdfBilaga Handlingsplan mot ungdomskriminalitet.pdf
Dnr 2017/KS 0047 80
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen1. Återrapporteringen av uppdraget Tryggt att ta sig fram i Tyresö noteras.2. Trygghets- och säkerhetshöjande åtgärder beaktas i Tekniska kontorets verksamhetsplanering.
Beskrivning av ärendetKommunstyrelsen gav kommundirektören i uppdrag 2017-02-07 § 23 att inleda en trygghetsinventering av Tyresös gång- och cykelvägnät samt att vidta trygghetsskapande åtgärder utifrån resultatet av inventeringen. Trygghetsinventeringen har genomförts och analyserats och enklare brister har åtgärdats. Övriga förslag till åtgärder föreslås beaktas i tekniska kontorets verksamhetsplanering.
BilagorTjänsteskrivelse Tryggt att ta sig fram.pdf
Dnr 2018/KS 0011 001
Beskrivning av ärendetAktuella frågor om kommunens ekonomi föredras vid sammanträdet.
BilagorMånadsuppföljning oktober 2018.pdf
Dnr 2018/KS 0021 001
Beskrivning av ärendetAktuella frågor inom Södertörnssamarbetet föredras vid sammanträdet.
Dnr 2018/KS 0022 001
Beskrivning av ärendetAktuella frågor vad gäller mottagande av nyanlända föredras vid sammanträdet.
BilagorLänsstyrelsen Stockholm Beslut om fördelning av anvisningar till kommuner 2019.pdf
Dnr 2018/KS 0023 001
Beskrivning av ärendetAktuella lokalförsörjningsfrågor föredras vid sammanträdet.
Dnr 2018/KS 0024 001
Beskrivning av ärendetAktuella frågor inom IT och digitalisering föredras vid sammanträdet.
Dnr 2018/KS 0025 001
Beskrivning av ärendetAktuella frågor inom HR-området föredras vid sammanträdet inklusive presentation av resultatet från Medarbetarundersökningen.
Dnr 2018/KSP 0043 003
Kommunledningsutskottets beslut- Kommunens inriktning vid löneöversyn 2019 antas.
Beskrivning av ärendetKommunens inriktning vid löneöversyn beskriver kommunens övergripande lönepolitiska ställningstaganden inför 2019 års löneöversyn. Inriktningen är i hög grad kopplad till de ställningstaganden och utgångspunkter som återfinns i tecknade lönekollektivavtal mellan Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och berörda arbetstagarorganisationer. En viktig utgångspunkt är att lönebildning och lönesättning ska bidra till att arbetsgivaren når målen för sin verksamhet. Av detta följer att lönen ska vara individuell och differentierad utifrån verksamhetens mål och medarbetarens måluppfyllelse. I inriktningen för 2019 tydliggörs arbetsgivarens ansvar för lönebildningen och löneöversynen. En viktig utgångspunkt för kommande löneöversyn är att lönestrukturen inom och mellan yrkesgrupper ska vara mer rättvisande efter löneöversynen än innan. Bakgrunden till detta är en medveten strategi för att hantera effekterna av löneglidning. Detta blir särskilt aktuellt för yrkesgrupper som är och historiskt sett varit utsatt för stark marknadspåverkan.
BilagorTjut - kommunen inriktning vid löneöversyn 2019.pdfInriktning löneöversyn 2019 PM.pdf
Dnr 2018/KSP 0044
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilaga antas. 2. Bestämmelserna ersätter OPF-KL14 som antogs i kommunfullmäktige 2014-09-25 § 90.
Beskrivning av ärendetSveriges Kommuner och Landstings styrelse har den 14 september 2018 antagit förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda (OPF-KL18). OPF-KL18 gäller för förtroendevalda som tidigare omfattats av OPF-KL14 eller som tillträder vid valet 2018 och inte tidigare omfattats av PBF eller PRF-KL i kommunen, landstinget/regionen eller kommunalförbundet. Ändringarna innebär att Omställningsfondens roll i omställningsarbetet har förtydligats. Förmånerna i pensionsbestämmelserna motsvarar i stora delar pensionsavtalet AKAPKL. Ålderspensionsintjänandet bygger på livsinkomstprincipen. Bestämmelserna föreslås ersätta OPF-KL14 som antogs i kommunfullmäktige 2014-09-25 § 90.
