Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-06-15
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2004-06-21.
§ 4Kvalitetsgarantier 2004 – äldreomsorgsavdelningen Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 april 2004 (utsänt ärende nr 75-2004).Dnr 043-291-2004.Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde 25 maj 2004, § 9.
Sammanfattning av ärendet
Stadens kvalitetsstrategi förutsätter att utförarenheterna utformar så kallade kvalitetsgarantier. Dessa skall godkännas av nämnden. I garantierna beskrivs enheternas åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten.
BESLUT
Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för år 2004.
§ 5 SLs utbudsplan 2005 – Remiss Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2004 (utsänt ärende nr 82-2004).Dnr 308-269-2004.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 25 maj 2004, § 16.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Gatu- och fastighetskontoret.
Särskilt uttalande
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande, vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven m fl (fp) anslöt sig till:
"Stadsdelsnämnden instämmer i pensionärsrådets synpunkter, att det är angeläget att översynen av busstrafiken även ska omfatta stadsdelen Grimsta. Vidare är det viktigt att stadsdelsnämnden får möjlighet att delta i utvärderingen av Vällingbyflexen."
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
§ 6ILS-rapport maj 2004 - jämte ekonomiska förutsättningar inför 2005(Integrerad ledning och styrning)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 juni 2004 (utsänt ärende nr 86-2004).Dnr 102-348-2004.
Sammanfattning av ärendet Vid varje ordinarie sammanträde med stadsdelsnämnden (exklusive januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet med stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). Eventuella beslut i nämnden om åtgärder, som aktualiseras med anledning av innehållet i rapporterna, bereds i särskild ordning.
ILS-rapporterna är alltså förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognosticerade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.
I föreliggande ärende redovisar förvaltningen dessutom vissa uppgifter om ekonomiska förutsättningar inför arbetet med verksamhetsplan för år 2005 och åren 2006-2007.
_____________________
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bordläggning av ärendet.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
§ 7 Kvalitetsgarantier 2004 – Vuxenavdelningen (socialpsykiatri och missbruk)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 maj 2004 (utsänt ärende nr 76-2004).Dnr 045-292-2004.
Stadens kvalitetsstrategi förutsätter att enheterna utformar s k kvalitetsgarantier. Dessa skall godkännas av nämnden. I garantierna beskrivs enheternas åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten. Här presenteras kvalitetsgarantierna 2004 för Hässelbymottagningen, Ekeby, Paradsängen, Arbetscentrum, Kompassen samt Boendestödsgruppen inom Vuxenavdelningen.
Stadsdelsnämnden godkänner det till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för Vuxenavdelningen. Kvalitetsgarantierna gäller år 2004.
§ 8Nälsta gruppbostad – medicinskt ansvarig sjuksköterskas uppföljning av hälso- och sjukvårdens kvalitetÄrendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 maj 2004 (utsänt ärende nr 87-2004).Dnr 541-349-2004.
Medicinskt ansvarig sjuksköterskas bedömning är att den vård och omsorg som ges av berörd personal synes fungera väl. Emellertid behöver några rutiner förbättras. Det pågår redan nu ett intensivt arbete på enheten med att förbättra dessa rutiner i samråd med ansvarig sjuksköterska. Nälsta gruppbostad har vid årsskiftet 2003/2004 genomgått en organisationsförändring vilket innebär att verksamheten behöver tid att förbättras.
Stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen av hälso- och sjukvårdens kvalitet på Nälsta gruppbostad och lägger den till handlingarna.
§ 9
Särskilda boenden inom äldreomsorgen – Redovisning av uppdrag från nämndenÄrendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 juni 2004 (utsänt ärende nr 88-2004).Dnr 532-350-2004.
Sammanfattning av ärendetFörvaltningen har under tiden 2003-12-16 – 2004-03-23, givits olika uppdrag från nämnden om att redovisa hur stadsdelens samtliga ålderdomshem, servicehus, sjukhem och gruppboenden fungerar. Förvaltningen redovisar i ärendet de efterfrågade uppgifterna i 16 olika punkter.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
3. Stadsdelsnämnden anför härutöverFörvaltningen har med utgångspunkt från de skrivelser som lämnatsgivit en bra redovisning över dagens situation.
Vi konstaterar att behovet av både grund- och vidareutbildning av personalen behövs.
Vi konstaterar att behovet av både grund- och vidareutbildning av personalen behövs. Vidare visar uppgifterna att det finns personal som saknar grundskolekompetens vilket försvårar för fortsatt vidareutbildning. Det är viktigt för både de anställda och för verksamheten att möjlighet till kompetenshöjning ges för denna grupp.
Kosten är viktig för de gamla. Vi uppfattar av redovisningen att krav finns på leverantörer av maten att de rekommendationer som finns ska följas. Det är positivt att maten kan lagas på stället vid några boenden där de boende också har möjlighet delta i aktiviteterna kring måltiden.
Av redovisningen när det gäller larm vid äldreboenden anser nämnden att det fortfarande finns åtgärder att vidta. Det är viktigt att alla larms funktioner prövas. I utlåtandet framgår det endast för Råcksta sjukhem att så sker en gång/månad. Hur trygghetslarmen fungerar för dem i särskilt boende framgår inte tydligt. Förvaltningen får uppdrag åtgärda detta med larmen.
