Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2003-03-27

Sammanträde 2003-03-27

Datum
Klockan
18:30
Plats
Brygghuset, Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N

Tema

Stockholms stads miljöprogram. Representanter från miljöförvaltningen medverkar.

1 Val av justerare samt anmälan av protokolljustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

4 Bordlagt ärende. Delegation av beslutanderätt - revidering av delegationsförteckning för Norrmalms stadsdelsnämnd

Dnr: 013-16/03

Stadsdelsnämnden har enligt kommunallagen, med vissa begränsningar, rätt att uppdra åt ett utskott, en ledamot eller ersättare eller åt en anställd inom kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende. I vilka typer av ärenden beslutanderätten delegerats framgår av upprättad delegationsförteckning.
Stadsdelsförvaltningen har nu genomfört en revidering av delegationsförteckningen,
som bl.a. fått en ny struktur. Delegationsförteckningen har vidare kompletterats med ärendetyper som saknades i tidigare förteckning. I syfte att öka läsbarheten har även mera redaktionella och språkliga korrigeringar gjorts.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin Hahn, 508 09 015

5 Bordlagt ärende. Kvalitetsgarantier för år 2003

Dnr: 008-125/03

Kommunfullmäktige beslutade i maj 1999 om en ny strategi för kvalitetsutveckling i staden.
Enligt strategin för kvalitetsutveckling ska alla verksamheter utforma åtaganden och arbetssätt som säkerställer åtagandena. De enheterna vars åtaganden riktar sig direkt till brukare ska ge ut en kvalitetsgaranti som godkänns av nämnden. Genom garantierna ska brukare få klara besked om vilken service och omsorg de kan förvänta sig men också om hur stadens verksamheter arbetar för att rätta till fel om de inte lever upp till sina åtaganden.


Handläggare: internkonsult för kvalitetsutveckling Pirkko Leporanta-Morley, 508 09 504

6 Åtgärder för att täcka underskott och få budget i balans på Gustav Vasa skola och Johannes skola

Dnr: 103-170/03

I enlighet med Stockholms stads regler för ekonomisk förvaltning har stadsdelsnämnden i samband med verksamhetsberättelse / bokslut upplöst Gustav Vasa skola och Johannes skola som resultatenheter. I och med detta övergår underskott till stadsdelsnämnden som har det yttersta ansvaret. För att täcka underskottet och få en budget i balans föreslår stadsdels-förvaltningen att Gustav Vasa skola samordnas under gemensam ledning med Vasa Real från och med den 1 juli 2003 och Johannes skola erhåller ekonomiskt administrativt stöd.

Handläggare: utredare Christina Österling, 508 09 527

7 Förslag till detaljplan för fastigheten Blåmannen - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 311-99/03

Norrmalms stadsdelsnämnd har fått förslag till detaljplan för del av fastigheten Blåmannen på remiss från stadsbyggnads-kontoret. Förslaget innebär att användningen ändras från allmänt ändamål till centrumändamål eller bostäder. Dessutom införs rivningsförbud och vissa skyddsbestämmelser.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till planförslaget. Förvaltningen anser det önskvärt att verksamheter som vänder sig mot gatan och kan ge liv åt fasaden och gatumiljön inryms i byggnadens nedre våning. Förvaltningen vill vidare påpeka att det är av största vikt att byggnadens interiör samt entréer görs tillgänglig för funktionshindrade och att ombyggnationen av fastigheten sker med största möjliga hänsyn till omkringboende.


Handläggare: samhällsplanerare Victoria Zimmermann Grönros , 508 09 021

8 Förslag till detaljplan för kvarteret Bangårdsposten, f.d. Postterminalen Stockholm - Klara - yttrande till stadsbyggandskontoret

Dnr: 311-133/03

Norrmalms stadsdelsnämnd har fått förslag till detaljplan för kv. Bangårdsposten på remiss från stadsbyggnadskontoret. Planens syfte är att möjliggöra en byggnation av ett högklassigt hotell med ca 600 rum och en konferensanläggning med plats för ca 4 000 personer.
Förvaltningen är positiv till en hotell- och konferensanläggning i detta läge. Förvalt-ningen föredrar dock alternativ A, då detta alternativ ger ett mindre massivt intryck än alternativ B. Förvaltningen anser att den föreslagna byggnaden i högre grad bör vända sig ut mot Klarabergsgatan för att ett levande stadsliv skall bli möjligt, och att man skall undvika prång i fasaden. Förvaltningen anser att fastighetsägaren bör stå för renhållningen vid eventuella platsbildningar och i närmaste anslutning till byggnadens entrépartier.
Vidare vill förvaltningen trycka på vikten av att stadsdelsnämnden genom förvaltningen redan från början deltar i stadens arbete med ombyggnationer av gångbanor och annan miljö i anslutning till detta projekt. Förvaltningen anser att man bör förbättra miljön för gångstråk och parker kring Klara Sjö i samband med detta projekt. Förvaltningen ser mycket positivt på att man förlägger infart till garage samt varuleveranser till en nivå nedanför Klarabergsviadukten.


Handläggare: samhällsplanerare Victoria Zimmermann Grönros , 508 09 021

9 Stockholms Parkprogram - yttrande till gatu- och fastighetskontoret

Dnr: 340-9/03

Stadsdelsnämnden har fått Stockholms Parkprogram på remiss från gatu- och fastighetskontoret för yttrande. Stockholms Parkprogram är ett handlingsprogram för utveckling och skötsel av Stockholms stads park- och naturmark.
Förvaltningen är positiv till att ett gemensamt parkprogram för Stockholm tas fram.
Förvaltningen anser dock att ambitionsnivån i vissa detaljer i programmet är något för hög. Vidare vill förvaltningen särskilt framhålla vikten av att våra parkmiljöer handikappanpassas och blir lekvänliga. För att vi skall få bra parkmiljöer är det även mycket angeläget att det i hela processen finns ett bra samarbete mellan alla olika aktörer som är inblandade.


Handläggare: samhällsplanerare Victoria Zimmermann Grönros , 508 09 021

10 Inrättande av en förskoleavdelning

Dnr: 324-237/03

DUKAS

Handläggare: vik. avdelningschef Lars B Strand , 508 09 023

11 Revisionsrapport om personlig assistans till funktionshindrade - yttrande till revisionskontoret

Dnr: 124-79/03

Revisionskontorethar under 2002 genomfört en granskning av biståndsbedömning och administrativa rutiner enligt LSS och LASS avseende personlig assistans till funktionshindrade. Norrmalm tillhör de granskade stadsdelsnämnderna och har ombetts att yttra sig.

