Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-09-22
Tema: Nybyggnationen på Sabbatsbergsområdet och upprustningen av Vasaparken - en lägesbesk Läs mer...rivning. Bl.a. medverkar Bodil Hammarberg, landskapsarkitekt på trafikkontoret.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Företrädare för aktionsgruppen ”Säkerhet och miljö i Vasastan” tog åter upp frågan om den arbetstunnel som kommer att behövas för att frakta bort schaktmassor i samband med byggnationen av Citybanan. Gruppen har nyligen haft kontakt med Banverket som nu arbetar med fyra olika alternativ till placering av tunneln. Banverket kommer nu att göra en konsekvensanalys utifrån aspekterna barn, trafik och ekonomi.
En annan mötesdeltagare anknöt till frågan och framhöll att även området kring Odenplan och Matteuskyrkan kommer att påverkas kraftigt av arbetet med Citybanan.
En mötesdeltagare, som inkommit med en skrivelse med anledning av förslag till äldreplan för Stockholms stad, ansåg att frågan om palliativ vård och vård i livets slutskede borde lyftas fram i planen. Hon refererade även till protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd. I anslutning till detta tog en annan mötesdeltagare upp frågan om ”utförsäljning” av vård och refererade till en tidningsartikel där en kommun fått betala en stor summa pengar för att kunna bryta avtal med den entreprenör man inte var nöjd med.
Tema: Nybyggnationen på Sabbatsbergsområdet och upprustningen av Vasaparken
Bodil Hammarberg, landskapsarkitekt på trafikkontoret, informerade om det aktuella läget vad gäller upprustningen av Vasaparken. För närvarande pågår bl.a. arbetet med att anlägga en konstgräsplan. Under vecka 45 beräknar man kunna testa kylanläggningen för den nya isbanan som enligt planerna kommer att kunna tas i bruk i början av december. Man har nu också börjat projektering av den västra delen av parken och av lekplatsen. Ett område kommer att avsättas för småbarnslek och ett för de lite större barnen. Vidare kommer hundrastgården att flyttas. Den nya hundrastgården är tänkt att bli ungefär lika stor som den nuvarande.
Christina Winberg, projektledare för exploateringen av Sabbatsbergsområdet, informerade om planerna för det nya bostadsområdet. I den västra delen av området kommer i princip alla nuvarande byggnader att bevaras. I området närmast Dalagatan kommer Eastmaninstitutet att bevaras. Däremot kommer bl.a. kvinnokliniken, panncentralen och Klockhusets flygel-byggnad att rivas. Även Kastanjebackens förskola kommer att rivas och redan i början av nästa år kommer verksamheten att flyttas till tillfälliga lokaler i avvaktan på nya lokaler som beräknas vara klara hösten 2007. Tre nya bostadskvarter kommer att byggas på området med sammanlagt ca 450 lägenheter. De nya bostadshusen kommer att vara fem till sju våningar höga. Affärslokaler kommer att finnas i bottenplanet på de hus som vetter ut mot Dalagatan. I december 2006 räknar man med att påbörja byggnationen med det första kvarteret och i augusti 2007 med de två andra.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 29 september 2005.
Anmäldes att protokoll från föregående sammanträde justerats den 1 september 2005.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en fråga angående möte med Norrmalms handikappråd samt frågan om eventuell rundvandring i Vasaparken med anledning av den pågående upprustningen.
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en fråga om val av ersättare i bygglovs- och markupplåtelse-delegationen.
Diarienummer 013-594/2005
Ett förslag om att undersöka möjligheten att ha olikfärgade soppåsar för att underlätta avfallshanteringen anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut Medborgarförslaget överlämnas till renhållningsförvaltningen för besvarande.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att förslaget skulle överlämnas till renhållningsförvaltningen för besvarande.
Diarienummer 013-416/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsnämnden begär hos marknämnden att sittbänkar placeras i halvcirklar runt träden utanför NK- och
PK-huset. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Nämnden anser det vara möjligt att runt ett antal av de träd som finns utefter Hamngatan, vid NK- och PK-huset, anordna sittbänkar. Av trafiksäkerhetsskäl bör de vara i form av en halvcirkel runt trädet, riktade mot gångbanan. Då riskerar inte sittplatserna komma för nära körbanan. Detta är en lösning som bör fungera, vilket dessvärre inte sedvanliga parkbänkar gör på detta högt trafikerade gångstråk.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 juli 2005. Stadsdelsnämnden hade vid sitt sammanträde den 25 augusti 2005 beslutat att bordlägga ärendet.
Agneta Folcker har inkommit med ett medborgarförslag om att ställa ut ett par sittbänkar vid Hamngatan, utanför NK och PK-huset. Förvaltningen har förståelse för att det finns önskemål om sittbänkar på ett så livligt trafikerat stråk. Det går dock inte att placera några bänkar längs med fasaderna då dessa utgörs av skyltfönster. Trädzonen ut mot Hamngatan är inte heller lämplig av trafiksäkerhetsskäl. Sammantaget bedömer förvaltningen att det inte finns någon lämplig plats i det föreslagna området. Det finns för övrigt god tillgång till sittbänkar i närheten, exempelvis på Norrmalmstorg och i Kungsträdgården.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Diarienummer 306-474/2005
Stadsdelsnämndens beslut Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ullla Dahl (mp).