När det gäller bemanning är det viktigt att tryggheten finns för dem i demensboende även nattetid eftersom de inte alltid kan tillgodogöra sig fördelarna med larmfunktionen.
När det gäller utevistelse anser vi att inte bara de som uttrycker vilja att komma ut ska få den möjligheten. Det höjer livskvaliteten och ger också stimulans och främjar hälsan som vi ser det.
Ärendets fortsatta behandlingOrdförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven m fl (fp) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s anförandetext.
Stadsdelsnämnden anför följande
Även om kvalificerade handläggare finns att tillgå anser vi i majoriteten att möjligheten att tillskapa en socialt ansvarig sekreterare ska prövas. Verksamheten får utvärderas efter en tid.
Stadsdelsnämnden betona vikten av en fortsatt öppen dialog ,en medborgarberedning ,om äldreomsorgen inom stadsdelen för att skapa förståelse för de förändringsbehov som finns och samtidigt upprätthålla dialogen mellan de sakkunniga, berörda och intresserade om äldreomsorgens innehåll och mål. Nämnden vill att förvaltningen ordnar öppna temamöten om t.ex. följande ämnen:
* Ett tryggt äldreboende - goda exempel och förbättringsförslag på dagens verksamheter
* Framtidens äldreboende - Hur kommer detta att se ut, vilka förändringar blirdet och varför?
* En aktiv ålderdom – vad innebär detta?
* Frivilligverksamhet – kan vi utveckla denna i vår stadsdel?
* Kosten i äldreomsorgen – utvecklingsmöjligheter och goda exempel
Reservation
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
§ 10Medicinsk säkerhet – Lägesrapport från medicinskt ansvarig sjuksköterska
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 maj 2004 (utsänt ärende nr 89-2004).Dnr 541-351-2004.
Hälso- och sjukvård är en riskfylld verksamhet som ställer höga krav på hur verksamheten organiseras, rutiner, kompetens, struktur, kontinuitet för att uppnå medicinsk säkerhet. I detta ärende redovisas den medicinska säkerheten inom särskilda boendeformer. Det som framkommer är att det finns vissa brister i hur sjuksköterskorna organiseras, främst under kvällar och nätter. Informationsöverföringen och den samordnade vårdplaneringen fungerar inte tillfredsställande. Det pågår samverkan på olika nivåer för att säkerställa denna. När det gäller Hässelby Gårds äldreboende reserverar sig Medicinskt ansvarig sjuksköterska mot indragningen av natt personal på Margitta hemmet och gruppboendet för dementa, som innebär att de lämnas ensamma utan tillsyn av personal. Grunden för ett gruppboende är att personalen dimensioneras och organiseras så att personal kan ha överblick och hålla kontakt med de boende.
Nämnden är ytterst ansvarig för verksamheten och därför är återkommande rappor-ter viktiga.
Rapporten från MAS är ett instrument som kompletterar verksamhetschefens. Enligt MAS rapport kan ibland viktiga uppgifter saknas i samarbetet mellan sjukvården och stadsdelen. Nämnden tycker det är viktigt att det klargörs vilka vårdcentraler/sjukhus det gäller för att detta ska klaras ut.
Stadsdelsnämnden och landstingets sjukvårdsberedning har diskuterat en gemensam deklaration just för att förbättra och förhindra sådana situationer. Vi vill därför att detta lyfts till diskussion i den gemensamma gruppen.
Nämnden delar uppfattningen att det finns förbättringsmöjligheter när det gäller att höja den medicinska säkerheten. Här krävs samarbete och ny rutiner kring individen- patienten. Viktigt att detta förs fram till de kontakter som finns mellan stadsdelen och landstingets beställaravdelning samt på den politiska nivån inför planeringen av närsjukvården. Vi delar MAS uppfattning att ingen bör skickas in på sjukhus för insatser som kan göras på boendet. Det kräver dock samverkan och samarbete.
Nämnden vill också uttrycka sin oro över att tiden för sköterskorna med samordningsansvar tas i anspråk för ordinarie sköterskearbete i alltför stor utsträckning så att amordningsansvaret blir lidande.
Vidare anser nämnden att delegationen för medicin ska gälla och att om delegationsordning saknas vid ex inhyrning av personal måste sådana upprättas .så att
den medicinska säkerheten inte åsidosätts. Överlämnandet av läkemedel måste kvalitetssäkras.
Nämnden vill därför snarast ha en ny rapport om hur dessa frågor ska lösas.
När det gäller kritiken på avtalet med Care team vill vi att den preciseras för att ev åtgärder ska kunna vidtas.
Tryggheten för dem som bor på demensboende får inte ifrågasättas. Deras möjlighet att använda trygghetslarm måste tas med i bedömningen av personaldimensioneringen.
Ledamot Katariina Güven (fp) m fl lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till enligt följande:
"Medicinskt ansvariga sjuksköterskan har tydligt påpekat att bemanningen på nattetid inte är tillfredställande. Det är av största vikt att säkerheten kan garanteras till de boende. Vi vill återremittera ärendet för att se hur individen påverkas av neddragningen samt att säkerheten garanteras.
