Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-05-15

Sammanträde 2007-05-15

Datum
Klockan
19:00
Plats
Vällingbysalen, Vällingbyplan 9 nb, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsnä Läs mer...mndens politiker i caféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet (sk Caféträff) samt att därefter stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

3 Protokolljusterare och tid för justering

4 Förvaltningschefens information

Protokoll från nämndens råd

5 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

6 Protokoll från lokala handikapprådet.

Nya beslutsärenden

7 Månadsrapport maj 2007 - ekonomi och verksamhet.

8 Tertialrapport 1 år 2007 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

9 Nybyggnad av förskola på Mirabellbacken i Hässelby Strand.

-Genomförandebeslut.
Dnr 312-168-2007
Utgår.

10 Återuppbyggnad av brunnen förskola på Tumultgränd i Kälvesta.

-Genomförandebeslut.
Dnr 312-170-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

11 Bergmyntegränds gruppbostad, om- och tillbyggnad.

- Genomförandebeslut.
Dnr 313-213-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Remisser (remisserna tidigare utsända)

13 Stadens flyktingmottagning – Revisionsrapport.

Remiss från Revisionskontoret, dnr 420/83-07. Dnr 510-159-2007
samt
Information om situationen i Hässelby-Vällingby.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd.

Anmälningar och Redovisningar

15 Inkomna handlingar.

16 Uppdragslista.

17 Utegrupp i förskolan Solleftegatan 14, Råcksta – Redovisning.

Mötesinformation

Ordförande Birgitta Wahlman (m)

Vice ordförande Berit Kruse (s)

Ledamöter
Bo Arkelsten (m)
Carina Klevenvall (m)
Per Hallberg (m)
Curt Dahlgren (m)
Jonas Vikman (kd)
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Eva Oivio (s)
Örjan Sjögren (s) §§ 1-19
Leif Larsson (v)
Tomas Melin (mp)

Tjänstgörande ersättare
Fatima Nur (fp)
Emma Lennartsson (s) §§ 20-24

Ersättare
Margareta Åkerblom (m), Roland Blank (m), Elias Granqvist (m), Svante Erlandsson (m), Ingriel Th Larsson (m) Birgitta Wosse (mp), Emma Lennartsson (s) §§ 1-19, Bengt Roxne (s), Ingrid Carlsson (s), Seyfi Dogan (s),

Anmält förhinder
Ingela Gille Rausén (fp), Bogdan Godymirski (m), Nils Elfvik (v)

I tjänsten närvarande Leif Spjuth (stadsdelsdirektör), Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Birgitta Härröd, Siw Lideståhl, Kenneth Wernqvist, Anders Ödmark, Marja Niemi, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare Yvonne Elkström

(öppna delen)

Tid för justering 2007- 05- 22

Vid protokollet

Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 a Frånsägelse av nämnduppdrag

Anmäldes skrivelse 2007-05-15 från ledamot Örjan Sjögren (s) som frånsäger sig uppdraget som ledamot tillika vice ordförande i nämndens sociala utskott, Socialdelegerade.

Stadsdelsnämnder godkänner frånsägelsen.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2007-05-22.

§4 Förvaltningschefens information

· Leif Spjuth, stadsdelsdirektör, informerade om

att förvaltningens kontaktcenter har av kommunstyrelsen tilldelats
2, 8 miljoner för fortsatt verksamhet.

att Siw Lideståhl, chef för individ och familjeomsorg, vuxna (missbruk och socialpsykiatri) slutar den 8 juni 2007. Birgitta Härröd, chef för individ och familjeomsorg - barn och ungdom, arbete och bistånd (IoF buab) tar över som avdelningschef tills vidare.

att Lennart Keberg, chef för äldreomsorgen slutar den 1 juli 2007.
Ingrid Lindeborg blir tf chef för utförarna inom äldreomsorgen. Stadsdels­direktören går in som avdelningschef till dess att ny chef finns på plats.

att rekrytering av nya chefer har påbörjats.

· Sven-Göran Södergren informerade om Nyföretagarcentret som är inrättat i Vinsta företagsområde. Det är ett samarbetsprojekt mellan Bromma stadsdelsförvaltning, Hässelby-Vällingby, samt representanter från när­ingslivet. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning går in med 50 000 kronor.

