Din position: Hem > Stockholms stad > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2004-11-12
Protokollfört vid Stockholms kommunfullmäktiges fortsatta sammanträde i Stadshuset fredagen den 12 november 2004 kl. 10.00
Justerat den 25 november 2004; anslaget den 26 november 2004:
Barry Andersson
Bo Bladholm
Maria Hannäs
Kl. 10.05 förrättades upprop, varvid närvaro antecknades enligt ---------- Bilaga 1.
Förste vice ordföranden Bo Bladholm (m) och tredje vice ordföranden Maria Hannäs (v) utsågs att jämte ordföranden Barry Andersson (s) justera och expediera dagens protokoll. Justeringen kommer att ske torsdagen den 25 november 2004 kl. 15.00.
Kommunfullmäktige fortsatte den under gårdagen påbörjade behandlingen av kommunstyrelsens utlåtande med förslag till budget 2005 för Stockholms stad och inriktning för 2006 och 2007 samt ägardirektiv 2005-2007 för koncernen Stockholms Stadshus AB.
Stadsdelsnämnderna: Övergripande
Punkt 9)
Ordet innehades av borgarråden Billström, Axén Olin och Björklund, Ann-Margarethe Livh, Christer Öhgren, Göran Holmström, borgarrådet Nilsson, Ewa Samuelsson, Madeleine Sjöstedt, Ann Mari Engel, Ann-Marie Strömberg, Birgitta Holm, Inger Stark, Rolf Könberg, Lars-Åke Henriksson, Ann-Katrin Åslund, borgarrådet Gunnarsson, Peter Lundén-Welden och Joakim Larsson.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Övergripande.
R VII SOCIALROTELN
Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden, Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg, Förslag till ny nämnd: Äldreomsorgsnämnden
Punkt 9, 18, 23, 40)
Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden
Ordet innehades av borgarrådet Olofsson, Monika Lindh, Peter Lundén-Welden, Ann-Katrin Åslund, Christer Öhgren, Desirée Pethrus-Engström, Joakim Larsson, Inger Stark, Abit Dundar, Karin Rågsjö, Malin Strid, Sergio Flores, Didar Samaletdin och Godfrey Etyang.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden och Överförmyndarnämnden.
Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg, Förslag till ny nämnd: Äldreomsorgsnämnden
Ordet innehades av borgarrådet Olofsson, Monika Lindh, Margareta Björk, Helen Jäderlund Eckardt, Christer Öhgren, Ewa Samuelsson, Jan Valeskog och Ann-Katrin Åslund.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg och Förslag till ny nämnd: Äldreomsorgsnämnden.
R VI ARBETSMARKNADS- OCH INTEGRATIONSROTELN
Stadsdelsnämnderna: Arbetsmarknadsåtgärder, Flyktingmottagande, Stockholms Stads Bostadsförmedling AB
Punkt 9, 31)
Ordet innehades av borgarrådet Lindberg, Birgitta Holm, Fredrik Malm, Mujde Rashid, Paul Lappalainen, Hardy Hedman, Abit Dundar, Lamia Elamri, Godfrey Etyang, borgarrådet Axén Olin, Martina Lind och Ann-Margarethe Livh.
Sammanträdet ajournerades kl. 15.59 - 16.02.
Ordningsfråga
Ordet innehades av Birgitta Holm (m) i en ordningsfråga angående nämnande av offentlig persons namn i debatten m.m..
I den fortsatta debatten yttrade sig Rolf Könberg och Håkan Wahlén.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Arbetsmarknadsåtgärder, Flyktingmottagande och Stockholms Stads Bostadsförmedling AB.
R V PERSONAL- OCH DEMOKRATIROTELN
Övergripande personal- och demokratifrågor
Ordet innehades av borgarrådet Rönngren, Rolf Könberg, Lotta Edholm, Ann-Margarethe Livh, Christopher Ödmann, Henrik Ehrenberg, Peter Lundén-Welden, Ewa Samuelsson och Fredrik Malm.
Ordet innehades av Berthold Gustavsson (m), Ann-Margarethe Livh (v), Christopher Ödmann (mp), Fredrik Malm (fp), borgarrådet Rönngren (s), Rolf Könberg (m) och borgarrådet Axén Olin (m) i en ordningsfråga angående nämnande av offentlig persons namn i debatten m.m..
I den fortsatta debatten yttrade sig vidare borgarrådet Rönngren, Ann-Katrin Åslund, Karin Rågsjö, Karin Gustafsson, Cecilia Brinck, Abebe Hailu, Daniel Suhonen och Birgitta Holm.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Övergripande personal- och demokratifrågor.
