Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-04-21
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.18:30 Stadsdelsförvaltningen informerar om tillsynen av folköl- och tobaksförsäljningen i Hässelby-Vällingby samt genomförd undersökning
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2009-04-29.
· Ordförande Birgitta Wahlman informerade om företagarmässan som äger rum24-25 april 2009 i modehuset K5 i Vällingby centrum. Mässan är ett samarbete mellan Svenska Bostäder, Vinsta företagarförening, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning och Nyföretagarcentrum.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de fråge-
ställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
· Några av träbroarna vid Nälsta dike, Nälstafältet är i dåligt skick. Avdelningen stadsdelsmiljö och teknik kommer utan dröjsmål undersöka saken.
· Några medborgare framförde hur stadens resursfördelningssystem drabbar de äldre och personer med psykisk ohälsa.
Anmäldes att inga medborgarförslag har inkommit till förvaltningen.
Anmäldes vidare förteckning över inkomna handlingar till
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 000-184-2009.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträden den 16 mars och
den 14 april 2009.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträden den 16 mars
och den 14 april 2009.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 april 2009.
Dnr 100-185-2009.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna samt att en enig nämnd uttalar följande:
Föreliggande resultat hade varit 7 mkr bättre i det fall missförhållandet med att stadsdelsnämnden ensam får stå för de merkostnader som placeringarna på de tre (snart 4) privata gruppbostäder inom omsorgen om funktionshindrade som resursfördelningssystemet ej täcker, hade upphört.
Verksamheten på dessa gruppbostäder bör helst bekostas av placerande stadsdel och kommun, i annat fall betraktas och finansieras som kommunövergripande verksamhet. Förhållandet kommer inte att lösas i och med det nya valfrihetssystemet, emedan dessa privata gruppbostäder av naturliga skäl inte då helt plötsligt kommer att acceptera den kraftiga intäktsminskning de då skulle drabbas av. De kommer istället även fortsättningsvis ligga utanför stadens system, vilket uppenbarligen kommer att fungera även framgent.
Som ett exempel kan nämnas ett ärende som Hässelby-Vällingby betalar
1 735 206 kr för, men får i schablon 596 900 kr för av staden. En differens om 1 138 308 kr per år, vilket sdn Hässelby-Vällingby, och ej den placerande stadsdelen nu betalar. När nu de privata vårdhemmen bygger ut från 3 till 4 institutioner på stadsdelens mark kommer problemet snarare att öka än att minska.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 april 2009.
Dnr 100-186-2009.
Sammanfattning
Detta är nämndens underlag till kommunstyrelsen inför dess beredning av förslag till budget för staden åren 2010-2012. I ärendet beskrivs trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor, större avvikelser samt behov av nybyggnad, ombyggnad m.m. under kommande treårsperiod. Vidare redovisas ur ett lokalt perspektiv prioriteringar och andra synpunkter, som bedöms vara av värde för stadens översiktliga och långsiktiga planering i enlighet med de övergripande mål för staden som fastlagts av kommunfullmäktige.
_________________________
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lämnar ärendet utan eget ställningstagande.
Stadsdelsnämnden godkänner underlaget till budget och överlämnar det till Kommunstyrelsen.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Eftersom innehållet i Kommunfullmäktiges inriktningsmål är den moderatledda alliansens politiska vilja och som skiljer sig från oppositionspartierna politiska
inriktning väljer vi att lämna ärendet utan eget ställningstagande och hänvisar till den inriktning som vi har i våra reservationer i Kommunfullmäktigebesluten.”
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 mars 2009.
Dnr 009-227A-2009.
Stadsdelsförvaltningen redovisar i dokumentet ”Att främja delaktighet och motverka utanförskap” de pågående och planerade insatserna samt inriktningen för stadsdelens framtida arbete, där målet är att verka för en trivsammare och tryggare stadsdel. Stadsdelsförvaltningen har under remisstiden 20 feb-20 mars fått in tre remissvar.
Stadsdelsnämnden godkänner programmet ”Att främja delaktighet och motverka utanförskap” och förvaltningens redovisning av de synpunkter som lämnats in via medborgarremiss.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 mars 2009.
Dnr 100-203-2009.
Nämndens ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid nämnden som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. I detta ansvar ligger att utforma en lokal organisation för intern kontroll.
