Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-06-23
Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock möjlighet att framföra synpu Läs mer...nkter och ställa frågor till nämndens ledamöter.
På detta sammanträde togs inget tema upp. Däremot hade allmänheten som vanligt möjlighet att framföra synpunkter och ställa frågor till nämnden.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum torsdagen den 1 juli 2004.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 25 maj 2004 justerats den 1 juni 2004.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna med anledning av förslag till nytt resursfördelningssystem.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde vidare ett förslag till gemensam skrivelse från stadsdelsnämnden till finansborgarrådet Annika Billström med krav på att förslaget till nytt resursfördelningssystem inte genomförs. Skrivelsen lades till handlingarna. Diarienummer 002-538/2004.
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde följande skrivelser:
- Klargör läget för skolorna
- Brottsbekämpning på Norrmalm
- Barnens hälsa
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en övrig fråga.
Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende – Förvärv av nybildade bostadsrätter på Vanadisvägen 11. Ärendet kommer att behandlas som punkt 30 B på dagordningen.
Diarienummer 304-464/2004
Ett förslag om att anordna en hundrastgård i Observatorieparken anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 403-346/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2004, angående den framtida skolorganisationen på Norrmalm, återupptogs till behandling.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
Beslut Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag. 2. Att i enlighet med de förslag vi presenterade den 27 november 2003, undersöka möjligheter till avknoppning och möjligheten för friskolor att ta över verksamheter och/eller lokaler. 3. Att se till att klasser/skolor splittras så lite som möjligt.4. Att se till att det finns goda möjligheter för profilering och kvalitet i arbetet även efter omorganisationen. 5. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Ett effektivt lokalutnyttjande är viktigt för att så mycket som möjligt av skolans resurser ska kunna användas till undervisning. Speciellt viktigt är det i Norrmalm då lokalschablonen inte räcker till för att täcka de lokalhyror vi har. Därför har vi inga invändningar mot att förvaltningen föreslår neddragningar av kapaciteten eller försöker komma ur dyra lokaler. Dessa besparingsåtgärder får då inte gå ut över tillgängligheter för elever och personal med funktionshinder. Besparingskraven på skolorna i Norrmalm kommer ju att öka kraftigt i framtiden om det föreslagna resursfördelningssystemet skulle bli verklighet, detta ställer nya krav eller för att citera förvaltningen "Genom att anpassa lokaler och organisation har förvaltningen och skolorna också bättre möjligheter att effektivt utnyttja resurserna och i framtiden möta förändrade ekonomiska förutsättningar". I det skolsystem vi arbetar för är det viktigt med elevers och föräldrars valfrihet mellan olika profiler och huvudmän. Att elevernas inflytande över skolan i normalfallet skall ske i första hand gentemot rektorn är en följd av den frihet vi vill att varje skola skall ha. Det känns lite märkligt att en klass i första årsklassen splittras vid Lilla Adolf Fredriks skola redan innan beslut om den nya skolorganisationen har tagits av nämnden. Hela syftet med den långa handläggningstiden för detta ärende var just att förankra förändringar och ge alla berörda god framförhållning. Vår åsikt är att, i största möjligaste mån, ska de som idag går i en klass få fortsätta i den nuvarande utformning av organisationen, medan den nya organisationen ska gälla nya elever.
1. Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag. 2. Att i enlighet med de förslag vi presenterade den 27 november 2003, undersöka möjligheter till avknoppning och möjligheten för friskolor att ta över verksamheter och/eller lokaler. 3. Att se till att klasser/skolor splittras så lite som möjligt.4. Att se till att det finns goda möjligheter för profilering och kvalitet i arbetet även efter omorganisationen. 5. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Ett effektivt lokalutnyttjande är viktigt för att så mycket som möjligt av skolans resurser ska kunna användas till undervisning. Speciellt viktigt är det i Norrmalm då lokalschablonen inte räcker till för att täcka de lokalhyror vi har. Därför har vi inga invändningar mot att förvaltningen föreslår neddragningar av kapaciteten eller försöker komma ur dyra lokaler. Dessa besparingsåtgärder får då inte gå ut över tillgängligheter för elever och personal med funktionshinder.
Besparingskraven på skolorna i Norrmalm kommer ju att öka kraftigt i framtiden om det föreslagna resursfördelningssystemet skulle bli verklighet, detta ställer nya krav eller för att citera förvaltningen "Genom att anpassa lokaler och organisation har förvaltningen och skolorna också bättre möjligheter att effektivt utnyttja resurserna och i framtiden möta förändrade ekonomiska förutsättningar". I det skolsystem vi arbetar för är det viktigt med elevers och föräldrars valfrihet mellan olika profiler och huvudmän.
Att elevernas inflytande över skolan i normalfallet skall ske i första hand gentemot rektorn är en följd av den frihet vi vill att varje skola skall ha. Det känns lite märkligt att en klass i första årsklassen splittras vid Lilla Adolf Fredriks skola redan innan beslut om den nya skolorganisationen har tagits av nämnden. Hela syftet med den långa handläggningstiden för detta ärende var just att förankra förändringar och ge alla berörda god framförhållning. Vår åsikt är att, i största möjligaste mån, ska de som idag går i en klass få fortsätta i den nuvarande utformning av organisationen, medan den nya organisationen ska gälla nya elever.
Diarienummer 309-305/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 april 2004, med hemställan till kommunstyrelsen om lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan-Roslagsgatan (Claes på Hörnet), återupptogs till behandling.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokratrena, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.