R IV SKOL- OCH KULTURROTELN
Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet, Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg, Pedagogisk verksamhet: Skola, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB, Förslag till nya nämnder: Idrotts- och kulturnämnden, Kultur- och stadsmuseinämnden
Punkt 9, 22, 27, 14, 20, 36, 38-39)
Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet, Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg, Pedagogisk verksamhet: Skola
Ordet innehades av borgarråden Nilsson, Söderlund och Björklund, Inger Stark, Emilia Hagberg, Ewa Samuelsson, Karin Rågsjö, Mujde Rashid, Helen Jäderlund Eckardt, Desirée Pethrus Engström, Christopher Ödmann och David Samuelsson.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet, Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg och Pedagogisk verksamhet: Skola.
Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB)
Ordet innehades av borgarråden Nilsson, Söderlund och Björklund, Inger Stark, Emilia Hagberg, Hardy Hedman, Lotta Edholm, Mujde Rashid och Karl Bern.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Utbildningsnämnden och Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB).
Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB, Förslag till nya nämnder: Idrotts- och kulturnämnden, Kultur- och stadsmuseinämnden
Ordet innehades av borgarrådet Nilsson, Cecilia Brinck, Madeleine Sjöstedt, Ann Mari Engel, Peter Nilsson, Hardy Hedman och Eva-Louise Erlandsson Slorach.
Ordet innehades av Madeleine Sjöstedt (fp) i en ordningsfråga angående rätten till replik.
I den fortsatta debatten yttrade sig vidare Ewa Samuelsson, Daniel Suhonen, borgarrådet Söderlund, Inger Koch, Christopher Ödmann och Ann-Katrin Åslund.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB och Förslag till nya nämnder: Idrotts- och kulturnämnden, Kultur- och stadsmuseinämnden.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Övergripande återupptogs.
Propositionsordning
Kommunstyrelsens förslag i tillämpliga delar ställdes mot övriga yrkanden enligt följande.
Nr 1. Minskade kostnader - avveckling av stadsdelsnämnder (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)m 250,0 mnkr.
Kommunstyrelsens förslag bifölls utan omröstning.
Nr 2. Minskade kostnader - nedläggning av medborgarkontor (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)fp 20,0 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader – ändrat uppdrag för stadsdelsnämnderna (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)fp 120,0 mnkr.
Nr 4. (Behandlas under Kommunfullmäktige m.m.).
Nr 5. Minskade kostnader för sammanslagning av stadsdelsnämnderkd 18,0 mnkr.
Härefter godkände kommunfullmäktige utan omröstning kommunstyrelsens förslag i övrigt under denna punkt.
Beslut
Kommunfullmäktige hade alltså beslutat att
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden, Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg och Förslag till ny nämnd: Äldreomsorgsnämnden återupptogs.
Omsorg om funktionshindrade
Nr 1. (Behandlas under socialtjänstnämnden).
Nr 2. Ökade kostnader – satsning på funktionshindradefp 10,0 mnkr.
Härefter upptogs tilläggsyrkandena enligt följande.
Nr 1. Staden skall garantera äldre och funktionshindrade rätt att välja boende (avser här omsorg om funktionshindrade).
m+fp+kd.
Vid propositioner på bifall till eller avslag på detta yrkande beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att avslå förslaget.
Nr 2. Stadens samtliga nämnder och bolag får i uppdrag att kartlägga brister i tillgängligheten för funktionshindrade samt att utveckla planer för att åtgärda problemen.
Härefter godkände kommunfullmäktige utan omröstning kommunstyrelsens förslag i övrigt under detta avsnitt.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 1 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2005.
Vi har avslagit att-sats nr 2 med hänvisning till det nya handikappolitiska programmet för Stockholms stad.
Individ- och familjeomsorg
Nr 1. Ökade kostnader – satsning missbruk och socialpsykiatrinkd 30,0 mnkr
Nr 1. Stockholms stad ska tillsammans med Stockholms läns landsting inrätta gemensamma nämnder för övergripande planering och hantering av resurser i den psykiatriska vården och socialpsykiatrin.
Nr 2. Nämnderna skall fortsätta upphandlingar inom individ- och familjeomsorgen.
m+fp.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 1 med hänvisning till att ett arbete pågår i en gemensam arbetsgrupp med representanter från KSL, landstinget, länsarbetsnämnden, försäkringskassan och Stockholms stad.
Vi har avslagit att-sats nr 2 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2005.
