Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-08-28

Sammanträde 2012-08-28

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Representant från Länsstyrelsen informerar om minoritetsgruppers rättigheter och kommunernas skyldigheter.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Inkomna Medborgarförslag

6 A Hundrastgårdar - Anmälan av Medborgarförslag.

6 B Utegym i Nälsta - Anmälan av Medborgarförslag.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

Anmälan månadsrapport

9 Månadsrapport juli 2012 - ekonomi och verksamhet.

Beslutsärenden

10 Tabulatorn 2, Håsjögränd 10- 12, Råcksta.

Ny förskola - genomförandebeslut.
Dnr 2.6-308A-2011
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

11 Zinket 2, Kanngjutargränd, Grimsta.

Ny förskola - inriktningsbeslut.
Dnr 2.6-390-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

12 Åkerbrodden 1, Blomsterkungsvägen 235, Hässelby Villastad.

Ny förskola - inriktningsbeslut.
Dnr 2.6-391-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Snödroppen 28, Snödroppsgränd/Snårvindevägen, Hässelby Villastad.

Ny förskola - inriktningsbeslut.
Dnr 2.6-392-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Yttrande till Socialstyrelsen i tillsynsärende om Koppargårdens vård- och omsorgsboende.

15 Omstrukturering Koppargårdens vård- och omsorgsboende.

Remisser

16 Nytt idrottspolitiskt program för Stockholms stad.

Remiss från Idrottsnämnden, Dnr 402-666/2011.
Dnr 1.5.1-356-2012

17 Revidering av ramavtal - SISAB.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 125-1591/2011.
Dnr 1.5.1-367-2012

18 Samråd om detaljplan för del av Grimsta 1:2 och Råcksta 1:21, i stadsdelen Råcksta.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04206-54.
Dnr 1.5.3-378-2012

19 Förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 336-908/2012.
Dnr 1.5.1-401-2012

20 Jobbstimulans i ekonomiskt bistånd (Ds 2012:26).

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 001-1129/2012.
Dnr 1.5.1-425-2012

Anmälningar och Redovisningar

21 Uppdragslista.

22 Inkomna handlingar (utdrag ur diarium).

23 Rätten till integration för funktionshindrade.

Svar på skrivelse från (V). Dnr 8-342-2012

24 Lex Sarahanmälningar.

Svar på skrivelse från (MP).
Dnr 1.2.1-009-2012

25 Anmälan av rapportering till Socialstyrelsen av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS - kvartal 1-2:2012.

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (165 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa justeringar.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif

Larsson att justera dagens protokoll.

 

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 4 september 2012.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

Ulla Thorslund informerade om:

· Att sommaren varit lugn inom de olika verksamheterna.

· Att förvaltningen har haft ca 600 ungdomar med feriejobb.

· Att utvärdering av avtalet med Vällingby fritid pågår.

· Att den nya avdelningschefen för äldreomsorgen heter Ingrid Friberg.

Börjar den 1 september 2012.

· Att ny chef för Koppargården har börjat och heter Kristina Kumlin.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

· Nälstabadet. Oro att frågan inte är klar om byggnation.

· Brända bilar i Vällingby. Viktigt att de forslas bort så fort som möjligt.

· Koppargården. Diskussioner kring omflyttningar och kostnader för detta.

· Trafikskyltar skymda av träd/buskar. Viktigt att detta åtgärdas.

· Infartsparkering Hässelby Strand stängd pga av byggnation.

· Lövsta-Kyrkhamn naturreservat. Oro kring rykten om kommande byggnationer.

· För stort avstånd mellan belysningsstolpar längs med vissa parkvägar vilket medför mörka stråk. Undersöka vad det kostar att förtäta.

§6 A Inhägnade hundrastområden

Anmälan om fyra Medborgarförslag

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 augusti 2012.

Dnr 1.5.3-064-2012, 1.2.4-241-2012, 1.2.3-294-2012, 1.2.4-412-2012.

Sammanfattning

Medborgarförslagen rör önskemål om att anlägga inhägnade hundrastområden i Hässelby och Vällingby.

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda Medborgarförslagen gällande inhägnade hundrastområden.

§6 B Utegym i Nälsta

Anmälan om Medborgarförslag

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2012.

Dnr 1.2.4-432-2012.

Sammanfattning

Medborgarförslaget rör önskemål om att anlägga ett utegym i Nälsta liknande det som Idrottsförvaltningen anlade i Grimsta 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda Medborgarförslagen gällande utegym i Nälsta.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 20 augusti 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) ställer sig bakom rådets uttalande i § 5 om

”Förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet.”

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor

Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde

den 20 augusti 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Månadsrapport juli 2012

Ekonomi och verksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 augusti 2012.