§5 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 27 april 2007.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§6 Anmälan protokoll från lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 23 april 2007.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Månadsrapport maj 2007 Ekonomi och verksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 maj 2007.

Dnr 102-211-2007.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

§8 Tertialrapport 1 år 2007 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 maj 2007.

Dnr 102-212-2007.

_____________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner Tertialrapport 1 per 30 april för överläm­nande till kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 3,4 mnkr för 14 personer med personlig assistans enligt LASS som inte beaktades i un­derlaget till kommunfullmäktiges budget för år 2007

3. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 3,0 mnkr i om­struktureringsmedel i enlighet med vad som anmäldes i beslutet om verksamhetsplan för 2007

4. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 3,0 mnkr för fortsatt försöksverksamhet med kontaktcenter i enlighet verksamhets­plan för 2007

5. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om budgetjustering med 10,8 mnkr enligt bilaga 1 (0,2 mnkr blankett 10; 9,0 mnkr blankett 14; 1,6 mnkr blankett 15a)

6. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om stimulansbidrag med 6,0 mnkr i enlighet med blankett 11b i bilaga 1

7. Stadsdelsnämnden återremitterar aktivitetsplan för konkurrensutsättning, bilaga 2, då de fackliga förhandlingarna i denna del inte slutförts.

8. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att till sammanträdet i juni återkomma med förslag till budgethållningsåtgärder.

9. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att tillse att föräldrar erhåller nödvändig information om regler och rutiner för 2- och 3-familjssystem.

10. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma till nämnden i juni med en prognos över behovet av barnomsorg i förhållande till be­räknad tillgång hösten 2007.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner delvis Tertialrapport 1 per 30 april och över­lämnar denna till kommunstyrelsen

  2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om 3,4 mnkr för 14 per­soner med personlig assistans enligt LASS som inte beaktades i under­la­get till kommunfullmäktiges budget för år 2007.

  3. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om 3,0 mnkr för omstrukturering i enlighet vad som anmäldes i beslut om verksamhetsplan för 2007.

  4. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om budgetförstärk­ning i enlighet med blanketterna i bilaga 1.

  5. Stadsdelsnämnden avslår aktivitetsplan för konkurrensutsättning

  6. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om budgetförstärk­ning med 15 mnkr för omsorg om äldre och 4 mnkr för funktionshindrade.

  7. Stadsdelsnämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att med det sna­raste vid ett extra insatt sammanträde återkomma med förslag till budget­hållningsåtgärder samt redovisa de konsekvenser som åtgärderna medför för de olika verksamheterna.

  8. Stadsdelsnämnden anför vidare

I tertialrapport 1, som förvaltningen nu redovisar framgår att stadsdelsnämnden har ett stort prognosunderskott för år 2007 . Inklusive förvaltningens förslag om budgetförstärkningar visar anslag 1 på en ökning till –24,4 mnkr jämfört med bokslut 2006 som slutade med -14,4 mnkr.

Sedan majoritetsskiftet har personalrörligheten på chefsnivå varit stor vilket delvis kan vara förklaringen till att inga åtgärdsförslag för att balansera budge­ten har tagits fram och redovisats för nämnden. Enligt förvaltningens förslag kommer åtgärder att presenteras för nämnden i juni. Detta är sent och inte till­fredsställande. Vi menar att det behövs ett extra nämndsammanträde i denna allvarliga situation.

I ärendet beskrivs en hel del områden på ett sätt som pekar på att den borger­liga alliansen borde ha satsat mer på verksamheterna i stället för att sänka skatten.

Förskolebarnen

Förskoleutbyggnaden förhalas pga ekonomiproblem. Ersättningslokaler har ta­gits fram då Tumultets förskola förstördes i brand. Barnantalet ökar i stads­delen och högeralliansen har lovat stockholmarna färre barn i grupperna. Idag har de flesta avdelningar överinskrivning vilket måste återställas. 26 avdel­ningar för barn 1-3 år har fler än 14 barn i grupperna och 3 avdelningar 4-5 år har fler än 18 barn. I ärendet finns inga förslag som visar hur situationen ska lösas.