Ekonomiskt bistånd
Nr 1. Minskade kostnader - ej automatiskt SL-kortm, fp och kd 20,0 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader – försörjningsstödm+fp+kd 100,0 mnkr.
(m) (kd) genom jobbgaranti m.m.
(fp) arbete i stället för bidrag
Härefter upptogs följande tilläggsyrkande.
Nr 1. Staden skall införa en jobbgaranti i hela Stockholm, där alla som i dag är socialbidragsberoende ges en snabb och individuell bedömning, och i de fall det är arbetsbrist som är orsaken till bidragsberoendet, garanteras arbete inom 5 dagar.
Vid propositioner på bifall till eller avslag på detta yrkande förklarade sig ordföranden finna propositionen på avslag vara med övervägande ja besvarad.
Då votering begärdes verkställdes sådan över följande, dessförinnan föreslagna och godkända voteringsproposition:
Den som vill avslå moderata samlingspartiets, folkpartiet liberalernas och kristdemokraternas gemensamma förslag i denna del röstar ja,
den som inte vill det röstar nej.
Vinner nej, har kommunfullmäktige beslutat bifalla förslaget.
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 1 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 2.
Kommunfullmäktige hade alltså beslutat att avslå förslaget.
Socialtjänstnämnden
Punkt 18)
Nr 1. Ökade kostnader – projekt supporter överfört från brand- och räddningsnämndenm, fp och kd 1,0 mnkr
Nr 2. Ökade kostnader – FoU-byrån ej överflyttad till KF m.m. – kvar hos socialtjänstnämndenm och fp 5,3 mnkr
Nr 3. Omsorg om funktionshindrade i stadsdelsnämnderna överförs till socialtjänstnämnden
m ökade kostnader 1 949,9 mnkr och intäkter 2,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader - satsning på de hemlösa, återinförande av Tak-över-huvudet-garantinm 5,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - arbete med jobbgarantinm 5,0 mnkr
Nr 6. Minskade kostnader – satsning mot nätprostitutionm 0,6 mnkr
Nr 7. Ökade kostnader - ökade resurser till frivilligorganisationerna och hemlösa m.m. (kd) frivilligorganisationerfp 15,0 mnkr och kd 8,0 mnkr.
Nr 8. Ökade kostnader – projekt mot klotterfp 3,0 mnkr.
Nr 9. Ökade kostnader - insatser mot traffickingfp 2,0 mnkr
Nr 10. Ökade kostnader – familjerådgivningkd 5,0 mnkr
Nr 1. Myndighetsutövning skall alltid skötas av det offentliga, men arbete med att hjälpa människor ut ur bidragsberoende, hemlöshet och missbruk kan med fördel utföras av andra.
Nr 2. "Tak-över-huvudet-garantin" skall återupprättas och utvecklas genom att utvidga de mer långvariga boendeformerna, bl.a. genom ett närmare samarbete med frivilligorganisationerna.
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 2 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 3.
Nr 3. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda ett förslag på vårdgaranti för missbrukare och hur ett valfrihetssystem inom missbruksvården kan införas.
Nr 4. Staden skall garantera de funktionshindrades rätt att välja boende.
Nr 5. Staden skall uppvakta regeringen för att införa avdragsrätt för bidrag till frivilligorganisationer.
Nr 6. Socialtjänstnämnden ges i uppdrag att utreda en med frivilligorganisationer gemensam reception för hemlösa.
Nr 7. En gemensam nämnd bör inrättas tillsammans med landstinget för psykiskt funktionshindrade och hemlösa med medicinska och psykiatriska problem.
Nr 8. Öppettiderna skall krogarna själva styra, men kontrollen av att lagar och förordningar följs skall skärpas. Krogar som inte följer reglerna skall förlora sina tillstånd.
m.
Nr 9. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en gemensam nämnd inrättas med SLL som ges i uppgift att lösa de samverkansproblem som föreligger mellan de olika huvudmännen.
Nr 10. Socialtjänstnämnden ges i uppdrag att snarast starta ett samarbetsprojekt för att komma till rätta med problem att våldtäkter inte utreds och går till åtal.
kd.
Den som vill avslå kristdemokraternas förslag i denna del röstar ja,
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 3 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 4.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 1 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2005. Samverkan med frivilligorganisationerna skall utvecklas.
Vi har avslagit att-sats nr 2 med hänvisning till att tak-över-huvudet-garantin skall utvecklas med en flexibel fältförlagd biståndsbedömning.