1. Ärendet återremitteras. 2. Frågan om lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan- Roslagsgatan behandlas i samband med översyn om en "ny stadsövergripande policy för alkoholförbud på gator och parker" som kommunstyrelsen beslutade om den 22 juni 2004. 3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Kommunstyrelsen beslutade igår att göra en stadsövergripande översyn av dessa frågor. Frågan om att göra "hela innerstaden som förbudsområde, med undantag för de friytor, grön- och parkområden, som kan befinnas lämpliga att undanta" kommer då att utredas. I denna process kommer samtliga stadsdelsnämnder och polismästardistrikt/närpolisområde, få inkomma med förslag till ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna som kan vara motiverade utifrån kommunstyrelsens beslut. I detta sammanhang kommer således stadsdelsnämnden att formellt tillfrågas om synen på alkoholförtäring i stadsdelens parker och då får nämnden göra en samlad bedömning av, och om, vilka parkdelar i stadsdelen som vi anser bör omfattas. Innan denna utredning och samråd är genomfört kommer inga ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna att ske i kommunfullmäktige.
1. Ärendet återremitteras. 2. Frågan om lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan- Roslagsgatan behandlas i samband med översyn om en "ny stadsövergripande policy för alkoholförbud på gator och parker" som kommunstyrelsen beslutade om den 22 juni 2004. 3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Kommunstyrelsen beslutade igår att göra en stadsövergripande översyn av dessa frågor. Frågan om att göra "hela innerstaden som förbudsområde, med undantag för de friytor, grön- och parkområden, som kan befinnas lämpliga att undanta" kommer då att utredas. I denna process kommer samtliga stadsdelsnämnder och polismästardistrikt/närpolisområde, få inkomma med förslag till ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna som kan vara motiverade utifrån kommunstyrelsens beslut. I detta sammanhang kommer således stadsdelsnämnden att formellt tillfrågas om synen på alkoholförtäring i stadsdelens parker och då får nämnden göra en samlad bedömning av, och om, vilka parkdelar i stadsdelen som vi anser bör omfattas. Innan denna utredning och samråd är genomfört kommer inga ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna att ske i kommunfullmäktige.
Diarienummer 302-287/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för del av Sabbatsbergsområdet, återupptogs till behandling.
Ledamöterna Ellen Sääf-Bergqvist (s), Nic Nilsson (s), Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med folkpartiets, moderaternas och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkande följande:
1. Förvaltningens förslag godkänns i huvudsak.2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det är mycket bra att en ersättningsplats för förskolan Kastanjebacken har hittats. Genom flyttning av Kastanjebacken möjliggörs byggandet av ett stort antal bostäder i området. Stadsdelen har även behov av förskoleplatser. Den valda platsen ligger nära nuvarande förskola vilket är bra. Byggnaden förläggs dock i den populära så kallade Äppellunden, i handlingarna betecknad som Klarahusets trädgård. Själva byggnadens placering är acceptabel, men den del av gården som föreslås förläggas i Äppellunden är ett högst olyckligt förslag.Därför måste allt göras för att se om gården kan förläggas på sådant sätt att ytterligare intrång i Äppellunden inte sker. Äppellunden utgör nämligen en oas i området, och används flitigt av såväl boende som förskolor på pick-nick och annan social samvaro.Om inga alternativ än det föreslagna visar sig möjliga måste annat likvärdigt grönområde, som fyller samma funktion, anläggas i området.
Störningarna från järnvägen löses bäst genom att hela spårområdet däckas över och bebyggs. Därmed skulle människor ges möjlighet att på ett enkelt sätt nå vattnet.
Reservation Ledamöterna Ellen Sääf-Bergqvist (s), Nic Nilsson (s), Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:1. Planförslaget avslås och omstudering begärs av de andra möjliga alternativen med barns bästa satt i första rummet. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Vår skyldighet gentemot barn och föräldrar på Norrmalm är att idag bygga bästa möjliga förskolor på bästa möjliga platser. Det föreslagna läget är det sämsta ur barnens synpunkt. Förslaget innebär inte att barns bästa sätts i första rummet i enlighet med barnkonventionens tredje artikel och Stockholms mål att barnets bästa skall beaktas vid alla beslut som fattas.
Miljökonsekvensbeskrivningen visar att "sammantaget bedöms planförslaget medföra övervägande negativa konsekvenser". Det innebär att utomhus kan inte någon "tyst" sida uppnås. Luftkvaliteten är så dålig att "förskolans luftintag bör ur hälsosynpunkt placeras så långt bort från Torsgatan som möjligt". Genomförd riskanalys påpekar att det finns en ökad risk i området, men "att risken inte är så stor att planen inte kan genomföras".Dessa konstateranden innebär att barns bästa har åsidosatts när planförslaget lagts fram. Därför kan förslaget inte godkännas.Förslaget innebär också att lekytan delvis skulle förläggas till en fornlämning, en gravplats från 1800-talets senare del för fattighjon. Att ha detta som del av barnens utemiljö kan inte anses lämpligt.Det finns fler studerade alternativ som Stadsbyggnadskontoret bedömer som möjliga för en förskola (Studiefrämjandets hus, Nya hemmet etc). Fördelen med dessa är att de inte låter utsätta barnen för lika stora besvär som i den föreslagna planen. Följer man barnkonventionens intentioner är förmodligen vilket som helst av dessa alternativ betydligt bättre än föreliggande förslag.
