Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-03-23
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
1a Anmälan fyllnadsval till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd
Anmäldes utdrag ur Kommunfullmäktiges protokoll den 1 mars 2004, § 17 om fyllnadsval avseende en ersättare i stadsdelsnämnden Hässelby-Vällingby. Till ersättare utsågs Fahri Ölcer (fp) för år 2004.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2004-04-05.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande från den 23 mars 2004 (Utsänt ärende nr 35-2004) Dnr 102-147-2004.
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett förslag till uppdragstext.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 februari 2004 (utsänt ärende nr 36-2004).Dnr 510-148-2004.
Sammanfattning av ärendet
Ansökan om projektmedel till ett gemensamt metod- och utvecklingsprojekt inom Hässelbymottagningen (stadsdelens missbruksvård). Ansökan avser medel till andra projektåret. Ansökan insänd till Länsstyrelsen 1 mars, men gäller under förutsättning att nämnden godkänner den.
Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsbidrag med 415.000 kronor från Länsstyrelsen i Stockholm till andra projektåret för projektet MAPS-ASI och medicinska data från vuxna missbrukare.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ansökan till Länsstyrelsen i Stockholm om projektmedelÄrendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004 (Utsänt ärende nr 37-2004).Dnr 510-149-2004.
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bifogade ansökan på 312.835 kronor till Länsstyrelsen i Stockholm.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 mars 2004 (Utsänt ärende nr 38-2004).Dnr 022-094 -2004.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett förslag till beslut till vilket (s+v+mp+kd+fp) anslöt sig till.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att till varje nämnd, under punkten förvaltningschefens information, informera om Hässelby gårds äldreboende.
Ärendets fortsatta handläggning
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning samt hänvisar till beslut från nämndens sammanträde den 17 februari 2004, § 12 enligt följande:
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med en
redovisning och eventuella förslag till beslut senast maj 2004 enligt nedan
2. Stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet som sitt yttrande till länsstyrelsen.
3. Stadsdelsnämnden anför härutöver
Stadsdelsnämnden ser allvarligt på den kritik som länsstyrelsen framför i sin rapport. Förvaltningen har under året på uppdrag av nämnden genomfört en omfattande strukturförändring i stadsdelens äldreomsorg samt arbetat med både rutinförbättringar och utveckling/utbildning inom personalområdet. Kritiken som länsstyrelsen för fram i sin rapport visar dock att stadsdelsnämnden måste vidta ytterligare åtgärder för att förbättra kvaliteten i verksamheten. Stadsdelsnämnden ger, för att få ett bättre underlag, förvaltningen i uppdrag att för nämnden redovisa hur stadsdelens samtliga ålderdomshem, servicehus, sjukhem och gruppboenden fungerar.
Som framgår i yttrandet till länsstyrelsen så är mycket av det som stadsdelsnämnden fått kritik på redan åtgärdat men en del kvarstår. Av den anledningen ger vi förvaltningen i uppdrag att skriftligt redovisaandelen grundutbildad personal, personal utan adekvat utbildningantal personal som under 2003 gått utbildning inom stadens försorgbehov av utbildning i svenska språket planerade utbildningar av olika slagkosthållningen på stadsdelens äldreboenden och behov av dietistkompetens larm av olika art och rutinerna kring dettabemanning dag , natt och helg medicinsk säkerhetsocial omsorgssäkerhet arbetet kring /utbildning rörande bemötande, attityder etc. utevistelser sysselsättningar, kulturinslag volontär/frivilliga insatser etc redovisning av klagomålVidare vill vi att förvaltningen undersöker möjligheten att omfördela resurser så att en s k socialt ansvarig sekreterare (SAS) tillskapas (motsvarande MAS medicinska ansvar) med uppgift att regelbundet granska och bedöma och för nämnden redovisa de ev. behov av insatser som rör det sociala omsorgsarbetet inklusive kost och allmän trivsel m. m.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande
Uppdra till förvaltningen att återkomma till nämnden med åtgärdsplaner med tillhörande tidplaner gällande brister i verksamheten.Uppdra till förvaltningen att återkomma med en åtgärdsplan för attsäkerställa att de äldre i stadsdelen får en meningsfull vardag, fler
aktiviteter och möjlighet till promenader och utevistelse m.m.
