Din position: Hem > Ljungby kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2010-03-16
1. Biogas som fordonsgas i Ljungby.
Miljöstrategen redovisar projektbeskrivningen Biogas som fordonsgas i Ljungby, daterad 2010-02-22. I projektbeskrivningen framgår att det finns goda förutsättningar för att producera biogas som fordonsbränsle i Ljungby, under förutsättning att gasproduktionen ökas efter hand, enligt fördjupade konsultutredningar.
På kort sikt räcker dagens produktion för att starta upp en gastankstation. När efterfrågan på gas ökar kan produktionen ökas genom tillförsel av externt substrat i form av restprodukter från biodieseltillverkning. I inledningsskedet beräknas gasen räcka till cirka 90 bilar.
Diskussionen leder fram till att kommunstyrelsen ger arbetsutskottet i uppdrag att ta fram ett underlag för utredning av reningsverket.
2. Uppföljning av sjukfrånvaro och rehabilitering i Ljungby kommun.
Rehabiliteringskonsulten informerar om arbetet med hälsoprofilbedömning av kommunens anställda i samarbete med HVC, samt uppföljning av bedömningarna. Antalet anställda som fick aktivitetsbidrag under 2009 uppgick till 578, varav 151 av dem fick bidraget för första gången. Sjukfrånvaron i Ljungby kommun har minskat betydligt under de senaste åren och låg under 2009 på 4,9 % av ordinarie arbetstid, jämfört med 5,7 % under 2008. Handlingsplaner för rehabilitering tas fram vid behov och kommuniceras med respektive chef.
3. Ekonomiskt bistånd i Ljungby kommun.
Verksamhetschefen lämnar en redovisning om hur situationen för ekonomiskt bistånd i Ljungby kommun ser ut sedan januari 2010 och jämför siffror från 2009.
4. Ungdomsrådet – redovisning.
Kommunstyrelsens representanter i ungdomsrådet redovisar vad som diskuterades under det senaste sammanträdet i rådet: Ungdomarna arbetar vidare med att arrangera en filmfestival och förslaget att ställa ut uppiffade parkbänkar i centrum. En inflytande dag arrangeras inom kort och till hösten kommer en ny ungdomsenkät, en så kallad LUPP, att genomföras.
Ks2010/0066 012
Beslut
Kommunstyrelsen beslutar att godkänna kommunledningskontorets verksamhetsberättelse för år 2009.
Ärendet
Kommunledningskontoret har upprättat verksamhetsberättelse för år 2009 och överlämnar den till kommunstyrelsen för godkännande.
Beredning
Arbetsutskottet föreslår den 16 februari 2010 att kommunstyrelsen beslutar att godkänna kommunledningskontorets verksamhetsberättelse för år 2009.
Ks2010/0059 041
Kommunstyrelsen beslutar att godkänna tekniska kontorets verksamhetsberättelse 2009.
Tekniska kontoret har upprättat verksamhetsberättelse för år 2009 och överlämnar den till kommunstyrelsen för godkännande.
Tekniska utskottet föreslår den 15 februari 2010 att kommunstyrelsen godkänner tekniska kontorets verksamhetsberättelse 2009.
Ks2010/0110 041
Kommunstyrelsen beslutar att förvaltningarna i dagsläget kan räkna med oförändrad budgetram 2011, med hänsyn tagen till demografiska förändringar och inflation.
Kommunledningskontoret lämnar den 2 mars 2010 en lägesrapport inför budgetarbetet 2011. Kommunledningskontoret noterar att budgeten för 2010 är stark, med ett budgeterat resultat på 27 mkr. Däremot är budgetläget för 2011 i dagsläget betydligt sämre.
Flera andra faktorer kommer att påverka ekonomin och budgetförutsättningarna. En skatteprognos som presenterades av SKL den 15 februari 2010 visade en förbättring med 8,2 mkr för Ljungby kommun. Den kommunala fastighetsavgiften kommer även att inbringa cirka 1,6 mkr under 2010, efter en regeländring som gör att även arrendetomter omfattas av avgiften. Dessutom finns en extra utdelning från Ljungby Holding med 12 mkr budgeterat för 2010.