Särskilt uttalandeOrdföranden Jan Valeskog (s), anmälde med stöd av ledamöterna Roland Karlsson (s) och Carolina Gomez-Lagerlöf (s) samt folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande av följande lydelse: I samtliga projekt som skall genomföras bör alternativa lokaliseringar utredas. Detta har också skett i detta fall. Alternativa lokaliseringar på Sabbatsbergs-området är dock inte av olika skäl möjliga eller lämpliga som en ny förskola. Problemen med de alternativa förslagen till lokaliseringar är antingen att antalet avdelningar blir för få, att förskolegårdarna blir små eller dåligt anpassade och ej godkända för barn med rörelsehinder (p.g.a. kraftig lutning) eller att parkerings- och transportmöjligheterna vid och till förskolan ur trafik- och miljösynpunkt blir oacceptabla. Även problem med att kulturhistoriskt värdefulla trädgårdar och äldre parkdelar hotas inom Sabbatsbergsområdet, gäller för ett par av alternativen. Angeläget är också att projektet kan igångsättas snarast möjligt. Flera av de alternativa lokaliseringarna av förskolan riskerar också innebära betydande förseningar av hela Sabbatsbergsprojektet. Miljökonsekvensbeskrivningen för den föreslagna förskolan vid korsningen Torsgatan-Sabbatsbergsvägen, och stadsbyggnadskontorets förslag på lösningar, visar att problemen med miljöbelastningen från trafiken på Torsgatan och det buller de förorsakar går att hantera på ett rimligt sätt. De miljökvalitetsnormer som gäller för partiklar och avgaser är mycket hårt satta. De är bestämda utifrån att varken riskera de vuxnas eller barnens hälsa. Platsen runt denna lokalisering klarar de hårt satta gränsvärdena. Bullerproblemen hanteras med bullerskärmar som föreslås sättas upp. Sammantaget kommer miljön, och inte minst förskolegården, bli fullt acceptabel och i realiteten bättre än många andra förskolor eller förskolegårdar i Stockholms innerstad.
Vad avser det nära avståndet, 45 meter, till järnvägen, är det ej heller i verkligheten något problem. Antalet farliga godsvagnar som rent teoretiskt skulle kunna påverka denna plats vid en olycka handlar om omkring 50 vagnar per år (med gas). Idag går det på denna sträcka 15 godståg per dygn. I princip alla dessa transporter går tidiga mornar eller sena kvällar. Det vill säga när förskolan är stängd. Orsaken till det är att spårkapaciteten i huvudsak används för persontransporter under dagtid (660/dygn) Godstågen passerar dessutom denna sträcka med 40 km/h. Risken för en olycka på denna sträcka är ur en riskanalyssynvinkel därmed i princip obefintlig.
Sammanfattningsvis anser vi att det är angeläget att denna förskola byggs så att föräldrar och barn kan få en förskola med hög kvalitet och väl anpassad för barnen i samband med att Kastanjebackens skola måste tas bort.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 403-399/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 4 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående strategi för IT i skolan, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Särskilt uttalande Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: IT och datorer ska ses som ett pedagogiskt hjälpmedel bland andra. Det har länge funnits en övertro till datorn som universallösning på skolans problem, men datorn kommer aldrig kunna ersätta läraren eller läroboken. Därutöver bör det finnas tydliga pedagogiska mål för alla satsningen på IT och e-lärande i skolan.
Diarienummer 400-301/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående ny skolplan, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Reservationer Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsförvaltningen skulle ha beslutat följande:
ÖvergripandeDet är, precis som förvaltningen påpekar, oerhört allvarligt om förslaget till nytt resursfördelningssystem drivs igenom av den röd-gröna majoriteten. Det kommer att äventyra skolornas möjlighet att leva upp till målet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen i skolplanen. Det faktum att Norrmalm i förslaget till resursfördelningssystem får lika mycket i ersättning i tilläggsbelopp som Östermalm trots att Norrmalm har 1000 fler elever är helt orimligt och visar hur feltänkt förslaget är. Förslaget tar inte heller hänsyn till innerstadsskolornas höga hyreskostnader för de s.k. Palatsskolorna. Förslaget till resursfördelningssystem tar alldeles för lite hänsyn till de individuella svårigheterna barn kan ha oavsett familjens ekonomi och föräldrarnas utbildningsnivå. Det gäller till exempel inlärningssvårigheter och neuro-psykiatriska funktionshinder. Enligt förvaltningen finns ett relativt stort antal barn på Norrmalm med neuro-psykiatriska diagnoser.De förslag till kraftiga neddragningar inom skolan, i kombination med de av den röd-gröna majoriteten aviserade åtstramningen i stadens budget för nästa år, hotar skolornas möjlighet att se till att alla elever som behöver hjälp skulle lämnas vind för våg i en socialdemokratiskt styrd kommun.Skolplanen anger inte heller vilken värdegrund som ska ligga till grund för skolans arbete. I likhet med vad som skrivs om värdegrunden i Läroplanen bör stadens skolplan innehålla en beskrivning om att skolans arbete skall förankras och förmedla en tydlig värdegrund.Kunskap är måletGrundskolans viktigaste uppgift är att lära alla elever att läsa, skriva