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 september 2005. Stadsdelsnämnden hade vid sitt sammanträde den 25 augusti 2005 beslutat återremittera ärendet för komplettering.
Ledamoten Carina Fredén (s) och ersättaren Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående papperskorgar och undrar bl.a. om det är möjligt att förse dessa med någon sorts stängningsmekanism. De vill också att stadsdelsnämnden kartlägger behovet av papperskorgar inför turist- och picknicksäsongen och sätter upp fler papperskorgar där det är som skräpigast.
Stadsdelsförvaltningen anser att något utbyte av papperskorgar inte behövs då alla befintliga papperskorgar idag har en stängningsfunktion. Förvaltningen anser inte heller att det finns behov av att kartlägga behovet av fler papperskorgar.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Förvaltningen avstyrker förslaget om fler papperskorgar i stadsdelen. Eftersom klagomålen fortsätter trots att förvaltningen anser att antalet papperskorgar är tillräckligt måste skräpigheten därför främst bero på att tömningsfrekvensen inte är omfattande nog. Tömningsfrekvensen bör därför utökas för att minska skräpigheten.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Det är viktigt att vår stadsdel hålls ren och städad. De är märkligt att de röd-gröna inte prioriterat detta område bättre med tanke på att socialdemokraterna i sitt vallöfte 81-83 lovat att det ska städas och klottersaneras varje dag.
Diarienummer 103-588/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutningsförändringar.2. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,6 mnkr för utbyggnad av särskilda
boenden för funktionshindrade.3. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,1 mnkr för utbyggnad av
förskoleverksamheten.4. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,4 mnkr för omstrukturering av
skollokaler 5. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 2,1 mnkr för tomgångshyror i servicehus.6. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 2.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 september 2005.
Förvaltningen bedömer att nämndens generella åtaganden i huvudsak kommer att uppfyllas. Barnomsorgsgarantin bedöms uppfyllas under året. Förskolornas arbete med att minska barngruppernas storlek fortsätter.
Antalet förskolebarn ökar medan antalet skolbarn fortsätter att minska. I augusti 2005 utökades verksamheten med en öppen förskola i Vasaparken och verksamhet för ungdomar med funktionshinder vid Tre Liljor.
För de äldre finns det ett utbud av olika aktiviteter och sysslor. Genom den individuella planeringen garanteras brukarnas behov av aktiviteter och utevistelse. Stadsdelsnämnden samarbetar också med frivilligorganisationer. För att utveckla stödet till närstående har stadsdelsnämnden sökt medel för att utbilda vårdbiträden och sjuksköterskor till anhörigombud.
Jämfört med tertialrapport 1 har nettoövertaligheten minskat från 35 till 19 medarbetare. Minskningen förklaras främst av att staden infört rekryteringsbegränsningar när det gäller extern arbetskraft. Sjukfrånvaron under första halvåret 2005 uppgick till 10,3 % vilket är en minskning med 0,3 procentenheter jämfört med helåret 2004. Arbetet med personalvård, arbetsmiljö, hälso- och friskvård har gett resultat i form av en minskad sjukfrånvaro. Fortfarande ligger andelen långtidssjukskrivningar på en oacceptabel nivå framför allt inom vård- och omsorgsavdelningen.
Antalet personer som är i behov av ekonomiskt bistånd ökar. Under år 2004 hade i genomsnitt 371 personer ekonomiskt bistånd per månad. Under årets första åtta månader har en ökning skett till i genomsnitt 421 personer per månad. I dagsläget finns det inget som tyder på att en minskning kommer att ske under året.
I prognosen redovisas ett överskott med 4,3 mnkr efter resultatöverföringar för anslag 1 medan det för anslag 2 befaras ett underskott om 9,0 mnkr vilket totalt innebär ett beräknat underskott med 4,7 mnkr. Underskott redovisas främst inom omsorg om funktionshindrade, särskola och ekonomiskt bistånd. För att i möjligaste mån täcka dessa underskott redovisas överskott inom bl.a. nämnd- och förvaltningsadministration, stadsmiljö och förskola.
För att vid årets slut ha en budget i balans kommer arbetet med att minska kostnaderna för ekonomiskt bistånd att fortsätta. En allmän restriktivitet inom verksamheterna är anmodad och omdisponeringar av medel kommer att göras där så är möjligt för att minska det befarade underskottet.
Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m)
och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Vänstermajoriteten i Stockholms stad har från valet 2002 förhållit sig anmärkningsvärt passiva till de växande problem som Stockholms stad har. Stockholms ekonomi mår inte bra och det är stockholmarna som drabbas. Allt färre funktionshindrade och äldre får den omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps. Förskolans barngrupper ökar i stadsdelen och flera skolor måste genomföra besparingar.
Det är högsta prioritet att människor har ett arbete och därmed kommer till sin rätt. Den negativa utveckling som vi sett de senaste åren när alltfler står utanför arbetsmarknaden och blir beroende av andra för sin försörjning är mycket olycklig. Särskilt olyckligt är den mycket negativa socialbidragsutvecklingen i Stockholm.