Dnr 1.2.1-404-2012.

Sammanfattning

Förvaltningen redovisar ett prognostiserat underskott om 50,5 mnkr mot beräknad budget. Lagd prognos är efter att hänsyn tagits till budgethållningsåtgärder om
32,6 mnkr vilka är inkluderade i lagd prognos. Underskott redovisas för omsorgen om funktionsnedsatta, äldreomsorg, individ och familjeomsorg samt ekonomiskt bistånd. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-juli 2012 samt prognostiserade värden för resterande del av året. Budget är beräknad utifrån förvän-tade budgetjusteringar efter mätning inom förskola och omsorgen om funktionsnedsatta samt tilldelad budgetjustering om totalt netto 2,7 mnkr enligt kommunfullmäktiges beslut.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

§10 Tabulatorn 2, Håsjögränd 10-12, Råcksta

Ny förskola - genomförandebeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 juli 2012.

Dnr 2.6 -308A-2011.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 5 avdelningar i Råcksta för 90 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Behovet av förskoleplatser är stort i området Råcksta/Vällingby där underskottet beräknas uppgå till cirka 150 platser under kommande år. Driftstart av den nya förskolan bedöms kunna ske till sommaren 2014.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att låta uppföra en 5-avdelnings förskola för en beräknad totalkostnad på ca 29,2 mnkr innebärande en årshyra på 2,4 mnkr år ett.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomförande under förutsättning av Kommunstyrelsens ekonomiutskotts beslut.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen önskar att förvaltningen tar i beaktande att förskolorna även ska vara lättillgängliga och säkra för de som önskar promenera alternativt cykla med sitt/sina barn till och från verksamheten.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vänsterpartiet hälsar med tillfredsställelse att vi kommer igång med nödvändig utbyggnad av förskoleplatser i vår stadsdel. Att byggnaderna motsvarar en hög och modern standard hoppas och förutsätter vi. Den höga ljudvolymen på våra förskolor är och har varit både ett pedagogiskt och ett stort arbetsmiljöproblem. Vi förutsätter att vi nu bygger med bästa möjliga ljudhygien i materialval och byggteknik.

Konceptförskolorna utrustas med s k tillagningskök. Vi antar att detta innebär en standard som tillåter matlagning från grunden. Detta pga såväl pedagogiska som hälso- och ekonomiska skäl. I förskolan skall grunden till god hälsa genom bl a goda matvanor läggas. I detta sammanhang kan inte betydelsen av att få mat tillagad från grunden överskattas.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§11 Zinket 2, Kanngjutargränd, Grimsta

Ny förskola - inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 juli 2012.

Dnr 2.6 -390-2012.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 5 avdelningar i Grimsta för 90 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Behovet av nya förskoleplatser i Grimsta är stort.

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att fortsätta planeringen av projektet med beställning av förslagshandlingar.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen önskar att förvaltningen tar i beaktande att förskolorna även ska vara lättillgängliga och säkra för de som önskar promenera alternativt cykla med sitt/sina barn till och från verksamheten.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vänsterpartiet hälsar med tillfredsställelse att vi kommer igång med nödvändig utbyggnad av förskoleplatser i vår stadsdel. Att byggnaderna motsvarar en hög och modern standard hoppas och förutsätter vi. Den höga ljudvolymen på våra förskolor är och har varit både ett pedagogiskt och ett stort arbetsmiljöproblem. Vi förutsätter att vi nu bygger med bästa möjliga ljudhygien i materialval och byggteknik.

Konceptförskolorna utrustas med s k tillagningskök. Vi antar att detta innebär en standard som tillåter matlagning från grunden. Detta pga såväl pedagogiska som hälso- och ekonomiska skäl. I förskolan skall grunden till god hälsa genom bl a goda matvanor läggas. I detta sammanhang kan inte betydelsen av att få mat tillagad från grunden överskattas.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

§12 Åkerbrodden 1, Blomsterkungsvägen 235, Hässelby Villastad

Ny förskola - inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 juli 2012.

Dnr 2.6 -391-2012.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 8 avdelningar i Hässelby Villastad för 144 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Den nya förskolan skall ersätta en sedan tidigare utdömd byggnad på tomten som varit tomställd sedan år 2005. Dessutom planeras den ersätta paviljongförskolan på närbelägna Lingonrisgränd, vars tillfälliga bygglov upphör 2014-08-31.