De äldre

Verksamheten visar på ett underskott som fortsätter att stiga. Det särskilda boendet som planerats på Skolörten i Hässelby för personer med demenssjuk­domar drar ut på tiden och kön till sådana boenden visar att behovet finns och ökar.

Den ökning av äldre pensionärer som utmärkte 2006 års verksamhetsomfatt­ning med underskott till följd, tenderar att hålla i sig. Eftersläpande statistik gör att verkligheten

kan bli annan än den som redovisats i budgetsammanhang. Vår bedömning är att äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby behöver en utökad budget för att klara kvalitén

tillfredsställande och ge de äldre den medicinska säkerhet och trygghet som finns behov av.

Av den anledningen hemställer vi redan nu hos kommunstyrelsen om budget­förstärkning med 15 mnkr för omsorgen för äldre för innevarande år. Inom verksamheten för funktionshindrade ser vi en stark ökning av antalet personer som är i behov av olika stödinsatser varför vi även där hemställer om budget­förstärkning med 4 mnkr.

De unga

Antalet anmälningar bland barn och unga ökar starkt i antal vilket gör att stadsdelen måste arbeta i tidigt skede med förebyggandeinsatser av olika slag.

Sommarjobben för unga har halverats samtidigt som den högerstyrda reger­ingen flyttar insatserna för ungdomarna från tilltänkt 1 juli till december 2007. En märklig prioritering med tanke på de stora orden i valrörelsen. I stadsdelen har 50% av barn- och ungdomsanslaget flyttats till andra verksamheten inom nämndens områden vilket fått till följd att ungdomsverksamheter har fått mins­kade resurser.

Kriminaliteten i Västerort har ökat markant vilket verifieras av polisen och märks på antalet anmälningar förvaltningen får från polisen. Det måste tas fram en plan för hur berörda myndigheter arbetar tillsammans för att minska både familjevåldet och ungdomarnas kriminalitet.

Skolan

Socialdemokraterna är emot en centralisering av skolan. Skolans centralisering till utbildningsnämnden försvårar det samarbete som finns mellan skolan, hemmet och övriga myndigheter. Förvaltningen bör ta fram en plan för hur arbetet ska fortsätta utvecklas till det bästa för våra ungdomar.

Tyvärr så ser vi att arbetsmängden och verksamheternas omfattning inom många områden ökar och att den budget som stadsdelen fått sig tilldelad av den borgerliga alliansen i kommunfullmäktiges beslut är otillräcklig.

Socialdemokraterna anser att det är viktigt att samtidigt som förslag till åtgär­der tas fram så ska det tydligt framgå vilka konsekvenser det får för brukarna i verksamheterna och kommuninvånarna i övrigt.

Reservation

Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet och lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi hänvisar till den budget vi lagt i Kommunfullmäktige. Då hade de problem som nu uppstått inte varit aktuella.”

Reservation

Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet och lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi hänvisar till miljöpartiets förslag till budget och verksamhetsplan för Hässelby-Vällingby 2007, samt miljöpartiets budgetreservation i Kommunfullmäktige.

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), tjänstgörande ersättare Fatima Nur (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (m+fp+kd):s förslag.

§9 Nybyggnad av förskola på Mirabellbacken i Hässelby strand

Genomförandebeslut

Dnr 312-170-2007

Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.

§10 Ny förksola på Tumultgränd i Kälvesta

Genomförandebeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 april 2007.

Dnr 312-170-2007.

Sammanfattning

Förskolan Tumultet, på Tumultgränd 69 i Kälvesta, brann den 14 augusti 2006 ner till grunden. Därmed försvann ca 60 förskoleplatser från området, som redan innan branden var i behov av en utökning av antalet förskoleplatser. Den sammanlagda bristen på förskoleplatser i Kälvesta uppskattas till ca 100 platser år 2009, varför det föreslås att en ny förskola inrymmande ca 80 barn byggs på den befintliga förskoletomten. Om projektet genomförs skapas totalt ca 100 förskoleplatser på Tumultgränd, inklusive de ca 20 barn som går i det befint­liga annexet.

________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget för uppförande av en förskola för
ca 80 barn, till en kostnad av ca 21,1 miljoner kronor och en hyra om
ca 2,1 miljoner kronor år ett.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal med SISAB om genomförande, under förutsättning av ekonomiutskottets godkännande.