Vi ser med stor oro på tidigare och kommande besparingar på viktiga verksamheter i stadsdelen. Vi motsätter oss i största möjliga mån besparingar på de prioriterade verksamheterna; skola, förskola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade."
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
" Det är en viktig rapport Medicinskt Ansvarig Sjuksköterska (MAS) lägger fram, som både nämnd och förvaltning har all anledning att ta till sig.
Det är inte tillfredsställande att MAS finner sådana brister i verksamheterna att hon finner sig nödgad att reservera sig.
Moderaterna anser att förvaltningen skyndsamt har att åtgärda de brister i patientsäkerheten MAS pekar på, och att det är majoritetens ansvar att så sker."
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
§ 11Genomförandebeslut avseende Smedshagsskolan
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 juni 2004 (utsänt ärende nr 90-2004).Dnr 312-352-2004.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Katariina Güven m fl (fp) och vice) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
Stadsdelsnämnden anförde följande
Bakgrund
En ny skola i Smedshagen har varit föremål för utredning och diskussion under de senaste 8-9 åren.
Otillräckligt elevunderlag ett viss överkapacitet på andra skolor samt missar i den administrativa handläggningen har tyvärr präglat framtagandet av planen. Arbetet har försenats då det hamnat "mellan stolarna". Föräldrar, barn och skolans personal har i den demokratiska processen fått uppleva att förslag förkastats eller har ifrågasatts.
En utredning påbörjades redan i februari 1995 av dåvarande Skolförvaltning kring skolutbyggnadsfrågorna i norra Hässelby.
Utredning om nybyggnation av Smedshagsskolan har nu pågått under fyra mandatperioder med skiftande majoriteter. Detta framgår i bilaga A i ärendet
Uppdrag har givits, elevantal och skolans storlek har diskuterats. Beslut om inriktning har fattats av stadsdelsnämnden i december 2001 och Utbildningsnämnden beslutade i februari 2002 att tillstyrka fortsatt projektering baserad på stadsdelsnämndens inriktningsbeslut.
Vid majoritetsskiftet 2002/2003 gav nuvarande majoritet stadsdelsförvaltningen i uppdrag att färdigställa ett programförslag för genomförande av en ny Smedshagsskola. Projekteringen har nu lett fram till ett verksamhets- och lokalprogramsförslag som ligger till grund för programskisser för lokaler.
Tjänstemannaförslaget
I förvaltningens tjänsteutlåtande föreslår stadsdelsdirektören att ärendet åter igen ska skjutas på framtiden och orsaken är det ekonomiska läget i stadsdelen och i staden.
Något resonemang om behovet av en skola finns ej i ärendet varför nämnden anser att det är av betydelse att nedan peka på den befolkningsutveckling som kan kopplas till bl.a nybyggnation av bostäder och som genererar behov av fler förskolor och skolor. Stadsdelsnämnden anser inte heller att ett ställningstagande ytterligare en gång kan skjutas på framtiden utan att en ny Smedshagsskola ska byggas och vara färdigställd inför höstterminen 2007. Detta förutsätter ett beslut i kommunstyrelsens ekonomiutskott i september/oktober 2004.
Den nya skolan är enligt planen klar höstterminens 2007. Den ökade hyreskostnaden gäller from juli månad 2007. Kostnaden för restvärde och avetablering av befintliga paviljonger samt rivning av befintlig gammal skola är en engångssumma och ska betalas i och med att skolan kan tas i bruk av stadsdelsnämnden.
Stadsdelsnämndens menar att staden och stadsdelen nu i god tid kan anpassa den ökade kostnaden som den nya skolan ger.
Befolkningsprognoser och behov av kommunal service
Då en ny skola i Smedshagen diskuterats och utretts har det under åren funnits skilda meningar om elevunderlaget ska räcka eller inte, om statistiken varit tillförlitlig. Smedshagen är ett område som är av den karaktären att barnfamiljerna fylls på i takt med utflyttning vilket innebär att stadsdelen kan räkna med ett stabilt underlag av barn.
Stadsdelen Hässelby-Vällingby är den barn- och ungdomsrikaste stadsdelen i staden. Känd statistik visar att elevantalet minskar något i stadsdelen samtidigt som antalet förskolebarn ökar med 700 de närmaste åren. Stadsdelen tycks alltså fortsätta att vara en stadsdel rik på barn och ungdomar. Detta finner nämnden positivt och ser det viktigt att ha en god framförhållning i planeringen av den kommunala servicen för medborgarna.
Den så kallade Västerortsutredningen pekar på en viss överkapacitet av platser på några av våra skolor, Grimsta-, Hässelby Gård- och Hässelby Villastadsskolan och tjänstemännen drar därmed slutsatsen att Smedshagsskolan inte behövs. De ovan nämnda skolorna är slitna och inte anpassade till en modern skola där skolbarnomsorgen också ska flytta in. Det bör tilläggas att det är en viss fara att endast göra skolplaneringen till ett "matematiskt problem och placera barnen i tomma luckor" i övriga skolor.
Det finns även skolor i stadsdelen som har en för hög inskrivning Trollbodaskolan är ett sådant exempel . Stadsdelsnämnden menar av bl.a den anledningen att skolornas upptagningsområden måste justeras i takt med att förändringar sker och fler nya barn kommer till i bostadsområdena.