Snarast få upp Folkpartiet liberalernas uppdrag gällande "Trygghetslarmen måste ge trygghet" (20031216) för att säkerställa att larmen och rutiner kring dessa fungerar tillfredställande.Därutöver anföraDet är glädjande att Länsstyrelsens rapport gällande gruppboendena för demenssjuka på Hässelby Gårds äldreboende till stor del är positiv. Personalen upplevs som kunnig, engagerad och respektfull vilket är grunden för en god och säker vård och omsorg för våra äldre. Det framkommer dock brister vilket snarast måste åtgärdas.
Äldre människor har rätt till en trygg vård och omsorg, aktiviteter, utevistelse, bra mat, fungerande larm m.m.
Uppföljningen av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten måste snabbt åtgärdsplaner med tillhörande tidplaner upprättas för att snabbt rätta till de brister som uppkommer."
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget
yrkande om bifall till förvaltningens förslag samt uttalande följande:
"Det är, naturligtvis, fullständigt självklart att de brister som funnits i verksamheten ska åtgärdas samt att kontrollsystemen för att felen som skett inte ska upprepas tas fram.
Samtidigt bör man konstatera att det faktum att olika former av missförhållanden kommer fram principiellt är bra. Det är först när fel är kända som vi kan åtgärda dem. Förvaltningen bör alltså, samtidigt som arbetet med att så långt det är möjligt förebygga att fel ska inträffa överhuvudtaget, värna och utveckla en förvaltningskultur där eventuella fel och brister inte sopas under mattan utan lyfts fram i öppen dager,t ex. genom "Lex Sara anmälningar", för att åtgärdas."
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
"Återigen finns det synpunkter och anmärkningar mot Hässelby Gårds äldreboende.
Det är största vikt att majoriteten tar åt sig av den kritik som framförs och att man ser över hela driften av äldreboendet. Helt uppenbart är det att man inte klarar av att sköta sitt åtagande mot de boende vilket är en stor skam då detta är en grupp människor som har all rätt att förvänta sig en trygg tillvaro i sitt boende.
Liksom när det gäller de tidigare anmärkningarna så vill vi från moderaternas sida uppmana till att hela nämnden kontinuerligt hålls informerade om det fortlöpanade arbetet med förändringar på Hässelby Gårds äldreboende. Förslagsvis som en stående punkt på varje nämndmöte."
Beslutsgång
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt lade fram förslag på tilläggstext.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 januari 2004 (Utsänt ärende nr 39-2004). Dnr 044-150-2004.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte färdigberetts av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 januari 2004 (Utsänt ärende nr 40-2004). Dnr 044-151-2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004 (Utsänt ärende nr 41-2004). Dnr 322-152-2004.
Förvaltningen föreslår att avgifterna för de torgplatser som har bra marknadsläge och som inte kommer att beröras av byggarbetena i Vällingby centrum, höjs med 1,4 % .
Detta motsvarar prisökningen 2003. Ombyggnationen av Vällingby centrum innebär färre torgplatser att hyra ut under kommande torghandelsperiod. P g a detta avser förvaltningen att arbeta mycket flexibelt med både antalet torgplatser, deras placering och avgifterna. Beträffande torgavfallet undersöker förvaltningen för närvarande olika
alternativ till den container som tidigare har funnits på Vällingby torg. Intäkterna för torghandeln, har i årets budget beräknats till 350. 000 kronor.
Den i tjänsteutlåtandet antydda möjligheten att anordna torghandel på kulturtorget mellan Fontänen, Trappan, S:t Tomas kyrka, biblioteket och fritidsgården ska om möjligt undvikas.
Detta mindre torg är svårtillgängligt för kunder med rullstol, barnvagnar etc., mindre bra placerat från kommersiell utgångspunkt, och mindre lyckad som torghandelsplats från estetisk synpunkt med hänsyn till närheten till kulturbyggnaderna. Platsen är därför inte lämplig för torghandel. Däremot föreslår vi att förvaltningen utreder möjligheten att anordna torghandel i Solursgången.
Ytan för denna handel kommer att minska under den tid Fontänens tillbyggnad genomförs under Vällingbyplan. Solursgången skulle kunna vara ett bra komplement till den därigenom minskade ytan för den nuvarande torghandeln i Vällingby centrum.
