Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-11-23
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2004-11-29.
Tillägg
Ordförande Berit Kruse överlämnade ordförandeskapet till vice ordförande Fredrik Wallén från och med § 35.
Ledamot Bengt Roxne utsågs att justera § 35 och framåt.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 oktober 2004 (utsänt ärende nr 139-2004).
Dnr 302-511-2004.
Ärendet bordlades delvis vid nämndens sammanträde den 26 oktober 2004, § 7.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget från Hässelby ungdom gällandehyresbidraget på 54.000 kr för ett år under förutsättning att lokalen är godkänd för ungdomsverksamhet i enlighet med gällande bestämmelser.
2. Stadsdelsnämnden anför vidareStadsdelsnämnden anser precis som förvaltningen att satsningar på ungdomarbör prioriteras.Detta gäller särskilt tonårssatsningar men även satsningar på lite äldreungdomar. Det är viktigt att ungdomar får en arena att mötas på och en möjlighet att pröva och utveckla nya intressen. Insynen i verksamheten sernämnden som sitt ansvar och den ska kunna ordnas av förvaltningens professionella tjänstemän. Nämnden har ett särskilt intresse av att följa detta intressanta projekt.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag
2. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några få grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna en dag tar slut. Den långsiktiga vägen till integration är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt, utan anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Vänstermajoritetens stadsdelsförnyelse lägger mycket resurser på många kortsiktiga projekt vilket utarmar de viktiga kärnverksamheterna, vilka nu utsätts för stora besparingar. Skattehöjningar har gett Stockholm en lägre tillväxt och ökad arbetslöshet och ökade socialbidragskostnader, vilket lett till minskade skatteintäkter. Skatteutjämningssystemet drabbar också Stockholm hårt och bidrar också till en försämrad skola, vård och omsorg."
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Moderaterna konstaterar att vi som vanligt i mycket delar styrgruppens bedömningar om vad som är lovvärda projekt.
Vi har dock svårt att se varför medelstilldelning för lovvärda projekt nödvändigtvis ska ske utanför förvaltningens ordinarie verksamhet. Använd pengarna till att förstärka förvaltningens ordinarie budget och låt projekten vägas mot övriga prioriteringar nämnd och förvaltning har att göra.
Stadsdelsförnyelseprojektet är ett sätt för den sittande majoriteten att framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.
Vad man undviker att upplysa väljarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna.
Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.; och det är många kronor det handlar om.
Trots skattehöjningar som tvingar familjer på knä, saknar staden, bl.a. p.g.a. skatteutjämningssystemet och majoritetens oförmåga att prioritera kärnverksamheterna, pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva. Staden och stadsdelen måste prioritera kärnverksamheterna, därför skall pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet gå tillbaka till verksamheterna.
Med hänvisning till ovanstående yrkar vi att stadsdelsnämnden beslutar
att avslå förvaltningens förslag till beslut".
Särskilt uttalande
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
" Den i ärendet aktuella, tidigare bordlagda, ansökan kommer sannolikt att medverka till en kreativ och utvecklande verksamhet.
Det är dock, som angetts tidigare, viktigt att stadsdelsnämnden verkligen studerar vilka projekt inom stadsdelsförnyelsen som kan innebära framtida kostnader för staden. När man, som i det aktuella ärendet, ger bidrag till hyra och andra löpande kostnader borde alltid ett strategiskt övervägande finnas med från både förvaltning och ansökare.
Det vill säga hur tänker sig den aktuella verksamheten sin framtid och vet man redan nu att man behöver hyres- och driftsbidrag även kommande år? (oavsett om det finns pengar till någon stadsdelsförnyelse eller inte). Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av sådana framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande. Det är väldigt viktigt att minimera risken för att den sorts "utvecklingsprojekt" som stadsdelsförnyelsen utgör INTE förvandlas till framtida ofinansierade fasta utgifter för stadsdelsnämnden.
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén anslöt sig till förslaget.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 oktober 2004 .
Dnr 201-523-2004.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 26 oktober 2004, § 23.
Sammanfattning av ärendet
Utrednings- och statistikkontoret (USK) har på uppdrag av personalpolitiska avdelningen och kompetensfonden genomfört en enkätundersökning med personalen på stadens förvaltningar. Datainsamlingen har skett huvudsakligen i april-maj 2004. Sammanlagt har över 13 000 medarbetare besvarat enkäten. Svarsfrekvensen är 79 %.
__________________
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 oktober 2004
Dnr 532-521-2004.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 26 oktober 2004, § 21.
Avdrag för kostnader för gemensam administration görs enligt en modell som togs fram i samband med budgetfördelningen 2003. Den gäller för all verksamhet inom förvaltningen. Utöver detta gjordes inget avdrag för den avdelningsgemensamma administrationen från någon av äldreomsorgens enheter.
_________________
Ärendet finns redovisat i förvaltningens karläggning från den 13 oktober 2004.
Dnr 015-524-2004.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 26 oktober 2004, § 24.
Stadsdelsnämnden godkänner kartläggningen och lägger den till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 november 2004 (utsänt ärende nr 150-2004).Dnr 102-568-2004.
Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). Eventuella beslut i nämnden om åtgärder, som aktualiseras med anledning av innehållet i rapporterna, bereds i särskild ordning.
Stadsdelsnämnden godkänner rapporten och lägger den till handlingarna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Uppdra till förvaltningen att utveckla månadsrapportering och ILS-rapporter för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen för att bl.a. kunna redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamheternas uppdrag.
2. Uppdra till förvaltningen att "åtgärder" tydligt redovisas som fram till augusti 2004 i ILS-rapporterna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
"Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Den rödgröna majoriteten har beslutat att Nälsta servicehus ska omvandlas till Seniorboende. Detta beslut skulle medföra att den mycket kvalitativt goda vården och omsorgen skulle slås sönder. Vi vill understryka att en ev. omvandling inte är möjlig förrän beslut om detta är taget i Stadshuset, vilket ännu inte är fallet. Vi har reserverat oss mot den rödgröna majoritetens beslut och anser att den mycket goda vården och omsorgen ska kunna fortsätta på Nälsta servicehus.
Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftiga åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det är bra att Strategi Hässelby-Vällingby m.m. kommit igång men det är inte tillräckligt. Vi är mycket kritiska till att den rödgröna majoriteten inte satsar nog med resurser för att kunna arbeta efter "Skärholmsmodellen" fullt ut, vilket är en beprövad arbetsmetod med mycket goda resultat. Det behövs en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att kunna komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en bra vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs.
Under förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldre ökar mest i Hässelby-Vällingby i jämförelse med övriga Stockholm. forts.
Folkpartiet liberalerna anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilket servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna behöver också ses över.
Mycket tyder nu också på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning på grund av besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar. I det tidigare resursfördelningssystemet fördelades stora resurser efter socioekonomiska faktorer. Majoritetens utökade fördelning kommer att slå mot barn och ungdomar i stadsdelen.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, demokratiberedning, central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.
I LS-rapporter fram till augusti har det funnits en kolumn med "åtgärder".
Vi anser det viktigt att denna information finns med även i fortsättningen i rapporterna. Rättvisande prognoser är avgörande för en bra styrning och kontroll av verksamheten.
Revisionskontoret ser med oro på nämndens möjligheter att utvecklaverksamheterna inom äldreomsorgen, socialpsykiatrin och handikappomsorgenenligt de uppdrag som nämnden åtagit sig och samtidigt klara budgethållningen."
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
"Åter en sorglig läsning av hur den sittande majoriteten, s+v+mp, missköter medborgarnas pengar. Trots alla fina ord så klarar man inte av att få en budget i balans.
Vi kan läsa hur anslag 2 fortsätter att öka i underskott, ytterliggare en miljon minus sedan oktober månads ILS. 21 miljoner back, och vad gör den sittande majoriteten för detta – absolut ingenting. Från moderaternas kan vi om igen peka på den lyckosamma Skärholmsmodellen där människor snabbt och effektiv kommer ut i arbete, en jobbgaranti som baseras på ett samarbete mellan stadsdelsnämnden och privata aktörer. S, v och mp – ta lärdom av denna modell och använd den i Hässelby och Vällingby.
Det finns också många tydliga exempel i denna rapport på hur felaktigt den sittande majoriteten, s+v+mp, tänker och det som genomsyrar texten är att budgethållning är helt styrt av besparingsbehov och inte av medborgarnas efterfrågan eller behov."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till förslaget.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 oktober 2004 Dnr 204-533-2004.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (m):s yrkande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.
Stadsdelsnämnden återremitterar inte ärendet
""I det material som är utskickat är det inte helt lätt att avgöra vad som är förvaltningens förslag till beslut. Som det är skrivet kan vi inte tolka det som annat än en avsiktsförklaring och redovisning av vad förvaltningen har tänkt sig.
Moderaterna har inget att invända mot vad förvaltningen avser att uppnå med sitt kundcenter. Att försöka förbättra tillgängligheten för medborgarna är en god sak, även om vi inte är helt övertygade om projektets förträfflighet. Vi vill dock inte av denna anledning lägga hinder i vägen för försöket.
Innan vi får ett förslag till beslut från förvaltningen tar vi dock inte ställning i ärendet.
Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta att återemittera ärendet till förvaltningen med uppdraget att ta fram ett förslag till beslut."
Ärendets fortsatta behandling
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan om medel från kompetensfonden för projektet Kundcenter-pilot
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkar bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslaget och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2004 (utsänt ärende nr 151-2004).
Dnr 302-569-2004.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på återremittering av ärendet.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) yrkade avslag på återremitteringsyrkandet.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+fp):s yrkande.
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet enligt följande:
Det är mycket viktigt att en noggrann utvärdering/avstämning görs av de fleråriga projekten innan fortsatta medel beviljas. Detta innebär att som nämnden tidigare anfört att framför allt ska samverkansmötet tycka till och lämna synpunkter på såväl projekten som på projektledningen. Detta ska omfatta såväl måluppfyllelse, åtgärder för att nå målen samt användning av de beviljade ekonomiska medlen. Det är viktigt att tydliga planer och mätbara mål och åtgärder för att nå målen redovisas för det kommande året så att utvärderingen blir enkel därefter.
Det är önskvärt att redovisningen delges nämnden den 16 december.
Stadsdelsförnyelsens projekt granskas på samma sätt som övrig verksamhet av stadens revisorer och nämnden vill känna sig trygg i att målen uppfylls och att ekonomin håller och används på rätt sätt.
Vad gäller projekten "Mötesplatser för ungdomar" ger nämnden förvaltningen i uppdrag att återkomma med en tydlig ekonomisk analys för att undvika att verksamheten belastar skolornas ordinarie budget.
forts.
"Detta är ett felaktigt och oansvarigt sätt att styra en kommun.
Socialdemokrater med kohorter i olika röda och gröna nyanser tycker om att få synas sitta med spenderbyxorna på inför väljare. Kärnverksamheterna blöder, men majoriteten lägger pengarna på projekt utanför ordinarie verksamhet samt biltullar in och ut ur staden. Man känner ibland en uppgivenhet inför detta excellerande i uppenbar makthunger.
Visst, som vid otaliga tillfällen tidigare konstaterar vi att vi som vanligt i mycket delar styrgruppens bedömningar om vad som är lovvärda projekt.
Vad man undviker att upplysa väljarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.; och det är många kronor det handlar om.
Trots skattehöjningar som tvingar familjer på knä, saknar staden, bl.a. p.g.a. skatteutjämningssystemet och majoritetens oförmåga att prioritera kärnverksamheterna, pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva. Staden och stadsdelen måste prioritera kärnverksamheterna, därför skall pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet gå tillbaka till verksamheterna.forts.