Det stora arbete som lades ner under förra borgerliga mandatperioden på att minska socialbidragsberoendet har stannat av. Istället växer nu kostnaderna för socialbidrag kraftigt i staden. Under förra året ökade bidragsberoendet i alla stadsdelsnämnder – totalt ökade stadens kostnader för socialbidrag med närmare 10 procent, vilket motsvarar nästan en hel skattekrona.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 004-433/2005
Stadsdelsnämndens beslutRemissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdelsnämnden förordar därmed en tydligare samordning med stadens ledningsorganisation vid allvarliga kriser.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2005.
Stadsdelsnämnden ska yttra sig över ett förslag från stadsledningskontoret till handlingsprogram för skydd mot olyckor. I detta föreslås bl.a. att alla nämnder och förvaltningar ska upprätta lokala handlingsprogram. Stadsdelsförvaltningen betonar vikten av handlingsberedskap på enhetsnivå. Där pågår också nu ett systematiskt brandskyddsarbete som bör omfatta skydd även mot andra olyckor. Större och kanske oförutsedda katastrofer måste dock förebyggas på kommunnivå. En samordning föreslås därför med stadens ledningsorganisation vid allvarliga kriser.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Stockholms totala katastrofberedskap behöver höjas. Räddningsverksamhetens samlade brister gör att det är svårt att se det föreslagna handlingsprogrammet som tillräckligt för att lösa stadens brist på katastrofberedskap. Flexibilitet är viktigt, men att minska bemanningen är i det längre perspektivet fel håll att gå. Stockholmarna måste garanteras en rimlig säkerhet och beredskap för såväl storskaliga katastrofer som mindre olyckor. Det innebär att även den materiella standarden hos brandförsvaret måste ökas.
Diarienummer 500-336/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Remissen besvaras i huvudsak med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.2. Stadsdelsnämnden föreslår därutöver att följande skrivs in i äldreomsorgsplanen: - flerbäddsrummen i stadens vård- och omsorgsboenden med inriktning mot demens ska vara
avvecklade senast under år 2007 - de äldre som inte själva kan ta sig ut utanför bostaden ska ha rätt till bistånd med promenad minst tre
gånger per vecka i den form de själva väljer - äldre som inte själva kan utföra städning ska ha rätt till bistånd med detta minst var fjortonde dag - det är av särskild vikt att behovet av en god och värdig vård i livets slutskede tillgodoses
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Hans Enroth (v) samt ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 september 2005.
Ett förslag till ny äldreomsorgsplan för perioden 2006-2010 har arbetats fram. Kommunstyrelsen har överlämnat förslaget bl.a. till stadsdelsnämnden för yttrande. Stadsdelsförvaltningens uppfattning är att förslaget till äldreomsorgsplan är väl genomarbetat och har ett innehåll som stadsdelsförvaltningen ställer sig bakom. I tjänsteutlåtandet framför stadsdelsförvaltningen ett par synpunkter som är av en mer övergripande/generell karaktär när det gäller begreppet vård- och omsorgsboende, valmöjligheter när det gäller boende och kompetensutveckling av personal.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Reservationer
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om återremittering av ärendet.2. Som svar på remissen anför stadsdelsnämnden följande:
Förslaget till äldreomsorgsplan 2006 – 2010 saknar en rad av de viktiga prioriteringar som bidragit till de förbättringar som skett inom stadens äldreomsorg sedan 1998. Detta gäller inte minst inriktningen mot en ökad valfrihet för den enskilde när det gäller hemtjänst och boende.Ett omarbetat förslag till äldreomsorgsplan bör i en helt annan utsträckning fokusera på möjligheten för äldre stockholmare att påverka sin omsorg. Valfriheten genom kundvalssystem i hemtjänsten ska på sikt få en efterföljare i form av pengsystem i boendet. Vi vill slå vakt om en mångfald av nivåer i boendet genom att staden även i framtiden erbjuder såväl servicehus samt olika typer av boende med heldygnsomsorg.Även tryggheten måste få en mer framskjuten plats i äldreomsorgsplanen. De alltmer restriktiva tolkningar av stadens riktlinjer för biståndsbedömning, som blivit följden av stramare budgetramar måste genomlysas.
Förslaget till äldreomsorgsplan har alltför otydliga mål. Det är mycket viktigt att äldreomsorgsplanen har tydliga mål som går att mäta.
