Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-08-31
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
§ 2aProtokollsjustering och tid för justering.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2004-09-09.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 augusti 2004.Dnr 014-433-2004.
BESLUT
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 juni 2004 (utsänt ärende nr 72-2004).Dnr 102-289-2004.Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 6.
Sammanfattning av ärendet
Vid varje ordinarie sammanträde med stadsdelsnämnden (exklusive januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet med stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). Eventuella beslut i nämnden om åtgärder, som aktualiseras med anledning av innehållet i rapporterna, bereds i särskild ordning.
ILS-rapporterna är alltså förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognosticerade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.
I föreliggande ärende redovisar förvaltningen dessutom vissa uppgifter om ekonomiska förutsättningar inför arbetet med verksamhetsplan för år 2005 och åren 2006-2007.
_____________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
" Kostnaderna fortsätter att skena iväg och förvaltningens ansträngningar om att få kontroll över de ökade kostnaderna har hittills inte givit några synbara resultat. Och det verkar inte finnas tillstymmelse till förbättringar under resten av året snarare tvärtom.
Inte förvånande så har den socialistiska majoritetens löfte om en budget i balans därmed visat sig bygga på en orealistisk kalkyl. En kalkyl som boende i Hässelby och Vällingby nu får betala dyrt för.
Kraftiga åtstramningar är att vänta då majoriteten inte kunnat hushålla med pengarna på ett klokt sätt. I rapporten talas om att nämndens verksamhet kommer att bedrivas med ca 100 färre anställda. Vad man givetvis frågar sig då är, ska dessa personer tas från barn, skola eller äldrevården? Vad ska majoriteten nu gå in och kapa i?
Som enskild medborgare är detta djupt betänkligt hur kärnverksamheterna drabbas samtidigt som det går att läsa i tidningar hur justitieminister åker helikopter från sommarnöjet och hur finansministern flyger fram och tillbaka mellan fotbollsmatcher på skattebetalarnas bekostnad. För att inte tala om slöseriet med skattebetalarnas pengar när det gäller det ovälkomna experimentet med biltullar."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 juni 2004 (utsänt ärende nr 103-2004). Dnr 101-382-2004.Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 29.
Sammanfattning
Verksamhetsplanen kompletteras med följande generella åtagande för att svara mot Kommunfullmäktiges övergripande mål - Ta ansvar för ekonomin:
"Alla enhetschefer ger månadsvis sin avdelningschef en rapport om måluppfyllelse och ekonomi med prognos på årsutfall samt i förekommande fall åtgärder för att säkerställa budgethållning.
På motsvarande sätt ger avdelningscheferna månadsvisa rapporter till stadsdelsdirektören. Stadsdelsdirektören ger nämnden s.k. ILS-rapporter varje månad (utom januari, juli och december)"
_________________
Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att komplettera verksamhetsplanen för 2004 med generellt åtagande om ansvaret för ekonomin.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) anslöt sig till enligt följande:
" Folkpartiet liberalerna anser att tydliga konsekvensanalyser hur verksamheterna drabbas gällande besparingsförslag alltid måste redovisas innan beslut kan tas.
Vi prioriterar kärnverksamheterna; skola, förskola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade. Vi vill att resurserna går direkt ut till verksamheterna och inte som den rödgröna majoriteten, att dessa resurser ska gå över stadsdelsförvaltningen och riskera att försvinna till annat.
Det är av yttersta vikt att månadsrapportering och annan redovisning avspeglar verkligheten. Nämnden måste ha en tillförlitlig redovisning för att kunna fatta rätt beslut. Den ekonomiska rapporteringen är mycket viktig, men det är lika viktigt att rapporteringen inkluderar en tydlig verksamhetsuppföljning för att nämnden ska ha ett bra beslutsunderlag."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 juni 2004 (utsänt ärende nr 91-2004).Dnr 302-353-2004.Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 12.
- Visning av dokumentärfilm ungdomar i Hässelby
- Social mötesplats utomhus för äldre i Hässelbygård
2. Stadsdelsnämnden avslår följande projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse
- Utveckling av nätverk – Hässelbybyalag
Nämnden anser att visning av dokumentärfilm om ungdomars livsvillkor och möjligheter i förorten och en diskussion om desamma väl överensstämmer med den demokratiska målsättning och engagerande av ungdomar som stadsdelsförnyelsen har. Man vill ju visa kvalitetsfilm i ytterstaden, stärka ungdomars självkänsla och medvetenhet om sin situation samt lyfta fram viljan till en positiv förändring.
Visningen av dokumentärfilmen kommer även att vara ett bra sätt att sprida information om stadsdelsförnyelsen och eventuellt engagera fler ungdomar i detta arbete.
Hässelby byalag kommer med en lovvärd ansökan om nätverksbyggande i stadsdelen.
Vi anser dock att detta ska ledningen för stadsdelsförnyelsen initiera, gärna i nära samråd med föreningar så som Hässelby byalag och andra. Nämnden anser att det ska bildas / utvecklas nätverk bestående av representanter för föreningar, verksamheter och boende i samtliga prioriterade stadsdelar (Hässelby Gård, Grimsta, Smedshagen, Råcksta och Hässelby Strand). Dessa nätverk skall träffas regelbundet, lyfta fram de respektive områdenas behov och möjligheter och initiera förbättringsförslag. Nätverken ska bilda arbetsgrupper inom olika områden som kan avlösas när behovet är tillgodosett. Nämnden ska få minnesanteckningarna från nätverksmöte för kännedom samt inbjudas till deras möten åtminstone en gång om året.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Uppdra till förvaltningen att snarast tillse att särskolebarn och särskoleungdomar har möjlighet till fritidsverksamhet.
3. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några få grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna en dag tar slut. Den långsiktiga vägen till integration är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt, utan anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Vänstermajoritetens stadsdelsförnyelse lägger mycket resurser på många kortsiktiga projekt vilket utarmar de viktiga kärnverksamheterna, vilka nu utsätts för stora besparingar. Skattehöjningar har gett Stockholm en lägre tillväxt och ökad arbetslöshet och ökade socialbidragskostnader, vilket lett till minskade skatteintäkter. Skatteutjämningssystemet drabbar Stockholm hårt och bidrar också till en försämrad skola, vård och omsorg. Hässelby-Vällingby:s besparingar har bl.a. lett till restriktivare biståndsbedömning och att verksamheten skulle behöva bedrivas med 80 färre anställda 2005 för att vänstermajoritetens budget ska gå ihop.
Särskolebarn och särskoleungdomar behöver en egen träffpunkt och möjlighet till att idka olika idrottsaktiviteter m.m. Folkpartiet liberalerna ifrågasätter varför det tar sådan tid att få igång denna viktiga verksamhet?"
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Vi delar i mycket styrgruppens slutsatser om lovvärda projekt. Dock anser vi att insatser värda att genomföras skall så göras inom ramen för ordinarie verksamhet, och där vägas mot övriga prioriteringar nämnd och förvaltning har att göra.
Stadsdelsförnyelseprojektet är ett sätt för den sittande majoriteten att framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.
Man försöker skapa en association, (s) – extra pengar, som man hoppas skall sitta kvar år 2006. Det man medvetet undviker att påtala är att varje krona som läggs på alla dessa kortsiktiga projekt hämtas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.; och det är många kronor det handlar om.
Trots skattehöjningar som tvingar familjer på knä, saknar staden p.g.a. skatteutjämningssystemet pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva. Att i det läget, då man p.g.a. brist på medel tvekar att bygga en ny skola, plottra bort skattebetalarnas pengar på s.k. stadsdelsförnyelseprojekt är ett hån mot stadens invånare. Staden och stadsdelen måste prioritera kärnverksamheterna, därför skall pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet gå tillbaka till verksamheterna.
Med hänvisning till ovanstående yrkar vi att stadsdelsnämnden beslutar att avslå förvaltningens förslag till beslut."
Tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Catharina Hillerström m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 maj 2004.Dnr 502-357-2004.Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 25.
________________
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bordläggning av ärendet.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 augusti 2004 (utsänt ärende nr 93A-2004).Dnr 015-355-2004.Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 14.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Ett ungdomscafé motverkar att så många ungdomar åker in till stan och skulle också vara en viktigt mötesplats för ungdomar i hela stadsdelen.
Ett ungdomsråd kostar 260 000 kronor och vi tycker att dessa resurser bättre gagnar ungdomarna genom att de äntligen får möjlighet till ett attraktivt ungdomscafé i stadsdelen.
Det är mycket viktigt att ungdomarna får möjlighet att påverka genom att kanaler och möjligheter till påverkan för berörda byggs upp kring varje enskild fråga. Detta måste ingå som en naturlig del i bl a medborgarberedningen."
Ärendegången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) anslöt sig till (m+fp):s yrkande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2004.Dnr 505-157-2004.
Ärendet innehåller en redovisning av nämndens åtgärder mot arbetslöshet och bidragsberoende bland unga.
___________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och lägger den till handlingarna.
1. I huvudsak godkänna förvaltningens redovisning.
2. Hemställa hos kommunstyrelsen om tillräckliga resurser för att ha möjlighet att tillämpa Skärholmsmodellen i sin helhet i stadsdelen för att få ned det höga bidragsberoendet.
3. Därutöver anföraFolkpartiet liberalerna ser mycket positivt på det arbete som inletts i stadsdelen genom bl.a. Strategi Hässelby-Vällingby.
Det är positivt att detta kan möjliggöra konkreta åtgärder och nya arbetsmetoder för att få ned den höga arbetslösheten i stadsdelen och att uppföljningen blir tydligare.
Det är mycket oroande att socialbidragskostnaderna i staden ökat dramatiskt.
Majoriteten skyller allt på konjunkturen. En jämförelse mellan stadsdelarna visar idag tydligt att aktiva insatser och tydliga krav har mycket stor betydelse i arbetet med att hjälpa människor gå från bidrag till jobb. I Skärholmen har kostnaderna för socialbidrag minskat med 12% sedan 2002, lågkonjunkturen och majoriteten till trots.
Socialdemokraterna i Stockholm har inte lyckats övertyga sina partikamrater i regeringen att Stockholms utveckling och tillväxt är en viktig fråga för hela Sverige.
Regeringens Stockholmsfientlighet är ett stort problem. Det kommunala utjämningssystemet slår nu med full kraft mot Stockholm. En allt större andel av skattebetalarnas pengar hamnar i andra kommuner. En allt mindre andel kan därmed användas till stockholmarnas behov av skola, vård och omsorg. Trots den skattehöjning som vänstermajoriteten genomfört står verksamheterna inför stora nedskärningar om inget görs.
Stockholm behöver en helt annan politik. En politik som främjar tillväxt och som har en inbyggd förståelse för näringslivets villkor. Ett gott näringslivsklimat är en förutsättning för en väl fungerande offentlig sektor. En övergripande målsättning för staden måste därför vara att medverka till ett klimat där nya företag kan bildas och de gamla växa och utvecklas.
Arbetslösheten och socialbidragen, inte minst bland ungdomar har ökat markant Ett särskilt allvarligt resultat av vänstermajoritetens förda politik är att antalet arbetslösa ungdomar ökat mycket. Hässelby-Vällingby är en stor andel av ungdomarna mellan 18-24 år arbetslösa.