Med hänvisning till ovanstående yrkade vi att stadsdelsnämnden beslutar att avslå förvaltningens förslag till beslut."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett förslag om att snarast verkställa beslutet (av den borgerliga tidigare majoriteten) att införa ett
Ungdomscafé i Vällingby Centrum och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) anslöt sig förslaget.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+kd+m):s förslag.
Stadsdelsnämnden avslår (fp+kd+m):s förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Ungdomscafé i Vällingby Centrum.
"Folkpartiet liberalerna är mycket glada över att Friskvårdscentrumet som tillkommit på pensionärsorganisationernas och vårt initiativ blivit så uppskattat och populärt. Det är mycket viktigt att satsa på förebyggande verksamhet som efterfrågas av de äldre i stadsdelen för att öka livskvaliteten, stärka hälsan och också fungera som en mötesplats. Vi är dock mycket kritiska till att majoriteten lagt ned icke biståndsbedömd dagverksamhet i stadsdelen. Det är också viktigt att förebyggande verksamhet ska ingå i den ordinarie långsiktiga verksamheten för att inte riskera att försvinna när projekten upphör.
Folkpartiet liberalerna har länge efterfrågat en utveckling inom fritidsverksamheten för ungdomar. Det är viktigt att det skapas fritidsverksamhet som är attraktiv för alla barn och ungdomar i stadsdelen. Vi är mycket positiva till att skolor öppnas upp för ungdomarna ute i stadsdelen. Denna verksamhet får dock inte belasta skolans ordinarie verksamhet p.g.a. att projekten får minskade projektanslag år från år.
Folkpartiet liberalerna har länge drivit frågan att inrätta ett attraktivt Ungdomscafé i Vällingby Centrum dit alla ungdomar har möjligheter att träffas och umgås i stadsdelen. Strax innan vänstermajoriteten trädde till tog den borgerliga majoriteten beslut om att ett Ungdomscafé skulle inrättas i Vällingby Centrum. Vi är mycket kritiska till att detta beslut ännu inte är verkställt. Vänstermajoriteten påstår sig vara positiv till detta, men ingenting händer. De tillsatte sakkunniga för att kartlägga fritidsverksamheten i Stockholm. Dessa sakkunniga har nu hoppat av i protest eftersom de är kritiska till att ingenting händer. I deras rapport redovisar de behovet av mötesplatser i form av Ungdomscafeer dit alla ungdomar känner sig välkomna.
I förorten är det extra viktigt för ungdomar att det finns en mötesplats dit alla vill gå för att det ska finnas alternativ mot att åka in till stan. Det gynnar också att ungdomar från olika delar av stadsdelen har möjlighet att träffas och umgås.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några få grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna en dag tar slut. Den långsiktiga vägen till integration är bl.a. genom jobb och bra skolor. forts.
Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt, utan anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 november 2004 (utsänt ärende nr 152-2004).Dnr 400-447-2004.
Kommunstyrelsen beslutade den 22 oktober 2003 att ge stadsledningskontoret (SLK) i uppdrag att tillsätta en arbetsgrupp för att samordna och underlätta stadens arbete kring insamling av information och resultat från de pedagogiska verksamheterna.
Förvaltningen är positiv till det som framkommit i rapporten och instämmer i de förbättringsförslag som presenteras. Förvaltningen anser stadsdelsnämnden ska ges ett tydligare ansvar för att pappersflödet ska begränsas. När det gäller förslaget till att bygga upp en ny databas/resultatserver är förvaltningen tveksam. Möjligheten att använda BoSko-systemet bör utredas.
____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande."
"Det är utmärkt att förvaltningen genomför chefsutbildningar inom mål- och resultatstyrning. Det är dock anmärkningsvärt att det ett decennium efter övergången till mål- och resultatstyrning inom pedagogiska verksamheter fortfarande finns ett så stort behov av grundläggande kompetensutveckling på området. Det bör mana till eftertanke när ytterligare stora förändringsprocesser förordas. Det tar lång tid att förändra processer och tankesätt inom ett så vittsträckt område som de pedagogiska verksamheterna spänner över.
Det är dels angeläget att varje ny förändring åtföljs av en gedigen införandeplan jämte resurser, dels att reformer får tid att sätta sig och bli inarbetade i organisationerna innan de ersätts av en ny dagslända.
Den utmärkta rapporten och förvaltningens sunda kommentar till densamma pekar på det vi moderater länge hävdat, nämligen att det blir oreda när för många politiska instanser vill styra och bestämma. Professionen inom de pedagogiska verksamheterna måste få utrymme att prioritera kunskapsförmedling.
Det är vidare angeläget att ifrågasätta vikten av att insamla vissa uppgifter – från såväl kommunal som statlig nivå. Insamlingen av lokalkostnader kunde visserligen vara intressant men då det saknas centrala beräkningsgrunder är resultaten inte direkt jämförbara, vilket i förlängningen gör statistiken i det närmaste obrukbar.
Med för många politiska nivåer involverade riskerar de politiska instanserna i att hamna i att den ena handen inte vet vad den andra gör. Långsiktighet blandas med kortsiktiga dagsländor av vad som är politiskt korrekt eller uppmärksammat för dagen. Det leder till oförståelse och frustration på såväl lärar- som skolnivå.
Givetvis måste första steget vara att samordna all insamling av data och i görligaste mån också minska mängden insamlad data.
En ökad information om varför data insamlas är liksom utredningen pekar på nödvändig för att den delen av kvalitetsarbetet ska bli funktionellt.
Det är också angeläget att, liksom utredningen tydliggör, återkoppling till och kvalitetsdiskussion i kommunfullmäktige genomförs. Det är orimligt att mindre politiska projekt debatteras och synliggörs i den beslutande församlingen men grunden för hela den pedagogiska verksamheten upp till gymnasienivå saknas. Det är givetvis rimligt att den prioritering som ska göras utgår ifrån de fakta som staden och staten anser centrala nog att lägga tid och kraft på att insamla. Det leder förhoppningsvis till att mer resurser och fokus läggs på skolans kunskapsöverförande uppdrag och mindre på politiskt initierade projekt.