Vi accepterar inte planens upprepade påstående att äldre ska bo kvar hemma med ett varierat utbud av stöd om det inte innebär ett väl fungerande och tryggt liv.Riktigt gamla och orkeslösa måste snabbt kunna få hjälp, d.v.s. personal måste finnas på nära håll i huset. Vid biståndsbedömningen måste större hänsyn tas till den gamles desperata önskan om att få flytta till exempelvis ett servicehus. Det förebyggande arbetet måste lyftas och alla äldre över 75 år bör erbjudas ett hembesök för att få veta kommunens ansvar och möjligheter. Att inte veta när och hur man kan få hjälp skapar onödig otrygghet.Den ovärderliga insats som utförs av anhöriga inte minst bland äldre måste uppvärderas och stödjas. Ett flexiblare synsätt på stödinsatser skulle säkert möjliggöra att de anhöriga orkar lite till.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut avslås. 2. Som svar på remissen anför stadsdelsnämnden följande: Förslaget till äldreomsorgsplan 2006-2010 saknar en rad av de viktiga prioriteringar som bidragit till de kraftfulla förbättringar som skett inom stadens äldreomsorg sedan 1998. Detta gäller inte minst inriktningen mot en ökad valfrihet för den enskilde när det gäller hemtjänst och boende. Ett förslag till äldreomsorgsplan bör i en helt annan utsträckning fokusera på möjligheten för äldre Stockholmare att påverka sin omsorg. Valfriheten genom kundvalssystem i hemtjänsten ska på sikt få en efterföljare i form av pengsystem i boendet. Vi vill slå vakt om en mångfald av nivåer i boendet, genom att staden även i framtiden erbjuder såväl servicehus samt olika typer av boende med heldygnsomsorg. Även tryggheten måste få en mer framskjuten plats i äldreomsorgsplanen. De alltmer restriktiva tolkningar av stadens riktlinjer för biståndsbedömning som blivit följden av stramare budgetramar måste genomlysas.
Ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: Som svar på remissen anför stadsdelsnämnden följande: Förslaget till äldreomsorgsplan 2006-2010 saknar en rad av de viktiga prioriteringar som bidragit till de kraftfulla förbättringar som skett inom stadens äldreomsorg sedan 1998. Detta gäller inte minst inriktningen mot en ökad valfrihet för den enskilde när det gäller hemtjänst och boende. Äldreomsorgsplanen behöver vara tydligare och mer konkret så att stadens åtaganden framgår. En värdighets- och trygghetsgaranti bör införas inom äldreomsorgen.
Ett omarbetat förslag till äldreomsorgsplan bör i en helt annan utsträckning fokusera på möjligheten för äldre Stockholmare att påverka sin omsorg. Valfriheten genom kundvalssystem i hemtjänsten ska på sikt få en efterföljare i form av pengsystem i boendet. Genom att underlätta för fler aktörer att erbjuda plats på äldreboenden ökar mångfalden. Vi vill också slå vakt om en mångfald av nivåer i boendet, genom att staden även i framtiden erbjuder såväl servicehus samt olika typer av boende med heldygnsomsorg. De som önskar att bo kvar hemma skall få den hjälp de behöver för att klara sin livssituation. Lika självklart borde det vara att den som ansöker om servicehusboende, särskilt de äldre över 80 år borde bedömas utifrån ett generösare synsätt. De alltmer restriktiva tolkningar av stadens riktlinjer för biståndsbedömning, som blivit följden av stramare budgetramar, måste genomlysas. Trygghetsskapande åtgärder måste få en mer framskjuten plats i äldreomsorgsplanen. En funktion, Äldreomsorgen Direkt, med ett telefonnummer dit man kan ringa och ställa frågor om äldreomsorg bör inrättas. Landstinget och staden bör samverka i denna uppgift så att personer som ringer blir slussade rätt. Det förebyggande arbetet måste lyftas och alla äldre över 75 år bör erbjudas ett hembesök för att få veta kommunens ansvar och möjligheter. Att inte veta när och hur man kan få hjälp skapar onödig otrygghet. Den ovärderliga insats som utförs av anhöriga inte minst bland äldre måste uppvärderas och stödjas. Ett flexiblare synsätt på stödinsatser skulle säkert möjliggöra att de anhöriga orkar lite till. Särskilda uttalanden
Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande: Planeringen för äldre i äldreomsorgsplanen har i huvudsak inriktats på vård och omsorg i eget boende. Och som en följd av detta stöd för anhörigvård. Under rubriken mötesplatser för äldre konstateras att i Stockholm finns det en stor andel ensamhushåll och det finns äldre med mycket begränsade sociala nätverk. Forskning har påvisat att fysiska, mentala och sociala aktiviteter kan förebygga både fysisk och psykisk ohälsa vilket medför bättre livskvalitet. De enkäter som gjorts har visat att många önskar bo kvar i sina egna bostäder men de intervjuade har då i många fall varit unga äldre. Vi har idag kännedom om att många äldres största problem är ensamheten. Vi vet att de har önskemål om att bo i äldreboende i gemenskap med andra. Men de regler som gäller inom biståndsbedömningen ger inte utrymmer för att välja ett äldreboende framför att bo i den egna bostaden. Det är viktigt att i äldreomsorgsplanen beakta att även de äldre som inte är i behov av vård och omsorg i större utsträckning får möjlighet att välja att bo i äldreboende.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande: Planeringen för äldre i äldreomsorgsplanen har i huvudsak inriktats på vård och omsorg i eget boende. Och som en följd av detta stöd för anhörigvård.Under rubriken mötesplatser för äldre konstateras att i Stockholm finns det en stor andel ensamhushåll och det finns äldre med mycket begränsade sociala nätverk. Forskning har påvisat att fysiska, mentala och sociala aktiviteter kan förebygga både fysisk och psykisk ohälsa vilket medför bättre livskvalitet.De enkäter som gjorts har visat att många önskar bo kvar i sina egna bostäder men de intervjuade har då i många fall varit unga äldre. Vi har idag kännedom om att många äldres största problem är ensamheten. Vi vet att de har önskemål om att bo i äldreboende i gemenskap med andra. Men de regler som gäller inom biståndsbedömningen ger inte utrymmer för att välja ett äldreboende framför att bo i den egna bostaden.Det är viktigt att i äldreomsorgsplanen beakta att även de äldre som inte är i behov av vård och omsorg i större utsträckning får möjlighet att välja att bo i äldreboende.