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson , 508 09 035

12 Plan för samverkan avseende barn och ungdomar som behöver särskilt stöd mellan Beställarkontor Vård Stockholm och Kungsholmens, Norrmalms och Östermalms stadsdelsnämnder

Dnr: 003-151/03

Kommunerna och landstinget i Stockholms län har tagit fram en gemensam policy med riktlinjer för barn och ungdomar som behöver särskilt stöd från både kommun och landsting. Denna, så kallade BUS-policy, omfattar barn och ungdomar mellan 0 och 18 år och gäller fram till och med år 2003. Policyn och dess riktlinjer kommer att följas upp och erfarenheterna kommer att ligga till grund för det reviderade program som ska träda i kraft år 2004.
I detta ärende presenteras en plan för hur samverkan ska utformas enligt BUS-policyn. Enligt samverkansplanen ska de olika utförarna/ producenterna teckna samverkansöverenskommelse från de direktiv som anges och enligt de olika riktlinjer som beskrivs.


Handläggare: avdelningschef Annette Luengo , 508 09 301

13 Riktlinjer för användning av Norrmalms barnchecklista

Dnr: 040-103/03

Stadsdelsnämnden beslöt i mars 2001 att införa en s.k. barnchecklista att bifogas de ärenden som föreläggs nämnden och som rör barn och ungdomar. Syftet med detta
var att varje förslag till beslut skulle föregås av en bedömning av i vilken mån barns och ungdomars rättigheter i enlighet med FN:s barnkonvention tillvaratagits. En del av de frågeställningar som tas upp i checklistan har dock uppfattats alltför övergripande och svåra att besvara. Samtidigt har rutiner saknats för hur barn och ungdomar ska ges möjlighet att uttrycka sin mening. Barnchecklistan har därför omarbetats och från stadsdelsförvaltningens sida föreslås att checklistan endast ska användas i de ärenden som direkt berör barn och ungdomar.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin Hahn, 508 09 015

14 Förordnande av beslutanderätt som enligt lag ankommer på nämndens ordförande

Dnr: 013-164/03

Inom individ- och familjeomsorgen uppstår ibland situationer där det finns behov
av att snabbt fatta beslut. Nämndens ordförande har i dessa fall en i lag direkt angiven beslutanderätt, s.k. kompletterande beslutanderätt. Nämnden kan dock förordna annan ledamot / andra ledamöter att fatta motsvarande beslut. Stadsdelsförvaltningen föreslår att ordförande och vice ordförande i sociala delegationen ges förordnande att fatta beslut som, enligt Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och Lagen om vård av missbrukare i särskilda fall (LVU), tillkommer nämndens ordförande.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin Hahn , 508 09 015

15 Håll staden ren

Dnr: 361-963/02

Skönhetsrådet har föreslagit en rad åtgärder i syfte att förbättra renhållningen i staden. Stadsdelsförvaltningen instämmer i syftet men framhåller att åtgärder i linje med förslagen redan har genomförts inom de ramar som stadsdelsnämnden förfogar över.

Handläggare: städmästare Elsa Lindberg , 508 09 059

16 Miljöprogram för Norrmalm år 2003

Dnr: 361-174/03

Med utgångspunkt från stadens nya miljöprogram 2002-2006, vilket antogs 2003-02-17 har ett miljöprogram för Norrmalm för år 2003 upprättats. Detta kommer att revideras varje år i samråd med miljöförvaltningen och presenteras som en bilaga till nämndens verksamhetsplan. Målen i det föreslagna miljöprogrammet är underordnade de sex övergripande miljömålen i stadens miljöprogram: miljöeffektiva transporter, säkra varor, hållbar energianvändning, ekologisk planering och skötsel, miljöeffektiv avfallshantering samt sund inomhusmiljö. Målen följs upp i en Miljöberättelse, en bilaga till nämndens verksamhetsberättelse, samt i tertialrapporter.

Handläggare: agenda 21-samordnare Liselotte van den Tempel, 508 09 245

17 Återremitterat ärende. Årlig revidering av miljöpolicy för Norrmalms stadsdelsnämnd

Dnr: 360-172/03

Miljöpolicyn uttrycker de mål nämnden långsiktigt strävar efter. Norrmalms första miljöpolicy antogs av nämnden i oktober 1997 och har därefter reviderats varje år. Förvaltningen har gått igenom den gällande policyn och föreslår en omformulering så att texten överensstämmer med det av kommunfullmäktige antagna miljöprogrammet för 2003-2006.

Handläggare: agenda 21-samordnare Liselotte van den Tempel , 508 09 245

19 Utveckling av metoder för utvärdering och dokumentation av sociala insatser - projektrapport

Dnr: 510-204/03

Vid sociala enheten har ett projekt genomförts vars syfte var att utveckla metoder för utvärdering och dokumentation av sociala insatser. Avsikten var att kartlägga hela klientgruppen missbrukare vid enheten genom ASI-intervjuer (Addiction Severity Index). Eftersom projektet också eftersträvade att se om det skedde några förändringar över tid gjordes uppföljningsintervjuer efter ca sex månader. Avsikten var också att lägga en grund för en kunskapsbas som kunde användas till framtida utvärderingar.
Projektet startade i september 2000 och under tiden den 1 oktober 2000 till den 31 maj 2001 genomfördes 135 inledande intervjuer, d.v.s. med 47 % av den aktuella klientgruppen. Projektrapporten ger vid hand att syftet med projektet uppfyllts.


Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson , 508 09 083

20 Förslag till nya markupplåtelseavgifter - svar på remiss från gatu- och fastighetskontoret

Dnr: 350-40/03

Gatu- och fastighetskontoret har remitterat ett förslag till revidering av avgifter för upplåtelse av offentlig plats. Återkommande sker sådan revidering. Förändringarna i förslaget syftar till att öka graden av konkurrensneutralitet, spegla den allmänna prisupvecklingen, ge skäligare avgiftssättning för t.ex. gatukök samt förenkla användningen av taxan. Även mindre justeringar föreslås som rör rubriceringar och dylikt. Den nya avgiften föreslås gälla från 2004-01-01.
Med anledning av att vissa upplåtelseärenden handläggs på stadsdelsförvaltningarna föreligger även ett behov att minimera risken för icke enhetlig avgiftssättning. Stadsdelsförvaltningen finner denna revidering angelägen och tillstyrker förslaget med undantag för föreslagen avgift för reklam med bildväxling. Den avgiften bör sättas i relation till antalet exponerade bilder.

Handläggare: bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Patrik Ståhl , 508 09 050

21 Ansökan om bidrag till Birkagårdens öppna ungdomsverksamhet

Dnr: 452-925/02

Stadsdelsnämnden har mottagit ansökan om verksamhetsbidrag till Birkagårdens öppna ungdomsverksamhet. Förvaltningen vill betona att verksamheten i Birkagårdens Ungdomscafé är uppskattad och att den fyller en viktig funktion för stadsdelens ungdomar. Ansvaret för stadens stöd till Stockholms hemgårdar har från och med januari 2003 överförts från stadsdelsnämnden till kulturnämnden som den 20 februari 2003 beslutade om en generell uppskrivning av hemgårdsbidraget med 25 procent jämfört med verksamhetsåret 2002. Mot bakgrund av det beslut som kulturnämnden har fattat föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden avslår Birkagårdens ansökan om verksamhetsbidrag med 650 tkr.