Det måste tas krafttag mot ungdomsarbetslösheten. Statistik från AMS visar också att situationen bland ungdomar är riktigt dålig.
En statlig utredning har slagit larm om att det finns många ungdomar från 16 år och uppåt som inte gör någonting. De går inte i skola, jobbar inte, har inte A-kassa eller är sjukskrivna. De försörjs av sina föräldrar eller av bidrag.
Grundskolan måste bli bättre på att ge eleverna de baskunskaper de har rätt till för en bättre framtid. Idag går ca 25% av eleverna ut grundskolan utan fullständigt betyg i de viktiga kärnämnena. En stor anledning till problemen är att många elever hoppar av skolan. Vi vill ha en grundskola med tydliga baskunskapskrav där barn tidigt ska ha möjlighet till extra stöd och hjälp. Vi vill också införa "instegsjobb", lärlingssystem och en gymnasiereform för att underlätta för ungdomarna att komma ut på arbetsmarknaden. Vi vill att kommunerna ska få hjälp att inrätta lärlingsplatser. Det behövs konkreta åtgärder för att komma åt ungdomsarbetslösheten.
Stockholm behöver ett nytt system där socialbidragen avskaffas i dess nuvarande form. Även tillvaratagandet av goda exempel i andra stadsdelar och utvecklandet av nya arbetsmetoder som t.ex. jobbmatchning är avgörande om det viktiga arbetet med att ge människor möjlighet att försörja sig själva ska lyckas. Vi ställer oss mycket tveksamma till att vänstermajoriteten inte satsar på Skärholmsmodellen fullt ut med hänvisning till att det inte finns nog med resurser. Vad kostar det att så många människor nu går arbetslösa?"
" Här rör det sig om en redovisning av de åtgärder mot arbetslöshet och bidragsberoende bland unga som s+v+mp har presterat sedan maktskiftet efter valet –02. Läser man texten noga så fram står det med all tydlighet att majoriteten fortfarande lider av en sanslös tröghet när det gäller arbetsmarknadsåtgärder.
Strategi Hässelby Vällingby är, enligt texten, ett projekt som befinner sig en startfas! Den första fråga blir naturligtvis - när lämnar projektet startfasen och blir något att räkna med? Talar vi här om –05 eller är det –06 eller kanske –07?
Hur förklarar man för de arbetslösa ungdomarna att de får vänta x antal år till innan något verkligt och konkret händer?
Socialdemokraternas handlingsförlamning och ovilja att snabbt och effektivt ta itu med befintliga problem lyser återigen väldigt klart och tydligt. Och precis som tidigare läggs skulden på en vikande konjunktur. Låt oss bara påminna om att det är socialdemokraterna som sitter i regeringsställning och således har ansvaret för landets ekonomi.
Ännu en gång vill vi moderater rikta uppmärksamhet kring att starta ett samarbete med privata entreprenörer i enlighet med exempelvis Skärholmsmodellen så som vi påtalat i flertalet särskilda uttalanden och skrivelser under –03 och –04."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 augusti 2004 (utsänt ärende nr 104-2004).Dnr 102-434-2004.
Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (exklusive januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet med stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). Eventuella beslut i nämnden om åtgärder, som aktualiseras med anledning av innehållet i rapporterna, bereds i särskild ordning.
Föreliggande rapport är en förkortad variant och utgörs av endast ett sammandrag för hela nämndens ansvarsområde. Detta beror på att beredningen sker inom ramen för det mer omfattande prognosarbetet i och med tertialrapport 2, som ska behandlas i nämnden den 21 september.
______________
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 augusti 2004 (utsänt ärende nr 105-2004).Dnr 102-435-2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2004 (utsänt ärende nr 106-2004).Dnr 102-436-2004.
Stadsdelsnämnden fastställer lägsta belopp för periodiseringar av kostnader och intäkter i tertialbokslutet till 100 000 kronor (hundratusenkronor).
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 juli 2004 (utsänt ärende nr 107-2004).Dnr 532-437-2004.
Anmäldes vidare Socialstyrelsens beslut 16 juni 2004, dnr 44-4356/2004 och Länsstyrelsens beslut 16 juni 2004, dnr 7010-2004-032941 i tillsynsärende rörande kostfrågor på Sjöberga Gård.
Inom stadsdelen bedrivs enskild verksamhet med inriktning gruppboende för personer med demenssjukdomar vid Sjöberga Gård. I verksamheten finns plats för 10 boende. Förvaltningen genomförde den 27 maj 2004 tillsynsbesök vid denna verksamhet. Den sammantagna bedömningen efter genomgång av verksamhetsbeskrivning, dokumentation, samtal med verksamhetschef och besök är att Sjöberga Gård är ett mycket väl fungerande gruppboende med ett mycket gott omhändertagande och god omsorg om de boende.
Stadsdelsnämnden godkänner tillsynsrapporten och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholm i enlighet med 13 kap 5 § socialtjänstlagen (SoL).
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) följande särskilda uttalande:
" Vi moderater finner de mycket glädjande att förvaltningen är så positivt inställd till verksamheten på Sjöberga Gård. Ett privat alternativ som håller mycket hög klass på gruppboendet med inriktning demenssjukdomar.
Det är en stor tillgång att vi i vårt nämndområde har Sjöberga Gård som har ett mycket gott ryckte om sig både bland anhöriga och personal."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 juli 2004 (utsänt ärende nr 108-2004).Dnr 541-438-2004.