§11 Bergmyntegränds gruppbostad, om – och tillbyggnad av lägenhet och personalutrymmen

Genomförandebeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 maj 2007.

Dnr 313-213-2007.

Sammanfattning

Det finns ett stort behov av fler platser på gruppboenden i hela staden. Förvaltningen har därför utrett möjligheterna att lösa platsbehovet inom ramen för redan befintliga gruppbostäder. Fastighetsägaren Micasa Fastigheter i Stockholm AB har tagit fram ett förslag innebärande att gruppbostaden i kv. Vitmåran 5 på Bergmyntegränd 5 i Hässelby villastad utökas med en lägenhet, ett kontorsutrymme och ett vilrum för personalen. Det är möjligt att söka sti­mulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott enligt särskild ordning om 0,3 miljoner kronor.

___________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att verksamhetsanpassa Bergmyntegränds gruppbostad till en hyresgrundande kostnad av
ca 1,1 miljoner kronor och ett hyrestillägg år 1 om ca 146 tusen kronor.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att genomföra projektet i samverkan med Micasa Fastigheter i Stockholm AB.

3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag på 0,3 miljoner kronor för särproduktionskostnader.

§12 Rapportering av ej verkställda beslut – Rapport och åtgärdsplan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 maj 2007.

Dnr 022-214-2007.

Sammanfattning

Enligt 16 kap 6a-6h §§g socialtjänstlagen (SFS 2001:453) skall rapportering ske av ej verkställda beslut inom socialtjänstens område (individ- och familje­omsorg, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning). Rapportering skall göras till länsstyrelsen, fullmäktige och revisorerna.
Avser gynnande beslut som inte verkställts inom 3 månader. Denna rapportering av­ser situationen per den 31 mars 2007.

_________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och förslaget till åtgärdsplan.

§13 Stadens flyktingmottagande

Yttrande över revisionsrapport (dnr 420/83-07)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 april 2007.

Dnr 510-159-2007.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till revisionskontoret

§14 Reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-1113/2007

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 april 2007.

Dnr 510-208-2007.

Sammanfattning

Förvaltningen anser det positivt att riktlinjerna reviderats och gjorts tydligare och mer strukturerade både avseende handläggning och krav på motprestation från klienternas sida. Till stora delar arbetar dock förvaltningen redan utifrån ett sådant förhållningssätt. Förvaltningen vill dock framhålla några punkter där riktlinjerna behöver förtydligas ytterligare och justeras.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Karlsson (v) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande

”Förslag till beslut

  1. Stadsdelsnämnden beslutar att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut

  2. Stadsdelsnämnden anför följande

Alla människor har en inneboende vilja att leva sitt liv på egna premisser; att klara sig själv och inte vara beroende av andra. Från samhällets sida är det vik­tigt att stödja och förstärka den enskildes förmåga att finna vägar till självstän­dighet och egen försörjning. Det yttersta skyddsnätet, när ingen annan försörj­ning är möjlig, är ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Syftet är att männi­skor alltid ska vara garanterade en viss miniminivå av levnadsstandard. Utgångspunkten måste vara att människor både vill och kan ta ansvar för sin egen försörjning.

Det verkar råda en allmän missuppfattning om vad begreppet ”arbetslinjen” innebär, såväl inom de borgerliga partierna som inom Stockholms stad.

Enligt nationalencyklopedin definieras arbetslinjen som ”En huvudprincip i svensk arbetsmarknadspolitik (alltsedan 1930-talets krisuppgörelse) vilken innebär att arbetssökande i första hand ska erbjudas arbete eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Först när sådana åtgärder inte räcker till skall kontant arbetslöshets­understöd lämnas.”

Att uteslutande prata om kontroll och ökade krav som lösningen på alla pro­blem, visar att man inte har förstått hur verkligheten ser ut för alla de som är arbetslösa och sjuka. Att endast ställa krav utan att ge möjligheter är ingen lös­ning på de arbetslösas problem. Kort sagt har arbetslinjen två sidor; å ena sidan handlar det om skyldigheten att stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att göra sin insats, och å andra sidan handlar det om den enskildes rätt till ett fullgott arbete eller en aktiv arbetsmarknadspolitik som syftar till ett arbete. Den politik som nu förs av den borgerliga regeringen och av de borger­liga i Stockholms stad, som innebär kraftiga nedskärningar på arbetsmarknads­politiska åtgärder, är att frångå arbetslinjen.