BilagorTjänsteskrivelse Antagande av bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda.pdfCirkulär 18 31.pdfBestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF-KL18).pdfKommentar till besämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF-KL18).pdf
Dnr 2018/KSTK 0038 83
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Förslag till Renhållningsordning - avfallsföreskrifter i Tyresö kommun fastställs.2. Renhållningsordning - avfallsföreskrifter i Tyresö kommun träder ikraft 1 januari 2019.3. Renhållningsordningen - avfallsföreskrifter i Tyresö kommun ersätter lokala renhållningsordningen med föreskrifter för avfallshanteringen i Tyresö kommun antagen av kommunfullmäktige 2015-12-17 § 163.
Beskrivning av ärendetKommunfullmäktige fastställde 2015-12-17 §163 en lokal renhållningsordning med föreskrifter för avfallshanteringen i Tyresö kommun. Med anledning av bland annat förändringar i miljöbalken, Sveriges kommuners och landstings cirkulär 16:71 samt nya/förändrade avfallstjänster har avfallsföreskrifterna i Tyresö kommun reviderats av renhållningsenheten. Ärendet behandlas i kommunstyrelsen tisdagen den 4 december med omedelbar justering och planeras beslutas i kommunfullmäktige 2018-12-13.
BilagorTjänsteskrivelse Renhållningsordning - avfallsföreskrifter i Tyresö kommun.pdfYttranden Renhållningsordning avfallsföreskrifter Tyresö 2019.pdfFörslag Avfallsföreskrifter Tyresö 2019.pdf
Dnr 2018/KS 0244 003Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige- Integritetspolicyn antas.
Beskrivning av ärendetDen 25 maj 2018 trädde dataskyddsförordningen i kraft. Lagen har som mål att skydda personuppgifter från olovlig behandling, okontrollerad spridning och missbruk. I Tyresö kommun hanteras en mängd personuppgifter för att kunna ge samhällsservice, utöva myndighetsuppdrag och utveckla lokalsamhället. Den som är folkbokförd i kommunen eller anställd av kommunen förekommer i ett antal register. De flesta av dessa uppgifter är kommunen skyldig att hantera utifrån lagkrav. Syftet med den föreslagna integritetspolicyn är att beskriva vilka personuppgifter Tyresö kommun behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen samt hur länge uppgifterna sparas. De politiska nämnderna är personuppgiftsansvariga i kommunen.
BilagorTjänsteskrivelse integritetspolicy.pdfIntegritetspolicy.pdf
Dnr 2018/KS 0301 50
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen- Överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i Stockholms län antas inte.
Beskrivning av ärendetStorsthlm har arbetat fram ett förslag till överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i Stockholms län. Syftet med överenskommelsen är framförallt att underlätta flyttning mellan kommunerna i länet för personer av behov av särskilt boende och att kommunerna ska kunna möta behov av boendeplatser och minska den ekonomiska risken för kommunerna att starta nya boenden. Storsthlms styrelse har rekommenderat kommunerna att anta överenskommelsen som börjar gälla den 1 januari 2019. Socialförvaltningen bedömer att förutsättningarna i dagsläget inte är de rätta för en överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i länet. Socialnämnden har behandlat ärendet och föreslår att kommunstyrelsen inte antar överenskommelsen.
BilagorSocialnämnden protokollsutdrag 2018-09-26 § 1062.pdf
Dnr 2018/KS 0364 005
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Bifogat förslag till avtal om samverkan i gemensam överförmyndarnämnd antas.2. Bifogat förslag till reglemente för den gemensamma överförmyndarnämnden antas.