Med anledning av ovan vill vi moderater föreslå Stadsdelsnämndenatt godkänna förvaltningens förslag till beslut."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) ledamot Birgitta Wosse (mp), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m+kd):s förslag
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 november 2004 (utsänt ärende nr 153-2004).Dnr 510-479-2004.
Revisionskontoret har med hjälp av konsult granskat socialtjänstens insatser för missbrukare i åldrarna 18-35. Granskningen har omfattat perioden 2001 till 2003 och begränsats till stadsdelsnämnderna Rinkeby, Hässelby-Vällingby, Katarina-Sofia och Skarpnäck.
___________
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till förslaget.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar i förvaltningens tjänsteutlåtandesom sitt svar på remissen från revisorsgrupp 3 och 4.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att planera en utbildningsdag för nämnden med temat ungdomar och missbruk.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag.
Stadsdelsnämnden anför följande
Revisionen slår ned på ett antal viktiga områden rörande insatser för vuxna missbrukare. Förvaltningen beskriver i sina kommentarer att förbättringar har genomförts eller ska genomföras. Nämnden förutsätter att så sker.
Nämnden vill också påpeka vikten av att åtgärder för unga missbrukare sätts in i ett tidigt stadium och i förebyggande syfte. Av den anledningen får förvaltningen i uppdrag att planera en utbildnings/studiedag för nämndens ledamöter och ersättare med temat "Ungdomar och missbruk " Temadagen bör genomföras under första kvartalet 2005.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot nämndens beslut till förmån för eget avslagsyrkande.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till enligt följande:
" Missbrukssituationen i Stockholm är allvarlig. Antalet tungt missbrukande vuxna växer stadigt, liksom nyrekryteringen till missbruk. Samtidigt har en stor del av den missbruksvård som bedrivs idag en mycket begränsad effekt. Inom missbruksvården måste metodfrågorna ses över.
Framgångsrika behandlingsmetoder och vårdinrättningar bör följas upp och kunskapen om dessa spridas.
Motivation och förebyggande arbete är viktiga inslag i kampen mot missbruk. Viktigast är det förebyggande arbetet och att så tidigt som möjligt upptäcka de unga missbrukarna för att snabbt kunna sätta in motåtgärder. Här har det lokala, uppsökande arbetet en mycket viktig roll att fylla.
I denna revisionsrapport framkommer att det finns stort utrymme för förbättring och att det finns risk för att enskilda med allvarligt missbruk inte får den hjälp han eller hon har rätt till enligt lag. Det är mycket angeläget att dessa brister åtgärdas. Missbrukare som är motiverade att bryta sitt missbruk måste snabbt ges rätt insatser. En särskild vårdgaranti för missbrukarvård bör införas, som innebär att missbrukare garanteras vård inom en viss tid.
Tak över huvudgarantin ska fortsätta gälla för stadens hemlösa. Samtidigt är det viktigt att utbyggnaden av boende med olika nivåer och typer av stöd fortsätter. Bostäder för psykiskt sjuka och en fungerande missbruksvård är en förutsättning för att många av de hemlösa ska ha en chans till att komma ur sin svåra situation."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 november 2004 (utsänt ärende nr 154-2004).Dnr 404-427-2004.
På uppdrag av skol- och kulturroteln skall Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ge ett remissvar på Motion 2004:35- Omsorg och pedagogisk verksamhet för barn i förskoleåldern. Dnr 321- 2814/04. Förvaltningen stödjer att alla 3-åringar skall ha rätt till pedagogisk verksamhet deltid.
_______________
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan ställningstagande".
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden den 29 oktober och den 5 november 2004.
Nämndens lokala pensionärsråd tar upp viktiga elementära frågor i sin skrivning. Vissa frågeställningar kan vara av mer långsiktig karaktär och andra är sådana som kan åtgärdas med snaraste.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att skriftligt svara pensionärsrådet på de frågor som den aktuella skrivningen tar upp samt att nämnden får ta del av densamma.
Pensionärsrådet skriver:
"Rådet föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att ovanstående skrivning och punkter utgör en del av den information och stöd för de boende som skall ta beslut om ändrad boendeform."
Stadsdelsnämnden ställer sig bakom detta och de eventuella frågor som förvaltningen finner tveksamma ska delges nämnden.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) anslöt sig till förslaget.
Förelåg inget nytt protokoll från rådet att anmäla.
Anmäldes "Anmälan av revisorernas granskning av delårs- och tertialrapprot 2/2004" från Revisionskontoret, revisorsgrupp 3 den 18 oktober 2004. Dnr 102-546-2004.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
1. Uppdra till förvaltningen att fastställa kvalitetsgarantier där det saknas inom individ- och familjeomsorgen.
2. Uppdra till förvaltningen att stärka brukarinflytandet genom ökad redovisning och analys av brukarnas uppfattning och synpunkter på verksamheterna.
3. Därutöver anföraI tertialrapport 2/2004 redovisar stadsdelsnämnden ett nettounderskott på 35,8 Mkr före ev. tillägg och resultatdispositioner. Av underskottet avser 16,8 Mkr anslag 1 och anslag 2 – socialbidrag och arbetsmarknadsåtgärder – visar på ett underskott på 19 Mkr. Efter tillägg justeringar m.m. beräknas det prognostiserade underskottet till 30,9 Mkr.
Inom anslag 1 återfinns underskotten främst inom äldreomsorgen (-9,2 Mkr). Det visar sig att det finns en ökad efterfrågan av insatser inom äldreomsorgen p.g.a. ett ökat antal äldre med behov av insatser.