Det råder dock stor osäkerhet kring intäkternas utveckling, dels skatteprognoserna, dels eventuella fortsatta extra statsbidrag. Kommunledningskontoret skriver därför att i dagsläget bör förvaltningarna räkna med oförändrad budgetram 2011, med hänsyn tagen till demografiska förändringar och inflation.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 att kommunstyrelsen beslutar att förvaltningarna i dagsläget kan räkna med oförändrad budgetram 2011, med hänsyn tagen till demografiska förändringar och inflation.
2010/0092 040
Kommunstyrelsen beslutar att den tidigare fastställda investeringsramen för år 2011-2014 behålls men förlängs till att omfatta även år 2015.
En noggrann prövning av samtliga tidigare godkända investeringsprojekt bör genomföras av samtliga nämnder.
Kommunledningskontoret skriver den 22 februari 2010 att investeringsnivån har varit mycket hög i Ljungby kommun de senaste åren, med uppemot 100 mkr årligen. Ljungby kommun har som finansiellt mål att investeringar ska självfinansieras över 4 år. För förvaltningar och nämnder innebär den höga investeringsnivån att avskrivningar och internränta tar en allt större andel av budgeten.
För att kunna sänka investeringsnivån till en långsiktigt hållbar nivå måste förvaltningarna antingen stryka vissa investeringsprojekt eller förskjuta projekt över tiden. Kommunledningskontoret föreslår att det femte året av investeringsplanen stryks och att de kvarvarande fyra åren fördelas på fem år. Dessutom bör en noggrann prövning av samtliga tidigare godkända investeringsprojekt genomföras.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 kommunstyrelsen besluta att den tidigare fastställda investeringsramen för år 2011-2014 behålls men förlängs till att omfatta även år 2015.
2010/0090 040
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att investeringsmedel på 163 588 tkr överförs enligt kommunledningskontorets förslag daterat
2010-02-23 och att finansiering sker via minskning av rörelsekapital.
Investeringsbudgeten, inklusive tidigare års överförda anslag, omfattade
271 779 tkr. Utfallet blev 118 002 tkr, alltså en avvikelse på 153 777 tkr. Den största avvikelsen är på tekniska kontoret som har ett överskott på 138 220 tkr för investeringar som inte har blivit utförda.
Begäran om tilläggsanslag till 2010 har inkommit på sammanlagt 163 588 tkr. Tekniska kontoret har ett utfall på 2311 tkr för återställning av nuvarande deponin där det inte fanns någon budget. Kultur- och fritidsnämnden har ett utfall på 7500 tkr för överbyggnad uterink där det inte fanns någon investeringsbudget. Båda beloppen bör ses som redovisningstekniska transaktioner, som inte ska föras över till 2010. I övrigt har nämnder och förvaltningar begärt överföringar som är totalt sett lika med budgetavvikelsen.
Kommunledningskontoret föreslår att investeringsmedel på 163 588 tkr överförs enligt kommunledningskontorets förslag daterat 2010-02-23. Finansiering sker via minskning av rörelsekapital.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att investeringsmedel på 163 588 tkr överförs enligt kommunledningskontorets förslag daterat 2010-02-23. Finansiering sker via minskning av rörelsekapital.
2010/0089 040
Kommunstyrelsen beslutar att resultatbalansering görs med 13 324 tkr, enligt arbetsutskottets förslag.
Finansiering sker via eget kapital.
Kommunledningskontoret, tekniska kontoret, miljö- och byggnämnden och barn- och utbildningsnämnden får ta i anspråk högst 50 procent av de resultatbalanserade medlen under 2010.
Från och med bokslutet 2007 gäller en ny hantering av resultatbalanseringen: underskott fördelas över tre år och överskott läggs på ett internt balanskonto. Respektive nämnd beslutar om att ta i anspråk balanserade överskott på balanskontot.
Vid föregående års resultatbalansering tog kommunstyrelsen beslut om att man inte fick använda balanserade överskott utan kommunstyrelsens godkännande.
Kommunledningskontoret föreslår att resultatbalansering görs med 11412 tkr enligt kommunledningskontorets förslag daterat 2010-02-23.