Vi har avslagit att-satserna nr 7 och 9 med hänvisning till att arbete pågår i en gemensam arbetsgrupp med representanter från KSL, landstinget, länets kommuner, försäkringskassan och Stockholms stad.
Överförmyndarnämnden
Punkt 23)
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att
Äldreomsorg
Nr 1. (Behandlas under Äldreomsorgsnämnden).
Nr 2. Ökade kostnader – höjning av peng med 2 %fp 25,0 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader – satsning för att motverka restriktivare biståndsbedömningfp 40,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader – ökad satsning på stöd till anhöriga och demensvårdfp 5,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader – satsning på förbättrad äldreomsorgkd 120,0 mnkr.
Nr 1. Staden skall garantera äldre och funktionshindrade rätt att välja boende (avser här äldreomsorg).
Nr 2. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utforma ett kvalitetsuppföljningsprogram för all verksamhet oavsett huvudman.
Nr 3. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda och snarast möjligt föreslå en definition på vad seniorbostad innebär, avseende exempelvis service och gemenskapslokaler. Nya omvandlingar av servicehus till seniorbostäder avvaktas tills dess att en definition är fastställd.
Nr 4. Starta ett kompetensutvecklingsprogram för personal i äldreomsorgen om demensvård.
Nr 5. Stockholms stad ska införa en övergripande trygghetsgaranti i samverkan med landstinget som garanterar äldre en god äldreomsorg efter avslutad sjukhusvård.
Nr 6. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en gemensam nämnd inrättas med SLL som ges i uppgift att lösa de samverkansproblem som föreligger mellan de olika huvudmännen.
m+kd.
Nr 7. Stockholms stad skall uppvakta regeringen om att få tillstånd om att erbjuda tilläggstjänster.
Nr 8. Inför en övergripande trygghetsgaranti som inkluderar dels en vårdgaranti med betoning på tillgänglighet, dels en värdighetsgaranti med betoning på bemötande och omvårdnad och dels en boende- och hjälpmedelsgaranti där rätten till stöd och service ingår.
Nr 9. Nytt yrkande: Kommunfullmäktige i bilaga 2:4 fastställer ersättningsnivåerna år 2005 för hemtjänst i ordinärt boende, avlösning och ledsagning även till de kommunala utförarna och att även kommunens avdragsrätt för moms framgår.
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 4 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 5.
Vi har avslagit att-sats nr 3 med hänvisning till att arbete pågår i FB Servicehus AB.
Vi har avslagit att-sats nr 4 med hänvisning till att det pågår inom kompetensfondens ram.
Vi har avslagit att-sats nr 6 med hänvisning till att arbete pågår i en arbetsgrupp på tjänstemannanivå bestående av tjänstemän från KSL, landstinget, länsarbetsnämnden, försäkringskassan och Stockholms stad.
Vi har avslagit att-sats nr 7 med hänvisning till att möjligheten redan finns inom kundvalssystemet.
Förslag till ny nämnd: Äldreomsorgsnämnden
Punkt 40)
Nr 1. Äldreomsorgen överförs till äldreomsorgsnämnden (ny nämnd)
m ökade kostnader 6 105,0 mnkr och intäkter 128,0 mnkr.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Arbetsmarknadsåtgärder, Flyktingmottagande och Stockholms Stads Bostadsförmedling AB återupptogs.
Arbetsmarknadsåtgärder
Nr 1. Ökade kostnader – införande av jobbgaranti (behandlas här (m) redovisas budgetmässigt under arbetsmarknads- och integrationsberedningen)m 10,0 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader – arbete istället för bidragfp+kd 15,0 mnkr.
Flyktingmottagande
Nr 1. (Behandlas under utbildningsnämnden).
Stockholms Stads Bostadsförmedling AB
Punkt 31)
Följande tilläggsyrkande upptogs.
Nr 1. Nytt yrkande: Att uttala att köavgiften i Stockholms Stads Bostadsförmedling AB bör sänkas när bolagets ekonomi så tillåter.
s+v+mp+kd.
Vid propositioner på bifall till eller avslag på detta yrkande beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att bifalla förslaget.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Övergripande personal- och demokratifrågor återupptogs.
Ordet innehades av borgarrådet Rönngren och Peter Lundén-Welden.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet, Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg, Pedagogisk verksamhet: Skola, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB och Förslag till nya nämnder: Idrotts- och kulturnämnden samt Kultur- och stadsmuseinämnden återupptogs.
Verksamhet för barn och ungdom
Nr 1. (Behandlas under idrotts - och kulturnämnden).