och räkna. Målsättningen är att alla stockholmselever ska lämna grundskolan med goda kunskaper i svenska, engelska och matematik. Det är inte acceptabelt att var femte elev lämnar grundskolan utan att kunna skriva en sammanhängande text eller läsa en bok.De elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål måste få extra stöd, hjälp och tid, t ex ett extra år i grundskolan. Att alla gymnasieelever ska bli högskole-behöriga är ett olyckligt och orimligt mål. I stället bör särskilda yrkesinriktade program skapas för elever som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet. Därutöver bör en modern lärlingsutbildning skapas, där eleverna tillbringar en del i skolan, en del i arbetslivet.Individualisera undervisningenAtt ge alla elever goda baskunskaper kräver individualisering av undervisningen. Dagens skola bygger på att alla elever läser samma ämnen, i samma takt under lika lång tid. I praktiken har det blivit en övergripande målsättning att alla barn ska gå nio år i grundskolan, inte att alla elever ska lämna grundskolan med goda kunskaper.Studietiden måste få variera med elevernas förkunskaper, uppnådda resultat och motivationsgrad. Individuellt anpassad studietakt innebär också att de elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål får mer tid, till exempel med ett extra år i grundskolan. Andra stödåtgärder som bör införas är läxhjälp samt helg- och sommarundervisning. Även stödundervisningen på skoltid bör utvecklas. Några elever behöver särskilda undervisningsgrupper.Samhället får aldrig se det som ett problem att elever som har möjligheten går snabbare fram för att få ytterligare stimulans och fördjupade kunskaper. I Stockholm har särskilda profilklasser inrättats för studiemotiverade elever. Gymnasieelever som under gymnasietiden vill läsa in universitetskurser har i Stockholm getts denna möjlighet.Under den förra mandatperioden infördes betygsintagning till gymnasieskolan i Stockholms stad. Betygsintagningen har inneburit att innerstadsskolorna inte längre är reserverade för elever som råkar bo i närheten. Betygsintagningen har lett till att fler elever än tidigare kommer in på sitt förstahandsval, men också till att fler elever med invandrarbakgrund nu ges chansen att läsa vid de mest populära gymnasieskolorna i innerstaden. Betygsintagning är mer rättvist än t.ex. lotteri eller den s k närhetsprincipen och skall därför ligga fast.Att ställa krav är att bry sigSkolan måste ställa tydliga kunskapskrav på eleverna. Alla elever kan bli godkända i de viktigaste ämnena om kraven görs tydliga, kontrolleras med utvärderingar, kommuniceras med hemmen och stöttas upp med extra insatser där sådana behövs.Allt för många elever når inte skolans kunskapsmål. Om en elev inte uppnått kunskapsmålen sänder betyg och skriftliga omdömen en tydlig signal att den berörda eleven behöver extra stöd och hjälp. Både eleven och elevens föräldrar, lärare och rektor behöver dessa signaler tidigare än i slutet av grundskolan. Skriftliga omdömen bör därför ges redan från förskoleklassen; betyg bör ges i fler steg redan från mellanstadiet.Särskilda stockholmsprov i svenska, engelska och matematik infördes för stadens grundskoleelever under den förra mandatperioden. Proven fungerade som garanter för kunskapskravens likhet och utbildningens kvalitet. Socialdemokraternas beslut att avskaffa stockholmsproven måste rivas upp.
Ordning och reda redan i skolanIngen ska behöva vara rädd för att gå i skolan. Alla instanser inom skolväsendet, från lärare och föräldrar till ansvariga politiker, måste tydligt visa att mobbning, hot och våld aldrig är acceptabelt. Som skolpolitiker måste vi ge lärare och rektorer de sanktionsmöjligheter som krävs för att möjliggöra en trygg och säker studiemiljö på våra skolor.e elever som gjort sig skyldiga till grova kränkningar eller våldshandlingar måste som sista åtgärd kunna flyttas från skolan där mobbningsoffret går. Det får under inga omständigheter vara så att eleven som utsätts för mobbning tvingas byta skola.Skolk är också ett växande problem i många skolor som gör det svårt att bedriva en meningsfull undervisning. Ett sätt att motverka skolk är att skriva in frånvaro i terminsbetygen. I tidigare årskurser ska föräldrarna regelbundet få skriftlig information om sina barns frånvaro, men närvarokravet måste också hävdas i gymnasieskolan. För att få betyg ska eleven ha varit närvarande på lektionerna. Såväl lärare, skolledare som politiker måste ge tydliga signaler att skolan inte är ett "öppet hus" där elever kan komma och gå som de vill.Höj läraryrkets statusLäraren är elevernas viktigaste resurs. Ingen annan faktor är så viktig för skolans kvalitet som en kompetent och välmotiverad lärarkår. Läraryrkets status har dock successivt försämrats och alltför få ungdomar kan idag tänka sig bli lärare. För att höja läraryrkets attraktionskraft måste staden vidta åtgärder. Det behövs fler karriärvägar, högre löner, fler utvecklings- och fortbildningsmöjligheter, fler lektorat och en särskild lärarlegitimation.Stockholms grundskolor måste ges en självständigare ställning. Rektor och lärare ska ha ansvaret för att läroplanens mål nås, kommunen ska ge vissa övergripande riktlinjer och ekonomiska resultat.