Medicinskt ansvarig sjuksköterskas bedömning är att den medicinska säkerheten på Råcksta gruppbostad är god. Det samlade intrycket är att den berörda personalen är engagerad och ansvarsfull samt bidrar med god vård och omsorg till verksamheten.
Stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen av hälso- och sjukvården på Råcksta gruppbostad och lägger den till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 juli 2004 (utsänt ärende nr 109-2004).Dnr 022-412-2004.
Länsstyrelsen genomförde den 2 juni 2004 ett oanmält tillsynsbesök vid enheten C4 (ålderdomshem) vid Hässelby Gårds äldreboende. Tillsynen skedde genom deltagande observation i personalens arbete, samtal med boende, anhöriga och personal. Länsstyrelsen påtalar i beslutet en del brister som sedan tidigare är kända av förvaltningen och som ingår i det utvecklingsarbete som för närvarande pågår på Hässelby Gårds äldreboende.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger Länsstyrelsens beslut till handlingarna.
1. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten vid Hässelby Gårds äldreboende kvalitetssäkras för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård de har rätt till.
2. Uppdra till förvaltningen att ge nämnden en samlad rapportering hur olika avvikelser fördelas inom stadsdelsnämnden och arbetet inom äldreomsorgen organiseras så att fel, brister och försummelser upptäcks direkt och snabbt kan åtgärdas.
3. Uppdra till förvaltningen att säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även kvällar och helger).
4. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma till nämnden med en åtgärdsplan för att säkerställa att de äldre får en meningsfull vardag, fler aktiviteter och möjlighet till promenader och utevistelse.
5. Därutöver anföraLänsstyrelsen har gjort oanmälda tillsynsbesök vid servicehusen B och D och ålderdomshemmet enheten C. Bristerna måste snarast rättas till så att de äldre får den trygga och säkra vård och omsorg som de har rätt till. Folkpartiet liberalerna vill ha en redovisning över hur verksamheten vid äldreboendet kvalitetssäkras. Rätt organisation och en god uppföljning måste finnas inom äldreomsorgen som gör att fel, brister och försummelser snabbt ska kunna upptäckas och åtgärdas.
Äldreomsorgen måste ha en bemanning som säkerställer de äldre en säker och god vård och omsorg.
Vänstermajoriteten har genomfört besparingar inom äldreomsorgen under 2003 och 2004. Verksamheten har inte ens fått någon ökning som täcker löne- och prisökningar vilket medför ytterligare besparingar 2005.
I revisionskontorets årsrapport 2003 framkommer oro över nämndens möjlighet att klara verksamheten enligt de uppdrag som nämnden åtagit sig och samtidigt hålla verksamheten inom den budget som är lagd."
"Återigen har Hässelby Gårds äldreboende fått kritik av Länsstyrelsen. Det är en skandal att majoriteten inte tar sitt ansvar och omedelbart ser till att rätta till felaktigheterna och det är både sorgligt och häpnadsveckande att det gång efter annan visar sig att det finns så mycket fel och brister på ett och samma äldreboende.
Från moderaternas sida kan vi bara sitta på sidolinjen och beklaga för allmänheten hur majoriteten styr och nedprioriterar kvaliteten i äldreomsorgen.
Det är skamligt hur våra äldre blir behandlade, först drabbas de av en allt restriktivare biståndsbedömning, baserad på den dåliga ekonomin som socialdemokraterna lyckats skapa på sin korta tid vid makten. Sedan drabbas de få som lyckats bli biståndsbedömda och få ett boende på Hässelby Gårds Äldreboende av en omsorg som gång efter annan kritiseras av Länsstyrelsen. Låt oss påminna om att det yttersta ansvaret här ligger inte på någon avdelningschef eller en sektionschef, nej det yttersta ansvaret ligger på stadsdelsnämndens majoritet.
För socialdemokraterna verkar makten vara viktigare är kärnverksamheter. Ekonomin i Stockholm är körd i botten av Annika Billström och hennes partikollegor. Att driva igenom biltullar till en kostnad av flera miljarder, främst för att kunna blidka stödpartierna och på så vis behålla makten i Stockholm, ses som en viktig handling i stället för att använda pengarna till kärnverksamheten där både unga och gamla kan få den omsorg som de så väl behöver.
Det borde vara en helt annan prioritetsordning."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 juli 2004 (utsänt ärende nr 110-2004).Dnr 022-422-2004.
Länsstyrelsen genomförde den 2 juni 2004 ett oanmält tillsynsbesök vid servicehusen B och D vid Hässelby Gårds äldreboende. Tillsynen skedde genom samtal med boende, anhöriga och personal. Länsstyrelsen påtalar i beslutet en del brister som är omhändertagna och ingår i det utvecklingsarbete som för närvarande pågår på Hässelby Gårds äldreboende.
____________
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 augusti 2004 (utsänt ärende nr 111-2004).Dnr 313-439-2004.
Med ledning av det starka efterfrågetryck på förskoleplatser som råder i stadsdelen är det angeläget att ordna finansiering av de nystartade förskolorna genom stimulansbidrag. De ärenden om planerade förskoleprojekt i stadsdelen erfordrar komplettering för att stadsdelsnämnden skall kunna påräkna delfinansiering genom stimulansbidrag. Totalt hemställes om stimulansbidrag för utbyggnad av förskolor med 8,3 Mkr hos kommunstyrelsen i detta ärende.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2004 (utsänt ärende nr 112-2004).Dnr 005-440-2004.
Stadsdelsnämnden har fått en inbjudan att delta i ett europeiskt samarbetsprojekt som handlar om kunskaps- och erfarenhetsutbyte i samband med fysisk, social och ekonomisk stadsbygdsförnyelse. Förvaltningen anser att det aktuella projektet ligger väl i linje med det utvecklingsarbete som pågår inom ramen för Stadsdelsförnyelsen.