Nr 2. Minskade kostnader - differentierad taxa för sommarkollo m.m.fp 10,1 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader – icke kommersiell träffpunkt för ungafp 9,0 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader – gruppverksamhet för treåringarkd 10,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - satsning Öppen förskolakd 10,0 mnkr.
Nr 6. Ökade kostnader - parklekarkd 7,0 mnkr.
Nr 1. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda hur en ungdomsverksamhet liknande Fryshuset kan startas väster om staden.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 1 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2005. I budgeten får stadsdelsnämnderna i uppdrag att erbjuda ungdomar en träffpunkt i närområdet.
Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet
Nr 2. Ökade intäkter - ej avgiftsfri månad (m behandlas här, men redovisas budgetmässigt under utbildningsnämnden).m+fp+kd 15,0 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader – familjedaghemkd 12,7 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader - minskade barngrupperkd 100,8 mnkr.
Nr 1. Att fullmäktiges beslut om ett nytt resursfördelningssystem för för- och grundskola skall rivas upp, i stället skall det tidigare resursfördelningssystemet tills vidare fortsätta att gälla (avser här förskoleverksamhet).
Nr 2. Kommunstyrelsen bör uppvakta regeringen om att införa ett barnkonto i enlighet med de borgerliga partiernas förslag i riksdagen. Detta för att ytterligare öka det ekonomiska stödet till barnfamiljer som önskar få mer tid med barnen.
Nr 3. Kommunstyrelsen får i uppdrag att hemställa hos regeringen att statsbidraget för maxtaxan får användas till kvalitetssatsningar inom förskolan.
Nr 4. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att hos regeringen ansöka om att fritt få nyttja statsbidragen till förskolan på ett sätt som ger barnfamiljerna maximal valfrihet.
Nr 5. Ett system med förskolepeng, dvs. en öronmärkt andel av schablonen som går direkt till den enskilda förskolan, skall införas.
fp+kd.
Nr 6. Staden skall införa en förskolepeng/skolbarnsomsorgspeng/skolpeng som är den samma som förskoleschablonen/skolbarnsomsorgsschablonen/skolschablonen vilken ska fördelas direkt till de enskilda förskolorna/skolorna – kommunala såväl som fristående. Stadens medel för barn med särskilda behov skall sökas efter behov från en central pott (avser här förskoleverksamhet).
Nr 7. Stadsdelsnämnderna och utbildningsnämnden ges i uppdrag att genomföra en informationssatsning för att rekrytera fler dagbarnvårdare.
Häremot ställdes följande förslag:
Kommunfullmäktige uttalar att det är viktigt att föräldrar får information om att det går att välja mellan förskola och familjedaghem när de ansöker om barnomsorg för sina barn. Efterfrågan på dagbarnvårdare kan variera över staden och stadsdelarna bör göra en bedömning när insatserna för att rekrytera fler dagbarnvårdare behöver intensifieras.
s+v+mp.
Vid propositioner på dessa yrkanden beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att bifalla socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiets gemensamma förslag.
Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg
Nr 1. Staden skall införa en förskolepeng/skolbarnsomsorgspeng/skolpeng som är den samma som förskoleschablonen/skolbarnsomsorgsschablonen/skolschablonen vilken ska fördelas direkt till de enskilda förskolorna/skolorna – kommunala såväl som fristående. Stadens medel för barn med särskilda behov skall sökas efter behov från en central pott (avser här skolbarnsomsorg).
Pedagogisk verksamhet: Skola
Nr 2. Ökade kostnader - höjning av skolschablonfp 55,9 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader – verksamhetenkd 23,0 mnkr
Nr 1. Staden skall tillse att alla föräldrar med barn i grundskolan skall få ta del av skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling om inte föräldrarna tackar nej (avser här kommunala grundskolor).
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 5 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 6.
Nr 2. Att stockholmsprovet i svenska skall återinföras.
Nr 3. Att fullmäktiges beslut om en ny skolplan skall rivas upp, i stället skall skolplanen från 2000 fortsätta att gälla.
Nr 4. Att fullmäktiges beslut om ett nytt resursfördelningssystem för för- och grundskola skall rivas upp, i stället skall det tidigare resursfördelningssystemet tills vidare fortsätta att gälla.
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 6 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 7.
Nr 5. Staden skall införa en förskolepeng/skolbarnsomsorgspeng/skolpeng som är den samma som förskoleschablonen/skolbarnsomsorgsschablonen/skolschablonen vilken ska fördelas direkt till de enskilda förskolorna/skolorna – kommunala såväl som fristående. Stadens medel för barn med särskilda behov skall sökas efter behov från en central pott (avser här kommunala grundskolor).