Kulturtorget vid kulturbyggnaderna kan istället utvecklas som öppen yta för kulturaktiviteter som installationer, konstutställningar i det fria, gatuteater etc. I samband därmed bör möjligheten utredas att "flytta biblioteket närmare Vällingbyplan" genom t.ex. "en sluttande hiss" mellan Trappan och kyrkan.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson –Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 februari 2004 (utsänt ärende nr 42-2004).Dnr 304-153-2004.
Stadsdelsförvaltningen söker medel från stadens miljömiljard för projekten sandåtervinning och pedagogiskt miljöcentrum i Hässelby. Projektet sandåtervinning ska bidra till miljöanpassning av vinterväghållningen genom minskat uttag ur regionens grusåsar och minskade transporter. Pedagogiskt miljöcentrum i Hässelby har som målsättning att skapa en positiv attityd till ökad källsortering bland skolelever och boende. Samtidigt ska projektet bidra till införande av fastighetsnära källsortering genom idé och informationsverksamhet.
Vidare ämnar förvaltningen delta i aktiviteter som leds av stadens planerade Mobilitetscentrum. Gatu- och fastighetskontoret söker medel för detta från stadens miljömiljard.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på att ärendet inte skulle återremitteras.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.
Stadsdelsnämnden avslår yrkande om återremiss av ärendet.
Reseration
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om återremittering av ärendet. forts.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) meddelade att de inte deltar i beslutet med hänvisning till tidigare yrkande om återremiss samt anmälde ett särskilt uttalande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande.
Ledamot Catharina Hillerström m fl (m) reserverar sig mot beslutet enligt följande:
"I ansökan talas det om ett pedagogiskt miljöcentrum där det står om fastighetsnära källsortering vilket i ställe borde byggas in i diskussionen om hur vi i framtiden tar hand om vårt avfall. Från moderat sida är det emellertid med oro som vi ser hur majoriteten i Stockholm idag handhar denna fråga. Först och främst är vi mycket negativa till majoritetens avsättning av en hel miljard av stockholmarnas samlade förmögenhet till olika mer eller mindre flummiga miljöprojekt. Och detta samtidigt som man höjer skatter och avgifter för redan hårt beprövade skattebetalare i Stockholm. Därtill har majoriteten utformat en ny renhållningsordning som tar utgångspunkt i ett flertal olika nya krav med fastighetsnära källsortering som i dagsläget ej fullt ut har stöd i befintliga lagar och förordningar. Detta framhålls även av regeringen vad det gäller fastighetsägarnas ansvar i den så kallade "kretsloppspropositionen" som tidigare förelagts riksdagen. Dylika lokala projekt som föreslås i detta ärende måste därför dels finansieras på andra sätt samt därutöver även avvakta en utredning om hur det hela kan komma att påverkas av hur våra lagar är utformade.
I övrigt så anser vi moderater att mer relevant och lokalt viktigt är att ansöka om medel till saneringsarbete gällande kraftledningen i Backlura.
Med anledning av ovan föreslår vi
1. att återremittera ärendet
2. att avslå förvaltningens förslag."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) avstår med hänvisning till tidigare yrkande om återremiss.
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
Investeringar för en god miljö är ett angeläget mål för Stockholm. Att använda den s.k. miljömiljardens medel till inspirationsprojekt för att öka stockholmarnas intresse för fastighetsnära källsortering kan dock knappast vara förenligt med detta mål. Projektet riskerar snarast att bli ett ekonomiskt resursslöseri utan några som helst påtagliga resultat för stockholmarnas framtida miljö.
Det stora avfallsproblemet i dagens Stockholm handlar inte om bristen på källsortering av vanligt hushållsavfall. Tvärtom, lönar det sig ofta både miljömässigt och ekonomiskt att bränna en stor del av detta avfall och därmed utvinna energi. I ansökan talas det om ett pedagogiskt miljöcentrum där det står om fastighetsnära källsortering, vilket istället borde byggas in i diskussionen om hur vi i framtiden tar hand om vårt avfall.
Istället för att slösa bort stockholmarnas energi på en onödigt detaljerad sortering av vanligt hushållsavfall, ska staden införa ett sorteringssystem som prioriterar och fokuserar på de farliga soporna. För att underlätta hushållens sortering av farligt avfall måste fler insamlingsstationer för farligt avfall byggas.