Stadens trafiksäkerhetsutredning visade att en mycket stor andel av dödsolycksfallen i trafiken drabbar pensionärer och speciellt personer över 80 år. I äldreomsorgsplanen måste därför stor vikt fästas vid hur man i stadsplanering, i stort som smått, utformar utemiljön. På senare tid har t.ex. soffor ofta fått vika för bilar och större städmaskiner.
De personliga och ekonomiska konsekvenserna av den ökande hemmavården måste analyseras noga.
Diarienummer 204-489/2005
Stadsdelsnämndens beslutRemissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 september 2005.
Ewa Samuelsson (kd) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att man inom staden tar fram ett kompetensutvecklingsprogram för att ge anställda inom förvaltningar vars verksamhet angränsar till varandra möjlighet till utbytesplatser.
Förvaltningen är klart positiv till Ewa Samuelssons (kd) förslag och tror att den form av kompetensutveckling hon föreslår skulle kunna bli ett värdefullt komplement till det arbete som i övrigt pågår inom staden för att höja kompetensen.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Förslaget avslås. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Vi anser att det är angeläget att staden tar tillvara och utvecklar kompetensen hos stadens anställda. Erfarenheterna av försök med utbytesplatser har dock hittills inte varit särskilt goda. Den gemensamma basen för kompetensutveckling av personalen kan stärkas genom att gemensamma utbildningar och nätverk ges erforderligt utrymme. Det behövs även ytterligare insatser för att öka kompetensen.Till exempel kan den personalstrategiska avdelningen inom stadsledningskontoret ansvara för att sprida goda exempel på arbetssätt inom personalområdet genom att anordna seminarier där framgångsrika verksamheter redogör för hur man arbetar. Ett annat sätt kan vara att sprida kataloger där goda exempel sammanställas.
Diarienummer 310-491/2005
Stadsdelsnämndens beslut Som svar på remissen anför stadsdelsnämnden följande:
Lagen om producentansvar tillkom för drygt tio år sedan. Syftet med lagen var att den som producerar produkter ska också ta hand om avfallet efter dessa. Producenterna är ålagda att ta fram ett lämpligt system för insamlingen och bekosta det.
För att det ska ske måste kommunens myndighetsroll förstärkas. Under de tio år som gått har inte någon myndighetstillsyn över producenter tillämpats i Stockholm – troligen inte i någon annan kommun heller. Den enda kontroll som har funnits är de s.k. ”sopspioner” som producenterna tidvis har använt sig av, men syftet med detta har inte varit att se om producenterna sköter sina skyldigheter eller inte, utan bara för att jaga ”syndarna” som dumpar annat än hushållsavfall vid återvinningsstationerna. Problemet med avsaknaden av en myndighetstillsyn beror dels på en svag vägledning om hur tillsynen ska gå till, dels på att förpackningsavfall omfattas av miljöbalken och därmed hamnar på miljö- och hälsoskyddsnämndens bord. Miljö- och hälsoskyddsnämnden i sin tur prioriterar tillsynen av miljö- och hälsofarliga verksamheter i sina tillsynsplaner. Avfallets naturresursaspekt beaktas inte och har aldrig tagits upp i tillsynsplaner. Att en resursförstärkning i miljö- och hälsoskyddsnämnden skulle leda till prioritering av avfallshanteringen som berör förpackningsavfall och tidningar är tveksamt. Om den enda anledningen till avsaknaden av tillsyn över producenter på så lång tid varit resursbrist borde förvaltningen ha lyft upp frågan till nämnden och begärt resursförstärkning. Detta har ej skett. Vi anser att frågan om tillsynsansvaret för avfall som omfattas av lagen om producentansvar bör flyttas över till renhållningsnämnden som har bättre kännedom av branschen. Detta under förutsättning att detta är möjligt ur ett juridiskt perspektiv vilket vi förutsätter.Vi tror ej att det uppkommer problem i praktiken med rådgivning och upphandling på ett sådant sätt att rollerna sammanblandas. Om detta skulle utgöra ett problem för renhållningsnämndens övertagande av tillsynen, finns samma problem även hos miljö- och hälsoskyddsnämnden. Det är väl känt att miljö- och hälsoskyddsnämnden informerar och ger råd till de företag som de samtidigt har tillsynsansvar över. Miljö- och hälsoskyddsnämnden gör många upphandlingar från företag som de själva har tillsyn över, utan att någon jävsituation uppkommer. Därför är det inte rimligt att liknande förhållanden skulle uppfattas som jäv hos renhållningsnämnden. Det är också värt att notera att FTI, förpacknings- och tidningsinsamlingen, (tidigare Materialbolaget) är en helt utomstående verksamhet för kommunen och renhållningsnämnden liksom miljö- och hälsoskyddsnämnden inte står i jäv förhållande gentemot FTI. En resursförstärkning hos renhållningsnämnden för tillsyn skulle dessutom bidra till en kompetenshöjning av verksamheten.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet samt anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2005.