Handläggare: utredare Riitta Sköld, 508 09 307

22 Uppföljning av handläggningen av medborgarförslag

Dnr: 16-66/03

Varje medborgare och lokal förening på Norrmalm har sedan november 1997 rätten
att skicka in medborgarförslag till stadsdelsnämnden. Fram till november 2002 har nämnden behandlat 250 förslag. I december 2002 genomfördes en brukarundersökning med syfte att ta reda på hur handläggningsrutinerna kan utvecklas och förbättras.
Enkäten skickades till 228 förslagsställare. Svarsfrekvensen var 38 %.
Utifrån de inkomna svaren har fem olika utvecklingsområden utkristalliserat sig -
snabb och korrekt handläggning, information om förslagsrätten, den moderna it-teknikens möjligheter, rutiner för samverkan mellan olika förvaltningar samt tillvägagångssätt för att engagera ungdomar för förslagsverksamheten.
Av de som svarat på enkäten har 81 % varit nöjda med handläggningen av sina medborgarförslag.


Handläggare: utredare Riitta Sköld , 508 09 307

23 Barnvagnsramp vid Kungstensgatans trappa - svar på medborgarförslag

Dnr: 339-887/02

Stadsdelsnämnden har uppdragit åt förvaltningen att bereda medborgarförslaget om barnvagnsramp vid Kungstensgatans trappa. En barnvagnsramp skulle underlätta och förkorta gångvägen för många som tar sig från Kungstensgatans nedre del till gatans övre del.
Stockholms gatu- och fastighetskontor som ansvarar för ombyggnation av befintliga trappor, park- och gångvägar i staden har undersökt möjligheten att anlägga en barn- vagnsramp antingen på eller bredvid trappan. Trappan är för smal för att det skulle vara möjligt att anlägga en fungerande ramp på den. Att anlägga en barnvagnsramp vid sidan av trappan kräver att den byggs om. För närvarande har Stockholms gatu- och fastighetskontor inga planer att göra någon förändring av trappan.
Förvaltningen har förståelse för förslagsställarens mening om att en barnvagnsramp på trappan kan underlätta för många småbarnsföräldrar som tar sig från Kungstensgatans nedre del till gatans övre del. Men hänvisning till gatu- och fastighetskontorets undersökning konstaterar förvaltningen dock att medborgarförslag inte i dagsläget är genomförbart.


Handläggare: utredare Riitta Sköld , 508 09 307

24 Upprustning av lekplatserna i Hagaparken - svar på medborgarförslag

Dnr: 342-748/02

Hagaparken som är en så kallad engelsk park ingår i Haga-Brunnsviksområdet; ett sammanhängande parklandskap som år 1995 utnämndes till Sveriges första nationalstadspark. Kungliga Djurgårdens Förvaltning som ansvarar för parken har nyligen iordninggjort de tre sandlådor som finns i Hagaparken. Med hänvisning till parkens karaktär har Kungliga Djurgårdens Förvaltning inte planer att utöka utrustningen på lekplatserna.

Handläggare: utredare Riitta Sköld , 508 09 307

25 Vissa frågor kring nya Odenplan - svar på medborgarförslag

Dnr: 341-906/02

Sven-Gunnar Åstrand har inkommit med ett medborgarförslag rörande ett antal förändringar på Odenplan. Några av dessa förslag togs upp i en skrivelse som nämnden behandlade 1999. Det punkter som frågeställaren önskar få besvarade är: Ansvarsfördelningen mellan de kommunala myndigheter som ansvarar för Odenplans skötsel, uteservering på torget, torgytans användning, trafikproblem på Upplandsgatan, torgets konstnärliga utsmyckning samt konsekvenserna av en planerad pendeltågstunnel.
Förvaltningen konstaterar att det är stadsdelen som med ett fåtal undantag har ansvar för skötsel av torget och att den ansvarsfördelning som finns inte bör ändras. En uteservering inför sommarsäsongen är under handläggning på förvaltningen och förvaltningen håller med om att övrig torgyta ska kunna upplåtas till olika typer av evenemang. När det gäller Upplandsgatan anser förvaltningen att den gatubeläggning som idag finns måste accepteras på grund av den funktion som gatan fyller. Det bör däremot tydligare framgå att gatan är tillåten för cyklar och mopeder. Eftersom det finns två signalreglerade övergångsställen anser inte förvaltningen att trafiksäkerheten för gångtrafikanterna är hotad. Förvaltningen anser inte att det finns behov av ytterligare konstnärlig utsmyckning utöver den som finns på torget idag. När det gäller den planerade pendeltågstunneln avser förvaltningen att aktivt delta i denna diskussion när konsekvenserna är kända. För närvarande är dessa under utredning på gatu- och fastighetskontoret.


Handläggare: markupplåtelse- och bygglovshandläggare Hanna Berg, 508 09 064

26 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Vassa Eggen - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 621-115/03

Restaurang Vassa Eggen ansöker om ett utökat serveringstillstånd mellan klockan
11.00 och 03.00 utomhus. Förvaltningen bedömer att ett serveringstillstånd enligt ansökan inte medför några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredare Riitta Sköld, 508 09 307

27 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Halv Trappa Plus Gård - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 621-147/03

Restaurang Halv Trappa Plus Gård ansöker om ett fortsatt tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus och utomhus. Ansökan sker med anledning av ägarskiftet. Förvaltningen bedömer att ett serverings- tillstånd enligt ansökan inte medför några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredare Riitta Sköld, 508 09 307

28 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Tre Remmare - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 621-142/03

Restaurang Tre Remmare som ligger på Vasagatan 7 ansöker om ett fortsatt tidsmässigt utökat serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus. Restaurangen har ett gällande tillstånd att servera starköl, vin och sprit till allmänheten till klockan 03.00 inomhus och till klockan 01.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan om serveringstid till klockan 05.00 inomhus avslås.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredare Riitta Sköld, 508 09 307

29 Alkoholservering i restaurang Fasching - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 621-207/03

Restaurangen Fasching som ligger på Kungsgatan 63 ansöker om utökad serveringstid efter att prövotiden är slut den 17 juni 2003. Förvaltningen bedömer att serverings tillstånd enligt ansökan inte kommer att medföra några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: utredare Riitta Sköld, 508 09 307

