Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-01-27

Sammanträde 2009-01-27

Datum
Klockan
19:00
Plats
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen nb, Vällingby torg 43-51, VÄLLINGBY

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Klockan 18:30: Information om projektet Äldrelyftet .

Vd Anders Nordstrand från Micasa

1 Öppnande av sammanträdet

3 Protokolljusterare och tid för justering

4 Förvaltningschefens information

- Information om preliminära bokslutssiffror.
-
-

Redovisning från Medborgarcaféet

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Inkomna Medborgarförslag - Inkomna handlingar

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala handikapprådet.

Nya beslutsärenden

9 Bidragsansökan från Medborgarhuset Trappan - Vällingby kultur- och medborgarhusförening.

10 Grimstagatan 170, kv. Nicklet 3 i Grimsta - ombyggnad till förskola.

Inriktningsbeslut.
Dnr 302-010-2009
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Remisser

11 Planering för boenden för äldre i Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-2510/2008
Dnr 006-533-2008
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

12 Brist på brådska - en översyn av aktivitetsersättningen, SOU 2008:102

Remiss från Kommunstyrelsen dnr 006-663-2008.
Dnr 006-663-2008
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Stockholms översiktsplan.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, dnr 2008-19723.
Dnr 006-675-2008
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

14 Uppdragslista.

15 Redovisning angående tillsyn av säkerhet, trygghet och god omsorg i enlighet med SOSFS 2006:11 med flera frågor.

Dnr 600-534-2008

Övriga frågor
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (145 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2009-02-03.

§4 Förvaltningschefens information

  • Stadsdelsdirektör Leif Spjuth informerade muntligt om årsredovisningen för 2008 och om de preliminära bokslutssiffrorna. Ärendet behandlas vid nämndens sammanträde den 10 februari 2009.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställ­ningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.

  • Ungdomsrån / misshandel
    Flera ungdomar och föräldrar framförde sin oro över de misshandelsfall och rån (och olaga hot) som utförs av vissa ungdomar mot andra ungdomar.

Överens om att alla intressenter måste träffas för att komma åt och stoppa problemet.

  • Enkät äldreboende
    Fråga om vissa siffror i en genomförd enkätundersökning inom äldreomsorgen i staden, verkligen stämmer.

Förvaltningen framförde att en ny enkätundersökning är på gång och kommer att presenteras i vår

  • Trappans framtid
    Fråga om Trappans framtid under och efter ombyggnationen och om byggfrågor i allmänhet i staden.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes att inga medborgarförslag har inkommit till förvaltningen.

Anmäldes vidare förteckning över inkomna handlingar till

Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning.

Dnr 000-012-2009.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 19 januari 2009.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens handikappråd

Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 19 januari 2009.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Bidragsansökan från Medborgarhuset Trappan – Vällingby kultur- och medborgarhusförening

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2009.

Dnr 004-653-2009.

Sammanfattning

Medborgarhusföreningen Trappan har inkommit med ansökan om verksamhets- och hyresbidrag för verksamhetsåret 2009. Utifrån detta har stadsdelsnämnden uppdragit till förvaltningen att handlägga frågan. Förvaltningen föreslår att en hyresersättning för våren 2009 på 125 000 kr utbetalas mot att stadsdelsnämnden fritt får bruka Trappans möteslokaler under denna tid. Enligt Svenska Bostäder ska Trappans lokaler evakueras för renovering sommaren 2009. Generellt verk­samhetsbidrag föreslås ej utgå.

________________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att Medborgarhusföreningen Trappan erhål­ler verksamhetsbidrag om 50 000 kr, samt en hyresersättning om
125 000 kr för Stadsdelsförvaltningens brukande av lokaler upp till samma nivå under första halvåret 2009. För allt nyttjande därutöver betalar stadsdelsförvaltningen gängse hyra samt

att i övrigt bifalla förvaltningens förslag till beslut, samt
att därutöver anföra:

Stadsdelsnämnden tycker att det är rimligt att avseende våren 2009, utan spe­cifika villkor, bevilja medborgarhusföreningen Trappan hyresersättning på 125 000 i väntan på att det nödvändiga renoveringsarbetet kommer igång.

Vi avser också, tills dess renoveringsarbetet kommer igång, behålla Trappan som normal sammanträdeslokal för våra nämndsammanträden. Men, då mot gängse lokalhyra gång för gång när hyresersättningen är förbrukad.
På samma sätt vill vi gärna uppmuntra vår förvaltning att fortsätta hyra möteslo­kaler i Trappan.

Stadsdelsnämnden värnar om kulturfastigheten Trappan och föreningsverk­samheten där. Vi hade räknat med att det renoveringsarbete Trappan behöver redan skulle ha kommit igång.

Nu får vi dock avvakta en fastställd tidsplan från fastighetsägaren.

Vi utgår dock ifrån att renoveringsarbetet kommer igång till sommaren 2009 och att verksamheten i lokalerna då evakueras under renoveringsperioden.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. Stadsdelsnämnden beslutar att utbetala hyresbidrag med 378.000 kr till
    Trappan för år 2009.

  2. Stadsdelsnämnden beslutar att utbetala 500.000 kr till Trappan för
    kulturverksamheten år 2009.

  3. Stadsdelsnämnden anför vidare

Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet anser att de medel som Trappan ansöker om för år 2009 är rimliga. I ansökan beskrivs både det kulturella innehållet i verksamheten samt kostna­der för hyra helår 2009.

I 2008 års beslut angående Trappans bidragsansökan var alla partier överens om att Trappan skulle bevaras som kulturell mötesplats i Hässelby-Vällingby och vi utgår ifrån, och har inte hört annat än, att det finns en politisk enighet i nämnden inför 2009 års verksamhet.

Ett dilemma är att Svenska bostäder ännu ej givit tydligt svar på när en om­byggnad ska kunna genomföras. Med tanke på att beslut ska tas om denna om­byggnad, upphandling av tjänster som ska verkställa densamma gör vi bedöm­ningen att verksamheten i Trappan kan fortsätta under hela 2009.