_______________
En enig nämnd yrkade på återremittering av ärendet.
Stadsdelsnämnden återremittera ärendet och ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med den till ärendet bifogade bilagan "Lifting liveability" översatt till svenska.
Ärendets fortsatta behandling
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på tilläggsuppdrag i samband med återremitteringen.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om avslag på (fp):s förslag
Stadsdelsnämnden avslår (fp):s yrkande om tilläggsuppdrag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2004 (utsänt ärende nr 113-2004).Dnr 106-441-2004.
Systerjouren Somaya kvinnojour (nedan kallat Somaya) ansöker om ett verksamhetsbidrag på 198.435 SEK. Förvaltningen föreslår att nämnden i huvudsak avslår ansökan men att ett bidrag på 5000 SEK beviljas till ett informationsmöte.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett. Ärendet behandlas vid nämndens sammanträde den 21 september 2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2004 (utsänt ärende nr 115-2004).Dnr 505-342-2004.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till stadsledningskontorets förslag till riktlinjer för stadens arbetsmarknadspolitik.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
1. Avslå förvaltningens förslag till beslut
2. Som svar på remissen anföra följandeFörslaget till arbetsmarknadspolitiska riktlinjer för Stockholm stad är ett dokument som frossar i högtidliga fraser och önskemål, men som helt saknar konkreta och mätbara idéer för att uppnå målen. Sida upp och sida ner återkommer ord och fraser som att skapa goda förutsättningar, tillvarata kompetens, samverka, träffa lokala överenskommelser, kommunintern samverkan, kompetensutveckla, öka mångfalden, anpassa o.s.v.
Utvecklingen under innevarande mandatperiod har dessutom gått i motsatt riktning. När målet är att minska arbetslösheten och bidragsberoendet har läget försämrats. Idag är betydligt fler arbetslösa och bidragsberoende än för två år sedan. Orsaken till den negativa utvecklingen är att vänstermajoriteten inte begriper, eller vill begripa, vilka drivkrafter som genererar nya arbetstillfällen, tillväxt och viljan att ge sig ut på arbetsmarknaden.
Vi har vid upprepade tillfällen påpekat det orimliga i att först besluta om den värsta skattechocken i modern tid och sedan bli förvånad när resultatet blir ökad arbetslöshet och ökat bidragsberoende. Sambandet är självklart. Lägger man till skatteutjämning och det faktum att de boende i Stockholmsregionen betalar 45% av alla statliga inkomstskatter är det inte konstigt att tillväxten är usel.
Receptet för minskad arbetslöshet och minskat bidragsberoende heter sänkt skatt, minskade pålagor från den socialdemokratiska regeringen och motprestationer i form av arbetsinsatser eller utbildning vid bidragsmottagande."
Förslaget till arbetsmarknadspolitiska riktlinjer för Stockholms stad är ett dokument som frossar i högtidliga fraser och önskemål men som helt saknar konkreta och mätbara idéer för att uppnå målen. Sida upp och sida ner återkommer ord och fraser som att skapa goda förutsättningar, tillvarata kompetens, samverka, träffa lokala överenskommelser, kommunintern samverkan, kompetensutveckla, öka mångfalden, anpassa osv.
Utvecklingen under innevarande mandatperiod har dessutom gått i motsatt riktning. När målet är att minska arbetslösheten och bidragsberoendet har läget försämrats. Idag är betydlig fler arbetslösa och bidragsberoende än för två år sedan.
Orsaken till den negativa utvecklingen är att vänstermajoriteten inte begriper, eller vill begripa, vilka drivkrafter som genererar nya arbetstillfällen, tillväxt och viljan att ge sig ut på arbetsmarknaden.
Vi har vid upprepade tillfällen påpekat det orimliga i att först besluta om den värsta skattechocken modern tid och sedan bli förvånad när resultatet blir ökad arbetslöshet och ökat bidragsberoende. Sambandet är självklart. Lägger man till skatteutjämning och det faktum att de boende i stockholmsregionen betalar 45 procent av alla statliga inkomstskatter är det inte konstigt att tillväxten är usel.
Receptet för minskad arbetslöshet och minskat bidragsberoende heter sänkt skatt, minskade pålagor från den socialdemokratiska regeringen och motprestationer i form av arbetsinsatser eller utbildning vid bidragsmottagande.
Förslag till beslutStadsdelsnämnden beslutaratt i huvudsak godkänna förvaltningens svar på remissen"
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) och tjänstegörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkad bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 augusti 2004 (utsänt ärende nr 116-2004).Dnr 304-345-2004.
Förslag till Strategi för Stockholms vattenarbete är den avslutande delen av revideringen av Vattenprogram för Stockholm 2000. Strategin visar hur staden ska nå en god en god vattenstatus senast år 2015, enligt EG:s ramdirektiv och nationella miljökvalitetsmål för vatten. Programperioden föreslås därför bli 2004 – 2015. I strategin fastställs övergripande mål och förhållningssätt samt övergripande åtgärder för stadens vattenområden. Dessutom innehåller strategin ett åtgärdspaket för varje enskilt vattenområde för att nå både de övergripande målen och de specifika målen för varje sjö och vattendrag. Vid stadens planerings- och åtgärdsarbeten ska hänsyn tas till dessa mål. Primär målgrupp för vattenstrategin är stadens förvaltningar och bolag.
Stadsdelsnämnden instämmer i de miljömål som föreslås i Strategi för Stockholms vattenarbete 2004-2005 med beaktande av förvaltningens synpunkter och överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Miljö- och hälsoskyddsnämnden som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 augusti 2004 (utsänt ärende nr 117-2004).Dnr 003-368-2004.