Nämnden har fått i uppdrag att besvara en remiss som handlar om att överföra tillsynsansvaret över förpacknings- och tidningsproducenternas insamling från miljö- och hälsoskyddsnämnden till renhållningsnämnden. Förvaltningen anser att tillsynsansvaret bör ligga kvar hos miljö- och hälsoskyddsnämnden men att det är nödvändigt att miljöförvaltningens tillsynsorganisation tillförs extra resurser för att förbättra tillsynen över tidnings- och förpackningsinsamlingen.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att besvara remissen med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Ärendet bottnar i en av majoriteten lagd skrivelse i miljö- och hälsoskyddsnämnden. Skrivelsen har i sin ansats missförstått problematiken och har ett i flera stycken helt fel fokus. Den stora problematiken ligger i att, som skrivelsen begär, lägga tillsynsansvaret av den nuvarande egentillsynen vid stadens återvinningsstationer hos renhållningsförvaltningen. Om förslaget i miljö- och hälsoskyddsnämnden skulle vinna bifall innebär detta att renhållningsförvaltningen behöver bygga upp en ny avdelning separerad från de nuvarande med allt vad detta innebär av kostnader och annat. Att samla tillsyn under samma tak som administration och drift skulle nämligen kunna innebära ett allmänt administrativt krångel samt att jävsituationer skulle kunna uppstå. Märk väl att såväl miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som renhållningsförvaltningen och även flera stadsdelsförvaltningar i sina tjänsteutlåtanden är direkt skeptiska till själva förslaget. De problem som Stockholms invånare upplever när det gäller avfallshanteringen löses inte genom byråkratiska förändringar vilka innebär oklar ansvarsfördelning och ökade kostnader som inte effektiviserar själva verksamheten. Det stockholmarna behöver är enklare och mer ändamålsanpassade system för hantering av vårt avfall.
Diarienummer 200-564/2005
Stadsdelsnämndens beslut Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp).
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning ett statligt betänkande - ”Det blågula glashuset”. I betänkandet redogörs bl.a. för den kunskap som finns vad gäller s.k. strukturell diskriminering och en rad olika förslag presenteras för att förebygga och motverka särbehandling av människor med annat ursprung och annan religiös tillhörighet. Utredningen tar upp många angelägna frågor som det är viktigt att arbeta vidare med för att Sverige ska kunna bli ett land där människor med annat ursprung ses som en tillgång och inte som nu i många fall som en belastning. Beroende på den korta remisstiden har förvaltningen dock inte haft möjlighet att i sak ta ställning till de många konkreta åtgärder som föreslås.
Det är olyckligt att möjligheten att svara på den statliga utredningen om strukturell diskriminering i tid är så begränsad att förvaltningen inte har möjlighet att i sak ta ställning till de åtgärder som föreslås. Den här utredningen är nämligen unik i många avseenden. Den visar för det första på en mycket tydlig och välkommen kursändring i synen på segregationen i samhället. Fokus är flyttat från utsidan till insidan, till att fokusera på hur majoritets-samhället utstöter baserat på etnicitet, kulturellt ursprung och religion. Fokus går då från särskilda åtgärder i vissa”problemområden” till att istället se hur majoritetssamhället diskriminerar. En aktiv anti-diskrimineringspolitik blir då metoden för att göra något åt det. Utredningen är också unik i att vara långtgående och konkret föreslå hur myndigheter och andra kan arbeta mot strukturell diskriminering. Med tanke på att Stockholm är en av landets mest segregerade städer känns det som ett prioriterat område, inte bara för staden övergripande, utan också för de enskilda stadsdelsnämnderna, att hitta former för att lokalt arbeta emot den strukturella diskrimineringen. Ett tydligt budskap i utredningen är att det finns mycket antidiskriminerings-arbete som går att göra utan att staten behöver initiera det. Stockholm skulle kunna gå i bräschen för ett sådant arbete såväl i kommunen som i stadsdelarna. Några av de viktigaste delarna av människors liv kan påverkas genom kommunala och stadsdelsbeslut. Det offentliga är arbetsgivare, huvudman i skolan, ägare av kommunala bostadsbolag med mera. Åtgärder som skulle kunna vidtas lokalt är information vid skolval, antidiskrimineringsvillkor i tillståndsgivning för krogar och för föreningsbidrag, anti-diskrimineringsarbete i kommunalt ägda bostadsbolag och en medveten bostadsplanering mot segregationen. Förutom att det är av största vikt att Stockholm stad ger ett initierat och positivt remissvar till utredningen, borde staden initiera arbete med antidiskriminerings-frågor i samarbete med stadsdelarna. Hela staden måste involveras. Det är en minst lika viktig fråga för Norrmalm som den är för Tensta / Rinkeby. Kurser och konferenser skulle kunna arrangeras där såväl politiker som tjänstemän skulle kunna ta del av den stora kunskap och de förslag som utredningen presenterar. Ett lokalt implementeringsarbete skulle kunna genomföras parallellt med att staden formulerade en kraftfull och tydlig anti-diskrimineringsstrategi för kommunal verksamhet för att motarbeta den strukturella diskriminering som finns i Stockholm, så också på Norrmalm.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Utredningen saknar underlag för sitt förslag att införa positiv särbehandling. Det finns både principiella och praktiska skäl som talar för att ett sådant förslag inte är genomförbart i dagens läge.