Ombyggnadstanken har för övrigt funnits sedan 2002 så att det finns behov av att stadsdelsnämnden åter igen tar kontakt med fastighetsägaren, både angå­ende hyresreduktion och klargörande tidsplan för ombyggnad.

I övrigt hänvisar vi till den information som ges i ansökan från Trappan.”

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande.

Votering

Votering begärdes och genomfördes med följande propositionsordning:

Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s yrkande.

Nej-röst för bifall till (s+v+mp):s yrkande.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen avslutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (m),
Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Elias Granqvist (m),
Helen Jäderlund Eckardt (fp), Fredrik Wallén (kd), Birgitta Wahlman (m)

mot 6 nej-röster Berit Kruse (s), Emma Lennartsson (s), Bengt Roxne (s),

Seyfi Dogan (s), Leif Larsson (v), Birgitta Wosse (mp) har stads­delsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s yrkande.

Ersättare Elisabeth Bäckström (m) och ersättare Kaj Nordquist (s) deltog ej i beslutet på grund av jäv.

§10 Ombyggnad till förskola – Grimstagatan 170, kv Nicklet 3 i Grimsta

Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 8 januari 2009.

Dnr 302-010-2009.

Sammanfattning

I kv. Nicklet 3 på Grimstagatan 170 i Grimsta föreslås en förskola anpassad för ca 90 barn byggas i en före detta kontorslokal som idag står tom. Förvaltningen har i samarbete med den privata fastighetsägaren utarbetat en utredningshand­ling som ska ligga till grund för fortsatt projektarbete.

Grimstas, Vällingbys och Hässelby Gårds befolkningar kommer enligt Usk:s statistik att öka kraftigt under den kommande tioårsperioden. Det kommer i dessa stadsdelar fattas ca 250 platser fram till år 2012. Det är därför angeläget att anpassa förskolorna i hela det aktuella området så att platsgarantin kan hållas.

_________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att fortsätta planeringen av pro­jektet med beställning av förslagshandlingar.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens begäran om att fortsatta
    planeringen av projektet med att bygga om en lokal på Grimstagatan 170
    till förskola.

  1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att planera för att bygga en ny för­skola Grimsta gärna i nära anslutning till områdets vackra grönområden.

  1. Stadsdelsnämnden anför följande

Barnen i Grimsta förtjänar bättre

För oss är det viktigt att tillgången på förskoleplatser hela tiden motsvarar den efterfrågan som finns i vår stadsdel.

Ingen ska behöva vänta mer än tre månader på att få en förskoleplats och helst ska stadsdelen kunna tillmötesgå de föräldrar som önskar en plats i närområdet. Alla möjligheter att bygga ut förskolan och öka antalet platser i stadsdelen ska naturligtvis prövas. Stadsdelen och nu Grimsta är i behov av förskoleplatser.

Vi finner dock att förslaget som förvaltningen presenterar i detta ärende är ytters olämpligt med tanke på det trånga läget mellan Bergslagsvägen och Grimstagatan. Bergslagsvägen är idag en starkt trafikerad led där trafiken stän­digt ökar. Förskolan skulle bli inträngd omgärdad av trafik med ett fåtal meter mark runt huset vilket inte ger utrymme till varken utelek eller frisk luft. Lokalen i fråga är snarast att betrakta som bullerskydd för övriga byggnader i Grimsta och är varken lämpliga som bostäder eller förskolor.

Därför tar vi kraftigt avstånd från detta förslag. Vi tycker att barnen i Grimsta förtjänar bättre. Grimsta är en stadsdel som behöver lyftas – med hjälp av kloka investeringar. En ny förskola kanske i nära anslutning till områdets vackra grönområden skulle vara en investering som inte bara är bra för barnen utan också för området i stort och skulle kunna höja områdets attraktionskraft.

Därför föreslår vi att förvaltningen får i uppdrag att ta fram ett sådant alterna­tiv. Det tomma huset vore naturligtvis bra att fylla med aktiviteter och vi kan se verksamheter för ungdomar eller vuxna som tänkbara i dessa lokaler.”

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m) yrkade bifall till förvalt­ningens förslag.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Votering

Votering begärdes och genomfördes med följande propositionsordning:

Ja-röst för bifall till (m+fp):s yrkande.

Nej-röst för bifall till (s+v+mp):s yrkande.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen avslutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (m),
Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Elias Granqvist (m),
Helen Jäderlund Eckardt (fp), Svante Erlandsson (m), Birgitta Wahlman (m)

mot 6 nej-röster Berit Kruse (s), Eva Oivio (s), Bengt Roxne (s),

Seyfi Dogan (s), Leif Larsson (v), Birgitta Wosse (mp) har stads­delsnämnden beslutat enligt (m+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§11 Planering för boenden för äldre i Stockholms stad

Remiss från Kommunstyrelsen, äldreroteln, dnr 327-2510-2008

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 januari 2009.

Dnr 006-533-2008.

Sammanfattning

Äldrenämnden har på uppdrag av kommunstyrelsen genomfört en kartläggning av särskilda boenden för äldre, bedömt efterfrågan och utrett det framtida be­hovet av olika boendeformer i Stockholms stad. Utgångspunkten har varit att planera med sikte på år 2020. Enligt rapporten bedöms behovet av heldygns­omsorg minska med 2 procent, cirka 20 platser, i Västerort. Valfrihetssystemet avseende vård- och omsorgsboenden och möjligheten att upphandla löpande med stöd av en ny lag, Lagen om valfrihet som införs 2009, medför en osäker­het om hur utbudet av vård- och omsorgsboenden kommer att se ut inom några år. Äldreförvaltningen anser mot denna bakgrund att det är viktigt att noga överväga vilka boenden som är lämpliga att upphandla för entreprenaddrift och vilka som är mindre lämpliga.

_________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver:

Det är mycket angeläget att stadsdelsnämnden noga följer utvecklingen och möter behovet av de boendeformer som efterfrågas. Mycket viktigt att noga följa effekterna av de nya riktlinjerna för biståndsbedömning och den nu in­förda valfriheten för vård- och omsorgsboenden.