30 Alkoholservering i restaurang Martini - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 621-186/03

Restaurang Martini som ligger på Norrmalmstorg 4 ansöker om ett tillstånd för att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 03.00 både inom- och utomhus. Ansökan sker med anledning av ett ägarskifte. Förvaltningen bedömer att ett serveringstillstånd enligt ansökan inte kommer att medföra några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredningssekreterare Riitta Sköld , 508 09 397

31 Uppföljning av internkontrollplanen

Dnr: 100-230/03

Under hösten har uppföljning gjorts av Gustav Vasahemmet, Johannes öppna hemvård, Adolf Fredriks musikklasser samt Lilla Adolf Fredriks skola. Syftet har varit att få en samlad bild av olika enheter när det gäller ekonomi, personal och verksamhet.
Såväl de båda skolorna som Johannes öppna hemvård och Gustav Vasahemmet har en väl fungerande ekonomiadministration. Enheterna följer stadens regler gällande betalningsvillkor och inköp. För Adolf Fredriks musikklasser gäller dock att skolan sedan en tid har haft ett budgetunderskott trots att det inte saknas elever , vilket tyder på att tillräckliga åtgärder inte vidtagits för att komma tillrätta med problemen. Gustav Vasahemmet har också haft stora budgetunderskott som följd av höga kostnader för korttidsfrånvaro.
UTSÄNDES SENARE

Handläggare: ekonomisekreterare Helena Fischer - Högberg , 508 09 069

32 Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2003

Dnr: 103-212/03

Handläggare: ekonomichef Anne-Sofie Ohlsson, 508 09 083

33 Feriearbete till ungdomar sommaren 2003

Dnr: 441-195/03

För att anordna feriearbete för ungdom har Norrmalm tilldelats 134 tkr från länsarbetsnämnden samt 400 tkr av kommunala medel. Detta innebär att drygt 60 av Norrmalms ungdomar i åldern 15 till 18 år kan få feriearbete i tre veckor under juni, juli och augusti. Ungdomar som av någon anledning har särskilt svårt att själva ordna feriearbete ska ges företräde till de feriearbeten som kommunen anordnar.

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephsson , 508 09 023

34 Rätt att begära biträde av polismyndighet

Dnr: 013-249/03

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin Hahn, 508 09 015

35 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

36 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

37 Anmälan av inkomna handlingar

38 Stadsdelsdirektörens information

§78 Tema: Stockhockholms stads miljöprogram

Per Owe Molander och Yvonne Bergensund från miljöförvaltningen informerade om Stockholms stads miljöprogram. Därefter följde en diskussion där både politiker och allmänheten deltog.

Göran Horn, som tidigare inkommit med ett medborgarförslag om att inrätta en s.k. snedparkering på Roslagsgatans norra del, utvecklade närmare bakgrunden till sitt förslag.

En mötesdeltagare tog upp frågan om den gångbro som byggts vid Norrtull och som enligt honom utnyttjas i mycket liten utsträckning.

§79 Val av justerare samt anmälan av protokolljustering

Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 3 april 2003.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 20 februari 2003 blivit justerat den 27 februari 2003.

§80 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en övrig fråga angående Vasaparken.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde en övrig fråga angående bristen på anslagstavlor och möjligheten till icke kommersiell affischering av t.ex. förenings-meddelanden.

Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att följande ärenden kommer att utgå:

  • ärende 10 "Inrättande av en förskoleavdelning"
  • ärende 21 "Ansökan om bidrag till Birkagårdens öppna ungdomsverksamhet "

§82 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 303-244/03
Ett förslag från Göran Horn angående snedparkering på Roslagsgatan anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdels-förvaltningen för beredning.

BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§83 Bordlagt ärende. Delegation av beslutanderätt - revidering av delegationsförteckning för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 013-16/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 10 januari 2003, angående delegation av beslutanderätt, återupptogs till behandling.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamöterna Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut med undantag av beslut i ärenden enligt 5.1.9 och 6.6.4.
Ledamoten Ewa Schenström m. fl. (m) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Beslut avseende ärenden enligt 5.1.9 ( stängning av verksamhet under högst 6 månader samt flyttning av verksamhet till annan lokal ) ska anmälas i sociala delegationen.
  2. Beslut avseende ärenden enligt 6.6.4 ( avslag på ansökan om ekonomiskt bistånd ) ska anmälas i sociala delegationen.
  3. Sociala delegationens sammanträden förläggs till var tredje vecka.
  4. En översyn av sociala delegationens handläggningsrutiner ska snarast genomföras.
  5. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Sociala delegationen har ett stort antal viktiga ärenden att besluta om. Därför är det angeläget att det inför varje sammanträde blir möjligt att läsa igenom aktuella ärenden. Ibland kan tidsbrist uppstå om man vid sammanträdets början också har att ta ställning till ett antal "dukade" ärenden som måste läsas igenom före beslut. Texten till dessa "dukade" ärenden kan vara omfattande. Upptar dagordningen därutöver ett stort antal ärenden och ibland en föredragning kring angelägna ärenden inom delegationens ansvarsområde kan det bli svårt att tillräckligt noga behandla samtliga ärenden på listan.

Vid revidering av delegationsförteckningen har för övrigt föreslagits att sociala delegationens ordförande och vice ordförande ges förordnande att fatta beslut som, enligt Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), ankommer på nämndens ordförande.

Sociala delegationen har också i allt större utsträckning behov av att erhålla information från de olika enheternas verksamhetsområden, vilket också innebär ett betydande arbete som kräver väl tilltagen tid.

Förslag har uppkommit inom delegationen, att man borde ha sammanträde var tredje vecka mot nuvarande var fjärde vecka. Tillgången på information behöver förbättras och fördjupas kring de ansvarsområden som socialdelegerade har att ansvara för. Av detta skäl bör delegationen i princip sammanträda var tredje vecka för att klara de åtaganden som delegationen har.

En översyn av socialdelegerades handläggningsrutiner bör ske. Formerna för översynen får diskuteras i sociala delegationen.

Reservationer
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Ewa Schenström m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Beslut i ärenden enligt 5.1.9. ska anmälas i sociala delegationen.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Delegationsordning 6.6.4 anmäls genom lista – tjänstemannabeslut. Vill man ta del av detta kan man komma tidigare, stanna kvar och läsa eller be om information till nästa delegation. Information om de olika enheternas verksamhetsområden ligger på varje parti-grupp att själv ta kontakt med de olika verksamheterna, detta ska inte behöva belasta arvodesberättigade sammanträden.

Sammanträden var tredje vecka är inte försvarbart eftersom sociala delegationen har ansvar endast i individärenden och det finns inte tillräckligt med ärenden för att motivera var tredje vecka. Dukningar kommer i alla fall inte att kunna undvikas. Vad gäller handläggningsrutiner tycker vi att dom är helt i sin ordning.

§84 Bordlagt ärende. Kvalitetsgarantier för år 2003

Diarienummer 008-125/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 20 februari 2003, angående kvalitetsgarantier för år 2003, återupptogs till behandling.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsförvaltningens kvalitetsgarantier för år 2003 godkänns.

Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är bra med konkret formulerade kvalitetsgarantier vid samtliga enheter. Vid en del av enheterna är garantierna alltför allmänt hållna, exempelvis angående. miljömålen.Det är inom äldreomsorgen -hemtjänst och äldreboenden- som det är mest angeläget att kvalitetsutveckling med uppföljning av biståndsbedömning, omvårdnadsplaner och avvikelserapporter dokumenteras. Först då kan vi och anhöriga veta att brukarna fått den vård och omsorg som garanterats.

§85 Åtgärder för att täcka underskott och få budget i balans på Gustav Vasa skola och Johannes skola

Diarienummer 103-170/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 19 februari 2003, angående åtgärder för att täcka underskott och få budget i balans vid Gustav Vasa skola och Johannes skola, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Åtgärder för att täcka underskott och få budget i balans på Gustav Vasa och Johannes skola godkänns.

Särskilt uttalande Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är ekonomiskt riktigt att göra denna förändring. Men det är också viktigt att det finns en ansvarig person på varje skola som föräldrar och elever kan vända sig till. När ekonomin fått en långsiktig lösning bör skolorna återigen bli egna resultatenheter.

§86 Förslag till detaljplan för fastigheten Blåmannen - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 311-99/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 8 mars 2003, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående förslag till detaljplan för del av fastigheten Blåmannen förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilda uttalanden
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Vi instämmer i förvaltningens förslag till beslut, och vill särskilt understryka vikten av att ge liv åt fasaden och gatumiljön. Dessa kvarter är idag mycket mörka, och kan te sig skrämmande under kvälls- och nattetid.
Vi vill också påpeka vikten av att det tillkommer fler bostäder i cityområdet, och välkomnar därför att användningsområdet ändras. Men vi anser att det måste gå att kombinera både "centrumändamål och bostadsbebyggelse". Det behöver inte vara antingen eller !

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Bostäder behövs. Görs hela kvarteret om till ett bostadskvarter skulle det avsevärt höja trevnaden och tryggheten i City.

§87 Förslag till detaljplan för kvarteret Bangårdsposten, f.d. Postterminal Stockholm Klara - yttrande till stadsbyggandskontoret

Diarienummer 311-133/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 15 mars 2003, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående förslag till detaljplan för kv. Bangårdsposten , f.d. Postterminal Stockholm Klara, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och moderaterna och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Alternativ B föreslås.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vi är i likhet med förvaltningen positiva till att en hotell- och konferensanläggning byggs i detta läge. Stockholms stad har stort behov av en konferensanläggning av denna storlek, och läget är fantastiskt. Vi instämmer också i förvaltningens synpunkter om att byggnaden i högre grad måste vända sig om Klarabergsgatan, och att prång skall undvikas.

Vi har dock en helt annan syn på de två alternativen. Vi anser att alternativ A ger ett alltför dominerande intryck från sjösidan, och är också rädda för att den utdragna fasaden kan ha en hindrande inverkan på den fortsatta planeringen av spårområdet. Alternativ B är därför, anser vi, det alternativ som ger Stockholm Klara en stadsbild som positivt medverkar till att höja utseendet på detta annars ganska trista område. Det är med andra ord viktigt att byggnaden får ett sådant utseende att den harmoniserar med omgivningen och blir ett positivt bidrag till stadsbilden. Fasaden bör göras om både vad det gäller färg och material (sandsten) och kommer då att bättre framstå som en modern byggnad som tar vara på ljus och omgivning.

Särskilt uttalande
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är viktigt att byggnaden får ett sådant utseende så att den harmoniserar med omgivningen och blir ett positivt bidrag till stadsbilden.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Området är klassat som riksintresse för järnvägen. Vi förutsätter att inget slutgiltigt beslut tas innan konsekvenserna för den framtida järnvägen vid en stor byggnation är utredda.Eventuella byggnader måste vara mycket mindre än i de förevisade förslagen så att de inte dränker stadsbilden. Måste också kombineras med annat än konferens och hotell så att ett naturligt stadsliv uppnås. Med tanke på närheten till allmänna kommunikationer bör antalet parkeringsplatser hållas nere.I övrigt hänvisas till miljöpartiets beslut i stadsbyggnadsnämnden 6/2 2003. I det föreslås bl.a. ett tredje alternativ, mindre och som inte täcker Centralens spårområde. Man betonar också vikten av att Centralstationen kommer att framträda tillräckligt.

§88 Stockholms Parkprogram - yttrande till gatu- och fastighetskontoret

Diarienummer 340-9/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 15 mars 2003, med anledning av en remiss från gatu- och fastighetskontoret angående Stockholms Parkprogram, förelåg.

Yrkande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ledamoten Ulla Dahls (mp) yrkande följande:

Ärendet bordläggs.

§89 Revisionsrapport om personlig assistans till funktionshindrade - yttrande till revisionskontoret

Diarienummer 124-79/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 mars 2003, angående revisionsrapport om personlig assistans till funktionshindrade, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

I likhet med förvaltningen anser vi att det är viktigt att få igång en aktiv dialog med försäkringskassan och staten om det orimliga i att två huvudmän – staden och försäkringskassan – arbetar parallellt med bedömningar i samma ärenden. Visserligen är det bra med samarbete, men detta är dubbelarbete, inte samarbete. Den enskilde personen som utreds av två huvudmän har dessutom inte mycket till privatliv när så många tjänstemän ska lägga sig i.

När det gäller Paraplysystemet anser vi att det är viktigt att även de privata utförarna kan inrymmas i systemet. Om så inte är möjligt måste ett annat system användas. Självklart skall vi ha ett system som ger oss möjlighet att granska och kontrollera ALL verksamhet, både vår egen och den köpta.

§90 Plan för samverkan mellan Beställarkontoret Vård Stockholm och Kungsholmens, Norrmlams och Östermalms stadsdelsnämnder avseende barn och ungdomar som behöver särskilt stöd

Diarienummer 003-151/03
De fyra stadsdelsförvaltningarnas gemensamma tjänsteutlåtande av den 11 februari 2003, angående plan för samverkan mellan Beställarkontoret Vård Stockholm och Kungsholmens, Norrmalms och Östermalms stadsdelsnämnder avseende barn och ungdomar som behöver särskilt stöd, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Samverkansplanen i enlighet med BUS-policyn mellan Beställarkontoret Vård Stockholm och Kungsholmens, Norrmalms och Östermalms stadsdelsnämnder avseende barn och ungdomar som
behöver särskilt stöd godkänns.

§91 Förordnande av beslutanderätt som enligt lag ankommer på nämndens ordförande

Diarienummer 013-164/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 18 februari 2003, angående förordnande av beslutanderätt som enligt lag ankommer på nämndens ordförande, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ordförande och vice ordförande i sociala delegationen ges förordnande att fatta beslut som, enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), ankommer på nämndens ordförande.