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att fortsätta planeringen av projektet med beställning av förslagshandlingar.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen önskar att förvaltningen tar i beaktande att förskolorna även ska vara lättillgängliga och säkra för de som önskar promenera alternativt cykla med sitt/sina barn till och från verksamheten.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vänsterpartiet hälsar med tillfredsställelse att vi kommer igång med nödvändig utbyggnad av förskoleplatser i vår stadsdel. Att byggnaderna motsvarar en hög och modern standard hoppas och förutsätter vi. Den höga ljudvolymen på våra förskolor är och har varit både ett pedagogiskt och ett stort arbetsmiljöproblem. Vi förutsätter att vi nu bygger med bästa möjliga ljudhygien i materialval och byggteknik. Koncept-förskolorna utrustas med s k tillagningskök. Vi antar att detta innebär en standard som tillåter matlagning från grunden. Detta pga såväl pedagogiska som hälso- och ekonomiska skäl. I förskolan skall grunden till god hälsa genom bl a goda matvanor läggas. I detta sammanhang kan inte betydelsen av att få mat tillagad från grunden överskattas.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

§13 Snödroppen 28, Snödroppsgränd/Snårvindevägen, Hässelby Villastad

Ny förskola - inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 juli 2012.

Dnr 2.6 -392-2012.

Sammanfattning

Projektet avser uppförande av en ny förskola om 8 avdelningar i Hässelby Villastad för 144 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Den nya förskolan är tänkt att ersätta den i dag befintliga förskolan på Snödroppsgränd 27.

BESLUT

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att fortsätta planeringen av projektet med beställning av förslagshandlingar.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen önskar att förvaltningen tar i beaktande att förskolorna även ska vara lättillgängliga och säkra för de som önskar promenera alternativt cykla med sitt/sina barn till och från verksamheten.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vänsterpartiet hälsar med tillfredsställelse att vi kommer igång med nödvändig utbyggnad av förskoleplatser i vår stadsdel. Att byggnaderna motsvarar en hög och modern standard hoppas och förutsätter vi. Den höga ljudvolymen på våra förskolor är och har varit både ett pedagogiskt och ett stort arbetsmiljöproblem. Vi förutsätter att vi nu bygger med bästa möjliga ljudhygien i materialval och byggteknik. Koncept-förskolorna utrustas med s k tillagningskök. Vi antar att detta innebär en standard som tillåter matlagning från grunden. Detta pga såväl pedagogiska som hälso- och ekonomiska skäl. I förskolan skall grunden till god hälsa genom bl a goda matvanor läggas. I detta sammanhang kan inte betydelsen av att få mat tillagad från grunden överskattas.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

§14 Yttrande till Socialstyrelsen i tillsynsärende om Koppargårdens vård- och omsorgsboende

Yttrande till Socialstyrelsen med dnr 9.1-30919/2011-36

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 juli 2012.

Dnr 1.4-389-2012.

Sammanfattning

Socialstyrelsen utreder sedan den 21 september 2011 vården och omsorgen på Koppargårdens vård- och omsorgsboende. Socialstyrelsen behöver kompletterande svar från stadsdelsnämnden i frågor om hur nämnden säkerställer att vården och omsorgen uppfyller kraven på patientsäkerhet och att samverkan med den vårdgivare som ansvarar för läkarmedverkan på Koppargården fungerar på ett patientsäkert sätt. Information i ärendet har inhämtats från stadsdelens MAS, MAR och verksamhetschef på Koppargården.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Socialstyrelsen.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§15 Omstrukturering av Koppargården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 augusti 2012.

Dnr 7-291-2012.

Sammanfattning

Stadsledningskontoret har gett Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd i uppdrag att se över möjligheterna att erbjuda Stockholms Äldreboende AB evakueringslokaler på Koppargården under Riddargårdens lokalrenovering från och med juni 2013 och ca åtta månader framåt. För Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd innebär detta en minskning med 46 boendeplatser under perioden vilket förvaltningen i samråd med äldreförvalt-ningen bedömer som möjligt att tomställa utifrån demografisk utvecklingsprognos och äldreboendeplaneringen i västerort 2012. Förvaltningen vill se över behovet av boende-platser så länge inte nya platser tillkommer i Västerort och avser därför inte att avveckla boendeplatser endast att tomställa ett och tvåtredjedels plan för andrahandsuthyrning till Norrmalms stadsdelsnämnd under aktuell planperiod. Planering för att minimera risker för övertalig personal inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd påbörjas under september 2012. Centrala medel om ca 9,2 mnkr kommer att ansökas om för merkostna-der och intäktsbortfall som uppkommit i samband med intagningsstopp och tomplatser.

____________________

Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) yrkade att ärendet skulle återremitteras.

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade avslag på yrkandet om återremiss.

Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om avslag på yrkandet om återremiss.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (C+M +FP):s förslag till beslut (huvudförslag).

Nej-röst för bifall till (V):s förslag till beslut (motförslag).