År 2005 kommer en fortsatt bister ekonomisk verklighet råda inom äldreomsorgen, eftersom verksamheten inte är prioriterad av vänstermajoriteten. Det är stor omsättning av sjukhemsplatser och Folkpartiet liberalerna har efterfrågat en redovisning av dödstalen från Råcksta sjukhem då vi befarar att den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl leder till att det blir allt svårare att även få en sjukhemsplats. Det finns också stora behov av demensplatser som inte kan tillgodoses. Vi är mycket kritiska till att i detta läge reducera antalet växelvård/avlastningsplatser istället för att ta fram nya platser för äldre som behöver anpassade demensboenden. De allra äldsta ökar mest i Hässelby-Vällingby i jämförelse med hela Stockholm. Det är oförsvarligt att i detta läge ta bort platser för de äldre som så väl behövs. För närvarande är det kö till demensboende och Råcksta sjukhem. Behoven är större än vad som beräknats. En stor omvandling av servicehus till seniorboende pågår. Råcksta Ålderdomshem har majoriteten beslutat att inte bygga upp igen vilket ytterligare reducerar antalet och olika nyanser av boenden för de äldre i stadsdelen.
Individ- och familjeomsorgen beräknas överskrida sin budget med 5 Mkr varav socialpsykiatrin svarar för ett underskott på 2 Mkr. Hässelby-Vällingby är den stadsdel i Stockholm som har störst andel psykiskt funktionshindrade p.g.a. närheten till f.d. Beckomberga sjukhus. Stadsdelen får inte ersättning efter prestation och går därför med underskott på detta område. Förutsättningarna för att möta det stora behovet av insatser och uppfylla intentionerna skulle väsentligen öka med ett rättvisare fördelningssystem med korrekta incitament. Vi motsätter oss vänstermajoritetens besparingsbeslut att neka människor daglig verksamhet i annan stadsdel - stadsdelsarrest. Rätten till bra boende, arbete/sysselsättning, fungerande boendestörd m.m. måste värnas.
Utvecklingen inom anslaget för socialbidrag m.m. visar att varken budget eller målet att minska antalet socialbidragstagare kommer att hållas. Arbetslösheten och socialbidragen har ökat markant – inte minst ungdomsarbetslösheten. Folkpartiet liberalerna förordar nya arbetssätt för att bryta arbetslösheten och få människor i arbete. Vi är kritiska till att stadsdelen inte kan arbeta efter den framgångsrika Skärholmsmodellen fullt ut p.g.a. brist på resurser. Vad kostar det att så många människor idag går arbetslösa både ur humanistiska och ekonomiska synpunkter?
Trots bättre konjunktur ser vi ännu inte fler jobb i Stockholm stad. Stockholm behöver ett bättre näringslivsklimat och bättre företagsvillkor för att fler arbeten ska kunna skapas i staden. Att skapa förutsättningar för att få människor i arbete är viktigt för att få fler skattebetalare och kunna utveckla skolan, vården och omsorgen.
Det är viktigt för kvalitet och utveckling att det finns kvalitetsgarantier inom samtliga verksamheter och att stadsdelen följer stadens kvalitetsstrategi.
I uppföljnings- och utvärderingsarbetet är det av yttersta vikt att brukarnas synpunkter och uppfattning om verksamheterna verkligen finns med för att få en positiv kvalitetsutveckling.
Tillsyn, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheterna måste ytterligare förbättras och förstärkas. Nämnden måste få en tydlig rapportering med tillhörande verksamhetsuppföljning för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och kunna vidta åtgärder. Det är också viktigt att redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamhetens uppdrag."
Ledamot Bo Arkelsten (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till enligt följande:
" Det är mycket intressant att ta del revisorernas utlåtande hur budgeten för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd sköts. Granskningen visar att nämnden inte klarar fullmäktiges övergripande mål om att ta ansvar för ekonomin och inte heller uppdraget att inom anslag 2 halvera antalet bidragstagare fram till år 2004.
Utfallet visar också en försämring jämfört med bokslutet för 2003.
Att halvera bidragstagarna var ett av det vallöften som socialdemokraterna gav i valrörelsen 2002, likaså att halvera antalet hemlösa, bygga 20.000 nya bostäder samt att Stockholm inte skulle få några biltullar. Allt detta har visat sig bara var tomma ord och innehålls lösa fraser. Svikna vallöften.
Det finns många tydliga exempel i denna rapport på hur felaktigt den sittande majoriteten, s+v+mp, tänker och det som genomsyrar texten är att budgethållning är helt styrt av besparingsbehov och inte av medborgarnas efterfrågan eller behov. En mycket synisk inställning där människor tillåts fara illa på grund av dåligt skött ekonomi. Allt detta samtidigt som socialdemokraterna är helt nöjda med att lägga ned 2 miljarder kronor på att införa försöken med trängselavgifterna i Stockholm."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+m):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 november 2004.Dnr 400-570-2004.
Start- och avslutningsdatum för kommande läsårs höst- och vårtermin i grundskolorna i stadsdelen har fastställts av förvaltningschefen. Vintersport- och påsklov fastställs centralt i staden.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 november 2004.
Dnr 522-571-2004.
För perioden 2005-2006 bedöms behovet tillgodoses genom att lediga platser uppstår i befintliga gruppbostäder i och utanför stadsdelen och genom samverkan med lokala fastighetsägare för att få fler servicelägenheter/ytterlägenheter. Behovet av gruppbostäder med vissa speciella inriktningar kan under perioden bli svårt att tillgodose. För perioden 2007-2009 är behovet av olika typer av boenden betydligt större och kan kräva viss nyproduktion.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till enligt följande:
" Funktionshindrade ska garanteras ett bra boende utifrån den enskildes behov. Fortfarande finns det i staden köer till gruppboende. Bristen på platser leder till bl.a. att unga vuxna tvingas bo kvar på elevhem, trots att de behöver och önskar bo med andra vuxna människor i gruppboende. Andra bor kvar hemma hos sina föräldrar. Även platsbristen för psykiskt funktionshindrade måste snarast åtgärdas. Köerna måste byggas bort.
En förutsättning för en bra utbyggnad av gruppboenden är att förslagen kommer in tidigt i planprocessen. Staden bör beakta detta i ökad utsträckning för att säkerställa byggandet av fler gruppbostäder. Det är också viktigt att ta vara på de tillfällen som erbjuds när nya bostadshus byggs eller vid ombyggnader av gamla hus.