Detta är en förutsättning för att lokalerna ska användas på effektivt och samtidigt ge en god pedagogisk miljö för barn och personal.
Kommunfullmäktige har beslutat att förskolegrupperna ska minskas med två barn i snitt under mandatperioden. Detta innebär att stadsdelen ska ta fram ytterligare 14 förskolelokaler. Den i stadsdelen kraftiga ökningen av antal förskolebarn de närmaste åren innebär ytterligare en ökning med 40 förskolelokaler.
Stadsdelen har dessutom ett 15-tal fritidshem som ska lokalintegreras i skolorna vilket gör att stadsdelen så småningom kan säga upp dessa lokaler för att få en mer pedagogisk samlad och effektivare skola och skolbarnomsorg.
Nämnden anser att en planering av stadsdelens förskole- och skollokaler måste genomföras med ett flexibelt tänkande och utifrån stadsdelens totala behov av lokaler.
Stadsplanearbetet och bostadsbyggandet
Hässelby-Vällingby är en stadsdel där både förtätning och nybyggnation av större områden genomförs och planeras.
Vid större projekt tas vanligtvis hänsyn till nya förskolor och skolor. Vid förtätning uppmärksammas inte eventuella behov av utbyggnad av kommunal service. De områden som kommer till där antalet lägenheter/bostäder är få till antalet nämns inte generellt i statistiksammanhang. Det är av vikt att staden i fortsättningen uppmärksammar detta glapp för att ha en hållbar långsiktig planering.
Projekt som pågår, beslut om markanvisning, beslut om startpromemorior finns det många för stadsdelen.
I dagarna har beslut tagits om ca 300 lägenheter. Dessa lägenheter finns ännu inte med i statistikunderlag. Andra exempel varav en del utanför statistikunderlaget.
Planerad inflyttning 2005-2008
Vällingby 150 lägenheter
Lövstagvägen 160
Vällingby 100 och förskola 5 avdelningar
Grimsta 120
Vällingby 60
Hässelby Gård 20 start maj 04
Hässelby Strand 70
Hässelby Strand 130-150
Hässelby Gård 100 start juni 04
Sammanfattande anser stadsdelsnämnden att en ny skola ska byggas i Smedshagen, Hässelby villastad, enligt bilaga A. och den ska ersätta de provisoriska paviljongerna.
Planeringen av förskolor, skolor och skolbarnsomsorg i stadsdelen ska även i fortsättningen genomföras utifrån ett flexibelt helhetsperspektiv.
Strömningarna av elever mellan stadsdelarna Spånga-Tensta och Bromma ska uppmärksammas i det fortsatta planeringsarbetet.
För Hässelby-Vällingbys del kan det gälla i första hand de skolor som ligger närmast gränsen till Spånga-Tensta och Bromma d v s Grimsta-, Vällingby-, Nälsta-, Vinsta-, Sörgårds- och Björnbodaskolan.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
"Smedshagskolans verksamhet har fått vänta alldeles för länge på nya permanenta skollokaler som de så väl behöver. En nybyggnation borde ha startat för länge sedan och det är trist att så inte skett.
I skenet av den redan nu oacceptabelt långa tid som gått utan att skolans hemlöshet lösts så är det mycket irriterande att nu ställas inför ett förvaltningsförslag som föreslår ytterligare ovisshet och väntan. I förhållande till den mängd år frågan redan har på nacken så känns ju egentligen även 2007 för långt borta.
En fråga man dessutom bör ställa sig är vilken kontroll den nu styrande politiska majoriteten i Stockholms stad har över beredning och beslutsprocesser i den här sortens strategiska ärenden. Den politiska majoriteten i Stockholm, med socialdemokraterna i spetsen, ska inte få komma undan tidigare löften avseende Smedshagsskolan genom att gömma sig bakom sin förvaltningsorganisation.
Vi borgerliga oppositionspartier begär att frågan om Smedshagsskolans framtida skolbyggnad ska lösas omgående och att, nu och i framtiden, berörda föräldrar och barn ska känna trygghet i att det finns en Smedshagsskola med bra och permanenta lokaler."
"Smedshagsskolans elever, föräldrar och personal har väntat länge nog. Det är dags att uppfylla de löften de givits under så många år. Vi inom moderaterna finner det pinsamt att behöva konstatera, att de flesta elever som gavs löftet om en ny skola, under processens gång hunnit passera genom grundskolan. När skolan är beräknad att stå klar kommer ingen av de elever löftet om en ny skola ställdes till, att finnas kvar. Man kan bara gissa vilka effekter detta fått på dessa elevers uppfattning om politikens möjligheter och politikers ansvar. I nästa allmänna val kommer några av dem att äga rätt att rösta. Låt oss tillse att de finner det mödan värt.
Verksamhetsprogrammet för Smedshagsskolan är omfattande och kostsamt. Det hade varit berättigat för stadsdelsnämnden att ha synpunkter på detta i ett tidigare skede. Till slut kommer man dock till en punkt i processen då det är nödvändigt att leverera. Dit har vi kommit idag.