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (M), Elias Granqvist (M),

Per Hallberg (M), Elisabeth Bäckström (M), Jennyfer Valgelata (M), Helen Jäderlund Eckardt (FP), Fredrik Bojerud (C) mot

6 nej-röster / Bengt Roxne (S), Ingrid Carlsson (S), Robert Carlsson (S), Lars Jakobsson (MP), Britta-Karin Tafra (MP), Leif Larsson (V) har stads­delsnämnden beslutat enligt (C+M +FP):s förslag till beslut.

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att inte återremittera ärendet.

Reservation

Vice ordförande Leif Larsson (V) reserverade sig mot beslutet till vilket ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) ställde sig bakom enligt följande:

”Vi ville återremittera ärendet då det ej är berett på ett tillfredsställande sätt”.

Ärendets vidare handläggning

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till omstrukturering.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet till Kommunstyrelsen och Äldrenämnden.

Vice ordförande Leif Larsson (V) meddelar att han ej deltar i beslutet.

§16 Nytt idrottspolitiskt program för Stockholms stad

Remiss från Idrottsnämnden, dnr 402-666/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 juli 2012.

Dnr 1.5.1-356-2012.

Sammanfattning

Idrottsnämnden beslutade den 22 maj att sända förslaget till idrottspolitiskt program för perioden 2013-2017, på remiss till stadens berörda nämnder och styrelser. Förvaltningen är positiv till det föreslagna idrottspolitiska programmet. Konkurrensen om mark leder ibland till svåra avvägningar mellan olika mål och intressen. Det är därför viktigt att staden i samband med den fysiska planeringen bevakar att det säkerställs tillräckligt med grönytor för friluftsliv, spontanidrott och motion samt att stadens idrottsanlägg-ningar har en bra geografisk spridning. De idrottspolitiska satsningarna bör ha fokus på fysisk aktivitet och motion ur ett folkhälsoperspektiv. En viktig uppgift för staden är att finna fungerande samverkansformer med både föreningar och privata aktörer.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Idrottsnämnden.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi välkomnar det nya idrottspolitiska programmet från stadshuset. Med ökade hälso-problem för både unga och gamla i staden ser vi behovet av en kommunal strategi som både kan bidra till utvecklandet av folkhälsoarbetet, men även ge fler människor nöjet att uppleva och utöva sport och motion.

Socialdemokraterna ser med tillförsikt på vad denna plan kommer att innebära i prak-tiken. Förslaget pekar kraftigt på behovet att ge alla invånare, rik som fattig, möjlig-heten att motionera. Den borgerliga majoriteten bedriver dock en politik som ger precis motsatt effekt. Exempelvis kan vi i årets stadsbudget se hur M, FP, C och KD valde att höja skolornas hyrestaxor för utbildning i simskola, trotts att en betydande del av ung-domarna i både socioekonomiskt svaga och starka områden idag saknar simkunnighet.

Förslaget påpekar även vikten att skapa fler ytor för fritidsaktivitet i staden. Tyvärr kan vi även här se hur de styrande hela tiden tummar på målen. Socialdemokraterna i Stockholm vill ta krafttag för ökat idrottsutövande.

Utöver detta vill vi även ifrågasätta förslagets utgångspunkt att endast stadens egna aktiviteter skall behöva ge subventionerade priser till målgrupperna.

Om man verkligen menar allvar med målet om ett mer mångfasetterat idrottsutbud för stadens ungdomar, bör man även se till att barn och ungdomar inte skall vara förpassade till att endast pröva sig fram till sin favoritsport. Man bör även få möjlighet att därefter utöva den, oavsett ens ekonomiska medel. Vi föreslår därför att samtliga aktörer som tar emot bidrag från idrottsförvaltningen förbinds att subventionera priserna till de prioriterade grupperna.

Vi hade även önskat en större fokusering på de äldre, både i förvaltningens uttalande och i grundförslaget. Äldres behov och möjligheter till motion är på flera sätt kraftigt begränsade, och en fokusering och utvärdering kring de äldres behov och önskemål bör beaktas och utredas.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi tillstyrker delvis förvaltningens förslag till yttrande över remissen.
Därutöver vill vi framföra följande.

Simhallarna är helt centrala i storstadsregionen då det gäller folkhälsan i bred betydelse. Att förskolebarnen får tillgång till vattenvana i form av gruppledd lek som en regel-bunden förskoleaktivitet är en grund för senare simundervisning. Att barn och unga i vårt klimat behöver ha tillgång till simhall både för grundläggande simundervisning och för möjligheten att uppehålla simkunnigheten och öva denna också på fritiden är helt självklart. I dag vet vi att simkunnigheten hos barn och unga i Stockholm är långt ifrån tillfredsställande.