Idag är de boende på sjukhem, ålderdomshem, servicehus m.m. ofta mycket sjuka. Det finns ett stort behov av en större mångfald och fler nyanser av bo­enden. Önskemål finns om fler mellanboendeformer. Det är bra att man kan bo hemma om man vill, men det får aldrig bli ett tvång.

I förslaget till Äldreboendeplanering har de äldre själva fått komma till tals, genom en efterfrågeanalys. Det behövs ett varierat utbud av bostäder som tar hänsyn till äldres individuella behov av social gemenskap och trygghet. Den pågående utvecklingen visar att det finns utrymme för och en efterfrågan på bostäder och boendeformer som kan komplettera ordinärt boende av traditio­nellt slag och dagens särskilda boende.

Bostäder som erbjuder viss service, möjlighet till gemenskap, aktiviteter och god tillgänglighet. Studier visar att om den äldre får tillgång till en senior- eller trygghetsboende kan även behovet av särskilt boende med heldygnsom­sorg minska.

Kommunstyrelsen har i budget 2009 fått i uppdrag att utveckla ett Trygg­hetsboende som en ny boendeform för äldre i staden. Det är glädjande att Nälsta Servicehus är det första boendet, som beslutats av Kommunstyrelsen och Hässelby-Vällingby Stadsdelsnämnd att bli ett Trygghetsboende. Detta är en bra satsning, för att erbjuda våra äldre i stadsdelen fler nyanser av bo­enden.

Servicehusen har alltjämt en viktig roll att fylla och är en del i mångfalden av boende- och stödformer.

Nya riktlinjer för biståndsbedömning har införts. En av de avgörande föränd­ringar som har gjorts av den nuvarande majoriteten är att slå fast att sociala skäl, oro och ålder ska beaktas vid bedömning av servicehusboende.

I Stadshusets budget 2009 har alliansen beslutat en omfattande och ambitiös satsning på underhåll av stadens vård- och omsorgsboenden. Många fastig­heter lider av ett kraftigt eftersatt underhåll. Därigenom kan boendemiljön för stadens äldre få ett rejält lyft. Staden ska också satsa på nyproduktion av om­sorgsboenden. Nybyggda omsorgsboenden kan byggas mer lokaleffektiva och mindre institutionslika.

Vi delar förvaltningens uppfattning att det finns behov av korttidsplatser på Råcksta Vård- och omsorgsboende.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att

  1. i huvudsak godkänna förvaltningens förslag

  2. därutöver anför följande

I ärendet framkommer med all tydlighet vilken osäkerhet som vi står inför när det gäller planering inför framtida byggande av äldreboenden.

En osäkerhet som förstärks av den privatisering som staden nu genomför, där man lämnar ifrån sig möjligheten att ha ett samlat ansvar för verksamhetsloka­ler och där de få äldreboenden som blir kvar i kommunens regi får bli brickor

i ett ekonomiskt spel.

Vi delar självfallet Kommunstyrelsen Pensionärsråds uppfattning att staden måste driva en avsevärd del av äldreboendena i kommunal regi både för att upprätthålla kompetensen och ge äldre en reell möjlighet att välja en trygg kommunal utförare. Vi anser även som nämndens pensionärsråd att det är viktigt att stadsdelens behov av boenden tillgodoses.

Staden har idag ett överskott av lägenheter i servicehus. Den genomförda un­dersökningen om intresset för servicehus visar att det finns ett stort intresse bland äldre att flytta till servicehus. Många avstår dock från att söka då man räknar med att få ett avslag. Det måste klargöras om de nya riktlinjerna följs och om möjligheten till positivt beslut finns utifrån de ekonomiska ramar som avsatts, innan man fastställer behovet. En möjlighet att beakta är om äldre som inte kan bli föremål för ett biståndsbeslut ändå skulle kunna flytta till ett servi­cehus. Det visar sig i undersökningen att tryggheten av att veta att det finns personal i närheten är viktig för många. För andra räcker det med att tillgäng­ligheten och möjligheten till gemenskap tillgodoses i ett seniorboende.

Att flytta in utan biståndsbeslut kan regleras på annat sätt. Möjligheten att söka för att få ett biståndsbeslut ska hela tiden kvarstå. I många servicehus har man redan idag aktiviteter som riktar sig till äldre utanför huset - möjligheten att äta i restaurang, öppen dagverksamhet etc. Det som skiljer sig åt är tillgång till sjukvård etc. som kräver biståndsbeslut. Det här var tidigare ett stort problem för många servicehus i staden, där boende utan biståndsbeslut tog del av servi­cen och därmed bidrog till en kostnad som inte gav någon ersättning från sta­den. Problemet bör kunna lösas. Äldre som inte kräver den omvårdnad som ett biståndsbeslut ger skulle istället kunna bli en tillgång för servicehuset, en frisk­hetsfaktor.

Tyvärr har många tillagningskök i anslutning till vård- och omsorgsboenden lagts ned pga. av att ombyggnadsbehoven ansetts vara för kostsamma. Vi me­nar att även inom detta område måste det sökas en lösning, som kombinerar fördelarna för de äldre att kunna njuta av mat tillagad på plats med ett resursef­fektivt miljötänkande som minimerar transporter. Exempelvis bör restaurang­erna kunna drivas som sociala kooperativ och marknadsföras som sociala träff­punkter i närområdet, så att ännu fler pensionärer kommer dit och äter.

Vi välkomnar att utredningen lyfter fram vikten av att det ska finnas korttids­vård med olika inriktningar och att korttidsvården i första hand ska bedrivas på särskilda enheter enligt äldreplanens intentioner.

Tyvärr har väl fungerande korttids och växelvårdsenheter lagts ned i rent be­sparingssyfte, vilket allvarligt försämrar kvaliteten för de äldre och ökar oron hos anhöriga. Korttidsvård kan inte jämföras med sjukhusvård och bör i största möjliga utsträckning vara enkelrum med eget hygienutrymme.