Arbetsutskottet beslutade den 2 mars 2010 att föreslå kommunstyrelsen besluta, i enlighet med socialnämndens begäran 2010-01-20 § 7, att socialnämndens underskott på 5 987 tkr ska skrivas av och inte föras över till kommande år. Arbetsutskottet föreslår då att resultatbalansering görs med 13 324 tkr.
Yrkande
ClasGöran Carlsson (S) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag.
Ks2010/0036 045
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå Bolmstad Hamnförenings borgensansökan.
Bolmstad Hamnförening har i skrivelse registrerad den 29 januari 2010 ansökt om borgen för ett banklån på 300000 kronor. Banklånet ska täcka del av kostnaderna för att bygga ut hamnen och utöka antalet båtplatser från nuvarande 152 till 176 platser. Föreningen har för närvarande 45 intresserade i sin kö till båtplats i Bolmstad hamn. Medlemmarna kommer själva att bidra till utbyggnaden genom viss egen insats samt via höjning av den årliga medlemsavgiften.
Kommunledningskontoret skriver den 23 februari 2010 att föreningen har god ekonomi och kan klara investeringen dels genom egen likviditet, dels genom en förhöjd medlemsavgift.
Enligt Ljungby kommuns borgenspolicy ska borgen i första hand beviljas till kommunala bolag, med en mycket restriktiv inställning till borgen för lån till andra låntagare och ändamål. Med hänvisning till borgenspolicyn föreslår kommunledningskontoret att borgensansökan avslås.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige besluta att avslå Bolmstad Hamnförenings borgensansökan.
Ks2010/0030 253
Kommunstyrelsen godkänner det preliminärt upprättade genomförandeavtalet med Tomas Jönsson, Ljungby, avseende Bolmstad 2:44.
Tekniska kontoret har upprättat ett preliminärt genomförandeavtal med Tomas Jönsson, Ljungby avseende Bolmstad 2:44. Avtalet avser att säkerställa genomförandet av detaljplan för del av Bolmstad 2:44 i Angelstads församling som vann laga kraft den 20november 2009. Fastighetsägaren ska på egen bekostnad iordningställa planområdet, naturområden och vägar som anläggs till tomterna i den takt exploatering sker.
Tekniska kontoret föreslår i skrivelse den 19 januari 2010 att kommunstyrelsen godkänner preliminärt genomförandeavtal med Tomas Jönsson, Ljungby.
Tekniska utskottet föreslår den 15 februari 2010 att kommunstyrelsen godkänner det preliminärt upprättade genomförandeavtalet med Tomas Jönsson, Ljungby avseende Bolmstad 2:44.
Ks2010/0061 252
Kommunstyrelsen godkänner det preliminärt upprättade avtalet med Ejvin Jonsson, Strömsnäsbruk, Iris Andersson, Åsenhöga, Lilly Christoffersson, Växjö, Ingvar Jonsson, Ljungby och Birgit Antonsson, Vederslöv, avseende förvärv av fastigheten Hångers 3:4.
Tekniska kontoret har upprättat preliminärt avtal med Ejvin Jonsson, Strömsnäsbruk, Iris Andersson, Åsenhöga, Lilly Christoffersson, Växjö, Ingvar Jonsson, Ljungby och Birgit Antonsson, Vederslöv, avseende förvärv av fastigheten Hångers 3:4.
Genom avtalet förvärvar kommunen fastigheten Hångers 3:4 för 500 000 kronor. Den förvärvade egendomen är belägen i Hångers, söder om området Ekebacken. Marken förvärvas för dess läge i anslutning till Ljungby stad med avsikt att egendomen kan komma att behövas vid en framtida utbyggnad av staden. I översiktsplanen är marken utlagd som område för stadens expansion med bostäder. Fastigheten är obebyggd och omfattar 4,88 hektar.
Tekniska kontoret föreslår i skrivelse den 8 februari 2010 att kommunstyrelsen godkänner det preliminärt upprättade avtalet.
Tekniska utskottet föreslår den 15 februari 2010 att kommunstyrelsen godkänner det preliminärt upprättade avtalet med Ejvin Jonsson, Strömsnäsbruk, Iris Andersson, Åsenhöga, Lilly Christoffersson, Växjö, Ingvar Jonsson, Ljungby och Birgit Antonsson, Vederslöv, avseende förvärv av fastigheten Hångers 3:4.