Staden bör snarast ta fram en gemensam planering och långsiktig åtgärdsplan med tidtabell för när platsbristen realistiskt kan vara åtgärdad."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 november 2004.Dnr 523-572-2004.
Lovisa är en träffpunkt för psykiskt funktionshindrade personer i stadsdelen som startade i maj 2004. I utlåtandet svarar förvaltningen på två uppdrag från nämnden samt redovisar förslag till utvecklad verksamhet på Lovisa för de närmaste 1-3 åren.
Förvaltningens föreslår att utveckla verksamheten som en träffpunkt som erbjuder meningsfulla aktiviteter, sysselsättning och social samvaro för i huvudsak yngre psykiskt funktionshindrade personer.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på inkommen skrivelse ochuppdrag som genom nämndbeslut lämnats till förvaltningen för beredning.
2. Stadsdelsnämnden anför
Redovisningen av verksamheten som bedrivs vid Träffpunkten Lovisa och planeringsinriktningen är bra. Nämnden anser att det finns behov av att utöka verksamheten så att hela anläggningen användes och att fler personer kan få daglig verksamhet där. I takt med att fler får möjlighet att flytta hem till sin stadsdel kommer det sannolikt att finnas behov av att förutom Kompassen, Arbetscentrum och Lovisa och platser på Västerorts aktivitetscentrum ordna fler bra dagverksamheter i Hässelby-Vällingby och i angränsande stadsdelar. Av den anledningen ser nämnden det viktigt att Lovisa blir kvar och ytterligare utvecklas och förändras utifrån behovet för personer med psykiska funktionshinder.
I ärendet framkommer det att verksamheten inte blivit så som förvaltningen tänkt sig vilket kanske inte är så förvånande i sig eftersom det genomgående har skötts mycket illa. Prestige och makt har fått komma i första rummet och den sittande majoriteten med s, v och mp anser det mer viktigt att driva igenom sin vilja än någonting annat.
Nu har man haft en testperiod och utslaget är helt uppenbarligen inte det förväntade. Orsaken till detta är säker flera men helt otvetydigt så är lokalen med sin placering direkt olämplig för den verksamheten som sittande majoritet vill bedriva. Och detta i samband med att man nu kan konstatera att det är ekonomiskt olönsamt samtidigt som Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har en budget som har ett allt större underskott.
Återigen framkommer det med all tydlighet att just när det gäller lokalen på Loviselundsvägen 155 så är det ett otydligt och ej tillräckligt genomarbetat förslag som läggs fram till nämnden.
Med anledning av ovan vill vi moderater föreslå följande:
Förslag till beslut
Stadsdelnämnden beslutar
att avslå förvaltningens förslag
att ge förvaltningen i uppdrag att hitta alternativ användning för lokalerna på Loviselundsvägen 155. Exempelvis tillfråga förskolan Sunnanäng om deras behov av att utöka sin verksamhet med ytterligare en lokal.
att ge förvaltningen i uppdrag att redovisa för kostnaderna för lokalen på Loviselundsvägen 155.
att ge förvaltningen i uppdrag att göra en konsekvensanalys av nuvarande verksamhet samt en konsekvensanalys av planerad verksamhet
att ge nämnden samma information som ges till föräldrar till barn på Sunnnäng och närboende. Informationsbrev, underlag för säkerhet samt kallelse till informationsmöten etc."
Ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lämnade följande särskilda uttalande:
"Vänsterpartiet yrkar på att verksamheten på Lovisa med omedelbar verkan skall fungera som en öppen träffpunkt. Det finns intet särskilt skäl till att de personer som önskar besöka verksamheten skall genomgå en annan prövning än de som t ex besöker Kompassen i Vällingby. Eftersom det dels behövs en träffpunkt för ensamma och psykiskt funktionshindrade i stadsdelen, och i dagsläget saknas en sådan, finner vi det lämpligt att använda Lovisa som är en fungerande och välkomnande verksamhet.
Samtal med personal ger vid handen att man gärna ta emot de som vill bli gäster utan att personer ifråga har biståndsbedömts. Man anser även att det finns kapacitet och utrymme för att fler ska få tillgång till samvaro på dagtid."
BeslutsgångenOrdförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+fp):s förslag.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut om att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram lämpliga boendelokaler inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområdet för hemtagning av psykiskt funktionshindrade, och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till förslaget.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (m+fp+kd) förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag
Stadsdelsnämnden avslår förslaget från (m+fp+kd)
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram lämpliga boendelokaler inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområdet för hemtagning av psykiskt funktionshindrade."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 november 2004.Dnr 502-573-2004.
Förvaltningen har av nämnden givits uppdraget att svara på två olika uppdrag angående lågtröskelboende. Detta tjänsteutlåtande svarar på ett av dessa uppdrag.
Förvaltningen redovisar hur många personer som tillhör stadsdelen och är hemlösa. Därutöver redovisas hur många från vår stadsdel som idag finns i så kallat lågtröskelboende, härbärgen och träningslägenheter samt hur många som står utan boenden.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att i verksamheten för 2005 ska möjlighet finnas att vidta åtgärder för de Hässelby-Vällingbybor som är hemlösa och utan bostadskontrakt där barnfamiljerna har hög prioritet.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att för nämnden redovisa bostadslösa barnfamiljers situation
3. Stadsdelsnämnden anför
Förvaltningen har snabbt tagit fram en bra bild över stadsdelens hemlösa och vilka typer av boenden som idag nämnden tar i anspråk för olika grupper. I Råcksta startar i december ett sk half-way-boende och lågtröskelboende i stadsdelen är under beredning. Den gruppen majoriteten känner störst oro för är dock barnfamiljerna och den ovisshet familjerna lever i utan eget bostadskontrakt. Nämnden ger nu förvaltningen i uppdrag att till den 16december redovisa barnfamiljernas situation och orsakerna, historien bakom, hemlösheten samt besvara de frågeställningar som ställdes vid frågestundenav representanter för "Steget före".
