Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-02-15

Sammanträde 2005-02-15

Datum
Klockan
18:00
Plats
Medborgarhuset Trappan Vällingbysalen, Vällingbyplan 9

Frågestund 18.00 till 19.00.

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor
till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

1 Öppnande av sammanträdet.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

Återremitterade ärenden

4 Återremitterat projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse.

5 Planering för genomförande av en successiv omvandling av Nälsta servicehus till seniorboende med hyresrätt och samlokalisering av förskoleverksamhet - återremiss.

Dnr: 531-050-2005

Dnr 531-050-2005

Handläggare: avdelningschef Lennart Keberg , 508 040 21

Nya beslutsärenden

6 ILS-rapport februari 2005 (Integrerad ledning och styrning).

Dnr 102-051-2005
Utsändes senare.

7 Verksamhetsberättelse med bokslut för år 2004 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

8 Projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse.

9 Kvalitetsgarantier 2005 för verksamheterna inom avdelningen Omsorg om funktionshindrade.

10 Kvalitetsgarantier 2005 – Park och gatuskötsel.

11 Kvalitetsgarantier – Individ- och familjeomsorg. Vuxna.

12 Tillstånd för studieresa till Costa Rica – Hässelby Villastads skola.

Remisser

13 Översyn av socialtjänstnämnden.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 4877/2004.
Dnr 001-671-2004
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Avveckling av dagens stadsdelsnämnder – ge makten till medborgarna.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 021-3985/2004 av motion nr 59 från (fp).
Dnr 001-545-2004

15 För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 322-4807/2004. Betänkande SOU 2004:98.
Dnr 520-639-2004

16 Nya bostäder vid Lingonrisgränd i Hässelby Villastad.

Inbjudan till samråd om programförslag för kvarteret Hässelby Villastad 28:1 i stadsdelen Hässelby Villastad, Dp 2004-09139-54.
Dnr 301-012-2005
Ärendedokument
Ladda hem (54 kb)

17 Nya bostäder vid Kuskgränd i Hässelby Gård.

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för del av kvarteret Tamburen mm i stadsdelen Hässelby Gård, S-Dp 2001-16326-54.
Dnr 301-657-2004
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

18 Yttrande över Stadsledningskontorets förslag till Ledarstrategi för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-346/2004.
Dnr 200-040-2005

Anmälningar och Redovisningar

19 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

20 Protokoll från lokala handikapprådet.

21 Förutsättningar för stadsdelens elever att använda internet i undervisningen.

22 Beslut som inte verkställs, avslagsbeslut trots bedömt behov och individuella planer enligt LSS, i Hässelby-Vällingby.

23 Inkomna handlingar.

Dnr 013-060-2005
Utsändes senare.

24 Uppdragslista.

Dnr 010-061-2005
Utsändes senare.

Nya beslutsärenden (forts.)

25 Ändring av sammanträdesdag i maj 2005.

26 Redovisning av samverkansprojekt mellan landstingets beställarkontor Vård BKV och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd, Kontinuitetsprojekt Hässelby Gård, för personer över 65 år med sammansatta behov.

Mötesinformation

 

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

Anmäldes protokoll 24 januari 2005 från Kommunfullmäktige,

§ 18, fyllnadsval om ny ersättare, Eva Aronsson (kd), i stadsdelsnämnden.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-02-23.

§4 Återremitterat projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 031-049-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förlängning av på­gående missbruksprojekt ”Vistet” i Hässelbygård, utifrån redovisningen av verksamhetsåret 2004 samt verksamhetsplanen för 2005.

_________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förlängningen av projektet ”Vistet” inom ramen
för Stadsdelsförnyelse.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

2. Därutöver anföra

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tyd­liga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken up­penbar att
de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut.

Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra sko­lor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.

Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna an­ser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som före­slås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verk­samheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önsk-värda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stads-delsför­ny­elsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.

Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projek­ten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors gi­vare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.

Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stads- delsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vår­den av unga missbrukare bl.a.

Trots drakoniska skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämnings­sy­stemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.
Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att
an­tingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och
om­sorgen vara viktiga nog för att prioriteras.

Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsför­nyelse­projektet skall gå tillbaka till verk­samheterna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) leda-mot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§5 Planering för genomförande av en successiv omvandling av Nälsta servicehus till seniorboende med hyresrätt och samlokalisering av förskoleverksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 26 januari 2005.

Dnr 531-050-2005.

Sammanfattning av ärendet

Äldreomsorgsberedningen fattade vid sitt novembersammanträde 04-11-05 beslut om att till stadsdelsnämnden återremittera ärendet om Nälsta servicehus om­vandling till seniorboende. Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende hur omvandlingen kan göras. Hyresvärden Stockholmshem AB har presenterat ett förslag till ombyggnad. Som alternativ till ombyggnad till bostäder föreslås att förvaltningen får i uppdrag att projektera en förskoleverksamhet. Starbogårdens dagverksamhet berörs och föreslås att flyttas till lokaler i Råcksta sjukhem.

_________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden avslår förslaget att successivt omvandla Nälsta servicehus till seniorbostäder med hyresrätt.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att flytta Starbogårdens

dagverksamhet till lokaler i Råcksta sjukhem.

3. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa en projektering
av en förskoleverksamhet inom fastigheten Fästmansoffan 1 ( Nälsta service­hus) samt hos kommunstyrelsen ansöka om medel för projektering av verk­samheten.

4. Stadsdelsnämnden återtar sitt tidigare ställningstagande om att successivt omvandla Nälsta servicehusboende till seniorlägenheter med hyresrätt och meddelar stadens äldreberedning beslutet.

BESLUT

5. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att för nämnden redovisa hur många som under det gångna året sökt servicehuslägenhet i Nälsta och i stadsdelen i övrigt och hur många som fått beviljat eller avslag samt vad
skälet till eventuellt avslag varit.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till förslaget.

Ärendets fortsatta behandling

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden anför följande:

Nälsta servicehus är idag ett litet boende med 26 lägenheter och 20 hyresgäster.

BESLUT

De gemensamma lokalytorna i servicehuset var en gång byggda för ca 200
lägenheter. Idag har därför kostnaderna för gemensamhetslokalerna blivit alltför höga.

Servicehuset är mycket omtyckt men nämnden har tyvärr ej klarat att driva verk­samheten med den budget som givits. Under den tid som gått sedan ärendet i april 2004 kom till stadsdelsnämndens bord har olika lösningar diskuterats för att minska kostnaderna för boendet. Hyresvärden, Stockholmshem AB, var in­tresserade av att bygga bostäder i lokalerna.

Ett förslag som var på väg till kommunstyrelsen var att boendet successivt skulle omvandlas till seniorboende med hyresrätt. Ärendet hanterades i Äldreberedningen som i princip ställde sig bakom omvandlingen men återemitterade ärendet för att få klarhet i ekonomi och hur en successiv omvandling till seniorbostäder skulle kunna genomföras. Besparingsutdelningen, har det visat sig, förväntas dra ut på tiden.

Förslaget som nu finns i förvaltningens tjänsteutlåtande är att använda de aktu­ella lokalerna i Nälstaboendet till en förskola Det ger en möjlighet till en intres­sant integration av två av våra viktigaste verksamheter, för de yngsta och de äldsta.

Detta förslag ger nya möjligheter. Boende och deras anhöriga ställer sig positiva till att de överytor som finns i lokalerna kan användas till förskola. Man tycker att det blir roligt med mer och livlig verksamhet i närheten. Denna lösning förut­sätter att Starbogården flyttar till Råcksta.

Förslaget innebär att kostnaderna för lokalerna i Nälsta äldreboende minskar och att servicehuset närmar sig kostnader motsvarande andra liknande boenden i stadsdelen.

Efter många funderingar och noga överväganden anser vi att Nälsta servicehus därför kan vara kvar, att en förskola projekteras i de överytor som finns i servi­ce-huset, att Starbogården flyttas till Råcksta samt att nya gemensamhetslokaler ställs i ordning i tomma lägenheter som finns i servicehuset.


Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

” Nälsta servicehus är en mycket väl fungerande verksamhet som också fått kva­litetsutmärkelse. Det är ett mycket trivsamt och välskött servicehus. De äldre är mycket nöjda med boendet, vården och omsorgen. Det är just sådana äldreboen­den som borde värnas och också tas erfarenhet ifrån för att kunna erbjuda en god säker vård och omsorg av mycket god kvalitet.

Folkpartiet liberalerna avslår en successiv omvandling av det populära servicehu­set. Redan i april 2004 föreslogs att Nälsta servicehus skulle avvecklas. P.g.a. bo­endes, anhörigas m.fl. starka protester backade vänstermajoriteten en bit och föreslog att servicehuset successivt skulle omvandlas till seniorboende. Service­huset består av endast 26 lägenheter och detta beslut innebar att verksamheten sakta skulle slås sönder.

Ärendet var uppe i kommunstyrelsens Äldreomsorgsberedning 2004-11-05. Folkpartiet liberalerna yrkade på att avslå en omvandling av Nälsta servicehus till seniorboende. Vänstermajoriteten yrkade på återremiss.

Det är mycket glädjande att vänstermajoriteten nu äntligen backar från sitt beslut att successivt omvandla Nälsta servicehus till seniorboende. Detta är mycket tack vare boendes och anhörigas enträgna kamp för att rädda servicehuset för framti­den.

De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits i stadsdelen sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser. Trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Behovet av olika typer av bostäder för äldre är stort. Socialstyrelsen har varnat för den snabba avvecklingen som nu genomförs av ekonomiska skäl av vänstermajoriteten.

Omvandlingar och avvecklingar måste jämföras med lokala prognoser och inte styras av stadsdelarnas besparingsbehov för att minska budgetunderskott. Ett underskott som orsakats av den styrande majoritetens kraftigt minskade satsningar på äldreomsorgen.

Folkpartiet liberalerna är i grunden positiva till en omvandling av vissa alternativt delar av servicehus till seniorbostäder med hyresrätt. Vi vill dock starkt betona att detta endast får ske om verklig behovsbrist uppstår – det får ej ske av att fler ser­vicehus blir tomma p.g.a. restriktivare biståndsbeslut av besparingsskäl. Service­husen ska vara kvar för att kunna erbjuda de äldre en mångfald och olika nyanser av äldreboenden.