För övrigt anser Folkpartiet liberalerna att resurserna istället borde prioriteras till att ge stockholmarna fler insamlingsstationer för farligt avfall, saneringsarbete gällande kraftledning för att reducera elektromagnetisk strålning m.m."
Ledamot Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
"Kristdemokraterna har i Kommunstyrelsen och i Kommunfullmäktige reserverat sig mot att i bokslutet för 2002 inrätta miljömiljarden. Det är i grunden ett felaktigt sätt att använda skattebetalarnas medel. När medel ska avsättas för olika typer av miljöförebyggande och miljöförbättrande åtgärder bör det redan från början vara för klart definierade insatser och det bör ske inom den ordinära budgeten.
Miljöförebyggande och miljöförbättrande arbete borde vara en naturlig del av stadens verksamhet."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 mars 2004 (utsänt ärende nr 43-2004).Dnr 100-154-2004.
Syftet med intern kontroll är enligt kommunfullmäktiges reglemente att säkra en effektiv förvaltning och undgå allvarliga fel och skador.
Nämnderna ska årligen upprätta en plan för intern kontroll för att följa upp att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande. Planen ska innefatta områden eller rutiner som granskas särskilt under året. I föreliggande plan har utöver redovisningskontrollerna förts upp kontroller avseende bl.a. personlarm, brandsäkerhet, försörjningsstöd och avvikelsehantering inom äldreomsorgen.
Rapport till nämnden sker i verksamhetsberättelsen för år 2004. Om skäl föreligger, som motiverar en skyndsam rapportering, informeras nämnden snarast möjligt.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens plan för intern kontroll 2004
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverar sig mot beslutet enligt följande:
"Eftersom det föreligger särskilda skäl när det gäller kontroll avseende personlarm, brandsäkerhet och annat som anmärks på inom äldreomsorgen, främst Skolörten och Hässelby Gårds Äldreboende så ter det sig mycket lämpligt i nuläget att nämnden får en skyndsam rapportering såsom det står i förslaget.
En skyndsam rapportering anser vi vara på nästkommande nämndmöte.
att godkänna förvaltningens förslag till beslut."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (m):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 mars 2004 (utsänt ärende nr 44-2004).Dnr 400-155-2004.
Kommunstyrelsen har remitterat motion om "Skadestånd till föräldrar som inte får barnomsorg i tid" av Jan Björklund m fl (fp) till tre stadsdelsnämnder och stadsledningskontoret.
I motionen föreslår motionärerna att kompensation ska utgå till de föräldrar som står i barnomsorgskön och som inte inom fyra månader kan erbjudas plats i förskola eller familjedaghem. Kompensationen ska utgå som ett skadestånd motsvarande den barnomsorgsschablon som staden betalar ut till stadsdelnämnderna.
Stadsdelsnämnden föreslår att motionen avslås då stadsdelarna inte ensamma besitter de verktyg som skulle behövas för att över tid balansera tillgång och efterfrågan på förskoleplatser.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Kommunstyrelsen i Stockholm.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) deltog inte i beslutet.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande reservation:
1. Bifalla motionen.
2. Därutöver anföra
Köerna till barnomsorgen i Stockholm stad växer. Situationen har på många håll blivit så problematisk att stadsdelsnämnder rapporterar att de inte kommer att klara platsgarantin i vår.
Enligt Skollagen ska Stockholm Stad erbjuda plats i barnomsorgen "utan oskäligt dröjsmål", d.v.s. inom tre till fyra månader efter att föräldrarna anmält att barnet behöver plats. Det finns dock inga sanktionsmöjligheter mot de kommuner som misslyckas med att uppfylla barnomsorgsgarantin.
För att kompensera de familjer som står i barnomsorgskö och för att skapa incitament hos staden att uppfylla platsgarantin är det dags att utveckla barnomsorgsgarantin. En utvecklad barnomsorgsgaranti innebär att de föräldrar som inte får barnomsorg inom fyra månader ska få ett skadestånd motsvarande den barnsomsorgsschablon som staden betalar ut till stadsdelsnämnderna. Därför vill vi att kommunstyrelsen får i uppdrag att till kommunfullmäktige återkomma med ett förslag om en utvecklad barnsomsorgsgaranti där föräldrarna får ersättning med faktisk barnomsorgsschablon i situationer där kommunen inte kan leva upp till lagens krav om barnsomsorg i tid."