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) anslöt sig till (s+v+kd):s förslag.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna Medborgarförslag.Dnr 017-574-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 23 november 2004.Dnr 010-575-2004.
Anmäldes Verksamhetsplan 2004 – UppdragslistaDnr 010-576-2004
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 november 2004 (utsänt ärende nr 160-2004).Dnr 532-590-2004.
Sammanfattning
Äldreomsorgsberedningen fattade vid sitt novembersammanträde 2004-11-05 beslut om att till stadsdelsnämnden återremittera ärendet om Nälsta servicehus omvandling till seniorboende. Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende hur omvandlingen kan göras. Hyresvärden Stockholmshem har presenterat ett förslag till ombyggnad. Starbogårdens dagverksamhet berörs och föreslås att flyttas till lokaler i Råcksta sjukhem.
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet och anför följande
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle avgöra ärendet idag och då besluta följande:
1. Avslå att Nälsta servicehus successivt omvandlas till seniorboende med hyresrätt.
2. Avslå en flyttning av Starbogårdens dagverksamhet till lokaler iRåcksta sjukhem.
3. Därutöver anföra
Nälsta servicehus är en mycket väl fungerande verksamhet som också fått kvalitetsutmärkelse. Det är ett mycket trivsamt och välskött servicehus. De äldre är mycket nöjda med boendet, vården och omsorgen. Det är just sådana äldreboenden som borde värnas och också tas erfarenhet ifrån för att kunna erbjuda en god säker vård och omsorg av mycket god kvalitet. Skulle Nälsta servicehus komma att omvandlas till seniorboende finns inget servicehus att tillgå i Vällingby.
Folkpartiet liberalerna avslår en successiv omvandling av det populära servicehuset.
Vi avslår även en flyttning av Starbogårdens dagverksamhet till andra lokaler.
Redan i april 2004 föreslogs att Nälsta servicehus skulle avvecklas. P.g.a. boendes, anhörigas m.fl. starka protester backade vänstermajoriteten en bit och föreslog att servicehuset successivt skulle omvandlas till seniorboende. Servicehuset består av endast 26 lägenheter och detta beslut innebär att verksamheten sakta slås sönder.
Ärendet var uppe i kommunstyrelsens Äldreomsorgsberedning 2004-11-05. Folkpartiet liberalerna yrkade på att avslå en omvandling av Nälsta servicehus till seniorboende. Vänstermajoriteten yrkade på återremiss.
De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits i stadsdelen sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser. Trots att de äldreäldre ökar mest i Hässelby-Vällingby i jämförelse med övriga Stockholm. Behovet av olika typer av bostäder för äldre är stort. Socialstyrelsen har varnat för den snabba avvecklingen som nu genomförs av ekonomiska skäl av vänstermajoriteten. Omvandlingar och avvecklingar måste jämföras med lokala prognoser och inte styras av stadsdelarnas besparingsbehov för att minska budgetunderskott. Ett underskott som orsakats av den styrande majoritetens kraftigt minskade satsningar på äldreomsorgen.
Folkpartiet liberalerna är i grunden positiva till en omvandling av vissa alternativt delar av servicehus till seniorbostäder med hyresrätt. Vi vill dock starkt betona att detta endast får ske om verklig behovsbrist uppstår – det får ej ske av att fler servicehus blir tomma p.g.a. restriktivare biståndsbeslut av besparingsskäl. Servicehusen ska vara kvar för att kunna erbjuda de äldre en mångfald och olika nyanser av äldreboenden.
Vänstermajoritetens omvandlingsbeslut håller på att bli förödande för äldreomsorgen i många stadsdelar. Det blir allt tydligare hur stadsdelarnas besparingsbehov blir vägledande i omvandlingen. Omvandlingen sker också utan att det finns någon definition av vad som ryms inom begreppet seniorbostad. Frågor kring gemensamhetslokaler, vård och omsorg, service, larmsystem m.m. blir obesvarade.
I stadsdelen har Råcksta Ålderdomshem avvecklats (-110 platser) och vänstermajoriteten har beslutat att avstå ifrån att nyttja Kv. Räknestickan till ett nytt ålderdomshem, vilket var beslutat av den borgerliga majoriteten föregående mandatperiod.
Vänstermajoriteten har också redan beslutat att (-167 platser) omvandla servicehus till seniorboende utan att begreppet seniorboende är definierat. Den pågående omvandlingen sker mycket snabbt och äldre kan bli tvingade att flytta till andra stadsdelar. En omvandling av Nälsta servicehus innebär att ytterligare (-26 platser) servicehus försvinner.
För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservationer."
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
att avslå förvaltningens förslag.
att därutöver anföra.
Vi anser att de väl fungerande verksamheterna Nälsta servicehus och Starbogården inte ska avvecklas. Välfungerande lokala äldreboenden, av förhållandevis begränsad storlek, upplevs ofta av den enskilda omsorgstagaren som den tryggaste lösningen. Nälsta servicehus och Starbogården är sådana, uppskattade av både omsorgstagare och anhöriga.
Vi anser dessutom att behovet av verksamheten är betydligt större än förvaltningens nuvarande prognoser anger. Det är uppenbart att det fn. finns ett antal äldre som verkligen önskar att få bo på servicehus, t.ex. Nälsta, men nekas detta p.g.a. den åtstramningspolitik som bedrivs av den nuvarande politiska majoriteten i Stockholms stad.
Vi vill dock ge vår förvaltning möjligheten att behålla och utveckla den nuvarande äldreomsorgen vid Nälsta servicehus och Starbogården. Vi ser i dessa båda verksamheter särskilt goda exempel på den sorts äldreomsorg vi anser vara en omistlig del av den mångfald med olika omsorgsalternativ vi vill ha för våra äldre.