Ks2010/0093 293
Kommunstyrelsen godkänner det upprättade samarbetsavtalet mellan Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB avseende projektering av projektet Åsikten, med tillägget i § 3 att Båda parter åtar sig att arbeta för de mest kostnadseffektiva och ändamålsenliga lösningarna för verksamheten i projekterings- och byggprocessen.
§ 7 kompletteras med Tvist angående tolkning av detta avtal ska avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av notarius publicus.
Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB har för avsikt att samproducera omsorgslägenheter och trygghetslägenheter i ett projekt som går under namnet Åsikten. Avsikten är att fastighetsbildning ska ske tredimensionellt, så att vardera part äger och ansvarar för sin respektive del av byggnaderna.
Kommunledningskontoret och tekniska kontoret har upprättat ett förslag till samarbetsavtal mellan Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB för projekteringen av Åsikten. Förslaget är upprättat utifrån politiska överläggningar mellan Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB. I förslaget står Ljungby kommun som beställare av projektet vilket innebär att kommunen betalar alla kostnader för Åsikten fram till byggstart.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 att kommunstyrelsen godkänner det upprättade samarbetsavtalet mellan Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB avseende projektering av projektet Åsikten, med tillägget i § 3 att Båda parter åtar sig att arbeta för de mest kostnadseffektiva och ändamålsenliga lösningarna för verksamheten i projekterings- och byggprocessen.
Ks2009/0345 018
Kommunstyrelsen beslutar att kommunledningskontoret tar i anspråk 1,4 mkr av årets investeringsbudget för inköp av två informationstavlor. Medel för framtida kapitalkostnader, drift och underhåll avsätts i budget 2011 för kommunledningskontoret.
Inköp av informationstavlorna görs i samarbete med tekniska kontoret.
Ett flertal skrivelser och medborgarförslag har skickats till Ljungby kommun med önskemål om informationstavlor längs E4:an. Kommunledningskontoret har i samarbete med tekniska kontoret tagit fram förslag till budget för inköp och drift av två informationstavlor, vilka redovisas i skrivelse daterad 2009-02-06.
Kommunfullmäktige beslutade den 16 juni 2009 § 70, i budget för år 2010, att Ljungby Utveckling AB ska stå för inköp och drift av två informationstavlor. Den 29 september 2009 beslutade styrelsen för Ljungby Utveckling att två informationstavlor ska köpas in i mån av ekonomiskt utrymme. Den 15 december 2009 upphävdes detta beslut av styrelsen för Ljungby Utveckling då det hade konstaterats att det inte fanns något utrymme i budgeten för denna investering. Styrelsen beslutade då också att överlämna ärendet till kommunstyrelsen.
Kommunledningskontoret föreslår i skrivelse den 17 februari 2010 att kommunledningskontoret tar i anspråk 1,4 mkr av årets investeringsbudget för inköp av två informationstavlor.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 kommunstyrelsen besluta att kommunledningskontoret tar i anspråk 1,4 mkr av årets investeringsbudget för inköp av två informationstavlor. Medel för framtida kapitalkostnader, drift och underhåll avsätts i budget 2011 för kommunledningskontoret.
Ks2010/0055 311
Kommunstyrelsen beslutar att ge tekniska kontoret i uppdrag att genomföra upphandlingen enligt redovisat förfrågningsunderlag och att efter utvärderingen påbörja projekteringen.
På uppdrag av kommunstyrelsen har förfrågningsunderlag upprättats för detaljprojektering och framtagande av förfrågningsunderlag för utförande av Söderleden inklusive bro över Lagan, Söderbron. Tekniska kontoret avser att göra en konsultupphandling av ovanstående.
Tekniska kontoret föreslår kommunstyrelsen besluta att uppdra åt tekniska kontoret att genomföra upphandlingen enligt redovisat förfrågningsunderlag och att därefter påbörja projekteringen.
Tekniska utskottet föreslår den 15 februari 2010 kommunstyrelsen besluta att ge tekniska kontoret i uppdrag att genomföra upphandlingen enligt redovisat förfrågningsunderlag och att efter utvärderingen påbörja projekteringen.