Vänstermajoritetens omvandlingsbeslut håller på att bli förödande för äldreom­sorgen i många stadsdelar. Det blir allt tydligare hur stadsdelarnas besparingsbe­hov blir vägledande i omvandlingen. Omvandlingen sker också utan att det finns någon definition av vad som ryms inom begreppet seniorbostad. Frågor kring gemensamhetslokaler, vård och omsorg, service, larmsystem m.m. blir obesva­rade.

I ett trängt ekonomiskt läge ser flera stadsdelar en möjlighet att ersätta kost­samma servicehus med billiga seniorbostäder.

Det är angeläget att ingen oöverlagd ombildning sker i syfte att rädda s-, v och mp-majoritetens budget i Stockholm stad. Denna politik riskerar att slå hårt mot äldre i behov av en bostad med tillgång till stöd och service.

I stadsdelen har Råcksta Ålderdomshem avvecklats (-110 platser) och vänster­majoriteten har beslutat att avstå ifrån att nyttja Kv. Räknestickan till ett nytt ålderdomshem, vilket var beslutat av den borgerliga majoriteten f.g. mandatpe­riod.

Vänstermajoriteten har också redan beslutat att (-167 platser) omvandla service­hus till seniorboende utan att begreppet seniorboende är definierat. Den pågående omvandlingen sker mycket snabbt och äldre kan bli tvingade att flytta till andra stadsdelar.

För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservationer i ärendet.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”Under detta ärendes långa handläggning har vi hela tiden hävdat att det finns all anledning att behålla Nälsta servicehus som just ”servicehus” inom stadsdelens utbud av äldreomsorg. Den föreslagna successiva omvandling till seniorboende som på detta sätt dragits i långbänk borde alltså ha avvisats från första början.

Välfungerande lokala äldreboenden, av förhållandevis begränsad storlek, upplevs ofta för den enskilda omsorgstagaren som den tryggaste formen av boende. Nälsta servicehus är ett sådant, uppskattat av både anhöriga och omsorgstagare. Det är därför viktigt att vår förvaltning inte enbart får direktivet behålla Nälsta servicehus utan verkligen även ges möjligheten att värna och utveckla äldreomsorgsverksamheten där.

Principiellt kan vi dock se flera olika slags fördelar med en framtida samlokalisering mellan Nälsta servicehus och förskoleverksamhet. En sådan lösning måste dock utgå från grundförutsättningen att servicehuset ska finnas kvar.”

§6 ILS-rapport februari 2005

(integrerad ledning och styrning)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 februari 2005.

Dnr 102-051-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.

§7 Verksamhetsberättelse med bokslut för år 2004 för Hässelby-Vällingby stads­delsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 2 februari 2005.

Dnr 102-052-2005.

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen och bokslutet för
    år 2004 och överlämnar dem till kommunfullmäktige och revisorerna.

  2. Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade överskott om 12,0 mkr till resultatfonden (bilaga 1 blankett 6 till tjänsteutlåtandet.)

  3. Stadsdelsnämnden anför följande

Verksamhetsberättelsen med bokslut för år 2004 är ett tydligt och innehållsrikt dokument. Under strama ekonomiska betingelser har förvaltningen och samtliga
av nämndens verksamheter arbetat under 2004 för att kunna få en budget som är
i balans. Det i sin tur innebär en gynnsam start för år 2005.

Stadsdelsnämnden vill ge personalen och dess ledning en eloge för det arbete ni genomfört.

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli
m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut

  2. Att i övrigt anföra

För Stockholmarna och för medborgarna i Hässelby-Vällingby har 2004 inneburit ytterligare ett år av försämringar och minskad framtidstro. Trots att tillväxten ökar i landet så ökar arbetslösheten i Stockholm. I den socialdemokratiskt ledda majo­ritetens budget sker den i särklass största satsningen 2005 på ökade socialbidrag. Bristen på skattebetalare gör att viktiga verksamheter som skola och äldreomsorg utsätts för allt hårdare besparingar.

Omfattande felprioriteringar

Trots skattehöjningen på 50 öre har medborgarna märkt små förändringar i stads­delens service. Barngrupperna i förskolan förblir stora, biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens politik under 2004, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.

Socialbidragsberoendet ökar

Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2004. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtag­ligt, och därför bör Skärholmsmodellen snarast börja tillämpas i stadsdelen.

Stora besparingar på stadens äldre

De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare. En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraf­tig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdels­arrest är fullständigt oacceptabelt.

Ökad otrygghet, klotter och skräp

Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bi­drar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av par­ker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar.

Fortsatt stora grupper i förskolan

Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barn­gruppernas storlek i förskolan.

2004 höjdes kommunalskatten med 50 öre för alla stockholmare. Detta tillskott har redan ätits upp och staden har nu börjat låna pengar igen. Tillsammans med de mycket stora höjningarna av taxeringsvärden på bostäder samt skatteutjäm­ningen har skattehöjningen lett till att många invånare i Hässelby-Vällingby fått en försämrad ekonomi och en tuffare vardag.