Cheferna för barn-, ungdom- och skola samt stadsdelsmiljö och teknik presenterar ett förslag till beslut vi moderater ställer oss bakom"
Ledamot Katariina Güven m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande
"Smedshagsskolan är mycket välfungerande skola som fått lida i tillfälliga och dåliga lokaler i många år. För kunna konkurrera med andra skolorna i området måste Smedshagsskolan ha dugliga lokaler. "Skolan mitt i byn" behövs inte bara för eleverna men för hela området som är i stort behov av samlingslokaler för bl.a. tonåringar på kvällstid som är i stor risk att hamna "fel".
Stadsdelen Hässelby/Vällingby har många bristfälliga skollokaler. Förvaltningen måste kunna fortsätta med planeringen och genomförandet av förra mandatperiodens beslut på värdiga och ändamålsändliga skollokaler i hela Hässelby/Vällingby."
§ 12Projekt inom ramen för Stadsdelsförnyelse
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 juni 2004 (utsänt ärende nr 91-2004).Dnr 302-353-2004.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Katariina Güven m fl (fp) anslöt sig till (m):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
1. Stadsdelsnämnden godkänner följande projekt inom ramen för stadsdelsför nyelse
a. Återemitterade projekt
* Projektledning enligt nedan
* Fritidsverksamhet funktionshindrade ungdomar enligt nedan
* Kultursamverkansprojekt Hässelby-Tensta enligt nedan
b. Nya projekt
* Integrerat bibliotek Hässelbygårdsskolan enligt förvaltningens förslag
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att inrätta en stödfunktion inom
Stadsdelsförnyelsen för nybildade föreningar / nätverk enligt nedan.
3. Stadsdelsnämnden återemitterar följande projekt
* D.M.D showverksamhet med ungdomar enligt förvaltningens förslag
* Ungdomsverksamhet, motor & fysisk träning Hässelbystrand enligt förvaltningens förslag
* Hässelby Ungdom enligt förvaltningens förslag
* Hela Hässelby målar enligt förvaltningens förslag
* Trivselskapande åtgärder Maltesholmsbadet enligt nedan
4. Stadsdelsnämnden bordlägger följande projekt
* Utveckling av nätverk – Hässelbybyalag
* Social mötesplats utomhus för äldre i Hässelbygård
* Visning av dokumentärfilm ungdomar i Hässelby
5. Stadsdelsnämnden avslår följande projekt
* Arabisk-svenska kvinnoförening enligt nedan
6. Stadsdelsnämnden bifaller förvaltningens förslag angående projekten nedan
* Grimstaskolans skolgård
* Vällingbyskolans skolgård
7. Stadsdelsnämnden anför följande
Nämnden godkänner projektledningen för Stadsdelförnyelsen, men anser att även projektledningsarbetet ska utvärderas av samverkansgruppen årligen och resultatet av denna skall redovisas för nämnden.
Det är mycket viktigt för nämnden att fritidsverksamheten för funktionshindrade ungdomar kommer igång snarast.
Samtidigt vill nämnden att förvaltningen undersöker möjligheten att finna en bra verksamhets- och ekonomiskt fördelaktig lokallösning i samråd med de berörda där det även i fortsättningen ska kunna finnas utrymme för flera samarbetsaktörer
På sikt anser nämnden att denna verksamhet skall inrymmas i nämndens ordinarie budget. Förvaltningen uppdras att återkomma till nämnden med en redovisning för hur fritidsverksamheten för funktionshindrade ungdomar realiserats i stadsdelen under hösten.
Precis som förvaltningens styrgrupp anför så är kultursamverkansprojektet Hässelby-Tensta intressant ur kultur- och integrationsperspektivet och skall därför stödjas. Nämnden vill bevilja 40.000.- till denna verksamhet.
Det är viktigt att det finns en stödgrupp för olika arbetsgrupper, nätverk el dy när det gäller föreningsbildande, framtagande av olika projekt och ekonomin för dem. Ett korrekt förfarande med det ekonomiska bidraget samt en noggrann uppföljning av detsamma är också väsentligt. Därför vill nämnden att det för stadsdelsförnyelsemedel avsätts medel för en stödjande funktion i detta avseende men betonar att målet för de olika projekten är att de blir självständiga när det gäller det administrativa och ekonomiska ansvaret.
En viss upprustning av Maltesholmsbadet – d v s återskapandet av den nedbrunna byggnaden med omklädningsrum, fler toaletter, inomhusdusch och sopkärl - från gruppen för Hässelby Strand är angelägen. Det är dock nämndens mening att detta infaller under ordinarie upprustning och underhåll varför vi vill att förvaltningen först kontaktar Idrottsförvaltningen, som såväl äger som ansvarar för badets drift och lyfter fram detta behov. När det gäller inrättande av cykelställen, utgivning av information och framtagande av broschyrer ger nämnden förvaltningen i uppdrag att åtgärda dessa snarast med Stadsdelsförnyelsens medel enligt förvaltningens förslag.
De trivselskapande åtgärderna är mycket positiva för stadsdelen men nämnden vill återigen betona arbetssättet i Stadsdelsförnyelsen.
Förslagen på åtgärder ska dock i fortsättningen komma från de boende och verksamma i stadsdelen, men dessa kan gärna bistås av förvaltningens sakkunskap och kompetens.
Nämnden vill att förvaltningen i anslutning till eventuella avslag på ansökningar från föreningar, som söker medel till ordinarie verksamhet alltid hänvisar och lotsar dessa till de rätta instanserna.