Beredningen av ärendet under sammanträdet sker bakom stängda dörrar
(19 kap. 3§ 2 st. offentlighets- och sekretesslagen).
2010/0088 214
Beslut om godkännande
Kommunstyrelsen godkänner detaljplanen för Replösa Björket i Ljungby stad och överlämnar den till kommunfullmäktige för antagande.
Plankontoret har upprättat förslag till detaljplan för Replösa Björket i Ljungby stad. Planområdet är en naturlig utvidgning av bostadsbebyggelse inom Replösaområdet. Syftet med detaljplanen är att skapa ett nytt bostadsområde med plats för 94 villatomter. Det finns en stor efterfrågan på villatomter och tomtkön är förhållandevis lång.
Miljö- och byggnämnden har den 24 februari 2010 beslutat att godkänna detaljplanen och översända den till kommunfullmäktige för antagande.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 att kommunstyrelsen godkänner detaljplanen för Replösa Björket i Ljungby stad och överlämnar den till kommunfullmäktige för antagande.
2008/0270 340
Kommunstyrelsen beslutar att anta miljö- och byggkontorets förslag till yttrande för Ljungby kommun och skicka det som svar på Naturvårdsverkets remiss.
Ärendet justeras omedelbart.
Bolmen-tunneln har varit i bruk sedan mitten av 1980-talet och leder råvatten från sjön Bolmen till Skåne, där den försörjer cirka 400000 personer med dricksvatten.
Länsstyrelserna i Kronobergs län och Skåne län har ansökt till Boverket och Naturvårdsverket om att tunneln borde pekas ut som ett område av riksintresse enligt miljöbalken. Avsikten är att på så sätt säkerställa att området skyddas mot verksamheter och aktiviteter som kan försvåra bortledandet av vatten eller försämra kvalitén på dricksvattnet.
Naturvårdsverket föreslår att 15 meter på båda sidor om tunneln ska utpekas som riksintresse för vattenförsörjning. Den som vill bedriva verksamhet på denna mark och närliggande områden måste bevisa att dricksvattenförsörjningen inte skadas av verksamheten.
Innan Naturvårdsverket beslutar i ärendet har Ljungby kommun, liksom andra kommuner, lämnats möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Ljungby kommun arbetar på ett yttrande i samråd med bland andra Markaryds kommun.
Markaryds kommun har lämnat in en anmälan till Miljödomstolen för att få prövat om Sydvatten AB har tillstånd att bortleda grundvatten eller enbart råvatten från sjön Bolmen. Miljödomstolen meddelade den 26 februari 2010 sin dom i vilken Miljödomstolen slår fast att bortledande av grundvatten är att betrakta som vattenverksamhet. Miljödomstolen konstaterar att deldomarna för Bolmen-tunneln från 1972 och 1986 inte tillåter bortledning av grundvatten längs tunneln. Miljödomstolen anser att Länsstyrelsen bör pröva frågan om bortledning av grundvatten.
Miljö- och byggkontoret har lämnat ett förslag till yttrande, vilket skrevs innan Miljödomstolen meddelade dom i Markaryds kommuns anmälan.
Arbetsutskottet behandlade den 2 mars 2010 ärendet och beslutade att överlämna ärendet till kommunstyrelsen utan förslag till beslut.
Miljö- och byggkontoret har därefter reviderat förslaget till yttrande och överlämnar det under dagens sammanträde.
Ks2009/0590 016
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta handlingsprogrammet för skydd mot olyckor.
Lagen om skydd mot olyckor är en lag som syftar till att i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom ett tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor. Kommunen ska varje mandatperiod besluta om ett handlingsprogramm, med utgångspunkt från den lokala riskbilden. I programmet ska målet för kommunens verksamhet samt olycksrisker som kan föranleda räddningsinsatser anges.
Handlingsprogrammets syfte är att med utgångspunkt från medborgarnas behov och den lokala riskbilden redovisa de prioriteringar som görs för den närmaste mandatperioden.
Tekniska kontoret skriver den 10 november 2009 att en riskanalys har genomförts och överlämnar förslaget till handlingsprogram till kommunfullmäktige för antagande.
Kommunstyrelsen beslutade den 12 januari 2010 att återremittera handlingsprogrammet för revidering och uppdatering.