2004 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt på behovet av en ny po­litisk ledning i stadsdelen.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Moderaterna konstaterar att verksamhetsberättelsen är baserad på en verksam­hetsplan vars mål och inriktning vi inte har ställt oss bakom. En verksamhetsplan vilkens ideologiska utgångsläge och avstamp vi inte delar.

Vi noterar vidare följande. Idag äger socialdemokraterna med hjälpryttare, majo­ritet på alla nivåer från riksdag över landsting och stadshus till stadsdelar i staden. Man har pålagt medborgarna skatter av närmast ofattbar omfattning. Ändå, trots att stadens och statens inkomster väl aldrig varit större, saknar man i stadsdelen förmåga att prestera ett bokslut utan underskott. De socialistiska partiernas abso­luta anspråk på att styra och kontrollera medborgarnas liv och vardag gör att de saknar förmåga att avgöra vad som är viktigt.

Vill man göra allt finns det inte några pengar i världen som räcker till. Denna monumentala oförmåga att priori­tera äger sitt ursprung i antingen majoritetens inkompetens eller en bedömning att skolan, vården och omsorgen inte är viktiga nog.

Moderaterna är av uppfattningen att kärnverksamheter skall prioriteras på alla ni­våer, samt att makten och besluten över vardagen i som regel skall ligga hos in­divid och familj.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

” Det är lätt att utläsa från verksamhetsberättelsen att 2004 varit ett mycket hårt år för förvaltningens verksamheter. Förvaltningens uppenbara förmåga att i stor utsträckning följa nämndmajoritetens beslut säger en del om den stora professio­nalitet och disciplin som finns. Det är bara olyckligt att vår förvaltning ska be­höva arbeta under oket av den nuvarande politiska majoriteten.

Generellt kan vi konstatera att det varit en stor skillnad mellan politisk retorik och praktik från de tre majoritetspartierna under 2004, s, v och mp har lovat sats­ningar i verksamheterna men istället stenhårt drivit på tuffa besparingar i linjen.

Majoritetskoalitionens totala oförmåga att minska socialbidragskostnaderna talar dessutom för sig själv.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli
m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

 

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§8 Projekt inom ramen för Stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 031-053-2005.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner Lövsta-Kyrkhamnsgruppens ansökan alterna­tiv 3 med 29 tkr.

2. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

2. Därutöver anföra

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tyd­liga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken up­penbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra sko­lor.

Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.

Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna an­ser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som före­slås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verk­samheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önskvärda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsför­ny­elsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.

Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projek­ten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors
gi­vare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.

Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vår­den av unga missbrukare bl.a.

Trots drakoniska skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämnings­sy­stemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.
Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att
an­tingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och om­sorgen vara viktiga nog för att prioriteras.

Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsför­nyelse­projektet skall gå tillbaka till verk­samheterna.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”Som vi tidigare uttalat vill vi betona vikten av att stadsdelsnämnden (och även kommunstyrelsen, ur ett principiellt perspektiv) avseende projekt inom stadsdels­förnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande.

Vi vill också fortsättningsvis se en grundläggande analys avseende de olika pro­jekten om det kan finnas risk för att ett projekt kan innehålla (eller successivt ut­veckla) delar som kräver ett särskilt politiskt ställningstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till förslaget.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s förslag.

§9 Kvalitetsgarantier 2005 för verksamheterna inom avdelningen Omsorg om funk­tionshindrade

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 31 januari 2005.

Dnr 044-054-2005.

Sammanfattning av ärendet

Alla verksamheter har utifrån avdelningens inriktningsmål och generella åtagan­den arbetat fram kvalitetsgarantier för 2005 för respektive verksamhet. Under på­gående arbete har information givits till brukare och deras anhöriga/närstående bl.a. på husmöten och boendemöten för brukare och anhörig/närståendemöten och i samband med att individuella stöd och serviceplaner skrivits. Möjlighet till diskussioner har givits vid samtliga tillfällen. Anhöriga/ närstående till brukare boende i stadsdelens gruppbostäder har dessutom inbjudits till ett stormöte för in­formation och diskussion omkring verksamhetsplaner och kvalitetsgarantier. Av­delningschefen och utvecklingssekreteraren har granskat samtliga verksamhets­planer och kvalitetsgarantier. Utifrån denna granskning, verksamheternas eko­nomiska förutsättningarna och den dialog som förts med enhetschefer och biträ­dande enhetschefer bedöms verksamheterna ha en god kvalitet och kvalitetsga­rantierna för 2005 vara trovärdiga.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för avdelningen Omsorg om funktionshindrade.

§10 Kvalitetsgarantier 2005 – Park och gatuskötsel

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 041-056-2005.

Sammanfattning av ärendet

Stadens kvalitetsstrategi innebär att verksamheter som vänder sig mot bru­karna utformar s k kvalitetsgarantier. Dessa skall godkännas av nämnden. I garantierna beskrivs enhetens åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för park och gatuskötsel.

§11 Kvalitetsgarantier – Individ- och familjeomsorg. Vuxna

Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvalt­ningen.

§12 Tillstånd för studieresa till Costa Rica

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 25 januari 2005.

Dnr 405-057-2005.