Diarienummer 303-587/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsnämnden godkänner för sin del nybyggnad av förskola i Sabbatsbergsområdet.2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av investeringen.3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag med 1,8 mnkr.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2005. En ny friliggande förskola som ersättning för Kastanjebacken i Sabbatsbergsområdet har projekterats. Den kommer att ligga mellan Glemmes terrasser och ”Slöjdhuset”. Inflyttning planeras till april 2007. Från december 2005 och till dess måste Kastanjebacken evakueras till paviljonger vid Ångköket.
Det är väldigt bra att denna förskola nu byggs. Tyvärr är det långt senare än vad vi tidigare önskat. Vi har hela tiden strukit under vikten av att den nya förskolan är färdigbyggd innan Kastanjebacken rivs. Om tjänstemännen vid stadsbyggnadskontoret hade förutsett att det fanns stora problem med den först föreslagna platsen, som tog en del av Äppellunden i anspråk, så hade tidsplanen troligen kunnat hållas. Nu är det bara att beklaga att barnen vid Kastanjebacken först måste flytta in i temporära lokaler innan de kan flytta in i den nya förskolan.
Diarienummer 303-346/2005
Stadsdelsnämndens beslut1. Inhyrning av lokaler för förskoleverksamhet i Studiefrämjandehuset i Sabbatsbergsområdet godkänns.2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott att förhyrningen godkänns.3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen ekonomiutskott om 0,6 mnkr i stimulansbidrag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2005. Om alla planer och prognoser realiseras kommer det att fattas lokaler motsvarande fyra förskoleavdelningar i kommunal regi inom Norrmalms stadsdelsområde under år 2008. Nämnden har erbjudits hyra två våningar i det s.k. Studiefrämjande-huset vid Vasaparken ungefär vid samma tidpunkt. Lokalerna rymmer fyra avdelningar och läget är bra. Stadsdelsförvaltningen vill därför hyra in lokalerna under vissa förutsättningar.
Det är mycket bra att fler förskolor kan öppnas för att bereda alla plats. Men stadsdelen borde satsa på att rekrytera fler dagbarnvårdare och stötta andra alternativ för att därmed minska trycket på traditionella förskolor. Därmed skulle även valmöjligheterna öka på Norrmalm.
Diarienummer 013-478/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Medborgarförslaget besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande. 2. Tjänsteutlåtandet översändes till trafiknämnden.
Stadsdelsnämnden har mottagit ett medborgarförslag från Lena Ångnell angående trafiksituationen i korsningen Vanadisvägen / Upplandsgatan. Enligt förslagsställaren råder det idag en närmare kaotisk trafiksituation i korsningen. Många skolbarn passerar korsningen och Lena Ångnell, som är orolig för deras säkerhet, föreslår ett bevakat övergångställe i Vanadisvägens mittallé. Förvaltningen instämmer i bedömningen att det råder en komplicerad trafiksituation i den aktuella korsningen och föreslår att tjänsteutlåtandet översändes till trafiknämnden.
Diarienummer 010-378/2005
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden och vill ha en redovisning av hur de extra medel kommunfullmäktige anslagit till agenda 21-verksamhet och konsument-verksamhet använts. Stadsdelsnämnden har i verksamhetsplan och budget för år 2005 inte fattat beslut om att tillföra ytterligare resurser varken för konsumentvägledning eller agenda 21-verksamhet, vilket betyder att dessa verksamheter har samma omfattning som tidigare.
Förvaltningen bör se om verksamheten kan förbättras genom att samarbeta tätare med andra stadsdelar. Exempelvis skulle konsumentvägledarservicen kunna vara gemensam för några av innerstadsstadsdelarna.