Tekniska utskottet föreslår den 15 februari 2010 att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta handlingsprogrammet för skydd mot olyckor.
2009/0549 732
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att valfrihetssystem ska införas på service- och omsorgsinsatser inom hemtjänsten i Ljungby kommun.
Socialnämnden beslutade den 21 oktober 2009 att föreslå att valfrihetssystem införs på service- och omsorgsinsatser inom hemtjänsten i Ljungby kommun för att öka kvaliteten och självbestämmandet.
Ärendet behandlades av kommunfullmäktige den 11 december 2009 som beslutade att återremittera förslaget för ytterligare utredning om konsekvenserna för kommunens verksamhet.
Socialförvaltningen lämnade den 22 december 2009 ett yttrande i ärendet. Yttrandet godkändes av socialnämnden den 20 januari 2010, med reservation av de socialdemokratiska och vänsterpartistiska ledamöterna, och översändes till kommunstyrelsen.
Arbetsutskottet beslutade den 16 februari 2010 att föreslå kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige besluta att valfrihetssystem ska införas på service- och omsorgsinsatser inom hemtjänsten i Ljungby kommun.
Yrkanden
Ann-Charlotte Wiesel (M), med bifall av Karl-Gustaf Sundgren (C) och Roland Johansson (ALT), yrkar bifall till arbetsutskottets förslag.
Kerstin Wiréhn (V), med bifall av ClasGöran Carlsson (S) och Alf Johansson (KB), yrkar avslag på arbetsutskottets förslag.
Beslutsordning
Ordföranden ställer Kerstin Wiréhns (V) med flera yrkande om avslag mot Ann-Charlotte Wiesels (M) med flera yrkande om bifall till arbetsutskottets förslag och finner att kommunstyrelsen beslutar i enlighet med arbetsutskottets förslag.
Omröstning
Omröstning begärs och utförs med följande omröstningsordning: Ja-röst för bifall till arbetsutskottets förslag att föreslå kommunfullmäktige besluta att valfrihetssystem ska införas och nej-röst för avslag på arbetsutskottets förslag. Omröstningen utfaller med 8 ja-röster och 7 nej-röster. Se omröstningsbilaga. Kommunstyrelsen har därmed beslutat att, i enlighet med arbetsutskottets förslag, föreslå kommunfullmäktige besluta att införa valfrihetssystem på service- och omsorgsinsatser inom hemtjänsten i Ljungby kommun.
2010/044 0702
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta de nya ansöknings- och tillsynsavgifterna för alkoholtillstånd samt folkölstillsyn, i enlighet med socialnämndens förslag, med förändringen att hembygdsföreningar och liknande endast behöver betala 500 kronor för ansökan om tillfälliga alkoholtillstånd till allmänheten.
Kommunfullmäktige föreslås också besluta att ta bort begränsningar av antal tillfälliga tillstånd till allmänheten och slutna sällskap.
Socialförvaltningen har gjort en översyn av ansöknings- och tillsynsavgifterna för alkoholservering, enligt självkostnadsprincipen. Då lönekostnaderna har ökat föreslår förvaltningen att avgifterna höjs enligt föreslagen tabell. Likaså föreslås avgiften för folkölstillsyn höjas.
Socialnämnden beslutade den 20 januari 2010 att föreslå kommunfullmäktige att anta förslaget till nya ansöknings- och tillsynsavgifter för alkoholtillstånd samt folkölstillsyn.
Kommunstyrelsens arbetsutskott överlämnar den 16 februari 2010 ärendet till kommunstyrelsen utan förslag till beslut.
Jäv
Lars Solling (FP) deltar inte i ärendet.
2009/0318 101
Svar på medborgarförslag
Kommunstyrelsen beslutar att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utformning och användning av Lilla Torg.
En medborgare framför i ett medborgarförslag önskemål om att en permanent scen upprättas på Lilla Torg i Ljungby för att underlätta för de musiker och underhållare som framträder där. Medborgaren påpekar att om de medverkande slipper tillbringa flera timmar både innan och efter framträdandet med att arrangera en tillfällig scen, så framträder de säkert oftare, till glädje för alla besökare i centrum.