Sammanfattning av ärendet

Hässelby Villastads skola har sedan flera år tillbaka årligen genomfört studieresor med elever till Costa Rica. Skolan stöder där sedan 1990-talet tillsammans med SIDA ett miljöutbildningsprojekt för ungdomar vid 13 skolor.

Syftet med resan är att ta del av projektet, få förståelse för regnskogens och den biologiska mångfaldens bevarande, språkträning och ge möjligheter till internationella kontakter. Målet är också att lära känna nationalparken Cabo Blanco, det första skyddade naturområdet i Centralamerika. Hässelby Villastads skolas stöd till parken är en del i skolans miljöplan.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner Hässelby Villastads skolas studieresa till
Costa Rica med elever i skolåren 8 och 9 under tiden 17 mars – 11 april 2005.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§13 Översyn av socialtjänstnämnden - Slutrapport från konsult

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 4877/2004

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 001-671-2005.

Sammanfattning av ärendet

Remissen utgörs av en rapport från en konsultutredning som rör socialtjänstnämn­den. Möjligheter till rationalisering och effektivisering redovisas.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§14 Avveckling av dagens stadsdelsnämnder – ge makten till medborgarna

Remiss från Kommunstyrelsen av motion (2004:59) från Folkparitet liberalerna

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 001-545-2005.

Sammanfattning av ärendet

I motionen (nr 59:2004) från Folkpartiet liberalerna föreslås bl a

att nuvarande 18 stadsdelsnämnder avvecklas och att 12 nya områdesnämnder inrättas

att de 12 nya områdesnämnderna får huvudansvar för bl a socialtjänst, bistånds­bedömning i omsorgen, viss fysisk verksamhet och lokal kultur- och förenings­verksamhet

att ansvaret för driften av förskola, skola, äldreomsorg och omsorg om funk­tionshindrade överförs till kommungemensamma nämnder

att pengsystem i enlighet med motionen, införs för områdena förskola, skola, äld­reomsorg och omsorg om funktionshindrade.

_____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden avslår motionen av Jan Björklund (fp) om avveckling av stadsdelsnämnderna och hänvisar till SPO-utredningen (Stockholms politiska organisation).

2. Stadsdelsnämnden anför vidare

Det Jan Björklund (fp) tar upp i sin motion handlar om ett viktigt ideologiskt vägval. Stadsdelsnämnderna ska enligt motionären ersättas med färre områden
och ett pengsystem ska införas för flera av våra verksamheter.

Detta är att avpo­litisera och att centralisera makten till stadshuset och några få centrala heltidsan­ställda politiker.

BESLUT

Man må betänka att Stockholm stad har närmare 800 000 invånare!

Av folkpar­tiets och även moderaternas syn på vad som är behövlig organisation för den största kommunen i landet kan man dra slutsatsen att det är önskvärt att makten ska ligga på få heltidsanställda politiker som befinner sig i centrala Stockholm i Stadshuset.

Den nuvarande majoriteten socialdemokraterna ,vänsterpartiet och miljöpartiet
vill med stadsdelsnämndernas hjälp ge medborgarna närhet till politiskt beslut­fattande och bättre förutsättningar för insyn och påverkan. Vi vill utveckla de­mokratiarbetet i en organisation som möjliggör nära kontakt med medborgarna. Stadsdelsnämnderna i Stockholms stad ger goda förutsättningar för att arbeta så.

Det som nu föreslås i SPO-utredningen innebär justeringar och förslag till för­ändringar vilka vi ställer oss positiva till varför vi i övrigt hänvisar till denna utredning.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande

Vi delar Jan Björklunds och folkpartiets syn på stadsdelsnämnderna i stort. Uppdelningen av Stockholm i stadsdelsnämnder är konstlad och felaktig. Den mellannivå med extra byråkrater och extra politiker som stadsdels­nämndsorganisationen innebär ger inte ökad demokrati eller ökat inflytande för medborgarna. Uppskattningsvis fyra procent eller cirka 700 miljoner kronor per år av stadsdelsnämndernas kostnader är i dag administration. Stadsdelsnämnderna utgör en onödig byråkratisk mellannivå och skall där­för avskaffas.

Med en modell där resurserna förs direkt till verksamheterna enligt med­borgarnas val utan att passera en byråkratisk nämndsorganisation kan val­friheten ökas, den ekonomiska rundgången minskas och det medborgerliga inflytandet stärkas. Den ekonomiska ersättningen från staden ska därför gå direkt till utföraren efter invånarens val, inte via stadsdelsnämnder eller an­nan onödig byråkrati.

Genom att integrera nämnder och flytta makten från stadsdelsnämnden till de enskilda hushållen kan väsentliga resurser sparas. Dessa kan i stället an­vändas för att höja kvaliteten i verksamheterna samt skapa utrymme för skattesänkningar. Erfarenheterna från sammanslagningen av stadsdelnämn­der som genomfördes när Stockholm gick från 24 till 18 stadsdelsnämnder visar på en stor besparingspotential.

Genom att administrationen av förskolan, skolan, äldreomsorgen samt om­sorgen om de funktionshindrade lyfts från stadsdelsnämnderna tillses också att verksamheten ges lika villkor oavsett form och oavsett var i staden man bor.