Av folkhälsoskäl är fysisk aktivitet högt upp i åren något som starkt bidrar till livs-kvalitet och lägre kostnader för vård- och läkarinsatser. Simning och vattengymnastik är sådan motion som kan utövas även av dem med måttliga krämpor och ger en mycket allsidig träning. Tyvärr kan kostnaderna för termins- och årskort för seniorer hindra många från att sköta sin hälsa på detta sätt. Denna grupp behöver mycket lägre avgifts-nivåer än de som tillämpas idag.

Tillgång till simhallar för våra yngsta och äldsta medborgare skall inte vara begränsat av nivån på avgifterna. Skolor och förskolor skall givetvis ha gratis tillgång till denna service. All simundervisning skall vara avgiftsfri, och avgifterna för möjlighet till simning på fritiden skall hållas låga för barn och unga. Då det gäller flickors idrottande har inte flickfotbollens stora potential berörts. Vi vill understryka att i dag med idoler som Martha, Pia Sundhage, samt alla förebilderna i damlandslaget är det guldläge att mobilisera flickor till fotboll som motionsform. Den ger grupptillhörighet, engagemang i föreningslivet, integration och ofta deltagande av föräldrar och syskon.

En inte mindre viktig faktor är givetvis att flickor i tidig ålder får en stark fysik. Att gynna flickfotbollen med stimulans till föreningar och goda träningsförutsättningar, där pojk- och flickfotbollen får likvärdiga förutsättningar är ett idrottspolitiskt mål att värna om.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Miljöpartiet anser att det Nya Idrottspolitiska programmet genom att det fokuserar på folkhälsoaspekten som den främsta grunden för att staden skall satsa på idrott. Den prioritering som föreslås ställer vi oss också i huvudsak bakom men anser att följande delar behöver förbättras

  • Att ha ett normkritiskt förhållningssätt vad gäller utöveras rätt till idrotten
  • Att säkerställa att mobbing undviks
  • Att möjligheter till lånad utrustning utvecklas
  • Att ett allt för tidigt elittänkande inte skall stödjas av kommunen
  • Att tillgänglighetsaspekter ges ett större utrymme vid ny- och ombyggnationer
  • Att äldre perspektiv och deras rätt till möjligheter till ett flitigt idrottsutövande utvecklas mer

Några konkreta exempel som vi också gärna vill skicka med

Frågan om utrustning

När man planerar ett nytt idrottspolitiskt program för Stockholms stad är det intressant att läsa att man också tänkt på flickor med utländsk bakgrund. Eleverna från Smedshagsskolan efterlyste bättre lekredskap,( tyckte någon nämnde romerska ringar,

t ex). Startar man redan på skolgården med Idrottsnämndens ambitioner har man hittat en strategi för att locka till större fysisk aktivitet. Närheten till hemmet och skolan är viktig ur trygghetssynpunkt när man planerar idrottsmöjligheter för de yngre åldrarna. Där det inte redan finns kan man bereda utrymme för friidrottsaktiviteter som höjdhopp, längdhopp, löpning etc.

Många flickor drömmer om konståkning, men få har råd. Det duger inte med vanliga ”konståkningsskridskor”, utan man måste ha en dyrare, stadigare, en särskild typ av skridsko om man ska känna sig motiverad och lyckas. Skridskoklubbar borde ha till utlån på plats en mängd av dessa skridskor i olika storlekar. I allmänhet brukar mest plats och tid i ishallar ges till bollsporter. Flickor och den som inte gillar vare sig bandy eller hockey måste också här få en rättvis fördelning.

Samma sak borde ridklubbarna införa med ridsportens rekvisita.

Fler möjligheter till dans och dansundervisning bör också ges. Gymnastik och bollsporter är inte intressanta för dem som vill röra sig på ett mjukare sätt.

Det finns också typer av dans och dansundervisning som passar även äldre, funktionshindrade och dem som inte gillar vare sig sport eller dans.

Det har också visat sig att danstimmar i förskolan lyckosamt går att kombinera med kreativt tänkande och inlärning.

Bollsporter behöver inte vara normgivande och ha företräde.

Äldre perspektiv

Att skapa möjligheter för äldre att på allmänna platser kunna utöva idrott som passar en ökande ålder. Det kan vara att utrusta lekplatser eller ute-gym även med utrustning för äldre personer att träna i (balans, lättare vikter m.m.), det kan vara året-om-boulebanor, bra vandringsleder som även utrustas med sittplatser på valda ställen.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§17 Revidering av ramavtal - SISAB

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 125-1591/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 juni 2012.

Dnr 1.5.1-367-2012.