Informationsteknisk plattform för Stockholms stad innehåller metoder, standarder, teknikval och arbetssätt som föreslås ligga till grund för stadens fortsatta utveckling av IT-tjänster de kommande 3-5 åren.
Förvaltning är positiv till förslaget, men vill särskilt poängtera att genomförandet av den tekniska plattformen kräver att staden utvecklar tydliga drifts- och förvaltningsorganisationer samt forum för att driva och utveckla olika verksamhetsområdens IT-behov.
_____________
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 augusti 2004 (utsänt ärende nr 119-2004). Dnr 009-386-2004.
Kommunstyrelsen gav 2004-02-18 stadsdirektören i uppdrag att genomföra en utredning om Gatu- och fastighetskontoret. Syftet var att utredningen skulle klara ut vilka uppgifter som skall utföras inom den nya organisationen, överväga gränsdragningar till stadsdelsnämnder och stadsbyggnadsnämnden samt överväga uppdelning i flera förvaltningsenheter men också utreda möjligheter att överföra delar av verksamheten till andra förvaltningar eller bolag i staden. Dessutom avsågs att analysera möjligheterna till och föreslå rationaliseringar och effektiviseringar av verksamheten och organisationen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2004 (utsänt ärende nr 120-2004).Dnr 416-406-2004.
Kulturnämnden har på uppdrag av kommunstyrelsen tagit fram ett förslag till reviderad kollopolicy samt riktlinjer beträffande kolloverksamheten. Förslaget har remitterats till stadsledningskontoret och samtliga stadsdelsnämnder.
Förvaltningen är positiv till förslaget till mål och riktlinjer för sommarkoloniverksamhet som helhet. Förvaltningen har lämnat synpunkter bl a på åldersgrupper, kolloperiodens längd, urvalsprinciper och när kollobarnens föräldrar ska erhålla information om placering.
Förvaltningen anser att ansvarsfördelningen av de administrativa rutiner som idag sker kring hanteringen av kollo bör utredas ytterligare. Tydligare ansvarsfördelning och mer samordning mellan stadsdelar kan leda till effektiviseringar.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2004 (utsänt ärende nr 121-2004).Dnr 304-423-2004.
Staten vill införa ett investeringsstöd för fastighetsägare med flerbostadshus för att stimulera utbyggnaden av källsorteringsutrymmen. Maximalt kommer enligt förslaget 100.000 kr (max 30% av investeringskostnaden) kunna sökas per utrymme och kravet är att källsortering av minst förpackningar, batterier och elektronikskrot och övrigt farligt avfall införs. Stödet ska finnas i 1,5 år med start 1 januari 2005.
Förvaltningen välkomnar förslaget om att inrätta investeringsstödet. Förvaltningen föreslår att stöd även ska kunna sökas av radhusägarföreningar.
Ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:
" Det är positivt att förvaltningen välkomnar förslaget från staten om investeringsstöd för att inrätta källsorteringsutrymmen i flerbostadshus. Detta är oerhört viktigt och en förutsättning för att visa att vi på alla plan tar ansvar för vår miljö. Avfall är ju en resurs som måste utnyttjas så långt det är möjligt genom återanvändning, materialåtervinning och energiutvinning.
En ny avfallsplan för Stockholms stad ska börja gälla från och med 2006. I planen satsas på källsortering i eller i direkt anslutning till flerbostadshus. Frågan om krav på fastighetsägare att inrätta utrymmen för källsortering utreds för närvarande av Plan- och byggnadskommittén. I takt med att fastighetsnära källsortering ökar kommer återvinningsstationerna ute i stadsdelen att bli färre, som är positivt.
I Hässelby - Vällingby har redan ca 22% av flerbostadshusen fastighetsnära källsortering, något som är betydligt fler än innerstadens ca 8%, och kan anses som en bra början."
Ledamot Birgitta Wosse (mp) och ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lämnade följande särskilda uttalande:
"Regeringens förslag till investeringsstöd så kallat ROT-avdrag för inrättande av källsorteringsutrymmen i flerbostadshus är mycket positivt. Dt finns dock brister i förslaget som kan leda till att syftet med förslaget inte kan uppnås fullt ut.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 augusti 2004 (utsänt ärende nr 122-2004).Dnr 328-420-2004.
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt yttrande av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd angående ansökan från EBK arbetsträning AB, organisationsnummer 556636-1134, om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt 23 § LSS. Stadsdelsförvaltningen har inget att invända mot att EBK:s ansökan att bedriva enskild verksamhet för den tilltänkta målgruppen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 augusti 2004 (utsänt ärende nr 123-2004).Dnr 301-399-2004.
Gatu- och fastighetskontoret har översänt sitt underlag för Verksamhetsplan 2005 samt fleråring för yttrande. I till remissen bifogade tabell har underhålls- och reinvesteringsåtgärder på gator och torg förtecknats i prioriteringsordning. Stadsdelsnämnden beredes nu möjlighet att föreslå åtgärder inom stadsdelsområdet samt att prioritera förslagen.
I bifogad tabell har förvaltningen upptagit angelägna objekt i prioritetsordning.
Förvaltningen vill särskilt framhålla vikten av att de åtgärder som föreslagit i den av stadsdelsnämnden antagna dispositionsplanen över Hässelby Torg blir utförda.
Därutöver bilägges ett medborgarförslag "Förlängning av gång- och cykelväg längs Sörgårdsvägen" som förvaltningen anser angeläget.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Gatu- och fastighetskontoret som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 augusti 2004 (utsänt ärende nr 124-2004).Dnr 324-428-2004.