Intern kontroll är ett ledningsverktyg med betydelse för både nämnden och förvaltningen. Kontrollsystemen ska säkerställa att beslut fattas på ett korrekt underlag. De ska också skydda mot medvetna eller omedvetna fel i olika processer.I detta ärende förslås ett förslag till system för intern kontroll som ska gälla för Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Systemet innebär förvaltningsövergripande anvisningar för hur internkontrollarbetet ska bedrivas med bland annat analys av väsentlighet och risk som grund för en årlig internkontrollplan. I takt med att organisationen utvecklas och förändras vid exempelvis ny lagstiftning och ny teknik kommer förvaltningen att svara för att systemet anpassas.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till system för intern kontroll.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 januari 2009.
Dnr 602-143-2009.
Kommunfullmäktige har beslutat om en uppföljningsmodell för utförare enligt ramavtal om enstaka platser samt stadens vård- och omsorgsboende i Stockholms stad. Syftet med uppföljningen är att få kunskap om vilka styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden som finns. Sjöberga Gård AB bedriver en välfungerande verksamhet för personer med demenssjukdom som får ett gott omhändertagande och god vård och omsorg. Enheten har vissa förbättringsmöjligheter kring förvaring av både den sociala och hälso- och sjukvårdsdokumentationen. Även upprättande av vårdplaner mm i hälso- och sjukvårdsdokumentationen.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning och överlämnar den till Stockholms stads äldreförvaltning.
Dnr 600-204-2009.
Kollektivboendeenheterna Cameliagården och Aklejan ligger inom Hässelgårdens vård- och omsorgsboende och riktar sig till personer med psykiska funktionshinder. Enheterna drivs i servicehusform vilket innebär att utföraren får ersättning enligt ett ersättningssystem i 18 nivåer som baseras på antal beviljade hemtjänsttimmar. Nuvarande driftsform innebär även att de boende måste ansöka om alla insatser de anser att de behöver. En omvandling till gruppboende för personer med psykiska funktionshinder skulle innebära en ökad kvalitet av vården och omsorgen för de boende och även en bättre ekonomi för både de boende och utföraren.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att avveckla 20 servicehuslägenheter på Hässelgården, kallade Cameliagården och Aklejan.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att omvandla enheterna kallade Cameliagården och Aklejan till gruppboende med inriktning profilboende för personer med psykiska funktionshinder.
Inriktningsärende
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 mars 2009.
Dnr 302-187-2009.
Arbetsmiljöverket har vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd för brister i arbetsmiljö i Hässelgårdens badrum.
Ett föreläggande finns nu om att Hässelgårdens badrum ska vara ombyggda senast den 31 december 2011 annars måste Hässelgården stängas.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att hos fastighetsägaren Micasa Fastigheter i Sthlm AB beställa förprojektering.
Förprojekteringen ska ge svar på om antingen endast hus A eller både hus A och C kommer att behöva byggas om och vilka åtgärder som bör genomföras för att i övrigt erhålla en acceptabel standard.
______________________
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att hos Micasa beställa ny förprojektering och projektering gällande ombyggnad av Hässelgården
2. Stadsdelsnämnden hemställer om 0,5 mnkr i projekteringsmedel hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 mars 2009.
Dnr 602-205-2009.
Hygienronder utfördes på alla enheter på Hässelgårdens vård- och omsorgsboende i slutet av 2007 och början av 2008. Hygienrapport för dessa ronder kom till
medicinskt ansvarig sjuksköterska(MAS) i februari 2009. Brister i följsamhet av hygienrutiner och -utrustning framkom. Uppföljning på enheterna utifrån rapporten har utförts i februari och mars 2009. MAS bedömer att de åtgärder som påtalas i hygienrapporten är nödvändiga att åtgärda för att nå en god hygienisk standard.
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med en genomförande- och tidsplan.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att omedelbart intensifiera förbättningsåtgärder.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Tomas Melin (mp)och ledamot
Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande:
”Ärendet beskriver en mycket oroande situation där brister i rutiner, hygien uppföljning av hygienronder och avsaknad av planer för genomförande av förbättringsåtgärder bidragit till att de boende utsatts för onödiga och smärtsamma
behandlingar.
Anmärkningsvärt är också att dröjsmålet innan hygienrapporten kom till masens kännedom hann det gå ett helt år.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska skriver i redovisningen ”Om smittspridning inte kan hejdas kommer det att leda till att en Lex Maria anmälan om smittspridning inom vården görs”. Vi kan tycka att en sådan redan borde ha gjorts.