§92 Håll staden ren

Diarienummer 361-963/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 21 februari 2003, med anledning av en skrivelse från Skönhetsrådet angående renhållningen i staden, förelåg.

Yrkande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med folkpartiets, moderaternas och ledamoten Anders Brobergs (kd) yrkande följande:

  1. Skönhetsrådets skrivelse besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
  2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunfullmäktige om att nyckeltalen omarbetas.
  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Norrmalms stadsdelsnämnds tilldelning av medel från kommunfullmäktige för renhållning och den fysiska verksamheten är otillräcklig. Resurstilldelningen måste öka om Skönhetsrådets krav skall kunna uppnås.Norrmalm är den del av Stockholm som har flest besökare från andra stadsdelar och andra kommuner. Det vore därför rimligt att vid nyckeltalsberäkningen ta hänsyn till det stora antal medborgare som arbetar i stadsdelen men ej bor där, och dem som också under kvällstid vistas i City / Norrmalm av kanske andra skäl än arbete. Det är viktigt att även andra poänger än boendeantalet räknas vid fördelningen av budgetmedlen.

§93 Miljöprogram för Norrmalm år 2003

Diarienummer 361-174/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 24 februari 2003, angående miljöprogram för Norrmalm 2003, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och moderaterna och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Miljöprogram för Norrmalm år 2003 godkänns.

Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Miljöprogram för Norrmalm år 2003 godkänns med undantag av vad som nedan anförs.
  2. .Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Miljön är en av våra viktigaste framtidsfrågor och skall därför ses integrerat med frågor om utvecklingen av Stockholm som storstad. Programmet skall präglas av realistisk offensiv prägel.
    Förslag till ändringar:
    mål 9 - använda el som inte bidrar till utsläpp av växthusgaser
    mål 13 - planremisser syftar till att bl. a. utveckla och bevara grönområden på Norrmalm och City
    mål 19 - hushållsnära källsortering utvecklas

§94 Återremitterat ärende. Årlig revidering av miljöpolicy för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 360-172/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 24 februari 2003, angående revidering av miljöpolicy för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Miljöpolicy för år 2003 godkänns.

§95 Utveckling av metoder för utvärdering och dokumentation av sociala insatser - projektrapport

Diarienummer 510-204/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 mars 2003, med anledning av projekt-rapport om utveckling av metoder för utvärdering och dokumentation av sociala insatser, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsförvaltningens projektrapport godkänns.

Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde att särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är glädjande att ett utvärderingssystem börjat ta form genom projektets genomförande och att en del utvärdering också presenteras.Den borgerliga koalitionen har under en mängd år, både i KF och i social-nämnden, efterfrågat utvärderingar av sociala insatser inom missbruksvården. På så sätt kan samhället bäst hjälpa missbrukare.För fullständig uppföljning av behandlingsinsatserna krävs emellertid ytterligare utvärderingssystem. Först då kan man se förändringar från tid till annan p.g.a. behandlingsinsatserna. Det är bra att ett index "Composite score" har bildats inom varje problemområde.

§96 Förslag till nya markupplåtelseavgifter - svar på remiss från gatu- och fastighetskontoret

Diarienummer 350-40/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 12 mars 2003, med anledning av en remiss från gatu- och fastighetskontoret angående förslag till nya markupplåtelseavgifter, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

  1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Vissa förslag till justeringar är ej rimliga. För försäljningsplatser som kiosk-vagnar föreslås en dryg fördubbling av avgiften tex. Vi utgår även från att staden gör en fulltäckande konsekvensanalys för näringslivet och förenings-livet inför slutgiltigt ställningstagande i gatu- och fastighetsnämnden.
    Staden bör gentemot våra företagare sträva efter flexibla och rimliga regler. Gatu- och fastighetskontorets förslag om att ta betalt efter antalet bilder i reklam med bildväxling kan knappast antas då nyttan inte är proportionerlig till antalet bilder som växlar. När det sen gäller uteserveringar är det viktigt att tumgränserna skall kunna vara flexibla, det har vi sett de senaste åren då somrarna tenderat att bli allt längre. Dessutom är det viktigt att betona att skillnaden mellan en uteservering och en restaurangveranda snarare ligger i utseende än vilken vecka de sätts upp.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde med stöd av ledamoten Hans Enroth (v) ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Årskostnaden för såväl rörlig som stillastående kommersiell reklam är mycket låg och måste bli föremål för en mer genomgripande revidering.

§97 Uppföljning av handläggningen av medborgarförslag

Diarienummer 016-66/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 13 mars 2003, angående uppföljning av handläggningen av medborgarförslag, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Rapporten godkänns.

Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är glädjande att så många uppskattar möjligheten att lämna medborgar-förslag. Undersökningen visar dock att informationen kring hur förslagen hanteras och hur beslut fattas i staden behöver förbättras. Förvaltningen bör därför ta fram bättre informationsmaterial, gärna i samarbete med staden centralt och / eller andra förvaltningar.

§98 Barnvagnsramp vid Kungstensgatans trappa - svar på medborgarförslag

Diarienummer 339-887/02
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 11 mars 2003, med anledning av ett medborgarförslag angående barnvagnsramp på Kungstensgatans trappa, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Förslaget är angeläget då den parklek som finns vid Kungsstensgatan saknar en enkel förbindelse till Drottninggatans norra del. Lutningen på det föreslagna stället är för kraftig för att det där kan vara lämpligt att köra barnvagn. Men redan idag går en förbindelse från trappans topp och nästan ända ner till park-leken. Vi önskar därför att förvaltningen tittar på detta för att på sikt kunna finna en lösning även om det inte blir just vid denna trappa.

§99 Upprustning av lekplatserna i Hagaparken - svar på medborgarförslag

Diarienummer 342-748/02
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 7 mars 2003, med anledning av ett medborgarförslag angående upprustning av lekplatserna i Hagaparken, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§100 Vissa frågor kring nya Odenplan - svar på medborgarförslag

Diarienummer 341-906/02
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 12 februari 2003, med anledning av ett medborgarförslag angående vissa frågor kring nya Odenplan, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsnämnden instämmer i huvudsak i stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Det är väldigt bra att ett café är på gång. Dock borde torget förses med en byggnad som gör det möjligt att ha caféverksamhet året om. Den byggnad som finns på Östermalmstorg och de som nyligen uppförts i Kungsträdgården bör stå som modell. Dessutom bör förvaltningen försöka locka fler torghandlare till platsen.