Vi kan notera att det är ett väldigt stort avstånd mellan den borgerliga allian­sens vallöften och hur det har blivit i praktiken. Trots löften om att servicehu­sen ska vara kvar saknas beslut. Tvärtom läggs servicehus ned och vård- och boendeplatser avvecklas. Trots på pappret generösare riktlinjer får de äldre i staden stå med mössan i hand och tigga sig till ett boende som de egentligen enligt de politiska intentionerna skulle ha rätt till. Detta visar på brist både på styrning och politiskt ansvarstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp):s förslag.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§12 Brist på brådska – en översyn av aktivitetsersättningen, SOU 2008:102

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 29 december 2008.

Dnr 006-663-2008.

Sammanfattning

I betänkandet Brist på brådska – en översyn av aktivitetsersättningen föreslår utredningen bl.a. att aktivitetsersättning avskaffas. Istället införs en ny ersätt­ning, sjukersättning till unga (SU). Endast den som för all överskådlig framtid helt saknar arbetsoförmåga kan beviljas SU. För personer med medfödd, eller tidigt förvärvade funktionsnedsättningar behövs en helt ny ersättning. En mer omfattande utredning föreslås för att se över gruppens försörjningssituation. Utredningen föreslår också att Arbetsförmedlingen får ett tydligare ansvar för unga personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp att komma ut på arbetsmarknaden.

Förvaltningen är positiv till utredningens förslag och vill understryka vikten av att Arbetsförmedlingens uppdrag blir tydligt och att det bl.a. framgår vilka målgrupper som omfattas av uppdraget.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet instämmer i förvalt­ningens förslag till beslut, men tillägger följande:

Gruppen funktionshindrade ska nu utsättas för den moderata arbetslinjen. Den består konsekvent i att det är de arbetssökande som inte anstränger sig tillräck­ligt. I utredningen brist på brådska skissas några förslag.

Antalet människor med aktivitetsersättning ska minskas. Ja, begreppet ska till och med försvinna. De som under inga omständigheter kommer att få något jobb alls ska få Sjukersättning för unga istället.

Nödvändiga förslag om hur arbetsgivare; kommun, landsting och staten ska ta större ansvar lyser med sin frånvaro. Likaväl som förslag om hur det privata näringslivet skulle kunna öka sina ambitioner att anställa människor med funk­tionsnedsättningar.

Det planeras ingen kampanj för att påverka attityderna hos arbetsgivare och re­kryterare.

Det finns inget att invända mot att ansvaret i dessa frågor förs från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen. Det talas om ett ökat ansvar för Arbetsförmedlingen för unga funktionsnedsatta. Och det låter inte så dumt.

Verkligheten är dock att just nu så skingras den Samlade kompetens som finns på arbetsförmedlingen i Sundbyberg i dessa frågor för världens alla vindar.

Istället för att funktionshindrade arbetssökande går till en speciell arbetsför­medling med specialkompetens ska man gå till sin lokala förmedling som sedan ska konsultera sakkunniga.

Detta låter teoretiskt helt rätt, men får i det korta perspektivet katastrofala kon­sekvenser. När arbetslösheten går upp generellt, så får en av de allra svagaste grupperna mycket svårare att få det stöd som man behöver och har rätt till.

Att studiefinansieringsansvaret kommer dit det annars ligger är bra. Det finns heller ingen anledning att inte välkomna en ordentlig utredning av situationen för dessa grupper.

Då borde man väga in åtminstone 2 saker till

För det första:

Det krävs en ordentlig attitydförändring till funktionshindrad arbetskraft.

Funktionsnedsättningen är i många fall irrelevant i den faktiska arbetssituatio­nen. Ingen människa är bara funktionshindrad. Det finns alltid en produktiv kapacitet. Det handlar om att se möjligheter och inte bara hinder. Detta måste förmedlas tydligt till potentiella arbetsgivare.

Staten, landstingen och kommunerna borde här gå före. Det kan beslutas poli­tiskt och effektueras genom bland annat en offensiv upphandlingspolitik.

För det andra:

En mycket betydande del av gruppen människor med funktionshindret har inte förvärvat sina nedsättningar som unga. Tvärtom är det vanligen så att funk­tionsnedsättning kommer långt senare i livet.

Eftersom vi här talar om arbetsmarknadsfrågor, så är det nödvändigt att också belysa och bearbeta situationen för människor som efter 30 års ålder blivit funktionsnedsatta.

Istället för förödande skattesänkningar, så vill vi satsa på offensiva invester­ingar inom detta område för att staten, landstinget och Stockholms stad ska kunna leva upp till sina program 2010.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§13 Stockholms översiktsplan – samrådsunderlag oktober 2008

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 januari 2009.

Dnr 006-675-2008.

Sammanfattning

Stockholm växer, förvaltningen anser att det är viktigt att det sker på ett sådant sätt att stadsdelsområdets grönstrukturer som utgörs av både natur- och park­mark samtidigt kan bevaras och utvecklas. Mälarens stränder är viktiga för fri­luftslivet. Särskilt bör strandpromenaden beaktas så att visionen om en konti­nuerlig strandpromenad från Kyrkhamn till centrala staden på sikt kan realise­ras. Beträffande Vinsta företagsområde så bör återstående obebyggda delar re­serveras för olika verksamheter och företag och inte bebyggas med bostäder. Vid Vällingby centrum bör verksamhetsområdet kring Jämtlandsgatan bevaras och utvecklas. Tvärförbindelser är viktiga när stadsdelsområdet växer, därför bör reservatet för spårvägen i Hässelby bevaras för framtida utbyggnad av spårväg. Åtgärder i bebyggelsestrukturen för att minska behovet av transporter och bilpendling kan på sikt få stora positiva effekter. Om trafiksystemen dess­utom förändras till förmån för kollektiva transporter, cykel- och gångtrafikanter skulle personbilstrafiken i kommunen kunna minska.

________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver:

Initiativet till och arbetet med Stockholms översiktsplan ger en historisk möjlighet att planera hur vårt framtida Stockholm ska se ut. Stockholm växer; år 2030 kommer vi att vara en miljon invånare. Den nya översikts­planen ska möjliggöra en inriktning på en tätare, tryggare och miljövänligare stad.

Tidigare skilde man på stad och förort. Förorterna i ytterstaden lades som pärlband utefter de tänka t-banelinjerna, men var och är som isolerade öar.