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse: Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Det är, precis som förvaltningen påpekar, oerhört allvarligt om förslaget till nytt resursfördelningssystem drivs igenom av den röd-gröna majoriteten. Det kommer att äventyra skolornas möjlighet att leva upp till målet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen i skolplanen. Det faktum att Norrmalm i förslaget till resursfördelningssystem får lika mycket ersättning i tilläggsbelopp som Östermalm trots att Norrmalm har 1000 fler elever är helt orimligt och visar på hur feltänkt förslaget är. Förslaget tar inte heller hänsyn till innerstadsskolornas höga hyreskostnader för de så kallade Palatsskolorna. Förslaget till resursfördelningssystem tar alldeles för lite hänsyn till de individuella svårigheterna barn kan ha oavsett familjens ekonomi och föräldrarnas utbildningsnivå. Det gäller till exempel inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska funktionshinder. Enligt förvaltningen finns ett relativt stort antal barn på Norrmalm med neuropsykiatriska diagnoser.Visst är det välkommet med ett ständigt pågående samtal om skolan mål, resultat och utveckling. Men den nu gällande skolplanen för Stockholms kommunala skolor antogs av kommunfullmäktige så sent som den 19 juni 2000. Arbetet med att förverkliga ambitionerna i denna pågår i staden och resultatet är att stadens skolor fortsatt förbättra måluppfyllelsen. Ändå väljer socialdemokraterna att riva upp och börja om på nytt. Nya planer och policydokument är knappast vad skolan framförallt behöver. Istället bör arbetet med att förverkliga intentionerna i den gällande skolplanen intensifieras.Dagens skolpolitik är förödande för många elever - otillräckligt lärande, kravlöshet och bråk och stök – och är därför oförenlig med det moderna kunskapssamhällets krav. Det behövs en radikal omläggning av politiken.Vi är övertygade om att lärandet stärks om vi ser den enskilde eleven. Därför vill vi ge varje elev och dennes föräldrar valfrihet och verkligt inflytande. På samma sätt ska lärare och skolledare ges frihet att avgöra hur de bäst hjälper till. Vår skolpolitik sätter barnens kunskaper i centrum och betonar tydligare föräldrars, elevers och lärares ansvar. Friheten att välja är grundläggande för att åstadkomma detta.Våra politikers insats är också viktig, men måste förändras. Deras ansvar är det övergripande. Att se till att resurserna finns. Att dessa resurser når de elever som behöver dem bäst. Samt att ge frihet år föräldrar, elever och de professionella i skolan att utifrån vad som är bäst för varje elev nå de mål som politiken formulerat och framöver måste ta ett större ansvar för att följa upp.Vi är övertygade om att detta är vägen mot en bättre skola. En skola där alla kan bättre: elever, lärare och skolledare. Och där politikerna också blir bättre på att leva upp till medborgarnas rättmätiga krav. Skolans främsta uppgift ska vara att förmedla kunskaper. Gemensamt för alla skolor ska därför vara:- att lärandet och kunskapen står i centrum - att förväntningarna på elevernas prestationer är höga - att samtliga elever uppnår uppställda kunskapskrav - att föräldrarnas engagemang tillvaratas samt,- att det finns goda ledare och inspirerande och kunniga lärare.
Varje skolmiljö måste präglas av lärande, skapande, trygghet, humanistiska värderingar, ordning och reda. Mobbning, droger och andra hot mot elevernas säkerhet och hälsa ska aldrig tolereras.Men barn är inte lika. För att skapa motivation och för att tillvarata varje elevs fulla potential måste pedagogik och inriktning kunna skilja sig åt mellan olika skolor, oavsett om dessa är privata eller kommunala. Det är också en förutsättning för lärare och skolans ledare skall kunna ta sitt professionella ansvar. Skolor måste tillåtas vara olika, självständiga och förändringsbenägna. Resurser måste tilldelas skolor på ett likvärdigt sätt. Likaså måste skolor utvärderas på ett likvärdigt sätt. Pengarna bör följa eleven och skickas direkt till skolan, oavsett huvudman. Resurserna till den enskilda skolan görs därmed helt beroende av föräldrars och barns fria val av skola. Därigenom skapas tydliga incitament till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.Föräldrarna har huvudansvaret för att tillsammans med sina barn fritt välja den skola som passar det egna barnet bäst. De enskilda skolorna, dess ledning och lärare, ska självständigt kunna välja pedagogik och hur man väljer att arbeta. I deras ansvar ligger att samtliga elever stimuleras till bästa möjliga studieresultat. I lärarnas ansvar ligger även att ta tillvara föräldrarnas ansvar, unika förutsättningar och engagemang för att de egna barnen ska lyckas. Eleverna har naturligtvis huvudansvaret för sitt eget lärande. Förutsättningen för kloka och genomtänkta val är i sin tur god information om elevers och skolors prestationer.Politikens roll bör därför renodlas till att ställa tydliga kunskapskrav, att via skatter finansiera skolan, att utvärdera de uppnådda resultaten samt inte minst att säkerställa att elever, föräldrar, lärare och skolledare ges tillgång till information och underlag inför de viktiga beslut och val dessa får makt och ansvar att fatta. Väsentligt är även att politiken radikalt minskar den byråkrati som idag detaljstyr de kommunala skolorna och prioriterar om resurser till undervisning och utvärdering.