Beskrivning av ärendetSedan den 1 januari 2011 har överförmyndarverksamheten i kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Tyresö bedrivits gemensamt i Södertörns överförmyndarnämnd. Salems kommun har under 2018 framfört önskemål om att från den 1 januari 2019 ansluta till nämnden. Förutsättningen för att utöka samverkan med Salems kommun är att kommunfullmäktige i samtliga kommuner som ska ingå i Södertörns överförmyndarnämnd godkänner ett nytt avtal för samverkan och reglemente för nämnden. En gemensam nämnd kan endast starta vid en ny mandatperiod, vilket innebär att nästa tillfälle är den 1 januari 2019. Södertörns överförmyndarnämnd föreslår inga förändringar i nu gällande avtal och reglemente förutom att Salem ska ingå på samma sätt som nuvarande samverkanskommuner och ha samma representation i nämnden. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar avtal om samverkan i gemensam överförmyndarnämnd samt reglementet för nämnden.
BilagorTjänsteskrivelse Nytt avtal samt reglemente för Södertörns överförmyndarnämnd.pdfFörslag till Avtal om samverkan i Södertörns överförmyndarnämnd.pdfFörslag till Avtal om samverkan i Södertörns överförmyndarnämnd - Spårade ändringar.pdfFörslag till reglemente för Södertörns överförmyndarnämnd.pdfFörslag till reglemente för Södertörns överförmyndarnämnd - Spårade ändringar.pdfPU Södertörns överförmyndarnämnd.pdfTjänsteskrivelse Södertörns överförmyndarnämnd 2018-09-18 Samverkan inom överförmyndarverksamheten_.pdfRecit - Samverkan inom överförmyndarverksamheten.pdf
Dnr 2018/KS 0347 002
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Ett hållbarhetsutskott inrättas under kommunstyrelsen från och med 2019-01-01.2. Utskottet består av 9 ledamöter och 9 ersättare.3. Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet byter namn till stadsbyggnadsutskottet från och med 2019-01-01.Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen4. Datum för hållbarhetsutskottets sammanträden under 2019 fastställs enligt kommunkansliets förslag under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar enligt punkt 1.
Beskrivning av ärendetEtt hållbarhetsutskott föreslås inrättas under kommunstyrelsen. Utskottet ska ha i uppdrag att bereda tekniska kontorets ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Utskottet ska även ha i uppdrag att besluta i ärenden som kommunstyrelsen delegerar samt följa och bereda frågor inom ett antal områden. Upprättande av utskott beslutas enligt det nya gemensamma reglementet § 30 av kommunfullmäktige. Hållbarhetsutskottet föreslås sammanträda kl. 16.00 samma dag som de övriga utskotten under kommunstyrelsen sammanträder. I samband med mandatskiftet föreslås också att miljö- och samhällsbyggnadsutskottet byter namn till stadsbyggnadsutskottet. Det nya namnet på utskottet föreslås gälla från och med 2019-01-01. Inga ändringar föreslås för utskottets sammansättning, ansvarsområden eller sammanträdesdagar.
BilagorTjänsteskrivelse Inrättande av hållbarhetsutskott samt ändring av namn från miljö- och samhällsbyggnadsutskottet till stadsbyggnadsutskottet.pdfTjänsteskrivelse Inrättande av hållbarhetsutskott samt ändring av namn från miljö- och samhällsbyggnadsutskottet till stadsbyggnadsutskottet.pdf
Beskrivning av ärendetKommunkansliet informerar om arbetet med framtagande av arbetsordningar för kommunstyrelsens utskott.
Dnr 2018/KS 0349 008
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen för förslag till kommunfullmäktige1. Riktlinje för arkiv- och informationsförvaltning antas.2. Riktlinjen ersätter nuvarande riktlinjer för hanteringen av arkiv i Tyresö kommun antagen av kommunfullmäktige 2016-09-08 § 150.
Beskrivning av ärendetKommunfullmäktige beslutade 2016 om riktlinjer för Tyresö kommuns arkivhantering. I några av riktlinjens avsnitt ingår detaljerade beskrivningar som är bättre lämpade att presenteras i en rutin. Därför ser kommunstyrelseförvaltningen ett behov av att revidera riktlinjerna och komplettera dem med en ny rutin för arkiv- och informationsförvaltning. Rutinen har beslutats av kommundirektören och bifogas under meddelanden. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår också att hantering av arkiv hädanefter ska benämnas arkiv- och informationsförvaltning för att bättre spegla utvecklingen mot digitala arbetsflöden.