Även inom öarna uppstod olika ”reservat” – här var det lilla trygga radhus­området, på andra sidan gatan byggde man mastodontområdet med

bara hyreshuslägenheter, och nere vid sjön härskade de dyra villorna i ensamt

majestät. Befolkningen delades upp, naturliga mötesplatser saknades.

Man skilde även nogsamt på bostäder och arbetsplatser – och aldrig möttes de tu.

Vi har nu börjat lära av misstagen, och försöker nu bygga en integrerad stad – i ordets alla bemärkelser. Unga och gamla, rika och mindre bemedlade, svenskar och utrikes födda – vi vill inte delas upp längre. Bostäder, arbets­platser, butiker, rekreationsområden, förskolor, hantverksstäder, kulturmil­jöer – allt behöver finnas tillsammans i en stad.

Vi måste även få möjligheter att förflytta oss genom hela vår stad, oavsett skäl. För detta krävs såväl en väl utbyggd och trygg kollektivtrafik, som fun­gerande och moderna trafiklösningar. För Hässelby-Vällingby är detta ännu inte fallet.

Arbetet med översiktsplanen bör för Hässelby-Vällingby del fortsätta med ett lokalt och brett förankrat planeringsarbete för vår stadsdels framtid. Stadsdelen behöver få samla sig kring hur och i vilken riktning den ska ut­vecklas. Då behöver alla aspekter tas med samtidigt; bostadsförsörjning, in­tegration, arbetsplatser, social- och kommersiell service, rekreation, kollek­tivtrafik, bil-, båt- och cykeltrafik, företagsutveckling, miljö, utbildning, trygghet och kultur. Detta arbete inleds för vår del med den övergripande översiktsplanen som startskott.

I arbetet vill vi även involvera vår grannkommun Järfälla, för att på detta sätt utöka samarbetet kring för oss båda viktiga frågor.

Man talar i planen om regionala kärnor och att det mellankommunala samar­betet måste öka, då arbetsmarknaden omfattar delar av både Uppsala- och Södermanlands län. Detta är bra.

Samarbetet mellan kommunerna i hela regionen är även en viktig faktor när man skall sälja Stockholm som Skandinaviens huvudstad.

För oss inom Alliansen ser vi arbete och företagande som fullständigt livs­nödvändiga aspekter i en översiktplanering. Vi ser gärna att skrivningarna i Översiktsplanen därför utökas till att ändå mer omfatta företagande, arbets­platser, och näringslivsutveckling. T ex kunde ordet ”tillverkningsindustri”

få vara med, då endast handel och tjänstesektorn inte räcker för att tillgodose stadens behov av arbetsplatser.

De fokusområden som tas upp i planen måste anpassas till den situation som vi har i Stadsdelen – för att den ska kunna utvecklas till den stadsdel i världs­klass som är vårt mål.

1. Stockholm som staden på vattnet

Som varandes en av Mälarens strandstadsdelar lyfter vi fram våra badplatser och rekreationsmöjligheter längs med vattnet. Att Förbifarten nu beslutats läggas i tunnel, och vi därmed slipper bron över från Ekerö noteras tacksamt.

2. Ett starkt och brett näringsliv och utbildningssystem

Vår stadsdel lanserades på 50-talet som ABC-staden, där A stod för arbete. I dag har vi istället ett gigantiskt och växande arbetsplatsunderskott. Vinsta Företagsområde hade så sent som 1989 4000 arbetsplatser, en summa som idag har halverats. Stora kraftansträngningar behöver göras för att öka ar­betsplatserna i Vinsta, där t ex industri och hantverk med fördel kan etable­ras. Planerna på den ”Gröna Hantverksbyn” är ett sådant initiativ som staden på alla sätt bör stödja. Detta förutsätter t ex att arrendeområdet förändras och erbjuds långsiktiga villkor, vilket direkt skulle leda till investeringar och ut­veckling.

Även i Lövsta finns stora möjligheter att utveckla arbetsplatser, liksom om­rådena runt Vällingby City, och då särskilt genom att överdäcka spårområdet. När det gäller Lövsta bör de tekniska reservaten minska, men vi ska samti­digt säkerställa stadsdelens avfallshantering på bästa sätt.

I stadsdelen finns även möjligheter att få fram fler arbetstillfällen genom nya företag och även generationsskiften. Här behöver både SBR, stadsdelsför­valtningen, Nyföretagarcentrum, banker, Nutek och andra intressenter enga­gera sig mycket.

3. En socialt sammanhällen och levande stad

Den sociala integrationen behöver möjligheter. Ett exempel är den skate­boardramp och den musikverksamhet som byggts upp i Smedshagen och som nu även lockar till sig ungdomarna från Hässelby Villastad. Att Svenska Bostäder enligt de kraftigt försenade planerna nu bygger om lokalen Trappan så att kultur- och föreningsverksamhet säkerställs i Vällingby City är också viktigt. Vi ser mycket positivt på de försäljningar av hyreshusbestånd som gjorts och görs till dels seriösa privata fastighetsägare, och dels till nybildade bostadsrättsföreningar. Detta ökar integrationen.

4. Idrott, rekreation och attraktiva grönområden

För att kunna säkerställa såväl grönområden som bostadsbyggande är det av största vikt att en mer övergripande plan över stadsdelen först görs, så att alla behov garanteras. Med ett fotbollslag på elitnivå och en växande idrottsverk­samhet är det av vikt att planer, hallar, bassänger etc. planeras in i takt med att befolkningen ökar.

5. Ett modernt transportsystem och hållbart resande

Stadsdelen Hässelby-Vällingby har en icke fungerande infrastruktur. Detta har försämrats ytterligare p.g.a. dålig planering vid ny bostadsbebyggelse. Vägar ut ur stadsdelen har låg kapacitet med igenkorkningseffekter.

För resor in till centrala staden har vi enbart trafikleden Bergslags– Drottningholmsvägen – som pga. hög belastning, många trafikljus och andra stopp ofta är igenkorkad.

Andra utfarter från området är dåliga alternativ; de tar lång tid och belastar även miljön – genom att det blir längre körtider. Av den orsaken är det av största vikt att Växthusvägens förlängning in i Järfälla blir klar snarast.