Så är fallet med Arabisk-svenska kvinnoförening, vars verksamhetsidé är behjärtansvärd och som borde kunna få stöd från rätt nämnd.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lade fram ett gemensamt förslag till trivselskapande åtgärder i Hässelby-Vällingby och yrkade bifall till detta.
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (s):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v):s förslag.
Stadsdelsnämnden bifaller förvaltningens förslag om trivselskapande åtgärder i Hässelby-Vällingby
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) och Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget avslagsyrkande.
Ledamot Katariina Güven m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till reservationen.
"Det är viktigt att stadsdelsnämnden (och även kommunstyrelsen, ur ett principiellt perspektiv) avseende projekt inom stadsdelsförnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande."
Peter Engberg deltog inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
§ 13Ny förskola i kv Griffeltavlan 1 Vällingby – genomförandebeslut
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 juni 2004 (utsänt ärende nr 92-2004).Dnr 313-354-2004.
§ 14Ungdomsråd inom Hässelby-Vällingby
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 juni 2004 (utsänt ärende nr 93-2004).Dnr 015-355-2004.
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet med uppdrag till förvaltningen att komplettera ärendet med en redovisning av kostnader för planering, genomförande och drift.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp) yrkade på återremittering av ärendet. Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till (kd+m+fp):s yrkande.
§ 15Ny skolplan för Stockholms stadRemiss från Kommunstyrelsen (322-1628/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 maj 2004 (utsänt ärende nr 94-2004).Dnr 400-263-2004.
Enligt skollagen skall kommunfullmäktige antaga en skolplan som visar hur kommunens skolväsende skall gestaltas och utvecklas. Kommunstyrelsen har remitterat underlag till skolplan till nämnder och intresseorganisationer.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Visst är det välkommet med ett ständigt pågående samtal om skolan mål, resultat och utveckling. Men den nu gällande skolplanen för Stockholms kommunala skolor antogs av kommunfullmäktige så sent som den 19 juni 2000. Arbetet med att förverkliga ambitionerna i denna pågår i staden och resultatet är att stadens skolor fortsatt förbättra måluppfyllelsen. Ändå väljer socialdemokraterna att riva upp och börja om på nytt. Nya planer och policydokument är knappast vad skolan framförallt behöver. Istället bör arbetet med att förverkliga intentionerna i den gällande skolplanen intensifieras.
Dagens skolpolitik är förödande för många elever - otillräckligt lärande, kravlöshet och bråk och stök – och är därför oförenlig med det moderna kunskapssamhällets krav. Det behövs en radikal omläggning av politiken.
Vi är övertygade om att lärandet stärks om vi ser den enskilde eleven. Därför vill vi ge varje elev och dennes föräldrar valfrihet och verkligt inflytande. På samma sätt ska lärare och skolledare ges frihet att avgöra hur de bäst hjälper till. Vår skolpolitik sätter barnens kunskaper i centrum och betonar tydligare föräldrars, elevers och lärares ansvar. Friheten att välja är grundläggande för att åstadkomma detta.
Våra politikers insats är också viktig, men måste förändras. Deras ansvar är det övergripande. Att se till att resurserna finns. Att dessa resurser når de elever som behöver dem bäst. Samt att ge frihet år föräldrar, elever och de professionella i skolan att utifrån vad som är bäst för varje elev nå de mål som politiken formulerat och framöver måste ta ett större ansvar för att följa upp.
Vi är övertygade om att detta är vägen mot en bättre skola. En skola där alla kan bättre: elever, lärare och skolledare. Och där politikerna också blir bättre på att leva upp till medborgarnas rättmätiga krav.
Skolans främsta uppgift ska vara att förmedla kunskaper. Gemensamt för alla skolor ska därför vara:
– att lärandet och kunskapen står i centrum
– att förväntningarna på elevernas prestationer är höga
– att samtliga elever uppnår uppställda kunskapskrav
– att föräldrarnas engagemang tillvaratas samt,
– att det finns goda ledare och inspirerande och kunniga lärare.
Varje skolmiljö måste präglas av lärande, skapande, trygghet, humanistiska värderingar, ordning och reda. Mobbning, droger och andra hot mot elevernas säkerhet och hälsa ska aldrig tolereras.
Men barn är inte lika. För att skapa motivation och för att tillvarata varje elevs fulla potential måste pedagogik och inriktning kunna skilja sig åt mellan olika skolor, oavsett om dessa är privata eller kommunala. Det är också en förutsättning för lärare och skolans ledare skall kunna ta sitt professionella ansvar. Skolor måste tillåtas vara olika, självständiga och förändringsbenägna.
Resurser måste tilldelas skolor på ett likvärdigt sätt. Likaså måste skolor utvärderas på ett likvärdigt sätt. Pengarna bör följa eleven och skickas direkt till skolan, oavsett huvudman. Resurserna till den enskilda skolan görs därmed helt beroende av föräldrars och barns fria val av skola. Därigenom skapas tydliga incitament till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.