Vi anser att det är en självklarhet att arbetsföra personer ska stå till arbets­marknadens förfogande för att vara berättigade till försörjningsstöd. Den enskilde ska delta i av staden anordnad verksamhet och det är relevanta insatser som ska erbjudas. Så arbetade vi under den förra mandatperioden och så anser vi att det ska fungera under denna mandatperiod. Vi anser dock att det är vik­tigt att de krav som ställs är rimliga och att de verkligen leder individen framåt, till ett arbete. Vi tror inte att piskan löser allt utan att moroten är att föredra.

Det är viktigt att komma ihåg att de borgerliga innan valet lovade en jobbga­ranti för alla som ansöker om ekonomsikt bistånd på grund av arbetslöshet. Löftet innebar att alla skulle garanteras jobb inom fem dagar till avtalsenlig lön. Detta verkar nu ha förvandlats till en ”plan” eller en ”insats” inom fem dagar - något helt annat än ett arbete. Detta tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på alliansen och faktiskt trodde på löftet om jobbgaranti.

Vi anser att det är tveksamt att ställa generella krav om långa arbetsmarknads­pendlingar och krav på att flytta för att få jobb. Det är i sådana lägen oerhört viktigt att ta individuella hänsyn, framför allt till barns situation men även till den övriga familjesituationen.

I Dagens Nyheter kunde vi igår 2007-05-14 läsa om ”Fattiga barn” i Stockholm

Antalet barn som lever i en familj som har haft ekonomiskt bistånd en längre tid har blivit fler. Den största ökningen finns i vår stadsdel, Hässelby-Vällingby. Detta är en situation som drabbar barnen hårt.

Det är bara att konstatera att de borgerliga nu när SL-kortet tas bort ur normen drar undan cirka tio procent av inkomsten för de allra fattigaste stockholmarna för att spara 40 miljoner som kan hjälpa till att finansiera skattesänkningen. Vilka hänsyn tas till barnen i dessa fall? De borgerliga verkar blunda för att även arbetslösa och personer som av andra skäl uppbär ekonomiskt bistånd kan ha barn, och att barnen drabbas hårt när familjens inkomster sänks. Det är vik­tigt att se förslagen på hårdare tag och stramare bidragsgivning ur ett barnper­spektiv. Vi anser att det är en självklarhet att barn ska beaktas i kommunala be­slut och att vi som politiker har ett stort ansvar för att se till att staden lever upp till barnkonventionens krav om att alla barn har rätt till en skälig levnadsstan­dard.

Även personer som har ekonomiskt bistånd som sin försörjning är i behov av att kunna röra sig utanför sitt bostadsområde, för att handla, söka jobb eller hälsa på bekanta etcetera. Därför anser vi att det är viktigt att även SL-kort inkluderas i levnadsomkostnaderna och att de som får ekonomiskt bistånd för att klara sin försörjning inte sätts i stadsdelsarrest.

Dessutom anser vi att det är upprörande att direktiv har gått ut till stadsdelarna om att inte inkludera SL- kort i normen, trots att de nya riktlinjerna för ekono­miskt bistånd ännu inte har beslutats av kommunfullmäktige.”

Särskilt uttalande

Ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Urklipp ur Miljöpartiets förslag till budget Stockholms stad 2007:

Varje stadsdelsnämnd ska utveckla verksamheter för individuellt stöd, vägled­ning och kompetensutveckling för arbetssökande som har försörjningsstöd. Stadens organisation och tjänstemän ska utforma kvalitetskrav på verksamhe­terna. I dessa ska ett individuellt bemötande ges och den enskildes egna öns­kemål och förutsättningar beaktas. I verksamheterna ska alla arbetssökande erbjudas vägledning och jobbcoachning samt kompetensutveckling såsom utbildning, arbetsträning mm. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte för­mår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd.