§101 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Vassa Eggen - yttrande till socilatjänstförvaltningen

Diarienummer 621-115/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 20 februari 2003, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående ansökan om utökat serveringstillstånd i restaurang Vassa Eggen, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ansökan om utökat serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 utomhus tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag ser med oro hur alkoholsortimentet i vårt samhälle blir allt större samtidigt som tillgängligheten dygnet runt ökar dramatiskt. Fram till 1998, när jag tidigare satt i stadsdelsnämnden, gällde alkohol-ansökningarna serveringstillstånd över huvud taget, i vissa fall öppethållande till kl. 01.00 och i sällsynta fall öppet till kl. 03.00. Nu ska det vara kl. 03.00 eller 05.00 …… Var ska det sluta ?Samtidigt kommer allt fler rapporter om ökande alkoholism, våld, brott, otrygg-het, kostnader….Det "aktiva" kroglivet har förskjutits till att börja allt senare på kvällen och sluta allt tidigare på morgonen. Ungdomar som alltid velat pröva ytterligheter, har anpassat sig och åker ofta till stan först vid 23-24-tiden. Med konsekvenser för såväl dygnsrytm som alkoholvanor.Dags att bryta karusellen och ta en diskussion om värdet och vådan av en generös tillståndsgivning och tills vidare återgå till de gamla tillståndsnormerna.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§102 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Halv Trappa Plus Gård - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 621-147/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 26 februari 2003, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående ansökan om serveringstillstånd i restaurang Halv Trappa Plus Gård, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ansökan om att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus och utomhus tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag ser med oro hur alkoholsortimentet i vårt samhälle blir allt större samtidigt som tillgängligheten dygnet runt ökar dramatiskt. Fram till 1998, när jag tidigare satt i stadsdelsnämnden, gällde alkohol-ansökningarna serveringstillstånd över huvud taget, i vissa fall öppethållande -till kl. 01.00 och i sällsynta fall öppet till kl. 03.00. Nu ska det vara kl. 03.00 eller 05.00 …… Var ska det sluta ?Samtidigt kommer allt fler rapporter om ökande alkoholism, våld, brott, otrygghet, kostnader….Det "aktiva" kroglivet har förskjutits till att börja allt senare på kvällen och sluta allt tidigare på morgonen. Ungdomar som alltid velat pröva ytterligheter, har anpassat sig och åker ofta till stan först vid 23-24-tiden. Med konsekvenser för såväl dygnsrytm som alkoholvanor.Dags att bryta karusellen och ta en diskussion om värdet och vådan av en generös tillståndsgivning och tills vidare återgå till de gamla tillståndsnormerna.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§103 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Tre Remmare - yttrande till socilatjänstförvaltningen

Diarienummer 621-142/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 18 februari 2003, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående ansökan om serveringstillstånd i restaurang Tre Remmare, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m. fl. (m) yrkade att ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus skulle tillstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

    1. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus avslås.
    2. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus tillstyrks.

Reservationer
Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag ser med oro hur alkoholsortimentet i vårt samhälle blir allt större samtidigt som tillgängligheten dygnet runt ökar dramatiskt. Fram till 1998, när jag tidigare satt i stadsdelsnämnden, gällde alkohol-ansökningarna serveringstillstånd över huvud taget, i vissa fall öpppethållande till kl. 01.00 och i sällsynta fall öppet till kl. 03.00. Nu ska det vara kl. 03.00 eller 05.00 …… Var ska det sluta ?Samtidigt kommer allt fler rapporter om ökande alkoholism, våld, brott, otrygghet, kostnader….Det "aktiva" kroglivet har förskjutits till att börja allt senare på kvällen och sluta allt tidigare på morgonen. Ungdomar som alltid velat pröva ytterligheter, har anpassat sig och åker ofta till stan först vid 23-24-tiden. Med konsekvenser för såväl dygnsrytm som alkoholvanor.Dags att bryta karusellen och ta en diskussion om värdet och vådan av en generös tillståndsgivning och tills vidare återgå till de gamla tillståndsnormerna.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§104 Alkoholservering i restaurang Fasching - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 621-207/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 14 mars 2003, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående ansökan om serveringstillstånd i restaurang Fasching, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamöterna Ulla Dahl (mp) och Hans Enroth (v) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

    1. Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 18.00 och 02.00 från söndag till tisdag tillstyrks.
    2. Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 18.00 och 04.00 från onsdag till lördag tillstyrks.

Reservationer
Ledamöterna Ulla Dahl (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag ser med oro hur alkoholsortimentet i vårt samhälle blir allt större samtidigt som tillgängligheten dygnet runt ökar dramatiskt. Fram till 1998, när jag tidigare satt i stadsdelsnämnden, gällde alkohol-ansökningarna serveringstillstånd över huvud taget, i vissa fall öppethållande till kl. 01.00 och i sällsynta fall öppet till kl. 03.00. Nu ska det vara kl. 03.00 eller 05.00 …… Var ska det sluta ?Samtidigt kommer allt fler rapporter om ökande alkoholism, våld, brott, otrygghet, kostnader….Det "aktiva" kroglivet har förskjutits till att börja allt senare på kvällen och sluta allt tidigare på morgonen. Ungdomar som alltid velat pröva ytterligheter, har anpassat sig och åker ofta till stan först vid 23-24-tiden. Med konsekvenser för såväl dygnsrytm som alkoholvanor. Dags att bryta karusellen och ta en diskussion om värdet och vådan av en generös tillståndsgivning och tills vidare återgå till de gamla tillståndsnormerna.

§105 Alkoholservering i restaurang Martini - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 621-186/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 17 mars 2003, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående serveringstillstånd i restaurang Martini, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag ser med oro hur alkoholsortimentet i vårt samhälle blir allt större samtidigt som tillgängligheten dygnet runt ökar dramatiskt. Fram till 1998, när jag tidigare satt i stadsdelsnämnden, gällde alkohol-ansökningarna serveringstillstånd över huvud taget, i vissa fall öppethållande till kl. 01.00 och i sällsynta fall öppet till kl. 03.00. Nu ska det vara kl. 03.00 eller 05.00 …… Var ska det sluta ? Samtidigt kommer allt fler rapporter om ökande alkoholism, våld, brott, otrygghet, kostnader….Det "aktiva" kroglivet har förskjutits till att börja allt senare på kvällen och sluta allt tidigare på morgonen. Ungdomar som alltid velat pröva ytterligheter, har anpassat sig och åker ofta till stan först vid 23-24-tiden. Med konsekvenser för såväl dygnsrytm som alkoholvanor. Dags att bryta karusellen och ta en diskussion om värdet och vådan av en generös tillståndsgivning och tills vidare återgå till de gamla tillståndsnormerna.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§106 Uppföljning av internkontrollplanen

Diarienummer 100-230/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 17 mars 2003, angående uppföljning av internkontrollplanen, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Uppföljning av internkontrollplan 2002 godkänns.

§107 Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2003

Diarienummer 103-212/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 mars 2003, angående ekonomisk månadsuppföljning för februari 2003, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2003 godkänns.