Däremot ska politiken inte detaljstyra skolan; inte lägga sig i pedagogik, skolans arbetsformer, lokalval eller IT-användning; inte göra någon skillnad mellan val av juridisk form eller huvudmannaskap, exempelvis huruvida skolan är offentlig eller privat, drivs som aktiebolag, ideell förening eller stiftelse; inte blanda ihop sin roll som uppdragsgivare och sin roll som utförare av utbildning.Med denna skolpolitik kommer skolorna att konkurrera om föräldrars och elevers förtroende att få ta ansvar för elevernas lärande. Det kommer att stimulera till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.
Diarienummer 400-391/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående strategi för elevhälsa i Stockholms stad, förelåg.
Diarienummer 403-226/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående flexibelt sportlov, förelåg.
Diarienummer 307-379/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående införande av tillsvidaretillstånd för uteserveringar, förelåg.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse: Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Diarienummer 502-292/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 2 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående förbättring av situationen för våldtagna kvinnor, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Ärendet bordläggs.
Diarienummer 302-491/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 16 juni 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för fastigheten Oxen Mindre 14 och 25 (Franska skolan), förelåg.
Diarienummer 300-446/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med anledning av omstrukturering av servicehusen Dalagatan och Riddarsporren hus B till seniorboende, förelåg.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram en reservation av följande lydelse: Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stockholms stads boenden för äldre står inför en ny period av omvandling. Under den förra mandatperioden skedde en kraftig satsning på boenden med heldygnsomsorg, där över 500 nya platser tillskapades. För att öka mångfalden föreslås nu en omvandling av vissa servicehus till seniorbostäder.Omvandlingen motiveras av en förändrad efterfrågan på olika typer av boende för äldre. Samtidigt som efterfrågan ökat på seniorboenden med hyresrätt, finns en överkapacitet av bostäder i stadens servicehus. En omvandling som beror på och motiveras av besparingsbehov i stadsdelarna, där människor med behov av boende i servicehus eller av vårdboende plötsligt skall klara sig i egna seniorbostäder, kan aldrig accepteras. Mellan åren 1998 och 2003 ökade Stockholms stads anslag till äldreomsorgen med 1,5 miljarder. Inför budgetåret 2005 står verksamheten inför en dramatisk nedskärning – endast 13 miljoner tillförs äldreomsorgen jämfört med 2004. Det svåra ekonomiska läget innebär stora risker för en mer restriktiv biståndsbedömning, något som redan givit avtryck i flera stadsdelar. Att stadsdelarna på detta sätt tvingas höja ribban ytterligare för vem som beviljas särskilt boende är mycket allvarligt.Uppstår tomma platser i servicehusen på grund av en mer restriktiv bistånds-bedömning, föreligger inte skäl att omvandla servicehus till seniorboende. En omvandling kan endast anses vara motiverad om människor i behov av service-husboende fått detta beviljat, och det trots detta finns tomma platser.Vi vill också understryka betydelsen av att den förestående omvandlingen ska omfatta vissa servicehus, alternativt delar av servicehus. Någon omvandling av hela servicehusbeståndet kan aldrig bli aktuellt.Omvandlingen av servicehus till seniorbostäder ökar möjligheterna till nyanser i boendet för äldre. Under den förra mandatperioden ökade valfriheten genom att staden öppnade för en mångfald av utförare inom äldreomsorgen. Nu kan den mångfalden bli ännu större, genom att antalet servicenivåer i boendet ökar.I samband med detta är det viktigt att understryka betydelsen av nyanser även i de hittills existerande boendeformerna för äldre. På många håll har gränserna mellan servicehus, ålderdomshem och sjukhem närmast suddats ut, När stadsdelarna nu får möjlighet att omvandla delar av servicehusbeståndet bör även en översyn göras i detta ärende. Omvandlingen av vissa servicehus till seniorbostäder får inte leda till att människor med ett stort omsorgsbehov får se sitt boende omvandlas till seniorboende där man förväntas klara sig på egen hand. Det måste finnas tillräckligt många platser kvar i servicehusen för att täcka denna efterfrågan. Människor med behov av en högre omsorgsgrad än servicehusen erbjuder, måste erbjudas plats i de särskilda boendeformerna med heldygnsomsorg.Omvandlingen av vissa servicehus till seniorbostäder måste ske på ett sätt som inte missgynnar enskilda alternativ och därmed äventyrar mångfalden av äldreboenden i Stockholm. En oroande tendens är att stadsdelarna pekar ut just upphandlade privata alternativ som tänkbara omvandlingsobjekt. I enstaka fall har denna utveckling redan påbörjats (som Gröndals servicehus).Det är också angeläget att omvandlingen inte leder till en minskning av det totala antalet bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre människor är fortfarande stort, och det är principiellt viktigt att stadens seniorer inte känner att de hus som en gång byggts för dem inte permanent omvandlas till bostäder för helt andra grupper. De förslag som hittills väckts i de flesta stadsdelar, liksom i den kommunala bostadsbolagen, om att omvandla servicehusen till annat än seniorboende, strider mot principen att boende för äldre ska förbli reserverade för denna grupp, om än i nya former.Innan en omvandling sker ska staden säkerställa att den framtida användningen av lägenheterna reserveras för seniorer.Det är också angeläget att beslut om