Vi anser situationen mycket allvarlig och ger förvaltningen i uppdrag att omedelbart vidta åtgärder så att hygiensituationen på Hässelgårdens vård- och omsorgsboende snabbt förbättras.”
Beslutsgången
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) anslöt sig till (s+ mp+v):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-214/2009
Dnr 006-153-2009.
Lagen om valfrihetssystem (LOV) är avsedd att utgöra ett komplement till Lagen om offentlig upphandling (LOU) och kan tillämpas på bland annat omsorgs- och stödverksamheter för äldre samt på hälso- och sjukvårdstjänster. Lagen syftar till att ge de leverantörer som vill komma in på marknaden möjligheter att göra det när det passar dem utan att behöva vänta på upphandling. I remissen föreslås justeringar i stadens sätt att hantera ramavtal inom äldreomsorgen för att anpassa förfarandet till den nya lagstiftningen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Stadsdelsnämnden bifaller delvis förvaltningens förslag till beslut
samt anför följande:
I vårt gemensamma yttrande i kommunstyrelsen över remissen om Lag av valfrihetssystem varnade vi för att kommunerna kommer att få stora svårigheter att ekonomiskt styra och följa upp verksamheterna liksom att garantera kvaliteten i vården och omsorgen.
Lagen om valfrihet (LOV) ska utgöra ett komplement till Lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagen om valfrihet handlar endast om att underlätta för privata företag att starta verksamhet när det passar dem så att de inte behöva vänta på upphandling och har enligt vår mening inget med den enskildes valfrihet att göra.
Risken är stor att vi får en överetablering av företag inom äldreomsorgen.
Detta kan få till följd att alternativet egen regi (kommunen) får ta de stora ekonomiska konsekvenserna och detta på bekostnad av kvaliteten för de äldre.
Med ett system som bygger på Lagen om upphandling (LOU) och ett annat som bygger på Lagen om valfrihet (LOV) ökar risken för betungande administration, svårigheter att följa upp och säkra kvaliteten samt ökade kostnader för godkännande av vissa företag och upphandlingar med andra.
Staden måste istället för att föra in ytterligare osäkra parametrar ha som högsta prioritet att förbättra nuvarande avtal, upphandlings- uppföljnings- och utvärderingssystem.
I övrigt hänvisar vi till vårt tidigare gemensamma yttrande i kommunstyrelsen.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-3051/2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 mars 2009.
Dnr 006-100-2009.
I budget för 2007 angavs att Stockholms stads brottsförebyggande program ska revideras. Revideringen har främst inneburit att ta fram nyckeltal för övergripande uppföljning av det brottsförebyggande arbetet. Arbetet har också lett till att
ursprungliga formuleringar i programmet förändrats samt att texten förkortats väsentligt.
Programmet anger att stadens övergripande mål med det brottsförebyggande arbetet är ”Att minska antalet brott och öka tryggheten”. Det brottsförebyggande arbetet ska präglas av en helhetssyn och integreras i alla förvaltningar och bolag.
Kunskapsbaserade arbetssätt och samverkan med relevanta aktörer säkerställer att det brottsförebyggande arbetet utvecklas och är verksamt. Stockholms stads brottsförebyggande program gäller fr.o.m. beslut i kommunfullmäktige t.o.m. år 2012. Förvaltningen föreslår att nämnden tillstyrker förslaget till reviderat brottsföre- byggande program för Stockholms stad i sin helhet.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Stadsdelsnämnden har på remiss fått ärendet Revidering av Stockholms stads brottsförebyggande program, vilket nämnden i sin helhet ställer sig bakom.
I dokumentet finns dock inget skrivet om äldres eller funktionshindrade kvinnors utsatthet. Äldrefrågorna saknas helt. Nämnden anser att programmet måste kompletteras med ett genomtänkt avsnitt om hur staden ska arbeta med förebyggande insatser för att öka äldres trygghet och minska brottsligheten.”
Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, dnr S-Dp 2008-16948-54
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 mars 2009
Dnr 006-182-2009.