Ansvaret för hantering av individärenden kan i en stad av Stockholms storlek inte samlas centralt. Sociala distriktsnämnder skall därför ansvara för individ- och familjeomsorg samt försörjningsstöd.

Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar
att motionen anses besvarad med ovan.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande

1. Bifalla motionen

2. Därutöver anföra följande

En av politikens viktigaste uppgifter handlar om att ge varje enskild medborgare möjlighet att fatta avgörande beslut för sitt liv och sin framtid. En annan central uppgift handlar om att garantera alla medborgare samma grundläggande service, oavsett var i staden man råkar vara bosatt.

Stockholms stadsdelsnämnder utgör i dag på flera sätt ett hinder mot dessa grundläggande uppgifter. Inom äldreomsorgen och omsorgen om funktionshind­rade upplever många stockholmare en stadsdelsarrest, som begränsar valfriheten inom kommunala tjänster till den egna stadsdelen. Inom skola och förskola, lik­som i andra omsorgsformer, finns stora olikheter mellan stadsdelarnas fördelning av resurser. Resultatet blir mycket stora olikheter över staden för exempelvis barngruppernas storlek i förskolan och biståndsbedömningen i hemtjänsten.

Motionens förslag om att flytta makten över utbildning och omsorg från stads­delsnämnderna till varje enskild medborgare genom pengsystem, skulle innebära tydliga förbättringar av valfriheten och jämlikheten för stockholmarna.

De nya lokala nämnder som förespråkas i motionen skulle också motsvara all­mänhetens förväntningar på ett bättre sätt än dagens stadsdelsnämnder. Den kartläggning som nyligen genomförts av Stockholms stad – Stadsdelsnämndernas verktyg för demokrati – visar tydligt att den huvudsakliga dialogen mellan med­borgare och politiker handlar om fysisk verksamhet och lokala stadsmiljöfrågor. Snöröjning, sandning, parkskötsel och 30-zoner är vanliga frågor på öppna nämndmöten, enligt rapporten. Av de stadsdelsnämnder som har medborgarför­slag, uppger de flesta att förslagens innehåll i huvudsak handlar om den yttre miljön.

Många av de krav som förs fram av medborgarna ägs med andra ord inte av stadsdelsnämnden. Med de nya lokala nämnder som föreslås i motionen, skulle medborgarnas intresse för att diskutera fysisk verksamhet och miljöfrågor bättre kunna tillgodoses. Samtidigt bidrar förslaget till att öka valfriheten för den en­skilde medborgaren.”

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och reserverade sig mot beslutet enligt föl­jande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Att rekommendera Kommunfullmäktige avslå motionen.

2. Att därutöver anföra följande

Vi kristdemokrater har en i grunden positiv syn på stadsdelsnämndsorganisatio­nen. En så (efter svenska förhållanden) stor stad som Stockholm kan sannolikt inte styra och administrera sina kommunala verksamheter på ett bättre sätt än med lokala stadsdelsförvaltningar som lyder under lokala nämnder.

Det finns visserligen mycket övrigt att önska avseende stadsdelsnämndernas ut­veckling. Men, vi påstår att förutsättningar för lokalt medborgarinflytande är bättre nu än före stadsdelsnämndsreformen. Vi påstår också att staden varken skulle vinna i effektivitet eller i kostnader på ett avskaffande av stadsdelsnämn­derna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till be­slut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yr­kade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§15 För oss tillsammans – Om utbildning och utvecklingsstörning

Remiss från Kommunstyrelsen (SOU 2004:98)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 25 januari 2005.

Dnr 520-639-2005.

Sammanfattning av ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande senast den 16 februari 2005 remitterat betänkandet För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning (SOU 2004:98). En sammanfattning av betänkandet bifogas som bilaga. Utöver Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har yttrande begärts av Katarina- Sofia och Liljeholmens stadsdelsnämnder samt Utbildnings­nämnden och Stadsledningskontoret.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till för­mån för eget yrkande att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningsta­gande.

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det finns en stark strävan inom socialdemokratin att lägga ned särskolan – en strävan som också präglar Carlbeckkommitténs delbetänkande. Argumentationen är att en jämlikhet skapas om alla elever får exakt samma utbildning. Men alla barn är olika. Alla elever har olika behov och behöver få en utbildning som är anpassad just för dem. Det är först då som alla ges lika chanser.

Därför bör ambitionen snarast vara den motsatta än den som Carlbeck-kommittén ger uttryck för. Det är omgivningen som ska anpassas efter individens. Vi vill därför se att funktionshindrades valfrihet förstärks - inte minst möjligheten för funktionshindrade elever och deras föräldrar att välja skola. Alla utvecklings­störda elever ska även i fortsättningen kunna välja den gemenskap och specialist­kompetens som särskolan erbjuder.