Kommunfullmäktige beslutade den 16 juni 2009 att överlämna förslaget till kommunstyrelsen för beslut.
Kultur- och fritidsnämnden skriver i sitt yttrande den 21 oktober 2009 att de är positiva till att en permanent scen byggs på Lilla Torg men att den bör tas med i centrumplanens diskussioner.
Kommunledningskontoret föreslår den 27 januari 2010 att kommunstyrelsen beslutar att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utformning och användning av Lilla Torg.
Arbetsutskottet föreslår den 16 februari 2010 kommunstyrelsen besluta att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utformning och användning av Lilla Torg.
2009/0521 101
Kommunstyrelsen beslutar att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utsmyckning på stationsområdet.
En medborgare framför i ett medborgarförslag hur viktigt det är att dokumentera och komma ihåg stadens historia. Därför föreslår medborgaren att Ljungby kommun bör spara en bit av järnvägsrälsen och några skyltar att använda som utsmyckning i området, för att påminna om dess historia.
Kommunfullmäktige beslutade den 17 november 2009 att överlämna förslaget till kommunstyrelsen för beslut.
Kommunledningskontoret föreslår den 27 januari 2010 att kommunstyrelsen beslutar att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utsmyckning på stationsområdet.
Arbetsutskottet föreslår den 16 februari 2010 kommunstyrelsen besluta att överlämna medborgarförslaget till arbetsgruppen för genomförandet av centrumplanen, som ett förslag till utsmyckning på stationsområdet.
2008/0522 805
Svar på motion
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige bifalla motionen och anvisa medel och resurser för genomförande.
Matija Rafaj och ClasGöran Carlsson har för Socialdemokraterna lämnat in en motion i vilken de yrkar att Ljungby kommun ska lämna bidrag till föreningar med verksamhet för barn mellan 0-6 år.
Kommunstyrelsen har lämnat motionen till kultur- och fritidsnämnden för yttrande.
Kultur- och fritidsförvaltningen redovisar i skrivelse den 5 mars 2009 vilka normer som gäller idag, och vad en förändring i dessa normer skulle innebära ekonomiskt och arbetsmässigt för både förvaltningen och de föreningar som idag får lokalt aktivitetsstöd.
I kultur- och fritidsnämndens beslut den 22 april 2009 konstaterar nämnden att en förändring i normerna för bidragsutdelning kan enligt Ljungby kommuns författningssamling endast kultur- och fritidsnämnden besluta om. Nämnden beslutar då också att ta upp förslaget som ett ärende med avsikt att besluta vid nämndens sammanträde i maj 2009.
Den 19 maj 2009 beslutar kultur- och fritidsnämnden att även i fortsättningen tillämpa Riksidrottsförbundets regler för lokalt aktivitetsstöd, enligt kultur- och fritidsnämndens beslut den 21 november 2007.
Kommunledningskontoret konstaterar att kultur- och fritidsförvaltningens skrivelse den 5 mars 2009 som ligger till grund för kultur- och fritidsnämndens beslut i april och maj 2009 på ett utförligt sätt redovisar konsekvenserna av en ändring av normerna för utbetalning av lokalt aktivitetsbidrag (lok-stöd). För att finansiera utbetalning av aktivitetsstöd till föreningar med verksamhet för barn 0-6 år måste ytterligare medel tillföras eller så måste lok-stödet sänkas för alla.
Mot bakgrund av kultur- och fritidsförvaltningens redovisning och kultur- och fritidsnämndens beslut i maj 2009 att behålla de nuvarande normerna för utbetalning av föreningsbidrag föreslår kommunledningskontoret att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anse motionen vara besvarad.
Arbetsutskottet beslutade den 16 februari 2010 att överlämna ärendet till kommunstyrelsen utan förslag till beslut.
ClasGöran Carlsson (S) yrkar bifall till kultur- och fritidsförvaltningens alternativ nr 3, i kultur- och fritidsnämndens beslut KoF 2009-04-22 § 42, att tillstyrka förslaget och anvisa medel och resurser för genomförande.
Ann-Charlotte Wiesel (M) yrkar avslag på motionen.