omvandling fatts av kommunstyrelsen. Servicehusen, liksom övriga äldreboenden, ska ses som en gemensam resurs för staden. Beslut om avveckling eller förändring av beståndet ska ske på en stads-övergripande nivå, där man tar hänsyn till behovet att olika typer av boenden ur ett stadsövergripande perspektiv.Seniorbostäderna ska fördelas efter en kö, och inte genom biståndsbedömning. I likhet med övrig äldreomsorg ska det vara möjligt att välja boende i hela staden, oavsett i vilken stadsdel man bor. Flera stadsdelar har i sina remissvar betonat vikten av förtur för stadsdelens egna invånare, något som inte kan accepteras. Ett sådant system skulle kunna få mycket märkliga effekter, eftersom tillgången på seniorbostäder med all sannolikhet kommer att variera kraftigt mellan stadsdelarna.Utredningen om omstruktureringen pekar också på att antalet äldre människor under en 15-årsperiod kommer att vara lägre än idag, sett över hela staden. Det är angeläget att påpeka att detta i mångt och mycket rör sig om ett innerstads-fenomen. I många stadsdelar, främst i stadens västa delar, ökar istället behovet. Den ökade tillgången på platser i särskilda boenden är också ett tidsbegränsat fenomen. Inom 20 år vänder behovskurvorna kraftigt uppåt, ett faktum som man redan nu måste observera och ha beredskap för.USK:s befolkningsframskrivningar, som i hög grad ligger till grund för planeringen av äldreboenden, bygger till viss del på antagandet om en allt friskare äldre befolkning. I november 2003 presenterades nya forskningsrön från Äldreforskningscentrum (ARC) som tyder på motsatsen – vi blir inte friskare, utan sjukare, i slutet av livet. Detta innebär att USK:s nuvarande prognoser kan visa sig felaktiga, vilket i sin tur får allvarliga konsekvenser för dimensioneringen av framtidens äldreomsorg. I de prognoser som ligger till grund för servicehusomvandlingen bör staden därför vara mycket försiktig med prognoser som baserar sig på beräkningsmetoder med en "friskare" befolkning.De stopp- och avvecklingsbeslut för äldreboenden som under våren genomförts minskar snabbt beståndet av platser. Att avveckla går snabbt, men att bygga nytt och att utveckla tar tid. Därför ar det angeläget att avvecklingar och stopp för planerade nybyggen tas upp till beslut i genomförandegruppen för utbyggnad av särskilda boendeformer. Annars är risken stor att avvecklingsbeslut, som av stadsdelarna ses som isolerade företeelser, får allvarliga konsekvenser i form av en kraftig minskning av det totala beståndet. Det tillfälligt ökade platsantalet i förhållande till antalet äldre utgör dessutom en ypperlig grund för kvalitets-utveckling och fler nyanser i boendet.I detta ärende är det dessutom extra viktigt att information ges och personlig kontakt tas med både de boende och deras anhöriga, i god tid innan boendeförändringarna. Att inte få bo kvar i sin servicelägenhet är en stor påfrestning för de äldre. Vi vill också understryka att dokumentationen måste skötas på ett fullgott sätt, för var och en av de boende, vid de planerade förändringarna.
Diarienummer 504-420/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, angående omstrukturering och ombyggnad av Vasens äldreboende, förelåg.
Särskilt uttalandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
I detta ärende är det extra viktigt att information ges och personlig kontakt tas både med de boende och deras anhöriga, i god tid före boendeförändringarna. Att inte få bo kvar i sin lägenhet är en stor påfrestning för de äldre.Vi vill också understryka att dokumentationen måste skötas på ett fullgott sätt, för var och en av de boende, vid de planerade förändringarna.
Diarienummer 505-214/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2004, med förslag till inrättande av daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning, förelåg.
Diarienummer 303-492/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 juni 2004, med förslag till inrättande av förskola på Västmannagatan 29, förelåg.
Diarienummer 400-428/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s) angående mobbningsarbete vid stadsdelens skolor, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade bifall till det.
Diarienummer 399-330/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 3 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående möjligheten till åretruntsightseeing i Stockholm, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Diarienummer 003-430/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 28 maj 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående frågan om att förebygga skadegörelse i Vasaparken, förelåg.
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Särskilt uttalande Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Bara för att hela lekplatsen ska rustas upp från grunden, ska man inte låta skadegörelse fortgå. Tyvärr är mycket nedklottrat i parken och vid lekplatsen. Det är märkligt att inget har gjorts trots att socialdemokraterna, för två år sedan, lovade väljarna att (vallöfte nr 81): "Alla offentliga platser, byggnader och torg skall klottersaneras varje dag/vecka."
Diarienummer 399-328/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående frågan om att laga skateboardrampen i Vasaparken, förelåg.
Särskilt uttalande Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: Bara för att hela lekplatsen ska rustas upp från grunden, ska man inte låta skadegörelse fortgå. Tyvärr är mycket nedklottrat i parken och vid lekplatsen. Det är märkligt att inget har gjorts trots att socialdemokraterna, för två år sedan, lovade väljarna att (vallöfte nr 81): "Alla offentliga platser, byggnader och torg skall klottersaneras varje dag/vecka."
Diarienummer 499-432/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående simkunnigheten i stadsdelens skolor, förelåg.