Det är naturligtvis viktigt att kontakten mellan utvecklingsstörda och icke-ut­vecklingsstörda elever utvecklas, både i skolan och i resten av samhället, men det får inte ske till priset att de utvecklingsstörda barn förlorar rätten till en utbild­ning som är anpassad efter deras behov.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), le­damot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§16 Nya bostäder på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad

Inbjudan till samråd om programförslag för kvarteret Hässelby Villastad 28:1 i stadsdelen Hässelby Villastad, Dp 2004-09139-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 301-012-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen föreslår att man avvaktar med utbyggnaden av nya bostäder i Lövsta, tills man vet hur Lövstaanläggningen ska användas i framtiden och hur det påverkar skydds-avståndet mellan denna och bostäderna. Det aktuella försla­get innebär att man utnyttjar en del av skyddszonen som finns närmast Lövstaan­läggningen för att bygga rad- eller parhus. På grund av av besvärande trafikköer på Lövstavägen och Blomsterkungsvägen, vilka är tänkta att trafikförsörja det aktuella området, anser förvaltningen att dagens glesa kollektivtrafik måste för­bättras innan man bygger nya bostäder där. En bra tvärförbindelse mellan Vällingby, Hässelby, Lövsta och Järfälla skulle kunna bli ett alternativ till bilen. Förvaltningen anser därför att man bör undersöka möjligheten att förlänga den planerade snabbspårvägen mellan Vällingby och Järfälla ut till Lövsta. Innan man fattar beslut om nya bostäder i Lövsta, är det därför viktigt att man utreder vilken stäckning den i så fall ska få.

Förvaltningen anser det viktigt att Lövsta och Riddersviksområdet även i fortsätt­ningen kan fungera som en anslutning till den s.k. ”Görvälskilen”, så att man via den kan röra sig ända bort till Järfälla. Bostadsbebyggelse i Lövsta får inte in­kräkta på känsliga skogsbryn, sällsynta växter eller djurlivets spridningskorrido­rer.

_________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden tillstyrker bebyggelsen vid Lingonrisgränd under förut­sättning att Länsstyrelsen godkänner den geografiska placeringen.

BESLUT

2. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande till
Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.

3. Stadsdelsnämnden överlämnar sitt beslut för kännedom till Gatu- och
Fastighetsnämnden.

4. Stadsdelsnämnden anför vidare

Det har kommit till vår kännedom att Länsstyrelsen har inspekterat aktuellt om­råde. Stadsdelsnämnden anser det viktigt att Länsstyrelsens synpunkter tas med i ärendet. Fotbollsplanen ska ersättas och anläggas på lämplig plats efter samråd med stadsdelsförvaltningen. Detta ställningstagande bör påskyndas och finnas med i den fortsatta processen.

Det finns starka önskemål från boende i området att en gångväg anläggs mellan Lingonrisgränd och koloniområdet som ersätter den nedtrampade stigen som finns där idag. Det är önskvärt att detta åtgärdas i samband med bebyggelsen.


Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Stadsdelsnämnden lämnar stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande som svar till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden lämnar stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande för känne­dom till Gatu- och fastighetsnämnden.

3. Därutöver anföra

För att kunna ha en bra miljö för hässelbyborna i området är det viktigt att reser­vatet till kommunaltekniskverksamhet snarast omvandlas i översiktsplanen till ett område för stadsbebyggelse.

Utredning ska påbörjas snarast för att omlokalisera de verksamma miljöstörande verksamheterna från området.”

Reservation

Ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserve­rade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens för­slag.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till förslaget.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bi­fall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+m):s förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§17 Nya bostäder på Kuskgränd i kv Tamuren m fl i Hässelby Gård

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för del av kvarteret Tamburen m fl i stadsdelen Hässelby gård, S-Dp 2001-16326-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 januari 2005.

Dnr 301-657-2004.

Sammanfattning av ärendet

Kv. Tamburen ligger centralt beläget med närhet till både butiker, kommunika­tioner och grönområden. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget under för­utsättning att man kan åstadkomma en godtagbar bostadsmiljö och att all parker­ing sker inom den egna fastigheten. För att inte bullernivån ska bli för hög på de nya gårdarna, krävs att hastigheten på Lövstavägen sänks från 70 km/h till 50 km/h. Enligt förslaget ska nuvarande korsning Kuskgränd/ Bergslagsvägen er­sättas med en rondell. Det är ur trafiksäkerhetssynpunkt mycket viktigt att över­gångsställena på ömse sidor om rondellen blir signalreglerade, så att funktions­hindrade och andra gående kan korsa vägen utan att behöva riskera livet. För att minska barriären mellan södra och norra sidan av Lövstavägen, bör man överväga att gräva ned en del av vägen eller bygga fler gångbroar över den.

Eftersom vägen redan idag är hårt belastad av trafik i rusningstid och utbyggna­den av nya bostadsområden längs hela vägen ända bort till Lövsta alstrar ännu mer, är det också mycket viktigt att den spårvagnslinje som man reserverat mark för byggs ut så fort som möjligt. Längs Lövstavägen går idag även s.k. risktrans­porter. Förvaltningen förespråkar därför att man undersöker möjligheten att låta transporterna istället gå vattenvägen.

_______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§18 Yttrande över Stadsledningskontorets förslag till Ledarstrategi för Stockholms stad

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 31 januari 2005.

Dnr 200-040-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förslaget grundar sig i ett uppdrag som Kommunfullmäktige gav i budge­ten för 2004. Det föreliggande förslaget bejakas i stort av förvaltningen och bör kunna ligga till grund för beslut i Kommunfullmäktige. Förvaltningen har några smärre förslag till förändringar.