BilagorTjänsteskrivelse riktlinje för arkiv- och informationsförvaltning.pdfRiktlinje för arkiv- och informationsförvaltning.docx.pdf
Dnr 2018/KS 0333 003
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen- Förslag till reviderad delegationsordning för kommunstyrelsen antas, att gälla från och med 2019-01-01 under förutsättning att kommunfullmäktige har beslutat om inrättande av ett hållbarhetsutskott samt namnändring av utskott under kommunstyrelsen.
Beskrivning av ärendetEn delegationsordning har till uppgift att på förhand reglera vem eller vilka som har rätt att fatta beslut i ett specifikt ärende. I samtliga fall som inte är att betrakta som rena verkställighetsbeslut behöver kommunstyrelsen delegera rätten att fatta beslut i ett ärende för att inte beslutanderätten ska ligga kvar på kommunstyrelsen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår i detta ärende revideringar i befintlig delegationsordning, vilka beskrivs i bifogad tjänsteskrivelse. Förslaget är anpassat efter ärendet om ett nytt hållbarhetsutskott under kommunstyrelsen samt ändring av namn på miljö- och samhällsbyggnadsutskottet till stadsbyggnadsutskottet. Beslutet föreslås därför gälla från och med 2019-01-01 under förutsättning att kommunfullmäktige har beslutat om inrättande av ett hållbarhetsutskott samt namnändring av utskott under kommunstyrelsen.
BilagorTjänsteskrivelse Revidering av kommunstyrelsens delegationsordning.pdfKommunsstyrelsens delegationsordning.pdfRevidering av kommunstyrelsens delegationsordning med ändringsmarkeringar.pdf
Dnr 2018/KS 0260 008
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen1. Förslag till ny kommunövergripande dokumenthanteringsplan för styrande och stödjande dokument antas.2. Den nya dokumenthanteringsplanen ersätter nuvarande kommunövergripande dokumenthanteringsplan samt dokumenthanteringsplan för digitala handlingar antagna av kommunstyrelsen 2016-05-10 § 81.
Beskrivning av ärendetEn kommunövergripande dokumenthanteringsplan för gemensamma handlingstyper inom styrande och stödjande funktioner antogs senast 2016 tillsammans med en dokumenthanteringsplan för digitala handlingar. Då kommunen bör arbeta med en mer verksamhetsbaserad informationsredovisning föreslås planen delas in efter verksamhetsområden och därmed utgöra en prototyp i övergången till en arkivredovisning som är mer anpassad efter digitala arbetsflöden. Ett annat skäl till att se över dokumenthanteringsplanen är att kommunen behöver fastställa aktuella gallringsfrister för handlingar som kan innehålla personuppgifter som ett led i anpassning till dataskyddsförordningen. Den nuvarande dokumenthanteringsplanen behöver även revideras eftersom den saknar hanteringsanvisningar för vissa gemensamma administrativa områden, som nu lagts till: områdena upphandling, säkerhet, dataskyddsfrågor, juridiska frågor och lokaler. Kommunstyrelseförvaltningens berörda enheter har beretts tillfälle att bidra med synpunkter.