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
" Det är viktigt att barnomsorgen fungerar och ett tydligt incitament för staden att sköta sig i den frågan skulle kunna vara ett system för skadestånd när platser inom barnomsorgen inte ordnas i tid. Den egentliga bristen i familjepolitiken är dock betydligt mer grundläggande. Familjerna har i det socialdemokratiskt utformade samhället tvingats in i en och samma form. Att öka valfriheten och de ekonomiska förutsättningarna när det gäller valet av barnomsorgsform och att öka flexibiliteten att kombinera förvärvsarbete och vård av egna barn på hel- och deltid, är vad de flesta familjer efterfrågar. Många föräldrar försöker dra ner på sin arbetstid, arbeta flextid eller på andra sätt skapa mer tid för barnen.
Men alltför många har inte ekonomiska och praktiska möjligheter att göra detta fast de ingenting hellre önskar. Staden borde fritt få disponera de statsbidrag som kommunen får för att ordna förskola."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004 (utsänt ärende nr 45-2004).Dnr 400-156-2004.
Revisionsrapporten, som bygger på en granskning av stadens elev- och skolhälsovård, är remitterad till stadsdels- och utbildningsnämnden för yttrande.
Rapporten pekar på att det mesta fungerar väl men att elevernas hälsa tycks försämras, att resurstillgången mellan enheter varierar, att elevvården är splittrad, att det är tveksamt om staden genomför tillräckliga elevvårdsinsatser och att elevinflytandet över arbetsmiljön är otillräckligt.
Rapporten innehåller även förslag till åtgärder.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att snarast återkomma med en redovisning över elevvården inom stadsdelen och i redovisning också ta med vilka skolor som har elevskyddsombud.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till.
"Revisionsrapporten visar på att det är tveksamt om staden genomför tillräckliga elevvårdssinsatser för alla barn som behöver stöd. Det finns också tecken på att elevernas hälsa har försämrats.
Mycket mer måste göras i stadens skolor både vad gäller elever i behov av särskilt stöd och att se skolhälsovården som en naturlig del i skolans friskvårdsarbete.
En satsning på elevstödet där skolhälsovården är en naturlig del är också en satsning på skolans folkhälsoarbete. Också i det pedagogiska arbetet kan skol-hälsovården utnyttjas bättre och utgöra en viktig del i ett samarbete utifrån de olika professionella gruppernas kompetens. Skolhälsovården kan och bör ha en naturlig roll i arbetet för att skapa lust till lärande.
Det är mycket viktigt att tidigt upptäcka elever som behöver extra stöd och hjälp beroende på sin situation i skolan, på fritiden, i hemmet m.m. Skolk och olovlig frånvaro är oftast den första varningsklockan att något är fel och det är viktigt att
vuxna snabbt reagerar för att så tidigt som möjligt lösa de problem som kan uppstå.
Där är det mycket viktigt att de pedagogiska och de stödjande verksamheterna samarbetar. Vi är mycket kritiska till att vänstermajoriteten vill ta bort olovlig frånvaro från betygen. Det har klart framkommit i olika undersökningar att skriva in olovlig frånvaro i betygen har förbättrat situationen för att uppmärksamma
elever som behöver extra stöd och hjälp."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett gemensamt förslag till uppdragstext.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anslöt sig till (s+v+mp):s förslag till uppdragstext.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004 (utsänt ärende nr 46-2004).
Dnr 416-095-2004.
För att få en övergripande bild av hur nöjda brukarna är med de kollotjänster som Stockholms stad erbjuder, beslutade kommunstyrelsen i augusti 2001 att avsätta medel till föreliggande utvärdering av kollo.
Huvudsyftet med utredningen var att undersöka vad barn och föräldrar anser om den kolloverksamhet som erbjudits under 2001-2002. Förvaltningen har i sitt remissvar tagit upp frågor kring administration, avgifter, underrepresenterade grupper, kolloinspektör, barn med behov av särskilt stöd samt utveckling.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande tillKommunstyrelsen i Stockholm.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 5 mars 2004.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde den 1 mars 2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004.Dnr 505-157-2004.