Nr 6. Alla pengar i skolschablonen som inte är lokalschablon, administration eller rektors lön skall öronmärkas och gå direkt till skolan.
fp.
Utbildningsnämnden
Punkt 22)
Driftverksamhet
Nr 1. Förskoleverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämnden
m ökade kostnader 2 822,0 mnkr och intäkter 172,2 mnkr.
Nr 2. Skolbarnsomsorgsverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämnden
m ökade kostnader 812,9 mnkr och intäkter 118,9 mnkr.
Nr 3. Grundskoleverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämnden m ökade kostnader 4 940,5 mnkr.
Nr 4. Flyktingmottagande överförs till utbildningsnämnden
m 52,4 mnkr
Nr 5. Minskade kostnader för avgiftsfri månad inom förskolan, enskild verksamhet samt ökade intäkter genom att avgiftsfri månad utgår inom den kommunala verksamheten m kostnader 7,6 mnkr intäkter 15,0 mnkr fp och kd kostnader 7,6 mnkr.
Nr 6. Minskade kostnader - ej SL-kort m, fp och kd 13,9 mnkr.
(m) för unga
(fp) och (kd) för gymnasieelever
Nr 7. Ökade kostnader - extra satsning på barn med behov av särskilt stödm 10,0 mnkr.
Nr 8. Ökade kostnader för FH-klasser – överförs ej till CM från utbildningsnämndenm 14,1 mnkr
Nr 9. Ökade kostnader för obligatorisk särskola inkl. förskoleklass - överförs ej till CM från utbildningsnämndenm 121,0 mnkr
Nr 10. Ökade kostnader för skolbarnsomsorg särskola - överförs ej till CM från utbildningsnämndenm 31,1 mnkr
Nr 11. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringm 50,0 mnkr.
Nr 12. Ökade kostnader – höjning av skolpeng för fristående grundskolorfp 10,6 mnkr.
Nr 13. Ökade kostnader - satsning på särskolanfp 10,0 mnkr
Nr 14. Ökade kostnader - minskade barngrupper, enskild verksamhetkd 49,2 mnkr.
Nr 15. Ökade kostnader - grundskolankd 4,0 mnkr.
Nr 1. Redovisning av skolk skall införas i gymnasiebetygen.
Nr 2. Staden skall tillse att alla föräldrar med barn i grundskolan skall få ta del av skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling om inte föräldrarna tackar nej.
Nr 3. Att en särskild sfi-peng skall införas.
Nr 4. I samarbete med näringslivet utöka antalet lärlingsprogram.
Nr 5. Valfrihet ska gälla för särskoleelever att välja skola.
Häremot ställdes följande förslag: Vid inplaceringen av elever i särskolegrupper ska stor hänsyn tas till elevens och föräldrarnas vilja.
Nr 6. Staden skall införa en förskolepeng/skolbarnsomsorgspeng/skolpeng som är den samma som förskoleschablonen/skolbarnsomsorgsschablonen/skolschablonen vilken ska fördelas direkt till de enskilda förskolorna/skolorna – kommunala såväl som fristående. Stadens medel för barn med särskilda behov skall sökas efter behov från en central pott.
Nr 7. Staden skall ge samma ekonomiska villkor till kommunala som fristående gymnasieskolor.
Häremot ställdes följande förslag: Alla skolor ges likvärdiga ekonomiska förutsättningar.
Nr 8. Alla pengar i skolschablonen som inte är lokalschablon, administration eller rektors lön skall öronmärkas och gå direkt till skolan.
Nr 9. Ge utbildningsnämnden i uppdrag att pröva ämnesundervisning på modersmål i några stockholmsskolor.
Nr 10. Stadsdelsnämnderna och utbildningsnämnden ges i uppdrag att genomföra en informationssatsning för att rekrytera fler dagbarnvårdare.
Häremot ställdes följande förslag: Kommunfullmäktige uttalar att det är viktigt att föräldrar får information om att det går att välja mellan förskola och familjedaghem när de ansöker om barnomsorg för sina barn. Efterfrågan på dagbarnvårdare kan variera över staden och stadsdelarna bör göra en bedömning när insatserna för att rekrytera fler dagbarnvårdare behöver intensifieras.