Svenska Spel har ansökt om tillstånd för tre värdeautomatspel på Hässelby Wärdshus. Några omständigheter för att inte tillstyrka ansökan föreligger ej.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 13 augusti 2004.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet utgår från dagens sammanträde då rådet ännu inte haft något ordinarie sammanträde.
Anmäldes revisionskontorets granskning av tertialrapport 1:2004. Dnr 102-404-2004.
" Vi har redan tidigare under detta nämndmöte påtalat majoritetens handlingsförlamning kring ungdomsarbetslöshet och bidragsberoende. I Hässelby-Vällingby SDN så är det så illa att revisorerna kommenterar att det finns påtagliga risker för att budgeten i anslag 2 inte kommer att kunna hållas.
Från moderaternas sida vill vi påtala att det inte är det minsta konstigt att allt går back med det sittande styret i landet, länet och i stadshuset. Att öka skatterna så kraftigt som gjorts och sedan beröva stockholmarna sina surt betalade skattepengar till utjämningskatt är ju en ekvation som även en icke gymnasieutbildad socialdemokratisk finansminister borde begripa.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är inget undantag från vänstermajoritetens misskötsel. Den enda skillnaden är att i stadshuset driver finansborgarrådet aktivt på för att köra ekonomin i botten mot att här i stadsdelsnämnden händer absolut ingenting, handlingsförlamningen över att vidta åtgärder för att komma till rätta med ekonomin är absolut och total."
Anmäldes beslut 9 juni 2004, beteckning 704-03-17959, från Länsstyrelsen i Stockholms län om statsbidrag med 415 000 kronor för projekt "MAPS-ASI vuxna missbrukare".Dnr 510-148-2004.
Anmäldes vidare beslut 9 juni 2004, beteckning 704-04-013677 från Länsstyrelsen i Stockholms län om avslag för projekt "Ung i Hässelby- Vällingby"Dnr 510-149-2004.
Stadsdelsnämnden lägger anmälningarna till handlingarna.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna Medborgarförslag.Dnr 017-442-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 31 augusti 2004.Dnr 010-443-2004.
Anmäldes Verksamhetsplan 2004 – UppdragslistaDnr 010-444-2004
Ersättare Janet Mackegård har begärt avsägelse av uppdraget som ersättare i Socialdelegerade.
Anmäldes medborgarförslag 2004-8-27 från idrottsföreningen Brommapojkarna (BP) angående idrottshallar i Hässelby-Vällingby med förslag till åtgärder för dess nyttjande.
Förvaltningen bereder förslaget och redovisar detta i ett särskilt ärende till nämnden.
Stadsdelsnämnden godkänner informationen.
Anmäldes skrivelse 31 augusti 2004 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse:
" Konstklubben i Hässelby – Vällingby har larmat oss om en orimligt stor hyreshöjning på sin utställningslokal Plaisiren vid Hässelby slott. Enligt denna vill Fastighetskontoret ha 200.000.- från denna idéella förening i årshyra från och med år 2005 och en dagshyra på 500.- redan under innevarande år.
Vi anser att det ovan är orimligt när det gäller det idéella föreningslivets förutsättningar i ytterstaden. Möjligheten att betala sådana hyror är liten och konsekvensen blir att kulturlivet i området utarmas.
Med hänvisning till ovanstående önskar vi
att Gatu- och fastighetsnämnden verkar för att hyressättningen för kulturlokaler i ytterstaden, och i detta fall för lokalen Plaisiren vid Hässelby slott, ses över och ges en kostnad som det ideella kulturlivet kan bära."
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till Gatu- och fastighetsnämnden
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förslaget i den anmälda skrivelsen.
Ledamot Catharina Hillersptröm Vagli (m), Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) yrkade avslag på (s+v+mp) förslag.
Anmäldes skrivelse 31 augusti 2004 från ordförande Berit Kruse m fl (s) med följande lydelse:
" Bostadsarrendet Lövstaborg – ett bostadshus, ett hönshus och garage - är beläget längs med Lövstavägen, i nära anslutning till Lövsta återvinningsstation i Hässelby. Den 17 februari i år tog Gatu- och fastighetsnämnden ett beslut på att fastigheterna skulle rivas då dåvarande arrendatorn beslutat att flytta från området och bostadsläget bedömdes som olämpligt. Lövstaborg ligger ju i den omedelbara närheten till sop- och återvinningsstationen Lövsta och Lövstaområdet har redovisats som "ett område för stadens tekniska försörjning" i Översiktsplanen 1999. För sådan anläggning ställer miljöförvaltningen krav på skyddsavstånd till närliggande bebyggelse, ibland upp till 500 meter.
Kostnader för rivningen skulle enligt tjänsteutlåtandet (nr 2004-410-00162) uppgå till ca 1.5 mnkr.
Hässelby byalag – en förening, som samarbetar med rådet för lokal utveckling i Stockholms län, Hässelby – Vällingby stadsdelsförvaltning, Hässelby Hembygdsförening, Kyrkhamnsföreningen, Smedshagsgruppen m.fl. – har under våren visat ett stort intresse av att få hyra Lövstaborg. Byalagets medlemmar är aktiva inom Stadsdelsförnyelsen, där många nya behov av verksamheter – mopedverkstad, renoveringsverksamheter, mötesplatser för ungdomar, föreningar, pensionärer – lyfts fram och de menar att byggnaderna i Lövstaborg väl skulle passa för dessa ändamål.
Hässelby byalagets företrädare har varit i kontakt med Fastighetskontoret och fått titta på Lövstaborgs byggnader i våras. Enligt de är både boningshuset, hönshuset och garaget i utmärkt skick (endast vindsvåningen i boningshuset är i behov av renovering). Byalaget skulle vilja som huvudman stå för verksamheten och i sin tur hyra ut lokalerna till de verksamheter som bedrivs.