Föräldrarna har huvudansvaret för att tillsammans med sina barn fritt välja den skola som passar det egna barnet bäst. De enskilda skolorna, dess ledning och lärare, ska självständigt kunna välja pedagogik och hur man väljer att arbeta. I deras ansvar ligger att samtliga elever stimuleras till bästa möjliga studieresultat. I lärarnas ansvar ligger även att ta tillvara föräldrarnas ansvar, unika förutsättningar och engagemang för att de egna barnen ska lyckas. Eleverna har naturligtvis huvudansvaret för sitt eget lärande. Förutsättningen för kloka och genomtänkta val är i sin tur god information om elevers och skolors prestationer.
Politikens roll bör därför renodlas till att ställa tydliga kunskapskrav, att via skatter finansiera skolan, att utvärdera de uppnådda resultaten samt inte minst att säkerställa att elever, föräldrar, lärare och skolledare ges tillgång till information och underlag inför de viktiga beslut och val dessa får makt och ansvar att fatta. Väsentligt är även att politiken radikalt minskar den byråkrati som idag detaljstyr de kommunala skolorna och prioriterar om resurser till undervisning och utvärdering.
Däremot ska politiken inte detaljstyra skolan; inte lägga sig i pedagogik, skolans arbetsformer, lokalval eller IT-användning; inte göra någon skillnad mellan val av juridisk form eller huvudmannaskap, exempelvis huruvida skolan är offentlig eller privat, drivs som aktiebolag, ideell förening eller stiftelse; inte blanda ihop sin roll som uppdragsgivare och sin roll som utförare av utbildning.
Med denna skolpolitik kommer skolorna att konkurrera om föräldrars och elevers förtroende att få ta ansvar för elevernas lärande. Det kommer att stimulera till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.
Moderaterna yrkar att stadsdelsnämnden beslutar att
som svar på remissen anföra ovanstående"
Tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp), reserverade sig mot beslutet enligt följande:
" Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta att lämna ärendet utan eget ställningstagande."
" Det remitterade förslaget till skolplan behandlar generellt i för liten utsträckning skolans lärande huvuduppgift. Dessutom berörs knappast alls samverkansbehovet med föräldrar (som barnens främsta normgivare) samt behovet av att skolorna utgår från en gemensam värdegrund i sitt arbete."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
§ 16Intagningssystem till gymnasieskolanRemiss från Kommunstyrelsen (323-1517/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 maj 2004 (utsänt ärende nr 95-2004).Dnr 400-279-2004.
Förvaltningen är positiv till utredningens förslag att se över de kommunala gymnasieskolornas programsammansättning och att ansöka hos regeringen om att bedriva försöksverksamhet med Individuellt program vid fristående skolor.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
§ 17Strategi för elevhälsa i Stockholm stadRemiss från Kommunstyrelsen (224-2013/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 maj 2004 (utsänt ärende nr 96-2004).Dnr 400-328-2004.
Kommunstyrelsen har remitterat förslaget till samtliga stadsdelsnämnder och stadsledningskontoret. Föreliggande tjänsteutlåtande innehåller förslag till svar på utsänd remiss. Förvaltningen är positiv till intentionerna i remissmaterialet, men förordar omarbetning av förslaget.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som var på remissen.
§ 18Strategi för IT i skolanRemiss från Kommunstyrelsen (031-2066/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 maj 2004 (utsänt ärende nr 97-2004).Dnr 400-332-2004.
Kommunstyrelsen har remitterat förslag till samtliga stadsdelsnämnder och utbildningsnämnden. Föreliggande tjänsteutlåtande innehåller förslag till svar på utsänd remiss. Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget, men har vissa kompletteringar och ändringsförslag.
§ 19Brottsförebyggande arbeteRemiss från Kommunstyrelsen (325-1251/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 maj 2004 (utsänt ärende nr 98-2004).Dnr 500-204-2004.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har av Kommunstyrelsen fått i uppdrag att besvara en motion från Kristina Axén Olin (m) om brottsförebyggande arbete.
I motionen anses att ett centralt brottsförebyggande råd istället för de brotts-förebyggande råd som finns på lokal nivå skulle bli ett mer kraftfullt instrument i stadens brottsförebyggande arbete.
Stadsdelsförvaltningen anser att stadsdelens lokala brottsförebyggande råd med sin lokala förankring är en viktigt del av i det lokala förebyggande arbetet. Ett centralt råd skulle dock kunna vara ett stöd till de lokala råden.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på motion från Kristina Axén Olin (m) om brottsförebyggande arbete.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
" Det lokala brottsförebyggande rådets uppgift är att utifrån lokala situationer i samarbete med närliggande stadsdelar och angränsande kommuner kraftfullt arbeta med olika insatser för att på ett tidigt stadium förhindra brott. Där behövs socialtjänst, skola, fastighetsägare, företagare m.fl i det gemensamma arbetet och det behövs lokal kunskap om stadsdelen och dess invånare.
Det är kommunstyrelsens ansvar att följa upp och utvärdera stadsdelarnas arbete med det brottsförebyggande arbetet. Det vore högst olyckligt om ett centralt råd skulle ersätta de lokala råden. Alla goda insatser behövs , det handlar inte om antingen eller utan i så fall om både och."