Om ambitionen som framförs i Punkt 6 sid 62 i planen genomförs, kommer det att resultera i att Hässelby-Vällingby blir en ännu mer isolerad stadsdel från den centrala staden och omvärlden - ”Säcken knyts igen”. Istället bör man satsa på att göra infartsleden, Hässelby – Alvik, mera framkomlig ge­nom att exempelvis bygga om Brommarondellen.

Genom att stadsdelen skall växa – fler bostäder - så ökar trafiken. Framkom­ligheten försämras ytterligare, om inget radikalt görs åt den trafiksituation som idag råder och kommer att råda under överskådlig framtid. Det krävs även bra trafikleder för distribution av varor i området och övriga regionen samt att de boende skall kunna komma till sina arbeten i andra delar i stor­stockholmsregionen

Vi behöver flera företag i Västerort. Om vi skall få företag att etablera sig i vårt område, krävs bra kommunikationer, både vad gäller biltransporter som kollektivtrafik.

Övriga exempel är Lövstavägen som fått en försämring genom rondellen vid Johannelunds-tippen. Järfälla har byggt in stopp och busspärrar på Skälby­vägen. Sandviksvägen har fått reducerad kapacitet till Lövstavägen och Maltesholmsvägen. Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen har stopp i båda riktningarna.

Kollektivtrafiken fungerar inte tillfredställande och har dåliga tvärförbindel­ser. Bussarna har många stopp och tar lång tid. T-banan är byggd för att stanna vid varje station. Spårbunden trafik på tvären vore därför en mycket bra sats­ning.

Det viktigaste är att vi, förutom kollektivtrafiken, får trafikleder för bra för­bindelser med såväl centrala staden som våra grannkommuner. Förbifarten är ett måste, men det räcker inte med den. Staden måste planera för långsiktigt hållbara trafiklösningar så att Hässelby-Vällingby både klarar sina nuvarande men även framtida behov av kommunikationer. Det handlar både om trafik och resande in och ut från centrala staden, men också andra strategiska punkter inom regionen. Vår stadsdel riskerar annars att ändå mer bli en isole­rad ö.

6. Bostadsförsörjning i en växande stad

Stadsdelen Hässelby-Vällingby är ett tydligt exempel på att bostadsförsörj­ningen inte har planerats, utan mest bara uppkommit. Stadsdelen består av ett antal isolerade och ointegrerade delstadsdelar; där Grimsta, Hässelby Gård och Västra Smedshagen består av hyreslägenheter, medan Hässelby Villastad, Nälsta och Kälvesta består av villor och radhus.

Bostadsrättsboende, hyresradhus eller stadsvillor är i fullständig minoritet. Totalt i stadsdelen är t ex 87 % av lägenheterna hyreslägenheter.

Sedan en tid tillbaka görs nu försök att bryta detta. Försäljningen av lägen­hetsbestånd i Västra Smedshagen och Hässelby Gård till en seriös privat ak­tör, omvandlingen till bostadsrättslägenheter samt omstyrning av projekt från hyreslägenheter till brf:er är steg i rätt riktning. Mer behöver göras; områdena behöver uppblandas betydligt mer, fler bostadsrätter, hyresradhus och stads­villor behöver komma till och vid ny exploatering måste olika upplåtelsefor­mer blandas. Vi behöver även fler bostäder för stora familjer, för ungdomar och för äldre.

Det Trygghetsboende som planeras i Nälsta är en positiv utveckling. När bo­stadsområden planeras måste även i betydligt högre grad inplaneras gruppbo­städer för funktionshindrade, bostäder för äldre och ungdomsbostäder. Även förskolor, skolor och annan social service behöver planeras in från början. Här bör väljas flexibla lösningar – byggnader som lätt kan omställas från förskola, till gruppbostad, till arbetsplats eller till hyresbostad – allt efter stadsdelens behov.

I översiktplanen framgår att det är viktigt med grönområden, så att männi­skorna får en bra boendemiljö. Detta betyder att man verkligen måste ta hän­syn till de lokala förutsättningarna.

De planer vi fått ta del av, vad gäller bostadsbyggandet i området, skulle kunna omarbetas och mera anpassas till de förutsättningar som finns i områ­det och de önskemål som finns hur ett framtida Hässelby-Vällingby skall vara utformat.

Detta skulle på flera sätt ge en trevligare miljö och bättre trafiklogistik.

Ett utvecklingsområde som särskilt bör uppmärksammas är SL:s spårområde och området mellan Råcksta – Vällingby – Grimsta. Här kan såväl bostäder, arbetsplatser som handel utvecklas sida vid sida.

7. Nya energilösningar och tekniska försörjningssystem

Staden bör nogsamt planera hur Återvinningen vid Lövsta ska organiseras så att minsta miljöpåverkan uppnås. Fler returstationer behöver etableras samt grävas ner i stadsdelen. Utbyggnaden av fjärrvärme som Fortum driver är positiv. Vid all nybyggnation bör de senaste rönen för energibesparing följas.

Som tillägg till texten i Översiktsplanen om solenergi vill vi addera:

”Detta kan ske genom att man på ett systematiskt sätt utnyttjar naturliga ljus­förhållanden, vindskydd och integrera olika miljötekniker som t.ex. sol­energi, värmeväxlare. Jord- och bergvärme vid planering av bostads- . indu­stri- och kontorsfastigheter, för att göra stadsdelen hållbar ur ett energi- och miljöperspektiv”

8. En mångsidig stad för kultur och upplevelser

Här bör ånyo Trappans betydelse nämnas – där förutsättningarna för att en kultur- och föreningsfylld lokal finns som en magnet i Vällingby City är att centrumägaren Svenska Bostäder i samarbete med Kulturnämnd och före­ningsliv möjliggör detta. Planer finns även på ett Aktivitetshus i Stockholms­hems regi i Hässelby där bibliotek, kultur- och föreningslokaler skulle finnas.