Fastighetsnämnden tog den 11 november 2008 ett genomförandebeslut om försäljning av fastigheten Hässelby slott 1, till Goldcup J 4248 AB som är under namnändring till Svensk Inredning Fastighets AB. Syftet med detaljplanen är att planlägga de delar av fastigheten som omfattas av byggnadsminne för att på så sätt anpassa den framtida användningen till bebyggelsen och parkanläggningens kulturvärden. Förvaltningen är mycket tveksam till planförslagets inskränkningar för allmänhetens tillträde till barockträdgården samt att allmänheten inte längre kommer att ges tillträde till borggården samt terrassen bakom slottet.
Under förutsättning att allmänhetens tillgänglighet till slottsparken säkras genom servitutsavtal mellan staden och köparen innan planen antas, har förvaltningen i övrigt inget att erinra, utan ser som helhet positivt på det aktuella planförslaget.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
”Förslag till beslut
Att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag
Därutöver vill vi anföra följande
Det är bra att remissförslaget ger allmänheten fritt tillträde dygnet runt till landskapsparken. Dock ges inget allmänt tillträde alls till terrassen och borggården och ett begränsat tillträde till barockträdgården.
Vi vill värna allmänhetens starka önskan att ha tillträde även till borggården,
terrassen och barockträdgården. Det är en viktig del av anläggningen och ska kunna beskådas och njutas även av allmänheten.
I ärendet betonar förvaltningen vikten av tillgänglighet Detta håller vi med om. Tillgänglighetsfrågan ska alltid stå högt på dagordningen vid nybyggnation,
ombyggnation etc.
Det är dock en skillnad mellan betydelsen av tillträde och tillgänglighet.
Vi anser att då konferensverksamheten inte har behov av de ovan nämnda områdena ska allmänheten alltid ha tillträde till denna gemensamma kulturskatt.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Ann-Margarethe Livh m fl (v)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 mars 2009.
Dnr 006-040-2009.
Motionens intentioner är att organisera en speciell verksamhet för de förskolebarn som behöver barnomsorg på obekväm arbetstid. Detta skulle samordnas över hela staden genom en speciell kö med kopplad garantitid för att få plats inom denna omsorgsverksamhet.
Att organisera en central kö och därmed centralt kopplad verksamhet är inte särskilt lyckad ur barns synvinkel då det skulle innebära långa transport vägar från många delar av staden. Förvaltningen anser att en sådan organisation strider mot barnkonventionen utifrån barnperspektivet.
_______________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för bifall till den remitterade motionen.
Ledamot Leif Larsson (v) yrkade avslag till förvaltningens förslag samt förordar bifall till förslaget i motionen.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 21 april 2009.
Dnr 000-188-2009.
Stadsdelsnämnden lägger efter korrigering anmälan till handlingarna.
Svar på skrivelse från Leif Larsson (v), Berit Kruse (s) och Tomas Melin (mp)
Dnr 400-104-2009.
Förskolorna i Hässelby Vällingby har en lång tradition av att arbeta med naturen och miljön. Med hjälp av medel från Kompetensfonden arbetade förskolorna med detta intresseområde genom projektet ”Fältskolan en del av förskola på 2000 -talet.”
Utifrån att arbetet med natur och miljöfrågor finns som strävansmål i förskolans läroplan ingår det som en naturlig del i uppdraget. Många förskolor har också miljöansvariga pedagoger som driver utvecklingen på respektive förskola.
Under hösten 2008 anordnade förvaltningen, genom Stiftelsen Håll Sverige Rent, en utbildning i Grön Flagg certifiering. Hittills har en enhet arbetat fram en plan för att få med två till tre av sina förskolor i arbetet med certifiering.
Eftersom fler enheter anmält intresse är förvaltningen positiv till fortsatta utbildningsinsatser.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Slutredovisning till Kompetensstegen av 2005-2008 års stimulansmedel
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 mars 2009.
Dnr 007-074-2009.
Kompetensstegen har varit en flerårig nationell satsning för att stödja kommunernas långsiktiga kvalitets- och kompetensutvecklingsarbete inom omsorg och vård av äldre. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har fått drygt fyra miljoner kronor som stimulansbidrag. Redovisningen för varje projekt finns i bilagorna 1-6 samt sammanställning för varje ansökningstillfälle på bilagorna 7-9.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att godkänna slutredovisningen av stimulansmedlen för åren 2005 - 2008 samt att överlämna det till äldreförvaltningen efter omedelbar justering.
Stadsdelsnämnden godkänner slutredovisningen av stimulansmedel från Kompetensstegen samt överlämnar det till äldreförvaltningen.