BilagorTjänsteskrivelse dokumenthanteringsplan för styrande och stödjande verksamhet.pdfTjänsteskrivelse kommunövergripande dokumenthanteringsplan styrande och stödjande processer.pdfDokumenthanteringsplan för styrande och stödjande verksamhet 1.0.docx.pdfKommunövergripande dokumenthanteringsplan för styrande och stödjande processer.docx.pdf
Dnr 2018/KS 0297 20
Kommunledningsutskottets förslag till kommunstyrelsen1. Samtliga partier som är representerade i fullmäktige under mandatperioden 2019-2022 får tillgång till stöd av en politisk sekreterare. Tjänsterna fördelas proportionellt baserat på antal mandat i fullmäktige enligt beslut i kommunfullmäktige 2018-06-14.2. För anställningar med en omfattning understigande 15 procent av en heltidstjänst iordningsställs inte arbetsredskap åt den anställde.3. Grundlön för heltidstjänst (100 procent) är 38 700/mån från den 1 januari 2019. Löneutvecklingen ska följa övriga kommunanställda. En årlig uppräkning av lönen sker med genomsnittet i procent av de kommunanställdas löneutveckling under föregående år, att gälla från den 1 januari nästkommande år.4. HR-chefen är administrativ chef för de politiska sekreterarna. Dessa utses av respektive parti, och anställs av HR- chefen.5. Arbetsledare för den politiska sekreteraren är partiets kommunalråd eller dess gruppledare i kommunstyrelsen eller annan som denne föreslår. Partier som saknar kommunalråd/gruppledare i kommunstyrelsen avgör på annat sätt hur den politiska sekreteraren ska arbetsledas. Det är i första hand arbetsledaren som fördelar och prioriterar vilka arbetsuppgifter som den politiska sekreteraren ska utföra i sin roll som biträde till de förtroendevalda.6. De politiska sekreterarna är anställda med stöd av kommunallagen och lagen om anställningsskydd (LAS) är inte tillämplig. De har förtroendearbetstid, vilket innebär att de inte har rätt till ersättning vid obekväm arbetstid eller övertidsersättning.7. De politiska sekreterarna omfattas inte av kommunens regler om bisysslor.
Beskrivning av ärendetAv kommunallagen 4 kap. 33 § framgår att kommuner får anställa politiska sekreterare att biträda förtroendevalda i det politiska arbetet. I detta ärende föreslås att kommunen under mandatperioden 2019-2022 anställer politiska sekreterare som ska ge stöd åt samtliga partier som är representerade i fullmäktige. Samtliga politiska sekreterare placeras i kommunstyrelseförvaltningen. Lönen föreslås till 38 700 kr/månad för 100 procent tjänstgöringsgrad. Löneutvecklingen ska följa övriga kommunanställda. En årlig uppräkning av lönen sker med genomsnittet i procent av de kommunanställdas löneutveckling under föregående år, att gälla från och med den 1 januari nästkommande år. Ärendet behandlades i kommunstyrelsen 2018-11-06 och återremitterades då för omformulering av förslag till beslut nr 2 om minsta omfattning för anställning av politisk sekreterare. Ny formulering finns i bifogad tjänsteskrivelse samt i förslag till beslut nr 2.
YrkandeAnita Mattsson (S) yrkar att förslag till beslut 2 ändras till: För anställningar med en omfattning understigande 15 procent av en heltidstjänst iordningsställs inte arbetsredskap åt den anställde.
BeslutsgångOrdföranden ställer frågan om kommunledningsutskottet bifaller Anita Mattssons (S) yrkande och finner att kommunledningsutskottet bifaller det. Ordföranden ställer frågan om kommunledningsutskottet bifaller övriga beslutspunkter och finner att kommunstyrelsen bifaller dem.
BilagorTjänsteskrivelse anställning av politiska sekreterare under mandatperioden 2019-2022.pdfKommunstyrelsen protokollsutdrag 2018-11-06 §208.pdfKommunstyrelsen protokollsutdrag 2018-11-06 §208.pdf
Dnr 2018/KS 0026 001
Kommunledningsutskottets beslut- Anmälda delegationsbeslut noteras.
Beskrivning av ärendetKommunstyrelsen har överlåtit sin beslutanderätt till utskott, ordförande och tjänstemän i enlighet med kommunstyrelsens delegationsordning. Beslut som fattas av delegat ska normalt anmälas. Till vilken instans, kommunstyrelse eller utskott, som besluten ska anmälas framgår av delegationsordningen. Anmälan innebär inte att kommunstyrelse eller utskott får fastställa eller ompröva besluten. Det går inte att återkalla lämnad delegering för redan fattade beslut, men däremot framledes.
BilagorBeslut om disciplinpåföljd 181008.pdfDelegationsbeslut om lån hos Kommuninvest.pdf
Dnr 2015/KS 0496 001
Beskrivning av ärendetMeddelanden till kommunledningsutskottet finns i bilagor.
BilagorInbjudan till nominering av ledamöter till styrelsen för Kommuninvest ekonomisk förening.pdfRutin för arkiv- och informationsförvaltning.pdf