Nr 11. Nytt yrkande: Att ansvaret för särskoleverksamhet inte flyttas till stadsdelsnämnderna förrän en tydlig analys av vilka konsekvenser de föreslagna förändringarna får för särskoleverksamhet som till exempel Träningsskolan Mockasinen. Konsekvensanalysen ska tas fram skyndsamt och återredovisas till kommunfullmäktige innan årsskiftet 04/05.
Omröstningen utföll med 47 ja och 44 nej. Såsom voteringslista nr 7 utvisar röstades ja av ------------------------------------------------------------------------- Bilaga 8.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 4 med hänvisning till programmet för utveckling av gymnasieskolans yrkesprogram.Vi har avslagit att-sats nr 9 med hänvisning till skolplanen där stadsdelsnämnder och utbildningsnämnden ges i uppdrag att genomföra ämnesstudier på modersmål.
Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB)
Punkt 27)
Nr 1. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda formerna för ett avvecklande av SISAB.
Kultur- och föreningsverksamhet
Nr 1. Minskade kostnader – kommunal konsumentupplysning m.m.
m 14,0 mnkr, fp 15,0 mnkr och kd 9,0 mnkr.
Nr 2. (Behandlas under idrotts- och kulturnämnden).
Nr 3. Ökade kostnader för 4H- och hemgårdar, överfört från kulturnämnden
fp 10,0 mnkr och kd 11,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader - stadsdelsbiblioteken, överfört från kulturnämndenkd 123,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader samlingslokaler överfört från kulturnämndenkd 18,6 mnkr.
Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet
Punkt 14)
Kulturförvaltningen
Nr 1. (Behandlas under idrotts- och kulturnämnden).
Nr 2. (Behandlas under kultur- och stadsmuseinämnden).
Nr 3. (Behandlas under stadsdelsnämnderna: kultur- och föreningsverksamhet).
Nr 4. (Behandlas under stadsdelsnämnderna: kultur- och föreningsverksamhet).
Nr 5. (Behandlas under stadsdelsnämnderna: kultur- och föreningsverksamhet).
Nr 6. Ökade kostnader/intäkter – samgående mellan kultur- och stadsmuseinämndenkd kostnader 79,5 mnkr intäkter 14,2 mnkr
Nr 7. Minskade kostnader – samgående mellan kultur- och stadsmuseinämndenkd 5,0 mnkr
Nr 8. Minskade kostnader Lava m.m.kd 8,0 mnkr
Investeringsplan
Nr 9. (Behandlas under idrotts- och kulturnämnden).
Nr 10. (Behandlas under kultur- och stadsmuseinämnden).
Stadsarkivet
Nr 11. (Behandlas under idrotts- och kulturnämnden).
Nr 12. (Behandlas under kultur och stadsmuseinämnden).
Stadsmuseinämnden
Punkt 20)
Nr 3. (Behandlas under kulturnämnden).
Stockholms Stadsteater AB
Punkt 36)
Följande tilläggsyrkanden upptogs.
Nr 1. Stockholms Stadsteater AB uppmanas att aktivt arbeta för att öka sponsringsintäkterna.
Nr 2. Stockholms Stadsteater AB skall göra en översyn av biljettpriserna och genomföra årsvisa indexuppräkningar.
Häremot ställdes följande förslag: Uttala att det är styrelsen för Stockholms Stadsteater AB som beslutar om biljettpriser och att eventuella höjningar görs i enlighet med kulturpolitiska avvägningar.
Förslag till ny nämnd: Idrotts- och kulturnämnden
Punkt 38)
Nr 1. Idrottsnämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 459,8 mnkr och intäkter 139,0 mnkr
Nr 2. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 706,3 mnkr och intäkter 75,2 mnkr.
Nr 3. Kulturnämnden: stadsarkivet överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 59,6 mnkr och intäkter 18,0 mnkr.
Nr 4. Stadsmuseinämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 79,5 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
Nr 5. SDN: Kultur- och föreningsverksamhet överförs till idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 59,7 mnkr.
Nr 6. SDN: Verksamhet för barn och ungdom överförs till idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 507,2 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader – samlingslokalerm 17,7 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader - ateljéstöd m 10,0 mnkr.
Nr 9. Minskade kostnader - bidrag för folkbildningm 15,0 mnkr.
Nr 10. Minskade kostnader - verksamhets- och projektstödm 16,0 mnkr.
Nr 11. Ökade intäkter – Kulturhusetm 5,0 mnkr.
Nr 12. Ökade kostnader – bibliotekssatsningm 10,0 mnkr.
Nr 13. Minskade kostnader – ej extra satsning till Lava m 5,0 mnkr.