Sammanfattning

I budgeten för år 2011 fick Kommunstyrelsen i uppdrag att revidera ramavtalet med Skolfastigheter i Stockholm AB, SISAB. Syftet med revideringen är att effektivisera lokalhållningen samt skapa incitament för kostnadseffektiva lösningar i samband med om-, ny- och tillbyggnader. Förvaltningen föreslår en justering under punkt 7.8 i ramav-talets bilaga 1 som avser ansvarsfördelning mellan parterna. SISAB som har kunskap om fabrikat, typ, artikelnummer på passande sittringar, bör i detta fall ansvara för under-håll, reparation och utbyte till nytt. I övrigt är förvaltningen positiv till förslaget och väl-komnar att det nya ramavtalet förutsätter att elabonnemang överförs från hyresgästen till SISAB och att el ingår i hyran. En part med ett samlat ansvar ger bättre förutsättningar att bedöma och genomföra energibesparande åtgärder i fastighetsbeståndet i enlighet med stadens miljöprogram 2012 – 2015 och ambitionerna om en hållbar stadsutveckling.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§18 Samråd om detaljplan för del av Grimsta 1:2 och Råcksta 1:21 i stadsdelen Råcksta

Remiss från stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04206-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 augusti 2012.

Dnr 1.5.3-378-2012.

Sammanfattning

Syftet med planen är att möjliggöra uppförandet av ca 35 kedjehus längs Råckstavägen, dels invid korsningen med Vällingbyvägen, dels invid korsningen med Söderberga Allé.

Förvaltningen anser trots planens hänsynstagande till kulturmiljövärden samt förslagets intressanta planlösningar, att exploatering av området inte är lämpligt eftersom planför-slaget också innebär en målkonflikt. Planområdet ligger i ytterkanten av Nälstastråket som är en viktig del av Stockholms övergripande grönstruktur och väsentlig som biolo-giskt spridningsstråk och som idag utnyttjas för motion och rekreation. Översiktspla-nens inriktning är att den övergripande grönstrukturens områden och stråk ska bibe-hållas.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss i allt väsentligt bakom stadsdelsförvaltningens bedömning och vill i övrigt anföra följande:

Vi en längre tid noterat det höga exploateringstrycket inom våra stadsdelsområden. Även om vi förstår behovet av ytterligare bostäder i Stockholm är det av yttersta vikt att även kollektivtrafik och infrastruktur utvecklas i motsvarande grad för att bibehålla, och helst förbättra, tillgängligheten.

Vi vill särskilt trycka på principen att ersätta ianspråktagna gröna ytor, och vi utgår ifrån att detta klaras ut innan byggandet påbörjas.

Den föreslagna bebyggelsen är planerad att ske inom och/eller i omedelbar anslutning till en grön kil inom stadsdelsnämndens område. I just detta specifika fall kan vi, med tvekan, acceptera bebyggelsen, men vill samtidigt uppmana till mycket stor försiktighet när exploatering och bebyggelse planeras i närheten till våra gröna kilar.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§ 19

Förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 336-908/2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 26 juli 2012.

Dnr 1.5.1-401-2012.

Sammanfattning

I budgeten för Stockholms stad år 2012 har kommunstyrelsen erhållit uppdraget att följa upp och eventuellt justera fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet. Driftsbudgeten för stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet fördelas sedan år 2008 enligt en fördel-ningsnyckel som ger en andel av en total. Nyckeln räknar fram andelar som omvandlas till kostnadsandelar. Förslaget till förändring av fördelningsnyckeln minskar skillna-derna i tilldelningen mellan stadsdelsnämnderna. Den föreslagna modellen tar hänsyn till både ökad skötselyta och ökad befolkning. Förvaltningen är med anledning av detta positiv till förslaget om förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamheten. Den nya nyckeln tar i högre grad än tidigare, hänsyn till den faktiska skötselyta som respektive stadsdelsnämnd har skötselansvar för.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§ 20

Jobbstimulans i ekonomiskt bistånd mm

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 001-1129/2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 8 augusti 2012.

Dnr 1.5.1-425-2012.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden angående remiss från Socialdepartementet avseende Jobbstimulans inom ekonomiskt bistånd m.m

(Ds 2012:26). Remissen omfattar två delar, dels förslag om förändring av reglerna vid beräkning av ekonomiskt bistånd och dels möjligheter att anvisa personer oavsett ålder praktik eller kompetenshöjande verksamhet. Förslaget innebär att en jobbstimulans införs för personer som förvärvsarbetar. Den som har fått försörjningsstöd oavbrutet under sex månader och har inkomster av anställning därefter under maximalt två år ska, om hushållet har behov av ekonomiskt bistånd, ha rätt till bistånd med utgångspunkt från 75% av dessa inkomster. Den andra delen innebär möjlighet för kommunerna att tydligare kräva att den som uppbär ekonomiskt bistånd kan anvisas plats i praktik eller kompetenshöjande verksamheter oavsett ålder.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) ställde sig bakom:

”Vi är i huvudsak positiva till förslagen i remissen gällande den del som behandlar frågan om att den som beviljas ekonomiskt bistånd, under vissa förutsättningar, har rätt till bistånd beräknat med utgångspunkt från 75 procent av eventuell arbetsinkomst, s.k. jobbstimulans. Även de klargöranden som Förvaltningen önskar i bifogat tjänsteutlå-tande är relevanta och förtjänar att besvaras. Däremot delar vi inte förslaget att social-nämndens möjlighet att anvisa praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet skall utökas till att omfatta alla som uppbär ekonomiskt bistånd. Det är naturligtvis rimligt att ställa motkrav på människor som uppbär ekonomiskt bistånd i lika hög grad för de som fyllt 25 år som för de under 25 men vi anser att det hanteras på ett godtagbart sätt redan idag. Vi anser att förslaget innebär en förskjutning från att se individens hela situation till att alla med ekonomiskt bistånd dras över en och samma kam, vilket i sin tur kan leda till att tjänstemän pressas att finna praktik eller annan sysselsättning trots att de i sin ursprungliga bedömning är fullt medvetna om att individen inte har någon faktisk möjlighet att deltaga i sådan.

Idag är det ju tyvärr inte ovanligt att försäkringskassan ser individer som friska men arbetsförmedlare eller potentiella arbetsgivare ser desamma som arbetsoförmögna pga. fysisk eller psykisk sjukdom. Därmed är det också rimligt att tro att fler människor riskerar hamna helt och hållet utanför den gemensamma välfärden. Och utan försörj-ningsstöd eller arbete återstår inte många alternativ i dagens samhälle, kvar finns då endast välgörenhet eller eventuell möjlighet att bli försörjd av anhöriga och/eller vänner. Vi menar därför att det enda rimliga måste vara att erbjuda alla över 25 år rätt till prak-tik eller liknande istället för att kräva detsamma som förslaget är utformat. Samt att vi måste slå vakt om rätten att se till individens möjligheter och inte begränsa densamma.”

§19 Förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 336-908/2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 26 juli 2012.

Dnr 1.5.1-401-2012.

Sammanfattning

I budgeten för Stockholms stad år 2012 har kommunstyrelsen erhållit uppdraget att följa upp och eventuellt justera fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamhet. Driftsbudgeten för stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet fördelas sedan år 2008 enligt en fördel-ningsnyckel som ger en andel av en total. Nyckeln räknar fram andelar som omvandlas till kostnadsandelar. Förslaget till förändring av fördelningsnyckeln minskar skillna-derna i tilldelningen mellan stadsdelsnämnderna. Den föreslagna modellen tar hänsyn till både ökad skötselyta och ökad befolkning. Förvaltningen är med anledning av detta positiv till förslaget om förändring av fördelningsnyckeln för stadsmiljöverksamheten. Den nya nyckeln tar i högre grad än tidigare, hänsyn till den faktiska skötselyta som respektive stadsdelsnämnd har skötselansvar för.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§20 Jobbstimulans i ekonomiskt bistånd mm

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 001-1129/2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 8 augusti 2012.

Dnr 1.5.1-425-2012.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden angående remiss från Socialdepartementet avseende Jobbstimulans inom ekonomiskt bistånd m.m

(Ds 2012:26). Remissen omfattar två delar, dels förslag om förändring av reglerna vid beräkning av ekonomiskt bistånd och dels möjligheter att anvisa personer oavsett ålder praktik eller kompetenshöjande verksamhet. Förslaget innebär att en jobbstimulans införs för personer som förvärvsarbetar. Den som har fått försörjningsstöd oavbrutet under sex månader och har inkomster av anställning därefter under maximalt två år ska, om hushållet har behov av ekonomiskt bistånd, ha rätt till bistånd med utgångspunkt från 75% av dessa inkomster. Den andra delen innebär möjlighet för kommunerna att tydligare kräva att den som uppbär ekonomiskt bistånd kan anvisas plats i praktik eller kompetenshöjande verksamheter oavsett ålder.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) ställde sig bakom:

”Vi är i huvudsak positiva till förslagen i remissen gällande den del som behandlar frågan om att den som beviljas ekonomiskt bistånd, under vissa förutsättningar, har rätt till bistånd beräknat med utgångspunkt från 75 procent av eventuell arbetsinkomst, s.k. jobbstimulans. Även de klargöranden som Förvaltningen önskar i bifogat tjänsteutlå-tande är relevanta och förtjänar att besvaras. Däremot delar vi inte förslaget att social-nämndens möjlighet att anvisa praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet skall utökas till att omfatta alla som uppbär ekonomiskt bistånd. Det är naturligtvis rimligt att ställa motkrav på människor som uppbär ekonomiskt bistånd i lika hög grad för de som fyllt 25 år som för de under 25 men vi anser att det hanteras på ett godtagbart sätt redan idag. Vi anser att förslaget innebär en förskjutning från att se individens hela situation till att alla med ekonomiskt bistånd dras över en och samma kam, vilket i sin tur kan leda till att tjänstemän pressas att finna praktik eller annan sysselsättning trots att de i sin ursprungliga bedömning är fullt medvetna om att individen inte har någon faktisk möjlighet att deltaga i sådan.

Idag är det ju tyvärr inte ovanligt att försäkringskassan ser individer som friska men arbetsförmedlare eller potentiella arbetsgivare ser desamma som arbetsoförmögna pga. fysisk eller psykisk sjukdom. Därmed är det också rimligt att tro att fler människor riskerar hamna helt och hållet utanför den gemensamma välfärden. Och utan försörj-ningsstöd eller arbete återstår inte många alternativ i dagens samhälle, kvar finns då endast välgörenhet eller eventuell möjlighet att bli försörjd av anhöriga och/eller vänner. Vi menar därför att det enda rimliga måste vara att erbjuda alla över 25 år rätt till prak-tik eller liknande istället för att kräva detsamma som förslaget är utformat. Samt att vi måste slå vakt om rätten att se till individens möjligheter och inte begränsa densamma.”

§21 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 28 augusti 2012.

Dnr 1.1-405-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarn.

§22 Anmälan inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar.

Dnr 1.6-403-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarn.

§23 ”Om rätt till integration för funktionshindrade” – skrivelse från (V) till stadsdelsnämnden

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 juni 2012.

Dnr 8-342-2012.

Sammanfattning

En individuell plan upprättas endast om den enskilde eller dennes ställföreträdare begär det. Förvaltningen kan inte ta initiativ till en sådan plan. När det gäller medverkan av fritidspedagog är det idag fullt möjligt förutsatt att det finns en naturlig koppling till den funktionen. Detta om t.ex. ett barn, som har insats enligt LSS, är inskriven på fritidshem och därigenom har naturlig kontakt med fritidspedagog. Socialtjänstavdelningen dispo-nerar inga egna sådana resurser.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (V).

Reservation

Vice ordförande Leif Larsson (V) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Jag reserverar mig mot beslutet då jag yrkade att nämnden skulle besluta att barn

och unga med rätt till LSS behöver som andra få en utvecklande och stimulerande fritid. I samband med upprättande av individuell plan för stöd är deltagande av en fritidspedagog värdefull för att förmedla och underlätta kontakten med olika fritids- och kulturaktiviteter tillsammans med barnet/ungdomen. Denna modell praktiseras i Malmö.”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordförande Leif Larsson(V) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§24 Lex Sarah anmälningar

Svar på skrivelse från (MP)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 augusti 2012.

Dnr 1.5.1-009-2012.

Sammanfattning

(MP) framför i en skrivelse att man önskar en redovisning av hur Hässelby-Vällingby omsorg arbetar med Lex Sarah. (MP) önskar vidare en redogörelse för hur många anmälningar som inkommit till enhetscheferna i Hässelby-Vällingby samt hur många av dessa som lett till anmälningar till Socialstyrelsen. (MP) önskar även få dessa frågor besvarade av de verksamheter inom social omsorg som bedrivs i privat regi. (MP) önskar även ett tvärsnitt av de frågor som ej lett till anmälan enligt Lex Sarah. Äldreomsorgen har fått uppdraget att besvara skrivelsen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (MP).

§25 Anmälan av rapportering till Socialstyrelsen av ej verkställda beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) – kvartal 1-2:2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 augusti 2012.

Dnr 1.2.1-430-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarn.

Anmälan av skrivelser

§26 Fältförlagda socialsekreterare

Anmäldes skrivelse den 28 augusti 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 6-470-2012.

§27 Rutiner i personalärenden

Anmäldes skrivelse den 28 augusti 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 2.3.4-471-2012.

§28 Behovet av regnskyddade cykelställ

Anmäldes skrivelse den 28 augusti 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 3-472-2012.

§29 Årlig rapportering av anmälningar rörande missförhållanden

Anmäldes skrivelse den 28 augusti 2012 från ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).

Dnr 1.2.2-473-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.

§30 Flyttning av nämndsammanträde

Stadsdelsnämnden beslöt att flytta nämndsammanträdet tisdagen den 20 november 2012 till torsdagen den 22 november 2012.