§108 Feriearbete till ungdomar sommaren 2003

Diarienummer 441-195/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 19 mars 2003, angående feriearbete för ungdomar sommaren 2003, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att anordna feriearbete till ungdom i enlighet med gällande   anvisningar.
2. Kostnaderna ska rymmas inom ramen för statliga och kommunala medel på totalt 534 tkr.

§109 Rätt att begära biträde av polismyndighet

Diarienummer 013-249/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 21 mars 2003, angående rätt att begära biträde av polismyndighet, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Delegation ges till nedanstående tjänstemän vid socialtjänstförvaltningen att begära biträde av polismyndighet 45 § 1 och 2 st Lagen om vård av missbrukare i vissa fall ( LVM ).
  2. Nedanstående tjänstemän vid socialtjänstförvaltningen förordnas att begära biträde av polismyndighet 43 § 1 st 2 p Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga ( LVU ).
  3. Vid socialjouren:
    Maja-Stina Ahlsén, Roland Carlsén, Lars Cronstrand, Agneta Engström, Rolf Eriksson, Britt-Louise Gustavsson, Anita Habel, Maria Larsson, Christina Lövenhamn, Britt-Marie Martinsson, Gunilla Odelby-Johansson, Inga-Lill Renhorn Källgren, Maj-Stina Samuelsson, Ulla Schöldström, Lars Stenman, Roland Stjärnfeldt, Monica Svederoth, Margareta Svensson, Charlotta Thorelius, Yvonne Wahlbeck, Anneli Wernstedt, Tuija Viljakka och Ulla-Maija Yrjänä

    Vid placeringsenheten:
    Bo Svensson, Svante Wallin och Magnus Nilsson

    Vid Maria ungdomsenhet:
    Christina Edlund Ahrnholm, Viveca Feldt, Bengt Forssman, Göran Hägglund och Marja-Leena Kauppila

    Vid uppsökarenheten:
    Solveig Björklund och Olavi Puhakka

  4. Delegation ges till nedanstående tjänstemän vid Norrmalms stadsdels-förvaltning att begära polishandräckning enligt 45 § 1 och 2 st Lagen om vård av missbrukare i vissa fall ( LVM ).
    Yngve Lindström t.o.m. den 30 april 2003, Mona Lindgren fr.o.m. den 1 maj 2003, Jane Rönqvist, Anette Sjöberg, Margareta Sjöberg och Agneta Orward
  5. Nedanstående tjänstemän vid Norrmalms stadsdelsförvaltning förordnas att begära polishandräckning enligt 45 § 1 st 2 p Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga ( LVU ).
    Annette Luengo, Agneta Heiroth Lindström, Birgitta Reneby och Kjerstin Zierer

§110 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 6 mars 2003 anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att protokollet skulle läggas till handlingarna.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) yrkade att stadsdelsnämnden skulle ge avdelningschefen Yngve Lindström i uppdrag att återkomma till sociala delegationen efter kontakt med Posten angående åtgärdsplan för att öka tillgängligheten vid de lokaler som nu svarar för postservice.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens och ledamoten Gunilla Reuterskiölds yrkanden följande:

    1. Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 6 mars 2003 läggs till handlingarna.
    2. Stadsdelsnämnden ger avdelningschefen Yngve Lindström i uppdrag att återkomma till sociala delegationen efter kontakt med Posten angående åtgärdsplan för att öka tillgängligheten vid de lokaler som nu svarar för postservice.

§111 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

Protokoll från sammanträde i lokala pensionärsrådet den 24 mars 2003 förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att protokollet skulle läggas till handlingarna.

Beslut
Protokoll från lokala pensionärsrådets sammanträde den 24 mars 2003 läggs till handlingarna.

§112 Anmälan av inkomna handlingar

Följande inkomna / upprättade handlingar och skrivelser anmäldes:

  1. Tillsynsplan 2003 för enskild vårdverksamhet. Dnr 503-155/03
  2. Olaga affischering i Vasastan. Skrivelse från Anders Broberg (kd). Dnr 369-221/03
  3. Upphandling av parkskötsel m.m. Skrivelse från Ulla Dahl (mp). Dnr 362-178/03
  4. Gatuskyltning i Sabbatsbergsområdet. Skrivelse från Kerstin Lindén till gatu- och fastighetskontoret med kopia till Norrmalms stadsdelsnämnd. Dnr 341-206/03
  5. Tillfälligt stängd tunnelbaneuppgång vid S.t Eriksplan. Skrivelse från Klas Back till gatu- och fastighetskontoret med kopia till stadsdelsnämnden. Svar från gatu- och fastighets-kontoret med anledning av Klas Backs skrivelse. Skrivelse från Klas Back till gatu- och fastighetskontoret med kopia till Norrmalms stadsdelsförvaltning. Dnr 311-153/03
  6. Gymnastikgrupper för barn i förskoleåldern. Svar på medborgarförslag från Henrik Orrje. Dnr 419-972/02
  7. Konstfrusen isbana i Vasaparken. Skrivelse från Karin Froste. Dnr 342-106/03

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att inkomna / upprättade handlingar och skrivelser skulle läggas till handlingarna.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Handlingarna och skrivelserna läggs till handlingarna.

§113 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektör Ylva Tengblad hade ingen information att lämna.

§114 Övriga frågor

Ledamoten Anders Broberg (kd) tog upp frågan om en konstfrusen isbana i Vasaparken och föreslog att stadsdelsnämnden skulle hemställa hos kommunstyrelsen om utökad medels-tilldelning för att täcka de faktiska kostnaderna för renhållning och ökad drift som en isbana i Vasaparken skulle medföra.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att den skrivelse ledamoten Anders Broberg (kd) upprättat skulle överlämnas till kommunstyrelsen.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) tog med stöd av ledamoten Hans Enroth (v) upp frågan om bristen på anslagstavlor inom stadsdelen. Ulla Dahl refererade till sin tidigare motion i kommunfullmäktige där hon bl.a. föreslagit att 20 procent av upplåten kommersiell yta bör tillskapas för att avgiftsfritt kunna disponeras av enskilda medborgare, ideella föreningar och liknande.

BeslutStadsdelsnämnden beslöt att ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att göra en inventering av vilka anslagstavlor som finns inom stadsdelen och återkomma till nämnden med en eventuell plan för utbyggnad.

§115 Godkännade av förfrågningsunderlag för upphandling av vård- och behandlingsinsatser för barn, ungdomar och deras familjer

Diarienummer 125-203/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 mars 2003, angående godkännande av förfrågningsunderlag för upphandling av vård- och behandlingsinsatser för barn, ungdomar och familjer, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Förfrågningsunderlaget godkänns.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§116 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 p Föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § Sekretesslagen

§119 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § Föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § Sekretesslagen