Vi vill samtidigt vara tydliga med att vi generellt inte har något emot seniorboenden som ytterligare en del bland mångfalden äldreomsorgsalternativ. Det är dock viktigt att se på införandet av seniorboenden som ett strategiskt arbete som inte ska hastas fram och framförallt aldrig får bli en källa till oro bland våra äldre och deras anhöriga.
Hela ärendet ger en obehaglig känsla av snabb process och besparingar. Det är ingen hemlighet att Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd brottas med dålig ekonomi och budgeten kommer inte att kunna hållas om inte nedskärningar görs. Men att gå så drastiskt och snabbt fram när det gäller Nälsta servicehus är ingenting som vi moderater kan ställa oss bakom.
Förslaget till avveckling tycks nästan uteslutande ha styrts av majoritetens vilja att snabbt minska budgetunderskottet på äldreomsorgsområdet och detta på bekostnad av den grupp människor som behöver hjälp och stöd i sitt boende och i sin vardag. Det senaste året har upprepade larmrapporter kommit som tyder på att biståndsbedömningen för en bostad i servicehus blir allt restriktivare och det framstår med all tydlighet att en översyn och förnyelse av riktlinjer är av högsta prioritet. En översyn som bör genomföras snarast och först därefter kan diskussioner påbörjas om eventuella förändringar när det gäller särskilda boenden.
Ett av argumenten som läggs fram i förvaltningens förslag till avveckling är att det finns en överkapacitet och att det är problem när lägenheter står tomma. Det framkommer att det finns två lediga lägenheter i Nälsta servicehus. Detta samtidigt som det står två personer på kö enligt redovisningen av kösituationen gällande mars –04 till 2-rumslägenheter. Den lägenhetsform som just Nälsta servicehus kan erbjuda.
Det framgår inte heller i underlaget vad som ska hända med själva fastigheten när avvecklingen av Nälsta servicehus har skett. Detta är mycket anmärkningsvärt och borde självklart framgå klart och tydligt.
Många äldre har blivit oroliga inför vetskapen att behöva flytta och kritik har framförts angående dålig kommunikation med medborgare - Nälsta servicehus är inget undantag. Det är vår skyldighet som politiker att kunna ge våra medborgare klara och tydliga besked och med detta anför vi följande:
Stadsdelsnämnden beslutar
Att avslå att Nälsta servicehus successivt omvandlas till seniorboende med hyresrätt.
Att avslå en flyttning av Starbogårdens dagverksamhet till lokaler i Råckstå sjukhem."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på återremissyrkandet.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om återremiss.
Sammanträdestider för år 2005
Stadsdelsnämnden beslöt om följande sammanträden för 2005.
Tisdag 04 januari Kl 09:00 i Plaisiren (sammanträdesrum)Tisdag 25 januari Kl 19:00 i HässelbyTisdag 15 februari Kl 19:00 i VällingbyTisdag 22 mars Kl 19:00 i Hässelby
Tisdag 26 april Kl 19:00 i VällingbyOnsdag 18 maj Kl 19:00 i Hässelby Tisdag 14 juni Kl 19:00 i Vällingby Tisdag 30 augusti Kl 19:00 i Hässelby
Tisdag 20 september Kl 19:00 i Vällingby Tisdag 25 oktober Kl 19:00 i Hässelby Tisdag 29 november Kl 19:00 i Vällingby Torsdag 01 december Kl 19:00 i Hässelby Tisdag 13 december Kl 19:00 i Vällingby
Plats: Hässelby Gårds äldreboende, Aulan, nbOrmängsgatan 10, Hässelby Gård
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen, nbVällingbyplan 9, Vällingby Centrum
Sammanträdena är öppna för allmänheten.Före varje sammanträde mellan 18:00 – 19:00 kan allmänheten ställa frågor till de förtroendevalda.
Reflexer kommer att sättas upp på samtliga granitstolpar i Hässelby-Vällingby.
Sven-Göran Södergren informerade att polisen gått ut med information till skolor och föräldrar angående mopedkörning på parkvägar. Olika åtgärder har också satts in på fyra provsträckor i Hässelby. Gångfållorna har identifierats och kommer att kompletteras med reflexanordning där så behövs
Anmäldes skrivelse 23 november 2004 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse:"I ett välfärdssamhälle är rätten till arbete fundamental. Arbetslösheteninom stadsdelsområdet är oacceptabelt hög. Många som flyttar in i vårtområde är arbetslösa redan vid inflyttningen och de, som inte harkvalificerat sig för a-kassa, erhåller omgående försörjningsstöd. Många av dearbetslösa har utländsk bakgrund, varför man dessvärre kan konstatera attarbetslöshetssiffrorna också speglar en pågående diskriminering på densvenska arbetsmarknaden.Situationen medför ekonomiska svårigheter och psykosociala problem i mångafamiljer, den innebär att människors kapacitet inte tas till vara och denmedför stora kostnader för stadsdelsnämnden liksom för a-kassorna,arbetsförmedlingen, försäkringskassan och sjukvården.Stadsdelsnämnden har nu ett ambitiöst program för att motverkaarbetslösheten, bekämpa diskrimineringen och minska bidragsberoendet.Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet bedömer detta som en avde mest angelägna uppgifterna inom stadsdelsområdet. En viktig del i arbetetär att utvärdera de olika insatserna - i synnerhet med utgångspunkt frånvilka åtgärder som leder till arbete på den reguljära arbetsmarknaden."
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att regelbundet rapportera tillnämnden om hur metoderna i arbetet utvecklas och vilka insatser som geravsett resultat och att ungdomsarbetslösheten särskilt uppmärksammas.
Anmäldes skrivelse 23 november 2004 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
"Den senaste tiden har rapporterna om en kraftig ökning av klotter runt om i Stockholm duggat tätt. Även vår stadsdel drabbas av den otrygghet och förfulning av stadsmiljön som klotter och graffiti ger upphov till.
Med anledning av detta vill vi uppdra åt förvaltningen att till nästa nämndsammanträde redovisa följande:
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.