Diarienummer 002-473/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Skrivelsen besvaras i enlighet med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.2. Stadsdelsnämnden beslutar därutöver att tertialrapporterna till stadsdelsnämnden från och med första tertialet
2006 ska kompletteras med en överblickbar redogörelse, jämförbar med föregående år, enligt
följande:
Inom äldreomsorgen- antalet beslut , överklaganden, domar och verkställighet avseende boende, i olika former, - antal lägenheter inom servicehus, antal boende i dessa från Norrmalm respektive andra stadsdelsförvaltningar, antal tomma lägenheter samt total kostnad för denna typ av boende - motsvarande för boende med heldygnsomsorg- antal/kostnader för trygghetslarm- antal/kostnader för hemtjänst - antal/kostnader för hemvårdsbidrag Ekonomiskt bistånd- antalet biståndshushåll och kostnad för detta- antalet biståndshushåll fördelat på orsakskategori, i huvudsak och i lämplig underkategori Missbruk, sociala problem- ärendegenomströmning fördelad på kön, ålder och orsak. Så kallade dubbeldiagnoser redovisas särskilt - antal beslut om insatser av olika slag, kostnad totalt och för olika insatserm
Socialpsykiatri- antal/kostnad för stödboende respektive hem för vård och boende - antal/kostnad för annat stöd än boende
Funktionshinder - antal/kostnad för boende enligt lagen om särskilt stöd och service (LSS) - antal/kostnad för gruppboende enligt socialtjänstlagen (SoL)- antal/kostnad för daglig verksamhet enligt LSS- antal/kostnad för dagverksamhet enligt SoL - antal/kostnad för hemtjänst
Barn och unga - motsvarande uppgifter för barn och unga som ovan angivits för vuxna
3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
När tertialrapporterna kompletteras på ovan angivna sätt kommer stadsdelsnämnden lättare kunna överblicka såväl kostnads- som verksamhetsutveckling inom socialtjänsten på Norrmalm. Denna rapportering motsvarar någorlunda den uppföljning som skett inom sociala delegationen sedan första kvartalet 2005. Vi ser det som viktigt att rapporteringen inom sociala delegationen fortsätter som hittills.
Ledamoten Carina Fredén (s) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående sociala delegationens arbete. Hon föreslår att man gör ett tillägg i gällande reglemente som skulle innebära att sociala delegationen, utöver beslutanderätt i enskilda ärenden, även ska ansvara för uppföljning av socialtjänstens arbete.
Enligt av kommunfullmäktige fastställt reglemente för stadsdelsnämnderna har nämnden som helhet ansvar för att följa utvecklingen inom sitt verksamhetsområde. Det finns heller inte något lagligt stöd för att delegera nämndens ansvar i detta avseende. Det kan naturligtvis vara av allmänt intresse för delegationen att följa det arbete som utförs inom ramen för socialtjänsten. Förvaltningen anser dock att det är viktigt att renodla arbetet i sociala delegationen och kan inte se att det finns skäl att göra någon ändring varken i reglementet eller gällande delegationsbestämmelser.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Diarienummer 309-565/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Restaurang Aladdin ansöker om omprövning efter prövotid för fortsatt serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande: Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.
Diarienummer 309-533/2005
Stadsdelsnämndens beslutAnsökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 tillstyrks.
Restaurang Isolé ansöker om omprövning efter prövotid för fortsatt serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-556/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.2. Ansökan om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 23.00 avstyrks.
Restaurang Café Boulevard Pizzeria ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 23.00. Förvaltningen föreslår att ansökan för serveringstillstånd inomhus tillstyrks men att serveringstillstånd utomhus avstyrks.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag. Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 309-543/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.
Restaurang Berns Salonger ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan sker med anledning av ägarbyte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 19 september 2005 anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut Anmälan godkänns.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 7 september 2005 anmäldes.
Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra kvartalet 2005 anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslutAnmälan godkänns.
Protokoll från bygglovs- och markupplåtelsedelegationens sammanträden under andra kvartalet 2005 anmäldes.
Av avdelningschefen Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av lokalintendent Belinda Embjörs upprättade och avslutande hyreskontrakt anmäldes.
Av inspektör Anders Carlsson tillstyrkt ansökan om automatspelstillstånd anmäldes.
Av rektor Lars-Göran Jacobsson godkända inköp av varor till belopp överstigande 50 000 kronor anmäldes.
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående upphörande av tillstånd för Vianova Rehabilitering AB att driva öppenvårdsverksamhet. Diarienummer 599-598/2005.
2. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion av träslöjdsalar i Vasa Real. Diarienummer 205-442/2005.
3. Underrättelse från Arbetsmiljöverket om ev. förbud enligt 7 kap 7 § arbetsmiljölagen med anledning av vissa brister i arbetsmiljön vid Vasa Real. Diarienummer 205-436/2005.
4. Stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket med anledning av inspektionsmeddelande samt underrättelse om eventuellt förbud enligt 7 kap 7 § arbetsmiljölagen. Diarienummer 205-442/2005.
5. Tillsynsrapport angående enskilt driven verksamhet – Informatörerna, Stockholm Omsorg AB. Diarienummer 505-610/2005.
6. Svar på medborgarförslag angående bemanning, organisation m.m. inom demensvården på Klockhuset. Diarienummer 013-450/2005.
7. Skrivelse från enskild angående förslag till äldreomsorgsplan för åren 2006 - 2010.
Diarienummer 500-336/2005.
Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ulf Linder (m) utses som ersättare i bygglovs- och markupplåtelsedelegationen.
Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att man i samråd med Bodil Hammarberg från trafikkontoret preliminärt beslutat ordna en rundvandring i Vasaparken den 29 september.