" Vi vill understryka att vi inte ser något motsatsförhållande mellan ett centralt brottsförebyggande råd under kommunstyrelsen och ett lokalt brottsförebyggande råd i varje stadsdelsnämnd. Tvärtom bör de lokala brottsförebyggande råden som administreras av stadsdelsnämnderna kunna stärkas i sin roll om de ingår i ett nätverk av råd som rapporterar direkt till ett centralt råd utsett av kommunstyrelsen.
Riktlinjer, ramar och övergripande gemensamma mål för det brottsförebyggande arbetet i hela staden sköts sannolikt lämpligen i ett centralt råd. De lokala insatserna utförs däremot bäst lokalt."
"Som vårt särskilda uttalande hänvisar vi till den remitterade motionen".
§ 20Stadsövergripande rådgivningsverksamhetRemiss från Kommunstyrelsen (325-1497/2004)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 maj 2004 (utsänt ärende nr 99-2004).Dnr 510-238-2004.
I remissen föreslår motionärerna att socialtjänstnämnden ska få i uppdrag av kommunfullmäktige att utreda en omvandling av familjerådgivningen. Förvaltningen ställer sig delvis bakom remissen, men menar att begreppet familjerådgivning bör värnas.
Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningstagande.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Ingela Gille Rausén m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och ledamot Michael Wiklund m fl (m) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningstagande.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Ingela Gille Rausén m fl (fp) och yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m):s yrkande.
§ 21Serveringstillstånd – remiss av ansökan
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 maj 2004 (utsänt ärende nr 100-2004).Dnr 325-356-2004.
Stadsdelsnämnden tillstyrker La Talego Restaurangs (Pizzeria Piccolo Mondo) ansökan om serveringstillstånd av alkohol till allmänheten, avseende starköl, vin och spritdrycker, med ett serveringstillstånd för inne- och uteservering från 11:00 till senast 22:00.
Ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp), reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi yrkar avslag med anledning av den socialt svåra situationen som redan råder vid Hässelby Gård med omgivning.
Många personer med grav missbruksproblematik finns i området. Fler möjligheter att erhålla sprit är inte i enlighet med det arbete som olika aktörer bedriver för att skapa ro och ordning.
En annan starkt bidragande aspekt är att det är ett väl känt faktum att det i stor utsträckning serveras alkohol och öl till minderåriga. Kontrollen är mycket bristfällig!"
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Birgitta Wosse (mp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och tjänstgörande ersättare Ingela Gille Rausén m fl (fp) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+mp+m+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Stadsdelsnämnden beslöt enhälligt att hemställa hos socialtjänstnämnden att intensifiera tillsynen i Hässelby Gård.
§ 22Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 28 maj 2004.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
§ 23Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträdeden 24 maj 2004.
§ 24 Granskogsvägens gruppboende – Beslut från Länsstyrelsen
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 maj 2004.Dnr 542-264-2004.
En anmälan är inlämnad till Länsstyrelsen i Stockholms Län angående gemensamhetsutrymmena vid Granskogsvägens gruppbostad. Länsstyrelsen avslutar ärendet och överlämnar till stadsdelsnämnden att vidta lämpliga åtgärder.
I gruppbostaden finns två gemensamhetsutrymmen ett större och ett mindre. Hyresgästerna har tillgång till båda och samtliga hyresgäster ryms i båda rummen samtidigt. TV finns i båda rummen. Så snart det är möjligt planerar man att köpa in video, spel mm till det större rummet. Personalen använder det större rummet för personalmöten då hyresgästerna är på arbetet. I det större rummet finns tillgång till spis, kyl och frys som personalen använder för t.ex. tillagning och förvaring av egen mat. Personalens arbetsmaterial såsom pärmar, papper etc. förvaras på ett separat kontor.
__________________
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) yrkade på bordläggning av ärendet.
§ 25Lågtröskelboende
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 maj 2004.Dnr 502-357-2004.
Västerort.
planeras inom socialtjänstförvaltningen om boenden för hemlösa.
___________________________
§ 26Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna Medborgarförslag
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna Medborgarförslag.Dnr 017-358-2004.
§ 27Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 15 juni 2004.Dnr 010-359-2004.
§ 28 Gemensam deklaration för samverkan Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd och sjukvårdsberedningen Västerort
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 juni 2004 (utsänt ärende nr 102-2004).Dnr 540-381-2004.
§ 29Verksamhetsplan 2004 – komplettering med generellt åtagande om ansvaret för ekonomin
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 juni 2004 (utsänt ärende nr 103-2004).Dnr 101-382-2004.
Verksamhetsplanen kompletteras med följande generella åtagande för att svara mot Kommunfullmäktiges övergripande mål - Ta ansvar för ekonomin:
"Alla enhetschefer ger månadsvis sin avdelningschef en rapport om måluppfyllelse och ekonomi med prognos på årsutfall samt i förekommande fall åtgärder för att säkerställa budgethållning.
På motsvarande sätt ger avdelningscheferna månadsvisa rapporter till stadsdelsdirektören. Stadsdelsdirektören ger nämnden s.k. ILS-rapporter varje månad (utom januari, juli och december)"
____________________
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade på bordläggning av ärendet.
§ 30Förvaltningschefens information
Informerades vidare att förvaltningens inlett ett samarbetsprojekt "Smarthem –teknik för möjliggöra självständigt boende och underlätta vård i hemmet", med Hjälpmedelsinstitutet, Svenska Bostäder m fl.