_________________

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) meddelade att de lämnar ärendet utan eget ställningstagande.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt remissyttrande över Stadsledningskontorets förslag till Ledarstrategi för Stockholms stad.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle överlämna ären­det utan eget ställningstagande”.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på att nämnden skulle över­lämna ärendet utan eget ställningstagande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§19 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde

den 28 januari 2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§20 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 24 januari 2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§21 Förutsättningar för stadsdelens elever att använda internet i undervisningen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 25 januari 2005.

Dnr 401-058-2005.

Sammanfattning av ärendet

Stadsdelens grundskolor har redovisat antalet datorer man har tillgängliga för elevernas arbete samt fragmentariskt beskrivit hur man använder sig av Internet i undervisningen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och anser frå­gorna besvarade.

§22 Beslut som inte verkställs, avslagsbeslut trots bedömt behov och individuella planer enligt 10 § LSS i Hässelby-Vällingby

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 januari 2005.

Dnr 520-059-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner informationen.

§23 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-060-2004.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§24 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 15 februari 2005.

Dnr 010-061-2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§25 Ändring av sammanträdesdag i maj 2005

Beslöts att flytta fram sammanträdet den 18 maj till den 19 maj.

§26 Redovisning av samverkansprojekt mellan landstingets Beställarkontor Vård, (BKV) och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, Kontinuitetsprojekt Hässelby Gård, insatser för personer över 65 år med sammansatta behov

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 31 januari 2005.

Dnr 112-064-2005.

Sammanfattning av ärendet

Vid planeringen för omvandling av servicehuslägenheter till seniorboende på Hässelby Gårds äldreboende tillfrågade förvaltningen BKV, om de hade intresse av att förlägga hälso- och sjukvårdskompetens på äldreboendet. Förvaltningens avsikt var att trygga övergången till seniorboende och fördjupa samarbetet kring de personer som har behov av omfattande insatser, hemsjukvård och hemtjänst. Inom BKV hade denna fråga uppmärksammats sedan länge. Diskussionerna ledde fram till, dels ett samverkansprojekt, Kontinuitetsprojekt Hässelby Gård, dels önskemål från BKV om att etablera en äldrevårdscentral på Hässelby Gård. Detta är en första redovisning.

__________________

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att ärendet skulle återremitteras.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+m):s yrkande om återremitte­ring.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om avslag på återremittering.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar inte ärendet

 

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot nämndens beslut enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande.

1. Återremittera ärendet

Uppdra till förvaltningen att återkomma med en tydlig konsekvensanalys hur en ev. landstingsupphandling avseende kommunens hälso- och sjukvårdsansvar kvälls- och nattetid påverkar de äldres medicinska säkerhet och kontinuiteten i vården och omsorgen.

Uppdra till förvaltningen att återkomma med redovisning hur samarbetet

mellan de två huvudmännen ska säkerställa en säker och god vård och omsorg.

Uppdra till förvaltningen hur inrättande av akutplatser på äldreboendet

ska vara möjligt om det inte finns sjuksköterskor på plats.”

 

Ärendets fortsatta behandling

 

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att upprätta ett samverkans-
­avtal mellan Beställarkontor Vård (BKV) och Stadsdelsnämnden Hässelby-Vällingby.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att arbeta vidare med
inrikt­ning att akutplatser ska finnas inom projektet.

3. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt redovisningen.

BESLUT

4. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att samarbeta med BKV i framtagandet av förslag till förfrågningsunderlag och återkomma till nämn­den när beslut ska tas.

5. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med redovis-
­ningar och beslutsunderlag i de delar där projektet berör nämndens och/eller stadens ansvar.

6. Stadsdelsnämnden anför följande

Stadsdelsnämnden ser med stort intresse fram emot att inom en snar framtid
kunna tillsammans med landstinget samla resurser av olika slag under ett tak.
Det faktum att en äldrevårdscentral kommer att öppnas i Hässelby Gårds äldre­boende samtidigt som kontinuitetsprojektet startar ger möjligheter att utveckla
en god vård och omsorg för de äldre invånarna i stadsdelen.

Färre kontakter, närhet till läkare, sjukvårdspersonal, biståndsbedömare,
hem­tjänst etc. ska ge en bättre kontinuitet och ökad trygghet i vardagen.

Nämnden ser också klara fördelar med att det inrättas akutplatser inom detta centrum för äldre.

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot nämndens beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§27 Förvaltningschefens information

· Parkeringssituationen kring Hässelby Gårds centrum
Sven-Göran Södergren informerade om parkeringssituationen kring Hässelby Gårds centrum och det uppdrag förvaltningen fått att försöka lösa situationen. Under våren kommer det att införas 1-timmesparkering med P-skiva kring centrumet för att få ökad genomströmning av parkerade bilar.

Troligtvis kommer det under året att kunna anläggas en parkering för c:a 55 bilar, med infart vid kv Labyrinten, Astrakangatan 23.

· Ungdomsgård för särskolebarn
Hans Lindé informerade om den nyöppnade fritidgården för särskolebarn. Gården ligger vid Astrakangatan 21 och har öppet måndag, onsdag och fredag, klockan 18:00-21:00.