Ärendet innehåller svar på skrivelser av Helen Jäderlund-Eckardt m fl (fp) och av Catharina Hillerström Vagli m fl (m).
1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens redovisning.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdra att återkomma med konkreta åtgärder för att minska arbetslösheten och socialbidragen bland ungdomar i stadsdelen.
De senaste rapporterna tecknar en i stort samstämmig bild av en rejäl uppförsbacke för företagen i Stockholmsregionen. På ett år har den öppna arbetslösheten ökat med 50% och socialbidragen ökar markant.
Ett särskilt allvarligt resultat av den förda politiken är att antalet arbetslösa ungdomar ökat mycket under det senaste året. I Hässelby-Vällingby är 9% av ungdomarna mellan 18 – 24 år arbetslösa, vilket är den högsta siffran bland Stockholms stadsdelar. En stor grupp av dessa ungdomar under 24 år har försörjningsstöd. För att satsa på Stockholms framtid måste staden agera för att främja tillväxt, företagande och en politik för att bekämpa arbetslösheten bland unga stockholmare.
Det måste tas krafttag mot ungdomsarbetslösheten. Statistik från AMS visar bl.a. att situationen bland ungdomar är riktigt dålig. En statlig utredning har också slagit larm om att det finns många ungdomar, från 16 år och uppåt, som inte gör någonting. De går inte i skola, jobbar inte, har inte A-kassa eller är sjukskrivna. De försörjs av sina föräldrar eller av bidrag.
Åtgärder måste vidtas mot att antalet arbetslösa ungdomar ökar. Grundskolan måste bli bättre på att ge eleverna de baskunskaper de har rätt till för en bättre framtid. Idag går ca 25% av alla elever ut grundskolan utan fullständigt betyg i de viktiga kärnämnena. En stor anledning till problemen är att många elever hoppas av skolan.
Vi vill ha en grundskola med tydliga kunskapskrav där barn tidigt ska ha möjlighet till extra stöd och hjälp.
Stockholm behöver ett nytt system där socialbidragen avskaffas i dess nuvarande form för personer som är arbetslösa. Även tillvaratagandet av goda exempel i andra stadsdelar och utvecklandet av nya arbetsmetoder som jobbmatchning är avgörande om det viktiga arbetet med att ge människor möjlighet att försörja sig själva ska lyckas. Vi ställer oss mycket tveksamma till att majoriteten inte satsar på Skärholmsmodellen fullt ut med hänvisning till att det inte finns nog med resurser. Vad kostar det att så många människor nu går arbetslösa?
Vi vill bl.a. införa "instegsjobb", lärlingssystem och en gymnasiereform för att underlätta för ungdomarna att komma ut på arbetsmarknaden. Vi vill också att kommunerna ska få hjälp att inrätta lärlingsplatser redan i höst. Det behövs konkreta åtgärder för att komma åt arbetslösheten.
Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
"Svaret på skrivelsen är inte det minsta sätt tillfredsställande. Det är ett tunt och tämligen innehållslöst svar. Att hänvisa till en svag konjunktur är ett enkelt och praktiskt sätt att slippa ta vidare ansvar.
Den handlingsförlamning som sittande majoritet uppvisar när det gäller arbetsmarknadsåtgärder i stort är häpnadsväckande. Det diskuteras och det pratas men inga konkreta förslag omsätts till praktisk verklighet. Allt detta medan budgeten i stadsdelen läcker, och värre blir det med allt fler som går på bidrag tack vare att de inte kan försörja sig själv.
Vi vill återigen ge förvaltningen i uppdrag att ta fram konkreta förslag via en åtgärdsplan om hur ungdomsarbetslösheten i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämndsområde ska kunna minskas."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
"Socialdemokraternas skatte- och avgiftsökningar har lett till en extra djup konjunktursvacka i Stockholm."
Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (fp+m+kd+v):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 mars 2004.Dnr 511-158-2004.
Ärendet innehåller svar på skrivelse av Catharina Hillerström Vagli m fl (m).
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och lägger den till handlingarna.