Att tvingas ut i en slags kommunala beredskapsarbeten efter fem dagars social­bidrag är ett ovärdigt system där människor riskerar att hamna i ett läge utan rättssäkerhet. I de fall försörjningsstödtagare utför arbete t ex i en verksamhet som kommunen anordnar så ska lön för arbete utgå.

Myndigheterna lever inte alltid upp till Socialtjänstlagens krav på individuella bedömningar före avslag. Familjer ska inte behöva riskera att få en hel månads försörjning indragen där­för att man t. ex. varit sjuk ett par dagar utan att hinna meddela detta i tid. I stället behövs bra verksamheter med individuellt stöd och vägledning.

Stadens organisation och tjänstemän ska ha kvalitetskrav på sin verksamhet, för att kunna ge ett individuellt bemötande där den enskildes egna önskemål och för­utsättningar beaktas. Vi behöver arbeta för att skapa ett mänskligare arbetsliv där alla människor får plats. Idag finns inte arbete för alla dem som är utan jobb.

Barnperspektivet ska vara vägledande Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Att vräkas från sin bostad är en av de svåraste händelser någon kan råka ut för. Att inte längre ha ett eget hem – en fast punkt i tillvaron - blir mycket svårt. I de fall där barn ingår i de vräkta hushållen blir konsekvenserna än värre. Orsaken till att personer vräks från sina bostäder är i de allra flesta fall ekonomiska och sociala förhållanden. Det innebär att en redan svår situa­tion förvärras ännu mer genom vräkning. Därför ska inte familjer med barn avhysas.

SL-kortet ska ingå i normen för försörjningsstöd I Stockholm kan avstånden vara stora både fysiskt och mänskligt. Att kunna förflytta sig inom staden är en mänsklig rättighet, och risken är stor att människor isoleras om denna möjlig­het inskränks. SL-kortet skall därför ingå i normen för ekonomiskt bistånd.

Miljöpartiets förslag:

· Att erbjuda verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensut­veckling åt alla arbetssökande med försörjningsstöd. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i dessa verksamheter.

· Att inte införa krav på motprestation som huvudregel för att få försörjnings­stöd

· Att förhindra att barnfamiljer vräks

· Att låta SL-kortet ingå i normen för ekonomiskt bistånd

· Att särskilt beakta barns behov när vuxna söker ekonomiskt bistånd”

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), tjänstgörande ersättare Fatima Nur (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (s):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§15 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

 

Dnr 013-215-2007.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§16 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 15 maj 2007.

Dnr 010-216-2007.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§17 Utegrupp i förskolan Solleftegatan 14, Råcksta

Redovisningsärende

Dnr 402-218-2007

Ärendet utgår från dagens sammanträde.

§18 Redogörelse av frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de fråge­ställ­ningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.

Nedan följer några frågor som togs upp

· Flera Hässelbybor är oroliga inför planer att bygga nya hus vid Sparrisbacken i Hässelby.

· Skolörtens äldreboende; trygghetslarmets räckvidd är dåligt, oputsade fönster i allmänutrymmena, störande sprängningsljud, stopp i sopned­kastet, ingen att vända sig till när det är något man vill påpeka.

· Solbacken tomtmark bör kunna bebyggas med ett äldreboende

· Positivt om verksamheten vid Oasen och att det är öppet hus den 25 maj vid Lovisa dagverksamhet.

· Oro för budgetunderskottet avseende äldreomsorgen.

· Växthusen vid Solbacken. Förslag att flytta dem till tomten vid Lokstallet.

· Apoteken sänder medicin per post. Problem med små brevlådor i fastig­heterna.

· Feriearbeten. Missnöjd med att arbetsperioden sänkts från tre till två veckor. Orsaken är att fler ungdomar skall kunna få feriejobb.

ÖVRIGA FRÅGOR

§19 Anmälan av skrivelser

Brist på förskoleplatser i stadsdelen

Anmäld skrivelse från Berit Kruse (s)

Dnr 403-258-2007

Den ökade ungdomskriminaliteten i stadsdelen

Anmäld skrivelse från Berit Kruse (s)

Dnr 511-259-2007

Behovet av en folder ”Lättläst om stadsdelsnämnden”

Anmäld skrivelse från Berit Kruse (s)

Dnr 003-260-2007

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.