Det enda de önskar är att rivningen av huset skjuts upp tills man beslutat vad Lövstaområdet ska användas till och att föreningen får teckna ett avtal med Fastighetskontoret om byggnaderna under tiden.
Renhållningsförvaltningen, som hyr de flesta fastigheterna i Lövsta, är intresserad av att medverka vid inrättande av återbruksverksamhet i området, men framhåller vikten vid att det ideella föreningslivet ansvarar för densamma.
Vår egen förvaltning i Hässelby – Vällingby har fått i uppdrag att initiera och inventera möjliga arbetstillfällen i stadsdelen. Återbruksverksamhet – där folk lämnar sina begagnade varor till ett ställe där de repareras och kan säljas vidare till andra för en billig penning - vara intressant ur detta hänseende.
Det är också viktigt att få synpunkter från Miljö- och Hälsoskyddsnämnden när det gäller återbruksverksamhet i huset enligt idéerna ovan.
Med hänvisning till ovanstående önskar vi att Gatu- och fastighetsnämnden verkar för att Gatu- och fastighetskontoret skjuter upp rivningsbeslutet av Lövstaborg och upptar förhandlingar om ett tidsbegränsat hyresavtal med Hässelby byalag och / eller Hässelby stadsdelsförvaltning enligt intentionerna ovan."
En enig nämnd (s+v+mp+m+fp+kd) överlämnar skrivelsen till Gatu- och fastighetsnämnden, Renhållningsnämnden och Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Anmäldes skrivelse 31 augusti 2004 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:
" Smittskyddsenheten på socialstyrelsen är oroad över den ökande spridningen av multiresistenta stafylokocker, MRSA. I en artikel i Svenska Dagbladet den 19 augusti har antalet fall ökat de senaste åren och 2004 ser ut att bli ett rekordår, inte minst inom äldrevården. T o m juli har 370 fall anmälts och den största ökningen är i Stockholm. Bara under juli månad gjordes 166 anmälningar.
Ett nytt handlingsprogram mot smittan antogs så sent som i våras, men smittspridningen fortsätter. Enligt Svenska Dagbladet vet smittskyddsenheten ännu inte säkert vad som ligger bakom den fortsatta smittspridningen, om det kan vara nya stammar och nya smittkällor och i väntan på en ny rapport om läget, arbetar enheten för högtryck. Tätare inspektioner på alla nivåer i vården och nya striktare regler för hur hygienen ska skötas införs.
I artikeln framkommer vidare att smittskyddsenhetens chef ser bristen på kunskap inom hemtjänsten som ett stort problem i detta sammanhang. "Äldre skuffas mellan olika vårdenheter och personalens kunskaper är ofta bristfälliga. Handhygienen är eftersatt och skyddskläder saknas ofta helt."
Trots att Stockholms stad sedan i maj i år börjat utbilda hemtjänstpersonal i dessa frågor, beskrivs smittsituationen som oroande.
Vi vill därför uppdra åt förvaltningen
att till nästa nämnd lämna en redogörelse för smittsituationen i vår stadsdel under 2004, vilken utbildning nyanställda får i frågan, om arbetslagens bestämmelser om skyddsutrustning efterlevs samt om och hur de nya skärpta hygienreglerna implementeras hos personalen."
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
" För de som nyttjade de öppna och allmänna baden i stadsdelsområdet i somras rådde stor otrygghet då det visat sig inte finnas några badvakter på badplatserna.
Väldigt många människor nyttjar baden och det vore en enkel och tämligen billig kostnad att ge medborgarna den säkerheten som en badvakt på respektive bad skulle kunna ge under badsäsongen.
att ta fram en plan samt kostnader för att införa badvakter i stadsdelsnämndsområdet till badsäsongen –05."
Anmäldes skrivelse 31 augusti 2004 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och tjänstgörande ersättare Dennis Brinkeback (kd) med följande lydelse.
" I början av sommaren annonserades om den förestående omvandlingen av servicehus till seniorbostäder. I någon lokaltidning informerar berörd stadsdelsförvaltning om omvandlingen, likaså på stadsdelens hemsida.
Eftersom Hässelby-Vällingby är berörd av omvandlingen och många äldre hör av sig till oss vill vi veta hur genomförandet kommer att ske och vilka tidsplaner, informationsplaner, kommunikationsplaner m.m. som finns.
Med anledning av ovanstående vill vi uppdra till förvaltningen:
att till nästa nämnd återkomma med en redovisning hur genomförandet av omvandlingen av servicehus till seniorbostäder kommer att ske i vår stadsdel samt vilka tidsplaner, informationsplaner, kommunikationsplaner m.m. som finns."
Anmäldes skrivelse 31 augusti 2004 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
" Det har inträffat olyckor och incidenter i Bergslagsrondellen. Av de fem vägar som går in i rondellen har endast en trafikljus. Det är många barn, fotgängare, cyklister m.m. som korsar dessa vägar. Många bilister kör mycket fort och har fokus på rondellen och detta kan lätt leda till att uppmärksamheten på cyklister och fotgängare blir lidande. Detta leder till att sannolikheten för olyckor ökar.
För att öka säkerheten och undvika olyckor vill vi uppmärksamma detta problem och se över vad som kan göras; t.ex. fler trafikljus m.m. Med anledning av ovanstående vill vi uppdra till förvaltningen:
att undersöka möjligheten att öka trafiksäkerheten vid Bergslagsrondellen med t.ex. fler trafikljus för att undvika olyckor och öka tryggheten.