Nr 14. Minskade kostnader - byråkratirationalisering nämndsammanslagningm 18,0 mnkr.
Nr 15. Idrottsnämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade utgifter 371,5 mnkr.
Nr 16. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd:
idrotts- och kulturnämnden
m ökade utgifter 5,5 mnkr.
Nr 1. Idrotts- och kulturnämnden ges i uppdrag att utöka andelen sponsring i sin verksamhet.
Nr 2. Idrotts- och kulturnämnden skall främst inrikta sin verksamhet på fritidsverksamheter inom idrott och kultur samt bibliotek för barn och ungdom samt funktionshindrade.
Nr 3. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda och pröva ett nytt ersättningssystem för biblioteken som bygger på en fast och en rörlig del kopplat till antalet besök respektive utlåning.
Nr 4. Idrotts- och kulturnämnden skall göra en översyn av olika former av verksamhets- och projektstöd i syfte att minska kostnaderna.
Nr 5. Idrotts- och kulturnämnden skall utreda hur kulturstödet kan minska i syfte att minska kostnaderna.
Nr 6. Idrotts- och kulturnämnden skall utreda hur ateljéstödet kan avvecklas och ersättas med utökat konstinköp.
Nr 7. Se Nr 1.
Förslag till ny nämnd: Kultur- och stadsmuseinämnden
Punkt 39)
Nr 1. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd: kultur- och stadsmuseinämnden
fp ökade kostnader 706,3 mnkr och intäkter 75,2 mnkr.
Nr 2. Kulturnämnden: stadsarkivet överförs till ny nämnd: kultur- och stadsmuseinämnden
fp ökade kostnader 59,6 mnkr och intäkter 18,0 mnkr.
Nr 3. Stadsmuseinämnden överförs till ny nämnd: kultur- och stadsmuseinämnden
fp ökade kostnader 79,5 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader – satsning på bibliotek, läsning m.m.fp 10,0 mnkr
Nr 5. Ökade intäkter – sponsringfp 1,0 mnkr
Nr 6. (Behandlas under idrottsnämnden).
Nr 7. (Behandlas under stadsdelsnämnderna: kultur- och föreningsverksamhet).
Nr 8. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd: kultur- och stadsmuseinämndenfp ökade utgifter 5,5 mnkr
Central medelsreserv
Punkt 5)
Nr 1. Minskade kostnader - ej pilotprojekt fritidsklubbar,
m+fp 6,0 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader - satsning på att hjälpa de hemlösam 5,0 mnkr och kd 6,0 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader – satsning på personliga ombudm 1,9 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader – brottsförebyggande arbete frivilligorganisationer m 8,0 mnkr.
Nr 5. Minskade kostnader för FH-klasser - överförs ej till central medelsreserv från utbildningsnämnden (Behandlas under utbildningsnämnden)
m 14,1 mnkr.
Nr 6. Minskade kostnader för obligatorisk särskola inklusive förskoleklass - överförs ej till central medelsreserv från utbildningsnämnden (Behandlas under utbildningsnämnden)
m 121,0 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader för skolbarnsomsorg särskola - överförs ej till central medelsreserv från utbildningsnämnden (Behandlas under utbildningsnämnden)
m 31,1 mnkr.
Finansförvaltning
Punkt 1-4)
Inkomstskatt
Nr 1. Sänkning av skattesatsen med 0:50 kr
m 714,0 mnkr.
Nr 2. Sänkning av skattesatsen med 0:25 kr
fp 357,1 mnkr.
Nr 3. Sänkning av skattesatsen med 0:10 kr
kd 142,8 mnkr.
Räntor
Nr 1. Ökat räntenetto
m 73,0 mnkr, fp 75,0 mnkr, kd 119,5 mnkr.
Utdelning
Nr 2. Ökad utdelning från Stockholms Stadshus AB genom försäljningar
m och fp 250,0 mnkr, kd 150,0 mnkr.
Nr 3. Minskad utdelning från Stockholms Stadshus AB
m och fp 250,0 mnkr.
Nr 4. Minskat finansieringsbeting
m 1 440,0 mnkr, fp och kd 1 500,0 mnkr.
Härefter godkände kommunfullmäktige utan omröstning kommunstyrelsens förslag i övrigt under dessa punkter.
Ordföranden tackade kommunfullmäktiges ledamöter för ett gott samarbete under de två budgetdagarna.
Borgarrådet Billström tackade presidiet och tjänstgörande personal för ett gott arbete.