"Trots vallöften om motsatsen har landstingets majoritet höjt priset för SL-kort, och detta samtidigt som Stockholms stad straffar kommunikationerna genom höjda avgifter för parkering och planer på biltullar. Slutligen drabbar socialdemokraternas politik den vanliga medborgaren hårdast.
Alla höjda skatter och avgifter leder till att fler människor tvingas in i bidragsberoende. Som om det inte vore nog med detta innebär stadens och landstingets sammantagna socialdemokratiska politik en ökad rundgång i systemet. Den ökade intäkten för den ena skattefinansierade verksamheten blir en ökad kostnad för den andra.
Att denna ökade kostnad belastar anslaget till socialbidrag är logiskt. Oavsett om kostanden drabbar kommunen genom krav på höjda schabloner eller genom att prishöjningen sammantaget med skattehöjningarna gör att fler människor den vägen tvingas till bidrag för att klara uppehället, är det tydligt att det är de människor som har minst marginaler som förlorar mest när socialdemokraterna bryter sina vallöften".
"Majoriteten (s+v+mp) i Stockholm stad har bestämt att alla som har försörjningsstöd ska få SL-kort. Stockholm läns landsting har nu beslutat att höja SL-kortet från den 1 mars 2004. Detta kommer att belasta stadsdelens ekonomi med ytterligare 1 mkr inom ramen för anslaget för försörjningsstöd.
Därtill kan läggas majoritetens beslut att alla gymnasieungdomar ska få gratis SL-kort oberoende hur långt de har till sin gymnasieskola. Det höjda SL-kortet belastar även denna verksamhet ytterligare samtidigt som budgeten inte ens täcker pris- och löneökningar."
Anmälde beslut 2 februari 2004, (beteckning 7022-03-91297) från Länsstyrelsen i Stockholms län. Beslutet avser tillstånd att bedriva enskild verksamhet.
Dnr 328-537-2003
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Dnr 017-159-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 23 mars 2004.Dnr 010-160-2004.
Förvaltningschefens information
Anmäldes skrivelse 23 mars 2004 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
" Länsstyrelsen har riktat hård kritik mot Hässelby Gårds äldreboende. Bristerna måste snarast rättas till så att de äldre får den trygga och säkra vård och omsorg de har rätt till. Att äldre människor ska tvingas leva med bristande respekt, tristess, ej fungerande larm, underbemanning, dålig mat m.m. är inte acceptabelt.
Uppföljningen av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten måste åtgärdsprogram med tillhörande tidplaner upprättas för att snarast rätta till de brister som uppkommer.
Redan 2003-12-16 lade Folkpartiet liberalerna uppdrag i nämnden om att trygghetslarmen måste ge de äldre trygghet, eftersom det kommit signaler om att dessa inte fungerar tillfredställande i stadsdelen. Detta ärende ska komma upp i nämnden först 2004-05-25, vilket vi anser är otillräckligt, eftersom det förekommit allvarliga incidenter gällande larm och rutiner kring dessa i stadsdelen redan i november 2003.
Äldreomsorgen måste ha en bemanning som säkerställer de äldre en säker och god vård och omsorg.
Vänstermajoriteten har genomfört besparingar inom äldreomsorgen och under 2004 får verksamheten inte ens någon ökning som täcker löne- och prisökningar vilket medför ytterligare besparingar. Folkpartiet har efterfrågat konsekvensanalyser av vänstermajoritetens besparingsbeslut och också efterfrågar verksamhetsuppföljningar i samband med de ekonomiska månadsrapporterna. Vänstermajoriteten har bl.a. dragit ned på antalet MAS:ar (Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor) i stadsdelen, vilket medfört att den viktiga uppföljningen av äldreomsorgen i stadsdelen försämrats. Tecken tyder nu på att antalet anmälda Lex Sarah och Lex Maria fall ökar. Icke biståndsbedömd dagverksamhet har lagts ned. Restriktivare biståndsbedömning ska råda för att äldreomsorgen ska komma i ekonomisk balans. Folkpartiet liberalerna har reserverat sig mot dessa beslut.
Med anledning av ovanstående ger vi förvaltningen i uppdrag att:
äldreboende till nämnden tills alla brister är åtgärdade.
2. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamhetenkvalitetssäkras på Hässelby Gårds äldreboende för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg som de har rätt till.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.