I sammanhanget bör pekas på de kommunala bostadsbolagens både möjlig­heter och skyldigheter till att medverka vid arbetet med att skapa en trygg, integrerad och attraktiv boendemiljö i stadsdelen. Den fastighetsägarförening som skapats och den insats som hittills gjorts vad gäller trygghet, brottsföre­byggande och integration från de kommunala och privata bostadsföretagen är här en god början. Stadsdelsförvaltningen är med som både bollplank, sam­ordnare och genomförare.

9. Miljö och hälsa i en tät storstad

Bostadsbebyggelse bör inte planeras så att vi inkräktar på mark som kan vara lämplig för företagsetableringar.

Risk finns alltid att man bygger för nära industriområden och får då problem med buller och andra olägenheter.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen

  2. Stadsdelsnämnden anför vidare

Vi instämmer i det stora hela i förvaltningens synpunkter och förslag. Det är en skrivelse som medborgarna känner igen sig i. Vi vill emellertid komplettera med följande synpunkter

Kyrkhamn

Kyrkhamnsområdet gränsar till Görvälns naturreservat. Tillsammans med Grimsta naturreservat ingår Lövsta-Kyrkhamn-Riddersvik i en av Stockholms gröna kilar – Görvälnkilen. De gröna kilarna anser vi ska bevaras.

Med ett alltmer förtätat samhälle är det viktigt att värna om de naturområden som finns. Naturens läkande kraft för människan blir alltmer uppenbar.

Kyrkhamn är ett unikt och varierat naturområde, branta stup mot Mälaren, lugna vikar och en tystnad som numera är unik. Där finns historiska platser ända från stenåldern.

Området är sen länge ett populärt friluftsområde med både spontant och orga­niserat friluftsliv.

Många av de historiska byggnaderna har varsamt rustats upp och har bland annat blivit konstnärsateljéer.

Vi anser att Kyrkhamn ska bevaras och utvecklas till ett natur- och rekrea­tions- och kulturområde för hela Västerort. Vi stödjer planerna att Kyrkhamn ska ingå i ett kommande naturreservat och därför inte ska bebyggas.

Miljötänkandet har hela tiden funnits med i utvecklingen av området, golf­klubben är t ex miljöcertifierad.

Kyrkhamn har stora möjligheter att utvecklas till en förebild för hela staden när det gäller att skapa det långsiktigt hållbara samhället. Förutsättningarna finns.

Det finns stor kunskap, kreativitet och förslag hos de föreningar och enskilda som under årens lopp kämpat med att utveckla och ta tillvara Kyrkhamns­området. Tillsammans med ny forskning, politisk vilja och andra intresserade kan Kyrkhamns bli en förebild när det gäller miljöhantering.

Samtidigt får framtidens stockholmare får tillgång till ett fantastiskt naturom­råde för rekreation, kultur och friluftsliv.”

Reservation

Tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att bifalla förvaltningens utlåtande som svar på re­missen med följande tillägg:

  1. Planeringen av Förbifart Stockholm lyfts ur översiktsplanen

  2. Hela området Kyrkhamn – Lövsta – Riddersvik skall i framtiden bli naturre­servat och ingen bebyggelse av bostäder skall tillåtas.”

Särskilt uttalande

Ledamot Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande:

”Förvaltningens skrivning är utmärkt och vi önskar komplettera med följande tillägg:

Det stora värdet som de stadsnära grönområdena representerar måste få ett skydd mot exploatering. I vår stadsdel har Grimstaskogens reservat fått de högsta möjliga skattningar av värden såsom ostörd natur, tystnad, kilometer­lång promenadväg med sjökontakt, fri utsikt, goda rekreationsmöjligheter, kulturlandskapsprägel, stor tillgänglighet genom kollektivtrafik inom nära gångavstånd. Allt detta har listats i den inventering av grönstruktur och land­skap som gjorts av Regionplane- och trafikkontoret.

De gröna kilarnas upple­velsevärden för miljonstadens invånare har stor betydelse. Grimstareservatet hör till både Görvälnkilen och Ekerökilen, biologiskt sett. Att kilarna får be­hålla sin sammanhängande struktur och inte fragmentiseras är särskilt viktigt. Endast så kan biologisk mångfald och höga natur- och upplevelsevärden beva­ras.

Att bebygga Lövsta- Riddersvik och Kyrkhamn skulle försvaga det levande bi­ologiska samband som bildas av Görvälnkilen med Grimsta och Judarnskogen som kilens innersta, mest stadsnära struktur. Det är helt klart att ett bygge av motorleden Förbifart Sthlm med högbrobygge rakt in i Grimstaskogen innebär en oreparabel skada på den unika naturmiljön med stor social betydelse för hela Västerorts befolkning. Strandbaden utgör ett viktigt fritidsmål för en stor del av Tenstas, Rinkebys och Kistas invånare, förutom för de kringboende.

Ekologiska tjänster som frisk luft, tystnad och kontakt med fri natur är vad in­vånare i en förtätad storstadsstruktur kommer att efterfråga och sätta ett högt värde på och detta än mer i framtiden.

Slå vakt om grönkilarna! Gå vidare med göra Kyrkhamn - Lövsta till naturre­sevat! Bygg inte miljökatastrofen Förbifart Stockholm!

I Miljökonsekvensbeskrivningen sid 10 konstateras att det inte finns någon pri­oritering uttryckt av att kollektivtrafiken skall gynnas på bekostnad av person­bilstrafiken. Vi anser att en sådan prioritering är nödvändig eftersom ett ökat tryck mot exploatering av grönområdena innebär en försämring av livsmiljön för Stockholms invånare.

Utbyggnad av Förbifarten blir orimlig om dessa värden skall värnas.

Val av trafikutbyggnad har stor betydelse för Stockholmsregionens tillväxt.

Vi vill peka på att en förtätning av stadsbyggnationen kan åstadkommas med en påbyggnad av ytterligare 1-2 våningar på den vidsträckta 30-40-50-tals-bebyggelsen i den nära ytterstaden, där de flesta hus har 3 våningar och saknar hiss. Det skulle innebära en standardhöjning då lägenhetsbeståndet skulle bli mer varierat och en andel även få hiss. De äldre boende skulle gynnas så att de kan bo kvar längre och stadsdelarna skulle få ett ökat underlag för skolor, affä­rer och annan service. Denna typ av förtätning på höjden, där infrastruktur redan finns och kollektivtrafiken är utbyggd måste vara ekonomiskt och ekolo­giskt fördelaktig och borde underlättas och rekommenderas t ex för de kom­munala bostadsbolagens framtida planering.