Diarienummer 401-438/2004, 405-434/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni, med anledning av ett medborgarförslag samt en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående sammanslagning av klasser i Lilla Adolf Fredriks skola, förelåg.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Medborgarförslaget samt skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Även om skolledningen rent juridiskt har skött det hela korrekt, har hanteringen varit väldigt fyrkantig. Uppenbart har skolledningen fatalt misslyckats i att informera föräldrarna om att de tre små klasserna bara var ett temporärt försök. Att låta elever i årskurs ett splittras och både få byta klass och fritis, samt att få veta att deras lärare måste lämna skolan, är oerhört olyckligt. Skolledningen måste vara försiktig med att ha en organisation som är sårbar. Det hade varit bättre att börja försiktigt, i det här fallet med bara två klasser, för att sedan, om ekonomin tillåter och föräldrarna vill, ge möjlighet att dela på klasserna för att få mindre grupper.Föräldrarnas förslag om att själva och/eller genom sponsring finansiera kostnaden för att få behålla tre klasser borde ha utretts i botten.Även informationen till de som ska börja i skolan är dålig. Först skickas ett brev till föräldrarna med besked om vilken klass och vilket fritids deras barn skall gå i samt klasslista över de andra barnen. Samtidigt uppmanas föräldrarna att bekräfta att de vill ha platsen. Knappt en månad senare kommer ett nytt besked med ny klassindelning och nytt fritids.Det hade varit betydligt bättre om skolledningen redan i det första brevet hade betonat att detta var ett preliminärt besked och att förändringar mycket väl kan komma att ske.Denna händelse visar behovet att för nämnden redovisa hur information till elever och föräldrar sker, och vad som kan förbättras. Förvaltningen måste också föreslå hur elev- och föräldrainflytandet kan stärkas.
Särskilt uttalandeOrdföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse: Det är viktigt att informationen mellan skolledning och berörda föräldrar fungerar väl. I detta fall upplever många föräldrar att de inte har fått tillräcklig information om skolans ekonomiska förutsättningar att klara av att bibehålla tre skolklasser och om frågor om övertalighet m.m. Frågor om sammanslagningar av klasser i låg- och mellanstadium engagerar föräldrar och barn i stor omfattning och det är därför särskilt viktigt att informationen och dialogen på skolorna i sådana frågor prioriteras särskilt.
Diarienummer 303-244/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av ett medborgarförlag om att införa snedparkering på del av Roslagsgatan, förelåg.
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
1. Stadsdelsnämnden tillskriver gatu- och fastighetsnämnden om att införa snedparkering på Roslagsgatan.2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Det är viktigt att alla möjligheter att få fram fler parkeringsplatser tillvaratas. Det är svårt att tänka sig en bättre gata att inrätta snedparkering på än bortre delen av Roslagsgatan. Trafikintensiteten är mycket låg och gatan är förhållandevis bred. På denna del av gatan är det också nästan uteslutande bostäder. Kan man inte inrätta snedparkering på Roslagsgatans bortre del, då struntar man fullständigt i det som den överväldigande majoriteten av medborgarna på Norrmalm upplever som det kanske största vardagsproblemet på Norrmalm – bristen på P-platser. Boendeparkeringsavgiften har fördubblats och sommarrabatten tagits bort, och avgiften för besökare har chockhöjts. Den röd-gröna majoriteten jagar bilägare istället för att underlätta för de boende som vill ställa ifrån sig sin bil. När avser den röd-gröna majoriteten ta tag i det verkliga problemet och försöka skapa fler parkeringsplatser ? Hur skall de boende kunna låta bilen stå om det inte finns någonstans den kan stå ?
Diarienummer 309-392/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Fasching, förelåg.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 04.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
ReservationerLedamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet. Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse: Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan om serveringstillstånd till kl. 04.00. Serveringstillstånd till klockan 02.00 enligt tidigare permanent tillstånd synes vara väl avvägt med tanke på restaurang Faschings läge och tradition som jazzklubb.
Denna paragraf förklardes omedelbart justerad.
Diarienummer 309-410/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Martini, förelåg.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.
ReservationLedamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösatillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.
Diarienummer 100-207/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, angående internkontroll-system för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.
Internkontrollsystem för Norrmalms stadsdelsnämnd godkänns.
Diarienummer 002-473/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med förslag till ändring av sammanträdesdatum för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:Sammanträdesdatum för Norrmalms stadsdelsnämnd ändras i enlighet med förvaltningens förslag.
Diarienummer 102-489/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004, förelåg.
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004 godkänns.
Diarienummer 303-511/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 22 juni 2004, angående förvärv av bostadsrätter på Vanadisvägen 11, förelåg.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:Stadsdelsnämnden hemställer hos gatu- och fastighetsnämnden att staden förvärvar bostadsrätterna till de lägenheter som stadsdelsnämnden idag förhyr vid Vanadisvägen 11 som stödboende för socialpsykiatriska enheten.Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Av avdelningschef Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om automatspelstillstånd samt tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om tillstånd för anställd att som medföljare resa till Kanarieöarna i tjänsten samt om tillstånd för anställd att delta i studieresa till Tallin anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om ledighet från ordinarie skolarbete för elever i Adolf Fredriks skola för att delta i studieresa till Italien anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om avslag på ansökan om projektbidrag till projektet Child Sacrifice anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Anmälan godkänns.
Protokoll fört vid lokala pensionärsrådets sammanträde den 21 juni 2004 anmäldes.
Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Följande skrivelser från ledamoten Anders Broberg (kd) anmäldes:
Beslut Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelserna skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i ge förvaltningen i uppdrag att återkomma i frågan.
Beslut Stadsdelsnämnden beslöt att utse vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) och ersättaren Håkan Olander (s) att följa upphandlingen.
Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.
Ärendet sekretessbelagt neligt 7 kap 4 § sekretesslagen.
Ärendet selretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.