Ordföranden ställer ClasGöran Carlssons (S) yrkande om bifall till alternativ nr3 att tillstyrka motionen och anvisa medel och resurser för genomförande, mot Ann-Charlotte Wiesels (M) yrkande om avslag på motionen och finner att kommunstyrelsen beslutar i enlighet med Ann-Charlotte Wiesels (M) yrkande.
Omröstning begärs och utförs med följande omröstningsordning: Ja-röst för avslag på motionen och nej-röst för bifall till alternativ nr 3 om tillstyrkande av motionen. Omröstningen utfaller med 7 ja-röster och 8 nej-röster. Se omröstningsbilaga. Kommunstyrelsen har därmed beslutat att föreslå kommunfullmäktige att tillstyrka motionen och anvisa medel och resurser för genomförande.
2010/0018 007
Kommunstyrelsen antar förslaget till yttrande och lämnar det till kommunrevisionen som svar på revisionsrapporten.
Kommunrevisionen har låtit granska Ljungbys, Markaryds och Älmhults gemensamma nämnd för familjerättsliga frågor. Revisionsrapporten ”Granskning av styrning och uppföljning av gemensamma nämnden” har överlämnats till kommunstyrelsen och den gemensamma nämnden för yttrande.
I rapporten lämnas synpunkter angående arbetsledning, styrning och uppföljning, hantering av allmänna handlingar och protokoll. I revisorernas kommentarer riktade mot kommunstyrelserna i de samverkande kommunerna framgår att kommunstyrelsen bör ha en ännu större uppsikt över den gemensamma nämnden och att den i vissa avseenden bör behandlas som övriga nämnder i kommunen.
Kommunledningen i de tre kommunerna har tillsammans arbetat fram ett förslag till yttrande, med kommentarer och åtgärder.
Arbetsutskottet föreslår den 2 mars 2010 att kommunstyrelsen antar förslaget till yttrande och lämnar det till kommunrevisionen som svar på revisionsrapporten.
Redovisningen av delegationsbeslut godkänns.
1. Tekniska kontoret har i sammanställning den 26 februari 2010 anmält de beslut som fattats av tekniska kontoret rörande markärenden m.m. under januari 2010 med stöd av kommunstyrelsens delegationsordning.
2. Tekniska kontoret har i sammanställning den 1 mars 2010 anmält de beslut som fattats av tekniska kontoret trafikärenden och brukandet av allmän platsmark under januari – februari 2010 med stöd av kommunstyrelsens delegationsordning.
3. Kommunledningskontoret har i sammanställning anmält de delegationsbeslut rörande tilldelningsbeslut, anställningsbeslut, flaggning samt attestuppdrag gällande reglemente för kontroll av ekonomiska transaktioner som fattats av kommunledningskontoret under november 2009.
4. Arbetsutskottets protokoll 2010-02-16 och 2010-03-02 (§§ 2 – 10).
5. Tekniska utskottets protokoll 2010-02-08 och 2010-02-15 (§§ 10 – 25).
6. Personalutskottets protokoll 2010-02-17 (§§ 5 – 7).
Redovisningen av meddelanden godkänns.
1. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap arbetar långsiktigt och metodiskt med äldres säkerhet för att minska skador till följd av olyckor. Myndigheten ger i skrivelse daterad februari 2010 stöd till kommunerna genom bland annat metoder och verktyg.
2. Tekniska utskottet har den 15 februari 2010 beslutat att införandet av alternativrätter i skola och äldreomsorg ska ske enligt kostavdelningens föreslagna genomförandebeskrivning.
3. Skrivelse från fastighetsägare i Skärvö angående planerad vindkraftpark i Fathult.
4. Revisionsrapport: Granskning av avtalstrogenhet inom tekniska kontoret.
5. Revisionsrapport: Granskning av kommunens hantering av hyresfordringar.
6. Revisionsrapport: Övergripande granskning av Ljungby Utveckling AB.
7. Revisionsrapport: Övergripande granskning av Ljungbybostäder AB.
8. Revisionsrapport: Övergripande granskning av Ljungby Energi AB.
9. Protokoll från Ljungby Utveckling AB 2010-02-16.
10. Protokoll från Ljungby Holding AB 2010-02-16.
11. Skrivelse från ordföranden i Agunnaryd LRF angående de minskade anslagen till vägföreningarna.