Vid all nybyggnation skall kollektiv trafikförsörjning utgöra ett absolut villkor. I en modern storstad med en god livsmiljö måste trafikmedel som är energi­effektiva och i framkanten av modern teknik vara normen. Sådana exempel är bra sjöförbindelser samt spårtaxi, balkbana och linbana mm.

Trafiklösningar som kräver liten markåtgång bör vara en inriktning som utreds seriöst med det snaraste.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§14 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 27 januari 2009.

Dnr 000-013-2009.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§15 Redovisning angående tillsyn av säkerhet, trygghet och god omsorg i enlighet med SOSFS 2006:11 med flera frågor

Svar på skrivelse från socialdemokraterna

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 januari 2009.

Dnr 600-534-2008.

Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 16 december 2008, § 26.

Sammanfattning

Socialdemokraterna har i en skrivelse den 28 oktober 2008 begärt en redovis­ning av hur förvaltningen avser att utöva tillsyn enligt Socialstyrelsens före­skrifter och allmänna råd SOSFS 2006:11. Förvaltningen redovisar i ärendet frågorna samt svar på de olika frågorna.

_____________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (s).

ÖVRIGA FRÅGOR

Anmälan av skrivelser

§16 Lägesrapport om Råcksta sjukhem

Anmäldes skrivelse den 27 januari 2009 från ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt (fp) angående Råcksta sjukhem.

Dnr 602-054-2009

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till (m+fp):s skrivelse.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att undersöka verksamheten på Råcksta Sjukhem samt säkerställa att de äldre får den vård och omsorg de har rätt till, med anledning av signaler om brister på boendet. Uppdra­get ska redovisas med start vid nämndens sammanträde den 10 februari.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att vidta erforderliga insatser och att eventuella brister omedelbart ska åtgärdas genom åtgärdsprogram med tillhörande tidplaner.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att till varje nämnd åter­komma med en redovisning från Råcksta sjukhem tills dess att verksam­heten fungerar tillfredställande.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänst­görande ersättare Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

”I december 2008 fick vi genom protokoll från möten mellan anhöriga, förvaltningsledningen och ledningen på Råcksta sjukhem, vetskap om att det fanns missnöje och oro från anhöriga över hur verksamheten bedrevs.

Vid nämndsammanträdet den 16.12 -08 överlämnade socialdemokraterna därför nedanstående skrivning till förvaltningen för beredning för att åtgärder omgående skulle vidtas.

Skrivningen nonchalerades och uppmärksammades inte och ingen information gavs heller till oppositionen om läget på Råcksta vid sammanträdet den 27 januari .

Anhöriga har på olika sätt tagit kontakt med oss och utifrån den bilden vi fått finns det åtskilligt att få svar på och ändra på

Den samlade oppositionen begärde då vid januarisammanträdet en extra nämnd med det snaraste där hela nämnden får chans att diskutera bristerna för att sedan kunna ta ställning till förbättringar på sjukhemmet.

Den borgerliga majoriteten la vid sammanträdet i januari, ensidigt och utan samråd, en egen skrivning som vi i oppositionen ställde oss bakom för att inte ytterligare försena arbetet med förbättringar i verksamheten.

Den extra nämnden som oppositionen begärt kommer att hållas den 3 februari-09.

Vi finner det beklagligt att samarbetsviljan eller förståelsen av vikten av att samarbeta då liknande situationer uppkommer inte finns hos den moderatledda alliansen och vår förhoppning är nu att vi med gemensamma krafter ska kunna kartlägga problemen, vidta åtgärder så att de boende och deras anhöriga kan räkna med en trygg och säker omsorg.

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd 2008-12-16

Stadsdelsnämnden

Angående oro och missnöje över verksamheten på Råcksta sjukhem.

Råcksta sjukhem drivs sedan en tid av Carema AB. I protokoll från möten mellan anhöriga och ansvarig personal från Carema har det framkommit att verksamheten har en hel del brister

I den nya modellen av upphandling av särskilda boenden för äldre är kommunstyrelsen ansvarig för upphandlingen och stadsdelen ansvarig för tillsynen av boendet.

Då det nu från olika håll framkommer oroliga synpunkter om kvaliten med brister på avdelning 7 och 8 måste en granskning omedelbart genomföras.

Socialdemokraterna instämmer i pensionärsrådets uppmaning till stadsdelsnämnden att ”Stadsdelsnämnden omgående vidtar åtgärder som behövs för att upprätthålla en bra vård och omsorg så att den oro som nu finns bland boende och anhöriga kan bli samarbete och förtroende”.

Tillsynsansvarig tjänsteman som nämnden har att tillgå och som inför nämnden har ett särskilt ansvar att granska verksamheter är medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) som ska redovisa bristerna, förslag till åtgärd och tidplan för genomförande av dessa i såväl privata verksamheter som de som drivs av kommunen i egen regi.

Vi förutsätter att stadsdelsnämndens MAS prioriterar verksamheten på Råcksta sjukhem så att de boende med det snaraste får en garanterad trygg och god omsorg.

Vi vill att ansvariga chefer på Carema AB bjuds in till nämndens sammanträde i januari för att redovisa sina framtida planer alternativt att ett extra sammanträde ordnas för detta möte mellan entreprenören och stadsdelsnämnden.

För socialdemokraterna

Berit Kruse Eva Oivio Seyfi Dogan Emma Lennartsson

Bengt Roxne Ingrid Carlsson Kaj Nordquist”.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§17 Extra sammanträde för stadsdelsnämnden

Anmäldes skrivelse 27 januari 2009 från vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) angående Råcksta sjukhem.

Dnr 602-055-2009

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar om ett extra sammanträde (slutet) tisdagen

den 3 februari 2009, kl 09.00 med anledning av Råcksta sjukhem. Vid sam­manträdet ska förvaltningens medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) närvara.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad